PDA

Se full versjon : Var David Nielsens kommentar planlagt og ren ironi?

Øyvind S.
09-08-2007, 13:10
– Ja. Stig Inge er en fantastisk trener, og før bortekampen mot Tromsø leverte han det beste spillermøtet jeg noensinne har opplevd. Han vet virkelig hvordan han skal motivere spillerne, sier Nielsen.

Som profilert Bjørnebye-motstander, vil sikkert de blinde mene at jeg har skal prøve å vri alt om Bjørnebye til å være negativt.

Men la oss legge det bort nå, og kun se på saken. Jeg syntes David Nielsens kommentarer om Bjørnebye så litt merkelig ut i utgangspunktet. Det var spesielt merkelig å trekke fram en kamp fra så mange uker tilbake, på hvor glimrende motivator Bjørnebye er.

Slik jeg husker Tromsø-Start, var dette en kamp som Start var heldige som kom hjem med ett poeng. Innsatsen var under enhver kritikk. Den eneste jeg husker som viste tegn på stor motivasjon, var en high-speeda og sint David Nielsen som kom inn som innbytter i 2.omgang.

Og enda mer interessant:

Her er David Nielsens kommentar etter kampen:

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article79687.ece

Til og begynne med tenkte jeg bare tanken, men jo mer man undersøker og tenker over det, jo sikrere blir man:

Alt tyder på at David Nielsens skryt av Bjørnebye var reinspikka ironi fra ende til annen!!!!

Men det ble gjort på en måte som gjør at bare insidere, og sannsynligvis ikke minst Bjørnebye selv, vil skjønne det.

Hvis det stemmer at det var ironi, har David Nielsen gjort det på en fantastisk genial måte. Dersom han hadde gått ut og sagt at Bjørnebye var for dårlig trener, ville han blitt stemplet som en surpromp og negativist, som spredde dårlig stemning rundt Start. Det å snakke negativt om treneren for en klubb man har forlatt, vil som regel alltid slå tilbake på en selv. Det var i denne forbindelse også verd å merke seg at Valencia vred seg unna spørsmålet om hva han mente om Bjørnebye med å svare at han ikke trodde det kom til å bli endringer, og at Bärlin ikke ville kommentere spørsmålene i det hele tatt.

Ved å bruke denne ironien treffer David Nielsen imidlertid innertier, fordi alle innsidere vil skjønne hva han mener, og han sitter igjen som vinneren i dobbelt forstand.

Iallefall utrolig interessant synes jeg. Noen som har kommentarer på dette? Det hadde vært spesielt interessant dersom noen satt med inside-info om hva som faktisk var spesielt med spillermøtet før Tromsø-kampen.

Notch Johnson
09-08-2007, 13:19
hehe, tanken slo meg også....

David Nielsen er en luring.

Alladin Sane
09-08-2007, 13:36
Jeg tror du overvurderer både Nielsen og Bjørnebye.

Nielsens uttalelser bærer som alltid preg av brød & sirkus. Dette her er "just another interview". Han har tidligere skamrost klubben, fansen, treneren. Han har garantert at han skulle bli, ønsket å avslutte karrieren i Start og idag er Start altså den eneste klubben han noensinne har hatt dårlig samvittighet overfor.

Jeg er enig i at uttalelsene er påfallende når de sammenstilles med hva han sa etter kampen på Alfheim, men å tilegne denne mannen vidd til skarpskodd, subtil ironi, og enda verre å forvente at Bjørnebye skal forstå ironien, er i mine øyne en grov overvurdering.

MrKokken
09-08-2007, 13:41
Tror dette er å skyte langt over mål.

I rest my case.

Øyvind S.
09-08-2007, 13:55
Mr Kokken gidder jeg ikke å kommentere en gang.

Men Alladin;

mener du det at ironien skal være PLANLAGT er det som ikke stemmer?

For at han trekker fram den kampen hvor han har sagt at
- spillerne ikke var klare når kampen ble blåst i gang
- spillerne opptrådte uprofesjoenelt
- innsatsen var svært mangelfull

som eksempel på hvor god motivator Bjørnebye er, ser jeg ingen andre muligheter enn at dette var ironi?

