PDA

Se full versjon : Er vi som liker tifo Casuals Børre?!?!

Fossa
07-05-2005, 00:28
Nå må dere faen med roe dere ned. Et fylleslagsmål på byen en lørdags kveld og du stempler tifo gruppa, og Ultras som Casuals og hooligens.. Æ og mange andre har brukt mangefoldige timer og kroner de siste årene på å gjøre noe for supporterklubben vår. Til og med skal vi være nerder!
Hva faen snakker du om. Da sitter vel den største hooliganen i styret samt driver web`n her.. Leipsland brenner for suporterkultur og tifo, gjør det ham til en potensiell casuals?? Du er en blind kommunist Børre og er livredd for at andre skal ha andre synspunkter enn deg.
Selv stikker jeg ikke fra en slåsskamp om det blir provosert frem, men er personlig helt imot at vi skal være den provoserende og aggresive parten.
Det er holdningene de andre i Ultras så vidt jeg vet deler.. At det blir håndgemeng på et utested mot vår største hatobjekt ever, er ikke verre nå enn da Myggen herjet på Stadion. Overdramatiserte og hyklerske innlegg i tidligere tråder.

Men om du vil ha vekk Ultras så er dette et sjakktrekk Børre. Jeg finner meg iallefall en annen plass på søndag.

Fossa

rooland
07-05-2005, 01:31
Må da for faen være mulig å ikke bli stempla som casulas selv om du er i en liten slåsskamp før en kamp?
Jeg takker ultras for allt de har gjort men supporterklubben, står respekt av det!!
Hadde det ikke vært for de hadde det ikke vært 780 medlemmen per dags dato!!!!!
Slåsskamp eller hva man skal kalle det hører til i et sånt lokaloppgjør. Sånt sjer,nå har det skjedd, nå er vi ferdige med det...

FINITO!!!

Billy Bright
07-05-2005, 01:32
Slenger meg på denne. Lykke til på m-feltet børre, for der blir ikke vi å finne på søndag!

Vet at en del også snakker om å melde seg ut av menigheden pga. børre (ikke ultras folk).

Børre Fredriksen
07-05-2005, 01:40
Jeg skrev en artikkel om Casuals. Skrev jeg noe om Ultras Kristiansand? -NEI. Skrev jeg noe om Casuals Kristiansand? - NEI. Nevnte jeg noen navn? NEI. Var det noen som følte seg truffet???

Fossa
07-05-2005, 02:20
SELVFØLGELIG, hvordan kan en misforstå en slik beskrivelse Børre. Føler meg ikke truffet som Casual, men alt annet stemmer jo. Glad i suppkultur, tifo og bruker jo nettet. Noen som følte seg truffet!?!? Ja, føler meg krenket, uthengt og satt i bås av dine "generelle" tanker om casuals.
Ikke har du peiling heller. Når engasjerte casuals seg med tifo feks?
De tar generelt avstand fra både supputstyr og tifo..
Vel, så er jeg casual da. Får se å få kjøpt meg no lacostestash snarest.. :evil:

Billy Bright
07-05-2005, 03:23
Du har aldri tenkt på at folk kan oppfatte din klesstil som provoserende? (oppbretta buksekant og boots + snauklipt)

Når i helvete har det vært innslag av rasisme,nazisme eller vold på stadion i år? (utenom kjell som roper "jævla utlendinger" med jevne mellomrom). og den verste episoden på bortebane var vel når mor kasta grus på rikard enge i bryne.

Kunne delvis forstått at dette kunne blitt en sak dersom folk sloss inne på stadion (host, bermen nitti tallet), at folk pisser på statuer av lokale helter i andre byer, eller at man skriker til utlendinger på up town: DONT LEAVE A FUCKIN BAG IN MY PUB!! hmmm,lyder kjent..

Men her snakker vi litt fyllebråk på en lørdagskveld med halve byen innvolvert.

Den banen du har lagt deg inn på nå ødelegger mye for det rolf og co. har bygd opp. Synd, men sant. Tror nok det blir knallstemning på en pub og en plass på stadion på søndag, bare så synd det ikke blir uptown/kick og på m-feltet...

PS!ikke så vanskelig å se at det innlegget er rettet mot ultras, ettersom det du skriver ikke stemmer, du prøver å komme med et faktainnlegg om noe du ikke har en dritt peiling på (les ei bok utenom det kommunistiske manifest). Men du skriver det slik at det passer inn i ditt bilde av hva som skjer i Christianssand.

Datanerder og casuals?? :lol: :lol:

Børre Fredriksen
07-05-2005, 07:46
98% av innlegget er klippet fra en annen artikkel jeg har funnet om casualsmiljøet i Norge. Eneste jeg har tatt bort er navn på de forskjellige gruppene i de forskjellige klubbene.

Artikkelen er ikke skrevet for å "sverte" noen. Det er faktaopplysninger om forhold vi supportere bør vite noe om - i alle de forskjellige supporterklubbene i Norge.

Jeg kommer til å legge ut mer informasjon om slike saker i tiden som kommer. Viktig med informasjon.

Børre

frankieboy
07-05-2005, 10:18
Kan ikke alle bare være venner, og være med å støtte IK Start???????

Nå er Start på 2.plass i Tippeligaen, de har imponert stort, og har kanskje Norges største potensiale..... Menigheden har sanket mange nye medlemmer, og har fått egen, flott tribune - og den stemningen som var der mot Viking, kan jeg aldri huske å ha opplevd bedre....
Alt er positivt med IK Start for tiden, med ny egen stadion - med forhåpentligvis ny kontrakt til Tom N og med nye lange kontrakter på våre unge juveler....
Da kan ikke dette ødelegges ved en splittelse som kommer på grunn av en artikkel som Børre skriver. Som han skriver så er det ikke rettet mot noen spesielle, bare en advarsel om hva som KAN skje... I Sverige har 38 % av publikum forsvunnet fra stadion på grunn av frykt for bråk og opptøyer... Det er dette vi for all del ikke må oppleve i Norge, og derfor synes jeg ikke det er noe galt i at det blir lagt ut en artikkel slik som Børre gjorde.
At det skjer bråk på en lørdagskveld der folk har fått seg endel å drikke, og det kommer folk som KUN er der for å hisse opp stemninga, er jo ikke noe verken Ultras eller andre Start-supportere kan noe for.
Jeg har prata med en politimann som var vakt den Viking-helga, og han sa at det var noen utenfor både Start og Viking-miljøet som kom kun for å lage bråk og kvalme - og han sa at det hadde vært bedre om Start og Viking-supporterne hadde gått sammen om å banke opp disse.. :)

Nei, la oss glemme boikotting av noe slag - la oss gjøre en jobb for Tom N, for Erik Soler, for de andre på laget - og for klubben i vårt hjerte!!!

Start trenger ETT samlet supportermiljø... Både Ultras og andre trengs for å lage det livet vi ønsker på M-feltet!!!!! Og dessuten så har det nye styret gjort en kanonjobb, og de fortjener ikke at noe slikt som dette skal ødelegge det positive som er på gang.....

Rolling stones
07-05-2005, 11:10
Dette blir litt for dumt Fossa...

Jeg syntes også det er morro med Tifo og er en ivrig debattant på nettet, men føler med definitivt ikke truffet av den grunn!

Kom på M-feltet på Søndag, vi trenger dere alle...

Esben
07-05-2005, 11:27
Dette handler jo ikke om tifo. Det er nevnt som et element i artikkelen, men ærlig talt. Såpass skjønner vi vel.....

Å vri dette til en sak som handler om Børre blir jo helt feil. Synes artikkelen er informerende. Det er først om fremst en generell beskrivelse av et miljø slik jeg leser den. På slutten kommer et styrevedtak som jeg er ganske sikker på at hele styret stiller seg bak.

Hvis det er noen som mener at supporterklubben ikke bør gå aktivt ut og ta avstand fra et miljø som beskrevet i artikkelen så er jeg dypt uenig.

Selvsagt må en supporterklubb "for alle" si klart fra om hva den mener om dette temaet. Det er viktig i alle sammenhenger. Ikke minst overfor Start og supporterklubbens samarbeidspartnere. Dette trodde jeg faktisk folk skjønte.

Kjakan
07-05-2005, 14:25
Hør hør!! Flott innlegg Fossa.
Hadde det ikke vært for "ultras gutta" hadde menigheden vært like kjedelig som navnet skulle tilsi. Stå på Ultras!

Smurfen
07-05-2005, 15:06
For det første så burde litt forarbeid være på plass før man kopierer et innlegg Børre..alle oppegående vet at Casuals absolutt ikke er interessert i å bruke lange tider hver eneste kamp til å arrangere tifo,lage bannere osv!At dette i bunn og grunn handler om oss i Ultras er det ingen tvil om,så ikke bortforklar deg her! Vet at du har personer på lista di som du for enhver pris akter å bruke din makt til å bli kvitt nå som du endelig har fått lov til å være leder.

Men bare kjør den stien du,tror faktisk at det er du som forsvinner først!

Skal være enig med at det er tull å havne i slåsskamper med scummen,innrømmer at jeg var en som ikke trakk seg unna da det var på det verste,men det var 100 som sikkert var innvolvert!

1.kick har henlagt saken..alle parter var like gode,samt at de verste ikke tilhørte noen av partene

2.politiet henla saken

3.kvelden var ikke arrangert av menigeden

4.natt til 1 mai

5.1500 idioter fra reidar byen

ER det da så ille at 3-4 personer ender opp med et blått øye?

NEI NEI NEI OG ATTER NEI.

Dette er en personlig vendetta mot personer som du aldri har likt.
AT det var du som også gikk inn å fjerne et dritt kult banner før kampen sier også mye om deg
Er også sikker på at fleste parten i styret vil nedstemme dine idiotiske forslag! GET A LIFE DIN KOMMUNIST

Søndag1800
07-05-2005, 15:32
De fleste går så gjerne via såkalte Ultrasgrupper/tifo-grupper.

Akkurat denne burde aldri blitt trykket på menigheden! Så helt enig med fossa her. Alikevel er jeg 99,9 prosent sikker på at Børre aldri vil blir kvitt visse personer. Han som alle andre vet hvor viktig Ultras er for Menigheden. Ultras er uten tvil bærebjelken når det gjelder stadion-liv i Menigheden.

Så ultras medlemmer: Jeg ber dere tenke saken på ny før dere flytter dere. Vi er voksne folk å burde finne fram en løsning på dette.

