Se full versjon : Billettpriser
Besserwisser
12-09-2009, 20:38
Det er jo alltid en god del som sutrer over at det er for dyrt å se Start. Dette er ofte de samme personene som klager over at klubben ikke kan kjøpe flere og dyrere spillere - gå i dere selv.
Billigere billetter tror jeg ikke de vil røre i det hele tatt og grunnen er åpenbar. Den viktigste grunnen er at sørlendinger er treige og ikke nok gidder å gå på alle kampene.
Men for å illustrere dette for de som ikke gidder å finne frem en kalkulator.
Si det i dag kommer 8.000 på kamp a 200 kr.Halveres dette må det komme flere tilskuere enn det i dag er plass til - noe som i seg selv sier at blir tap.
Kuttes summen til 150 kroner billetten må det komme 10.000 bare for å få samme antall.
Jeg tror aldri i verden at 2.000+ mennesker tenker at de gjerne skulle på kamp hadde det bare kostet 50 kroner mindre annenhver uke.
Sett heller opp prisene med 100 kroner - større tro på at de som er der i dag også vil komme med 100 kroner mer i potten. Resten vil følge etter når resultatene er knallbra og positiviteten er på topp.
Frem til da: Mobiliser hele slekta og alle dere kjenner og møt opp. Vi kan jo ta medalje i år for svingende.
Besserwisser
13-09-2009, 04:11
Exactly my point.
Aldri kom her og be om nye spillerkjøp med en slik holdning.
Exactly my point.
Så hvorfor har Start gått ut offentlig og sagt det blir billigere å gå på kamp neste år?
Jo, fordi at DE, i morsetning til deg driver butikk :)
Jada, senk prisene og du må ha flere besøkende for å tjene like mye på billettinntekter. Men du glemmer vesentlige ting. Kiosk og supporter-effekter. Er mer sannsynlig at en er mer raus med pengene der, om du føler billetten var billig.. Og da blir fort den sparte femtilappen til brukte hundrelapper!
Nordmenn er en rar rase :)
Sparer 10 kroner på finne den billigste bensinen, og kjører gjerne 20 minutter bare for det. Og da feirer de sannelig med en pølsemeny i slengen!
frankieboy
13-09-2009, 05:21
Exactly my point.
Latterlig paastand.. Jeg mener det er altfor dyrt paa SQr Arena, med tanke paa hvor lett tilgjengelig det er aa se kampene paa TV/internet. Fordi jeg mener det kan jeg ikke be om at klubben skal faa inn nye spillere? Jeg tror Start TJENER paa aa sette ned prisene og jeg skal prove aa beskrive saa godt jeg kan her.
I aar har vi et gjennomsnitt paa ca 7000? (er usikker paa tallet, men det er ikke viktig).
En god del av disse er sesongkort, og det er helt klart flere kamper der det virker som det er langt mindre folk enn tilskuerantallet sier.. Dette skyldes at endel trofaste tilskuere kjoper sesongkort. Start har forresten sagt at endel av grunnen til at de gaar i tap er at det er de billigste sesongkortene og enkeltbillettene som kjopes!! Hva slags signal er dette?
Jo, mange gaar paa kamp, men kjoper de billigste billettene fordi de ikke har raad eller tar seg raad til aa sitte paa bedre plasser.
Tilbake til snitt-tallet... Hvis man har i snitt 7000 offisielle tilskuere - hvor kanskje 2000 er folk som har kjopt billige sesongkort (f.eks Menigheden) og kanskje ytterligere 2000 er billige billetter paa kortsidene. Pga det er billigere med sesongkort, saa vil jeg tro at gjennomsnittlig pris paa disse 7000 er kr 150... (ren gjetting)
Her skal det sies at det trolig bare er 5000-6000 av disse 7000 som moter opp av forskjellige aarsaker. Derfor virker det veldig glissent og folk faar en folelse av at det er lite folk og ergo mindre stemning.
Jeg vil tippe (igjen hva jeg tror) at hvis Start hadde satt ned billettene til kr 100 for voksne og 50 for barn paa kortsidene og det dobbelte paa langsidene (medberegnet billigere sesongkort) saa tipper jeg vi hadde solgt i snitt opp mot 10 000 billetter. Da hadde det vaert lettere for familier aa gaa, det vil naerme seg prisene til internet/tv og det er INGEN tvil om at folk flest heller vil se kampen live enn paa TV hvis prisen er tilnaermet den samme.
La oss si at 10 000 mennesker betalte 100 i snitt, saa faar vi totalt inn 1 mill hver kamp.
Med 7000 som betaler 150 i snitt faar vi inn: 1 050 000 hver kamp.
