PDA

Se full versjon : Etter sølvsesongen - hva skjedde??

Eirik
25-09-2007, 15:45
Meget interessant artikkel som igjen gir Starts sølvsesong skylden for dagens nedtur.
Forstår veldig godt poenget, selv om det nok er langt flere faktorer inne i bildet.

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article90783.ece

Sitat:
– Jeg så et bilde i avisen. Start-spillerne så nedbrutte og forferdelige ut. Likevel stod de der i drakter og skulle feire at de hadde vunnet sølv. Nå holder de på å rykke ned, sier Søby.

Oterslynge
25-09-2007, 17:30
Hvor mange mener at Start "vant" sølv? Og hvorfor skal man ikke feire en medalje?

kaptein
25-09-2007, 17:38
de som mener at vi vant sølvet kan hoppe i havet. Vi tapte gullet på en velidg sur måte. hadde 4 kudd i stengene i første omg mot FFK. Samt ett mål annulert for offside velidg tvilsomt på stillingen 2-1.

har enda ikke kommet over tapet av gullet. mener at ett eventuelt nedrykk ikke kan måle seg med den skuffelsen det var å tape gullet i 2005.

Ole Gilboe Hermansen
25-09-2007, 18:52
Jeg sliter fortsatt med å glede meg over sølvet. Vi tapte gullet, sån føler jeg det. Nå må vi bare komme oss i gjennom denne sesongen og klare oss i tippeligaen. Etter sesongen må vi ta oppsummeringen.

vidsyn
25-09-2007, 18:53
korrekt kaptein.. sesongen 05 tapte vi gullet, vi vant aldri sølvet, som Stefan sa etter kampen "dommeren kan få sölvet, jag vil inte ha det", og det er mye sant i det, sølvet betydde ikke en dritt.
Et eventuelt nedrykk kan ikke måles med gulltapet, nedrykk har vi vært gjennom før, vi kommer alltid tilbake, men sjansen til gullet kan det bli lenge til..desverre.

fischerole
25-09-2007, 21:17
heller aldri greid å t glede meg over det sølvet, kan virke som at mange i klubben sovnet etter at de "vant" sølvet. å tenkte at de nå var målet nådd, nå kan vi endelig slappe. men det var der veien begynte, vil si det er vanskeligere spes. for et nyopprykka lag å gjenta en topplassering enn å gjøre det en gang.
det ble blant annet ikke gjort en god nok jobb på spillerkjøp. det kan også virke som at treningen spesielt den som går på fysisk kapasitet har vært altfor dårlig

mr.leipsland
25-09-2007, 21:58
Jeg må si meg ganske så uenig i Søbys påstand. Sølvet og feiringa av sølvet bør ikke vektlegges så mye.

Jovisst var det surt som faen å tape gullet, men det var ikke der toget spora av. Noen metthetsfølelse var det aldri i klubben. Sølvet skulle markere det fantastiske comebacket og starten på en ny gullalder. Det var ikke slik at målet var oppnådd. Målet var jo for å bli best i norden!

Start var prega av sølvsesongen i RL og våren '06, men husk at også Vålerenga fikk en nedtur etter gullet. Konflikten med Nordlie ville kommet selv med gull. Den kunne kanskje vært avverget om vi hadde sendt ham til Lerkendal da vi kunne, men det kunne slått feil ut det også og da hadde Start hvertfall fått høre det.

Om jeg skal ramse opp grunner til dagens tabellposisjon kommer sølvet og feiringen av sølvet langt langt nede på lista. Vi må se på hva som er gjort etter sølvsesongen, og ikke minst etter at Nordlie ble sparket. Det er der årsaken ligger.

frankieboy
25-09-2007, 22:00
Jeg ville mye heller vært i den samme situasjonen som i 2005 og tapt gullet, enn å være der vi er i dag!! Mye gøyere å se fram til UEFA-cup-kvalik, enn kamper mot Tromsdalen og Hødd...

YgorNo1
25-09-2007, 23:16
Var det så mye bedere i 2005 da vi red inn i 2005 sesongen på en medgangsbølge fra 1 div....som tok slutt i August 2005 allerde.
Takket være en fenomenal seriestart red vi lenge på forspranget og vant sølvet og selv om gullet glapp.
I en sesong som betegnes av ekspertene som dårligste på lenge. Derså og si alle topplagene sviktet.
SÅ det som skjedde var at vi hentet inn en trener som med sin uerfarenhet og liten pondus aldri fikk strammet repet og satt skuta på rett kjøl etter at TOM hadde kjørt laget tomt.
Det som skjedde måtte skje med SIB.Desverre.
Det var det som skjedde etter 2005.

rooland
26-09-2007, 09:06
2005:
Unge oppskrytte spillere som alle red på en medgangsbølge samtidig, stang inn istedenfor stang ut.
En megent dyktig motivator i Nordlie som liker å slå nedenfra og opp..

Spillerne trodde de var litt for gode i 2006 sesongen og når ikke lenger marginene er med oss, taper vi selvtilitt og spillerne presterer på det normale.
Nordlie blir en belastning og det står mellom noen av stjernene i klubben samt noen av støtteaparatet kontra sparking av Tom, desverre eller heldigvis måtte Tom gå og vi ser det samme i vår klubb som mange klubber før oss. VIF, LYN, MOLDE, VIKING...