Vi trenger dere som faen, og dere vet det!

Pastor
07-05-2005, 15:34
Fossa:

Så det svir litt når noen går ut og stempler en hel gjeng? Minner meg om et avisoppslag for noen måneder siden.....

Skjønner ikke at Stian, Alex, Espen og de 12-15 andre casuals-wannabe'ene bare kan innrømme at dere leker med ilden! Hvorfor går noen av dere med Burberry / Chavs - utstyr? Det må jo være fordi dere ser opp til idiotene som slåss i England?

Har dere noen planer om å storme puber i Kristiansand når f.eks. Vålerenga og Brann kommer til byen? Fint om dere sier i fra til oss andre på forhånd, så vi slipper å bli blandet inn i skiten.

Esben
07-05-2005, 18:38
Så enig så enig Pastor!

Hvis Utras (eller Casual-wannabees om du vil) tror de er de eneste som synger og kan lage liv på stadion så er det meget mulig de overdriver egen fortreffelighet en smule.

Ingen er uerstattelige er det noe som heter. Og det gjelder også i dette tilfellet.

Hvis de ikke skjønner at Menigheden v.styret i forhold til Start og næringslivet etc. er nødt til å reagere på dette så er de ja, temmelig korttenkte.

Synd, for det har jo ellers vært en flott sesongåpning på alle måter.

Billy Bright
07-05-2005, 19:58
Ingen er uerstattelige er det noe som heter. Og det gjelder også i dette tilfellet.

OK, lykke til.

tror ikke børre skjønner hvor mye han ødelegger for fremtiden.

Fair fans my ass

(hils jahnsen fra gutta chria!!)

theMan
07-05-2005, 20:27
Nå må dere se å skjerpe dere. At dere tar dere nær av at han nevner det med "typiske casuals" er latterlig.
Tenk på somaliere, som mange ganger i året hører ordet "Somalier tatt/mistenkt for drap" <--- DA snakker vi om å føle seg uthengt. Eller "Utenlandsopprindelse" er vel noe av det samme.

Hva skjer liksom? Jeg sitter mye på dataen, jeg synes tifoen dere lager er helt topp og drit fet, og jeg elsker IK START. Føler meg neppe som en casual, og syntes at alle grupper i menigheden er dødsbra. Mye honnør til ultras og alle! Synes dere er topp, men FEIL å henge ut Børre for dette.

Er info som alle kan trenge.

Stolt IK START gutt, er laget det handler om, ikke oss.
Møt opp på søndag og syng ut alt agresjon i ren hyllest til spillerne=)

Billy Bright
07-05-2005, 20:52
du vet ikke hva det er snakk om.

theMan
07-05-2005, 21:05
Det vet tydeligvis du, har jeg lest.

No offence, men... Syntes det er på tida at supporterklubben fungerer som ETT, og ikke som en opprørsgruppe, hvor alle skal true med å melde seg ut osv. det er LAGET IK START det handler om, ikke oss? Vi betaler 100-300 kroner hver kamp, for å se guttan spille og gi oss underholdning, da skal vi ha det gøy ikke klage å syte.

Word.

aulin
07-05-2005, 21:08
Til dere som har følt dere truffet her, så må jeg si at dette er synd. Selv leste jeg artikkelen, og fant ut at den var informerende og interresant.

Jeg kan ikke uttale meg om noen har en personlig vendetta mot enkeltpersoner, men utifra artikkelen, var ikke det tanker som streifet mitt hode. Hvis det derimot er slik, så finns det vel mer passende fora å ta opp slik på, i alle fall det er slik det blir fremstilt her, med en 1 til mange (eller en?) kobling. Ta dette i så fall opp med den eller de det gjelder direkte.

Et public forum burde være fyllt med meninger og diskusjoner som fenger allmenheten, ikke "sutring" (det er i alle fall slik jeg opplever det) fra de personene som føler seg truffet.
Det som jeg ser som interresant, er en diskusjon rundt casuals, hvor omfattende det er, og om dette er akseptabelt. Personlige ting tar man med personen det gjelder.

Det var mine 2 cents....

Smurfen
08-05-2005, 01:04
Dette blir litt dumt,jeg trenger bare å si et ord så forsvinner hele gjemgen ifra Menigheden!!Men er ganske frustrert at det skal komme til dette punktet...liker de gamle som de unge!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men jeg vil heller være 50 syngende supportere enn 1000 som står med henda i lomma!!

En for alle,alle for en.

Snillismen i Menigheden har gått altfor langt,må jo for alll del ikke gjøre noe som ikke bortelaget ikke liker..

Men jeg vil ære endel av styremedlemmene som ikke støtter Børre,,veldig god jobb gutter.

Alexander Fossdal

REBell
08-05-2005, 01:28
1. Dette er blitt en person debatt som jeg ikke liker.
2. Børre ønsker å påpeke en supporterkultur på en generell måte, dette er dog blitt presisert i ettertid.
3. Det har nok skjedd endel i kulisene som ikke alle har fått med seg.
4. Debatten (slik den har utviklet seg) bør ikke taes her på forumet, da den omhandler et fåtall.
5. Styret står bak pressemeldingen som er sluppet i etterkant av 1 mai.
6. Jeg ønsker en samlet og sterk supporterklubb FOR ALLE.

Krematoriet
08-05-2005, 02:23
Dette blir litt dumt,jeg trenger bare å si et ord så forsvinner hele gjemgen ifra Menigheden!!Men er ganske frustrert at det skal komme til dette punktet...liker de gamle som de unge!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men jeg vil heller være 50 syngende supportere enn 1000 som står med henda i lomma!!

En for alle,alle for en.

Snillismen i Menigheden har gått altfor langt,må jo for alll del ikke gjøre noe som ikke bortelaget ikke liker..

Men jeg vil ære endel av styremedlemmene som ikke støtter Børre,,veldig god jobb gutter.

Alexander Fossdal

Hjelpe meg. Er ikke meningen med en supporterklubb det å støtte eget lag? Stå nå hver for dere da, barneromper. Om det er noe som skremmer bort eventuelle nye medlemmer så er det dette forumet. Kan ikke bare Ultras eller hva det nå er kjøre sin egen "klubb" da? Så lenge alle er der for å gjøre den jobben de skal, støtte Start på stadion er det vel greit? Knuffing og slåsskamper er jo helt tåpelig, uavhengig av klubbforhold. Klart alle har sin rett til å forsvare seg, men hvorfor fucke opp mer enn det som skal til for å få en verbal krig?

Søndag1800
08-05-2005, 02:30
Er jo faen meg utrolig at jeg på 18 år er omgitt av folk på 25+ som opptrer som unger!

Børre: Nei det var ikke så forbanna smart å skrive at Casuals som regel opptrer rundt TIFO og ultras grupper. På menighedens egne sider!

Pastor: Vet du er en ringrev, og har vært med fra begynnelsen av supporter klubben. Bra jobba! Enig i det meste du skriver, men å navngi personer som har lagt hundrevis av timer for å bygge opp en supporterklubb, blir for dumt når bakgrunnen er Burberry / Chavs – utstyr. Har jeg gått glipp av noe mer??
Ellers kan det vel sies i denne sammenheng at i har alle våre svin på skogen!
At du kritiserer klesstilen til visse ultras folk er for så vidt overkommelig, men å skrive ”Oi! Fossa føler seg truffet” (som han forøvrig har rimelig god grunn til å være) minner mest om en form for barnslig nag!

Fossa / Ultras: Kjempe bra jobbing de siste årene (vet dere har brukt et 100 talls timer).
Men å si at ”jeg gidder ikke å stå med supporterklubben etter dette” blir for dumt. Alle her inne interesserer seg for TIFO og Internett. Det var ikke Børres syn på en casuals! Selv om jeg er helt enig me deg i at ett fylleslagsmål som fører til casuals stempel er katastrofalt!!

Mulig jeg får mange mot meg etter dette, men ikke glem vi er her for å støtte Start. JA til en samlet supporter gjeng!

Gimse
08-05-2005, 02:48
Jeg kan vel bare si at jeg ikke så artikkelen som personfokusert, men det er tydlig at noen føler seg truffet, noe som selvsagt er uheldig.

Jeg ser også at det er en del personer som ikke akkurat ser ut til å komme overens. Personer som ihvertfall i mine øyne på hvert sitt vis er sentrale for Menigheden.

Det blir også sagt at en heller vil ha 50 syngende supportere, enn 1000 som står med henda i lomma. Da vil jeg stille spørsmålet: Siden jeg hverken er Ultras eller står med henda i lomma, men derimot særdeles engasjert når jeg er på tribunen, under hvilken kategori kommer jeg her.

Apropos Ultras, en god stund lurte jeg på hva faen ultras egentlig var. Så har det seg sånn at jeg ble litt kjent med en ultras medlem, nevner ikke navn fordi det har vært nok personfokusering her allerede, og han sa at Ultras først og fremst var en kameratgjeng som likte å tilbringe tid sammen, men som og likte å lage liv på stadion. Fikk også inntrykk av at dette var et ganske "åpent" miljø som det bare var å slenge seg med hvis man ville. Dette var etter alle tidligere debatter rundt Ultras, og jeg synes da at Ultras virket som en vennegjeng med et navn innenfor en supportergruppe. Uten tvil noen av de som lager mest liv på stadion, og derfor en viktig gruppe av Menigheden. Mitt inntrykk av Ultras har alltid vært bra, og jeg har i kamper prøvd å stå mest mulig nærme disse da det er de som stort sett er forsangere. Jeg synes det ville være et tap for supporterklubben om personlige issues, som det virker for meg som det er her, kommer i veien for supporterklubbens beste. For en ting har alle til felles uansett, nemlig at vi elsker IK Start.

Når det gjelder forsangere, så kunne jeg uten problem gjort det selv. Men for øyeblikket er det vel Ultras gutta som fungerer mer eller mindre som offisielle forsangere. Om jeg hadde prøvd å dratt i gang noe, så hadde det vel blitt meg og kameraten min ved siden av meg som hadde sunget, og resten hadde sett rart på oss.

Jeg kan ikke si at det er idiotisk av noen å velge å ikke stå i Menigheden uansett hva slags grunn de måtte ha, fordi dette kommer på bakgrunn av en privat avgjørelse. Men, jeg kan få lov til å mene at jeg synes de syngende supporterne, da tenker jeg spesielt på Ultras akkurat nå, burde være på Menighedens tribune og lage liv. For de er mange på feltet vårt som gjerne synger, bare noen andre begynner.

