Se full versjon : Casuals er utestengt fra sør arena
http://www.fvn.no/sport/article508879.ece
Fant ikke noen annen tråd en slåssing på byen tråden så jeg starta en ny.
Så kan vi jo diskutere om det er riktig eller ikke å stenge dem ute.
Personlig så synes jeg ikke at slike folk har noe på en fotballarena å gjøre , så jeg er overbevist om at Start gjør noe riktig for en gangs skyld:)
Eneste rette. Få vekk pakket!
Uff da tenk å kaste ut supportere;)
Nei nulltoleranse for Supportere med feil fokus.
Bra:)
killerwolf
30-08-2007, 21:27
Merkelig reaksjon når Start for noen timer siden ønsket dialog og nøyet seg med en advarsel:
"- Så lenge de sitter der og ikke gjør noe, har vi ikke noe vi kan gjøre. Vi har ikke noe juridisk grunnlag til å bare kaste dem ut. Vi vil nå prøve en dialog før vi eventuelt går til sanksjoner, sier Bjørn Berthelsen."
http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article508560.ece
Lloyd-SDC
30-08-2007, 21:28
Klubben blir styrt av oslopolitiet og ellefsen. Har aldri vært bråk på stadion . Vi får se om det blir mindre vold når de nekter supportere som har vært på stadion siden de var små drittunger. De har ikke peiling hvem de utestenger heller. Helt bingo
Dette er riktig vei å gå? Det som er igjen er personer som sitter pent på stolen og spiser is og ikke vet hva stillinga er
Lykke til
Patrick Hansen
30-08-2007, 21:36
Klubben blir styrt av oslopolitiet og ellefsen. Har aldri vært bråk på stadion . Vi får se om det blir mindre vold når de nekter supportere som har vært på stadion siden de var små drittunger. De har ikke peiling hvem de utestenger heller. Helt bingo
Dette er riktig vei å gå? Det som er igjen er personer som sitter pent på stolen og spiser is og ikke vet hva stillinga er
Lykke til
skal jeg tolke dette som om at casuals elementer er de eneste som er i stand til å lage liv??
Tror du overvurderer virkningen av 40-50 stykker med blåveis og såre knoker.
Og uansett om disse elementene lager kjempe liv på stadion så er det bare en ting å gjøre: Nekte de adgang.
For min del kunne de bare ha fortsatt å kommet på Stadion, engen problemer med det æ ihvertfall..!
Er vel Oslo politiet som har bestemt dette, pga av at de ikke klarer å styre sine gne folk på tribunen..
at disse gutta liker å sloss er det ingen tvil om.
men jeg ser ikke problemet med å la de gå på kamp?!
jeg tror bare det blir mer ampert i den leiren da.
ingen av de folka hadde bare begynt å sloss på stadion, de er ikke helt idioter.
patetisk avgjørelse.
Lloyd-SDC
30-08-2007, 21:54
Nå er det krig
En IDIOTISK avgjøresle Faktisk...:icon_exclaim:
hadde aldri trodd dette...! De oppfører seg jo på kamp:icon_rolleyes:
Ole-Bernt
30-08-2007, 22:00
Nei nulltoleranse for Supportere med feil fokus.
Godt tenkt! og sagt.
Nå må man vel først se hva som skjer. Har jo vært noe vingling så blir interessant å se utviklingen.
tendenfan
30-08-2007, 22:19
Nå må man vel først se hva som skjer. Har jo vært noe vingling så blir interessant å se utviklingen.
Total mangel på inkompetanse ville SIB ha kalt det. Det må være forferdelig å være ansatt i Start, med så elendig ledelse. Er til enhver tid 2-4 personer innad i klubben som kommenterer en og samme sak, og de har stort sett alltid veldig forskjellige svar og løsninger på tingene.
Skislands inntreden i klubben er utsatt, jeg er veldig overrasket hvis han i det hele tatt kommer. Hadde det vært meg, så hadde jeg i allefall angret bitter på at jeg takket ja til jobben.
killerwolf
30-08-2007, 22:20
Så lenge det ikke har vært noe bråk på stadion så blir det feil å utestenge.
ALI-Ikke Kristen
30-08-2007, 22:28
Jepp, nå vil jeg føle meg trygg i kiosk køen :)
Fasitsetteren
30-08-2007, 22:44
Dette er jo like idiotisk som å utestenge en ungdomsgjeng fra Rimien de pleier å henge på, fordi halvparten har fått fartsbøter.
Så lenge ingenting skjer på stadion ser jeg ikke helt problemet.
Greit å utestenge før det blir bråk på stadion vel !!
Det utvikkler seg i den rettningen.
Ja til isslikkere, nei til "Supportere" med feil fokus.
Besserwisser
30-08-2007, 23:14
Det er en helt riktig avgjørelse. Så lenge casualsene identifiserer seg med klubbene gir de heller ikke klubbene noe annet valg enn å utestenge dem. Det finnes nok av folk som sloss uten at de identifiserer seg som casuals - og det har disse slosskjempene muligheten til om de vil. Finner det helt utrolig at fulle britiske neandertalere som slo seg løs i Italia og kom hjem med kofferten full av merkeklær. Ettersom de ranet luksusbutikker mens de sloss kan bli etterfulgt av noen som helst.
Uansett god avgjørelse fra start - sloss gjerne, men hold klubben min langt ute av bildet.
strawdog79
30-08-2007, 23:30
Endelig kan jeg våkne opp en Søndag uten å være bekymret for å få regndråper på mine designerklær.
Jeg synes de skulle ha like mye lov som oss til å være på stadion, men d er jo min mening.
Disse guttene har ikke gjort annet enn å skape stemning på Sør Arena. Å nekte dem adgang er total skivebom!
Morten Torjussen
30-08-2007, 23:49
Denne saken gidder jeg ikke kommentere.
Lloyd-SDC
30-08-2007, 23:53
Det er helt utrolig at ikke supporterfamilien støtter hverandre. At dere kaller supportere for deres eget lag for pakk sier det meste om mange av dere
killerwolf
31-08-2007, 00:00
Hvem skal nektes inngang? Vil det være lister med navn eller vil alle som går "feil" kledd stoppes i døra?
Latterlig med utestengelse.
Bra at klubben viser, at dette er helt UAKSEPTABELT!
Det er helt utrolig at ikke supporterfamilien støtter hverandre. At dere kaller supportere for deres eget lag for pakk sier det meste om mange av dere
Supporterfamilie? Det nærmeste dere kommer denne betegnelsen, er vel familiens sorte får. Selvfølgelig støtter vi ikke dere som sverter navnet og supporterkulturen i Start.
Stor ros for å lave stemning på tribunen, men når dere samtidig ødelegger Start og menighedens rykte, betyr dette bidraget ingenting.
Er det virkelig så vanskelig å forstå at majoriteten av samfunnet tar avstand til vold? Jeg støtter fult opp om Starts beslutning.
Ledelsen bør imidlertid lære seg å koordinere sine utmeldinger. Skulle ikke tro det var mulig å opptre så amatørmessig som de har gjort denne sessongen. Hva er det egentlig som skjer bak dørene på Sør Arena. Har det nedlagt kommunikasjons forbud? Er det alle pålagt å snakke portugisk til hverandre, på tross av at de ikke har kjennskap til språket. Virkelig på tid å gjennomgå rutinene for kommunikasjon!
Morten Torjussen
31-08-2007, 00:08
Hvem skal nektes inngang? Vil det være lister med navn eller vil alle som går "feil" kledd stoppes i døra?
Jeg tror politiet har god oversikt
fra fvn.no: "Ifølge Pedersen skal IK Start nå ha fått navnet på flere personer som er med i causals. De som nå blir nektet adgang til Sør Arena denne sesongen er alle menn i alderen 20-30 år. "
+ at politiet sa dette tidligere i uka: "
- Vi føler at vi har god kontroll på miljøet i Kristiansand, og har en oversikt over hvem de er, sier Reidar Vang, leder for ordensseksjonen ved Kristiansand politistasjon. "
Lloyd-SDC
31-08-2007, 00:27
Flere av guttene på t2 har aldri vært involvert i bråk. Vi har fått signaler på at samtlige av de såkalte pent kledde på t2 blir nektet adgang på stadion for resten av sesongen. De som er litt inne i "supporterscenen" i Kristiansand vet hvem guttene på t2 er. Dere som spør hvem dette er har ingen troverdig stemme. Dere begynte å heie på start i sølvsesongen og er totalt historieløse. Fotball handler om mere enn "Kjekke Doffen og marius Johnsen"
Hadde ikke gutta på t2 eksistert hadde menigheden forsatt het tigerberget, pluss at de har tilført supportemiljøet i kristiansand sårt tiltrengt mentalitet. Husk at det var disse guttene som inførte begrepet tifo i sørlandsbyen.
Mvh
CHE
Startfamilien sorte får ;)
Besserwisser
31-08-2007, 00:35
Flere av guttene på t2 har aldri vært involvert i bråk.
Og de skal selvfølgelig ikke rammes. Det er jo de som aktivt er ute og slåss for klubben som skal tas. De kan jo avtale å møte folk fra Oslo og Bergen til slåsskamper uten at de må dra inn klubbene i oppgjørene for svarte svingende.
Forstår Start i denne saken, vinglingen derimot kan jeg ikke forstå. Klarer de aldri å ta ett standpunkt å bli ved det standpunktet.
Lykke til
Enig med deg.
At noen unge mennesker slåss på fotballbanen bak Fiskå skole er ett politiproblem. Så lenge dette ikke skjer på stadion eller i umiddelbar nærhet bør ikke Start blande seg for mye inn i straffeutmålinger og avstraffelser.
Om disse slåsskjempene derimot gjør noe ulovlig inne på stadion, ja da stiller saken seg helt annerledes, og Start kan ta sine grep for å forhindre dette på stadion.
Ole-Bernt
31-08-2007, 00:51
Enig med deg.
At noen unge mennesker slåss på fotballbanen bak Fiskå skole er ett politiproblem. Så lenge dette ikke skjer på stadion eller i umiddelbar nærhet bør ikke Start blande seg for mye inn i straffeutmålinger og avstraffelser.
Om disse slåsskjempene derimot gjør noe ulovlig inne på stadion, ja da stiller saken seg helt annerledes, og Start kan ta sine grep for å forhindre dette på stadion.Men når man ved slossingen på Fiskå klarer å koble det mot IK Start (og ikke f.eks Våg(!)s som hadde vært geografisk naturlig) så er det et Start-problem. Som ikke bør gjentas på Sør Arena. Som ikke bør få muligheten til å blir utført på Sør Arena.
Men når man ved slossingen på Fiskå klarer å koble det mot IK Start (og ikke f.eks Våg(!)s som hadde vært geografisk naturlig) så er det et Start-problem. Som ikke bør gjentas på Sør Arena. Som ikke bør få muligheten til å blir utført på Sør Arena.
Jeg kan til en viss grad være enig, men skal Start heve seg over straffeloven og utestenge folk uten dom eller rett til å forklare seg?
Det er vel det største spørsmålet.
Lloyd-SDC
31-08-2007, 00:57
Og de skal selvfølgelig ikke rammes. Det er jo de som aktivt er ute og slåss for klubben som skal tas. De kan jo avtale å møte folk fra Oslo og Bergen til slåsskamper uten at de må dra inn klubbene i oppgjørene for svarte svingende.
Besserwisser: De blir tatt under samme kam, tro meg. Folk som serverer deg øl før kamp på en viss pub blir utestengt pga. klærne de går i. Per Arnfinn Pedersen er en pensjonert politimann som ikke vil gi opp det "kicket" han hadde før han ble gammel og bitter. Nå vil han leke nazi og bruker sin makt som en penisforlenger. Vi elsker alle Startfans, selv om dere hater oss. Vi er alle ute etter det samme, og støtte Start til nye gulltider!
Besserwisser: skal love deg at vi helt sikkert har tatt en øl på pub sammen, og jublet sammen etter Start-mål på store stå. Ygorfan: Vi har nok ikke tatt en øl sammen siden du er 14 år.
Jeg håper intenst på litt støtte fra dere som har litt ansinitet i supportermiljøet her sør, dere vet hvem dere er. Og dere vet hvem vi er. Drittungene får prøve å være så politisk korrekte som de vil, ingen bryr seg.
Uansett, Norge er et nisseland. Ingen lier oss, vi gir faen.
Besserwisser
31-08-2007, 01:20
De blir tatt under samme kam, tro meg.
Da er det et separat problem som bør tas tak i.
Hater ingen, men har problemer med å se appellen i casualmiljøet uten at det spiller noen trille. Uansett regner jeg med at ingen vil ta det med inn på stadion, men ser heller ikke at det er det som er problemstillingen.
Helt uavhengig kan man jo si at casualene er de som virkelig viser at de blør for drakta. Men Start er mye mer enn en middelstor bedrift. Den er den mest profilerte bedriften på Sørlandet, helt avhengig av et godt forhold til det politiske lokalmiljøet, media og næringslivet. Der alene kan man finne veldig tungtveiende grunner til at klubben er nødt til å slå hardt ned på alt som retter eller kan rette et negativt fokus i opinionen, media, hos politikere eller blant sponsorer.
Når det kommer store oppslag om slike slåsskamper er det utelukkende negativt da folk flest frykter mer enn får seg et kick av fighting.
Skåler og jubler med deg i fremtiden også vet du!!
Heia Start
Besserwisser
31-08-2007, 01:23
PS Streakere blir heller ikke så godt mottatt. Lurer på reaksjonene om nudistkollonier hadde bestemt seg for å støtte lagene sine iført draktene i klubbfarger. Bare en digresjon og ingen sammenheng forøvrig.
Supporteren
31-08-2007, 01:44
Her tror jeg du treffer veldig bra. Jeg tror nok alle de som går i "feil" tøy vil få problemer med å komme inn på stadion. Alle som har sittet i "feil" buss, som har måtte vise legimitasjon til politiet uten å ha gjort noe galt, vil bli stemplet som problemmakere, og bli utestengt. Dette er trist, og at folk her på forumet støtter utviklingen, gjør det bare enda mer trist.
Død over den moderne fotball!
Supporteren
31-08-2007, 01:49
Er forsåvidt enig i at de som dømmes for vold i forbindelse med fotballkamper kan utestenges fra stadion, men jeg frykter nok at Start utestenger alle som har et alterntivt syn på supporterliv, evt. andre kleskoder på stadion.
Kan jo minne alle på noen kjente ord:
Først kom de for å ta kommunistene,
men jeg protesterte ikke,
for jeg var ikke kommunist.
Så kom de for å ta fagforeningsmedlemmene,
for jeg var ikke fagforeningsmedlem.
Så kom de for å ta jødene og sigøynerne,
for jeg var ikke jøde, eller sigøyner.
Så kom de for å ta de homofile,
for jeg var ikke homofil.
Da de kom for å ta meg,
var det igjen igjen som kunne protestere.
Å herregud for et latterlig tiltak! MAKAN!
Lloyd-SDC
31-08-2007, 02:24
Politiet på alle borteturer vi har hatt i år og det er ikke få.. har skrytt av vår oppførsel. Politiet i Stavanger kalte vår oppførsel eksemplarisk.
Først vil start ha dialog, for deretter å brenne alle broer. Dette skal bli en interresant fotballhøst både på og utenfor banen!
Pål Thorsen
31-08-2007, 03:04
Start har identifisert flere som ikke er velkomne!
Tøy har ikke noe å bety i dette tilfellet!
I så fall er detmange som ikke kommer inn!
Og så uprofesjonelle er selv ikke Start!
flaxxlodd
31-08-2007, 05:31
samma faen...
Leve engasjementen gutter !!!!!
Ole Gilboe Hermansen
31-08-2007, 07:22
Jeg har vært en av de som har fordømt slossingene disse supporterne driver med, men jeg jeg må innrømme at jeg synes at så lenge de ikke sloss/skaper bråk på stadioen skal de være velkommen.
Til dere som frykter reaksjoner her. Selv om jeg ikke aner noe konkret til jeg anta: det er kun personer på filmen fra søndag som kan identifiseres som eventuelt blir utestengt.
Dette går ikke neppe på klær, dette går på filmet slåssing som klubben neppe har noe annet valg på.
Man kan si man har oppført seg eksemplarisk i 15 år, men når en fra eget miljø tyster på sted og tid, og filmen viser usladdet i beste sende tid skjønner man jo at man ikke er eksemplariske lenger.
Så mitt tips er at om du ikke har fått advarsel på stadion for ting dere tidligere eller kan identifiseres på filmen har man lite å frykte. Om man var med tror jeg godt de aktuelle ante litt av reaksjonen på forhånd når de så nyhetene samme kveld:)
Notch Johnson
31-08-2007, 08:47
Er det ikke bare å innse at noe ting ikke kan kombineres?
Muslimer og svinekjøtt
Fiskeboller i brun saus
supporterslossing og adgang på Sør Arena
Hvis disse tøffe slosskjempene heller vil på Startkamp, så er det vel ikke så vanskelig å velge?..... :)
Forstår Start i denne saken, vinglingen derimot kan jeg ikke forstå. Klarer de aldri å ta ett standpunkt å bli ved det standpunktet.
Den danske statsminister tilbake på 80, Poul Schütter, uttrykte vingling ved standpunkter ganske presist "Man har et standpunkt, inntil man tar et nytt "
Uansett, Norge er et nisseland. Ingen lier oss, vi gir faen.
Buhu, nobody likes me, snøft, snøft :( Alle er så dumme, verden er imot meg. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor de ikke liker meg som er fylt med så mye kjærleik...
Ønsker du virkelig å fremstå som en sutrekonge? Aksepter at du lever i et samfunn basert på en rettsstat. Det gavner deg og dine medmennesker!
