PDA

Se full versjon : Verdi og moral debatten! Mot et regelverk?

REBell
07-09-2007, 09:39
Forslag til regelverk utarbeidet, gi kommentarer i tråden;

§1 Post tråder og svar på riktig sted
Emner og spørsmål skal legges i riktig forum. Se forumbeskrivelsen før du poster i forumet, så er du sikker på at du poster i riktig forum.
Kamptrådene, for eksempel, er forbeholdt snakk om en kamp. Her diskuteres lagoppstillinger og skader før en kamp, hendelsesforløp under kampen, og til slutt reaksjoner etter kampen. Tur-diskusjon, tifo-diskusjoner også videre tas i de respektive fora, og altså ikke i kamptråden. Les tidligere postinger i tråden du har tenkt å legge inn innlegg. Intetsigende ord som "enig", "støttes" bør unngåes. Se etter om link til nettartikkel o.l. er postet før.
Vi oppfordrer dessuten alle brukere til å informere om denne regelen dersom en kamptråd sklir ut. Konsekvent posting i feil forum og/eller tråd kan medføre advarsler. Innlegg kan dessuten flyttes/slettes til de rette trådene uten varsel, selv om vi prøver å begrense dette. Sjansen er større for sletting enn flytting.

§2 Vis respekt
Skriv på en måte som er respektfull overfor de andre brukerne. Vi tolererer selvfølgelig diskusjoner, men hvis du går så langt som å "skjelle ut" eller plage andre brukere eller personer, vil dette få følger for deg. Dette går også på å forfølge brukere fra tråd til tråd, eller konsekvent skrive imot andre forumbrukere på en ubehagelig måte.
Man skal være meget varsom med å skrive om ”sikre kilder”, overhørte samtaler, og annet som oppfattes som en sannhet. Dette fordi det kan få store konsekvenser for de det gjelder på et forum av denne størrelsen.
Merk også at folk i alle aldere bruker dette forum, og derfor må man ta hensyn.
Andres navn i brukernavn vil bli vurdert framover.

§3 Ufin språkbruk og linker er forbudt
Trusler, rasisme, hets og annen ufin språkbruk toleres ikke, og vil bli moderert uten samtykke. Hets går på det personlige plan, styr unna ting du ikke kan si direkte til en person. Spillere og ledere skal bedømmes på hva de gjør sportslig, ingenting annet. Dette gjelder også linker som blir tillagt forumet, fordi en nettside skriver eller mener noe kan den ikke nødvendigvis legges ut her. Brudd kan medføre utestengelse.

§4 Ikke ta jobben som moderator
Vennligst ikke lat som om du er en moderator om du ikke er det. Vi er selvfølgelig glade for tips om brukere som bryter disse reglene, men tips oss, ikke kjeft ut brukeren som har gjort feilen. Det er vår jobb, og skal vi opprettholde et regelverk må det etterleves av moderatorene. Gi oss tilbakemelding om du mener ting får for langt på PM eller mail.
Moderatorene arbeider etter innholdet i denne tråden, slik at du også kan se hva moderatorene arbeider etter. Revisjon av innholdet i denne tråden gjøres i samarbeid mellom alle i moderator-teamet.

§5 Skriv meningsfylte innlegg
Begrens korte og unødvendige innlegg som "ok", "enig", "=)" også videre. Skriv fornuftig. Vi er ikke noe språkpoliti, men det er mange som er opptatt av korrekt norsk. Prøv å skrive riktig, bruk gjerne ordbok om nødvendig. Bruk tegnsetting fornuftig.
Vi tolerer likevel ikke utskjelling av andre brukeres språk, men snarere hyggelige oppfordringer. Vi er også klar over at det finnes mange med dysleksi der ute. Ha dette i mente om du oppfordrer om bedre språkbruk. Mye kan også taes over PM, så slipper alle lese det du ønsker si til en person.

§6 Lag meningsfylte overskrifter
Lag overskrifter som beskriver innholdet i posten din når du oppretter tråder. "Tabloide" tråder kan nok tiltrekke seg mange besøkende, men gjerne ikke de du ønsker (det vil si kritiske innvendinger mot overskrifter). Overskrifter vil i større grad endres.

§7 Spam/Reklame er forbudt
Spam er både reklame og gjentakelse av innlegg og tråder på utallige steder på forumet. Dette gjelder også bruk av Personlige Meldinger. Misbruk av denne tjenesten kan føre til utestengelse. Reklame for andre nettsider i forumet er forbudt, og slåes hard ned på.

§8 Signaturer
Signaturen er ment som en liten personlig anekdote. Det er ikke tillatt med bilder i signaturen. Begrens også antall tegn. Overdreven bruk av signatur kan føre til at moderatorer endrer signaturen din uten forvarsel (men PM i etterkant).

§9 Utestengelse
Gjentakende brudd på reglene, eller brudd på alvorlige regler, kan føre til utestengelse. Vi er ikke urimelige, så du kan få en ny sjanse på et senere tidspunkt.
Historikken til brukerne blir også fortløpende vurdert ved en eventuell utestengelse, ligger man hele veien på kanten eller er dette et engangstilfelle.
Ta da kontakt med en av moderatorene.

§10 Revisjon av dette innholdet
Endringer i reglene skjer uten foregående varsel. Og tilbakemeldinger på innholdet ønskes fortløpende. Du plikter å holde deg løpende kjent med innholdet her.
__________________________________________________ _______________

Det har spesielt den siste tiden vært rettet et sterkt fokus mot den modereringen som er gjort på forumet. Vi har ikke hatt noe skriftelig regelverk klistret i toppen av forumet, men det betyr ikke at man kan skrive hva som helst. Og derfor ønsker jeg å få på banen en debatt om hva folk mener og synes skal og kan skrives anonymt mot navngitte personer.

Et regelverk kan lett klippes og limes fra andre forum og debattsteder. Men har det noen virkning? Skal et regelsett ha noe virkning må brukerne være inneforstått med det, og ikke hele veien trekke på hvor langt man kan gå. Det må være en sammenfallenhet mellom det som menes av forumdeltakerne og det som er regelverket på forumet.

Så langt har vi hatt en løpende moderering på forskjellige parameter, utfra hendelser, kamper og overganger. Når temperaturen er høy har vi akseptert mer enn når utskjellinger kommer når det utelukkende er for å provosere. Et enkelt modereringssett som stiller størst krav til de som skal moderere, enn til de som skriver.
Derimot ønsker jeg å få igang en debatt rundt alle som ønsker et regelverk, for da legger det føringer på at vi skal ha samme takhøyde uansett situasjoner i klubben. Man setter altså den gyldne middelvei for å ta toppene og bunnene. Er dette noe man ønsker her på forumet?

Hovedpunktene i et regelverk;
1. Personangrep/sjikane mot ledere/ledelse i klubb
Det punktet som kanskje er det vanskligste å sette grenser på. Hva skal aksepteres, hvor skal grensen gå i de angrep som skrives. Skal man akseptere av direkte hets og utskjelling?

2. Personangrep mot spillere og deres privatliv
Mye mindre fokus på dette på vårt forum, men på en rekke andre forum kan man søndag morgen lese om byturer og slike ting. Skal man bare akseptere det som skjer på banen og trening i omtalen av spillerne?

3. Sikre kilder
Det største problemmet som finnes her, jeg har sikre kilder på at xxxx xxxxxx har gjort det og skal det og vet ikke hva.
En sikker kilde på er forum er livsfarlig for moderator, de konsekvenser det kan få på at folk skriver dette og tingene ikke inntreffer kan være store. Fordi det går på folk som henges ut den ene eller andre veien.
Hvordan skal man kunne legge fram innlegg som utsetter andre personer for idiotiske påstander om de ikke er sanne med blir frontet på den måten?

Jeg håper vi kan ta en sakelig debatt på dette her, for om man skal ha et regelverk må vi ha ei oppfatning av hva som ligger bak hovedlinjene i reglene. Vi ønsker ikke et skriftelig regelverk bare for å ha det.

Og husk, det vi skriver om her er personer og ikke maskiner som spiller fotball, og det må det taes hensyn til.

Kjetil Haugersveen
07-09-2007, 10:00
Igjen et bra innlegg fra deg rolf, og viktig sak og ta opp, men jeg er redd at et regelverk ikke er godt nok, men at det trengs en skikkleig holdningsendring blant brukerne.

Jeg syns saken med SIB er et godt eksempel og selvfølgelig også mye av årsaken til at du tar opp tråden. Diskusjonen gikk fra å være en god og saklig diskusjon hvor det ble diskutert, disponeringer, og faglig tyngde hos Bjørneby, til nærmest å være hets av typen "han kan sitte å lese de jævla bøkene sine, idiot"
Jeg syns etterhvert diskusjonen ble skitten, JA de er offektlige personer, men vi må alikevel bestrebe oss etter å behandle dem med respekt.
dette gjelder selvfølgelig også oss brukere imellom.

Jeg støtter i hovedsak dine tre punkter og at dette er de punktene hvor det må settes grenser, og den grensen bør gå ved sak. jeg er mindre interresert i hvem som har drukket hva og ligget med hvem.

jeg tror ganske sikkert at ved å gå vekk fra nick men stå fram med navn ville vi ha hvet nivået på forumet mange mange hakk.

og som sagt, et regelverk hjelper lite, hvis vi ikke får en holdningsendring.. det har vært kjør uttallige bilbelte kampanjer, men vi kjører fortsatt uten...

kjetil h

REBell
07-09-2007, 11:38
Jeg håper at flere kan ta del i denne debatten, for den er særdeles viktig.
Det er blitt meg fortalt at det er spillere i klubben som ikke ønsker å fortsette og personer som har vurdert jobbene sine pga hets fra forumene på nett. Så spørsmålene er mye mer relevant enn hva som kommer frem i mange av de merkelige innleggene på personer innimellom.

Så det er viktig at flest mulig tar del i denne debatten for å få de riktige parameterne på plass. Fyr løs, dere må jo ha meninger!

Krs
07-09-2007, 11:52
Kunne det være en mulighet å knytte kommentarer opp til medlemsnummer, slik at kun vi som er medlemmer i Menigheten kunne diskuterer saker her på forummet? Man vil da slippe å signere med fullt navn, men man vil signere med medlemsnummer. Moderatorer vil da kunne spore hvem som sier hva. Dette vil gjøre den enkelte ansvarlig for hva han selv skriver.

Dette kan ordnes praktis ved at man må oppgi medlemsnummer og navn for å få opprettet brukerkonto. Det vil kun være personen selv, og Menigheden, som kjenner dette, og følgelig er farene for misbruk minimale. Dette forutsetter at vi alle må opprette nye brukerkonto.

Bare en tanke....

Roy Eriksen
07-09-2007, 12:01
Synes at vi bytter fra nicket til full navn. Hvis en ønsker ikke vise fullt navn. Så kan en bare glemme å si noe her på forumet. Viktig at dere må kontrolle om det stemmer med navn. unngå misbruke andre´s navn.

Jeg er for fullt navn istedenfor nicket.

Krs
07-09-2007, 12:06
Synes at vi bytter fra nicket til full navn. Hvis en ønsker ikke vise fullt navn. Så kan en bare glemme å si noe her på forumet. Viktig at dere må kontrolle om det stemmer med navn. unngå misbruke andre´s navn.

Jeg er for fullt navn istedenfor nicket.

Misbruk kan unngås ved kontrolsjekke navn mot medlemsnummer.
For eksempel ved å kreve medlemsnummer som passord..

Messi
07-09-2007, 12:10
Et regelverk for et åpent forum er ikke enkelt. Hva og hvorfor tilbyr Menigheden et forum? Dette er noe som kanskje må avklares først. Et hvert åpent forum på internett lever sitt eget liv. Skal forumet være åpent tror jeg at de problemstillingene du fremsetter er vanskelige å ha en bestemt løsning på. Jeg ser ikke at forumet "vårt" skiller seg negativt ut i forhold til det som andre supporterklubber tilbyr.

Hvis man ikke skal tillate "rykter" og spekulasjoner og debatten rundt disse så tror jeg det beste er å lukke forumet og kun tilby det for medlemmer. For forumer av den åpne sorten har en tendens til å nettopp omhandle disse.

