PDA

Se full versjon : Start - Viking

Lynet
19-02-2005, 19:51
Ny treningskamp allerede førstkommende torsdag kl. 17.00, motstander er selveste Viking!

Dette er siste treningskamp for A-laget i sørlandshallen denne vinteren, og her bør folk stille opp, spesielt siden det er mot våre argeste konkurrenter i vest.

Håper på en minst like god kamp til torsdag!

REBell
20-02-2005, 13:45
Vel er det vinterferie, men det bør ikke sette noen stopper for oppmøte.
Alt under 1000 på denne kampen er for dårlig, jeg håper inderlig at
oppmøte på denne kampen runder 1500. Da kan vi snakke om oppmøte.

Spesielt etter at vi knuste Aafk 4-0 bør folket i byen kjenne sin besøkelsestid.

REBell
20-02-2005, 15:14
Ser man på Hordene sitt forum kommer de til å stille mannsterkt opp.
La oss gjøre det samme!!

mr.leipsland
20-02-2005, 15:33
Vikingkampen bør gi oss en god pekepinn på hvor vi står. Var LSK-kampen et uhell eller var de rett og slett mye bedre?

Viking blir ikke bare siste treningskamp i hallen, men det er vel også sammen med LSK og muligens Odd et lag som på papiret skal være bedre enn oss. Brann var jo sterkt redusert, og resten har vært
bunnstridkollegaer.

Gleder meg til en kamp hvor jeg tror vi kan forvente fullt trøkk både på tribunen og banen. Seier her vil bety skikkelig optimisme på palmekysten! :)

ultras
20-02-2005, 16:42
det blir aldri over 1000 på en torsdag kl 17..... tipper 700

Keiko
20-02-2005, 20:53
Mr. Leipsland: Hva mener du med bunnstridkollegaer??
Man er vel ikke kolleager inår man ikke er i nærheten av hverandre??

mr.leipsland
20-02-2005, 22:10
Med bunnstridkollegaer mener jeg lag som i likhet med Start er forventa av "objektive" eksperter å kjempe for å unngå nedrykk.

Keiko
20-02-2005, 22:20
Takk! :twisted:

frankieboy
21-02-2005, 18:29
Bare en oppfordring nå 3 dager før første hatoppgjør denne sesongen.
Kle dere i gult - særlig de som skal stå på menighedens felt. Det er utrolig mye mer synlig når det er et stort gult felt, enn når det er alle regnbuens farger der.... og JA, jeg mener også at svart ikke er rett farge, selv om Start er kledd i gult og svart. Svart er for meg nokså nøytralt, og det legges ikke så lett merke til.

Så ikke vær flau, ta på dere gult, la folk se hvem dere heier på.
Og hvis ikke dere har gul drakt, ta på dere en gul genser eller noe annet gult. Det bør være en SELVFØLGE at vi kler oss i gult på ALLE kampene til Start... Det er tross alt fargen vår!!!

Notch Johnson
22-02-2005, 01:15
Alt under 1000 på denne kampen er for dårlig...??

Synes jeg har hørt det før i år... :roll:

Billy Bright
22-02-2005, 02:23
Har vært daut på tribunen til nå i år. Gjerne med på å ta noe av skylda for det. Men NÅ er det alvor. Scum står på motsatt banehalvdel. Vi snakker bermen, vi snakker rumpetasker, hockey,bart,vikinghjelmer,siddis dialekt,rullings, vi snakker rett og slett om det mest evneveike og underutviklede folkeslag i sivilisasjonen. Vi snakker viking! Og da er det på tide å våkne opp og virkelig vise bønda hvor landet ligger! Ser at bermen stiller med et busslass søppel.
La oss vise at ingen kommer til stolte Christianssand å tar seg friheter!

Vi skal synge bønda ut a hallen og hjem i skam

For hvem i h****** æ viking??

Togval
22-02-2005, 02:45
For hvem i h****** æ viking??[quote]

Svar på spørsmålet, uten hensyn til att det var ett retorisk spørsmål... om du liker d eller ei...

