Se full versjon : IK Start - RBK (kamptråd)
Etter seieren i Stavanger er optimismen tebage! Håper folk kjenner sin besøkelsestid og kommer til Sør Arena på onsdag.
Hva med laget, bør vi kjøre samme startoppstilling som mot Viking? Det fungerte jo veldig bra. Bakre rekke var meget sterk. Spent på Owello, er han OK? Hulken spiller med blått øye, no problem.
Fra IKStart: Ingen fare med Bernt (http://ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=487496)
"- Han måtte sy to sting, men det er ingen fare med Bernt, sier medisinsk leder i Start, Gunnvor Halmøy. Hun tror også det skal gå greit med Solomon Owello som fikk seg en trøkk i magen mot slutten av kampen. "
Utrolig viktig at Owello blir klar :) Gleder meg stort til kampen! Håper vi gir 100% hele kampen slik som idag mot viking, og om vi gjør det og får til en del spill så gjør det ikkenoe om vi taper.
frankieboy
04-04-2009, 23:33
Ja, dette var en fantastisk PR for RBK-kampen... Jeg tror fort det kan komme 10 000 til onsdag. Haaper folk kjøper sesongkort ogsaa! Det vil jo ennaa lønne seg!
Jeg tror dog at RBK har et mye bedre lag enn Viking, og jeg tror vi skal slite. Jeg er fornøyd med 1 poeng i denne kampen, men det er klart har vi dagen, og RBK-maskineriet sliter, saa kan vi fort ta alle 3...
Hvem starter paa topp hvis Ole Martin er frisk igjen? Hulken var veldig god mot Viking og fortjener en ny kamp paa topp!
Ja, dette var en fantastisk PR for RBK-kampen... Jeg tror fort det kan komme 10 000 til onsdag. Haaper folk kjøper sesongkort ogsaa! Det vil jo ennaa lønne seg!
Jeg tror dog at RBK har et mye bedre lag enn Viking, og jeg tror vi skal slite. Jeg er fornøyd med 1 poeng i denne kampen, men det er klart har vi dagen, og RBK-maskineriet sliter, saa kan vi fort ta alle 3...
Hvem starter paa topp hvis Ole Martin er frisk igjen? Hulken var veldig god mot Viking og fortjener en ny kamp paa topp!
Sånn som jeg ser det, selv om Årst er frisk så skal jo selvfølgelig Hulsker starte. Hulsker har vært mer på hugget enn Årst og fortjener å starte til nå.
Årst sett deg deg ned, du skal varme benken fra nå av. The Hulk is back!
Ole Gilboe Hermansen
05-04-2009, 08:35
RBK er et mege bra lag,ingen tvil om det,men forsetter vi som mot Viking defansivt og Hulken putter sjansene sine tror jeg dette vil gå. Hadde også hjulpet om Espen fikk stillt inn sikte sitt ogå.
Håper at alle som har mulighet finner sin besøkelsestid og møter opp på kampen. Som nevnt av noen andre,sesongkort er lurt å kjøpe.
aljahnsen
05-04-2009, 13:44
Jeg får sitere Matta og si at jeg håper flest mulig tar turen ned fra fjellet for å se Start - RBK til Onsdag. Håper på møe folk og en kanonstemning både på feltet og resten av Sør Arena når vi senker RBK ;)
Tror på en god fotballkamp og bra stemning :)
Så kom dere på kamp folkens, Start frister da møe mer enn Blå ekstra, kvikklunsj og et par slalomski..! ;)
doppelt gemoppelt
05-04-2009, 17:16
Ja det med påskeferien kan slå ut begge veier, kan ikke tenke meg at sørlendingene hvalfarter slik østlendingene gjør med hallingdal omr og E6- nordover i påsken.
Denne dagen bør holdes av, dessuten blir det pissvær.
RBK har et fantastisk lag.
Ett gjennsyn med Annan hadde vært kult, ellers tror jeg RBK kan fort kan få en smell nærtliggende om de ikke gjør det mot Brann i kveld.
Dorsin ut med krampe etter omtrent 20 minutt.. Ikke noe som hadde vært bedre enn å slippe han, gjerne Olsen også.
Bolanos versus Nordvik er rått parti. :)
Selvtilitten bør ihvertfall være hos gutta! Håper bare at de har greid og nullstille seg sikkelig. For Rosenborg ser veldig bra ut.
Synes Tørum bør velge de samme 11 som mot Viking.
Alle bør ta turen ned fra fjellet og lage like bra liv som sist RBK var her !
Millonarios
05-04-2009, 22:02
Håper bare at de har greid og nullstille seg sikkelig. For Rosenborg ser veldig bra ut.
To (!) skapte sjanser mot kanskje tidenes svakeste Brann-lag på hjemmebane er vel ikke direkte imponerende. Den ene muligheten var jo et selvmål, og det andre var helt i sluttminuttene. Synes dette lover bra jeg, men det blir selvsagt ingen lett kamp.
To målsjanser på 93 minutter hjemme mot Brann og den første kom etter 67 minutter...
Jeg er ikke imponert!
To (!) skapte sjanser mot kanskje tidenes svakeste Brann-lag på hjemmebane er vel ikke direkte imponerende. Den ene muligheten var jo et selvmål, og det andre var helt i sluttminuttene. Synes dette lover bra jeg, men det blir selvsagt ingen lett kamp.
Nå så jeg ikke 2.omgang:). Men tenkte på 3 seiere på rad og i tilegg flest mål(?). Poeng messig har de gjort det bra og det kommer til en tøff kamp mot et lag som ikke legger seg bakpå. Men tror uansett på seier :D
Jeg håper Rosenborg kommer til å angripe, er så lei av lag som legger seg bakpå når man er på bortebane, hvis de kjører hardt fremover får vi store rom å boltre oss på, da kan vi straffe dem.
Satser på at Start endelig tar frem storspillet på Sør Arena og gjør den til den festningen den er ment til å være. Og folk får se å få ræva si på kamp, for ifølge værmeldinga er det liten grunn til å sitte på hytta i påska:)
Jan Erik Stallemo
05-04-2009, 23:50
Dorsin mister Start kampen
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article134548.ece
Lars Olav Karlsen
05-04-2009, 23:52
Dorsin mister Start kampen
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article134548.ece
Huff da, det var kjedelig ;)
Vi slår Rosenborg til onsdag, garantert! Bare å møte opp og støtte gutta inn til tre nye poeng!
Jeg ble absolutt ikke skremt av det jeg så av RBK mot Brann i går.
Håper virkelig dommeren følger ekstra med på tettey, han detter jo som en potetsekk bare noen ser litt hardt på han, utrolig mye filming.
Og Skjelbred hopper jo som en gal i alle dueller med knær og albuer i alle retninger.
Jeg syntes jeg så et Rosenborglag uten visjon igår.Håper det fortsetter hvertfall til over onsdagen :)
Start ønsker fullt hus. Hadde det ikke vært mulig for dem å vise Liverpool-Chelsea på stadion etter Rosenborgkampen? Hadde blitt en fin fotballkveld ihvertfall.
Vi slår Rosenborg til onsdag, garantert! Bare å møte opp og støtte gutta inn til tre nye poeng!
Hadde smakt übergodt!
At laget med norges desidert sterkeste stall ikke spilte så bra mot Brann er jo bare skummelt. Selvsagt vil de reise kjerringa etter en sånn kamp. I år er de spesielt skumle, for de er nok sugne på CL spill og har nok det beste mannskapet de har hatt på mange år.
Frykter en hard kræsjlanding ned på jorden igjen for Start. Selv om det å tape for RBK i år kanskje bør legges inn i budsjettet. De har spisskompetanse på alle felt, og jeg frykter de gjør en rekordsesong i år.
Men Start kan ta de på en måte: Overraske med høyt press og enorm innsats. Men det er farlig. Da MÅ sjansene settes! Og det kan føre til mye slitasje og skader mot slutten av andre omgang. Innen da må kampen være punktert. Hvis ikke vil rutinerte rbk la Start rase fra seg for så å overkjøre oss de siste 20 min av kampen.
Skummel kamp. Spennans, men uhyre skummel. Tar vi poeng i denne kampen må det sees på som ren bonus. Og et gigaskritt i riktig retning i forhold til høyere tilskuertall og en mer offensiv målsetting for sesongen.
Lang pause for spillerne etter kampen, så her får de bare forberede seg på å hente ut det maksimale - og enda litt til.
Er det mulig å betale kontigenten for medlemsskap i menigheden på sør arena på kampdag , eller må man betale via bank og så vente på medlemskortet i posten?
ja det kan du! kommer også inn på feltet selv om du ikke har medlemskortet
Rune Hareide
06-04-2009, 17:08
ja det kan du! kommer også inn på feltet selv om du ikke har medlemskortet
Kommer hvert fall inn så sant man kan vise til en kvittering ;)
Bare så det ikke missforstås, vi slipper ikke inn andre enn folk som har betalt.
Der sa du det;)
skjønte etterpå att det var dårlig skrevet. men orka ikke inn å rette:P
Så jeg kan altså BETALE for medlemsskapet på stadion?
Fint :)
Jeg har fått en kompis til å kjøpe bilett for meg.
Står det noen på feltet eller ved inngangen jeg kan betale kontigenten til eller må jeg stå i ei mil med kø ?
Solgt 5800 billetter til kampen....
Solgt 5800 billetter til kampen....
Er det i tilleg til sesongkortene?
Er det i tilleg til sesongkortene?
Det er vel samlet, tenker æ....
torasbjoern
06-04-2009, 21:34
Det høres, nok en gang, ut som glisne tribuner :(
Start er fornøyde med salget. Med vanlig progresjon, ender det opp imot 10 000 tillskuere...
Det må jo bli mange tilskuere! Vist ikke kan vi vel gi opp den ideen?