Det er her jeg mener at moderatorne og deg Rold Eivind har gjort en utmerket jobb! Jeg kan ikke se at dette forumet så veldig ofte inneholder saker og ting som er av den avskyelige sorten.

Det jeg vile foreslå er at hvis man fortsatt ønsker å ha et "åpent" forum bør det være obligatorisk registrering selv for å kunne lese. En brude videre kontrollere at bruker registrerete seg med fullt navn adresse og epost. Videre burde det sjekkes at dette samt mobiltelefonnummer var reelt.

Jeg tror at dette kunne ha anvarliggjort brukerne i større grad.

Søndag1800
07-09-2007, 12:11
Kunne det være en mulighet å knytte kommentarer opp til medlemsnummer, slik at kun vi som er medlemmer i Menigheten kunne diskuterer saker her på forummet?

Dette må jo være genialt. Så får vi et meget interessant og (mer) saklig forum for oss medlemmer, der man å registreres på medlemsnummer, så kan man eventuelt ta et "trash" forum for andre anonyme ikke-medlemmer.

Alf Qaida
07-09-2007, 12:17
Jeg er for et regelverk, og det har jeg vært lenge. Om ting hadde vært bedre nå dersom man hadde hatt et regelverk å forholde seg til, vites selvsagt ikkje. Dog tror jeg moderatorene hadde hatt en enklere jobb, fordi man da hadde et klart regelverk å henvise til. Et regelverk vil også være personavhengig med tanke på moderatorjobben, men ikkje så "ille" som nå. Så først og fremst bør de som er moderatorer være på så og si samme linje.

I tillegg burde man vært mye strengere med å kaste folk ut. Så for å få ting på rett kjøl, så burde man innføre et regelverk som er svært strengt. Så får sånne som meg som sjelden trår over noe grense, akseptere at grensa settes for idiotene. Som ellers i samfunnet av lover og regler.

Øyvind S.
07-09-2007, 12:21
Ser at mange begynner å svare, selv om problemstillingene er vanskelige, og det er vrient å ha klare svar på dette.

Mye fornuftig fra mange her.

Det er selvsagt utrolig alvorlig når spillere og ledere har vurdert å slutte pga hets. Det tror jeg ikke det er noen av oss som diskuterer her som ønsker, og da må vi selvsagt se oss selv i speilet, og for en gangs skyld også være kritiske til oss selv.

Det er klart at Bjørnebye-saken etterhvert ble spesiell. Ting drøyde så ut, og ting ble så overmodne etterhvert, at ting nesten var dømt til å gå over streken. Uten at dette på noen måte er noen unnskyldning for det som faktisk gikk over streken.

Jeg mener at det gjerne kan skilles 100% mellom sak og person. Det vil kanskje virke drastisk, men jeg tror at all omtale av spillere eller ledelse som ikke har direkte tilknytning til deres engasjement i Start, med hell kan slettes fra forumet.

Å skrive under fullt navn er selvsagt noe som vil begrense problemene som nevnes, samtidig som man mister en del debattanter. Ulemper må veies opp mot fordeler.

En holdningsendring må også til.

Balansegangen er å beholde engasjementet uten at negativiteten og usakligheten tar overhånd, og her må vi alle se oss i speilet og prøve å beholde det første, og kaste det andre på båten.

REBell
07-09-2007, 12:26
Jeg mener at det gjerne kan skilles 100% mellom sak og person. Det vil kanskje virke drastisk, men jeg tror at all omtale av spillere eller ledelse som ikke har direkte tilknytning til deres engasjement i Start, med hell kan slettes fra forumet.

En interessant ting du tar opp her Øyvind. Å skille mellom sak og person er enkelt på et forum, men vi skal ta innover oss at de fleste som jobber i klubben har barn og familie.
For en spiller eller leder/ansvarlig i klubben som kommer hjem etter "jobb" og skal snakke med barn eller ungdommen i huset som der dem instendig om å trekke seg fordi de leser så mye om pappa, og uansett hvor de går får de høre noen kommentarer. Så kanskje er ikke den skilnaden så veldig stor i en så liten by som Kr.sand.

Jeg bare synser litt om temaet, og hvor grensen går på dette. Det er jo dette som er vanskelig for en moderator, samt å sette grenser i et regelverk.

REBell
07-09-2007, 12:26
En holdningsendring må også til.

Balansegangen er å beholde engasjementet uten at negativiteten og usakligheten tar overhånd, og her må vi alle se oss i speilet og prøve å beholde det første, og kaste det andre på båten.

Må jeg si jeg støtter opp om 100% hvertfall!

Kjetil Haugersveen
07-09-2007, 12:35
bra Øyvind - mye gode poenger,
holdninsgendring
skille mellomm sak og person

vi skal faktisk være klar over at det er helt vanlige mennesker med normale følelser vi har med å gjøre, og som rolf E sier, famile og barn..

Det sies at det ikke har vært så ille her inne, og det kan jeg fosåvidt være enig i, men det er jo mye takket være at moderatorer har vært kjappe til å fjerne innlegg, var jo seinest ett i går som var lang langt over streken (tråden "takk for alt Bjørneby") men lå bare ute noen minutter.

Logge seg inn med fullt navn er løsningen uten at jeg tror det vil ødelegge engasjementet.

Jeg har ikke lyst til å ha et forum kun for medlemmer, bra at folk fra andre land/klubber kan bli med med sine holdninger og "innside" news...

REBell
07-09-2007, 12:53
Dette må jo være genialt. Så får vi et meget interessant og (mer) saklig forum for oss medlemmer, der man å registreres på medlemsnummer, så kan man eventuelt ta et "trash" forum for andre anonyme ikke-medlemmer.

Prøver oss med frivillig registrering. På den måten kan de med fult navn oppnå betydelig større tillit enn de med rent nick.
Så jeg oppfordrer alle til å tørre å stå frem, så vil man kanskje også finnen noen gode gamle kompiser i de skjulte nickene :)

Brand
07-09-2007, 13:08

Det er godt mulig og til og med sannsynlig at forumet blir meir interessant
uten meg,men eg føle sjøl eg er saklig. :)

Men det er klart,vi har forskjellige synspunkt på kva er saklig,eg ser folk som
krever tråder sletta fordi dei (antagelig) er uenige eller leie av temaet,mens
for meg er det ikkje noke problem om det dukke opp en tråd for mykje så lenge
det ikkje er injurierende eller skadelig på andre måter.

For meg er eit saklig forum eit forum der ein ikkje tillater angrep på personer,
enten det er meddebattanter eller folk i klubben vår.
Med angrep sikter eg da til personsjikane eller løgner,det må vere lov å skrive
om sak.

Eg har ikkje lyst til,og eg synes ikkje det er rett,å avkreve folks identitet på
eit forum.Det må vere opp til kvar enkelt,så får ein heller hive ut folk som ikkje
kan oppføre seg under nicknavn.

Oterslynge
07-09-2007, 13:12
Min anonymitet på nettet er en prinsippsak - har ingenting med feighet å gjøre. Syns det er svært få her inne som har trådd over streken, og i de tilfellene det er gjort er det blitt tatt tak i med en gang (noe som i og for seg er moderatorens jobb). Kontroversielle uttalelser og meninger vil alltid komme. Ved å "stenge" enkelte ute - som man da i praksis gjør - vil man miste mange viktige og mindre viktige nyanser i en forum debatt - og sitte igjen med en "kameratgjeng som har de samme meningene". Jeg kommer ikke til å oppgi mitt fulle navn her, ser ikke noe poeng i at andre skal det heller....

Dieu7
07-09-2007, 13:15
Jeg regner med at dette forumet er beregnet for Start-supportere, selv de som ikke er medlemmer av Menigheden. Med bakgrunn i de trådene jeg engasjerer meg i må jeg si at moderatorene har lagt seg på en fin linje. Dog mener jeg personlig at enkelte innlegg kunne levd videre på forumet uten å bli slettet, mens enkelte andre som ikke er slettet burde vært det, uten at jeg anser det som noe problem. Jeg ser derfor ikke noen grunn for at det skal kreves medlemsnr da moderatorene har god kontroll på de etiske normene ifm slike forum.

Derimot når det gjelder innlegg som eksempelvis refererer til såkalte "sikre kilder" bør det stilles strengere krav spesielt dersom disse dreier som om pikante episoder, rykter om spillere, trenere ol. Disse "sikre kildene" blir for leserne her inne usikre kilder med en gang de blir lagt inn av anonyme personer. I slike tilfeller bør innleggseier signere med navn og/eller medlemsnr slik at de evt kan spores.

DayWalker
07-09-2007, 13:23
Det er viktig å få frem her at å gå over fra et anonymt nick til fullt navn selvsagt er et valg alle har og at vi ikke kommer til å påtvinge noen dette.

Fordelene med fullt navn i stedet for noe mer anonymt vil jo være at forumet vil få et løft når det kommer til seriøsitet og folk som står frem ofte blir mer respektert med sine meninger.

Dieu7: det er intressant det du skriver angående sikre kilder. Skriver man med fullt navn er man nødt til å ta seg selv litt i nakken og fremstå på en helt annen måte.

Men igjen... Det er ingen tvang men fler av oss velger å stå frem med fullt navn for å bedre seriøsiteten på forumet.

Brand
07-09-2007, 13:24
Derimot når det gjelder innlegg som eksempelvis refererer til såkalte "sikre kilder" bør det stilles strengere krav spesielt dersom disse dreier som om pikante episoder, rykter om spillere, trenere ol.

Enig,synes debattanter bør unngå uttrykket "sikre kilder" for det har null verdi
for mottageren(oss andre).

Kanskje vi kan ha en "Ryktetråd" der alt folk har hørt kan samles og der det
er underforstått at det er en "sikker kilde"....men man skriver ikkje at det er det.

"Hørt på MEGA" er jo en fin trådtittel. :icon_razz:

Espen K G
07-09-2007, 13:33
Min anonymitet på nettet er en prinsippsak - har ingenting med feighet å gjøre.Kan du utdype dette? Hvorfor er du, av prinsipp, anonym på dette forumet?
Min personlige mening er at dersom man sier noe, så må man kunne stå for det i etterkant. Dette forsvinner med anonyme nick, det det gjør det lettere for enkelte å komme med utsagn de aldri ville sagt i andre offentlige rom hvor deres identitet var kjent. Beskyttelsen bak et anonymt nick gjør at noen går langt over streken.
Syns det er svært få her inne som har trådd over strekenDer tror jeg du skal prate med de som moderer forumet her. Jeg tror det er langt flere som har trådd over streken her inne enn du har fått med deg.
Kontroversielle uttalelser og meninger vil alltid komme.Det er stor forskjell på "kontroversielle uttalelser og meninger" og direkte personhets, samt spredning av rykter av personlig karakter. Det er sistnevnte man ønsker å bli kvitt såvidt jeg har fått med meg, ikke førstnevnte.

Oterslynge
07-09-2007, 14:06
Kan du utdype dette? Hvorfor er du, av prinsipp, anonym på dette forumet?
Min personlige mening er at dersom man sier noe, så må man kunne stå for det i etterkant. Dette forsvinner med anonyme nick, det det gjør det lettere for enkelte å komme med utsagn de aldri ville sagt i andre offentlige rom hvor deres identitet var kjent. Beskyttelsen bak et anonymt nick gjør at noen går langt over streken.
Der tror jeg du skal prate med de som moderer forumet her. Jeg tror det er langt flere som har trådd over streken her inne enn du har fått med deg.
Det er stor forskjell på "kontroversielle uttalelser og meninger" og direkte personhets, samt spredning av rykter av personlig karakter. Det er sistnevnte man ønsker å bli kvitt såvidt jeg har fått med meg, ikke førstnevnte.

Ikke bare dette i forumet, og selv om jeg føler svært lite behov for å måtte forsvare det å være anonym, så navngir jeg meg i lukkede forum ellers. På ett forum hvor "alle" har tilgang til mine meninger har jeg ingen interesse av - for å sette litt humør på dette : Hvis jeg skulle ha fallt for fristelsen å forbanne MK for alt det står for og alle personene i MK og jeg skulle havne i ett jobbintervju med en MK supporter som googler navnet mitt til det forumet. Selvfølgelig en tenkt situasjon, der ligger litt av prinsippet mitt.