Men saa maa man ogsaa regne med at disse 3000 (kanskje opp imot 5000) ekstra tilskuerne legger ned endel penger i polser, brus, kaffe, supporterutstyr og andre ting. Hvis det er 3000 ekstra og de legger ned i snitt 20 kr hver, saa er dette 60 000 kroner og man har mer inntekter enn ved 7000 betalende. I tillegg til dette vil nok sponsorinntektene (iallefall for neste sesong) okes ved at man kan dokumentere et snitt paa naermere 10 000 tilskuere enn at det kommer 5000-7000 tilskuere, og saa faar alle de som kommer en bedre opplevelse paa stadion. Alltid mye mer morro med en full stadion med god stemning enn en halvglissen stadion med lite stemning. Da er sjansen storre for at de kommer tilbake neste kamp igjen..
Poenget mitt er at det er mange faktorer som spiller inn, og kjorer Start videre med samme priser som naa tror jeg det vil bli enda faerre folk neste sesong. Pga tilgjengeligheten paa internet og TV saa velger folk sofaen hvis det er for kostbart, men er prisene lavere tror jeg mange heller onsker seg opplevelsen ved aa vaere paa arenaen selv.
Blir ren spekulasjon selvfolgelig, men det er iallefall min mening.
Helt til slutt. Jeg tror ikke mange tenker at de maa betale dyrere billetter for aa finansiere nye spillere. Da tenker de nok heller paa at de dyre billettene de betaler for er med aa gir Ole Martin Aarst 2 mill i lQnn - selv uten aa spille! Dette er noe klubben heldigvis tar tak i, men det blir feil at den vanlige publikummer skal betale for lQnnsfesten, og det viser seg naa i interessen!
Startgass
13-09-2009, 10:39
Greit at det skal være 320,- på midten av langsiden,men at det skal være like dyrt helt bort til svingen da må jeg bare stille et spørsmålstegn ?.
Sett ned prisen.Få utvidet familliefeltet over menigheden enda mer.
Er ikke så god med tall og regnskap og sånt,men vet vertfall at Start tjener på at det kommer 2 000 flere på kamp bare med at billettprisen senkes med 100,-
Men det viktigste av alt,Start spiller bra fotball.Noe som de gjør!
Besserwisser
13-09-2009, 10:40
At Start vil ta igjen det tapte ved lavere i billettinntekter i økt salg av kiosk- og skjortsalg nekter jeg å tro. Så langt har jo supportersalget vært så elendig at butikken er lagt ned og pølsesalget har vel vært så herlig at det har blitt otsourcet.
Hvorfor Start skal kutte prisene skjønner jeg ikke, men jeg er helt sikker på en ting og det er at de garantert vil tape på det. For så mange tusen som sitter vippende på gjerdet om de skal på kamp eller ikke basert på pris finnes det ikke i kristiansand.
Greit at det skal være 320,- på midten av langsiden,men at det skal være like dyrt helt bort til svingen da må jeg bare stille et spørsmålstegn ?.
Det er et godt poeng, så dersom det bare er her prisene skal kuttes gir det litt mer mening.
Stig Hornnes
13-09-2009, 17:36
Dette er et høyst mangelfullt regnestykke Besserwisser. Mange andre faktorer spiller inn enn akkurat inntektene på billettsalget, uten at jeg gidder å ta bruke tiden min på å ramse de opp nå.
Tankcenter
13-09-2009, 22:17
Det er sikkert flere grunner til at publikum svikter, billettprisene er klart en av dem, Tv`en må ta sin del og sist men ikke minst om det er fotball med god underholdning. Vi må ikke undervurdere prisen på billettene, klart det har endel å si. Av andre inntekter er det mye å hente på kiosksalg. Hadde dette vært mer effektivt/profft hadde flere handlet der. Alle forstår at når man har 15 min pause så bør det gå unna. Har prøvd å kjøpe noe, men makan til klønete greier, sikkert flere enn meg som har opplevd dette.
frankieboy
23-09-2009, 15:13
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article150991.ece
Ser ut som Start offentliggjor billettprisene i morra, og at de blir senket betydelig. Det haaper jeg virkelig stemmer, for jeg tror Start maa gjore dette saa billig at masse sesongkort blir solgt ut og at det igjen er fare for at folk ikke faar billett paa kampene. Vet at Mediaavtalen odelegger, men jeg tror ennaa at mange flere vil ta turen hvis billettprisene er mye rimeligere - saerlig paa sesongkort!
Er spent paa hva de kommer med. Vil tro at det kommer et stort felt med hyggelige familiepriser, men ogsaa at det blir betydelig billigere rundt hele banen - kanskje bortsett fra midt paa langsidene! Vil tro at prisene paa langsidene naermest kortsidene vil bli satt endel ned, for det er feil at disse skal betale like mye som midt paa langsiden.
Uansett tror jeg dette er et bra og viktig tiltak for aa faa flere folk paa kamp!
Håper du har rett frakieboy, men tror det ikke.
Hyggelige familiepriser har vi idag. Kr 83 pr kamp er vel ikke så mye å si på...
Vet at det krever sesongkort, men er vel også familiepriser til 4-500 på markedet.
Tror heller på dette med å gjøre Start mere synlig. Ta en mann som Ole M Årst.