Oppsving i billettluka:
Starts innsats mot Viking gir fart i billettsalget.
Nå responderer publikum på Starts gode kamp i Stavanger lørdag.
To dager før klubben får besøk av Rosenborg er det solgt 5 800 billetter
Starts 1-0 seier over Viking og totalt fem poeng etter tre kamper i eliteserien vekker optimisme.
Håper på 10 000
Startledelsen merker allerede at publikum har latt seg sjarmere.
- Start spilte med skikkelig bravur og entusiasme i laget, sier Helge Josdal, privatmarkedsleder i IK Start.
Kommer det 10 000 på kampen mot Rosenborg mener Josdal at seieren mot Viking skal ha mye av æren.
I Startbutikken var det stor aktivitet i dag. Noen er trofaste benkeslitere på Sør Arena, mens andre har latt seg motivere av Viking-kampen til å forlate godstolen for å oppleve Start live til onsdag. En av dem er Reidar Lidi.
- Det jeg så i TV-kampen fra Stavanger har inspirert meg til å kjøpe billett til kampen mot Rosenborg, forteller Lidi.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/sport_nrk_sorlandet/1.6558965
Jan Erik Stallemo
06-04-2009, 21:43
Fint :)
Jeg har fått en kompis til å kjøpe bilett for meg.
Står det noen på feltet eller ved inngangen jeg kan betale kontigenten til eller må jeg stå i ei mil med kø ?
Du kan betale kontigenten utenfor ingang 9 eller betale i nettbank å ta med kvittering.
5800!!! Gud å dårlig, greier aldri 10000 på denne kampen med denne progresjonen, selvom de påstår noe annet. Få sendt Årst og Hulsker ut med billettruller før dette ender opp som nok en pinlig affære, blir flaut å møte opp på nok en kamp hvor tallet 7700 mumles ut av speaker.
Ser idag at VIF hadde rundt 8500? i kampen mot TIL, er det da så helgalt med 10000 i kristiansand?
Dessverre er det jo slik at den "vanlige" Kr.sander er såpass treig at det skal litt mer enn bare en seier mot Viking før han drar på kamp. Når båten også skal pusses før sesongen er det ekstra vanskelig. Hvis det i tillegg er knallvær, så kommer Start kamp LANGT ned på lista dessverre. Værmeldinga ser jo bæsj ut, så det kan jo tenkes at det pga dette kommer LITT flere folk på kampen. Håper jo selvsagt det blir 10.000 da! Gutta fortjener dette!
Når det gjelder selve kampen, så må vi se litt på hva Brann fikk til på Lerkendal. Får vi til noe av det samme og følger opp den gode trenden fra Viking-kampen, så skal dette gå veien. Slipper vi oss ned 5%, så blir vi rævkjørt. Sånn er foppallivet i Gnore.
Da startbutikken stengte i går, var det solgt over 6200 billetter til kampen.
Roy Eriksen
07-04-2009, 12:41
Det er veldig dårlig billettsalg må jeg si. Selv om det er jo toppkamp.
Med Dorsin ute og Nordvik på venstrebacken kan vi bli vitner til en leken Bolanos i morra kveld;)
http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=541378
http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?treeId=2081&progId=300813
http://www.rbk.no/incoming/article134609.ece
Hjelper vel ikke akkurat med dette superkampgebyret heller...
Superkampgebyr? Hva i huleste er det de dåsemiklene i markedsavdelingen tenker med? Blir ikke mye superkamp med en halvfull stadion.
Rune Hareide
07-04-2009, 14:13
Det er vel forsåvidt gammelt nytt med superkamp gebyret? Så det kommer ikke som noen overraskelse her i gården hvert fall.
Nytt for sesongen er det jo men man slipper gebyret ved å kjøpe sesongkort da ;)
Var ikke nytt for meg heller, men følte for å nevne det. Nicco har forøvrig en fin enquete i dagens FVN. Vi har jammen mange medgangssupportere på Sørlandet.
benwright
07-04-2009, 14:25
Owello er usikker mot RBK.
Får nå inderlig håpe han blir klar.
Brann sliter offensivt, men ikke defensivt...det er bare på høyre back-plass det er litt tynt...Ørn Sigurdsson minner meg litt om Vidic, en skikkelig plugg!
Jeg håper Rosenborg kommer til å angripe, er så lei av lag som legger seg bakpå når man er på bortebane, hvis de kjører hardt fremover får vi store rom å boltre oss på, da kan vi straffe dem.
Satser på at Start endelig tar frem storspillet på Sør Arena og gjør den til den festningen den er ment til å være. Og folk får se å få ræva si på kamp, for ifølge værmeldinga er det liten grunn til å sitte på hytta i påska:)
Heldigvis er hverken Start eller RBK kjent for å legge seg bakpå...det blir en kanonkamp!!!
At laget med norges desidert sterkeste stall ikke spilte så bra mot Brann er jo bare skummelt. Selvsagt vil de reise kjerringa etter en sånn kamp. I år er de spesielt skumle, for de er nok sugne på CL spill og har nok det beste mannskapet de har hatt på mange år.
Frykter en hard kræsjlanding ned på jorden igjen for Start. Selv om det å tape for RBK i år kanskje bør legges inn i budsjettet. De har spisskompetanse på alle felt, og jeg frykter de gjør en rekordsesong i år.
Men Start kan ta de på en måte: Overraske med høyt press og enorm innsats. Men det er farlig. Da MÅ sjansene settes! Og det kan føre til mye slitasje og skader mot slutten av andre omgang. Innen da må kampen være punktert. Hvis ikke vil rutinerte rbk la Start rase fra seg for så å overkjøre oss de siste 20 min av kampen.
Skummel kamp. Spennans, men uhyre skummel. Tar vi poeng i denne kampen må det sees på som ren bonus. Og et gigaskritt i riktig retning i forhold til høyere tilskuertall og en mer offensiv målsetting for sesongen.
Lang pause for spillerne etter kampen, så her får de bare forberede seg på å hente ut det maksimale - og enda litt til.
RBK må nok finne seg i å være favoritt i samtlige kamper i år, men de er langt fra uslåelige...sapara var en skygge av seg selv på søndag, han ble tatt ut av el fakiri og austin...vi kunne ha trengt en owello til denne kampen...
Jeg tror lagoppstillingen blir den samme som sist, evt. at Owello bytter med Kleiven om han ikke er klar...
2-2 blir resultatet tror jeg, men håper selvsagt på 3 poeng!!!
Noe nytt om Owellos status? Håper virkelig han blir klar.
Kan noen gi en kort værrapport fra Kristiansand? Håper det ikke er like bedritent som her på østlandet...
Overskyet, mye tåke, 9 grader, perfekt fotballvær:)
Ikke regn, altså - bra for kampen!
Ikke 12 ville esler ville fått meg bort fra TV-en i kveld: Start-RBK etterfulgt av Liverpool-Chelsea. Genialt!
Det er meldt regn kl 18, yr slår aldri feil. Så får se hvor mange kampbilder det blir i dag hehe. Jeg står ihvertfall ikke på indre bane uten regnbeskyttelse :P
AndersH.
08-04-2009, 14:51
Tror vi vinner, jeg :)
Har en meget god følelse.
Her er laget mot RBK
Knut Tørum har tatt ut laget som møter Rosenborg.
I mål: Kenneth Høie
Bak: Hunter Freeman, Clarence Goodson, Bård Borgersen, Branislav Milicevic
Midtbane: Cristian Bolaños, Geir Ludvig Fevang, Petter Bruer Hanssen, Espen Børufsen
Mellomrommet: Christer Kleiven
På topp: Bernt Hulsker
- Det er alltid spennende når man må omrokere litt. Christer Kleiven er en løpssterk og effektiv fotballspiller. Jeg tror også Geir Ludvig Fevang vil gjøre en god jobb på midtbanen, sier Tørum.
FAEN. Ingen Owello på dette laget.
gmkarlsen
08-04-2009, 16:46
Da blir det opp til Kleiven å vise at han fortjener en plass på laget.
gmkarlsen
08-04-2009, 17:02
Oppladning til kampen for oss som ikke har mulighet til å være på Sør Arena:
Stolte soldater: http://www.youtube.com/watch?v=9yuaiP3qLcY
Heltane fra Sørlandet: http://www.youtube.com/watch?v=4OYecMHtw7w
Elleve mann med bein av stål: http://www.youtube.com/watch?v=GbGkX-yH684
Startvisa: http://www.youtube.com/watch?v=7Bcc_04h2VU
Heia Start: http://www.youtube.com/watch?v=Rn_SJX_A-fg
hvilken kanal går den på`?
Den går på NRK2 og på nettet (fvn, VG etc.)
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article134837.ece
Der kom bekreftelsen (selv om den kom allerede da vi så lagoppstillinga på ikstart.no). Men nå vet vi at Owello ikke sitter på benken.
gmkarlsen
08-04-2009, 17:46
Da har vi tunet inn på NRK2.
uffda owello spiller ikke :(
Jaja håper gutta gjør en god kamp!
gmkarlsen
08-04-2009, 17:57
Scheie: "Toppoppgjør må vi vel si"
frankieboy
08-04-2009, 17:58
Flott flagghav fra Menigheden!
gmkarlsen
08-04-2009, 18:02
Snytt for straffe etter 1 minutt.
Hvordan kan det IKKE være straffe?!?!?! herregud armene i været og dommeren gjør ingenting... fy faen
frankieboy
08-04-2009, 18:10
Latterlig kommentering...
"Det ville vaert strengt aa gi straffe der"
Armen skal ikke vaere 1 meter over hodet. Det er ikke et naturlig sted aa ha den, og dermed SOLEKLAR straffe!
Stadberg har altfor mye respekt for Rosenborg.. Kommer til aa bli 30-70 dQmming denne kampen!
