Se full versjon : Start i tusen!
Start står pr 18. august 2007 i Tippeligaen med 999 fulltreffere i norsk toppfotball gjennom tidene. Hvem scorer jubileumsmålet - mål nr. 1000?
Siden Start debuterte i norsk toppseriesammenheng sommeren 1959 har man scoret 979 mål. Unibet har tatt en titt på de historiske målene, samt at vi har satt odds på hvem som scorer mål nr. 1000 for den ambisiøse sørlandsklubben.
Rolf Lie fikk æren av å score Starts første mål i toppseriesammenheng. Lie spilte ytre høyre (høyrekant) på Starts lag som debuterte i Hovedserien 1959/1960. Start åpnet med å tape 2-3 for Viking, men Lie sendte sørlendingene i ledelsen 1-0 i premierekampen. Start rykket imidlertid ned, og det skulle gå noen år før man nådde frem til mål nr. 250.
Den 2. september 1979 spilte Start bortekamp mot Bryne og vant 3-0. Starts tredje mål i denne kampen ble satt inn av Helge Haugen, og dette var også klubbens 250. mål i toppserien.
Den 16. mai 1986 så var det endelig klart for mål nr. 500. Start spilte bortekamp mot Viking og vant 2-1. Arve Seland scoret Starts andre mål i denne kampen og det målet var også Starts 500. i toppseriesammenheng.
Så ble 1. divisjon til Tippeligaen og da sesongen 1994 gikk mot slutten klarte Start å sette inn sitt 750. målet også. I hjemmekamp mot Tromsø den 2. oktober var det Tore Løvland som knallet inn jubileumsmålet.
Og da venter vi i spenning på mål nr. 1000.
Hvem tror dere det blir? Jeg har satset en hundrings på Paulsen. (unibet.com)
Hell i uhell blir det en vel en Brannspiller hehe eller SteinarP.
Synest Børu får sette den.
utlending
18-08-2007, 22:59
Bernt Hulsker!!!
:icon_lol:
Fredrik Strømstad. Nesten synd at Berhus ikke spiller lenger, det ville vært passende hvis det var ham.
magnussl
18-08-2007, 23:08
tipper Bruno:)
benwright
18-08-2007, 23:10
Ole Martin Årst!
Bernt Hulsker!!!
Huff,null mål på oss resten av sesongen?
:D
frankieboy
19-08-2007, 14:45
Jon Middtun Lie!!
Ole Gilboe Hermansen
19-08-2007, 15:54
Jeg håper på Fredrik eller Doffen, men tror Ole Martin.
Ole Martin Årst eller Martin Borre
Tro meg, det blir Kristoffer Paulsen.. :D
aljahnsen
19-08-2007, 20:57
Fredrik Strømstad setter den :)
Måtte det bli et mål som gir oss poeng! Gjerne et selvmål av Brann for den slags skyld. Årst som frivillig meldte seg til nok en bunnkamp satser jeg på.
kriskristoff
20-08-2007, 16:27
Tro meg, det blir Kristoffer Paulsen.. :D
Nope, det blir nok Midtun Lie med tissen;-) sånn som 1000. NFF målet
Fredrik Strømstad setter den..:)
Thomas A.
21-08-2007, 15:21
ygor på frispark
Rune Abrahamsen
21-08-2007, 15:23
Bruno får ballen på midtstreken og dribler av 4 mann og setter ballen i tomt mål:)
Nope, det blir nok Midtun Lie med tissen;-) sånn som 1000. NFF målet
Var ikke det Lundekvam? Med fua eller tissen?
Iver Mykland
21-08-2007, 22:33
Doffen sørger for mål nr. 1000
Roy_Keane
26-08-2007, 20:53
helt fantastisk bra at det var han, og SÅ dere måten han kysset klubbmerket på? var fantastisk deilig, må bare elske den fyren
Stig Remnes
26-08-2007, 23:25
Strengt tatt er jo dette et selvmål da. Hadde aldri blitt mål om ikke Brann spilleren hadde endret retning på den. Og dermed er det selvmål.
Tb4Ever
Strengt tatt er jo dette et selvmål da. Hadde aldri blitt mål om ikke Brann spilleren hadde endret retning på den. Og dermed er det selvmål.
Tb4Ever
Det er ikke selvmål av den grunn....
Endret retning på ballen medfører ikke at det er selvmål, kun en liten retningsforandring.
Stig Remnes
26-08-2007, 23:30
Hvis du kaller det en liten retningsforandring, når den går stikk motsatt vei, hva er da en stor retningsforandring ?