Og sist men ikke minst, så er jeg enig i at det er langt fra Ultras til såkalte Casuals. Og Pastor er inne og skriver noe om noe slags caps og noe greier som casuals går med. Jeg tror de færrste vet hva du snakker om egentlig. Jeg vet ihvertfall ikke hva det er, og satt Ultras klesdrakt i sammenheng med Casuals.

Gimse

Supporteren
08-05-2005, 04:52
Jeg synes det er synd, og trist, hvis dere gutta ikke er der på søndag.

Forstår at noen har følt seg truffet av det som ble skrevet,
det hadde jeg også gjort hadde jeg vært med Ultras gjengen,
men jeg håper at dere hever dere over det, og kommer på stadioen.
Vi er iallfall veldig mange som vil ha dere der - jeg er en av dem.

La oss reise opp for Christianssand og synge - sammen!

Pastor
08-05-2005, 09:37
Her er noen linker hvor det står litt mer om Casuals / Chavs.

http://www.sarah-hopkins.co.uk/gesture/disnopic.doc

http://www.chavscum.co.uk/howto.php

http://www.scallycentral.com/index.htm

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/leicestershire/3583900.stm

Det finnes mye mer på nettet, så det er bare å skrive inn et par nøkkelord på Google, dersom noen er interessert i å finne ut mer om emnet.

Ellers må jeg jo si at dersom det er noen som har en barnslig holdning her, så er det jo de som har følt seg truffet av Børres nokså orienterende artikkel. "Buuuvææh, dersom vi ikke får lov til å slåss med de vi vil, så gidder vi ikke å starte noen sanger heller. Da vil vi stå et annet sted på stadion. Alle er så dumme, altså".

Dere har jo forsåvidt allerede valgt å stå utenfor Menighedens arrangementer ved å samle dere på Londskråga før kampene. Det er kanskje bedre at det blir en splitting i to supporterklubber: Menigheden og Christianssand Casuals & Chavs. (Forkortet CCC).

Palle
08-05-2005, 09:57
Fra styret sitt vedtak: "Slike hendelser vil kunne føre til straffereaksjoner mot enkeltpersoner eller grupper".

Hva mener man med "grupper"? Bør ikke straffen ramme gjerningsmannen? Såvidt jeg har forstått er det vel kun en "gruppe" innenfor supportermiljøet i Start, og det er Ultras. Da kan man jo forstå at de føler seg truffet.

REBell
08-05-2005, 10:15
Ei gruppe trenger ikke være organisert slik du skisserer.
Og jeg tror ikke det er denne setninga som er avgjørende her.

Fossa
08-05-2005, 13:07
Da jeg leste innlegget til Børre var det vel vitende om at han jobber for å få enkelte i Ultras utestengt fra Stadion. Jeg er vel vitende om at disse også (akkurat som meg) er med i tifogruppa og Ultras.. Innlegget til Børre hadde ingen henvisninger eller referansepunkter. Det stod tvert i mot at dette var et innlegg skrevet av nettop Børre Fredriksen, leder av menigheden, og det var nok IKKE tilfeldige ordvalg. Såklart jeg, som kjenner ting fra innsiden reagerer for en slik generell bedømmelse. Det hadde jeg nok ikke gjordt dersom det hadde kommet frem at dette var helt generell info fra feks NSA. Men jeg tror nok at det var flere personlige vendinger her enn de nevnte 2 % som ikke var klippet...

Pastor, hva er det egentlig du bærer nag til? Hadde det vært Fevænnen som hadde trykket innlegget etter et intervju med Børre hadde iallefall jeg tatt det med ei klype salt. Men slik er ikke tilfelle nå. Å skrive et innlegg for siden å si at det bare var stjålet tekst fra andre sider er bare svakt og latterlig. Jeg hadde forventet en beklagelse ikke mer fyring.
Dessuten føler jeg meg tryggere rundt disse gutta i lacoste enn ved siden av deg under en Liverpoolkamp på uppis.. Det er ikke få som har fått seg en på trynet av deg under kampens hete. Og det er IKKE ti år siden.. ;)
Fotball er følelser..

Casuals, jeg er enig i at det er unødvendig og provoserende å kle seg opp i disse klesmerkene. Kanskje enkelte burde revurdere litt..? MEN, en trenger ikke å være pedofil bare fordi man er en katolsk prest...
Det har ikke vært handlinger som er i nærheten av å kunne betegnes som supportervold. Derfor burde det ikke vært blåst slik opp. Dette burde heller blitt tatt med dem som man mente var problemet..

Esben, vi sier ikke at vi re så jævla gode og at dere "andre" suger.. Vi hadde aldri fått noe skikkelig trøkk om vi ikke hadde vært samlet. Poenget har vel vært noen ganger at vi ALLTID skal være hese etter en kamp og brenner for mer trøkk og liv på M-feltet og stadion. Det er dette som har samlet Ultras. Mange av dere andre synger like bra, men det er jo også de som snakker om strikketøy og er mer opptatt av biligst mulig øl eller andre ting når det er kamp. Hadde alle sunget like intenst som Ultras hadde vi vært blant de beste i Norge!! Men igjen, mange av dere gjør en veldig bra jobb på stadion. Dere klarer dere vel uten oss au, men tror vel ikke det hadde blitt noe bedre akkurat. Vi har aldri gjordt noe poeng av at vi skal "straffe" dere med ikke å stille. Det handler vel heller om å føle seg velkommen..

Til slutt må jeg si at jeg synes hele saken er latterlig. Men det var min tråd og jeg skal si hvorfor den ble startet. Fordi jeg er lei av all generaliseringa av Ultras. Og for å få frem hvilken heksejakt leder av menigheden har satt i gang.. Uten full støtte fra styret, skal enkelte personer fjernes koste hva det koste vil. Det siste sjakktrekket er denne tekstmeldingen som er sendt ut til alle GODE Startsupportere..!! Jeg fikk denne i detteøyeblikk fra 8 forskjellige personer, ingen i Ultras..
Jeg har tidligere berømmer styret med Børre i spissen for en fantastisk innsats i år. Men denne og flere (interne) saker viser at du setter personlige meninger litt for langt frem..

Tekstmeld sendt fra Børre i dag:
Deler av Ultras kommer ikke på m-feltet i dag. Vil vise hvor dårlige vi er uten dem. Ber alle andre GODE startsupportere komme ti m-felteti dag for å vise at de tar feil. Vennligst send videre til alle GODE supportere. Børre

Så det er derfor jeg ikke skal på m-feltet? Det er heller ikke bestemt at Ultras ikke skal der.. Snakk om å lage en unødvendig krig..

theMan
08-05-2005, 13:16
Dette begynner å likne et barneopprør. Ikke vits å dra denne saken lengre, begynner å bli latterlig nå.

Hvorfor bruke så mye krefter på hverandre?
DET ER SPILLERNE VI SKAL BRUKE KREFTENE PÅ FOR HELSIKKE

Møt opp på M-feltet og SYNG ut. Drit i alt det andre barnslige drittet.

Forbaska unødvendig å spre så mye usikkerhet blant alle.

Søndag1800
08-05-2005, 13:34
Bra skrevet fossa!

Men nå enig med theMan, nå rister vi av oss stoltheten så møter vi mannsterke opp i dag for å knuse stuttjukken(ryktet går på at feiten er feitere enn noen gang(!) og resten av bønda..

theMan
08-05-2005, 13:45
Tjukk eller ikke, han skal sleppe inn masse mål! :D

4-2 til Start

Billy Bright
08-05-2005, 14:07
Tekstmeld sendt fra Børre i dag:
Deler av Ultras kommer ikke på m-feltet i dag. Vil vise hvor dårlige vi er uten dem. Ber alle andre GODE startsupportere komme ti m-felteti dag for å vise at de tar feil. Vennligst send videre til alle GODE supportere. Børre

Æ det muli???
Kan ikke fatte at en leder i en organsisasjon prøver å splitte den og skape konflikt. Hører utrenskelses prossesen er i full gang, lykke til "stalin"!

PS! gleder meg til årsmøtet

Esben
08-05-2005, 14:13
Fossa;

Jeg er helt enig i at supportermiljøet er så lite at her bør alle gode krefter dra sammen. Synes Ultras har vært et veldig positivt element de seneste årene. Det er nettopp derfor jeg synes denne hendelsen er så meningsløs. Uansett hvem som skjedde er det ikke særlig klokt å oppsøke den plassen man vet at Viking supporterne oppholder seg og delta i bråk, samma faen hvem som startet det.

Hva tror dere egentlig at Start forventer etter noe slikt med en ny supporterklubb på banen? Om dette bare skal dysses ned vil godviljen fra Start forsvinne ganske raskt. Skjønner dere ikke det? Etter min mening er det dere som burde lagt dere langflate og beklaget, og det står jeg for.

Start forventer en rasksjon, og det har ingenting med hva lederen av supporterklubben måtte hete. Det handler om troverdighet.

Når dette er sagt så håper jeg at det kan finnes en løsning som alle ikan stille seg bak slik at vi kan fortsette å støtte laget vårt i fellesskap.

For ordens skyld, jeg snakker mye med Børre, og han har aldri nevnt enkeltpersoner han ønsker ut av supporterklubben for meg.

aulin
08-05-2005, 14:30
Fossa: Jeg kjenner ikke til hva som skjedde direkte, jeg ser bare hva du skriver, og hva andre skriver, så danner man seg et bilde av hva som skjedde. Nysjerrig som jeg er, søker jeg litt på nettet etter mer info om casuals, supporter bråk osv, og finner en side som heter CasualLife. Om dette er en side som gjengir fakta, kan man aldri være sikker på, men det man leser der, er også med på å danne total-oppfatningen av ting.

Det første jeg ser på CasualLife er dette: Starts fineste trålte gjennom alle aktuelle puber uten hell, ved 2200 natt til søndag bestemte Start guttene å angripe utestedet Kick....

Er det ikke viktig for en leder i en supporterklubb å vise at man tar avstand til slikt? Kan ikke alle andre klare å finne denne informasjonen når jeg fant den? Er dette positivt for Start og supporterkluben?