Og Der Blir Vi Snytt For Straffe Nr2 Takk Dommer
JADA endelig straffe etter 3 forsøk!!
JAAAAA FEVANG :D
gmkarlsen
08-04-2009, 18:22
Rettferdigheten seirer til slutt!
frankieboy
08-04-2009, 18:25
FANTASTISK!!!!!
Fortsette naa.... Deilig!!
oioioi stor sjanse hulsker!
FY FAEN bare tilsnakk for å dytte hulsker HARDT med to strake hender i brystet? jævla idiot
gmkarlsen
08-04-2009, 18:40
Ser glissent ut på tribunen.
Oioioi for en førsteomgang. MASSE sjanser. Burde hatt MINST 1 straffe til og MINST 1-2 mål på sjansene.
Kom igjen nå gutta fortsett å kjøre over denne trønderskiten og skår flere mål!
Bolanos kjempe frispark i stang/tverrligger, kipt den ikke gikk inn.
frankieboy
08-04-2009, 18:51
Pause!
Da leder vi 1-0 til pause for 4.gang paa rad.
Burde vaert 3-0! Viktig aa faa 2-0 tidlig i 2.omg!
Glimrende!
Mye som skal gå galt om ikke Start tar denne hjem;
- Vi leder 1-0
- RBK har en mann utvist
- RBK er forhåpentligvis ikke 100% oppladet etter Brann-kampen på søndag.
Nå gjelder det bare å få punktert kampen.
gmkarlsen
08-04-2009, 19:14
Menigheden gjør en god jobb! Dominerer i bakgrunnen på tv-sendingen.
gmkarlsen
08-04-2009, 19:19
Hulsker virker veldig tafatt nå.
Pokker, RBK sin 2 sjanse så scorer de etter at ballen skifter retning og Høie er sjanseløs. Vi har vært mye dårligere i 2 omg dvs RBK har hevet seg mye nå. Etter at vi lekte med RBK i 1 omg så er vi like gode i 2 omg.
Faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaeeeeeee eeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Slik er fotball. Vi har vært klart best. Men RBK er effektive. For meg ser det ut som offside på Iversen i forkant av 2-1 målet. Men all honør til gutta i dag. Synd på Tørum som hadde fortjent bedre. Nå er jeg langt nede. Bli slått av trøndersvina.
Søndag1800
08-04-2009, 19:52
For et jaevla ran........ Er det mulig..
Ellers bra jobba gutta, bra trøkk paa tribunen.
Jepp da var det slutt
Alt jeg har å si er FUCK arne scheie og han andre mongoen. "RBK er alt i alt LITT heldige som vinner". MY FUCKING ASS.
Utrolig at vi ikke vinner dette...
Jepp da var det slutt
Alt jeg har å si er FUCK arne scheie og han andre mongoen. "RBK er alt i alt LITT heldige som vinner". MY FUCKING ASS.
Utrolig at vi ikke vinner dette...
Er jo helt utrolig at de bruker en tidligere RBKspiller som sidekomentator. At det skinner igjennom en grenseløs beundring av RBK merker vi heletiden. Trener Hamren klarer tilogmed og lire av seg a de ikke var heldige som vinner. Første målet er ett skudd som har retning ut av banen men skifter retning. 2 målet er offside på Iversen når han blir spilt opp, harr set den situasjonen flere ganger nå og den er klar. Vi blir snytt for 2 straffespark pluss at vi har mange mange sjanser for ikke snakke om nesten sjanser. RBK spiller med 10 mann nesten helekampen og det er det som vil bli fokusert på i ettertid sann mine ord, og hvilket fantastisk lag de er.
Vi vet at mot Viking var vi klart best det samme mot Lyn, mens SIF kampen var en ok omg men ikke mer en det. RBK kampen var kjempe synd vi ikke scoret mer på noen av våre 10 store sjanser.
Første omgangen var vi gnistrende, burde ha punktert kampen, men greide det ikke. Andre omgang synes jeg rett og slett at vi var dårlige, rett og slett utilgivelig å gi fra seg iniativet på den måten på hjemmebane mot 10 mann.
gmkarlsen
08-04-2009, 20:21
... 2 målet er offside på Iversen når han blir spilt opp, harr set den situasjonen flere ganger nå og den er klar....
Jeg er helt enig. Har også sett den om igjen, og det er klar offside.
Se etter 55 sekunder her: http://fotball.fvn.no/webtv/?id=91675&autoplay=1
Men hva skjedde etter pause? Start holdt ikke trøkket oppe, og det ville straffet seg mot rbk selv om de hadde tre mann utvist.. Enkeltspillerne der er rett og slett for gode.. Får de en sjanse så scorer de. Ingen kan matche de der.
Helsike! Det var så nære!!!!
Kjempe førsteomgang fra alle mann.
I andre omgang virker det som om man er tatt litt av situasjonen, vi leder faktisk mot selveste RBK, får høye skuldre. Eksempelvis, hva i ALLE DAGER er det Branco driver med i andre omgang, den var grusom.
Freeman derimot viser seg mer og mer frem.
Jævlig surt.
Men....
Vi herjer med norges antatt beste lag i én omgang. Hadde vi vært litt mer effektive ville dette gått veien. Freeman var meget bra. Når skuffelsen har lagt seg, vil mange se at det mye positivt i dette. Vi produserer sjanser i fleng. Vi blir neppe noen kasteball i år.
Hvordan er det mulig å dette slik sammen? Vi rundspiller dem helt til de scorer 1-1 målet. Så blir vi like dårlige som vi var mot alta i fjor! Der mista vi noen tusen tilskuere! DESVERRE!:(
Dagens beste: MENIGHEDEN!
AndersH.
08-04-2009, 20:40
Dagens beste: MENIGHEDEN!
Langt derifra. Freeman var 3 ganger så bra.
Det andre målet til RBK var helt greit, Milisevic opphever offsiden.
gmkarlsen
08-04-2009, 20:57
Se på bildet. Ballen er nettopp spilt og Iversen har svært liten fart mot målet, mens våre spillere har stor fart mot målet, så ikke snakk om at noen opphevet offsiden et brøkdel av et sekund før dette bildet.
http://i41.tinypic.com/5lt7o7.jpg
Iversen er ca meer offside i det ballen blir spilt. Han møter ballen og er onnside i det han nicker/stusser den videre. Som alle vet er det når ballen blir spilt som er det avgjørende. Har sett den situasjonen flere ganger og det er helt klar offside. Men måle er godkjent det føles bare så surt etter at vi rundspiller RBK 1 omg og holder de bra i 2 omg også.
Mye som skal gå galt om ikke Start tar denne hjem;
- Vi leder 1-0
- RBK har en mann utvist
- RBK er forhåpentligvis ikke 100% oppladet etter Brann-kampen på søndag.
Nå gjelder det bare å få punktert kampen.
Mye gikk galt desverre.
Ok, gir meg, ser det nå at det er offside, bra bilde, du får sende til Staberg for å få tilbakemelding:)
Stig Hornnes
08-04-2009, 21:12
Dette var hinsides surt... Men på en dag som dette må vi konsentrereoss om å gi gutta honør, for dette var over all forventning! Vi var mange hakk bedre enn RBK idag, og eneste grunnen til at vi ikke vinner kampen er dårlig uttelling foran kassa. Spesielt første omgang var fantastisk, gutta holdt intensiteten oppe hele veien, var sinnsykt aggressive i presset og var presise i pasningsspillet. Dette var surt, men nå gleder jeg meg til fortsettelsen!
Og for å legge til én ting på slutten; Jeg var stygt redd for at Start hadde fått noke en udugelig back i Hunter Freeman. Det han har vist de to siste kampene har derimot bevist meg feil. Han har vært stor!
Hoppalong
08-04-2009, 21:15
Klarer ikke helt å bli skuffet etter dette her. Synes Start har startet sesongen langt bedre enn forventet, denne kampen inkludert. At Rosenborg vant, lå vel litt i kampens natur når ikke Start klarte å punktere kampen tidlig i andre.
Jeg er full av beundring for hva Tørum har fått til på kort tid, og når en ser hva han er i ferd med å få ut av spillere som Freeman, Fevang og Bruer - tviler jeg på at noen kunne gjort en bedre jobb. Laget spiller med en ro som jeg ikke kan huske å ha sett siden tidlig nittitallet, og mye skyldes at et flertall av spillerne faktisk kan håndtere en fotball - og Tørum lar dem få lov til å gjøre det.
Til tross for skuffende resultat var dette nok et steg i riktig retning. Bra jobbet gutter!
aljahnsen
08-04-2009, 21:15
Er så sykt skuffet nå, vi rundspiller RBK før pausen. Vi burde ha ledet 3-0 til pause. Hvorfor legger vi oss bakpå å slutter å spille i andre omgang? Vi hadde en mann mer, RBK fikk to litt heldige mål, men vi må bli langt mer klokere. Savnet aggresivitet og spill i andre omgang.
Fantastisk bra stemning på feltet folkens, synd dette endte med tap. Skuffet, men positiv med tanke på spillet i første omgang. Dette var ikke godt, utrolig bittert dette her.
AndersH.
08-04-2009, 21:19
Dette var hinsides surt... Men på en dag som dette må vi konsentrereoss om å gi gutta honør, for dette var over all forventning! Vi var mange hakk bedre enn RBK idag, og eneste grunnen til at vi ikke vinner kampen er dårlig uttelling foran kassa. Spesielt første omgang var fantastisk, gutta holdt intensiteten oppe hele veien, var sinnsykt aggressive i presset og var presise i pasningsspillet. Dette var surt, men nå gleder jeg meg til fortsettelsen!
Og for å legge til én ting på slutten; Jeg var stygt redd for at Start hadde fått noke en udugelig back i Hunter Freeman. Det han har vist de to siste kampene har derimot bevist meg feil. Han har vært stor!