Hvis det er langt fler som har trådd over streken enn det jeg har fått med meg viser det jo bare at ting fungerer på moderatorsida... så ikke helt poenget ditt med å bringe opp akkurat det teamaet heller.

Når det gjelder forskjellene på personhets og kontroversielle uttallelser så er jeg faktisk klar over de - hva en halvfull sinna skuffa sørlending måtte trykke ut av seg av gørr her inne når Start for n`te gang har skuffa, må det være spillerom for - derfor vi har moderatorer.

Ærlig talt la forumet leve som det er - så får de som har fått/tatt ansvaret for å moderere gjøre en så god jobb som de kan - jeg syns de klarer seg bra.

REBell
07-09-2007, 14:27
Ikke bare dette i forumet, og selv om jeg føler svært lite behov for å måtte forsvare det å være anonym, så navngir jeg meg i lukkede forum ellers. På ett forum hvor "alle" har tilgang til mine meninger har jeg ingen interesse av - for å sette litt humør på dette : Hvis jeg skulle ha fallt for fristelsen å forbanne MK for alt det står for og alle personene i MK og jeg skulle havne i ett jobbintervju med en MK supporter som googler navnet mitt til det forumet. Selvfølgelig en tenkt situasjon, der ligger litt av prinsippet mitt.

Det er jo det som er hele meningen med å navngi forumdeltakerne, at man ikke skal kunne gjemme seg bak anonyme nick for å skrive ting man ikke kan stå for i ettertid.

Prinsippet er at ting man skriver på forumet, burde man også kunne stå for som person i andre debatter. Og her ligger nok mye av det som er hovedgrunnen til at jeg tar det opp.
Hvorfor skal man kunne skrive ting man ikke står for anonymt, og da må man også stå for det til de man henger ut?

Brand
07-09-2007, 14:37
Det er jo det som er hele meningen med å navngi forumdeltakerne, at man ikke skal kunne gjemme seg bak anonyme nick for å skrive ting man ikke kan stå for i ettertid.

Prinsippet er at ting man skriver på forumet, burde man også kunne stå for som person i andre debatter. Og her ligger nok mye av det som er hovedgrunnen til at jeg tar det opp.
Hvorfor skal man kunne skrive ting man ikke står for anonymt, og da må man også stå for det til de man henger ut?

Eg forstår kva du skriver men eg forstår ikkje tankegangen heilt.

Eg står for alt eg skriver her,eg er samme mannen enten eg er anonym eller
navngitt,eg har samme meiningane og samme uttrykksform og innhold her som
eg har face to face.

Kva skal dokke gjere med en navngitt som går over streken da?
Beleire heimen hans? :)

Kvifor er det grunn til å tru at folk sitte her og skriver annleis FORDI dei er
anonyme?
Er det så ille fra en moderators ståsted at dette er veldig viktig?

Notch Johnson
07-09-2007, 14:49
Espen K G... er ikke det å være omtrent anonym??

Krs
07-09-2007, 14:52
Det har å gjøre med hvem som blir holdt juridisk ansvarlig i en eventuell sak om feks. ærekrenkelser.

Oterslynge
07-09-2007, 14:53

Poenget mitt er at hvis folk henger ut noen så skal det modereres....

REBell
07-09-2007, 14:55
Poenget mitt er at hvis folk henger ut noen så skal det modereres....

Hvor bør grensen gå på å henge ut folk?
Det er balansegangen her som er vanskelig, og derfor jeg håper flere vil skrive noe mer om det, og ikke bare at det skal modereres :)

Brand
07-09-2007, 14:56
Det har å gjøre med hvem som blir holdt juridisk ansvarlig i en eventuell sak om feks. ærekrenkelser.

Greit nok,men da må det være alle eller ingen,kan ikkje unnta folk som
har "sikre kilder" og lage ei farse av det...

REBell
07-09-2007, 14:58
Greit nok,men da må det være alle eller ingen,kan ikkje unnta folk som
har "sikre kilder" og lage ei farse av det...

Det juridiske går på IP adresse, ikke navn. Men dette er mer det moralske. Hvor bør grensen gå for et eventuelt regelverk.

Brand
07-09-2007, 15:05
Det juridiske går på IP adresse, ikke navn. Men dette er mer det moralske. Hvor bør grensen gå for et eventuelt regelverk.

Har ingen problemer med strenge regler,diskuter sak ikkje person er en enkel
regel,stor forskjell på "treneren gjer ein elendig jobb" og "treneren er ein
idiot" for eksempel,men det er grunn til å tru at begge utsagna går på jobben
treneren har utført.

Det første utsagnet er korrekt,det andre hører ingen steder heime.

Samme med debattanter imellom.Må gå an å behandle kvarandre på ein grei
måte,det vi alle vil er det beste for klubben og supporterne,men det vil alltid
vere uenighet om MÅTEN Start skal bli eit bedre lag på.

:)

Oterslynge
07-09-2007, 15:06
Det er balansegangen her som er vanskelig, og derfor jeg håper flere vil skrive noe mer om det, og ikke bare at det skal modereres :)

Jeg er voksen nok til å akseptere å bli moderert - grensa går der dere som admin. og mod. setter den....

Messi
07-09-2007, 15:34
Ja, la oss alle forsøke å holde oss til det som omhandler fotball og Start da. Vi kan jo godt avholde oss fra å kalle folk for tullinger og komme med slengbemerkninger om folk. La privatliv være privatliv også videre.

Når vi diskuterer Svein Hansen eller Bernt Hulsker kan vi holde oss til om de er gode trenere og spillere. For jeg håper og mener at alle som ikler seg en Start drakt fortjener respekt. Og ja, jeg har kalt folk både idioter og apekatter. Noe jeg ikke er spesielt stollt av. Jeg vil komme med en uforbeholden unnskyldning de gangene jeg har karakterisert noen av dere på en lite respektfull måte!

La oss oppføre oss fra nå av som voksne fotball interesserte mennesker med et hjerte for som banker for Start. Jeg akter å være med på å gjøre jobben til moderatorne enkel i fremtiden, og håper at alle andre vil gjøre det samme!

Oterslynge
07-09-2007, 15:55

Fordi jeg ikke ville ha spydd ut detaljer om mine meninger om IK Start, personer i IK Start eller rivaliserende klubber eller personer involvert i disse prossessene tilgjengelig for gud og hvermann. (uten at jeg nødvendigvis gjør det uansett) men om jeg er møkklei det medisinske apparatet i Start eller han som maler veggene på stadion eller andre ting så er det min mening - der og da - kanskje ikke dagen etter eller året etter, men informasjonen vil uansett knyttes opp til mitt navn....

REBell
07-09-2007, 15:57
http://www.menigheden.no/vbforum/showthread.php?t=3609

Hvordan burde denne modereres, den inneholder det meste faktisk. Sånn i utgangspunktet ville jeg slettet hele tråden, selv om det er noen gode poeng innimellom, men mesteparten i den bidrar med lite.

Neon
07-09-2007, 16:03

Hvordan burde denne modereres, den inneholder det meste faktisk. Sånn i utgangspunktet ville jeg slettet hele tråden, selv om det er noen gode poeng innimellom, men mesteparten i den bidrar med lite.

Innlegg, som ikke handler om det tråden skal, må/bør flyttes eller fjernes.

Personangrep og beskyldinger, både mot med debatanter og personer i start, må fjernes! Det samme må personene som skriver det!

REBell
07-09-2007, 16:16
Innlegg, som ikke handler om det tråden skal, må/bør flyttes eller fjernes.

Personangrep og beskyldinger, både mot med debatanter og personer i start, må fjernes! Det samme må personene som skriver det!

Hele tråden er jo bygget på dette, fra første innlegg nesten.

Alf Qaida
07-09-2007, 16:21

Spørsmålet er jo hvordan dere moderatorer vil ha det. Selv om trådstarter faktisk vil sparke Matta, så burde kanskje ikkje det vært trådens navn. Hadde tråden het feks 'Svein Mathisen', ville kanskje tråden hatt et mer seriøst preg. Og sånn sett så kan vel dere enkelt endre trådens navn. Og er det da et innlegg som ikkje inneholder trådens tema, så burde det da vært enkelt å fjerne innlegget... Regler?

Neon
07-09-2007, 16:21
Hele tråden er jo bygget på dette, fra første innlegg nesten.

Derfor burde hele tråden fjernes/stoppes!

Oterslynge
07-09-2007, 16:22
Ser ikke så mye galt i den, meninger om personer må jo være lov - å si at "Matta opptrer svakt" kontra "Matta fremstår som en tulling" er to måter å si samme sak på - hvorav det første vil stå i FVN, mens det andre vil stå her inne på forumet hvor de fleste har kunnet snakke så ærlig som mulig, uten å måtte forsvare seg ovenfor andre til kommentarer som man kanskje ser i ettertid falt feil....

REBell
07-09-2007, 16:23
Spørsmålet er jo hvordan dere moderatorer vil ha det. Selv om trådstarter faktisk vil sparke Matta, så burde kanskje ikkje det vært trådens navn. Hadde tråden het feks 'Svein Mathisen', ville kanskje tråden hatt et mer seriøst preg. Og sånn sett så kan vel dere enkelt endre trådens navn. Og er det da et innlegg som ikkje inneholder trådens tema, så burde det da vært enkelt å fjerne innlegget... Regler?

Regler er jo noe det jobbes mot, men det må være en forståelse av dem, derfor prøver jeg å få folk på banen på slike ting som blant annet du nevner.

Overskrift er definitivt noe som preger trådene, og isåmåte har du mye riktig.

Oterslynge
07-09-2007, 16:42
Etter mitt synspunkt bør reglene settes av de som skal overholde de - og som en konsekvens av de reglene : Admin og mod. "har alltid" rett... Diskusjoner kan "ta av" til tider, men for pokker vi trenger takhøyde for å få fram alle synspunkter, og mange innlegg skrives i affekt av en kommentar eller situasjon der og da.

REBell
07-09-2007, 18:55
Etter mitt synspunkt bør reglene settes av de som skal overholde de - og som en konsekvens av de reglene : Admin og mod. "har alltid" rett... Diskusjoner kan "ta av" til tider, men for pokker vi trenger takhøyde for å få fram alle synspunkter, og mange innlegg skrives i affekt av en kommentar eller situasjon der og da.

Men bør vi ha større mulighet til f.eks å fjerne kamptråder nå kampen er ferdig spilt, slik at det som er skrevet i affekt forsvinner?
Tråden er jo ikke noe å lese lenge etter kamp.

Lynet
07-09-2007, 19:05
Men bør vi ha større mulighet til f.eks å fjerne kamptråder nå kampen er ferdig spilt, slik at det som er skrevet i affekt forsvinner?
Tråden er jo ikke noe å lese lenge etter kamp.
Diskuterer jo kampen da. Generelt stenges altfor mye tråder her på forumet. Når tråder blir uinteressante faller de ut uansett, så bare å la det gå...

Lars Olav Karlsen
07-09-2007, 19:36
Dette er et veldig godt spørsmål og jeg er ikke sikker på om jeg tørr og gi meg ut å besvare alt men skal komme med noen tanker.

Det er noen som foreslår at nick skal knyttes opp til medlemsnummer og det hadde vært en god ide om alle her inne hadde det. Av en eller annen merkelig grunn er det flere som støtter Start men som ikke ønsker og være medlem i Menigheden, og de mener jeg nå ihvertfall skal få lov til å være med og bidra her.

Jeg for min del er stor tillhenger av fullt navn. Jeg ser bare på hva jeg selv tenker når jeg skriver og jeg har moderert meg veldig selv flere ganger fordi jeg faktisk må stå for dette om jeg skulle treffe på den personen jeg omtaler. Jeg vil være i den situasjonen at hvis jeg møter Bjørnebye så skal jeg kunne stå inne for alt jeg har skrevet og sagt om han.