En kjernekar. Ble vel valgt til årets navn i Tromsø by et år. Bl a for hans engasjement utenfor banen. Har Start dradd nytte av hans person de siste 2 år ? Brukt han mot sponorer/supportere etc. Mulig de har gjort dette, men i alt for liten grad. Kan virke at han stort sett har satt på sykkelsetet.
Start hadde et kjempearrangement lørdag for minigheden. Trente sammen med gutta, men Minigheden har allerede løst billetter. Hva med å besøke skoler etc. Enda større oppmøter i kvaderaturen/sørlandssenteret.
Enig med de som sier at Start må spille mere attraktiv fotball enn det som er blitt vist siste halvdel. Må i det minste se blod og svette.
Å få tillitt blant befolkningen betyr også at Start må få orden på økonomien. Slik det er idag tror jeg at økningen ved lavere billettpriser kun vil gi marginal effekt. Nå skal det sies at ikke Fevennen har gitt nevneverdig "dra-hjelp"....
Blir spennende å se fevennen i morra.. Sitat Tørum: "Jeg mener faktisk at noen av billettene blir billigere enn de burde, sier Tørum.."
Spennende spør du meg.. Men med tanke på et budsjett på rundt 70 mill, og kraftige nedskjæringer sier dt seg selv at inntektsiden også kan være lavere, mao. det ligger i kortene. Men spørsmålet blir altså hvor "billig" det blir..
Besserwisser
24-09-2009, 02:32
Er det mulig...
Dere er en haug med ikkebetalende superlatterlige klagefanter.
Mitt poeng er at Start vil tape massivt på å sette ned prisene - det vil de også til neste år dersom de gjør det. Til tullungene som tror at 1000 ekstra på tribunen tilsvarer 10.0000 ekstra pølser - merverdi får du ikke i billettsalg. period!
Går prisene ned må dere sørge for å skaffe tilsvarende mengde billetter selv pluss for at dere vinner. Dustekamp - kino til 500 med fam er greit, men ikke start?
Prosjekt dømt til å tapes - håper start setter opp prisene - mesteparten av de som skriver her MØTER ALDRI OPP UANSETT.
OG DERMED STÅR OGSÅ MITT POENG VED LAG. KJØPER DU IKKE SESONGBILETT OG DU KANSKJE BOR I UTLANDET, ELLER AT DU KANSKJE IKKE HAR TID.
HOLDE KJEFT NÅR DET KOMMER TIL SPILLERSALG: DERE TELLER IKKE I DET HELE TATT. DERE KAN SI HVA DERE VIL, MEN DERE ER VERDILØSE SUPPORTERE.
Så dersom noen ikke er enige med deg, så er de verdiløse?
Snakk om å konkludere på syltynt grunnlag.
Jeg synes det er for dyrt. Jeg har hatt sesongkort i flere år, men ikke i år. Grunn: det er for dyrt.
Dersom 10 stk betaler 100 kr hver, blir summen 1000kr inn. Dersom 20 betaler 50 kr hver blir summen 1000 kr inn. Dobbelt så mange på kamp med samme GARANTERTE inntekt er bra. Ved en slik modell kan vi risikere følgende:
-Det blir flere folk som interesserer seg for start.
-Det kan i hvert fall ikke bli solgt mindre i kioskene enn før.
-Det vil da bli dobbelt så mange som er potensielle kunder til supportereffekter
-Dobbelt så mange tilskuere på kamp vil gi administrasjonen bedre kort på hånd når nye sponsorer skal overtales.
Det eneste aberet er at de fortsatt kommer et snitt på 8300 tilskuere selv med lavere billettpriser, men da er løpet kjørt nesten uansett.
Det sies at billett prisene vil bli på 100,- for barn og 150,- for voksne på kortsidene og i svingene. På langsidene 150-200,- for barn og 200-250,- for voksne. Skal visst være blant eliteseriens billigste billetter.
Dagens nyhet er at styret i Start sannsynligvis skal bestemme billettpriser ikveld.
Administrasjonen i Start har laget et forslag til priser som skal godkjennes av styret. Etter det jeg har hørt så skal alle klubbene komme med priser for neste år samtidig så det kommer nok ikke priser enda men det går mot en kraftig reduksjon. I tillegg så jobbes det med en fast pris for bortesupportere sånn at det ikke er noen som er dyrere/billigere enn andre.
Billettprisene skulle i utgangspunktet vedtas på styremøtet til Start Toppfotball i kveld. Det ble ikke gjort.
- Det skal jobbes videre med den saken, sier Skisland.
- Vi har jobbet med budsjettet, men ikke vedtatt noe. Det arbeidet vil vi fortsette med i ukene og månedene som kommer, sier Jakobsen.
- Lanseres når kampanjen er klar
- Hvorfor ble ikke prisene vedtatt i dag?
- De vil vi lansere når kampanjen er klar. Jeg kan ikke si noe mer før vi har vedtatt noe, men alle i administrasjonen og i styret er opptatt av å få flere folk på Sør Arena, sier Jakobsen.