I grunn som om jeg skulle sagt det selv :)
Nå som den største skuffelsen har lagt seg er jeg faktisk optimist, for selv om det er surt å tape en kamp vi er best i - så er vi ekstremt mye bedre enn vi var i fjor. Det kan faktisk ikke sammenlignes. Vi har i år gode backer, og vingene fungerer også fantastisk. Så vi kan nå variere spillet mye enn i fjor.
Så alt i alt; Freeman var Engedal-klasse i dag. Vi er langt bedre enn Rosenborg, men svært ineffektive.
Men vi har jaggu meg noe på gang :)
aljahnsen
08-04-2009, 21:20
Vi har klart noe på gang, vi spilte en meget bra omgang og rundspilte RBK. Det skal vi være stolte av, men steike så bittert dette var.
Fasitsetteren
08-04-2009, 21:26
Ser at Jesper ikke har fått den hetsen han fortjener her inne.
Jeg har aldri vært en del av hylekoret som vil ha han vekk og har også ment at han etter omskoleringen til midtstopper var ganske spennende, men fy faen. Det han viste i denne kampen var så forferdelig elendig at ord seriøst blir fattigere enn drøvtyggere i Guatemala. Fikk han egentlig utrettet NOE SOM HELST i vår fordel?? Feilpasninger, ødelegging av spillet vårt og elendige avslutninger.
Og denne mannen tjener 700 lapper i året?
Vi burde vunnet, men bra innsats. RBK hadde stort hell. Men vi er for dårlige på avsluttninger. Målet vi scorte var på STRAFFE. Ingen spillemål og det er for dårlig
Ellers positivt at vi raukjørte RBK, men svakt at vi slipper dem inn i kampen.
Må bare se fremmover
Lars Olav Karlsen
08-04-2009, 21:37
Og denne mannen tjener 700 lapper i året?
... og dette kan du dokumentere?
Det begynner og bli litt mange som slenger ut slike summer som bidrar til å lage et feil bilde.
Visdomsord
08-04-2009, 21:38
Dette var trist, men etter en førsteomgang som var bedre enn på år og dag, var det et annet Start lag i 2 omgang. Alle som har fulgt Start vet at de nesten alltid slipper inn mål (av en eller annen uforstålig grunn) så en håpte fordervet på en andre scoring ellers visste en at det ikke ville holde. Dessverre er Start for unøyaktige når de nærmer seg mål.
Og det var noe unøyaktig over hele Start i 2 omgang. De virket også merkelig nesten utkjørt når 2 omgang startet (selv om de kom seg mot slutten). Syntes også Tørum gjorde noen merkelige bytter. Med Hæstad og Mathisen inn ble det enda mer unøyaktig og angrepene satt ikke så godt lenger.
Uansett rbk var heldige. De hadde vel 3-4 sjanser og begge målene var en porsjon flaks. Nummer 1 i Startspiller og i mål, nummer 2 mellom beina!!! på Høie. Start burde uten tvil vunnet spesielt med bakgrunn i 1 omgang og jeg håper de bruker tiden nå godt til å terpe avslutninger.
Med sånn innsats og godspill i 1.omgang så det lyst ut, men forstår ikke hva som skjer med 11mann i gult og svart ute på banen etter pausen. Så ikke ut som vi hadde en spiller mer enn de akkurat! Ikke helt bestis med dommer'n heller.. Men godt å se gutta leke seg mot en av favorittene i tippeligaen iår!!
Fortsetter de å spille sånn, blir det MØE morro fremover :)
Huff. Dette er så surt....!!!!!
Orker rett og slett ikke skrive mer. Vet ikke hvem jeg er sint på. Dommeren? Spillerene? Tørum????
Faaaaaaen.
PS! er nok mest forbanna på dommeren....!
flaxxlodd
08-04-2009, 21:48
Freeman var Engedal-klasse i dag.
Er du full? Engedal har aldri vært i nærheten av en slik match som Freeman leverte idag.
Ellers er det selvsagt mye å ta med seg fra denne kampen.
-En sterk 1.omg og for 4.gang iår leder vi 1-0 til pause.
Det er vell også hevet over enhver tvil at Jesper Mathisen aldri vil dominere på en Tippeliga arena.
Får bare håpe at Tørum ser det samme snart.
Jævla bittert, men likevell mye positivt å dra meg seg videre. Med bare litt mer tur så hadde vi hatt den viktige 2-0 ledelsen før helvete brøt løs med Iversen og co.
Når det er sagt så spiller RBK meget klokt i 2.omg og viser seg som den desidert største seriefavoritten iår. Kvalitet over hele linja.
flaxxlodd
08-04-2009, 21:50
Det trengs ikke dokumenteres mister.
Hvis du bor i denne byen og av den grunn kjenner personer, så er slike sensitive opplysninger lett å få tak i.
Men det verste av alt er at denne Jesper faktisk har en slik lønn. Noen som sa finanskrise? ikke for denne karen.
Lars Olav Karlsen
08-04-2009, 21:54
Det trengs ikke dokumenteres mister.
Hvis du bor i denne byen og av den grunn kjenner personer, så er slike sensitive opplysninger lett å få tak i.
OK, basert på rykter på byen altså.
Men det verste av alt er at denne Jesper faktisk har en slik lønn. Noen som sa finanskrise? ikke for denne karen.
Regner uansett ikke med at lønnen han har har blitt reforhandlet i denne perioden uansett. Hvis du tror at folk bare kan settes ned i lønn fordi en ikke er fornøyd med innsatsen så kjenner du ikke til mange lover og regler.
Lloyd-SDC
08-04-2009, 21:59
rykte på byen hva snakker du om ?
han har 700 000 + i året.
Jævla møkkaspiller. Gidder ikke løpe en dritt når han endelig får muligheten
Merethe Christine
08-04-2009, 22:00
Som noen andre nevnte ovenfor, jeg klarer ikke bli helt skuffa. Skuffet over resultatet JA, men prestasjonen var bedre enn jeg har sett på lenge. Bortsett fra vikingkampen.
I første omgang var spillet stabilt for vår del, vi rundspilte rbk til tross for bare den ene scoringen. I andre omgang presset vi ikke nok, vil jeg si. Spillet var mye på midtbanen og fikk den sjeldent opp i angrep.
Men noe som frustrerer meg veldig er at muligheten for scoring ved corner blir kastet bort. De må trene på cornere. Jeg syns det var mye bedre før.
Men alt i alt er jeg fornøyd med kampen, til tross for at vi tapte. Godt jobbet, spillere.
Stig Hornnes
08-04-2009, 22:00
Hvorfor legger vi oss bakpå å slutter å spille i andre omgang? Vi hadde en mann mer, RBK fikk to litt heldige mål, men vi må bli langt mer klokere. [/QUOTE]
Et ufattelig heldig Rosenborg mål var alt Start fikk imot seg, samtidig som vi fikk mange farlige overganger. Uten det heldige målet er jeg overbevist om at Start hadde punktert kampen på en av disse.
http://norskefans.com/norge/artikel.asp?id=30443
Rune Hareide
08-04-2009, 22:10
Som mange andre sier, spillet i første omgang gleder selv om uttellingen dessverre skulle vært mye mye bedre.
Jeg forstår ikke helt hva som skjer i andre omgang da vi allerede hadde spillt en halv omgang med en mann mer på banen.
Og som noen nevnte lengre oppe i tråden, jeg har også forsvart Jesper tidligere men det kan jeg bare ikke gjøre lengre... Jesper var egentlig bare i veien etter innhoppet hans og vi hadde egentlig vært mer tjent med å spille 10 mot 10.
For å avslutte med noe positivt har jeg også hele tiden uttrykt at jeg har hatt tro på Freeman da mange andre ikke hadde det. De siste to matchene taler hvert fall for seg selv der! Freeman har fremstått som en suveren høyre back for Start i andre kampen på rad og det gleder!
Nå klår vi sunnmøringene neste!!
doppelt gemoppelt
08-04-2009, 22:15
Offside eller ikke, det kan diskuteres og kan gjøres svært lite med.
Vi bytter inn M.Hæstad og Jesper, Rbk bytter inn Steffen og Strand. En Rbk -seier for rutinen vs det urutinerte.
Alt i alt er jeg godt fornøyd med slik vi fremstår. Står samlet som et lag, godt defensivt arbeide og vilje og kreativitet igjennom det hele.
Aram skulle kommet innpå før.
RAN.
flaxxlodd
08-04-2009, 22:21
Hvorfor skal du alltid ta til forsvar lokarlsen?
Du har ikke peiling på hva som vites og ikke, da du mer eller mindre kun er i byen i forbindelse med en eller annen Tuftekamp.
Jesper tjener omtrent 700.000 mer enn hva han burde gjøre.
Det finnes dog knapt en eneste fotballspiller som fortjener den lønnen de får, men det er en annen sak.
Og selvsagt kjenner jeg til lover og regler, men det har ingenting med saken å gjøre. Saken er den at Jesper har ikke bevist en dritt de årene han har hevet lønn i denne klubben.
Lønnen som betales av blant annet min og din inngangsbillett. Eller vent, du har vell aldri betalt for å gå på kamp lokarlsen?
Bjørn Ove Norlan....
08-04-2009, 22:43
Jeg er kjempefornøyd med kampen,syns rbk vant ufortjent e au:)
Jesper Mathisen viste at han med rette kun er i start pga pappas rolle i klubben.
Alle andre tippeliga klubber hadde solgt han for lenge siden,han har ingenting å vise til i de åra han har vært i klubben.
Er mye som ikke stemmer i start når det gjelder økonomien,hans lønn er uansett nivå alt for mye...han kan jo heller bli snekker eller noe sånt,for en god fotball spiller er han ikke.
Hunter Freeman syns jeg var en klassespiller i dag,helt fantastisk.