Ellers er jeg såklart enig i dine betraktninger om at Bjørnebye sannsynligvis ikke vil forstå noe som helst ironi, og at Nielsen neppe er Mensa-medlem, men jeg synes ikke du skal la disse fakta ødelegge et interessant poeng.

Alladin Sane
09-08-2007, 14:14
Mitt poeng er at David Nielsen er en pratmaker som sier det alle vil høre.

Jeg tror ikke han husker noe spesielt fra kampen på Alfheim. Han trekker fram denne kampen fordi den ligger nærmest i hjernebarken etter at Start tross alt spilte mot Tromsø på søndag. Han kunne valgt hvilken som helst kamp. Det er store, tomme ord, som nær sagt alle andre uttalelser fra den kanten.

Tror jeg. Men jeg har tatt feil før.

Besserwisser
09-08-2007, 14:17
I din iver etter å bli kvitt Bjørnebye tror jeg du har blitt sterkt paranoid her. David Nielsen har ikke kapasiteten du sikter til selv om han er en jovial fyr. Neste er vel at du tror Bjørnebye er en alien om han skulle si "vi må ikke sveve så høyt" - når start har sikret posisjonen.

Øyvind S.
09-08-2007, 14:29
Når man har lest dine innlegg i det siste Besserwisser, tror jeg du skal gå ganske forsiktig i dørene med å prøve å framtre som objektiv.

Kanskje du heller kunne komme med et reellt argument??

Vet du noe om spillermøtet i Tromsø? Har vi hørt noe om Bjørnebyes fremragende evner som motivator tidligere? Og ikke minst; har vi sett noe til dem på banen?

Har du med andre ord noen god forklaring på uttalelsen??

Det var liksom det jeg var interessert i. Ikke din (over)tro på at Bjørnebye plutselig skal bli en helt ny trener.

Jeg hadde blitt glad dersom noen faktisk har noen faktaopplysninger om Bjørnebyes rykte som motivator generelt, eller spillermøtet i Tromsø spesielt.

Ø.K.P
09-08-2007, 14:41
I artikkelen fra Tromsø-kampen er det lagkameratene han går løs på. Ikke Bjørnebye. Med unntak av Stefan Bärlin så kan jeg ikke huske en startspiller som har sagt noe negativt om Bjørnebye. (og da var det snakk om å bli brukt i feil posisjon) Tvert i mot. Hvor har folk det fra at SIB er en så j* dårlig motivator? Er det fordi han ikke står og skriker på sidelinja, eller fordi han en gang i fjor ba spillerne lese ei bok?

Mr.Nor
09-08-2007, 14:45
Eventuelt bare å se på motivasjonen til spillerne i år.. Helt fraværende.

Øyvind S.
09-08-2007, 14:47
Nå er det jo ikke noen bombe at Mr Kokken, olebanan og Besserwisser går ut og støtter Bjørnebye. Snart kommer vel Ole B og stibere også.

Men ser dere ikke at det er mer enn litt påfallende at David Nielsen bruker akkurat den kampen som eksempel på Bjørnebye som glitrende motivator? En kamp hvor han, som olebanan så riktig påpeker, har gått knallhardt ut og beskyldt alle lagkameratene for å ha vært totalt uten ........., ja nettopp, totalt uten motivasjon??

Et tilleggsspørsmål:

DERSOM Bjørnebye (mot all formodning) faktisk ER en fremragende motivator.

Hvordan i all verden er det da Start har trent siste året????

Neon
09-08-2007, 14:48
Jeg synes begge parter i denne diskusjonen bør ta seg et par turer å se på treningene før de konkuderer med noe som helst...

Det er der arbeidet legges ned. Der er der det planlegges hvordan spillet skal være. Det er der SIB gjør jobben sin. Mange som konkuderer med at SIB gjør en dårig jobb, kun etter 2x45 min, men det er faktisk på treningene grunnlaget legges. Det er faktisk flere enn SIB som skal ha skylda for de dårige resultatene, uten at jeg freder han av den grunn.

Kom på treningen en dag. Tror du/dere kommer til å bli overasket...!