I bunnen av FVN saken om Rune
Det sies at billett prisene vil bli på 100,- for barn og 150,- for voksne på kortsidene og i svingene. På langsidene 150-200,- for barn og 200-250,- for voksne. Skal visst være blant eliteseriens billigste billetter.
Nå vil jeg ikke si noe om prisene, men om vi blir et av Tippeligaens billigste lag gjenstår jo og så. Du må huske at de fleste klubber har slitt i år - noe som helt sikkert får utslag i prisen for flere klubber en vår.
Dessuten er det meget positivt om det nå blir en standard for bortesupportere (hvis dette stemmer). Det viser at NSA's arbeid endelig har ført til resultater.
Billettprisene er rett rundt hjørnet, er bekreftet. Da er det bare å vente i spenning!
Billettprisene er rett rundt hjørnet, er bekreftet. Da er det bare å vente i spenning!
Hva menes med rett rundt hjørnet?
frankieboy
15-10-2009, 16:25
Det er spennende aa se hvor lavt de gaar.
Haaper uansett at det blir STOR respons fra folk,og at det beviser at prisene har vaert en av grunnene til at folk ikke har kjopt sesongkort denne sesongen!
Prisene er sendt alle med sesongkort.
Prisene er sendt alle med sesongkort.
Pr post, eller mail? Vi har ikke fått noe?...
Blir sendt i dag eller i morgen og det går vel på både mail og post.
Fått det på mail jeg.
Legger det som vedlegg her.
Veldig bra priser!
aljahnsen
15-10-2009, 21:10
Er sendt på mail til dem med sesongkort, noen vil få det sendt i post også, da Start har fått mange i retur, pågrunn av mange av mailene ikke har gyldige lenger ;)
Veldig bra priser :)
Rolling stones
15-10-2009, 22:34
Da håper jeg virkelig Frankieboy og resten av kritikerene her inne har rett angående prisene..
For om de har rett bør det minst selges 8-10 000 sesongkort, og det er jo selvfølgelig konge:-)
Her er det bare å hylle Start for endelig å ha gjort noe med prisene! Prisen for Menigheden er kr. 1200,- det er en virkelig god deal. Selvfølgelig, her kan det diskuteres med gratispassasjerer, og at man uansett burde betalt hva den enn ville ha kosta osv.. MEN, start gjør noe med dette nå, og det er bra!
Rolling stones
15-10-2009, 23:22
MEN, start gjør noe med dette nå, og det er bra!
Joda, det er bra..
Men hvis ikke dette medfører en dobling av salget, bør de snares sette opp prisene igjen til et normalnivå!
De solgte tross alt 7000 sesongkort til en pris som var sånn gjengs over ca 50% høyere i 2007.
Besserwisser
16-10-2009, 06:57
Tro meg - det vil garantert ikke bli solgt så veldig mange flere tusen billetter at de tjener på dette. Er ikke prisene det har stått på så Start vil komme tapende ut- vent og se.
Stig Hornnes
16-10-2009, 08:19
Joda, det er bra..
Men hvis ikke dette medfører en dobling av salget, bør de snares sette opp prisene igjen til et normalnivå!
De solgte tross alt 7000 sesongkort til en pris som var sånn gjengs over ca 50% høyere i 2007.
2007 var ikke et normal-år og kan umulig brukes som utgangspunkt.
Veldig bra at Start gjør noe med prisene. Tilskuertallene i år har vist at de var for høye. En prisreduksjon sender et positivt signal ut til folk som jeg tror medfører mer folk på kampene. Men kanskje enda viktigere blir det at flere vil velge å sette seg på langsidene, og dermed kan faktisk Start oppleve at snittprisen per solgte billett blir like høy eller høyere enn i år likevel.
Spennende at de velger fritt setevalg på begge kortsidene og i svingene. Noen som vet om du kjøper "kortside/svingbillett" så gjelder dette over alt på kortside? eller må man kjøpe billett på et felt, og så finne plass på det feltet?
Dette var veldig bra nyheter.
Nå håper jeg bare at de innfører salg via faktura og ikke kontant. Da skal jeg kjøpe sesongkort tvert - selv om jeg garantert ikke kommer til å spare penger på det pga reiseavstand til kamp.
Dette var veldig bra nyheter.
Nå håper jeg bare at de innfører salg via faktura og ikke kontant. Da skal jeg kjøpe sesongkort tvert - selv om jeg garantert ikke kommer til å spare penger på det pga reiseavstand til kamp.
Hvis noen ønsket faktura så skulle ikke det være noe problem etter det jeg har hørt. Ta kontakt med Halla halla.svansdottir@ikstart.no så ordner det seg nok.
aljahnsen
16-10-2009, 12:04
Er bare å skaffe seg sesongkort allerede, veldig gode tilbud på sesongkort til neste år. Håper mange benytter seg av tilbudene. Bli med å fyll Sør Arena i 2010, er så sykt mye mer stemning og artig å gå på kamp når det er fullt trøkk fra tribunen og fulle tribuner ;)
frankieboy
16-10-2009, 14:10
Da håper jeg virkelig Frankieboy og resten av kritikerene her inne har rett angående prisene..
