PDA

Se full versjon : For dårlig trent utholdenhetmessig!

Morten Torjussen
24-09-2007, 01:07
Mange av oss er av den oppfatning at spillerne våre er for dårlig trent. Kampen mot Strømsgodset søndag var nok et bevis på dette. De holder ikke 90 minutter. De holder 1 time. Etter det er det slutt. Motstanderen tar mer og mer over og presser oss tilbake. Som til slutt ender med mål imot. I kampen mot Rosenborg holdt spillerne heller ikke mer enn ca. 60 minutter. Dette har vi x antall eksempler på fra tidligere kamper i år. Det er helt klart. Spillerne er for dårlig trent kondisjonsmessig.

Men hvem har skyld i dette?

Eks-Start trener Stig Inge Bjørnebye hadde ansvaret for grunntreningen som ble lagt i vinter. Den ble for dårlig. Mange har vært av den oppfatning at treningene under Bjørnebye har hatt mangel på intensitet. Dette stiller jeg meg helt bak. Og at det tar en hel vår før Bjørnebye og trenerteamet innser at treningene ikke holder eliteserienivå, er skremmende. Men Bjørnebye trodde kanskje at det å spille kamper var nok til å holde kondisen ved like. Men så er det slik at her i Norge spiller som regel lagene 1 kamp i uka. I SIB ’s tid i England var han vel vant til å spille 2-3 kamper i uka så treningene trengte ikke å være så intensive. Noe han ser ut til å ha tatt med til Start. Derfor mener jeg at Bjørnebye bør ta halve skylda for at spillerne har for dårlig utholdenhet.

De som bør ta resten av skylda er spillerne selv. Som profesjonelle fotballspillere burde de kunne klare å finne ut at ”Okey, jeg holder ikke en hel kamp. Dette må jeg gjøre noe med”. Så om ikke treneren gjøre noe med dette så burde de klare å gjøre noe selv. Vi har noe som heter EGENTRENING. Jeg tror Doffen er en av de spillerne på Start som trener mest når det gjelder egentrening. Men det hjelper ikke at bare noen er i god form mens resten ikke er.

Ut i skauen!

Istedet for å sitte på ergometersyklene på Spicheren tralle, vil jeg heller se spilleren løpe i skauen. Det er mye gøyere å løpe ute i naturen enn å sitte på en sykkel i et helsestudio eller løpe frem og tilbake på et treningsfelt. Pluss at det å løpe på variert terreng styrker ankelen og forebygger mot overtråkk og strekk.

Jeg mener at flere treninger burde legges ut i skogen. Så får de mer utholdenhetstrening + at de forebygger mot skader.

Kjør debatt...

Neon
24-09-2007, 01:22
Om ikke jeg tar helt feil, så har start en såkalt fysisk trener, å han må vel også ta litt av ansvaret her??? Kanskje mer enn SIB?

Panna
24-09-2007, 07:44
Blir for enkelt å si at vi taper pga dårlig kondis. Hadde vært interesant å sett testresultater, og sammenlignet seg med andre tippeligalag, men tror ikke vi hadde kommet dårlig ut der. Og dersom det hadde vært for daft på treningene våre, er jeg sikker på at alle "nykommerene" hadde sagt ifra!
Men hva som skjer i hodene på spillerene lurer jeg mer på. Total slutt på å spille fotball når godset får 1-2. Panikk de luxe. Og når det gjelder alle målene vi har sluppet inn på slutten av kampen, så er det jo gang på gang personlige feil, og da helst med spillere som ikke har duellert/markert nok i boksen.
Denne ganga var det en fryktelig klønete dytt, som selvsagt det aldri skulle blitt blåst straffe for.
Fy faen for en helvedes mandag.

Stig Hornnes
24-09-2007, 08:42
Og her er beviset på at Start er tilbake i steinalderen hva angår trening.

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article90669.ece#

De som håpet å få bekreftet det vi alle ser kan altså glemme det. Det er helt ufattelig, jeg trodde faktisk ikke det var mulig å drive treningsarbeid så lite seriøst i 2007

tendenfan
24-09-2007, 08:42
når kroppen er sliten så går det og utover hodet

Endelig fikk jeg svaret på hvorfor jeg sjelden er klar i toppen :shock:

Panna
24-09-2007, 09:08
Er man godt trent holder det taktisk og lenger, om det hersker det ingen tvil.

