Se full versjon : Pinsemenighed eller statskirke?
Det er mye positivt som har skjedd i supporterklubben på de få månedene det nye styret har vært i sving. Jeg var selv en av dem som var skeptiske til navnebyttet og til de nye personene i styret, men innrømmer at jeg er imponert så langt.
Imponert ble jeg imidlertid ikke av stemningen i Menigheden i går. Med de rammebetingelsene vi har å jobbe med er det selvsagt ikke lett å lage god stemning. I går var det i tillegg en kraftig motvind som feide lyden mot Starthallen. Men jeg synes likevel at supporterklubben har svært mye å gå på. Særlig i første omgang når spillerne gikk på en tidlig smell var stemningen elendig.
Det er selvsagt flott med ny butikk, ny fanzine, nye samarbeidspartnere og ny supporterkro (???), men det viktigste for en supporterklubb må da være å gi Start høylydt støtte på stadion???
På det sangarket som ble delt ut på tribunen i går, sto det at sangene skulle startes av Ultras. Vel, da får Ultras også stå på i 90 minutter og dra med seg resten av gjengen. I går ble det startet altfor få sanger. Er det ikke best å peke ut 2 personer (f.eks. Stian og Alex) som skal starte alle sanger? Hadde det ikke også vært en ide å ta en prat på forhånd av kampene for å finne ut hvilke sanger som er lurt å ta i gitte kampsituasjoner?
Personlig håper jeg at Menigheden blir en menighed som ligner den fra Blues Brothers filmen og ikke de nitriste menighedene vi finner i Den Norske Kirke!
Alf Qaida
11-04-2005, 10:28
Godt å se deg på kampen, pastor!
Styret har lenge sett frem til seriestarten. Mye er gjort, men det er også mye som gjenstår. I går fikk vi se hva som fungerte bra, og hva som kan fungere enda bedre med noen justeringer. For det er, som du sier pastor, på stadion vi skal levere opp mot perfekt. Styret vil, om meget kort tid, ha en evaluering av hvordan de ulike gruppene gjorde det, og komme med positiv og negativ tilbakemelding.
Til slutt vil jeg personlig takke alle som var med på stadion og lagde liv, solgte supporterutstyr etc, var vakter til vår tribune, solgte is, brus og chips, hjalp til på TIFOen kl 1730 og 1800. Og selvsagt alle dere andre som ikkje følte dere hjemme i de momentene som ble nevnt.
Start er på en medgangsbølge. La oss hive oss på! La oss gå "bananas".
Vi manglet endel utstyr fra Italia til tifo. Men det er ny bekreftet sendt fra Italia, så det rekker Viking kampen.
Som Alf sier blir det ei evaluering i nærmeste framtid i styret, vi har nå 3
uker på oss til å ta de grep som trengs.
Vi kommer sterkt tilbake.
Vi manglet endel utstyr fra Italia til tifo. Men det er ny bekreftet sendt fra Italia, så det rekker Viking kampen.
Som Alf sier blir det ei evaluering i nærmeste framtid i styret, vi har nå 3
uker på oss til å ta de grep som trengs.
Vi kommer sterkt tilbake.
Snakket med en fra Hordene, og de sa de har/(kommer til) solgt 2000 biletter til Start- Viking kampen.
Jeg er redd for at det er hordene som kommer til å skape stemningen på stadion. Husker i sørlandshallen var det jo 4 fra Stavanger som lagde mer stemning og liv enn kanskje 100 fra menigheden : S
Menigheden må klare å synge flere sanger og få opp noe Italia Tifo ja.
Kan noen si meg om den tifoen er bra eller?
Og hvorfor ikke lage noen vitser om siddisene? sanger om de osv..?
Dette skal bli bråk!!
mr.leipsland
11-04-2005, 10:50
Kan noen si meg om den tifoen er bra eller?
Kan ikke bli dårligere enn gårsdagens :P Kommer til å bli show den helt klart!
Ellers så skal vi være klar over at stemmning er mer enn tifo og at vi har "litt å ta tak i" når det gjelder sangorganisering er helt sikkert, men vi satser på at vi skal bli litt bedre for hver kamp.
Vi venter en hel del flagg blant annet.