Tb4Ever
frankieboy
26-08-2007, 23:36
Tb4Ever
I alle tilsvarende situasjoner blir den som skyter kreditert målet - selv om keeper blir utspilt pga retningsforandringen. HELT klart Doffens mål... Godt mulig at den hadde gått inn uansett!! Hadde skuddet vært på klar vei utenfor målet, og så hadde truffet en motspiller - ja da er jeg med på at det kan kalles selvmål...
Hvis du kaller det en liten retningsforandring, når den går stikk motsatt vei, hva er da en stor retningsforandring ?
Tb4Ever
Så vidt jeg ser er den ikke på vei mot Høie, men endrer retning med noen få grader. Ikke allverden.
Stig Remnes
26-08-2007, 23:39
Den hadde aldri gått inn, satt rett bak målet der det skjedde, og Oppdal hadde lett reddet skuddet. Dermed er det helt avgjørende at Brann spilleren toucher ballen. Dermed selvmål.
Tb4Ever
Den hadde aldri gått inn, satt rett bak målet der det skjedde, og Oppdal hadde lett reddet skuddet. Dermed er det helt avgjørende at Brann spilleren toucher ballen. Dermed selvmål.
Tb4Ever
Det er ikke det som er avgjørende, om keeper er utspilt eller ikke...
Men du kan jo drite deg ut i denne saken også, for all del.
ALI-Ikke Kristen
26-08-2007, 23:43
Jeg mener det var selvmål.
Synd for Brann spilleren. Han kunne ha casha inn en god del penger :)
Morten Torjussen
26-08-2007, 23:46
Jeg mener ikke det var selvmål. Doffen fyrer av et skudd som går via en Brann spiller som ikke rekker å gjøre noe med det. Så kan man diskutere til en blir blå å gul om det var selvmål eller ikke, men Doffen skal ha den scoringa.
frankieboy
27-08-2007, 07:02
Jeg har ikke tall på hvor mange frispark som blir tatt utenfor 16-meteren og som streifer borti en hoppende mur før den går i mål... INGEN av disse blir dømt selvmål og i 100 % av tilfellene blir den som skyter frisparket kreditert målet!! Hvis man skal dømme selvmål på alle skudd som forandrer litt retning før den går i mål så blir det utrolig mange selvmål. Jeg er glad at Doffen ble kreditert målet og at det vil stå i historiebøker og statistikker! Så får Tb4ever og andre evt sende klage til NFF/evt andre ansvarlige hvis de er så sterkt uenige....
Hvis dette var selvmål av Doffen hadde Frank Lampard stått med null scoringer i karrieren sin. Har den mannen noengang scoret uten at skuddet har gått via en motspiller?
Gratulerer Doffen med Starts mål nummer 1000 i toppserien!
mr.leipsland
27-08-2007, 09:07
Hæstad får selvsagt kreditert det målet, ingen tvil om det.
Hvis dette var selvmål av Doffen hadde Frank Lampard stått med null scoringer i karrieren sin. Har den mannen noengang scoret uten at skuddet har gått via en motspiller?
Gratulerer Doffen med Starts mål nummer 1000 i toppserien!
Kan aldri tenke meg at Lampard har scoret uten at ballen har vært borti en motstander... hehe
Fasitsetteren
27-08-2007, 15:32
Tb4Ever
Hva med stang inn? Er det stanga som skal bli kreditert det målet?
Hva med stang inn? Er det stanga som skal bli kreditert det målet?
Toppscorer 2007 i TL er Venstre Stang på Ullevåll!
Stig Remnes
27-08-2007, 15:37
Det er ikke det som er avgjørende, om keeper er utspilt eller ikke...
Men du kan jo drite deg ut i denne saken også, for all del.
Det er bare det at her er det du som driter deg ut, Rolf. Ikke noe nytt det men, sånn er det bare.
Tb4Ever
Det er bare det at her er det du som driter deg ut, Rolf. Ikke noe nytt det men, sånn er det bare.
Tb4Ever
Nå er det vel slik at om man ser i en ordbok så sier vel den noe sånn som at det er visst motparten sender ballen i eget mål. Her rikkosjerer vel heller ballen enn at Brann spilleren sender ballen i mål.
Stig Remnes
27-08-2007, 15:47
Dette er veldig enkelt, dersom Brann spilleren ikke hadde touchet ballen hadde det ikke blitt mål. Dermed er han målscorer. Og til du som spurte om stange skal krediteres ved stang inn, du er lur du. Du kan godt kreditere stanga, men normalt er det siste spilleren som touchet ballen.
