PDA

Se full versjon : Molde - Start (kamptråd)

frankieboy
23-07-2009, 14:23
Sted: Røkkeløkka
Tid: Lørdag 1.August kl. 1600
Tur: Nope - men ta gjerne turen til nord-vestlandet
----------------------------------------------------------------------
Vel, neste lørdag er det klart for en av sesongens absolutt vanskeligste kamper. Vi skal spille borte mot et av seriens beste lag, et Molde-lag som har imponert veldig offensivt.
Start og Molde spilte som kjent 2-2 på Sør Arena i midten av juni i en av Tippeligaens mest underholdende kamper denne sesongen.

La oss begynne med hvem som står i fare for å måtte sone karantene i denne kampen.
Start spiller lørdag hjemme mot Stabæk og hos Start er det kun Branco og Bolanos som er i faresonen med henholdsvis 2 og 4 gule kort denne sesongen. Begge to blir viktige å ha på banen i denne kampen. Bolanos med sin offensive kreativitet og målteft, mens Brancos fart blir viktig mot lynhurtige Molde-spisser...

Molde spiller søndag kl. 1800 borte mot Sandefjord og har flere spillere som må unngå kort hvis de skal få spille kamp mot Start:

Pape Paté Diouf
Christian Steen
Vegard Forren
Jose Mota
Mame Biram Diouf

Er jo klart at dette laget blir betydelig svekket uten Diouf-gutta, så vi kan jo godt håpe på en tøff kamp mot Sandefjord.

----------------
Ser vi litt på tall og statistikker (regnes før kampene denne helga) så ligger Molde på en soleklar 2.plass på tabellen med 37 poeng - hele 8 poeng foran Odd Grenland på 3.plass og 9 poeng foran Start på 4.plass.
Molde har scoret mest i Tippeligaen med 36 på sine 18 kamper som gir et snitt på 2 pr kamp, mens Start med sine 33 scoringer følger like bak. Verdt å merke seg er det kanskje at disse to lagene er 2 av de lagene som er involvert i flest scoringer denne sesongen. Start har scort 33 og sluppet inn 28 - altså totalt 61 mål, mens Molde har vært involvert i 57 mål totalt. Bare Brann med 60 (30-30) kommer i mellom disse lagene. Så alt ligger absolutt til rette for en ny morsom kamp mellom disse to lagene.

Molde har 5-2-2 på hjemmebane og dette gjør laget til det 4 beste hjemmelaget i serien. De har tapt 0-3 mot VIF (i en kamp der VIF ikke var 3 mål bedre) og 1-2 mot Viking, mens de har spilt 1-1 hjemme mot både TIL og Sandefjord, så det er absolutt ikke umulig å få med seg poeng hjem til Kristiansand.
Start borte har 3-3-3 på sine 9 kamper, men avsluttet som kjent veldig sterkt med å banke "uslåelige" Odd Grenland i Skien..

Ser vi på når målene kommer så er Molde Tippeligaens beste lag i 1.omg. De har scoret 17 mål de første 45 minuttene. Start på sin side har kun scoret 13 mål før pause. Etter pause så er Start dog bedre med 20 scoringer, mens Molde i dette tidsrommet har 19 fulltreffere.

At Start og Molde er to av ligaens mest underholdende lag gjenspeiler seg også i antall målsjanser som er skapt. Molde topper denne oversikten med 103 sjanser, med Start på 2.plass med 101)

Man Utd-klare Diouf er Tippeligaens toppscorer med 12 mål mens navnebror Pape Pate Diouf står med 7 mål til nå - samme antall som vår juvel Mads Stokkelien. Bernt Hulsker er vår toppscorer med 8 mål, men her har det stoppet opp endel etter voldsom scoringsform i begynnelsen av sesongen.

Blir spennende å se om Molde må unnvære noen av sine beste spisser i denne kampen, men uansett blir dette veldig vanskelig og en kamp der vi skal være fornøyd om vi får med oss 1 poeng hjem til Sørlandet.

God kamp og Heia Start!

Ole Gilboe Hermansen
26-07-2009, 09:45
Jeg har troen på at vi kan klare 3 poeng her. Sluttspurten mot Stabæk må ha gitt selvtillit.

Fish
26-07-2009, 16:04
Dette bir en kjempematch!

frankieboy
26-07-2009, 18:05
Molde spiller jo naa mot Sandefjord og har 5 mann i faresonen, og med Svein Erik Edvartsen som dommer kan ALT skje, og at det deles ut endel rare kort...

Haaper vi slipper Diouf-gutta. Det hadde hjulpet oss!

frankieboy
26-07-2009, 18:31
Molde spiller jo naa mot Sandefjord og har 5 mann i faresonen, og med Svein Erik Edvartsen som dommer kan ALT skje, og at det deles ut endel rare kort...

Haaper vi slipper Diouf-gutta. Det hadde hjulpet oss!

Og der var Pape Pate Diouf ute i kampen mot oss. Fikk nettopp sitt 3 gule for sesongen.
Naa venter vi bare paa det samme til Mame...

I tillegg gikk Kristofer Paulsen Vatshaug ut med skade etter 18 min og kan fort vaere ute neste uke...

DayWalker
26-07-2009, 19:58
Thioune fikk også gult i det 90 minutt, synd ikke han får karantene da... Moldes klart beste spiller.

beng222
26-07-2009, 21:36
Etter tre gode kamper av Jesper Mathisen, så er spørsmålet om hvem som bør vike plass for Goodsen.

gmkarlsen
26-07-2009, 21:53
Etter tre gode kamper av Jesper Mathisen, så er spørsmålet om hvem som bør vike plass for Goodsen.

Borgersen og Goodson har vel vist seg som gode sammen, så jeg synes nok vi bør gå for Borgersen fortsatt, og heller ta sikte på Mathisen inn mot neste sesong.

frankieboy
26-07-2009, 22:01
Borgersen og Goodson har vel vist seg som gode sammen, så jeg synes nok vi bør gå for Borgersen fortsatt, og heller ta sikte på Mathisen inn mot neste sesong.

Ja, enig i dette. Goodson og Borgersen kjenner hverandre bedre enn Jesper og Goodson... og det vil vaere veldig rart om man velger Jesper og Goodson i neste kamp. En ting er sikkert - Goodson SKAL spille. Hadde nok tatt endel flere poeng hvis han hadde vaert paa banen de siste ukene!

Tankcenter
27-07-2009, 21:46
Tror det blir en tøff oppgave for Start, men langt fra umulig. Start hadde et fint driv mot Stabæks hurtige angripere. Start kan og vil, dette var jo helt tydelig på lørdag.

gmkarlsen
29-07-2009, 12:47
Akkurat nå er det showkamp i Norway cup, hadde ikke vært meg i mot om Thioune fikk seg en liten skade som varer til etter lørdag.

fishkillen
29-07-2009, 14:05
Det er vel heller slik at vi må håpe at Paulsen Vadshaug spiller. Han er jo så udugelig når han blir spresset. Slår mange feilpasninger og tørr ikke bli med i angrep om han føler seg truet.

håper han er med.

steffn
30-07-2009, 12:59
Fra FVN: Onsdag drillet Start-trener Knut Tørum sine elever i det som trolig blir startelleveren i toppkampen lørdag. Clarence Goodson trente ikke grunnet sykdom, og derfor spilte Jesper Mathisen midtstopper ved siden av Bård Borgersen.

Føler at Goodson ofte feiler noe. Typisk det måtte komme nå som han endelig er tilbake. Satser på at Fevennen overdriver og at han er klar til lørdagens kamp.

balas
30-07-2009, 13:31
http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=489405

Hulsker tror på en jevnspilt kamp hvor det beste bortelaget vinner. Støtter den:-D

steffn
30-07-2009, 15:07
Hulsker tror på en jevnspilt kamp hvor det beste bortelaget vinner. Støtter den:-D
Så det er to bortelag i denne kampen?

balas
30-07-2009, 15:45
Prosess for småvittige kommentarer gjengitt i skriftlig form:
1. Les
2. Tenke
3. Småle, humre eller brist ut i rungende latter

fonzie
30-07-2009, 16:18
Fra FVN: Onsdag drillet Start-trener Knut Tørum sine elever i det som trolig blir startelleveren i toppkampen lørdag. Clarence Goodson trente ikke grunnet sykdom, og derfor spilte Jesper Mathisen midtstopper ved siden av Bård Borgersen.

Føler at Goodson ofte feiler noe. Typisk det måtte komme nå som han endelig er tilbake. Satser på at Fevennen overdriver og at han er klar til lørdagens kamp.

Han har vel tatt med seg hjem litt H1N1 fra sine meksikanske overmenn.. det var vel hos dem den morroa begynte?

steffn
30-07-2009, 16:31
Prosess for småvittige kommentarer gjengitt i skriftlig form:
1. Les
2. Tenke
3. Småle, humre eller brist ut i rungende latter
Godt du ikke ble fornærma :)

Ja, Goodson er sikkert proppfull av svineinfluensa.

AndersH.
31-07-2009, 00:56
Synd vi ikke har Bala Garba lenger.

fishkillen
31-07-2009, 01:38
Synd vi ikke har Bala Garba lenger.

hva faen.....var det meningen at jeg skulle le kanskje? Faen, bala var jo den som mista gullet vårt. Ubrukelig spiller.

kompa
31-07-2009, 14:53
Dersom vi er like villige til å prøve som det MFK var da de besøkte oss, ja da får vi nok
en artig kamp. MFK er det beste og artigste laget som har besøkt oss i år. ( Stabæk på en like klar 2. plass )

Håper vi går offensivt til verks fra første stund. La oss vise hvordan fotball skal spilles.
Det ble til de grader gjort i første oppgjør, som vel også var tippekamp på NRK..

steffn
31-07-2009, 17:44
Forrige kamp var mandskamp på TV 2 Zebra.

steffn
31-07-2009, 17:44
hva faen.....var det meningen at jeg skulle le kanskje? Faen, bala var jo den som mista gullet vårt. Ubrukelig spiller.
Men han scorte også i Molde i 2005, slik at vi vant kampen.

Lynet
01-08-2009, 01:18
Jeg føler meg av en eller annen grunn veldig trygg på at vi IKKE taper denne kampen...
Jeg er sikker på at vi tar med oss poeng, selv om dette på papiret er en av de tøffeste kampene. Vi har gjort det greit der oppe i det siste...

Får vi spillet til å sitte 100% så vinner vi!

Bare en liten kommentar til han som ønsket Paulsen skulle spille fordi han er så rævva: I kampen her på Sør Arena synes jeg faktisk han var meget god. Han har noen veldig farlige førstetouch langpasninger og crossere som ofte tres i bakrom til afrika, så håper backrekka ikke står unødvendig høyt i morra!

Lynet
01-08-2009, 11:56
Nå er også Jesper ute til kampen og blir ikke med til Molde. Espen Knudsen ble ringt inn på morrakvisten...

Da ser det straks tynnere ut i de bakre rekker, med Goodson, Mathisen og Haraldsen ute:(

Regner med det blir noen omrokkeringer nå og at vi får se et av to følgende lag:

Høie

Freeman Borgersen Hansen Milicevic

Bolanos Owello Fevang Børufsen

Stokkelien

Hulsker

Eller:

Høie

Bolanos Owello Kleiven Børufsen

Fevang

Hulsker

Jeg tror altså ikke Knudsen blir kastet "rett til ulvene" idag, men at Bruer Hansen blir omskolert til stopper. Håper og tror mest på alternativ nr 1, med Stokkelien inn i den hengende rollen og Fevang ned sentralt. Vi vil uansett være veldig svekket lagmessig med Jesper ute, dessverre...

steffn
01-08-2009, 12:10
Jævla pinglete Start-spillere. Nå er både Goodson og Mathisen ute med sykdom.

Jeg trener regelmessig og har et sunt kosthold, og jeg har ikke vært syk på mange år. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg jeg lå syk i senga mi. Hvorfor blir disse Start-spillerne konstant syke?

Nå mista jeg troa på poeng i Molde. Faen!

gmkarlsen
01-08-2009, 12:13
Jeg trener regelmessig og har et sunt kosthold, og jeg har ikke vært syk på mange år. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg jeg lå syk i senga mi. Hvorfor blir disse Start-spillerne konstant syke?

Jeg trener ikke regelmessig og har ikke et spesielt sunt kosthold, og jeg har heller ikke vært syk på all den tid. Det er forskjell på folk, men jeg tror ikke toppidrettsutøvere er mindre utsatt for sykdom enn folk flest.

Angående hvem som skal spille, så håper jeg Tørum vet hva han gjør om han setter innpå Knudsen.

steffn
01-08-2009, 12:37
Jeg håper også Tørum vet hva han gjør nå. Plutselig ble det veldig tynt i rekkene.