1.omgang syns jeg det var litt 2005 over:)
aljahnsen
08-04-2009, 22:46
Hunter leverte en kjempekamp idag, var veldig bra mot Viking også. Ser ut som han har funnet seg godt til rette i Norge og for Start. Var litt anonym i vinter, men har blitt bare bedre og bedre. Fortsetter han denne utviklingen blir det meget bra, vi trenger gode offensive backer. :)
Jeg er kjempefornøyd med kampen,syns rbk vant ufortjent e au:)
Jesper Mathisen viste at han med rette kun er i start pga pappas rolle i klubben.
Alle andre tippeliga klubber hadde solgt han for lenge siden,han har ingenting å vise til i de åra han har vært i klubben.
Er mye som ikke stemmer i start når det gjelder økonomien,hans lønn er uansett nivå alt for mye...han kan jo heller bli snekker eller noe sånt,for en god fotball spiller er han ikke.
Hunter Freeman syns jeg var en klassespiller i dag,helt fantastisk.
1.omgang syns jeg det var litt 2005 over:)
da er vi i gang igjen med hetsinga av familien Mathisen. jesper har hatt mye motgang med skader ikke lett og etablere seg da. Han erogså brukt på forskjellige posisjoner på banen noe som også gjør det vanskelig og finne seg til rette. Har tro på Jesper som arvtaker etter Borgersen som stopper. Ingen i det bakre ledd har like god pasningsfot som han. Må bare få litt tid på seg og være skadefri.
Hoppalong
08-04-2009, 22:55
Det kommer stort sett fra de samme som avskrev Freeman som flopp etter to treningskamper. Mathisen gjorde et bra innhopp mot Viking, og et dårlig i dag. La mannen få litt spilletid før man trekker alt for mange konklusjoner.
Bjørn Ove Norlan....
08-04-2009, 22:56
Hvor mange år skal en spiller få lov til å være skada,ha 700 000 i lønn?
uten at lønn går ned å heller få en prestasjons lønn?
Hvor mange år skal en spiller få lov til å være skada,ha 700 000 i lønn?
uten at lønn går ned å heller få en prestasjons lønn?
700 000.- som du kan dokumentere, eller er det bare det ryktet som er satt du er med på å bringe videre?
Bjørn Ove Norlan....
08-04-2009, 23:15
He he er bare det rykte jeg så på disse sidene.
jeg sjekka skattelista for 2007.da hadde han en inntekt på 365 927,-
noen som kan vise hva han hadde i 08?
Da tok jeg sikkert feil angående lønna hans,men syns fortsatt han er for dårlig for start i tippeligaen.
hvis det er så vanskelig å finne ut den posisjonen han skal spille på,bør han jo heller gjøre det på 2.laget
strawdog79
08-04-2009, 23:41
Hæstad og Mathisen var utrolig lite med i dag. Sjeldent man merker at nivået på det offensive spillet synker så betraktelig etter et dobbeltbytte.
Jesper gjorde det da ikke så dårlig som man kan få inntrykk av fra enkelte her? Må jo ha i tankene også at hele laget fremstod som mindre angrepsvillige og mindre oppofrende i duellene i andre omgang. Istedetfor at Start brukte fordelen ved å være en mann ekstra og ved det slite ut rbk, så skjedde jo det motsatte i andre omgang. Start mista spruten. Og da blir det vel litt enkelt å skylde på forsvarsspillere. Det som var i første omgang var jo at hele laget jobba sammen tilbake når rbk trøkka på, og kjørte kjappe kontringer og angrep når de så vant ballen. I andre omgang hang midtbaneleddet mer igjen på midten og lot forsvaret ta trøkket. Da går det som det går. Milchzhvh (venstreback... sukk... nok et vanskelig utenlandsk navn) gjorde noen elendige forsøk på innlegg fra venstrekanten, men bortsett fra det gjorde han det greit nok. Ikke veldig bra, men greit nok.
Starts største feil var kollektiv: Slapp rbk inn i kampen igjen i andre omgang, når de egentlig burde satt inn høygiret! Det ble først kobla inn etter 2-1 målet, men da var det for seint.
Skulle satt inn Aram med engang etter 1-2 scoringa til Rbk.... ikke vente helt til 85 minnut med å sette han inn!! =)
Skulle heller satt på khalili enn mathisen...
og angående mathisen, se kampen i reprise. Mister nesten hver ball han får.
Men gidder ikke tenke så mye på han ettersom det var så mye annet positivt av de andre og det var så å si bare in-effektivitet som var skyld i at vi tapte.
I kamper som idag, ser vi hvorfor jeg mener det er synd, at vi ikke hentet en type som marquinho, til venstresiden. En som kan gjøre det lille ekstra. En som kan holde på ballen.
Nivået sank 5-6 hakk når Hæstad kom inn. Han jobber som faen, men det hjelper liten, når man ikke vet hva man faktisk jobber med...!
Mathisen var også dårlig.
Vi har desverre for tynn stall til å hamle opp med slike lag.
Er redd for at høstsesongen kan bli fryktelig tung og lang. Med skader suspensjoner osv...
Det som er trist, er at vi ikke har penger til å forsterke til sommeren heller.
Millonarios
09-04-2009, 00:12
Klarer ikke helt å bli skuffet etter dette her. Synes Start har startet sesongen langt bedre enn forventet, denne kampen inkludert. At Rosenborg vant, lå vel litt i kampens natur når ikke Start klarte å punktere kampen tidlig i andre.
Jeg er full av beundring for hva Tørum har fått til på kort tid, og når en ser hva han er i ferd med å få ut av spillere som Freeman, Fevang og Bruer - tviler jeg på at noen kunne gjort en bedre jobb. Laget spiller med en ro som jeg ikke kan huske å ha sett siden tidlig nittitallet, og mye skyldes at et flertall av spillerne faktisk kan håndtere en fotball - og Tørum lar dem få lov til å gjøre det.
Til tross for skuffende resultat var dette nok et steg i riktig retning. Bra jobbet gutter!
100 % enig.
Med dagens prestasjoner i ermene, er jeg mer optimist enn noensinne. Spiller vi slik som i første og andre omgang, kommer Start til å ta poeng fra over 90 % av lagene i Tippeligaen. Tørum viste igjen glimrende taktiske egenskaper, der RBK vel kun klarte å komme til tre (?) sjanser, der to av dem førte til mål, mens det ene var helt i begynnelsen av kampen. Jeg ville nok dog kanskje satt inn Khalili i stedet for Mathisen. Men stallen vår er ikke like sterk som Rosenborgs, som kan sette inn på en rutinert landslagsmann for å endre kampbildet.
Jeg er meget, meget positivt overrasket over Start-laget til nå i sesongen. Fra å være et kjedelig og uglamorøst Adecco-lag, skaper Start masse av sjanser, og evner i tillegg å ligge kompakt defensivt når det behøves. Laget har spillere med det lille ekstra, som gjør det morsomt å gå på kamper.
Teknisk ligger Start langt over gjennomsnittet, og det er noe jeg verdsetter høyt. Mens både Enga, Tromsø og Brann brukte fysikk og duellstyrke i forsøk på å stoppe ballsikre trøndere, ville Start dominere og spilte til tider meget god fotball langs bakken. Effektiviteten foran mål kan dog alltid forbedres, og det er vel noe man forventes prioriteres på treningene fremover.
torasbjoern
09-04-2009, 00:18
Millonarios: det med å trene på å putte ballen i mål er ikke så enkelt. Man kan trene og forbedre seg på skudd-/avslutningsteknikk, men å putte ballen i mål er noe som må komme av seg selv. Der har ikke Start noen sikre ess.
Jeg mener at Stokkelien bør få noen innhopp!!!
Alladin Sane
09-04-2009, 01:04
Dette må da være den beste kampen Start har spilt på Sør Arena?
Utrolig moro å se laget trille ball med Norges beste. Hvem hadde trodd det da Sandstø prøvde å trøtte oss ut i fjor.
Men det koster krefter å kjempe som løver. Ikke alle klubber kan ha folk som Iversen og Strand på benken. Start innbyttere klarte ikke å snu den dårlige trenden og led under å spille i uvandte posisjoner. Men hovedproblemet var vel at spillere som Fevang, Hulsker og Bolanos gikk tomme utover andre omgang.
Men det er klart at Start sliter med tynn benk når spillere som Årst, Mykland og Owello er skadet, samtidig som Khalili åpenbart må være helt ute av form siden Tørum velger å beholde en tom Hulsker samt å sende frem både Mathisen og Goodson i uvandte roller fremfor å la Khalili få sjansen.
Forhåpentligvis er noen av de skadede spillerne tilbake mot Ålesund. Det blir en annen kamp og en annen test.
He he er bare det rykte jeg så på disse sidene.
jeg sjekka skattelista for 2007.da hadde han en inntekt på 365 927,-
noen som kan vise hva han hadde i 08?
At du og dere gidder.
Vi reiser oss igjen.
Vi har slått Viking. Mener Start spilte minst like godt i dag mot RBK som i Stavanger. Hadde flere sjanser, men putta ikke nok. Hadde dommeren mot oss. Markspillet begynner å sitte skikkelig nå, det får motspillerne ut av fatning.
Med marginene på vår side framover blir det mye gøy og mange poeng.
Og slutt med hetsingen av fam. Mathisen. Flaut å lese.
torasbjoern
09-04-2009, 02:12
Men det er klart at Start sliter med tynn benk når spillere som Årst, Mykland og Owello er skadet, samtidig som Khalili åpenbart må være helt ute av form siden Tørum velger å beholde en tom Hulsker samt å sende frem både Mathisen og Goodson i uvandte roller fremfor å la Khalili få sjansen.
Problemet er ikke om "Myggen" er med eller ei. Jeg synes den sentrale midtbanen klarte seg ganske så godt i dag. Men jeg gleder meg litt til å få Owello med igjen, for så å skyve Fevang opp et hakk. Da kan Kleiven ta seg en pause igjen. Kleiven får godkjent mot Rosenborg, men ikke så mye mer.