Personlig mener jeg at det som stod på førstesiden var informativt, samtidig gjorde supporterkluben det som var forventet av den i en slik situasjon. Om enkelte føler seg truffet, så dette med lederen av Menigheden; Vi er vel alle mer eller mindre voksne, så en vanlig samtale burde la seg gjenomføre.

andre89
08-05-2005, 15:27
Jævla suttreunger ass!!
Herregud, så nå begynner faen mæ folk å si at de ikke dukker opp på m-feltet!!!
dette er det latterligste jeg har vært utefor :evil:

Jævla suttrehelvete fossa!!!

Fossa
08-05-2005, 16:15
Regner med at vi stiller som vanlig. Er nok noen som tar seg en pause idag men vi får bare se. De av dere som litt oppegående skjønner vel at en er lei av å få drit. Og Andre 89, ro deg litt ned. Blir du personlig kan jeg også bli det.. Du kan spores vettu ;)

Nei vi satser heller på tre poeng i dag.

utlending
08-05-2005, 16:33
- fra det jeg har sett har Start supporterne som som kaller seg "Ultras" svært lite til felles med italienske Ultras eller britiske Casuals. La oss håpe det holder seg slik. Det er ingen ting galt med synging, TIFO, mm. - alt som skaper positiv stemmning på stadion.

- rasisme, vold, barnslig sanger om puling, osv. har ingen plass i en supporter gruppe. Alle supportere - Ultras eller ikke - burde ta avstand fra slik oppførsel. Rasistisk og voldelig oppførsel bør føre til utestengelse fra supportergruppa og stadion.

daumann
08-05-2005, 23:50
Snakker om å skyte seg selv i foten Børre.
For en gangs skyld i Starts 100 år gamle historie er det masse medlemmer i en supporterklubb som støtter START!!
Den klubben bør fortsette med nettopp det å støtte START og spillerne!
Hvorfor? Fordi de fortjener det.

Det er klart at casuals finnes rundt de fleste klubber, men at de som mekker tifo og synger er casuals, er jo like fjernt som å kalle Rune Rudberg jomfru. Det er jo nettopp på området flagg,drakter,skjerf og tifo casuals IKKE stiller opp. Ildsjelene i supporterklubbene tar seg av den jobben, så det er jo ikke spesiellt smart å vende dem ryggen bare fordi de har valgt å kalle seg Ultras.

Selv er jeg med i Klanen, men som utflyttet Kristiansander så kjenner jeg jo sørlandet og spesiellt sørlendingen godt nok til å kalle denne diskusjonen for misunnelse og du får mere oppmerksomhet enn meg diskusjonen.

Hvem som gjør hva i Menigheden og for IK Start er egentlig uvesentlig. Det som betyr noe er at folk gjør dette av kjærlighet til klubben i sitt hjerte, laget og spillerne de setter høyest av alle innenfor landets grenser.

Så alle sammen: Gratulerer med nok en overbevisende seier, men husk at det er mange kamper igjen!

balas
09-05-2005, 00:12
"Utflyttet Kristiansander i Klanen"

Pinlig! Får man være med i Klanen om man er født og oppvokst i Oslo?

daumann
09-05-2005, 00:57
"Utflyttet Kristiansander i Klanen"

Pinlig! Får man være med i Klanen om man er født og oppvokst i Oslo?

Ja det er endel Oslofolk her og :wink:
Jeg vil tro at det er endel innflyttere/utenbysfolk i Menigheden også.

Forresten gratulerer så mye med RBK tap. Det må jo gjøre hverdagen litt lettere for utenbysfolk/studenter oppe i barteby.

klokkeren
09-05-2005, 09:03
Hmm... lurer egentlig bare på hvor du har funnet det stykket du har klippet og limet ifra Børre. For uten en henvisning så er det jo i alle fall klart at DU peker ut Ultras i din egen menighed.

Til og med jeg som er rolig og sindig ble arg av å lese ditt innlegg om casuals. Jeg er i mot vold, men enda mere i mot stempling av uskyldige. Nå har du stemplet meg og andre Ultras som en gjeng med nerder og voldsmenn. Som i alle andre deler av samfunnet, så er det mulig at det kan være en person eller to i ultras som helst tyr til vold, fremfor en fredelig debatt, men nei det gjelder ikke alle som er med i Ultras. Men siden jeg allerede er stemplet får jeg vel revurdere mitt syn på vold..... Lacoste og Armani står også på innkjøpslista mi......

Vis meg stykket Børre så skal jeg heller la tvilen komme deg til gode.

klokkeren
09-05-2005, 09:16
Vel, så jo det stykket jeg også da, men han henviser ved ett senere innlegg at han har klippet og limt for å "lage" det innlegget. Det er kilden til det stykket jeg vil ha. :)

Ellers takk :)

aulin
09-05-2005, 09:18
klokkeren lurte vel heller på stykket som børre har klippet og limt ifra.

Forøvrig kan jeg ikke skjønner at det blir reagert på setningen "De fleste går så gjerne via såkalte Ultrasgrupper/tifo-grupper"

Her er det en genrell refereanse til noen grupper. Det står at de fleste som går til casuals kommer fra disse, dvs. 50-100% (Dette gir _mye_ spillerom) Det står derimot ikke at man hverken er casual, eller blir casual ved å være med i en tifo eller ultras gruppe

aulin
09-05-2005, 09:34
Affe:
Slik jeg leser det, så hadde du da blitt fornøyd om det hadde stått: "Kan komme fra Ultras/tifo-grupper" (Utelatt referanse til hvor mange)
Eller kanskje helt utelatt den setningen.

Er meningen din at hele artikkelen aldri skulle vært publisert? Hvis den ikke er det, er det ikke da relevant å ha med i artikkelen hvordan utviklingen for de som blir casuals ofte kan forløpe seg (i generelle trekk) ?

En liten kommentar på siden: Hadde det ikke vært bedre å kalle seg for noe annet enn Christianssand Ultras (eller hva det nå enn er), hvis man ikke vil bli assosiert med ultras miljøet i Frankrike og Italia. Er jo tross alt fra disse landene man hører mest om ultras.

Dette fant jeg på en side som omhandlet Fotballvold i Europa
“Journalists and chairmen of clubs call ultras wonderful spectators, when everything is going well, such as celebration, but they call them hooligans when there is trouble. But, in both cases, they are talking about the same people”.

Notch Johnson
09-05-2005, 09:34
Herregud for en latterlig tråd jeg har lest her nå.

Tydelig at noen føler seg tråkka på etter å ha lest Børres innlegg om disse Casuals/Ultras idiotene.

Hva er egentlig vitsen med å kalle seg Ultras hvis navnet bærer et frynsete rykte? Dere som er Ultras i Menigheden/Tigerberget burde vite bedre, og heller finne på noe annet.

Og danne en egen gruppering, isolere seg fra resten av supporterklubben før kamp, føkke opp til bråk på byen, meld dere ut av Menigheden og begynn for dere selv sammen med boot-boys eller noe sånt.
Stemninga på M-feltet kan umulig bli noe dårligere hvis 10-15 Ultrasfolk heller sitter på gresset i svingen og synger.

Hele opplegget stinker lang vei, og når dere kaller dere Ultras, så har dere allerede akseptert at dere blir tatt under samme kam som resten av Ultras-idiotene verden over..

klokkeren
09-05-2005, 09:37
Affe skrev:
Men det er den ikke fordi den kommer i forbindelse med en opphetet diskusjon om hva som kan ha skjedd på/utenfor Kick kvelden før en kamp, dette faktisk etter hva jeg tror uten av lederen har fått noen førstehåndsinformasjon fra de involverte parter (kanskje bortsett fra hordene sine folk).

Vel, som leder så har man faktisk litt ansvar for å forholde seg til ting i riktig rekkefølge. Som leder så har man ikke noen "personlig" mening om ting offiselt(Vi husker vel alle tilbake på noen utalser til fevennen om Halvorsen....). Derfor SKAL en henvisning forekomme når man setter såpass mange og trofsate supportere i bås. At menigheden ikke ønsker en slosskamp mot bortesupporterene er greit nok, men å generalisere hele dritten blir feil. Tenk om I.K Start plutselig ville straffe alle som tilhører menigheden for noe fire fem personer har gjort. Tipper at alle de 700 det ikke gjaldt ville følt seg satt i bås.

Så jeg vil bare ha referanse til stkket Børre henviser til jeg.

Pastor
09-05-2005, 09:39
Viser til innlegget fra Aulin går ettermiddag. Dette som er sakset fra nettstedet casuallife.homestead.com må jo bety at det er noen i miljøet rundt Lundskråga som har rapportert inn /skrytt av hendelsen til nettstedet.

"Lørdagen: Starts fineste trålte gjennom alle aktuelle puber i byen uten hell, ved 2200 natt til søndag bestemte Start guttene å angripe utestedet Kick der Viking bermen befant seg. En fair fight med ca 15 gutter fra Start Vs ca 50 Viking supportere/scarfere før OB og vakter rensker puben. En time senere klarer ca 5 Start å komme inn igjen på puben, og det smeller igjen. En Start fikk et knust glass inn på øye.

Søndagen: Start gir beskjed til ¨Stavanger Casuals¨ hvilke pub de vil holde seg på før kampen, Start hadde håp om at de kom, men det skjedde selvfølgelig ikke. Så da Viking supporterne påvei til Stadion passerte puben, stormet ca 15 Start ut av puben og gikk løs på en del av dem, og folk på puben pepret de med glass osv.

CasualLife kommenterer; Nok engang viser deg seg at Stavanger Casuals er bare en bløff. Vi ønsker Start velkommen til den norskescenen. Det ryktes at det gikk utover uskyldige trær i smellene, men dette avvises av Start."

Bekymringsfullt, mener nå jeg.

Og Fossa:

Dersom jeg smeller til en eller annen på Uptown pga frustrasjon over et eller annet Liverpool-tap, er det en sak mellom meg, vedkommende og Øystein på Uptown.

Dersom 15 Ultras smeller til 50 Viking-supportere er det en sak mellom dem, politiet, supporterklubbene, fotballklubbene og NFF. Du ser helt sikkert forskjellen???

Notch Johnson
09-05-2005, 09:53
Jaja, nå er det jo Brann i neste hjemmekamp, og de har jo som kjent en egen Casuals gruppe som dere sikkert kan sloss med.

Ser virkelig frem til å lese avisen på Mandagen om slosskampen på rundingen utenfor lundskråga... :shock: :shock: :shock:

Herregud.... :roll:

St Peter
09-05-2005, 09:59
Jeg synes bevisene taler for seg selv nå:

Flere personer involvert i hendelsene rundt viking kampen er nevnt med navn her på siden. De samme personene er kjent som tilhørende den såkalte Ultras gruppen. De samme personene er sett av forskjellige personer i aktivitet som er lik den som beskrives på casual life.