PS: det er mye dokumentasjon på at et sunt kosthold samt fysisk aktivitet gir lavere sykefravær. Hvorfor tror du mange bedrifter vil få folk i aktivitet?

magnussl
01-08-2009, 13:35
Tørum har strengt takk ingen andre alternativer enn Knudsen. Hvem skulle ellers spilt?? Skulle vi latt branko være stopper og la Vikstøl ta back-plassen?? Nei, det er helt klart best å starte med knudsen bak sammen med borgersen

fishkillen
01-08-2009, 14:01
Dette kan jo bli interessant. Kanskje han legger om formasjonen til 3 bak? kjører en 3-5-2 med to hengende ( Owello og bruer), fevang børufsen Bola, Stokken og Hulsker som hengende og spiss

Neon
01-08-2009, 14:10
Dette kan jo bli interessant. Kanskje han legger om formasjonen til 3 bak? kjører en 3-5-2 med to hengende ( Owello og bruer), fevang børufsen Bola, Stokken og Hulsker som hengende og spiss

Spennende tanke :) Tor dog ikke bortekampen mot Molde, er rette tidspunkt for å prøve ut dette i....

Neon
01-08-2009, 14:13
Bruer, som stopper. Stokkelien og Hulsker på topp:

Keeper: Kenneth Høie

Bak: Hunter Freeman - Bård Borgersen - Petter Bruer Hanssen - Branislav Milicevic

Midten: Christian Bolaños - Solomon Owello - Geir Ludvig Fevang - Espen Børufsen

Mellomrommet: Mads Stokkelien

På topp: Bernt Hulsker

http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=489432
Spennende...

Alf Qaida
01-08-2009, 14:13
Da ble det PBH ned som midtstopper, Fevang ned sentralt på midten og Stokkelien inn fra start;

http://ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=489432

kaptein
01-08-2009, 14:14
Jævla pinglete Start-spillere. Nå er både Goodson og Mathisen ute med sykdom.

Nå mista jeg troa på poeng i Molde. Faen!

Nå vil jeg tro at du pålangt nær trener så mye som Startspillerne og at du presser kroppen din slik moderne toppidretsutøvere gjør. I tilegg så er det ytterst lett at smårusk som omgangsyke etc sprer seg nien gruppe som er så mye sammen som ett eliteserielag. Hvem i Start er foresten konstantsyke?

Klart det blir værre å ta poeng i dag når vi mangler de 2 beste stopperne og 3 mann på rangstigen K H haraldsen også mangler. Men kampen skal spilles og det smaker ekstra godt med 3 poeng med dette utgangspunktet.

frankieboy
01-08-2009, 14:15
Ser paa fvn at Hulsker ogsaa lanseres som et alternativ i forsvaret... Er det en mulighet? Jeg vil tro at det er flere losninger som blir vurdert foran dette, men en litt spennende tanke. Tror dog vi trenger Barte-Bernt framme i dag.

Synd aa sette Petter ned ogsaa, for da mister vi hans gode spill paa midten.

Vi trenger en med litt fart, da dette ikke er Borgersens store styrke.. Noen som kjenner mer til Espen Knudsen. Er han rask. Jeg synes det hadde vaert litt bra aa gi han sjansen, men er Knut saapass modig at han gjor det. Ingenting hadde vaert bedre enn at han ble kastet inn, og gjorde en god kamp. Men konsekvensene er jo store hvis han ikke lykkes..

Steike. Jeg er veldig usikker paa hva jeg ville gjort.

Ser naa paa ikstart.no at laget er tatt ut:

Keeper: Kenneth Høie
Bak: Hunter Freeman - Bård Borgersen - Petter Bruer Hanssen - Branislav Milicevic
Midten: Christian Bolaños - Solomon Owello - Geir Ludvig Fevang - Espen Børufsen
Mellomrommet: Mads Stokkelien
På topp: Bernt Hulsker

Jaja. Det er jo et slagkraftig lag, men vi har litt mindre muligheter til aa gjore saa store forandringer utover i kampen med dette laget. Utrolig spennende aa se hvordan Petter klarer seg helt bak!

Lynet
01-08-2009, 14:20
Regner med det blir noen omrokkeringer nå og at vi får se et av to følgende lag:

Høie

Bolanos Owello Fevang Børufsen

Stokkelien

Hulsker

Eller:

Høie

Bolanos Owello Kleiven Børufsen

Fevang

Hulsker

Håper og tror mest på alternativ nr 1, med Stokkelien inn i den hengende rollen og Fevang ned sentralt.

Hva var det jeg sa... Godt valg Tørum! Så gjenstår det å se om dette laget er godt nok til å ta poeng i Molde.

Alf Qaida
01-08-2009, 14:24
Hva var det jeg sa... Godt valg Tørum! Så gjenstår det å se om dette laget er godt nok til å ta poeng i Molde.
Ryktene skal ha det til at Knut gikk inn på forumet for å se hva slags ellever du ville ha... :)

steffn
01-08-2009, 15:16
Nå vil jeg tro at du pålangt nær trener så mye som Startspillerne og at du presser kroppen din slik moderne toppidretsutøvere gjør. I tilegg så er det ytterst lett at smårusk som omgangsyke etc sprer seg nien gruppe som er så mye sammen som ett eliteserielag. Hvem i Start er foresten konstantsyke?
Goodson har ved flere anledninger vært syk og har stått over kamper. Jeg synes bare det virker noe påfallende å bli syk med en gang han kommer tilbake til Norge etter å ha vært frisk og rask èn måned i USA. Kanskje han har fikk en dose H1N1 i finalen mot Mexico? :) Det var jo tross alt der "moroa" starta.

Jeg trener opp til fem ganger i uka, så jeg trener ikke like mye som Start-spillerne nei. Men jeg presser meg maksimalt. Blant annet sykla jeg en tur på ti mil i forrige uke. Ellers underviser jeg, ergo jeg er mer i kontakt med flere mennesker enn en Start-spillerne. Hvorfor er jeg aldri syk?

gmkarlsen
01-08-2009, 15:57
Ryktene skal ha det til at Knut gikk inn på forumet for å se hva slags ellever du ville ha... :)

Kanskje han er inne i løpet av kampen også, så her er det bare å slenge inn gode forslag.

frankieboy
01-08-2009, 15:59
Goodson har ved flere anledninger vært syk og har stått over kamper. Jeg synes bare det virker noe påfallende å bli syk med en gang han kommer tilbake til Norge etter å ha vært frisk og rask èn måned i USA. Kanskje han har fikk en dose H1N1 i finalen mot Mexico? :) Det var jo tross alt der "moroa" starta.

Jeg trener opp til fem ganger i uka, så jeg trener ikke like mye som Start-spillerne nei. Men jeg presser meg maksimalt. Blant annet sykla jeg en tur på ti mil i forrige uke. Ellers underviser jeg, ergo jeg er mer i kontakt med flere mennesker enn en Start-spillerne. Hvorfor er jeg aldri syk?

Goodson har jo nylig hatt en lang flytur tilbake fra USA, og det er ingen hemmelighet at sjansen for å bli syk etter en flytur er tilstede. Ting sprer seg raskt i en liten flykabin...

Dette trenger ikke å være årsaken, men det er absolutt en mulighet.

frankieboy
01-08-2009, 16:04
Drillo på tribunen. La oss håpe Geir Ludvig og Kenneth fortsetter det gode spillet...

frankieboy
01-08-2009, 16:11
Drillo på tribunen. La oss håpe Geir Ludvig og Kenneth fortsetter det gode spillet...

Og der spilte nok Kenneth seg ut av landslagsdiskusjonen for en god stund framover.

Vi sliter BIG TIME i begynnelsen her...

frankieboy
01-08-2009, 16:24
Game over!

Trekket med Bruer bak har vært helt en fiasko, og i tillegg til at det ikke funker bak, så savner vi Bruer på midten!

Dette kan bli stygt...

solo olsen
01-08-2009, 16:27
Dette kan bli VELDIG stygt!! Owello må skjerpe pasningene sine, er mye feil nå!! Huff og huff! Er jo gedigne målsjanser hver gang Molde angriper!

Big_Sam
01-08-2009, 16:32
får litt sånn stabæk borte følelse av dette.

syntes børulf ser trøtt ut allerede.

forsvare får ikke noe hjelp av midten.

solo olsen
01-08-2009, 16:34
Oi oi oi...

Clicker
01-08-2009, 16:37
Det har jo nesten sett ut som gutta har gitt opp alt før kampen starta i dag. Helt utrolig tafatt spill så langt.

solo olsen
Hva er det de driver med?????????????????????????????????????

eksil
Kanskje de er syke eller noe? Dette er jo helt merkelig.

stibere
01-08-2009, 16:38
Dette er utrolig flaut å pinlig.

Tørum bør sende spillerne på straffetrening i morgen.

Dette er så elendig

fishkillen
01-08-2009, 16:39
fytti helvete så ubrukelig. Gutta har faen meg ikke gjort annet enn å se på i 36min.
Håper Tørum tar ut ballwatcheren Hansen. Knudsen kan ikke være så mye dårligere.

frankieboy
01-08-2009, 16:39
Her blir det tosifret...

Burde vært 6-0 til nå...

Molde er gode, vi er elendige!

solo olsen
01-08-2009, 16:42
Dette må vel være ny rekord for Start??? En veldig dårlig rekord...

Supporteren
01-08-2009, 16:42
Fittegjeng. Pisser på drakta! Lønnskutt NÅ!!!

bosve
01-08-2009, 16:43
At det går an. Er bare Glimt som har sluppet inn flere mål enn oss nå. Spillerne ter seg som kjegler.

Kenneth Storberget
01-08-2009, 16:43
Hva i pokker er det som skjer egentlig, dette er jo flaut og se på.

Big_Sam
01-08-2009, 16:45
er jo helt latterlig.

jobber ikke, kan ikke sende ei passning.

frankieboy
01-08-2009, 16:46
ALT går i mot oss også nå! Stadberg dømmer i Moldes favør i alle tvilstilfeller. Greit at det er hands, men er som regel 50/50 om det blåses på slike situasjoner.

Det er lenge siden jeg har sett et lag spille så bra, og et lag spille så dårlig!

Da blir det stygt!

Kan fort bli tidenes største tap for Start dette!

Neon
01-08-2009, 16:46
Vi blir latterliggjort, på riksdekkende tv. At de tør!

Neon
01-08-2009, 16:47
ALT går i mot oss også nå! Stadberg dømmer i Moldes favør i alle tvilstilfeller.

Tja. Der skulle det stått 6-0.

fishkillen
01-08-2009, 16:48
blir direkte lei meg av å se på innsatsen. Ubrukelig. Tror ikke jeg har sett så mye ballwatching. Håpløse straffer, ubrukelig forsvarsspill og slett innsats.

forventer 100% INNSATS I ANDRE OMG.

Fish
01-08-2009, 16:50
Spilllerne må ha tatt en heroinoverdose før kampen! Dette er det latterligste jeg har sett av Start noen gang.

Kommentatoren: "Vi gleder oss til de neste førtifem".

Vel...

bollaP
01-08-2009, 16:50
Hva er det som skjer?? Pinlig og kjipt at kampen går direkte på Kringkastningen i god sendetid... Pinlig innsats, orker nesten ikke se mer, har jo en sykkel jeg må lappe dekket på hmm.. Gruer meg til 2. omgang, vi har blitt irettesatt!!

Fish
01-08-2009, 16:52
1.-omgangen i 2002 mellom Oslo Øst og Start begynner plutselig å fortone seg som en helt grei forestilling av Start....

DayWalker
01-08-2009, 16:56
Petter Bruer er jo en bauta der bak!

Petter for Norge!

Eller mens vi er i gang, alle Startspillere med norsk pass for Norge!

steffn
01-08-2009, 16:58
Som jeg sa før kampen starta: Hasard å ødelegge midtbanen ved å fjerne Bruer Hanssen fra sin vante posisjon. Deretter ødelegger man forsvaret ved å putte inn overnevnte spiller der. Total tabbe av Tørum. Skulle våga å satsa på Knudsen. Det kan jo ikke bli verre enn det her.

Savner en bauta i forsvaret nå (Goodson), selv om hele laget har vært ræva.

geirwi
01-08-2009, 17:01
I fare for å gjenta meg selv: Bruer Hanssen er oppskrytt. Han har tidligere forårsaket straffe (spente bein på BH Riise), forsøker å score selvmål med hodet i siste kamp, og følger opp i dag med å bare se å ballen, ikke presse ballfører eller passe mann.

Få ham vekk fra forsvaret asap, han har ingenting å gjøre der. Og Børufsen: Skjerp pasningsspillet, det er altfor dårlig. Går ikke å ta så stor risiko og forårsake brudd i mot.

Alle kan ha en dårlig dag, men jeg FORVENTER at spillerne jobber. Det er et minstekrav.

Clicker
01-08-2009, 17:01
Som jeg sa før kampen starta: Hasard å ødelegge midtbanen ved å fjerne Bruer Hanssen fra sin vante posisjon. Deretter ødelegger man forsvaret ved å putte inn overnevnte spiller der. Total tabbe av Tørum. Skulle våga å satsa på Knudsen. Det kan jo ikke bli verre enn det her.

Det har så absolutt ikke vært noe vellykket trekk det der, nei. Mon tro om det blir gjort endringer på laget i pausen? Kan jo uansett ikke bli værre enn det alt er.

fishkillen
01-08-2009, 17:02
ingen bytter?

DayWalker
01-08-2009, 17:03
I fare for å gjenta meg selv: Bruer Hanssen er oppskrytt. Han har tidligere forårsaket straffe (spente bein på BH Riise), forsøker å score selvmål med hodet i siste kamp, og følger opp i dag med å bare se å ballen, ikke presse ballfører eller passe mann.