En gjeng med ADHD-unger som ikke klarer å tilpasse seg et samfunn, som pisser på klubben jeg elsker og som velter seg i selvmedlidenhet jf "alle er mot meg - argumentasjonen".
Det er HELT riktig å utestenge dette pakket.
DayWalker
31-08-2007, 09:23
Er det ikke bare å innse at noe ting ikke kan kombineres?
Muslimer og svinekjøtt
Fiskeboller i brun saus
supporterslossing og adgang på Sør Arena
Hvis disse tøffe slosskjempene heller vil på Startkamp, så er det vel ikke så vanskelig å velge?..... :)
Word!
Mulig jeg er en for normal person eller kanskje største delen av Norge er personer som ikke er normale men jeg ser virkelig ikke hvorfor man har denne trangen for slosskamper. Det er så borti natta at jeg finner ikke egentlig ord for det...
Vi får se om det blir mindre vold når de nekter supportere som har vært på stadion siden de var små drittunger.
Synd at disse lidenskapelige supporterene har satt seg fast på drittunge stadiet. Hold dem langt unna fotballen!
Alle klubber er avhengig av å ha en blandet forsamling med supportere og tilskuere. Supporterne lager liv og støtter laget uansett hvordan det går. Tilskueren kommer hvis laget gjør det bra og kjøper brus og pølser til alle ungene og legger igjen penger under kampene (noe supportere selvsagt også gjør). Hvis IK Start og Sør Arena ønsker å stenge ute folk som ikke har laget bråk under kampene eller ved stadion hvor vaktene har ansvaret er vi på vei mot Lerkendal-stemning.
På Lerkendal er det få supportere og mange tilskuere noe som merkes på stemningen under kampene. Når R-B-K eller Ro-sen-borg er bortimot det eneste som synges, er det ikke så mye liv spør dere meg. Enga har det motsatte problemet hvor Klanen lager mye lyd, men stilen deres kan få familier til å holde seg hjemme.
Les denne artikkelen om supporter vs tilskuer:
http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article88378.ece
Applaus!
Folk som "sloss i fotballklubben Starts navn" fortjener ikke å få komme på kamp. Godt man har blitt kvitt dette uønskede elementet, jeg skjønner ikke hvorfor det ikke har blitt gjort for lenge siden.
Håper start går etter navnelister som de får overlevert av politiet, dvs at man ikke stopper folk man kun har mistanke til, eller folk som går i merkeklær.
Personlig så synes jeg at det er galt å utestenge disse suporterene.
Jeg tar avstand fra slossinga, og kan forstå at det vekker reaksjoner. Men jeg føler at så lenge disse personene sloss langt unna stadioen og kun med personer som ønsker å sloss så burde ikke det føre til utestengelse. Det er viktig at vi husker på at disse presonene har vert enorme bidragsytere for starts suporter klubb. Enten vi liker det eller ikke så skyller vi faktisk disse suporterene en takk for deres bidrag opp igjennom årene. Jeg syns det er dumt med vold. Men å stenge ute personer som er så glad i klubben syns jeg blir for drastisk.
Kort forklart: Jeg syns disse gutta skal få lov til å komme på sør arena å nyte en fotball kamp. Men om de vil sloss når de ikke er på arenaen så er det politiets problem.
Fotball er ikke et spill på liv og død det er så mye mye mer.
Blir vel en del folk på VIP-en også som blir utestengt hvis man går etter merkeklær. Er jo bare Lacoste der oppe.
Blir vel en del folk på VIP-en også som blir utestengt hvis man går etter merkeklær. Er jo bare Lacoste der oppe.
Det nytter jo ikke å kaste dem ut da man ikke klarer å kaste dem inn engang.
Er de ikke det allerede? Det er jo nesten tomt der.
Det nytter jo ikke å kaste dem ut da man ikke klarer å kaste dem inn engang.
Endelig er det funnet en forklaring på hvorfor VIP-tribunen stort sett er folketom ;)
killerwolf
31-08-2007, 17:31
Word!
Mulig jeg er en for normal person eller kanskje største delen av Norge er personer som ikke er normale men jeg ser virkelig ikke hvorfor man har denne trangen for slosskamper. Det er så borti natta at jeg finner ikke egentlig ord for det...
Jeg ser ikke hvorfor noen mannfolk har trangen til å stikke sneipen sin opp i toeren på andre mannfolk, det er kvalmt og avskyelig, men det ett fritt land og det går ikke utover meg.
Disse gutta sloss internt mot andre likesinnede, så lenge de holder seg til det og holder fightinga unna stadion så er det ikke et stort problem.
Det går ikke utover deg eller meg eller lille Jonas på to.
Jeg mener store klubber skal ha plass til forskjellige supportergrupperinger, det krydrer stemninga og skaper et bedre supporterliv.
På tide å henge Startjakka på hylla og gå "casual" kledd på stadion.
Jeg mener store klubber skal ha plass til forskjellige supportergrupperinger, det krydrer stemninga og skaper et bedre supporterliv.
Slosskjempene du henviser til er et samfunnsproblem for tapere. Folk som sloss og forbinder det med Start er ikke positivt. Disse bør selvfølgelig utestenges. Hvorfor skal Start assosieres med disse taperne?
At disse tullete casualsene syntes det er tøfft og morro og slåss er deres problem, og Start bør ta klar avstand og utestenge disse.
Det er synd og se at disse miljøene gror fram i Norge. Sosiale tapere som hevder sin possisjon i samfunnet med å sloss er fenomener man finner i de fleste land. Forskning viser at disse miljøene ofte gror frem av samme årsak som Boot Boys, Vigrid etc. Personer som definerer seg ut av samfunnet og finner tilhørighet i et fenomen de har sett i andre land som feks England, Nederland og England. Innad i disse miljøene oppnår disse en form for status for første gang i sitt liv på samfunnets taper side.
Pål Thorsen
31-08-2007, 17:40
Jeg ser ikke hvorfor noen mannfolk har trangen til å stikke sneipen sin opp i toeren på andre mannfolk, det er kvalmt og avskyelig, men det ett fritt land og det går ikke utover meg.
Disse gutta sloss internt mot andre likesinnede, så lenge de holder seg til det og holder fightinga unna stadion så er det ikke et stort problem.
Det går ikke utover deg eller meg eller lille Jonas på to.
Jeg har vurdert å ta fram startdrakta igjen!
Jeg synes det er tull å utestenge noen pga hendelser en mil fra stadion.
Jeg ser poenget med den uheldige linken til klubben, men siden denne gjengen med såre knoker og lettere homofil klesstil oppfører seg like bra som oss andre på kamp, så må de vel for faen få lov til å være på sør arena, de også.
Når det nå tydeligvis er slik at de har bestemt seg for at de skal holde trøbbelet unna stadion, så er de jo samtidig med på å sette en standard der, for fremtidige casuals. For det blir flere, uansett. Og selv om jeg skjønner at ideen her er å markere et tydelig standpunkt, og bidra til å hemme oppblomstringen av disse miljøene, så tør jeg si med temmelig stor sikkerhet at det ikke vil skje fordi man utestenger dem. Man kan markere avstand til hele greia deres, uten å nekte dem å se kamp.
Den dagen de slåss på sør arena derimot, da må de naturligvis hives ut.
Rune Abrahamsen
31-08-2007, 19:07
Latterlig å stenge ute folk fra stadion.
Vil heller ha 10 stk på stadion som vil dø for klubben, enn 50 stk som tror de er på biblioteket og sitter helt følelsesløse. Og så lenge disse folkene oppfører seg som bra supportere på stadion. Så er det vel samme faen hva de gjør på fritiden. For hvis en skal en begynne å stenge ute folk pga ting de gjør på fritiden som stiller Start i dårlig, så er det sannelig fler som ikke er velkommen på Sør Arena.
Patrick Hansen
31-08-2007, 19:18
Spørsmålet er vel om ikke menigheden bør stenge de ute fra forumet også, når vi ser trusler fra noen av de mot medlemmer her inne. Dette er et debatt forum og hvis ikke en kan klare og være med i diskusjonen uten og komme med trusler så har man kansje ikke noe her inne å gjøre ?
Patrick Hansen
Lars Olav Karlsen
31-08-2007, 19:23
Så er det vel samme faen hva de gjør på fritiden.
... og hvis de i samme slengen skaper et dårlig rykte for klubben med sine "fritidsarrangemanger" så synes du fortsatt det er greit?
Fasitsetteren
31-08-2007, 19:29
... og hvis de i samme slengen skaper et dårlig rykte for klubben med sine "fritidsarrangemanger" så synes du fortsatt det er greit?
Fulle nordmenn på ferie i utlandet oppfører seg langt, langt verre. Mange av dem sloss også. Skal disse liksom utvises fra Norge siden de skaper et dårlig rykte om Norge?
hærli-land
31-08-2007, 19:30
Nå er det en stund siden jeg hørte noe som helst fra t2, de sang bra i begynnelsen, men nå er det sluknet.
Brann supportere som synger rykker ned, rykker ned på t2 var det jeg hørte forrige kamp.
Personlig har jeg ingen problem med at che sitter (står) på stadion, bryr meg ikke en plass, de bare står der uansett, og kikker, banner og kikker igjen.
Synes start burde tatt den dialogen med de innvolverte å ordnet dette. Jeg går selv mye i deres såkalte "designer" klær uten at jeg assosierer meg med dem i det hele tatt, sånn er det bare, skal jeg bli stoppet ved inngangen? Tror ikke det, synes aboslutt dere burde hatt tilgang til kampene, blir lettere provosert når jeg hører de har blitt nektet tilgang. Ble selv passert av 20 pent kledde gutter av den verste sort uten at jeg ble et offer, selv om jeg spaserte med start drakt og skjerf.
Dog synes jeg det er piss at dere må invitere folk på uptown, kaffe på varodd o.l. Dere trenger ikke true uskyldige mennesker med en personlig mening.
strawdog79
31-08-2007, 19:59
Registrerer at de pent kledde får mye støtteerklæringer. Takk og lov for at det enda finnes mennesker her i Sør med besittelse av lojalitet overfor sin medsupportere. Mentalitet!
Registrerer at de pent kledde får mye støtteerklæringer. Takk og lov for at det enda finnes mennesker her i Sør med besittelse av lojalitet overfor sin medsupportere. Mentalitet!
Tror en del av forklaringen på dette ligger i at vi har noen særdeles ivirig moderatorer! Det ser imidlertid ut til at du har rett i at det er mange som kommer med støtte erklæringer til dere.
Det for meg uforståelig hvordan dette er mulig. For meg må dere gjerne sloss (selv om diverse innlegg indikere hvilken konsekvens det har på antall hjerneceller hos enkelte av dere. Vi kan vel være enige om dere ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffen?), men ser dere ikke at dette skader klubben, dere angivelig ønsker alt godt? Sere dere ikke at dette kan ha en konsekvens for oppbakningen start får i sitt nærmiljø? Ser dere ikke at dette på lengre sikt kan få konsekvenser for starts inntjeningsmuligheter på sponsormarkedet? Ja, det foregår utenfor stadion, men dere assosierer dere med start; er det ikke åpenlyst at dette er en sak mediene vil elske å selge aviser på? Er det ikke åpenlyst at vinklingen av disse sakene vil være negativ?
Det undrer meg som sagt at dere så mange som gir dere støtte erklæringer...
Vil heller ha 10 stk på stadion som vil dø .
Hadde det vært så vel at søppelhuene hadde tatt kvelden under slossingen så hadde det kanskje vært det beste. Føler meg kvalm av jeg skal sitte på samme stadion og heie på sammelaget som denne krefstsvulseten som kalles casuals. Gi disse guttene skikkelige våpen så kan de slåss ferdig.
Synes det er voksent av Start å stenge dem ute. Dette er også politikken til de fleste Engelske klubber med unntak av West Ham, Birmingham og Milwall.
Syntes det er kult at Burberry stoppet produksjonen av diverse caps som var assosiert med med disse samfunnets tapere. Burberry sa in en kungjøringe at the vær skamfulle over at deres produkter hadde vært knyttet til disse miljøene.
Det jeg ikke forstår at at personer i en liten by som Kristiansand tør stå frem som casuals? Burde være flaut å stå frem som en av fremtidens sosialhjelps mottakere. Men som sagt så har disse personene IQ som skostørrelsen til Myggen!
Tror en del av forklaringen på dette ligger i at vi har noen særdeles ivirig moderatorer! Det ser imidlertid ut til at du har rett i at det er mange som kommer med støtte erklæringer til dere.
Det for meg uforståelig hvordan dette er mulig. For meg må dere gjerne sloss (selv om diverse innlegg indikere hvilken konsekvens det har på antall hjerneceller hos enkelte av dere. Vi kan vel være enige om dere ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffen?), men ser dere ikke at dette skader klubben, dere angivelig ønsker alt godt? Sere dere ikke at dette kan ha en konsekvens for oppbakningen start får i sitt nærmiljø? Ser dere ikke at dette på lengre sikt kan få konsekvenser for starts inntjeningsmuligheter på sponsormarkedet? Ja, det foregår utenfor stadion, men dere assosierer dere med start; er det ikke åpenlyst at dette er en sak mediene vil elske å selge aviser på? Er det ikke åpenlyst at vinklingen av disse sakene vil være negativ?
Det undrer meg som sagt at dere så mange som gir dere støtte erklæringer...
Kan du si meg hva som er fjernet fra denne tråden?
tendenfan
31-08-2007, 21:23
Det for meg uforståelig hvordan dette er mulig. For meg må dere gjerne sloss (selv om diverse innlegg indikere hvilken konsekvens det har på antall hjerneceller hos enkelte av dere. Vi kan vel være enige om dere ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffen?)
Er det du som avgjør hvem som er den skarpeste kniven i skuffen? Den kjennskap jeg har til CHE, så er det nok en god blanding av folk fra alle samfunnslag. Studenter, arbeidsledige, folk med høy utdanning og attraktive jobber. Du skjærer alle over en kam, pga du ikke liker hva de gjør. Er det ikke du som er jævla sneversynt?
Noen får kick av å vaske opp, noen går på travbanen og spiller det de eier og har på hester. Noen sitter på pub og drikker kveld etter kveld og stortrives med det. Enkelte bruker alt de tjener på å lage seg en rånebil. De får et kick av å spole på silokaia (eller hvor de holder til for tiden). CHE får tydeligvis aldrealinkick av å fighte mot likesinnede i et skogholt i Vågsbygd.
Er det du som avgjør hvem som er den skarpeste kniven i skuffen? Den kjennskap jeg har til CHE, så er det nok en god blanding av folk fra alle samfunnslag. Studenter, arbeidsledige, folk med høy utdanning og attraktive jobber..
En kan like godt konkludere med at casuals ikke er de skarpeste knivene skuffen. Dette er et typisk taper fenomen. Det er ikke mange casuals med høy utdanning, eller lederjobber.
Tt Start av hensyn til sin stollte historie og sine sponsorer bør stenge slike idioter ute støtter jeg 100% BRA Start!
Pål Thorsen
31-08-2007, 21:46
En kan like godt konkludere med at casuals ikke er de skarpeste knivene skuffen. Dette er et typisk taper fenomen. Det er ikke mange casuals med høy utdanning, eller lederjobber.
Tt Start av hensyn til sin stollte historie og sine sponsorer bør stenge slike idioter ute støtter jeg 100% BRA Start!
I alle land eller bare Norge??
Trodde aldri jeg skulle være enig med Messi:)
Henger meg på den. "trodde aldri jeg skulle være enig med Messi"
strawdog79
31-08-2007, 22:39
Casuals har alltid hatt representanter fra alle samfunnslag. Riktignok er det ikke mange som har lederjobber (Burde det vært det?), men det er det ikke i samfunnet generelt heller. Skal vi regne i prosenter tror jeg vi kan si at antall casuals i lederjobber lett kan matche hvilke som helst tall fra Statistisk Sentralbyrå.
Vet ikke hvor du har fått dine tall ifra, men det kan være det samme.
Prøv å være litt seriøse da.
Fasitsetteren
31-08-2007, 22:40
Messi:
Hvordan tror du det står til med folk i Menigheden? Er det mange toppjobber der?
Lars Olav Karlsen
31-08-2007, 23:14
Messi:
Hvordan tror du det står til med folk i Menigheden? Er det mange toppjobber der?
Her i Oslo har vi ihvertfall en god del medlemmer i Menigheden som har toppjobber.
Nå skal vi prøve å droppe hvem som har de beste jobbene her:)
Kan du si meg hva som er fjernet fra denne tråden?
Av hva jeg har registerert har et innlegg fra luringen Lloyd (eller hva han heter) et fra lokarlsen og et fra meg. Dette innenfor en tidsramme på 15 minutter. Jeg antar at det er flere enn disse som er fjernet, men det har jeg selvsagt ikke mulighet til å vite....
Av hva jeg har registerert har et innlegg fra luringen Lloyd (eller hva han heter) et fra lokarlsen og et fra meg. Dette innenfor en tidsramme på 15 minutter. Jeg antar at det er flere enn disse som er fjernet, men det har jeg selvsagt ikke mulighet til å vite....
Det er de 2 (hoved) og og 2 (quote) som er skrevet for, og det var ikke noe innlegg som gikk på noe som hadde i tråden.
De ble bedt fjernet av de som hadde skrevet (traa), og det har ingenting med sensur å gjøre.
Det er greit du er ute etter oss, men send en PM, så hadde du fått svar på hvorfor.
Er det du som avgjør hvem som er den skarpeste kniven i skuffen? Den kjennskap jeg har til CHE, så er det nok en god blanding av folk fra alle samfunnslag. Studenter, arbeidsledige, folk med høy utdanning og attraktive jobber. Du skjærer alle over en kam, pga du ikke liker hva de gjør. Er det ikke du som er jævla sneversynt?