Jeg savner flere løp inn bak Hulsker, ingen lukter ballene Hulsker vinner. Dermed skaper vi lite på de ballene Hulsker stusser videre.
Det gjør ikke noe at Goodson skyves fram, det har vi gjort før og han har scoret. Verre er det når Matta jr. og lille-Hæstad skal spille, og ingen tilfører laget noe fornuftig.
Fasitsetteren
09-04-2009, 03:35
Tjente 360k + 120k i skatt i 2007. Regner med han har gått kraftig opp siden da + skattelistene viser mindre enn hva man faktisk tjener.
Uansett ville 480k vært alt for mye for en drittspiller som (g)jesper.
PS! 700k-ryktet er ikke bare "byrykte". Har hørt det fra flere troverdige kilder.
Tjente 360k + 120k i skatt i 2007. Regner med han har gått kraftig opp siden da + skattelistene viser mindre enn hva man faktisk tjener.
Uansett ville 480k vært alt for mye for en drittspiller som (g)jesper.
PS! 700k-ryktet er ikke bare "byrykte". Har hørt det fra flere troverdige kilder.
Ok så det er utfra skattelistene du baserer dine kunskaper på pluss noen som har sag at de tror at kanskje han kan ha det i lønn. Når det gjelder skattelister så er det mange som har andre inntekter i tillegg til hovedarbeidsgiver. Så å komme drassende med hva som står i skattelister og i tillegg si at han tjener sikker mer, å bruke dette som sannhetsvitne for å spekulere i hva en spiller som en ikke liker tjener. Det er for dårlig.
Helt greit at Jesper er i klubben, jeg har troa på han som stopper. Men det er det eneste. Ikke la han spille spiss igjen. Uten faren hadde han ikke vært her engang.
Visdomsord
09-04-2009, 11:01
Jeg er veldig enig med at Jesper ikke har noe på laget å gjøre. De pengene til lønn kunne blitt frigjort og laget hadde ikke vært svekket.
Freeman derimot har jeg vært kritisk til. Fortsettter han som de siste kampene må jeg bite i meg de ordene.
Vi har 2 amerikanere og begge er viktige gode spillere med en skikkelig innsats og vinnervilje. Gjør ikke noe om det komemr flere spillere herfra.
Sett kampen igjen på video og byttene til Tørum og RBK snudde kampen i deres favør. Problemene med både Jesper og Hæstad er at de er så unøyaktige. De gjør noe bra og mister så ballen hele tiden. Innleggene er også dårlige.
Jeg er veldig enig med at Jesper ikke har noe på laget å gjøre. De pengene til lønn kunne blitt frigjort og laget hadde ikke vært svekket.
Freeman derimot har jeg vært kritisk til. Fortsettter han som de siste kampene må jeg bite i meg de ordene.
Vi har 2 amerikanere og begge er viktige gode spillere med en skikkelig innsats og vinnervilje. Gjør ikke noe om det komemr flere spillere herfra.
Sett kampen igjen på video og byttene til Tørum og RBK snudde kampen i deres favør. Problemene med både Jesper og Hæstad er at de er så unøyaktige. De gjør noe bra og mister så ballen hele tiden. Innleggene er også dårlige.
Både Start og RBK bytter innpå de spillerne som er best fra benken til tiltenkt oppgave. Er nok noe forskjell på stallen hos oss og RBK. Liksom mer svung over Iversen enn lille Morten Hæstad.
Det som snudde kampen var 2 lettkjøpte mål der det ene var 1 meter offside. Start vinner sjansestatistikken omtrent 10-3 så det er klar vi føler det som ett ran og jeg mener Tørum gjorde alt riktig i taktikkvalg og spillervalg. Utur er vanskelig og gardere seg mot.
Dere som er skeptiske til jesper, han kommer bare vent. Enten som bakre midtbaneledd eller som stopper. Han er som skapt til den oppgaven.
God påske tross ett bittert tap
Når jeg grubler litt på det og bitterheten gradvis avtar, så tenker jeg mer og mer hvor håpløst det er å skyte på Morten og Jesper m.fl.
Hvis feks Hulsker hadde satt gigasjansen han fikk, så hadde vi hatt tre poeng.
Laget spilte mer enn bra nok, men manglende effektivitet gjorde at rbk kunne hente seg inn igjen.
Sjansene var det nok av, men vi mangler avslutningene. Hadde Start vært halvparten så effektive som rbk var i denne kampen, så ville det stått 3-0 til pause.
Grumset som kommer i andre omgang regner jeg med skyldes en stadig større fortvilelse over at godt spill og gode sjanser ikke fører til mål.
Vi er vel inne på Starts evige problem: Sjanser i hopetall men dårlig uttelling.
Lars Olav Karlsen
09-04-2009, 13:18
Veldig bra skrevet.
Derfor håper jeg virkelig at Årst snart er tilbake i storformen sin. Han kan bety alt for Start i flere sesonger fremmover.
torasbjoern
09-04-2009, 13:23
Noen tror fortsatt på julenissen også ser jeg. ;)
Årst tilbake i storform? Har vi sett mye som minner om det i år? Vi kan kanskje snakke om "storform" i juni/juli/august et sted, dersom han mot alle odds holder seg skadefri. Han har vært langtidsskadet, og han blir lett skadet om og om igjen.
Jeg kan ikke helt se for meg at han kommer i den formen vi gjerne vil ha han i, men folk kan heller sitere meg på dette om jeg skulle ta veldig feil (så får jeg heller spise i meg de ordene da). Årst oser rutine, men ingen spillerform pga. skadeproblemer.
Vi skulle gjerne hatt han, i den formen han viste da vi rykket ned, i går. Dessverre er det ikke så enkelt. Og når Hulsker brenner sjansene sine så er vi dømt til å miste poeng. Kanskje "hylekoret" (som Kolo kaller det) kommer på banen igjen i sommer.
Hvis vi bare får en ny venstre indreløper, jeg mener Marqhino\Magnus Myklebust ville vært perfekt. Noen som er tekniske, og bra fart. Børufsen må begynne å varriere når han utfordrer, og Morten Hæstad holder rett og slett ikke mål. Når du spiller i tippeligaen!
frankieboy
09-04-2009, 15:14
Har lest meg gjennom traaden her, og trodde helt klart at folk ville fokusert paa en veldig bra kamp, og saerlig 1.omg mot Norges beste lag.
Selv om vi er en mann mer i 3/4 av kampen, saa styrer vi det meste, og er veldig bra! Husk at vi er tippet sist eller nest-sist av samtlige eksperter og medier i Norge! Det vi har vist i sesonginnledningen er mange ganger bedre enn det de fleste trodde fQr vi startet serien. Vi har nettopp vunnet veldig fortjent 1-0 borte mot Viking, og vunnet sjansestatistikken 8-3 mot Norges beste lag, og allikevel klarer veldig mange KUN aa fokusere paa at 2 spillere fra laget vaart maa vekk.
Det beviser bare det faktum at noen ALLTID fokuserer paa aa finne noe negativt.. Selv om Start hadde vunnet 5-0 mot RBK, saa hadde disse sikkert funnet en eller annen Start-spiller som man kunne slakte, eller noe annet voldsomt negativt!
WAKE UP!! Paa en slik dag saa skal vi vaere stolte av gutta. De har aapnet veldig bra, og selv om innbytterne vaare ikke er like sterke som Norges rikeste klubb, saa er det ingen grunn til aa sende dem dit pepperen gror!
Pr naa har vi ikke midler til aa hente nye spillere, og dermed KAN Jesper og Morten bli veldig verdifulle utover sesongen. Oppstaar det skader og karantener, saa maa vi kanskje stole paa disse spillerne.
Husk at under kampen mot RBK, saa mistet vi innitiativet helt i begynnelsen av 2.omg - IKKE naar Morten og Jesper kom inn. Hele laget slet i denne perioden og det er ikke enkelt for dem aa bare komme inn og snu kampen!
Til slutt: Jeg er enig i at disse to spillerne er blant vaare svakere spillere, og at de trolig ikke faar forlenget kontrakten hvis ikke de hever seg endel, MEN paa en slik dag kan vi la slike ting ligge og heller fokusere paa det positive.
Sant, sant...
Var rimelig sur i går. Og det er jo det. Hadde ikke trodd jeg skulle bli grinete etter et knepent tap for Rosenborg. Ikke denne sesongen...
Vi rundspilte seriefavoritten og hadde helt klart fortjent å vinne. Det laget viste frem i går var over all forventning. Ja, venstre sida vår suger og det er noen som kanskje ikke hadde vært med om økonomien hadde vært bedere, men likevel, det er bare å ta av seg hatten for innsatsen og det laget presterte i går, for dette var bra!
Surt at vi tapte, men nå vet vi at vi kan slå hvem som helst om vi har en brukbar dag. Det gjør hvertfall meg optimistisk. Kanskje vi får en høst uten nervesammenbrudd og nedrykkstrid likevel...
Dette må da være den beste kampen Start har spilt på Sør Arena?
Utrolig moro å se laget trille ball med Norges beste. Hvem hadde trodd det da Sandstø prøvde å trøtte oss ut i fjor.
Men det koster krefter å kjempe som løver. Ikke alle klubber kan ha folk som Iversen og Strand på benken. Start innbyttere klarte ikke å snu den dårlige trenden og led under å spille i uvandte posisjoner. Men hovedproblemet var vel at spillere som Fevang, Hulsker og Bolanos gikk tomme utover andre omgang.
Forhåpentligvis er noen av de skadede spillerne tilbake mot Ålesund. Det blir en annen kamp og en annen test.
