Se full versjon : Endre nick til reelt navn! Sjekk her
Tør du stå fram med ditt virkelige JEG! Stå for det du skriver og glemme anonymiteten, da sender du en PM eller mail til rolf@menigheden.no, så skal jeg endre brukernavnet på den brukeren du allerede har idag.
Dette er ikke noe vi forventer, men viser hvor mange som kan stå fram enten med fornavn eller begge deler.
Så vil du ta kampen opp mot den "useriøse" delen av forumet, send mld.
DayWalker
07-09-2007, 12:47
Ahh, føles godt!
En utavdegsjælopplevelse :p
Men seriøst, følger flere opp? :)
Jeg ville foretrukket at det var et eget felt for fullt navn i profilen, men at det er nick som står ved innleggene. Har ikke noe i mot at folk her kunne klikke og se navnet mitt, men har ikke så lyst at alle postene skal dukke opp om man søker på navnet i f.eks google.
I grunnen veldig bra dette her, men Rolf.
Hva var nicket til de forskjellige.
Kan man få folk til å legge det inn som signatur eller noe ?
I profilen kan man legge til signartur, gå på kontrollpanel og legg det til!
DayWalker
07-09-2007, 13:02
Jeg har lagt inn "tidligere kjent som" i signaturen for å kunne klare å se hvem jeg hele tiden har vært og hva jeg tidligere har skrevet.
Stig Hornnes
07-09-2007, 13:13
Jeg har lagt inn "tidligere kjent som" i signaturen for å kunne klare å se hvem jeg hele tiden har vært og hva jeg tidligere har skrevet.
Nicket blir endret på alle tidligere innlegg:=)
DayWalker
07-09-2007, 13:26
Jeg fikk med meg det Stig ;) Men det er jo uansett fint for noen å vite hvem enn "var" tidligere :)
Per Christian Dversnes
07-09-2007, 13:29
Ja,
man har jo gjerne dannet seg et bilde av de faste posterne,
så fint å vite hva nicket dems var.
Mens for andre kan jo dette være en ypperlig anledning til å få en fresh start ;)
Føles bra dette etter å ha postet med et av forumets desidert teiteste brukernavn i lang tid..
Roy Eriksen
07-09-2007, 13:55
Ja. bare endre nicket mitt til min fullt navn. Er ikke redd for det ;)
Hadde sendt mail til deg Rolf :)
Må desverre si meg uenig her!!
Komme med opplysninger om trenerspørsmål osv fra sikre kilder vil da falle bort.
Jeg vil ikke vise mitt navn grunnet mye enklere og oppspore for disse kildene?
Komme med opplysninger om trenerspørsmål osv fra sikre kilder vil da falle bort.
Spørmålet er hvordan man kan skille de seriøse fra de useriøse kildene :)
Og det er nok endel her inne som ikke bør over på navn, men tanke på kontakter og slikt.
Notch Johnson
07-09-2007, 14:39
Litt enig med Rooland her. Hvis noen av de som vet mer enn andre på grunn av kontakter rundt start og spillergruppen står frem med fullt navn, kan det mye lettere slå tilbake på informantene.
Fullt navn kan være bra, men forumet kan også bli mindre interessant.
At Ragnvald Teodor Nilsen og Bob Kåre Bleie tipper 5-0 og 1-8 i "tipp resultat tråden" er for meg revnende likegyldig.
Jeg synes det er mer interessant å lese hva Messi og Rooland kommer med.
Hvis disse personene står frem med fullt navn, så synker kvaliteten her, og info vil bli dårligere.
Pål Thorsen
07-09-2007, 14:44
Litt enig med Rooland her. Hvis noen av de som vet mer enn andre på grunn av kontakter rundt start og spillergruppen står frem med fullt navn, kan det mye lettere slå tilbake på informantene.
Fullt navn kan være bra, men forumet kan også bli mindre interessant.
At Ragnvald Teodor Nilsen og Bob Kåre Bleie tipper 5-0 og 1-8 i "tipp resultat tråden" er for meg revnende likegyldig.
Jeg synes det er mer interessant å lese hva Messi og Rooland kommer med.
Hvis disse personene står frem med fullt navn, så synker kvaliteten her, og info vil bli dårligere.
Blir jo ytterst få spekulasjoner da!!
Notch Johnson
07-09-2007, 14:45
Sant nok, men lite info som ikke alle kan lese i avisen...
Roy Eriksen
07-09-2007, 14:51
Synes at det er trolig viktig at det viser fullt navn.
Tenk om Jeg "hotman" skrev " Nocth Johnson angrep Erik Soler hos Soler´s hjem". Da blir det spre rykte om deg. Så er det ikke lettere for deg å anmelde meg pga falsk rykte om deg. pga nicket mitt.
Se hva skjedde i Lillestrøm-supporter. Hun skrev falsk at hun er død. og de supporter stiller opp med banner om henne. Supporter og lillestrøm-spiller ble lurt av henne.
Jegfor med fullt navn.
Det viser seg at det er seriøs med fullt navn.
Problemet er at når man benytter uttrykk som "sikre kilder" tolkes ikke lenger informasjon som rykte, men derimot som sannhet. Det er særdeles viktig at man er inneforstått med denne forskjellen når man poster et innlegg.
Og ikke minst: Hva er en sikker kilde? Kamerat din, faren din, dama di, postmannen eller kort greit en du stoler på. Hva hvis denne personen har fått denne informasjon fra en "usikker kilde" - gjelder den "sikre" eller den "usikre" kilden?
Likefullt mener jeg det er helt ok å benytte nick, men i enkelte tilfeller bør man kunne kreve navn/medlemsnr for at innlegget ikke skal bli slettet.
Morten Torjussen
07-09-2007, 15:18
Dette likte jeg. Større åpenhet. Kan gjøre at vi får bedre debatter.
Pål Thorsen
07-09-2007, 15:20
Sant nok, men lite info som ikke alle kan lese i avisen...
Men det er jo mye kulere hvis en legger ut ett rykte under fullt navn!!??
Blir jo litt sånn ekstrem forum!!
Kunne gjerne gjort det å endra nicket mitt...
Men ta eksempel:
Bamse kjenner Håland, Håland sier til Bamse en Stor Nyhet som ikke er i avisane...
Da er det ikke så forbanna lurt å bytte nicket fra Bamse til Ole Olsen!!
da blir det jo aldri nyhetrer å få....??
Men det er jo mye kulere hvis en legger ut ett rykte under fullt navn!!??
Blir jo litt sånn ekstrem forum!!
ingen er så dumme at en legger ut med fullt navn da...visst ikke kilden skal få utrolig med PES???
ingen er så dumme at en legger ut med fullt navn da...visst ikke kilden skal få utrolig med PES???
Jeg avslører jo ingen kilder med å skriver under mitt eget navn, så det er mulig :)
så visst du snakka med Høie på byen i går, og høye fortalte no drit...
Det første du gjør dagen etterpå er å legge det inn på et forum...
Da er det jo over og ut for informasjonen av Høie???
så visst du snakka med Høie på byen i går, og høye fortalte no drit...
Det første du gjør dagen etterpå er å legge det inn på et forum...
Da er det jo over og ut for informasjonen av Høie???
Spørsmålet er jo hvordan informasjonen er stilet, all informasjon bør nødvendigvis ikke ut på et forum :) Men som sagt tidligere, det er en forståelse for at noen ikke ønsker navn, og det aksepteres selvfølgelig.
