PDA

Se full versjon : Kampsang CD? (fra Sør Arena)

frankieboy
22-02-2009, 04:41
Det er mulig dette har blitt prøvd ut tidligere, iallefall noe slikt, men jeg satt og tenkte litt på hvordan man kan gjøre det lettere for folk i Menigheden og andre å lære sangene som synges.

Jeg tenkte samtidig på den gode gamle Start kassetten. Det må være nærmere 10 år siden jeg hørte på den kassetten, men ennå sitter de aller fleste sangene klistret i hjernen min. Jeg kan ennå Liverpool - Start utenatt.. Hvorfor? Fordi vi hørte på den i bil på vei til Start-kamper, både borte og hjemme, jeg hørte på den hjemme og jeg satte den på når jeg ville "fyre meg" opp til kamp.

Nå i 2009 er det andre sanger som gjelder. Nå er det "På hver kamp", "I fra Londsia", "Vi er Kristiansandere Hurra Hurra", osv osv men det er ennå mange som ikke kan flere av sangene.

DERFOR foreslår jeg følgende:
Finn en dag som passer og møt opp på Sør Arena ( i svingen der vi står). Få med alle forsangere og alle andre som ønsker å være med på dette og spill inn en CD med alle sangene som brukes. Lag gjerne et skriv med alle tekstene og del ut til alle som kommer og få folk til å gi jernet på disse sangene. Syng og spill inn ALLE sangene som man regner med å bruke denne sesongen. Lyden kommer til å bli knallbra siden det vil være tom stadion og veldig bra gjenlyd, og det vil bli mye mer virkelig enn å gå i studio.

Legg alle disse sangene på en CD, sammen med STOLTE SOLDATER og DEN NYE HYMNEN(husker ikke navnet i farten) og kall den MENIGHEDEN 2009!

Tror ikke dette ville koste noe særlig å gjøre, men man kan jo evt selge CD'en for 20 kr pr stk, og jeg er 100 % sikker på at dette ville blitt en populær CD blant folk som er relativt nye på feltet til Menigheden. Da kan man ta den med hjem og øve og synge og være "kampklar" til hver eneste hjemmekamp.

Jeg garanterer at dette ville hevet lydnivået på feltet, i tillegg til at dette er noe som jeg tror mange hadde likt å være med på!

Blir dette en suksess - som jeg tipper - så kan man gjøre dette foran hver eneste sesong og da legge inn nye sanger som vil brukes, og ta bort sanger som ikke fungerer.

Jeg bor i USA nå og kan ikke være med på noen sanger, men hjertet brenner 100 % for Start, og jeg hadde GARANTERT sikret meg en slik CD, slik at jeg er klar når jeg kommer på ferie til Norge og skal på kamp!

Hva tror dere andre? Vet at noe lignende har blitt gjort før, men jeg tror det vil bli en helt annen opplevelse å ta opptak på Sør Arena, samtidig som man tar med de to andre sangene på CD'en.

Ole Gilboe Hermansen
22-02-2009, 10:07
Ingen dum idè. Jeg hadde i hverfall kjøpt CD.

Sømme66
22-02-2009, 17:08
Ingen dum ide nei, bare noen som må ta intiativ.

Lars Olav Karlsen
22-02-2009, 19:31
Jeg tror det ville vært mye smartere og sammles i studio. En vil aldri klare og sammle nok på stadion til at det vil høres bra ut på opptak, da vil det bli lettere og gjøre det bra i Studio med en 30-40 stk.

frankieboy
22-02-2009, 21:18
Jeg tror det ville vært mye smartere og sammles i studio. En vil aldri klare og sammle nok på stadion til at det vil høres bra ut på opptak, da vil det bli lettere og gjøre det bra i Studio med en 30-40 stk.

Der er jeg uenig. Husker faktisk en treningskamp fra Sor Arena mot Kobenhavn forrige sommer og da var det vel ca 20 stk som stod der, og det var et veldig bra trokk de gangene man sang noe.
Saa lenge stadion er tom, saa blir det veldig bra lyd, selv om man ikke er saa mange!
Men det er mulig jeg tar feil. Tror bare det hadde vaert bra med noe aa hore paa som er tilnaermet likt det man opplever paa kampdag!

Men for meg er ikke det viktigste om det blir paa stadion eller i studio. Det viktigste er at man faar laget en ny CD med alle kampsangene!

Er det noen forsangere her inne som har noen mening om dette? Eller om dette er gjennomforbart! Noen lydfolk som vet hvordan kvaliteten vil bli paa opptak paa Sor Arena?

aljahnsen
22-02-2009, 21:44
Dette var en veldig god ide, som vi virkelig skal se på. Hadde man fått et lydopptak fra Sør Arena i en kamp hadde det vært det beste. Tror det hadde vært mer troverdig og engasjerende.

Hvordan lyd og sånn vil bli fra opptak fra feltet er jeg usikker på, og hvordan vi skal klare å gjennomføre det. Men helt klart noe vi MÅ få til, veldig bra innlegg og ide Frank ;)

torasbjoern
22-02-2009, 22:28
Det burde vel ikke være veldig vanskelig å få tak i det, Alexander?

Menighedens leder burde vel få lov til å ta med seg lydopptaker på oppdrag for å lage en CD hvor man får med diverse sanger og kamprop? Hvis ikke så er Start strengt tatt med på å ødelegge supporterkulturen på Sørlandet.