Du har rett i at jeg ikke liker hva de gjør, og rett i at jeg ikke betragter det som særlig inteligent å riskere sin egen fremtid for et midlertidig kick. Det blir ikke bedre av at kristansands grupperingen, ifølge mediene, ikke var særlig flinke til å sloss.
Sneversynt er det imidlertid vanskelig å være enig med deg i. For det første presiserer jeg i den første delen av argumentasjonen, at enkelte av dere tilsynelatende har mistet litt for mange hjerneceller. For det andre er hele poenget med innlegget, at denne grupperingen skader det de så "lidenskapelig" støtter med sin opptreden.
Kan vel konkludere at heller ikke du har fått altfor mange brikker å flytte med...
killerwolf
01-09-2007, 00:09
Du har rett i at jeg ikke liker hva de gjør, og rett i at jeg ikke betragter det som særlig inteligent å riskere sin egen fremtid for et midlertidig kick. Det blir ikke bedre av at kristansands grupperingen, ifølge mediene, ikke var særlig flinke til å sloss.
Sneversynt er det imidlertid vanskelig å være enig med deg i. For det første presiserer jeg i den første delen av argumentasjonen, at enkelte av dere tilsynelatende har mistet litt for mange hjerneceller. For det andre er hele poenget med innlegget, at denne grupperingen skader det de så "lidenskapelig" støtter med sin opptreden.
Kan vel konkludere at heller ikke du har fått altfor mange brikker å flytte med...
Du skal ha for å prøve å piske opp stemningen og for å komme med mange hyggelige karakteristikker av folk.
Og hva vet du om hvilke jobber disse personene har?
Og hva vet du om hvilke jobber disse personene har?
Vi dropper jobb debatten :)
Pål Thorsen
01-09-2007, 00:32
Jeg ba selv Rolf om å fjerne min invitasjon til Messi, for han ringte aldri og da så jeg ingen grunn til å la telefon nr mitt ligge ute på forumet!
Og at det blir tatt vekk noen innlegg uten ditt samtykke må du nok bare finne deg i!
De fleste har skjønt at du ikke er fornøyd med miljøet og de som bevandrer dette!
Men hvlike samfunnslag som har de skarpeste knivene og flest brikker å flytte, er en sånn "min pappa er sterkere enn din"! sak og vi kan la den ligge??
Er du ikke enig i dette Kasse?
De som er stygge og slemme får sin straff og en bør ikke sette seg selv så mye høyere en andre!
Vil heller ha 10 stk på stadion som vil dø for klubben, enn 50 stk som tror de er på biblioteket og sitter helt følelsesløse. Og så lenge disse folkene oppfører seg som bra supportere på stadion. Så er det vel samme faen hva de gjør på fritiden. For hvis en skal en begynne å stenge ute folk pga ting de gjør på fritiden som stiller Start i dårlig, så er det sannelig fler som ikke er velkommen på Sør Arena.
Hallo?? Håper disse gutta skjønner at det IKKE er smart å be tv2 filme slåss kampen. Kun gjennom denne de blir gjenkjent. Dersom disse gutta brydde seg om Start og divisjonen de spiller i , ja så hadde de ikke villet bli kljendiser på tv2! Nei steng de ut. Pakket kan sitte uten tenner i Tresse for min del!
Pål Thorsen
01-09-2007, 00:41
Hallo?? Håper disse gutta skjønner at det IKKE er smart å be tv2 filme slåss kampen. Kun gjennom denne de blir gjenkjent. Dersom disse gutta brydde seg om Start og divisjonen de spiller i , ja så hadde de ikke villet bli kljendiser på tv2! Nei steng de ut. Pakket kan sitte uten tenner i Tresse for min del!
Tror du bommer litt hvis du tror de ba TV2 filme dette!
strawdog79
01-09-2007, 00:41
Det siste innlegget til Keiko er det bare å fjerne. Han må være rusa på kaht eller noe om han tror dette er tilfelle.
desibelo
01-09-2007, 08:34
Uansett hva slags utdannelse casuals har, man kan ikke stenge dem ute fra stadion når det aldri har vært antydning til bråk.
Det er som å nekte folk sertifikat, for de er " mistenkt " for å kjøre moped uten hjelm.
Jeg syns det er for dårlig.
Husk at det er noe som heter eiendomsrett over sin egen kropp. Vil de skade seg selv så kan ikke vi nekte dem det, så lenge det er utenfor stadion.
At de trekker Start navnet inn i dette er selvsagt kjedelig for oss andre, men ikke et stort problem. Oppegående mennesker vet at de ikke representerer mer enn en liten gruppe.
Det er nesten like flaut at sangene menigheden synger er de samme som for 10 år siden, IK START TE Æ DØR må snarest avgå med døden.
Uansett hva slags utdannelse casuals har, man kan ikke stenge dem ute fra stadion når det aldri har vært antydning til bråk.
Det er som å nekte folk sertifikat, for de er " mistenkt " for å kjøre moped uten hjelm.
Jeg syns det er for dårlig.
Husk at det er noe som heter eiendomsrett over sin egen kropp. Vil de skade seg selv så kan ikke vi nekte dem det, så lenge det er utenfor stadion.
At de trekker Start navnet inn i dette er selvsagt kjedelig for oss andre, men ikke et stort problem. Oppegående mennesker vet at de ikke representerer mer enn en liten gruppe.
Det er nesten like flaut at sangene menigheden synger er de samme som for 10 år siden, IK START TE Æ DØR må snarest avgå med døden.
Casuals er en kultur man bør bli kvitt så fort som mulig. Det er et samfunnsproblem, uønsket, og særs uheldig for A) Resten av norges innbyggere, B) IK Start, Brann, Vålerenga og alle de andre klubbene som blir dradd med ned i gjørma av disse idiotene, C) politiet - som istedenfor å gjøre fornuftige ting må løpe rundt og leite etter casuals i forkant av fotballkamper (nei, slossing er vel strengt tatt ikke lov i norge), og D) ikke minst casualsene selv.
Den dagen en av slosskjempene går på en skikkelig smell, får en hjerneskade, dør, blir lam eller liknende, da kan dere angre da!
Jeg er enig i at man ikke skal stenge folk ute av stadion pga utdannelse. Å stenge folk ute fra stadion fordi de er casuals er jeg derimot helt for.
I dette tilfellet er det vel ikke snakk om å mistenke noen. TV2 hadde et kamerateam plassert slik at de fikk filmet oppgjøret. Disse filmene har politiet fått, og dermed har de bevis, og kan danne seg en fin oversikt, over hvem som var med å sloss. Jeg vil anta at det er denne listen IK Start går etter, ikke hvilket merke jakka di er av.
Eiendomsrett over egen kropp? Sikkert det, men isåfall er det vel eiendomsrett over egen fotballstadion også.
Uansett tror jeg nok at den slossingen ligger under en eller annen paragraf, som ulovliggjør det. Jeg håper ihvertfall det.
At casualsene trekker inn IK Start er veldig synd, idrett bør ikke assosieres med en haug idioter som tydeligvis driver å banker hverandre.
Dessuten er det jo rimelig flaut å vite at "våre" casuals er så dårlige at de taper alle kampene! De er jo dårligere enn fotballaget vårt!
Jeg ba selv Rolf om å fjerne min invitasjon til Messi, for han ringte aldri og da så jeg ingen grunn til å la telefon nr mitt ligge ute på forumet!
Og at det blir tatt vekk noen innlegg uten ditt samtykke må du nok bare finne deg i!
De fleste har skjønt at du ikke er fornøyd med miljøet og de som bevandrer dette!
Men hvlike samfunnslag som har de skarpeste knivene og flest brikker å flytte, er en sånn "min pappa er sterkere enn din"! sak og vi kan la den ligge??
Er du ikke enig i dette Kasse?
De som er stygge og slemme får sin straff og en bør ikke sette seg selv så mye høyere en andre!
Enig med deg ang. sensur. Dette vil jeg fra nå av la være opp til moderatorene. De gjør en meget god jobb.
Ang. skarpe kniver osv. synes jeg imidlertid det er legitimt å utstille selvmotsigelsene miljø representerer. Når de hevder at de støtter klubben, men deres adferd åpenlyst skader klubben, så kan det på den siden betraktes som folkeopplysning for de mindre begavede, og på den andre siden anses for ha en preventiv effekt (om enn marginal).
Noen ganger skal jo ting skjæres ut i papp så; den preventive effekten består i å skape flest negative assosiasjoner til miljøet, så færrest mulig mennesker ønsker å identifisere seg med det...
Pål Thorsen
01-09-2007, 09:51
Casuals er en kultur man bør bli kvitt så fort som mulig. Det er et samfunnsproblem, uønsket, og særs uheldig for A) Resten av norges innbyggere, B) IK Start, Brann, Vålerenga og alle de andre klubbene som blir dradd med ned i gjørma av disse idiotene, C) politiet - som istedenfor å gjøre fornuftige ting må løpe rundt og leite etter casuals i forkant av fotballkamper (nei, slossing er vel strengt tatt ikke lov i norge), og D) ikke minst casualsene selv.
Den dagen en av slosskjempene går på en skikkelig smell, får en hjerneskade, dør, blir lam eller liknende, da kan dere angre da!
Jeg er enig i at man ikke skal stenge folk ute av stadion pga utdannelse. Å stenge folk ute fra stadion fordi de er casuals er jeg derimot helt for.
I dette tilfellet er det vel ikke snakk om å mistenke noen. TV2 hadde et kamerateam plassert slik at de fikk filmet oppgjøret. Disse filmene har politiet fått, og dermed har de bevis, og kan danne seg en fin oversikt, over hvem som var med å sloss. Jeg vil anta at det er denne listen IK Start går etter, ikke hvilket merke jakka di er av.
Eiendomsrett over egen kropp? Sikkert det, men isåfall er det vel eiendomsrett over egen fotballstadion også.
Uansett tror jeg nok at den slossingen ligger under en eller annen paragraf, som ulovliggjør det. Jeg håper ihvertfall det.
At casualsene trekker inn IK Start er veldig synd, idrett bør ikke assosieres med en haug idioter som tydeligvis driver å banker hverandre.
Dessuten er det jo rimelig flaut å vite at "våre" casuals er så dårlige at de taper alle kampene! De er jo dårligere enn fotballaget vårt!
Selvtekt er faktisk ulovlig i Norges land!
Så lenge en ikke bedriver ordensforstyrrelser kan en gjøre mye før det er ulovlig!
Pål Thorsen
01-09-2007, 09:56
Enig med deg ang. sensur. Dette vil jeg fra nå av la være opp til moderatorene. De gjør en meget god jobb.
Ang. skarpe kniver osv. synes jeg imidlertid det er legitimt å utstille selvmotsigelsene miljø representerer. Når de hevder at de støtter klubben, men deres adferd åpenlyst skader klubben, så kan det på den siden betraktes som folkeopplysning for de mindre begavede, og på den andre siden anses for ha en preventiv effekt (om enn marginal).
Noen ganger skal jo ting skjæres ut i papp så; den preventive effekten består i å skape flest negative assosiasjoner til miljøet, så færrest mulig mennesker ønsker å identifisere seg med det...
Riktig!
Men du ser hvor lite media lager ut av dette?
Tror du de helt av seg selv lar være å skrive side opp og side ned om det?
Tydelig at du ikke har en sånn veldig innsikt når det gjelder gjeng mentalitet!
Her er det viktig å trå varsomt!
Ergo kanskje på tide å slutte å hyle om å slemt miljøet er og fokusere på det du kan gjøre for Start!
frankieboy
01-09-2007, 10:09
Det er noe (vel ganske mye) med dette Casuals-greiene jeg ikke skjønner.
De sier de er glad i Start, og ønsker å støtte laget..
De bør vel da også være interesserte i fotball, og synes sannsynligvis det er gøy å gå på Start-kamper.
HVORFOR i huleste arrangerer de slåss-kamp 1 time før Start - Brann, og risikerer da å ikke få den med seg... Enten pga at de måtte til sykehus, eller at de ble tauet inn av politiet!!
Hvis de hadde noe som helst interesse av å se kampen, så kunne de vel arrangert "slåsskampen" ETTER kampen???
Da hadde de sannsynligvis hatt noe å slåss for også (pga resultatet).
Nå slåss de FØR kampen - uten noe mål og mening.
Det er akkurat som om vi skulle feiret seriemesterskapet i 2005 et par dager før kampen mot Fredrikstad...
Dette høres jo ikke særlig smart ut spør du meg!!
Pål Thorsen
01-09-2007, 10:18
Du Frankie som er genuint opptatt av engelsk fotball, bør forstå noe av dette med casuals!
frankieboy
01-09-2007, 10:29
Du Frankie som er genuint opptatt av engelsk fotball, bør forstå noe av dette med casuals!
Tja.. vet om at det finnes i England og andre steder, men forstår absolutt ikke poenget med det, og som nevnt overfor så har jeg ingen forståelse av at folk må slåss FØR kampene!! (Vel, ser ingen poeng med å slåss i det hele tatt)
Hvorfor kan ikke alle bare være venner???????
;-)
Riktig!
Men du ser hvor lite media lager ut av dette?
Tror du de helt av seg selv lar være å skrive side opp og side ned om det?
Tydelig at du ikke har en sånn veldig innsikt når det gjelder gjeng mentalitet!
Her er det viktig å trå varsomt!
Ergo kanskje på tide å slutte å hyle om å slemt miljøet er og fokusere på det du kan gjøre for Start!
Jeg er kanskje ikke så skarp, for jeg sliter litt med å se de logiske slutningene dine i innlegget ditt. Hva angår gjengmentalitet, så er vel en klassisk forklaring av press uteifra, styrker gruppen innad. Var det dette du tenkte på eller har du andre bidrag som kan gjøre meg klokere?
Når miljøet ettersigende er ved å vokse i omfang, er det viktig å påpeke galskapen, så rekruttene tenker seg om en ekstra gang før de mænger seg med pakket.
Leser du aviser i det hele tatt? Fvn har vel hatt flere artikler om fenomenet den siste uken, enn de har hatt de siste 10 årene.
Jeg kan desværre ikke gjøre stort for start, da jeg bor i utlandet. sukk...
Pål Thorsen
01-09-2007, 10:52
Har ikke prøvd meg på noen logiske slutninger i det hele tatt, men jeg tar i hvert fall ikke forhastede, noe som politiet heller ikke har tatt i denne sammenheng!
Men alt i alt er det faktisk fortsatt ikke ulovlig å sloss mot likesinnede i Norges land så lenge dette ikke bryr offentligheten!
At flere av dere fordømmer dette er bra for dere!
Men dere må regne med å få litt pepper tilbake fra folk i det miljøet/miljøene!
Jeg kjenner folk både her og der og de er hyggelige folk som alle andre!
Jo mer mediedekning jo mer negativitet for alle!
Annan_er_best
01-09-2007, 10:56
Men alt i alt er det faktisk fortsatt ikke ulovlig å sloss mot likesinnede i Norges land så lenge dette ikke bryr offentligheten!
Organiserte slosskamper (som jo dette er) er veldig ulovlig i Norges land. Til og med proffboksing er ulovlig i Norges land.
Pål Thorsen
01-09-2007, 11:02
Amatørboksing er tillatt!
Jeg forventer det stilles med tannbeskytter og hjelm da:)
Pål Thorsen
01-09-2007, 11:31
Tror tannbeskytter er obligatoridk!
Men hjelm??
Da blir en vel erta i tilleggg!
Lars Olav Karlsen
01-09-2007, 11:47
Tror tannbeskytter er obligatoridk!
Men hjelm??
Da blir en vel erta i tilleggg!
Nei, en blir nok ikke mobbet, for hjelm er obligatorisk. Jeg tror nok det har vært gjort såpass mye erfaring på hva slag mot hodet resulterer i så det er vel ganske naturlig.
Annan_er_best
01-09-2007, 11:54
Nei, en blir nok ikke mobbet, for hjelm er obligatorisk. Jeg tror nok det har vært gjort såpass mye erfaring på hva slag mot hodet resulterer i så det er vel ganske naturlig.
Det er amatørboksing og ikke casuals-fighting dere snakker om nå? Ser for meg diss casuals-svina løpe rundt med hjelm, passer nok fint sammen med klærne dems :)
Lars Olav Karlsen
01-09-2007, 11:56
Det er amatørboksing og ikke casuals-fighting dere snakker om nå? Ser for meg diss casuals-svina løpe rundt med hjelm, passer nok fint sammen med klærne dems :)
hehe, ja det var amatørboksing jeg snakket om. Tviler på at casuals gutta bruker tannbeskyttelse også ;)
Pål Thorsen
01-09-2007, 13:09
Som jeg sa min venn!
Tannbeskyttelse er oblogatoriskt!
Lars Olav Karlsen
01-09-2007, 13:27
ok, du snakker om casuals-kampene :)
Så dere er engstelig for tennene, men ikke hodet? ;)
Stig Hornnes
01-09-2007, 13:43
Har ikke prøvd meg på noen logiske slutninger i det hele tatt, men jeg tar i hvert fall ikke forhastede, noe som politiet heller ikke har tatt i denne sammenheng!
At flere av dere fordømmer dette er bra for dere!
Men dere må regne med å få litt pepper tilbake fra folk i det miljøet/miljøene!
Jeg kjenner folk både her og der og de er hyggelige folk som alle andre!
Jo mer mediedekning jo mer negativitet for alle!
Det er ikke dette som betyr noe, for det er for min egen del revnende likegyldig om enkelte har lyst til å slå hverandre helseløse på fritiden. Jeg regner med den samme holdningen gjelder for de fleste her inne. Problemet er bare at de som driver med dette samtidig trekker navnet til klubben vår ned i driten. Men det ser ikke ut til å bry dere, for deres rett til å sloss er jo tross alt det viktigste!
