PDA

Se full versjon : Knut Tørum

Spruce
14-09-2009, 11:00
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article150173.ece

Tørum uttrykker at han er superfornøyd med ett poeng i Bodø. Ett poeng i Bodø bør vel strengt talt ikke være noe å være fornøyd med.
Nok en gang spiller nærmest uten glød og innsats og etter min mening var vi griseheldige som ikke tapte denne kampen. Spillerne fortsetter med det de har gjort siden sommerpausen, stå og vente på ballen og jogge opp i angrep på en kontring. Vi trenger en motivator på benken som kan skape litt entusiasme til de utpå banen. Jeg tror dessverre ikke Tørum og Fredriksen er disse mennene.

Like sikkert som at vinteren kommer lanserer Spruce sitt ønske om Vegard Skogheim som ny trener foran neste sesong. Start 2010 + Knut Tørum = nedrykk er jeg redd

stibere
14-09-2009, 11:32
Kan jo ikke bytte trener hver gang det butter imot.
Har troa på at Tørum er rett mann for fremtiden.

Boostersau
14-09-2009, 12:02
Vi var tippet ned av nesten samtlige medier. Våre ambisjoner for sessongen har aldri vært å utforde top 3, men på et tidspunkt gjorde vi det! Jeg ser det som helt naturlig at vi får en nedtur etter de resultatene vi hadde før sommerferien. Skader og suspensjoner. Med de midlene vi har var det ungåelig at dette kom til å påvirke oss.

Nei la oss nå frede Tørum. Vi har hatt nok trenerskifter i denne klubben! Det vi trenger nå er stabilitet sportslig og økonomisk så vi kan bygge et lag som kan kjempe i toppen av tippeligaen

Giovanni
14-09-2009, 12:31
Start har ligger på en 6.plass, en plass kun de mest optimistiske turte å tro på før sesongen. Nå er det tett nedover, og med samme spill i kampene som står igjen så blir det fort noen plasser lenger ned, men Start unngår nedrykk, og da skal samtlige som holder denne klubben kjær være fornøyd.

I likhet med laget, har også Tørum mistet litt av gløden som lyste utpå dem i første halvdel av sesongen, og helt klart har også han en del ting å jobbe med.

Ser man på det berømte papiret, med objektive øyne, så har kanskje Start den tynneste stallen av samtlige lag i tippeligaen. At prestasjoene svinger er og forvente, selv om enkelte kamper har vært enda verre enn hva man kunne frykte.

Så får en heller se om man kan bygge nye steiner foran neste sesong.

Men å få inn Skogheim, en trøtt jævla bonde fra hedmarken, er ikke en stein som passer inn i dette puslespillet. Like lite entusiastisk som Sandstø, og han kunne til å med få en stein til å kjede seg.

Tørum har vist at han har mye å fare med, mannen er fortsatt ung i yrket, og vil garantert bli en stor trener. Jeg tror Start har mannen som trengs for å bygge et solid lag på sikt, men Rom ble ikke bygget på en dag! :)

Ole Gilboe Hermansen
14-09-2009, 13:24
Har ventet på denne tråden. Det å skifte trenere har jo funket så bra de siste årene. NOT. La Tørum få tid.

Ikstart92
14-09-2009, 13:30
vi må la han få litt tid ;)
han må bli vant til spillerne og omvendt!
vi gir han litt tid både nå og vinteren så skal du se vi kommer oss kraftig til neste år, nå må vi som supportere og fans støtte opp på kamper og støtte laget ;)

frankieboy
14-09-2009, 15:17
Himmel og hav Spruce... Jeg tok en liten titt på innleggene dine, og 95 % av det du skriver er utrolig negativt og du er helt stille når det går bra (som i første del av sesongen) men som kommer hoppende fram med en gang det butter litt i mot.. Som andre sier: Vi har gjort en MYE bedre sesong enn de aller fleste trodde - også deg vil jeg tro. Gir du noe av æren for den gode vårsesongen til treneren, eller var det bare flaks og tilfeldigheter at vi eks slo Enga og Viking borte? Eller at vi fremdeles har scoret flere mål enn de fleste i ligaen?

Ja, Tørum har gjort rare ting og helt sikkert noen feil disponeringer gjennom sesongen, men hvem gjør ikke det? Jeg vil dog si at han har gjort en veldig bra figur. Han er veldig bra i media, han har sjarm og han har fått fram et angrespill som vi ikke har sett siden 2005...
Han har fått fram noen nye stjerneskudd og det virker som han er utrolig godt likt i spillergruppa.

Et trenerbytte er HELT UAKTUELT, og selv om en anonym sponsor ville gått inn med 5 millioner hvis vi byttet trener, så hadde det ikke skjedd! Som andre sier så trenger vi kontinuitet på trenersiden og selv om vi skulle rykke ned i 2010, så er jeg ikke sikker på om vi burde kvitte oss med Knut.

Vi har levert en veldig bra sesong, og har 99 % sikkert reddet plassen, og jeg er sikker på at både trenere og spillere har lært av smellene vi har gått på denne sesongen og forhåpentligvis ikke går på samme smeller neste sesong. Vi har også en utrolig tynn stall og er utrolig sårbare for karantener, skader og formsvikt - noe vi merket i forsvarsleddet en periode. Forhåpentligvis kan vi forsterke oss litt i denne delen før neste sesong.

Og Vegard Skogheim....???? Hva har han vist og hva skulle tilsi at han skulle gjøre en bedre jobb enn Tørum?

Til slutt: Tørum sier at han er superfornøyd med 1 poeng i Bodø. Jeg vil tro at det er med tanke på hvordan kampen ble og at vi noe ufortjent fikk med oss 1 viktig poeng hjem, men ikke minst at gutta klarte å tette igjen bakover og at vi ikke gikk på en lignende smell som vi har gjort de siste bortekampene. Tørum vet helt sikkert hvor viktig psykologi er i fotball, og 1 poeng i Bodø kan hjelpe gutta til aa få troen på det de gjør igjen.

Startgass
14-09-2009, 15:32
Tørum kommer til å bli Start,uansett så har ikke Start råd til å sparke han.

Tørum er rett mann,men vist Start snart får forsterka forsvarert med en rask forsvarer så kommer ikke Start til å slite neste sesong.

jbasma
14-09-2009, 15:52
6.plass til nå i en sesong de aller fleste dømte oss ned, og i en sesong med kutt i det meste er imponerende av Start. Tørum har del i dette. Vel var jeg mer imponert over ham i første halvdel av sesongen (som med resten av laget), men å sparke ham vil være idioti.

Hva slags forhåpninger hadde du egentlig før sesongen Spruce?

Og Skogheim? Tok Kongsvinger opp i Adeccoligaen i 2004. Var trener der to år til før han fikk sparken. Har siden vært assistent i Ham-Kam frem til tidligere i år da han overtok for Erlandsen som fikk sparken. Skal han være bedre enn Tørum? Skal vi først sparke tørum, bør vi erstatte han med en som kan gjøre en bedre jobb. Ser ikke hvordan Skogheim skal kunne klare det. Si ifra hvis Mourinho er ledig, så skal vi se...

beng222
14-09-2009, 16:02

Tørum uttrykker at han er superfornøyd med ett poeng i Bodø. Ett poeng i Bodø bør vel strengt talt ikke være noe å være fornøyd med.
Nok en gang spiller nærmest uten glød og innsats og etter min mening var vi griseheldige som ikke tapte denne kampen. Spillerne fortsetter med det de har gjort siden sommerpausen, stå og vente på ballen og jogge opp i angrep på en kontring. Vi trenger en motivator på benken som kan skape litt entusiasme til de utpå banen. Jeg tror dessverre ikke Tørum og Fredriksen er disse mennene.

Like sikkert som at vinteren kommer lanserer Spruce sitt ønske om Vegard Skogheim som ny trener foran neste sesong. Start 2010 + Knut Tørum = nedrykk er jeg redd

Dette er rett og slett det minst gjennomtenkte innlegget jeg kan huske å ha lest her inne. Selv alle tåpelige innlegg om å hente Lars Martin Engedal tilbake virker intelegtuelt i forhold til dette vaset!!

jbasma
14-09-2009, 16:12
Dette er rett og slett det minst gjennomtenkte innlegget jeg kan huske å ha lest her inne. Selv alle tåpelige innlegg om å hente Lars Martin Engedal tilbake virker intelegtuelt i forhold til dette vaset!!

Du har vanligvis mye bra og konstruktivt å komme med beng222. Men ikke denne gangen. Ingen grunn til å bli ufin bare fordi folk er uenig med deg. Argumenter istedenfor å slenge dritt! Hva i innlegget virker uintelligent?

Er enig i enkelte punkter av innlegget, men uenig i at Tørum ikke er rett mann for Start og at Skogheim burde erstatte ham.

Du kan vel ikke helt seriøst være uenig i at Start hadde flaks som fikk med seg poeng, eller i at Start etter sommerpausen har virket slitne/umotiverte?

Argumenter, min venn. Det er det som vinner diskusjoner ikke drittslenging

Lynet
14-09-2009, 18:07
Dette blir for dumt! Vi har gjort en stor sesong i år. Enhver idiot kunne se at det ville svinge veldig i prestasjonene, men en god Start fikk folk til å tro og verst av alt, forvente, at vi skulle være et topplag. Det blir rett og slett for dumt. Vi unngår garantert nedrykk, og det skal vi være godt fornøyd med.

Tørum er rett man i jobben!

Spruce
14-09-2009, 19:01
Ja jeg er enig i at 6. Plass er bedre enn hva jeg hadde forventet, men jeg tror heller ikke vi havner på denne 6 plassen men heller rundt # 10.
Joda Start var fryktelig bra i begynnelsen av sesongen, kjempet bra, ofret seg for laget og viste en imponerende innsats for å ta poeng. Men hvor er dette blitt av?
Nå får vi juling på Ullevaal mot Lyn..... Lyn(!)
Vi er heldige som klarer 1-1 mot stakkarslige Bodø/Glimt og vi taper 8-1 mot Molde.
Vet selvfølgelig at jeg trekker denne sammenligningen som kommer nå vel langt, men dette lukter vel litt Bjørnebye?(Jajaja dette reagerer dere vel på)
Kommer inn som ny trener etter svake prestasjoner fra forrige sjef. Endrer litt på treningene og vips så kommer resultatene. Men over tid så mister spillerne denne viljen som tok så mange poeng tidligere i sesongen og tapene kommer, ikke bare taper man, men man taper klart og fortjent.
Ser Tørum blir hyllet som en halvgud her av samtlige, og Skogheim blir avfeid som useriøst vrøvl uten at jeg helt skjønner helt hvorfor. Mannen førte KIL fra 2. Divisjon til kvalik til eliteserien. En fantastisk fotballspiller, sympatisk fyr og en jeg har fryktelig stor tro på.

Det blir også nevnt at Tørum har fått frem noen stjerneskudd: Etter å ha tenkt litt så lurer jeg på hvem du kan mene her. Selvsagt Stokkelien. Ingen stor fotballspiller, bidrar ingenting på banen annet enn å plutselig være der. Viktig å score selvsagt, men jeg savner noen flere ferdigheter og tror aldri han blir noe særlig til toppspiller.
Vikstøl?: Spilte bra igår. Men han er det ikke tørum som har utviklet han har jo vært med i noen år. Blir heller ikke noen toppspiller.
Noen flere?

REBell
14-09-2009, 19:29
Sett utfra de rammebetingelsene Start hadde i vinter var jeg sjeleglad vi fikk en type alla Tørum. Lite midler til transfer (Bolanos ble handlet før Tørum ble ansatt og tok store deler av summen), usikker fremtid med Sør som eier, en kollaps på høsten ifjor som endte med at hovedtrener måtte gå.

Start hadde ikke mye å slå i bordet med utad, og stort sett alle aviser utenom FVN dømte oss nord og ned på 16 plass. Hadde vi snudd om på sesongen, en dårlig vår og en fantastisk høst hadde vi vært over oss av stolthet av Tørum og laget. Og sett sesongen under ett har vi foreløpig gjort jobben vår, og befestet vår posisjon i TL.

Tørum har et lojalt vesen som holder kritikk og de store ord unna media. Han klager aldri i media på rammebetingelser. Sett i forhold til Sandstø, Nordlie, Fagermo og et knippe andre trener som stadig mener spillerstallen er for dårlig. Tørum bruker det han har, tar modige valg og vraker spillere han mener ikke presterer.

Forball er blitt kortsiktige resultater, hvor personer kommer like fort som dem forsvinner, uten å tenke lengre enn maks 30 kamper. Håper at Tørum kan få god tid med Start, skape en kultur for fremtiden og gi unggutter som presterer på trening spilletid.

Ole Gilboe Hermansen
14-09-2009, 19:38
Måtte Tørum bli for oss som Sir Alex er for United.

Roy_Keane
14-09-2009, 19:44
nå må vi skjærpe oss, jeg var selv med på vandettaen mot SIB, og var for å sparke sandstø, men nå sier jeg la oss tenke _litt_ langsiktig for en gangs skyld!

doppelt gemoppelt
14-09-2009, 20:46
Blir provoser å se at man trekker Tørums jobb til noe negativt.
Han har stor grunn til å være fornøyd men 1-1¨, men med en hevet
pekefinger for å innse at det var flere av gjennomgående feil vi har sett i senere tid. Noe vi har bevist vi kan bedre.
Psykisk så er det veldig greit med et poeng hjem fra bodø.

aljahnsen
14-09-2009, 20:59
...
Det blir også nevnt at Tørum har fått frem noen stjerneskudd: Etter å ha tenkt litt så lurer jeg på hvem du kan mene her. Selvsagt Stokkelien. Ingen stor fotballspiller, bidrar ingenting på banen annet enn å plutselig være der. Viktig å score selvsagt, men jeg savner noen flere ferdigheter og tror aldri han blir noe særlig til toppspiller.
Vikstøl?: Spilte bra igår. Men han er det ikke tørum som har utviklet han har jo vært med i noen år. Blir heller ikke noen toppspiller.
Noen flere?

Her snakker vi en unggutt som i sin debutsesong for Start med minimalt med spilletid er toppskårer i klubben. Solskjær var heller ingen stor lagspiller i sine yngre dager, han skåret, og det var det. Han var foresten også på prøvespill i Start, men fikk ikke kontrakt da man ikke så disse ekstremferdighetene som Solskjær hadde, i trening. Stokkelien har en fantastisk evne til å være der det skjer, samtidig som han er en god avslutter. Alle spillerene ute på banen kan ikke ha arbeidskapasiteten til Doffen og teknikken til Myggen er Huseklepp.

Mads Stokkelien har også bøttet inn med mål for Start 2 før denne sesongen, så at det er kvaliteter og talent i denne gutten er jo nesten ikke noe poeng å diskutere. Derfor er det viktig at man fortsetter å utvikle slike talenter og gi de tillitt. Plutselig kommer det inn nye fjes og trenere som har en annen trenerfilosofi så stoppes utviklingen hos de yngre talentene. Vi har hatt sykt mange trenere her nede de siste årene, noe som er langt fra positivt for utviklingen i klubben og utviklingen av talenter.

Er jo helt latterlig at folk skriker etter ny trener og klager på Tørum allerede, og spesielt da Start har hatt en meget god sesong til nå. Vi er inne i en veldig dårlig periode, men vi har heller ikke en spesielt solid stall. Vi har en meget bra førsteellver når alle er kampklare og i form, men når noen er ute eller ikke i 100 så er vi veldig sårbare. La Knut Tørum få spillerom og tid til å bygge et lag for fremtiden. Arbeidso er det iallefall ikke veldig enkelt å få her nede, når alle skriker i alle rettninger bare det går litt skeis. Er dog enig at det ikke er spesielt hyggelig å se Start spille som de gjorde i går mot Bodø, men hvis det bygget opp trygghet i spillergruppen etter endel stygge bortetap i år, så ser jeg det bare som positivt.

Det har vært alt for mange trenerbytter i norsk fotball de siste årene, noe jeg tror er en av grunnene til at norsk fotball er mer ustabilt enn noensinne. Klubbene endrer målsetning, fotballfilosofi, tankegang og fjes for ofte, og her har Start vært i forsetet, desverre. Her har vi hatt en kontrollert sinnsyk klovn på jakt etter nye vaskemaskiner til en diktelskede trener som ingen forstod med totalt mangel på vinsmak. Hvordan skal en spillergruppe klare å utvikle seg og bygge seg opp til et slagkraftig og stabilt lag over tid med så mange forskjellige trenere og utviklingssamfunn?

Nei, la Knut Tørum få lov til å bygge opp et lag for fremtiden. Greit nok at vi ikke tok gullet i 2005, som jeg den dag i dag ønsker høyere enn et sekssifret beløp i lottogevinst. Det tar tid å bygge et bra fotballag, og da fornuftig. De lagene med tålmodighet og dyktige ledere og trenere vil lykkes. Knut Tørum er mannen for å føre Start videre, men la han sammen med spillergruppen få tid.

rooland
14-09-2009, 22:18
Ja jeg er enig i at 6. Plass er bedre enn hva jeg hadde forventet, men jeg tror heller ikke vi havner på denne 6 plassen men heller rundt # 10.
Joda Start var fryktelig bra i begynnelsen av sesongen, kjempet bra, ofret seg for laget og viste en imponerende innsats for å ta poeng. Men hvor er dette blitt av?
Nå får vi juling på Ullevaal mot Lyn..... Lyn(!)
Vi er heldige som klarer 1-1 mot stakkarslige Bodø/Glimt og vi taper 8-1 mot Molde.
Vet selvfølgelig at jeg trekker denne sammenligningen som kommer nå vel langt, men dette lukter vel litt Bjørnebye?(Jajaja dette reagerer dere vel på)
Kommer inn som ny trener etter svake prestasjoner fra forrige sjef. Endrer litt på treningene og vips så kommer resultatene. Men over tid så mister spillerne denne viljen som tok så mange poeng tidligere i sesongen og tapene kommer, ikke bare taper man, men man taper klart og fortjent.
Ser Tørum blir hyllet som en halvgud her av samtlige, og Skogheim blir avfeid som useriøst vrøvl uten at jeg helt skjønner helt hvorfor. Mannen førte KIL fra 2. Divisjon til kvalik til eliteserien. En fantastisk fotballspiller, sympatisk fyr og en jeg har fryktelig stor tro på.

Noen flere?

Sympatisk fyr og en jeg har virkelig troa på?? du skal faen meg lete langt etter er mer sympatisk person enn Tørum mister.
Er det Tørum sin feil at ikke talentet til stokkelien eller vikstøl er bra nok for deg? Er det tørum som har trent spillerne i ungdomsfasen?
Nei ved du hva, vi ligger på en 6 plass...6 poeng fra medalje?? Og du ønsker Tørum vekk??
Se på litt historikk med nyopprykkede lag da? Du vil se at det svinger jævlig i prestasjonene!!
Spar meg for slik uvitenhet...

bollaP
14-09-2009, 22:55
Orker ikke være saklig når det kommer slike usaklige innlegg.. Er så helt bak mål å baksnakke Tørum nå, Tørum burde hatt 100% støtte og oppbacking fra fansen i disse turbulente tider, helvete heller..

Spruce
14-09-2009, 23:27
Sympatisk fyr og en jeg har virkelig troa på?? du skal faen meg lete langt etter er mer sympatisk person enn Tørum mister.
Er det Tørum sin feil at ikke talentet til stokkelien eller vikstøl er bra nok for deg? Er det tørum som har trent spillerne i ungdomsfasen?
Nei ved du hva, vi ligger på en 6 plass...6 poeng fra medalje?? Og du ønsker Tørum vekk??
Se på litt historikk med nyopprykkede lag da? Du vil se at det svinger jævlig i prestasjonene!!
Spar meg for slik uvitenhet...

