Se full versjon : Folket avgjør Starts fremtid
Matta mener i FVn at folket avgjør hvor mye Start kan satse i fremtiden. Med det menes det at folk må stille opp på stadion.
Men, når Start forsøker å trenere supporterne til å "oppføre seg fint" - og med det tenker jeg på ytringer og sånn - så dreper jo Start engasjementet til supporterne!
For spillerne er fotball livet. De lever for spillet og har det som sitt levebrød.
For supporterne er det ikke penger som står på spill, men identitet og følelser. Og på den måten blir fotballen det man prioriterer foran alt. Altså det viktigste.
Men når disse supporterne treneres bort, og familievennligheten overtar, ja da vannes fotballen ut til å bli like interessant som barnetv. Og da forsvinner selvsagt også engasjementet til supporterne. Fotballen er jo redusert til å være et "produkt". Og hvis en 50toms flatskjerm med TV2 sport leverer bedre enn tilstedeværelse på stadion, ja da velger selvsagt folk det. Det er jo bare et produkt uansett....
For hva trekker folk til kamp? Jo, det er stemningen på stadion, og det at mange mennesker opplever søndagen som ukas viktigste høydepunkt!
Men når det bare blir en barnevennlig affære hvor vi heier på de som vinner, da forsvinner hele sjela i fotballen.
Borte blir supporterne, engasjementet, og igjen står vi med norges dyreste underholdning, men som vi like godt kan bli servert fra skjermen hjemme.
Hvis Start virkelig vil få folk på stadion, så må de heller godta at ikke alt engasjement er "familievennlig". De får tåle de ytringer som er, og slutte å forfølge "suspekte" supportere som de tror er livsfarlige fordi de ikke går med gul parykk. Start får ta seg av sin bit, som er å sørge for at klubben er best mulig innenfor rammene som finnes, og så får supporterne bidra på sin måte.
Med det må Start slutte å presse supporterklubben til å selv ordne vakthold og slutte med å presse på annet vis, og la supporterne få være helt uavhengige!
Og sørge for at fotballen får lov å være viktig og engasjerende slik supporterne selv ønsker den.
For Matta har et poeng: Det er opp til folk å møte opp så det blir litt inntekter i klubbkassa. Men det blir helt feil å mase på den måten der. Fotballen er gjort kommersiell så det ljomer etter. Men skal det kjøres for hardt på det kommerse så forsvinner sjela, og de mest supporterne, som er de eneste som gidder å støtte opp i både motgang og medgang.
Forsvinner sjela, hva står da Start igjen med ved et evt nedrykk?
Ingenting, og en konkurs som vil føre Start bort fra toppfotballen i Norge.
Som jeg har sagt mange ganger før: Menigheden/ starts supportere må være helt uavhengige av Start, og få styre seg fritt som de selv ønsker. Kanskje går det da an å samle supporterne på nytt og sørge for nytt og EKTE engasjement på sør arena!
Det vil i såfall redde klubben og sørge for stabile inntekter.
Og det må ALDRI ytres fra en trener etter et tap at "opp med hodet, det kommer ny sjanse" eller "heldigvis finnes det viktigere ting i livet enn fotball". For da forsvinner ihvertfall engasjementet. Hvis det ikke er så viktig, hvorfor skal vi da bruke tusenvis av kr på å se kamper live, når vi kan se de på tv for under tusenlappen?
Startgass
11-10-2009, 01:34
Folket avgjør ikke en ting for Start sin framtid,det er Start selv og NFF som må ta ansvar.
-Senk billettprisene.
-Mindre fotball på TV
-Flere Lørdagskamper.
-Flere Lørdagskamper.
Er vel søndag kl 18.00 som trekker flest tilskuere...
Er vel søndag kl 18.00 som trekker flest tilskuere...
tror årets best besøkte kamp var på en onsdag, men ikke helt sikker :)
Startgass
11-10-2009, 09:21
Ja mot RBK,men det var NRK som styrte det drittet,og hvem gidder å høre på de jævla dårlige kommentatorene på NRK?