Tb4Ever
Dette er veldig enkelt, dersom Brann spilleren ikke hadde touchet ballen hadde det ikke blitt mål. Dermed er han målscorer. Og til du som spurte om stange skal krediteres ved stang inn, du er lur du. Du kan godt kreditere stanga, men normalt er det siste spilleren som touchet ballen.
Tb4Ever
Okai, da må NFF begynne å oppdatere kamprapportene sine... Forresten, scorte Kenneth Høie selvmål i går? Han var jo borti ballen med beinet sitt..
Dette er veldig enkelt, dersom Brann spilleren ikke hadde touchet ballen hadde det ikke blitt mål. Dermed er han målscorer.
Så enkelt er det nok ikke i normal praksis i disse sakene, men du kan selvsagt leve i din egen forenklede verden.
Stig Remnes
27-08-2007, 15:55
Det skal jeg gjøre. Du og Rolf får fortsette å leke dere også, i deres forenklede verden dere også. :)
Tb4Ever
jeg trodde det var sånn at man ikke ble kreditert selvmål når man ikke var nær ballen med hensikt. om du blir truffet av ballen på vei mot målet er det ikke selvmål, men om brannspilleren hadde satt ut beinet for å prøve å forhindre at ballen gikk i mål og scoret av den grunn ville jeg sagt det var selvmål. men ikke i denne situasjonen.
frankieboy
27-08-2007, 23:40
Tb4Ever
Hva er det du vet som ikke alle avisene, NFF, TV2, NRK, pressebyråer og alle andre som fører målscorere vet???
Har virkelig du rett Tigerberget4Ever og alle andre feil??
Det må vel gå opp et lite lys snart om at det er du som har feil og alle oss andre som har rett...
Hva er det du vet som ikke alle avisene, NFF, TV2, NRK, pressebyråer og alle andre som fører målscorere vet???
Det må vel gå opp et lite lys snart om at det er du som har feil og alle oss andre som har rett...
Det nytter ikke å tenne lyset når pæra er gått.
Stig Remnes
28-08-2007, 12:35
Det finnes utallige eksemplet fra f.eks PL hvor dette kreidteres som "own goal", når ballen forandrer retning slik at det fører til mål. Men det er mulig at du har mere peiling en folkene i en av verdens største ligaer Frankie ? Ikke noe nytt fra din kant skjønner jeg.
Tb4Ever
Fra wikipedia:
When a goal is scored after a shot (by the attacking side) is deflected into the net by a defending player, whether this is scored as a goal for the attacker or as an own goal is determined by whether the original shot was on target. If so, the attacker is awarded the goal, even if the shot would have otherwise been easily saved by the goalkeeper. (http://en.wikipedia.org/wiki/Own_goal)
Er ikke lett å se fra reprisen om skuddet ville truffet mål eller ikke. Det ser kanskje ut som det ville truffet utenfor, men det kunne vært skru også. Tvilen må jo komme angriperen til gode.
Det finnes utallige eksemplet fra f.eks PL hvor dette kreidteres som "own goal", når ballen forandrer retning slik at det fører til mål. Men det er mulig at du har mere peiling en folkene i en av verdens største ligaer Frankie ? Ikke noe nytt fra din kant skjønner jeg.
Tb4Ever
Som olebanan viser til er reglene i PL ganske greie. Man gjør ikke vurderinger av hvorvidt keeper ville reddet eller noe slik, kun om retningen på skuddet. Siden du tidligere har uttalt at "Oppdal hadde lett reddet skuddet" kan vi vel fastslå at det hadde retning mot mål, og at det er Doffens scoring.
frankieboy
28-08-2007, 21:35
Tb4Ever
Hvis du hadde lest innlegget mitt, så prater jeg ikke om regelen, men at Doffen har blitt kreditert målet over alt. INGEN steder ble det nevnt at det kunne være selvmål. Det stod at spilleren traff en Brann-forsvarer og at keeper ble utspilt, MEN det ingen - bortsett fra deg - antyder at det var selvmål.
Det er da jeg spør: Hvorfor kan INGEN andre reglene, bortsett fra deg? Hvorfor er det ingen journalister som har tatt opp dette? Hvorfor ble Doffen kreditert målet i alle medier og alle offisielle lister når reglene er så klare Tigerberget4Ever?
Stig Remnes
29-08-2007, 11:12
Det er et godt spørsmål du kommer med der. Overaskende intelligent.
Tb4Ever
Annan_er_best
29-08-2007, 11:59
Det er et godt spørsmål du kommer med der. Overaskende intelligent.
Tb4Ever
Godt svar du kom med der. Overraskende intelligent.
Stig Remnes
29-08-2007, 12:42
Bra vi er enige.
Tb4Ever
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.