Men jeg sier bare at man kan balansere det med kilder og forum med navn :)
Pål Thorsen
07-09-2007, 16:50
Er jo ikke alle som tenner på å fortelle om alt heller da! (overhengende fare for ironi)! LOL!
hehe....neida, legger meg langflat for alle som vil stå ud med navn, kanskje jeg følger etter etterhvert...
Men føler at litt av sjarmen med et forum at alt ikke skal være så seriøst...
Men dette er kanskje vegen å gå for å bli kvitt alt for mye useriøsitet...
:)
Supporteren
07-09-2007, 17:00
hehe....neida, legger meg langflat for alle som vil stå ud med navn, kanskje jeg følger etter etterhvert...
Men føler at litt av sjarmen med et forum at alt ikke skal være så seriøst...
Men dette er kanskje vegen å gå for å bli kvitt alt for mye useriøsitet...
:)
Enig. Vil aldri noensinne gå ut offentlig med mitt navn på et debattforum. Husk at alt dere skriver her, vil bli lagret til all evighet. Kjipt hvis du skriver noe, som blir trukket frem av f.eks. arbeidsgiver, osv, om kansje 5 år? Folk må gjøre som de vil, men personlig er jeg veldig skeptisk.
Patrick Hansen
07-09-2007, 17:06
Hvis du er redd for arbeidsgiver eller andre så er det jo bare å holde seg til saklige fottball og supporter diskusjoner.. tror de fleste aksepterer det
Supporteren
07-09-2007, 17:12
Hvis du er redd for arbeidsgiver eller andre så er det jo bare å holde seg til saklige fottball og supporter diskusjoner.. tror de fleste aksepterer det
Prinsipper min gode venn. Akkurat som jeg ikke ville legge mine meninger ut på en blogg, eller noe annet. Husk at dette lagres til evig tid. Alle har hatt rare meninger, eller sagt noe galt en gang i livet. Jeg vil ikke at alt det skal ligge lagret i et nettverk hvor jeg ikke har kontroll. Basta. Aksepterer det, eller krev at folk må legge ut navn, men da er det ialfall takk for farvel for min del.
Prinsipper min gode venn. Akkurat som jeg ikke ville legge mine meninger ut på en blogg, eller noe annet. Husk at dette lagres til evig tid. Alle har hatt rare meninger, eller sagt noe galt en gang i livet. Jeg vil ikke at alt det skal ligge lagret i et nettverk hvor jeg ikke har kontroll. Basta. Aksepterer det, eller krev at folk må legge ut navn, men da er det ialfall takk for farvel for min del.
Vi tar ikke en prinsipp debatt her og nå, dette er frivillig og vi håper mange bidrar til det. Selvsagt er det ikke noe fare om man ikke skal forsvare eller gå langt over streken i enkelte debatter.
Roy_Keane
07-09-2007, 17:17
internett er farlig, ting kan aldri helt slettes og fjernes herifra, er alltid en dust en plass i verden som kopierer noe dumt du har skrevet en plass, og lagrer på sin maskin, for å bruke mot deg, og da har du ikke lenger kontroll over egene handlinger :-(
been there, done that desverre....
Notch Johnson
07-09-2007, 18:42
Faen, jeg trodde du VAR Roy Keane.. :)
Lars Olav Karlsen
07-09-2007, 18:46
Veldig bra opplegg, skal forandre nicket med en gang. Dette er absolutt en vei i riktig retning :)
Lars Olav
Roy_Keane
07-09-2007, 19:02
Faen, jeg trodde du VAR Roy Keane.. :)
haha, takk
tar det som et kompliment :)
Patrick Hansen
07-09-2007, 19:31
Saken er vel at du nærmest daglig legger ut dine meninger her ?
Du står bare ikke for de.
Men som Rolf sier : fritt valg for alle
Poenget er vel at man kan stå for sine meninger idag, imorgen og om 5 år, men det er ikke dermed sagt at man står for dem, eller er like enige i dem om 20 år.
Med vanlig prat blir ingen ting nedskrevet og lagret for ettertiden (annet enn at man vagt kan huske hva som har blitt sagt), mens når man uttrykker seg på et åpent fora på internett har man ingen kontroll over informasjonen, informasjon som kan bli vridd og vrengt på i ettertid og muligens blir brukt imot seg. Det at informasjonen står utenfor sin egen kontroll er grunn nok til å å være forsiktig med å bruke sitt (hele) navn.
Personlig så danner jeg ikke en mening om en meddebattant avhenig av nicket, men av informasjonen, dokumentasjon og måten debattanten formulerer seg på. -Trekk gjerne paralellene til facebook-advarslene om dere vil, selv om jeg mener at sjangsene for missbruk, i alle fall i kommersiell sammenheng, er forsvinnende liten, men man burde alikevel være obs på det.
Det blir like naivt å tro at de som skriver med fulle navn skriver serriøst som å tro at man ikke kan ta de med nick serriøst, men jeg regner med at de fleste her skjønner dette.
Rune Abrahamsen
07-09-2007, 19:45
Det blir like naivt å tro at de som skriver med fulle navn skriver serriøst som å tro at man ikke kan ta de med nick serriøst, men jeg regner med at de fleste her skjønner dette.
Jeg kommer til å skrive like seriøst, evt like useriøst med fullt navn. Det er noe jeg mener der da. Alt avhenger av dagsformen(om start har vunnet eller tapt). Og det er menneskelig å ta feil og gjøre feil med eller uten fullt navn her inne.
Lars Olav Karlsen
07-09-2007, 19:46
Ja, folk kan skrive idiotiske innlegg under fullt navn, på samme måte som at folk under nick kan være 100% seriøse og innteresange uten fullt navn.
Men jeg tror helt seriøst på at hvis folk går fra nick til fullt navn vil en få en generelt mer seriøs tone på forumet.
utlending
07-09-2007, 19:47
Foreløpig velger jeg heller å skrive navnet mitt i signaturen. Er positiv til tiltaket, men skjønner godt hvorfor noen helst vil være anonyme.
Tror (og håper) folk flest skjønner hvem som er seriøs og hvem som ikke er det, uansett om de skriver under fullt navn eller nick.
Ja fritt valg for alle, noe som heter personværn også vett dere, kunne jo godtatt fornavnet det er null problem..men nei.
Ett pålegg ville ha vært over streken.
Synd det må bli slik.
Så hvis jeg sier at Doffen er på vei til England skal det være lettere å se om jeg er en seriøs informant?
Så klart jeg har sakt feil info noen ganger, men hvem gidder å lesse ut møkk for pur F*..!!
Oppgi kilde til din nyhet eller info så får vi se da om det virkelig er hold i saken.
Om noen har sett Nils Johan Semb i kr sand så driter jeg tynt i det, holder meg til Klubbens informasjon og evnt litt til media.
Evig YgorNo1, Evig IKStart.
JA akkurat som utlendingen her sier, har du nyttbar info så signer evnt .
Lars Olav Karlsen
07-09-2007, 19:49
Foreløpig velger jeg heller å skrive navnet mitt i signaturen.
Ja, det er vell så seriøst det og absolutt innenfor det som er intensjonen med forslaget. Vi er jo inne i prosesser her der vi vil få folk til å blir med dannede i forumet og da er det riktig at vi i forumet får riktige rellasjoner til hverandre noe som er mye lettere under fullt navn ;)
Lars Olav Karlsen
07-09-2007, 19:55
Ja fritt valg for alle, noe som heter personværn også vett dere, kunne jo godtatt fornavnet det er null problem..men nei.
