Se full versjon : Mange poeng igjen å spille om.
KA Eldhuset
05-08-2007, 23:32
Det er til nå spilt 16 kamper som teoretisk kunne gitt 48 poeng, vi har 14 poeng, noe som er 29,16 % av mulige poeng.
Så har vi nå 10 kamper igjen å spille, dette gir potensielt 30 poeng, så kan man jo si at vi tar godt i og sier at vi hever oss, vi skal ta 40 % av disse poengen, det blir 12 poeng, noe som da gir oss totalsummen 26 poeng ved sesongslutt.
Noen som tror dette holder ?
Dessverre er det mange poeng å spille om vil eg sei,hadde det
vært 1 kamp igjen hadde vi iallfall hatt sjans på kvalikplassen.
10 kamper igjen men kun 4 hjemmekamper. I disse hjemmekampene møter vi RBK,Lillestrøm,Brann og FFK.
6 bortekamper gjenstår. Vi har kun en seier borte i år fra første serierunde mot Ålesund. Ålesund tapte jo for alle på hjemmebane(Ålesund hadde 1 poeng på sine 5 første hjemmekamper)
Ettter å ha analysert kampene som gjenstår må jeg innrømme at ikke har særlig god følelse. Eller er jeg negativ nå?
monsivar
06-08-2007, 14:33
så vi kan ikke legge oss ned å dø enda.
Pål Thorsen
06-08-2007, 14:33
27 poeng må en minimum ha!
Etter å ha sett de siste 7 år så!
Men 30 da holder vi oss!
Men det blir nesten umulig!
Store Tå
06-08-2007, 22:24
Enig i det om den feite dama.
ALI-Ikke Kristen
06-08-2007, 23:56
Enig i det om den feite dama.
Så sett kjerringa på diett. Det er håp når Vålerenga kan slå Brann og Sandefjord kan slå Viking.
Ole-Bernt
07-08-2007, 00:26
Må bare få sagt det: Jeg er helt for å vinne flere kamper! Score flere mål og skaffe flere poeng i kassa. Nåde de som er i mot!!!
Morten Torjussen
07-08-2007, 00:35
Vi tar flere poeng. Spillemessig var det så bra i går at jeg tror vi ender opp på en av de 3-4 plassene over kvalikk. For å si det sånn, hadde vi spilt dårlig i går og fått samme resultat, hadde jeg sett veldig svart på det.
Vi tar flere poeng. Spillemessig var det så bra i går at jeg tror vi ender opp på en av de 3-4 plassene over kvalikk. For å si det sånn, hadde vi spilt dårlig i går og fått samme resultat, hadde jeg sett veldig svart på det.
Ja det tror til og med jeg. At vi kan få en uavgjort eller to å juble for før sesongen er over skal vi ikke se bort i fra. Godset i Drammen burde det være mulig å ta poeng fra.
Jeg er forresten i ferd med å innstille meg på vårt nye ambisjonsnivå.
Øyvind S.
07-08-2007, 09:51
Dessverre for oss alle har Messi høyst sannsynlig rett i sin "pessimistiske" oppfatning.
Det jeg frykter, og egentlig er ganske sikker på, er at kampen mot Tromsø var bortimot vårt maksnivå nå.
Det var en skikkelig kraftmobilisering av en kamp. Negativiteten var lagt bort, det var kalt inn 13.000 på tribunen, og nå skulle det kjempes for alt det var verd.
Og det ble det gjort! Innsatsen stod nært opp til terningkast 6. Imidlertid stod det offensive spillesystemet som vanlig til en plass mellom 1 og 2.
Min påstand er at vi spilte en kjempebra kamp ut fra forutsetningene nå. Vi har ikke mer offensiv plan og struktur, og kommer aldri til å få det før vi får endringer i det som bestemmer den.
Vi spilte med andre ord altså oppimot en maks-kamp. Likevel holdt det altså bare til å være marginalt bedre enn et svekket TIL-lag, på hjemmebane....