Vi venter en hel del flagg blant annet.
Dette blir bra!
En ting jeg tror har mye og si er at nå skal vi jo spille 2 bortekamper.
Molde og Lyn. Hvis vi får bra resultater da håper/tror jeg medlemmstallet øker betraktelig, dermed fler som står med menigheds-tribunene og mer liv!
En annen ting er at kanskje den nye "nasjonal" sangen til start kan synges innimellom?
Drømmen er at vi synger refrenget og hele stadion står oppreist med flagg, sjerf ++ Mitt i en kamp uten hjelp fra høytalere.
Håper det kan bli en realitet? For det hadde virkelig vært noe...
er det ikke kanun med en sånn megafon? :D som kan starte? hehe!!
er det ikke kanun med en sånn megafon? :D som kan starte? hehe!!
Seriøst dette er noe jeg virkelig ønsker skal bli en realitet!!
Rolling stones
11-04-2005, 18:35
fatter ikke kritikken som kommer rundt kampen på M-feltet, syntes det var bedre enn på veldig lenge...
Vi var i hvertfall ikke tilbake for Lsk, noe jeg kanskje fryktet før kampen!
gul_kamel
11-04-2005, 18:42
fatter ikke kritikken som kommer rundt kampen på M-feltet, syntes det var bedre enn på veldig lenge...
Vi var i hvertfall ikke tilbake for Lsk, noe jeg kanskje fryktet før kampen!
Tror ikke det er Menigheden som kritiseres, men at alt bråket og lyden dere lagde forsvant i vinden. Selv satt jeg på sitte i motsatt hjørne av dere, og jeg hørte knapt en lyd fra dere, men så jo tydelig at det var full action og skikkelig liv. Kanskje det skulle settes opp en vegg bak M-feltet for å få mer lyd ut??
En annen ting er at kanskje den nye "nasjonal" sangen til start kan synges innimellom?
Drømmen er at vi synger refrenget og hele stadion står oppreist med flagg, sjerf ++ Mitt i en kamp uten hjelp fra høytalere.
Håper det kan bli en realitet? For det hadde virkelig vært noe...
Helt enig. Hvis denne sangen skal sammenlignes med "your never walk alone" må vi i menigheden ta inisjativ og begynne sangen så kan kanskje noen få andre fra menigheden stå noen helt andre plasser på stadion å begynne sangen så kommer sikkert flere til å synge og til slutt synger alle! Det er en drøm som kan bli virkelighet :wink:
Helit enig. Hvis denne sangen skal sammenlignes med "your never walk alone" må vi i menigheden ta inisjativ og begynne sangen så kan kanskje noen få andre fra menigheden stå noen helt andre plasser på stiadion å begynne sangen så kommer sikkert flere til å synge og til slutt synger alle! Det er en drøm som kan bli virkelighet :wink:
Liker virkelig din tenkegang, Fredrik :D
For det første vil jeg si at det var godt å se deg sammen med oss igjen Rune. Håper ikke det var siste gang.
Stemningen var i en periode laber, men ingen synger i 90 min uansett. Selv ikke for 10 år siden... :wink:
At Ultras starter sanger er vel det som i realiteten alltid gjøres. Vi har hatt en gjennomgang av sangene våre og forkastet noen og tatt andre inn i varmen igjen. Du virker litt negativ til ultras, kanskje du ikke er det. Men det er vel egentlig ingenting annet enn det vi var tidligere. En gjeng som virkelig brenner for stemning på tribunen osv... Tror nok ikke det vil gjøre det enklere å delegere ansvar til to personer heller. Det tar på å starte sanger og en skal ha tid til å tenke litt også. Stian og Alex er jo med å dra igang flere sanger de. Men de ivrigste der er vel jeg og Petter, samt et par av den yngre garde. Men tror det er bra at vi gjør denne jobben sammen.
Uansett er det viktig, spesielt nå i begynnelsen at sangene startes av en liten gruppe som står i sammen og med en gang er med å trøkker til når en sang startes. Jeg må også få med at vi prøvde på flere nye sanger som det nok tar litt tid før "sitter" Men selv om de gamle kjente lager mest lyd nå er det utrolig viktig å fornye seg.