Spar meg for slik uvitenhet, se på litt historikk. Det var da fælt, tror det er få som skriver på dette forumet som nettopp har sett mer på historikk på blant annet nyopprykkede lag enn det akkurat jeg har.
Visste du at fra 1998 til i år så har det rykket opp 27 lag til eliteserien, mens kun 9 av disse har rykket direkte ned igjen(Blant annet Start 2 ganger)
Så etter at du har lest dette rooland så tipper jeg at du ser at det er nok ikke like stor bragd å holde seg i elitesierien det året du er nyopprykket som det du kanskje trodde.

rooland
14-09-2009, 23:59
Spar meg for slik uvitenhet, se på litt historikk. Det var da fælt, tror det er få som skriver på dette forumet som nettopp har sett mer på historikk på blant annet nyopprykkede lag enn det akkurat jeg har.
Visste du at fra 1998 til i år så har det rykket opp 27 lag til eliteserien, mens kun 9 av disse har rykket direkte ned igjen(Blant annet Start 2 ganger)
Så etter at du har lest dette rooland så tipper jeg at du ser at det er nok ikke like stor bragd å holde seg i elitesierien det året du er nyopprykket som det du kanskje trodde.

Nå sier jo du selv at 1/3 del av nyopprykkede lag har rykket ned? Vi ligger på 6 plass? hva forventer du av et nyopprykket lag som akurat har rykket opp? forventer du vi skal rett opp å ta gull? Faen heller...
Bolanos er vel eneste forsterkningen fra i fjord? Kom deg ned på jorda mann og lev i virkeligheten?
Start er laget som har byttet mest trenere i løpet av de siste 10 årene, har det hjulpet start noen veg?

Å med statestikken så er det i løpet av en sesong at det svinger i prestasjonene...
Kan være i flytsonen for og så spille rææva i noen kamper..
Mer rutinerte tippeligalag taper ikke 5-0,8-1 eller 4-1 på 3 av 5 bortekamper...

Spruce
15-09-2009, 07:28
Tabellsituasjonen er jeg godt fornøyd med, men det er hans taktiske disposisjoner og viljen spillerne viser til å vinne fotballkamper som skuffer meg

Rosenborg har forresten byttet trener like mange ganger som Start de siste 10 årene

Ole Gilboe Hermansen
15-09-2009, 09:10
Orker ikke være saklig når det kommer slike usaklige innlegg.. Er så helt bak mål å baksnakke Tørum nå, Tørum burde hatt 100% støtte og oppbacking fra fansen i disse turbulente tider, helvete heller..

Er vel ting som tydr på at de fleste er enig i deg i det. Bare se på innleggene her på tråden.

Seven
15-09-2009, 09:23
Jerry, Jerry, Jerry, Jerry....

rooland
15-09-2009, 09:46
Tabellsituasjonen er jeg godt fornøyd med, men det er hans taktiske disposisjoner og viljen spillerne viser til å vinne fotballkamper som skuffer meg

Rosenborg har forresten byttet trener like mange ganger som Start de siste 10 årene

Å hvordan har det gått med RBK de siste sesongene i forhold til når Eggen regjerte i brakka?
Et lag som har ressurser i motsetning til det Start har.....
Og om du mener skogheim er en syyk motivator hvorfor trener han ikke en tippeligaklubb?

Lloyd-SDC
15-09-2009, 10:25
Er vel helt legitimt å sette søkelyset på treneren når resultatene butter imot og innsatsen så til de grader har vært fraværende etter ferien. Dette har Tørum hovedansvaret for. Sier ikke jeg er enig i Spruce sitt utsagn, men det må da være mulig å ha meninger om tørum ( på et debattforum)

hvem som leder laget vi alle er så glad vil vel alltid være oppe til diskusjon.

DayWalker
15-09-2009, 12:03
Tabellituasjonen hvor vi ligger på 6 plass foreløpig er det ingen ting å si på med tanke på hvor vi var tippet før sesongen (tippet 8 plass selv). Så sånn sett har både Tørum, spillere og resten av det sportslige innfridd til forventningene og jeg vil på ingen måte kvitte meg med Tørum enda som trådstarter.

Det som dog gjør meg skuffet og rett og slett forbanna (i hvert fall rett etter kampslutt) som jeg poengterte i kamptråden etter Glimt kampen er måten man stråler og er veldig fornøyd over 1 poeng mot Glimt. Jaja, bortebane og slik kampen ble etter hvert så var 1 poeng ok det. Men så var det dette med oppskrudde forventninger med tanke på Start, nedjusterte forventninger med tanke på Glimt i og at man selvsagt forventer mer innsats, plan og tæl over et Start lag uansett tabellposisjon.

Jeg forventer vi skal slå Glimt med tanke på deres form i år, uansett hjemme eller borte. Spesielt med tanke på at Start har gjort det bedre enn jeg hadde trodd.

Det er DA jeg blir forbanna når det skinner så utrolig tydelig gjennom på TV at man er fornøyd med 1 poeng og man tar med seg positive opplevelser fra en møkkakamp i nord!
Hvilke positive opplevelser?!? Jeg fikk ikke med meg noen utennnom Vikstøls lykketreff.
Nei Tørum, her skjønner jeg deg ikke. Om det er bare 1 baklengsmål som er det positive så synes jeg det er merkelig, man må da kunne forvente at laget IKKE skal slippe inn 5-8 mål uansett hjemme eller borte?

En positiv opplevelse hadde vært:
1. Start hadde holdt nullen og Vikstøl hadde avgjort kampen til Starts fordel til tross for en ræva kamp.
2. Start hadde klart uavgjort slik det til slutt ble men hadde spillt betraktelig mye bedre.

Ingen av disse gikk inn og da mener jeg man kan skjule litt det gliset på TV fra øre til øre som om man skulle vunnet serien.

Anyhow, bare min personlige mening og jeg ønsker Tørum i klubben for jeg tror han har noe å fare med. Jeg bare savner litt krutt også utad når gutta spiller dritt fotball. Så kan en diskutere hva godt det igjen fører med seg men det blir en diskusjon jeg ikke gidder å ta.

Bård Larsen
15-09-2009, 14:31
Jeg er også enig i at Tørum må bli. Det er vel ingenting som tyder på at han ikke har tillitt fra spillerne heller?
Det som er illle med den fallende formkurven er ikke selve fallet, men måten de har falt på.
Det er et lag som nesten ikke spiller fotball. Rigktignok fungerer forsvaret mye bedre, men resten er så dårlig at jeg ikke kan huske å ha sett lignende på en norsk fotballbane. Det er verre en Lillestrøm i vår. Mye verre:
Feilpasninger, slapt angrep, langpasninger Drillo-style og helt dødt på kantene. Spillerne går i sine egne tanker. Direkte skremmende er det å se Fevang som helt har mistet motivasjon og evne.
De få gangene de setter igang et angrep stopper det helt opp, ingen gidder å posisjonere seg.
Og nå har det pågått over lang tid, mens Tørum skryter av høy tenning på treningene.

Hva skjer a?

Spruce
15-09-2009, 18:25
Å hvordan har det gått med RBK de siste sesongene i forhold til når Eggen regjerte i brakka?
Et lag som har ressurser i motsetning til det Start har.....
Og om du mener skogheim er en syyk motivator hvorfor trener han ikke en tippeligaklubb?

Man må som kjent knuse noen egg for å lage en omelett.

voss
15-09-2009, 23:51
Blir rett og slett sjokkert når jeg ser denne tråden. Så å si samtlige eksperter og bettingselskaper hadde oss på sisteplass før sesongen. Husker jeg rett så fikk vi kun 2 forsterkninger (bolanos og hunter) etter en begredelig 3. plass i adecco (og en forsvakning i haraldsen :P ). Tørum har utført mirakler! Må han bli i mange år! Skulle likt å høre hvilken trener som aldri har hatt nedturer.

flaxxlodd
16-09-2009, 03:25
Det er de samme forumtrollene her inne som sa (rett før ferien) at vi er gode nok for medalje og at det vil vært skuffende om så ikke skjedde. Forventningene var skrudd langt opp i taket av flere her inne.

Når det nå ligger ann til en plassering langt unna dette (les: Start er i fritt fall på tabellen), så er jeg overrasket over at ikke disse trollene også slakter Tørum. Han innfrir jo ikke deres forventninger. Eller skyldes det at realiteten inntar dere?

Selv var jeg av den oppfatning at det å holde seg i ligaen var det viktigste uansett, og at stallen var langt ifra god nok til noen topplasering, slik mange hevdet den var etter halvspilt serie.

Tørum har i så måte fått mye ut av Startgutta. Men med bakgrunn i de siste kampene og enkeltmatcher før ferien, så har han vist absolutte svakheter hva angår det taktiske og spillervalgene.
I tillegg har han kommet noen merkelig uttalelser i media, et sted hvor han var dyktig og flink i innledninga av sesongen. Tross sterke seire mot lag som Viking og Vålerenga, virket han noe reservert.
Nå derimot finner han noe positivt i å spille 1-1 mot Glimt, i tillegg til positive ting fra hjemmekampen mot Brann hvor vi knapt hadde avslutninger på mål.

flaxxlodd
16-09-2009, 03:29
La meg tilføye at han har de siste 2 kampene fokusert på å rette opp i forsvarsrotet. At han ikke evner å gjøre dette på treningsfeltet mellom kampene er skremmende. Her har vi da altså spilt 2 tippeligakamper hvor fokuset har vært å få orden i de bakre rekker.

Magne Hadland
16-09-2009, 13:22
Nå derimot finner han noe positivt i å spille 1-1 mot Glimt, i tillegg til positive ting fra hjemmekampen mot Brann hvor vi knapt hadde avslutninger på mål.

Det kan godt hende at dette er spill for galleriet. I Eggen senior sine trenerdager, var han alltid negativ og kritisk til elementer i spillet når RævBK var gode, og når de var middels og dårlige så gravde også han etter positive ting. Jeg tror faktisk Tørums fokus er å få tilbake selvtilliten i spillergruppa, basert på prestasjoner i Tippeligaen, fremfor å gi et nøyaktig bilde av kampen til media.

frankieboy
16-09-2009, 17:16
Det kan godt hende at dette er spill for galleriet. I Eggen senior sine trenerdager, var han alltid negativ og kritisk til elementer i spillet når RævBK var gode, og når de var middels og dårlige så gravde også han etter positive ting. Jeg tror faktisk Tørums fokus er å få tilbake selvtilliten i spillergruppa, basert på prestasjoner i Tippeligaen, fremfor å gi et nøyaktig bilde av kampen til media.

Helt enig.
Dette er psykologi fra Knut sin side... Og etter 1-8 mot Molde, 1-4 mot Lyn og 0-5 mot Stabaek saa er det faktisk positivt at vi kun slipper inn 2 maal paa 180 minutters spill mot Brann og B/G.. Sett ut fra de beste kampene vaare denne sesongen saa er disse kampene begredelige, men for aa komme opp igjen dit, saa maa vi bygge laget opp igjen! Det er mange urutinerte spillere i klubben naa, og det er tQft aa gaa paa smeller som dem vi har gaatt paa i det siste!!

Alladin Sane
16-09-2009, 17:21
Jeg mener Tørum har gjort en kjempejobb som Starttrener og ble veldig imponert over hvor raskt han klarte å sette sitt preg på laget. Det tyder på at han er veldig flink på treningsfeltet. I tillegg fremstår han som en reflektert og sympatisk person som aksepterer de rammene han får servert og jobber for å få det beste ut av forutsetningene.

Han fikk imidlertid en solid ripe i lakken mot Lyn på Ullevål der spillerne rett og slett fremsto uprofesjonelle. Den begredelige innsatsen var rett og slett respektløs, og viser at Tørum ikke har naturlig autoritet til å "skremme" spillergruppen til å levere et anstendig stykke arbeid. Det er litt bekymringsfullt, men kan kompenseres ved å hente inn noen vinnertyper i troppen og kanskje kvitte seg med noen råtne epler.

I tillegg er det vel liten tvil om at Tørum har bommet kraftig på taktikken i forbindelse med enkelte av årets kamper, og påfallende ofte gjort laguttak som ikke optimerer slagkraften. Jeg tror de fleste som følger Start vil være enige i at Goodson/Borgersen er det overlegent beste stopperparet og at Hulsker/Fevang er angrepsduoen som gir det beste offensive spillet. Samtidig kan man jo stille spørsmål ved Hulskers profesjonalitet og Borgersens alder, og dermed rettferdiggjøre bruken av Stokkelien og Mathisen ut fra et fremtidsperspektiv. Fraværet av komplimentær ferdigheter fremover på banen er også ofte påfallende, noe bortekampen mot Fredrikstad, der Start startet med 5 sentrale midtbanespillere, er det groveste eksemplet på. Men også i forrige kamp mot Glimt var mangelen på offensiv bredde, bakromsløp og fysikk påfallende og som forventet. Jeg synes dette tyder på at Tørum er litt svak analytisk.

Historien har imidlertid vist oss at ingen er perfekte. Det hjelper ikke å være et fotballfaglig og pedagogisk geni hvis man er psykopat. Jeg ofrer gjerne geniale bytter og taktiske genistreker til fordel for dannelse, langsiktighet og integretet. Og Start har levert over all forventning og tidvis spilt feiende flott fotball i år, selv om høsten har vært tung og savnet av Myggen sårt. Det er jo det aller viktigste. Tørum forever!

balas
16-09-2009, 19:16
Jerry, Jerry, Jerry, Jerry....

Haha. Dagens:-) forøvrig kvalifiserer prat om å sparke Tørum til en knust stol i bakhodet.

Ole Gilboe Hermansen
16-09-2009, 21:12
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article150439.ece

Postivit dette.

jbasma
25-10-2009, 22:57

Jeg tror dessverre ikke Tørum og Fredriksen er disse mennene.

Plassen er berget, og Skogheim har jo virkelig gjort en flott jobb med å trene Ham Kam ned i 1.div. Ja han skulle vi hatt...

reiGN
26-10-2009, 03:04
Fevang som forteller om en pauseprat som var av typen høylytt vekkelsesmøte.

- Det ble sagt en del ting der, uten at det var noe nytt i forhold til hva vi har fått høre tidligere i år, men det ble sagt med mer volum enn tidligere, sier Fevang.

- Hva sa Tørum?

- Han ga oss et velfortjent verbalt spark. Og det som ble sagt går på basis arbeidsoppgaver, sier kapteinen.

Han er visst ikke så pus allikevel Tørum, og godt er det!

zgull
26-10-2009, 22:06
Plassen er berget, og Skogheim har jo virkelig gjort en flott jobb med å trene Ham Kam ned i 1.div. Ja han skulle vi hatt...

Må nok arrestere deg der, jbasma. Kamma spiller i 2.div. neste sesong

frankieboy
27-10-2009, 02:23

...hvis ikke Lyn mister lisensen da! Da beholder Ham Kam plassen...

zgull
27-10-2009, 14:30
hehe...ja det stemmer! Snakk om å få uventet hjelp!

1905
27-10-2009, 15:15
Nei Tørum har gjort en god jobb. Han er ikke kanskje det oraklet han så ut som i begynnelsen, men gjør en jevnt over god jobb. En av de bedre trenerne vi har hatt. Kan han få jobbe i mange år tror jeg han kan gjøre oss til et meget godt lag.
Han er god med pressen (men kan av og til skryte litt mer av Start enn alltid å si flaks og gode prestasjoner), han er god med å bruke unge lokale spillere, han er god syntes jeg med ikke å gi noen klippekort mm (med unntak av kanskje Solo)
Det var en stripe i lakken syntes jeg i kampen mot Aalesund og har vært et par slike merkelige disponeringer og mangler kanskje en evne til å få full tenning hos spillerne?. Syntes også han med fordel kunne vært litt mer offansiv i tankegangen.
Det var godt å høre at han kunne kjefte i pausen (les innlegg over). Før han begynte i Start hørte jeg av foreldrene til en RBK spiller at det var det de var mest kritiske til der oppe. Litt for mye kammerat og litt lite sjef.

At spillerne faller så mye i høst tror jeg mer skyldes spillermaterialet enn treneren. Jeg mener vår tropp er jevnt over dårlig og dermed blir Tørums prestasjoner enda bedre.

Summa sumarum er han en trener som holder et høyere nivå enn den jevne startspiller syntes jeg.

jensm
27-10-2009, 23:40
Ja, Tørum har ikke gjort seg bort. Noen taktiske valg som nok har sett underlige ut, men det er jo også lett å si fra tribunen i ettertid..

Tror nok Starts begrederlige høstsesong mer skyldes spillernes mangel på evne til å prestere over tid. Men mange talenter. Blir på en måte litt urettferdig å skulle kreve at Kleiven, Børufsen, Mathisen, Stokkelien, Hæstad skal prestere på jevnt høyt eliteserienivå allerede. De har jo ikke hatt allverdens tid på å skaffe seg rutine enda.

Mer skuffende når ringrever som Fevang og Hulsker svikter. Spesielt kanskje Fevang, som virkelig har vært dårlig i høst, etter en kanonvår.

Laget er ikke bra nok enda, men det holdt til å beholde plassen.

Og med Starts økonomi kan vi neppe håpe på annet enn at Starts egne talenter skal fortsette å utvikle seg til å bli habile og stabile eliteseriespillere som vi kan nyte godt av fremover. Og så får Tørum gjøre sitt med dem for å få det beste ut av dem.

Så på det jevne er jeg enig med en annen her: Tørum er ihvertfall ikke klubbens svakeste ledd, og jeg tror det er dumt å begynne å skulle presse på noe mot han nå.

Tørum har en vanvittig bra egenskap som vi ikke har sett i Start kanskje siden Brede Skistad: Han er stabil! Jevnt bra jobbing hele veien, og han lar seg ikke distrahere av tap. Litt irriterende rolig i blant, men det er nok utad.

Kanskje han er mannen som endelig kan sørge for at Start får prøvd å bygge opp et slagkraftig lag for en gangs skyld, uten opphyping a la typer som Nordlie, eller haugevis av panikkkjøp. Og likevel klare å etablere et elitelag som holder seg i riktig divisjon.

For er det noe jeg ønsker mer enn alt annet nå så er det å få en endelig slutt på heistilværelsen! Det har vært litt i overkant turbulent i klubben jevnt over siden 1996, og det vil være en befrielse å slippe alt tullet på noen år nå.

Og til å finne den stabiliteten tror jeg ingen passer bedre i trenerstolen enn nettopp Knut Tørum!

Ole Gilboe Hermansen
28-10-2009, 11:09
Tror Tørum er mannen som vi trenger en stund nå for å bygge opp et nytt topplag.

jbasma
30-10-2009, 19:50

Stemmer det. 2.div heter det visst. Hadde det engelske systemet i bakhodet her (Premier - Championship - 1.div)
Men har trent laget en diisjon ned stemmer ihvertfall:icon_lol:

Tror vi holder oss til Tørum jeg...

zgull
01-11-2009, 15:08
...hehe, jeg tror det!

gmkarlsen
07-02-2010, 05:28
Tror Tørum er mannen som vi trenger en stund nå for å bygge opp et nytt topplag.

Ja, i 30 år kanskje :-)

doppelt gemoppelt
07-02-2010, 22:55
Ja, i 30 år kanskje :-)

og kansje noe som holder mere enn 1 år av gangen i intervaller på 15 år også ;)

Ole Gilboe Hermansen
12-04-2010, 19:17
Jeg synes han bør få mye credt for hvordan det går nå.

frankieboy
12-04-2010, 19:52
Jeg synes han bør få mye credt for hvordan det går nå.