Hvis dere synes det er så fantastisk gøy å sloss med hverandre og samtidig skal ha et stort hjerte for Start, da har jeg et forslag; Neste gang dere skal sloss kan dere legge det til fotballferien eller kanskje til og med utenfor sesong:=o
Pål Thorsen
01-09-2007, 13:47
ok, du snakker om casuals-kampene :)
Så dere er engstelig for tennene, men ikke hodet? ;)
Jeg vet ikke jeg bare tøyser litt!
Humor er viktig!
Pål Thorsen
01-09-2007, 13:52
Det er ikke dette som betyr noe, for det er for min egen del revnende likegyldig om enkelte har lyst til å slå hverandre helseløse på fritiden. Jeg regner med den samme holdningen gjelder for de fleste her inne. Problemet er bare at de som driver med dette samtidig trekker navnet til klubben vår ned i driten. Men det ser ikke ut til å bry dere, for deres rett til å sloss er jo tross alt det viktigste!
Hvis dere synes det er så fantastisk gøy å sloss med hverandre og samtidig skal ha et stort hjerte for Start, da har jeg et forslag; Neste gang dere skal sloss kan dere legge det til fotballferien eller kanskje til og med utenfor sesong:=o
Jeg vet ikke om det er gøy å sloss med hverandre!
Har aldri prøvd!
Men tror de fleste som kjenner folk i miljøet vet at de elsker Start like mye som alle andre , om ikke mer!
Men er enig med deg at det er negativt for klubben å bli forbundet med disse!
Men når det er sagt så tror jeg at hvis en skal dette til livs så hjelper det nok mer å ignorere miljøet!
Stig Hornnes
01-09-2007, 14:04
Jeg vet ikke om det er gøy å sloss med hverandre!
Har aldri prøvd!
Men tror de fleste som kjenner folk i miljøet vet at de elsker Start like mye som alle andre , om ikke mer!
Men er enig med deg at det er negativt for klubben å bli forbundet med disse!
Men når det er sagt så tror jeg at hvis en skal dette til livs så hjelper det nok mer å ignorere miljøet!
Ikke meningen å beskylde deg for å være en del av det:)
Jeg vet ikke hvor fornuftig det ville vært å bare ignorere det. Slik det er idag hvor det tross alt ikke går utover en tredjepart så ville det kanskje vært det beste. Men man kan aldri vite hvordan utviklingen går, derfor er det viktig å ha fokus på det.
Ellers så klarer jeg ikke å skjønne hvordan noen kan være så glad i klubben, men likevel drive med aktiviteter som trekker klubben den i søla. Det er trist.
Patrick Hansen
01-09-2007, 15:33
er vel ikke så kult hvis samfunnet ignorerer dette for han ene som ender opp med alvorlige skader eller død..??
For det kan fort bli resultatet om dette får fortsette
Fasitsetteren
01-09-2007, 15:36
Den erfaringen er det bare du som vet om, ikke noen andre ;)
Supporteren
01-09-2007, 16:03
Ellers så klarer jeg ikke å skjønne hvordan noen kan være så glad i klubben, men likevel drive med aktiviteter som trekker klubben den i søla. Det er trist.
Det har nok skjedd mye rart rundt klubben vår opp gjennom åra, som hadde trukket Start ned i søla, men alt kommer vel heldigvis ikke så tydelig frem i media.
Personlig så synes jeg det er verre med 30 åringer som drar på fotballkamp bare for å drikke seg dritings, og som står på tribunen (uten å sikkert være klar over det selv) og skriker og plager folk rundt seg med å banne og skrike om at de også må oppføre seg som om de har 3.5 i promille.
Fasitsetteren
01-09-2007, 16:14
Synes faktisk det er mer trist å se 30 åringer som drar på fotballkamp bare for å drikke seg dritings, og som står på tribunen (uten å sikkert være klar over det selv) og skriker og plager folk rundt seg med å banne og skrike om at de også må oppføre seg som om de har 3.5 i promille.
Eller hva med at mindreårige får sin alkoholdebut på turer arrangert av Menigheden, gjerne sjenket av myndige mennesker.
Neida, det er ikke trist. Det er norsk tribunekultur på sitt beste. NFF er veldig tilfredse med disse.
MED Harald Andersen og NFF i spissen for en MER moderne fotball... :icon_rolleyes:
Supporteren
01-09-2007, 16:20
Neida, det er ikke trist. Det er norsk tribunekultur på sitt beste. NFF er veldig tilfredse med disse.
MED Harald Andersen og NFF i spissen for en MER moderne fotball... :icon_rolleyes:
Hehe, er som regel sånne som zoomes inn på kampene og som så varmt omtales av Davy Watne & co som så flotte fargeklatter i norsk fotball.
Vinglingen til Start (atter en gang) i denne saken viser med all tydelighet at klubben er sterkt presset av NØFF i denne saken. Det er jeg temmelig sikker på. Personlig er jeg totalt i mot slossingen, uansett, men vet også at mange av disse folkene er greie gutter. Synd at de som virkelig er opptatt av Start ikke ser at de ved å fortsette med dette til syvende og sist bare ødelegger for seg selv.
!
Invitasjon til meg. Den fikk jeg ikke med meg. Kanskje litt mer intelligent å sende en PM hvis det er noe jeg kan hjelpe med.
Pål Thorsen
01-09-2007, 18:00
Invitasjon til meg. Den fikk jeg ikke med meg. Kanskje litt mer intelligent å sende en PM hvis det er noe jeg kan hjelpe med.
Inteligent er noe av det siste jeg tenkte på når det gjaldt den saken!
Inteligent er noe av det siste jeg tenkte på når det gjaldt den saken!
Endelig er vi enige Traa :)
Idag knuser vi Vålerengen - på fotball banen...
CHE snakker mye om lojalitet. Håper da CHE gutta tåler den massive kritikken fra oss "vanlige" supportere (oss som ikke sloss) uten å bli så fintfølende at de blir sure på normalt kledde mennesker som ikke ønsker å bli assosiert med gjengslossing.
Når det gjelder ordensforstyrrelser (ble vel nevnt her et sted), så gjelder det uansett hvor det er. Å sloss i en skog som tilsynelatende er tom for folk er ordensforstyrrelse. Så å påstå at det aldri går utover uskyldige er i beste fall et dårlig forsøk på å rettferdiggjøre noe alle vet er stein galt. Tenk hvis plutselig noen barn kommer løpende inn i skogen, og blir vitne til det her! Har CHE tenkt på det? Traumer hos barn kan sitte rimelig dypt og lenge. Skikkelig bra hvis dere forårsaker noe slikt hos noen. Trenger ikke være barn heller. Enhver kan få sjokk hvis de plutselig dumper borti 50-100 menn som sloss!
Ingen tvil om at dette miljøet er en uting. Hvordan man skal bli bukt med det er vanskelig å si, men ingen tvil om at massiv omtale i media ikke akkurat stagnerer rekrutteringen til miljøet.
Gruer meg til å lese i avisen den dagen første alvorlige skade eller dødsfall som følge av slossingen inntreffer.
Eller den dagen uskyldige blir blandet inn...
En annen ting. Lojalitet igjen. Hvordan kan vi forholde oss "lojale" ovenfor medsupportere som setter Start i vanry? Det CHE driver med SKADER klubben. Skade den man elsker... Jaja.
Du må jo ikke grue deg til det blir noen skikkelige skader jens, det er jo det de ønsker, ...la de bare skade hverandre så mye de vil .helst så langt inn i skauen at ingen noen gang finner dem igjen:)
Da slipper vi å ha dem på stadion pluss at det blir trygt å gå i skogen igjen
Kjetil Haugersveen
03-09-2007, 11:43
for det første, Start kan selvfølgelig ikke utestenge personer som har slåss "ute i skauen" så lenge de oppfører seg på kamp på stadion kan Start lite gjøre.
Og på kamp er det kanskje desverre blitt sån at alle som har masse agresjon inni seg kan øse det ut på kamp, overfor egene og andres spillere.
Vet at det kalles lojal, men det er det sikkert mange meninger om, har sjøl fulgt klubben tett i 20 år, men om jeg er lojal får andre avgøre.
nok om det.
noen spørmål som jeg håper å få skikkleig og seriøse svar på:
1) Kleskode
Etter hva jeg skjønner ønsker Causuals gjengen og fremstå som harcore fans som virkelig er gutta som stiller opp, de hardeste og mest fryktløse av dem alle. - hvorfor i allverden går dere kledd som litt pusete pappagutter fra Oslo vest, første gang jeg så dere lurte jeg på hvorfor det var Lyn supportere på Start kamp? da jeg var i "min ungdom" kalte vi folk med den type klesstil Soss, og forbandt ikke akkurat det med macho fotballsupportere.
Dette er ikke ment som kritikk av klesstil, vi må alle gå med hva vi vil.
2) slossing
da jeg var gttunge hendte det at gjenger avtale å møtes i skauen for å ha "krig" noen ganger kunne dette utarte litt, men stort sett harmløst.
får litt den samme følelsen når en haug Start og Brann supportete tilfeldigvis møtes på en skole i Vågsbygd...
at det kan oppstå uenighet seint lørdag med 2 i promille kan jeg forstå, men avtale å møtes for å sloss?? hallo
OG hva har dette med å avtale å møtes for å sloss med fotballsupportre å gjøre??
3) tips
et lite tips til slutt, har vært på både EM og VM i fotball, og jeg kan garantere dere at dere som er så "heldige" å ha blitt notert hos politiet IKKE får sett noen sluttspillkamper i nær fremtid hvis det skulle være et ønske, da jeg var på EM i Nederland/Belgia var halve "forsvaret" satt i jobb og alle måtte kjøre av veien i tolla, levere fra seg pass og biler og personer sjekkes, de som noen gang hadde vært involvert i noe som helst fotballtrøbbel kom faktisk ikke inn i landet engang.
håper noen kan svare meg saklig.
flaxxlodd
03-09-2007, 12:49
Supportermentaliteten som CHE utøver på tribunene får ingen oppmerksomhet. Knapt nok på dette forumet, ikke uventet da flesteparten har et annet syn på tribunekultur.
Enkelte mener nok CHE utelukkende er negative mennesker som setter klubben i vanry med å drive vold i skogen. Men hva med engasjementet på kampene? Da spesielt på bortebane.
CHE er stemningskapere, bare så synd folk leser seg blinde på media.
Billy Bright
03-09-2007, 13:00
for det første, Start kan selvfølgelig ikke utestenge personer som har slåss "ute i skauen" så lenge de oppfører seg på kamp på stadion kan Start lite gjøre.
Og på kamp er det kanskje desverre blitt sån at alle som har masse agresjon inni seg kan øse det ut på kamp, overfor egene og andres spillere.
Vet at det kalles lojal, men det er det sikkert mange meninger om, har sjøl fulgt klubben tett i 20 år, men om jeg er lojal får andre avgøre.
nok om det.
noen spørmål som jeg håper å få skikkleig og seriøse svar på:
1) Kleskode
Etter hva jeg skjønner ønsker Causuals gjengen og fremstå som harcore fans som virkelig er gutta som stiller opp, de hardeste og mest fryktløse av dem alle. - hvorfor i allverden går dere kledd som litt pusete pappagutter fra Oslo vest, første gang jeg så dere lurte jeg på hvorfor det var Lyn supportere på Start kamp? da jeg var i "min ungdom" kalte vi folk med den type klesstil Soss, og forbandt ikke akkurat det med macho fotballsupportere.
Dette er ikke ment som kritikk av klesstil, vi må alle gå med hva vi vil.
Da det er dette punktet som treffer undertegnede, skal jeg forsøke å gi deg et svar slik jeg ser på saken.
Blir litt oppgitt over at du, som har vært på fotballkamper i 20 år (mener også å ha lest at du har sett en del kamper i Sverige/Danmark), ikke har en snøring.
Merker som Lacoste, Stone Island, Henri Lloyd, hvite sneaks osv. har vært mote på tribuner rundt om i Europa de siste 30årene. Det handler om tribunekultur. At du fortsatt, etter sikkert et ti-talls klesdiskusjoner her inne, kommer opp med "dodde-gutt", "pus/soss" og andre flåsete karakteristikker sier vel at du enten bør prøve å sette deg inn i dette, eller holder kjeft når temaet kommer opp.
Nei, dette fenomenet er ikke veldig utbredt i Norge, men ser man over dammen til Danmark, Storbritannia eller østover mot Sverige, dominerer denne klesstilen ved siden av drakter,skjerf osv.
Når vi snakker om våre naboer i øst har denne tribunemoten faktisk gått så langt at AIK (KLUBBEN) har startet opp egen klesbutikk som utelukkende selger disse merkene.
Link: www.terrace.se/
At folk i Norge enda ikke kan akseptere noe annet enn drakt, skjerf eller en annen form for klesdrakt med fargekombinasjonen til laget sitt på tribunen, føler jeg får stå for deres regning.
Det er synd at politi, vakter, NFF og klubbene er så totalt blottet for kunnskap på dette området.
Ja, det var skummelt da rocken kom til Norge, Arne Bendiksen ble skjelt ut for å lage popmusikk med flåsete tekster, internett kom aldri til å føre til noe godt, og hva i all verden skulle vi med flere enn en TV-kanal?
Poenget mitt er at Norge er et lite land, hvor det meste kommer noen år senere enn i de "trendsettende" landene. Og da må som regel noen pionerer få svi. Jeg er 100% overbevist om at om 3-4 sesonger, når de ansvarlige for fotballarrangementer i Norge har sett at denne stilen på tribunen blir mer og mer vanlig, og at det ikke er noe å frykte, kommer de som kommer med dette evindelige gnålet om klær her inne til å bli en anelse rød i kinnene.
Alf Qaida
03-09-2007, 13:02
Er virkelig CHEs supportermentalitet så unik som du vil ha det til? Er selvsagt en subjektiv mening, men kan ikkje på de bortekampene jeg har vært på i år, se at den mentaliteten er så unik i positiv forstand. Hvis ikkje det er positivt å påstå, og skjelle ut, at menn (40+) på tribunen er sivilsnut....
Billy:
Hvorfor skal vi gidde å sette oss inn i en ukultur som casuals? Selv om mange av oss har fulgt med på fotball i årevis, betyr jo ikke det nødvendigvis at vi har giddet å bry oss om sære supportermiljøer.
For meg er det helt det samme hva folk går kledd i på stadion! Og det er heller ikke problemet.
Greia er CHEs link fra fotball til avtalte slagsmål. Det er her det skurrer, og her ukulturen ligger.
At noen ønsker å kle seg i alle disse merkeklærne har selvsagt aldri skadet noen.
Men du som kjenner til denne kulturen Billy, burde jo skjønne at klærne ikke er problemet.
Og så lenge de "finkledde" fortsetter med avtalte slosskamper med andre lags casuals/supportere, så vil det fortsatt være mange som tøyser med denne klesstilen. Og det er vel en streit sak det vel? Eller er de finkledde hårsåre for dette? Tenk som de har fått svi disse som går med sorte parykker og maler seg i ansiktet!
Nei, dette får CHE/casuals tåle. Det er vel verdens største selvfølgelighet at menigmann ikke godtar slossing i klubbens navn!
Og også en selvfølge at så lenge casuals selv betegner seg som "pent kledde" så vil folk herse med klesstilen.
Så fordi man i midtøsten har sloss som gale i flerfoldige år så blir det snart en mote så da må man gjøre det samme her?
Noe er lov annet er ikke, å kle seg som man vil er fullt lovelig, men å slå ned andre er pr dags dato ikke lov i dette landet. Selv om det er avtalt. Vanskeligere enn det er det ikke, selv om man har blitt slått i hodet av en Bergenser kan man da klare å gjøre egne valg vel?
Kjetil Haugersveen
03-09-2007, 13:37
Da det er dette punktet som treffer undertegnede, skal jeg forsøke å gi deg et svar slik jeg ser på saken.
Blir litt oppgitt over at du, som har vært på fotballkamper i 20 år (mener også å ha lest at du har sett en del kamper i Sverige/Danmark), ikke har en snøring.
Merker som Lacoste, Stone Island, Henri Lloyd, hvite sneaks osv. har vært mote på tribuner rundt om i Europa de siste 30årene. Det handler om tribunekultur. At du fortsatt, etter sikkert et ti-talls klesdiskusjoner her inne, kommer opp med "dodde-gutt", "pus/soss" og andre flåsete karakteristikker sier vel at du enten bør prøve å sette deg inn i dette, eller holder kjeft når temaet kommer opp.
Nei, dette fenomenet er ikke veldig utbredt i Norge, men ser man over dammen til Danmark, Storbritannia eller østover mot Sverige, dominerer denne klesstilen ved siden av drakter,skjerf osv.
Når vi snakker om våre naboer i øst har denne tribunemoten faktisk gått så langt at AIK (KLUBBEN) har startet opp egen klesbutikk som utelukkende selger disse merkene.
Link: www.terrace.se/
At folk i Norge enda ikke kan akseptere noe annet enn drakt, skjerf eller en annen form for klesdrakt med fargekombinasjonen til laget sitt på tribunen, føler jeg får stå for deres regning.
Det er synd at politi, vakter, NFF og klubbene er så totalt blottet for kunnskap på dette området.
Ja, det var skummelt da rocken kom til Norge, Arne Bendiksen ble skjelt ut for å lage popmusikk med flåsete tekster, internett kom aldri til å føre til noe godt, og hva i all verden skulle vi med flere enn en TV-kanal?
Poenget mitt er at Norge er et lite land, hvor det meste kommer noen år senere enn i de "trendsettende" landene. Og da må som regel noen pionerer få svi. Jeg er 100% overbevist om at om 3-4 sesonger, når de ansvarlige for fotballarrangementer i Norge har sett at denne stilen på tribunen blir mer og mer vanlig, og at det ikke er noe å frykte, kommer de som kommer med dette evindelige gnålet om klær her inne til å bli en anelse rød i kinnene.