Men synes det tok seg bra opp i 2 omg og satser på at dette vil bedre seg utover sesongen. Vi kommere antagelig til å fortsette med å dele ut tekster ol slik at alle kan få sjansen til å lære nye sanger/gamle hymner osv. Disse vil også bli lagt ut på nett så fort det lar seg gjøre. Forslag mottas selvfølgelig. Også på hvilkne sanger som skal synges, og forslag til nye sanger og hvordan vi best kan skape mer trøkk.
Fossa
Alf Qaida
12-04-2005, 09:21
Har flere ganger nevnt sanger for spesielt deg, Fossa. Tenker da spesielt på sangen om Borgersen. Som du faktisk sa var bra. At ikkje den da ble brukt på stadion, skuffet meg litt.. Til opplysning; Dette var personlige ytringer fra meg som supporter.
I går hadde styret møte der det med stadionliv ble evaluert. Ellers ble selvsagt alt annet av aktiviteter til supporterklubben evaluert etter første seriekamp. (Boder innenfor/utenfor stadion, salg på stadion, kro, butikk, ungdomsarrangementet, TIFO etc...)
Ellers vil jeg gratulere Menigheden Ungdom med et bra arrangement. Er ikkje ofte et av Start supporterklubbs arrangementer kommer på TV2 Nyhetene kl 1830! Var veldig bra PR for Menigheden og ikkje minst ungdomsgruppa!!
Fredrik:
Du hører vel hvor dumt det høres ut når du i det hele tatt begynner å sammenligne den nye Start-sangen med You'll Never Walk Alone?
Fossa:
Har vel alltid ment at det å kalle seg Ultras er nokså unødvendig. Vi er alle Start-supportere, og det er ikke noe poeng i å kalle seg noe som henviser til lugubre elementer fra latinsk supporterkultur. Er det kanskje Nazi-ultras fra Lazio eller kommunist-Ultras fra Livorno man ønsker å etterape? Disse hadde et lite treff i Roma på søndag.
Nok om det. Jeg vet jo at Stian, Alex og de andre som kaller seg Ultras er gode gutter som sjelden gjør noen fortred.
Vi er vel alle interessert i best mulig stemning på stadion. Personlig mener jeg at det ikke har vært noen som helst utvikling i de 15 årene det har eksistert en supporterklubb. Den elendige stadionen må ta en stor del av skylden, men jeg er usikker på om de ulike styrene har tatt tak i saken på god nok måte.
Når folk på sittetribunen sier at de knapt hørte Menigheden på søndag, så må vi vel tro dem på deres ord? Motvinden hadde sitt å si, men kan det muligens også ha noe med oss selv å gjøre?
Christina m.fl. har etterhvert fått gode kontakter i flere supporterklubber rundt om i Norge. Hadde det ikke vært en ide å snakke med andre supporterklubber for å høre hvordan de organiserer syngingen på stadion? Har de f.eks. utpekt 1-2 personer som starter alle sanger? Eller har de som oss 5-10 personer som starter sanger etter hvordan dagsformen er? Vi har sikkert mye å lære....
Søndag1800
12-04-2005, 09:32
Var bra Ultras prøvde på noen nye sanger, hang med så godt jeg kunne.. Men er sangene på nett? Isåfall ville jeg fått de ut raskest mulig. Arket var greit det, men mye greiere å lære sangene foran skjermen.
De som jeg hørte vil bli en slager er den om "en by over alt" og den som nevnte 1905(tror jeg, var iallfall et årstall)..
Eg hørte og lite fra menigheden, eg stod litt fra midten på ståtribunen mot ståsvingen... Men det har jo så klart med vind og det at m-felt er plassert "foran" resten...
Ellers vil eg sei at me var 7 byglendinger som prøvde å skape litt liv me synging og lignende, men d var stort sett bare ei anna lita gruppe som og laga lyd. En må prøve å engasjere "vanlige" supportere, som blant anna ha noen strategisk plassert, som kan prøve å dra i gang sang....