Stig Hornnes
09-08-2007, 14:52
I artikkelen fra Tromsø-kampen er det lagkameratene han går løs på. Ikke Bjørnebye. Med unntak av Stefan Bärlin så kan jeg ikke huske en startspiller som har sagt noe negativt om Bjørnebye. (og da var det snakk om å bli brukt i feil posisjon) Tvert i mot. Hvor har folk det fra at SIB er en så j* dårlig motivator? Er det fordi han ikke står og skriker på sidelinja, eller fordi han en gang i fjor ba spillerne lese ei bok?

Det er denne artikkelen det referes til:

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article79687.ece

Og ja, det stemmer at det er lagkameratene han langer ut mot. Men å trekke frem dette spillermøtet som et eksempel på hvor god motivator SIB er faller på sin egen urimelighet når han i etterkant hudflettet lagets innsats. Spillerne kan da umulig å blitt særlig motiverte.

Påstanden til Øyvind virker ganske søkt, men jeg må ærlig innrømme at jeg absolutt ser greia. For dagens påstand sammenliknet med det han sa da er vannvittig motstridende. Med mindre David har bommet på hvilket spillermøte han egentlig mente.

Det blir forresten for dumt å si at Nielsen er for dum til å bruke ironi, man trenger ikke være rakettforsker for å komme med en slik kommentar og ei heller for å skjønne den dersom man har vært i miljøet en periode.

Ø.K.P
09-08-2007, 14:55
Jeg tror uansett ikke noe på at uttalelsen er ironisk.

Sannsynlig scenario: Bjørnebye holdt spillermøte. David Nielsen ble oppildnet, men han startet på benken. Der så han lagkamerater som ga faen, og han ble irritert. Om det var Bjørnebye som var problemet så hadde han heller rettet skytset dit.

Brand
09-08-2007, 15:01
Det er faktisk flere enn SIB som skal ha skylda for de dårige resultatene, uten at jeg freder han av den grunn.

Det er eg faktisk heilt enig i,men det er "lov" å ha meir enn en tanke i
hodet.
Eg tvile ikkje på at SIB gjer så godt han kan både på trening og i kamp,
men det må snart spørres om det er GODT NOK?

Og det er der 2x45 minutter kjem inn,det er der vi får svar på om det er
godt nok.

Spillerne skal være gode nok,men akkurat som SIB så viser det ikkje på
resultatene og da må man spørre om noke blir gjort feil,om SIB ikkje får
formidla det han skal?

Dersom spillerne er for dårlige så blir det nedrykk uansett,da kan ingen gjere
noke særlig fra eller til.

Når enkelte uttaler seg her at "det ser lyst ut".......då må eg spørre
KVA ser lyst ut??

En annen satte opp at vi skulle ta 15 poeng til,og hvilke kamper vi skulle
ta poeng i.....og 13 av 15 poeng var på bortebane.

Kva tid skal vi stikke fingeren i jorda?

MrKokken
09-08-2007, 15:08
Mr Kokken gidder jeg ikke å kommentere en gang.

Synes kommentaren min var dekkende for hvordan jeg ser utspillet ditt, Øyvind, og jeg takker for responsen. Har ingen problemer med det.

Men; det er alltid lett å være den som lager konspirasjonsteorier, hvilket jeg oppfatter dette å være. Man starter ut med en i utgangspunktet negativ holdning; så drar man litt i den ene tråden, litt i den andre, og nøkker litt i den tredje, så har man en forklaring som kan virke plausibel.

mr.leipsland
09-08-2007, 15:08
Jeg tror ikke noen blir overrasket, hvertfall ikke i positiv retning. Treningene er akkurat så slappe og koselige som alle tror de er. Start presterer i kamp som de presterer på trening. Det er ikke slik at ting flyter på trening og at en mental sperre slår inn på kampdagen.

En liten artig tilfeldighet, første gang jeg så en trening med Bjørnebye så kom denne flotte replikkvekslingen under formasjonsøkta:

SIB: Steinar, slå ballen på utsida av Fredrik!
Steinar: Jammen, jeg kan jo ikke det fordi... (forklarer hvorfor)
SIB: Øhm ja, ok da.

MrKokken
09-08-2007, 15:13
Når enkelte uttaler seg her at "det ser lyst ut".......då må eg spørre
KVA ser lyst ut??