100 % enig. Knut satser på offensiv og flott fotball og har tydelig voldsom respekt i spillergruppa.. Han er dyktig i media og klager aldri over manglende ressurser fra ledelsen.

Vil gå så langt som å sette han i samme klasse som Karsten og Brede Skistad - trolig de beste trenerne vi har hatt gjennom tidene.

Håper han blir Start-trener i MANGE år framover.

doppelt gemoppelt
12-04-2010, 20:21
Slår meg sammen med det siste her. Tørum virker som har stø kurs.

beng222
12-04-2010, 22:19
Vi har en av de allerbeste trenerene i tippeligaen. I tillegg er han den mest jordnære og er fri for dusteri og fjolleri som f.eks Fagermo, Nielsen og Deila er mestere i.

zgull
12-04-2010, 23:05
Jeg slutter meg til flertallet. I tillegg er jeg meget fornøyd med at vi var kyniske og red av til 3 poeng mot Brann. (Første gang for Knut?)

frankieboy
30-08-2010, 03:45
Jeg har sett et par intervjuer av Knut på TV2 og på ikstart.no og det slår meg igjen hvor forskjellig han er fra.. ja omtrent alle trenerne i Tippeligaen. I en kamp der dommerne raner oss for 2 scoringer, så nekter han å fokusere på dette. Han prater kun om ting man kan fikse selv og ser man eks på Fagermo eller Rekdal, så ville de brukt hvert eneste sekund de fikk i media til å fortelle hvordan dommerne hadde ranet dem.

Selv om vi har mye å gå på defensivt, så spiller vi på det vi er gode på, og det er hurtig fotball som er fantastisk å se på når det glir! All kreditt til Knut T for dette. Nå gjenstår bare å bygge opp et solid forsvar, og det må bli hovedprioritet nr 1 foran neste sesong!

Espen K G
30-08-2010, 08:54
Veldig bra observert frankieboy. Det er nok mange som gjerne skulle sett Knut litt mer engasjert etter kamper, særlig den som i går, men jeg mener det viser en mann som har fokus på rett plass. Han ser på det spillerene kan rette opp i, ikke det som allerede er gjort og ikke kan gjøres noe med.
Det hadde vært forferdelig å ha en mann som Fagermo på Sør Arena! En trener som sutrer over alt og alle til enhver tid kan du spare meg for! Et lite kraftuttrykk i blant fra Tørum er derimot på sin plass, ref "Det kan du løpe og drite i" :)

Å klage i etterkant kan vi gjøre her! :)

Ole Gilboe Hermansen
30-08-2010, 11:29
Jeg har sett et par intervjuer av Knut på TV2 og på ikstart.no og det slår meg igjen hvor forskjellig han er fra.. ja omtrent alle trenerne i Tippeligaen. I en kamp der dommerne raner oss for 2 scoringer, så nekter han å fokusere på dette. Han prater kun om ting man kan fikse selv og ser man eks på Fagermo eller Rekdal, så ville de brukt hvert eneste sekund de fikk i media til å fortelle hvordan dommerne hadde ranet dem.

Selv om vi har mye å gå på defensivt, så spiller vi på det vi er gode på, og det er hurtig fotball som er fantastisk å se på når det glir! All kreditt til Knut T for dette. Nå gjenstår bare å bygge opp et solid forsvar, og det må bli hovedprioritet nr 1 foran neste sesong!

Vi har mye å lære av Tørum alle mann.

Seven
30-08-2010, 13:13
En flirende Jonevret på pressekonferansen i dag:

- Jag ska inte ha en så der Tørum her nu, jag ska skjerpa mej lite...

Heh... ;)

jensm
30-08-2010, 17:37
Var skuffa over Tørum i cupkampen, selv om det også kan være en kollektiv svikt at laget gjorde en diffus og livsfarlig mellomting mellom å forsvare seg og være offensive.

Men det skal han virkelig ha. Start spiller morsom angrepsfotball som vi ikke har sett maken til på mange mange år, kanskje med unntak av 2005. Men sett bort fra det unntaket tror jeg vi skal langt tilbake til 90-tallet for å finne tilsvarende!

Så ja, fokus nå må være det defensive. Start lekker som ei sil. Og det kan virke som laget også trenger mental styrke ift å ligge under med et par mål. Det har vært noen stygge tap som bare ikke skal forekomme, uansett kampforløp. Det er et eller annet i den defensive organiseringen som ikke stemmer helt når et lag som kan kjempe om medalje har flest antall baklengs.

Her må Tørum finne på noe lurt. Det blir for billig å skylde på enkeltspillere, selv om det selvsagt også spiller inn. Men de store stygge sifrene i mot kommer jo alltid etter totalkollaps i hele laget.

doppelt gemoppelt
30-08-2010, 21:45
Noen ganger kan tørum virke litt rådvill og man ser at han svarer litt slik klubbledelsen vil ha det.
Fks når han har hele laget skadet og kommentatoren sier om han ønsker seg forsterkninger til den tynne sårbare stallen.
Så kommer det som regel alltid som da;
De 11 som starter har hatt en god treningsuke og er topp motivert for kampen.
Ser ikke det som noe stort problem, de skal være gode nok de vi har i dag men skulle gjærne sett at skade situasjonen var litt annerledes.
Det kaller jeg typisk BLYGE Tørum.
Men sjeleglad for å ikke ha sytere som rekdal, Berg og fagermo.
Tørum har fått til enorme ting med start til tross flere vanskelige hindere i år, og i fjor.
Tørum er fantastisk og om han hadde hatt et forsvar som er på linje med Kongsvinger og hønsa så tror jeg tørum kan ta gull med Start innen 3 år.
Alt¨å et mere sammensatt lag+ tørum= medalje:)

Stig Hornnes
31-08-2010, 10:27
I løpet av de to sesongene som har gått har jeg fått enorm respekt for Tørum. Det han har gjort med Start er imponerende synes jeg. Han har en stil som passer Start veldig bra, både på og utenfor banen. Forhåpentligvis har vi i Tørum en trener som blir hos oss mange sesonger fremover.

Fish
31-08-2010, 14:50
Tørum er fantastisk og om han hadde hatt et forsvar som er på linje med Kongsvinger og hønsa så tror jeg tørum kan ta gull med Start innen 3 år.
Regner med skulle vært et "ikke" i denne setningen ;)

jbasma
19-09-2010, 22:46
Det er en ting som irriterer meg med Tørum; vi leder kamper med et par mål (f.eks mot Godset i dag hvor vi leder med 3), og det gjenstår 15-20 min. Kampen er i realiteten vunnet. Hvorfor sender han ikke innpå ungdommen? Ja, i dag sender han innpå Stokkelien, men hva med å sende innpå Knudsen? Det er slike innhopp som forbereder spillerne på nivået og introduserer dem for Tippeligaen, ikke å starte og bli rundingsbøye mot VIF. Dessuten kunne vel Knudsen trengt å være med på en seier...
Synes dette gjentar seg altfor ofte denne sesongen. Istedenfor å gi de etablerte 10 minuttere på slutten av kampene kan han heller sende utpå unggutta.

Men ellers er jeg strålende fornøyd med Tørum:)

doppelt gemoppelt
19-09-2010, 23:59
Det er en ting som irriterer meg med Tørum; vi leder kamper med et par mål (f.eks mot Godset i dag hvor vi leder med 3), og det gjenstår 15-20 min. Kampen er i realiteten vunnet. Hvorfor sender han ikke innpå ungdommen? Ja, i dag sender han innpå Stokkelien, men hva med å sende innpå Knudsen? Det er slike innhopp som forbereder spillerne på nivået og introduserer dem for Tippeligaen, ikke å starte og bli rundingsbøye mot VIF. Dessuten kunne vel Knudsen trengt å være med på en seier...
Synes dette gjentar seg altfor ofte denne sesongen. Istedenfor å gi de etablerte 10 minuttere på slutten av kampene kan han heller sende utpå unggutta.

Men ellers er jeg strålende fornøyd med Tørum:)

Kunne vel blitt litt for spennede med E knudsen;)

bhnilsen
20-09-2010, 16:34
Halllllooo vi må minst lede med fire for at vi skal i det hele tatt vinne en kamp...

gorre
07-11-2010, 23:15
Jeg slenger bare ut spørsmålet; Er Knut Kjartan Tørum rett man til å lede Start videre? Han er en jovial kar, men har han det vi trenger? Kontrakten går jo ut ved sesongslutt, så kanskje vi skal se oss om etter en annen? Jeg bare spør.

reiGN
07-11-2010, 23:22
Jeg slenger bare ut spørsmålet; Er Knut Kjartan Tørum rett man til å lede Start videre? Han er en jovial kar, men har han det vi trenger? Kontrakten går jo ut ved sesongslutt, så kanskje vi skal se oss om etter en annen? Jeg bare spør.

Nils Arne Eggen er jo ledig! :icon_lol:

Frank W. Brevik
07-11-2010, 23:23
Svaret er ja.

gmkarlsen
08-11-2010, 01:44

Noe av det start har manglet de siste 15 årene (ihvertfall) er stabilitet. Nå er det ikke alltid så lett å spore stabilitet fra kamp til kamp, annet enn at vi jevnt over scorer, og jevnt over slipper inn mål.

Men jeg tror Knut Tørum kan gi oss den stabiliteten vi trenger. For første gang siden 1994 har Start gjennomført en sesong i Tippeligaen med flere poeng enn sesongen før.

Et par gode signeringer før neste sesong, en god vinter med lite skader, og jeg er sikker på at fortsetter videre oppover på tabellen neste år. Og da bør vi ha signert en lengre kontrakt med Tørum før han blir enda mere verdt.

Krs
08-11-2010, 10:01
Svaret på spørsmålet er et klart - JA.

De feilene som blir begått i forsvar er i hovedsak juniorfeil av keeper og forsvarsspillerer og er neppe noe TK kan holdes ansvarlig for alene. Når spillerne ikke er bedre er det generelt vanskelig å holde treneren ansvarlig for dette.

Stig Hornnes
08-11-2010, 10:15

Et ubetinget ja.

frankieboy
08-11-2010, 11:31
Soleklart JA fra meg!

Norges 3.mestscorende lag viser at vi har en trener som er god offensiv. At han ikke har hatt god nok kvalitet å jobbe med i forsvaret er ikke hans feil. Med et par solide forsterkninger i forsvaret, så fortsetter vi klatringen mot Norgestoppen neste sesong!

Wangel
08-11-2010, 11:41
NEI! Han viser gang på gang at han ikke er den rette!

mr.leipsland
08-11-2010, 12:07
Har vanskelig for å se at det finnes opplagt bedre kandidater enn Tørum tilgjengelig. Tørum må sikkert ta sin del av skylda for alle baklengsmåla, men spillermaterialet er ikke supert akkurat.

Totalt sett har Start utviklet seg i positiv retning under Tørum. To sesonger midt på tabellen, mer enn det kan vi ikke kreve med de midlene Start har stilt til rådighet for Tørum.

Start bør bruke pengene på andre ting enn å kjøpe Tørum ut av kontrakten.

gorre
08-11-2010, 12:21
Jeg lander nok også på ja, men regner ikke med at vi måtte kjøpt ham ut av kontrakten, siden den snart går ut, eller? Det Start har manglet de siste årene er kontinuitet, som så mange her tydeligvis har fått med seg. Jeg er også for det. På den andre siden så er det defensive problemer Start sliter med, og dette må på plass. Hva om Bård tar seg av forsvaret nå som han etter all sannsynlighet er ferdig som spiller? De to sammen kunne ledet laget, der Bård terpet på det defensive.
Men alt i alt er jeg fornøyd med sesongen. Vi slapp å ligge i bakevja og være redd for nedrykk. Vi misset å koble oss på i teten da vi hadde muligheten, så alt i alt er jeg middels+ fornøyd med sesongen. Dersom det defensive blir bedre neste sesong så ser dette lyst ut. Rom ble ikke bygget på en dag, og det blir heller ikke fotballklubber. Vi må bare sørge for at Kleiven ikke går til Molde. Men jeg skjønner hvis han har lyst. Hvem vil ikke spille under Ole Gunnar Solskjær? Og da blir veien mye kortere til ManU.... Mange som drømmer om det.
Men uansett en hyggelig klapp på skulderen til Kleiven!

Supporteren
08-11-2010, 12:43

Når kontrakten går ut, så håper jeg at Tørums tid i Start er over.

Supporteren
08-11-2010, 12:46
For første gang siden 1994 har Start gjennomført en sesong i Tippeligaen med flere poeng enn sesongen før.

Haha, den var billig.

Fish
08-11-2010, 12:57
Tross mållekkasjen, er laget under utvikling. Dessuten er Tørum en ung trener og utvikler seg hele tiden selv også. Etter to år her er han blitt ordentlig kjent med laget, klubben, regionale lag og samarbeidspartnere, og trives åpenbart i Krs også som privatperson. Det forslitte ordet kontinuitet har faktisk en stor betydning, og jeg tror Tørum vil fortsette fremgangen (som vi tross alt har hatt i år) også i 2011. Skulle målene mot formodning fortsette å renne inn feil vei utover vårsesongen 2011 med samme frekvens som i år, vil han imidlertid få et større press på seg. Han har garantert defensiv taktikk veldig høyt oppe i bevisstheten sin nå.

Vi spilte i Adeccoen for bare et par sesonger siden. I år kom vi på en 8.-plass med 8 poeng opp til medalje og 15 ned til kvallik. Kun to lag scoret flere mål enn oss i år (RBK og VIF).

I sum betyr dette ja herfra på spørsmålet i tråden.

est
08-11-2010, 15:55
Selvfølgelig er Tørum rett mann for jobben. Vi skal selvfølgelig ha forhåpninger foran hver sesong at de vil gi pokaler i skapet, men vi må heller ikke glemme hva Start har levert. Start har siden 1905 7 bronseplasser, 1 sølv og 2 gull. Aldri vært i cupfinale. Siden vi rykket ned i 1996 har det vært spilt 14 sesonger med regnet årets, av disse har Start spilt 7 i adecco.

Gi Tørum tid til å bygge laget.

Helge
08-11-2010, 16:06
Er noe vi absolutt har manglet i Start de siste 20(?) årene!! Jeg tror Tørum kan gjøre en framifrå jobb jeg, men alle kan ikke lage gull av gråstein. Som alle andre trenger han spillere som er gode nok.

Jeg tror vi bør fortsette med Tørum noen år til.

Lynet
08-11-2010, 23:59
Jeg mener Tørum er rett mann for Start!

Synes han har levert gode resultater ut ifra stallen han har hatt til rådighet. Når vi selger unna de beste er det ikke like enkelt å være trener...

strawdog79
12-11-2010, 20:26
Han er rett mann for en klubb som ikke trenger medaljer i skapet. Han er dessverre en mann totalt blottet for ambisjoner, og ambisjonsløse trenere er den nye aidsen. Selv om man ikke har flust med stjernespillere på papiret, så kan sultne gutter med god moral gjøre det skarpt i tippeligaen med riktig trener. Og riktige trenere sitter ikke når de tisser og opptrer like forsiktig som Knut Arild Hareide i media.

Nei, gi meg en Kjetil Rekdal copycat heller. Sånne typer er de eneste som kommer til å oppnå noe.

rooland
12-11-2010, 20:37
Han er rett mann for en klubb som ikke trenger medaljer i skapet. Han er dessverre en mann totalt blottet for ambisjoner, og ambisjonsløse trenere er den nye aidsen. Selv om man ikke har flust med stjernespillere på papiret, så kan sultne gutter med god moral gjøre det skarpt i tippeligaen med riktig trener. Og riktige trenere sitter ikke når de tisser og opptrer like forsiktig som Knut Arild Hareide i media.

Nei, gi meg en Kjetil Rekdal copycat heller. Sånne typer er de eneste som kommer til å oppnå noe.

du tror ikke heller at det trengs noen folk i spillergruppa som trenger å ta et visst ansvar??
På tide at noen bretter opp armene å skjeller ut medspillere i garderoben...
Tror ikke det er EN spiller jeg kommer på i farta som er en slik type...
Muligens en Ole Martin.

Nei...det trengs en KAPTEIN eller 4!!!!

Krs
12-11-2010, 20:56
Tørum savner også flere som tar ansvar innad i gruppen:

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article185559.ece

Jeg savner flere spillere som tør å heve stemmen og som har "pondus". gjerne en type som Nannskog og Keane.

På Sørlandet er det alt for mange som er "så sabla greie" med hverandre. Skal du bli bedre, må du normalt få en del pepper. Man ser det gjerne også når spillerne blir intervjuet, enkelte står og ser ned og mumler klisjéer. Gi meg "vinnertyper" som tør å stikke seg ut, og som "gir litt mer faen".

Unggutter har skjeldent denne pondusen, og følgelig bør forsterkningene være erfarne "ledertyper".

reiGN
12-11-2010, 21:25
du tror ikke heller at det trengs noen folk i spillergruppa som trenger å ta et visst ansvar??
På tide at noen bretter opp armene å skjeller ut medspillere i garderoben...
Tror ikke det er EN spiller jeg kommer på i farta som er en slik type...
Muligens en Ole Martin.

Nei...det trengs en KAPTEIN eller 4!!!!

Den mini-dokumentaren før, under og etter Odd kampen viste at det var så og si bare Årst som tok tak i garderoben ja, og Tørum seff. Jeg hadde blitt inspirert av talene til Tørum, skjønner ikke hvorfor ikke spillerne ble det. Altfor mange beskjedne små gutter i klubben Start.

Jeg er litt sånn "vet ikke" posisjon med Tørum. Jeg vet ikke på om det er bra å skifte trener eller om vi bør beholde han.

doppelt gemoppelt
12-11-2010, 22:21
Sier mye om laget. Det er ungt og unge er sjeldent frempå og slår i bordet. Alt skal være så greit og kult på jobben.
Få vekk kosinga på trening og kamper.
Er jo så vidt høie tør å åpne kjeften for da blir pepa og vikstøl lei seg.
Noe som heter man er kolleger på jobb og venner i fritiden.
Den bør limes på veggen i garderoben.
Fevang var den typen som turte

Tørum har gjordt en fantastisk jobb mtp økonomi, skader og liten spillergruppe. De som mener tørum skal gå bør innse at lille start har en stor trener

beng222
12-11-2010, 22:39
Forstår ikke de som vil bytte ut Tørum. Gi mannen ny kontrakt. At Morten Hæstad og co sutrer over manglende spilletid/tillitt beviser jo bare at han gjør mye rett.

Utfordringen til tørum blir å slippe inn mindre mål, og heve bunnivået betraktelig. Samtidig bør nye spillere som skal inn i stallen ha lederegenskaper.

MacGyver
13-11-2010, 00:57
Her har vi en flott mulighet til å få litt kontinuitet inn på trenersiden.
Tørum har gjort en flott jobb og fått Start til å bli et etablert Tippeliga lag, og jeg føler selv Start er langt nærmere medalje enn nedrykk.

Utfordringen er jo som vi alle vet, det defensive, og dette er Tørum sikkert smertelig klar over. Satser på at dette forbedrer seg neste sesong, stor verre kan det jo ikke bli.

Frank W. Brevik
13-11-2010, 05:57
Foerst og fremst: Ny kontrakt til KT, litt forbanna brennfort! La oss se om tre aar til om andre kan forbedre hans resultater--saa langt er kun Tom Nordli reelt bedre siden....djeez, siden Brede Skistad!