Ett pålegg ville ha vært over streken.
Det og kreve at folk står for det de skriver ved og ikke være anonyme har ingenting med personvern og gjøre. Skriver en inn innlegg i aviser f.eks. må man tilkjennegi seg for redaksjonen hvem man er, hvis ikke får man ikke innlegget på trykk. Så du bommer stygt ved og dra inn personvern.
Oppgi kilde til din nyhet eller info så får vi se da om det virkelig er hold i saken.
Det er lett og forstå at du aldri har mottatt informasjon ifra noen før av betydning. Hvis jeg skrev på forumet her at jeg hadde pratet med f.eks Ole Olsen (spiller på Start) forteller meg at han er på vei til å signere for VIF og han forteller meg det i fortrolighet så vil det være ufattelig dumt av meg (selv under et nick) og oppgi kilder for dette. Da vil jo Ole Olsen med en gang se hvem det er som tyster og da er det jo rett på dunken med den informanten.
Informasjon i fra kilder (og som selvfølgelig dreier seg om fotballfaglig og ikke privat informasjon, for det skal ikke på forumet uansett) skal bedømmes etter hvem som kommer med denne informasjonen til forumet. Eks er at jeg stoler mye mer på info ifra Rolf Eivind en hva jeg gjør fra visse andre her som stadig kommer med tull og fanteri.
Ja, det er vell så seriøst det og absolutt innenfor det som er intensjonen med forslaget. Vi er jo inne i prosesser her der vi vil få folk til å blir med dannede i forumet og da er det riktig at vi i forumet får riktige rellasjoner til hverandre noe som er mye lettere under fullt navn ;)
fanken, jeg som trodde stig inge hadde tatt med seg ordet "relasjoner" i flyttelasset sitt ;)
Rune Abrahamsen
07-09-2007, 19:59
fanken, jeg som trodde stig inge hadde tatt med seg ordet "relasjoner" i flyttelasset sitt ;)
Relasjoner og plastposer er vel ett par ord som kommer til å henge igjen en stund her inne. hehe
Det er mitt personværn jeg er ute etter, med alle galninger og syke hoder vil jeg ikke bli offer.
Om jeg tar meg skikkelig nær av å bli fortalt at jeg ikke er savnet her så er veien kort til knivskuffen...
Eller at jeg hetser VIF i en setning på forumet og en "Kikker" ser det og med evnt fult navn så er dette blitt et stort problem, hvis jeg har skikkelig uflaks.
Mitt navn fåes aldri, men kan signere hvis jeg ser det ok og sett fra min side "Tygt".
Fasitsetteren
07-09-2007, 23:33
Tull det med at det blir mer seriøst. Når du skriver under fullt navn blir det gjerne litt mer varsomt det man skriver. Du skriver liksom ikke kontroversielle ting da. Om jeg legger ut navnet mitt her(har ikke noe problem med å si navnet mitt over pm om noen vil vite hvem jeg er, for all del) så står det lagret på internett for alltid, og det kan finnes ved et kjapt søk. Det gjelder ikke det at jeg ikke står for det jeg sier. Det er mer det at når man først skriver noe kontroversielt kan det misbrukes av andre. Hva om en du knapt kjenner sprer rykte om at NN virker helt mentalt ustabil og ditt og datt pga f.eks. en mistolkning? Eventuelt vrir litt på det du skriver og forteller at du skriver propaganda om jødene på internett(hentet fra en metafor eller simile). Du vet aldri, og bedre føre vare.
Edit: En annen sak er jo media. Hadde det ikke vært gøy å blitt sitert i media under fullt navn på ting du ikke akkurat hadde lyst til at skulle komme i avisa. Det er så fryktelig mye å tenke på.
Åndseliten - som jeg helt klart tilhører - ser ingen grunn til å skrive under fullt navn. ;)
Fasitsetteren
07-09-2007, 23:42
Eller generelt. Det finnes nok av maniacs der ute som gjerne kan finne på å gjøre masse mot en de ikke liker.
"NN ja. Den homsen skriver bare svada på forumet. Jeg hater han. Heh, får ringe han litt om nettene og plage han"
Edit: Skjer med å fjerne innlegg? Det er jo fakta.
Notch Johnson
07-09-2007, 23:44
Eller under "Casuals" tråder så skriver man ikke akurat positive ting om disse bråkmakerne, og da er det kanskje ikke så spennende når de finner mobilnummeret og adressen din på 1881.no akkurat som det passer dem hvis noen føler seg tråkket på...
Det er vel bedre å få seg et nytt nick med navn slik at mye av det gamle oppgulpet for evig og alltid vil stå under nick.
Slik det er i dag så blir jo mye av gammel useriøs drittslenging plutselig bli med reelt navn hvis man leter i gamle tråder.
Ikke bra.
Patrick Hansen
08-09-2007, 00:04
Eller under "Casuals" tråder så skriver man ikke akurat positive ting om disse bråkmakerne, og da er det kanskje ikke så spennende når de finner mobilnummeret og adressen din på 1881.no akkurat som det passer dem hvis noen føler seg tråkket på...
Det er vel bedre å få seg et nytt nick med navn slik at mye av det gamle oppgulpet for evig og alltid vil stå under nick.
Slik det er i dag så blir jo mye av gammel useriøs drittslenging plutselig bli med reelt navn hvis man leter i gamle tråder.
Ikke bra.
det handler bare om å formulere seg riktig.
Hvis du skriver : møkka casuals brenn i h..... osv har de jo faktisk grunn til å bli fornærmet.
Men å mene at casuals skader start med sin oppførsel er en mening, dette aksepterer de også. og hva tror du hadde skjedd med respekten de sin i casuals miljøet hvis det hadde kommet ut at de begynte og banke supportere fra sin egen klubb ??
man kan si hva man vil om casuals men tror ikke man skal sette lojaliteten og klubb følelsen de sin under tvil.
Lars Olav Karlsen
08-09-2007, 00:20
Det er mitt personværn jeg er ute etter, med alle galninger og syke hoder vil jeg ikke bli offer.
Du bruker jo ordet personværn totalt feil, har du peiling på hva det er i det hele tatt? Det du er ute etter er anonymitet og muligheten til å slenge dritt om andre uten at de vet hvem du er.
Om du må skrive innleggene dine under fullt navn så har du fortsatt 100% kontroll over hva du selv skriver og får stå til ansvar for det. Hvis du skriver og oppfører deg som et normalt oppegående menneske så vil ingen skade deg.
Tull det med at det blir mer seriøst. Når du skriver under fullt navn blir det gjerne litt mer varsomt det man skriver. Du skriver liksom ikke kontroversielle ting da.
Hva! Dette er jo totalt motsettninger. Først sier du at det ikke blir mer seriøst for så i neste settning si at folk nok mest sansynelig blir mer forsiktige med hva de skriver og ytrer seg. Det er jo det som er poenget. Man vil få folk som vet at det de skriver og sier kan spores tilbake til seg selv og da får man en mye mer seriøs debatt.
