Se full versjon : Forklaringen på hvorfor Bjørnebye sitter
Øyvind S.
06-08-2007, 11:00
Jeg skal ikke gjenta meg selv og andre med begrunnelser, men Bjørnebye har etter alle målemerker levert trenerprestasjoner i år til terningkast 1.
Jeg var lenge utrolig provosert på ledelsen som ikke så dritten selv om de stod nærmest møkkakjelleren. For lukta har lenge ligget over hele Sørlandet.
Lenge var de nok også nærblinde og naive. Trodde på intetsigende ord som de oppfattet som flotte. Men dette kan ikke være tilfellet lengre. Rett og slett fordi det er komplett umulig at Solér & co ikke ser det samme som alle vi andre ser.
I tillegg bekrefter jo det såkalt "planlagte" styremøtet dette. Greit nok at styremøtet kan ha vært planlagt, men at de diskuterte administrasjon og valg av varamedlemmer?? Matta får dra lenger ut i Skagerak med den.
Sannsynligvis prøver de å gi Bjørnebye "tillit" med ord, slik at de ikke skal risikere at en lottogevinst av en fallskjerm er rett rundt hjørnet. Samtidig er en innkalling til styremøte i seg selv et ganske sterkt "nå må du pinadø tenke hva du holder på med!"
Det kan ikke være tvil lengre;
Eneste grunnen til at Bjørnebye fortsatt sitter er at det er økonomisk maktkamp mellom han og styret.
For styret sin del er det nå kun økonomi som gjør at Bjørnebye ikke sparkes.
Fra Bjørnebye sin side er det imidlertid både økonomi og (over)troen på at han skal klare å snu det.
I nesten ett år har Start overvurdert Bjørnebyes trenerevner.
Dessverre tror jeg de har undervurdert hans stahet og (over)tro på egne trenerferdigheter. Så spørs det om de bruker et helt år på å skjønne det også.
Jeg kan også dra inn et annet moment her;
IK Start er gått fra å være en medlemsvalgt organisasjon hvor medlemmene valgte og forkastet styremedlemmer ettersom hva de presterte. Man hadde da en direkte innflytelse på hva som skjedde sportslig i klubben. I de senere år har denne muligheten forsvunnet, og et knippe personer har nå all i makt i en rekke norske klubber, IK Start inkludert.
Per Berg viste tydlig hvor landet for investorer lå i vinter med Uwe - Tom saken. En manns mening fikk et radikalt utfall uten at spesielt mange kunne stille opp med et godt motsvar.
IK Start er på mange måter blitt noe av det samme hvor Ernst, Erik og Rasmussen har den hele og fulle kontroll. De styrer skuta med viten om at så lenge de eier sportslig satsning i klubben kan de gjøre som de vil. Det er ingen valgte organ som kan kaste dem, stille dem til ansvar ovenfor medlemmer eller tvinge dem til å "si opp" jobben.
Vi kan stille mange spørsmål med eierne, både positive og negative. Satt Tom Nordlie for lenge, er ambisjonene satt for høyte, ble spillermidlene brukt fornuftig foran årets sesong, hentet man riktig trener etter Tom, har man hatt for lite fokus på det sportslige kontra det administrative etc etc.
Det store problemmet er at man aldri får svar, fordi de ikke kan stilles til ansvar på samme måte som et valgt organ.
Det er minuset med en aksjeeid klubb.
Det store problemmet er at man aldri får svar, fordi de ikke kan stilles til ansvar på samme måte som et valgt organ.
Det må ligge på det økonomiske planet,eg forventa og trudde at sportslig
satsning skulle MINST bli opprettholdt med nytt stadion men et eller annet
gikk "galt" på veien...
Og no er eg faktisk redd det er for seint å gjere noke med det.
Det må ligge på det økonomiske planet,eg forventa og trudde at sportslig
satsning skulle MINST bli opprettholdt med nytt stadion men et eller annet
gikk "galt" på veien...
Og no er eg faktisk redd det er for seint å gjere noke med det.
Sportslig satsning skulle bli man satse tøft på, og er ikke innfridd.
Hadde man da hatt en medlemsvalgt klubb kunne man i så møte om Styret ikke kastet treneren kaldt inn til ekstraordinært årsmøte med en agenda om sportslig satsning og trenerens tillit.
På den måten kunne folket være delaktige i prosessen.
Nå er vi prisgitt aksjeguttas magefølelse for treneren.
Millonarios
06-08-2007, 11:36
Lenge var de nok også nærblinde og naive. Trodde på intetsigende ord som de oppfattet som flotte. Men dette kan ikke være tilfellet lengre. Rett og slett fordi det er komplett umulig at Solér & co ikke ser det samme som alle vi andre ser.
Sånn rent hypotetisk: Hva hvis "Solér & co" virkelig ser et viss potensial i Bjørnebye sine trenerkvaliteter? Hva hvis denne ukjente planen, samme hva som skjer sportslig, er å ha en langsiktig tankegang med utviklingen av talentene våre i en toårs (?) periode?
Selvsagt kan det virke som det står på det økonomiske i valg av trenerkandidater, det er vel det mest sannsynlige i denne prosessen. Men ingen har da hørt hva som egentlig ble sagt bak de fire vegger på gårsdagens møte. Det eneste som er kommet ut er at SIB fortsatt har tillitt.
Kenneth Storberget
06-08-2007, 11:52
For styret sin del er det nå kun økonomi som gjør at Bjørnebye ikke sparkes.