Få ham vekk fra forsvaret asap, han har ingenting å gjøre der. Og Børufsen: Skjerp pasningsspillet, det er altfor dårlig. Går ikke å ta så stor risiko og forårsake brudd i mot.

Alle kan ha en dårlig dag, men jeg FORVENTER at spillerne jobber. Det er et minstekrav.

Haha, når jeg så Bruer Hanssen der bak i startoppstillinga var det første jeg tenkte den headinga i forrige kamp. Mine skumle anelser var spot-on!

Clicker
01-08-2009, 17:04
Inn med Kleiven og Vikstøl.. Blei i hvertfall noen bytter, men kanskje ikke der det trengtes mest

Øyvind S.
01-08-2009, 17:04
Som frankieboy og et par andre har nevnt:

Den store tabben synes å være å flytte bort Bruer fra sitt anker på midten. Midtbanen spesielt og laget generelt har ikke hengt sammen strukturmessig. Hvis ikke Bruer er flyttet fram på midten til 2.omgang, er det skandaløst. Da får bare håpe vi unngår 8 eller 9, for ikke å si tosifret.

gmkarlsen
01-08-2009, 17:07
Ingen tvil om at Knudsen skulle startet. Kunne jo ikke blitt dårligere.

geirwi
01-08-2009, 17:12
Den er stygg av Mota. Han treffer Bruer Hanssen i bakhodet med panna, men legger seg ned og holder seg til bakhodet. Dirty, dirty. Er 10 ganger verre å bli truffet i bakhodet enn panna.

fishkillen
01-08-2009, 17:18
fantastisk forsvarsspill. Dette blir 6-6

bosve
01-08-2009, 17:22
Tafatte som bare katta. Lar hested få stod totalt upressa og bare sikte på diof. Ser ikke ut som om de har noe interesse av å begrense dette.

frankieboy
01-08-2009, 17:22
Bolanos spiller helt fryktelig - men han er ikke den eneste.

Den eneste med godkjent til nå er Rolf Daniel Vikstøl som har klart seg ok siden han kom inn til pause!

I dag blir det lett å dele ut poeng i Tippekonkurransen. 0 poeng på heile gjengen... hvis ikke Start plutselig scorer et mål da!

Ingenting som tyder på det, og ingenting som tyder på at Molde er ferdige heller!

Fish
01-08-2009, 17:26
Solo har vært eksepsjonelt dårlig med pasningene i dag. Bør byttes ut asap.

Nå fikk vi et mål. 5 igjen til uavgjort.

Clicker
01-08-2009, 17:28
Solo har vært eksepsjonelt dårlig med pasningene i dag. Bør byttes ut asap.

Har tenkt i samme baner selv.. Ut med Solo, sett inn Knutsen i midtforsvaret og få PBH opp dit han hører hjemme: på midtbanen

fishkillen
01-08-2009, 17:30
syns han har vært dårlig i flere kamper nå

Big_Sam
01-08-2009, 17:31
vikstøl gjør en god figur, la han prøve seg neste kamp.

ellers er det en skrekkelig forestilling av start

Nygaard
01-08-2009, 17:36
Godt det er 15 dager til neste kamp. Ser ut som vi trenger det...

Big_Sam
01-08-2009, 17:37
er jo ikke ei eneste god passning.

bola og solomon har vært skandale

Clicker
01-08-2009, 17:37
Og der glapp forsvaret bigtime igjen. Skjønner ikke hva i alle dager de driver med i denne kampen. Er jo absolutt ingenting som fungerer.

Roy_Keane
01-08-2009, 17:38
dette er helt forkastelig...
spark hele laget, verdiløse møkka spillere....
vet jeg ikke egentlig mener dette, men akkurat nå så er jeg i kjelleren...

gmkarlsen
01-08-2009, 17:40
Skulle tro de var syke hele gjengen, hvorfor var det bare Jesper som ble igjen?

frankieboy
01-08-2009, 17:40
Vannvittig svakt av Borgersen på 1-7 målet. Alle holder linja, bortsett fra Borgersen som ligger 5 meter lenger bak og opphever oppsiden totalt.

Skrekkelig. Ett mål til, så er det det største tapet vi har noensinne?

Bedre i 2.omg, men ikke mye i det hele tatt. Vikstøl er den som har klart seg best - uten å storspille han heller!

bosve
01-08-2009, 17:46
Vikstøl har vært Start sin beste. Gjort en ok kamp. Resten har vært søppel.

gmkarlsen
01-08-2009, 17:46
Start har nå æren av å ha de to største tapene i årets eliteserie.

bosve
01-08-2009, 17:52
8-1 ja...det værste er at det fort kunne vært 10-0. Målet til Start var jo keepertabbe.

Neon
01-08-2009, 17:55
Jeg håper faen med Goodson og Mathisen har smitta hele gjengen. Det er den eneste "unnskyldningen" jeg muligens kunne godtatt. Latterlig og tafatt. Savna Bruer Hansen, sentralt på midten i dag. Ja. Savnet faen med det meste.

God natt!

PS! Brann forbi på tabellen, uten å spille

DayWalker
01-08-2009, 17:55
8-1....tangering av det største Start tapet i eliteserien NOEN gang?!?

Forbanna smakløst og skandaløst!!!

En ting som slo meg mot slutten av andre omgang, hvor er Fevang? Spillte han kampen i det hele tatt?

flaxxlodd
01-08-2009, 17:57
Hunter Freeman var dagens desidert svakeste spiller

Fish
01-08-2009, 17:59
ALOTBSOL (http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ)
______

DayWalker
01-08-2009, 18:03
Må le av denne artikkelen på ikstart.no: http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=489438

Forøvrig utrolig tett av Freeman å pådra seg sitt tredje gule for sesongen på overtid i Molde!

MoffyDickov
01-08-2009, 18:37
Dette er Tørums feil. Han tar Bruer Hanssen ut av midtbanen, og blir straffet som fortjent for det. Kanskje sier dagens lagoppstilling noe om fotballkompetansen til Knut, men jeg velger å tro at han er smittet av det samme som Clarence og Jesper.

Ellers er jeg jævlig skremt.

Fish
01-08-2009, 18:43
Av mangel på rasjonelt tankegods i hodet mitt etter kampen, oppsøkte dette spørsmålet meg nå:
Om jeg ca midtveis i oppgjøret hadde kappet av snurrebassen min, gitt den til Tørum som så hadde gitt den spilletid - kunne den faktisk ha hevet laget?

Sånne tanker sliter jeg med nå. Og jeg har ikke begynt på pilsen i kjøleskapet engang.

Helge
01-08-2009, 19:24
Tydelig at det svinger i år.... Dette er pinlig! Er vel noen og enhver som bør gå i seg selv her....

jbasma
01-08-2009, 20:00
Dette er Tørums feil. Han tar Bruer Hanssen ut av midtbanen, og blir straffet som fortjent for det. Kanskje sier dagens lagoppstilling noe om fotballkompetansen til Knut, men jeg velger å tro at han er smittet av det samme som Clarence og Jesper.

Ellers er jeg jævlig skremt.

Skal ikke se bort ifra at de 11 på banen også må ta sin del av skylden... Nå er jeg bare trist

MoffyDickov
01-08-2009, 20:41
For all del. Det er en skammelig innsats av spillerne, men det hadde aldri i verden gått slik med Bruer Hanssen på midtbanen fremfor Owello.

doppelt gemoppelt
01-08-2009, 20:50
Gidder ikke si noe i denne sammenhengen annet en at vi er gjordt til latter for en hel fotballnasjon, samt drillo på tribuna.
Bruer var som en full nordlending i bakre rekker.
Press og markeringer på 10 meters hold, her må det frem med ris på pungen til alle.

Espen K G
01-08-2009, 21:27
Dette er vel det beste eksempelet jeg har sett på hvorfor alle tippet oss nedenom og hjem før sesongen. Laget har et bunnivå og en mangel på bredde som får Lyn til å stå frem som et storlag! Dette er, og kommer forhåpentligvis alltid til å bli mitt verste Start-øyeblikk! Det skal være helt umulig å bli noe dårligere.

Det negative har alle sett, så det skal jeg ikke rippe opp i. Jeg vil derimot fremheve Vikstøl som Starts beste. Han er ikke like rask som Branco, men han er uhorvelig mye mer taklingssterk. Mens Branco stort sett rygger og trekker seg fra dueller setter Vikstøl inn taklinger som suser, og som stort sett alltid er på ball! Vikstøl bør absolutt få starte bortekamper, der vi forventer å bli presset på kantene.
Nå trenger vi bare en høyreback som gjør det samme, for der er det samme ulla, så har vi dekket opp mye i kamper vi møter lag som legger opp mye på sidene.

Resten av laget: Huff!!

Og til dersom noen av spillerene leser her på forumet: SJEKK SIG'EN MIN! Det er leksjon 1!!

Alladin Sane
01-08-2009, 21:53
For all del. Det er en skammelig innsats av spillerne, men det hadde aldri i verden gått slik med Bruer Hanssen på midtbanen fremfor Owello.

Mulig du har rett. Bruer Hansens betydning som balansespiller sentralt kan ikke overvurderes, og forrige gang Tørum tuklet med rollen hans gikk det også pæreformen. Likevel blir det kanskje litt enkelt å trekke frem en enkelt spiller når man har tapt 1-8.

Jeg synes også man skal skille mellom innsats og prestasjoner. Innsatsen var ikke all verden, men det var jo ikke slik at spillerne sto med hoftefeste der ute. Problemet var bare at de alltid var to skritt bak.

Det er jo på sett og vis litt sjarmerende at Start virker å ha eksakt samme gameplan uavhengig av om de møter Milan på San Siro eller Vindbjart hjemme i cupen. Men det virker ikke videre smart. Når Start trekker ned Bruer Hansen og setter inn Stokkelien, blir laget med offensivt, som Tørum uttalte i forkant. Trekket medførte at Start ble undertall sentralt mot Moldes pansertrio med to sentrale spillere uten defensiv tyngde. Molde styrte kampen akkurat som de ville og matet raske spisser med gjennombrudd på gjennombrudd. Start på sin side fulgte vanlig prosedyre med å trekke vingene inn i banen, og flytte backene frem slik Frode Fredriksen viste i kampanalysen etter Stabæk-kampen, tømme midtbanen sentralt og la stopperne stå høyt for å hindre strekk i laget. Start spilte mao kampen ett hundre prosent på Moldes premisser, tapet var fortjent, ja nesten flatterende, og jeg kan ærlig talt ikke se hvordan Start kunne unngått det med valgte strategi. Når Start setter offsidelinja på midtstreken på stillingen 1-6 ti minutter før slutt, oppsummerer de sin latterlig naive strategi til fulle, og den som klager på at Borgersen henger og opphever offsiden her har ikke skjønt mye av hva fotball handler om.

Det er strålende med tro på egne ferdigheter, men selv de beste klubbene i verden tar visse forhåndsregler og tilpasser strategien ørlite til motstander. Start har nå sendt alle mann i angrep og stått høyt med en usedvanlig treg firer uten press på ballfører borte mot Norges to beste bakromslag. Det har gitt 13 baklengs. Håpet er at Tørum, som fremdeles er fersk på dette nivået, lærer av disse fornedrelsene, og ikke for alvor mener at slike kamper bare må glemmes. For kampen mot Molde var ingen arbeidsulykke. Start fikk eksakt det de ba om.

Det er masse å lære av en slik kamp. Starts forsvarsspill har på mange måter bare blitt dårligere og dårligere utover sesongen. Det henger nok litt sammen med fravær, men også kanskje litt sammen med at offensiv samhandling og angrepsmønster er noe klubbene utvikler utover sesongen slik at utfordringene blir større med tiden. I tillegg kan man ikke se bort fra at avgangen til Morten Rønningen kan ha fått negative konsekvenser for Starts forsvarsspill all den tid han var den i trenerteamet som hadde ansvaret for det defensive. Om Start for alvor ønsker å stå høyt med stopperne sine selv borte mot eliteseriens beste bakromsspisser, bør de snarest mulig få tak en en ny, rask stopper som har styrkene sine langs bakken, fremfor å bruke duellsterke stoppere uten fart.

Ole Gilboe Hermansen
01-08-2009, 21:59
I dag fikk vi en leksjon om hvordan ydmyke og spille effektiv fotball skal gjøres av Molde. Må bare le av dette for dette var pinlig flaut og ydmykende. Høydepunkt uten tvil feiringen av Martin da Molde scorte målet vårt. Legendarisk.

Tankcenter
01-08-2009, 23:29
Dette er jo bare et tragisk resultat, trodde ikke det var mulig. Det er altså riktig. Her må man ta en skikkelig gjennomgang.... av ganske mye. Håper du gjør det på en ordentlig måte Knut!!

geirwi
01-08-2009, 23:29
Amerikanerne hadde sin 9-11 (September 11), nå har sørlendingene sin 8-1 (August 1).

Tørum må som flere har sagt her ta en veldig stor del av ansvaret. I den omvendte kampen på Sør-Arena var langpasningene over vårt forsvar like nøyaktige som i dag, så at han da bruker en 37-åring som ikke kan løpe, og en Bruer Hanssen som verken kan posisjonere seg, markere eller løpe, er fryktelig naivt og idiotisk. Spillerne gjorde ikke jobben sin, men det gjorde ikke Knut heller.