Nå som vi mer eller mindre har fått bekreftet at det ikke blir gjort endringer på trenersiden, er det bare å innse at vi skal slite stort med å få over 21-22 poeng.
Kenneth Storberget
07-08-2007, 10:25
Det er ikke bare vi som sliter i bunnen, det finnes hvertfall 2 andre lag som kun ligger 1 poeng over oss.
Så lenge dem også gjøre det like dårli som oss så ska det ikke være noe umulighet.
Se det på denne siden. Hvis Odd og SIF taper like masse som oss så holder det kun med 4 å da ligger vi på kvalik.
Slutt nå og tel poeng, ta det den 4 november når vi spiller mot Lyn, så kan folket komme og klage på at det er for lite poeng på listen da. Vet at det er for seint da, men det er vel ikke så j...li masse vi kan gjøre noe med. Eneste vi kan gjøre er og støtte laget og heie fram så masse poeng som det går ann.
Dessverre for oss alle har Messi høyst sannsynlig rett i sin "pessimistiske" oppfatning.
Det jeg frykter, og egentlig er ganske sikker på, er at kampen mot Tromsø var bortimot vårt maksnivå nå.
Det var Martin Borre og Ole Martin Årsts første tippeligakamp fra start. Tredjemann i angrepet har vel heller ikke spilt i den posisjonen tidligere i år. Tror du virkelig de når sitt maksnivå i første forsøk? Det var lovende takter mot Tromsø, og jeg tror sammarbeidet kommer til å fungere enda bedre.
Imidlertid stod det offensive spillesystemet som vanlig til en plass mellom 1 og 2.
Akkurat sånn svartmaling som gjør situasjonen enda mørkere. Ikke for å henge ut Øyvind her, men stod virkelig det offensive spillesystemet til en plass mellom 1 og 2 på terningen? Vi skapte faktisk flere sjanser enn på lenge mot et Tromsølag som lå svært dypt og satset på kontringer. Hvis dette var mellom 1 og 2 på terningen, hva gir du da f.eks Stabækkampen?
Ærlig talt. Hadde vi ligget klart sist med mange poeng opp til kvalik/evt sikker plass hadde jeg skjønt tegninga. Men slutt nå å snakk om 27 poeng eller 30 poeng. Det som betyr noe er hvor mange poeng det er opp til de lagene foran.
Guttan har akkurat levert noe av det bedre de har gjort på lang tid, og allikevel er vi dystrere enn noen gang her inne. Hvis ikke vi har håp, hvordan skal da spillerne greie å håpe?
Følgende kamper er igjen:
Stabæk-Start 0 poeng
Start-Brann 1 poeng
VIF-Start 3 poeng
Start-RBK 0 poeng
Godset-Start 3 poeng
Sandefjord-Start 3 poeng
Start-FFK 1 poeng
Odd-Start 1 poeng
Start-Lillestrøm 0 poeng
Lyn-Start 3 poeng
Poengfangsten jeg satte opp er for noen kanskje vel optimistisk. Men leveres det spill som mot Tromsø er det ingen umulighet. Og her ender vi opp med 29 poeng. Altså ingen håpløs poengsum. Det er ikke rart vi blir fortvilet over situasjonen. Men tabellen viser tross alt at det er ETT poeng opp til kvalik, og fire opp til sikker plass. Det er ikke håpløst!
Blir så oppgitt over folk som tror at vi må ha 30 poeng for å klare oss. Det vi må gjøre for å klare oss er å komme over to-tre lag på tabellen. Med en gang vi ikke ligger på de to nederste plassene på tabellen, slik vi gjorde før søndag, gjelder det å gjøre det bedre enn de to lagene bak oss. At vi har vanskelige kamper igjen er riktig, men lag i poengnød har alltid tatt overraskende poeng mot slutten av sesongen, slik som f.eks Tromsø.