Supporteren
12-04-2005, 11:33
kjf87, meld deg inn og bli med og syng sammen med oss :wink:
Det er igrunnen planen det ja=)
Billy Bright
12-04-2005, 15:05
Vi prøvde å kjøre i gang et par nye, her er tekstene:
Mel:match of the day sangen i Ingerland (lett å laste ned)
"For Christian IV grunnla byen, i 1641,
blant annet brakte vi fram Kjutta, å alle begynte å le,
men vi har sommer vi har sørland og verdens beste lag,
SÅ REIS OPP Å SYNG EN SANG, FOR LANDET CHRISTIANSSAND!
Lalalalalalaalalala(melodien om igjen)"
"En by over alt, det æ en by over alt,
det æ Christianssand, det æ Christianssand,
det æ en by over alt!"
"Vi æ Start fra byen Christianssand,
vi æ Start fra byen Christianssand,
så blø,blø for klubben ifra sør,
bring pokalen hjem til byen vår"
Repeteres med klapping
SDC/SDU
Rolling stones
12-04-2005, 15:30
Trodde det var Start vi skulle hylle, ikke Kristiansand!
Hva med resten av supporterskaren som ikke kommer ifra Kristiansand?
Når disse kristiansandssangene kommer så gidder aldri jeg å synge, selv om jeg er ekte Kristiansander, syntes rett å slett de er teite..
Blir sikkert upopulær nå, men vet jeg ikke er alene om å mene dette.
Øyvind S.
12-04-2005, 15:41
Utrolig enig med sistnevnte taler.
Skal man først ha noen sanger om geografien, bør de iallefall om Sørlandet, og ikke Kr.sand.
Hva med;
Vi er fra Sørlandet -
og vi kan gå på vannet.
Vi har mange gode tips -
ett av dem er Sørlandschips.
Vi har sol, sommer, sjø og skjærgård -
vi har Matta, Julius, Sven O, Tom og Bård.
På hele Sørlandet er det futt og fart -
for vi samler oss om I.K. Start!
Vi er fra Sørlandet -
og vi kan gå på vannet.
Vi sitter på skjærene og gliser -
og spiser ræger og synger sørlandsviser.
Skal man først ha noen sanger om geografien, bør de iallefall om Sørlandet, og ikke Kr.sand.
Fjern for guds/menighedens skyld Sven O.
mr.leipsland
12-04-2005, 15:45
Rolling Stones: Det du sier der ble tatt opp som en problemstilling på styremøtet som ble avholdt i går.
Fra styret sin side setter vi nå litt mer fokus på sanger og sangorganisering frem mot Vikingkampen.
Utrolig nok er jeg enig med LSKgutt, som utrolig nok holder seg til å diskutere med oss startere også idag... :D
Ikke la Sven O bli del av noen Startsanger...
Ellers veldig godt forslag Øyvind!!
Temaet er veldig viktig, for det er på stadion vi i første rekke blir målt. Det nytter lite hvor gode vi er på andre ting hvis ikke vi presterer på stadion. Så jeg er glad styret tar opp saken.
Synes forøvrig det var ganske bra stemning jeg, og hadde det vært vindstille ville lyden bært mye lengre. Ingen tvil om det.
Som Fossa sier må vi begynne et sted, og jeg synes det er bra å begynne med å velge vekk hva vi ikke vil synge. Så får resten av de nye sangene komme litt etter hvert. Må likevel si at det er synd at alt nytt hver gang blir en overraskelse for andre enn de som har laget sangene. Det bør kanskje bare presenteres en eller to nye sanger dersom dette skal skje med flyers, og ikke digre A4 ark men et lite kort med en sang på hver side. Litt teit om alle som synger står og kikker ned hele tiden.
Det er viktig å formidle nye tekster/melodier og hvordan tingene er tenkt gjennomført med veiving av skerf og lignende PÅ FORHÅND, slik at man har en sjanse til å stille forberedt på dette området. Litt synd dersom vi skal bruke mange kamper på å øve. Start pleier å øve på trening. Når det er kamp skal de være klare.
CocaJerry
12-04-2005, 19:22
Som Pastor sa så forsvant det meste av lyden deres med den noe kraftige vinden, kjipt men sånn kommer det til å bli flere ganger hvis dere skal stå på samme sted. Det kommer vel en ny tribune snart så da må dere kjempe litt så dere får ett bedre sted å stå.