Big_Sam
02-08-2009, 01:20
Det som jeg syntes er svak heten til Tørum er at han ikke slipper på unggutta men vil heller omplassere andre spillere.
jeg mener knudsen burde ha fått prøv seg i dag, tror han kunne gjort en fin innsats.

ikke det at stopper plass var det store problemet, men Bruer var en stor mangel i dag på midten.

men jeg tenker generelt at han er for redd for og slippe på ung gutter.
hvorfor børulfsen har fått så mye tillit uten og prestere syntes jeg er rart, hvorfor ikke slippe på en ung og spille sugen gashamy.
samme med venstre back med Vikstøl.

men i dag må alle ta sin del av skylden.

ghanaboy
02-08-2009, 01:28
kampen var jo helt forferdelig! men IK START T Æ DØR I MED OG I MOTGANG!
VI SLÅR KRAFTIG TILBAKE!

frankieboy
02-08-2009, 03:34
Forøvrig utrolig tett av Freeman å pådra seg sitt tredje gule for sesongen på overtid i Molde!

Freeman fikk sitt 4 kort og er klar mot FFK.. hvis han faar fornyet tillit!

frankieboy
02-08-2009, 03:36
Ellers ganske morsomt aa se alle nye stemmene som har kommet inn paa undersokelsen i toppen av siden. Plutselig flere som tror vi ender helt i bunnen. Greit at vi var svake mot Molde, men vi har da levert flere gode kamper enn daarlige kamper denne sesongen....

Knuser vi FFK, saa tipper nok de fleste oss paa medaljeplass igjen... Slik svinger folelsene hos supporterne!

frankieboy
02-08-2009, 04:04
En annen ting. Folk er ute med sabelen og slakter alt og alle i Start (bortsett fra Vikstol).
Og, JA, vi spilte en utrolig daarlig kamp, og det var faa som hadde dagen, MEN mye av grunnen til denne masakren var at Molde spilte veldig bra. De har utrolig mye gode spillere, og selv om vi spilte dem gode, saa er det absolutt blant de beste og angrepsvillige lagene i Norge. Thioune eller hva han naa heter er en STOR fotballspiller, og horte jeg riktig da kommentatoren sa at han kom fra Molde fra et Adeccolag? Sarpsborg?

Det viser at det finnes gull i lavere divsisjoner ogsaa.

Jeg haaper dette Molde laget vinner serien. De imponerer kraftig og var gode ogsaa i Kr.sand. Mye mer underholdende enn RBK...

Tusse
02-08-2009, 11:10
De som skilte seg klart dårligst ut var backene våres. De har tydeligvis gått i skole hos Steinar P og går ALDRI inn i en tackling men geleider heller spilleren ned til linja og lar dem legge inn. Ikke lett å være midtforsvarer da, særlig ikke når midtstopperen ofte måtte ut og hjelpe backen med et forsøk på å tackle!

At Vikstøl var så fantastisk når han kom inn er jo bare tull. Det siste målet til molde gjør han akkurat som de andre backene. Spaserer langs ballfører og lar dem legge inn.

Hunter Freeman er pr i dag den dårligste spilleren jeg har sett ta på seg en startdrakt. ER det mulig å kjøpe tilbake Kjetil Kamark fra Strømmen?? Han er en klasseback i forhold.

Jeg skjønner ikke hvor det er blir av forsvarstalenter i start. Dette laget som vant junior-nm, hvem spilte bak der? Andre lag klarer å få frem egne spillere til å spille i forsvar. Stabæk har Hedenstad som spiller glimrende. Enga har Nouri som også spiller bra. Lillestrøm stiller med kun 17-åringer i backrekka, de taper men rakner ikke på langt nær som det start gjør. Lyn har også dyttet innpå flere ungutter i forsvar som har gjør en ok jobb. Nordvik i RBK spiller også bra når han kommer innpå.

Start kan kanskje få frem noe i Jesper, men bak han hva har vi der?? En stund siden Bård var talent

geirwi
02-08-2009, 12:12
Det er helt riktig som Frankieboy sier. Molde var først og fremst latterlig gode. Det var også Stabæk da de vant 5-0 mot oss. Forskjellen er at vi til tider spilte bra fotball i gymsalen, mens vi i går ikke lyktes med noe, og ikke en gang PRØVDE. Det er jeg forbannet over, og det er respektløst overfor sørlendinger som betaler i dyre dommer for å følge dem.

Vi sliter ekstremt nettopp mot lag som Molde og Stabæk som kontrer med mange mann. Det kan de gjøre fordi de vet at det er veldig sannsynlig at den lange pasningen over forsvaret vårt når mannen. Det er ikke mange av deres løp fremover som ikke er til nytte. Begge lag er ekstremt presise i overgangsspillet, og vi evner ikke/gidder ikke følge med. Start er et lag som i utgangspunktet spiller offensiv fotball med stor risiko, men vi MÅ endre spilleplanen når vi møter disse to lagene på bortebane.

Mulig folk her ikke forstår det, men Molde er et bedre lag enn RBK. De spiller på mindre marginer enn Rosenborg og varierer derfor mer i prestasjonene. Deres toppnivå er derfor høyere. MFK har vært uheldige denne sesongen, mens RBK heldige. Rosenborg hadde eksempelvis gullhår da de tok med seg alle poengene fra kampen på Sør Arena. De lå under 1-0 med rødt kort, men vant til slutt 1-2. De produserte nesten ikke sjanser i den kampen.

Tilbake til kampen i går: Så på diverse forum at Start var heldige som ikke fikk 10-0 i fleisen, men det er bare vas og fjortisser som skriver dette. For en god del år siden ble det i følge Drillo scoret i gjennomsnitt mål på hver 4. målsjanse. Hadde Molde 40 målsjanser, og var ikke Hulskers heading i stanga og Bolanos' volley rett over regnet som sjanser? Og kan heller ikke vårt mål regnes som sjanse selv om det var selvmål? Molde ble ekstremt godt betalt for sjansene sine, og fikk i tillegg en (riktignok korrekt) straffe i en helt ufarlig situasjon for Start. Så av en eller annen grunn hater andre supportere og kommentatorer Start. Merkelig når vi spiller så severdige kamper. Hvem kan f.eks. hate Glimt?

Videre, hadde Molde spilt mot et topp Premier League-lag i går (tar forbehold om at overdreven respekt og nerver ikke hadde spilt inn), hadde de vunnet. Så gode var de. Presisjonen i pasningsspillet og effektiviteten er det som skiller de beste norske lagene og verdens topplag. I går spilte Molde som et.

Minner om at Molde ledet 4-0 mot Brann etter 27 minutter for ca tre uker siden. Det betyr 14 mål på 95 minutter det, om de hadde fortsatt i samme spor ;-) Molde slapp derimot opp gassen i den kampen (jeg så den), det gjorde de ikke mot Start.

Mot samme lag i fjor vant de 8-0 i cupen, så den seieren var faktisk enda større. Dette illustrerer bare at Molde på sitt beste er helt vanvittig gode, og at vi ikke skal grave oss HELT ned. Helt til slutt synes jeg at det er trist at vår offensive innstilling brukes mot oss av alle - selv kommentatorer. Start som klubb burde fått skryt for aldri å legge seg bakpå, verken når de leder eller "burde begrense tapet". Ingen av Starts kamper er langdryge affærer. Molde var eksempelvis tidligere kjent som Norges eksponent for "rævvafotball" (fritt etter Nils Arne Eggen).

Vi slo nemlig Glimt 5-0 etter alle kunstens regler, men ingen latterliggjorde dem.

ghanaboy
02-08-2009, 12:29
Det som jeg syntes er svak heten til Tørum er at han ikke slipper på unggutta men vil heller omplassere andre spillere.
jeg mener knudsen burde ha fått prøv seg i dag, tror han kunne gjort en fin innsats.

ikke det at stopper plass var det store problemet, men Bruer var en stor mangel i dag på midten.

men jeg tenker generelt at han er for redd for og slippe på ung gutter.
hvorfor børulfsen har fått så mye tillit uten og prestere syntes jeg er rart, hvorfor ikke slippe på en ung og spille sugen gashamy.
samme med venstre back med Vikstøl.

men i dag må alle ta sin del av skylden.

må innrømme at jeg enig med deg der han burde satsa på knudsen slik jan jonsson gjorde med han 18åringen dems som faktisk skorte mot oss og stor spilte mot fck.

Giovanni
02-08-2009, 13:51
Videre, hadde Molde spilt mot et topp Premier League-lag i går (tar forbehold om at overdreven respekt og nerver ikke hadde spilt inn), hadde de vunnet. Så gode var de. Presisjonen i pasningsspillet og effektiviteten er det som skiller de beste norske lagene og verdens topplag. I går spilte Molde som et.

Nåvel... 8-1 er imponerende, men det er langt i fra samme kvalitet i et Start-lag som de ville møtt i eksempelsvis utd. Jeg tror til og med at guttelaget til Våg skulle klart å ha presisjon i pasningsspillet sitt med så dårlig press som Start viste til i går. For all del, det er ikke kun at Start er ræva som gjør at resultatet blir som det blir, fordi det er ingen tvil om at Molde var veldig gode, men det kollektivet sammenbruddet til Start må ta største del av skylden.

Og jeg mener det er totalt likegyldig om kommentatorer liker Start eller ikke, eller om Molde ble telt til 15 eller 30 sjanser. Det hjelper Start fint lite, de bør i stedet ha fokus på hva de kan gjøre for å unngå slike ydmykelser i resten av sesongen.

I går skinte det gjennom hvilken betydning PBH har for Start sentralt på midtbanen, da Fevang og Owello ikke hang med i det hele tatt. PBH hadde ingen heldig kamp i midtforsvaret, men så er han heller ingen stopper, og i så måte tror jeg en unggutt kunne gjort en bedre kamp. Og her må Start tørre å gutse litt mer i forhold til ungguttene i klubben. De har jo vunnet et par jr. nm-titler de siste årene, og noen talentfulle stoppere vil da naturligvis finnes. Ser ingen grunn til at Start ikke skal kunne bruke unge spillere når resten av eliteserien gjør.

Nå syns jeg faktisk Borgersen var enda mer ræva enn PBH. Man skal gi mannen honnør og ære for alt han har bidratt og gjort for klubben, men det er tegn som tyder på at Start kanskje vil ha godt av at yngre krefter tar over. Beina henger rett og slett ikke med lenger, og i går så man utallige eksempler på det.

Backplassene er alikevel det som gir meg størst bekymringer. Lenge siden jeg har sett lettere rundingsbøyer. Foran neste sesong bør begge skiftes ut om det skulle eksistere noen midler.

Start overlever, men medaljer og Europa er det bare å glemme. Start blir alt i fra 6 til 10 plass er mitt tips. Husk at de var tippet ned av alle, og i så måte gjort alle tips til skamme.
Men i går syns jeg synd på gutta.

geirwi
02-08-2009, 14:32
Giovanni: Hvor skrev jeg at Molde ville vunnet 8-1 mot et Premier League-lag? Det er stor forskjell på 8-1 og 2-1. Håper du forstår det?

Rosenborg på sitt beste på slutten av nittitallet var ikke så gode som Molde var i går. Rosenborg slo Dortmund 3-0 borte, AC Milan 2-1 borte, Real Madrid 2-0 hjemme osv, osv.

Så mener du i fullt alvor at når Molde, et bedre lag, spiller sin beste kamp noensinne ikke ville slått et Premier League-lag? Forstår du er star-struck og alt det der, men det dårlige bortelaget Stabæk var fullt på høyde med FCK som for ikke lenge siden slo det BESTE PL-laget 1-0. Aalborg klarte på sin side 2-2 på Old Trafford. Molde er en god del bedre.

At du trekker frem guttelaget til Våg, sier jo det meste. Underlig at du ikke forstår at det ikke hjelper hvor gode fotballspillere man har når man aldri får fatt i ballen. Man Utd så ut som skolegutter i CL-finalen nettopp pga Barcelonas vanvittige pasningspresisjon.

Så mener du at "det kollektivet sammenbruddet til Start må ta største del av skylden". Det er jo helt feil. Det er Moldes gode spill som må "ta største delen av skylden". Når man heller aldri får fatt i ballen og spillerne derfor enkeltvis og periodevis mister moralen, forsvinner også rytmen. Det er en god del cause and effect dette her.

Det er heller ikke helt tilfeldig at Brann også er det laget som har fått veldig mye juling. Du får aldri "stolte" Brann til å legge seg i forsvar. Selv om de får mange i fleisen, vil de gå fremover og derfor blottlegge seg bakover.

"I går skinte det gjennom hvilken betydning PBH har for Start sentralt på midtbanen"

Haha, ikke få meg til å le. Vi fikk 5-0 i kjeften på TA med PBH på midtbanen. Det er som jeg forsøker å forklare: Ballen blir slått forbi, over midtbanen - ja til og med over forsvaret. Man kan ha Makelele der, men hjelper så lite når forsvaret ikke er gode nok defensivt.

Borgersen var heller ikke god. Han opphevet offsiden ved å ikke henge med på det ene målet, men PBH var faktisk dårligere. Se på så godt som alle målene, han gjør ikke jobben overhodet. Jeg kan gi deg rett i at Borgersen er gått ut på dato, det har jeg sagt selv flere ganger.