For om de har rett bør det minst selges 8-10 000 sesongkort, og det er jo selvfølgelig konge:-)
Tviler på at man selger opp mot 10 000 sesongkort, men at man kommer vesentlig høyere enn de 3000 (eller hva det nå var) de solgte denne sesongen er jeg overbevist om..
Som noen andre sier: Du kan ikke ta utgangspunkt i 2007. Da var det ikke det samme tilbudet på nett/betal-tv/tv som nå og man fikk "ny-stadion-effekten" der Start på forhånd gikk ut og skrøt uhemmet av det nye anlegget og varslet om at det kom til å bli utsolgt i mange kamper osv osv. Dette gjorde at folk betalte en overpris for dette produktet, og sesongen etter så visste folk at ingen kamper ville bli utsolgt og mange valgte å bare kjøpe enkeltbilletter.
Jeg tror - som du påpeker Rolling Stones - at Start har gjort det rette her, og håper virkelig at Sørlendingene nå handler. Dette er et modig trekk av Start, og jeg håper at med litt mindre prisforskjeller fra å dra på stadion og det å sitte hjemme i stua, at langt flere tar turen på kamp! Løp og kjøp!!!!
Her skal Start ha for forsøket. Veldig bra initiativ, MEN er sikker på at ikke dette vil ha effekt. Er den store stygge medie-avtalen som må ta hovedskylden for frafallet blant publikum. Nå skal det jo sies at klubbene har fått bra betalt for denne, men vi har nok alle bommet fælt på at dette ville gi så store konsekvenser på arenaene rundt forbi.
Nei, klubben må vise at den kan drive på en forsvarlig måte. Ta steg for steg og opprette troverdigehet blant folket. Ikke høre på alle som sier kjøp !!
Det viktigste er selvsagt å få våre venner på Fiskåtangen med på laget !!!
Ta tiden til hjelp. Føler vi er på god vei mtp den opprensingen som er foretatt i administrasjonen. Ny eier har vi fått, så det ser riktig så lyst ut tror jeg.
Er ikke negativ, men å tro at billettprisene gjør at folk gå mann av huset, er å tro på julenissen.
Bra priser, men noen som vet om det kommer noe halvsesongskort? Reiser bort neste høst...
Bra priser, men noen som vet om det kommer noe halvsesongskort? Reiser bort neste høst...
Tviler på det.
Dette ble sagt, når halvårskortet ble lansert:
Dette er ikke noe vi har tenkt å fortsette med, men det er noe vi gjør i en ekstraordinær situasjon, for å prøve både å bedre økonomien og for å prøve å øke tilskuertallet, sier Skisland.
http://ikstart.no/ArticleArchive.aspx?m=392&amid=488710
frankieboy
16-10-2009, 17:41
Kjop sammen med noen.. Du tar forste del, og noen andre tar de siste 6-7 kampene.. Sikkert noen som kommer hjem fra studier eller noe annet i sommer, evt et familiemedlem eller venn som er med aa deler...
Rolling stones
17-10-2009, 13:40
Tviler på at man selger opp mot 10 000 sesongkort, men at man kommer vesentlig høyere enn de 3000 (eller hva det nå var) de solgte denne sesongen er jeg overbevist om..
Det ble solgt 4300 sesongkort i år, og for å forsvare prisnedgangen må Start nå få et snitt ifra årets ca 8400 til 11 000 i snitt til neste år for at dette skal gå i brake-even!
Ingenting er bedre enn at du har rett.. Men jeg er nok desverre fortsatt tvilende til et snitt på 11 000.
Start trenger vel ikke like mye inntekter på billettsalg neste år, som i år? Budsjettet går jo ned med 35 millioner, da trenger man jo ikke like mye inntekter som før!?
Rolling stones
17-10-2009, 17:35
Start trenger vel ikke like mye inntekter på billettsalg neste år, som i år? Budsjettet går jo ned med 35 millioner, da trenger man jo ikke like mye inntekter som før!?
Selvfølgelig trenger man hver eneste inntektskrone man kan få uavhengig av budsjettet.
Poenget til alle som har skreket om lavere priser, er at det da vil komme flere på kampene, og følgelig vil Start tjene på nedsatte priser. Og med denne prisnedgangen må Start få drøye 11000 i snitt for at denne prisnedgangan skal kunne forsvares rent økonomisk mot dagens 8400!
Håper de også får rett, selv om jeg aldeles ikke har noen forhåpninger om å oppnå dette. Får vi med disse prisene et snitt på 9000 til neste år, har denne prisnedgangen vært en katastrofe for Start!