Kan vi ikke håpe på at hun damen som vant 23 milioner forige uke er start supporter, og bruker noen milioner på og kjøpe ut hvise personer fra IK Start.
mr.leipsland
06-08-2007, 11:52
Jeg tror du tar feil Øyvind. Vurderer man økonomisk risiko så finner man jo fort ut at det er mest fornuftig å gi treneren sparken. Man gambler ikke med plassen i tippeligaen pga småpenger når nedrykk koster så mye og ett par plasser høyere opp gir vesentlig større inntekter.
Jeg tror rett og slett at styret ikke har innsett kardinalfeilen de gjorde for ett år siden. Styret har tro på Bjørnebye, så gæli er det.
Jeg tror du tar feil Øyvind. Vurderer man økonomisk risiko så finner man jo fort ut at det er mest fornuftig å gi treneren sparken. Man gambler ikke med plassen i tippeligaen pga småpenger når nedrykk koster så mye og ett par plasser høyere opp gir vesentlig større inntekter.
Jeg tror rett og slett at styret ikke har innsett kardinalfeilen de gjorde for ett år siden. Styret har tro på Bjørnebye, så gæli er det.
Tror du er på rett spor når det gjelder Styret og SIB her Leipsland.
Økonomisk er et trenerbytte, om gevinsten er fortsatt TL spill mye større enn å sparke SIB.
Så da kan det være 2 grunner;
1. Spillerstallen er for dårlig og Styret har innsett at uansett trener vil man ikke få mer ut av dem enn SIB gjør.
2. SIB er god til å snakke rundt poengfangsten og Styret lytter og gir tillit til pratet hans. Eventuelt er sterkt delaktig i hans arbeid gjennom 2007, og vil gi backer han opp 100% da man har sett at også Styret har gjort sitt til at ting er gått som det er gått.
flaxxlodd
06-08-2007, 12:08
Så kan man jo spørre seg om det vil bli noe særlig bedre (i år) med Wiggen eller hvem det skulle bli ut sesongen.
Normalt, eller skal jeg si som regel, gir et trenerskifte umiddelbar positiv effekt, men skulle det da vise seg at vi likevel rykker ned står vi plutselig med 2 tap i millionklassen. Paraplyen til SIB og nedrykk !
Konklusjonen blir da at SIB aldri skulle blitt ansatt. Der feilen ligger.
Så kan man jo spørre seg om det vil bli noe særlig bedre (i år) med Wiggen eller hvem det skulle bli ut sesongen.
Normalt, eller skal jeg si som regel, gir et trenerskifte umiddelbar positiv effekt, men skulle det da vise seg at vi likevel rykker ned står vi plutselig med 2 tap i millionklassen. Paraplyen til SIB og nedrykk !
Vi beholdt plassen i TL 06 og folk var glade og fornøyd ei tid.
Dog ble de store feilene nok gjort i vinter, på spillerfronten og treningsfronten. Og da kan man si at SIB kanskje ikke var rett mann, fordi vinteren var en katastrofe.
Sånn rent hypotetisk: Hva hvis "Solér & co" virkelig ser et viss potensial i Bjørnebye sine trenerkvaliteter? Hva hvis denne ukjente planen, samme hva som skjer sportslig, er å ha en langsiktig tankegang med utviklingen av talentene våre i en toårs (?) periode?
Denne hadde eg kjøpt lett DERSOM Start såg ut som vi skulle berge
plassen i TL,en plan som medfører nedrykk faller på sin egen urimelighet
for da blir det for mykje å bygge opp igjen ved neste korsvei.
MrKokken
06-08-2007, 12:20
Tror heller ikke det står på det økonomiske i denne saken, men heller en ledelse som står for sine valg og har tro på at det er det beste.
Vi må heller ikke glemme at Start er på vei oppover spillemessig, til tross for, vil noen si, at SIB fremdeles er trener.
Jeg er sikker på at Start holder plassen i Tippeligaen, med Bjørnebye som trener.
Øyvind S.
06-08-2007, 12:54
Så da kan det være 2 grunner;
1. Spillerstallen er for dårlig og Styret har innsett at uansett trener vil man ikke få mer ut av dem enn SIB gjør.
2. SIB er god til å snakke rundt poengfangsten og Styret lytter og gir tillit til pratet hans. Eventuelt er sterkt delaktig i hans arbeid gjennom 2007, og vil gi backer han opp 100% da man har sett at også Styret har gjort sitt til at ting er gått som det er gått.
Men ingen av disse kan vel egentlig stemme Rolf??
Pkt. 1: Denne ryker på sin egen urimelighet. En rask gjennomgang av spillernes prestasjoner og potensiale de to-tre foregående sesongene viser det.
Ad. pkt 2: Jeg tror dette var grunnen lenge. Men en eller annen gang mellom Odd-tapet og uavgjorten i går må til og med Bjørnebyes mor, og dermed også Start-styret, ha sett at det ikke var samsvar mellom prat og virkelighet.
Tror du er på rett spor når det gjelder Styret og SIB her Leipsland.
Økonomisk er et trenerbytte, om gevinsten er fortsatt TL spill mye større enn å sparke SIB.
Hvis gevinsten er TL-spill, kan jo dette være riktig. Men dette må jo sees i sammenheng med sannsynligheten for gevinst.
La oss for enkelthets skyld anta at en Bjørnebye-sparking koster 5 millioner. Og at et nedrykk koster 30 millioner. Det koster altså 6 ganger mer med et nedrykk.
Men så må man ta hensyn til sannsynligheten.
Fordi man med å sparke Bjørnebye VET at det vil koste 5 millioner. Nedrykket og de 30 millionene er usikre.
I tillegg kommer det faktum at styret ikke vet om Bjørnebye vil trekke seg etter neste kamp. Dersom de vurderer at det er en mulighet for det, vil de ikke risikere å betale 5 millioner for å slippe Bjørnebye bare èn kamp.