Lørdag kl 18:00 eller 19:00 eller 20:00 trekker mest tilskuere er jeg sikker på.
Startgass
11-10-2009, 09:37
Tror jeg må våkne...
Det var mot Odd på en Søndag som tok mest tilskuere.
Det var vell ferie som jeg husker.
Rolling stones
11-10-2009, 12:12
Det bør vel være plass til begge deler JensM?
Det er ikke akkurat tett befolket på supportersiden? Start må naturligvis både kunne være familievennlig og samtidig kunne ivareta supportere med sterkere bånd til Start og fotballen?
Men er rimelig sikker på at ikke billettprisene er årsaken til det dårlige oppmøtet, da det er flere hundre ledige plasser på rimelige familiefelt med priser helt ned til kr. 500 for 4 personer. (2 voksne + 2 barn) eller sesongkort for en voksen helt ned til kr. 2000 for en hel sesong...
Det er nesten BILLIGERE enn å gå ut 2 ganger på byen i løpet av et helt år?
(taxi kr. 300 + 5 pils 300 + 3 drinker 370) *2 =kr 1940,-.
Så konklusjon: Jeg er 100% enig med matta i at nå er det opp til sørlendingene om vi fortsatt skal ha et topplag på sørlandet..
Start bør i tillegg vurdere salg via lokale idrettslag, hvor den enkelte klubb får en eller annen form for payback ved salg av sesongkort.
F.eks 5% av salget, og med en økning til 10% over et visst antall solgte sesongkort. Dette vil være både bra for breddeidretten og for Start.
Ser for meg følgende slagord:
"Støtt IK VÅG ved å kjøpe sesongkort til til Starts hjemmekamper hos oss" :-)
1000 solgte sesongkort gir følgelig ca kr.200 000 - 250 000 til en slunken klubbkasse hos gimletroll og andre idrettslag!
Roy_Keane
11-10-2009, 13:17
lørdagskamper er best, da kan folk ta en helaften, først kamp, så ut på byen å kose seg etterpå :)
Personlig foretrekker jeg lørdagskamper, men søndag kl 18 er så innarbeidet at jeg tror det er det beste tidspunktet for klubben.
Forøvrig er jeg enig med Stones at det må være plass til både barnefamilier og alle andre grupper på Sør Arena.
Forøvrig kan jeg ikke se at Start er urimelige med å forlange at Menigheden må organisere et vakthold på feltet sitt.
Med det må Start slutte å presse supporterklubben til å selv ordne vakthold og slutte med å presse på annet vis, og la supporterne få være helt uavhengige!
Er enig i mye av det du skriver men når har supporterklubben blitt presset av Start? Vi har de siste årene hatt et samarbeid som har blant annet gått på sikkerhet og salg som igjen har generert inntekter til supporterklubben. Vil jo si at det er bedre å ha våre egne folk som vakter enn at det skal stå vektere og politi der som ser på oss alle som halvkriminelle.
Er enig i mye av det du skriver men når har supporterklubben blitt presset av Start? Vi har de siste årene hatt et samarbeid som har blant annet gått på sikkerhet og salg som igjen har generert inntekter til supporterklubben. Vil jo si at det er bedre å ha våre egne folk som vakter enn at det skal stå vektere og politi der som ser på oss alle som halvkriminelle.
Joda, heller egne vakter enn vektere og politi. Det er uansett ikke mitt hovedanliggende i innlegget. Men hvis det er tilfellet at det istedetfor egne vakter skulle vært uniformert vakthold, da må jo det bety at Start betaler supporterklubben for dette?
Og det er en lang historie i at klubben har presset supporterklubben.
Men hvis alle avtaler er ok, hvorfor ikke offentliggjøre de for oss?
doppelt gemoppelt
11-10-2009, 20:51
Er dette en måte å skyve vekk ansvar!!