Når det gjelder hvor reglene skal gå så tror jeg ingen her inne er flinkere en Rolf Eivind til å ta den avgjørelsen. Men jeg ser absolutt poenget i at vi må ha et konkret regelverk og forholde oss til. Men en kan ikke ta med alt heller. Det står f.eks ikke noe plass at man ikke skal spytte mat på gulvet når en er ute og spiser, men gjør en det så blir en likevell kastet ut. Det er en uskrevet regel alle bør skjønne. Men det er greit og konkretisere det en kan konkretisere også.

Når det gjelder kilder og det mange liker og kalle "sikre kilder" så må moderator da kun forholde seg til hva som står. Hvis det går på fotballfaglige rykter synes jeg det er greit, går det på private ting bør det uansett nektes. Jeg har opplevd og prate med en respektert journalist i forbindelse med Tom Cruise skulle være med på Nobelkonserten. Journalisten hevdet at hun hadde gode kilder på at Cruise skulle feste i Oslo da og da, men lurte på om jeg visste mer. Jeg visste gjennom mine kilder at han ikke skulle komme før dagen etterpå så jeg var ganske krass på at dette burde vedkommene ta en ny sjekk med sine kilder og avkreve informasjon om hvor de hadde fått dette fra, før jeg gadd og hjelpe til i det hele tatt. Journalisten ringte kilden og jeg la fort merke til at hun ble ganske oppgitt over hva hun hørte. Det hun fikk beskjed om var nemlig at kilden hennes hadde fått sin informasjon fra Rocco. Kilden mente at dette var troverdig for Rocco var jo skuespiller og burde derfor kjenne til hvor skuespillere som Tom Cruise festet og slikt. :) Jeg trenger vel ikke si at journalisten beklaget at hun hadde vært så påståelig overfor meg ;)

Så moralen er at kilder er ikke alltid så sikkre som en skulle tro ;)

Men tilbake til dette forumet.

Personangrep og sjikane bør slåes hardt ned på. Uansett om dette er på bakgrunn av "sikkre kilder" eller ikke. Direkte utskjelling bør ikke tollereres. Hvis noen er frustrerte over hva andre på forumet skriver eller hva spillere/apperat i Start gjør så skriver man hva man er uenig i og lar være kommenterer som "jeg spyr .... av deg"

Når det gjelder spillere og deres privatliv bør dette forbli deres privatliv uansett hvor kjent dette er. Det eneste jeg kan se som relevant "sladder" må være hvis en selv har sett spillere drita fulle på byen rett før kamp eller noe i den duren.

En bør også holde seg vekke fra og slette temaer bare fordi de ikke er interesange lenger. Er de ikke interesange vil folk slutte og skrive i disse slik andre har kommentert før. I verste tilfelle kan en strekke seg til å stenge et tema for flere innlegg, men det bør ikke slettes bare pga at det ikke er innteresangt lengre.

Patrick Hansen
07-09-2007, 20:09
Scenario 1: Frivillig å registrere fullt navn. Noen vil nok legge inn navnet sitt, men tror at moderatorene får like mye å gjøre som i dag.

Scenario 2: Alle som vil delta her inne forplikter seg til å gjøre det under fullt navn. Noen vil forsvinne, men de som er igjen vil ha mange saklige fotball diskussjoner.

Scenario 3: Det lages et regelverk for hvordan man skal "oppføre" seg her inne. noen vil bli utestengt fra forumet. Moderatorene vil ha nok å gjøre fortsatt.

Spørsmålene som kommer opp ved hvert enkelt scenario er:

1: De som ikke vil registrere fullt navn vil i fremtiden også være de som skriver de innleggene som modereres. Trenger vi egentlig de her inne for å ha en saklig diskussjon om klubben vår??

2. Vil kvaliteten og seriøsiteten på formuet øke ved tvungen bruk av fullt navn ? Jeg mener bestemt det.

3. Vil et regelverk hjelpe ? det vil nok hjelpe noe, men husk at de som får nicket sitt utestengt fra forumet pga regelverket, enkelt kan opprette et nytt.

Min konklusjon blir derfor: Dropp regelverket og innfør tvang på fullt navn.
I tillegg til at vi får et ryddigere og mer seriøst forum så tror jeg også at det kan øke samholdet oss supportere i mellom, da vi plutselig er på for navn etter hvert

Lars Olav Karlsen
07-09-2007, 20:16
Min konklusjon blir derfor: Dropp regelverket og innfør tvang på fullt navn.
I tillegg til at vi får et ryddigere og mer seriøst forum så tror jeg også at det kan øke samholdet oss supportere i mellom, da vi plutselig er på for navn etter hvert

Du vil helt klart også miste noen seriøse debatanter her inne, men jeg tror nok at forumet over tid vil bli mer seriøst og mye mer identitetsbyggende (eller relasjonsbyggende om en vil) opp mot Menigheden.

Det vil bli en jobb og rydde opp i alle brukerne, men jeg mener bestemt at det er verdt det.

Nye brukere bør også avkreves tlf nr (kun til internt bruk for admin) slik at en kan bekrefte identitet og hindre at folk registrerer seg under falsk identitet.

utlending
07-09-2007, 20:55
Meget interessant debatt. Det har vært en ganske stygg tone inne på forumet denne sesongen - ikke alt har vært rettet mot vår kjære avgåtte trener - og det viser jo at det er behov for endringer. Samtdig er anonyme fora vanlige både på internett generellt, og spesielt blandt fotballsupportere (skal inrømme at jeg ikke har studert akkurat det, men har heller aldri vært innom ett supporterforum som krever fullt navn).

En mulighet er å ha ett ranking system - la medlemene rangere inleggene til folk som gode eller dårlige slik at alle bygger opp ett "rykte". Hvis du har godt rykte kommer inleggene dine opp med en gang. Nøytralt rykte betyr at du må vente 15-30 minutter. De med dårlig rykte må vente noen timer.

En annen mulighet er at moderatorene kan dele ut gule eller røde kort; samme effekt - desto flere kort, jo lenger må du vente før inleggene dine kommer opp. Røde kort betyre utestengelse i en periode eller permanent. Da må det være ett klart regelverk, slik at alle forstår hva som fører til kort. Samtidig må moderatorene vise skjønn.

Jeg prøve å ta en titt på den tråden du linket til, Rolf, men fikk følgende melding:
utlending, du har ikke tilgang til å se på denne siden. Dette kan ha en av flere årsaker:

Din konto er ikke aktivert,Konto må godkjennes først av forumledere.
Din bruker konto har ikke de nødvendige tilganger for å se på denne siden. Prøver du å editere en annen brukers innlegg, komme inn på administrasjonsfunksjoner eller ett annet privligert område?
Dersom du prøver å poste ett innlegg, kan administratorene ha stengt kontoen din.

REBell
07-09-2007, 21:04
Meget interessant debatt. Det har vært en ganske stygg tone inne på forumet denne sesongen - ikke alt har vært rettet mot vår kjære avgåtte trener - og det viser jo at det er behov for endringer. Samtdig er anonyme fora vanlige både på internett generellt, og spesielt blandt fotballsupportere (skal inrømme at jeg ikke har studert akkurat det, men har heller aldri vært innom ett supporterforum som krever fullt navn).

En mulighet er å ha ett ranking system - la medlemene rangere inleggene til folk som gode eller dårlige slik at alle bygger opp ett "rykte". Hvis du har godt rykte kommer inleggene dine opp med en gang. Nøytralt rykte betyr at du må vente 15-30 minutter. De med dårlig rykte må vente noen timer.

En annen mulighet er at moderatorene kan dele ut gule eller røde kort; samme effekt - desto flere kort, jo lenger må du vente før inleggene dine kommer opp. Røde kort betyre utestengelse i en periode eller permanent. Da må det være ett klart regelverk, slik at alle forstår hva som fører til kort. Samtidig må moderatorene vise skjønn.

Jeg prøve å ta en titt på den tråden du linket til, Rolf, men fikk følgende melding:

Prøve å rydde litt i den, men var for mye rart så tok den vekk. Derfor jeg ba om råd..

REBell
07-09-2007, 21:20
Jeg har sett på et par regelsett og det til Kanarifansen er et av de bedre, hva synes dere. Skal det være med detaljert, spesifikt eller andre ting;

§1 Post tråder og svar på riktig sted
Emner og spørsmål skal legges i riktig forum. Se forumbeskrivelsen før du poster i forumet, så er du sikker på at du poster i riktig forum.
Kamptrådene, for eksempel, er forbeholdt snakk om en kamp. Her diskuteres lagoppstillinger og skader før en kamp, hendelsesforløp under kampen, og til slutt reaksjoner etter kampen. Tur-diskusjon, tifo-diskusjoner også videre tas i de respektive fora, og altså ikke i kamptråden.
Vi oppfordrer dessuten alle brukere til å informere om denne regelen dersom en kamptråd sklir ut. Konsekvent posting i feil forum og/eller tråd kan medføre advarsler. Innlegg kan dessuten flyttes/slettes til de rette trådene uten varsel, selv om prøver å begrense dette.

§2 Vis respekt
Skriv på en måte som er respektfull overfor de andre brukerne. Vi tolererer selvfølgelig diskusjoner, men hvis du går så langt som å "skjelle ut" eller plage andre brukere, vil dette få følger for deg.
Merk også at folk i alle aldere bruker dette forum.

§3 Ufin språkbruk er forbudt
Trusler, rasisme, hets og annen ufin språkbruk toleres ikke, og vil bli moderert uten samtykke. Brudd kan medføre utestengelse.

§4 Ikke ta jobben som moderator
Vennligst ikke lat som om du er en moderator om du ikke er det. Vi er selvfølgelig glade for tips om brukere som bryter disse reglene, men tips oss, ikke kjeft ut brukeren som har gjort feilen. Det er vår jobb.
Moderatorene arbeider etter innholdet i denne tråden, slik at du også kan se hva moderatorene arbeider etter. Revisjon av innholdet i denne tråden gjøres i samarbeid mellom alle i moderator-teamet.

§5 Tekster, linker som strider mot norsk lov er forbudt
Husk at dette forumet er for vanlige brukere. Hold derfor språkbruken på et rolig nivå. Linker, bilder, tekster eller annet materiale som strider mot norsk lov er forbudt. Husk også på at barn kan gjeste disse sidene. Tekstlinker eller linker til upassende innhold tolereres ikke, og vil bli slått hardt ned på.
Her på kfl.no skal alle være velkomne, og foreldre skal ikke bekymre seg over hva ungene møter på våre sider.

§6 Forumet er også kopibeskyttet
I likhet med innhold på kfl.no forøvrig, er alt som postes i dette forumet kopibeskyttet. Derfor er det ulovlig å plassere innhold herfra på andre sider. Dette gjelder især omfangrikt materiale som guider også videre, men er ikke gjeldende for andre mindre ting. Dersom du spør forfatteren av det du vil kopiere på forhånd, skal ikke vi hindre deg i å kopiere noe. Innhold på postet på disse sidene kan brukes av kfl.nos nettredaksjon på øvrige deler av siden.

§7 Ikke belast andres servere med bildelinker
Unngå helst å henvise til bilder som ligger på andre servere, med mindre denne serveren er din. Hver gang bildet lastes ned vil det bruke båndbredde på den serven. Dette gjelder bruk av [img]-taggen.

§8 Begrens bruk av smiley, farger, tekststørrelser også videre
Ikke bruk ekstremt mange smilies, masse farget/stor/liten tekst osv. Kluet er at det skal være mest mulig leselig. Bruk derfor heller ikke bare STORE bokstaver eller mange utrops-/spørsmålstegn. Dette gjelder spesielt i emnene, da det forstyrrer brukerne veldig.

§9 Skriv meningsfylte innlegg
Begrens korte og unødvendige innlegg som "ok", "enig", "=)" også videre. Skriv fornuftig. Vi er ikke noe språkpoliti, men det er mange som er opptatt av korrekt norsk. Prøv å skrive riktig, bruk gjerne ordbok om nødvendig.
Vi tolerer likevel ikke utskjelling av andre brukeres språk, men snarere hyggelige oppfordringer. Vi er også klar over at det finnes mange med dysleksi der ute. Ha dette i mente om du oppfordrer om bedre språkbruk.