Giovanni
02-08-2009, 15:08
Jeg har aldri skrevet noe sted at du har sagt at Molde ville slått et PL-lag 8-1. Men du skrev da i tillegg tidligere i dag " et topp pl-lag". Det er relativt stor forskjell mellom topp- og bunn-lagene i PL.

Når du da i tillegg begynner å argumentere med at Start spilte 2-2 mot Stabæk, som igjen spilte jevnt med FCK, som igjen slo utd hjemme etc etc... vitner om at du enten begynner å gå tom for argumenter, eller ikke er så veldig gammel.

Hvordan du kan sammenlikne Moldes prestasjon i går opp mot RBKs kamper mot Madrid, Milan og Dortmund syns jeg er merkelig, da først og fremst pga den store kvalitetsforskjellen det er mellom Start og de nevnte klubber. Min personlige mening er at RBK på den tiden var på et enda høyere nivå enn hva som blir vist i dag fra noe som helst lag i norsk tippeliga. En sterk indikator på dette er jo nettopp RBK som leder norsk serie klart, men allikevel ryker mot et lag fra den store fotballnasjonen Aserbadjan.

Som jeg presiserte i forrige innlegg, Molde spilte en veldig god kamp i går. Og det er ting der som minner meg RBK på sitt beste noen år tilbake. Men som jeg også presiserer, man kan ikke kalle Start for noe annet for enn et kollektiv sammenbrudd i går.

En ting er når man prøver å få tak i ballen, men gå fotball og null press får selv de dårligste motstanderne til å framstå som fantastiske. Hver bidige pasning ble slått til en motspiller, ofte da fordi samtlige medspillere står stille. Som du så pent sier "Cause and effect".

I mine øyne var det ikke mange Start spillere som forsøkte å få tak i ballen i går. At Hoset får 10 på børsen sier vel en hel del om at noe spill må ha foregått gjennom midtbaneleddet da han spiller nettopp der.

Men igjen, jeg prøver ikke å ta vekk æren fra Molde for sitt tidvis fantastiske spill, men poenget er at uten et ønske om å yte innsats så kunne mange banket driten ut av Start i går.

MoffyDickov
02-08-2009, 15:22
Mulig du har rett. Bruer Hansens betydning som balansespiller sentralt kan ikke overvurderes, og forrige gang Tørum tuklet med rollen hans gikk det også pæreformen. Likevel blir det kanskje litt enkelt å trekke frem en enkelt spiller når man har tapt 1-8.
Resultatet hadde blitt et helt annet om PBH hadde fortsatt i sin vanlige rolle. Jeg er helt overbevist. Han er så ufattelig viktig der han ligger i rommet foran forsvaret, og fungerer nesten som en tredje midtstopper, i tillegg til å være en god igangsetter. Owello er ikke en god ballvinner, han kan ikke posisjonere seg, og han har såvisst ikke de samme pasningsferdighetene til Bruer. Returløpene til sistnevnte har vært vanvittig viktige i år, og det sier seg selv at vi mister en dimensjon bakover når Owello tror han er offensiv midtbanespiller. Han var aldri der han skulle være i går, og jogget tilbake hver gang Molde kom fremover. Molde hadde nok slått oss uansett, men det kunne blitt en helt annen kamp med Bruer der. Undervurder ikke den psykologiske effekten det har å kunne angripe gang på gang uten at noen gjør motstand før du er 16 meter fra mål.

"I går skinte det gjennom hvilken betydning PBH har for Start sentralt på midtbanen"

Haha, ikke få meg til å le. Vi fikk 5-0 i kjeften på TA med PBH på midtbanen. Det er som jeg forsøker å forklare: Ballen blir slått forbi, over midtbanen - ja til og med over forsvaret. Man kan ha Makelele der, men hjelper så lite når forsvaret ikke er gode nok defensivt.
Bruer Hanssen har spilt én svak kamp som midtbaneanker denne sesongen; mot Stabæk. Det er ikke tilfeldig at vi ble smadret den kampen. Vi er avhengige av å ha ham i form (på midtbanen) for å i det hele tatt henge sammen som lag.

geirwi
02-08-2009, 16:13
Hjelp.

Når du skriver dette, prøver du å få det til å se ut som om jeg tror at Start er like gode som Man Utd:

"Nåvel... 8-1 er imponerende, men det er langt i fra samme kvalitet i et Start-lag som de ville møtt i eksempelsvis utd."

Enten det eller så er du 'kongen av selvfølgeligheter', en tittel Bobby Robson innehadde inntil ganske nylig.

Videre påstår du at jeg har argumentert med at Start spilte 2-2 mot Stabæk, som igjen spilte jevnt med FCK, som igjen slo utd hjemme etc etc...", og setter spørsmål om hvor gammel jeg er. Kan det bli mer patetisk? Hvor desperat er du? Molde er på sitt aller beste bedre enn FCK, og FCK kan slå hvem som helst i Europa (det er bevist med deres seier over Man Utd). Så latterliggjør du min påstand om at Molde i sin beste kamp, hvor nesten alle avslutninger går inn, ikke ville slått et topplag i England? Regner med at du ble sjokkert konstant da Rosenborg vant massevis av kamper i CL og et middelmådig Tromsø slo både Chelsea og Galatasaray.

Men siden du spør: Jeg er 33 år og har endog skrevet en oppgave på høyskolenivå om CL, deriblant Rosenborg. Fikk forøvrig svært god karakter (av en lærer som også jobbet med Start 2). Noe vi fant ut den gangen var at Rosenborg til tider var veldig upresise. De var ikke i nærheten av Moldes pasningspresisjon anno 2009, og de brukte kantene i mye større grad (Bergdølmo-Sørensen f.eks.). Molde spiller en god del trangere, og det kan de gjøre når langpasningene er så presise.

Diouf er solgt til Man Utd for 50 millioner, og det sier en god del når jeg rangerer Thioune, Rindarøy og Hoseth som bedre spillere. De er bedre enn RBK var, og at du ikke fatter at jeg sier at Molde på deres aller beste dag ville slått et PL-topplag, er ditt problem. Orker ikke diskutere med deg når du har satt for deg fore at du ikke vil forstå.

Og MoffyDickov: Én eneste spiller kan ikke påvirke en kamp så mye som du påstår. Det er hele 11 spillere på et lag, og 22 totalt. Han hadde en dårlig kamp mot Stabæk og en dårlig i går, og i går var det ikke bare fordi han spilte i forsvar. Han ville garantert spilt dårlig i en defensiv ankerrolle også.

Videre har han spilt mange dårlige kamper. Enhver spiller som på utrolig klønete vis forårsaker straffe, skal spille som en gud resten av kampene for å rette opp inntrykket. Er også bare to kamper siden han forsøkte å score selvmål. Jeg forstår at han er blitt Menighedens maskot, men det blir ikke riktigere av den grunn. Det har gått så langt at enkelte har misbrukt statistikk for å overbevise tvilerne.

Millonarios
02-08-2009, 16:38
Resultatet hadde blitt et helt annet om PBH hadde fortsatt i sin vanlige rolle. Jeg er helt overbevist. Han er så ufattelig viktig der han ligger i rommet foran forsvaret, og fungerer nesten som en tredje midtstopper, i tillegg til å være en god igangsetter.

Jeg er ganske overbevist om at resultatet ikke hadde blitt bedre om PBH hadde spilt i en midtbanerolle. Mot teknisk overlegne spillere har han en tendens til å bli løpt over, noe man spesielt fikk se mot Stabæk. En viktig spiller, for all del, en spiller jeg har sansen for. Men jeg tror "undervurdert-stempelet" han har fått på seg gjør de fleste supportere blinde. Også Bruer har klare svakheter som fotballspiller.

Men jeg er selvsagt uenig i Tørums valg i å sette han ned som midtstopper. Personlig ville jeg satset på Espen Knudsen og gi han en gylden sjanse til å vise seg frem. Dog tror jeg ikke det hadde hatt noen videre positiv innvirkning på resultatet. Bunnivået er som jeg tidligere har sagt, det verste i TL.

MoffyDickov
02-08-2009, 16:40
geirwi: Jeg er enig med deg i at Thiouné er bedre enn Mame. Makhtar er trolig den beste spilleren som har vært i Tippeligaen de siste 20 årene.

Nuvel.

Selvsagt kan en spiller påvirke en kamp så mye. Scenario: Hulsker utligner på den store sjansen på 1-0 i går. Annerledes kamputfall? Trolig. Manchester United ble pissa på i CL-finalen på grunn av savnet av Fletcher. Enkeltspiller. Lag som går fremover så ofte som oss er avhengige av å ha et intelligent midtbaneanker. Å ha en pur offensiv spiller som Owello der er håpløst, og hadde selvsagt mye å si for gårsdagens resultat.

Påstanden din om at han hadde spilt like dårlig på midtbanen holder ikke vann. Hva om vi flytter Hulsker ned på venstreback? Om prestasjonen er under pari, er det da riktig å si at han garantert ikke hadde levert bedre på topp? Nei. Selvmålet han holdt på å score er irrelevant. Et resultat av kommunikasjonssvikt, og hendelsen sier absolutt ingenting om spillerens kvaliteter. Hvordan et forårsaket straffespark er relevant for hvor viktig han er som stabilisator skjønner jeg ikke. Skal vi dumpe Bolaños på grunn av den klønete taklinga i går?

Jeg er hverken medlem av Menigheden eller spesielt aktiv her inne, så om det eksisterer en unison konsensus innad i M om PBH vil det være ukjent for meg. Han har vært god for oss denne sesongen, og jeg hyller ham utelukkende på grunn av egne meninger og observasjoner.

Jeg er ganske overbevist om at resultatet ikke hadde blitt bedre om PBH hadde spilt i en midtbanerolle. Mot teknisk overlegne spillere har han en tendens til å bli løpt over, noe man spesielt fikk se mot Stabæk. En viktig spiller, for all del, en spiller jeg har sansen for. Men jeg tror "undervurdert-stempelet" han har fått på seg gjør de fleste supportere blinde. Også Bruer har klare svakheter som fotballspiller.
Molde er vanvittig gode, og, ja, de slår hvem som helst i den formen de er i nå. Tippeligaens beste lag - inget snack. Men vi hadde ikke tapt 8-1 med Petter på midtbanen. Han har klart seg bra mot kjappe lag tidligere denne sesongen.

fishkillen
02-08-2009, 16:52
Start var dårlige i går. Er vel ikke så mye mer å si. Molde hadde aldri slått United, Barca selv om de spilte som i går. De lagene har alltid en "tilstedeværelse"(noe vi ikke hadde).

Start kommer til å heve seg, men håper Tørum lar unggutta få muligheten fremover. Vi rykker ikke ned nå alikevel. La dem få litt kamptrening. Er det eneste som gjør dem bedre.

Er glad det er 14 dagers pause. Nå ser vi frem mot gode treningsøkter, kanskje ei straffetrening eller to og ny kamp mot ffk. Det er ikke molde vi skal kjempe mot denne sesongen. Jeg håper Molde og Rbk drar i fra. Sørger for at de lagene som er i nedrykksstriden forblir der nede. Vi kommer tilbake neste sesong.

kompa
02-08-2009, 17:06
geirwi : Skjønner du har god peiling på fotball. Betviler ikke det. Men, å påstå at Molde er et bedre lag enn RBK synes jeg faller på sin egen urimelighet. At de i denne sesongen har vist et større toppnivå er jeg enig i. Mye artigere å se på også. Når derimot status skal gjøres opp ved sesongslutt er jeg derimot sikker på at RBK blir å finne på topp.

Det laget som topper etter endt serie er det beste , basta !!

geirwi
02-08-2009, 17:41
Start var dårlige i går. Er vel ikke så mye mer å si. Molde hadde aldri slått United, Barca selv om de spilte som i går. De lagene har alltid en "tilstedeværelse"(noe vi ikke hadde).

Til tross for denne "tilstedeværelsen" slo altså FC København Man Utd, og Aalborg spilte uavgjort på Old Trafford. Hvordan forklarer du det? Om Molde hadde spilt som i går, med samme selvtillit, presisjon og uttelling, ville de enkelt slått Rosenborg og FC København. Min påstand er da at de også ville slått et topplag i England. Velg et hvilket som helst et blant topp seks, ja topp fire til og med. Det norske landslaget ville ikke hatt en sjanse, det er jeg overbevist om. Forutsetningene (i fare for å gjenta meg selv) er at de hadde spilt med samme selvtillit (ikke preget av stundens alvor), presisjon og uttelling.

Jeg er dog enig i at unggutta bør få muligheter fremover, til tross for at det kan bli en eller annen smell. Vi rykker ikke ned.

geirwi
02-08-2009, 17:59
geirwi : Skjønner du har god peiling på fotball. Betviler ikke det. Men, å påstå at Molde er et bedre lag enn RBK synes jeg faller på sin egen urimelighet. At de i denne sesongen har vist et større toppnivå er jeg enig i. Mye artigere å se på også. Når derimot status skal gjøres opp ved sesongslutt er jeg derimot sikker på at RBK blir å finne på topp.

Det laget som topper etter endt serie er det beste , basta !!