...er det noen som hørt noe om skaden til Owello?
torasbjoern
09-04-2009, 17:57
Jeg er enig i mye av det du skriver, Seven. Men problemet er de dagene vi møter de som ligger i bunnen og kanskje må bruke spillere vi helst ikke vil ha på banen (rett og slett pga. det ikke holder høyt nok nivå). Da blir det fort stygge poengtap, og mange av de så er det raskt ned.
Når det er sagt så skal det sies at laget rundspilte RBKs 10 mann i store deler av kampen, men det skulle også bare mangle. Men dessverre hadde Milicevic mange svake pasninger og innlegg i går. Og når han og Hæstad skal spille sammen blir det ikke veldig bra akkurat.
Jeg hadde forstått noe mer om Mathisen kom inn for Borgersen, men ikke for Kleiven. Khalili burde ha erstattet Kleiven og gått inn som ren spiss i en 4-4-2 formasjon, og evt. flyttet opp Goodson slik at det ble 3-4-3 til slutt. Dette var ikke noen gode bytter...jeg trodde Mathisen kom innpå for å skulle ta seg av Iversen, men så feil tok jeg om Tørum i den kampen.
Og evt. så burde Vikstøl fått prøve seg på slutten som venstreback. Dermed ville laget ha sett slikt ut:
Høie
Freeman - Mathisen - Milicevic/Vikstøl
Bolaños - Fevang - Bruer Hansen - Børufsen (evt. latt Milicevic ta over kanten, og satt inn Vikstøl på venstrebacken)
Goodson - Hulsker - Khalili
Hvorfor klager alle på milicevic? Han spilte strålende mot Viking og hadde en ok kamp i går? Han er Meget bra deffensivt men sliter litt offensivt.. Gi han et par kamper så skal dere se at han blir en kjempe god venstreback!
Det er det jæveligste og mest bitre jeg har vært med på på lenge! Vi hadde fortjent alle poengene, og burde ha punktert kampen for vi spilte kanonbra i 1. omgang.
Men selv om det endte med tap, har jeg en meget god følelse! Jeg klarte faktisk å smile allerede på utsiden av Sør Arena i går kveld...
Grunnen er at Start fremstår mange hakk bedre enn hva jeg har hatt håp og forventninger om før seriestart. Tørum ser ut til å ha bakt inn en klar spillestil. Vi spiller teknisk fotball langs bakken. Det er skjeldent den lange ballen kommer, vi spiller oss rett og slett fra egen 16-meter og opp til målsjanser, og i tillegg viser gutta fantastiske evner på overganger de gangene sjansene byr seg!
Kantspillet som vi savnet i fjor, har vi endelig fått tilbake, mye takket være Bolanos. Han er fantastisk og kommer til å bli meget viktig! Igår var også Freeman outstanding, både defensivt og offensivt. Vi trenger hans offensive kvaliteter, for det ble farlig hver gang han gav oss muligheten for å doble på kant. Motsatt side er ikke like farlig, men jeg synes også Børufsen og Branko kommer til endel innleggssituasjoner! Branko er blitt flinkere til å tørre å utfordre backen!
Bruer Hansen har også vist seg å være en fin stabilisator på midten. Han er ikke den man ser mest til i løpet av kampen, men han bryter mange angrep og er en meget god ballvinner! Igår vant vi hvertfall midtbanen så til de grader, RBK hang ikke sammen i første omgang...
Fevang trenger jeg ikke kommentere eigang, for han er så eminent, taktisk og rolig med ballen at jeg er sikker på han får en fantastisk sesong i år, og det har jo begynt strålende!
Nei gutter, kampen i går viser at vi ikke blir noen kasteball i årets eliteserie, derimot tror jeg vi faktisk kan gå en lys sesong i møte, selv om det viktigste blir å beholde plassen!
Men fy faen å bittert....
Jeg synes det var en meget bra kamp av gutta, og med litt bedre uttelling på målsjansene kunne vi ha drept kampen i 1. omg. I tillegg ble vi snytt for et soleklart straffespark samt at Bolanos hadde et skudd i tverrliggeren. Vi kunne kanskje ha vært flinkere til å få pasningsspillet vårt til å fungere ved å bruke hele banen i større grad i 2. omg.
Jeg gleder meg allerede til neste kamp!!!
torasbjoern
09-04-2009, 18:46
Hvorfor klager alle på milicevic?
Jeg kan vel ikke si jeg klaget direkte, men jeg oppsummerte at han hadde en del dårlige pasninger og innlegg, samt at han foretok seg noen skumle valg hvor det ene nesten resulterte i baklengs. Men Branco har blitt mye bedre enn det han var, bare han ikke gjør så mye av det samme senere. Men han må ta på seg skylden for det ene baklengsmålet.
Det vil alltid være en syndebukk eller fler når man taper. I går tapte vi pga. vi skulle drepe kampen, og med dårlige pasninger så straffer det seg mot gode lag.
gmkarlsen
09-04-2009, 20:05
Ok, gir meg, ser det nå at det er offside, bra bilde, du får sende til Staberg for å få tilbakemelding:)
Jeg sendte e-post til Staberg med link til bildet i forkant av andre målet og henvisning til klippet på fvn.no. Han svarte at han hadde sett det om igjen og konkluderte med at ut i fra bildene kunne han ikke si om det var offside eller ikke, siden verken stillbildet eller reprisene på nett gav nøyaktig posisjon til spillerene når ballen ble spilt.
Han skriver at linjedommer Andås har sett dette om igjen 20 ganger (så litt tvil må det ha vært) :)
Ole-Bernt
09-04-2009, 20:46
Esten O. Sæther i Dagbladet er ute med sin "rans-kommentar" på http://www.dagbladet.no/2009/04/08/sport/tippeliga/fotball/rbk/start/5681753/
Bla: " MOT trønderne imponerte Start ved å styre kampen. Først med et lite overtak da begge lag var fulltallige, så helt overlegent etter utvisningen av Mikael Lustig.
I denne perioden burde hjemmelaget ha avgjort det hele. RBK-spillerne halset etter og ble reddet av et par for svake headinger fra Bernt Hulsker i flotte posisjoner pluss tverrliggeren etter Cristian Bolanos nydelige frispark."
frankieboy
09-04-2009, 21:34
Jeg sendte e-post til Staberg med link til bildet i forkant av andre målet og henvisning til klippet på fvn.no. Han svarte at han hadde sett det om igjen og konkluderte med at ut i fra bildene kunne han ikke si om det var offside eller ikke, siden verken stillbildet eller reprisene på nett gav nøyaktig posisjon til spillerene når ballen ble spilt.
Han skriver at linjedommer Andås har sett dette om igjen 20 ganger (så litt tvil må det ha vært) :)
SpQr han i tillegg om den straffesituasjonen etter 2 min. Reglene sier at det ikke skal dQmmes straffe hvis haanda har en naturlig posisjon, men i denne situasjonen er haanda 40 cm over hodet,og stopper en heading..
Han har vel gjerne sett dette ogsaa paa video, og kunne vaert interessant aa vite om han erkjenner skyld i den situasjonen!!
Jeg kan vel ikke si jeg klaget direkte, men jeg oppsummerte at han hadde en del dårlige pasninger og innlegg, samt at han foretok seg noen skumle valg hvor det ene nesten resulterte i baklengs. Men Branco har blitt mye bedre enn det han var, bare han ikke gjør så mye av det samme senere. Men han må ta på seg skylden for det ene baklengsmålet.
Det vil alltid være en syndebukk eller fler når man taper. I går tapte vi pga. vi skulle drepe kampen, og med dårlige pasninger så straffer det seg mot gode lag.
Det var ikke bare deg jeg mente, men folk generelt her på forumet;)
Se på bildet. Ballen er nettopp spilt og Iversen har svært liten fart mot målet, mens våre spillere har stor fart mot målet, så ikke snakk om at noen opphevet offsiden et brøkdel av et sekund før dette bildet.
http://i41.tinypic.com/5lt7o7.jpg
Javisst er det offside! Makan til marginer (og dommer) i mot oss. Det er jo det RBK har snakket om i alle år, nemlig ute i Europa har de vært søte og uskyldige små mot de store stygge klubbene. Her på berget er RBK konger på haugen og påvirker dommere bevisst eller ubevisst. Straffesparket på tirsdag mot RBK er sjelden kost for oss. Tom Nordli sa det i 2005: Vi får jo aldri straffe! Jeg kan nesten ikke huske sist Start fikk straffe i Eliteserien. I Dagbladet har de en alt. ligatabell, der legger de til og trekker fra poeng som urettvist blir tildelt dem...vi får følge med der!
Vi tapte ufortjent synes jeg. Jeg synes de to første kampene var litt så som så, selv om vi fikk poeng i begge. De to siste mot to antatte topplag har vært veldig bra. Håper ikke gutta depper for mye over tapet, og det det ble starten på nedturen. For øyeblikket synes jeg Start ser ut som et lag på øvre halvdel, men nå har vi jo tross alt bare spilt 4 kamper da. Men det ser i alle fall lovende ut. Langt mere lovende enn jeg faktisk hadde trodd skal jeg være ærlig.
torasbjoern
09-04-2009, 23:58
Det var ikke bare deg jeg mente, men folk generelt her på forumet;)
Hehe, den er god. Jeg prøvde å forholde meg nokså nøytral. ;)
aljahnsen
10-04-2009, 00:05
Det var et utrolig bittert tap, men vi viste at vi virkelig kan spille fotball og kjørte over RBK i første omgang, mens det var nerve i kampen helt til siste slutt. Vi kunne fort kommet tilbake igår, for gutta kjempet til siste slutt. Dog ble det litt lite spill på slutten, og mer stress, RBK var mer kloke og heldige, rett og slett.
