Se full versjon : Natur- eller kunstgress?
superduus
29-09-2005, 19:39
Mener at vi må starte en underskriftskampanje for å få naturgress på den nye stadion. Kunstgress kommer til å ødelegge for Start som fotball-lag. Det er jo ingen av de gode lagene i verden som spiller på kunstgress, og fotball er mye deiligere å både se på og spille på ekte gress. Ser man på matta på kristiansand stadion i år så har den jo vært glimrende.
Er klar over at start sannsynligvis kommer til å spille en del høst og vinterkamper fremover, men klarer de det i trondheim så bør vi klare det i kristiansand....
Mener det er viktig at man forhører seg med spillerne før man bestemmer dekke. Er ganske sikker på at alle vil gå for naturgress. For det følger en del ulemper med kunstgress. Man får blant annet mye mer belastningskader.
Alt annet enn naturgress er useriøst og et sted i feil retning!!!
Hvorfor kan en ikke ha 70 % kunstgress og de resterende 30 % naturlig gress innimellom kunstgresset? Da blir det slitesterkt.
Mener at enkelte toppklubber i Europa har noen få prosent kunstgress i gresset sitt.
killerwolf
29-09-2005, 20:06
Enig at vi bør gå for naturgress, eventuelt isydd litt kunstgress. Mener Fredrikstad FK går for ei gressmatte med 97 % naturgress & resten kunstig på deres nye anlegg.
Nei til plastikk!
Jeg har ikke peiling på hvor mye kunstgress en kan sy inn i naturlig gress, men jo mer jo mer slitesterk matte, ergo flere brukstimer i året, noe som er viktig for kommunen. 3 % kunstgress høres forferdelig lite ut, hvorfor ikke 70 %?
farsund il
29-09-2005, 21:16
håper start vil velge naturgress,er redd for at de største profilene kan komme til og forlate klubben ved et eventuelt kunstgress-dekke på hovedbanen,i og med at fotballspillere flest ønsker å spille på naturgress,men er ikke fremmed for tanken på 90% gress og 10%kunstgress eller neo sånt
Supporteren
29-09-2005, 21:17
Jeg skriver under.
Trist hvis de skal spille på kunstgress.
ja, naturgress er alltid å foretrekke.
MEN. Nytt kunstgress lager ikke brannsår lengre. Og det er nok fremtiden. I tillegg har jeg stor tro på at Starts spillerstil passer best på jevnest mulig matte.
Og ingen vil slutte i Start pga kunstgress. For noe tull. Det var vel noen som ymta noe om det ei gang, men det var 2 år siden. Husker dere den sesongen? Det var vel egentlig bare flaks at spillerne ble etter det der.
Ting er annerledes nå, kunstgresset blir stadig bedre og jeg tipper flere og flere vil benytte seg av det fremover. Hvis noen slutter i Start pga det, så kan de umulig ha ønsket seg værende uansett..
Og har ikke Lydersen tilbudt sine tjenester gratis?
killerwolf
29-09-2005, 21:40
Reint kunstgress vil jeg ikke ha, det ser rart & falskt ut, bare se til Ålesund.
Men en blandings er ikke så dumt! Rart ingen i Start eller kommunen har nevnt den muligheten.
superduus
29-09-2005, 22:09
det er jo ikke bare brennsår det går på da, ditt nek. er jo noe med hvordan ballen beveger seg og hvor stor belastning det blir på knær, ankler og rygg..
selv i 4.divisjon gruer man seg til kamper på kunstgress. ikke pga skrubbsår, men fordi det oppfører seg annerledes enn vanlig gress. ballen får en annen sprett og man må bevege seg annerledes i forhold til ballen.
ser virkelig for meg beckham og ronaldinho løpe rundt på kunstgresset i marvika...
det har vel dessuten blitt bevist at gummikulene som brukes på kunstgress-baner er kreftfremkallende.
uansett. er ikke det samme med kunstgress, da kan man like godt spille på grus!
håper menigheden kan starte en underskriftskampanje. regner med at de fleste støtter dette, inkludert spillerene. de er sikkert interessert i vår støtte også...
heia start!!!!
Hvis de vurderer kunstig gress på den nye stadioen skjønner jeg ikke hva de tenker med. For meg er det en utelukket tanke at Start skal få kunstgress!
Vil selvfølgelig helst ha Naturgress, og etter min mening er det man holder på idag bare tull!
Enten så skal det være kunst-gress over hele Norge hvis ikke verden, ELLER så skal vi bare fortsette med naturgress på alle stadionene i verden. Blir jo totalt latterlig hvis man skal fortsette med og ha kunst-gress, naturgress på annenhver stadion i Norge. Nei her må det lages en regel på akkurat dette!
Kutt ut Kunstgress fullstendig og fortsett på dagens naturgress!!!
Man kan selvfølgelig komme med ulike posetive ting med kunstgress og negative ting med det, dermed finne ut om vi skal ha naturgress eller kunstgress på Kr.sand Stadion. Men jeg synes det aller viktigste her er at vi ikke fortsetter på det vi har så vidt begynt på den dag idag, nemlig ha kunstgress før det kommer en regel om at alle skal ha det. Hvis det fortsetter sånn blir det fullstendig krise!
Alt i alt så sier jeg til Start: legg nå naturgress kanskje vi kan være med å påvirke andre til og ha naturgress dermed en konkret regel på det!
Å legge kunstgress er ettermin mening meget risikabelt!
Notch Johnson
30-09-2005, 03:42
selv i 4.divisjon gruer man seg til kamper på kunstgress.
det har vel dessuten blitt bevist at gummikulene som brukes på kunstgress-baner er kreftfremkallende.
uansett. er ikke det samme med kunstgress, da kan man like godt spille på grus!
Bare her i 3 og 4div agder så spiller Vigør,Donn,Fløy,Randesund,Kvinesdal,KSI og Birkenes på Kunstgress.
Tviler på de andre lagene gruer seg til det akkurat..