Disse bevisene hadde holdt lenge i retten for å få noen dømt!

Så jeg har iallefall ikke noe problem med å bli overbevist om at den gjengen som var i aksjon på lørdag og søndag (vikingkamp helgen) tilhører Ultras og har tydeligvis et markeringsbehov for å bli godtatt som casuals, som man også får inntrykk av på casual life.

Nå skal jeg ikke skjære alle over en kam. Det finnes forskjell på folk også i Ultras. De jeg er ute etter å lyse i bann, er slike som var involvert i hendelsene beskrevet på casuallife.

Om disse er så forbanna gode til å synge, så skit au! Slike idioter har vi ikke bruk for på stadion i det hele tatt! Slike burde ikke engang få adgang til Stadion!

Det er jo kjent at NFF legger ned stort arbeid i å holde slike folk borte fra arenaene, også dette i samarbeid med supporteralliansen som Menigheden er en del av.

Er det da noen stor overraskelse om at det også lokalt blir jobbet for å holde slike folk borte fra Stadion?

klokkeren
09-05-2005, 10:07
Vel, skal ikke påberope meg så veldig mye juridisk kompetanse, men etter hva jeg vet så kalles det indisier..... Er de sterke nok kan det føre til fellende dom, men det er vel ikke det som er saken her.

Jeg blir bare så fedd up av at alle skal skjæres over samme kam. Det gjør da ikke du St.Peter, men det er det som provoserer meg. Ja selvsagt så vet jeg at ved å si at jeg er en Ultras så må jeg forvente at jeg i større grad lettere vil bli satt i bås. Når lederen i supporterklubben gjør det så må vi som andre medlemmer få lov til å reagere.

Nei, dere får ikke se meg i slosskamp mot noen slitte bergensere..

dadle
09-05-2005, 14:05
Mulig jeg er en meget enkel og noe naiv Start supporter.. Hva har dette med Start engasjement å gjøre?? :?

Jeg må ærlig innrømme dette må være det fjerneste som kommer i minnet når jeg tenker på engasjement hva Start anngår.

Det høres virkelig ut som en slags huleboer mentalitet hos de det anngår. Hvis man ikke har andre måter å utrykke sitt engasjement for Start, kan man like godt bare la være mener jeg.

Det er totalt likegyldig hva de kaller seg, det er like tåpelig uansett.

Smurfen
09-05-2005, 18:10
Pastor:Du må være dobbeltmoralens Store sønn,og sitte der og skrive at det er greit å slå ned folk på uptown(der de fleste også er bekjente av deg)sier ganske mye om deg! Sa ikke du nettopp at vi måtte bli voksne??
Greit at dette gjelder deg og uptown,men det kan sies om lørdagen på kick også,det var absolutt ingen arrängement fra menighedens side!!
(uptown er vår obligatoriske supporterpub,så egentlig er det feil at det også ikke skal omhandle menigheden)
Og til Dere andre som kritiserer Ultras:

Det har sjelden vært bråk med store oppslag fra den kanten,må være divisjones roligste gutter på Stadion,sist jeg husker det var noe bråk var da et vrak av en molde supporter bestemte seg for å storme Tigerberget alene(han fikk seg noen kilevinker da)
Ellers så har det vært hyling og litt skriking......soooooooo what!
Det som skjedde på Lørdagen er det ingen som kan si hvem som startet,jeg var den som fikk glasset i panna(og det var etter at det skjedde at jeg innvolverte meg for fult!
Slutt å spekuler!
:og det må jo være lov å lese litt imellom linjene av det vår leder skriver,vi har litt mere informasjon på hva Børre vil enn det som har kommet ut!

Gimse
09-05-2005, 18:10
Affe skrev:

Nettopp det å engasjere seg så til de grader at man ikke kan være objektiv(under kamp, og i oppkjøringen til kamp) er noe som nå IKKE er lov i menigheden.

Jeg vil på det sterkeste motbestride følgende. Jeg er objektiv til det grenseløse, og skjeller ut dommer og motspillere for selv det mest soleklare frispark mot Start. Og jeg har aldri opplevd at noen har snakket til meg, eller ment at jeg bør komme meg til helvete ut av Menigheden. Riktignok er det noen som ser litt rart på meg, men det er hva jeg vil kalle stille mus, som synes det er kult å stå med Menigheden, og som klapper forsiktig når Start scorer.

Gimse

vidsyn
09-05-2005, 19:15
hei affe,
så du hadde trukket frem noe jeg skrev, for å vise hva du mener bør kvalifisere til utestengelse fra forumet.
Beklager vist noen følte seg truffet, det var ikke min hensikt å oppfordre til vold på noen måte, og da ikke spesielt rettet mot nordmenn av afrikansk opprinnelse, eks.joguslav serbia/kosovo/albaner nordmenn mm.
Men det jeg ville frem til at jeg syntes det er for galt at personer som liker å gi utrykk for at de tilhører casuals miljøet og alt det medfører av slåssing og herjing, og den homo-erotiske motestilen heller f.eks kunne brynet seg mot folk som faktisk slåss hver eneste helg.
(Som de fleste oppegående folk vet så er det, og har lenge vært et betydelig gatevolds problem i kristiansand. Ja, helt uavhengiv av casuals og fotball! :shock:
Og ifølge statistikken er det overveiende flertall av ikke-etniske nordmenn. Derfor jeg kom i skade for å skrive utenlandsk pakk. Det jeg kunne ha skrevet var pakk, berme, ugress + diverse lovlige utrykk. Og da kunne folk vært enige, for ingen her kan vel med hånden på hjertet si at dem støtter denslags ramp.. )
Det jeg skrev var at la dem som vil slåss, slåss med hverandre. Ikke bland inn Start, menigheden eller fotball generelt.
Er det galt ment av meg Affe?
Desuten tror jeg ikke utestengelse og eksludering av folk er rette veien å gå, historien har vist oss hvordan det kan gå..
Men uansett, så skjønner jeg nesten såkalte casuals litt, når vi ser hvor mye av sin mannlighet mannen idag har mistet, vi har gjennomgått en ufattelig feminisering de siste ti-årene. Våre mannlige forbilder skal idag være som tv2's androgyne programledere med velstelt hår og fresh look, og det legges stadig større vekt på at mannen først og fremst skal være et følsomt vesen. (Se for dere Beckham stå der på motearenaen! For ei fjolle!) Dette fører til full forvirrelse for mange menn av dagens samfunn. Derfor trekker nok mange til slike mijøer hvor det "mandige" fremdeles vektlegges, les- slåssing. Og det at vold forekommer i forbindelse med fotballkamper er jo et relativt gammelt fenomen. Menn i Norge er ikke stort annerledes enn menn i england, italia, uganda..

Det føles kanskje forløsende for den feminiserte mannen å slåss på pubben etter en fotballkampen.

(og Affe, JA jeg tar avstand fra vold jeg!)

-es scripti scripti-

vidsyn
09-05-2005, 21:02
ok, greit at du legger debatten død.

JEG er motstander av vold for MIN EGEN del, dvs. jeg slår ikke først, eventuelt fremprovoserer en fight.

Om 2 personer slåss i markens nå, på uptown nå eller i london nå, og de er inneforstått med det, så ok for meg. Bare IKKE dem lar det gå utover uskyldige!

Det at jeg skrev; Jeg joiner dere da, var mere humoristisk ment. Men fair enough, jeg utrykte meg nok litt feil..selvkritikk.

Joda, er ikke totalt avhengiv av M-feltet jeg, kunne klart meg fint uten, men tviler på at så mange ønsker meg bort derfra, bare du pga. det ene ordet jeg skrev, og skulle jeg være et uønsket element der pga at jeg skrev det innlegget, så er det forsåvidt greit.

MEN du som skriver at du ikke er medlem av verken menigheden el. ultras, hvordan kan DU nærmest kreve meg bort?

Du er sikkert en hjertegod mann du :lol:

yep, skal fjerne deler av innlegget mitt.

Føles det godt?
:D

vidsyn
09-05-2005, 21:10
Beklager affe, men tråden var stengt, så var ikke mulig å endre..

Du kan jo ringe webmasterene å be dem legge sida ned inntil det blir fjernet. :roll:

Chria
09-05-2005, 23:15
Jeg har med vilje fulgt med på debatten her inne for å se hvordan den har utviklet seg – uten å bryte inn. Men nå klarer jeg ikke å holde kjeft lenger.

At det kommer reaksjoner i etterkant av bråket på Kick og at debatten ikke blir lagt død, synes jeg er utrolig viktig –av flere grunner. Den største grunnen er nok at dette faktisk ikke er første gang det skjer –men tidligere har det bare blitt dysset ned.

I fjor når vi hadde bortetur til Haugesund var flere personer uønsket på grunn av det som skjedde der året før. Undertegnede reiv ned ei MK t-skjorte fra taket lørdagskvelden med plan om å be bartenderen om å få den vekk. Før jeg visste ordet av det stod den i full fyr og flamme inne på pøbben. Det endte selvsagt i full slosskamp, og flere av de som var involvert er de som var med i helga på Kick. Samtlige Startsupportere, med unntak av et par-tre-fire stykker, fikk beskjed om å fjerne seg fra pøbben, og ble informert om at vi fikk komme tilbake neste dag dersom vi kunne oppføre oss. Det første som skjer når vi ankommer pøbben på søndagen er at en gjeng i gult og svart prøver å føkke opp stemninga og blir bedt om å forlate pøbben fordi de var uønsket.

Etter bortekampen MK for to år siden reagerte mange spesielt på at en person stod og spytta etter ei gammel dame. Denne personen var involvert i bataljen på Kick.

Før bortekampen mot MK i fjor, husker nok mange at det var en episode på pøbben til Makrelstimen. Tigerberget hadde arrangement på Kroen, og her var det en gjeng som løp rundt og oppfordret folk til å ”bli med bort på pøbben til Stimen og banke dem”. I etterkant ble saken dysset ned og bagatellisert –og hevdet at Stimen var like ille. Samme f*** det: hva var i det hele tatt vitsen med å gå ned på pøbben deres? Mange av de involverte var også involvert i bataljen på Kick forrige helg.