Vi ser for mye på statistikker. Fakta er at Start må ta to poeng mer enn Sandefjord og Odd på ti kamper, og dermed har vi iallfall kvalikplassen. Både Sandefjord og Odd har hatt en liten formkurve nå, men de har vært elendige før i år, og jeg tror de kommer til å falle ned igjen på det nivået. Det samme gjelder Aalesund. Det er lenge igjen av sesongen.
I løpet av fjorårssesongen slo vi både Brann, Rosenborg og Lillestrøm hjemme. Det kan vi fint gjøre igjen dersom laget fortsetter å forbedre seg.
Espen K G
07-08-2007, 11:28
Og det ble det gjort! Innsatsen stod nært opp til terningkast 6. Imidlertid stod det offensive spillesystemet som vanlig til en plass mellom 1 og 2.
Min påstand er at vi spilte en kjempebra kamp ut fra forutsetningene nå. Vi har ikke mer offensiv plan og struktur, og kommer aldri til å få det før vi får endringer i det som bestemmer den.
Kødder du? Bare lurer, for det ser ikke ut som om vi har sett samme kampen.
Så mange store sjanser har vi ikke skapt på lenge, og de kom som et resultat av:
1) En god innleggsfot av Borre
2) Flere spillere på løp foran og/eller bak Årst når innlegget blir slått
Det er det lenge siden jeg har sett på Start. Jeg setter angrepet til en 3'er, fordi jeg regner med det blir bedre når vi får satt en fast angrepsrekke. Og du kan ikke si at alle de store sjansene kom på grunn av en manglende offensiv plan og struktur.
Kampen ble tapt (jaja, uavgjort, fremdeles tap) fordi laget la seg lavt i 2. omgang og forsøkte å sikre seieren mot et Tromsø lag i 3-3-4 formasjon. Ikke fordi den offensive planen manglet, imnsho.
Notch Johnson
07-08-2007, 11:59
Jeg tror helt ærlig at vi får et meget bra Adeccoligalag neste år, og at jeg kan begynne å sykle smilende hjem fra Sør Arena i 2008.
Gleder meg alt til Adeccomagasinet på mandagene på Tv 2 Sport...
Jeg tror helt ærlig at vi får et meget bra Adeccoligalag neste år, og at jeg kan begynne å sykle smilende hjem fra Sør Arena i 2008.
Gleder meg alt til Adeccomagasinet på mandagene på Tv 2 Sport...
Og jeg håper at Skeid holder seg i Adeccoen:-) Da får jeg kort vei til kamp.....
Feilen mot TIL er at Bruno skulle ha spilt, Lie er overhode ikke vandt med avsluttninger da han er primært omskolert.
En Lie i offensiv form ville ha satt 3 i denne kampen.
Jeg sa dette for 2 mnd siden at om vi kjøper en klasse spiss så hjelper det lite, så lenge vi spiller slik vi gjør.
Jeg vil ikke vi dominerte offensivt mot TIL, jeg
så fremdeles barnesykdommene.
Øyvind S.
07-08-2007, 13:00
Olebanan, Kolo, Katana97;
Svar om hvorfor offensiv plan og struktur stod til terningkast 1/2:
Til de som allerede har glemt det, så har vi et lag bestående av ganske mange gode spillere.
Blant annet en midtstopper som har vært nær opptil landslaget i et par år. Og en annen som var kaptein på Vasco da Gama ifjor.
Blant annet to midtbanespillere som har vært landslagets kjæledegger siste to årene.
Blant annet trioen Borre - Årst - Lie, som jeg hadde foretrukket foran trioen Valencia - Garba - Lie som skapte sjanser på løpende bånd våren 2005.
At vi skaper 6 sjanser hjemme mot Tromsø trenger ikke bety at det er en god offensiv plan. Slik jeg så det kom sjansene og målet av følgende:
- Imponerende god fighting fra laget, men særlig Årst og Midttun-Lie.
- At Borre faktisk er en ganske bra spiller, virker å være bare et hakk eller to bak Valencia.
Hvis noen mener Starts offensive plan og spillesystem mot Tromsø fortjener mer enn terningkast 2minus, kan de kanskje først fortelle meg hva det var, utover at vi har ganske gode enkeltspillere, og at spillerne var plassert i 4-3-3????