Det kan være at de vurderer at sjansen for nedrykk er allerede så stor selv om man kvitter seg med Bjørnebye, at styret ikke tar sjansen på 5 millioner kostnad I TILLEGG TIL nedrykket.
Pkt. 1: Denne ryker på sin egen urimelighet. En rask gjennomgang av spillernes prestasjoner og potensiale de to-tre foregående sesongene viser det.
Det behøver nødvendigvis ikkje dreie seg om enkeltspilleres nivå og potensiale,
hvis eg tolke Rolf rett,det handle vel så mykje om stallens sammensetning og
balanse.
mr.leipsland
06-08-2007, 13:11
Kan nevne at Normark ifølge VG fikk 1.5 mill da han ble sparket fra Aalesund (og 1.5 til da han ble sparket fra Tromsø). Tom Prahl fikk visstnok 2.5-3 millioner (TV2).
Jeg kan også dra inn et annet moment her;
IK Start er gått fra å være en medlemsvalgt organisasjon hvor medlemmene valgte og forkastet styremedlemmer ettersom hva de presterte. Man hadde da en direkte innflytelse på hva som skjedde sportslig i klubben. I de senere år har denne muligheten forsvunnet, og et knippe personer har nå all i makt i en rekke norske klubber, IK Start inkludert.
Veldig riktig det du skriver Rolf Eivind! Vi er prisgitt teften til en håndfull personer da det er de eneste med reell makt i klubben.
Husker godt min og resten av Tottenham fansen store frustrasjon da Tottenham gikk over til samme styresett i 1983/84. Klubben opplevde stor suksess under Keith Burkinshaw. Fa cup i 1981 1982 og UEFA cup i 1984. Burkinshaw ble så frustrert at klubben hadde det han kalte en udugelig ledelse hva det fotballfaglike angikk. Når denne ledelsen påla han å handle spillere som var "Big names" etc. ble han så frustrert at han forlot klubben i ren frustrasjon fulgt av de kjente ordene da han gikk ut porten på WHL. There used to be a football club here.
Gerry Francis forlot QPR etter suksess av samme årsak da klubben ansatte Sky sports klovnen Rodney Marsh som sportsdirektør.
Det som forundrer meg er at ikke klubbens ledelse har innsett hvor det bærer hen. I Lørdagens VG hadde Truls en artig "leder" hvor han mente at det sportslige ansvaret ikke var klart plassert i Start. Han skriver at når Eggen ledet RBK var det ingen tvil om hvem som var sportslig ansvarlig for det som ble prestert i klubben. Ei heller hvem som var ansvarlig når Drillo ledet landslaget. I start har du Soler skriver han som er alt fra Agent, reservetrener, psykolog, styremedlem, eier og inspirator.
Det spørsmålet jeg stiller meg er om Bjørnebye er Solers nyttige idiot? Er det Soler som legger så mange føringer at det kun er Bjørnebye som er villig til å svelge Soler sine ideer og føringer. Er det derfor vi vet at Semb mfl ikke ville funnet seg i de rammene det vil si å være trener i Start. Er dette grunnen til at Soler har fredet ham? I så fall er det Soler som driver Start til en jumbo tilværelse hva prestasjoner og plasseringer angår.
Trenere med integritet har gått fra klubber når de ikke får gjøre tingene på sin måte. Er Start en klubb hvor trioen Matta Soler og Bjørnebye danner et kaos hva det sportslige angår. Er vi i ferd med å ta baker for smed? Eller skyter vi på feil pianist?
Nesten som jeg skulle skrevet det selv Messi:) Samme tanker har jeg sammen med styremåten til klubben.
Jeg skjønner godt hvorfor du begynner å tenke i de tankene Messi.
Når alle ser at noe må bli gjort, og ingenting blir gjort, må det være noe mer som ligger bak.
Men jeg tror ikke det scenarioet ditt stemmer med virkeligheten.
At Soler har mange forskjellige roller kan selvfølgelig være noe som skaper mye administrativt rot, og lite styring. Jeg tror ikke det er sunt. Men er det noen selvfølge at det ikke er det? Som agent var han en av norges mest suksessrike. Som investor og eier har han gått inn og reddet klubben ikke bare fra konkurs, men dratt klubben ut av gamle stadion og Starthallen og inn på Sør Arena. Som psykolog on inspirator har han tross alt en utdanning innefor feltet. Når man har en ressurs innenfor et tema som kan være en av faktorene for hvorfor ting går som det går, er det vel fornuftig å bruke det?
Bjørnebye har vi skrevet mye om de siste månedene, og jeg er fortsatt av meningen om at han bør gå.
Jeg ser du kaller alle som ahr troen på at vi kan redde plassen uansett trener, for naive optimister. Etter kampen i går er jeg i så fall blitt en naiv optimist. Jeg tror at hvis spillerne greier å fokusere på hva de leverte i går, og ikke hva som skjedde et minutt før slutt, så kan vi få se mer av det de leverte i går. Og gjør vi det, har jeg håp. Med eller uten Bjørnebye.
En som derimot definitivt bør gå er Matta. Alt han har gjort er å dumme seg ut siden han fikk jobben.
Pål Thorsen
06-08-2007, 14:27
27 poeng er målet de MÅ nå!
Hvis ikke er det bare å melde seg hos Adecco!
Så med eller uten SIB, Soler og Matta, uten minimum 27 er vi "døde" desverre!
Digga stemninga på stadion igår og måtte det vedvare!
Det bør på samtlige av de resterende kampene bli halv pris slik at flest mulig seter fylles opp!
Så kanskje vi klarer 27!
Minst!
MVH
en nervøs faen!
Jeg vil ha tilbake Wiggen ut sesongen, med Bård Borgersen som assisterende trener.