Før hjemmekampen mot Fredrikstad for to år siden kom det mange fra Fredrikstad. Lang tur, og mange gode og fulle. Selv synes jeg faktisk det er litt morsomt at mange rundt om i landet er glad i Start – og en fra Plankehaugen gikk på toalettet ikledd Startdrakt og sang FFK-sanger da han møtte på de gale personene. Han ble truet med juling og det som verre var. Det var på håret at ikke hele Plankehaugen byttet pøbb i løpet av de neste 5 minuttene.
I pausen på kampen fikk undertegnede i glatte lag for å ha vært for ”vennlig med bortesupporterne” – og beskjed om at hun var ønsket obervert ”voldtatt, død og begravet”.
De to personene på toalettet/personen på Stadion var involvert i bataljene på Kick forrige helg.

Før bataljen på Kick ble også flere av de involverte observert på ”pøbb-til-pøbb-runde” på jakt etter Viking-supportere. I følge andre personer ”med slosskamp i blikket” – uten at jeg selv kan gå god for dette.

Men jeg spør bare: er det tilfeldig at disse personene stadig havner i bråk, og med andre supportere? Er dette det vi ønsker å assosieres med?
Jeg lurer også litt på hvor trygg jeg vil føle meg på en tur sammen med dem, dersom de føkker opp stemninga og erter på seg andre lags supportere og løper inn i bussen?

Jeg skjønner godt at mange jeg har snakket med ikke har ønsket/turt å gå inn i denne debatten på nettet – spesielt når resultatet er trusler face to face, pr telefon eller sms – selvsagt godt pakket inn. Jeg behøver heller ikke være synsk for å skjønne reaksjonene som kommer mot meg etter dette innlegget heller: gled deg til årsmøtet, bare pass deg osv. Og selvsagt blir det personlig angrep på meg på forumet –og om jeg tar en tur ned på pøbben. Akkurat som Børre til nå har blitt forsøkt hengt ut som det ene og det andre.

Men helt ærlig: hvis innsatsen jeg prøver å gjøre for Start og supporterklubben skal betinges av dem som forsvarer sin rett til å banke supportere av andre lag som det skulle være en menneskerett –og samtidig setter et dårlig rykte på Start, ja da har de jo vunnet frem da.

På et møte i Norsk Toppfotball for to uker siden, utpekte politiet at Start er et av lagene med størst problemer for tiden. Dette kan føre til at alle borte og hjemmekampen blir klassifisert som risikokamper. Da er det på tide at folk vurderer om de ønsker å bli overvåket på kampene, omringet av politi og eskortert inn og ut av bussen? I ytterste konsekvens er det dette som vil skje…

Børre Fredriksen
09-05-2005, 23:53
Har ønsket å la denne lenken gå en stund uten min innblanding for å se hva som kom og skal svare på enkelte forhold nå;

1 Jeg har ingen kampanje mot Ultras - har aldri hatt det heller. Ultras som gruppe er gode til mange ting - blant annet sang og tifo. At enkelte klarer å komme frem til at innlegget mitt om Casuals kulturen generelt var et angrep på Ultras Christiansand er fremdeles helt ubegripelig for meg. Noen ønsker å tillegge meg den meningen for å ta meg.. OK det for så vidt men det er altså IKKE sant at jeg er ute etter gruppen Ultras.

2 Jeg oppgir ikke hvem som har skrevet teksten fordi det ikke vedkommer saken og fordi JEG som leder lenge har hatt et ønske om å fokusere på dette hos oss (problemet er langt fra nytt...)

3 Jeg ønsker debatt om dette. Jeg ønsker at informasjon skal komme ut til alle. Fordi jeg er overbevist om at det er lettere å gjøre noe med det i full åpenhet.

4 Hvorfor akkurat det tidspunktet? To grunner først og fremst. To første døgnene etter Viking kampen (lenge før artikkelen ble lagt ut) ble jeg nedringt av medlemmer i menigheden som var bekymret. For at uskyldige skulle bli banket opp i Stavanger når vi kommer dit. Fra enkeltpersoner som var vansiret pga blind vold og slet med angst og lurte på om m-feltet var trygt osv osv. Andre grunnen var artikkelen fra Sverige om at 37% av publikummere der valgte å ikke gå på kamp pga voldskulturen som ødelegger Svensk toppfotball for tiden.

5 At enkelte mener at jeg har en liste over enkeltpersoner som skal ut er kun spekulasjoner. De sikre kildene som det refereres til er nok ikke så sikre som man antar likevel da...

6 Kun en av dem som var involvert i bråket den berømte Viking helgen har ringt meg. Satte stor pris på det og forsikret ham om at alt som foregår i forhold til det for øyeblikket er å kartlegge hva som faktiskt skjedde - hvilket vi holder på med fremdeles..

7 Jeg står 100 % for at enkeltpersoner som deltar i voldsepisoder i forbindelse med kamp eller supporterarr må straffes - av hensyn til alle dem som ikke gjør det. Jeg mener at en hvilken som helst person som viser nazihilsen fra vårt felt må straffes (uavhengig av hva som synges i tillegg) fordi dette provoserer 99% av tilskuerne på stadion som ikke hører teksten. Enhver form for rasisme i rop eller sang må også føre til reaksjoner fra supporterklubben.

8 Jeg klarer ikke å skjønne hvordan det kan bli viktigere for en Start supporter å gå i Casuals effekter på stadion enn å gå i gult og svart. Er det ikke laget det handler om? Det blir som om flaggene våre skulle være hvite og brune.. Skjønner ikke prioriteringen her. Fremdeles..

Alle barnslige angrep på min person (boots/kommunist osv) får stå for tekstforfatternes egen regning. Jeg akter ikke å synke til det nivået..

Børre

Gimse
10-05-2005, 00:05
På et møte i Norsk Toppfotball for to uker siden, utpekte politiet at Start er et av lagene med størst problemer for tiden. Dette kan føre til at alle borte og hjemmekampen blir klassifisert som risikokamper. Da er det på tide at folk vurderer om de ønsker å bli overvåket på kampene, omringet av politi og eskortert inn og ut av bussen? I ytterste konsekvens er det dette som vil skje…

Meget bra innlegg Chria. Godt at noen klarer å skille sak og person. Jeg skal ikke gå inn på de hendelsene fra rundt omkring som du nevner her. Rett og slett fordi jeg selv ikke har vært til stede ved noen av dem, og jeg er heller ikke helt sikker på hvem du sikter til, selv om jeg nok tror jeg vet det. Det er det jeg har siterte Chria på her som er det viktige.

Kan vi være bekjent av å bli utpekt som et av de lagene som har størst problemer med uromomenter for tiden. Nei som faen om vi kan. Jeg synes det er skammelig, hverken mer eller mindre, at Start skal nevnes i en slik sammenheng. Jeg vil gjerne få lov til å understreke før jeg går videre, at dette innlegget er ment som en generell kommentar, ikke som et angrep på noen, da jeg i så tilfelle ikke vet helt sikker hvem det angrepet skulle vært rettet mot.

Chria har helt rett i at i ytterste konsekvens vil vi bli behandlet som fengselsfugler på bortebane. Det er faen ikke mye kult. Det er flaut og tullete, og tar bort litt av den moroa jeg personlig har på bortetur, nemlig en trivelig prat og moro med det andre lags supportere før kampen.

For jeg synes, som Chria, at det å ha det morsomt med grupperinger fra andre lag er helt topp. Sitte å drikke noen pils og synge noen sanger, og heller være verdens verste fiender i 2x45 min. Så kan vi heller gjøre som spillerne og takke hverandre for kampen etterpå, vi trenger ikke engang å gjøre det hvis vi ikke vil.

Jeg ser heller ikke det store poenget i å lage bråk, eller oppsøke bråk uansett hvor det måtte være. Jeg har i mine snart 22 år aldri være involvert i en slåsskamp hverken i eller utenfor fotballsammenheng. Det er jeg jævlig stolt av, og jeg synes det også viser at det er mulig å ligge lavt i terrenget når det trenges, og trekke seg unna når det trengs. Og ellers ligge lavt i terrenget. Og, ja, jeg har til og med et jævla temperament. Spør de som står ved siden av meg på kamp.

Så uansett hva som har skjedd og ikke, så er det jo kun en ting som vi kan gjøre noe med helt konkret. Nemlig fremtiden. Så hvis vi i fremtiden kan klare å oppføre oss, som en gruppe, så sivilisert at Start ikke kommer opp i netgativ forstand i forbindelse med et møte, så er vi der vi skal være. Det kan vel ingen motstride.

Gimse

Rolling stones
10-05-2005, 00:22
Veldig bra innlegg Børre!

Og hvis det er så galt som christina sier, om at vi blir definert som en risikogruppe så MÅ noe gjøres. For å si det sånn, skulle det gjenta seg en eneste gang til må de involverte ekskluderes i fra Menigheden for resten av sesongen!

Det skal være stor takhøyde, og alle kan være uheldige å komme ut for bråk, men hvis det viser seg å være et mønster i dette, ja så må det definitivt kjøres null toleranse.

Forøvrig et godt innlegg i fra deg også Christina:-)

Vennlig hilsen
en som setter pris på at det store flertall i fotballnorge har stor sans for Start og klubbens supportere, og som også ønsker å opprettholde den statusen!

Smurfen
10-05-2005, 01:00
Christina:

At vi var på utkikk etter noen horder da vi ankom uptown;for å banke de;
er noe jævla sprøyt.Hver gang vi møter Viking så er jo høydepunktene å kunne synge hverandre ut av puben!

Sa ikke du Til en viss person på uptown at det ville skje store forandringer(direkte mot denne personen?Er ikke det en trussel?

At dere legge kickbråket som plattform for denne jakten blir helt feil,hadde ingen verdens ting med Menigheden å gjøre...det får bli en politisak!Hvis en slår til meg så går jeg ikke til sengs med han :roll: jeg slår tilbake...THATS ME!!

At du skriver at du rev ned mk drakta for å levere den til bartenderen er noe forbaska tull:husker godt du smilte og var med på at den ble brent,menat du prøver å beskytte den hellige raua di må du få lov til.
Etter at den drakta ble brent så var det først mye hyling frem og tilbake før FeiTe Stian kastet ei flaske mot oss....det var da det begynnte..............så egentlig så var det du som startet hele greia!(uskyldige Christina)

Å gå rundt med Start drakta vår drita full og synge fredrikstad sanger på vår egen supporterpub,han skal heller være jævla glad ikke han ble grisebanka....for det er ihvertfall helt sikkert at DET hadde han blitt i hvilken som helst annen klubb"
Får være grenser å intime vi skal bli!