1)oppgitt over at jeg ikke har snøring: må vel være så ærlig å si at det ikke er hva folk har på seg som har engasjert meg mest de årene jeg har vært på kamp, men har fått en fornemmelse av at folk med disse klesmerkene du nevner hadde en forbindelse med slossing før brannkampen?? beklager hvis jeg tar feil.
har sett litt fotball i Danmark ja, og sikkert grupper der og, det som førøvrig jeg har lagt merke til er at det er så godt som 100% oppslutning om hvitt/blått på supporetribunen til Fck.
2) OK, inrømmer at karakterestikken av klesstilen var litt flåset, ikke menigen å såre noen.
3) folk i norge og arrangører ikke har akseptert klesstilen ??? tror du er ute å kjøre, dette dreier seg IKKE bare om klesstil, det kan jo ikke være tilfeldig at de gangene det er slossing i norsk fotball så gikk tilfeldigvis de aller felste likt kledd??
4) konklusjoenen din påstar at dette dreier seg KUN om en klesmote som er spesielt utbredt blant gutter som er glad i fotball??
og hvor var dere i går, noen nevnte speseilet på bortekamper??
Billy Bright
03-09-2007, 13:37
Mr.Nor, JensM, Kjetil:
Jeg svarte på spørsmål nr.1 fra Haugers. Altså utelukkende på selve
spørsmålet om en forklaringer på klærne. Jeg forsøkte å forklare bakgrunnen for denne moten så godt jeg kunne.
JA, selvfølgelig er dette en kodeks blant casuals, men det finnes også ikke-voldelige dresser miljøer.
Midtøsten?? Nei selvfølgelig skal ikke folk starte å kjøre biler med bomber inn i Lillemarkens eller noe i den duren. Men Gunnar, er det slik at alle som benytter seg av palestinaskjerf er terrorister, selvmordsbombere,pakk?
Jeg orker ikke noe diskusjon om legitimering av vold i fotballsammenheng osv., det eneste jeg ville frem til var at klesstilen er normal blant alle slags supportere på tribunene rundt omkring i Europa. Mens i Norge hender det ofte at man må fremvise legitimasjon til ordensmakten, og havner i et "voldspøbel"-register (som Ellefsen ville kalt det) av den enkle grunn at man går i "feil" klær.
Er ikke hårsår, men må da få lov til å svare når mannen etterlyser saklige svar. Hva med undersøke litt om man er så vanvittig opptatt av dette. Jeg holder meg (som oftest) unna diskjusjoner jeg ikke har noe vettugt å bidra med i, og som jeg sitter på minimalt av kunnskap om. Det kunne kanskje noen flere her på forumet tatt til seg.
flaxxlodd
03-09-2007, 13:38
Jeg var på Ullevål igår, men plasserte meg på VG ØVRE. Av den enkle grunn at jeg ikke klarte denne Lillesand gjengen som gikk med parykk og øl i hånda gjennom alle Oslo`s gater og T-baner.
Det var tydeligvis vanvittig morro å synge på T-bane stasjonen. Det gav jo en helvetes ekko !
Denne gjengen var så til de grader dritings og klarte ikke klappe i takt, ikke synge samme sanger og hvertfall ikke gjøre særlig nytte av seg. Jeg ble flau !
Poenget er ikke å bli mest dritings på kamper. Men det virket som det var det overordnede målet til denne gjengen.
Men svar til deg Kjetil H. Man er selvsagt ikke på alle bortekamper, men opp gjennom årenes løp er anleggene i det ganske land blitt godt besøkt av velkledde gutter.
Kjetil Haugersveen
03-09-2007, 13:47
Jeg var på Ullevål igår, men plasserte meg på VG ØVRE. Av den enkle grunn at jeg ikke klarte denne Lillesand gjengen som gikk med parykk og øl i hånda gjennom alle Oslo`s gater og T-baner.
Det var tydeligvis vanvittig morro å synge på T-bane stasjonen. Det gav jo en helvetes ekko !
Denne gjengen var så til de grader dritings og klarte ikke klappe i takt, ikke synge samme sanger og hvertfall ikke gjøre særlig nytte av seg. Jeg ble flau !
Poenget er ikke å bli mest dritings på kamper. Men det virket som det var det overordnede målet til denne gjengen.
Men svar til deg Kjetil H. Man er selvsagt ikke på alle bortekamper, men opp gjennom årenes løp er anleggene i det ganske land blitt godt besøkt av velkledde gutter.
den er god.
og når det gjelder de parykk gutta er jeg helt enig, de stod rett foran meg og sang noe jævlig fra 17.15 til 18.00 så var det litt tomt for krefter..
Jeg orker ikke noe diskusjon om legitimering av vold i fotballsammenheng osv., det eneste jeg ville frem til var at klesstilen er normal blant alle slags supportere på tribunene rundt omkring i Europa. Mens i Norge hender det ofte at man må fremvise legitimasjon til ordensmakten, og havner i et "voldspøbel"-register (som Ellefsen ville kalt det) av den enkle grunn at man går i "feil" klær.
Er det noe å diskutere? Har aldri hørt et fornuftig argument for at mennesker som i utgangspunktet ikke har noe imot hverandre, skal sloss.
Hvis du sjeldent gidder å engagere deg diskusjoner, hvorfor bruker du tid på gripe fatt i det som er totalt uinteressant - nemlig kleskoden. Folke må gjerne kle seg som noen homser. Det harmonerer kanskje ikke så godt med den barske identiteten de ønsker å representerer, men det må jo være deres egen sak...
tendenfan
03-09-2007, 13:58
Hvis du sjeldent gidder å engagere deg diskusjoner, hvorfor bruker du tid på gripe fatt i det som er totalt uinteressant - nemlig kleskoden. Folke må gjerne kle seg som noen homser. Det harmonerer kanskje ikke så godt med den barske identiteten de ønsker å representerer, men det må jo være deres egen sak...
Med fare for å avspore diskusjonen.... hvordan er kleskoden for homser? Er det slik at de må ha en spesiell klesstil?
flaxxlodd
03-09-2007, 13:59
Kleskoden er interesant (helvetes ord å skrive) nok den. Folk blir fordomsfulle, får mange blikk fra andre mennesker og man blir med en gang satt i sammenheng med vold.
Det gjør akkurat den diskusjonen interessant (prøver en ny vri denne gangen).
Billy Bright
03-09-2007, 14:06
Er det noe å diskutere? Har aldri hørt et fornuftig argument for at mennesker som i utgangspunktet ikke har noe imot hverandre, skal sloss.
Herlig å se at du gang på gang klarer å dra en diskusjon ned i søpla. Du har masse flotte karakteristikker av disse guttene, så får vi håpe for din egen del at du ikke blir identifisert av de feile folka en gang i fremtida.
Kleskode-diskusjonen er interessant, fordi man risikerer å ikke få sett fotballkamper grunnet klærne man går i. Jfr. Viking borte, Stabæk borte osv. Det er ikke snakk om å sjekke opp navn i det hele tatt, man dømmer kun på hvordan man går kledd. Det gjør meg kvalm, og det er et problem.
(Setter veldig pris på om Kassa går tilbake til å røyke sokkene sine)
Herlig å se at du gang på gang klarer å dra en diskusjon ned i søpla. Du har masse flotte karakteristikker av disse guttene, så får vi håpe for din egen del at du ikke blir identifisert av de feile folka en gang i fremtida.
Kleskode-diskusjonen er interessant, fordi man risikerer å ikke få sett fotballkamper grunnet klærne man går i. Jfr. Viking borte, Stabæk borte osv. Det er ikke snakk om å sjekke opp navn i det hele tatt, man dømmer kun på hvordan man går kledd. Det gjør meg kvalm, og det er et problem.
(Setter veldig pris på om Kassa går tilbake til å røyke sokkene sine)
Totalt feil det du sier om kleskode, det er ikke pga klær med reisefølge man nektes. Hadde du kommet alene til stadion med "dama" di hadde det ikke vært noe problem. Problemmet dukker først opp når det er organisert reising.
Lloyd-SDC
03-09-2007, 15:52
Sakset fra UFC Lillestrøm. Dette viser vel hvor uvitende politi og sikkerhetsansvarlige er ved norske arenaer. Fører kun til større og større motgrupper til den tradisjonelle supporterkulturen.
Nettopp hjemme fra viking away.
Ryktene i forkant av matchen gikk på at ingen UFC eller "pent kledde" slapp inn på stadion. 100+ gikk samla mot stadion ca. 2 timer før match. Ved ankomst stadion gikk det overraskende greit å komme inn etter noen ord fra vikings sikkerhetssjef om hvem som bestemte. Alt med Ultras eller logo på var ikke tillatt på stadion og ville føre til utestengelse på livstid, utkastelse + bøter.
Bråk rett før innmarsj da viking security skulle ha vekk noen flagg/bannere. Noe vi selvsagt ikke ga fra oss frivillig. De kom tilbake med 3-4 politi som begynte å dra ut en mann. De 70-80 som stod nærmest dro LSK`eren tilbake og presset politiet ut av tribunen.
Over 40 små bannere med ULTRAS på ble holdt opp ved innmarsj.
I pausen var det payback-time da acab hadde hentet kraftig med forsterkninger. Aggressivt politi gikk hardt til verks, noe som endte med en håndfull arrestasjoner/utkastelser.
Generell hatsk stemning resten av matchen og provoserende oppførsel av viking security hele veien. Litt småpyro fra midtre del av tribunen i 2. omg.
Nulltoleranse fra viking security på det meste. Ikke lov til å stå på stoler, gjerde og flere ble truet med utkastelse for grovt språkbruk/gestikulering etc. etc.
Ønsker andre lags fans lykke til på viking stadion.
Forventer du noen form for sympati? Jævla tosk!
Lloyd-SDC
03-09-2007, 16:04
Dette er Ultras avdelingen til lillestrøm. Er bare ett innspill i debatten om at politi og nff stopper alle pga sin uvitenhet. Kall det gjerne toskete hvis du vil det ;)
Misforståelse..... Beklager :icon_redface:
flaxxlodd
03-09-2007, 16:09
Forventer du noen form for sympati? Jævla tosk!
Du syntes ikke politiet overdramatiserer noe ?
Hva slags publikum er det man ønsker seg? Nei fysj, må ikke ha bannere med Ultras på. Folk kan jo bli støtt av slikt.
Nå er vell Viking i særklasse når det gjelder security.
Du syntes ikke politiet overdramatiserer noe ?
Hva slags publikum er det man ønsker seg? Nei fysj, må ikke ha bannere med Ultras på. Folk kan jo bli støtt av slikt.
Nå er vell Viking i særklasse når det gjelder security.
Det er vel heller ikke tribunelivet man kritiserer her, men det som skjer før og etter kamp..
Lloyd-SDC
03-09-2007, 17:30
Men samtidig så er det jo interresant å se hvem man eventuelt utestenger. Det har blitt påpekt i denne debatten at vi har en rettstat. Da ingen har blitt tatt av politiet eller dømt pga brannkampen så blir det vel litt feil at start skal være denne rettstaten og ta saken i egne hender før man eventuelt blir dømt for noe?
Men dette blir bare synsing fram til vi ser hva som skjer ved sør arena på lørdag.
hærli-land
03-09-2007, 17:52
For å sette dette litt på spissen Billy Bright. Når jeg spaserte gjennom kvadraturen, kom jeg over 20 fintkledde østlendinger på vei til "kamp".
Under drakten hadde jeg en av mine Lacoste Piquer. Siden jeg bare hadde drakt, gjorde de intet annet enn å rope skjellsord mot meg, men jeg undrer, hva om jeg gikk uten drakten og kun med Piqueen, kunne jeg da ha blitt ett offer for denne gjengen, som en uskyldig forbipasserende, med et treffende "feil" klesplagg?
Lloyd-SDC
03-09-2007, 17:58
nei det hadde du ikke
Jeg ser det er mange som ytrer seg sterkt mot casuals i denne tråden, noe jeg har forståelse for. Men hvis man går litt dypere inn i hva dem bedriver (slossing), så vil man finne flere grunner til at dette forekommer. Jeg har prøvd å se på dette fenomenet fra en "casual`s" side, for å prøve og forstå, framfor å komme med spontane meninger om saken.
Vi har alle et forhold til slossing. De fleste av oss har lekt med actionfigurer o.l, hvor det meste av innholdet i leken besto av nettop slossing. De fleste tegneserier/filmer vi så på inneholdt også en god porsjon slossing. Slossing er en underliggende egenskap hos, spesielt menn, som er utviklet gjennom mange tusen års evolusjon, men som har blitt undertrykket de siste ca 500 år. Dette har ført til en splittelse av "normer", som gjør at de fleste i dag motverger seg bruken av vold, mens for andre faller det mer "naturlig". Vi kjenner vel alle en og annen (som forøvrig er like snill som andre) som har lettere for å slå enn andre? Det er uten tvil adrenalin-kicket som er drivkraften bak dette. Man kan snakke om tilhørighet, men det kan man i alle sammenheng som f.eks: menigheter, fotballklubber, band osv. Så av den grunn må vi kunne konkludere med at dette er en form for "ekstremsport". I alle fall hvis vi skal se på aktiviteten sin mål og mening. Dette er jo voksne folk, som velvillig begir seg ut i kamp mot likesinnede. Man kan kanskje dra en viss sammenlikning på casual-aktiviteter og boxing. Proffboxing er ikke lov i norge, men har legimitet i resten av europa. Hvis man da fjerner hanskene, så har man jo plutselig en casual-fight. Så skille er ikke så veldig stort, setter man det litt på spissen.
Det som forøvrig er meget beklagelig i denne sammenheng, er at disse casual-aktivitetene knyttes til en fotballklubb. Slossing har på ingen måte noe som helst med fotball å gjøre, og man bør finne en måte å få brutt denne sammenhengen på så fort som mulig. Ikke vet jeg om disse casualene har på seg supporterutstyr når de slåss, men tviler litt på akkurat det. Derfor kan man jo stille spørsmålstegn ved politiet/media sin belysning av slike saker. Bør det være slik at hvis en gjeng fra Kristiansand slåss mot en gjeng fra Bergen, så må man knytte dette opp mot to fotballklubber? Så lenge slossingen foregikk borte fra arenaen, så har det vel strengt talt ikke noe med fotball å gjøre?
Når det gjelder dere som til stadighet framhever at dette er ulovlig, så frister det å sammenlikne med andre ulovlige aktiviteter, som rager like høgt på straffeutmåling. (dette med utgangspungt i at to mennesker sloss, hvor begge ville sloss, og hvor ingen vil anmelde forholdet i etterkant)
Da kan du faktisk sammenlikne det med å pisse offentlig, drikke offentlig, kjøre på rødt lys, kjøre 10 km/t over fartsgrensen osv. Og hvem kan si at ikke man har brutt disse lover fra tid til annen?
Jeg vil påpeke at jeg på ingen måte er en casual, og heller ikke støtter deres aktiviteter. Men det falt naturlig å belyse en annen vinkling på problemet ettersom så å si hele tråden er av en og samme oppfatning.
klokkeren
04-09-2007, 00:48
Skal ikke si så mye om en bør tillate slossing eller ei, for slikt tar jeg totalt avstand ifra. Dog må jeg jo si at jeg er nok en av dem som har venner som er såkalt(e) casuals. Ja, har reist på tur med dem, tatt ei pils med dem før og etter kamp, eller rett og slett set film med dem på fritiden. Dog er jeg overhodet ikke noen casuals, men må jo være så ærlig at det er noen ting i denne sammenheng som faktisk er meget viktig å belyse. Slik denne saken blir fremstilt i media og av onkel samt NFF så blir alle stemplet og spyttet på i det offentlige rom uten å ha gjort noe galt. De tar alle over en kam.... Husk at de aller fleste casuals'ene har mor/far/søster/bror eller dame/kone... Ved å tråkke på andre mennesker uten bevis for å at de har gjort noe galt er faktisk ulovlig etter norsk lov. Gapestokk er ulovlig etter norsk lov. De som sloss ved Vågsbygd VGS gjorde nok noe mindre smart, men ingen anmeldelser så dermed er det ikke blitt statuert noen eksempler ifra onkel. Altså pr deffinisjon så har de ikke gjort noe ulovlig. Alikevel skal Start i sammarbeid med onkel ekskludere noen ifra Sør Arena. Skal det bli slik at Statoil skal nekte å selge bensin til alle som kjører BMWfordi det er en fancy bil??? Sporet kanskje litt av her jeg, men jeg er virkelig spent på utviklingen.... jeg er spent ettersom ja ONKEL sier de har casuals'ene nøye kartlagt.... Da er det ett slag i magen at jeg dessverre selv befinner meg i Onkels mappe.... Jeg blir vel egentlig ikke så opprørt over det, men konkluderer bare for meg selv at justismord og andre offentlige faenskaper, det er bare noe vi må leve med.......
Tirsdag kveld var Starts sikkerhetsgruppe i møte med fire mistenkte casuals på Sør Arena. De fire nektet for å ha deltatt i slagsmålet ved Vågsbygd VGS, og ingen er foreløpig utestengt fra Sør Arena.
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article89800.ece
Tirsdag kveld var Starts sikkerhetsgruppe i møte med fire mistenkte casuals på Sør Arena. De fire nektet for å ha deltatt i slagsmålet ved Vågsbygd VGS, og ingen er foreløpig utestengt fra Sør Arena.
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article89800.ece
Jeg mener det er bra at de holder en dialog med dem. Samtidig så er det også viktig at de viser at de tar avstand fra det. De han en linje som de må holde seg innenfor, å det mener jeg de klarer bra, men å møte dem face to face!
Om de har noe med casualbråket før kamper så kan man bare få dem ut da har dem ikkeno på Start sin egen stadion å gjøre..