Jeg er nok heller litt mer tilhenger av Drillo og hans måte å se det på. Han sa en gang for lenge siden at "En sesong over 26 kamper er ikke nok til å utjevne flaks og tilfeldigheter", og det utsagnet må jeg si meg helt enig i. Det er altfor få kamper over en sesong (i år er det dog blitt litt bedre). Man kan være ekstra uheldig i et par kamper, og det kan i seg selv gjøre at man taper på målstreken til et annet lag. Det er også mulig å være ekstra uheldige i fem-seks kamper over en sesong. Man kan til og med vinne i Lotto selv om sjansen er én til fem millioner. Tilfeldighetenes spill er undervurdert!

Danmark var langtifra det beste laget under 92-EM (der bare åtte land deltok). De var ikke engang kvalifisert for mesterskapet, men kom inn gjennom bakdøren fordi Jugoslavia ble nektet å spille. De endte på 2. plass i puljen med bare tre poeng av ni mulige, vant straffesparkkonkurransen som måtte til i semifinalen (var ingen kvartfinale), før Danmark nok en gang ranet motstanderen i finalen - denne gang Tyskland. Danmark spilte ekstremt defensivt og destruktivt under hele turneringen, men hadde hellet på sin side. Per definisjon var de ikke heldige, og var dermed Europas beste lag. Så enkelt og så vanskelig er det.

Jeg tror også RBK vinner TL, men det er fordi de har et par kamper til gode OG leder serien med noen poeng.

kompa
02-08-2009, 20:24
Litt tåpelig diskusjon i en kamptråd, men likevel...:-)

Veeeldig dårlig sammenligning med Danmarks EM-gull. For det første spilte de veldig få kamper. Uten i det hele tatt være kvalifisert. I et slikt "lite" sluttspill kan alt skje.

I Norge spiller vi så vidt jeg vet 30 kamper i serien.....
Sier ikke at de som vinner NM-gull er norges beste lag, men de som vinne serien er det !!

Er dessuten stor Egil Roger fan jeg.

geirwi
02-08-2009, 21:08
Kompa: Jeg skrev da vitterlig "Han sa en gang for lenge siden" og "Det er altfor få kamper over en sesong (i år er det dog blitt litt bedre)."

Du skal derfor ikke se helt bort fra at jeg har fått med meg at det er to flere lag i Tippeligaen i år og dermed 30 kamper for hvert lag.

Men hvor går da grensen på hvor mange kamper som må spilles før det ikke er snakk om tilfeldigheter lengre? 10, 14, 18, 22 eller 26? Når du sier at "Det laget som topper etter endt serie er det beste , basta !!", betyr at du også må ha en formening om hvor grensen går, ganske nøyaktigl. Fem kamper er for lite sier du, men etter 26 eller 30 kamper vinner det beste laget, 100% sikkert i følge deg. 'Basta' tar jeg som at det ikke er diskuterbart, ergo 100%.

Jeg derimot mener at det ikke er så enkelt. Seire f.eks. blir betalt litt for godt utifra hva som er fortjent. Er ikke så lenge siden man fikk to poeng for en seier, men for å oppmuntre til attraktiv angrepsfotball ble det etterhvert gitt tre ganger så mange poeng for en seier som en uavgjort. Liverpool var vel så gode som Man Utd (jeg er Man Utd-supporter) i år (Liverpool hadde ni mål bedre målforskjell), men med 11 uavgjort mot Man Utds seks, fikk de dårlig betalt. Sier ikke at det ikke bør være sånn, men sier bare at rettferdigheten av og til må vike for å gjøre fotballen mer attraktiv.

Så har man en haug med dommeravgjørelser som også spiller inn, og alt dette gjør at det slett ikke er så enkelt.

kompa
02-08-2009, 21:29
Iom det er RBK vs MFK jeg diskuterer, så er 30 kamper mer enn nok for å kåre det beste laget. Skal du absolutt ha et tall, så er det 21.5....

At Liverpool spiller mange uavgjorte er da ikke Man U sitt problem....
Nå går da fotballen en gang ut på å vinne, ikke spille uavgjort.
At du mener Liverpool var vel så gode ifjor, med gullet så godt som avgjor 3-4 kamper før slutt, får så være...

Tåpelig diskusjon, men det laget som vinner serien er det beste, mener da jeg.
Dersom du mener noe annet, så har jeg ingen problemer med det

Stig Remnes
02-08-2009, 21:29
Hvis Molde på sitt beste er bedre enn tapende finalist i CL finalen ifjor, så er det jo bare å håpe at de tar igjen RBK og får knust disse lagene. Ellerblir de nummer 2 bør det jo være parademarsj gjennom Europa league, der er jo ikke engang de beste lagene med. Molde er gode, ingen tvil om det. Men å sammenligne dem med de lagene du gjør blir for dumt.

Stig Hornnes
02-08-2009, 21:43
Helt håpløst å diskutere nivået til MFK opp mot andre skandinaviske og europeiske klubber, alt blir jo bare hypotetisk. Faktum er at norsk fotball ikke har hevdet seg nevneverdig i europa på mange år og at vi nok en gang blir svært tynt representert i de gjeve europeiske turneringene. Kampen mot Molde er det også helt håpløst å diskutere all den tid vi snakker om kollektiv svikt. Man kan sikkert finne spillere å skylde på i de forskjellige situasjonene, men tatt i betraktning får man neppe noe fornuftig ut av det. Start har fremdeles levert en bra sesong, og så får vi se hvordan Tørum og laget mestrer en slik opplevelse som dette var.

doppelt gemoppelt
02-08-2009, 23:30
Brann har jo tatt gull etter 1-8 tap eller hva det ble mot RBK. Så alt er mulig i fremtiden. Kampen fortrenges som et spy-surt glass med melk og så får vi glemme dette så fort som bare juling.
Banker de FKK så er jeg mer en fornøyd igjen.

AndersH.
03-08-2009, 00:08
Tåpelig å gi så veldig med skryt til Molde, for de var intet annet enn effektive.
Problemet igår var at backene våre var totalt fraværende i store perioder av kampen, at ingen løp noen verdens ting og at pasningskvaliteten var laber (som førte til alt for mange brudd i mot).
Pinlig forestilling av Start, som spiller Molde gode. Man svikter totalt og folket gidder jo ikke å markere Molde-spillerne.
Ja, det er lov med en dårlig dag på jobben, men at det går ann å levere enn såpass dårlig kamp forstår ikke jeg.

Men-men. Gutta kommer sterkere tilbake. De må bare få opp bunnivået et par hakk :icon_biggrin:

geirwi
03-08-2009, 01:02
Iom det er RBK vs MFK jeg diskuterer, så er 30 kamper mer enn nok for å kåre det beste laget. Skal du absolutt ha et tall, så er det 21.5....

At Liverpool spiller mange uavgjorte er da ikke Man U sitt problem....
Nå går da fotballen en gang ut på å vinne, ikke spille uavgjort.
At du mener Liverpool var vel så gode ifjor, med gullet så godt som avgjor 3-4 kamper før slutt, får så være...

Tåpelig diskusjon, men det laget som vinner serien er det beste, mener da jeg.
Dersom du mener noe annet, så har jeg ingen problemer med det

Og hva baserer du 21.5 på? Jeg stilte deg et enkelt spørsmål, og det bør du kunne svare på siden du er så bombastisk. Da er du grunnleggende uenig med Drillo og alle dem som driver statistikk. Eller var det et forsøk på å latterliggjøre meg? Dårlig diskusjonsteknikk i så måte.

Har jeg sagt at det er Man Utds problem at Liverpool spiller mange uavgjorte? Bruker du det som et argument for å si at seire er for godt betalt for prestasjonen?

Fotballen går ut på å vinne ja. Mener du da at det ikke skal gis poeng for uavgjort? Eller bør det være ti poeng for seier og ett for uavgjort? Om du ikke mener dette, motsier du deg selv. Du må uansett forklare hvorfor du mener to poeng for seier er altfor lite, tre er akkurat passe, og fire for mye. Du argumenterer jo ikke for det du sier.

Du sier dette er en tåpelig diskusjon, men du må da forstå at all diskusjon om fotball per definisjon er tåpelig. Men når vi nå snakker om den, synes jeg det er litt småfrekt at du forbeholder deg retten til å definere hva som er tåpelig.

Så legger du til grunn at Liverpool ikke var like gode som Man Utd i fjor fordi DU syntes gullet var avgjort 3-4 runder før slutt, når det vitterlig ikke var det.

Jeg råder deg til å ikke bli politiker ;-)

geirwi
03-08-2009, 01:18
Helt håpløst å diskutere nivået til MFK opp mot andre skandinaviske og europeiske klubber, alt blir jo bare hypotetisk. Faktum er at norsk fotball ikke har hevdet seg nevneverdig i europa på mange år og at vi nok en gang blir svært tynt representert i de gjeve europeiske turneringene. Kampen mot Molde er det også helt håpløst å diskutere all den tid vi snakker om kollektiv svikt. Man kan sikkert finne spillere å skylde på i de forskjellige situasjonene, men tatt i betraktning får man neppe noe fornuftig ut av det. Start har fremdeles levert en bra sesong, og så får vi se hvordan Tørum og laget mestrer en slik opplevelse som dette var.

Det er mye som er håpløst å diskutere her i verden, men vi gjør det likevel. Du og jeg kan ha en mening om Israel-Palestina, men det betyr ingen verdens ting hva vi mener. Så hvorfor gjør vi det likevel?

Hver enkelt kamp lever sitt eget liv, så da er egentlig det aller meste hypotetisk om du spør meg. Blir noe rart å avlyse alle tankeeksperiment pga det. For min del illustrerte jeg hvor gode Molde var I GÅR ved å sammenligne med lag som er bedre. Jeg kunne sagt 1.5 ganger bedre enn Rosenborg, men du forstår...?

Skulle man heller ikke ha noen formening om stortapet for Ajax i Amsterdam fordi alt var hypotetisk ettersom de spiller i en annet land til vanlig? Blir det umulig å si om det var en god eller dårlig prestasjon?

Helt til slitt foreslår jeg at moderatorene skal stenge alle kamptråder når dommeren blåser av kampen, for det hjelper ikke på resultatet hvor enn mye vi diskuterer og krangler i ettertid. Eller kanskje vi bare skal stenge etter kampene hvor man har kollektiv svikt ;-)

geirwi
03-08-2009, 01:31
Hvis Molde på sitt beste er bedre enn tapende finalist i CL finalen ifjor, så er det jo bare å håpe at de tar igjen RBK og får knust disse lagene. Ellerblir de nummer 2 bør det jo være parademarsj gjennom Europa league, der er jo ikke engang de beste lagene med. Molde er gode, ingen tvil om det. Men å sammenligne dem med de lagene du gjør blir for dumt.

Prøver du å være vrang bare på pur f? Jeg har gjentatte ganger skrevet "prestasjonen i går". Jeg har ikke noen gang skrevet at Molde er et bedre lag enn et engelsk topplag. Det gjør det ikke noe riktigere av at du tillegger meg meninger jeg ikke har. Men du skal få det inn en gang til, med teskje denne gangen: Undertegnede mener at Arsenal er et bedre lag enn Molde. Sånn, var det bedre?

Tro det eller ei, men prestasjoner varierer. I GÅR ville Molde slått Arsenal. Til vanlig ville de tapt fire av fem kamper. Er det så vanskelig å forstå? Nå telte ikke jeg sjanser i går, men tipper at de scoret på annenhver sjanse. Jeg tok også forbehold om at Molde ikke hadde blitt preget av stundens alvor, men spilt med samme selvtillit.

Kan du innrømme at du tok feil, eller i det minste misforstod?

Stig Remnes
03-08-2009, 09:28
Jeg forstod godt hva du sier, men mener at sammenligning uansett er for dumt. 5-6 av målene mot Molde kunne vært unngått, de målene hadde aldri kommet mot noe topplag. Når Start's forsver er så til de grader fraværende, måtte det jo gå galt. Molde er gode i norsk målestokk på sitt beste, men enkelt resultater betyr ikke at et lag er bedre enn det andre (sier ikke at du har sagt det, f. eks at FCK slo Man Utd, betyr overhodet ikke at de er bedre enn dem. Heller ikke da RBK slo Real Madrid, når sesongen var slutt, Var Real i finalen, og RBK slått ut i sluttspillet.

Giovanni
03-08-2009, 10:03
Herregud geirwi, er det ingen som har tatt fra deg tastaturet enda???

Som Hornnes skriver, alt blir jo hypotetisk. Mulig at Molde kunne gjort en ok figur mot et godt engelsk lag, men de hadde aldri i verden fått den samme muligheten til å spille en så bra kamp nettopp fordi bunnnivået til Start var så ekstremt dårlig. At du kan garantere at resultatet hadde blitt det samme om PBH hadde spilt på midten blir også bare en ren spekulasjon.

Siden du refererer til Drillo, så er jo han tydeligvis enig med flere her inne hva gjelder kollektiv svikt, og da videre at Molde var gode men at Start gjorde dem bedre grunnet sitt tafatte spill.

Stig Hornnes
03-08-2009, 10:19
Hver enkelt kamp lever sitt eget liv, så da er egentlig det aller meste hypotetisk om du spør meg. Blir noe rart å avlyse alle tankeeksperiment pga det. For min del illustrerte jeg hvor gode Molde var I GÅR ved å sammenligne med lag som er bedre. Jeg kunne sagt 1.5 ganger bedre enn Rosenborg, men du forstår...?

Joda, det er mange ting her i verden som er hypotetiske. Jeg synes imidlertid du bruker den svært hypotetiske illustrasjonen din litt i overkant her. For det er ikke nok at du trekker en rent hypotetisk sammenlikning med FCK, du trekker også inn flere år gamle CL resultater. Dette bruker du videre til å si at ettersom du mener Molde, slik de spilte på lørdag, hadde vært gode nok til å slå et av de fire beste lagene i PL. SÅ selv om det finnes mye her i verden som er hypotetisk må man vel kunne si at enkelte ting er mer hypotetiske enn andre.

Skulle man heller ikke ha noen formening om stortapet for Ajax i Amsterdam fordi alt var hypotetisk ettersom de spiller i en annet land til vanlig? Blir det umulig å si om det var en god eller dårlig prestasjon?

På hvilken måte er det hypotetisk å ha en formening om noe som faktisk skjedde?

Ole Gilboe Hermansen
03-08-2009, 10:32
Er det ikke på tide å gå videre nå. vi dreit oss ut. THE END.

Øyvind S.
03-08-2009, 10:32
Jeg synes det er svært viktige og sentrale diskusjoner Geirwi tar opp. Dessuten er jeg stort sett veldig enige i poengene. Skal ta opp et par punkter her som jeg mener svært mange supportere har et galt bilde av:

- Ved vurdering av prestasjoner overfokuseres det alltid ekstremt på eget lag etter kamper. I praksis blir motstandere ikke vurdert mer enn hvor gode de er på papiret. Faktum er jo at hvor godt laget fremstår, har bare 50% med egne prestasjoner å gjøre. De andre 50% avgjør som kjent motstanderen. At geirwi mener Molde var ekstremt gode lørdag, er da selvsagt svært vesentlig for diskusjonen av hvor dårlige Start var. Disse tingene er umulig å måle, og vanskelig å vurdere. Men det må da være lov å mene og diskutere?

- Er også lei av misforståtte effektivitetsvurderinger. Som typisk etter slike kamper blir: "Molde burde scoret mange flere og burde vunnet 10-0". Drillo snakket om en av fire sjanser. Jeg tror muligens kravet til "sjanse" er noe strengere nå, og tipper nærmere 1 av 3. Kanskje 5-1 hadde vært et representativt resultat ut fra sjansene i denne kampen? 8-1 var iallefall i overkant, selv om det heller ikke var ekstrem høy uttelling.

- Forskjellen mellom toppklubber i Europa og toppklubber i Norge, er ikke større enn at i enkeltkamper kan alt skje. Nesten rart at man fortsatt må argumentere for dette etter at vi har sett eksempler på det i 15år, men slik er det altså.

Øyvind S.
03-08-2009, 10:33
Forøvrig er jeg utvilsomt på MoffyDickov-fløyen når det gjelder Bruer Hansen. Jeg synes flyttingen av han var en større feilvurdering enn høyt press og "overraske Molde"-taktikken. (Selv om det er kombinasjonen som blir katastrofal). Defensivt forplantet problemene seg helt fra angrepsleddet: Fevang har den viktigste defensive rollen i angrepet. Han var borte, noe som svekket angrepet defensivt. Dette forplantet seg til midtbanen der Bruer var borte. Dette svekket betydelige, og gjorde jobben nesten umulig for forsvaret som også var svekket.

At Bruer var flyttet var etter min mening domino-brikken som gjorde at laget ikke hang sammen defensivt. Når Molde i tillegg var så presise og effektive, ble det så stygt som det gjorde.

Stig Hornnes
03-08-2009, 11:04
- Forskjellen mellom toppklubber i Europa og toppklubber i Norge, er ikke større enn at i enkeltkamper kan alt skje. Nesten rart at man fortsatt må argumentere for dette etter at vi har sett eksempler på det i 15år, men slik er det altså.

Selv om alt kan skje i enkeltkamper pleier det ikke å være helt tilfeldig. Når RBK leverte sjokkresultater på slutten av 90-tallet fallt dette sammen med landslagets storhetstid og viste at norsk fotball holdt bra nivå. Noe som hadde bygd seg opp iløpet av en periode på flere år. Det samme kan ikke sies om norsk fotball idag, og derfor er det slettes ikke rart at man må argumentere for det.

- Ved vurdering av prestasjoner overfokuseres det alltid ekstremt på eget lag etter kamper. I praksis blir motstandere ikke vurdert mer enn hvor gode de er på papiret. Faktum er jo at hvor godt laget fremstår, har bare 50% med egne prestasjoner å gjøre. De andre 50% avgjør som kjent motstanderen. At geirwi mener Molde var ekstremt gode lørdag, er da selvsagt svært vesentlig for diskusjonen av hvor dårlige Start var. Disse tingene er umulig å måle, og vanskelig å vurdere. Men det må da være lov å mene og diskutere?

Helt enig, og det er derfor man altid får høre klisjeen om at man må se bak resultatet. Molde var veldig gode og hadde sannsynligvis vunnet kampen selv om Start hadde levert en god prestasjon, noe som selvfølgelig er vesentlig for diskusjonen.

kompa
03-08-2009, 11:19
1. Tror ikke jeg har Drillo og andre som driver med statistikk mot meg når når jeg mener at det laget som vinner serien, er det beste. 15 borte/hjemme kamper mot samme lag bør kunne gi en viss pekepinn. I f.eks en 12 lags-serie kan det selvsagt skje uforutsette ting. Skader/spillersalg/kontroversielle dommeravgjørelser etc. Skal du absolutt ha et tall, så mener jeg at 12 lags-serie bør være et minimum dersom det kun skal spilles 2 kamper mot hvert lag. Men, er som sagt ingen regel uten unntak

2. Har aldri sagt at jeg mener at 3-poengs systemet er galt. Det jeg har sagt er at når Pool ikke klarer å høste like mange poeng som Man U gjennom en hel sesong, ja så er Man U det beste laget. Basta... !! :-) På lik linje som RBK vs MFK ( er sikker på at det blir slik selv om jeg håper å ta feil )
Ja, jeg mener fortsatt at serien i UK var SÅ GODT SOM avgjort 3-4 kamper før slutt.

3. Når jeg sier at diskusjonen er tåpelig, var det først og fremst det at den blir plassert i en kamptråd. Det som derimot ER tåpelig, er din synsing om at MFK hadde slått Arsenal dersom de hadde spilt som på lørdag.
- for det første kan du ikke si at "dersom de hadde spilt uten nerver etc.", da dette er en del av spillet.
- Dessuten, tror du at Arsenal hadde tillatt MFK å spille med den pasningspresisjonen som vi ga dem mulighet til ? Husk at et lag som MFK sjeldebt blir bedre enn et godt lag tillater.

Ellers må jeg si at det beste innlegget er det siste til Ole Gilboe Hermansen

frankieboy
03-08-2009, 14:29
Grunnen til at det blir fokusert paa Starts negative opptreden i kampen paa lordag, er nok at Start denne sesongen har sluppet inn mange maal, og eks tapt 0-5 mot Stabaek.. Da er det lett aa fokusere paa hvor svake Start var i stedet for aa fokusere paa Moldes spill.

Det er ingen som helst tvil om at grunnen til at Start har tatt saa mange poeng er det offensive spillet vaart. Der har vi vaert i Norgestoppen denne sesongen, og det er hele grunnen til at vi ligger der vi er naa. Bakover har vi voldsomt mye aa gaa paa, og det er ingen tvil om at Start virkelig kan stabilisere seg i Norgestoppen hvis vi faar orden paa forsvarspillet! Derfor er det ingen tvil om at alt fokus paa nye spillere foran neste sesong MAA og SKAL dreie seg om aa forsterke forsvaret. Vi trenger storre konkurranse i alle ledd, og bortsett fra Clay saa er ingen selvskrevet paa laget!

Men Starts svake spill bakover er ikke hele grunnen til dette resultatet.
Molde var veldig gode, og har vist klasse i mange kamper denne sesongen. Eks de forste 25 min mot Brann da de ledet 4-0...

Kan ta et eksempel andre veien:
I 1991(?) da Start banket et godt Rosenborg-lag 5-0 (bommet i tillegg paa straffe og hadde mange andre sjanser) saa fokuserte folk paa hvor gode Start var i denne kampen, og Rosenborgs kollaps ble ikke nevnt med mange ord.

I neste hjemmekamp samme aar, banket vi serieleder Viking 4-1 etter aa fullstendig ha rundspilt dem. Igjen ble det fokusert paa hvor GODE Start var, og ikke paa hvor DAARLIGE Viking var.

Hva er egentlig forskjellen paa kampene da, og kampen naa mot Molde? Jeg vil si at det ligger i hva Start har prestert bakover til naa i sesongen. Da er det lett aa glemme Moldes fantastiske spill, og nesten kun fokusere paa Start.

Her var det rett og slett bare dagen der defensivt svake Start ikke hadde dagen, og offensivt sterke Molde hadde dagen, og dermed ble det som det ble!

geirwi
03-08-2009, 16:12
5-6 av målene mot Molde kunne vært unngått, de målene hadde aldri kommet mot noe topplag.

Jamen hvor mange ganger må jeg si at jeg ikke tror at Molde ville vunnet 8-1 mot Arsenal, men kanskje 2-1?? Pliiiz!

Det er jo helt nyttesløst å diskutere noen ting som helst om man har hukommelse som en svensk, dement gullfisk. Beklager, glemte at å sammenligne mennesker og gullfisk blir altfor hypotetisk. Tar det tilbake.

"Molde er gode i norsk målestokk på sitt beste"

Nei, de er ikke gode, de er Norges DESIDERT beste lag på sitt beste. Forskjellen på bunn- og topp-nivå er mye større i Molde enn det er i Trondheim. Molde er litt sånn enten eller, når de vinner er det vanligvis med minst to mål, og når de taper er det ofte med et par mål. Rosenborg derimot spiller nesten alltid tette kamper. De spiller sjelden glitrende, men aldri direkte dårlig.

"Molde er gode i norsk målestokk på sitt beste, men enkelt resultater betyr ikke at et lag er bedre enn det andre "

Jeg har jo sagt dette MANGE ganger nå. Jeg sier ikke at Molde er et bedre lag enn Arsenal, men prestasjonen for to dager siden er god nok til å slå Arsenal (på sitt gjennomsnittlige nivå) 2-1. Som jeg har nevnt før er det først og fremst pasningspresisjonen og effektiviteten som er den største forskjellen på norske topplag og engelske topplag. Når da det beste norske laget har sin beste dag noensinne når det gjelder pasningspresisjon og effektivitet, er det godt nok til å slå et engelsk lag. Om du så Molde i Champions League for mange herrens år siden, ville du sett et Molde-lag som i mange av kampene var minst like gode som motstanderne i banespill og sjanser. Jeg husker jeg ble mektig imponert og overrasket. Det det skortet på var omsetting av disse sjansene til mål. Det var det som skilte klinten fra hveten den gang, og det er det som pleier å være forskjellen i dag.

Derfor står jeg på at når Molde fremviser et pasningsspill og en effektivitet som på lørdag, ville de slått et lag som Arsenal, ja gjerne Man Utd. Ikke 8-1, men kanskje 2-1. Rent statistisk vil det også være langt mer sannsynlig at den beste prestasjonen forekommer i en norsk Tippeligakamp fremfor i Europa, nettopp fordi det årlig spilles 300 kamper i Tippeligaen pluss cupen, mens norske lag bare spiller en håndfull kamper i Europa per år. Jeg setter et spørsmålstegn ved at Rosenborg spiller "legendarisk" ca hver femte kamp i Europa, men aldri er i nærheten av et slikt nivå mot noen norske lag noen gang (i følge forståsegpåere). Det vil jeg hardnakket påstå er feil.

geirwi
03-08-2009, 16:51
Herregud geirwi, er det ingen som har tatt fra deg tastaturet enda???

Som Hornnes skriver, alt blir jo hypotetisk. Mulig at Molde kunne gjort en ok figur mot et godt engelsk lag, men de hadde aldri i verden fått den samme muligheten til å spille en så bra kamp nettopp fordi bunnnivået til Start var så ekstremt dårlig. At du kan garantere at resultatet hadde blitt det samme om PBH hadde spilt på midten blir også bare en ren spekulasjon.

Siden du refererer til Drillo, så er jo han tydeligvis enig med flere her inne hva gjelder kollektiv svikt, og da videre at Molde var gode men at Start gjorde dem bedre grunnet sitt tafatte spill.

Nei, det er 15 år siden jeg flyttet hjemmefra og fra pappa, så jeg er ikke like heldig som deg. Ingen sier stopp her.

Nei, de ville ikke scoret åtte mål på Arsenal, men det betyr ikke at de ville spilt dårligere. Orker ikke å forklare når du ikke innehar evnene til å begynne med.

Hvor har jeg garantert at resultatet hadde blitt det samme om PBH hadde spilt på midten? Ingen sted, og det vet du. Jeg tipper vi ville ha tapt ca 5-1 med PBH på midten. Det fordi han overhodet ikke passer i midtforsvaret av veldig mange grunner. Jeg er også rimelig sikker på at han ville gjort en bedre figur på midtbanen, for Owello og Fevang var veldig dårlige defensivt. Jeg mente fra første spilleminutt at PBH i midtforsvaret var en dårlig idé, men Tørums offensive oppstilling med to spisser og Fevang på banen samtidig, forstod jeg tanken bak. Det var åpenbart en feil ting å gjøre, men det er mer etterpåklokskap.