Startgass
17-10-2009, 17:55
Nokså greie priser dette,særlig sesongkort.Nå håper jeg bare at ikke prisene på enkelbillettene forandrer seg i løpet av sesong,230,- i Menigheden nå hva er det godt for?
Angrer på at jeg ikke har sesongkort for denne sesongen har vært på mange flere kamper en det jeg hadde trodd.
Besserwisser
17-10-2009, 19:48
Nå håper jeg i hvert fall at de setter opp prisene på enkeltbilletter slik at man ikke må snitte inn 11.00 - for ellers blir det enda et år med durabelig underskudd denne gang grunnet billigere billetter.
Nå håper jeg i hvert fall at de setter opp prisene på enkeltbilletter slik at man ikke må snitte inn 11.00 - for ellers blir det enda et år med durabelig underskudd denne gang grunnet billigere billetter.
De må jo for all del ikke senke prisen på disse billige billettene til kr. 320,-.... Er jo alltids utsolgt der!
Utgangspunktet er 20% reduksjon i prisene.
"Ingen billetter blir dyrere enn de var i 2009, og de aller fleste blir rimeligere." - ikstart.no
Litt i tvil om prisene her er med "papiravgift" som det heter. For da er i tilfelle den nevnte kr.320,- billetten verdsatt til kr. 290,-. Om dette er negativt, da snakker du evt. på tom hjerne :) Men! Om enkelt billetten på familiefeltet er satt ned kr. 30,- vil det bety at jeg ikke sparer kr. 600 på kjøpe sesongkort, men kr. 300,- da jeg bruker startkort som billett. Hvilket økonomisk virker litt kort-tenkt for meg. Men, forhåpentligvis så øker iallefall frammøtet.
kilde: http://www.ikstart.no/articlelistwide.aspx?m=139&amid=490546
frankieboy
18-10-2009, 15:25
Selvfølgelig trenger man hver eneste inntektskrone man kan få uavhengig av budsjettet.
Poenget til alle som har skreket om lavere priser, er at det da vil komme flere på kampene, og følgelig vil Start tjene på nedsatte priser. Og med denne prisnedgangen må Start få drøye 11000 i snitt for at denne prisnedgangan skal kunne forsvares rent økonomisk mot dagens 8400!
Håper de også får rett, selv om jeg aldeles ikke har noen forhåpninger om å oppnå dette. Får vi med disse prisene et snitt på 9000 til neste år, har denne prisnedgangen vært en katastrofe for Start!
Rolling: Skulle vi få et snitt på 9000 er det slettes ingen katastrofe for Start. Som vi har sagt tidligere, så medfører flere tilskuere flere andre positive ting. Man får mere salg i kiosker, sponsorene får mer valuta for pengene - og dermed blir det mer attraktivt å sponse Start på Sør Arena. Folk som kommer får en bedre følelse ved at det er mange folk der og ergo større stemning og det ser bedre ut på TV - i forhold til 6000-7000 tilskuere som vi stort sett har nå.
Jeg tror også at med disse lave prisene får man flere av "de som sitter på gjerdet - og som til slutt havner i sofaen" da det nå blir mindre forskjell i pris for å se kampene på stadion og se de i stua.
Men man har ingen garanti så det KAN slå ut feil for Start, men jeg mener det er helt riktig å gjøre dette nå. Jeg har sett på andre forumer at folk flest applauderer dette tiltaket til Start, og tror at også deres klubb kommer til å følge etter!
Hadde man ikke forsøkt dette nå, så hadde man aldri fått svar på dette spørsmålet. Jeg tror og håper at Sørlendingene liker dette tiltaket og at mange flere kjøper sesongkort!
Og til slutt: Som Simen sier så justerer Start ned budsjettet og dermed er de ikke så avhengige av publikum som tidligere. Nå har de "råd" til at det bare kommer 9000 i snitt... MEN selvfølgelig håper de - som oss - på at vi får et snitt godt over 10 000 tilskuere kommende sesong.
Stig Hornnes
20-10-2009, 08:52
Det ble solgt 4300 sesongkort i år, og for å forsvare prisnedgangen må Start nå få et snitt ifra årets ca 8400 til 11 000 i snitt til neste år for at dette skal gå i brake-even!
Ingenting er bedre enn at du har rett.. Men jeg er nok desverre fortsatt tvilende til et snitt på 11 000.
Det er bare ett av flere mulige scenario. Et annet sannsynlig scenario er at billigere billetter gjør at flere tar seg råd til å sitte på langsiden, som tross alt koster mer enn billettene har gjort på kortsidene og i svingene. Om dette skjer kan Start oppnå høyere snittpris per solgte billett selv om prisene er senket med 20 prosent. Jeg sier ikke at det kommer til å skje, men det er da minst like sannsynlig som noe annet! For hvem vil ikke egentlig sitte på langsiden?