Hvis noen mener Starts offensive plan og spillesystem mot Tromsø fortjener mer enn terningkast 2minus, kan de kanskje først fortelle meg hva det var, utover at vi har ganske gode enkeltspillere, og at spillerne var plassert i 4-3-3????
Helt enig Øyvind!! Vi spilte planløst, men innsatsen var bra. Har en kompis som spilte under Karsten på laget i 96. Karsten sa bare før kampen. Gå ut og løp som faen. Tror laget ikke hadde spilt mindre planløst om det hadde vært hele den uttalte planen før kampen mot Tromsø.
Om Bjørnebye i det hele tatt har en plan og et spillemønster har ikke spillerne klart å adoptere dette. Det er helt sikkert!
Hva som var Starts sin plan har jeg ingen anelse om, det tror jeg for såvidt svært få her inne har. Det jeg vet er at For første gang på lenge, kom vi rundt på kantene og derfra kom det gode innlegg. Du gir æren for dette til enkeltspillere. Det er helt fair. Jeg var imponert av både Borre og Lie.
Men i motsetning til tidligere i år, kom det løp inn i boksen når disse innleggene kom. Bevegelsene var i det hele tatt mer samkjørte enn hva tilfellet har vært med tut-og-kjør fotballen som har vært gjeldene tidligere.
For all del det er fortsattmye å gå på, men angrepsspillet med løp rundt oppspillspunkt, spillere i returrom og oppplukking av andreballer mm. var bedre enn på lang tid.
Etter kampen tenkte jeg tanken at om ikke resultatet ble som det ble, så greier vel de fleste av oss å se litt positivt på spillet. Men det ser ut til å være vanskelig å se bak tordenskyene som enkelte har hengende over seg her inne.
Messi: Se kampen en gang til, evt høydepunkter. Se hvordan nesten samtlige angrep blir startet fra backplass, med tre alternativer, langs kanten, inn til midten eller diagonalt mot Årst/eller motsatt flanke. Dette er samme mønster som de har prøvd på tidligere, men jeg synes spillerne beveget seg bedre enn hva tilfellet har vært i tidligere kamper.
Og det vil jeg si er et resultat av et system som har et litt emr bestemt mønster og plan enn "gå ut og løp som f.".
Uansett hvor kritiske vi er til SIB(husk at jeg er enig med dere i at vi trenger forandringer, og at jeg veldig gjerne ser SIb gå), så trenger ikke alt han står bak være dritt.
Oterslynge
07-08-2007, 13:57
Syns det var mye positivt mot TIL, kanskje mest positivt med det offensive, mens for n`te gang i år suger vi defensivt... Vi må ha en ny midtstopper med mer duellkraft og høyde, slik at vi ikke blir avkledd gang på gang. Tror dessverre det blir Adecco neste år, rett og slett fordi Odd og Sandefjord i tillegg til vaalerengen ser ut til å ha våknet tidsnok. Eneste lille håpet er å slå Brann og RBK hjemme, da kan det bli nok overskudd i gutta til å krige den siste biten også, men jeg ser ikke hvordan det skulle skje.
Når det er sagt - Stedet er Sør Arena, laget er IK Start, året er 2008, sesongkortet er på plass, jeg også.... Alt annet er knekkende likegyldig.
Espen K G
07-08-2007, 14:25
Olebanan, Kolo, Katana97;
Svar om hvorfor offensiv plan og struktur stod til terningkast 1/2:
<snip>
Spørsmålet er vel hva du legger i karakteren din. Min 3'er er satt fordi jeg mener det offensive mot Tromsø holdt middels tippeligakvalitet (frem til de la seg bakpå). Din 2- ser ut til å være basert på totalt potensiale med spillerene vi har.
Som Kolo har nevnt så vi mange flere løp inn i boksen av andre enn midtspiss og kant på denne kampen. Mener du dette er tilfeldig? Eller at de har fått "Karsten beskjeden" som Kolo referer til?