Kreftfremkallende gummikuler må heller ikke brukes. De grå gummikulene i Sørlandshallen er ikke kreftfremkallende, og å sammenligne kustgress med grus?? Javel.. Du har ihvertfall ikke spilt særlig mye fotball.. :shock:
Bedreviter
30-09-2005, 04:54
duansett. er ikke det samme med kunstgress, da kan man like godt spille på grus!
Håper det ikke blir grusdekke på den nye stadion, det blir litt gammeldags.
DayWalker
30-09-2005, 08:43
Alle fortrekker jo naturgress selvsagt.... Men jeg tror som noen andre at kunstgress er fremtiden i tillegg til at kvaliteten på kunstgress er blitt utrolig mye bedre de siste årene.
Kommunen har vel åsså satt det som et krav at den nye stadion skal ha kunstgress?
Bedreviter
30-09-2005, 09:34
Et krav fra kommunen er vel at stadion kan brukes av flere enn Starts A-lag. Hvis Start skal spille Royal League i en periode hvor vekstforholdene for gress er ytterst dårlige kan det vanskelig gjøres at andre lag skal få lov til å spille på stadion.
Vi bor langt sør i forhold til resten av Norge, men vi bor fremdeles på 58. breddegrad, og Royal League kamper vil være knalltøffe for en naturlig gressmatte med kamper i oktober-november.
Firmaet til Pål Lydersen har jo garantert gratis kunstgress, så tviler sterkt på at naturgress er aktuelt i det hele tatt. Hadde det bare vært A-laget til Start som skulle bruke stadion hadde det kanskje fungert med naturgress, men hvis en følger ønskene til kommunen er det umulig med kunstgress med mindre en ønsker en potetåker i mange seriekamper.
Blir det 100% kunstgress, så er det en tragedie!!! I USA har man brukt kunstgress lenge (innendørs på de SVÆRE domene) og det har man nå gått vekk i fra. Det forskes HARDT på slitesterkt gress som vokser selv med lite sollys. Akkurat her tror jeg USA har mye å komme med! Om det blir litt kunstgress imellom får så være, men hoveddelen bør være naturgress!
Bedreviter
30-09-2005, 11:07
Blir det 100% kunstgress, så er det en tragedie!!! I USA har man brukt kunstgress lenge (innendørs på de SVÆRE domene) og det har man nå gått vekk i fra. Det forskes HARDT på slitesterkt gress som vokser selv med lite sollys. Akkurat her tror jeg USA har mye å komme med! Om det blir litt kunstgress imellom får så være, men hoveddelen bør være naturgress!
Det er Astroturf en går vekk ifra, og det er kunstgress av en helt annen kvalitet en det man har i dag. Dessuten så er økonomien i amerikanske proffklubber litt annerledes enn det den er i Start... Kan nevne at på Kristiansand Stadion har vi ikke byttet gressmatte på over 50 år, mens man på Anfield byttet gressmatte 3 eller 4 ganger på en sesong fordi man ville ha optimale forhold...det er det ikke økonomi til hos oss.
Og når man snakker om USA, du kan selv se hvordan Lambeau Field ser ut i desember, intet vakkert syn hvis en kikker på gressmatta, og kr.sand ligger enda lengre nord
vis kunst gresset blir så bra som natur gress er d ok....
Har selv et veldig negativt forhold til kunst gress!! :wink:
DayWalker
30-09-2005, 12:17
Det viktigste i denne sammenhengen er vel først og fremst at spillerne blir fornøyde med det som blir lagt... Er spillere, trenere osv fornøyde med evt kunstgress så har jo ikke vi som supportere så veldig mye med den saken å gjøre.
Tror nok dagens spillere vil få noen ord med i laget og ikke minst Tom Nordlie!
killerwolf
01-10-2005, 01:29
Det var et intervju med noen spillere + Tom i dag på tv sør, alle er for naturgress! Nå virket til og med idrettssjefen i kommunen litt mer åpen for å diskutere dette videre.
Positivt!
frankieboy
01-10-2005, 11:47
Jeg tipper at når underlaget skal legges (tidlig i 2007) så har de nok kommet enda lengre i utviklingen av kunstgress, så jeg blir ikke overrasket om de kommer opp med en variant som er tilnærmet lik naturgress - evt er en blanding av naturgress og kunstgress...
Jeg håper jo selvfølgelig på 100 % naturgress, men forstår det om det blir en løsning med en blanding... Tror ikke det blir som i Aalesund iallefall...
farsund il
01-10-2005, 11:48
vi kunne startet en underskriftskampnje på opprop.no om at vi vil ha naturgress.jeg vet selv ikke hvordan man starter en slik kampanje.men det kunne vært litt oppsiktsvekkende.
http://www.dagbladet.no/sport/2005/10/07/445706.html
Nå skal Bodø/glimt legge kunstgress.
Med utviklingen som foregår på kunstgress så vil vel flere og flere bytte ut naturgresset etter hvert.
I Sverige er det flere klubber som har kunstgress på sine stadioner. I Norge har Aalesund kunstgress, mens det er vedtatt både i Tromsø og Bodø. I Tyskland spiller Boroussia Munchen Gladbach på kunstgress. I Italia vurderes kunstgress på San Siro i Milano.
Med stadig økende press på eksisterende anlegg så er vel ikke kunstgress å komme bort ifra. Nye anlegg til et par hundre mill som kun kan brukes 20 ganger i året er det vel en økonomisk utopi å legge naturgress på enten man liker det eller ikke.
Mange av banene til tippeligaklubbene ligner ikke mye på en fotballbane før langt ut i mai, å spille fotball på potetåkerer halve sesongen er ikke mye stas det heller. På de nyeste banene blir det brukt plastkuler til demping og ikke de omdiskuterte gummikulene.