Vikings historie starter helt på slutten av forrige århundre, og slik er det hele beskrevet i Bernhard Lunds bok om klubben:

Aar 1899 den 10de August kl. 8 var endel Herrer sammenkaldt til Generalforsamling i et nyopprettede Idrætslag, hvortil Medlemsliste var udlagt hos D'Hrr M.J.Byhre og R.A.Idsøe. Til Formand valgtes enstemmig Lauritz K. Rosnæs, Handelsbetjent. Til Kasserer, enstemmig, Axel Nilssen.

Derefter gik man over til Forslag om Flag, der fremsattes forslag af Skjelnæs og Aasland, som begge blev satt under Afstemming, og vedtog man Aaslands Forslag som gik ud på: Klubbens Navn blev bestemt til "Viking".

Kontingenten bestemtes til 5 - fem - kroner. Formanden m.fl. havde fremsat Forslag til Dragt og bestemtes denne til: Hvid Trøie, grøn Kalot og Scherf og sid Bukse (hvid). Tillige skulde der anbringes i Trøien Mærke foran i Form af Flag på rød Standard.

Det nye idrettslaget blev vel mottatt.

Vikings styre 1909: Sittende fra venstre Morten Rasmussen, C. Nic. Pettersen, formann Jonas Solheim. Bak: Knut Johnsen og Albert Gundersen.

Viking Fotballklubb har siden den ble stiftet i 1899 betydd noe helt spesielt for Stavanger by. Laget og spillerne er blitt fulgt med interesse og iver av både gammel og ung, i medgang og motgang, gjennom alle år.

På begynnelsen av 1900-tallet var fotballkampene for det meste lokale oppgjør. Det var først i 30-årene at laget begynte å markere seg på landsplan. I 1930 spilte klubben sin første cupfinale, men måtte dessverre se seg slått med 1-3 av Mjøndalen. Det var det samme året klubben fikk sine første landslagsspillere, legendariske Bernhard Lund, Reidar Kvammen og Arthur Kvammen.

Gjennom hele 30-årene nådde laget høyt opp i cupsammenheng, dog uten å gå helt til topps. Endelig, i 1953 vant klubben sitt første cupmesterskap da de slo Lillestrøm med 2-1. En fantastisk kamp hvor Håkon Kindervåg og Kåre Ingvaldsen var målscorere. Det første seriemesterskapet vant klubben i 1958. Året etter ble det cupmesterskap for andre gang med 2-1 seier over Sandefjord.

I 1965 var det nærmest offentlig sorg i Stavanger da klubben rykket ned i 2.divisjon. Denne tilværelsen varte imidlertid bare i 2 år før vi igjen var klar for spill i Toppdivisjonen.

1970-årene ble vårt tiår. De såkalte "gullårene" ble innledet med seriemesterskap i 1972. Denne bragden gjentok vi i de 3 påfølgende år. I 1974 var vi også i cupfinalen, men måtte se oss slått av Skeid med 1-3.

Som en følge av seriemesterskapene ble det også spilt mange europacupkamper i 70-årene. Internasjonal fotball var noe nytt i Stavanger, noe som skapte ytterligere fotballfeber i byen. Spesielt var det kjempestemning på Stadion når det tyske storlaget FC Köln ble slått 1-0 i 2.runde i E-cupen i 1972.

Gullårene fikk en fantastisk avslutning. I 1979 vant nemlig klubben "The Triple" ved å bli både seriemester, cupmester og cupmester for juniorer.

Det skulle noe til å leve opp til de forventningene som ble stilt av byens fotballtilhengere etter "Gullalderen". Men laget markerte seg positivt også den første delen av 1980-årene med seriemesterskap i 1982 og sølvmedaljer i serien og tapt cupfinale mot Fredrikstad i 1984.

Men ingen trær vokser inn i himmelen, og i 1986 var det nok en gang sorg i Stavanger. Klubben måtte ta den tunge veien ned i 2.divisjon. Men allerede i 1988 ble det opprykk til Toppdivisjonen igjen, og klubben slo dermed ettertrykkelig fast at det laget som topper Adelskalenderen i Norge har sin naturlige plass blant topplagene i landet.

I 1989 var det klart for et nytt cupmesterskap med finaleseier over Molde, og i 1991 ble det nok et seriemesterskap. Også i Europacupene markerte vi oss sterkt i 90-årene, hvem husker ikke de fantastiske kampene mot Barcelona i 1992, Auxerre i 1995 og Sporting Lisboa og Werder Bremen i 1999!