§10 Lag meningsfylte overskrifter
Lag overskrifter som beskriver innholdet i posten din når du oppretter tråder. "Tabloide" tråder kan nok tiltrekke seg mange besøkende, men gjerne ikke de du ønsker (det vil si kritiske innvendinger mot overskrifter).

§11 Spam er forbudt
Spam er både reklame og gjentakelse av innlegg og tråder på utallige steder på forumet. Dette gjelder også bruk av Personlige Meldinger. Misbruk av denne tjenesten kan føre til utestengelse.

§12 Reklame er ikke tillatt
Det er ikke lov til å reklamere for andre nettsteder. Du kan henvise til andre nettsider, men forsøk på reklame blir avslørt.

§13 Signaturer
Signaturen er ment som en liten personlig anekdote. Det er ikke tillatt med bilder i signaturen. Begrens også antall tegn. Overdreven bruk av signatur kan føre til at moderatorer endrer signaturen din uten forvarsel (men PM i etterkant).

§14 Avatarer
Avatarer er et personlig bilde du kan legge til i profil din. Avataren vil synes i alle innleggene dine. Regler for bilder som allerede beskrevet ovenfor gjelder. Animerte avaterer er ikke tillatt.

§15 Utestengelse
Gjentakende brudd på reglene, eller brudd på alvorlige regler, kan føre til utestengelse. Vi er ikke urimelige, så du kan få en ny sjanse på et senere tidspunkt. Ta da kontakt med en av moderatorene.

§16 Revisjon av dette innholdet
Endringer i reglene skjer uten foregående varsel. Du plikter å holde deg løpende kjent med innholdet her.
Dersom du har forslag til regelendringer, tillegg eller noe vi kan fjerne, kan du foreslå det i kfl-forumet.

Espen K G
07-09-2007, 21:25
Kvifor er det grunn til å tru at folk sitte her og skriver annleis FORDI dei er anonyme?Sjekk VGD, så finner du svaret ditt :)

Notch; neppe det samme. I profilen min står det hvor jeg bor, og hva jeg driver med på fritiden. Dette gjør det relativt enkelt å vite hvem jeg er, eller finne ut av det for dem som ønsker det.

Espen K G
07-09-2007, 21:46
Ikke bare dette i forumet, og selv om jeg føler svært lite behov for å måtte forsvare det å være anonym, så navngir jeg meg i lukkede forum ellers. På ett forum hvor "alle" har tilgang til mine meninger har jeg ingen interesse av - for å sette litt humør på dette : Hvis jeg skulle ha fallt for fristelsen å forbanne MK for alt det står for og alle personene i MK og jeg skulle havne i ett jobbintervju med en MK supporter som googler navnet mitt til det forumet. Selvfølgelig en tenkt situasjon, der ligger litt av prinsippet mitt.Dersom det hadde vært et bedre kontrollsystem ved registrering på dette forumet, i tillegg til at man måtte være registrert for å kunne lese det, hadde ting da forandret seg?

Hvis det er langt fler som har trådd over streken enn det jeg har fått med meg viser det jo bare at ting fungerer på moderatorsida... så ikke helt poenget ditt med å bringe opp akkurat det teamaet heller.Det var du som tok opp det temaet, ikke meg :icon_wink: Jeg synes derimot at å si "ting fungerer på moderatorsida", når de må slette en haug med innlegg hver eneste dag, er feil synsvinkel. Det skal ikke være nødvendig for dem å sitte hver dag, hele dagen og slette poster. Dersom brukerene her inne formulerte seg slik de ville gjort om "motstanderen" stod en halv meter unna (og var 20cm høyere + 50kg tyngre) ville det, etter min mening, vært et bedre forum.
Problemet er at noen skjuler seg bak sitt anonyme nick, slik at de kan spre eder og galle om alt og alle, noe som medfører en unødvendig belastning for moderatorene.

Ærlig talt la forumet leve som det er - så får de som har fått/tatt ansvaret for å moderere gjøre en så god jobb som de kan - jeg syns de klarer seg bra.Visst klarer de seg bra, men de kunne fått en mye mindre arbeidsmengde en de har per i dag. Selv om du synes den ikke er så halvgal :icon_wink:

PS: Rolf Eivind, den lista til Kanarifansen så meget bra ut. Stort sett dekkende for det behovet som er her.

Brand
07-09-2007, 21:46
Sjekk VGD, så finner du svaret ditt :)

Notch; neppe det samme. I profilen min står det hvor jeg bor, og hva jeg driver med på fritiden. Dette gjør det relativt enkelt å vite hvem jeg er, eller finne ut av det for dem som ønsker det.

Enkelte anonyme er useriøse,andre er seriøse,både på VG og andre plasser.

Eg synes dette er overdramatisering,eit tema som eskalerer på sitt eige
momentum og ut av kontroll.

Espen K G
07-09-2007, 21:50
Enkelte anonyme er useriøse,andre er seriøse,både på VG og andre plasser.Men, er overvekten på VGD av den første eller den andre kategorien? Jeg mener det er den første, nettopp fordi det er mulig å være fullstendig anonym.

Eg synes dette er overdramatisering,eit tema som eskalerer på sitt eige
momentum og ut av kontroll.Dette kan moderatorene svare på synes jeg. For det er de som har arbeidet med å renske forumet, og da disse også har foreslått endringer regner jeg med at de ser det som et stort problem (uten at jeg skal svare for dem).

Brand
07-09-2007, 21:57
For det er de som har arbeidet med å renske forumet, og da disse også har foreslått endringer regner jeg med at de ser det som et stort problem (uten at jeg skal svare for dem).

Eg har ikkje vært her så lenge,godt mulig desse problema har pågått lenge ja.

REBell
07-09-2007, 22:12
Problemmet er kanskje ikke enkeltinnlegg i seg selv, men helheten slik den presenteres på samtlige forum.
Når det kommer fram at spillere ikke ønsker fortsette karrieren i Start grunnet det negative rundt på nettsteder og generelt med rykter som slike ting i byen tvinger vi kanskje fram en slik debatt som dette.

Jeg føler personlig vi har hatt god kontroll på forumet, men jeg må jo innrømme at jeg er lei av å være "redd" for at ting skal skrives og at ting skal ta helt av. Media er gode til å ta ting fra supporterforum og kjøre saker ut av den andre verden.

Skal vi ha et skriftelig regelverk føler jeg også at brukerne må ta del i den debatten som foregår i forkant. Man kan si at bilbelte er påbudt, men allikevel kjører en haug uten som noen så bra skrev.

desibelo
07-09-2007, 22:58
Til Rolf,

Kan det bli snakk om at kun betalende medlemmer får skrive? Da kunne vi jo ha brukt fulle navn istedenfor nick så ble det enda mer saklig sikkert!

Lynet
07-09-2007, 23:15
Til Rolf,

Kan det bli snakk om at kun betalende medlemmer får skrive? Da kunne vi jo ha brukt fulle navn istedenfor nick så ble det enda mer saklig sikkert!

NÅ er det på tide å roe seg her!
Selvfølgelig skal forumet være åpent for alle. De som registrerer seg med navn og de anonyme, medlemmer og ikke medlemmer.
Finnes en grense for hvor langt man kan strekke dette med seriøsitet og reglement! Alt fungerte ypperlig på forumet før SIB sin tid i Start. Det vil det nok også gjøre når ting har roet seg litt igjen...

Rune Abrahamsen
07-09-2007, 23:17
NÅ er det på tide å roe seg her!
Selvfølgelig skal forumet være åpent for alle. De som registrerer seg med navn og de anonyme, medlemmer og ikke medlemmer.
Finnes en grense for hvor langt man kan strekke dette med seriøsitet og reglement! Alt fungerte ypperlig på forumet før SIB sin tid i Start. Det vil det nok også gjøre når ting har roet seg litt igjen...

Godt poeng du har der. Men akkurat det kommer vel an på åssen trener Start får tak i da. Men det skal endel til å slå SIB da.

REBell
07-09-2007, 23:34
Er en sannhet med modifikasjoner at alt endret seg med sib, det har dog bare kommet klarere fram.
Men nå er fokuset å prøve å synliggjøre at ting her kan få konsekvenser. Og mange har etterlyst et klart regelsett. Nå er debatten igang, og alle skal få anledning til å skrive det de mener. Ikke noe er for dumt, synsing er lov.

Lars Olav Karlsen
08-09-2007, 00:30
Jeg har sett på et par regelsett og det til Kanarifansen er et av de bedre, hva synes dere.

Jeg syntes de reglene var flotte jeg. Det burde være et minstekrav med slike regler.

Rune Abrahamsen
08-09-2007, 00:32
Jeg har sett på et par regelsett og det til Kanarifansen er et av de bedre, hva synes dere.

Det virker veldig fornuftig det.

Brand
08-09-2007, 11:06

Det bør være tilnærmet nulltoleranse på privatliv/henge ut/personkarakteristikker
und so weiter.

Bruk nokre regler a la kfl sine,innfør sanksjoner spesielt på personangrep av
diverse slag,gjerne utestengelse 1 uke,2 uker,1mnd og eventuelt permanent
alt etter kor alvorlig tilfellet er og om brukeren aldri lærer.

Gi advarsel på PM til første gangs "forbrytere" osv. med beskjed om å skjerpe
seg eller bli utestengt.

Per Christian Dversnes
08-09-2007, 11:17
http://davywathne.nettblogg.no/1189200101_tarvelighetens_triumf.html

Davy tar et oppgjør bl.a. med anonyme "skribenter" på nettet.

REBell
08-09-2007, 11:19
KFL reglene lagt inn i åpningsinnlegget slik at de er lette å finne for ny :)

REBell
08-09-2007, 11:20

Jeg må si jeg blir oppgitt når en Expert i TV2 klager på drittslenging. For dette er en mediekjørt sak til de grader, og alle expertene har analysert opp og ned og i mente på dette her.

Ole Gilboe Hermansen
08-09-2007, 11:22
Jeg må si jeg blir oppgitt når en Expert i TV2 klager på drittslenging. For dette er en mediekjørt sak til de grader, og alle expertene har analysert opp og ned og i mente på dette her.

Ja, han sitter vel litt i glasshus han godeste Davy.

Patrick Hansen
08-09-2007, 11:25

Blir flau på våre vegne når jeg leser det, selv om Davy nok sitter litt i glass bur og kaster stein her.( han er vel ansatt i en kanal som elsker å dramatisere innen topp fotballen)

Rune Abrahamsen
08-09-2007, 11:46
Blir flau på våre vegne når jeg leser det, selv om Davy nok sitter litt i glass bur og kaster stein her.( han er vel ansatt i en kanal som elsker å dramatisere innen topp fotballen)

Davy sitter i stort glassbur. Dette er sakset fra artikkelen: "Bjørnebye ferdig, sto det på meldingen som bredte seg som ild i gresk gress på norske nettsteder sist onsdag."

Hvem var først ute med denne meldingen? Kan det være TV2 mon tro.

Espen K G
08-09-2007, 12:04
Interessant lesing ifm denne tråden, og den siste ukens "hendelser":
http://davywathne.nettblogg.no/

- Så nå at denne var lagt inn i tråd #1 om emnet. Sorry

Espen K G
08-09-2007, 12:09
På meg virket det mer som om Davy kritiserte diverse innlegg av privatpersoner på debattsider rundt omkring, lik flere innlegg som har blitt slettet på dette forumet. Merk følgende setninger:
"...dem som under psevdonym og uten å gi seg til kjenne fritt fråtset i løgner, halvsannheter, forvrengninger og injurierende slarv."
"Men bakholdsangrep som rammer ens nærmeste, er vi alle ekstremt sårbare for."

Mulig jeg tar feil.

Store Tå
08-09-2007, 12:24
Davy viser med denne bloggen hvordan han virkelig er. Skinnhellig. Kaster stein i glasshus. Generaliserer. Og indirekte sprer han rykter på samme måte som han beskylder andre for å gjøre.

For dette forumets del er jeg enig i at noen gikk for langt, men at moderatorene gjorde en så god jobb at Menigheden ikke har noe å skamme seg over.