Gimse jr
09-10-2005, 16:50
Naturgress!!!! D er d "alle" vil ha... Spillere, trenere å (som jeg har fått inntrykk av) de fleste supporterene
Har løsningen her: legge kunstgress og så inngå avtale med Wunderbaum! De kan levere doftgran med frisk duft av nyslått gress. Så blir jo alle fornøyde... :lol:
Kommunen har satt kunstgress som forutsetning for at de spytter inn penger i Ny Stadion.
Sportslig leder T A Gjone har gang på gang påpekt at Start ønsker å spille RL på naturgress i de siste dagers debatt om valg av RL arena denne vinteren. Valget har i det siste stått mellom Tønsberg og Skien, Start går for Skien, nettopp pga naturgress. Jeg håper Start presser like mye på Kristiansand Kommune for å få naturgress på Ny Stadion, for her på Sørlandet er det faktisk liv laga for å spille fotball på naturgress året rundt, med undervarme og duk til å trekke over...
Er endelig avgjørelse på underlag tatt?
Stig Hornnes
08-11-2005, 04:18
Det maa bli enten en blanding av naturgress og kunstgress, eller bare kunstgress. Det vil koste for mye penger aa holde naturgress fint over en hel vinter, dessuten er det vanskelig. Kunstgress er fremtiden i Norge, bare se paa hva som skjer naar RL begynner aa naerme seg; jo banene begynner aa stenge fordi underlaget ikke taaler paakjenningen. Det som skjer med Ullevaal er jo direkte flaut for norsk fotball!
RBK har vel en losning med begge deler, og det ser jo ut til aa fungere. Det er noe saant vi maa kopiere i Kristiansand, rent naturgress funker ikke naar vinteren setter inn.
frankieboy
08-11-2005, 08:16
enig...
jeg tror det kommer til å bli en blandingstype av kunstgress og naturgress. Det må jo være et mål å ha et sted man kan spille f.eks. Royal League.... Og det kan bli vanskelig med kun naturgress...
Og skal man ha med kommunen så må man vel også ha en god andel kunstgress...
tror de fleste blir fornøyd hvis det blir blanding - og da med en stor andel av naturgress...
Legg kunstgresset på "gamle" Kr.sand Stadion før 2007 sesongen og la den belastningen fra bredde- og kvinne-fotballen og lavere divisjoner. Gressmatta her høres ut til å være moden for utskifting uansett. Naturgress ispedd kunstgress legges på ny stadion. Da kan man også med god samvittighet tvære ut det siste av den gamle gressmatta neste høst slik at vi unngår den problemstillingen vi har i år.
Undervarme og kunstgress iblandet det naturlige er imidlertid ingen garanti for kvalitet. Ullevaal har denne løsningen i dag... Tror riktig drenering og oppbygning av banen samt vedlikeholdet er det avgjørende.
mr.leipsland
08-11-2005, 13:09
Ullevaal har kunstgress innsydd i gressmatta ja. Det som ødelegger for Ullevaal er dårlig undervarme (rørene ligger for langt nede i bakken) og belastningen av 2 klubblag + landslag og diverse. I tillegg er jo tribunene langt høyere enn hva som blir tilfellet hos oss noe som fører til mindre sollys.
Start skulle fint klart å holde en naturgressbane til RL spill, men da må banen brukes av a-laget og bare dem.
Å legge kunstgress på dagens stadion er uaktuelt pga steinalderlekene. Spydkastinga krever naturgress.
DayWalker
08-11-2005, 13:52
Å legge kunstgress på dagens stadion er uaktuelt pga steinalderlekene. Spydkastinga krever naturgress.
:lol:
Right on brother!
Hm. Spyd ja... Da lar vel ikke det seg gjøre.
DayWalker
08-11-2005, 14:03
Hvem intresserer seg vel for spyd uansett?
Sitte der å glo i mange timer mens kastere bruker 5 minutter på forberedning bare for å kunne klare å slenge armen fremover en gang per time.
Tipper det blir ca å tenke sånne her:
"Åååå, er så spent om han klarer den ekstra meteren.... JA!!! Jaggu klarte han det!!!" Følelseutbrudd deluxe i stua eller på stadion når en eller anna fjomp klarer 30 cm lenger enn enn anna.
Jeg putter golf, tennis, kvinnefotball i samme kjedelige kategori mens jeg er i gang :P Kvinner er forresten stort sett elendige på alt utennom håndball.
Godt å få det ut!
For øvrig så er jeg for en blanding med naturgress med innsydd kunstgress med undervarme... Naturgress har det best her i sør :D
Får virkelig håpe det blir naturgress,noen som vet når dette blir endelig avklart?
Ps.
Golf er da ok det,og håndballjentene er ca på samme nivå som fotballjentene hvis du sammenlikner med gutta..
Bärlinfan88
10-11-2005, 19:04
Spydkasterne kan bruke den gamle stadion når den nye er klar.... er neppe aktuelt å la spydkasterne ødelegge gresset på den nye stadion uansett...
Tror du har missforstått noe. Nye stadion blir kun :lol: en fotballstadion. Det blir ikke mulig å kaste spyd der uansett, eller vi kan jo ha "spyd uten til
løp"
Er i utganspunket ikke fremmed for tanken om kunstgress. Vitenskapen på den fronten har kommet langt og er et godt alternativ. Registrerer jo at spillere og trener ønsker seg gress og da bør det vurderes seriøst..
Vi har siste uke sett med skrekk på Ullevål og hvordan gressbanen der ser ut i dag. Slik bane gir kunstgressforkjemperene gode argumenter.
Men la oss kikke litt lengre nord.. til Rosenborg. Hvorfor blir aldri den banen like dårlig??? Rosenborg har jo spilt høst, vinter, vår og sommer på Lerkendal i flere år uten problemer. Det viser vel at gressbane er mulig om den lages skikkelig og drives rett. Foreslår at vi sender en gjeng opp til Bratseth og co for å lære litt. For her i sør har vi hverken mer regn eller kaldere klima ENN I Trondheim
killerwolf
13-11-2005, 13:29
Vil anbefale en tur til Danmark & England også, hvordan takler de store nedbørsmengder? Vi i Norge har mye å lære når det gjelder drenering/banestell, det skal være mulig å ha en fin naturgressbane her i Kristiansand.