Et annet stort høydepunkt i 1999 var feiringen av 100-års jubileet, og dette markerte også overgangen til et nytt årtusen. Dette innledet vi med en god 2000-sesong med bronsemedaljer i serien og tapt cupfinale 1-2 mot Odd Grenland. Sesongen 2001 ble enda bedre med seier 3-0 i cupfinalen mot Bryne som det store høydepunktet. I Tippeligaen ble det bronsemedaljer bak Rosenborg og Lillestrøm. Det betyr av vi er kvalifisert til UEFA-cupen 2002/2003 ogklar til å møte store sportslige utfordringer både nasjonalt og internasjonalt..

så vet dere d...

er spent på responsen... :wink:

KARDINALEN
22-02-2005, 11:32
Blir nok aldri over 1000,men vi kan jo håpe........
men tidspunktet for kampen er horribelt!!!! :twisted: :evil:

La oss vise Viking va vi er gode for i årets tippeliga :twisted: :evil:

TorJostein
22-02-2005, 15:55
til Togval:

Jeg tror jeg elsker deg! Dette var rett og slett fantastisk <3

Togval
22-02-2005, 20:48
hehe... ironi. God egenskap det TorJostein...

Nei jeg skulle bare se hvor landet lå, før jeg begynner å pøse ut med min forballkunnskap på forumet.

Ønsker Start lykke til mot Viking, en kamp jeg desverre ikke får sett da jeg er i Volda.

men regn med en ekstra gul mann i sommerferien, og på bortekampene mot Brann, Ålesund, Molde, Viking, Enga og Trønderene... c,")

Notch Johnson
22-02-2005, 23:48
Får håpe alle de 192 medlemmene stiller opp og viser hvilken ny giv som gjenspeiler den nye supporterklubben!

REBell
23-02-2005, 21:15
Viking-trener Roy Hodgson vil bruke 22 spillere i torsdagens treningskamp mot Start. Hele laget bytter i pausen.

http://fotball.aftenbladet.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=74234

Lynet
24-02-2005, 09:15
Viking har tatt rimelig lett på treningskampene hittil ved å slippe til hele stallen, og dermed kanskje fått noen merkelige resultater. Jeg tror også Nordlie vil benytte ca. 20 spillere i denne kampen, dog ikke bytte hele laget i pausen....

Billy Bright
24-02-2005, 12:07
Utfordrer gutta til å stille i kveld. Tenker da spesielt på Scally lapscouse, ace beam, m.a.(tommy franks), alex(som alltid stiller), gamlefar Fossa + resten av hakkebakkeskogen. Må jo vise bønda hvem som regjerer.Greit å få øvd inn noen nye sanger.
Regner med viking får det til å sitre litt ekstra i blodet for de aller fleste... :twisted:

Luxus
24-02-2005, 19:58
1-0 Seier og 1090 i hallen.
Tror vi er klare for eliten nå
BRING IT ON! :twisted:

Keiko
24-02-2005, 21:44
deilig med seier! Vet ikke om det var helt fortjent, men vi vinner i allefall!

Er det bare meg som føler at gutta våre er små? Utrolig kjipt i andre omgang i dag, når Viking setter inn en del av sine 11 beste. Synes midtbanen vår da rett og slett mangler utrolig mye styrke. Viktigheten av en ENORM spiller på midten kom veldig klart fram for meg i dag.

Er litt surmuling dette her, men Bala er jo totalt ute av det! Synes hans kvaliteter er skuffende! Deila lekte jo bak der!

Ellers syntes jeg dommer er noe av det dårligste jeg har sett...........

REBell
24-02-2005, 21:59
Seier viser at vi kommer til å bite fra oss i TL. Seieren var fortjent alt i alt, men ikke imponerende. Viking var gode gjennom hele kampen, men vi var bedre.