Rolling stones
08-09-2007, 12:48
[QUOTE=Per Christian Dversnes;152748]http://davywathne.nettblogg.no/1189200101_tarvelighetens_triumf.html

Utdrag av bloggen til Davy Wathne:

"I ettertid virker det nesten visjonært at Stig Inge Bjørneby anbefalte skjønnlitteratur og forsøkte å lokke spillerne sine med inn i bøkenes verden. Ikke vet jeg om det var Henrik Ibsen og "En folkefiende" han anbefalte for Kristofer Hæstad, Atle Roar Håland og Fredrik Strømstad. Men skal vi få lov å foreslå noe for de sørlandske hyklere og dobbeltmoralister , må det bli H. C. Andersens samlede verker og særlig eventyret "Det er ganske visst". "

Dette er nok desverre litt av sannheten om oss Sørlendinger. Dette hadde neppe skjedd i Oslo, Bergen eller Tromsø for å si det sånn!

YgorNo1
08-09-2007, 13:30
Jeg vil jo sette en pekefinger til journalister og sikkert også tv2 da de møtte opp ved huset til bjørnebye ved sene kvelds-stunder.
Gudsjelov at kun SIB var hjemme, noe journalistene ikke viste noen ting om.

Davy har mye rett også, jeg har ikke med øyne sett så mye skitt og hat på et forum.
Foreslo at menigheden leverte inn drakt Nr12, inntil videre til dere kom på bedre tanker.
Klubben beto ikke kun av en trener med navn Stig Inge, på forumet var det 99% kun Stig Inge det ble snakket om...
Forslag på forslag kom og idèr kom på løpende bånd om hvordan denne personen skulle fjernes og
Lage så stort press som mulig slik at det ble uværdig å være vår trener.
Forumet har fortsatt en stor ripe i lakken, maken til oppførsel ..
Så vidt jeg vet så er det 2-3 stk med meg som har ønsket han lykketil videre, det er vanlig folkeskikk å gjøre.
Jeg har ennå ikke engang sett på forumets sider at denne mannen har blitt ønsket det?*Shame*

Han feilet, var ung og thats it. Glem det og heller gi han et håndtrykk iform av vennskap enn å gi han en hånd i trynet.
Jeg sier ikke med dette at moderator/er var for snille, å styre forumet under stormen var vanskelig og nesten umulig kan jeg tro.
Men alle må gå i seg selv og se om all hykkleriet var virkelig så nødvendig.

REBell
08-09-2007, 14:38
Har nå laget et spesifikt forslag i post 1 her.
Dekker det nok, må det være tydligere på reaksjoner, fyr løs litt :)

killerwolf
08-09-2007, 16:43
Jeg vil jo sette en pekefinger til journalister og sikkert også tv2 da de møtte opp ved huset til bjørnebye ved sene kvelds-stunder.
Gudsjelov at kun SIB var hjemme, noe journalistene ikke viste noen ting om.

Davy har mye rett også, jeg har ikke med øyne sett så mye skitt og hat på et forum.
Foreslo at menigheden leverte inn drakt Nr12, inntil videre til dere kom på bedre tanker.
Klubben beto ikke kun av en trener med navn Stig Inge, på forumet var det 99% kun Stig Inge det ble snakket om...
Forslag på forslag kom og idèr kom på løpende bånd om hvordan denne personen skulle fjernes og
Lage så stort press som mulig slik at det ble uværdig å være vår trener.
Forumet har fortsatt en stor ripe i lakken, maken til oppførsel ..
Så vidt jeg vet så er det 2-3 stk med meg som har ønsket han lykketil videre, det er vanlig folkeskikk å gjøre.
Jeg har ennå ikke engang sett på forumets sider at denne mannen har blitt ønsket det?*Shame*

Han feilet, var ung og thats it. Glem det og heller gi han et håndtrykk iform av vennskap enn å gi han en hånd i trynet.
Jeg sier ikke med dette at moderator/er var for snille, å styre forumet under stormen var vanskelig og nesten umulig kan jeg tro.
Men alle må gå i seg selv og se om all hykkleriet var virkelig så nødvendig.
Hvorfor ble ikke møtet holdt på Sør Arena hvor stort presseoppmøte ikke er en belastning? Start/SIB er jo ikke dummere enn at de vet slike saker tiltrekker seg et sultent pressekorps.
Jeg mener moderatorene har gjort hva de kan for å unngå personrykter på forumet, bla. med nattestenging av forumet, vet ikke om noe annet fotballforum hvor dette er gjennomført.
Når det gjelder presset mot SIB her på forumet så var det en suksess slik jeg ser det og delaktig til SIBs avgang, noe de fleste så på som en nødvendighet.
Hadde ikke SIB gått ville det fokuset vært her ennå, nå kan vi konsentrere oss om det viktige - å redde plassen.

Store Tå
08-09-2007, 16:58
Synes forslaget til regelverk er helt OK.

Jeg kommer med noen synspunkter i tillegg siden moderatorene virker oppriktig interessert:

1) Jeg vil oppfordre brukerne til ikke å bruke fullt navn. Bruk gjerne kombinasjoner av forbokstaver og etternavn eller gjør deg gjenkjennelig på andre måter. Vær oppmerksom på at alt du skriver kan bli brukt mot deg når du minst aner det. F.eks vil potensielle arbeidsgivere kunne reagere på at du har skrevet flere hundre innlegg på et forum, selv om innholdet er uskyldig. Hvis du ikke bruker fullt navn, blir det uendelig mye vanskeligere å google seg frem til det du har skrevet.

2) Tenk at den du omtaler kan komme til å lese det du skriver, og tenk hvordan du ville reagert hvis du ble omtalt på samme måte.

3) På grunn av utfordringene i punkt 1 og 2 er det positivt at innlegg slettes etter en stund. Om dette gjøres enkelt ved å slette hele tråder, eller om innlegg forsvinner av seg selv etter én måned, er ikke så viktig. Kan være greit at en del innlegg ligger, slik som f.eks tabelltipping og annet.

4) Det er forskjell på folk. En hovedtrener må for eksempel tåle mer saklig og også usaklig kritikk enn for eksempel en assistenttrener. Han får bedre betalt, og en større del av æren hvis det går bra. Andre, som har som levebrød selv å slenge med leppen, må tåle enda mer. Nå tenker jeg på Davy, ikke Matta. En sportsdirektør får mindre ære når ting går bra, og bør derfor få mindre pepper for dårlige resultater. Saklig kritikk bør han derimot tåle mye av.

5) Forumet er til for dem som støtter Start. Det bør være lavere terskel for å kritisere andre klubber enn Start. Særlig gjelder det spillere. Det bør være lov å kalle Riseth for en klyse. Kaller man Strømstad for det samme, bør det bli umiddelbar eksklusjon.

6) Debattanter som er frekke i kjeften, får tåle å få igjen med samme mynt. Samtidig er vi nok flere som synes det nettopp er disse debattantene som gjør forumet morsomt. Så glem fornærmelser så fort som mulig.

7) Ikke tenk på om pressen skal bruke et av innleggene til å kritisere forumet eller Menigheden. Medlemmer og andre har egne meninger, og forumet har bedre rutiner enn det seriøse nettaviser har på sine forum.

REBell
08-09-2007, 17:08
2) Tenk at den du omtaler kan komme til å lese det du skriver, og tenk hvordan du ville reagert hvis du ble omtalt på samme måte.

Enig

4) Det er forskjell på folk. En hovedtrener må for eksempel tåle mer saklig og også usaklig kritikk enn for eksempel en assistenttrener. Han får bedre betalt, og en større del av æren hvis det går bra. Andre, som har som levebrød selv å slenge med leppen, må tåle enda mer. Nå tenker jeg på Davy, ikke Matta. En sportsdirektør får mindre ære når ting går bra, og bør derfor få mindre pepper for dårlige resultater. Saklig kritikk bør han derimot tåle mye av.

Enig i at kritikken bør kunne være varierende :)

5) Forumet er til for dem som støtter Start. Det bør være lavere terskel for å kritisere andre klubber enn Start. Særlig gjelder det spillere. Det bør være lov å kalle Riseth for en klyse. Kaller man Strømstad for det samme, bør det bli umiddelbar eksklusjon.

En interessant debatt hvertfall, for jeg vil i minst mulig grad diskutere andre spillere bortsett fra i kampsammenheng. Tenker du det er jeg enig :)

MrKokken
08-09-2007, 17:20
Selv om vi egentlig er ferdige med SIB nå, tillater jeg meg å opprette denne tråden, da jeg ikke kunne finne et annet passende sted å legge informasjonen. Jeg kan heller ikke se at noen andre har postet noe med dette innholdet.

Intensjonen med tråden er for øvrig ikke å starte en ny debatt om forum-oppførsel, det kan vi holde i de andre trådene som er opprettet for det formålet.

Jeg ber om at moderatorene flytter innholdet til andre steder, hvis dette er ønskelig fra deres side.

Så; det jeg vil er bare å gi en link til Davy Wathnes blogg, der han tar opp behandlingen av SIB;

Tror det kan være nyttig å se på saken fra andre perspektiver enn de som har rådet her i det siste.

Alf Qaida
08-09-2007, 17:43
Et tips til regel:
- Les tidligere postinger i tråden du har tenkt å legge inn innlegg. Intetsigende ord som "enig", "støttes" bør fjernes. Se etter om link til nettartikkel o.l. er postet før. Ved gjentatte innlegg av denne typen, bør vedkommende utestenges en viss periode.

PS: For de som vil vite navnet mitt, sjekk ut Menighedens valgkomite.

MrKokken
08-09-2007, 17:49
Selv om vi egentlig er ferdige med SIB nå, tillater jeg meg å opprette denne tråden, da jeg ikke kunne finne et annet passende sted å legge informasjonen. Jeg kan heller ikke se at noen andre har postet noe med dette innholdet.

Intensjonen med tråden er for øvrig ikke å starte en ny debatt om forum-oppførsel, det kan vi holde i de andre trådene som er opprettet for det formålet.

Jeg ber om at moderatorene flytter innholdet til andre steder, hvis dette er ønskelig fra deres side.

Så; det jeg vil er bare å gi en link til Davy Wathnes blogg, der han tar opp behandlingen av SIB;

Tror det kan være nyttig å se på saken fra andre perspektiver enn de som har rådet her i det siste.

Beklager ufattelig dårlige preliminære undersøkelser på denne. Tragisk amatørmessig.

killerwolf
08-09-2007, 17:57
Jeg tar mannen Davy Wathne med ei stor klype salt, han funker bra på tv men jobber selv i intrigekanal nr. 1, Tv2.
Han vil jo helst at Sørlendingen skal være av den ufarlige, trauste og alltid smilende typen. Sånn sett så skuffer vi kanskje.
Ellers ser jeg virkelig ikke at vi er verre her nede enn i Bergen, Trondheim eller Stavanger. For de som har vært inne på Brann, RBK eller Vikings debattforumer så vet dere at de ikke debatterer mer skånsomt.
Nå retter heller ikke Davys kritikk seg mot dette forumet, men mot forumer/bloggere/media generelt.

Jeg synes uansett ikke synd på SIB, han burde ha trukket seg før folkets vrede gikk amok, men han satte seg selv over klubben og gikk ikke før han måtte.
Hadde han oppført seg eksemplarisk her nede så ville han også fått mer respekt, løgner som at Steinar P. var skadet osv. er ikke akseptabelt.

REBell
08-09-2007, 19:25
Et tips til regel:
- Les tidligere postinger i tråden du har tenkt å legge inn innlegg. Intetsigende ord som "enig", "støttes" bør fjernes. Se etter om link til nettartikkel o.l. er postet før. Ved gjentatte innlegg av denne typen, bør vedkommende utestenges en viss periode.

PS: For de som vil vite navnet mitt, sjekk ut Menighedens valgkomite.

Enig, og det er lagt til.