Kvadraturen
06-08-2007, 15:09
Jeg leste engang en statistikk i avisen om hvor mye mer poeng trenerskifte hadde gitt i Norge. husker ikke tallet, men gevinsten var formidabel. Mye mer enn jeg hadde trodd, men det begynner å bli knapt med tid. Vålerenga var tidlig ute med å få fjernet sin trener og det gir allerede resultater.
Jeg tror grunnen skyldes at det er gambling fra styret på at de klarer plassen og dermed håp om at de sparer paraplyen og plassen. I tillegg tror jeg visse folk i styret ikke ønsker å miste ansikt (har overvurdert SIB til de grader) Dessuten tror jeg de misslykkede spillerkjøpene og salgene i sommer som har en stor skyld for hvor vi ligger, har vært vedtatt like mye av styret og dermed mister de enda mer ansikt når de sparker SIB (ettersom de ikke sparker seg selv) For hver serierunde som går blir nok tvilen i styret på at dette går større og større. Dessverre nærmer vi oss nok et punkt der det snart er for sent å gjøre noe med det.
Satt i dag og leste gjennom mange gamle innlegg fra før seriestart. La merke til at omtrent hvert eneste av Visdomsord og et par andre debattanter sine innvendinger fra da av har slått til. De var da ganske alene om endel punkter, og hadde Start ledelsen hatt 10% av deres "klarsyn" hadde nok dette sett annerledes ut.
Dette kan diskuteres i en annen tråd
Besserwisser
06-08-2007, 15:49
Lørdagens VG hadde Truls en artig "leder" hvor han mente at det sportslige ansvaret ikke var klart plassert i Start. Han skriver at når Eggen ledet RBK var det ingen tvil om hvem som var sportslig ansvarlig for det som ble prestert i klubben. Ei heller hvem som var ansvarlig når Drillo ledet landslaget. I start har du Soler skriver han som er alt fra Agent, reservetrener, psykolog, styremedlem, eier og inspirator.
Dæhli skrev også i samme artikkel at det som manglet var gründerne i norsk fotball og at altfor mange trenere får sparken. Han jobber i samme redaksjon som etter fem serierunder begynte å mase om ikke Bjørnebye burde få sparken.
Jeg tror styret rett og slett har innsett at ved annsettelsen av Bjørnebye ble det rett og slett gjort noen feil, som at han kom tilbake fra amerika med indreløper og midtbanespiller da han skulle hente spiss. At Bjørnebye ikke hadde den ballasten som en tippeligatrener trenger etc.
Men at styret faktisk har merket og fått tilbakemeldinger på at en del av juniortabbene lukes bort og at det er fremgang å spore. Jeg tror styret faktisk er villige til å rykke ned og opp med Bjørnebye for å gi kontinuitet på trenersiden, en trener som i det minste har sluppet inn ungutter og fått tak i spennende spillere, og at de ser for seg at Bjørnebye kommer til å være en sterk ressurs i årene som kommer.
Eggen er vel ikke legendarisk som landslagstrener og Drillos klubbtrenerkarriere er helller ikke historisk. Men jeg har tro på at styret som har fått løftet en skakkjørt dugnadsbedrift til et mellomstort selskap på utrolig kort tid også faktisk kan gjøre det helt store på sikt med denne tankegangen.
Dessverre må vi se at årets sesong ikke akkurat er en evig festrus, men kampen mot Tromsø gjorde meg litt mer optimistisk. Snur uflaksen og selvtilliten kommer tilbake kan høsten og ikke minst neste sesong bli en kraftig opptur.
Jeg tror ikke Start rykker ned, Bjørnebye har åpenbart tro på det han holder på med og har ikke hørt at spillerne mener noe annet og med en fast ellever samt mer samkjøring i det offensive kan Start komme meget styrket ut av dagens miserable situasjon.
Til de som ønsker bannere på stadion som viser misnøye vil jeg bare si at det er tullete og lite supporteraktig.
Start har jo tross alt sparket sin fair share med trenere de siste årene uten at det har gitt nevneverdig med stabilt gode resultater.... Kanskje kontinuitet er det som skal til for å legge et solid sportslig grunnlag i noe mer enn et sporadisk halvår.
mr.leipsland
06-08-2007, 16:14
Jeg skulle gjerne sett at IK Start var fri fra Start Toppfotball ASA, men nettopp det at klubben satte seg i en slik situasjon der man ble tvunget til å selge toppfotballdelen viser jo at den medlemsstyrte modellen ikke kan sies å være feilfri den heller.
Det er da også ett faktum at flere og flere klubber blir eierstyrte, både i Norge og i utlandet. PS&E-eide FC København gjør det strålende, så bare fælt kan det jo ikke være.
Stig Hornnes
06-08-2007, 16:19
Vi beholdt plassen i TL 06 og folk var glade og fornøyd ei tid.
Det er vel en sannhet med moderasjoner. Ganske mange, meg selv inkludert, ventet vel heller avventende på å se hva SIB egentlig tilførte klubben. Det var sparkingen av Nordlie som førte oss oppover på tabellen, ikke ansettelsen av SIB.
Jeg er ikke med på at det er økonomiske årsaker til at SIB fremdeles sitter, det strider rett og slett imot all logikk den tid et nedrykk koster uendelig mye mer penger. At SIB fremdeles sitter er fordi styret har en nesten romantisk tankegang om at det fremtiden vil vise seg at de hadde rett. Det er min påstand ihvertfall, for det er ingen rasjonelle grunner slik resultatene og ikke minst prestasjonene har vært.
Stig Hornnes
06-08-2007, 17:03
Kunne ikke dy meg, måtte bare dra frem dette gamle innlegget jeg tilfeldigvis kom over!