Om det er noe problem med å få tak i lydopptaker, så skal jeg klare det uten store problemer.

Fasitsetteren
23-02-2009, 03:19
Hvis ikke så er Start strengt tatt med på å ødelegge supporterkulturen på Sørlandet.

Vel, det er de uansett. En båndopptaker er det uansett ikke noe problem å få med inn all den tid det er lov til å filme.

Lars Olav Karlsen
23-02-2009, 03:30
Nå var vel ideen og gjøre dette en dag det ikke var kamp, ergo ingen problem og få inn noen ting.

torasbjoern
23-02-2009, 14:36
Er det ikke bedre å få med et fullsatt stadion enn 20-30 stk. da? ;)
Litt mer trøkk og troverdighet.

frankieboy
23-02-2009, 14:59
Er det ikke bedre å få med et fullsatt stadion enn 20-30 stk. da? ;)
Litt mer trøkk og troverdighet.

Begrunnelsen for aa gjore det paa en dag uten kamp er 2 ting:

1. Det er lite folk paa stadion, og dermed er akustikken(?) mye bedre, og selv om man ikke er allverdens med folk, saa baerer lyden veldig bra. Husker som sagt treningskampen mot Kobenhavn i fjor, da man kun med 10-15 stk fikk til et imponerende trokk!

2. Hvis det ikke er kamp, kan man trykke opp alle sangene man skal synge paa et ark, og de som er usikre paa enkelte sanger, kan lese mens man synger. Dette fungerer ikke under kamp da folk vil se kampen! Dessuten saa er det ofte mye musikk og speakerforstyrrelser under kamp... Gaar jo ann aa gjore det paa en av treningene til A-laget for forste hjemmekamp paa Sor Arena. De skal jo trene der fra 17.mars. Saa kan man kopiere dagene etter og selge den paa feltet for forste hjemmekamp. Da tror jeg man vil se en god effekt under den andre hjemmekampen! Det er bare et forslag. Kanskje det er best aa gjore det enda tidligere, saa man har alt klart for forste hjemmekamp?

Det forste man maa gjore er aa faa med forsangerne. De er veldig viktige i denne prosessen. Det maa vaere en dag da flest mulig av dem kan, og de maa velge ut hvilke sanger som skal synges. Noen maa trykke sangene opp paa et ark, og saa er det bare aa faa med folk. Hadde jeg vaert litt naermere saa hadde jeg med glede stilt opp paa dette, men jeg tror uansett at dette er noe som vil bli populaert!

Haaper virkelig dette gaar i orden... Flott hvis Alex kan ta dette videre til de rette personene.. :)

rooland
23-02-2009, 16:53
Hadde ikke kasta bort en krone på den CD en for å være helt ærlig...;)

frankieboy
23-02-2009, 17:11
Hadde ikke kasta bort en krone på den CD en for å være helt ærlig...;)

Da er du kanskje ikke i maalgruppen heller. Hvis du ikke er saapass interessert i aa kunne alle sangene som synges, eller gidder aa hore paa Stolte Soldater og andre Start-sanger saa har du frihet til aa la vaere...
Hvis det staar paa 20 kr (eller hva naa prisen blir) saa skal jeg med glede spandere en paa deg! ;-)

rooland
23-02-2009, 17:30
hehe...stolte soldater er KÅNGE!!! Men at jeg i det hele tatt skal gidde å sitte å høre på 20 av forsangerne i Menigheden synge:
"vi er kristiansandåre hurra hurra"
"Oaoao Heltane fra sørlandet"
"i Fra londsia"

Nei franky, det gidder jeg ikke!!!;)

Foresten kan jeg sangene...

Men kjør i gang...sikkert en bra ide:)

frankieboy
23-02-2009, 17:58
Foresten kan jeg sangene...

:)

Da var ikke denne CD'en ment for deg heller. Det er mer for alle de hundrevis av folk som ikke kan sangene, og som har lyst til aa vaere med aa bidra paa feltet!

Dessuten saa er det jo goy hvis mange andre kommer og blir med paa innspillingen ogsaa. Da er de jo endel av dette selv, og det er jo goyere enn aa bare hore paa 20 forsangere!

norfight
24-02-2009, 21:23
Tror fint at lyden blir god på Sør-Arena en dag uten kamp. Hvorfor ikke la det bli ei storsamling med Menigheden, og både lære inn ting godt og i tillegg få laget lydspor. Det vil nok ta en lang ettermiddag (eller lørdag formiddag) men kjempe gøy.
Få ei plate med Menighedens sanger, kamprop, "22fotball-legger", "stolte soldater" og "heltane fra sørlandet"!!!
Ikke studiolyd - men skikkelige live! Til festbruk, bilkjøring, trøst og alt annet.

frankieboy
25-02-2009, 02:42
Tror fint at lyden blir god på Sør-Arena en dag uten kamp. Hvorfor ikke la det bli ei storsamling med Menigheden, og både lære inn ting godt og i tillegg få laget lydspor. Det vil nok ta en lang ettermiddag (eller lørdag formiddag) men kjempe gøy.
Få ei plate med Menighedens sanger, kamprop, "22fotball-legger", "stolte soldater" og "heltane fra sørlandet"!!!
Ikke studiolyd - men skikkelige live! Til festbruk, bilkjøring, trøst og alt annet.

Der traff du spikeren paa hodet. Jeg tror det kan bli veldig bra, og tror mange ville blitt med, og at mange ville kjopt en slik skive...