Ellers en bemerkning: Jeg har ikke vaert paa startreninger paa en mannsalder, men ser de morsomme tullevideoene fra "treningene" som alle andre. Grunnlaget virker tynt for aa hevde at man er saa kosete og snille paa Soerlandet at man ikke forbedrer seg paa trening, men finnes der noe mere soerlandsk enn nettopp samtidig aa hyle over dette fenomenet? (Holmer-Hoven-paradokset, om du vil...) Allikevel: Selv SIB klagde jo over det samme (SIB, for svarteste!), og det samme har blitt hevdet av flere. Har det noe for seg? Er der virkelig en klam koselighetskultur som kveler potensialet?

zgull
13-11-2010, 10:10
Gi den mannen ny kontrakt! Vi trenger kontinuitet og stabilitet.

Lynet
14-11-2010, 01:49
Helt enig, gi Tørum ny kontrakt! Han har klart å stabilisere oss i Tippeligaen, og jeg tror han er rett mann for å ta det neste steget opp til medalje! Jeg tror det eneste rette er å gi Tørum tre nye år, kontinuitet har vært en mangelvare, men nå har vi virkelig sjansen til å få kontinuitet på trenersiden og det vil garantert betale seg.

Tørum har heller ikke hatt gode arbeidsvilkår med få forsterkninger, og han har også mistet de beste spillerne, det må tas med i betraktningen.

Alladin Sane
14-11-2010, 15:48
Allikevel: Selv SIB klagde jo over det samme (SIB, for svarteste!), og det samme har blitt hevdet av flere. Har det noe for seg? Er der virkelig en klam koselighetskultur som kveler potensialet?

Treningskulturen virker i mine øyne meget bra. Kombinasjonen av rutinerte, profesjonelle folk som Årst, Myggen, Borgersen og Haraldsen, dedikerte ungutter som Pepa, Mathisen, Kleiven, Vikstøl, Hæstad og Børufsen og noen veldig seriøse utlendinger, er nok nøkkelen til at Start har prestert over evne de siste to sesongene. Starts gode sesonginnledninger kan vel også være et tegn på at Start bruker vinteren bedre enn de fleste andre klubbene.

Starts mangel på temperament og engasjement er vel først og fremst et problem i kampsituasjon. At laget kan tape 8-1, uten at det svartner for noen av spillerne, vitner vel om en viss mangel på vinnertyper. Det skorter også litt på evnen til å avgjøre jevne kamper.

Det er vel ikke helt urimelig å trekke frem sørlandsk åndssløvhet når dette skal forklares. At det er nordlendingen Årst som tar ansvar i garderoben og amerikaneren Goodson som filmer i duellene, er kanskje ikke helt tilfeldig. I så måte er det vel kanskje litt synd at ledelsen virker å være såpass opptatt av fødested når nye spillere finsiktes.

Det er jo all grunn til å sette store spørsmålstegn ved beslutningen om å hente en skadeplaget og formsvak Strømstad hjem på lån. Det burde i mine øyne også finnes både bedre og billigere keeperløsninger enn Kenneth Udjus. Å kjøpe Håland ut av kontrakten med OB kommer vel heller ikke til å bli noen billig fornøyelse hverken i overgang og lønn, og ville vel vært utenkelig dersom han ikke hadde vært sørlending med fortid i Start.

Forøvrig mener jeg Tørum bør få fortsette i Start. Først og fremst fordi jeg mener han er en bra trener som gjør en god jobb. Men kanskje like viktig fordi Start mest av alt trenger kontinuitet på trenersiden.

zgull
15-11-2010, 12:29
Starts gode sesonginnledninger kan vel også være et tegn på at Start bruker vinteren bedre enn de fleste andre klubbene.

Meget bra poeng! Jeg er enig i det meste av det du skriver, men det er for tidlig å si hvorvidt det å hente Fredrik var feil. Gi ham tid, han kommer som et skudd neste sesong!!!

REBell
15-11-2010, 15:20
Tørum har ikke gjort seg bort i klubben og bør fortsette i mange år enda!

gmkarlsen
19-11-2010, 08:55
I følge fvn.no er det misnøye i spillergruppa: http://fotball.fvn.no/eliteserien/article186156.ece

At det i en evaluering blir tatt fram ting spillerene mener Tørum kan være bedre til er jo bare rett og rimelig.

Tipper at det her er FVN som finner de "misfornøyde" spillerene i en evaluering som er ment som et konstruktivt innspill til hva Tørum og andre i Start kan bli bedre til.

glazer
19-11-2010, 09:28
Forbanna sytepaver disse Start spillerne, enten så er treneren for streng, eller så er han for snill, eller så er han ikke klar nok. Det er jo alltid noe!! På tide å gå i seg selv kanskje??? Knut Tørum har gjort masse positivt for klubben vår, men spillerne har underprestert alt for ofte. Ansvarsfraskrivelse vil jeg kalle dette!

Magne Hadland
19-11-2010, 09:31
I avisversjonen av fvn har Enersen også en syrlig kommentar som sparker i retning spillerene. "Hva slags trener passer egentlig for Start?"

Utrolig uprofesjonelt å sutre via pressen når man er midt i en intern prosess og evaluering. Usmakelig annonym skittkasting via media trodde jeg var forbeholdt trollene på internettforumer og i kommentarfeltene på nettavisene....

Jegers
19-11-2010, 09:41
I følge fvn.no er det misnøye i spillergruppa: http://fotball.fvn.no/eliteserien/article186156.ece

At det i en evaluering blir tatt fram ting spillerene mener Tørum kan være bedre til er jo bare rett og rimelig.

Tipper at det her er FVN som finner de "misfornøyde" spillerene i en evaluering som er ment som et konstruktivt innspill til hva Tørum og andre i Start kan bli bedre til.

Hvis disse evalueringene er personlige og private kan en bare konkludere med at noen i Start bevisst lekker informasjon for å styrke sin egen stilling, regner med at det er en slags lederskikkelse for den gruppen av spillere som er misfornøyde med Tørum som driver med dette. Siden Børufsen, Strømstad, Høie, Vikstøl roser Tørum kan vi jo konkludere med at de ikke er i denne misfornøyde gruppen.

Hvem som er misfornøyde kan en jo bare spekulere i, men dette skal uansett ikke komme frem i offentlighetens lys, noe jeg reagerer sterkt på.

Scarto
19-11-2010, 09:51
Forbanna sytepaver disse Start spillerne, enten så er treneren for streng, eller så er han for snill, eller så er han ikke klar nok. Det er jo alltid noe!! På tide å gå i seg selv kanskje??? Knut Tørum har gjort masse positivt for klubben vår, men spillerne har underprestert alt for ofte. Ansvarsfraskrivelse vil jeg kalle dette!

Enig i at enkelte framstår som sytepaver. I artikkelen tar fvn for seg blant annet Fredrik Strømstad, Kenneth Høie, Espen Børufsen og Rolf Daniel Vikstøl, som eksempler på spillere som mener Tørum har gjort en god jobb:

"– Jeg synes han er tydelig og flink til å skape entusiasme, sier Strømstad.

– Jeg synes han har gjort en god jobb og er faglig dyktig, sier Høie.

– Det hadde vært dumt å ikke forlenge med ham, sier Børufsen og får følge av Vikstøl:

– Det hadde vært synd om han bare ble ett år til".

Om det minidokumentaren (link: http://www.ikstart.no/tv_default.aspx?m=257&amid=497218) viser fra garderoben i forbindelse med kampen mot Odd 31/10, er representativt for lagets generelle oppførsel før/under/etter kamp, må faen meg mange spillere gå i seg selv.

Den eneste som faktisk åpner kjeften i særlig grad, er Årst, ettersom han er kaptein (og nordnorsk). Clay lirte vel av seg et par ord (da Tørum tok en engelsk kortversjon), mens Høie sa mer i garderoben enn han har sagt på banen hele sesongen forøvrig tilsammen (et par setninger). De "positive" spillerne som fvn.no refererer til, er de som aldri pepper opp de andre, verken i garderoben eller på banen (beklager Fredrik, men du har gått stille i dørene siden du kom tilbake; mulig det er en plan bak det, men allikevel...). I minidokumentaren synes jeg Tørum er klar, konsis og kommuniserende; jeg tror på fyren.

Snålt at "firerbanden" vi leser om, er de i laget/troppen som kanskje holder mest "inni seg", som knapt nok høres en eneste plass... På tide at alle dere Start-spillere åpner kjeften i kampsammenheng, gir klare tilbakemeldinger, og kommuniserer, gutter (sorry Jesper, tar alle under en kam her). At dere ikke koseprater, som til media, men trør til og viser hvem som har baller, kamp etter kamp, både i ord og gjerninger. Først da kan dere bli menn, som blør for drakta, hver jævla gang!!

Gluten
19-11-2010, 09:54
Da må heller disse sytepavene ta og se seg om etter noe annet og gjøre, kan ikke la "reservene" styre hele klubben....
Vil tro det er de som ikke får spille så mye som klager og syter.
I Tørum virke det som vi har en trener som kan styre klubben i mange år, mener det er viktig med kontinuitet på trener siden. Vi har jo ikke akkurat hatt det de siste årene... :icon_biggrin:

Ole Gilboe Hermansen
19-11-2010, 09:56
Har bare en ting å si om saken i fevennen. Latterlig. Den personen(e) som har lekket infoen håper jeg råtner i helvete.
Tørum er det beste som har skjedd Start på lenge.
Og å sparke trenere har vi jo god erfaring med tildigere(les ironi).
Selvsagt kan ikke alle være fornøyd med allt,men faen heller ta det internt.

ghanaboy
19-11-2010, 10:07
Dette er jo bare LATTERLIG ! Tørum bør beholdes så lenge som overhodet mulig, men overskriften te fvn skremmer litt. Kan ikke den avisa bare lære seg å holde kjeft? Blir Tørum sparket går det te helvete, vi har jo erfaring med å sparke trenere, alle vet jo åssen det har gått omtrent hver gang.

Krs
19-11-2010, 10:10
Fra artikkelen på fvn.no:

---------
Flere spillere uttaler samtidig til Fædrelandsvennen at de mener den tidligere Rosenborg-treneren har gjort en god jobb som de to årene han har vært i Start.

Blant dem er Fredrik Strømstad, Kenneth Høie, Espen Børufsen og Rolf Daniel Vikstøl.

– Jeg synes han er tydelig og flink til å skape entusiasme, sier Strømstad.

– Jeg synes han har gjort en god jobb og er faglig dyktig, sier Høie.

– Det hadde vært dumt å ikke forlenge med ham, sier Børufsen og får følge av Vikstøl:

– Det hadde vært synd om han bare ble ett år til.
-----------

Etter min mening viser dette at det er de spillerne som er best, spiller mest, evt har utviklet seg best som støtter Tørum. Hva de "dårligste" spillerne måtte mene er lite interessant.

Det at de dårligste spillerne ikke får spille, tilsier ikke at det det er noe "feil" hos treneren. De spillerne som uttalte seg positvt til Tørum er jo sentrale spillere. Hvilke andre sentrale spillere som er negative blir bare spekulasjoner. Men jeg savner å høre meningen til Ole Martin.

--------
Endring 1: Selvfølgelig skal vi forlenge med Tørum.
--------
Endring 2: Synes også tidspunktet for publisering av artikkelen var maksimalt uheldig - rett før spillernes ferie.

Affe
19-11-2010, 10:55
Om det minidokumentaren (link: http://www.ikstart.no/tv_default.aspx?m=257&amid=497218) viser fra garderoben i forbindelse med kampen mot Odd 31/10, er representativt for lagets generelle oppførsel før/under/etter kamp, må faen meg mange spillere gå i seg selv.
Skal dette være en filmsnutt som viser den store inspiratoren Knut Tørum ?
Skal dette være beviset på at kapteinen står frem i garderoben og oppildner laget sitt til kamp ?

Knut Tørum sitter stille på bussen med puten sin i fanget og leser fra Kristiansand til Skien og tilbake igjen, så har han tegnet litt på en tavle, slenger ut litt fucking ditt og fucking datt, utrolig inspirerende.
Årst (som jeg egentlig har sansen for) kan fortelle alle at: Nå MÅ vi stå på, nå skal vi faen meg vinne.

Ikke ett ord (med forbehold om at det ble sagt mange viktige ting som ikke er med på filmen) om hvilke feil som ble prestert i første omgang, ikke etter ord om hva de skulle gjøre, eller jo en av spillerne fikk vel beskjed om å være tidligere på Hagen, men fikk samtidig beskjed om at han spilte veldig bra, bare å sprinte litt mer så er saken løst.

Jeg synes det er mer moro å se maling tørke enn det er å se på Tørum inspirere sine spillere, og det gjelder også i stor grad kampene han leder.

Det finnes kanskje ikke noen særlige alternativer, men at Tørum har tilført noe spesielt til IK START det har jeg vanskelig for å se, det er ihvertfall ikke mer moro med IK START enn tidligere.

Og jadajada, økonomi, tull og tøys og hipphurra, alt er vanskelig for ham, og nå må vi slutte å kritisere ham.

Det er jo ikke økonomien til klubben som avgjør om du er inspirerende, om du evner å ta tak, om du evner å få med deg laget ditt, om du evner å få din "ansatte" til å involvere seg, om du faktisk er en inspirator, det er personen som avgjør dette, og det mener jeg så absolutt at Tørum ikke er.

Jeg er faktisk ganske sikker på at det i agderfylkene finnes trenere som evner dette langt bedre enn Tørum med de samme lite tilfredsstillende resurser som Tørum rår over for tiden.

DayWalker
19-11-2010, 11:09
Har bare en ting å si om saken i fevennen. Latterlig. Den personen(e) som har lekket infoen håper jeg råtner i helvete.

Ble meget provosert av FVN saken men ditt innlegg oppsummerer det ganske godt i grunnen. Støttes!

VESTHOVDEN
19-11-2010, 11:15
I Tørum virke det som vi har en trener som kan styre klubben i mange år, mener det er viktig med kontinuitet på trener siden. Vi har jo ikke akkurat hatt det de siste årene... :icon_biggrin:

Helt enig!

Huff- Jeg ORKER IKKE tanken på at vi på nytt skal gå til det skrittet å fjerne treneren. Etter all den gjennomtrekken som har vært i Start av såkalte "for snille, for tøffe, for lite karismatiske og for lette" trenere- så er det egentlig et under at topptrenere vil jobbe i denne klubben.

Nei- Knut Tørum er det BESTE som har skjedd Start på lange tider. Det er skjelden en klubb og en trener passer så godt i sammen som i dette tilfellet.

Knut Tørum fikk et oppdrag da han ble Start-trener: å gjøre Start til et nogenlunde stabilt TL-lag. Denne delen av jobben har han virkelig utført med 8. og 9.plass langt unna nedrykksstriden begge sesongene. Får vi litt mer organisering på det defensive slik at vi ikke slipper inn rundt 60 mål- så vil ikke veien være lang opp til medaljestriden! Ikke kan jeg heller huske å ha sett en trener som både med ord og handling har sagt så tydelig at Start også har ambisjoner om å komme til denne etterlengtede cupfinalen!

Så kjære IK Start: Vær så snill: Ikke ødelegg byggverket en gang til! Nå ser det på mange måter lysere ut enn på mange år. Ikke ødelegg alt det positive som skjer en gang til med krisemøter, trenersparking med dertilhørende sluttpakke!

Krs
19-11-2010, 11:17
Her burde vel strengt tatt menigheden gått ut med uforbeholden støtte til Tørum?

flaxxlodd
19-11-2010, 11:39
Se nå på hvilke spillere som støtter mannen da. Joda, det er de unge spillerne som har fått masse tillit av Tørum. Selvsagt vil de ha han med videre.

Hvis man kjenner saken litt fra innsiden, så har det også vært ganske klart at noe av grunnen til at Tørum ble "sparket" i RBK var at rutinerte spillerne ikke hadde troen på han. Lederegenskaper,motivasjon etc.

Fra utsiden ser jeg helt klart en mangelvare hos Tørum på akkurat disse punktene.
Han fremstår "snill" i media uansett resultat uten evne til å være SJEF.
Det gir faktisk ganske klare signaler hvordan man fremstår i media.

Brorparten her på forumet støtter Tørum. Jeg er redd det er kontuiniteten man er redd for.

Selv har jeg et ambvialent forhold til mannen. Det finnes både verre og bedre trenere jeg kunne tenkt meg i Start (realistiske trenere for en klubb som Start)

Pr dags dato kan jeg ikke se noen aktuelle bortsett fra Tom Nordlie, som vi nok desverre aldri får se her igjen.

Tørum fremstår gørr kjedelig og denne minidokumentaren bekrefter dette, etter mitt syn.

At spillere etterlyser ting i forhold til Tørum er bare rett og rimelig, all den tid flere spillere etterlyser vinnermentalitet.
Husk at under Nordlie tiden var det ingen spillere som tidligere hadde vunnet noe særlig, men med en leder som oser vinnermentalitet fikk også spillerne troen.

DET er virkelig noe jeg savner i denne klubben.

Stig Hornnes
19-11-2010, 13:02
Brorparten her på forumet støtter Tørum. Jeg er redd det er kontuiniteten man er redd for.

Kontinuitet er åpenbart viktig selvfølgelig. Det handler også om at det koster penger å kvitte seg med en trener. Og det handler også om hvem man eventuelt skulle erstattet Tørum med. Men for min egen del handler det minst like mye om at jeg tror Tørum er rett mann for Start.

At det kommer frem enkelte uenigheter internt er ikke unaturlig synes jeg. Meningen med en evaluering er jo å få frem de tingene man mener kan bli bedre på. Spørsmålet videre er hvordan Start og Tørum tar tak i de tingene som kom frem.

Krs
19-11-2010, 13:34
Tommel til Mollestad!

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article186175.ece

kompa
19-11-2010, 14:26

Enig i dette Ole, er bare det at i en slik stor gruppe er det umulig å holde dette internt.
Journalister er som blod igler. Er godt stoff for de dette...
Se bare hvordan statsbudsjettet hvert eneste år lekker som ei sil. Hvordan skal en da klare å få misfornøyde fotball spillere til å holde kjeft ?? Men, enig i meningene dine.

MacGyver
19-11-2010, 14:43
Dette er som en storm i et vannglass for å bruke en gammel klisjé.

Start har en evalueringsperiode, og da er det natulig at noen spillere ikke er spesielt fornøyde. At dette brettes ut i Fevennen er jo ikke overraskende, og det er jo ganske så uheldig. De kunne jo istedefor faktisk bruke evalueringen.

På en annen side, står det i artikkelen "Etter det fvn kjenner til", så jeg tar deres artikkel også med en klype salt. At for eksempel opptil 10 spillere er ufornøyde tviler jeg også sterkt på.

I bunn og grunn tror jeg Start og Tørum har gjort lite feil med spillerne denne sesongen, her er det spillere som syter og/eller fevennen som overreagerer.

EDIT: Helt enig med Mollestad. Her er det bare å få rensket lufta og rydde opp.

mr.leipsland
19-11-2010, 14:51
Noe som hvertfall er sikkert er at Tørum enten må få sparken eller ny kontrakt. Ender det hele med at Tørum for sparken, noe som i mine øyne er pengesløsing, så må det inn trener utenifra. Fredriksen/Borgersen vil se veldig stygt ut.

Alternativt, og forhåpentligvis, viser ledelsen nå handlekraft og tillit til Tørum ved å forlenge. Han burde selvsagt fått ny kontrakt før denne runda.

Vi kan hvertfall ikke starte en ny sesong med en trener på oppsigelse der media allerede har fått noe å grave i.

Stig Hornnes
19-11-2010, 14:53
Noe som hvertfall er sikkert er at Tørum enten må få sparken eller ny kontrakt. Ender det hele med at Tørum for sparken, noe som i mine øyne er pengesløsing, så må det inn trener utenifra. Fredriksen/Borgersen vil se veldig stygt ut.

Alternativt, og forhåpentligvis, viser ledelsen nå handlekraft og tillit til Tørum ved å forlenge. Han burde selvsagt fått ny kontrakt før denne runda.