Beklager å fortsette avsporingen fra tråden, men enig med theist.
Selv har jeg trodd på seriegull siden seieren i Bergen.
Ikke bare fordi Start høst 2006 ligner Start vår 2005, men også fordi konkurrentene er mer rustne enn bilene hos Bjarne Johansen.
- Brann varslet sin egen undergang i cupkampen mot Start, der de trodde de kunne spasere seg videre. Alle "hei-hva-skjer?-dette-skulle-jo-bli-en-enkel-seier-for-oss-som-er-best-i-Tippeligaen"-episodene talte for seg. Med å stille med B-laget i UEFA-cupen (sic!) fastslo de en gang for alle at høsten blir alt annet enn rød.
- LSK som har levd på Røsler-effekten, har nå fått Røsler-rekylen. Ikke ulikt Nordlie-rekylen. Røsler er nok også en god trener en stund, men nå er spillerne tydelig tappet både fysisk og psykisk. Må slite for hvert poeng framover.
- Stabæk er den nest-farligste utfordreren og imponerer fortsatt. Når de skjønner at det går mot gull, vil det imidertid forundre meg mye om de ikke tar en "Start-høsten-2005" poengmessig.
- RBK blir helt klart tøffest. Kommer raskt opp på 44-45 poeng.
7 - 1 - 1 vil gi oss 46 poeng, noe som utmerket godt kan gi gull. Det er vanskelig, men slettes ikke umulig.
The double 2006!
Uansett er det bare å begynne å rydde til nede i Bertes, Bjørnebye på sokkel i gull!
Skal vi fremdeles få SIB på søkkel Øyvind;=)
Bård W. Viste jo hva han kunne ved faktisk å OPPMUNTRE spillerne i tromsø kampen! Dette var egentlig positivt, selv om det var ufortjent at Tromsø utlingnet, men d var ett skritt videre, UTEN SIB!... Han var der ikke, og denn gzangen snakket de ikke i tlf:P Uansett:
Jeg tror BW kunne gjort en bra jobb som Start trener ut ses i hvertfall! Uansett grunnen til at de holder på SIB, så bør de sparke han om d er mulig!...
Mitt forslag: BW som start trener ihvertfall ut ses... :rolleyes: :-D
Stig Hornnes
06-08-2007, 17:34
Bård W. Viste jo hva han kunne ved faktisk å OPPMUNTRE spillerne i tromsø kampen! Dette var egentlig positivt, selv om det var ufortjent at Tromsø utlingnet, men d var ett skritt videre, UTEN SIB!... Han var der ikke, og denn gzangen snakket de ikke i tlf:P Uansett:
Jeg tror BW kunne gjort en bra jobb som Start trener ut ses i hvertfall! Uansett grunnen til at de holder på SIB, så bør de sparke han om d er mulig!...
Mitt forslag: BW som start trener ihvertfall ut ses... :rolleyes: :-D
Wiggen har prøvd seg før uten særlig hell. Regner med det er flere som husker 2003 sesongen!? Bjørneby er ikke riktig mann for å ta klubben dit vi ønsker, men la oss ikke miste helt gangsynet her.
Gi meg Sture Fladmark som hovedtrener og Borgersen som assistent, da blir jeg happy.
Øyvind S.
06-08-2007, 18:00
Kunne ikke dy meg, måtte bare dra frem dette gamle innlegget jeg tilfeldigvis kom over!
Skal vi fremdeles få SIB på søkkel Øyvind;=)
Hehe, artig lesning. :)
Må ta en stor porsjon selvkritikk, selv om jeg mener akkurat det der var skrevet litt ironisk, på den måten at alle visste det ikke bare var Bjørnebyes fortjeneste at det snudde i fjor sommer.
Skal han på sokkel i Bertes nå, så hadde det vel blitt i bølgeblikk med rust, og først og fremst til skrekk og advarsel for hvor galt det kan gå når man får ufortjent tillit... :)
Men da må jeg i rettferdighetens navn få lov til å klippe inn dette innlegget, som ble skrevet etter 5 serierunder, da Start fremdeles ikke hadde tapt:
(.....)
Likevel stiller jeg spørsmålet om Bjørnebye må gå. Hvorfor?
(.......)
Hvordan har det så gått?
........ Dessverre har prestasjonene vært entydig omvendt proporsjonale med hvor mye Bjørnebye har fått prege laget.
(...........) Alt er nemlig på plass for at Start endelig skulle framstå som det topplaget vi alle ønsker. Stallen er meget sterk. Vi har penger til å handle for. Støtteapparat rundt laget er vokst med flere hundre prosent. Og ikke minst fantastiske Sør Arena hvor det ligger tilrette for minst 10 000 tilskuere på hver kamp.
Men bak denne fasaden er det beksvart. Start pr 2.mai 2007 fremstår med andre ord som en utvendig flott restaurert seilskute som er gått fullstendig lekk.
Og en enkel analyse av hovedproblemene viser ganske tydelig hvor det lekker:
- Mangel på form og/eller innsats hos nær sagt samtlige utespillere.
- Derenst mangel på taktisk offensiv plan og struktur.
Tvilen om hvem som har ansvaret for dette er betydelig mindre enn hvem som sprengte bussbua på Flekkerøya.
------------
Mange snakker fremdeles om å gi Bjørnebye mer tid.
Beklager å måtte si det, men det vil bare gjøre vondt verre.
.......
Jeg liker ikke å være den første som sier dette så klart, men la det være sagt at det er i kjærlighet til klubben:
Bjørnebye kan kanskje bli en meget dyktig trener en dag, men for IK Start og Sørlandet sitt beste bør han bli flyttet så raskt som mulig. Og få fortsette læretida si i en annen klubb.
For Start kan ikke ha en trainee i den viktigste stillingen sin nå som endelig det meste andre er på plass.
(Vet at dette delvis blir diskutert på en annen tråd, men synes det er så viktig at jeg mener det fortjener en egen).
Det er nok flere grunner til dette. Både at det blir økonomisk dyrt, og at det er dårlig med alternativer å få tak i. Men det viktigste er nok Soler sin stahet. Han har sparket Nordlie, nå vil han ikke vise at han har tatt feil igjen. Tror det ligger mye prestisje i dette.
At Bjørnebye ikke har noen fremtid i start er jeg enig i. Men hvis alternativet er å bytte ham med f eks wiggen, Borgersen, Hansen tror æ like godt vi kan ha Bjørnebye. De er da ikke stort mer rutinerte når det kommer til å lede en klubb på øverste nivå? Nei skal Start nå sine ambisjoner så må klubben ha en trener som står i stil til ambisjonene.
Og denne treneren må få midler til å kjøpe annet enn free transfer spillere, og spillere som blir gitt vekk fra andre klubber. jfm årsheim. Utenom Ygor så har ikke start henten noen spillere som skulle være av ypperste kvalitet. Start satser som et nedrykkslag, og får betalt for det. 100 mill i budsjett. Hvor mye har Viking i budsjett? Ser man på spillerkjøp så burde de jo ha 500 mill i budsjett. Nytter ikke bare se på budsjettet. Må se på hva de brukes til.
Besserwisser
06-08-2007, 18:14
Gi meg Sture Fladmark som hovedtrener og Borgersen som assistent, da blir jeg happy.
Fladmark har aldri trent noe som helst. Er en kjensgjerning at det var Tommy Berntsen som egentlig trente Lyn året Fladmark ble kåret til årets beste trener. Det var også grunnen til at Fladmark ikke fikk fornyet tillit, og vel strengt tatt aldri har kommet tilbake som topptrener.
MrKokken
06-08-2007, 18:35
Kan heller ikke være enig med deg der, broder. Hvis vi skal ha bort Bjørnebye, bør vi i alle fall stille opp med noen bedre enn Fladmark.
Stig Hornnes
06-08-2007, 18:45
Fladmark har aldri trent noe som helst. Er en kjensgjerning at det var Tommy Berntsen som egentlig trente Lyn året Fladmark ble kåret til årets beste trener. Det var også grunnen til at Fladmark ikke fikk fornyet tillit, og vel strengt tatt aldri har kommet tilbake som topptrener.
Skal si du har kjennskap til de interne anligende i Lyn. Faktum med Fladmark er at han har noe erfaring fra Tippeligaen som hovedtrener, masse erfaring som assistent både i TL og internasjonalt med Sør Afrika samt hovedtrener erfaring med Hødd. Og han fikk Kniksen-prisen i 2002.
Faktum er også at det er vanskelig å finne noen bedre alternativer i Norge. Fladmark er ung, men ikke for ung. Han har samtidig fått erfaring og trening med Hødd i andredivisjon. Om jeg kunne velge blant de som er ledige i Norge idag ville jeg gått for Semb, men han har gjort det ganske klart at det ikke er aktuelt å trene noe lag utenfor Vestfold. Fladmark er en spennende trener som helt sikkert kunne trent lag lenger oppe i systemet. Han har dessuten en mye bedre CV enn Bjørnebye hva erfaring angår.
Stig Hornnes
06-08-2007, 18:49
Kan heller ikke være enig med deg der, broder. Hvis vi skal ha bort Bjørnebye, bør vi i alle fall stille opp med noen bedre enn Fladmark.
SIB har mislyktes, Fladmark er det eneste reelle alternativet som duger, i Norge vel og merke. Det er da tatt med i betraktningen at Semb er uaktuell. Fladmark har en bra CV og kan neppe gjøre noe dårligere jobb enn SIB.
Besserwisser
06-08-2007, 19:43
Faktum er også at det er vanskelig å finne noen bedre alternativer i Norge.
Det kan jeg være enig med deg i. Jeg ville også heller gått for Semb, men han vil ikke flytte til Kristiansand, eller de fleste andre steder forøvrig, grunnet familiesituasjon. Samt at han er strålende fornøyd med jobben sin i TV 2 - så tviler på at den mannen er aktuell for noen TL-lag.
Angående Fladmark så tror jeg at han blir det samme som å sette Wiggen til å trene klubben. I mine øyne ikke alternativer.
Stig Hornnes
06-08-2007, 20:05
Hehe, artig lesning. :)
Må ta en stor porsjon selvkritikk, selv om jeg mener akkurat det der var skrevet litt ironisk, på den måten at alle visste det ikke bare var Bjørnebyes fortjeneste at det snudde i fjor sommer.
Det var selvfølgelig bare et artig poeng, og utfra mange av dine tidligere gode innlegg her på forumet er jeg ikke fremmed for tanken om at det var skrevet med litt ironi:=)
Roy_Keane
06-08-2007, 20:23
Det kan jeg være enig med deg i. Jeg ville også heller gått for Semb, men han vil ikke flytte til Kristiansand, eller de fleste andre steder forøvrig, grunnet familiesituasjon. Samt at han er strålende fornøyd med jobben sin i TV 2 - så tviler på at den mannen er aktuell for noen TL-lag.
Angående Fladmark så tror jeg at han blir det samme som å sette Wiggen til å trene klubben. I mine øyne ikke alternativer.
hvorfor er det INGEN som tenker utenfor dette lille andet her? kan vi ikke ansette en fra engalnd? en ukjent en med litt disiplin, nye treningsfilosofier, ny formasjon osv? eller hva med en fra spania, italia, tyskland, italia, nederland eller noe annet? irriterer meg at dere bare tror nordmenn og svensker kan trene norske lag.
Stig Hornnes
06-08-2007, 20:40
hvorfor er det INGEN som tenker utenfor dette lille andet her? kan vi ikke ansette en fra engalnd? en ukjent en med litt disiplin, nye treningsfilosofier, ny formasjon osv? eller hva med en fra spania, italia, tyskland, italia, nederland eller noe annet? irriterer meg at dere bare tror nordmenn og svensker kan trene norske lag.
Jeg kjenner ikke godt nok til markedet utenfor Norge til å ha noen god formening om det er noen der som kunne passet. Det tror jeg gjelder for de aller fleste. Men du kan jo eventuelt opplyse oss, eller eventuelt bare holde kjeft hvis du skal kritisere uten å ha noe å komme med selv.
Visdomsord
06-08-2007, 20:54
En utlendig er ikke alltid lett å få til klubben da de ofte ikke snakker engelsk engang, men en dansk trener kunne vært spennende eller kanskje en amerikaner. Litt mer offensiv driv over de fleste der.
Jeg kjenner ikke godt nok til markedet utenfor Norge til å ha noen god formening om det er noen der som kunne passet. Det tror jeg gjelder for de aller fleste. Men du kan jo eventuelt opplyse oss, eller eventuelt bare holde kjeft hvis du skal kritisere uten å ha noe å komme med selv.
Gerry Francis hadde vært en bra mann og ledig på markedet.
Notch Johnson
07-08-2007, 11:35
For å si det enkelt, så har Bjørnebye i kontrakten sin at han har full lønn ut kontrakten. Det vil si at det koster Start mange millioner å gi han sparken og i tillegg gi millionlønn til en ny trener.
Der er litt av sakens kjerne.
I tillegg har jeg fått vite at Håland, Årst, Borre og Ygor har 12millioner i årslønn tilsammen.
Med minimale mattekunskaper så skjønner de fleste at mye har tatt helt av i en klubb som ligger sist i TL.
mr.leipsland
07-08-2007, 12:03
At de fire spillerne har 3 mill i snittlønn er vanskelig å tro på. At Bjørnebye har kontraktsfesta full lønn ut kontrakten kan umulig stemme. Det er ille nok at Start gav ham så høy lønn som han har i utgangspunktet.
Kan ikke tro annet enn at det du sier baserer seg på ondsinna løgn. Eller kanskje har noen misforstått i ett intervju med Bjørnebye? Det kan godt være.
Full lønn ut kontrakten betyr over 6 millioner. Så elendige avtaler kan da ikke styret være villige til å godta.
For å si det enkelt, så har Bjørnebye i kontrakten sin at han har full lønn ut kontrakten. Det vil si at det koster Start mange millioner å gi han sparken og i tillegg gi millionlønn til en ny trener.
Der er litt av sakens kjerne.
I tillegg har jeg fått vite at Håland, Årst, Borre og Ygor har 12millioner i årslønn tilsammen.
Med minimale mattekunskaper så skjønner de fleste at mye har tatt helt av i en klubb som ligger sist i TL.
Stemmer bra med de info jeg har.
Notch Johnson
07-08-2007, 12:09
Tro hva du vil,men dette har kommet ut via noen i Start.
Selv om det ikke står i avisen så vet kanske andre noe som ikke alle bør vite.
Rune Abrahamsen
07-08-2007, 12:11
Ved nedrykk vil vi ihvertfall få se hvem som er villig til å blød for drakta...
mr.leipsland
07-08-2007, 12:19
Selvsagt trenger det ikke stå i avisen, men kan du komme med ett eneste argument for hvorfor Start skulle godta en avtale som sikrer Bjørnebye 2-5 ganger større fallskjerm enn hva som er normalt?
Men for all del, om det stemmer så er jo styret fullstendig inkompetent.
Alf Qaida
07-08-2007, 12:25
Start skal jo bli et av Skandinavias beste lag i løpet av et par år, så det er jo klart at lønningene må ligge deretter...
Å sparke Sib er billigere en å rykke ned, ergo tror ikke dette dreier seg om penger.
Jeg kunne gjærne tenkt med mattas kommentar hvis han fortsatt hadde vært kommentator i TV2.
Jeg garanterer at matta hadde snakket høyt om Sibs fremtid og skjebne, rett og slett gitt han sparken.
Hvis ikke de ser den røde tråden som strekker seg i gjennom hver bidige kamp, der vi på samme vis slipper inn mål.
Der vi trekker oss tilbake og slipper jærngrepet om kampen i rundt det 55 -minutt hver kamp, da hjelper det lite å si VI BUREDE HA VUNNET.
Det er en rød trå igjennom hver kamp, fra kamp til kamp der vi roter det til på samme vis .
Vaskelig å rette opp i ?
Dere tenker for mye der oppe i vippen.
Øyvind S.
07-08-2007, 12:43
Velkommen i klubben, Ygor No1.
Bedre sent enn aldri.. ;)
Skandinavias beste lag ja. For å være være best i skandinavia innebærer det at vi selfølgelig også må ha en av Skandinavias beste trenere. Er dere sikre på at vi har det i SIB?
Skandinavias beste lag ja. For å være være best i skandinavia innebærer det at vi selfølgelig også må ha en av Skandinavias beste trenere. Er dere sikre på at vi har det i SIB?
Først og fremst trenger vi et styret som ikke gjentar målsetningene hvert 3dje år.... 2002, 2005 og nå 2007
Øyvind S.
07-08-2007, 12:50
Ellers, opplysningene som er kommet fram de siste innleggene, underbygger vel påstandene mine i åpningen av tråden.