Fasitsetteren
12-09-2007, 00:43
Hva med Jens Arne Gustavsen som har sonet fire års fengsel for å være i besittelse av masse narkotika. Er han velkommen?
Har han gjort noe for å sverte Start sitt navn? Du slipper ikke inn fyren som har ripet opp lakken på bilen din om du skal ha fest..
Espen K G
12-09-2007, 00:50
Har han gjort noe for å sverte Start sitt navn? Du slipper ikke inn fyren som har ripet opp lakken på bilen din om du skal ha fest..
En bedre metafor vil være om fyren står på plenen din og banker opp en kar, mens han samtidig roper høylytt at han er invitert på fest hos deg. Jeg inviterer dem ikke inn for å si det slik.
En bedre metafor vil være om fyren står på plenen din og banker opp en kar, mens han samtidig roper høylytt at han er invitert på fest hos deg. Jeg inviterer dem ikke inn for å si det slik.
Sånn kan du jo også si det..
4 stk. utestengt fra sør arena:
http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=481038
4 stk. utestengt fra sør arena:
http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=481038
Hvis disse var med på slossingen i Vågsbygd, noe jeg antar Start vet at de var, syns jeg det er fint at klubben vår reagerer og statuerer et eksempel.
Lloyd-SDC
12-09-2007, 18:49
"Start har utestengt fire personer fra sin storstue av sikkerhetsmessige årsaker"
http://bestsmileys.com/paranoid/4.gif
"Start har utestengt fire personer fra sin storstue av sikkerhetsmessige årsaker"
http://bestsmileys.com/paranoid/4.gif
En viktig og riktig avgjørelse.
Gimse jr
12-09-2007, 22:10
Har de noen gang laget kvalme på Sør Arena eller gamle Kristiansand Stadion?
Så lenge de sloss med hverandre og ikke blander inn uskyldige er det greit for meg. Dette er trofaste supporterer som har fulgt lengre enn de fleste her inne. Lager alltid bra trøkk når dem er med på bortekamper, og på de bortekampene jeg har vært har de oppført seg eksemplarisk.
Har de noen gang laget kvalme på Sør Arena eller gamle Kristiansand Stadion?
Så lenge de sloss med hverandre og ikke blander inn uskyldige er det greit for meg. Dette er trofaste supporterer som har fulgt lengre enn de fleste her inne. Lager alltid bra trøkk når dem er med på bortekamper, og på de bortekampene jeg har vært har de oppført seg eksemplarisk.
Det skulle bare mangle at de ikke lager kvalme på stadion. Merkenavnet IK Start blir knyttet til voldshandlingene selv om de bare sloss med hverandre, og det skader klubben og supporternes navn og rykte.
Supporteren
12-09-2007, 22:24
En viktig og riktig avgjørelse.
Om den var riktig, eller ikke, det vet vel verken du eller jeg. De får de rette instanser ta seg av, men kan jeg spør hva som var så viktig med den avgjørelsen?
Om den var riktig, eller ikke, det vet vel verken du eller jeg. De får de rette instanser ta seg av, men kan jeg spør hva som var så viktig med den avgjørelsen?
Som Supporteren så riktig skriver, det er ingen av oss som kjenner til om det er tatt riktige avgjørelser, og dermed er det bare det prisippielle som kan diskuteres her :)
Alf Qaida
12-09-2007, 23:00
Det viktige her er at Start endelig har tatt en avgjørelse i forhold til casuals. Så kan man selvsagt være uenig eller enig i avgjørelsen. Det er dog en anna skål.
Det skulle bare mangle at de ikke lager kvalme på stadion. Merkenavnet IK Start blir knyttet til voldshandlingene selv om de bare sloss med hverandre, og det skader klubben og supporternes navn og rykte.
Men de er jo ikke utestengt for å dra klubbens navn ned i søla, så den argumentasjonen holder ikke. De er utestengt av sikkerhetsmessige grunner, noe som ikke kan bety noe annet enn at man vurderer det som en reell mulighet at de kan skape eller fremprovosere farlige (voldelige?) situasjoner inne på arenaen. På hvilket grunnlag kan man trekke en slik konklusjon? Skal noen stenges ute, burde man hvertfall ha baller nok til å oppgi den virkelige grunnen, og det tviler jeg på er gjort i dette tilfellet. Her tyr man til en standardbegrunnelse som er vanskelig å motbevise, og gir tyngde til utestengelsen, men egentlig ikke sier en dritt.
Nå forutsetter jeg selvsagt at det som står i første innlegg på denne siden medfører riktighet.
Men de er jo ikke utestengt for å dra klubbens navn ned i søla, så den argumentasjonen holder ikke. De er utestengt av sikkerhetsmessige grunner, noe som ikke kan bety noe annet enn at man vurderer det som en reell mulighet at de kan skape eller fremprovosere farlige (voldelige?) situasjoner inne på arenaen. På hvilket grunnlag kan man trekke en slik konklusjon? Skal noen stenges ute, burde man hvertfall ha baller nok til å oppgi den virkelige grunnen, og det tviler jeg på er gjort i dette tilfellet. Her tyr man til en standardbegrunnelse som er vanskelig å motbevise, og gir tyngde til utestengelsen, men egentlig ikke sier en dritt.
Nå forutsetter jeg selvsagt at det som står i første innlegg på denne siden medfører riktighet.
"Sikkerhetsmessige årsaker" brukes nok som en standardbegrunnelse. Klubben vil vise hva de mener om oppførselen utenfor arenaen, uten at jeg tror de anser risikoen for bråk innenfor arenaens vegger som særlig stor.
Ole-Bernt
13-09-2007, 00:22
"Sikkerhetsmessige årsaker" brukes nok som en standardbegrunnelse. Klubben vil vise hva de mener om oppførselen utenfor arenaen, uten at jeg tror de anser risikoen for bråk innenfor arenaens vegger som særlig stor.
Synes å lese at de det gjelder har vært i møte med Start og fått vite noe. Sikkert også hvorfor de er blitt utestengt. Og det er vel det som teller. Hva andre får vite eller ikke får vite betyr vel ikke så mye ? Nå må vi ikke begynne med en ryktediskusjon igjen.
Hvis de vil vise hva de mener om dette, hvorfor er de ikke da villig til å kommunisere til omverdenen hva de mener? Hvorfor ikke gjøre det klinkende klart for alle og enhver at disse er utestengt pga bråk utenfor arenaen, og på den måten si klart i fra at andre som vil stå i fare for å møte samme sanksjoner, skulle de havne i tilsvarende situasjon.
Man burde snart forstå i IK Start at åpenhet og ærlighet i kommunikasjonen med omverdenen er noe man er tjent med, og tåkelegging og løgner ikke er heldig på lang sikt.
Leser man artikkelen i første innlegg ser man jo hva klubben tenker.
De var også innkalt til møte kunne man lese i fvn.
mr.leipsland
13-09-2007, 15:12
Hvis de vil vise hva de mener om dette, hvorfor er de ikke da villig til å kommunisere til omverdenen hva de mener? Hvorfor ikke gjøre det klinkende klart for alle og enhver at disse er utestengt pga bråk utenfor arenaen, og på den måten si klart i fra at andre som vil stå i fare for å møte samme sanksjoner, skulle de havne i tilsvarende situasjon.
Man burde snart forstå i IK Start at åpenhet og ærlighet i kommunikasjonen med omverdenen er noe man er tjent med, og tåkelegging og løgner ikke er heldig på lang sikt.
Godt sagt!
Nå kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor det skal være nødvendig å fortelle hele verden at 4 personer er uønsket som kunder på Sør Arena. Det burde selvsagt holde å informere de aktuelle kundene, men når de først velger å gå ut offentlig har du selvsagt helt rett.
At man kan finne sannheten ved å "lese mellom linjene" er selvsagt ikke godt nok.
Krs:Hvem faen er du?.....gjemme seg bak et nick og kalle folk du ikke kjenner for pakk!!!!!
Og Rolf:det de begrunnet utestengelsen for meg var at de hadde meg på video....hahahaha....noe forbanna tull!
Til slutt så innrømmet de at de ikke hadde meg på video alikavell....men at noen hadde sagt at jeg var der(noe som ikke stemmer)
Dette er en total syg oppførsel/etterforskning......
Jeg kommer til og kjøre denne saken så langt som overhodet mulig.....media!
Folk som har sittet siden av denne gruppa blir jo faen med dømt...
Alex
Krs:Hvem faen er du?.....gjemme seg bak et nick og kalle folk du ikke kjenner for pakk!!!!!
Og Rolf:det de begrunnet utestengelsen for meg var at de hadde meg på video....hahahaha....noe forbanna tull!
Til slutt så innrømmet de at de ikke hadde meg på video alikavell....men at noen hadde sagt at jeg var der(noe som ikke stemmer)
Dette er en total syg oppførsel/etterforskning......
Jeg kommer til og kjøre denne saken så langt som overhodet mulig.....media!
Folk som har sittet siden av denne gruppa blir jo faen med dømt...
Alex
Jeg er jo ikke veldig tilhenger av causual miljøet, og synes det er bra at Start tar skridt for å få slutt på denne ukulturen, men det er pinlig, hvis ledelsen sitter å direkte lyver til dem som er innkalt til møtet. Det er totalt forkastelig, og hvis det er sant, så håper jeg du forfølger saken.
Ledelsen kan ikke opptre på denne måten, og jeg håper det får konsekvenser
flaxxlodd
13-09-2007, 17:01
De så sitt snitt til å utestenge folk nå som Fredrikstad gjorde det. Akkurat som Start, på særdeles svakt grunnlag.
Som Ulf Berg, talsmann Plankehaugen sier: " vi må kose oss på kamp og borteturer"
Hva faen er han redd for? At 3de verdenskrig bryter løs på stadion?
Forbanna mas om alt skal være så koselig og hyggelig hele tiden. Heia Norge!
Supporteren
13-09-2007, 17:21
Jeg skal ikke blande meg inn i hvorfor folk blir utestengt, men det er jo ikke til å skjule at folk generelt blir utestengt over en lav sko i dette landet. Jeg tror ikke det først og fremst er klubbene som ønsker å utestenge folk, men at det skjer pga press fra NFF og kulturministeren.
Jeg synes det er rart at Trond Giske skal bestemme hvem som skal være på tribunene i Norge.
strawdog79
13-09-2007, 20:15
"Utestenger 4 stk av sikkerhetsmessige årsaker".
Fy faen, om de nå skal benytte seg av heksejeger taktikker, så får de iallfall ha guts nok til å oppgi den virkelige grunnen. Selv hekser og gutter i pent antrekk bør ha krav på ei skikkelig forklaring. Når har det vært bråk på stadion? Sikkerhetsmessige årsaker meg midt oppi ræva. Her er et ryggradløst Startstyre kun ute etter å tilfredstille snut, ministere og andre sengevætere, ikke noe annet.
Ingen tvil om at denne taktikken vil slå helt motsatt vei. Nå blir det nok fart i sesongen rundt forbi i det ganske land!
Det er viktig at også IKStart støtter opp om kamen mot det usportslige rundt Casulas.
Det er viktig og riktig at man som klubb viser NFF og andre at klubben jobber i den rettningen som er utlyst fra Forbundet og politiet/Myndighetene.
Dette er en markering, en velgrunnet markering om at det skal kveles ved roten.
Når Folk reiser milevis for å sloss på Mjøndalen FORDI man mest sansynlig som i dette tilfellet VIF og BRANN casuals. MEST sansynlig ikke får mulighet til fightingen pga oppsyn fra Politiet i Oslo, da går det opp for folk hvor lite supporter det er i disse xxx.
For de av dere som enda ikke har sett denne fantastiske serien, er det bare å glede seg!
http://www.dagbladet.no/sport/2007/09/13/511965.html
Da håper jeg at jeg får sesongkortet ditt resten av året... ;))
Hilsen passifisten!!
At det er et internsajonalt problem er kjent.
Jeg tror ikke å bli utestengt er noe problem for en casual eller hooligan, det er jo kampen utenfor banen som teller mest for dem.
At det er et internsajonalt problem er kjent.
Jeg tror ikke å bli utestengt er noe problem for en casual eller hooligan, det er jo kampen utenfor banen som teller mest for dem
Hva som er viktig for den enkelte er vanskelig å generalisere :)
Ja selvfølgelig.
Skal ikke skjære alle under en kniv, men vi snakker om "Supportere",.. og ikke Supportere i store bokstaver.
Casual?
Å tilknytte seg en tilhørighet(Fotball) og bruke det som en arena for å fighte seg i mellom.
Artig hobby.
Vanlige Supportere har annet fokus en å sitte hjemme før kamp å planlegge neste fight på nettet og sms.
Vi forholder oss til Sporten, laget og en annen ramme.
:icon_lol:
Casual?
Å tilknytte seg en tilhørighet(Fotball) og bruke det som en arena for å fighte seg i mellom.
Artig hobby.
Vanlige Supportere har annet fokus en å sitte hjemme før kamp å planlegge neste fight på nettet og sms.
Vi forholder oss til Sporten, laget og en annen ramme.
:icon_lol:
Tror du skal la den debatten ligge om du ikke kjenner folka her i byen, og kjenner du dem kan du ta debatten med dem en annen plass.
Slike debatter fører ingenting med seg, fordi man ikke kan generalisere på noe som helst måte.
Vi får la det ligge med at alle har sin oppfatning av hva en supporter er.
Å sette klubbens navn i dårlig lys er ikke en god supporter, det gjør casuals, ergo en dårlig supporter.
Facts.
Er vist ikke pop nå ass
Lars Olav Karlsen
14-09-2007, 14:18
Er vist ikke pop nå ass
Nei lurer på hvorfor ;)
Nei si det Lars Olav.
Noe du sikter til ? ;)
Jeg tør å dukke opp på dubliners hvis du lurte på det å .... hehe
Lars Olav Karlsen
14-09-2007, 14:48
Nei si det Lars Olav.
Noe du sikter til ? ;)
Det er bra ;) Lite casuals der ihvertfall ;)
Nei si det Lars Olav.
Noe du sikter til ? ;)
Se på Hooligans serien på Discovery så ser du kanskje hva det å være casual egentlig handler om! ;) Og legg også merke til at her i Norge så er det ikke så ekstreme forhold som i England og andre land. Ca 10% av "uff uff- Skala'en" om du skjønner?
Jeg mener klubben gjør en stor feil når de utestenger folk fra fotballkampene uten at de har grundige bevis. Om de har gode bevis så kan de gjerne stenge de ute. Men som smurfen sa selv så mener han at han ikke har blitt rettferdig behandlet fordi de ikke tror hans egne ord. Og da er det påstand mot påstand og dermed blir det for dumt å stenge ham ute. Iallefall som jeg mener det!
Hvis noen av de 4 folka som har blitt utestengt kan bevises at de har vært der (merk: i forkant av brann - start kampen) så er ting greit. Men folk skal ikke utestenges pga tilhørighet. Det skal bevisføres godt nok slik at det ikke er noe tvil om hva saken omhandler!
Hvorfor utestenge folk på grunnlag av en slosskamp som ikke har funnet sted på Sør Arena? Kan bare ikke forstå denne utestengelsen...
Folk sloss på byen, man har narkomane og litt av hvert på Arenaen fra før, hva gjør de så mye bedre?
Dette er en Helt feil avgjørelse tatt av NFF og burde få konsekvenser...
Amen.
Merk at klubben MÅ markere seg for at forbund mm skal se at; her skjer det noe.
Vi må ta dette ved største seriøsitet, slik at vi ikke får en omtale om at IKStart ikke har gjordt noe i kampen mot CAS.
Oterslynge
14-09-2007, 15:11
Er enig i at utestengelsen er feil. Tror dette er ett spill for NFF for å vise "at man gjør noe"... Så lenge folk oppfører seg på stadion er det ingen logikk i at man skal utestenges for ting som ikke har med sør-arena å gjøre. Lurer på om sparebanken sør følger opp her hvis noen av de er kunder der - de må jo da strengt tatt ikke få lov å være kunder der nå eller i framtida så lenge sparebanken sør er hovedsponsor....;) samme logikk ihvertfall....
Okei ygor no1
Har brann gjort noe mot sine "casuals" ?? Ikke som jeg har hørt om. De vet de ikke gjør noe på stadion. Det blir jo helt feil å utestenge en person fra stadion pga en hendelse utenfor stadion.
Som sagt jeg skjønner ikke hva det blir slått ned på her? At de ikke kan gå på kamp hjelper ikke når de kan drive med det de vil utenfor kampene!!!
F.eks se engelske hardcore hooligans. De fighta jo fremdeles selv om de var utestengte fra stadion. Men de ble utestengte ja. Men hjalp det? Nei.
Ting roet seg ikke ned før politiet tok dette med jerngrep og har alltid bortesupporterene i eget følge inn til stadion. Da er det gjerne snakk om 20-30 politi folk som følger supporteren (vanlige og casuals) inn for å bevare roen.
Det er egentlig ganske latterlig å forsvare utestengelse ved å si at de sloss andre steder enn stadion. Det er jo nettopp mot andre lags casuals de sloss, og de gjør det for Starts ære. Det kan derfor ikke sammenlignes med andre som har hatt trøbbel med onkel.
Klartekst: De sloss i Starts navn. Derfor har Start noe med det å gjøre.
Nettopp derfor vil Start markere at de tar avstand fra denne type "support".
En annen sak er at mistenkte bør forbli uskyldige til det motsatte er bevist, og at de mistenkte (nå utestengte) beviselig har deltatt i slagsmålene.
Selv om jeg også skjønner Start som vil sette et eksempel og på denne måten advare andre casuals mot å fortsette å "blø for klubben".
Når det er sagt bør casuals stå for det de gjør, og i "avhør" hos Start være fair nok til å innrømme dersom de har vært med på dette.
Jeg kjenner ikke saken men tenker at dersom Start kan bevise at noen er med, så kan de utestenges.