Selvsagt,det er vi alle enige om.

Som sagt så hadde det vært veldig interesant å fått svar på om startspillerene er dårligere trent kondisjonsmessig

Og jeg har aldri lest/hørt om en spiller som har kommet til Start i de 2 siste årene som har sagt at tempoet på treningene er dårligere i Start enn det han er vant med, snarere tvert imot. Tror du ikke nye spilleree hadde sagt klart ifra dersom de mente at nivået/tenninga var for lavt?

Akkurat som dere så lurer jeg selvsagt på det samme. Hvorfor taper vi kamper helt på slutten. Men forklaringene er mange, og det faktum at tilfeldigheter(hvor ballen spretter/dommeravgjørelser/at spillere sklir osv) er med på å avgjøre kamper er det heller ingen tvil om. Vi har hatt altfor mange marginer mot oss, og det er også EN av grunnene til at vi er en bunnlag. Mot rosenborg holdt det, mot veldig mange andre lag holdt det ikke.

Men å bare skylde på kondisen, nei det tror jeg ikke.

Tendenfan: hehe

Øyvind S.
24-09-2007, 09:40
Helt klart enig med konklusjonen til Mac.

En halvtime - times rolig løping i skogen vil normalt være en mye bedre restitusjonsøkt enn ergometersykkel. Kanskje burde det også vært enda en løpeøkt i uka i skogen?

Men dette blir noe vanskelig å diskutere når man ikke har full oversikt over hva som er blitt gjort, og hva som gjøres nå. Man ser bare at det som har blitt gjort, har slått helt feil ut. Og det har man som mange påpeker sett siden i vinter.

Det er uansett svært vanskelig å rette opp kondisjonen vesentlig på noen få uker. Spesielt når man er midt i kampsesongen, da kondisjonsoppbygging oftest skjer ved å trene veldig mye en lengre periode. Det må skje for fullt fra november til april.

Brand
24-09-2007, 11:48
Uffda......

"Årst tror forklaringen ligger i at Start-spillerne ikke er kloke nok."

Verre å fikse enn dårlig trening. :icon_mad:

Besserwisser
24-09-2007, 11:58
De som bør ta resten av skylda er spillerne selv. Som profesjonelle fotballspillere burde de kunne klare å finne ut at ”Okey, jeg holder ikke en hel kamp. Dette må jeg gjøre noe med”. Så om ikke treneren gjøre noe med dette så burde de klare å gjøre noe selv. Vi har noe som heter EGENTRENING

Helt enig og ettersom spillerne lønnes som proffe burde de også opptre deretter, eller kreve mindre ved neste kontraktsmøte.

Men som Nordli sa en gang så viser det seg gang på gang at egentreningen til spillerne ikke viser seg å holde helt mål, da i forbindelse med at han var redd at spillerne kom for dårlig trent tilbake fra landslagssamlinger om de ikke fikk spille lanskampene.

Ivar Hoff har jo også sagt en gang mener jeg å huske at selv om man sender spillerne på egentrening her hjemme er de ikke proffe nok til å få gjort det skikkelig.

Har hørt av en med meget gode kontakter i Lyn at spillerne der er direkte misfornøyd med treningene under Berg.

Lurer på om Berg og Bjørnebye selv kommer fra så profesjonelle klubber at spillerne selv har holdninger og ambisjoner som gjør at de på treningsfeltet ikke satser på å få opp kondisen, men mer på andre ting. Og kanskje de tror det samme gjelder spillerne i Norge.

Enig i at spillerne selv bør ta en god del av ansvaret for kondisjonen ved hjelp av egentrening, og man burde jo anta at dersom de i det hele tatt har egne ambisjoner med tanke på mulig utenlandsspill så burde det være ikke-tema.