Åndseliten - som jeg helt klart tilhører - ser ingen grunn til å skrive under fullt navn. ;)
Jeg skal garantere deg en ting, og det er at åndseliten i dette landet skjuler seg ikke under nick som vedkasse, de tørr og stå for det de skriver med fullt navn ;)
Fasitsetteren
08-09-2007, 00:52
Du snakker som om du ønsker et gjespete forum. Greit, vi har vel våre forskjellige idealer vi retter oss etter.
Lars Olav Karlsen
08-09-2007, 00:53
Du snakker som om du ønsker et gjespete forum. Greit, vi har vel våre forskjellige idealer vi retter oss etter.
Nei, men jeg ønsker ikke et forum der folk slenger ut dritt som de ikke tørr og stå for men som er veldig greit og gjøre når du er anonym.
Fasitsetteren
08-09-2007, 01:11
Nei, men jeg ønsker ikke et forum der folk slenger ut dritt som de ikke tørr og stå for men som er veldig greit og gjøre når du er anonym.
Okei, jeg skal også endre navn! Naboen min har jeg aldri likt, han fortjener litt pepper:icon_mrgreen:
Jeg bruker samme nicket på flere forum, og har ikke noe ønske om å "avsløre" meg selv mer enn nødvendig i forhold til disse. Jeg har aldri lagt direkte skjul på hvem jeg, og de som kjenner StevieY vil stort sett også kjenne personen bak, eller motsatt.
frankieboy
08-09-2007, 08:21
Jeg gjør som utlending - skriver fullt navn som signatur....
(Tross alt så har jeg et av de nickene som har blitt ropt og sunget ut over Kr.sand stadion... :-D )
Notch Johnson
08-09-2007, 09:26
Men du er jo ikke så feit, Frankieboy..
:) :)
Jeg fikk ganske mye pepper for å ville beholde SIB, kom inn de merkligste påstander og at jeg skulle pelle meg til H*.. vekk.
Rart at noen får lov til å si slikt.
Jeg vil ikke skrive løse opplysninger og jeg helst ikke provosere, men når jeg holdt med en hvis person så ble det ufrivillig slik.
Så noen ganger blir det ufrivillig.
Skulle det komme en plage ånd inn i mitt liv, så vil det kansje gå utover sønn og dame også!!
Det burde vært en liten forhøring først om dette.
Er både posetive og negative sider her, for meg så veier det negative for tungt.
For kjeft for alt jeg ...:(
Ole Gilboe Hermansen
08-09-2007, 11:11
Jeg fikk ganske mye pepper for å ville beholde SIB, kom inn de merkligste påstander og at jeg skulle pelle meg til H*.. vekk.
Rart at noen får lov til å si slikt.
Jeg vil ikke skrive løse opplysninger og jeg helst ikke provosere, men når jeg holdt med en hvis person så ble det ufrivillig slik.
Så noen ganger blir det ufrivillig.
Skulle det komme en plage ånd inn i mitt liv, så vil det kansje gå utover sønn og dame også!!
Det burde vært en liten forhøring først om dette.
Er både posetive og negative sider her, for meg så veier det negative for tungt.
For kjeft for alt jeg ...:(
Jeg håper og tror at de fleste som har sagt at du skal dra til helvete kun kommer med dette skriftlig og ikke mener det fysisk. Skulle det vise seg at noen blir truet eller skadet på en måte for noe de har skrevet på dette forumet så er det veldig alvorlig og det vil da bli en politisak. Jeg velger å stå med mitt navn fordi jeg ikke er redd for slikt. Jeg har ingen grunn til det. Vi kan være uenige skriftlig, men jeg håper og tror at det ikke utvilkler seg til å komme til fysisk vold eller trusler.
En innføring av navn er noe du enkelt og greit måtte akseptert, eller igjen glede oss med ditt fravær.
Dette går på personen YgorNo1,det belyser poenget mitt,du står fram med
fullt navn men eg meine denne måten å beskrive personen på er over streken.
Det er forskjell på å kritisere handling og kritisere person,for eksempel
"Det var dumt sagt" og "du er dum".....to vidt forskjellige ting.
Det er viktigere med regler og sanksjoner enn identitet.
Regner med Mods kan utestenge IP slik at ein ikkje kan gjemme seg bak et
nytt nick.
Ip stenges ja, og det sjekkes også ofte for dobbelnick.
Og når folk står fram med navn er det enda større fokus på personangrep selvsagt.
Selv om jeg tror at mange får større respekt for dem som kan skrive under navnet sitt.
En annen ting er at person debatter mellom to eller tre deltagere i større grad vil bli slettet. Som et eksempel på det er Svein Hansen debatten som gikk i en rekke tråden for ei tid tilbake.
Ip stenges ja, og det sjekkes også ofte for dobbelnick.
Og når folk står fram med navn er det enda større fokus på personangrep selvsagt.
Selv om jeg tror at mange får større respekt for dem som kan skrive under navnet sitt.
En annen ting er at person debatter mellom to eller tre deltagere i større grad vil bli slettet. Som et eksempel på det er Svein Hansen debatten som gikk i en rekke tråden for ei tid tilbake.
Baksiden av det er at vi som ikkje ønsker eller har interesse av å putte navnet
vårt på nettet kan bli uglesett,nærmast ei underklasse på forumet.
Eg synes dokke bør fokusere knallhardt på personangrep uansett eget navn eller nick.
Mods må rett og slett lære oss brukere kva som er ok,og det gjøres enklast
ved kortare utestengelser og advarsler,og eit lite regelverk.
Baksiden av det er at vi som ikkje ønsker eller har interesse av å putte navnet
vårt på nettet kan bli uglesett,nærmast ei underklasse på forumet.
Eg synes dokke bør fokusere knallhardt på personangrep uansett eget navn eller nick.
Mods må rett og slett lære oss brukere kva som er ok,og det gjøres enklast
ved kortare utestengelser og advarsler,og eit lite regelverk.
Fokuset er der uansett nick eller navn, men at det er et større fokus generelt siden flere står fram med navn.
Kommer til å bruke tid på å sette ting på plass, og ting vil ikke fungere med en gang uansett hva som skjer videre her. Men brukerne må være enige om at ting skal endres, så får vi finne veien videre sammen.
Søndag1800
08-09-2007, 16:31
Bra initativ, på et forum pleier jeg å ta svært få seriøse, og blir nesten aldri provosert pga feigheten bak et anonymt nick. Følger opp som frankieboy og andre..
Synes stemningen her har vært lite hyggelig og ubehagelig de siste par sesongene. Et usaklig hylekor til tider verre enn de verste. Det er ikke bare Bjørnebye, Soler og Matta som har fått gjennomgå. Hetsen av spillere som Marius, Atle Roar, Kenneth, Stefan, Bala, Todi m.fl. har vært usmakelig.
Den indre justisen dere nå har satt igang er positiv og kan gjøre dette til et bedere diskusjonsted. Selv kommer jeg av prinsipp ikke til å bruke noe annet enn "Seven" inntil jeg er tvunget til å bytte. Jeg sier mye rart, men personangrep holder jeg meg unna. Kontakter internt har jeg ikke, og er ei heller en ryktespreder. Har dog ingen problemer med å oppgi navn på pm til admin. om påkrevd.