..prestasjonene nå, kontra for kun kort tid siden.

Brand
09-08-2007, 15:15
Eg spora visst av totalt,beklager. :)

Neon
09-08-2007, 15:17
Jeg tror ikke noen blir overrasket, hvertfall ikke i positiv retning. Treningene er akkurat så slappe og koselige som alle tror de er. Start presterer i kamp som de presterer på trening. Det er ikke slik at ting flyter på trening og at en mental sperre slår inn på kampdagen.

En liten artig tilfeldighet, første gang jeg så en trening med Bjørnebye så kom denne flotte replikkvekslingen under formasjonsøkta:

SIB: Steinar, slå ballen på utsida av Fredrik!
Steinar: Jammen, jeg kan jo ikke det fordi... (forklarer hvorfor)
SIB: Øhm ja, ok da.

Som jeg også sa, går dette begge veier!

Vet ikke om du har vært på treningene de siste ukene, men trenerteamet, har faktisk begynt å ta tak i ting... I dag f.eks, skjelte Wiggen ut gutta, å sammenignet de med guttelaget til VÅG... Å det var under en oppvarming/passningsøvese, der presisjonen var for dårlig.

Ting ser faktisk bedre ut enn på lenge...

Men som jeg også har sagt tidigere. Jeg skal apsolutt ikke frede Bjørnyebye, men jeg mener folk bør vite hva de snakker om før de konkuderer!

Millonarios
09-08-2007, 15:59
Jeg tror ikke Bjørnebye hadde noe dårlig forhold til gutta, tvert imot. Han er en såpass "fin type" at folk egentlig ikke vil/unngår snakke stygt om han, det er slik jeg har oppfattet det. Nielsen kunne, som en annen hadde sagt her, egentlig trukket frem et helt annet spillermøte fra en hvilken som helst annen kamp.

Jeg gjorde for godt og vel en uke siden et avskjedsintervju med Alex Valencia og han sa akkurat det samme han sa til fædrelandsvennen til meg; ingen problemer med SIB, fin type og var veldig lei seg for å ha forlatt klubben. Intervjuet kommer om noen dager (er ikke hjemme). Hva anngår David Nielsen vet jeg ingenting, men hvilken hensikt har han i å snakke ironisk?

StevieY
09-08-2007, 16:09
Hvor har folk det fra at SIB er en så j* dårlig motivator? Er det fordi han ikke står og skriker på sidelinja, eller fordi han en gang i fjor ba spillerne lese ei bok?

Du synes spillerne har virket opp motiverte, og sprutet i hele år?

Sett i lys av kommentarene i Nielsen etter den aktuelle kampen tror jeg faktisk trådstarter kan være inne på noe.

Espen
09-08-2007, 17:43
Må si mæ heilt enig mæ dæ Øyvind, dette va ironi fra DN sin side, æ det noe SIB ikke kan så æ det motivasjon, han æ nok litt flinkere på å skape relasjoner hehehe

MrKokken
09-08-2007, 19:30
Må si mæ heilt enig mæ dæ Øyvind, dette va ironi fra DN sin side, æ det noe SIB ikke kan så æ det motivasjon, han æ nok litt flinkere på å skape relasjoner hehehe

Det er godt noen sitter på sannheten da, så slipper vi diskusjonene.

bestisør
09-08-2007, 20:06
Hvorfor i all verden skal dette være ironisk fra David sin side. Som den frittalende mannen han er hadde han ikke holdt igjen kritikk, det hadde kommet i klartekst om han hadde en konflikt med SIB eller andre i klubben.

Notch Johnson
09-08-2007, 20:16
Hvorfor i all verden skal dette være ironisk fra David sin side. Som den frittalende mannen han er hadde han ikke holdt igjen kritikk, det hadde kommet i klartekst om han hadde en konflikt med SIB eller andre i klubben.

Det kan jo være at Start vet noe om David Nielsen som ikke egner seg for alle slik at David er snill gutt i forhold til uttalelsene sine?

SStart
09-08-2007, 20:18
Det kan jo være at Start vet noe om David Nielsen som ikke egner seg for alle slik at David er snill gutt i forhold til uttalelsene sine?