Børre:

Er enige i at uprovosert vold,rasisme og nazihilsner ikke skal forekomme!Men skal du fullføre denne hekse jakten så bør du stille inn kamerane på kjell(flere rasistiske utrop,men han teller ikke,,det er jo bare kjell!
Mor for å kaste stein på enge osv
Hører også at du kjører et slags sololøp............men det stemmer vell ikke det heller!

1. Du trykker en kopi på et tidspunkt der du vet at det ville bli forvirring
2.Sender en relativt barnslig melding til alle gode supportere,at nå skal vi vise disse ultras gutta
3.At du røkka nedet banner vi hadde brukt timesvis på å lage før kampen,vet at politiet ikke krevde at det skulle ned!

GOD JUL!!!!!!!!!!!!

klokkeren
10-05-2005, 02:34
Blir bare matt jeg. Rett og slett. Helle bensin på bålet uten å stå til ansvar for det, det er barnslig det.

Uff, dette innlegget blir personlig og stygt, så det burde vel ikke skrives....... men om jeg ikke skriver det blir det ikke søvn på meg....

Har skjønt at du ikke ønsker å opplyse om dine kilder Børre. Så uten dem så er innlegget DITT. Det som står i det innlegget er dine egne meninger og din egen vandetta mot de som ikke mener det samme som deg. Tenk så patetisk av en valgt leder.... rett og slett feigt å ikke stå for det som man selv publiserer. Så siden du fremprovoserer reaksjoner ifra medlemmer av Menigheden samt Ultras tilhengere som ikke har slått en person i hele sitt liv, må jeg jo bare spørre om du er voksen nok for det vervet du har påtatt deg? Du setter folk i bås, uten å si noe mere.

MK og tubulensen der.... Minnes da om en rusten sykkel jeg da.... Minnes jo hvem som hoppet på den.... Året etter yppet noen seg i ett hus like ved der vi pakerte bussen... Vi bruktemunnen, men de brukte egg, brød osv... Det vil si at ballen har begynt å rulle.... Da ingen stoppet den, ble det yppet til slagsmål ved neste korsvei.

Gidder ikke å ramse opp alt det gale som er gjort opp igjennom, men folk blir eldre og da blir det som de selv har gjort galt. Så hva gjør man for å bli kvitt det man så opplever som galt? Jo man setter alle i en bås av de potensielle uromomentene å generaliserer hele problemet. Det eneste de oppnår da er at de som ikke var noen uromomenter plutselig må ta ett valg. Enten kjempe med nebb og klør mot denne "mobben", holde seg hjemme eller støtte opp om resten av de som blir "utstøtt". Skal man bli kvitt problemet må kun uromomentene tas, men ALLE og det må skje samtidig. Det han med skjerfet sier er ikke bedre enn det han i den grå skjorta sier. Det at han med brillene slår er ikke bedre enn jeg slår. Så er det noen som ypper til nevekamp med bortesupporterene/medsupportere i en setting som er fotball på en av våre stamplasser/turer hiv vedkommende rett ut. Slenger en på første eller siste rad ut rasistiske kommentarer hiv vedkommende ut, men ta for guds skyld begge. Slik jeg oppfatter ting nå(ikke objektivt) så føler jeg at hele skylden kommer på oss i Ultras. Ja kanskje noen av de i Ultras gikk over streken på kick, men ingen nevner noenting om hva noen i bermen gjorde utenfor Ernst. Selv ikke bermen sier noe om det. Jeg fikk vite det via noen der og av han som slo ned en syngende "startsupporter"(vedkommende kunne ikke synge ei heller tekst, men de forstod hva han ville). De var tre, han var en..... Vaktene på Ernst så hva han ene ifra Stavanger gjorde og tok på seg oppgaven med å forsvare byens ære...... I alle fall gav de bermen supporteren ei skikkelig omgang med juling. Uff, glemte jo at det var på kick det var trøbbel....

Har tidligere påpekt at sytere og slikt her ine på forumet må finne seg noe annet å gjøre, da jeg har ment at de som faktisk gjør noe i Menigheden gjør det av fri vilje og uten betaling. Det mener jeg stort sett enda, men så lenge vi lever i Norge så er det lov å tenke. Trodde vi var forbi det stadiet at vi skulle ta alle over en kam, men her sitter jeg med en følelse av å bli til noe jeg ikke er.

Tror ikke innlegget ble så stygt og peronlig jeg hadde fryktet, men alle deler vel ikke det synspunktet.....

God natt sier nå i alle fall jeg.

balas
10-05-2005, 03:49
Til de to siste talerne så må jeg nesten få gratulere med tidenes mest patetiske men dog ambisiøse forsøk på å trekke fokus bort fra den reelle saken her.

I stedet for å imøtegå påstandene om et økende voldsproblem blant Start"supportere" velger dere å gå til personangrep og bagatellisere ting som har skjedd før. INGEN fortjener å bli grisebanket for noe de synger eller sier på en fotballpub. INGEN som velger å slosse fremfor å roe ned situasjonen har noe med en supporterklubb på tur eller på M-feltet å gjøre. Dere er såvidt jeg ved voksne mennesker, men det er det helt umulig å forstå etter hva dere skriver.

Jeg må si jeg blir overrasket av debatten her, hvor dagens regimets motstandere såpass åpent kommer med trusler mot andre, samtidig som den minste kritikk blir tatt opp i en overdreven stor skala. Innleggene til Børre er helt greie, og de kan vanskelig synes å være noe angrep mot noen bestemte i Menigheden. Når det likevel er noen som reagerer så besynderlig sterkt på et nøytralt forfattet skriv (ikke en tanke gikk til Ultras i Kristiansand da jeg leste det første gangen) så er det kanskje noe som skurrer i Kristiansand likevel.

Til Klokkeren igjen. Å forsvare byens ære gjøres ikke gjennom slossing uansett om det er lavpannede supportere eller dørvakter. Det gjøres gjennom entusiastisk støtte til Start og gjennom å banke de 11 utpå matta som det synges mye om i dag. Den voldsforherligelsen dere legger opp til er usunn, om dere sier dere er for vold eller ikke, og jeg foreslår at dere går litt inn i dere selv før det bærer galt avsted med dere, og ikke minst Menigheden og Start.

Børre Fredriksen
10-05-2005, 07:54
Siste innlegget mitt på denne lenken. Jeg driver ingen heksejakt - noen vil gjerne gi inntrykk av at jeg gjør det. Ultras er ikke målet mitt - men enhver enkeltperson som ikke kan forholde seg til regler og holdninger i supporterklubben - inklusiv Kjell (som ikke har ropt rasistiske rop etter at jeg overtok som leder).

PS! Har jeg noen gang sagt at Ultras er dårlige supportere? NEI!!!! Jeg sikter selvfølgelig til de enkeltpersonene som ikke har de samme holdningene som supporterklubben til vold, rasisme og nazisme..

Håper dette har ført til en offentlige debatt som kvitter oss med problemet - for alltid!!

Børre

Notch Johnson
10-05-2005, 07:54
At vi var på utkikk etter noen horder da vi ankom uptown;for å banke de;
er noe jævla sprøyt.Hver gang vi møter Viking så er jo høydepunktene å kunne synge hverandre ut av puben!
GOD JUL!!!!!!!!!!!!

Hva er egentlig poenget med å synge folk ut av pubben??

Denne rivaliseringen av supportere gjør meg helt matt, og samtidig føles det ikke akkurat trygt for normale folk å ta seg ei pils på Beverly eller Dickens før kampen i Stavanger etter denne episoden.

Jeg husker for noen år siden at supporterbussen til Start ikke turde å kjøre nedom Stavanger sentrum for de var lovet bank av Hordene/Bermen.

Jeg og to andre gikk ned og hadde et par pils i hyggelig lag, og det er sånn det skal være mellom supportere! Ingen Vikingsupportere hadde hørt om dette tullet engang?

Til dere som fucker opp stemninga i egen by, tenk på oss andre som også har tenkt å få med seg et par bortekamper uten å havne i trøbbel!! :evil:

Smurfen
10-05-2005, 08:14
Notch:

Hva er poenget med å synge mot hverandre på en pub???Hva for en supporter er egentlig du! Det er jo det alle supportere ønsker hvis de kommer dagen i forveien,eller før selve kampen!
Men du er vell mere opptatt å skaffe deg flere venner,noe jeg absolutt ikke er interessert i(dette er snakk om synging,så vi ikke begynner på en ny latterlig diskusjon)

Og rivalisering er veldig viktig,hvis ikkeså kunne vi lage en lang rekke rundt stadion og holdt hverandres hender å synge...we are the world!

Like viktig å hate noen lag for meg som det er å koseprate med bortesupportere som deg!

Heia Karsten
10-05-2005, 09:23
"Ultras" har ikke noe med vold å gjøre, vi står for tifo og gjør all syngingen på kamp, bla bla bla bla....

Men hvorfor føler da alle "ultras" seg så truffet av Børres innlegg, og forsvarer glatt slossing og vold her på forumet?

Forstå det den som kan :shock:

----
A

Notch Johnson
10-05-2005, 09:32
Synge mot hverandre, helt greit.
Prøve å synge de ut av pubben...?? Hva er poenget med det?

Hva skal du synge da liksom?? Reis hjem bønder, eller åheiaheiaheiaheiaheiaheia Start?

Hvis bare folk hadde holdt seg til synging, så hadde det vært helt greit, men desverre så er det små testosteronbomber som vil vise hvor skapet skal stå, og det er da jeg ikke kan begripe at det klikker i hue på enkelte.

klokkeren
10-05-2005, 10:09
Sitat fra Heia Karsten
Men hvorfor føler da alle "ultras" seg så truffet av Børres innlegg, og forsvarer glatt slossing og vold her på forumet?

Av samme grunn som alle somaliere gjør når NRK/TV2 etterlyser en somalier for drap etc, eller når man roper noe rasistisk mot en invandrer så vil jo automatisk andre innvandrere føle seg truffet. Grunnen til det er at noen setter deg/de i bås uten å vite hva de står for.