Roy_Keane
08-09-2007, 16:57
Den indre justisen dere nå har satt igang er positiv og kan gjøre dette til et bedere diskusjonsted. Selv kommer jeg av prinsipp ikke til å bruke noe annet enn "Seven" inntil jeg er tvunget til å bytte. Jeg sier mye rart, men personangrep holder jeg meg unna. Kontakter internt har jeg ikke, og er ei heller en ryktespreder. Har dog ingen problemer med å oppgi navn på pm til admin. om påkrevd.
føler akkuratt det samme. Admin kan få mitt navn, og lagre en plass, men legger det ikke ut i offentligheten her.
ALI-Ikke Kristen
08-09-2007, 20:57
Jeg tror ikke admin har riktig tastatur for å få skrevet navnet mitt.
Jeg tror ikke admin har riktig tastatur for å få skrevet navnet mitt.
Vi har tegnkart i windows :)
ALI-Ikke Kristen
08-09-2007, 21:04
Hehe. Syntes Ali funker fint. Alle kaller meg det.
Hehe. Syntes Ali funker fint. Alle kaller meg det.
Ikke noe pes, var bare for moro skyld :)
Kenneth Storberget
08-09-2007, 22:47
Synes det er greit at man har navnet sitt her inne. Hvis man er så dum at man ikke kan stå for det man skriver så er det bare og finne en annen datan med en annen IP adresse og lage seg et nytt nick og si va man mener.
Men jeg synes at man kan stå for det man sier med navn.
killerwolf
09-09-2007, 02:09
Det er jo en mulighet å "lukke" forumet slik at en må være registrert for å lese forumet, kanskje flere som bruker navnet sitt når det ikke er så lett offentlig tilgjengelig.
Slik som Bataljonen har gjort det:
http://www.bataljonen.no/forum/
Kenneth Storberget
09-09-2007, 11:31
Det er jo en mulighet å "lukke" forumet slik at en må være registrert for å lese forumet, kanskje flere som bruker navnet sitt når det ikke er så lett offentlig tilgjengelig.
Ja hvorfor gjør vi ikke det egentlig? Da er det jo letter for folket og legge inn navnet sitt hvis dem vil det.
Rolf: Va med og gjøre som killerwolf sier, ha et lukket forum?
Pr nå gjør vi ikke noe med å lukke forumet. Vi innfører et regelverk som det modereresenda hardere på, samt å oppfordre folk som står for alt de skriver til å skrive under navn.
Neste steg kan være å lukke det, selv om det medfører en rekke negative ting det også, bare så det er klart.
Vi ønsker åpenhet, og at flest mulig skal engasjere seg rundt klubben.
öystein thorsen
09-09-2007, 21:01
enig med rooland (som sikkert mange andre har påpekt i de innleggene jeg ikke orket å lese). med det mener jeg at det sikkert finns folk her inne som behöver anonymitet fordi de er proffesjonellt knyttet til start.
men bytt mitt nick, for all del. jeg står for det jeg skriver og selvsagt også at jeg er start-fan.
go benny!
Jeg mener at avanonymiseringen av forumet er en gedigen feiltagelse, fattet uten å ha noen erfaring om slikt fra før, og jeg tror at forumet fra nå av vil oppleve en nedgang i antall poster, nyestartede tråder og nye medlemmer.
Selv kommer jeg aldri til å oppgi navnet mitt på en internettside.
Espen K G
10-09-2007, 01:51
Jeg mener at avanonymiseringen av forumet er en gedigen feiltagelse, fattet uten å ha noen erfaring om slikt fra før, og jeg tror at forumet fra nå av vil oppleve en nedgang i antall poster, nyestartede tråder og nye medlemmer.Dersom dette i samme åndedrett medfører mer seriøse innlegg og mindre skittkasting mot enkeltpersoner, da mener jeg det er en klar forbedring av forumet.
Jeg mener at avanonymiseringen av forumet er en gedigen feiltagelse, fattet uten å ha noen erfaring om slikt fra før, og jeg tror at forumet fra nå av vil oppleve en nedgang i antall poster, nyestartede tråder og nye medlemmer.
Selv kommer jeg aldri til å oppgi navnet mitt på en internettside.
Du har kanskje rett i dette på kort sikt, men på lang sikt tror jeg kvaliteten på forumet blir høyere og det som skrives blir tatt mer seriøst.
Poenget er vel ikke å ha flest mulig poster, men å ha høyest mulig kvalitet?
Og det er mange som har skrevet under delvis fult navn, og det er ikke noe radikal endring her. For mange av de som skriver kjenner hverandre godt under nick.
Fokuset er der uansett nick eller navn, men at det er et større fokus generelt siden flere står fram med navn
Håper du får med deg det andre fokuset også,dersom dette skal være eit
frivillig valg,nemlig at anonymitet allerede er sidestilt med feighet,dumhet,
useriøsitet og utfrysning.
Det er kva som blir skrive som er viktig,og det er utifra kva som blir skrive
man bedømmer folk og eventuelt sanksjonerer mot folk.
Dette er som et løpsk godstog. :)
Lykke til
Håper du får med deg det andre fokuset også,dersom dette skal være eit
frivillig valg,nemlig at anonymitet allerede er sidestilt med feighet,dumhet,
useriøsitet og utfrysning.
Det er kva som blir skrive som er viktig,og det er utifra kva som blir skrive
man bedømmer folk og eventuelt sanksjonerer mot folk.
Dette er som et løpsk godstog. :)
Lykke til
Har fått meg meg noe ja :)
Men får la ting sette seg litt først :) Er kvaliteten på innleggene som gjelder og ikke nick. Men på et forum vil man alltid har personer folk stoler mer på enn andre, uansett nick eller navn.
Jeg personlig nekter å bytte til fullt navn av diverse hensikter!!
Ingen som tvinger deg heller, dette er for de som ønsker :)
Lars Olav Karlsen
12-09-2007, 13:28
Hvorfor? Er det fordi du ønsker og skrive meninger her som du ikke personlig tørr og stå bak?
Hvorfor? Er det fordi du ønsker og skrive meninger her som du ikke personlig tørr og stå bak?
Det må da være opp til hver enkelt person å bestemme om man ønsker å gå ut med fullt navn.. Les igjennom hans innlegg, har aldri opplevd at Dazem har kommet med veldig provoserende innlegg.
Lars Olav Karlsen
12-09-2007, 13:36
Det må da være opp til hver enkelt person å bestemme om man ønsker å gå ut med fullt navn.. Les igjennom hans innlegg, har aldri opplevd at Dazem har kommet med veldig provoserende innlegg.
Jeg er nok en av de som mener at dette burde være obligatorisk på forumet, og faktisk ser jeg ingen grunn i det hele tatt til ikke og skrive under fullt navn om det ikke er snakk om meninger en ikke tørr og stå for offentlig.
Eneste måtte være om det var folk ifra ledelsen i klubben som skrev her, men jeg har veldig vanskelig for og tro at det er noe "problem".
For å si det enkelt. Jeg skjuler ikke noen ting. Og vil du vite hva jeg heter så er du en tasteklikk i fra!! ;) Er ikke så vanskelig. Men vil ikke ha treff på google søk osv. Det blir for dumt. Folk som søker etter navnet mitt på nettet skal for søren med ikke vite hele historien min.
Det er noe som heter privatliv og dette vil jeg verne! Greit nok om du liker å slenge ut ditt navn. Greit det for meg. Men jeg driver ikke med noe provokasjon eller spekulering. Jeg sier mine egne meninger og disse fremføres konstruktivt.!