Espen K G
08-09-2007, 20:48
1) Jeg vil oppfordre brukerne til ikke å bruke fullt navn. Bruk gjerne kombinasjoner av forbokstaver og etternavn eller gjør deg gjenkjennelig på andre måter. Vær oppmerksom på at alt du skriver kan bli brukt mot deg når du minst aner det. F.eks vil potensielle arbeidsgivere kunne reagere på at du har skrevet flere hundre innlegg på et forum, selv om innholdet er uskyldig. Hvis du ikke bruker fullt navn, blir det uendelig mye vanskeligere å google seg frem til det du har skrevet.Dette argumentet skjønner jeg virkelig ikke. Selv jobber jeg i Forsvaret og ser ikke dette som et problem, selv om dette er en organisasjon (i hvert fall den bransjen jeg jobber i) som virkelig undersøker sine fremtidige ansatte. Likevel har jeg ingen problemer med å sette navnet mitt til ting jeg skriver på interwebben.
Jeg kan stå for alt jeg har skrevet, selv om mine synspunkter på noen ting sikkert kan endre seg om noen år. Dersom ikke min fremtidige arbeidsgiver forstår at synspunkter forandrer seg ettersom man blir eldre, da er det ikke et firma jeg ønsker å jobbe for.
Dersom du ikke kan stå for det du skriver overfor en fremtidig arbeidsgiver, da bør du virkelig vurdere om det er verdt å legge det ut på et forum i det hele tatt.

Og...paranoiaen lenge leve ;)

eksil
08-09-2007, 21:09
OK regler, men du må fjerne minst 3/5 av teksten. Det er _alt_ for mye tekst, jeg tør vedde på at minst halvparten av de som har svart i denne tråden ikke har lest reglene.

Jeg savner også en helt spesifikk regel som kun går på rykter/kilder.

REBell
08-09-2007, 21:11
Renskriving vil komme :)
Nå er det bare dekke det meste. Skal se gjennom det ang kilder og det.

Krs
09-09-2007, 14:37
Davy Wathne mener tydeligvis noe om oss.....

killerwolf
09-09-2007, 16:48
Davy Wathne mener tydeligvis noe om oss.....

Det er det ingen som har tatt opp tidligere i tråden....

REBell
11-09-2007, 10:58
Det er det ingen som har tatt opp tidligere i tråden....

Ernst Ravnaas følger i dagens FVN opp Davy sin blogg. Finnes på kommentarsidene i del 2.

Ole-Bernt
11-09-2007, 12:14
Det står: Reklame for andre nettsider i forumet er forbudt, og slåes hard ned på.

Hva er reklame for andre sider? Man må jo kunne si at
"- Per er flink til xxxxx og zzzz. Les mer på www.per.com"

Men ikke "Les www.per.com og bli klok"

Link til kilder da må være postivt? Eller?

REBell
11-09-2007, 12:16
Det står: Reklame for andre nettsider i forumet er forbudt, og slåes hard ned på.

Hva er reklame for andre sider? Man må jo kunne si at
"- Per er flink til xxxxx og zzzz. Les mer på www.per.com"

Men ikke "Les www.per.com og bli klok"

Link til kilder da må være postivt? Eller?

Reklame for nettsider er ikke det samme som å komme med henvisning til nettsider :)
Men å komme med:
"- Per er flink til å lage og å selge pizza. Les mer på www.per.com"
Er reklame :)

Men selvsagt vil ting som er henvisninger til artikkler, fornuftie henvisninger eller noe annet som ikke vil bli fjernet :)
Dog er det tingene som ikke har noe med forum relaterte ting, eller direkte reklame for ei side som fjernes.

Slik som porno reklamen :)

Alf Qaida
11-09-2007, 12:36
Ernst Ravnaas følger i dagens FVN opp Davy sin blogg. Finnes på kommentarsidene i del 2.
Og hvem er det han viser til? Selv om diskusjonen rundt Stigs avgang er ferdigdiskutert her på Menighedens verdensvev, så vil jeg presisere at det var treneren det ble reagert på fra min side, og ikkje personen.

REBell
11-09-2007, 12:39
Og hvem er det han viser til? Selv om diskusjonen rundt Stigs avgang er ferdigdiskutert her på Menighedens verdensvev, så vil jeg presisere at det var treneren det ble reagert på fra min side, og ikkje personen.

Han snakker om ryktemakerne.

Lars Olav Karlsen
11-09-2007, 12:40

Slik jeg forstod artikkelen til Davy så gikk ihvertfall ikke han ut mot de som ville kaste Bjørnebye på bakgrunn av resultater men de som hele tiden drev på med ryktene som gikk på hva privatpersonen Bjørnebye drev på med i fritiden. En kan mene hva en vil om de ryktene men det er uansett totalt forkastelig og bruke dem i den debatten vi var i. Hadde alle holdt seg til rene sportslige argumentasjoner ville fortsatt trenerbyttet vært en realitet, alt det andre var bare med på å forsøple debatten.

Ole-Bernt
11-09-2007, 12:50
Reklame for nettsider er ikke det samme som å komme med henvisning til nettsider :)
...
Synes setningene :
- Det er ikke lov til å reklamere for andre nettsteder. Du kan henvise til andre nettsider, men forsøk på reklame blir avslørt.

er bedre. Det er etter min mening positivt å hevnvise til andre sider som kilde, fremfor å lime inn hele meldingen som andre har skrevet. Slikt bør man be om mer av...

Stig Hornnes
11-09-2007, 12:54

Kan noen referere for oss som ikke har papirversjonen?

Alf Qaida
11-09-2007, 14:26
Kan noen referere for oss som ikke har papirversjonen?
Med fare for at innlegget mitt blir slettet, men her følger et kort referat:
Bla-bla-bla. Bla-bla-bla. Bla-bla-bla.... ;)

gorre
11-09-2007, 14:54
Jeg tenkte bare jeg skulle følge opp med et litt morsomt innlegg. Trådoverskriften er "Verdi og moral debatten". Hvordan er det egentlig man verdier en debatt, for ikke å snakke om hvordan man moraler debatten.
Siden det ikke er lov med reklame, kommer det her en henvisning til dem som synes at orddeligsfeil er vriene greier: Sjekk ut på www.amo.no

Ole Gilboe Hermansen
12-09-2007, 07:03
I dagens papirutgave av VG tar Matta et oppgjør mot hetsen som han og Stig Inge har opplevd i de siste uken. Matta vurderte å slutte pga dette. Ernst uttaler at noe av hetsen som har kommet frem kan være straffbart. Bare så det er klart så gjelder denne saken ikke bare våre sider, men også f.eks VG sine sider. Men, jeg mener at Matta og co må tåle kritikk, men jeg skjønner at han reagerer på noe av hetsen. Er ikke kult når det går utover barna eller ektefelle.

Finn Halvorsen
12-09-2007, 07:50
Jeg synes det er flott at verdi og moral diskuteres i etterkant av det som har skjedd i forbindelse med SIB og andre ledere i klubben.

Jeg har ikke vært så aktiv i debatten rundt treneravgang, nettopp fordi det har vært presentert så mye søppel i debatten.

Jeg er glad for at ledelsen i Menigheden ønsker å sette grenser for hvor langt ,man kan gå i offentlig mobbing av personer og dens familie.

Jeg er ikke i mot at det kritiseres, men det er stor foskjell på kritikk og mobbing, og her bl.a. på dette forum har det vært mer regelrett mobbing enn konstruktiv kritikk.

Jeg synes også at moderator bør se på ordbruken i enkeltes signaturer, man bør der ikke komme med personhets.

Alf Qaida
12-09-2007, 09:30
I dagens papirutgave av VG tar Matta et oppgjør mot hetsen som han og Stig Inge har opplevd i de siste uken. Matta vurderte å slutte pga dette. Ernst uttaler at noe av hetsen som har kommet frem kan være straffbart. Bare så det er klart så gjelder denne saken ikke bare våre sider, men også f.eks VG sine sider. Men, jeg mener at Matta og co må tåle kritikk, men jeg skjønner at han reagerer på noe av hetsen. Er ikke kult når det går utover barna eller ektefelle.
Uten å ha lest hva Matta sier/blir sitert på, så trodde jeg hovedfokuset nå burde være de 7 kampene som venter. Start har fått ny trener, og det er ny giv i laget, publikum etc. Men Ernst og Matta sørger for at man stadig blir minnet på fortiden. Hold fokus utad!!

Lars Olav Karlsen
12-09-2007, 09:49

Uten å ha lest innlegget har jeg en følelse av at det ikke er kritikken som kritiseres men ryktespredningen. Før disse ryktene begynte å gå sa jo Bjørnebye at han ikke hadde noen problem med kritikken, så det er helt klart andre ting som omtales.

... og den er det faktisk greit at de tar opp i ettertid. Den var ufattelig ufin og når flere ser det som sin plikt og ringe kona til Bjørnebye for å fortelle henne om dette til stadighet så er det direkte forkastelig.

flaxxlodd
12-09-2007, 09:51
Bjørnebye har fremstilt seg selv som en person som tåler kritikk og press bedre enn noen.

Espen K G
12-09-2007, 10:14
Bjørnebye har fremstilt seg selv som en person som tåler kritikk og press bedre enn noen.Det vil ikke si det samme som at familien hans tåler ryktespredning. Det er nok helt sikkert at han pratet om sportslig kritikk.

Lars Olav Karlsen
12-09-2007, 11:55
Det vil ikke si det samme som at familien hans tåler ryktespredning. Det er nok helt sikkert at han pratet om sportslig kritikk.

Ja, det er ufattelig at enkelte fortsatt hevder at det er den sportslige kritikken som taes opp i disse innleggene. Det er på tide at folk forstår at det er den skitne kampanjen med stygge rykter og slikt. En kan mene hva en vil om dem og om de er riktige eller ikke, men slike rykter er og blir rykter frem til noen av de involverte offentlig bekrefter dem.

Lars Olav Karlsen
12-09-2007, 12:47
ok, på tide og moderere seg litt her.

Jeg har nå lest artikkelen med Matta og jeg er overrasket over flere ting. Det ene er at han påstår og ha vært hetset selv. Det er mulig jeg trenger hjelp her men har Matta blitt hetset?

Ja, han har fått utrolig mye kritikk, og han har blitt hengt ut som en løgner ganske ofte, men det kan jo dokumenteres. Eller, la oss si det slik at enten har Matta vært ute med usannheter eller så har RBK, Lillestrøm og Marius Johnsen vært ute med usannheter.

Dessuten drar han inn dette forumet som et av de der hetsingen har fått florere, og det i samme setning som VG, Hegnar Online og Fvn.no. Det er jo rett og slett urettferdig og et hån mot Rolfs arbeid mot og umiddelbart fjerne ryktespredning her inne.

REBell
12-09-2007, 12:56
Dessuten drar han inn dette forumet som et av de der hetsingen har fått florere, og det i samme setning som VG, Hegnar Online og Fvn.no. Det er jo rett og slett urettferdig og et hån mot Rolfs arbeid mot og umiddelbart fjerne ryktespredning her inne.

Takk for støtten hvertfall!
Det er få som kjenner til det som virkelig har skjedd og hvor mye arbeid som er lagt ned på dette forumet, og jeg er lei meg for at han går ut på den måten der.

Man kan med enkelhet gå ut i etterkant å ta "forumene".

Bruk av forum er på mange måter feigt, men vi er det forumet som i etterkant er satt igang flere prosessere, dog uten å være innvolvert i den ryktespredningen som har skjedd.
Men vi fikk aldri navnet vårt i avisen, og det er kun Start som nevnes, så de store massene som leser VG kobler oss ikke direkte mot saken heldigvis.

Dazem
12-09-2007, 13:17
Det er vel enda ytringsfrihet her i norge?? eller er dette en ny "cuba"??? :/
Føler ikke vi generelt her i Menigheden forumet har vært særlig harde mot de i kritikken. Slike ting skal de overse i det hele tatt.
De andre forum/debattsidene vet jeg ikke noe om. Det er jo som regel der det kommer mest møkk og trussler osv. Her er det mer ryddig. og mye av grunnen for det er jo Rolf Eivind.

Jeg vil ikke ha navnet mitt slengt opp her på forumet som brukernavn og ser derfor det som viktigere at jeg skriver her inne forsatt som dazem. Mange innad menigheden vet jo hvem jeg er uansett. Men vil ikke la utforstående lese mitt og reagere og komme hjem og lage kvalm. Så dum er jeg ikke!! ;)

Men la oss si nå at Matta er oppgitt av kritikken? Jammen da får han bare endre sin attferd foran media. Enkelt og greit. Han slenger jo med leppa og er ganske så frekk mot media. Greit han vil vise at ingen kan herse med ham. Men det finnes måter på også som kan være litt mer tonegivende istedet for frekke kommentarer tilbake. Dette slår jo tilbake på hele klubben.