At vi skal klare å presse så mye sørlendinger det går ann inn på Sør arena utifra hva matta og styret mener hva vi må budsjettere med for å dekke relevante utgifter som lønn til spillere og stab samt vedlikehold av Sør arena etc.
Ja noe som de pleier å sette skyhøyt før hver sesong, ja langt over hva som er oppnåelig selv om vi i år har hatt en glimrende sesong der vi har unngått nedrykkspøkelse helt og holdent så er vi alikevel langt unna det man håpet på.
Hva forventer du matta??
Spillere som Bolanos, myggen, strømstad, doffen mfl hadde en tiltrekningskraft på publiken.
Bolanos spiller neppe hele neste sesong og kansje det er over ved nyttår!!
Hvem skal da trekke folk til stadion!!!
Jeg tror klubben må lage et varemerke og legge til grunn for at flest skal ta turen.
Når varen er spiselig kommer folk å kjøper herr mathisen.
(Dette innlegget er ikke forbeholdt personer som dra milevis hver helg, all honnør til disse).
Rolling stones
11-10-2009, 21:53
Er dette en måte å skyve vekk ansvar!!
At vi skal klare å presse så mye sørlendinger det går ann inn på Sør arena utifra hva matta og styret mener hva vi må budsjettere med for å dekke relevante utgifter som lønn til spillere og stab samt vedlikehold av Sør arena etc.
Ja noe som de pleier å sette skyhøyt før hver sesong, ja langt over hva som er oppnåelig selv om vi i år har hatt en glimrende sesong der vi har unngått nedrykkspøkelse helt og holdent så er vi alikevel langt unna det man håpet på.
Hva forventer du matta??
Spillere som Bolanos, myggen, strømstad, doffen mfl hadde en tiltrekningskraft på publiken.
Bolanos spiller neppe hele neste sesong og kansje det er over ved nyttår!!
Hvem skal da trekke folk til stadion!!!
Jeg tror klubben må lage et varemerke og legge til grunn for at flest skal ta turen.
Når varen er spiselig kommer folk å kjøper herr mathisen.
(Dette innlegget er ikke forbeholdt personer som dra milevis hver helg, all honnør til disse).
Skjønner ikke hvorfor du har registrert deg inn som medlem på supportersidene til Start?
Hele problemet er at så lenge Start vil fortsette å omtale klubben som et "produkt" hvor familievennlighet og pølsesalg er viktige faktorer, så vil klubben være avhengig av konstant suksess for å trekke folk. De skaper jo medgangssupportere med det produktmaset.
Det som i det lange løp holder liv i klubben er intet annet enn de trofaste supporterne, som brenner for klubben. Da må de prioriteres.
For til syvende og sist er det klubbens sjel som er livsnerven. Og den påvirkes ikke av flotte toaletter eller fancy pølser.
Poenget er at klubben har helt feil fokus.
Frank W. Brevik
12-10-2009, 04:58
Godt sagt, Jens. Den harde kjerne maa settes stor pris paa, disse forhutrede sjelene som stiller opp mot RBK saavel som mot Raufoss i vikarligaen. En anstendig maate aa gjoere dette paa er aa tilby billlige staaplasser, synes jeg.
Det gir kanskje en aura av serioesitet for en leder aa tale om "produkter" or "pakker" og "tjenester," mens fotfolket holder seg med honnoerord som "sjel" og "kjaerlighet" til klubben. De som elsker klubben gir jo selvsagt blaffen i fagre ord om aa lure den trege christianssander til aa handle en "familiepakke" som koster fire lakser per sesong, men med huset fullt av slike treiginger og nyttige idioter kan vi altsaa hente et par nye Bolanos'er og Goodson'er. Slike spillere kan skape flere trofaste fans.