Når det er sagt så melder jeg meg ut av denne tråden da jeg som person faktisk ikke kan fordra vold. Enten det skjer på den ene aller andre måten. For meg så er vold ett tegn på primitivitet. Er selv ganske enkelt anlagt...... men trkker meg unna voldsepisoder. Som relativt ung Start supporter ble jeg selv utsatt for blind fotballvold i Kristiansand av en LSK kødd. Likte det ikke og ønsker selvsagt at det ikke skal skje andre heller.

Til de som jeg i denne tråden har blitt ufin og personlig mot vil jeg bare si unnskyld. Til resten vil jeg bare si at slossing løser ingen problemer, men skaper en hel haug.

Jeg ønsker å synge og lage tifo liv, derfor sier jeg:

Rolling stones
10-05-2005, 10:37
Synge mot hverandre, helt greit.
Prøve å synge de ut av pubben...?? Hva er poenget med det?

Hva skal du synge da liksom?? Reis hjem bønder, eller åheiaheiaheiaheiaheiaheia Start?

Hvis bare folk hadde holdt seg til synging, så hadde det vært helt greit, men desverre så er det små testosteronbomber som vil vise hvor skapet skal stå, og det er da jeg ikke kan begripe at det klikker i hue på enkelte.

Dette er vel litt på sidelinjen av debatten!

SELVFØLGELIG er det gøy å synge hverandre ut :lol: Det er jo det som er morro! Dette har naturligvis INGENTING med saken å gjøre. Og ja, vi kan gjerne synge "Reis hjem bønder" hvis det er Kamma eksempelvis som kommer...

Men ifra det å synge, kontra å begynne å sloss er jo to så vidt forskjellige ting...

mr_harald
10-05-2005, 11:15
Kan ikke alle bare være venner?
Sitte sammen på up town og holde hverandre i hendene og deretter gå i samlet tog til stadioen?
Og når kampen er over så kan alle gi hverandre en god klem å si, Takk for kampen!

P.S. For de som ikke skjønte det så var dette kødd 8)

Scally Scouse
10-05-2005, 14:39
Sunami i et jævla vannglass!! Hei alle sammen..oi, der har vi jo onkel også :wink: ....Ved ikke helt hvor æ skal begynne ei gang. Så det er ikke heksejakt sier noen? Okei, da var det møter bak vår rygg, som omhandlet helt andre saker og ting? Sprøyt!!! Tror ellers ikke jeg ville fått slengt til meg at ting vil skje....Tamtidudideidum, venter og venter...
Joda, vi møtte jo purken på puben, og på vei inn på stadion. Ja, det var stor fare for kvalme siddiser som slår først, for å så provosere bak vakters rygg..ÅNEI!!

Så ser jeg at overnattingsdronningen skriver ting fra tilbake i tid.Nå var jeg ikke i haugesund, men duverden, rive ned en drakt? Hva tenkte du på? Makan til oppførsel. Ja, kan vi ikke få en sammlet liste fra den tid da det var Tigerberget? Aller helst så ser jeg at vi tar med bilder og navn.
Ja, det er ofte store volds-episoder på stadion....For helvede, NEI, det ække det nei!!! Så skrivet til overnattingsdronningen og nff, betyr det at Christian by er den mest voksende fotball-voldelige byen? Var det noe bråk mot de blitz-glade lsk? Neeei....Odd? Neeei.... Skulle jo faen mæ tro at det var drept et par mennesker i de sene nattetimer mot horden.

Og pastor, siden du er så god til å slenge ut et par navner...Get a fckn grip, mate!! Hadde vi oppført oss som deg på uppis, så ville vi vært atter en gang en gjeng med nazer, casuals, svin, rasister, mancs...

Pastor
10-05-2005, 15:28
He he...

Nå har vel du, herr Scally vært utestengt betraktelig lengre fra Uptown enn det jeg noen gang har vært. Men du og de andre er jo egentlig noen nusselige godgutter på bunnen. Så jeg skjønner jo ikke helt hvorfor dere skal være så tøffe?

Skjønner heller ikke hvorfor dere ikke kan stå for det dere har gjort og ser derfor ikke problemet med å henge ut noen med navn.

"Alle" vet jo hvem det dreier seg om - noe annet ville være å lyve.

aulin
10-05-2005, 21:03
Affe: Du svarer deg selv med "Nei det betyr IKKE det Børre", og det er det jeg, og de fleste andre også leser ut av artikkelen på førstesiden. Det at noen kan reagere på dette, kan ikke tyde på annet enn at de har fulgt med litt mer enn nødvendig i norsk timene på skolen som omhandlet tolkning av tekster.

Det står jo også at i Norge er det i liten grad politiske under og overtoner, i tillegg så står det de fleste går via ultras tifo grupper (men det er ikke en nødvendighet)

Skjønner ikke hva folk maser om

Heia Karsten
10-05-2005, 22:27
Affe: Du er herved erklært som menigheden.no's superkverulant. Gratulerer!

PS Alt handler ikke om deg

R.A Try
11-05-2005, 00:45
Ok først må jeg si!

Dette her er en unødvendig situasjon!

Vi er mange som gjør alt vi kan for menigheden(ja jeg er en av dem) bruker tid og Penger på å bygge opp en suporterklubb.

Mange av Ultras gjør det samme.
De jeg kjenner fra Ultras er folk jeg liker stoler på og som bruker masse tid å krefter på å bygge sup.klubb å skape stemning.

OK så til andre ting!

Børre synest at det er helt ok å legge frem ting om du synest der er viktig. Men som leder av M bor du være voksen nok til å si sorry når det treffer folk som er uskyldige!

Noen av ultras er kanskje ute etter bråk(sier kanskje ) men mange er det ikke!

Det å sende sms om Utlras er nok ikke det smarteste du har gjort børre.
men men livet går videre.

Til de som forsvarer slåsing i regi av å være suporter sier jeg våkn opp! slåsing er rett og slett teit!

De som kjenner meg vet jeg har slåss en del i mitt liv! men faen heller vi blir jo eldre å kanskje smartere!
ja jeg blir provosert! jeg bli sint å kommer sikert til å slåss igjen en gang men prøver å unga det!

Christina. håper du vet at jeg synest du er en kjempe jente litt rar av og til men stort set ok.

Kan ikke skjønne at vi skal dra inn gamle ting i en ny klubb. ja samme folka. men vi var enige om a starte på nytt!

Om exklusjon.
jeg mener JA om det er bevist at medlemer jakter bråk må de exkluderest!
Vi må ikke bli en snilisme klubb! men en klubb som tenker på alle.

Så min konklusjon er enkel!
Børre si sorry for sms!
ULTRAS jobb viddere å la oss legge ting bak oss.
Bråkmakere skjerp dere! eller så bør m.reglene taes i bruk
om disse bråkmakerne er Styremedlemer/ultras ellet kongen av danmark.

dette mener nå jeg!

Billy Bright
11-05-2005, 01:10
Jeg mener at en hvilken som helst person som viser nazihilsen fra vårt felt må straffes (uavhengig av hva som synges i tillegg)

Så når hele kanarifansen på 2000 mann gjør det samme bare (for sånn hilser klanen, og klanen hilser sånn) så bør de straffes???

Skulle tro vi bodde i ei bygd med 500innbyggere..
Er så lei av hele driten nå.. Som andre har påpekt, skjedde det noe mot Odd?? skjedde det noe mot lsk?? skjedde det noe borte mot lyn???

Det har ikke vært bråk på stadion siden molde angreip berget.

Fyllebråk skjer hver helg på byen (tror lederen og christina bør ta seg en tur ut av og til).

PS! det som står på casuallife sida er bullshit fra ende til annen..

Og folk må da få lov til å gå i hva de vil på stadion! Er lacoste/ralph lauren skjorte casual effekt?? Dette er vanlig kvalitetstøy, folk har forskjellig smak. Og hva er dette caps tullet?? personlig foretrekker jeg å gå med caps istedetfor å skygge for sola med hånda hele kampen. Noen som har vært på kamp i england eller? Halve stadion går uten drakt og gjerne med lacoste, fred perry osv. Dette handler om klesstil, noen foretrekker en britisk klesstil, andre hip hop og andre igjen går i raddis filler. Dette har gått for langt.

flaxxlodd
11-05-2005, 02:27
Har egentlig ikke lyst å kommentere så mye her.

Joda,jeg har egne meninger om dette. Men syntes hele greia begynner å gå over stokk og stein.

Folk får gjøre som de vil en lørdagskveld.
Så lenge de er med å heier Start fram til seier på søndagen.

Hva folk går kledd i er opp til dem selv.

Personlig tar jeg avstand fra vold,rasisme osv.

Pastor
11-05-2005, 09:39
Billy:

Folk må selvsagt gå kledd som de vil på kamp. Selv går jeg uten gult og svart, men jeg gidder ikke bruke penger på merkeklær.

Grunnen til at dette i det hele tatt er tatt opp, er selvsagt at:

1: 5-6 personer har hatt på seg det som jo må kunne kalles Casual-uniform i Menigheden.
2: Disse, samt noen andre havnet i det som var en unødvendig batalje på byen.
3: Mange er redde for at miljøet vil utvikle seg med hyppige oppgjør med bortesupportere.

Jeg hadde en lengre telefonsamtale med Espen i går kveld - som kjenner de fleste i denne gjengen. Jeg beklager at jeg har trukket hans navn inn i det som skjedde på Kick. Han har forsikret meg om at han ikke var med på dette.

Ifølge ham vil det ikke bli noen gjentakelser av episodene som skjedde mot Viking denne sesongen. Viktig var det også å få frem at ingen av dem som var innblandet har noen som helst form for rasistiske eller nazistiske sympatier.

Vi får satse på at dette nå roer seg ned. Jeg synes likevel at debatten har vært viktig. Om supporterklubben bare hadde blundet øynene, kunne miljøet ha vokst.

vidsyn
12-05-2005, 18:33
Vi får satse på at dette nå roer seg ned. Jeg synes likevel at debatten har vært viktig. Om supporterklubben bare hadde blundet øynene, kunne miljøet ha vokst.

Ja der har du saken som den kan løses Pastor.
Ikke fyre dette opp og ut av proporsjoner.

Men det hadde fremdeles vært hyggelig om Lederen (styret) faktisk innrømmet at dette ble noe opphauset på grunn av deres reaksjon.

Merkelig hvor opptatt du er av den unnskyldninga, er du en slags psykopat eller noe?

Tidligere i denne lenken, var det det jeg hadde skrevet, som du opphauset noe voldomt..

Slapp av...

Heja Start og Gais!