Leve gresslukta!
Crystalarts
16-11-2005, 13:03
Her i Skottland so bruker Dunfermline Kunstgress og det har vaert en skandale. Alle klubbene har protestert mot det. Dunfermline faar penger for aa bruke kunstgresset, og det er derfor de bruker det. Mange skader paa dunfermline laget, og lag som kommer dit faar ofte skader.
1. PGA hardt underlag... naar man skal opp og vinne et hodeduell saa er det kneet som kan bli skadet naar man lander.
2. PGA kunstgresset gir for mye grep, og ofte, naar en teknisk spiller proever aa ta en finte, saa blir foten satt fast i "gresset" mens resten av kroppen snur... dermed blir det kne skader igjen!
På TvSør kom det i kveld frem at fysioterapautene i Start hadde veldig mye å gjøre nå etter overgangen fra naturgress til kunstgress. Flere spillere sliter med belastningsskader. Det er klart det blir mest slitasjeskader rundt overgangene på høsten og våren, men det er nok generelt sett også hardere belastning å spille på kunstgress.
Lang reportasje i kveld...
At spillerne ikke jubler angående et eventuelt kunstgressunderlag på vår nye stadion kom vel ikke akkurat som noen bombe. Men at det er så ille at de vil vurdere å flytte på seg pga det er ikke mindre enn en skandale. Om det er spillerne som prøver å tvinge styret og politikerne til å få det som de vil, eller om de virkelig mener det er ikke lett å si. Men hvis saken er den, at vi vil få spillerflukt pga kunstgress, burde det ikke være noen tvil. La gutta få det de vil ha!
Noen som forresten vet hvorfor Skisland setter seg så på bakbeina. Synes han har vært positiv til alt med det nye stadionet hele veien. Vil kommunen få noen større utgifter med naturgress?
http://fotball.fvn.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=89790
http://fotball.fvn.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=89789
poenget hans er vel at de da kan bruke stadion til andre ting, som konserter, store arrangementer, trene for andre og lignende. Dette var jo en forutsetning for at komunen skulle gå inn med så mye støtte til start. Så jeg skjønner han veldig godt. Men det borgersen sier i et intervju må gjennomføres. At alle klubbene tar en fellesdiskusjon på hva som skal legges og at alle får det samme. Da blir det jo bedre. Og sånn som banen er oppe i tromsø så finnes det kun en løsning der. Men jeg synes jo helt klart at fotball er best på en perfekt naturgress bane.
Det er ingen tvil at det går an å anlegge en bra naturgressbane i Kristiansand, men er det fremtiden. Her skal man tenke lengre frem i tid. Problemet er ofte overganger i fra kunst til naturgress. Ser bare på klubber her i Norge som skal legge nye dekker på sine baner. Bodø glimt, tromsø, stabæk og odd skal alle legge nye dekker av kunstgress. Som jeg leste på fvn så er jeg enig i de som sier at man må få ett felles vedtak på dette her.. Da vil man kunne redusere antall skader å få bra anlegg som går an å bruke hele året.
Men for all del vi kunne godt lært litt av engelskmenn, de banene ser stort sett akseptable ut hele året, klimaet i england er ikke så annerledes enn her på sørlandet.
Per Christian Dversnes
22-11-2005, 13:49
Hva med sånn lerkedal løsning med naturgress og "isydd" kunstgress og undervarme?
Er ikke det optimalt, da tilfredstiller man jo alle?
"Landslagsspillere truer Start"
http://www.dagbladet.no/sport/2005/11/22/450105.html
Her har jo dette vært debattert opp og ned i mente i hele år. Lite (eller ingenting) har vi hørt fra spillerene selv. Flott at dem endelig står frem og sier hva dem mener om kunstgress.
Har trenerteamet kommet med noen offentlige meninger rundt dette også?
Skjønner heller ikke at det ikke går an å gå for en mellomløsning her. Lerkendal har jo klart det for faen, og vi ligger jo temmelig mange mil lenger syd. Mildere og mildere vintre blir det jo også!!! Tull dette her. Gå for naturgress med litt kunst innimellom. I USA har alle de store stadioene (mange innendørs) gått tilbake til naturgress igjen. Der har de også spesialgress som er slitesterkt og gror bra uten mye lys.
Ole Gilboe Hermansen
22-11-2005, 15:09
Jeg har på en følelse at denne saken er et storm i et vannglass. Samtidig mener jeg at kommunen må ta hensyn til spillerne. Det er jo de og ikke de kommuneansatte som skal bruke banen.
killerwolf
22-11-2005, 17:45
Får håpe på en massiv protest fra spillere/trenere og oss supportere så Skisland & co ser hvor viktig naturgress er for laget & landsdelens befolkning.
Likte ikke at Skisland var så bastant i uttalelsene sine i fevennen.
Faen, kan de holde godt gress året rundt i England, Danmark, Trondheim & Stavanger så klarer vi det i Kristiansand også!
Nei til artificial turf... :!:
Som Magnussen sier, fysioterapeuteten i Start. Savner jeg et felles vedtak om at det skal enten være en lov om at alle klubbene i Tippeligaen MÅ ha kunstgress eller at man skal ha en lov om at det helst bør være naturgress. Sånn som vi har nå og det kommer til og bli med kunstregress på annehver bane i landet vil det bli fullstendig kaos og kanskje katastrofalt for Norske fotball. Spillerne tåler det rett og slett ikke!
Kristiansand er den byen med flest kunstgresser i hele Norge, og vi har bra klima her nede om sommeren. Så sånn sett tror jeg det skulle gått bra med naturgress, men det ser dessverre stygg ut. Hvorfor ikke se til Stavanger eller Trondheim å se hva de har fått til!?