Midtbanen klarte seg meget bra i 1 omgang, men ble usynlige i 2.

mr.leipsland
24-02-2005, 22:30
Synes vi vinner fullt fortjent jeg. Vi er farligst frempå i 1.omgang og de siste 15 så ruller vi opp flere angrep som setter Viking skikkelig på hæla. Viking er best i andre uten å skape så veldig mye. Forsvarsrekka vår er veldig god og Johnsen må da være en av tippeligaens aller best på hodet! :)

Garba har endel å gå på, blandt annet bruker han litt for mange touch i endel tilfeller. Forsvaret er veldig bra, Borgersen og Håland begynner å bli mer samspilte nå. Borgersen har dog fortsatt mer å gå på. Hyggelig også å se at Engedal klarer seg bra. Midtbanen er tynt besatt, skade på Hæstad eller Hardarsson i tillegg til Berhus vil svekke oss enormt, uten at jeg vil si det er noe must med forsterkning der.

Alt i alt bør vi være enormt godt fornøyd med treningskampene i hallen i år. Har enormt tro på årets sesong :)

tendenfan
24-02-2005, 23:03
Fikk dessverre ikke med meg kampen i dag, da jeg var på jobb i Oslo, men gleder meg allerede til neste uke... da vender jeg tilbake til Stavanger og gjengen med hockey og bart :lol:

Får vel ta på meg Startdrakta :P

Lynet
24-02-2005, 23:20
Start spilte idag en middels kamp, men vant fortjent 1-0, etter nok et hodestøt av Marius Johnsen! Bra å vinne 1-0 over et solid lag som Viking, selv om de brukte hele 21 spillere i kampen. Det som er meget betryggende er at Start har meget mye å gå på i forhold til dagens prestasjoner, selv om vi altså slår Viking!

Litt om lagets prestasjoner med "ElBørso" i parantes:

Kenneth Høie(4)
Ble ikke satt på de store prøvene, men slet, som i tidligere kamper, med fotarbeidet ved flere anledninger, dessverre. Høie må bli bedre med ballen i beina, for idag gikk det igjen flere sukk gjennom publikum etter hasardiøse utspark i pressede situasjoner.

Pedersen(6) Håland(6) Borgersen(5) Johnsen(6)
God kamp av forsvarsfireren! Synes Pedersen fortsetter den fine trenden med å være emd Valencia fremover på banen, selv om det ikke ble så synlig idag som mot Aalesund. Han har i tillegg god kontroll defensivt. Håland og Borgersen balanserer veldig fint i midten bak, de gjør begge to en solid kamp, men sitter enda med følelsen av at Borgersen kan bedre og enda ikke har vist seg å være den sjefen iallefall jeg hadde forventet. Men han spiller godt og blir nok bare bedre og bedre og den bautaen vi trenger når det nærmer seg seriestart! Johnsen spiller godt defensivt og er også fint med offensivt. En av lagets viktigste spillere med nok et flott hodestøt idag, trenger ikke si noe mer.

Strømstad(3) Hardarson(4) Hæstad(6)
Det var ikke midtbanens dag idag. Det gikk tydelig frem at vi trenger en stor sterk sentral sjef, for de tre små blir fort litt for lette sammen, spesielt mot lag med store spillere, noe Viking for eksempel har. Håper det kommer på plass en ny spiller før seriestart. Hæstad var igjen best på midten (selv om han ikke var fullt så dominerende som mot Aalesund og Molde) , han jobber og sliter, og vinner igjen baller hele tiden. Fantastisk spiller! Hardarson leverer en grei kamp, men blir litt for lett i mange situasjoner. En som i perioder slet voldsomt idag var Strømstad, han fikk til noen tekniske finesser og ett par skudd men ble løpende mye imellom defensivt. Det er veldig lett å se når han er ute av form, og det har vi sett de siste kampene, spesielt idag. Ble løpende mye imellom, og i begynnelsen av kampen virket han bare oppgitt og forvirra, men kviknet til da han fikk løsnet ett par gode skudd. Når det ikke stemmer helt for Fredrik blir han ofte løpende i mellom, men han finner garantert toppformen innen 10.april, og da er han som vi alle vet teknisk briliant!

Valencia(6) Garba(2) Lie(3)
Valencia spiller veldig bra for tiden, og har i de siste kampene til tider kjørt karusell med motstanderne. Synes han fortsetter den fine trenden idag! Kommer til mange innlegg, og kvaliteten på disse er ofte bra. Assist til Marius på corner, meget presist slått. Ellers var angrepet tynt i dagens kamp.... Lie fikk til betydelig mindre enn han har gjort mot spesielt Molde, og dagens kamp var nok et steg tilbake for hans del. Garba MÅ skjerpe seg snart. Han er flink i mottak og vendinger, men dribler ALLTID helt til han mister ballen. Han må avlevere ballen eller avslutte tidligere, hvis ikke blir det ingen farligheter. Telte vel en avslutning idag, og det var et løst skudd til side for mål. Hvorfor fyrer han ikke av når han valser rundt på høyde med sekstenmeteren, i stedet for å gå seg fast? Håper han finner formen han til tider viste ifjor, for den er milevis unna per dags dato, dessverre.