Billy Bright
21-09-2007, 14:37
Dagens morgensending i P1:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/290779
To av de mistenkte etter "slaget i Vågsbygd" snakker om ut om Starts heksejakt og fremgangsmåte i jakten på skyldige.
Spol til 01:11:11
Roy_Keane
21-09-2007, 16:40
for noen jævla bønder som styrer vår klubb altså, hvertfall om det disse 2 sier stemmer...
strawdog79
21-09-2007, 18:00
Typisk Start å benytte seg av strutsetaktikken. "Vi stikker hodet i sanden". Skandale at de ikke ville uttale seg i det innslaget, men vi vet jo alle hvorfor. Løgnere og parasitter i dress og slips, det er det de er!
Oterslynge
21-09-2007, 19:18
Det er egentlig ganske latterlig å forsvare utestengelse ved å si at de sloss andre steder enn stadion. Det er jo nettopp mot andre lags casuals de sloss, og de gjør det for Starts ære. Det kan derfor ikke sammenlignes med andre som har hatt trøbbel med onkel.
Klartekst: De sloss i Starts navn. Derfor har Start noe med det å gjøre.
Nettopp derfor vil Start markere at de tar avstand fra denne type "support".
En annen sak er at mistenkte bør forbli uskyldige til det motsatte er bevist, og at de mistenkte (nå utestengte) beviselig har deltatt i slagsmålene.
Selv om jeg også skjønner Start som vil sette et eksempel og på denne måten advare andre casuals mot å fortsette å "blø for klubben".
Når det er sagt bør casuals stå for det de gjør, og i "avhør" hos Start være fair nok til å innrømme dersom de har vært med på dette.
Jeg kjenner ikke saken men tenker at dersom Start kan bevise at noen er med, så kan de utestenges.
Ok, så hvis en tusseladd ikler seg start-drakt (nå gjør vel ingen av de det men uansett...) og slåss "for starts" ære så er det klubbens ansvar? inne på stadion JA! utenfor - herregud det er da fremdeles ett fritt land... (Hva gjør klubben hvis en start supporter slåss på byen etter en kamp, men ikke er en casual?)
Ok, så hvis en tusseladd ikler seg start-drakt (nå gjør vel ingen av de det men uansett...) og slåss "for starts" ære så er det klubbens ansvar? inne på stadion JA! utenfor - herregud det er da fremdeles ett fritt land... (Hva gjør klubben hvis en start supporter slåss på byen etter en kamp, men ikke er en casual?)
Forskjellen er vel hva folk gjør det til altså media +++ om 30 fra Bergen og 30 fra Kr.Sand braker sammen i ett slagsmål dagen det er kamp eller dagen før Start - Brann spilles i Kristiansand så sier så drar såklart media inn Brann og Start inn i saken. Dermed får man en kobling mellom klubb og pøbler. Men man skal ha klare beviser før man utestenger noen, og om det er slikt som fremkom på radiointervjuet til nrk så er det noe hakkendes galt.
Når man først utestengte så var jeg ganske sikker på at de hadde riktig person, men man vet jo som kjent fra tidligere aldri med administrasjonen i Start. Her må de komme med ganske klare beviser. Altså enten bilde, video eller en innrømmelse.
Når klubben kommer i dårlig lys av det så er Start pliktig for forbundet til å ta tak i problemet.
At saken får et større lys av media er kjent, men pokker hvor hvordan du vrir og vender på det så er dette folk som bruker fotballkampene som sin arena for fighting.
Om dette skjedde på et sted hvor Start ikke har noen rett til å gripe inn, så vet alle her like godt at det var problembarn fra hvert av lagene som brukte denne kampdagen til å leke seg i mellom.
Derfor har klubben(e) rett til å gripe inn.
Oterslynge påpeker sitt store problem her og det er at han tror at å møtes 10-20-30 stk for å fighte uansett hvor det er, er lov...det er ikke slikt man tolker ordet "Et fritt land".
Dette er ikke hvem som helst som braker løs, om det er på byen eller skogen.
Dette er organisert, regi; bunnfallet av "supportere".
= ordensforstyrrelse er ikke en frihet som man har rett til å utøve.
Klubben kan ikke gjøre stort med enkelt tilfeller, jeg anser Casuals som godt organsisert på fotballens arena.
Da kan forbund, myndigheter og klubben selvsakt gripe inn.
Fasitsetteren
21-09-2007, 22:05
David Toska ble avbildet i en Vålerenga-genser om jeg ikke tar helt feil. Vedder en hundrings på at han lett hadde kommet inn på alle stadioner i Norge.
Men på den annen side. Slossing er mye verre enn et ran og drap på en politimann.
Ranere på Toskas nivå er mere velykket en en casuals.
Toska har ikke brakt klubben vondt heller og ikke på noen vis sjendet klubben- VIF, som er hoved poenget mitt.
Det er grenseløst å mange dårlige motargumenter det kommer nå.
Supporter = klubbens støttespiller og skal som laget være en representant for for klubben ut-ad.
Casuals er ikke det.
Om hele søndre på ullevål eller andre steder er fylt opp med ran og voldtektsmenn har ikke noe å si så lenge de er Supportere på på "Riktig" vis.
Hvordan er supporter skal være bryr meg ikke bare de ikke bruker den fine sporten som Arena for å arrangere slosskamper og annet USPORTSLIG.
ZZzzZ
strawdog79
21-09-2007, 22:59
Like forbannet så er uskyldige medsupportere blitt dømt av klubben, uten at det ser ut til å bry dere nevneverdig. De andre greiene er ferdigdebattert slik jeg ser det.
Billy Bright
22-09-2007, 01:00
Ygor: Hva er det det fabler om? Folk har forstått at du plasserer casuals lavere på rangstigen enn pedofile og voldtektsmenn. Ja vi har fortsått at du synes det er helt patetisk med denne slags supporter osv. Som Strawdog skriver, dette er ferdig"debattert".
Diskusjonen nå dreier seg om Starts fremgangsmåte for å sikre seg syndebukker. Har du tatt deg tid til å klikke inn på linken fra dagens radiosending? Hva synes du om dette?
Bør vi tåle et par justismord og litt svinn for å komme dette fascistiske, brutale, hjernedøde, morderiske pyskofenomenet til livs i sørlandsbyen?
Ta deg en pære, du og Annanfan eller hva han kaller seg topper listen over TIDENES mest dødfødte nick. Si meg, hvor gammel er du?
Lars Olav Karlsen
22-09-2007, 01:12
Bør vi tåle et par justismord og litt svinn for å komme dette fascistiske, brutale, hjernedøde, morderiske pyskofenomenet til livs i sørlandsbyen?
Det at noen blir utestengt ifra Sør Arena kan vel knappest omtales som et justismord selv om jeg ikke hadde likt og blitt det selv :)
Dessuten bør vi jo her huske på at vi kun har den ene siden av saken. Jeg sier overhode ikke at disse to driver med løgn men jeg ville vært mer komfortabel om jeg hadde hørt hva Start hadde og si før jeg konkluderte med at Start har gjort noe galt her.
Besserwisser
22-09-2007, 02:53
Dette er en tråd som vi bare bør legge død med en gang. Jeg vet at TV 2 angrer veldig på innslaget fordi at det ikke er noe som bør fremheves i noen form, og jeg kak garantere at de ikke vil få samme bublisitet.
Til de av dere som mener at en casual-oppførsel er forenelig med supportergjerninger, uavhengig av hvem dere er, bør i hvert fall holde dere unna tråden. casuals er et onde på alle plan, selv om de ikke ser det selv. Dette er tross alt ikke snakk om å slåss for en søsters, eller fotballklubbs, ære, men om å ha rettigheter for å slåss for klubbfargene. Klubbene ønsker med helt rette dette ikke velkomment, og dere hadde også ledd om folk sloss for det kvinnelige landslaget i vannpolo, dritt i å sloss, dere er bra supportere. Men vil dere allikevel sloss så gi faen i å kombiner det med start, ellers er dere så dumme at dere fortjener utelukkelse.
Besserwisser
22-09-2007, 02:57
By the way. Dette er ingen heia fylla greia. Sloss om dere vil, men aksepter at dere blir utestengt om dere er så tette å bli tatt for det. Start som klubb har ikke råd til å la seg bli identifisert med tullekopper, se tidligere innlegg, uavhengig av hvor trofaste de måtte være.
PS: slossing er en deilig greie økonomoisk i andre land, men hold det utenfor klubbfargene:)
Besserwisser
22-09-2007, 03:00
som on et as har et ansvar ovenfor sine forbrukere. uavhengig av det naturligvis ikke, de som måtte tro det aner ikke hva start er.
Dette er en tråd som vi bare bør legge død med en gang. Jeg vet at TV 2 angrer veldig på innslaget fordi at det ikke er noe som bør fremheves i noen form, og jeg kak garantere at de ikke vil få samme bublisitet.
Til de av dere som mener at en casual-oppførsel er forenelig med supportergjerninger, uavhengig av hvem dere er, bør i hvert fall holde dere unna tråden. casuals er et onde på alle plan, selv om de ikke ser det selv. Dette er tross alt ikke snakk om å slåss for en søsters, eller fotballklubbs, ære, men om å ha rettigheter for å slåss for klubbfargene. Klubbene ønsker med helt rette dette ikke velkomment, og dere hadde også ledd om folk sloss for det kvinnelige landslaget i vannpolo, dritt i å sloss, dere er bra supportere. Men vil dere allikevel sloss så gi faen i å kombiner det med start, ellers er dere så dumme at dere fortjener utelukkelse.
Det du sier her høres desverre ut som bla bla bla bla bla.
Ergo. Dårlige argumenter!! De har ikke krevd noen rettigheter for å "sloss for klubbfargene". De kombinerer seg i grunn ikke med Start! Det er Media og diverse grupperinger som gjør akkurat dette! ;)
Pål Thorsen
22-09-2007, 05:06
Når klubben kommer i dårlig lys av det så er Start pliktig for forbundet til å ta tak i problemet.
At saken får et større lys av media er kjent, men pokker hvor hvordan du vrir og vender på det så er dette folk som bruker fotballkampene som sin arena for fighting.
Om dette skjedde på et sted hvor Start ikke har noen rett til å gripe inn, så vet alle her like godt at det var problembarn fra hvert av lagene som brukte denne kampdagen til å leke seg i mellom.
Oterslynge påpeker sitt store problem her og det er at han tror at å møtes 10-20-30 stk for å fighte uansett hvor det er, er lov...det er ikke slikt man tolker ordet "Et fritt land".
Klubben kan ikke gjøre stort med enkelt tilfeller, jeg anser Casuals som godt organsisert på fotballens arena.
Hvis jeg inviterer deg Ygor (som jeg på forhånd vet liker å sloss) til slåsskamp på fotballbanen i feks ja si Vågsbygd en søndags formiddag?
Og du takker høflig ja til dette?
Vi to møtes da, og banker løs på hverandre i adrenalinrus og koser oss glugg ihjel?
Ikke et menneske å se hverken,før, under eller etter fighten?
Er dette ulovlig??
kan du i så tilfelle hjelpe meg å finne denne paragrafen i Norsk Lov som sier at det virkelig er ulovlig?
Og en annen ting, er det ordensforstyrrelse når ingen blir brydd eller forstyrret av det???
Om du kan svare meg seriøst på dette, så skal jeg muligens gi deg en smule respekt for det du utbasunerer her inne??!!
Supporter skal du være men tydeligvis en anonym supporter!!
Som sagt kom med fakta så kan vi debattere videre!!!
Over og ut!
Hmm det er vel slik at å forstyrre ro og orden kalles ordensforstyrrelser.
Om det er fra ditt eget hjem eller et offentlig sted så har polisen rett til å gripe inn.
Og vurdere forsyrrelsens omfang og art.
Dertil reagere utifra det.
Kommer politet over dette tilfellet, får klage eller anmeldelse så kan skal de gripe inn.
I det tilfellet vi diskuterer var ikke "Vi" alene, men på et veldig offentlig sted.
Men å komme med facts om at vi skulle være alene i skogen å denge løs på hverandre diskuterer jeg ikke.
Men nå skal jeg konse om Søndagen og gleder meg til det.
Adios friends ;)
Supporteren
22-09-2007, 09:39
Jeg tror poenget med innlegget til Billy, som fikk igang debatten igjen, var saken om to av de som er mistenkte (1 utestengt), som man kunne høre på NRK Sørlandet. Meningsløst å fortsette den samme debatten i evigheter her, ta å diskuter det som er det aktuelle i denne saken, at Start virkelig ikke har helt kontroll på hvem de mener er 'casual' og hvem som blir utestengt.
Får legge ut linken en gang til:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/290779
Hopp frem til 01:11:11.
Ha en god helg, ses i Drammen.
Bedreviter
22-09-2007, 18:56
Vi to møtes da, og banker løs på hverandre i adrenalinrus og koser oss glugg ihjel?
Ikke et menneske å se hverken,før, under eller etter fighten?
Er dette ulovlig??
kan du i så tilfelle hjelpe meg å finne denne paragrafen i Norsk Lov som sier at det virkelig er ulovlig?
Nå kan jeg ikke finne noen paragraf, da norske lover er et helvete å bla seg gjennom, men er rimelig sikker på at det ikke er lov å avtale gjensidig vold. En kan vel ikke gi andre fullmakt til å skade en selv, hvis ikke ville vel proffboksing og UFC vært tillatt som sporter i Norge.
Fant som sagt ikke noen lov-paragrafer, men fant et avsnitt på Wikipedia som går på det samme som jeg snakker om:
"In some jurisdictions, and historically, a theory of "mutual combat" prevailed, which decriminalized a street fight that was mutually agreed upon by the participants. This concept has largely been abolished, especially in the United States, where in some states it may even be charged as a substantive crime. It is now more common for both participants to be held criminally liable for disturbing the peace, assault, battery, attempted murder, or any other crime applicable to the facts. Whether or not a participant in a street fight may claim self-defense his opponent depends entirely upon the laws of the jurisdiction. Note, however, that a "mutual combat" scenario usually precludes either participant from claiming self-defense. Otherwise, self-defense would usually apply only if the fight was begun unilaterally by one of the participants, and only then if various other requirements are met, again, depending upon the jurisdiction."
http://en.wikipedia.org/wiki/Street_fighting
Er ikke en lov-paragraf, og den omhandler ikke Norge, men vil tro samme prinsippet gjelder.
Oterslynge
23-09-2007, 11:33
Har aldri påstått at å slåss er lov. Men hvis man ønsker å gjøre det er det i utgangspunktet ingenting å gjøre med det - og IK Start har IHVERTFALL ingenting med det å gjøre...
Lars Olav Karlsen
24-09-2007, 10:52
Har aldri påstått at å slåss er lov. Men hvis man ønsker å gjøre det er det i utgangspunktet ingenting å gjøre med det - og IK Start har IHVERTFALL ingenting med det å gjøre...
Hvis Start blir dratt inn i slåsskampen og grunnen for slåssingen er en fotballkamp mellom Start og et annet lag og slåsskampen står mellom hjemmesupportere og bortesupportere så er det jo ganske innlysende at dette angår Start.
Hvordan de griper fatt i problemet er en annen ting, men at de har noe med det kan vel knapt diskuteres.
Oterslynge
24-09-2007, 11:49
Hvis Start blir dratt inn i slåsskampen og grunnen for slåssingen er en fotballkamp mellom Start og et annet lag og slåsskampen står mellom hjemmesupportere og bortesupportere så er det jo ganske innlysende at dette angår Start.
Hvordan de griper fatt i problemet er en annen ting, men at de har noe med det kan vel knapt diskuteres.
Selvfølgelig kan det diskuteres. Hadde de vært medlemmer av IK Start, og eller Menigheden - og blitt utestengt ikraft av det - fair nok - men å utestenge en privatperson fordi den/de muligens har deltatt i noe ulovlig på sin egen fritid er og blir absurd. Da må de kjøre den politikken på alle og ikke bare på de som havner i nyhetsbildet der og da fordi det kan blåses opp...
Notch Johnson
24-09-2007, 12:43
Hadde ikke casualsene vært Startsupportere/Brannsupportere så hadde heller ikke en slosskamp mellom 2 grupper henvist til laget man heier på.
Nå er det jo ganske påfallende at Brann "tilfeldigvis" spiller kamp i byen samme dag...og at de fleste i disse gruppene er ivrige Start og Brannsupportere.
Hvis fortsatt noen klamrer seg til paragrafer om ditt og datt og ikke ser realiteten i dette spillet, så er de på et skremmende lavt nivå.
Det går ikke ut over andre enn dem selv...bla bla bla...hvis man havner på legevakta, sykehus, så er det MINE skattepenger som behandler dere, og det er kanskje ungene som til oss vanlige mennesker som må stå i kø på legevakta og vente på at 20 casuals må lappes sammen først.
La dem være utesteng til de begynner og oppføre seg som normale folk.
"FRITID"
Ja så lenge det hadde vært med det...
Men som lyn fra klar himmel så er dette regi på fotballens arena og starts og evnt andre klubbers rykte og omdømme utad.
= Det er fult mulig og på sin plass å reagere på håndfaste bevis.
Oterslynge
24-09-2007, 20:32
"FRITID"
Ja så lenge det hadde vært med det...
Men som lyn fra klar himmel så er dette regi på fotballens arena og starts og evnt andre klubbers rykte og omdømme utad.
= Det er fult mulig og på sin plass å reagere på håndfaste bevis.
Tror du faktisk er inne på to nøkkelord her : "rykte" og "omdømme", det er her problemet starter - IK Start er kun opptatt av de to tingene ovenfor NFF - har ingenting med hvemsom sloss, eller hvor de slåss, eller på hvilket grunnlag - men kun at IK Start ble assosiert med denne episoden.