Vi får håpe at "in the end" så blir det vedtatt at det blir vanlig gress og at de lagene oppi nord klarer å lage et orgentlig kunstgress! Men som sagt, alle helst ønsker jeg først og fremst at det skal lages en lov om at det enten skal være kunstgress eller naturgress.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=297441
Høgmo kommer med et bra utsagn.
Han underbygger sin argumentasjon med fotballforbundets krav til norske eliteseriebaner, der det blant annet heter at samtlige arenaer skal ha undervarme.
Notch Johnson
22-11-2005, 21:04
Skjønner heller ikke at det ikke går an å gå for en mellomløsning her. Lerkendal har jo klart det for faen, og vi ligger jo temmelig mange mil lenger syd. Mildere og mildere vintre blir det jo også!!! Tull dette her. Gå for naturgress med litt kunst innimellom. I USA har alle de store stadioene (mange innendørs) gått tilbake til naturgress igjen. Der har de også spesialgress som er slitesterkt og gror bra uten mye lys.
..men så er ikke Lerkendal en arena for annet en fotball heller da.
Skisland vil jo ha en mye mer allsidig løsning, akkurat som ikke sørlandshallen kan brukes til det.. :roll:
utlending
22-11-2005, 21:12
Klart det må være naturgress!
Med god planlegging kan man skape en god og slitesterk naturgressmatte. Hvis dreneringen er bra nok burde ikke gjørme bli ett problem. Varmekabler og en inversering i en av disse gromattene som brukes enkelte steder i England kan utvide sesongen.
Det beste med naturgress er at når det blir slitt vokser det tilbake. Kunstgress må skiftes når det blir utslitt.
Bedreviter
22-11-2005, 22:08
Nå ligger hele USA (bortsett fra Alaska) på en sydligere breddegrad enn Kr.Sand, og får dermed mere sollys som hjelper på gressveksten. I større byer har man gjerne andre arenaer hvor man kan holde konserter og slike arrengementer, eller man har muligheter for å fjerne underlaget. Tror økonomien i de byene i USA med slike store stadioner er litt annerledes (større) enn Kr.Sand, og man har neppe muligheten til å iverksette samme tiltak her. I England har man naturgress, men der har man råd til å bytte gressteppet 3 ganger i året, i Kr.Sand har man råd til å bytte gresset ca hvert 60. år...
Pål Thorsen
22-11-2005, 23:02
La det for guds skyld, legges Naturgress på stadion.
Det kan da ikke være nødvendig med flere kunstgress baner i Kr.sand?
Vi har jo en hau a de.
Super(kon)dom og liknende er innebygget og får mindre sollys en Tromsø stadion for å si det slik. Dessuten går det jo an å ha Aha konsert på Ullevål. Da bør det kunne finnes en løsning for den nye stadion også. Finnes mange fine løsninger for å dekke over gresset en liten stund.
Det er også mulig å lage et "lappeteppe" slik at en kan skifte ut forskjellige deler. Forran mål og liknende.
Jeg håper bystyret besinner seg og innser at de hverken er spesialister på kunstgress eller fysioterapi. Må jo ærlig innrømme at jeg heller ikke er det da....
Nå er de villige til å diskutere hvertfall, så får vi håpe de blir enige.
ALLE unntatt formannen har vel innsett at det beste er en dialog med Start og ekspertisen ja... La oss håpe at de viser de har LITT mellom øra og i alle fall kan høre på de som skal bruke stadion og det medisinske apparatet rundt.
Ordføreren skulle det vel være...
aljahnsen
24-11-2005, 00:14
Jeg er klart mot kunstgress, håper virkelig at det blir naturgress...
Er ikke akkurat moro å høre at Startspillerene vil gå fra klubben hvis det blir kunstgress...
frankieboy
24-11-2005, 08:04
Jeg er klart mot kunstgress, håper virkelig at det blir naturgress...
Er ikke akkurat moro å høre at Startspillerene vil gå fra klubben hvis det blir kunstgress...
kommer nok heller ikke til å skje... Det vi leste i fevennen var nok mer som et pressmiddel nå like føre valget skal tas... Klart at spillerne vil ha kunstgress, men at de forsvinner hvis vi får kunstgress - nei det tror jeg ikke.
Og, selv om jeg også ønsker naturgress, evt en kombinasjon med overvekt av naturgress, så er det flere og flere toppklubber i Norge som legger kunstgress - og hvis vi får naturgress og om 4 år så har flertallet av tippeligalagene kunstgress - ja da får vi jo den byttinga da også...
Vi får se hva som skjer, men det er ikke noen gunstige klimaforhold på vinteren her i Norge... og hvis det blir som Per Høgmo vil - at vi spiller flere kamper på vinteren, så er det nok mer behov for kunstgress enn naturgress.. iallefall i mange byer...
FY fasan
24-11-2005, 18:49
er det noe vi suportere kan gjøre for å få litt vett inn i ordføreren? det er nærmest skandale å ha kunsgress på nye stadion.. det blir IKKE det samme. det er så JÆVLA iriterans at komunen har dette som krav. det er faanke de som spiller der, og blir skada. det er en STOOOR tabbe av komunen å gjøre dette sånn som de har gjort det. det skuffer meg
Pål Thorsen
24-11-2005, 19:12
Det er jo klart at så lenge komunen skal disponere stadion i ca 10 dager i året, så må de jo få bestemme.
Nei dette kommer til å bli ordna av Start og politikernekjapt.
Skisland suger!
frankieboy
25-11-2005, 08:42
Jeg er for naturgress, men er nok en av de som ikke ser på det som en krise om det blir kunstgress..
Jeg tipper at utviklinga med kunstgress har kommet enda lengre i 2007, og at det trolig er mer tilnærmet naturgress enn nå. Vi ser jo forskjellen fra det vi har i dag - og det som lå i Sørlandshallen tidligere...