Det er norsk fotball vi snakker om her, ikke en dårlig såpeserie.

REBell
09-08-2007, 20:20

Hehe, blir bare bedre og bedre debatt dette :)

kriskristoff
09-08-2007, 20:22
Jeg tenkte ikke dette med en gang men når jeg ser det slik virker det noe rart. Hvorfor skulle David hente fram tromsø kampen som sugde skikkelig fra start sin side?

Rune Abrahamsen
09-08-2007, 20:32
Det er norsk fotball vi snakker om her, ikke en dårlig såpeserie.

Start er jo for tiden et skoleeksempel på dårlig såpeserie da...

susidus
09-08-2007, 21:25
Kanskje i overkant mye paranoia ute og går her nå...:icon_rolleyes:
Jeg skjønner ihvertfall ikke hvorfor DN skulle troppe opp på en Starttrening, snakke hyggelig med spillerne, og så ha en "hidden agenda" om å sverte sin gamle trener. Det er ikke slik jeg oppfatter DN, snarere tvert imot - sympatisk og hyggelig (utenfor banen altså ;))

Notch Johnson
09-08-2007, 22:20
Hehe, blir bare bedre og bedre debatt dette :)

Ja den er til tider svært morsom.. hehe

stibere
10-08-2007, 00:18
Tror nok David Nielsen vet litt mere enn dere "bedrevitere" her inne på forumet om hva som er et bra spillermøte,han har jo tross alt vært i en del klubber.

ALI-Ikke Kristen
10-08-2007, 01:26
Haha, denne var god Øyvind. Lurer på om du har huset full av Start dukker som brukes aktivt i såpeserien din. Beklager, men syntes det er for mye rein spikka fantasi fra din side.

David Nielsen ønsket bare å uttale seg positivt om SIB og Start. Det samme gjelder Valencia. Bärlin ville sannsynlig bare i være fred fra innpåslitne journalister fra fvn.

Notch Johnson
10-08-2007, 01:58
LOL, hahaha fantastisk!

Tidenes debatt!

frankieboy
10-08-2007, 09:40
Ole Martin Årst sa jo at en av grunnene til at han kom til Start - var at Stig Inge Bjørnebye var trener!!

Prøv å tolk den også Øyvind... Er nok en hel del ironi i den uttalelsen også!

(Slik jeg kjenner David Nielsen så virket han ærlig og troverdig i den kommentaren, og jeg tror han var fornøyd med Start og folkene her - inkludert SIB)

Lynet
10-08-2007, 10:51
Som jeg også sa, går dette begge veier!

Vet ikke om du har vært på treningene de siste ukene, men trenerteamet, har faktisk begynt å ta tak i ting... I dag f.eks, skjelte Wiggen ut gutta, å sammenignet de med guttelaget til VÅG... Å det var under en oppvarming/passningsøvese, der presisjonen var for dårlig.

Ting ser faktisk bedre ut enn på lenge...

Ja det du fortalte her fra treningen tyder jo på at ting ser bedre ut enn på lenge. Pasningskvalitet på nivå med Vågs guttelag.... jah.

Du som bor i det lille teltet på Dønnestad foressten?;)

Mr.Nor
10-08-2007, 11:16
Ja det du fortalte her fra treningen tyder jo på at ting ser bedre ut enn på lenge. Pasningskvalitet på nivå med Vågs guttelag.... jah.

Eventuelt i kjellerleiligheten under teltet? :p

Neon
10-08-2007, 12:38

Du har det med å misforstå innleggene mine Lynet. Mulig jeg er helt håpløs til å formulere meg... Ikke vet jeg..

Treningene bare stiger og stiger i kvalitet. Sånne feil som ble gjort på den treningen jeg nevnte, ville ikke engang blitt kommentert for en mnd siden. Når tar trenerene skikkelig tak, å de er mye mer nøye på at ting sitter som det skal!

Å nei jeg har ikke noe telt på Dønnestad :D

Treningen var forresten på gamle stadion....!