Vi kan hvertfall ikke starte en ny sesong med en trener på oppsigelse der media allerede har fått noe å grave i.

Støttes ett hundre prosent.

frankieboy
19-11-2010, 15:11
Kjenner jeg blir provosert...

Poenget med en anonym evalueringsprosess er jo å hjelpe trenere og ledere til å forbedre seg. Det heter evaluering, slik at man kan komme sterkere ut av dette foran neste sesong.
At det kommer fram ting som trener kan forbedre i en slik prosess er jo bare helt naturlig!
Er jo helt ubrukelig med en evaluering hvor man eks bare har sporsmål som:
- Hva har treneren gjort bra?
- Hva er de positive egenskapene til treneren?

Skal man få fram noe som kan brukes til å forbedre så må man også få fram ting som også treneren kan forebedre seg på!

Om en av spillerne eks skriver: K.T kunne ha vaert bedre til å eks snakke engelsk i garderoben (slik at de mange utenlandske fikk med seg hva som ble sagt).... eller kunne byttet keeper etter 8 baklengs... eller kunne brukt et annet system.... osv osv så trenger jo ikke dette å bety at denne spilleren har mistillit til K.T, men heller at han gir eksempler på ting som K.T kan forbedre/utvikle!

Her lukter det storm i et vannglass og jag etter SENSASJONSOVERSKRIFT fra Fevennen. De vet at x antall flere mennesker kjoper Fevennen med en slik overskrift og det er det eneste de bryr seg om. Latterlig svakt sier jeg!

En annen ting jeg reagerer på er at det snakkes om 5-10 spillere. Det er stor forskjell på 5 og 10. Og er det her snakk om 5-10 spillere som har skrevet noe som K.T kan forbedre seg på eller vil alle disse 5-10 spillerne bytte ut treneren?

Lurer forresten på hvordan evalueringsprosessen var når man evaluerte Tom Nordlie... Hvis man telte de som hadde noe kritisk der, så vil jeg tro det er naermere 100 %, men dette var vel ikke sensasjon nok for Fevennen...

Til slutt: Jeg håper virkelig at spillerne kommer ut og stotter K.T nå. Det vi ikke trenger er en usikkerhet rundt treneren nå og at eks K.T trekker seg. Som majoriteten her inne (kanskje alle bortsett fra Affe) så har K.T stor stotte og som andre sier: Vi trenger kontinuitet på trenersiden nå, selv om Fevennen prover å få fremprovosert noe annet!

De vet at et trenerbytte vil gi mer salg av aviser da dette er noe mange vil vaere interesserte i!!

Ole Gilboe Hermansen
19-11-2010, 15:21
Kjenner jeg blir provosert...

Poenget med en anonym evalueringsprosess er jo å hjelpe trenere og ledere til å forbedre seg. Det heter evaluering, slik at man kan komme sterkere ut av dette foran neste sesong.
At det kommer fram ting som trener kan forbedre i en slik prosess er jo bare helt naturlig!
Er jo helt ubrukelig med en evaluering hvor man eks bare har sporsmål som:
- Hva har treneren gjort bra?
- Hva er de positive egenskapene til treneren?

Skal man få fram noe som kan brukes til å forbedre så må man også få fram ting som også treneren kan forebedre seg på!

Om en av spillerne eks skriver: K.T kunne ha vaert bedre til å eks snakke engelsk i garderoben (slik at de mange utenlandske fikk med seg hva som ble sagt).... eller kunne byttet keeper etter 8 baklengs... eller kunne brukt et annet system.... osv osv så trenger jo ikke dette å bety at denne spilleren har mistillit til K.T, men heller at han gir eksempler på ting som K.T kan forbedre/utvikle!

Her lukter det storm i et vannglass og jag etter SENSASJONSOVERSKRIFT fra Fevennen. De vet at x antall flere mennesker kjoper Fevennen med en slik overskrift og det er det eneste de bryr seg om. Latterlig svakt sier jeg!

En annen ting jeg reagerer på er at det snakkes om 5-10 spillere. Det er stor forskjell på 5 og 10. Og er det her snakk om 5-10 spillere som har skrevet noe som K.T kan forbedre seg på eller vil alle disse 5-10 spillerne bytte ut treneren?

Lurer forresten på hvordan evalueringsprosessen var når man evaluerte Tom Nordlie... Hvis man telte de som hadde noe kritisk der, så vil jeg tro det er naermere 100 %, men dette var vel ikke sensasjon nok for Fevennen...

Til slutt: Jeg håper virkelig at spillerne kommer ut og stotter K.T nå. Det vi ikke trenger er en usikkerhet rundt treneren nå og at eks K.T trekker seg. Som majoriteten her inne (kanskje alle bortsett fra Affe) så har K.T stor stotte og som andre sier: Vi trenger kontinuitet på trenersiden nå, selv om Fevennen prover å få fremprovosert noe annet!

De vet at et trenerbytte vil gi mer salg av aviser da dette er noe mange vil vaere interesserte i!!

Meget bra skrevet.

Supporteren
19-11-2010, 15:23
Dette kommer ikke som noe sjokk, og jeg har også hørt tidligere at flere spillere er misfornøyd med Tørum. Jeg skjønner ikke det enorme hylekoret fra folk her og kommentarfeltet til fvn.no. Skulle tro Tørum hadde gjort underverker for Start, og at han var en slags Tom Nordlie. Men hva har han egentlig fått til? Joda, vi har havnet på 8 plass i tidenes mest bingosesong i Tippeligaen. Halleluja! Signer Tørum på livstidskontrakt! Var jo akkurat det samme hylekoret da det var SIB det var snakk om.

VESTHOVDEN
19-11-2010, 15:29
Skulle tro Tørum hadde gjort underverker for Start, og at han var en slags Tom Nordlie. Men hva har han egentlig fått til?

Han har klart å gjøre Start til et nogenlunde stabilt TL-lag. Et lag som nesten har gått konk flere ganger de siste åra og som ble dømt nord og ned før forrige sesong. Det er det han har klart. Verken mer eller mindre. Ingen som snakker om "Tom Nordlie-underverker". Vi bare etterlyser litt kontinuitet på trenersiden for en gangs skyld!

Supporteren
19-11-2010, 15:43
Han har klart å gjøre Start til et nogenlunde stabilt TL-lag. Et lag som nesten har gått konk flere ganger de siste åra og som ble dømt nord og ned før forrige sesong. Det er det han har klart. Verken mer eller mindre. Ingen som snakker om "Tom Nordlie-underverker". Vi bare etterlyser litt kontinuitet på trenersiden for en gangs skyld!

Synes ikke vi skal gi Tørum alt for mye av æren for at Start havnet på midten av tabellen. For det første så var det Bolanas og resten av de offensive kreftene i Start som reddet oss fra å havne på bunnen av tabellen, og så har jo TL blitt utvidet fra 14 til 16 lag, slik at det har blitt mindre sannsynlig å rykke ned.

Jeg tror de fleste trenere der ute ville fått til de samme resultatene med Start som det Tørum har fått til. Hadde Sandstø fortsatt, så tror jeg ikke at han hadde gjort en dårligere jobb. Tørum har gjort en OK jobb for Start, og jeg har ikke noe imot ham, men jeg håper at Start satser på en trener som enten har mye vinnererfaring, eller som klarer å inspirere laget til å oppnå det lille ekstra.

jensm
19-11-2010, 16:45
Å diskutere Tørum kan vi alltids gjøre, men å diskutere han ut fra hva FVN har grafsa til seg av interne dokumenter blir bare for dumt.

Frem til det er kommet mer kjøtt på beinet gidder ikke jeg la meg engasjere verken den ene eller andre veien.

FVN har en lang historie i å lage storm i vannglass, men de har også avdekket viktige saker i Start som måtte ryddes opp i, jf tidlig 2000-tallet og hemmelige lønnsavtaler.

Om dette er et vannglass, eller om det er en reell sak, er altfor tidlig å si noe om. Dersom halve stallen er misfornøyde vil vi jo i vinter få presentert en ny trener. Fortsetter Tørum, så var det jo helt klart et av FVNs berømte vannglass.

Men når det gjelder Tørum, sett bort fra dagens sak, så må jeg innrømme at jeg - tross alt dritet som var - savner Tom Nordlie. Han og Karsten må jo være tidenes morsomste trenere. Og begge hadde evnen til å få laget til å prestere over evne. Alderen tok Karsten til slutt, og Tom gikk vel på en psykisk smell etter gulltapet som gjorde han grinete og slitsom.

Men det skremmer meg at trenere skal ha så mye å si i norsk toppfotball. Eier ikke spillerne egenmotivasjon for å trene og yte det lille ekstra som utgjør forskjellen??

Alladin Sane
19-11-2010, 16:50
Man kan selvsagt diskutere hvem som har æren eller ansvaret for Starts resultater. Det er imidlertid et faktum at Start har levd på sparebluss de siste sesongene, og til tross for dette levert to strake eliteseriesesonger uten nedrykksstrid. Med et lag som ble dømt nord og ned av absolutt alle foran Tørums debutsesong. Det er 15 år siden sist.

Sett i et nyere historisk perspektiv er det liten tvil om at Start har hatt suksess under Tørum.

Fevennens reportasje kommer derfor som en overraskelse. Den er åpenbart tendensiøs, men likefullt ingen røyk uten ild.

Når en trener mister garderoben er det bare to mulig utfall. Sparke treneren eller sparke garderoben. I dette tilfellet burde løsningen være åpenbar.

Start har mistet tre klare førstevalg, og flere profilerte spillere denne høsten. Når i tillegg fire klare førstevalg som Høie, Vikstøl, Børufsen og Strømstad går ut og støtter treneren, kan man jo lure på hvem av betydning som står bak denne kritikken.

Spruce
19-11-2010, 17:10
Jeg lanserer Aasmund Bjørkan som mitt førstevalg av ny Starttrener.
Gjort underverker med lille Alta. Er nå kontraktsløs

gånåpå
19-11-2010, 18:09
Synes ikke vi skal gi Tørum alt for mye av æren for at Start havnet på midten av tabellen. For det første så var det Bolanas og resten av de offensive kreftene i Start som reddet oss fra å havne på bunnen av tabellen, og så har jo TL blitt utvidet fra 14 til 16 lag, slik at det har blitt mindre sannsynlig å rykke ned.

Jeg tror de fleste trenere der ute ville fått til de samme resultatene med Start som det Tørum har fått til. Hadde Sandstø fortsatt, så tror jeg ikke at han hadde gjort en dårligere jobb. Tørum har gjort en OK jobb for Start, og jeg har ikke noe imot ham, men jeg håper at Start satser på en trener som enten har mye vinnererfaring, eller som klarer å inspirere laget til å oppnå det lille ekstra.

Det der er lettere sagt enn gjort, et meget godt eksempel på det, finner vi lenger vest. På papiret så har jo Viking et lag som tilsa at de skulle kjempe i toppen med store tunge navn. Men vi har jo sett åssen det gikk.

Og forsvinner Tørum fra klubben nå, så mister jeg all tiltro til klubben. Leser jo at både spillere og ledelse ønsker seg en fullsatt Sør-Arena, og det gjør jo selvsagt jeg også. Men når de i siste kamp ikke gidder å ta på varmekablene som gjør kampen til en parodi, og at nå attpå til spillerne går ut og kritiserer Tørum så blir jo det å skyte seg sjøl i beinet.

beng222
19-11-2010, 18:12
Hvorfor vil du ikke ha Vegard Skogheim lenger?

Bolanos skal ha æren for at start har gjort det bra skrives det i annet innlegg. Hva var Bolanos før han fikk tillitt av Tørum?

Strømstad, Høie, Vikstøl og Børufsen støtter Tørum. Har vanskelig for å se at Årst vil ha Tørum fjernet. Det samme gjelder Ovello og Kleiven.. Hoff er jeg usikker på.

Tror nok at det er benken som er misfornøyd. Hæstad, Nilssen, Bruer Hansen osv. Disse sentrale spillerene tipper jeg er midtstopperene Jesper, Avni og jegeren på høyre back.

Krs
19-11-2010, 18:43
Litt enig med beng222, dette fremstår som sutring i fra benken.

En klubb skal styres av ledelsen og ikke spillere og i alle fall ikke spillere som primært sitter på benken!

Spruce
19-11-2010, 19:02
Hvorfor vil du ikke ha Vegard Skogheim lenger?

Bolanos skal ha æren for at start har gjort det bra skrives det i annet innlegg. Hva var Bolanos før han fikk tillitt av Tørum?

Strømstad, Høie, Vikstøl og Børufsen støtter Tørum. Har vanskelig for å se at Årst vil ha Tørum fjernet. Det samme gjelder Ovello og Kleiven.. Hoff er jeg usikker på.

Tror nok at det er benken som er misfornøyd. Hæstad, Nilssen, Bruer Hansen osv. Disse sentrale spillerene tipper jeg er midtstopperene Jesper, Avni og jegeren på høyre back.

Morsomt at du husker at Skogheim er en personlig favoritt. Mitt førstevalg er fremdeles ''skogen'', men Vegard Skogheim har haugevis med integritet og er ikke typen som bare hopper på tilbud fra elitesierieklubben bare fordi de nettopp er eliteserieklubber. Vi må huske at Skogheim tross alt er ifra Hamar og leder favorittlaget sitt.

Du spør hva Bolanos var før Tørum. Landslagsspiller for Costa Rica med et godt gjennomført VM bak seg. Tredjeplass på beste spiller for interkontinentalcupen, aktuell for Liverpool, signert for (Daværende) Premier league klubben Charlton, bare for å få det veltet av oppholdstillatelse og herja ganske greit i DK og, før treneren sluttet å spille med vinger.

Affe
19-11-2010, 19:24
Som majoriteten her inne (kanskje alle bortsett fra Affe) så har K.T stor stotte og som andre sier: Vi trenger kontinuitet på trenersiden nå, selv om Fevennen prover å få fremprovosert noe annet!

Det du nevner her er jo ting jeg mener er helt uvesentlig i forhold til å ha en leder, saken er jo at halvparten (inklusiv mollestad i fvn i dag, følgende er sakset fra nettutgaven til fvn: Men Mollestad er lei av de hyppige trenerskiftene som har preget Start på 2000-tallet:) ønsker at KT fortsetter for å ha kontinuitet, pga økonomisk tilstand i klubben og fordi han er det eneste valget vi har nå og BB og FF "vil se stygt ut".
Ok det er fair enough, jeg mener simpelten at KT ikke er rett mann for denne jobben, og jeg begrunner det med at han virker kjedelig, laget spiller kjedelig, det virker ikke som han klarer å få med seg noen som helst på sine "pep talker". Han virker helt uinteressert synes jeg og slett ikke som noen inspirator.

Ok dette er også bare en mening, og jeg mener at optimalt så hadde han vært byttet ut. Det lar seg kanskje ikke gjøre av økonomiske årsaker, det lar seg kanskje ikke gjøre av andre årsaker og det er kanskje dumt for kontinuitet i forhold til trener i klubben.

Poenget mitt ?
Jeg synes at det er verdt det at klubben bytter ut KT, fordi jeg tror det finnes bedre trenere. Om klubbens ledelse treffer noe bedre neste gang, vel det kan jeg ikke styre.

Ole Gilboe Hermansen
19-11-2010, 19:49
http://fotball.fvn.no/kommentar/article186187.ece

Enersen sin kommentar i saken. Mye fornuftig denne artikkelen.

frankieboy
19-11-2010, 21:31
Ok det er fair enough, jeg mener simpelten at KT ikke er rett mann for denne jobben, og jeg begrunner det med at han virker kjedelig, laget spiller kjedelig, det virker ikke som han klarer å få med seg noen som helst på sine "pep talker".

Vel.. at laget spiller kjedelig tror jeg ikke du får så mange med på. Vi scoret nest flest i hele Tippeligaen og bare ett mål mindre enn den suverene seriemesteren Rosenborg. Vi scorte nesten 2 mål i snitt og det er ganske bra synes nå jeg - med tanke på at vi for 2 år siden spilte i Adecco.

Dessuten så synes jeg også det er en drøy påstand at han ikke får med seg noen som helst på sine "pep talker". Vi har tross alt vunnet 11 kamper, og det er kun LSK som har tatt full pott mot oss denne sesongen. Vi spilte jevnt/bedre mot Rosenborg i samtlige kamper denne sesongen og sammenligner du stallene til Rosenborg og Start, så skulle det blitt rått parti i hvert eneste oppgjør.
Selv om vi normalt har gitt fra oss ledelsen i mange kamper, så finnes det jo iallefall ett unntak - der vi hjemme mot Stabaek gikk fra 1-2 til pause til å vinne 3-2. Om det er K.T som gjorde dette ved i form av "pep-talken" er jo umulig å svare på, men det er heller ikke noe som tyder på at han ikke får med seg gutta på det han sier. Tross alt så har jo Start-spillerne prestert bra i 1.omg i de fleste kampene, og de får vel en "pep-talk" før man entrer banen da også....

Men det er klart at sammenligner man med Tom Nordlie så blir vel alle "pep-talker" som en flau bris... Og til slutt: Du nevner at K.T virker som kjedelig. Hva ville du at man skulle gjort/sagt istedet? Synes du f.eks at Per Mattias Høgmo er så utrolig spennende? Han ledet et kjedelig Tromsø-lag til bronse.

Jeg kunne også godt tenke meg at du nevner noen trenere du heller vil ha som Start-trener som har de kvalitetene du er ute etter... (som ikke allerede er bundet til andre klubber)
For bytter vi trener bare for å bytte - ja da er det iallefall noe galt. Uten at man skal dra for mange sammenligninger til England, så er det vel verdt å nevne at Alex Fergusson var veldig naerme å få sparken etter de forste sesongene - hvor laget ikke lykkes i det hele tatt. Jeg tror de fleste Man U supportere er glade for at de har hatt litt kontinuitet i klubben...

Frank W. Brevik
19-11-2010, 21:38
Det er heller sjeldent jeg er enig i Enersens mas, men her treffer han spiggeren.

Det skinner jo ogsaa igjennom hos de fleste som kommenterer herinne at man savner den knallharde Nordlie. Det er like aapenbart at med dagens spillere, vil en slik linje foere til masseflukt og sykemeldinger og nedrykk, sparking av den samme knallharde fascisten, og en klubb med brukket rygg. Da Nordlie gikk til FFK, hadde han jo "mistet garderoben" foer han hadde begynt--vi saa hvor det endte.

Enersen nevner klubbens "kultur," og mener sannsynligvis med det aa hinte til "ukultur" blandt sterke spillere som gir blanke i treners autoritet. En slik ukultur ender med nedrykk under purunge Teddy Moen, nedrykk og grining under Gudjon T., eller nedrykk under SIBs treningsallergi.

Enersen skal ha ros ogsaa for den provoserende tittelen: Hvem i heiane for en trener vil disse unevnte spillerne egentlig ha?

Frank W. Brevik
19-11-2010, 21:40
Jeg kunne også godt tenke meg at du nevner noen trenere du heller vil ha som Start-trener som har de kvalitetene du er ute etter... (som ikke allerede er bundet til andre klubber)
For bytter vi trener bare for å bytte - ja da er det iallefall noe galt. Uten at man skal dra for mange sammenligninger til England, så er det vel verdt å nevne at Alex Fergusson var veldig naerme å få sparken etter de forste sesongene - hvor laget ikke lykkes i det hele tatt. Jeg tror de fleste Man U supportere er glade for at de har hatt litt kontinuitet i klubben...