Ellers så leste vi jo i fevennen i går at Aalesund sin største kunsgressmotstander synes det var greit nå...
De sier jo også at Aalesund hadde flere skader før de kom på det nye underlaget på Color Line Stadion...
Men det går jo også å legge en kombinasjon av gresstyper...
Vel vi får se - vi har vel ikke så mye vi skulle ha sagt uansett...
Det er hvertfall ingen tvil om hva spillerne mener, og det virket nesten som de hadde fått beskjed om å fronte naturgress under og etter kampen mot FCM på torsdag.
På Canal+ sin sending svarte Borgersen at "matta er fin den, så det går fint å spille på naturgress året rundt" før han blunket til kamera :wink:
Doffen sa han ikke visste om han kom skikkelig tilbake på kunstgresset i Sørlandshallen.
Kommunen bør se hvor mye spillerne sliter på kunstgress. Belastningsskadene vil ingen ende ta...
Vil du ha toppfotball eller ikke Mr. Skisland?
killerwolf
12-12-2005, 01:12
Det ser mørkt ut nå, forslaget som De Grønne (ikke MK!) fremmet om at Start burde få bestemme underlaget sjøl, ble jo glatt nedstemt. Tror det var bare 11 representanter som stemte for det forslaget.
Flere partier virket jo litt på gli da de uttalte seg i fevennen for ei stund sia, men akk nei, Skisland & Urfjell har vel drevet litt lobbyvirksomhet for å få sitt syn gjennom.
Jeg vet ikke hva som må til nå, massivt press fra Start, ei samla spillergruppe, supporterklubben & folk flest?
Virker som det viktigste er at alle skal få bruke stadion, som om ikke vi har nok arenaer/kunstgressbaner i omegn til det formålet.
Nei Skisland & co, legg vekk staheten, hele Sørlandet ønsker et Startlag i toppen av Norsk fotball, ikke en middelhavsfarer.
FY fasan
12-12-2005, 18:10
nå begynner det å se ekstremt mørkt ut med tanke på naturgress..
Så jeg tror hvis ikke det er NOE vi kan gjøre for at det blit naturgress, bare må gjøre det beste ut av det.
jævla kipt er det, at det (nesten sikkert) blir kunstgress. men men..
HVA KAN VI GJØRE MED DET??
HVA KAN VI GJØRE MED DET??
Så gress så snart stadionkroppen er reist? :roll:
Nei er nok fint lite man kan gjøre som supporter i denne saken...
Pål Thorsen
12-12-2005, 18:13
En kanne med Bensin, en pakke fyrstikker et nylagt kunstgress.
Klokka 0425. Er en mulighet. :lol: :lol: :lol:
mr.leipsland
12-12-2005, 18:14
Hadde jo vært fantastisk morro og kjøpt noen meter ferdiggress og rulla ut en natt ja :D
Pål Thorsen
12-12-2005, 18:20
Hadde jo vært fantastisk morro og kjøpt noen meter ferdiggress og rulla ut en natt ja :D
Stiller du?Jeg kan ringe lydersen.
Stiller du?Jeg kan ringe lydersen.
Lydersen sitter vel kun på kunstgress..(?)
Men hadde vært morro når bygginga var godt igang ja... lagt ei god stripe :wink:
killerwolf
12-12-2005, 18:27
Trist hvis det blir lagt plastikkmatte, det vil ikke akkurat gi Start fordeler på overgangsmarkedet da nesten alle spillere sverger hardnakket til naturgress. Jeg synes også det er litt flaut at vi, som Norges sydligste toppklubb, ikke legger naturlig gress.
Men det er vel ikke mye vi kan gjøre, politikerne bestemmer, men det er synd da styret, spillerne & supporterne ønsker naturgress.
Sjøl om kunstgress er en del av avtalen mellom Start & kommunen, så synes jeg at kommunen har en litt arrogant holdning i denne saken.
"Ingenting å diskutere, end of discussion."
Det er litt merkelig at ikke "blandingsgress" har vært diskutert, dvs. naturgress isydd litt plastikk for bedre slitestyrke.
Det går FFK for på sitt nye anlegg og burde være en god løsning her nede også!
Pål Thorsen
12-12-2005, 18:27
Tror han selger ruller med gress og.
Pål Thorsen
12-12-2005, 18:29
Trist hvis det blir lagt plastikkmatte, det vil ikke akkurat gi Start fordeler på overgangsmarkedet da nesten alle spillere sverger hardnakket til naturgress. Jeg synes også det er litt flaut at vi, som Norges sydligste toppklubb, ikke legger naturlig gress.
Men det er vel ikke mye vi kan gjøre, politikerne bestemmer, men det er synd da styret, spillerne & supporterne ønsker naturgress.
Sjøl om kunstgress er en del av avtalen mellom Start & kommunen, så synes jeg at kommunen har en litt arrogant holdning i denne saken.
"Ingenting å diskutere, end of discussion."
Det er litt merkelig at ikke "blandingsgress" har vært diskutert, dvs. naturgress isydd litt plastikk for bedre slitestyrke.
Det går FFK for på sitt nye anlegg og burde være en god løsning her nede også!
Enig med deg i det. Det blir jo brukt stort sett på alle banene i England
killerwolf
12-12-2005, 18:30
Det ligger en grei gressmatte der nede fra før, har ikke vært nede og sjekka kvaliteten men.........
Starts lege Aleksander Sandnes advarer sterkt mot å legge kunstgress på TvSør idag....
Han har skrevet en innstilling om å legge naturgress fremfor kunstgress, pga stor fare for belastningsskader.