Øyvind S.
07-08-2007, 15:08
Kolo, Katana.
Avstanden mellom vårt syn er vel da ikke så stort som det kunne se ut som opprinnelig. Det er sant at mitt terningkast er gitt også med tanke på hvor gode spillerne er. Jeg føler de svake prestasjonene har ført til at folk tror at vi faktisk har dårlige spillere, noe jeg er uenig i. Men feiltrent tror jeg definitivt at de er.
Om man gir 2- eller 3 er jo også forsåvidt marginer.
Den største uenigheten går vel heller på hvorvidt dette bare var første steg i en opptur som bare vil fortsette, eller om det var vårt toppnivå nå.
Jeg tror dessverre mest på det sistnevnte.
Den største uenigheten går vel heller på hvorvidt dette bare var første steg i en opptur som bare vil fortsette, eller om det var vårt toppnivå nå.
Jeg tror dessverre mest på det sistnevnte. Jeg er enig med deg Øyvind! Jeg tror at vi ikke er i stand til å overraske og domminere motstanderne. Ser ikke at vi kan sette premissene mot lag som Stabæk, Brann, RBK og LSK. Hvis ikke Brann tar en Brann da?
Ja vi må nok bare være enige om at vi er uenige. Jeg tror og håper at det som ble vist mot Tromsø er starten på en opptur i hvertfall for spillet. Så får vi se om poengene kommer som en følge av dette:)
Jeg er enig med deg Øyvind! Jeg tror at vi ikke er i stand til å overraske og domminere motstanderne. Ser ikke at vi kan sette premissene mot lag som Stabæk, Brann, RBK og LSK. Hvis ikke Brann tar en Brann da?
Jeg vil si at det er letter for lag i motgang å spille mot agressive lag enn å spille mot lag som ligger bakpå for å kontre.
Å slippe skuldrene ned, spille fotball med en god ellever er det beste som kan skje nå. Men igjen er hver kamp en cupfinale framover.
Alf Qaida
07-08-2007, 15:39
Jeg vil si at det er letter for lag i motgang å spille mot agressive lag enn å spille mot lag som ligger bakpå for å kontre.
Å slippe skuldrene ned, spille fotball med en god ellever er det beste som kan skje nå. Men igjen er hver kamp en cupfinale framover.
Og cupfinale har klubben aldri vært i. Cup er vel strengt tatt Starts greie. Så akkurat det lover ikkje bra for de resterende kampene....
Og cupfinale har klubben aldri vært i. Cup er vel strengt tatt Starts greie. Så akkurat det lover ikkje bra for de resterende kampene....
I tillegg må man faktisk ha en spilleplan,en taktikk.
Eg savner uttalelser som skaper entusiasme rundt laget,alle uttalelser
er ulne og intetsigende.....
Ting som "nå er det kun en ting som gjelder,at alle tar i og ofrer seg"
eller "det skal merkes at dei har møtt Start"....sånt skaper tro blant folk.
Det blir liksom ingen "go" hverken i laget eller rundt om i dei forskjellige
kunders hjem når SIB prater om kor mykje HAN tåler.
Espen K G
07-08-2007, 17:16
Det er blitt veldig mye fokus her inne på Starts fremtidige motstandere, og om det er hjemmekamper eller bortekamper. Joda, vi har et tøft kampprogram, det er ikke til å stikke under en sånn sak du sitter på. Men hvor mange har sett på kampprogrammet til de lagene vi kjemper med i kampen mot nedrykk?
Odd har følgende program: Aafk(b), Viking(h), Tromsø(b), Stabæk(h), Brann(b), Vif(h), RBK(b), Start(h), Sandefjord(b), FFK(h)
Sandefjord: Tromsø(b), Stabæk(h), Brann(b), VIF(h), RBK(b), Start(h), Strømsgodset(b), FFK(B), Odd(h), LSK(b)
Start: Stabæk(b), Brann(h), VIF(b), RBK(h), Strømsgodset(b), Sandefjord(b), FFK(h), Odd(b), LSK(h), Lyn(b)
Det som slår meg først er at alle tre lagene har et tøft hjemmeprogram (med mulig unntak av SFs kamp mot Odd). Dette tror jeg kan bli veldig utslagsgivende. Bortekamper er vanskelige(-re) nesten uansett hvem motstanderen er, mens hjemmekamper vil være en stor fordel mot antatt dårligere lag.