Det er dessuten et poeng at ikke alt innenfor fotball nødvendigvis skal handle om kroner og øre. Jeg vil selvfølgelig ikke at Start skal tape penger på å redusere prisene, men det er også et poeng at merkevaren Start blir betydelig bedre med 10 000 på tribunene enn 7 000. Om det ikke nødvendigvis betyr økte inntekter, eller kanskje betyr en liten nedgang isolert sett, så tror jeg uansett at det vil bety store synergieffekter. Men for å presisere, jeg tror Start kommer til å tjene på reduserte priser.
frankieboy
20-10-2009, 14:21
Det er bare ett av flere mulige scenario. Et annet sannsynlig scenario er at billigere billetter gjør at flere tar seg råd til å sitte på langsiden, som tross alt koster mer enn billettene har gjort på kortsidene og i svingene. Om dette skjer kan Start oppnå høyere snittpris per solgte billett selv om prisene er senket med 20 prosent. Jeg sier ikke at det kommer til å skje, men det er da minst like sannsynlig som noe annet! For hvem vil ikke egentlig sitte på langsiden?
Det er dessuten et poeng at ikke alt innenfor fotball nødvendigvis skal handle om kroner og øre. Jeg vil selvfølgelig ikke at Start skal tape penger på å redusere prisene, men det er også et poeng at merkevaren Start blir betydelig bedre med 10 000 på tribunene enn 7 000. Om det ikke nødvendigvis betyr økte inntekter, eller kanskje betyr en liten nedgang isolert sett, så tror jeg uansett at det vil bety store synergieffekter. Men for å presisere, jeg tror Start kommer til å tjene på reduserte priser.
Bra skrevet, og helt enig.
Bra skrevet, og helt enig.
Ganske så uenig, om bilettene koster 2000 eller 2500 kr for en sesong tror jeg folk er likegyldige til når man kommer til helheten...
I år er det kjernen av supportere som har handlet ses kort...ser ikke noooen som helst grunn til at flere folk kjøper sesongkort neste år. Det eneste det kommer ann på er om start gjør en bra pre sesong. Gjør de det...vinner en god del kamper og får tilbake en fredrik eller doffen vil man se sesongkortene flyr ut av starthallen...å da driter man vel i om det koster en 5oo lapp mer, hallo...hva er en 500 lapp idagens samfunn?
En lørdag på byen?
Stig Hornnes
23-10-2009, 10:26
Ganske så uenig, om bilettene koster 2000 eller 2500 kr for en sesong tror jeg folk er likegyldige til når man kommer til helheten...
I år er det kjernen av supportere som har handlet ses kort...ser ikke noooen som helst grunn til at flere folk kjøper sesongkort neste år. Det eneste det kommer ann på er om start gjør en bra pre sesong. Gjør de det...vinner en god del kamper og får tilbake en fredrik eller doffen vil man se sesongkortene flyr ut av starthallen...å da driter man vel i om det koster en 5oo lapp mer, hallo...hva er en 500 lapp idagens samfunn?
En lørdag på byen?
Da vil jeg minne om at tidvis strålende spill og god poengfangst ikke resulterte i økt salg i vår. Hverken sesongkort eller enkeltbilletter. Men jeg er jo enig i at sportslige resultater og profiler i laget betyr mer enn pris. Om produktet er bra nok betaler folk prisen det koster. Nå er vel mye av poenget her at Start ikke er et stabilt topplag, men et heislag.
Start har etter mitt skjønn hatt behov for å senke prisene for å få en positiv stemning rundt klubben slik at flere ønsker å gå på flere kamper på tross av litt motgang. Man kan kankje si at det handler litt om å bygge kultur for å gå på kamp, noe man har lykkes med i Stavanger og Ålesund men mislyktes med i Kristiansand. Prisene har slik jeg har opplevd det skapt mye dårlig stemning, og da er det et argument for å gjøre noe med det. Akkurat denne argumentasjonen blir kanskje litt på siden, men jeg synes det er relevant likevel.
Giovanni
23-10-2009, 14:58
Om man sparer en hel 500 lapp så har i utgangspunktet ikke det så mye å si for folk flest.
Men hos mange, og da ofte de som ikke er mest engasjert, så ligger det en liten mental sperre på hvor mye de gidder å betale for å se overbetalte idrettsutøvere, som ikke nødvendigvis alltid presterer i forhold til hva det koster å se dem.
Spesielt når medieavtalen har gjort det mulig å se alle kampene til en langt rimeligere pris.
Så den 500-lappen i forskjell kan faktisk utgjøre en del forskjell, da den hos mange kan utgjøre at 2.000,- faktisk er greit å betale for sesongkort. Altså mentalt sett!
Jeg kan aldri i min villeste fantasi se at snittet plutselig vil bikke 10.000 neste år, men om det blir 9.000 så vil det skape mer blest enn hva dagens situasjon gjør. Flere tilskuere, flere sponsorkroner kan Start kreve. Høyere vil også inntektene fra kiosk, og shopen bli.
Prisene norsk fotball har i dag kan ikke forsvares på noe som helst fornuftig måte. Da sett ut i fra hva man får igjen.