Det er dette jeg reagerer på. Ikke noe annet.

Når det angår SIB så er han endelig historie. Han hadde ikke erfaringen og var altfor sta!!

Lars Olav Karlsen
12-09-2007, 13:27
Føler ikke vi generelt her i Menigheden forumet har vært særlig harde mot de i kritikken.

Det kan du da ikke seriøst mene. Kritikken mot Bjørnebye spesielt og også Matta har vært ganske massiv her på forumet. Men det jeg mener er at det stort sett kun har dreid seg om grei kritikk på sportslige prestasjoner, oppførsel i media og ting en må tåle kritikk for.

I ettertid er det helt klart riktig å kritisere ryktespredningen og skittkastingen rundt Bjørnebye, men at Matta går ut og inkluderer seg selv blant de hetsede stiller jeg meg totalt uforstående til.

Jeg har ingen peiling på hva som har stått i andre fora, men siden han drar inn dette forumet som et av de som har hetset han så må jeg kunne stille meg uforstående.

Det hadde vært veldig interessant og fått han til å utdype hva han mener med dette. Gjerne noen eksempler på hva han ser på som hets.

Jeg skjønner godt at barna til Matta ikke liker og lese om faren slik han blir beskrevet her på forumet, men det må han ta skylden for selv. En kan ikke stoppe folk fra å kritisere en offentlig fordi en har barn som kan ta seg nær av det.

jor-el
12-09-2007, 15:17
Uten å ha lest hva Matta sier/blir sitert på, så trodde jeg hovedfokuset nå burde være de 7 kampene som venter. Start har fått ny trener, og det er ny giv i laget, publikum etc. Men Ernst og Matta sørger for at man stadig blir minnet på fortiden. Hold fokus utad!!

helt enig... jeg mener at matta ikke er rett mann for start i den stillingen han nå innehar, så får han heller kalle meg for tarvelig eller hva som helst... gjør du en dårlig jobb (spesiellt, fremstiller klubben dårlig i media) så får en høre det av supporterene som bl.a betaler lønna hans....

Notch Johnson
12-09-2007, 16:36
Matta og Bjørnebye prater om ting og tang på P4 om en time, altså 17.30.

Espen K G
12-09-2007, 16:38
Det er vel enda ytringsfrihet her i norge?? eller er dette en ny "cuba"??? :/Det er forskjell på ytringsfrihet og æreskrenkelse (som blir tatt opp i VG). Førstnevnte kan ingen ta fra deg, så lenge du ikke beveger deg ut i sistnevnte. Det er nok på andre debattsteder enn her det har vært snakk om æreskrenkelse. De tilfellene som har dukket opp her har moderator (aka Rolf Eivind og hans posse ;) ) tatt bort relativt raskt. Dette har ikke vært tilfelle på en del andre nettsteder, igjen som nevnt i VG.

aulin
12-09-2007, 16:38
Det har om topic her å gjøre, eller blir det reprise av P1 timene?

Notch Johnson
12-09-2007, 17:46
Skal si Matta var sinna på Holmer Hoven...

Alf Qaida
12-09-2007, 17:59
Er det å kalle en journalist for: "Ja, du er bare en dum journalist", ærekrenkende? hmmm...

YgorNo1
12-09-2007, 22:22
Vil jo si en ting;
Når jeg i kampens hete stakk tåa inn å ba noen har dempe seg i hatet og hetsen fikk jeg en god del PM tilbake at det ikke dreide seg om å sværte SIB,(Selv om sanger, bannere, pipekosterter rettet mot kun en person ble planlagt) og rett og slett hodeløs språkbruk her på nettet (men også i større grad utenfor denne siden) .
Heldigvis så var det på PM og jeg tenker over det nå som denne VIS HVEM DU ER, er ønsket på forumet.
De ville mest sannsynelig ha plaget meg via telefon og muligens mer mer.Som igjen ville ha distrahert dame og barn.

Da jeg leser i dagens VG så forstår jeg nå virkelig hvordan det var for SIB, Matta og familien rundt.
Jeg har en liten mistanke om at det kan være casuals som har gått det lengste veien her.

Jeg fortår ennå ikke hvorfor det skulle ta slik av, SIB er en ung og uerfaren trener.
Han trente laget så lenge han fikk lov.
Desverre ble det en fiasko i år som ikke kunne fortsette slik det gjorde.
SÅ:
Vær såppass fair at man ønsker i det minste mannen Lykketil videre.
Og ikke gi han fingeren på den måten som mange har gjordt.
Forumet trenger ikke slikt uetisk dritt.
Og takk og lov at vi slapp all dritten som ble planlagt under og før kampen mot RBK.
Sier ikke at vi skal sitte stille å se på ting faller, men person og familie "Angrep" er i alle situasjoner til rettelagt for amøber.

Ole-Bernt
13-09-2007, 00:33
Det viktigste vi kan lese ut av denne "debatten" er at vi må passe på å skille person og sak! Klarer debatanten ikke det, så bør det brenne et blått lys overfor moderator.

Henrik Isaksen
13-09-2007, 02:29
Mye av det som har foregått her inne i sommer har ikke hatt noe som helst med debatt å gjøre. Det har vært mobbing og personforfølgelse. Det har blitt mye krass kritikk uten at jeg kan se at den har vært vel begrunnet. At det har vært frustrasjon er forståelig, og det har gjorde forumet til en klagemur. Det gikk alt for langt rett slett.. Håper vi kan holde oss for gode til spre rykter og løgner om folks privatliv i alle fall. Det er helt uaksepabelt.

Men:
Når det gjelder det sportslige rykter så er ikke fallhøyden så stor dersom det skulle komme ut feil info. Enkelte anonyme brukere av forumet har gode kontakter og deler info med oss.. Ofte har ting de har kommet med vist seg å være troverdig. Dette bør de få fortsette med synes jeg i alle fall.

Forumet trenger regler som vi må følge, slik at vi ikke driter oss ut igjen.

Alladin Sane
13-09-2007, 09:44
Det viktigste vi kan lese ut av denne "debatten" er at vi må passe på å skille person og sak! Klarer debatanten ikke det, så bør det brenne et blått lys overfor moderator.

På generelt grunnlag er jeg enig i denne uttalelsen, men Mattas person er ganske sentral i hvordan han gjør jobben sin. Når han er den lune, vittige Matta som serverer pizza til juornalistene og avvæpner kritikk, så er det jo bare fryd. Når han er den arrogante Matta som trapper opp ordkrigen mot Nordlie i Heinz Muller saken, mot Viking i Ijeh saken, som sender Schei-Lindbæk på dør og skryter av det i VG dagen etter, som går ut med medieutspill som karakteriserer Valencias karriere i total stagnasjon, Berlin som en gammal svenske, Johnsen kun ute etter penger etc så er dette skadelig for Start. Matta lar i mine øyne litt for mye av personligheten sin skinne igjennom i jobben han gjør til at man kan skille mellom saklig og personlig kritikk.

Jeg har ikke sett tegn til sjikane av Matta på dette forum, og jeg har tilbringt ganske mye tid her inne i sommer. Det har åpenbart vært en del kjipe rykter om SIB, men de er slettet lenge før jeg har fått lest dem. Matta generaliserer og trekker med seg ethvert nettsted i gjørma. Det er en naturlig hersketeknikk for å undergrave enhver kritikk som kommer mot ham og Starts ledelse.

Om det finnes ett eneste innlegg på meninghetens side som kan stemples som sjikanøst overfor Matta, så bruker Matta det til å si at Menighetens forum inneholder sjikane mot ham. Om det finnes ett eneste innlegg som inneholder et rykte om SIB som ikke er sant, så inneholder Menighedens forum rykter om SIB uten rot i virkeligheten.

Jeg har full forståelse for at Svein Mathisen er lei, såret og skuffet over all kritikken som rammer ham her og andre steder. Men jeg tror han kunne profittert mer på å ta selvkritikk enn å stemple alle kritikerne som feige.

For det kan ikke være særlig tvil om at Svein Mathisens første halvår i Start står til stryk. Han er tross alt øverste ansvarlig for media og det sportslige, dvs tabellposisjon, kjøp, salg, reforhandlinger.

REBell
13-09-2007, 13:31
NRK Sørlandet følger idag opp med en "sak" rundt nettforumenes rolle.
Kokkvold, noen redaktører og enkelte skal være intervjuet i forkant.
Så for de som ikke får nok at dette kan skru på NRK Sørlandets ettermiddagssending fra 16.00.
Kommer med nærmere tidspunkt om det er kommer noe.

Øyvind S.
13-09-2007, 16:04
Enig med Lars Olav, Alladin, Alf m/ flere her om disse utspillene av Matta, Ravnaas & co.

Det synes på meg som om dette er forsøk på å flytte fokus fra sakens kjerne:

Nemlig at Bjørnebye gjorde en elendig jobb sportslig, og at ledelsen gjorde en svak jobb som ikke tok konsekvensene av dette langt tidligere.

Sladder, rykter og baktalelse er selvsagt en uting, og noe alle bør bidra til å bekjempe. Det er således svært gledelig at Davy Wathne og Svein Mathisen synes å ha blitt så opptatt av og ønsker å bekjempe dette. Det skal bli spennende å følge hvordan de skal kjempe den kampen videre, når akkurat denne saken har lagt seg.

Men sladderen og rykteflommen om utenomsportslige ting vedr Bjørnebye er selvsagt EN HELT ANNEN SAK enn den jobben han gjorde som trener i I.K.Start. Bjørnebye gjorde en så svak jobb som trener for Start at det var ikke nødvendig å fokusere på utenomsportslige forhold for å argumentere for dette. Derfor var det også de aller færreste som gjorde det.

På meg virker det derfor smakløst og ganske kynisk å bruke denne "sladderdebatten" både til å flytte fokus bort fra ledelsens handlingslammelse og Bjørnebyes svake jobb. Dessuten er det ødeleggende for Start som klubb, fordi det bidrar til å dempe den enorme entusiasmen som var under oppseiling, når vi endelig fikk den endringen som alle drømte om.

Når det gjelder denne nettsiden, gjorde Rolf og de andre moderatorene en bortimot prikkfri jobb. På meg virket det som rykter ble fjernet samme minutt som de ble lagt inn, og mange-og-nitti prosent av kritikken mot Bjørnebye har vært både saklig og berettiget.

For Start sin del så håper jeg at færrest mulig lar seg affisere for mye av dette, når det gjelder fokuset fram mot lørdagen.

REBell
13-09-2007, 16:11
For å komme med et helt annet utspill litt på kanten;

Vi har ikke kontroll over den medieflyten som finnes, rundt Start er det FVN spesielt som gjennom 100% fotball på nett, TvSør og papiravisen som legger grunnlaget for hva som debatteres her. tildels også TV2 med intervju etter kamp. Samt de store debattforumene til aviser og kommentarplasser.

Disse kan vi i veldig liten grad styre som moderatorer. Og vår største utfordring er at informasjon der er vanskelig å styre her, sikkert også motsatt for de andre forum.

Uansett hva som skrives også sies om Start om nettforum blir vårt koblet til det, selv om det hadde vært 100% fritt for alt.

Men vi skal gjøre en så god jobb som mulig.

Ellers sier Svein Mathisen noe bra på NRK idag, dette er ikke et fotballproblem, det er et samfunnsproblem. Så vi fotballsupportere er ikke enestående i dette :)

REBell
13-09-2007, 22:35
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/287989

Dagens NRK debatt.
Veldig bra :)

YgorNo1
13-09-2007, 23:34
Husker godt når SIB var gjest i et program på Nrk var det vel...var en storm av mobilisering og var ikke lenge før "Alle" viste om det.
Sykt.

Det med anonymitet på forumet ville jeg håpe å forstå at t.o.m Matta forsto at det går en linje mellom å beskytte seg selv og kunne si i sin fulle rett sin mening.
Det er ikke altid alle takler å høre det motsatte i en sak, og jeg vil nødig ha en plage ånd inn i stua.
På samme måte kan jeg bli mobbet, som fks SIB.