Håper for guds skyld vi bygger et nytt lag, med nye sultne spillere og får rensket opp internt i klubben...
Så kan vi som Viking glede oss over medalje året etter...
Jeg håper...

Notch Johnson
26-09-2007, 12:15
Man må jo se litt bak sølvmedaljen også da.
Måten vi tapte gullet på var grusomt, og det var ingen grunn til å feire et sølv, men hvis vi hadde karret oss opp på sølvplass i siste serierunde i kamp mot andre lag, så hadde det vært på sin plass å feire en sølvmedalje.

Faktum er at vi ledet gjennom store deler av sesongen, og når det gjenstod 5-6 kamper gikk alt i stå. Det er vel der Søby har et poeng.

Man må tørre å snakke om mål man vil strekke seg etter, og målet etter 20 runder var jo gull!

Wacky
26-09-2007, 12:44
Leste for en tid tilbake et stykke av Enersen der han stilte spørsmålet om Start egentlig har for store ambisjoner? "Er Kr.sand stor nok for ett topplag"?
Det vi så i fjor og det vi ser i år, er jo det jeg forbinder med Start. Rykke opp for så å rykke ned.....
Var 05 bare et unntak?

Notch Johnson
26-09-2007, 13:17
Leste for en tid tilbake et stykke av Enersen der han stilte spørsmålet om Start egentlig har for store ambisjoner? "Er Kr.sand stor nok for ett topplag"?
Det vi så i fjor og det vi ser i år, er jo det jeg forbinder med Start. Rykke opp for så å rykke ned.....
Var 05 bare et unntak?

Dt er jo bare Oslo,Bergen,Trondheim,Stavanger foran oss så hvorfor ikke sikte på en 5 plass? :)

Hvis Rosenborg kan, så kan Start også.

ace
26-09-2007, 13:18
Man må stikke fingeren i jorda. Vi overpresterte i '05. '06 sesongen bar preg av sølv-hangoveren fra året før men vi berget plassen på øverste nivå, riktignok med en fin fin 6 plass. I '07 har vi vært preget av masse skader og av en trener(Stig Inge Bjørnebye)som ikke har maktet å gjøre det som må til for å skape IK Start til et topplag. Det er dette som har skapt det uføre vi er inne i og som nesten fører til at vi rykker ned i år.

Jeg tror at Stig har hatt en IK Start-filosofi som har gått ut på å gjøre akkurat det motsatte av Tom Nordlie. Dette i en utrolig naiv tro på å trekke ham ned og "vise" for fotball-Norge at det ikke var han som gjorde Start så jævlig gode i 2005(i hvert fall i deler av sesongen).

Han har lullet for mye med spillerne på treningene først og fremst. Stig Inge kommer fra mange års profftilværelsen i England hvor man ikke trener seg i form men spiller seg i form(kamptettheten er langt mer utstrakt i England). Dette har han og IK Start brent seg MYE på(jamfør fokuset på kondisjonen).

Dernest har han rokkert for mye rundt på spillerne. Når en spiller har prestert godt i en kamp blir han umiddelbart satt et annet sted på banen eller ut for å skape usikkerhet eller konkurranse. Feilslått!!!

Dernest har Start slitt mye med skader, enda mer enn under Nordlie. Under Nordlie MÅTTE man spille så lenge man var hel. Stefan Bãrlin led mye under dette(klagde på at han MÅTTE spille selv om han selv følte han ikke var 100%). Bjørnebye har vært det motsatte.

Sist, som jeg kommer på i farten er den herre "peace, love & happiness" holdningen/mellommenneskelige relasjonen mellom spillerne Bjørnebye innførte. Feilslått!!!

Kan nevne mer, men hva er vitsen? Vi holder oss med et nødskrik i år mens vi er "back on track" neste år med en trener med mer rutine og "fandenivoldshet".

ace

fischerole
26-09-2007, 15:30
visst jeg blir kjøpt opp av manu og blir satt innpå for første gang i CL finalen mot Liverpool, stillingen er 2-1 til Liverpool og det er 2 min igjen, jeg kommer alene med keeper men setter ballen 20 meter over mål, flere mål blir det ikke og Liverpool vinner Cl.
Er det då riktig å legge skylden på meg fordi Manu tapte?

føler det på samme måten med Stig Inge, han har ingen erfaring, mannen har da virkelig ikke prestert en dritt som trener, hvordan kan da noen forvente at han i debueten skal greie å først redde start etter at nordlie har delvis skakkjørt klubben, for så å føre klubben til en topplassering året etterpå???

Oterslynge
26-09-2007, 16:50
visst jeg blir kjøpt opp av manu og blir satt innpå for første gang i CL finalen mot Liverpool, stillingen er 2-1 til Liverpool og det er 2 min igjen, jeg kommer alene med keeper men setter ballen 20 meter over mål, flere mål blir det ikke og Liverpool vinner Cl.
Er det då riktig å legge skylden på meg fordi Manu tapte?

føler det på samme måten med Stig Inge, han har ingen erfaring, mannen har da virkelig ikke prestert en dritt som trener, hvordan kan da noen forvente at han i debueten skal greie å først redde start etter at nordlie har delvis skakkjørt klubben, for så å føre klubben til en topplassering året etterpå???

Vel forventningen lå vel i det styret uttalte om målene som Start skulle ha som klubb...