Samtidig vil jeg påpeke at dette IKKE skjedde i "regi på fotballens arena" men i en annen bydel....
Lars Olav Karlsen
25-09-2007, 00:01
Selvfølgelig kan det diskuteres. Hadde de vært medlemmer av IK Start, og eller Menigheden - og blitt utestengt ikraft av det - fair nok - men å utestenge en privatperson fordi den/de muligens har deltatt i noe ulovlig på sin egen fritid er og blir absurd. Da må de kjøre den politikken på alle og ikke bare på de som havner i nyhetsbildet der og da fordi det kan blåses opp...
Ja, den er jeg helt enig i. Det må kjøres helt lik linje her, og man må ha håndfaste bevis for at de som utestenges er en del av denne gjengen.
Men nå vil det jo alltid være slik at folk som utestenges vil rope høyt om at de ikke har gjort noe galt, så det at to stk står fram i dette intervjuet i seg selv sier meg ingenting. Det er bare og ta en håndsopprekning på Ila og sjekke hvor mange som mener at de er rettferdig dømt ;)
(men ikke missforstå meg, jeg tar ingen standpunkt om det de sier er riktig eller ikke, jeg bare sier at det at de sier noe høyt nok ikke nødvendigvis betyr at de har rett)
Tror du faktisk er inne på to nøkkelord her : "rykte" og "omdømme", det er her problemet starter - IK Start er kun opptatt av de to tingene ovenfor NFF - har ingenting med hvem som sloss, eller hvor de slåss, eller på hvilket grunnlag - men kun at IK Start ble assosiert med denne episoden.
Ja, helt riktig
Samtidig vil jeg påpeke at dette IKKE skjedde i "regi på fotballens arena" men i en annen bydel....
Vær nå litt ærlig her. Dette er folk som samles for å banke motstandere av Start. Når Brann er i byen er det bergensere en slåss mot og når VIF spiller kamp er det VIF supportere en banker, dessuten er det vel sånn at når vi spiller i Bergen så reiser en opp for å banke bestemte bergensere som på forhånd har sagt seg villig til å være med.
En sliter jo ganske kraftig da når en skal påstå at dette ikke har noe som helst og gjøre med IK Start.
Vær nå litt ærlig her. Dette er folk som samles for å banke motstandere av Start. Når Brann er i byen er det bergensere en slåss mot og når VIF spiller kamp er det VIF supportere en banker, dessuten er det vel sånn at når vi spiller i Bergen så reiser en opp for å banke bestemte bergensere som på forhånd har sagt seg villig til å være med.
En sliter jo ganske kraftig da når en skal påstå at dette ikke har noe som helst og gjøre med IK Start.
Hehe, ut i fra videoen så det jo ut som om Start clausulene fikk bank av brannmenna da! Faen, når en først skal sloss, så kan en jo for pokker se å vinne da!! Flaut. ;-)
Hehe, ut i fra videoen så det jo ut som om Start clausulene fikk bank av brannmenna da! Faen, når en først skal sloss, så kan en jo for pokker se å vinne da!! Flaut. ;-)
Start clausulene?
Engelsken som ikke sitter helt her,Helge.?
Du hadde knust de clausulene lett!
Hehe, du har tydeligvis ikke fått med deg min litt irrrrroniske tilnærming til dette. Blubærri kæps og skjerf? Clasuser? Clausuler. Veit hva det heter på rekti engelsk serru'-;-)
Hehe, du har tydeligvis ikke fått med deg min litt irrrrroniske tilnærming til dette. Blubærri kæps og skjerf? Clasuser? Clausuler. Veit hva det heter på rekti engelsk serru'-;-)
så bra..:):):):)
når en først skal sloss, så kan en jo for pokker se å vinne da!! Flaut. ;-)
Dårlig trent kanskje? :)
Eller kanskje de bare har det i kjeften.. :p
Dårlig trent kanskje? :)
Hehe, ja det kan jo hende de har følgt laget sitt treningsopplegg
Eller kanskje de bare har det i kjeften.. :p
blabla.....
Oterslynge
25-09-2007, 16:54
Ja, den er jeg helt enig i. Det må kjøres helt lik linje her, og man må ha håndfaste bevis for at de som utestenges er en del av denne gjengen.
Men nå vil det jo alltid være slik at folk som utestenges vil rope høyt om at de ikke har gjort noe galt, så det at to stk står fram i dette intervjuet i seg selv sier meg ingenting. Det er bare og ta en håndsopprekning på Ila og sjekke hvor mange som mener at de er rettferdig dømt ;)
(men ikke missforstå meg, jeg tar ingen standpunkt om det de sier er riktig eller ikke, jeg bare sier at det at de sier noe høyt nok ikke nødvendigvis betyr at de har rett)
Ja, helt riktig
Nei, det har ikke noe IK Start å gjøre, men med mennesker som benytter anledningen til å slåss - jeg benytter samme anledning til å drikke øl - hvis jeg blir dritings av det men IKKE prøver å komme meg inn på stadion så skjer ingenting (i verste fall fyllearrest - men blir ikke nekta adgang til sør-arena av den grunn) - hvis jeg da kommer meg inn på stadion og driter meg ut i oppførsel vil det få konsekvenser - ikke før.
Oterslynge
25-09-2007, 16:55
fotnote: det er ulovlig å være offentlig beruset.
Jeesp for en kjedelig debatt zzZZzZ og t t tema ZZZZzz
Oterslynge
26-09-2007, 01:49
Jeesp for en kjedelig debatt zzZZzZ og t t tema ZZZZzz
ja da passa det jo greit at du noterte deg for ett innlegg her.. sånn for å sette standaren mener jeg.
strawdog79
27-09-2007, 17:53
Mye har blitt sagt her inne. Det meste bør vel forbigås i stillhet, mens noen klarer å være negative overfor casualkulturen på en saklig måte.
Mange sier de ikke liker kulturen bl.a fordi det kobles til IK Start. Helt greit.
Mange kaller oss idioter. Helt greit (Er det ikke derfor vi har internett?).
(Overraskende) Mange her inne applauderer det faktum at Start har utestengt 4 personer fordi de, i følge sikkerhetsjef Berthelsen, er en del av "det negative miljøet rundt Start" (Hvem trenger vel bevis?), i tillegg til at de ikke vil svare for seg overfor media eller enkelt individer. Ikke fullt så greit. Respektløst.
Lars Olav Karlsen
28-09-2007, 09:53
(Overraskende) Mange her inne applauderer det faktum at Start har utestengt 4 personer fordi de, i følge sikkerhetsjef Berthelsen, er en del av "det negative miljøet rundt Start" (Hvem trenger vel bevis?), i tillegg til at de ikke vil svare for seg overfor media eller enkelt individer. Ikke fullt så greit. Respektløst.
Hvis det stemmer at de ikke har noe med slåssingen og gjøre i det hele tatt er det som du sier respektløst, men nå har vi jo bare fra dem selv at de er uskyldige så da er det jo ikke lett og vite hvem en skal tro på (og for å være helt ærlige må vi jo si at det er en vant situasjon at skyldige hevder sin uskyld for å slippe straff).
strawdog79
28-09-2007, 12:00
Ok, greit nok, men når Start overhodet ikke vil uttale seg i denne saken, i tillegg til at de utestengte ikke får ta en titt på de såkalte "bevisene", så synes jeg kanskje det bør ringe en bjelle hos enkelte. Skal det virkelig være sånn at "de siktede" skal måtte bevise sin uskyld? Bør det ikke heller være Start som skal bla opp beviser før de stenger noen ute? Eller er det sånn at hvis man har tatt ei øl med en casual så er man fritt vilt, og Start og deres "etterforskere" har deretter rett til å gjøre hva de vil? Jeg bare spør.
SilentBob
28-09-2007, 13:28
Det er nesten så en begynner å lure staw. Jeg har vel opptil mange anledninger skålet, snakket, sunget, ja til og med ledd sammen med Casuals-gutta her sør. Jeg mener det høres ut som Start har en tynn sak her. Kan de komme med konkrete bevis, så skal de heller få lov til å forsvare hvorfor folk er utestengt. Har de ingen bevis, og kun indisier, så burde de lese den norske lovteksten en gang til å se hva som står der(eller hvor faen det står): Uskyldig, inntil det motsatte er bevist. Og ikke omvendt.
Dette stinker Start.
SilentB
Alf Qaida
28-09-2007, 16:32
Trenger egentlig Start å bevise noe som helst? Er Start som har arrangøransvaret, og kan i bunn og grunn stenge ute hvem som helst... Om de var med på slåsskampen eller ikkje. Start tar avstand fra casuals, og utestenger tre-fire personer som de anser som a) deltakende på slåsskampen med brannfolka, eller b) uønskede personer som de ikkje vil ha på Sør arena. Antar det mest sannsynlig er b) her i dette tilfellet. Hvorfor de gjør det? De statuerer et eksempel til etterfølgelse. Skjer det feks et casualoppgjør igjen, utestenger de tre-fire andre.
Så kan man være enig eller uenig i at Start har gjort dette. Det er en anna skål.
jeg syntes de burde utestenge alt utskudd som ikke hører hjemme på en fotballarena, det være seg kvinnfolk, homofile, kristne, heterofile, friske, innvandrere, nordmenn, krøplinger, kommunister, barn og idioter!
Og grunnen til dette? Det trengs ingen grunn, start kan som arrangør gjøre hva dem vil!
jeg syntes de burde utestenge alt utskudd som ikke hører hjemme på en fotballarena, det være seg kvinnfolk, homofile, kristne, heterofile, friske, innvandrere, nordmenn, krøplinger, kommunister, barn og idioter!
Og grunnen til dette? Det trengs ingen grunn, start kan som arrangør gjøre hva dem vil!
Kan vi ikke ta med løgnere også så slipper ikke administrasjonen inn..
killerwolf
29-09-2007, 03:59
Kan vi ikke ta med løgnere også så slipper ikke administrasjonen inn..
Nettopp, og Starts egne ansatte som lyver utad gir klubben vår et mye dårligere omdømme enn om noen privatpersoner sloss med andre som er med på leken på sin egen fritid.
Start er også kjent for å være griske med landets dyreste billettpriser, det gir også dårlig omdømme, likeså Mattas mediehåndtering.
SilentBob
29-09-2007, 05:09
Trenger egentlig Start å bevise noe som helst? Er Start som har arrangøransvaret, og kan i bunn og grunn stenge ute hvem som helst... Om de var med på slåsskampen eller ikkje. Start tar avstand fra casuals, og utestenger tre-fire personer som de anser som a) deltakende på slåsskampen med brannfolka, eller b) uønskede personer som de ikkje vil ha på Sør arena. Antar det mest sannsynlig er b) her i dette tilfellet. Hvorfor de gjør det? De statuerer et eksempel til etterfølgelse. Skjer det feks et casualoppgjør igjen, utestenger de tre-fire andre.
Så kan man være enig eller uenig i at Start har gjort dette. Det er en anna skål.
Fy faen du er på en alvorlig bærtur langt oppi de indre heier for å finne blåbær. Dine argumenter baserer seg på piss og idioti. Unnskyld meg, men dette innlegget er noe av det jeg har vært mest uenig i på veldig lenge.
Du forsvarer faktisk at Start bryter alle mulige rettigheter en borger i Norge har. Uskyldig inntil det motsatte er bevist. Men, det er helt tydelig at du faen ikke skjønner hva det betyr.
Hvis folka er a) så kan det forsvares at Start utestenger de. Jeg sier ikke at jeg er enig, men det kan faktisk til en viss grad forsvares, og argumenteres for.
b) Hvem er uønskede personer man ikke vil ha på Sør Arena? Hvis jeg 14 helger på rad har banket opp folk på byen, er jeg da uønsket? Er pedodile uønsket? Er drapsmenn uønsket? Er folk som har blitt tatt for å røyke hasj uønsket? Folk som har blitt tatt for å naske i butikk, er de uønsket?
Vi lever i Norge for helvete. Her må det faktisk bevises at folk har gjort noe galt før de kan straffes, og takk gud for det. Eller er det helt greit at Start legger alle rettsprinsipper til side, bare fordi N(ø)FF er litt småhissige?
Og hvor er begrunnelsen for at de ønsker å utestenge folk? Har vi noengang opplevd truende oppførsel mot bortesupportere på hjemmebane de siste ti årene? Nei. Og hvorfor i helvete skal det plutselig oppstå?
Jeg pleier å like innleggene dine Alf Qaida. Men dette, var jeg riv ruskende helt inni det hule h...... uenig med deg i
SilentB
SilentBob
29-09-2007, 06:38
Dobbelpost...
SilentBob du skal ha for ordbruken, meget bra ville læreren din ha sakt. Skal ikke spekulere mere...
Det hele dreier seg om å bringe klubben i dårlig rykte, og ha tilknyttning til Klubben som en Casuals har,eller på kanten sakt BRUKER KLUBBEN FOR Å UTØVE SIN OPPRIKTIGE INTERESSE.
Du og alle her kan bestemme hvem vi vil ha inn i vår egen "stue".
Så lenge ikke personene legger klubben i dårlig lys så kan de være alt mulig mellom himmel og jord for min del.
Det er forskjell på per og pål som sloss i gata og casuals fra 2 lag der den ene parten " Tilfeldigvis " er i byen den helgen og fighter seg i mellom.
Det hele er at Start/klubbene med forbund og myndigheter i ryggen er pliktig til å ta dette problemet på alvor før det utvikler seg mere.
Start kan gjøre alt i sin makt selv om det vil føles urettferdig for gjeldende personer.
Ta på dere en klovne drakt så kommer dere inn, + at dere vil føle dere konfortable som klovner/casuals
strawdog79
29-09-2007, 12:31
Samme faen om Start har loven på sin side for min del. Det er forkastelig, respektløst og umoralsk å utestenge folk uten å ha beviser. Det er ikke en vanlig privatfest dette, så den sammenligninga duger bare i lovboka. Jeg kan love at Start ikke har hørt siste ord i denne saken.
Alf Qaida
29-09-2007, 13:36
Fy faen du er på en alvorlig bærtur langt oppi de indre heier for å finne blåbær. Dine argumenter baserer seg på piss og idioti. Unnskyld meg, men dette innlegget er noe av det jeg har vært mest uenig i på veldig lenge.
Du forsvarer faktisk at Start bryter alle mulige rettigheter en borger i Norge har. Uskyldig inntil det motsatte er bevist. Men, det er helt tydelig at du faen ikke skjønner hva det betyr.
Hvis folka er a) så kan det forsvares at Start utestenger de. Jeg sier ikke at jeg er enig, men det kan faktisk til en viss grad forsvares, og argumenteres for.
b) Hvem er uønskede personer man ikke vil ha på Sør Arena? Hvis jeg 14 helger på rad har banket opp folk på byen, er jeg da uønsket? Er pedodile uønsket? Er drapsmenn uønsket? Er folk som har blitt tatt for å røyke hasj uønsket? Folk som har blitt tatt for å naske i butikk, er de uønsket?
Vi lever i Norge for helvete. Her må det faktisk bevises at folk har gjort noe galt før de kan straffes, og takk gud for det. Eller er det helt greit at Start legger alle rettsprinsipper til side, bare fordi N(ø)FF er litt småhissige?
Og hvor er begrunnelsen for at de ønsker å utestenge folk? Har vi noengang opplevd truende oppførsel mot bortesupportere på hjemmebane de siste ti årene? Nei. Og hvorfor i helvete skal det plutselig oppstå?
Jeg pleier å like innleggene dine Alf Qaida. Men dette, var jeg riv ruskende helt inni det hule h...... uenig med deg i
SilentB
Skal prøve å holde meg saklig. Jeg forsvarer ikkje at Start gjør det de gjør. Jeg prøver å forklare hvem som egentlig bestemmer her, uavhengig av beviser. Start er som sagt arrangør, og kan utestenge de de vil. Start og andre toppserieklubber har garantert fått beskjed fra NFF at personer som på en eller anna måte er med, eller identifiserer seg med casualskulturen, skal utestenges. Disse personer er "uønskede personer". I disse sakene er det makta som rår. Og makta sitter her i Start og NFF. Klubbene behandler "reglene" på forskjellige måter. Se feks ikkje bort i fra at CHE ikkje får adgang til komplett.no arena. Selvsagt helt latterlig dersom de oppfører seg eksemplarisk før kamp. Men sånn er det. Casuals blir heksejaktet av NFF. Og de forskjellige klubbene tolker dette på forskjellige måter.
Nok en gang: Jeg forsvarer ikkje at Start har foretatt seg dette i denne saken. Har selvsagt min mening, men det er uinteressant i dette tilfellet.
Espen K G
29-09-2007, 22:45
Fy faen du er på en alvorlig bærtur langt oppi de indre heier for å finne blåbær. Dine argumenter baserer seg på piss og idioti. Unnskyld meg, men dette innlegget er noe av det jeg har vært mest uenig i på veldig lenge.Litt merkelig at du er uenig med han, når han ikke har lagt frem noen egne synspunkter. Han beskriver en situasjon, hverken mer eller mindre.
Du forsvarer faktisk at Start bryter alle mulige rettigheter en borger i Norge har. Uskyldig inntil det motsatte er bevist. Men, det er helt tydelig at du faen ikke skjønner hva det betyr.Det er kun i en straffesak man er "uskyldig til det motsatte er bevist". Alle private instanser, være det idrettsarenaer, nattklubber, badeland, etc kan utestenge hvem de selv ønsker, så lenge det ikke er basert på etnisk tilhørighet, hudfarge, o.l. Det kan altså ikke være rasistisk motivert.
Start har altså loven på sin side i denne saken, uavhengig om man er enig i det eller ikke.
Stig Hornnes
01-10-2007, 15:04
Det er et kult stempel klubben vår har fått på seg:
http://www.sandefjords-blad.no/article/20071001/SPORT/710010033/1014/LDIV
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.