Vi kommer sterkere tilbake, tror vi tar Aalesund og Tromsø i de to neste. Vi har virkelig noe på gang, og dette laget her kan overaske godt i år. Stemningen i går var også veldig bra fra Menigheden. Så vi bare fortsetter å stå på for vår Gul & Svart armè. ;)
Frank W. Brevik
10-04-2009, 00:48
Enersens, forfriskende nok, fornuftige og konstruktive kommentar:
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article134894.ece
gmkarlsen
10-04-2009, 12:47
SpQr han i tillegg om den straffesituasjonen etter 2 min. Reglene sier at det ikke skal dQmmes straffe hvis haanda har en naturlig posisjon, men i denne situasjonen er haanda 40 cm over hodet,og stopper en heading..
Han har vel gjerne sett dette ogsaa paa video, og kunne vaert interessant aa vite om han erkjenner skyld i den situasjonen!!
Send en mail til per@vinnerfokus.no, så får du sikkert svar. Det gjorde ihvertfall jeg.
torasbjoern
10-04-2009, 13:09
Nå skal jeg komme med et elementært spørsmål til folket:
- hva i alle dager hjelper det om dommeren innrømmer feil eller ikke? Kampen ble blåst av for lengst. Jeg tror jammen meg folk er "hjernevasket" av Tv2 sitt fokus på dommerne.
Dømt er dømt. Rett eller galt kan muligens diskuteres, men man kommer ingen vei med det. Time to rest the case?
Jeg hadde forstått det om det var en situasjon alla Heinz Müeller vs Geir Ludvig Fevang fra 2007...men offsidediskusjoner så lenge etter kampen er helt håpløst, resultatet forandres ikke. Dommer og assistentdommerne dømmer utifra hva de ser.
Det eneste vi kan ta lærdom av: begynn med videodømming...eller da blir det muligens mye mer stopp i spillet?
frankieboy
10-04-2009, 13:56
Nå skal jeg komme med et elementært spørsmål til folket:
- hva i alle dager hjelper det om dommeren innrømmer feil eller ikke? Kampen ble blåst av for lengst. Jeg tror jammen meg folk er "hjernevasket" av Tv2 sitt fokus på dommerne.
Dømt er dømt. Rett eller galt kan muligens diskuteres, men man kommer ingen vei med det. Time to rest the case?
Og da kommer jeg med et elementært svar torasbjoern!
Selvfølgelig hjelper det ikke i forhold til resultatet eller poeng, MEN det hjelper sinnsykt aa vite at " JA, jeg hadde rett". Dessuten så har jeg mye mer sympati for dommere som kan innrømme at de har tatt feil.
Ingenting verre enn arrogante dommere som står på sitt, selv om TV-bilder viser at de tok feil.
Dessuten vil et svar igjen påpeke hva som faktisk er regelen. Jeg tenker da på straffesituasjonen etter 2.min. Er det en naturlig posisjon å ha armene høyt over hodet for så å stoppe ballen, eller kvalifiserer det til straffespark?
Herreminhatt torasbjoern. Hvis medier og fotballsupportere skal slutte å diskutere dommeravgjorelser pga "det ikke kan forandre resultatet" - ja da blir det lite igjen å diskutere etter kampene. Hvorfor tror du at Media fokuserer så mye på dommertabber og viser de om og om igjen? Hvorfor tror du de spør dommerne om avgjørende situasjoner etter kampene? De vet jo like godt som deg og meg at det ikke vil forandre resultatet..
JO, fordi det er noe som folk flest (kanskje med unntak av deg) er interessert i.
Jeg er forresten sikker på at hvis vi leter i innleggene dine, så er det nok endel der du også setter spørsmål ved enkelte dommeravgjørelser.. Eller tar jeg feil?
Lars Olav Karlsen
10-04-2009, 14:22
Du har selvfølgelig rett i at det ikke har noe og si for resultatet men det har mye og si for dommerenes oppmerksomhet for feil.
Hvis de ser samme situasjonen igjen på tape og ikke inser en feil så har vi et veldig stort problem.
torasbjoern
10-04-2009, 14:27
Trengte du virkelig å sitere hele innlegget, Frank?
Nå sikter jeg mest til offsideavgjørelsene, de kommer man ingen vei med. Feil vil _alltid_ skje i kamper, og da spesielt gal dømming iforhold til offside.
Nå har vel media kjørt en hard og stram linje år etter år, og fortsatt så skjer feilene. Hvorfor? Jo, dommerne og assistentene får ikke med seg absolutt alt med øyemål. Man bedømmer utifra det man ser, og av og til så kan synet lure en.
Det er lett for oss å kritisere dommerne som står nede på banen samtidig som vi enten sitter/står 5-10 meter lengre opp, og får med oss alt, eller om vi ser kampen på tven.
Og jeg skriver sjeldent om offsideavgjørelser her inne. Av erfaring er det noe man kommer til kort ved å diskutere. Man kan ha rett, men likevel så påvirker det i veldig liten grad. Og handsdiskusjonene blir man aldri ferdig med, gjør man vel?
For kamplederne er 2 spørsmål avgjørende:
-> Var det ballen som traff hånden? IKKE STRAFFBAR
-> Var det hånden som søkte ballen? STRAFFBAR
Uansett er det vanskelige vurderinger som skal gjøres og NFF anbefaler dommere og assistentdommere å se hen til:
1. Er spillerens hender eller armer i en naturlig posisjon?
2. Forsøker vedkommende å hindre ballen å komme i kontakt med
armen/hånden?
3. Benyttes arm eller hånd med forsett for å treffe ballen?
4. Avstand og tiden fra hvor ballen kommer og eventuelt treffer hånden?
Jeg har ikke sett situasjonen, som du nevner, siden kampen ble spilt.
Uansett, er ikke den handsen der er bare å legge død? Du kan jo selvsagt få en bekreftelse på at dommeren så og dømte feil. Men det hjelper ikke annet enn selvtilliten din. Fokuset har vart såpass lenge at jeg ser ikke hva det hjelper dommeren, han vet jo om reglementet og hva de skal se etter. Problemet er at det er mye å ta tak i, hovedsaklig pga. skittent spill fra begge lag...
torasbjoern
10-04-2009, 14:31
Hvis de ser samme situasjonen igjen på tape og ikke inser en feil så har vi et veldig stort problem.
Selvsagt, men nå er det heller sjeldent et problem. Jeg synes dommerne har vært flinke på å ta selvkritikk i flere år. Kan dere nevne dommere som virkelig ikke har ønsket å ta selvkritikk på klare regelbrudd, da snakker jeg om i Tippeliagen?
Lars Olav Karlsen
10-04-2009, 14:45
Selvsagt, men nå er det heller sjeldent et problem. Jeg synes dommerne har vært flinke på å ta selvkritikk i flere år. Kan dere nevne dommere som virkelig ikke har ønsket å ta selvkritikk på klare regelbrudd, da snakker jeg om i Tippeliagen?
Tja, vi kan jo begynne med kremeksempelet fra Hamar, det er rett og slett utrolig at han fortsatt får lov og dømme kamper på et så høyt nivå.
torasbjoern
10-04-2009, 19:32
Jeg har sittet nå og studert bilder fra kampen med handssituasjonen som oppstår etter at det er spilt 1 minutt og 20-22 sekunder.
For å si litt om situasjonen, etter 1:20 så går Lago opp med armene, som er vanlig når man satser kraftig for å gå kraftig til i en hodeduell (som man selvsagt går for å vinne). Videre så går armene opp i lufta i en naturlig bevegelse med tanke på åssen han satser.
Det som er tilfellet her er at armene faller jo ned igjen tilbake i posisjonen de kom fra. Ballen søker, etter mitt skjønn, venstrehånden til Lago og ikke motsatt da armen er på vei ned i en naturlig bevegelse. Legg også merke til at Lago får en dytt og faller ned i bakken (han er i ubalanse etter duellen med Hulsker og en av sine egne spillere).
To punkter, som man har i reglementet er følgende punkter, som gjør at dette ikke er en straffbar hands (og derfor tar folk feil i denne situasjonen):
...og...
For å konkret sitere reglene for hands:
Vurdering av hva som er straffbar bruk av hånd på ballen, er avhengig av flere
vurderinger fra dommernes side. Fortsatt skal armen berøre ballen med forsett
(viljehands) om det skal dømmes hands. Spillerne må i større grad ta ansvar for hvordan man opptrer med hånd/arm og hvor denne er i forhold til kroppen for øvrig.
For kamplederne er 2 spørsmål avgjørende:
-> Var det ballen som traff hånden? IKKE STRAFFBAR
-> Var det hånden som søkte ballen? STRAFFBAR
Uansett er det vanskelige vurderinger som skal gjøres og NFF anbefaler dommere og assistentdommere å se hen til:
2. Forsøker vedkommende å hindre ballen å komme i kontakt med armen/hånden?
3. Benyttes arm eller hånd med forsett for å treffe ballen?
aljahnsen
10-04-2009, 20:05
Var det ikke slik at du ikke diskuterte dommersituasjoner i etterkant av kampen?
torasbjoern
10-04-2009, 20:14
Som du spør får du svar:
Nå sikter jeg mest til offsideavgjørelsene, de kommer man ingen vei med. Feil vil _alltid_ skje i kamper, og da spesielt gal dømming iforhold til offside.
Ser IGJEN på heddinga hans (1 omg) som går like over mål. Han blir jo dytta kraftig i ryggen når han skal hedde den i mål. Resultatet er jo at den stryker tverra. Han ser tydelig forbanna ut etterpå.
At vi får straffe på 3dje handsen i feltet er jo bare rett og rimelig. Dommeren turte vel ikke overse det lenger....
Fremdeles SKUFFA over at vi tapte dette... GRRRR!!
Synes det blir for dumt å diskutere detaljene. Stakkars dommer ser faktisk bare alt EN gang, fra EN vinkel og uten slow motion. Da er det ikke lett å alltid gjøre rett.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.