Så har jeg heller ikke sagt at Start ikke var fryktelig dårlige og at det ikke var noen kollektiv svikt. Han sier også at Molde var gode, og de som kjenner Drillo vet at han er "king of understatements" når det gjelder positive vendinger. Poenget er vel at han ikke vil at noen skal ta av, og fordi han vil fremstå som enda mer intellektuell og avmålt. "Om Hoseth spiller som han gjorde i 1. omgang i dag (scoret tre mål), kommer han med i neste tropp". "Brasil er gode". Und so weiter.

Forøvrig er jeg helt uenig med deg at Goodson er ræva og Stokkelien ikke har talent.

geirwi
03-08-2009, 17:07
Forøvrig er jeg utvilsomt på MoffyDickov-fløyen når det gjelder Bruer Hansen. Jeg synes flyttingen av han var en større feilvurdering enn høyt press og "overraske Molde"-taktikken. (Selv om det er kombinasjonen som blir katastrofal). Defensivt forplantet problemene seg helt fra angrepsleddet: Fevang har den viktigste defensive rollen i angrepet. Han var borte, noe som svekket angrepet defensivt. Dette forplantet seg til midtbanen der Bruer var borte. Dette svekket betydelige, og gjorde jobben nesten umulig for forsvaret som også var svekket.

At Bruer var flyttet var etter min mening domino-brikken som gjorde at laget ikke hang sammen defensivt. Når Molde i tillegg var så presise og effektive, ble det så stygt som det gjorde.

Du har et veldig godt poeng her. Jeg har alltid ment at det er bedre å sette inn en junior som kanskje er en dårligere fotballspiller, men som kjenner posisjonen godt, enn å flytte rundt på en haug spillere - med det resultat at spillerrelasjoner forrykes og flere da ender opp med å spille i uvante posisjoner og med andre oppgaver.

Alladin Sane
03-08-2009, 17:42
Jeg er som mange andre her inne skeptisk til Tørums lagoppstilling og taktikk mot Molde, men synes vel også man må vurdere alternativene. Start gikk på banen for å vinne mot Molde. Tørum uttalte før kampen at marginene ville avgjøre. Nåvel. Det virker innlysende at Start ville kommet bedre ut av oppgjøret med å ligge lavt og kontre, men all den tiden denne stilen er uprøvd i Tørums snaue syv måneder i klubben, er det vel lite som tilsier at dette ville gitt poeng. Fadesen var jo at Start ikke evnet justere spillet underveis når målene haglet inn. Laget kom på banen for å redde ansikt i andre omgang, men endte opp med 3 nye baklengs, i tillegg til at Molde ble snytt for et straffespark, ett av dem sågar etter å ha prøvd å sette offsidefella på midtbanen uten press på ballfører.

Starts manglende evne til å justere underveis, vitner nok om at laget mangler ledertyper. Dette understrekes vel litt av at Starts landslagsaktuelle kaptein, og mannen som skulle erstatte Bruer på midtbanen forsvant ut av kampen i stedet for å ta tak og endre posisjonering. Å tape 1-8 uten verbale skyllebøtter og oransje kort tyder i mine øyne på en viss mangel på vinnermentalitet. Kun Freeman og Borgersen viste tegn som tydet på at de tok fornedrelsen personlig.

Når det gjelder laguttaket, har jeg forståelse for Tørums valg. Alternativene var kanskje ikke de beste. Jeg har knapt sett Espen Knudsen spille fotball, og tror vel neppe dette hadde vært kampen å debutere i for ham. Om det hadde spart laget for 3 baklengs, ville vel uansett skaden vært større for hans del. Og i mine øyne var vel eneste andre mulighet å trekke inn Freeman på stopperplass for å kjøre Hæstad på backen mot Diouf. Ikke noe drømmescenario det heller.

Forøvrig kan det være interessant å diskutere Moldes kvaliteter. Jeg mener det blir feil å hevde at Molde har et lavt bunnivå sammenlignet med Rosenborg. Molde sliter tidvis med å score på sjansene sine, men spiller stort sett alltid god fotball, og har vært spillemessig overlegne i mange av kampene de har avgitt poeng.

Jeg tror dog ikke de hadde hatt mye å stille opp med mot Arsenal, selv om Arsenal nok har et betydelig lavere bunnivå enn medaljelagene fra fjorårets engelske liga. Det meste er relativt, og det faktum at Moldes pansertrio utraderte Starts lettbente midtbaneduo, betyr ikke at de ikke ville blitt spist levende av Alonso, Gerrard og Mascherano. Jeg mener all erfaring tilsier at Molde ville slitt mot en middelmådig europeisk klubb, men respekterer at andre mener annerledes.

geirwi
03-08-2009, 22:23
Selv om alt kan skje i enkeltkamper pleier det ikke å være helt tilfeldig. Når RBK leverte sjokkresultater på slutten av 90-tallet fallt dette sammen med landslagets storhetstid og viste at norsk fotball holdt bra nivå.

Norsk fotball holdt ikke noe bra nivå den gang. Vi hadde nesten utelukkende utenlandsproffer på landslaget, så landslaget reflekterte på ingen måte den norske ligaen.

Husk også at Rosenborg i mange år var helt suverene i Tippeligaen og vant mange kamper med kalassifre. I 2007 derimot slo Rosenborg Valencia 2-0 både hjemme og borte samtidig som de endte på kun 5. plass i serien, hele 13 poeng bak Brann. Faktisk var de bare ett poeng fra å gå videre til kvartfinalen, men med sine syv poeng endte de på 3. plass og gikk inn i UEFA-cupen. Samme år slo Tromsø ut Galatasaray med seier hjemme og uavgjort i Istanbul. Brann på sin side slo ut Club Brugge, slo Dinamo Zagreb og spilt uavgjort mot Rennes og Hamburg. Det var kun 2007, så "sjokkresultater" kommer ganske hyppig når norske klubber er ute i Europa.

geirwi
03-08-2009, 22:58
Jeg mener det blir feil å hevde at Molde har et lavt bunnivå sammenlignet med Rosenborg.

Her synes jeg resultatene taler for seg selv. Molde tapte 0-3 hjemme mot VIF som ikke akkurat er Barcelona, 2-0 borte mot Brann og 1-2 hjemme mot Viking. Tre tap mot lag som ikke er blant de fire beste i følge tabellen. To av tapene ble påført dem hjemme, og to av kampene ble altså tomåls- og tremålstap.

Rosenborg på sin side har ikke tapt en eneste kamp, og vinner ikke i like stor grad med kalassifre.

Forøvrig er jeg veldig ofte enig i det du skriver, og jeg er selv såpass anal at jeg setter pris på bra grammatikk og flyt i språket, så du skal få skryt for det. Videre tør du tale mot vedtatte sannheter i stedet for å være papegøye som mange på forumet er. Det er mye mer interessant å lese andre vinklinger og syn på saker og ting enn politisk korrekt oppgulp.

Stig Hornnes
04-08-2009, 10:16
Norsk fotball holdt ikke noe bra nivå den gang. Vi hadde nesten utelukkende utenlandsproffer på landslaget, så landslaget reflekterte på ingen måte den norske ligaen.

I perioden fra 1998 til 2005 var det minimum 2 norske lag som kvalifiserte seg til UEFA-cupen hvert år, samtidig som RBK jevnlig kvalifiserte seg til CL. Molde kvalifiserte seg også det ene året. Norsk klubbfotball har aldri vært bedre, og selv om landsen ikke representerte ligaen så representerte det ihvertfall det gode arbeidet som var blitt gjort i norsk fotball.

Husk også at Rosenborg i mange år var helt suverene i Tippeligaen og vant mange kamper med kalassifre. I 2007 derimot slo Rosenborg Valencia 2-0 både hjemme og borte samtidig som de endte på kun 5. plass i serien, hele 13 poeng bak Brann. Faktisk var de bare ett poeng fra å gå videre til kvartfinalen, men med sine syv poeng endte de på 3. plass og gikk inn i UEFA-cupen. Samme år slo Tromsø ut Galatasaray med seier hjemme og uavgjort i Istanbul. Brann på sin side slo ut Club Brugge, slo Dinamo Zagreb og spilt uavgjort mot Rennes og Hamburg. Det var kun 2007, så "sjokkresultater" kommer ganske hyppig når norske klubber er ute i Europa.

Det er en stund siden Tromsø slo Galatasaray, nærmere bestemt høsten 2005. Brann tapte 0-1 hjemme mot Hamburg, men gjorde ellers en solid figur i UEFA cupen det året selv om "sjokkresultat" kanskje er en overdrivelse. Innsatsen til RBK var derimot sjokkartet, derfor må jeg gi deg rett i at det ikke er så lenge siden likevel. Trenden er likevel klar; fra å være representert i Europa hvert eneste år fra midten av 90-tallet og frem til 2005 var vi uten representasjon både i 2006 og i år mens det i fjor ble med Rosenborg sine stusselige 2 poeng i gruppespillet i UEFA cupen. Samtidig er landslaget snart tilbake på samme nivå som før Drillos første periode, og det med flest hjemlige spillere.

Alladin Sane
04-08-2009, 11:02
Her synes jeg resultatene taler for seg selv. Molde tapte 0-3 hjemme mot VIF som ikke akkurat er Barcelona, 2-0 borte mot Brann og 1-2 hjemme mot Viking. Tre tap mot lag som ikke er blant de fire beste i følge tabellen. To av tapene ble påført dem hjemme, og to av kampene ble altså tomåls- og tremålstap.

Takk for fine ord!

Mulig vi definerer begrepet bunnivå noe forskjellig.
Molde vant sjansestatikken 9-3 mot Vålerenga og 10-3 mot Viking. Over to 1-1-kamper mot Sandefjord viser sjansestatistikken 28-5 i favør Molde. Det er selvsagt ikke tilfeldig at Molde til stadighet mister poeng i kamper de dominerer fullstendig, men jeg tror det er ganske tilfeldig at poengtapene kom i akkurat disse kampene. Jeg tror ikke det er store forskjeller i prestasjonene Molde gjør i disse kampene sett i forhold til prestasjonene de har gjort i kamper de har vunnet. Derfor mener jeg, ut fra min begrepsforståelse, at det blir litt feil å si at Molde taper poeng på lavt bunnivå.

kaptein
09-08-2009, 20:38
Er vel liten tvil om at Molde er Norges beste lag. Nå blir RBK latterligjort på Røkkeløkka slik vi ble for en uke siden. RBK har hatt hellet med seg i noen kamper i årets serie blant annet så var vi best i hjemmekampen mot de men en offside som ikke dommer/linjemann så pluss ett lykkespark der ballen skifter retning gjorde at de vant en heldig seier. Vi vet at i de fleste kamper som Molde har mistet poeng i så har de vunnet sjasnestatistikken til de grader. Så kan dere forståsegpåere mene at ballen skal i mål og det er det laget som klarer det som pr definisjon er best. Molde var en helt annen klasse mot Start en det RBK var på Sør-arena. Håper virkelig at molde drar iland ett i år seriemesterskap for det fortjener de.

jensm
09-08-2009, 21:11
Molde er vel på god tur for tiden ja.

Det viser jo at 8-1 tapet kan svelges litt greiere, for akkurat nå er molde ganske mange hakk bedre enn hvilken som helst annet norsk lag noengang har vært! (Bortsett fra når Start ble europamester på Anfield etter å ha slått liverpool 3-2 på overtid!)

Tankcenter
10-08-2009, 20:01
Tror flere føler det litt lettere nå da Molde slo Rosenborg kraftig, men alikevell, det var jo" litt for mye" med Start da....

Enos
11-08-2009, 09:46
Det var deilig ja, det viser at det ikke bare var Start som var grusomt dårlige, men for å helle litt malurt i begeret så var i det minste RBK spillemessig på nivå med Molde frem til Annan ble utvist. Jeg vil ikke beskylde Start for å være på nivå med Molde i den kampen.

kompa
11-08-2009, 10:15
Ja, var en snodig kamp dette her. RBK vel så gode som Molde i 1 omgang før overkjørselen startet.
Håper virkelig dette Molde-laget klarer å ta igjen RBK, men har dessverre fint lite tro
på at de står distansen helt ut.

sureup
12-08-2009, 00:42
Var kanskje greit at dette (molde + viking kampene) skjedde mens jeg var på ferie i syden så jeg kunne drukne sorgene mine med 30+ grader og sol...

men men, håper gutta klarer å samle seg skikkelig til neste seriekamp.

jbasma
15-08-2009, 22:11
Jeg håper også Tørum vet hva han gjør nå. Plutselig ble det veldig tynt i rekkene.

PS: det er mye dokumentasjon på at et sunt kosthold samt fysisk aktivitet gir lavere sykefravær. Hvorfor tror du mange bedrifter vil få folk i aktivitet?

Det er også mye dokumentasjon at lange flyturer raskt kan føre til at man blir smittet av medpassasjerer, og selv bli syk. Det hjelper heller ikke at man får jetlag etter å ha krysset mange tidssoner