Matta og de andre skal krediteres for deres arbeide med aa skaffe flere bein aa staa paa, men den dagen dette fokuset direkte forringer kvaliteten til de mest trofaste er dagen da hele stemningen og opplevelsen blir byttet ut med sporadiske og dannede klapp fra Strandpromenadens Kunstforening. Dette maa Svein M. forstaa.
Får gjøre som i Ålesund...
Gjør damer på 30+ til hovedmålsgruppe, så kommer resten av seg selv...
Ole-Bernt
12-10-2009, 16:16
Tja: http://ikstart.no/articlelistwide.aspx?m=200&amid=124471
Latterlig aprilspøk.
Hva vil vi at Start skal gjøre da for supporterene da? Når det gjelder pris så synes jeg 1600 for et sesongkort er meget rimelig og det er heller ikke noe å si på kr 160 pr kamp om man velger enkeltbillett.
Øltelt utenfor sør arena hadde sikkert vært gøy, men har vi det ikke like fint på lundskråga?
En ting jeg savner er at Start kan sponse oss litt når det gjelder borteturer. For eksempel gratis tog til Stavanger og at de prøver å flytte bortekampene mot Viking, Odd og Sandefjord til lørdager.
doppelt gemoppelt
12-10-2009, 22:10
Skjønner ikke hvorfor du har registrert deg inn som medlem på supportersidene til Start?
Så du ville betalt 500.000 for en standard Fiat Punto uten ekstra tilbehør?
Jeg gjør det jeg kan, men jeg tror jeg kan snakke for mange som kun snurrer det gule og sorte skjerfet rundt halsen og litt diskret ned i jakka når det er opptur.
Hvor ble det av alle som så finalekampen i 05 mot FFK? og forsåvidt siste halvdel i 05 også.
De må vinnes tilbake.
Startgass
14-10-2009, 00:25
Hvor ble det av alle som så finalekampen i 05 mot FFK? og forsåvidt siste halvdel i 05 også.
De må vinnes tilbake.
De er borte,kanskje et par har død.
Kanskje de har skiftet klubb.
Kanskje de har begynt å dopet seg sånn at de ikke har råd til å komme på Startkamp.
Kanskje det er fordi start spiller på Sør Arena?
Kanskje ikke Start levere varene sine?
Det er mange grunner,men det jeg tror det fordi at Start sliter med øknomi og at de rykket ned i 2007 og måtte spille i en lavere divisjon i 2008.
flaxxlodd
17-10-2009, 01:12
En ting jeg savner er at Start kan sponse oss litt når det gjelder borteturer. For eksempel gratis tog til Stavanger og at de prøver å flytte bortekampene mot Viking, Odd og Sandefjord til lørdager.
Haha. Joda, dette burde Start klare fint. Jesus, hvor er virkelighetsoppfatningen din?
Da kan jo du fortelle hvorfor det er så vanskelig da, mr arrogant!
doppelt gemoppelt
18-10-2009, 20:50
Ny dårlig kamp, nytt lavt oppmøte. Jeg vil vende på stammen og si; Spillerene avgjør klubbens fremtid. God fotball gir tilskuere. Mot enga vil tallet ligge på 6000.
Start avgjør sin egen fremtid, og de siste dagers hendelser styrker ikke Start foran 2010.
Sesongkortprisene og fornyelsen av kortene kom 3 runder før slutt, vi må avslutte en sesong før man begynner å mase om neste sesong? Forkjøpsretten går faktisk ut før denne sesongen er avsluttet. Dessverre Start, jeg har ikke begynt å planlegge neste sesong enda, jeg vil gjøre med ferdig med årets.
Dagens kamp viser at underholdningsverdi, kommunikasjon og ærlighet mangler.
1. Goodsen er en av våre aller beste spillere, jeg forventer faktisk en ordentlig forklaring på hvorfor han er vraket, hvorfor han er på tribunen og hva grunnen til dette er. Man straffer ikke en spiller på den måten fordi det er "kommunikasjonssvikt".
2. