PDA

Se full versjon : Det er nå det gjelder. Nå.

Fish
07-08-2007, 18:27
Erik Solérs artikkel på ikstart.no er bra reminder på hva som har skjedd med og rundt klubben de siste årene. Erik Solér vet hva det handler om, og det vil overraske meg *veldig* om han ikke blir i klubben til målene er nådd (hvis ikke en eller flere utenomsportslige hendelser skulle medføre at han vil/må ut av klubben). Det fikk meg forøvrig til å fundere litt på hva vi supportere faktisk kan bidra med i den situasjonen klubben nå er i.

Det er blitt utrolig lettvint og greit å skrike og bære seg mens man peker på treneren og den øvrige ledelsen. Kanskje er det legitime grunner for å gjøre det også. Men er det ikke *spillerne* og prestasjonene vi skal bry oss om når det går trått? Supportere har liten innflytelse på rammebeslutninger som tas i en klubb uansett, sånn er det bare. Men det vi *har* innflytelse på er spillerne på banen. De har levert elendige varer i år, og vi som stamkunder er selvfølgelig misfornøyde. Men hva bidrar vi med ved å kalle den ene etter den andre for en "jævla idiot" og lignende? Jo - vi bidrar til å forsure supportermiljøet og andre miljøer som følger Start. For i dagens medieverden blir vi hørt. Men vi forsurer også oss SELV. Når jeg klikker meg inn på en ny tråd på dette forumet og ser at tittelen er av den beske sorten, så vet jeg jo hva som kommer: En haug med negative ytringer (rettere sagt - eder og galle) om Matta, Solér, Bjørnebye og spillergruppa. Mange innlegg bærer preg av lettvinte "forklaringer" på hvorfor det går så galt. Vi har naturligvis rett til å mene noe om alle som i større eller mindre grad påvirker lagets prestasjoner, men er det ikke en idé å snu forbannelsen over til - tro det eller ei - positiv support? Supporteroppmøtet foran Viking-kampen var jo fenomenalt bra! La oss ri litt på dette og dra det videre! Hvorfor ikke prøve noe nytt: Å la vær å spre elendighet og dommedagsprofetier selv om driten skulle vedvare en stund til. Rett og slett la vær å rope det ut både muntlig og elektronisk. Akkurat nå er IK Start en skremt bikkje som ligger i veikanten etter å ha fått seg en smell. La ikke OSS være dem som bidrar til å dytte den ut i veibanen igjen, men hjelpe den så den kommer seg på beina og bjeffer og blir sjefen i gata igjen.

Både Bjørnebye og Solér vil ha frem at hvis man vil tror man er dårlig på det man driver med, så er man faktisk det. Enkel psykologi. Men - det virker selvfølgelig omvendt også. Og vi kan i høyeste grad være med på å få spillerne (og øvrige i klubben) til å tro! Det er nesten litt tragikomisk å tenke på hvilke ressurser byen, supporterne, publikum og media sitter på, men som i disse tider misbrukes. Hvorfor ikke bli de supporterne som faen ikke ga seg før det hele var over? Større undere har skjedd enn om vi skulle klare oss i tippeligaen i år. All den positiviteten som herjet for to år siden har vi jo I oss! Hvis bare 40 % av den hadde kommet til uttrykk nå, sammen med *troa*, så ville det berømte fjellet kunne blitt flyttet. Langt. Mange av oss mener vi er i Adeccoligaen allerede. En sånn innstilling minner meg om da jeg på matteprøven så hvor vanskelig oppgavene på den siste siden var, og ga opp. Jeg leverte prøven uten å forsøke meg på de siste oppgavene. Under gjennomgåelsen noen dager senere, innså jeg at jeg kunne klart noen av disse oppgavene likevel, jeg hadde bare vært for frustrert til å se det. Forskjellen kunne ha medført ståkarakter. Absurditet i liten skala.

MEN: Det *er* vanskelig å snu om på ens egen innstilling fordi man har djevler inne i seg som higer etter å skrike ut når den 7. corneren blir elendig slått og ender i ingenting. Klart det er det. Det *krever* faktisk noe å være supporter når det går dårlig. Gjør supporterlivet litt lettere for deg selv; ikke bruk energien de neste 30 sekundene etter den dårlige corneren på irritasjon og forbannelse. Bruk den på å brøle spillerne til innsats når ballen er i spill 10 sekunder etterpå heller. Når man slenger (fortjent) dritt om og til klubben, det være seg i venneflokken, på forumet, i Fevennen på nett og på kamp, ja så blir det et selvforsterkende mantra som etterhvert påvirker hele lokalmiljøet generelt, og spillerne spesielt. Og hva med en selv? En blir jo sinna og deppa av ens egen adferd, selv om en ikke nødvendigvis merker det så godt selv. Gå ut og hogg ved eller løp en tur istedet!

Det er sportslig unntakstilstand i klubben vår. Da må man gjøre man grep man ikke pleier å gjøre. Jeg er selv den som banner og bærer meg når jeg ser at spillerne gjør lilleputtfeil. Jeg kan bare ikke *fatte* at det går an å mislykkes med 80 % av dødballene, og sende ballen til motparten i upressa situasjoner. Men skal vi ikke heller ta til oss denne unntakstilstanden nå? Heller spare de helt naturlige reaksjonene til gutta leverer igjen og faktisk kan tåle at vi skriker når de driter seg ut? For det tåler de nemlig ikke nå. Bikkja ligger der den, og den trenger hjelp. Nå.

Jeg får grøsninger av stolthet når jeg tenker på hvilke følelser Start har gitt meg i store stunder. Jo fortere vi "negativister" endrer på vår egen holdning overfor klubben og laget, dess kortere tid kan det ta før vi opplever nye store stunder igjen.

Jeg VET at et stort og samlet Menigheden har den påvirkningen og kraften som kan være med å bikke laget over til ståkarakter 4. november.

******* DETTE KAN OG SKAL VI PINADØ KLARE, START-FANS! *******

Øyvind S.
07-08-2007, 19:14
Utvilsomt et glimrende innlegg!

Men vil det være mulig å realisere ressursene du nevner før Bjørnebye er reist?? Eller vil det da kun bli en liten kjerne som orker å mobilisere?

Jeg bare stiller spørsmålene. (Og for å ikke gjøre dette til en ny "gi Bjørnebye fyken"-tråd, kan eventuelle svar til meg gies på en av de andre).

Men igjen skryt for et meget godt innlegg!

Fish
07-08-2007, 21:33
Jeg svarer likegodt her. Jeg vet ikke om det er mulig å mobilisere alle, men innlegget er forsøk på motivere flest mulig. Nå trenger ikke ALLE å adoptere denne supporterstrategien heller. Men hvis så mange som mulig kunne gjort det, dvs jobbet litt med seg selv og dreiet fokuset sitt over på positiv support, så tror jeg vi kunne skapt bølger. Klanen har stått og danset jenka på tribunen etter at VIF har tapt med mange mål. De gjør ikke sånt nå lenger, kun når de har vunnet (så vidt jeg vet), men det billedgjør noe av mitt budskap; det må gå an å tenke *Kun Støtte For Start i 90 minutter* i de gjenstående kampene, uten komprimisser. Og helst mellom kampene også. Poenget er at vi ikke har tid til å bruke energi på annet enn å få resultater. Vi MÅ klare oss - samme hvem som trener laget. Det er vel dessuten litt naivt å tro at SIB sparkes fordi en del supportere ønsker dette. Derfor bør vi være "saksorienterte" og gjøre det beste ut av situasjonen med de forutsetninger som råder pr aug 07. "Saken" er selvfølgelig å mane laget til å ta tilstrekkelig med poeng for å unngå nedrykk.

Nå er det ikke spesielt trenerspørsmålet jeg ønsker at vi skal tone ned, men alt av klaging og syting som kommer ut av munnen og tastefingrene på mange av oss for tiden, og som kun sprer negativitet. Jeg er ingen gladkristen profet som nekter å se realiteten i øynene, men det er noe med å ta et skippertak når det er storm. Styrmannen kan heller tas når man er på land igjen. Vi er der for prestasjonsskaperne - spillerne, og i en krisetid som denne må vi først bidra med å få dem på skinner igjen. Igjen, vi har marginal (hvis noen) innflytelse i forhold til beslutninger som tas på Sør Arenas styrerom uansett.

Jeg bare liker tanken på at hundrevis av supportere forbauser alt og alle med hard-core supporterånd og støtter laget fremover uansett hvilke beslutninger som er tatt innad i klubben denne sommeren, og hva den enkelte supporter måtte mene om disse. Spillerne har selv uttalt at Menigheden HAR en betydning for dem under kampene. Og de leser nok på Internett også, både her og der. Ville det ikke vært bra om Menigheden er de siste som forlater skuta sammen med spillerne, enten den synker eller ikke? Og i dette visshet om at man sammen med spillerne har gitt alt? Slik er ikke innstillingen til mange av oss i dag, men det kan gjøres noe med. Det kommer bare an på en selv, faktisk.

Tanken på nedrykk er så avskyelig og begredelig at det burde være en PLIKT å kompromissløst støtte Start i tiden fremover. Jeg mener selvsagt ikke at man skal formidle falskt fjas seg i mellom der vi supportere treffes (personlig eller på nettet), men at man konverterer den verste gaulinga over til uforbeholden støtte nå som laget så inderlig trenger den.

YgorNo1
07-08-2007, 21:46
Ta tak i den røde tråden som gjenspeiler seg i hver bidige kamp og på samme måte hver gang.
Hvis man analyserer kampene til start så finner man fort en gjenganger/den røde tråden i problemet,
Derifra kan vi si;
Det er nå det gjelder.nå. Så pinadø reis dere opp og stå.

Finn fem konsentrasjon og fokus.
Under TOM hadde gutta disiplin, det har forsvunnet.
Her må-
spillerene komme med sine tanker, problemer og ide`r i et åpent møte.
Man kan ikke sette 22 mann på en benk og bruke samme ord til alle, hvis man taler psykologi.
Gå inn i hvert enkelt spillers hode du erik.