Startgass
23-10-2009, 16:29
Tilskuertallet går opp men hvor mye?
Når RBK,Viking,Vålerenga gjester Sør Arena så ser jeg for meg over 10.000 på Sør Arena,men hva om andre lag som er i bunnen av tabbellen kommer på Sør Arena?Da tror jeg det ikke kommer så mange tilskuere.
2.000 mer i snitt i 2010-sesongen.
Besserwisser
24-10-2009, 02:05
Mange av dere her er helt rotete i hodet.
Fotball med sesongkort er meget billig underholdning slik det er i dag.
For de av dere som er i tvil sjekk her:
Rundt 500 kroner for å se en komiker her: http://www.latter.no/show/
Omalg et laken for å spise og se på noen dustet svensker her :http://www.wallmans.no/no/Default.aspx?gclid=CNKm__6v1J0CFUeK3god80orrw
Vel 500 spenn å følge en seanse på operaen i oslo (hvor mer enn halve billetten er subsidiert) http://www.operaen.no/Default.aspx?ID=27362
Vel 100 spenn per kino
osvosv
At dere kan tro at det å sende inn flere gjerrige mennesker vil skape eufori i det som allerede er hardt pressede pølsekøer er for meg en gåte. De som kommer til slutt grunnet lavere priser er jo de siste til å kjøpe pølser.
I dagens annonsemarked er det heller ikke noen logikk i 10.000 på stadion eller 10.000 tomme seter. Annonseprisene faller uanfaensett.
Jeg står bombastisk ved inngangen til denne tråden: Klager dere på billettprisene kan dere faen ikke leve med å klage på at stallen ikke forbedres..
Det er tross alt deres skyld at vi i beste fall må spille med de samme folka som i fjor!
Besserwisser
24-10-2009, 02:10
PS: Jeg håper i hvert fall at Start i år gjør det såpass gunstig å kjøpe sesongbilletter at de hever prisen betraktelig - gjerne 30-50 kroner - per vanlig billett.
På den måten trenger de nødvendigvis ikke komme så dårlig ut av det samtidig som laget kanskje kan beholdes/styrkes.
frankieboy
24-10-2009, 05:41
Jeg står bombastisk ved inngangen til denne tråden: Klager dere på billettprisene kan dere faen ikke leve med å klage på at stallen ikke forbedres..
Det er tross alt deres skyld at vi i beste fall må spille med de samme folka som i fjor!
Jeg har klagd på billettprisene, men det er fordi jeg tror Start kommer bedre ut av det ved å tilby lavere billettpriser, og ergo får mer penger i kassa. De får flere som kommer på stadion, de har et bedre produkt for TV-kamper (med mye folk rundt banen) og sponsorer får mer valuta for pengene, så selv om Start kommer likt eller faktisk taper noen billettkroner så er effekten stor på andre måter, så lenge det kommer endel flere i snitt på kampene enn nå.
Til slutt: Du sier det er vår skyld at vi i beste fall må spille med samme folka som i fjor.. Hva med laget vi har hatt i år? Skal vi kvitte oss med alle de nye spillerne vi fikk fQr denne sesongen?
Må vi spille med samme gjengen som vi har hatt i år, er det ingen krise i det hele tatt. Det er tross alt det laget som vant på Lerkendal, vant på Skagerak, vant i Stavanger og på Ullevaal mot VIF... Det er et av lagene som har scoret flest mål, og som har en av de yngste stallene i Tippeligaen, og som trolig vil blomstre enda mer i 2010.. Så skulle det skje at vi ikke kan forsterke noe saerlig, så tror jeg allikevel på en god sesong og forbedring fra denne sesongen.
Blir uansett spennende å se hvordan salget går av sesongkort... Jeg tror det er et lurt trekk av Start, men det svaret får vi vel i februar/mars!
Stig Hornnes
24-10-2009, 10:37
Fotball med sesongkort er meget billig underholdning slik det er i dag.
For de av dere som er i tvil sjekk her:
Rundt 500 kroner for å se en komiker her: http://www.latter.no/show/
Omalg et laken for å spise og se på noen dustet svensker her :http://www.wallmans.no/no/Default.aspx?gclid=CNKm__6v1J0CFUeK3god80orrw
Vel 500 spenn å følge en seanse på operaen i oslo (hvor mer enn halve billetten er subsidiert) http://www.operaen.no/Default.aspx?ID=27362
Vel 100 spenn per kino
Dette handler ikke om hva du eller jeg mener er billig eller ikke, det handler om hva resten av markedet mener. I og med at folk klager på prisene og at Start sliter med å trekke folk på tross av en overraskende god sesong er åpenbart markedet uenig. Det er det dette handler om!
I dagens annonsemarked er det heller ikke noen logikk i 10.000 på stadion eller 10.000 tomme seter. Annonseprisene faller uanfaensett.
Dette er et sammensurium av feilslutninger. Les argumentene våre på nytt.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.