YgorNo1
10-08-2007, 12:52
I kjeller leiligheten bor vel satan...han du kansje sitet til hehehehe

La meg si det slik;
David sier akkurat den han mener, Start kunne ikke gi han det han var ute etter, altså den den tryggeheten som ville omkranse familien.
Start mente i all hast at hvis ikke han scorte på et skakkjørt lag som til tider var oppå 16 meter å snuste så kunne di ikke gi han det han ville.
Dette er jo veldig søtt av start.

Dette er jo en person som velger i mot sin egentlig vilje seg BORT start og tar familiens fremtid til førstevalg.
Han ville ikke bort, men nå føler han seg litt egoistisk og brutal mot klubben.
Også kommer det supportere som har elsket Davids innsats på laget og ikke minst det egasjementet han bar frem, til det skritt å sverte han.
Jeg vil kalle dere for hetsespredere og ikke nok med det, dere får rent vann til å stinke kloakk lang vei.

Alex sier jo det samme og angrer også;
Han gikk pga han mistet eneretten og fikk konkuranse på H,Kanten.
Hva med han!!

David gikk ikke pga noe annet en familie og barna, at han var redd for å bli kalt surpomp er fantasiene til Øyvind og ikke noe annet.
Jeg tror David hadde i klare ord sakt SIB ting om han var missfornøyd.
Det har han nok gjordt også.
David taler i sine ord på at SIB gjør en god jobb og det har JEG også aldri tvilt på.
Vi vil ikke høre om inside info forran TIL kampen, Hvis formodnig en av spillerene skulle lese disse hets innleggene mot David`s løgner og tvilen om SIBs spillermøte og motivator egenskaper så ville de aldri i ville vesten funnet en gjennkjennelig påstand i dette våset til trådstarter.
Oppgulp og surt vann.

StevieY
10-08-2007, 13:29
Ja, du har nok helt rett YgorNo1. David sier bare sannheten, helt og fullt. Alltid. F.eks. hadde ikke penger eller en skjult skade noe å si for at han forsvant, det handlet kun om familien.

Millonarios
10-08-2007, 13:34
Alex sier jo det samme og angrer også;
Han gikk pga han mistet eneretten og fikk konkuranse på H,Kanten.
Hva med han!!

Det var nok ikke bare det som gjorde at han forlot Start.

YgorNo1
10-08-2007, 14:10
Piren
Member Ble medlem: Aug 2005

David Nielsen blir

--------------------------------------------------------------------------------

Snakka med David i dag. Han blir.Det passer også med det han har signalisert i media.
Dersom ledelsen i Start ønsker det , og det gjør de klokt i, så blir David

Merkelig at han skulle forsvinne etter han sa dette som omhandlent nettopp det du påpeker

YgorNo1
10-08-2007, 14:12
Ble vist surr dette.
Men Jeg skrev det etter; David blir...

Øyvind S.
10-08-2007, 17:35
Her blir man beskyldt for både det ene og det andre, av både den ene og den andre. Men jeg registrerer at det er tynt med argumenter og fornuftige forklaringer.

Olebanan har faktisk et scenario som KAN være tilfellet, det skal han ha skryt for. Mindre skryt til en del andre. De som beskylder meg for paranoia får kanskje sjekke opp hva ordet betyr. Og kan de som beskylder meg for fantasier om såpeserier forklare meg forskjellen på det, og Start siste halve året?

Selvfølgelig aner ikke jeg hva Nielsen har tenkt og tenker. Hvis man ikke ser at det KAN være en mulighet når man vet hvordan kampen på Alfheim var, er man i allefall mildt sagt naiv. Men det er man jo forsåvidt uansett når man fortsatt ikke ser at Bjørnebye må bort, så for den del...

YgorNo1
10-08-2007, 18:35
Ett poeng er jo at spillerene kommer ut som en dårlig utgave ertersuppe i 2omg, og da kan man jo tenke hva i huleste er grunnen.
Eller starter som mot godset å slippe inn 2 mål på 12 første min HJEMME.
Det er mange eksempler.
Men jeg har vanskelig for å tro at david ikke snakker sant da han føler det feigt å dra .
Jeg synest det også er tullete å spinne opp en vak historie ala tabloidpressen.
Synsing, beklager.
Hold fokus på det vi skal nå.
David er borte.