Jeg er nok en av de som mener at dette burde være obligatorisk på forumet, og faktisk ser jeg ingen grunn i det hele tatt til ikke og skrive under fullt navn om det ikke er snakk om meninger en ikke tørr og stå for offentlig.
Eneste måtte være om det var folk ifra ledelsen i klubben som skrev her, men jeg har veldig vanskelig for og tro at det er noe "problem".
Om de eneste med nick var i ledelsen i klubben hadde det vært moro :)
Lars Olav Karlsen
12-09-2007, 13:50
For å si det enkelt. Jeg skjuler ikke noen ting. Og vil du vite hva jeg heter så er du en tasteklikk i fra!! ;) Er ikke så vanskelig. Men vil ikke ha treff på google søk osv. Det blir for dumt. Folk som søker etter navnet mitt på nettet skal for søren med ikke vite hele historien min.
Det er noe som heter privatliv og dette vil jeg verne! Greit nok om du liker å slenge ut ditt navn. Greit det for meg. Men jeg driver ikke med noe provokasjon eller spekulering. Jeg sier mine egne meninger og disse fremføres konstruktivt.!
ok, den kan jeg forstå men du trenger da ikke legge ut fullt navn. Jeg vet jo ikke hva du heter, men ta mitt navn som eksempel:
Lars Olav Karlsen
Lars Karlsen
L Karlsen
Lars Olav
Det er kun det øverste alternativet som ville være utsatt for søk utenfra. Men du vil ikke være anonym her.
Men en annen løsning ville vært at man enten skrev med fullt navn her inne, eller for å få lov og bruke nick måtte en sendt inn sitt fulle navn til Rolf. Det blir jo akkurat som i avisene der det er lov og skrive under pseudonym, men redaksjonen skal vite navnet ditt.
Hva mener andre om det?
Ser du har et poeng Lars Olav, men personlig mener jeg at alle eksemplene utenom det første er like anonymt som ditt forrige nick, enkelte er kanskje enda mer annonyme, så hvorfor ikke bare benytte nicket i stedet for deler av navnet?
For å ta navnet ditt, så blir det hipp som happ om du hadde brukt Lars Olav eller 1r0xx0rpwNsU2K som nick begge blir i praksis like annonyme (så lenge det faktisk ikke er offentlig kjent at det er en person som heter Lars Olav Karlsen og er Start-fan, noe som gjør at det er litt dumt å sammeligne med deg.)
Lars Olav Karlsen
12-09-2007, 14:47
Ser du har et poeng Lars Olav, men personlig mener jeg at alle eksemplene utenom det første er like anonymt som ditt forrige nick, enkelte er kanskje enda mer annonyme, så hvorfor ikke bare benytte nicket i stedet for deler av navnet?
For å ta navnet ditt, så blir det hipp som happ om du hadde brukt Lars Olav eller 1r0xx0rpwNsU2K som nick begge blir i praksis like annonyme (så lenge det faktisk ikke er offentlig kjent at det er en person som heter Lars Olav Karlsen og er Start-fan, noe som gjør at det er litt dumt å sammeligne med deg.)
Nå skriver ikke jeg under navnet mitt fordi det er større sjanse for at flere vet hvem jeg er, men fordi jeg alltid har følt meg komfertabel med og skrive under mitt navn (før hadde jeg lokarlsen som var ganske lite anonymiserende).
Selv om jeg er tillhenger av fullt navn så er jeg ikke enig i at bare "Lars Olav" blir like anonymt som f.eks. "1r0xx0rpwNsU2K" Sistnevnte kan være hvem som helst mellom himmel og gjord mens førstnevnte er en mannsperson ved navn "Lars Olav" og da er det med en gang mye mindre anonymt om ikke 100% identifisert.
svaberget
12-09-2007, 15:21
Nå er det ikke alle som heter noe så vanlig som Lars Karlsen, med eller uten Olav.
Google:
Resultater 1 - 10 av ca. 516 000 for lars olav karlsen. (0,11 sekunder)
Jeg respekterer at folk vil beholde sitt 'nick'. Uten denne muligheten tror jeg debattene blir fryktelig kjedelige og 'fullstendig silikonfritt' (sitat: Ivar Hoff etter en begredelig norsk tippekamp)
Så får Davy Watne og Norsk Toppfotball si og mene hva de vil om denne og andre nett-forum i SIB saken. Hvis man ønsker seg tilbake til leserinnlegg-i-Fævennen-under-fullt-navn-perioden så er det toget gått!
Oterslynge
12-09-2007, 16:09
Har egentlig sagt mitt i denne saken - men kan jo gjenta at det blir for dumt at et forum som - etter min mening - har fungert veldig bra i lang tid, plutselig skal være en plass som det bare er plass til en håndfull debatanter som har sitt fulle navn framme. Det er sjeldent dette forumet (ihvertfall når jeg er innom) består av mer enn 15 - 30 stykker, men når spesielle ting skjer i klubben er det 100 til 200 stykker her inne. Blir helt absurd å sammenligne mod og admin sine oppgaver på en normal dag med normale brukere, opp imot unormale tilstander og mange med behov for å blåse ut sine meninger til gud og hvermann...
Men når det er sagt, HVIS det blir obligatorisk å registrere fullt navn her inne, kommer jeg til å rette meg etter det. Håper bare ikke det forsvinner for mange i prosesen. Fram til da forblir jeg Oterslynge her inne.
Har egentlig sagt mitt i denne saken - men kan jo gjenta at det blir for dumt at et forum som - etter min mening - har fungert veldig bra i lang tid, plutselig skal være en plass som det bare er plass til en håndfull debatanter som har sitt fulle navn framme. Det er sjeldent dette forumet (ihvertfall når jeg er innom) består av mer enn 15 - 30 stykker, men når spesielle ting skjer i klubben er det 100 til 200 stykker her inne. Blir helt absurd å sammenligne mod og admin sine oppgaver på en normal dag med normale brukere, opp imot unormale tilstander og mange med behov for å blåse ut sine meninger til gud og hvermann...
Men når det er sagt, HVIS det blir obligatorisk å registrere fullt navn her inne, kommer jeg til å rette meg etter det. Håper bare ikke det forsvinner for mange i prosesen. Fram til da forblir jeg Oterslynge her inne.
Hvor bra forumet har fungert er det vel strengt tatt bare admin som kjenner, fordi vi sitter på forumet så godt som 24/7.
Dog er det ikke verdens verste forum, men folk må ansvarliggjøres på en litt annen måte for det som skrives.
Det blir ikke noe krev til navn, og det er kun ei oppfordring så langt til de som ønsker det. En rekke personer har skrevet under med fult navn i mange år her. Så det er ikke noe nytt og revolusjonerende.
Å stenge forumet for andre enn medlemmer er pr nå heller ikke tenkt på ei gang. Det skal være en åpen plass for alle Start supportere. Men etter endel hendelser, ikke bare SIB saken, ønsket vi blant annet et regelverk. Dette var også et ønske blant en rekke deltagere på forumet.
Oterslynge
12-09-2007, 16:30
Hvor bra forumet har fungert er det vel strengt tatt bare admin som kjenner, fordi vi sitter på forumet så godt som 24/7.
Dog er det ikke verdens verste forum, men folk må ansvarliggjøres på en litt annen måte for det som skrives.
Det blir ikke noe krev til navn, og det er kun ei oppfordring så langt til de som ønsker det. En rekke personer har skrevet under med fult navn i mange år her. Så det er ikke noe nytt og revolusjonerende.