Det var vel kort og godt alle spillerne som startet dagens kamp. Engedal kom inn for Borgersen uten at det svekket laget, og spilte tøft og solid! Wright ser ut til å fortsette å være på rett vei, men måtte dessverre ut med skade. Kai Risholt viser at han er meget sterk i kroppen, og bør snart få sjansen fra start på Garbas plass som midtspiss. De øvrige som kom inn var stort sett anonyme.

Alt i alt en bra, men ikke imponerende kamp, der det går tydelig frem at Start har veldig mye å gå på, betryggende nok!

Lynet
25-02-2005, 00:53
Synes det er merkelig at Asbjørn Rike og Glenn Andersen blir kastet innpå på slutten, istedet for Jesper Mathisen og Morten Hæstad for eksempel. Start brukte Rike og Andersen på hver sin kant på slutten, plasser de absolutt ikke pleier å bekle til vanlig. Hvorfor ikke heller sette innpå Hæstad på venstre kanten? Og hvor er Jesse Ohene for tiden? Han burde da fått plassen på høyre kanten istedet for Andersen....

Synes akkurat dette blir litt merkelig. All respekt for Rike og Andersen, men jeg tror ikke de har noen fremtid i Start!

sava
25-02-2005, 03:05
Synes det er merkelig at Asbjørn Rike og Glenn Andersen blir kastet innpå på slutten, istedet for Jesper Mathisen og Morten Hæstad for eksempel. Start brukte Rike og Andersen på hver sin kant på slutten, plasser de absolutt ikke pleier å bekle til vanlig. Hvorfor ikke heller sette innpå Hæstad på venstre kanten? Og hvor er Jesse Ohene for tiden? Han burde da fått plassen på høyre kanten istedet for Andersen....

Synes akkurat dette blir litt merkelig. All respekt for Rike og Andersen, men jeg tror ikke de har noen fremtid i Start!

Helt fullstenig enig med det du sier, merkelig hvordan Tom eller hvem som bestemmer dette prioter talenter.
Asbjørn rike ser jeg som fullstendig ute av stallen, for og si det sånn. Hvis han kommer innpå i en TL kamp sliter han! Jeg blir hvertfall bekymra..
Jeg kan ikke skjønne dette, og heller ikke andre sannsyneligvis. Vi får bare være tolmodige tror jeg.....

Sørlandet
25-02-2005, 13:28
Synes ikke noen av lagene viste noe Tippeligaform. Men Start var litt bedre i Viking.

hehe. Noen som la merke til de 3-4 ivrige Vikingsupporteren som sto helt nede med gjerdet der som Hordene sto ? Synes de lagde bra liv, jeg. Var ikke så mye liv i de andre som sto rett oppfor de.

KARDINALEN
25-02-2005, 14:23
hehehe.......spes han me den grønne parykken!!!! :P :D

Sørlandet
25-02-2005, 14:35
Hehe, Ja. men jeg synes at de 3-4 folka skal ha honør for at de holdt liv i Hordene. Resten av gjengen som sto der så jo ut som en gjeng slappfisker.

Ekte supportere som synger liker man godt.

Iver Mykland
25-02-2005, 14:38
Vi vant over viking i en grei kamp. Var en del kriging som jeg hadde ventet meg. Med tanke på størrelsen til Doffen så greier han seg UTROLIG bra! Fantastisk spiller.
Ser at Bala er ute av form. Og at flere er misfornøyd med han skjønner jeg. Men en ting synes hvertfall jeg han skal ha. Han er FANTASTISK til og dempe/holde på ballen. Han tar jo ned alle pasningene til de bak på banen, selv om han har en mann i ryggen.
Bala er jo komisk når han spiller. Han bruker jo alt på kroppen til å nå ballen. Hehe, en vittig spiller :D