Ser dere diskuterer sanger her. Tips : gjør det litt lettere for folk å synge med dere. Ikke dra gamle sjømansviser som er flere kilometer lange, og styr langt unna Sven O :lol: .
Jeg sier det igjen!
VI MÅ LÆRE VÅR NYE NASJONALSANG SÅNN AT HELE STADION REISER SEG OG SYNGER MED!!!
Merkelig at det ikke er mulig?
Selvfølgelig er det mulig å lære seg den nye startsangen, slik at hele stadion synger den samtidig, men ikke i første kamp rett etter at den er sluppet for salg...(Jeg kan den så og si, meget enkel å lære)
Jeg håper og tror den vil runge utover hele stadion om ikke så altfor lenge, det hadde vært utrolig bra :D
Jeg mener faktisk at Christianssands sangene er noen av de aller ypperste vi har, ihvertfall den om Christian IV
Hva med å å legge ut sangene her på Menigheden sine sider? Gjerne i et format så det er mulig å høre på de.
Billy Bright
13-04-2005, 14:17
ligger en del sanger på www.ikstart-ultras.tk
lenge siden den har vært oppdatert, tar på meg skylden der.
Folket bør jo iallefall lære seg vikingsangen
Mel:Glory,glory hallelujah
viking dro til oslo for å treffe kongen vår
og her er hva han sa : PIGG AV !
Hvem i helvete er viking
hvem i helvete er viking
hvem i helvete er viking
se å dra dær te helvete vekk!
kongen dro til kristiansand for å se på ikstart
og her er hva han sa: Hurra!
Heia heia ikstart
heia heia ikstart
heia heia ikstart
hm,husker ikke siste linja.. :?
mr.leipsland
14-04-2005, 14:56
Selvfølgelig er det mulig å lære seg den nye startsangen, slik at hele stadion synger den samtidig,
Tror ikke det vil skje jeg. Folk kan sikkert tralle litt med når den spilles over anlegget, men det er ikke noe sang du drar på tribunen.
Det som skal synges er i så fall refrenget som går:
Vi e gule, vi e svarte,
Elleve mann med bein av stål.
Og vi e kule, vi er smarte
smeller ballen rett i mål!
HEIA START!
HEIA START!
HEIA, HEIA START!
HEIA START!
Alle gangene med heia start er "valgfritt", men det blir amputert uten.
Prøv å syng dette HØYT, vanskelig. Sanger må kunne ropes ut sånn som "IK Start te' æ dør." Blir aldri noe skikkelig trøkk over elleve mann med bein av stål. Du begynner med "vi er GULE" istede for å trøkke til fra starten som "BYEN e' BERGEN og.."
Så følger den ganske pinlige linja "Og vi e kule, vi er smarte" som ingen har lyst å synge for høyt.
Så kommer problemet med alle pausene mellom "Heia Start", den første går greit, men det blir et sammensurium på de siste andre og trøkket blir forsvinner som følge av det. Løsningen er da å droppe de tre siste linje
Sangen repteres ikke spesielt naturlig, også det er et minus. Det er i mine ører også litt lite fokus på HEIA og START til at den er helt god som "hovedtribunerop".
Alt i alt må jeg si sangen har store svakheter som tribunerop. Da er faktisk den gamle lettere:
Heia Start
Gult og svart
Vi ska vinne i dag det er klart.
Slutt med frøkenspellet
La ballen smelle
I buret med ei sabla fart
(og repeter istede for andre vers)
Som jeg sa, så må vi nok vente en stund til før det er mulig, for sangen er såpass vanskelig å synge at folk må kunne den skikkelig.
Enig i at det er en vanskelig sang, en typisk sang som ikke skal synges fra tribunen. Men de klarer det i Liverpool med "You`ll never walk alone", en sang som går i nogenlunde samme dur bare enda litt tregere, hvorfor skal ikke vi klare det med "Elleve mann med bein av stål"?
Det dummeste vi kan gjøre er å gi opp!
Ja et godt eksempel er You`ll never walk alone.
Dette skal vi klare, en klubbsang skal ikke bare være til pynt den må brukes!!
mr_harald
14-04-2005, 19:45
Fjern for guds/menighedens skyld Sven O.
Helt enig!
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.