Å stenge forumet for andre enn medlemmer er pr nå heller ikke tenkt på ei gang. Det skal være en åpen plass for alle Start supportere. Men etter endel hendelser, ikke bare SIB saken, ønsket vi blant annet et regelverk. Dette var også et ønske blant en rekke deltagere på forumet.
Har ikke den fjerneste anelse om hvilket arbeid som ligger bak dette forumet - det eneste inntrykket jeg sitter igjen med er at det går an å diskutere her inne uten at man har "fjortiser" hengende rundt til enhver tid (og med fjortiser mener jeg mennesker som er uten meninger men som liker å komme med dem allikevel). Det kan gis kritikk og tas kritikk av de fleste her inne og de aller fleste oppfører seg greit - feilskjær forekommer og kommer til å forekomme - bare å innse, fullt navn eller ikke. Regler er en bra ting å ha når ting tar litt av. Men til syvende og sist er det mod og admin som tar avgjørelsene.
ok, den kan jeg forstå men du trenger da ikke legge ut fullt navn. Jeg vet jo ikke hva du heter, men ta mitt navn som eksempel:
Lars Olav Karlsen
Lars Karlsen
L Karlsen
Lars Olav
Det er kun det øverste alternativet som ville være utsatt for søk utenfra. Men du vil ikke være anonym her.
Men en annen løsning ville vært at man enten skrev med fullt navn her inne, eller for å få lov og bruke nick måtte en sendt inn sitt fulle navn til Rolf. Det blir jo akkurat som i avisene der det er lov og skrive under pseudonym, men redaksjonen skal vite navnet ditt.
Hva mener andre om det?
Jeg har ingen problemer med å stå for det jeg skriver her, og kommer ikke til å skrive noe jeg vil angre bittert på senere. Samtidig har jeg ikke så lyst til at et Google-søk på navnet mitt vil gi treff på 400 innlegg her om et års tid. Om 20 år er det ikke sikkert jeg syns dette er noe en arbeidsgiver trenger å se. Derfor endte jeg opp med etternavnet mitt som nick. Ganske anonymt er det jo, i og med at 243 nordmenn heter Aukland.
Jeg har ingen problemer med å stå for det jeg skriver her, og kommer ikke til å skrive noe jeg vil angre bittert på senere. Samtidig har jeg ikke så lyst til at et Google-søk på navnet mitt vil gi treff på 400 innlegg her om et års tid. Om 20 år er det ikke sikkert jeg syns dette er noe en arbeidsgiver trenger å se. Derfor endte jeg opp med etternavnet mitt som nick. Ganske anonymt er det jo, i og med at 243 nordmenn heter Aukland.
Forumet overlever ikke så lenge, og det vil bli erstattet på et tidspunkt :)
Bare så folk skal huske det, TB forumet er forlengst historie.
For min del har det ingenting med meiningane mine å gjere,eg er veldig
lite provoserende og liker ein nøytral tone både privat og på nett.
Eg synes fortsatt fokus bør vere på kvalitet,ikkje identitet.
Eit regelverk er veldig viktig,og det støtter eg 200%.
Det gjør det nok, men det er uansett noe jeg ikke har kontroll over :icon_wink:
Store Tå
12-09-2007, 17:07
Nå er det ikke alle som heter noe så vanlig som Lars Karlsen, med eller uten Olav.
Google:
Resultater 1 - 10 av ca. 516 000 for lars olav karlsen. (0,11 sekunder)
Er enig i at en anonymisering eller andre tiltak for å sabotere søkemotorer er fornnuftig. Men vet ikke om argumentet over er så vektig. Det kan jo være at tidligere Lokarlsen har vært svært aktiv også på andre forum.:icon_wink:
Det er jo det som er problemet, det er absolutt ikke historie:
http://web.archive.org/web/20030416195506/tigerberget.com/site/nydefault.asp?ting=forum
Det er jo det som er problemet, det er absolutt ikke historie:
http://web.archive.org/web/20030416195506/tigerberget.com/site/nydefault.asp?ting=forum
Morsom type han derre 19Yzerman da!
svaberget
12-09-2007, 20:23
En ide:
hva med følgende registreringsregler:
Medlemmer av Menigheden kan velge 'nick', men må oppgi medlemsnummer ved registrering (dette nr. er ikke synlig i profilen, men admin kan gå tilbake og sende advarsel ved utilbørlige innlegg)
Ikke-medlemmer av Menigheden kan velge mellom å oppgi fullt navn eller 'nick'; velger de det siste så vil alle innlegg bli moderert/lest igjennom.
Er dette:
a) teknisk mulig
b) fornuftig
Fasitsetteren
12-09-2007, 20:59
Arbeidsgiver?
Supporteren
12-09-2007, 21:23
Jeg kjenner en person som mistet jobben sin, fordi han ble medlem av en gruppe i facebook. Hva slags jobb han hadde opplyser jeg ikke om, men det sier litt om hva konsekvsene i ytterste grad kan bli. Hvis jeg f.eks. ønsker at Bjørnebye skal få sparken, så sier jeg det, uten at jeg skal flagge det offentlig under mitt navn. Denne diskusjonen blir helt idiotisk, hvis en skal tvinge folk til å legge ut navnet sitt.
Lars Olav Karslen, hvor mange innlegg hadde du på Tigerberget forumet i 2003?
Lars Olav Karlsen
13-09-2007, 00:08
Er enig i at en anonymisering eller andre tiltak for å sabotere søkemotorer er fornnuftig. Men vet ikke om argumentet over er så vektig. Det kan jo være at tidligere Lokarlsen har vært svært aktiv også på andre forum.:icon_wink:
he he, hvis du søker på "Lars Olav Karlsen" i anførselstegn får du godt under 1000 treff, og det er viktig og si at ikke alt handler om meg da heller. Er visst flere som heter Lars Olav Karlsen ;)
Jeg kjenner en person som mistet jobben sin, fordi han ble medlem av en gruppe i facebook. Hva slags jobb han hadde opplyser jeg ikke om, men det sier litt om hva konsekvsene i ytterste grad kan bli. Hvis jeg f.eks. ønsker at Bjørnebye skal få sparken, så sier jeg det, uten at jeg skal flagge det offentlig under mitt navn. Denne diskusjonen blir helt idiotisk, hvis en skal tvinge folk til å legge ut navnet sitt.
Lars Olav Karslen, hvor mange innlegg hadde du på Tigerberget forumet i 2003?
Den historien din er jo helt utrolig. Så lenge arbeidstakeren ikke har vært benyttet seg av Facebook i arbeidstiden så har arbeidsgiver ingenting med dette. (så sant det ikke var noe som var illojalt mot arbeidsgiver, men akkurat det burde han jo ha forstått).
Men jeg mener ikke at det nødvendigvis er nødvendig med full registrering av navn, men en bør ha et system der moderator vet hvem alle er, og de trenger fullt navn uten at det blir offentlig.
Jeg tror ikke jeg hadde mange innlegg i 2003 nei.
Ole-Bernt
13-09-2007, 00:27
[QUOTE=Supporteren;153221]Jeg kjenner en person som mistet jobben sin, fordi han ble medlem av en gruppe i facebook. QUOTE]Usaklige oppsigelser er ulovlige og bør slås hardt ned på! Men dersom din bekjente drev og bygget opp facebook side i arbeidstiden, så er det jo straks litt mer saklig.