Måtte kommunen våkne og komme til fornuft!
gundersen jr
13-12-2005, 19:26
det er jo bare tull å legge kunstgress når man nesten er garantert å få belastningsskader!
hva er det kommunen tenker på?
det nytter ikke å være et topplag i tippeligaen hvis man har kunstgress! for start sin del så kan jo det resultere til at doffen å resten av startelleveren vil slite med belastningsskader, og derfor ikke kan spille! de kan ikke legge kunstgress, det vil ødelegge for klubben!
har selv spilt en del på kunstgress å merker at d gjør vondt i hoftene etter at jeg har spilt på kunstgress noen ganger!
kjenner selv spillere på fk arendal som sliter voldsomt med belastningsskader etter at de begynte å trene på kunstgress! jeg synes at spillerne på start burde få bestemme selv hvordan underlag de vil ha. det er spillerene som spiller på matta og de vet derfor hva som er best for dem! spillerne vet så mye bedre enn det kommunen gjør!
og hvis start får kunstgress på stadion så er det jo ikke sikkert det blir mulig for klubben å hente klassespillere. tviler på at klassespillere vil risikere å få belastningsskader!
og fotball er alltid blitt spilt på gress, å d burde den fortsatt den gjøre!!
gress på stadion,gress for alltid!!
Gimse jr
13-12-2005, 19:30
det er jo bare tull å legge kunstgress når man nesten er garantert å få belastningsskader!
hva er det kommunen tenker på?
det nytter ikke å være et topplag i tippeligaen hvis man har kunstgress! for start sin del så kan jo det resultere til at doffen å resten av startelleveren vil slite med belastningsskader, og derfor ikke kan spille! de kan ikke legge kunstgress, det vil ødelegge for klubben!
har selv spilt en del på kunstgress å merker at d gjør vondt i hoftene etter at jeg har spilt på kunstgress noen ganger!
kjenner selv spillere på fk arendal som sliter voldsomt med belastningsskader etter at de begynte å trene på kunstgress! jeg synes at spillerne på start burde få bestemme selv hvordan underlag de vil ha. det er spillerene som spiller på matta og de vet derfor hva som er best for dem! spillerne vet så mye bedre enn det kommunen gjør!
og hvis start får kunstgress på stadion så er det jo ikke sikkert det blir mulig for klubben å hente klassespillere. tviler på at klassespillere vil risikere å få belastningsskader!
og fotball er alltid blitt spilt på gress, å d burde den fortsatt den gjøre!!
gress på stadion,gress for alltid!!
Hør, hør :) E så enig i dette! Har også erfart at ryggen e sårbar på kunstgress... Å e tviler på at politikerene vet hva som e best å spille på...
killerwolf
13-12-2005, 23:12
Glimrende at vi får innspill fra en medisinsk sakkyndig, håper spillere og media følger på så vi får lagt skikkelig press på kommunen. Det er det eneste som nytter.
mr.leipsland
13-12-2005, 23:19
"Problemet" her er at det finnes haugevis av undersøkelser som viser at legen vår tar feil.
Man må jo også åpne øynene for at det kanskje er vårt medisinske apparat som skyld i mange av skadene.
flaxxlodd
13-12-2005, 23:56
Har du ikke tiltro til det medisinske apparatet i Start Leips?
mr.leipsland
14-12-2005, 00:19
Når det gjelder denne saken har ikke jeg lest hva Sandnes skriver bare hørt hva han sa til NRK Sørlandet, men det finnes mange undersøkelser på dette som naturligvis vil veie tyngre enn Sandnes sitt innspill.
Jeg har kunnskaper nok til å vurdere om Starts medisinske team gjør en bra nok jobb, men holder selvsagt muligheten åpen. Synes det virker litt merkelig at Start sliter med forkjølelse f.eks, hvorfor gjør aldri Rosenborg det? Hvordan skal vi klare oss i UEFA-cuppen neste år om alle sammen enten er syke eller skada?
Det er jo ikke selve underlaget kunstgress som er problemet, men det er stadig bytting mellom kunstgress og naturgress som skaper problemer. Belastningsskader osv... Så lenge det fortsatt er flest baner med naturgress, bør det også legges naturgress i Kristiansand!
Ellers tror jeg ikke Start sliter noe mer med forkjølelse enn andre lag. Det er ikke alt som kommer ut i media...
Toppfotball hører hjemme på naturgress. Enkelt og greit!
Giovanni
14-12-2005, 18:27
Alt annet enn naturgress er katastrofe, samt utrolig flaut
Roy Eriksen
14-12-2005, 19:29
hva med opprop og uskrifter på papiret i hele agder og levere (håper på 20-30000 underskrift) til kommune..
hva med opprop og uskrifter på papiret i hele agder og levere (håper på 20-30000 underskrift) til kommune..
God tur Hotman :wink: Burde nesten komme igang snart da...
Roy Eriksen
14-12-2005, 20:23
God tur Hotman :wink: Burde nesten komme igang snart da...
Åååå. skal jeg ordne alt alene? hva med dere 2000 medlemmer :)
aljahnsen
14-12-2005, 22:36
Toppfotball hører hjemme på naturgress. Enkelt og greit!
Jeg kan ikke bli mer enig, men desverre så ser det ut som kunstgress er fremtiden. Håper virkelig at vår nye stadion får naturgress teppe.
Alf Qaida
14-12-2005, 23:12
Kunstgress.
killerwolf
15-12-2005, 01:17
Kunstgress når alle de andre arenaene har det, men før den tid er det duggfriskt naturlig gress som gjelder!
Yes, gi oss kunstgress.
Og gresset trenger ikke være grønt heller. Finnes det noe krav på å ha grønt gress?? Tvilker på det. Lag det i gult og svart! Gi spillerene kamuflasje på banen. Kjempefordel.
Kommer jo til og bli skandale etterhvert her i Norge. Når spillerne må bytte fra kunstgress til naturgress til kunstregress til naturgress, på annehver kamp.
Tydeligvis har ikke forbundet planlagt den krisen som kommer til å komme om noen år. Savner et felles vedtak om at det enten skal være en lov om at alle skal ha kunstgress eller naturgress!
Siden det ser ut til at det blir kunstgress på Kristiansand stadion, håper jeg at kunstdekket har utviklet seg siden iår, 2005. For håpe det blir mest mulig lik vanlig naturgress og at man blir fornøyd med det!