Tiltredes!

doppelt gemoppelt
19-11-2010, 22:54
Tørum er den det skal satses på, all honnør. Men som over er ingen feilfrie og alle bør vurderes positivt og negativt for å kunne utvikkle seg.
Hvor stor missnøye er vet man jo ikke, håper det er uproblematisk men alikevell høyest alvorlig sak som aldri skulle komemt ut i media. Tror man finner muldvarpen og dne bør vekk uansett hvem det er.
Synest Beng222 summerte det greit opp hvem sm ligger nærmest missnøyen. Uten at man skal synse for mye så fra tidligere er jo jesper en frittalende grinunge. Men om han vil stress opp pappan sin nå i den tøffe tiden for alle som er glad i klubben setter jeg som tvilsomt.
NÅ mangler Tørum en som kan backe opp. Fevang dro, det er ikke bare en spiller men en spiller som representerer holding, moral, innsats og er en proffesjonell tenkende.
Clay dro, eneste vi har nå er Årst og strømstad som vet hva dette er og kan kalle seg mannfolk med hår på brystet.
Kast ut griungene so ikke har respekt for sin sjef. Det er alvorlig

Patrick Hansen
19-11-2010, 23:10
Hvis dette dreier seg om diverse benkeslitere og spillere som har fått mindre spilletid enn de selv syntes de fortjener så bør FVN redaktør stilles på torvet i gapestokk.

Frykter de igjen har skapt en hønsefarm av et par forvirra høns som syter fordi de ikke får være med å leke...

Mista garderoben sies det, er det mulig å holde på garderoben når halvparten av de som er der ikke takler motgang og ei heller innehar et snev av vinnerkultur?

Føler det er merkelig at de som går ut å støtter KT åpent er de samme som har hatt suksess å fremgang i år. Er det da slik at de som har hatt en møkka sesong er de som klager å syter?
I så tilfelle be de holde kjeft å begynne å blø for den gule og svarte!!!

beng222
19-11-2010, 23:38
Hvis dette dreier seg om diverse benkeslitere og spillere som har fått mindre spilletid enn de selv syntes de fortjener så bør FVN redaktør stilles på torvet i gapestokk.

Frykter de igjen har skapt en hønsefarm av et par forvirra høns som syter fordi de ikke får være med å leke...

Mista garderoben sies det, er det mulig å holde på garderoben når halvparten av de som er der ikke takler motgang og ei heller innehar et snev av vinnerkultur?

Føler det er merkelig at de som går ut å støtter KT åpent er de samme som har hatt suksess å fremgang i år. Er det da slik at de som har hatt en møkka sesong er de som klager å syter?
I så tilfelle be de holde kjeft å begynne å blø for den gule og svarte!!!

Støttes!!!!!

Alf Qaida
20-11-2010, 00:27
Noen som husker hva Bola sa i perioden når RBK ville ha han og før han dro til FCK? Noen som husker hva Clay har sagt med bakgrunn tida i Start og klubbens ambisjoner? Kan noe av dette tillegges deres personlige meninger om Tørums mulighet til å skape et vinnerlag i Norge? Spekulasjoner selvsagt, men utenkelig?

doppelt gemoppelt
20-11-2010, 00:51
Begrensningene til å skape et vinner lag er mangel på økonomi og middler til å hente inn erstattere for hele bakre ledd. Clay var den eneste oprative, vikstøl kom seg men begynnte med mye rart.
Tørum er IKKE et hinder for et evnt seriegull/cup gull.

Men i siste spørrebanken så er det jo å antyde at det ikke er noe galt med det vi har i dag i forsvar. Det jobbes med en stopper og en keeper.
Jeg tror vi får inn 1 stopper og keeper, og 1 forsvarspiller til.
Trolig 1 høyrekant.
Ikke mye å bygge på når man vet hvor mange som har gått ut døra og hvor mye RUTINE de tilsammen hadde.
Nei, tørum har en vanskelig oppgave i start. Om han bør fort som mulig sikres med ny kontrakt så er jeg negativ.
Litt is i magen, begge parter bør forstå at det finnes bedere der ute.

runaway
20-11-2010, 03:26
Mange gode innlegg her. Jeg er veldig glad for at flertallet her inne mener at Tørum bør få lov til å fortsette og bygge dette laget stein for stein (jeg mener han har kommet et bra stykke allerede). Jeg tror heller ikke Tørum er feilfri, men den treneren tror jeg aldri vi finner.

Og ja, det kan være en prøvelse å høre Tørums diplomatiske kommentarer til de groveste dommerfeilene (når man selv har knust salongbordet i frustrasjon), men etterpå blir jeg stolt over at vi har en slik trener. En trener som ikke driter seg ut med stadig syting og usaklige kommentarer. Jeg mener han er en flott representant for klubben.

Hva må så gjøres?

Start-ledelsen bør vise tydeligere at en slik lekkasje til media er illojalt og totalt uakseptabelt. At Hovstad gir spillerne beskjed om at dette er "ugreit" er jo typisk sørlandsk, her må det kraftigere lut til. Spillerne det gjelder må stilles til ansvar. De må stå fram og stå for sine handlinger. Snakk om feighet å sladre anonymt til media.

Spillere som støtter Tørum må uttale seg, om ikke annet for å fjerne enhver tvil om hvor de står i denne saken. Jeg savner for eksempel en kommentar fra vår kaptein Årst..

FVN bør prøve å vasse ut av salaten de har tråkket så solid oppi, ved å nyansere saken; nøyaktig hvor mange spillere gjelder dette, er det snakk om fullstendig mistillit eller er det konstruktiv kritikk ment som et nyttig bidrag til evalueringen?

Til slutt vil jeg si at internevaluering kan være nyttig, men ledelsen behøver ikke å fortelle media at alt og alle skal evalueres etter sesongslutt. I beste fall vil det føre til en mer usikker situasjon for alle og enhver. I verste fall får man skriverier som de FVN har kommet med nå.

Min stemme går til Tørum.

Gult kort til Hovstad, rødt kort og lang karantene til 5-10 feige puslinger.

The Swans
20-11-2010, 03:36
Til tider en del komiske kommentarer her. All offensiv underholdning er det spillerne som står for (som Bolanos, Fevang osv), mens det er Tørum som har skyld i det slette defensive arbeidet...

Jeg må si at jeg støtter Tørum 100%. Som mange sier, trenger vi kontinuitet på trenersiden. Tydeligvis en del her som ønsker at vi fortsatt skal være et jojo-lag, som vi har vært de siste tiårene. Er det ingen som ser sammenhengen mellom trenerbytter og heisetilværelsen? Jeg, for min del, vil heller ha en 8. plass i Tippeligaen enn å rykke ned og opp og ned igjen osv... Tørum er en god trener og det kan ingen si noe på. IK Start er spådd nedrykk (eller deromkring) hver eneste sesong (i Tippeligaen) siste tiår og det er kun Tørum som har klart å stabilisere oss som et Tippeligalag. Det SKAL han ha respekt for. Synes også at folk skal tenke litt over hva annet som er tilgjengelig der ute. Er det en betydelig bedre trener enn Tørum tilgjengelig? For det er vel ingen tvil om at den alternative treneren må være betydelig bedre om det skal være interessant å bruke mangfoldige hundre tusener (kanskje millioner) på å bytte trener. Penger som vil bli tatt fra "transferbudsjettet".

Slik jeg ser det er det ingen tvil om at Tørums kontrakt bør bli forlenget med ett eller to år og på den måten fortsette kontinuiteten vi såvidt har begynt på. De av dere som lever i en drøm hvor vi tar medalje hver sesong fom neste sesong, må tenke dere om et par ganger til. Tom Nordlie gjorde det bra fordi han fikk spillergruppen til å overprestere over tid. Dette sier seg selv at dette ikke går bra over tid. Det som Tørum har vært flink til er å få spillergruppen til å prestere jevnt bra i forhold til sine ferdigheter (selvfølgelig med unntak av to-tre smeller). Å tro at IK Start vil være der oppe å kjempe om gull hvert år er naivt. Over tid kan vi bli et stabilt topp 5-lag, men da må vi ha litt is i magen og bygge stein på stein.

Har også lyst å si at dette er en av de mest underholdende sesongene jeg har vært med på. Det har blitt scoret helt hinsides mye mål. Vi har rundspilt Rosenborg (som vanlig) og vi har vært nærmere cupfinale en noen gang. Vi har fått oppleve drama, glede, tårer og fortvilelse. Det er ingen tvil om at jeg ønsker å oppleve det samme til neste år, om det så måtte bety 60 nye baklengs. Jeg er sikker på at jeg kommer til å få mitt første hjerteinfarkt før jeg er 30 og det kommer til å skje på Sør Arena.

Tilslutt et lite stikk til fevennen. Som fvn VET er IK Start inne i en evalueringsperiode, en periode hvor ALLE i klubben evalueres. Som fvn IKKE VET, betyr evaluering at man tar fram negative OG positive hendelser/egenskaper osv. nettopp for at organisasjonen som en enhet skal kunne utvikle seg. Dette være seg administrasjon, trener, keepertrener, spillere osv. Alle får positive OG negative tilbakemeldinger. INGEN ER PERFEKTE og uten negative tilbakemeldinger er det ikke mulig å forbedre seg! Jeg synes det er utrolig bra og ikke minst naturlig at alle evalueres. Synes også det er bra at Hovstad reagerer på at enkelte har uttrykt seg til media før evalueringen var ferdig. Denne personen bør refses offentlig.

PS! Nå som Clay drar tipper jeg at vi kommer til å slippe inn max 35 mål neste sesong...

PS2! Om fevennen forsetter med den uendelige drittslenginga om Start kommer jeg til å avslutte abonnementet mitt umiddelbart.Slike spekulative artikler er unødvendige.

The Swans
20-11-2010, 03:37
Gult kort til Hovstad, rødt kort og lang karantene til 5-10 feige puslinger.

Og enda lengre karantene til fevennen...

beng222
20-11-2010, 10:22
Forstår ikke helt at vær gang fvn skriver noe kristisk så er det avisen det er noe galt med og ikke start/spillerne/trenere eller andre i klubben som har gjort noe galt. Når en eller annen dust av en spiller sier at Tørum har mistet garderoben, vel da er det ikke så mye å spekulere i, og fvn bør absolutt skrive om det.

Det er helt klart at ordene fvn veldger å bruke kan diskuteres. Mellom 5 og 10 spillere skriver de. Vel det er som nevnt tidliger kjempe stor forskjell på om det er 5 eller 10 spillere.

Samtidig skriver de også at det er sentrale spillere som har mistillitt til treneren. Nå vet vi jo ikke med sikkerhet hvem disse "sentrale" spillerene er, men om det stemmer så har jo start et kjempeproblem. Men jeg har en mistanke om at spilleren(e) som fvn har pratet med har tatt seg den frihet med å tilegne andre spillere meninger de ikke har.

beng222
20-11-2010, 10:44
Årst kristisere spillerene som fvn pratet med i dagens papirutgave av fvn.

Ole Gilboe Hermansen
20-11-2010, 11:07
Forstår ikke helt at vær gang fvn skriver noe kristisk så er det avisen det er noe galt med og ikke start/spillerne/trenere eller andre i klubben som har gjort noe galt. Når en eller annen dust av en spiller sier at Tørum har mistet garderoben, vel da er det ikke så mye å spekulere i, og fvn bør absolutt skrive om det.

Det er helt klart at ordene fvn veldger å bruke kan diskuteres. Mellom 5 og 10 spillere skriver de. Vel det er som nevnt tidliger kjempe stor forskjell på om det er 5 eller 10 spillere.

Samtidig skriver de også at det er sentrale spillere som har mistillitt til treneren. Nå vet vi jo ikke med sikkerhet hvem disse "sentrale" spillerene er, men om det stemmer så har jo start et kjempeproblem. Men jeg har en mistanke om at spilleren(e) som fvn har pratet med har tatt seg den frihet med å tilegne andre spillere meninger de ikke har.

Jeg personlig er kritisk til både avisen og de som eventulet har sladret til avisen i denne saken. Selvsagt skal avisen få mulighet til å komme med kritiske ting til kulbben vår,men denne saken opplevere jeg som storm i et vannglass og som du sier det er forskjell på 5-10 spillere. Føler at denne saken skaper unødvendig bråk rundt klubben vår.
Som det er nevnt tildigere poenget med evaluering er jo at man skal komme med possitive og negaive ting slik at man kan bli bedre som lag og så vit jeg vet er ikke denne prossen ferdig i klubben vår.

jensm
20-11-2010, 11:27
Har vi noen insidere i fevennen? Går det an å grave ut om noen der er misfornøyde med sine sjefer? Hadde vært moro å få frem i lyset. Gjerne midt i en intern evalueringsprosess.

Ole Gilboe Hermansen
20-11-2010, 12:12
Har vi noen insidere i fevennen? Går det an å grave ut om noen der er misfornøyde med sine sjefer? Hadde vært moro å få frem i lyset. Gjerne midt i en intern evalueringsprosess.

He he. Den bra.

beng222
20-11-2010, 12:51

Er ingen insider i fvn, men både finn holmer hoven, og etterfølgeren var omstridte.

Fvn trenger ikke og skal heller ikke vente på en intern prosess i start er ferdig for å skrive om den.

Esben
20-11-2010, 13:17
Nei de trenger ikke vente, men dette er storm i det berømte glasset, for bør ikke strengt tatt alle spillere med ambisjoner være misfornøyde om de får liten eller ingen spilletid? I den konteksten bør det alltid være en gruppe misfornøyde spillere, det er ingen bombe, snarere et sunnhetstegn. Vel og merke om ikke det forsuer miljøet i stor grad, men det tviler jeg sterkt på. Da bør heller disse spillerne finne seg en annen klubb.

Skal organisasjonen lære og utvikle seg i alle ledd er det viktig å få frem de områdene man kan bli bedre på, og da er evalueringsprosessen sentral. Dette er helt normalt.

jensm
20-11-2010, 13:33
Er ingen insider i fvn, men både finn holmer hoven, og etterfølgeren var omstridte.

Fvn trenger ikke og skal heller ikke vente på en intern prosess i start er ferdig for å skrive om den.

For å bruke et ungdommelig uttrykk: OMG.

Men for å kommentere det siste du skriver der. Selvsagt skal fvn la Start få ta sine evalueringer i fred, før det begynner å spekuleres. Det er jo snakk om en sesongevaluering som ikke er ferdig eller behandlet. M.a.o. en undersøkelse som basis for en grundig samtale i klubben om veien videre. Denne prosessen blir jo fullstendig ødelagt av medias ville oppslag! Det at de skriver at 5-10 spillere er misfornøyde er jo på ryktenivå! Og en avis som ikke ønsker å fremstå som se&hør bør virkelig holde seg for gode til slikt.

Javisst angår det supporterne å få vite om tingenes tilstand i klubben vi elsker, men da må jo klubben få lov å snakke om det internt først!

Det her høres ut som uerfarne benkeslitere som klager etter et år på benken, som ikke har vett nok til å holde kjeft når fvns glatte utsendte kommer med sine finurlige spørsmål. Du vet, en journalist ringer ofte bare for å prate litt, og er ekspert på å fiske ut historier.

Det er forøvrig fullstendig illojalt ovenfor Start at spillere går ut med interninfo på denne måten. Har skjønt det dreier seg om misfornøyde benkeslitere, og da kan jo de bare heller stikke til MK og andre klubber på deres nivå.

Greia er at saker som det her krever en intern dialog, interne oppklaringsmøter, når en sånn undersøkelse er gjort. Det ligger mye frustrasjon i et lag etter en sesong hvor Start kunne score omtrent så mye de ville, uten å få uttelling i poeng. Og da blir problemer ofte hauset opp internt. Sunt, men det har ingenting i offentligheten å gjøre.

Jeg bryr meg katten om hva som skjer med Tørum ift Start. For min del ser det ut til at han gjør en grei jobb, verken ekstraordinært god - eller dårlig. Blir han, så er vel det bra. Går han, så får vi en ny. Er likevel vant med trenerskifte omtrent årlig, så det blir som det blir.

Jeg synes det er på sin plass at FVN er kritiske til hva som skjer i klubben, og får frem evt interne stridigheter og mistenksomme forhold som kan skade klubben. Men da må Start få lov å behandle det internt først et par runder. Nytter ikke det, må FVN gjerne kjøre på så mye de kan for å hjelpe Start å rydde opp!

Men det her er altfor tidlig, og blir bare spekulasjoner og vås, og sørger bare for en ekstra belastning i klubben istedenfor en konstruktiv intern evaluering.

Skulle en intern behandling av en sånn evaluering ikke føre til en løsning, så kan heller FVN trå til.

Men dette er bare tull av de. Og såpass burde de skjønne.

DERFOR, beng222, burde også du skjønne min lille spøk om å grafse internt i fvn. Hvis det klages på en sjef over en kaffikopp i pausen, hvor fornøyde hadde FVN blitt hvis det ble snappa opp og publisert offentlig?? Nettopp. Det har ingenting i offentlighetens lys å gjøre.

Overalt vil enkelte være misfornøyde med sjefer og tingenes tilstand, uten at det nødvendigvis alltid betyr krise eller uløselige situasjoner.

Kanskje det er en stor nok misnøye til at det blir ny trener. Men da får FVN pinadø vente til spillere, trener og klubbledelse har fått prata sammen om det på en ordentlig måte først!!

frankieboy
20-11-2010, 14:46
Årst kristisere spillerene som fvn pratet med i dagens papirutgave av fvn.

Kan du gi et sammendrag? (for oss som ikke har tilgang paa papirutgaven)

REBell
20-11-2010, 15:49
Kan du gi et sammendrag? (for oss som ikke har tilgang paa papirutgaven)

- store utfordriger på kommunikasjon i klubben
- trenerforenigen kaller angrepet feigt
- ødeleggende for klubben at man uke fullfører evalueringen før den er lekker
- for få spillere som bidrar på møter og internt
- Knut mener det burde vært tatt direkte me han

Skrevet fra mobil, så sikkert mange skivefeil :)

beng222
20-11-2010, 16:31
Nei det er ikke fvn oppgave å gi tid til start til å bli ferdige med interne prosesser, og det gjerlder så vel skiforbundet, mk, vipers, donn, politiske partier, store firmaer eller statlige etater. Fvn skal være en vaktbiskje, og om fvn har oppsøkt spillere eller blitt oppsøkt av disse spillerene spiller ikke noen som helst rolle.

Seven
21-11-2010, 03:18
En evaluering er en evaluering og kun det...

Å lekke detaljer til media fra en anonym (!), intern (!) evaluering er helt forkastelig...

Og Enersen?

Han koker suppe på eget piss som vanlig...

Alladin Sane
21-11-2010, 12:20

I prinsippet er jeg enig i dette. Samtidig må man jo spørre seg om det er realistisk å finne en trener utenfra som kan lykkes i dette ormebolet av uprofesjonelle, illojale møkkaspillere.

Om Tørum går, har Start i mine øyne bare en siste sjanse og det er Bård Borgersen. Start har jo snart testet ut alt som kan krype og gå av trenertyper. Når heller ikke kombinasjonen av fotballfaglig styrke, sympatiske trekk, fint spill og gode resultater er nok til å få tillit, så må man i mine øyne satse på en innsider, som kjenner den forræderiske ukulturen, og samtidig har respekt og tyngde nok til å ta et oppgjør med den.

Primært ønsker jeg å beholde Tørum. Men dette krever nok en opprydning i stallen. Ideelt sett burde man sparket de illojale spillerne, og beholdt treneren, men spørsmålet er om dette er økonomisk mulig. Forøvrig tror jeg man skal være forsiktig med å avfeie dette som storm i vannglass. Fevennen følger Start daglig ,og vet det meste som rører seg i klubben. Reportasjen kan være overdrevet, men det er åpenbart at Start har et problem som neppe kan løses uten at noen ofres i prosessen.