Per Christian Dversnes
13-09-2007, 11:35
En ide:
hva med følgende registreringsregler:
Medlemmer av Menigheden kan velge 'nick', men må oppgi medlemsnummer ved registrering (dette nr. er ikke synlig i profilen, men admin kan gå tilbake og sende advarsel ved utilbørlige innlegg)
Ikke-medlemmer av Menigheden kan velge mellom å oppgi fullt navn eller 'nick'; velger de det siste så vil alle innlegg bli moderert/lest igjennom.
Er dette:
a) teknisk mulig
b) fornuftig
Ville vært et bra system.
Syntes også at mobilnummerverifisering kunne tas ibruk for å sikre at moderatorene i det minste kjenner identiteten til brukerne.
Kenneth Storberget
13-09-2007, 14:09
Ville vært et bra system.
Syntes også at mobilnummerverifisering kunne tas ibruk for å sikre at moderatorene i det minste kjenner identiteten til brukerne.
Dette går ikke, det er masse nummer ute som ikke er registrert, eller at det er firma telefoner. Pluss at det går ann og "låne" telefonen til sidemann når man registrerer seg og da er det ikke lett og finne ut hvem som har gjort det.
Synes at det første forslaget var best. Bruker man nick så kan styret (moderator sjef), gå inn og se hvem det er og så sende en advarsel.
Per Christian Dversnes
13-09-2007, 15:44
Dette går ikke, det er masse nummer ute som ikke er registrert, eller at det er firma telefoner. Pluss at det går ann og "låne" telefonen til sidemann når man registrerer seg og da er det ikke lett og finne ut hvem som har gjort det.
Synes at det første forslaget var best. Bruker man nick så kan styret (moderator sjef), gå inn og se hvem det er og så sende en advarsel.
Det ble vel nylig (ifjor?) et krav om at alt av anonyme mob.nr. måtte registreres ellers så ble de slettet?
Uansett, bare et ekstra tiltak som et supplement til han andre karens forslag.
Oterslynge
14-09-2007, 12:09
Mitt mobilnummer er gjennom jobb, men det er ikke registrert på noen.
Lars Olav Karlsen
14-09-2007, 12:52
Mitt mobilnummer er gjennom jobb, men det er ikke registrert på noen.
Da er det registrert på arbeidsgiveren din. Det vil si at hvis du skriver noe injurierende her kan Menigheden gi fra seg mobilnummeret ditt til politiet og de kan veldig enkelt sjekke med arbeidsgiveren din hvem du er.
Dessuten er det et sikkert system for det er få som gidder og opprette nye telefon nummer hele tiden for å opprette flere brukere.
Dette systemet brukes på de aller fleste tjenester som blink, nettby osv.
Tråder: 3.555, Innlegg: 87.537, Medlemmer: 1.472, Active Members: 374
Og jeg kjenner sikker halvparten av de aktive personlig, så er liksom ei grense på hvor proft det skal bli også...
Det mest nærliggende er å ha strengere regler for registrering, det vil da si at man på en eller annen måte må tilkjennegi seg for admin. På mail eller lignende. Altså en manuell godkjenning av hver ny bruker.
Vil også utelukke endel andre lags supportere.
Oterslynge
14-09-2007, 13:42
Da er det registrert på arbeidsgiveren din. Det vil si at hvis du skriver noe injurierende her kan Menigheden gi fra seg mobilnummeret ditt til politiet og de kan veldig enkelt sjekke med arbeidsgiveren din hvem du er.
Dessuten er det et sikkert system for det er få som gidder og opprette nye telefon nummer hele tiden for å opprette flere brukere.
Dette systemet brukes på de aller fleste tjenester som blink, nettby osv.
Det er ikke registrert noen plass...
Per Christian Dversnes
14-09-2007, 13:52
Kansje ikke hos noen kataloger,
men teleoperatøren vet hvem du/firmaet er!
Oterslynge
14-09-2007, 13:59
Det var vel ikke helt poenget uansett - selvom jeg kunne dratt den diskusjonen litt lenger om hva som står registrert hvor - poenget er at jeg kan ikke registrere meg via min mobil - fordi jeg ikke har identitet knyttet opp til den. Ingen krise sånn sett for forumet her blir det èn bruker mindre - for min egen del blir hverdagen min liiitt fattigere...
Lars Olav Karlsen
14-09-2007, 14:08
Det var vel ikke helt poenget uansett - selvom jeg kunne dratt den diskusjonen litt lenger om hva som står registrert hvor - poenget er at jeg kan ikke registrere meg via min mobil - fordi jeg ikke har identitet knyttet opp til den. Ingen krise sånn sett for forumet her blir det èn bruker mindre - for min egen del blir hverdagen min liiitt fattigere...
Tror nok du har misforstått litt. Poenget med en slik type registrering er ikke at en bruker infoen lagret opp mot nummeret ditt, men nummeret blir lagret opp mot din konto for å sikre at alle brukere er identifiserbare.
Det er i Norge i dag ikke mulig og få et norsk mobilnummer uten at det er registrert hos operatøren hvem som har nummeret. Ta mobilen jeg har på jobb f.eks. Søker en på den på nettet får en ingenting opp, men skulle jeg finne på noe galt med det og politiet sjekker med Netcom hvem som disponerer det nummeret får de vite at det er UBC (Ullevaal Business Class), så er det jo bare og ringe UBC og sjekke med dem hvem som har det telefonnummeret hos dem.
Men det ser jo ikke ut som om det blir noe av mobilregistrering uansett, så det er ikke noe og tenke på.
Oterslynge
14-09-2007, 14:20
Tror nok du har misforstått litt. Poenget med en slik type registrering er ikke at en bruker infoen lagret opp mot nummeret ditt, men nummeret blir lagret opp mot din konto for å sikre at alle brukere er identifiserbare.
Det er i Norge i dag ikke mulig og få et norsk mobilnummer uten at det er registrert hos operatøren hvem som har nummeret. Ta mobilen jeg har på jobb f.eks. Søker en på den på nettet får en ingenting opp, men skulle jeg finne på noe galt med det og politiet sjekker med Netcom hvem som disponerer det nummeret får de vite at det er UBC (Ullevaal Business Class), så er det jo bare og ringe UBC og sjekke med dem hvem som har det telefonnummeret hos dem.
Men det ser jo ikke ut som om det blir noe av mobilregistrering uansett, så det er ikke noe og tenke på.
Nå er det sånn at jeg jobber ikke i firmaet som disponerer telefonen - men nok om det nå, he he - har uansett ikke tenkt å sjikanere eller angripe/hetse noen for å få politiet på nakken...:) Jeg svarer bare i forhold til forslagene her inne, og praksisen til enkelte nettsteders registreringsmåte ville gjort det umulig for meg å få bekreftet "min identitet" via mobil. Det var igrunn mitt eneste poeng.... Utover det er jeg ganske fornøyd med livet...
Lars Olav Karlsen
14-09-2007, 14:21
Nå er det sånn at jeg jobber ikke i firmaet som disponerer telefonen
Nei, det kan så være men jeg har vanskelig for å tro at firmaet ikke vet hvem de betaler regningene for ;)
Oterslynge
14-09-2007, 14:23
Nei, det kan så være men jeg har vanskelig for å tro at firmaet ikke vet hvem de betaler regningene for ;)
Vanskelig å tro sikkert, men sånn er det ;)
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.