Kommer jo til og bli skandale etterhvert her i Norge. Når spillerne må bytte fra kunstgress til naturgress til kunstregress til naturgress, på annehver kamp.
Egentlig er det jo en sensasjon at Aalesund i det hele tatt kan stille lag :shock:
Kunstgress er under enorm utvikling, og det er helt greit å spille på det. Problemet er jo stadig bytting mellom kunst- og naturgress. Det er da belastningsskadene kommer...
Start trener hele uken på kunstgresset her hjemme foran en hjemmekamp, så må de til Dønnestad påfølgende uke, fordi de skal spille bortekamp med naturgress. Så bærer det tilbake på kunsgress for forberedelse til neste hjemmekamp. Det er klart det blir slitasje av sånt!
Selv om kunstgress utvikles, vil det aldri bli det samme som naturgress...
Med fordel for de fleste burde det kommet et vedtak om at alle klubber skal ha kunstgress innen 2010 eller noe sånt, så ville klubbene hatt god tid til å skaffe midler til dekkebyttet. Dessverre kommer det istedet til å gå sakte. Flere klubber får kunstgress fra år til år, og på et tidspunkt vil halvparten av lagene spille på kunstgress og halvparten spille på naturgress. Det er klart det ikke er heldig!
Jeg håper Kristiansand Kommune ser problemet, og gir Start muligheten til å spille fotball på naturgress inntil over halvparten av klubbene i Norge har kunstgressdekke. Uten en slik mulighet tror jeg faktisk det blir svært vanskelig å holde en toppklubb, med spiller fit for fight til enhver kamp!
Nå er det vel ganske stor forskjell på det kunstgresset som er i sørlandshallen(er vel ikke gummikuler)og de nyeste som er på markede?
Men uansett kan ikke helt se problemet med å legge naturgress med det milde klima vi har her nede.
Var det ikke snakk om at kommunen skulle ha 10 dagers bruksrett,går da fint det selv om det er naturgress,i Stavanger har de jo konserter ol. å der er jo matta strøken enda.
Var det ikke snakk om at kommunen skulle ha 10 dagers bruksrett,går da fint det selv om det er naturgress,i Stavanger har den jo konserter ol. å der er jo matta strøken enda.
Jo, og i tillegg ønsker de at små lokale lag kan bruke Stadion til trening. Men det kryr jo av kunstgressbaner rundt om i Kristiansand! Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Kommunen absolutt skal ha kunstgress. Faglig dyktige bør avgjøre den saken, ikke politikerne som sitter på kontoret sitt, og egentlig ikke har peiling på hva de bestemmer...
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Kommunen absolutt skal ha kunstgress. Faglig dyktige bør avgjøre den saken, ikke politikerne som sitter på kontoret sitt, og egentlig ikke har peiling på hva de bestemmer...
Er vel pga ei pengeoverføring og gratis tomte i et av de bedre strøkene i byen..
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Kommunen absolutt skal ha kunstgress. Faglig dyktige bør avgjøre den saken, ikke politikerne som sitter på kontoret sitt, og egentlig ikke har peiling på hva de bestemmer...
Er vel pga ei pengeoverføring og gratis tomte i et av de bedre strøkene i byen..
Ja, det er greit nok, jeg vet at et av kriteriene når de gav tomta til Start var kunstgress. Men hvorfor i h..... skal de absolutt ha kunstgress på et anlegg de krever 10 bruksdager av? Det synes jeg er latterlig, når det resten av året skal spilles toppfotball på anlegget! Det er bevist i Stavanger at det går an å arrangere konserter o.l også på naturgress...
Notch Johnson
16-12-2005, 00:10
Nå er det vel ganske stor forskjell på det kunstgresset som er i sørlandshallen(er vel ikke gummikuler)og de nyeste som er på markede?
Men uansett kan ikke helt se problemet med å legge naturgress med det milde klima vi har her nede.
Var det ikke snakk om at kommunen skulle ha 10 dagers bruksrett,går da fint det selv om det er naturgress,i Stavanger har de jo konserter ol. å der er jo matta strøken enda.
Forskjellen på gummikulene på utebanene og i Sørlandshallen er at de i Sørlandshallen er flammehemmende i tillfelle brann siden det er innendørs. De svarte kulene som er oppmalte bildekk, er ikke noe særlig å sette fyr på inne. De fleste har vel sett et bildekk i brann. Mye røyk og gasser ja.
Ellers så er kunstgresset i Sørlandshallen nøyaktig det samme som på stadion hellemyr konsgård gimlekollen osv osv.
Kunstgress på nye stadion er ikke så ille at det kan kalles en katastrofe. Da vet dere ikke hva en katastrofe er.
Skulle gjerne hatt gress, men all snakk om de berømte belastningskadene tar jeg med en klype salt. Nesten samtlige av Starts spillere spiller på faste knotter på kunstgress. Jeg har gjort det selv og har fått smerter i akilles.
Byttet til kunstgressåle og smertene ble mye mindre.
Kjøp skikkelige sko med kunstgressåle så får kroppen og bena det mye bedre.
Nesten samtlige av Starts spillere spiller på faste knotter på kunstgress. Jeg har gjort det selv og har fått smerter i akilles.
Mener du å si at Start risikerer å få skada spillere pga. at utstyret ikke er i orden :?:
Det virker jo helt latterlig.
Notch Johnson
17-12-2005, 08:06
Nesten samtlige av Starts spillere spiller på faste knotter på kunstgress. Jeg har gjort det selv og har fått smerter i akilles.
Mener du å si at Start risikerer å få skada spillere pga. at utstyret ikke er i orden :?:
Det virker jo helt latterlig.
Det er du som er latterlig. Spillerne velger jo selv hvilken såle de vil spille på, og som vi så i sommer (ref Borgersen), så er vel heller ikke utstyret ALLTID i orden heller?.. er det vel?
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.