Samtidig virker tilliten til Start å være så tynnslitt på Sørlandet at dette fort kan vise seg å være begynnelsen på slutten. Hvem gidder å kjøpe sesongkort for 2011 om klubbens populære trener må gå etter anonymt spilleropprør samtidig som Starts største profil, og flere åpenbare førstevalg står frem med støtte til treneren?

Til slutt vil jeg berømme Runaway for et strålende innlegg.

Ole-Bernt
21-11-2010, 13:35
Hvorfor må noen slutte?
Er det ikke postivt og naturlig at man evaluerer årets arbeid for å se hva som ble gjort og hvilke resultater det gav. På alle områder.
For så å bruke denne evalueringen til å sette nye mål og nye måter å nå disse målen på?

Alladin Sane
21-11-2010, 16:18
Hvorfor må noen slutte?
Er det ikke postivt og naturlig at man evaluerer årets arbeid for å se hva som ble gjort og hvilke resultater det gav. På alle områder.
For så å bruke denne evalueringen til å sette nye mål og nye måter å nå disse målen på?

Det finnes ingenting positivt eller konstruktivt i kritikken som går på at Tørum har mistet garderoben og ikke har pondus nok til å lede et eliteserielag. Det er ren mistillit.

Spillerne som lekker dette til media er ekstremt illojale, og burde i mine øyne sparkes.

Tørum er avhengig av tillit og lojalitet. De råtne eplene må bort.

doppelt gemoppelt
21-11-2010, 16:23
Hvorfor må noen slutte?

Dette er en INTERN evaluering/revisjon som ikke er påtenkt "mann i gata".
Å bryte tausehetsplikten mellom ansatt og arbeidsgiver er alltid en alvorlig sak.
Virker som om du KUN har lest 3 siste innlegg ...:)

DelPiero
21-11-2010, 23:29
Den interne evalueringen som ikke lenger er så intern har allerede gitt et par svar, nærmere 5-10 svar om spillere som må ta tak i seg selv i haue og raua eller få seg jobb på drosjesentralen. Og dette har FVN vært ytterst hjelpsomme i å bidra til.
Som regel er jeg kritisk til FVN sin omtale ang Start, men ikke denne gangen. En gjeng suppehuer som sutrer til media blir omtalt. Deretter i de påfølgende dagene kritiserer en overraskende lite tabloid Enersen med å kritisere de umotiverte tysterne som ikke kan vente på evalueringen (sannsynligvis siden de vet at denne analysen vil sette spørsmålstegn med deres egen innstilling til kamper/lagånd mm). Deretter gir de spalteplass til andre spillere til å sette skrikerungene på plass. Er vel måkene som man kan kalle de som er kommet dårlig ut her.

Uansett syns jeg det er skremmende at et par debattanter gir delvis støtte til spillere som mener at det er trenerens ansvar å motivere de. Maken til kravstore spillere som har så stort ego at deres blotte nærvær er nok og resten må klubben ordne. Med slike spillere så er det eneste vi kan oppnå tenning på er i lønnsforhandliger. Ellers er det jo tydelig at de ikke forventer selv å bidra til seier med mindre det er en trener som behager deres sarte og krevende sinn..

Tilslutt undres jeg over de som savner Tom. Ja, det var gøy i en(to hvis man regner det for gøy i adeccoen) sesonger. Deeretter satt vi med beina godt planta i adeccoen igjen. Med halve stallen borte,resten skadd og økonomi som får finanskrisen til å virke som en føhnvind. Null talenter som hadde fått prøvd seg. Ja det var gøy i begynnelsen, siden vet jeg nå ikke. Ja Tom hadde mange gode sider, men summert opp så er de 3 siste sesongene bedre for meg. Men ja, takk Tom for endel av det du ga oss.

Så JA, la oss få Knut videre, og når vi en gangskal bytte, gi oss nytt blod som ikke har hatt en arbeidsdag på ei brakke, eller sover med en bok med postulater på nattbordskuffen. Da vil jeg ha nye imulser, fra et annet land. Og det helst fra ikke britisk sektor..

rooland
22-11-2010, 00:06
Tror( vet ikke) at Bård ønsker denne trenerjobben i Start såpass mye at han tar skitne knep i bruk for og overta etter Tørum....

Har en følese av en liten isfront mellom dem...

Giovanni
22-11-2010, 09:42
Tror( vet ikke) at Bård ønsker denne trenerjobben i Start såpass mye at han tar skitne knep i bruk for og overta etter Tørum....

Er det ren spekulasjon, eller reel insideinformasjon som du har snappet opp?
Du har en tendens til å ha litt over snittet kjennskap til hva som rører seg i klubben...

At Tørum mangler noe pondus er for meg lite overraskende, men samtidig bør det ikke komme som en overraskelse at stallfyll som ikke får signifikant antall minutter før eller siden vil sutre...
At media snapper dette opp bør heller ikke komme som noe sjokk. Det som sjokkerer meg like mye er at hver gang FVN kommer med grums så oppleves det som lyn i fra klar himmel for enkelte her inne!?!?

La det buldre i et par uker, så er det plutselig ingen som husker dette om to mnd... slik er det i alle klubber, og slik jobber alle aviser i Norge...

rooland
22-11-2010, 10:19
Dette er bare min egen lille tankegang rudt situasjonen som har kommet...

Bård får ikke spille, foran han i køa er/var clay, avni, jesper, knudsen, haraldsen...

Han er ferdig med trenerutdanningen og er en markant skikkelse og er sikkert en av de sentrale spillerne FVN har snakket med...

"mistet garderoben" høres ut som en setning som kunne kommet fra den kanten....

Scarto
22-11-2010, 10:51

Dette er bare min egen lille tankegang rudt situasjonen som har kommet...

Bård får ikke spille, foran han i køa er/var clay, avni, jesper, knudsen, haraldsen...

Han er ferdig med trenerutdanningen og er en markant skikkelse og er sikkert en av de sentrale spillerne FVN har snakket med...

"mistet garderoben" høres ut som en setning som kunne kommet fra den kanten....

Når en av "våre egne" klarer å røre ting til, så voldsomt, helt på egen hånd, er det ikke rart fvn kan prestere som de gjør.

Bård er 38, ikke lengre på nivå, og på vei inn i trenerapparatet på heltid. Hvorfor i all verden skulle han - uten å ha trent en eneste klubb "alene" - syte og klage til avisa over lite spilletid, og samtidig ville ta over en såpass utsatt trenerjobb som den i Start (jfr tidl. trenerutskiftninger)??? Tror du klubben ansetter en illojal spiller som hovedtrener?

Stig Hornnes
22-11-2010, 10:55
Jeg liker denne saken svært dårlig. Hvis det mot formodning skulle stemme at Tørum har mistet garderoben er det, som andre påpeker, vanskelig for ham å fortsette. Det blir umulig uten tillitt fra spillerne. Jeg har lenge vært veldig optimistik på vegne av klubben, men denne saken kan potensielt sette oss langt tilbake.

Hva gjelder Bård Borgersen virker det du skriver litt rart på meg rooland. Slik jeg har fått beskrevet Bård tidligere er han visst en relativt "myk" person, om det får ann å si. Å regissere et slikt "kupp" virker derfor ikke helt å passe. Men det kan jo være mine beskrivelser ikke stemmer. Om Bårs skulle hatt noe med dette å gjøre er det imidlertid trist. Det vitner om dårlig dømmekraft, særlig om dine spekulasjoner skulle være riktige rooland. Da mener jeg han har gjort seg selv en stor bjørnetjeneste hva gjelder fremtidig trenerkarriere. Da er han ikke en trener jeg ønsker i Start.

Men til det motsatte er bevist tror jeg ikke BB har noe med dette å gjøre.

Alf Qaida
22-11-2010, 11:02
Høres ikke ut som BB for meg. Er vel andre midtstoppere i laget som er mer frittalende enn akkurat BB?

Av sentrale spillere for Start sesongen 2010 så sitter det vel en i København, en i Belgia og en er snart i Brøndby.

Giovanni
22-11-2010, 11:44
Høres ikke ut som BB for meg. Er vel andre midtstoppere i laget som er mer frittalende enn akkurat BB?

Av sentrale spillere for Start sesongen 2010 så sitter det vel en i København, en i Belgia og en er snart i Brøndby.

har vanskelig for å se for meg at han i Belgia har gjort så mye for å rakke ned på Tørum sitt arbeid, da han kan takke Tørum en hel del for at han fikk fart på karrieren sin... han var tross alt kaptein.

har også vanskelig å se for meg at BB har lagd støy for å komme ut som hovedtrener.

at Bolanôs og Clay muligens har vært ute med nebbet er mer tenkelig.

tror rett og slett at dette er småtteri i fra muligens et par spillere som har blitt blåst ut av alle rammer...

jebbis
22-11-2010, 11:56
hæstad, milisevic, kleiven, bruer ... noen spillere som ikke får spilt så mye som de ønsker, eller i posisjoner de ikke trives i. nå skal jeg ikke sette i gang noen flere spekulasjoner her, men her er i alle fall noen som høres mer troverdige ut enn om BB skulle ha laget opprør...

Ronald Reagan
22-11-2010, 12:44
Slik jeg ser det så er dette et være eller ikke være for Start. Gjennom de siste års trenerutskiftninger har man prøvd det meste som finnes av trenertyper og det viser vel klart og tydelig at det er spillergruppen som er det store problemet her. Det vil alltid være uenighet i en spillergruppe og man har ulike behov som individer. Slik er det på alle arbeidsplasser. Ikke alle går like godt overens med sjefen og ikke alle er like fornøyd med avgjørelser som blir tatt. Allikevel så er man nødt til å gå på jobb og yte sitt beste. Jeg vet ikke hva Startspillerne som har gått ut med dette til pressen tror de er, men de viser en illojalitet og en uprofesjonell holdning til klubb og til det å være fotballspiller som jeg ikke tror jeg har sett maken til. Dette burde vært holdt internt og det burde kommet en minnelig løsning på dette.

Jeg har ingen grunn til å tro noe annet enn at dette er spillere som ikke får spille like mye som de ønsker. At man da går til steget om å lekke dette til pressen gjør saken mye verre enn den hadde trengt å være. Det er en egoistisk og feig handling som ikke fører noe godt med seg for klubben og jeg mener at spillerne bør få sparken. Spillerne burde gått i seg selv og heller prøvd å bevise at de fortjener en fast plass ved å jobbe hardere og bli bedre. Det hjelper for faen ikke å sutre og klage!

Tørum har gjort en kjempejobb med Start. Han har fått laget til å spille underholdene fotball og gjort en gjeng full av middelmådigheter til et lag som ikke lenger kjemper om nedrykk, men til et lag som kan være med å kjempe om en plassering høyere oppe på tabellen. Man skal ikke glemme at Start i år lenge var med å kjempe om en 4. plass, noe som hadde vært over all forventning.

Og det er viktig at spillerne og skjønner at ikke alle kan spille like mye hele tiden. Forventer man det så bør man begynne med sjakk eller ludo.

Skamme seg!

Alf Qaida
22-11-2010, 13:03
har vanskelig for å se for meg at han i Belgia har gjort så mye for å rakke ned på Tørum sitt arbeid, da han kan takke Tørum en hel del for at han fikk fart på karrieren sin... han var tross alt kaptein.

har også vanskelig å se for meg at BB har lagd støy for å komme ut som hovedtrener.

at Bolanôs og Clay muligens har vært ute med nebbet er mer tenkelig.

tror rett og slett at dette er småtteri i fra muligens et par spillere som har blitt blåst ut av alle rammer...
Går an å være uenig og ærlig uten at man kaller det "å rakke ned på".

josty
22-11-2010, 13:10
Til tider en del komiske kommentarer her. All offensiv underholdning er det spillerne som står for (som Bolanos, Fevang osv), mens det er Tørum som har skyld i det slette defensive arbeidet...

Jeg må si at jeg støtter Tørum 100%. Som mange sier, trenger vi kontinuitet på trenersiden. Tydeligvis en del her som ønsker at vi fortsatt skal være et jojo-lag, som vi har vært de siste tiårene. Er det ingen som ser sammenhengen mellom trenerbytter og heisetilværelsen? Jeg, for min del, vil heller ha en 8. plass i Tippeligaen enn å rykke ned og opp og ned igjen osv... Tørum er en god trener og det kan ingen si noe på. IK Start er spådd nedrykk (eller deromkring) hver eneste sesong (i Tippeligaen) siste tiår og det er kun Tørum som har klart å stabilisere oss som et Tippeligalag. Det SKAL han ha respekt for. Synes også at folk skal tenke litt over hva annet som er tilgjengelig der ute. Er det en betydelig bedre trener enn Tørum tilgjengelig? For det er vel ingen tvil om at den alternative treneren må være betydelig bedre om det skal være interessant å bruke mangfoldige hundre tusener (kanskje millioner) på å bytte trener. Penger som vil bli tatt fra "transferbudsjettet".

Slik jeg ser det er det ingen tvil om at Tørums kontrakt bør bli forlenget med ett eller to år og på den måten fortsette kontinuiteten vi såvidt har begynt på. De av dere som lever i en drøm hvor vi tar medalje hver sesong fom neste sesong, må tenke dere om et par ganger til. Tom Nordlie gjorde det bra fordi han fikk spillergruppen til å overprestere over tid. Dette sier seg selv at dette ikke går bra over tid. Det som Tørum har vært flink til er å få spillergruppen til å prestere jevnt bra i forhold til sine ferdigheter (selvfølgelig med unntak av to-tre smeller). Å tro at IK Start vil være der oppe å kjempe om gull hvert år er naivt. Over tid kan vi bli et stabilt topp 5-lag, men da må vi ha litt is i magen og bygge stein på stein.

Har også lyst å si at dette er en av de mest underholdende sesongene jeg har vært med på. Det har blitt scoret helt hinsides mye mål. Vi har rundspilt Rosenborg (som vanlig) og vi har vært nærmere cupfinale en noen gang. Vi har fått oppleve drama, glede, tårer og fortvilelse. Det er ingen tvil om at jeg ønsker å oppleve det samme til neste år, om det så måtte bety 60 nye baklengs. Jeg er sikker på at jeg kommer til å få mitt første hjerteinfarkt før jeg er 30 og det kommer til å skje på Sør Arena.

Tilslutt et lite stikk til fevennen. Som fvn VET er IK Start inne i en evalueringsperiode, en periode hvor ALLE i klubben evalueres. Som fvn IKKE VET, betyr evaluering at man tar fram negative OG positive hendelser/egenskaper osv. nettopp for at organisasjonen som en enhet skal kunne utvikle seg. Dette være seg administrasjon, trener, keepertrener, spillere osv. Alle får positive OG negative tilbakemeldinger. INGEN ER PERFEKTE og uten negative tilbakemeldinger er det ikke mulig å forbedre seg! Jeg synes det er utrolig bra og ikke minst naturlig at alle evalueres. Synes også det er bra at Hovstad reagerer på at enkelte har uttrykt seg til media før evalueringen var ferdig. Denne personen bør refses offentlig.

PS! Nå som Clay drar tipper jeg at vi kommer til å slippe inn max 35 mål neste sesong...

PS2! Om fevennen forsetter med den uendelige drittslenginga om Start kommer jeg til å avslutte abonnementet mitt umiddelbart.Slike spekulative artikler er unødvendige.

Stiller meg 100% bak denne! Kunne ikke sagt det bedre selv

kaptein
22-11-2010, 20:34
Det har vært store problemer i avishuset på Fiskåtangen mer en 1 gang. Ikke lenge siden redaktøren gikk pga sladder og baksnakking i koridorene med fagforeningen som største bidragsyter, skal ikke ta noem parti men nevner det bare. Prisen for at det er en monopolavbis i kr,sand gjør at saken får minimal pressedekning. For noen år siden 5-6 år siden var det en enorm opprydning med konsulenter også på fevennen. Masse sykemeldinger og en stemning som ble beskrevet som "hatsk" Dette ble også dysset ned. Men når en opplever noe som kanskje Enersen kan koke litt "suppe på spiker" så blåses det opp i god fevennen stil.

Når det er sagt så må snart Start komme på banen med en ny kontrakt eller noe annet som stopper spekulasjonene.

doppelt gemoppelt
22-11-2010, 21:30
Er det å kalle miste garderoben når en trener gang på gang sier til media i pausen at vi kan se et helt tent og offensivt startlag i 2 omg!!!!
Dette er en av flere ord som er blitt brukt, og hva så vi i 2 omg?? ikke det samme som tørum sto å sa til media for 17 minutter siden.
Er vel en av de tingene jeg misliker med tørum at bra treningsuke er dømt til tap og lov ord i pausen ser ut som at han har talt i motstanderens garderobe.
Men som sakt, evaluering betyr at positive og negative sider kommer frem i lyset...det er ikke uvanlig eller krise. men at de kom ut i media er krise.
Jeg vil avdramatisere dette..fvn er ute etter stoff, de vet hva de ville ha og fikk det. Bruker unguttene som agn, det er råttent..men de fikk en sak

Frank W. Brevik
22-11-2010, 22:22
Kapteinen skriver: "Når det er sagt så må snart Start komme på banen med en ny kontrakt eller noe annet som stopper spekulasjonene."

Helt enig. Man maa nesten beroemme FVN for aa ha skapt en slik avisand av noen kremt og host fra udugelige benkeslitere og andre "sentrale spillere," for denne saken tar naturligvis av blant fans i vinterdvale!

Husk forresten paa at vi ikke kjenner til retorikken bak skriveriene om 5-10 mistilpassede spillere. Det kan tenkes at FVNs journalist har valgt seg ut to-tre spillere han VET ikke er fornoeyde med spilletid og tillit, og lurer ut et par fraser ut av dem som ikke er spesielt kontroversielle i det hele tatt, men som journalisten selvfoelgelig tolker i verste mening. Deretter foelger kjappe telefoner til andre perifere spillere, som bekrefter at de er lite glade for sin korte spilletid. Plutselig har man fire-fem spillere (eller 5-10) som er "kritiske til Toerum." Dette er vanlig tabloidteknikk, og man balanserer mellom sannhet og spekulasjon hinsides fornuften.

Det som forundrer er at Start ikke makter aa se at FVN leker med dem. En rask uttalelse fra dag 1 uten noen som helst videre binding om at "KT er en kjernekar som alle liker" eller "KT har gjort en fin-fin jobb under vanskelige omstendigheter, men vi fortar allikevel en helt normal evaluering" ville ha avsloert FVNs sensasjonsmakeri som piss. I stedet er det iflg. Hovstad aldeles "ugreit" (http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=497258)
av spillerne aa dele dette med media, hvilket nesten mere bekrefter enn benekter FVNs sak, som jeg leser det.

Jeg frykter mest av alt at 1) det er faktisk hold i "mistilliten", men nesten like mye at 2) det ikke er det, bare Start som er saa til de grader klossete med media at klubben kan misfremstilles stadig vekk p.g.a. manglende retorisk fingerspitzgefuhl. Dette andre punkt er alvorlig i en sesong preget av tandoori-kommentarer og annet tull. Start maa innse at ingen norske aviser er interesserte i aa vaere fanziner, men trekker gladelig klubben og individer ned i dritten for aa selge aviser. SLUTT MED NAIVITETEN!

beng222
22-11-2010, 22:51
Er det å kalle miste garderoben når en trener gang på gang sier til media i pausen at vi kan se et helt tent og offensivt startlag i 2 omg!!!!
Dette er en av flere ord som er blitt brukt, og hva så vi i 2 omg?? ikke det samme som tørum sto å sa til media for 17 minutter siden.
Er vel en av de tingene jeg misliker med tørum at bra treningsuke er dømt til tap og lov ord i pausen ser ut som at han har talt i motstanderens garderobe.
Men som sakt, evaluering betyr at positive og negative sider kommer frem i lyset...det er ikke uvanlig eller krise. men at de kom ut i media er krise.
Jeg vil avdramatisere dette..fvn er ute etter stoff, de vet hva de ville ha og fikk det. Bruker unguttene som agn, det er råttent..men de fikk en sak

Å miste garderoben betyr rett og slett at marijoteten av spillerene ikke lenger har tillitt til treneren, og da er det mer eller mindre umulig å fortsette som trener.