Alf Qaida
24-09-2007, 12:01
Litt artig å lese at Morten og Øyvind har mye bedre peiling på restitusjonstrening enn de som allerede er i Start. Dog tror jeg dere tar skammelig feil. Restitusjonstrening er restitusjon. Etter knallhard kamp, der beina er slitne og såre, er det viktigste å få beina i bevegelse igjen uten for mye belastende bevegelser. En løpetur i skauen vil være atskillig mer belastende på slitne og såre bein, enn sitte opp og ned på en sykkel og bare bruke beina til å tråkke.

Dog tror jeg ikkje det er restitusjonstreninga som er hovedproblemet. Det er all den andre treninga. Den har ikkje vært kvalitativ og kvantitiv god nok. Spesielt det siste gjelder vinteren og frem til sommeren.

Morten Torjussen
24-09-2007, 12:59
Jeg snakker ikke om restitusjon Alf. Men om vanlige treningsøkter. Du skriver Det er all den andre treninga. Den har ikkje vært kvalitativ og kvantitiv god nok. Den er den jeg mener er for dårlig. Der burde de være mer kreativ ja. Restutisjon kan de drive som de vil. Spillerne ser ikke ut til å få nok kondistrening gjennom disse øktene. Derfor finn på noe nytt. Løp mer i skauen for eksempel.

YgorNo1
24-09-2007, 13:50
Stemmer for psyke og taktikk.
Og at SteinarP dukker på innlegget der George scorer går vel som Årst sier på klokskap, kontra idioti.
Neon har rett, vi har evnt en fysisk trener som kan lastes for ansvaret mere en sib.
Men jeg tror han har god nok bakrunn på området for at dette ikke vil være et problem.
Det første som slo meg var også kondis, men etter å ha hørt Benny mm og summet tankene lukter det annet. Og slettes ikke Sibbens feil.
Om han har skylden så gidder jeg ikke bruke krefter på å tenke den veien.
Vi må reise oss igjen, det er fokuset.

Så Manu, Inter, Real madrid osv osv løper rundt i skogen ??????
Vi må heller snu det og fokusere på utviklingen og moderne treningsmetoder.
Reise til nettopp Manu o Real for å lære.
Der der det faen meg ikke mange løpeturer i skogen.
Men topp kompetente trener team, fysio og eget behandligs senter.
RBK har Rosenborg klinikken bla , og vi behøver ikke å dra lengere for å lære.

Gutta på skauen ...NEI TAKK

Stig Hornnes
24-09-2007, 14:45
Stemmer for psyke og taktikk.
Og at SteinarP dukker på innlegget der George scorer går vel som Årst sier på klokskap, kontra idioti.
Neon har rett, vi har evnt en fysisk trener som kan lastes for ansvaret mere en sib.
Men jeg tror han har god nok bakrunn på området for at dette ikke vil være et problem.
Det første som slo meg var også kondis, men etter å ha hørt Benny mm og summet tankene lukter det annet. Og slettes ikke Sibbens feil.
Om han har skylden så gidder jeg ikke bruke krefter på å tenke den veien.
Vi må reise oss igjen, det er fokuset.

Nå må du våkne, SIB var sjefen og tok avgjørelsene på hvor mye man skulle trene. At den fysiske treneren har sin del av skylden kan sikkert tenkes, men det var ikke han som tok avgjørelsene.

Om Benny har rett med tanke på kondisen er vanskelig å vite, jeg vil jo gjerne tro han på det han sier. Men samtidig så har vi jo sett hva som har skjedd på banen denne sesongen, og trenden er gjennomgående; Start orker ikke løpe mer enn ca. 1 time.

Så Manu, Inter, Real madrid osv osv løper rundt i skogen ??????
Vi må heller snu det og fokusere på utviklingen og moderne treningsmetoder.
Reise til nettopp Manu o Real for å lære.
Der der det faen meg ikke mange løpeturer i skogen.
Men topp kompetente trener team, fysio og eget behandligs senter.
RBK har Rosenborg klinikken bla , og vi behøver ikke å dra lengere for å lære.