For Start sin del mener jeg, med spillet de viste på søndag (med oppadgående kurve selvfølgelig ;) ), at det må være mulig å få poeng i alle kampene unntatt Brann og RBK. Det er mulig i disse også, men dette vil nok være de vanskeligste. I tillegg bør det være mulig å få tre poeng i kampene mot Odd og FFK (en gang MÅ vi slå dem!). FFK har en statistikk på 1-4-1 på de siste 6 kampene, så det bør i hvert fall være mulig å ta poeng mot dem på VÅR hjemmebane.
Dersom det blir seier i disse to kampene, tap i de to ovennevnte og minst ett poeng i de resterende, vil Start ende med 26 poeng. De to andre lagene må da klare minst 3 seire og to uavgjort, eller 4 seire, for å komme på samme poengsum. Med kampprogrammene deres (da spesielt Odd) og et håp om at de faller tilbake til det nivået de har hatt denne sesongen (NEI! Start gjør ikke det ;) ) er ikke dette noen umulighet. Da blir det kvalikplass på Start.
AAFK og VIF har jeg i det store og det hele gitt opp å ta igjen. De har begge et relativt enklere kampprogram, og er sterkere enn Odd og SF. Spesielt har AAFK våknet på hjemmebane og de har 6(!!) hjemmekamper igjen. VIF har fått den positive effekten av "ny" trener og jeg regner med at de spiller bra resten av sesongen.
Huff! Nå har jeg tenkt mye...skal slutte med det :D
Notch Johnson
07-08-2007, 20:18
Feilen mot TIL er at Bruno skulle ha spilt, Lie er overhode ikke vandt med avsluttninger da han er primært omskolert.
En Lie i offensiv form ville ha satt 3 i denne kampen.
Jeg sa dette for 2 mnd siden at om vi kjøper en klasse spiss så hjelper det lite, så lenge vi spiller slik vi gjør.
Jeg vil ikke vi dominerte offensivt mot TIL, jeg
så fremdeles barnesykdommene.
Og feil nummer 2 er at Ygor "for god for tippeligaen" Santiago skulle spilt der han hører hjemme og Engedal i midtforsvaret!
Joey "løpe i ring rundt seg selv" Hardarson kunne fortsatt sittet på benken for han er ikke akkurat for god for tippeligaen i skrivende stund!
Blir irritert av å tenke på Start om dagen!!
hubba bubba
07-08-2007, 21:16
Jeg synes det er ganske klart at Start har det tøffeste kamp programmet igjen. Hele 6 bortekamper som alltid er tøffe uansett motstander, og bare 4 hjemmekamper hvorav tre mot veldig gode lag som Brann, Lillestrøm og Rosenborg. Ved sammenligning så har Sandefjord også seks bortekamper, men tre av hjemmekampene er mot bånnlag som Start, VIF og Odd. Kampprogrammet til SF ser derfor i mine øyne endel enklere ut enn det Start har
Jeg som er SF supporter mener derimot at både Start og SF har muligheter til å ta igjen Godset som jeg tror går på en skikkelig høst sprekk. Om man kan snakke om ran i tippeligaen så vet vel Drammens klubben alt om dette. Det gjør vel blant annet dere og Rosenborg også som har møtt dette laget. At de har klart å få 21 poeng er nesten ikke til å tro. Uansett de siste kampene har de vært skikkelig ræva,, ikke minst mot Lillestrøm hvor de tapte bare 0-2 etter 0-10 i målsjangser. Nei, klarer både vi i SF og Start å ta poeng borte mot dette laget så er mulighetene store for å ta dem igjen :)
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.