Til de andre forslagene som er kommet fram, må jeg si at det er en del interessant. Men jeg føler det er ting som gjør at de ikke kan stemme.
Tenker da på f.eks på Soler vil beholde ham for å sitte på makta selv, eller at de faktisk fortsatt har tro på han.
Ingen av disse forklaringsmodellene kan forklare det "planlagte" styremøtet etter kampen.
Jeg sitter fortsatt igjen med mitt opprinnelige forslag:
Styret har, riktignok alt for sent, men omsider innsett hvor dårlig trener han faktisk er. De håper imidlertid å vinne den økonomiske maktkampen mot Bjørnebye. Er vel snakk om 6-7 millioner. Hvor lang tid har han igjen av kontrakten, 2,5 eller 3,5 år?
(En ting forresten: I går svarte Bjørnebye at han ikke hadde stått der som trener, dersom han ikke hadde hatt tro på at vi skulle berge plassen. Kan noen få noen i media til å stille helt klart spørsmål på om han går når nedrykket er klart?? Er jo viktig at han blir litt presset på det nå, så vi ikke risikerer at han skal være med å bestille bussturene til Notodden og Sandnes)
Bjørnebye var heldig i fjor og kom til ett dekket bord. Endelig kom spillere tilbake etter skader og ting gikk av seg selv. Grunnlaget var alt lagt av Norges beste trener men også Norges vanskeligste mann å sammarbeide med. Vi så jo i hele oppkjøringa til årets sesong at noe var galt. tap med 7-1 for Viking blant annet. Men Bjørnebye hadde en plan. Var velidg negativ og pessimistisk til årets sesong. OG sa at klarer vi å unngå nedrykkstriden ville jeg være kjempeglad. Sesongen begynte ok, og vi tok en del poeng. Roet meg litt ned. Men nå er vi der vi alle vet.
ER helt enig med både Øyvind og Messi med flere noe må gjøres. Og det må gjøres nå. Svein Hansen er ikke rette mannen det er jeg også rimelig sikker på.
Rune Abrahamsen
07-08-2007, 14:53
Endelig kom spillere tilbake etter skader og ting gikk av seg selv.
Er det ikke det som er i ferd med å skje nå å, at spillerne er på vei tilbake etter skade;)
Notch Johnson
07-08-2007, 15:28
Selvsagt trenger det ikke stå i avisen, men kan du komme med ett eneste argument for hvorfor Start skulle godta en avtale som sikrer Bjørnebye 2-5 ganger større fallskjerm enn hva som er normalt?
Men for all del, om det stemmer så er jo styret fullstendig inkompetent.
Noen i Start lekker info, og det er meget uheldig hvis navnet hans kommer på trykk her, og når det er snakk om lønninger du ikke tror på så har Ygor nærmere 5 mill i året.
Noen i Start lekker info, og det er meget uheldig hvis navnet hans kommer på trykk her, og når det er snakk om lønninger du ikke tror på så har Ygor nærmere 5 mill i året.
Ifølge folk på dette forumet lekker det i alle retninger ;)
Alf Qaida
07-08-2007, 15:33
Da kan du vel svare på om det virkelig er 5 mill i lønn, eller om de 5 mill inkluderer sign-on-fee, antall kamper, antall mål, medalje for Start etc?
Stig Remnes
07-08-2007, 15:52
Akkurat de samme summene har jeg hørt fra min kilde i Start, så de stemmer nok ja. Bjørnebye er garantert lønn ut kontrakten enten han får sparken eller ikke.
Tb4Ever
Notch Johnson
07-08-2007, 16:30
Jeg synes det for mange kritiske røster om ting som blir skrevet her. Er det ikke ålreit å få vite det som kommer fra innsiden i steden for bare å diskutere det avisen tør å skrive?
Får vel heller skrive PM til en som får info, så jeg slipper å komme med "ondsinna løgn", eller hva
mr.Leipsland?
mr.leipsland
07-08-2007, 16:37
Jeg skrev aldri at du kommer med ondsinna løgn.
Ellers er det litt merkelig at du vil at folk skal sluke alt som blir hevdet på forumet. Svært mange får med jevne mellomrom vite noe avisa ikke skriver, men det blir også skrevet mye rart her som alldeles ikke stemmer.
Notch Johnson
07-08-2007, 17:00
Kan ikke tro annet enn at det du sier baserer seg på ondsinna løgn.
Hva mener du da egentlig?
Store Tå
07-08-2007, 19:23
Er ikke overrasket hvis det stemmer at SIB har lønn ut kontraktstiden selv om han får sparken.
Jeg innbiller meg at det er vanlig i slike "åremålsstillinger". Tror det samme gjelder spillere som får sparken.
Som oftest blir det er en form for forhandling før en kontrakt sies opp. Tror nok Nordlie fikk godt betalt for måten han ble sparket på. Hvis SIB selv sier opp, ble sikkert han og Start enig om en mindre sum.
Hvis han sier opp etter sterkt press, får han sikkert en god sum umiddelbart, og kanskje full lønn frem til han får ny jobb.
Hvis han sier opp etter sterkt press fra styret i mediene, kan han derimot ha krav på erstatning for sjikanøs fremtreden fra sin arbeidsgiver, så her gjelder det å holde tunga rett i munnen... Ingen jobb for Matta, med andre ord.
Dette er bare spekulasjoner fra min side. Jeg har ingen hemmelige kilder i Start.
Notch Johnson
07-08-2007, 20:07
så her gjelder det å holde tunga rett i munnen...
og for Bjørnebye...tunga i rett munn.. :-)
Kunne ikke dy meg...hahahahaha
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.