Gutta på skauen ...NEI TAKK

Som påpekt av andre tidligere, disse klubbene spiller både to og tre kamper i uken. Det er ikke tid til de store treningsmengdene i sesongen samtidig som sommeren er ganske kort. Treningen kommer naturligvis da gjennom mange og harde kamper. Når spillere først har kommet seg til disse klubbene er dog det sannsynligvis et resultat av beinhard trening i forkant. Og vær så snill og fortell meg hva som er galt å ut å løpe i skogen!?

killerwolf
24-09-2007, 14:56
Det er tydelig at gutta har for dårlig grunntrening, under Nordlie ble det kjørt for hardt i perioder, så da SIB tok over så roet han ned etter spillernes ønske.
Det hadde jo en bra effekt i begynnelsen, men hvis det ikke kjøres hard nok vintertrening så kommer en til kort i den fysiske norske eliteserien.

Fagermo sa i dagens VG at Godset spillerne virket pigge & bra trent mens Start virket kjørt. Altså han sier det han ikke ville si til fvn.no :

"- Synes du Start virket dårlig trent i dag?

- Det vil jeg ikke ha noen formening om, sier SIF-bossen."

Panna
24-09-2007, 19:09
Jeg snakker ikke om restitusjon Alf. Men om vanlige treningsøkter. Du skriver Den er den jeg mener er for dårlig. Der burde de være mer kreativ ja. Restutisjon kan de drive som de vil. Spillerne ser ikke ut til å få nok kondistrening gjennom disse øktene. Derfor finn på noe nytt. Løp mer i skauen for eksempel.

Hoffhoffhoff, løp mer i skauen....grøss. Så å si all kondisjonstrening MÅ gjøres med mange ballberøringer, spillerene klarer jo faen ikke treffe på 7 av 10 innlegg/skudd engang!Og spillere på dette nivået skal klare å løpe nok selv om ballen er med. La gutta spille fotball,fotball og fotball så kan orienteringsfolket løpe i skogen. Vi er så dårlige ballbehandlere i dette land, og må gjøre det vi kan for å ta igjen Eliten i frankrike/spania/afrika/sør amerika. Tenker ikke på på kompliserte finter, men nok som enkelt å kunne slå ei pasning med mye større treffsikkerhet(med side eller underskru når det trengs) samt retningsbestemte medtak. Vi suger her til lands, ikke rart at ingen fra de store ligaene er intereserte.

Blanda vel inn litt av hvert her, men må bare få det ut når noen nevner det å løpe i skogen...

fischerole
25-09-2007, 15:13
Jeg snakker ikke om restitusjon Alf. Men om vanlige treningsøkter. Du skriver Den er den jeg mener er for dårlig. Der burde de være mer kreativ ja. Restutisjon kan de drive som de vil. Spillerne ser ikke ut til å få nok kondistrening gjennom disse øktene. Derfor finn på noe nytt. Løp mer i skauen for eksempel.

restitusjonstrening har da virkelig ingenting å gjøre med kondisjonstrening, restitusjonen på spicheren er for å få beina i gang igjen etter en hard(?) kamp. med øktene de har hatt med sib er det ikke rart kondisen er som den er, men jeg regner med at sib har lagt opp til egentrening og forventet at spillerne er like proffe som i England, der tok han nok fryktelig feil.

DMcCarty
25-09-2007, 23:30
Ser at "alle" her vil ha laget ut i skogen opp i trærne..
Holger hott johansen kan gjerne gjøre det..
Jeg har hatt den gleden av å være på foredrag med Børge Ousland 2-3 ganger. Han er jo rimelig skarpskodd i grenen fysisk fostring. Og børge mener at for å bli god på noe må man trene det man skal bli god på, dette er noe jeg er helt enig i...
F.eks hvis børge skal gå langt pokker i vold på ski med tung tung sekk og pulk, så løper ikke børge i skauen..
Han pakker en sekk som er pokker så tung, gjerne med sand, en pulk som er enda tyngre, så spenner han på seg skiene og går, langt langt langt. Mange mange ganger..

Hvis start skal bli gode på å spille i 2 x 45 min med fotball i raskt tempo, ja så må de øve på det.. Bruke ball og løpe hardt i 90-120 min.. Da holder de lett i 2x45 og 2x15 i ekstra tid hvis det trengs.. Ren kondistrening er greit, men kun som et supplement til balltreninga..