Så får vi håpe da at spilleren som lirte av seg dette tar skammelig feil.

Krs
24-11-2010, 11:47
Tørums jobb er ikke å sørge for at alle skal være fornøyde.

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article186578.ece

Helt enig i det.

doppelt gemoppelt
24-11-2010, 13:29
Noen blir aldri fornøyde

Johnny
24-11-2010, 22:36
Denne saken viser ene og alene at Start sitter på noen illojale spillere i stallen sin, og det er et mye større problem at folk ikke klarer og holde dette internt.

Hadde det vært en klar misnøye med Tørum ville det holdt og ta dette opp internt - men her er det noen enkeltindivider som tydeligvis har en agenda og ønsker at Tørum skal få fyken så fort som mulig. Hadde de hatt en god sak så ville det ikke være nødvendig og tyste til media.

Nei, jeg håper heller at disse illojale spillerne forsvinner fra klubben enn at Tørum gjør det.

magnussl
25-11-2010, 01:38
Nei, jeg håper heller at disse illojale spillerne forsvinner fra klubben enn at Tørum gjør det.

Det ville vært en drastisk ting å gjøre, men jeg er veldig enig! Det er direkte illojalt mot klubben å tyste som dette, samtidig som det etter min mening er under en hver kritikk at Fevennen publiserer en slik artikkel. Behold Tørum, og gi oss heller en ny lokalavis!

Aukland
25-11-2010, 04:14
Det ville vært en drastisk ting å gjøre, men jeg er veldig enig! Det er direkte illojalt mot klubben å tyste som dette, samtidig som det etter min mening er under en hver kritikk at Fevennen publiserer en slik artikkel. Behold Tørum, og gi oss heller en ny lokalavis!

Det er naivt å tro at en hvilken som helst annen landsdelsavis ikke ville trykket artikkelen med slike uttalelser fra spillere på blokka. FVN jobber for salgstall, og slikt stoff selger. Det er ikke deres oppgave å holde evalueringen internt og bare skrive koselige saker om Start. Spillernes illojalitet er problemet.

flaxxlodd
25-11-2010, 07:53
Hadde misnøyen med Tørum vært "småtteri" hadde nok spillerne tatt det internt. Men i og med at noen spillere har tatt det direkte med media kan det tyde på at misnøyen har\er adskillig større enn folk ønsker å tro.

Som jeg har skrevet i et tidligere innlegg i denne tråden, så var det mye av det samme i Rosenborg når Tørum var der. Etablerte spillere som ikke hadde tiltro til Tørums lederegenskaper.

Man kan nesten ikke "ta" Tørum på resultater og utvikling her i klubben, men har man ikke innflytelsen på en stor del av spillergruppen hjelper det lite.

Spruce? Har du sjekke status hos Vegard Skogheim i det siste?

Spruce
25-11-2010, 10:11
Skogheim har akkurat ledet Ham/Kam tilbake til adecco og har gleder seg til å ta fatt på oppgaven med å reise laget tilbake til gamle høyder.

Aasmund Bjørkan er derimot ledig

Giovanni
25-11-2010, 12:17
jeg kan ikke helt forstå hvorfor det diskuteres navn som Bjørkan og Skogheim? Hvilke resultater har de og vise til som tilsier at de skal ta over en klubb som Start??

Med tanke på hvor svak stall Tørum har hatt de to siste sesongene så skal man si seg fornøyd med resultatene... å forvente medaljer med materialet han har hatt til rådighet har vært ren utopi. Dog kan man si at også Tørum har utviklingspotensial på enkelte områder.
Men i forhold til økonomi, hva som er tilgjengelig på markedet, så tror jeg Tørum er det suverent beste alternativet for Start i årene som kommer. Kontinuitet er også alfa omega, og det har det ikke vært for mye av i de senere år.

Om enkelte spillere ønsker å fortsette med sutringen så får de ta det på egen regning, men alle skal ikke være fornøyd i en 20-manns tropp. Hvis så hadde vært tilfellet så hadde ikke konkurransen vært god nok! Alikevel håper jeg at Tørum tar til seg noe av kritikken for å jobbe med og videreutvikle seg selv som trener. Mer pondus vil helt klart være et forbedringspotensial. (i hvert fall hvordan han fremstår utad i media, uten at jeg vet hva som skjer i garderoben)

Stig Hornnes
25-11-2010, 13:48
jeg kan ikke helt forstå hvorfor det diskuteres navn som Bjørkan og Skogheim? Hvilke resultater har de og vise til som tilsier at de skal ta over en klubb som Start??

Det fremstår som en gåte for meg også. Bjørkan har riktignok ledet Alta til to gode plasseringer i Adecco-ligaen, men likevel. Skogheim har stort sett trent andredivisjonslag, deriblant Kongsvinger som han den gang førte opp en divisjon, og som han igjen tok til kvalikk til TL. Men han har også klart kunststykke å trene HamKam ned til andre til tross for at de var soleklare favoritter til direkte opprykk.

Jeg er forøvrig helt enig i dine kommentarer om Tørum.

Billy Bright
25-11-2010, 15:04
Nå la vel Erlandsen et rimelig keitete grunnlag, men det skal sies at det var et kunststykke å rykke ned med det laget.

Slik jeg har oppfattet situasjonen har Start allerede bestemt seg for at Fredriksen/Borgersen blir de neste trenerne (som vel også var over Tørum på lista ved forrige korsvei). Om det skjer før eller etter 2011-sesongen får vi se på.

Selv mener jeg at man enten får fornye med Tørum, eller så får man hoppe i det med en gang. Om tanken er at laget skal bygges rundt Fredriksen/Borgersen, ser jeg ingen grunn til å drøye det. Men er vel et økonomisk aspekt som teller tungt i forhold til dette, klubben er vel lite interessert i å fortsette å bruke spenn på sluttpakker.

Kan ikke se at verken Skogheim eller Bjørkan skulle være bedre alternativer enn Fredriksen/Borgersen.

Krs
07-01-2011, 12:31
Da ser det ut til at det går mot forlengelse av kontrakten til Tørum.

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article189546.ece

Kontinuitet på trenersiden - er det virkelig mulig i IK Start?

Bård Larsen
07-01-2011, 12:57
En god "nyhet"!!!

The Swans
07-01-2011, 12:58
Håper det blir et par sesonger til hvertfall for Fredriksen/Borgersen overtar. Borgersen får seg nå noe erfaring ved å trene 2. laget mens Fredriksen går i lære hos Tørum. De er ennå unge begge to og kan godt ha et par år til på baken før de blir trenere for en toppklubb...

DayWalker
07-01-2011, 13:00
Synes dette virker fornuftig! Å ha en trener i over 3 år har vært et savn.

aljahnsen
07-01-2011, 13:18
Knut Tørum er en fantastisk trener for Start og vi trenger kontinuitet både i trenerteam, spillergruppen og at vi holder oss stabilt og solid økonomisk.

Knut har gjort en veldig bra jobb med Start, vi har ikke hatt to såpass stabile sesonger på mange herrans år. Og vi ser klare utviklingspotensiale både i spillergruppen og i Tørum som leder.

Håper Tørum får fortsette å bygge et slagkraftig og spennende fotballag. Fotballfilosofien til Tørum passer bra til klubbens. Vi kan se mangel på engasjement og vinnermentalitet, noe klubben trenger sårt. Men det er her vi trenger å få inn eller utvikle egne vinnertyper i stallen og rundt klubben.

Norsk fotball har satset over evne i alle retninger de siste årene, derfor er det viktig at man tenker langsiktig og bygger kontinuitet.

Med Tørum som trener og den linjen klubben kjører nå tror jeg vi har mye å glede oss til og over i årene fremover.

Stig Hornnes
07-01-2011, 13:59
Kan ikke gjøre annet enn å hive meg på bølgen. Håper Tørum kan sette navnetrekket sitt på en ny kontrakt så fort som mulig!

frankieboy
07-01-2011, 15:27
Helt enig med folk flest her inne. Veldig positivt om Knut Kjartan blir flere sesonger i Start!
Men det er en ting jeg ikke forstår.. De prater om at de håper å bli enige i tide til seriestart. Det er jo over 2 mnd unna, men hvorfor trenger man så lang tid?
Burde jo kunne bli enige i løpet av et par uker.... Hvis Start vil ha Tørum, og Tørum vil bli, så bli enige om det økonomiske og signer kontrakten!!! Hvorfor kan man ikke si at man satser på å få dette ordnet i løpet av januar?

DelPiero
07-01-2011, 15:34
Bedre at de sier sesongstart og så blir det i løpet av et par uker, enn motsatt. Da starter spekulasjonene igjen.
Dessuten er det nok i denne perioden hektisk for de sportsliger. Sesong oppkjøring, med trening, evt spillerkjøp osv.

Og er glad for at han får fortsette :)

1905
07-01-2011, 15:44
Ja dette var godt å høre.
Men håper han har litt mer å fare med i defansiv organisering.

frankieboy
07-01-2011, 17:52
Bedre at de sier sesongstart og så blir det i løpet av et par uker, enn motsatt. Da starter spekulasjonene igjen.
Dessuten er det nok i denne perioden hektisk for de sportsliger. Sesong oppkjøring, med trening, evt spillerkjøp osv.

Og er glad for at han får fortsette :)

Jauda, men hvorfor skal det i det hele tatt ta uker? Kan man ikke sette seg ned et par timer og servere hverandre det man vil ha, og så gir man og tar man og deretter blir man enige. Det er vel slik det foregår når nye trenere blir ansatt.. Man setter seg ned og klubben tilbyr en pakke og så sier treneren om det er greit eller ikke og man blir enige. Når det gjelder forlengelse av kontrakten så synes jeg det høres helt tåpelig ut at man sier man må ha oppimot 2 mnd å bli enige på - uansett om man ender med at man blir enige om et par uker. Jeg har forstått det som om Knut Tørum ønsker å fortsette og da regner jeg med at han er villig til å fortsette med ca samme betingelser som han har i dag...

Og om det er hektisk for det sportslige med oppkjøring, trening og spillerkjop, så er det da nok av tid til å sette seg ned et par timer mellom formiddag- og ettermiddagsøkten... Hvor ligger problemet?

Vil også tro at det er bedre å vite hvem som er trener de neste sesongene, når man nå henter nye spillere. Da vet disse spillerne hvem de har å forholde seg til, og slipper usikkerheten om det blir Bjørnebye eller en annen trener i 2012....

Alladin Sane
07-01-2011, 18:06
Jeg er glad for at Start ønsker å forlenge med Tørum.

Men jeg stusser litt over kommentarene. For ett år siden uttalte Tørum at han ønsket å bli i Start i 30 år. Nå ønsker han ikke å kommentere egen fremtid utover at han vil være motivert for å trene klubben ut kontraktsperioden selv om han ikke forlenger.

Er dette for å spille kostbar for å tyne mest mulig lønn slik Jan Halvor og Tom Nordlie gjorde så mesterlig i sin tid? Kommer han til å drøye forhandlingene, tåkeprate om familieråd og totalvurdering som sine forgjengere eller er Tørum rett og slett mindre sugen på å bli i klubben? Gode nyheter er det uansett ikke.

The Swans
07-01-2011, 20:53
...Gode nyheter er det uansett ikke.

Vel... Man kan nå finne negative ting i det meste om man bare leter godt nok...

Kolo
10-01-2011, 12:05
Etter alle skriveriene om at Tørum skulle bli evaluert etter sesongen og at det ikke var noen selvfølge at han ville bli tilbudt ny kontrakt, er det vel ikke så rart at han er litt reservert i sine egne uttalelser?

Veldig bra at det ser ut til at han blir i hvertfall.

Johnny
10-01-2011, 14:18
Etter alle skriveriene om at Tørum skulle bli evaluert etter sesongen og at det ikke var noen selvfølge at han ville bli tilbudt ny kontrakt, er det vel ikke så rart at han er litt reservert i sine egne uttalelser?

Tja - man vet jo ikke hva han har blitt tilbudt, og uten den kunnskapen er det vanskelig å vite hvorfor de uttaler seg som de gjør.

Harry Glatt
17-01-2011, 13:33
Må si at jeg er overrasket over alt dette. Tørum er en bra trener, og står nå for kontinuitet - noe som ikke har vært vanlig i Start.

Hvor viktig kontinuitet er finner man ved å sjekke litt statistikk i inn og utland.

Utfordringen hans er kanskje at han må bli litt sterkere og klarere, men det er ikke så lett hvis du ikke naturlig er en slik leder.

De spillere som ikke liker Tørum og måten hans, får ta konsekvensen av det og slutte, eller holde fred. Det er sånn det er i resten av arbeidslivet !

doppelt gemoppelt
24-01-2011, 13:20
Tørum kan ikke være annet en happy etter siste ukens hendelser..flere kvalitetspillere har ankommet. Er det noe som gir ny giv så er det dette

frankieboy
24-01-2011, 14:32
Tørum kan ikke være annet en happy etter siste ukens hendelser..flere kvalitetspillere har ankommet. Er det noe som gir ny giv så er det dette

Absolutt, og derfor burde han og Start sette seg ned et par timer en dag og bli enige om en ny kontrakt. Vi må få det i orden kjappest mulig, da det er ingenting som er mer frustrerende enn usikkerhet rundt trenersituasjonen videre. Start vil ha Knut videre, og så vidt jeg vet vil Knut fortsette... Da er det vel bare å sette seg ned og få navnet på en kontrakt....?

flaxxlodd
24-01-2011, 14:46
Absolutt, og derfor burde han og Start sette seg ned et par timer en dag og bli enige om en ny kontrakt. Vi må få det i orden kjappest mulig, da det er ingenting som er mer frustrerende enn usikkerhet rundt trenersituasjonen videre. Start vil ha Knut videre, og så vidt jeg vet vil Knut fortsette... Da er det vel bare å sette seg ned og få navnet på en kontrakt....?

I og med at dette da ennå ikke har skjedd (skrevet under på ny kontrakt) så skal man ikke være så sikker på at klubben forlenger avtalen.

Som tidligere nevnt har Start et ønske om at Fredriksen\Borgersen skal overta.

Krs
24-01-2011, 14:59

Har du noen kilder på dette???

frankieboy
24-01-2011, 15:06
I og med at dette da ennå ikke har skjedd (skrevet under på ny kontrakt) så skal man ikke være så sikker på at klubben forlenger avtalen.

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article189546.ece

Start hadde vel ikke startet forhandlingene med en trener de ikke onsket skulle fortsette??

Millonarios
24-01-2011, 22:27

Ville vært usedvanlig merkelig taktikk av Start. Verken Borgersen eller Fredriksen har stor erfaring som trener, og jeg er stor motstander av assistent-opprykk. All respekt for Fredriksen, men har ingen tro på han som A-lagstrener per dags dato. Spent på Borgersens filosofi nå som han tar over Start 2.

doppelt gemoppelt
24-01-2011, 22:56
Langtismålet må jo være Wiggen og fredriksen :)
Om man går ut med Bård og fredriksen i all offentlighet så hadde jeg følt meg i andre rekke og forsvunnet brennkvikt om jeg hadde vært Tørum

Johnny
24-01-2011, 23:06
Om man går ut med Bård og fredriksen i all offentlighet så hadde jeg følt meg i andre rekke og forsvunnet brennkvikt om jeg hadde vært Tørum

Jeg skjønner ikke hva folk har imot Tørum - og ser for seg at Wiggen og så mye mere fantastisk?

Sist jeg sjekket har han takket ja til å bli assistent-trener for A-landslaget i 2012 - det vil si at han helt garantert er utilgjengelig i lang tid fremover.

Dessuten kan vi jo med glede mimre tilbake til sist vi overtok assistent-treneren til landslaget som A-trener i Start ;)

reiGN
24-01-2011, 23:10
Bør jo forhåpentligvis komme noen Startspillere på landslaget når Wiggen blir assistent. Han følger vel med en del på Start så det bør hjelpe.

Ikke at dette har noe med Tørum å gjøre, men ville bare nevne det siden han diskuteres. :)

beng222
25-01-2011, 00:17

Hva begrunner du dette med, og du er god om du klarer å koble dette til den virkelige verden, da wiggen om ikke så alt for lenge skal bli assistent på landslaget.

Krs
25-01-2011, 00:22

Hvorfor MÅ det være et langtidsmål??

Tor
25-01-2011, 01:54
Mye av kritikken mot Tørum som noen misfornøyde benkeslitere kom med i evalueringen var direkte tåpelig, men det var en ting slik jeg forstår det som ble tatt nøye opp i Start-ledelsen og det var Tørums evne til coaching på sidelinjen under kamp.

Nå kan det være akustikken i Sørlandshallen som lurte meg, men det virker som Tørum har tatt tak i den biten - for han var meget aktiv under treningskampene og det var gledelig, selv om jeg syns Knut er en fantastisk trener og ikke tror at skriking fra sidelinja har så mye effekt om du ikke heter Tom Nordlie og spillerne faktisk blir redd for deg...men i det lange løp har vi jo sett at frykt ikke hjelper spillere - der syns jeg Tørum er ekstremt god.

Han prøver å få det beste ut av folk og selv om jeg syns at Espen Knudsen ikke er noe god, så vet jeg at Tørum hele tiden vil hjelpe Espen til å tro det selv og det gjør han i det minste en smule bedre.

Tørum blir - det er jeg overbevist om og spretter champagnen for det også!

josty
25-01-2011, 09:33
Jeg vil påstå at ingen trener passer Ikstart bedre enn Tørum, er så utrolig glad for at han ikke driter ut laget i intervjuer og er såppass mediavennlig. Han kan bidra med mye positivt og er på vei til å bli en god trener som også kan dirigere laget slik det trengs. Har virkelig tro på denne karen og håper vi slipper å bytte trener selv om vi ikke tar medalje i år heller.

Med stallen vi har i år og forbedringene (forhåpentligvis) til Tørum så er vi lett i en kamp om medalje. Det er deilig å ikke være nervøs for nedrykk men jeg skulle gjerne hørt at Starts ambisjoner i år er GULL!

Er fortsatt usikker på hvor Tørum vil, er det blandt de 10 beste, 5 beste, medalje eller gull?

Jeg begynner å kjenne lukta og setter skuffelsen på spill, i år blir det bra!

Hilsen Optimist ;)

Fish
26-01-2011, 03:08
[...] jeg skulle gjerne hørt at Starts ambisjoner i år er GULL!

Ved første ørekast hadde det sikkert vært småsexy å høre treneren nevne "Start" og "gull" i samme setning, men det er en hake ved det; det ville fortonet seg kunstig ambisiøst. Stallen er ikke god nok for gull, hvilket er ganske opplagt hvis man skuler til de antatt beste konkurrentene. (Dog med forbehold om at klisjeen "alt kan skje" slår inn.) Bak VIF og RBK er det imidlertid en mulighet, så medaljekjemping er ok å markedsføre, synes jeg. Men det er da også hårete nok.

Lynet
26-01-2011, 18:52
Start er fortsatt i forhandlinger med Tørum om forlengelse står det i dagens FVN.
De regner med å være i mål før seriestart, hvis ikke er det uproblematisk for Start at han er trener ut 2011.
Personlig tror jeg en forlengelse er like rundt hjørnet og veldig snart vil bli annonsert!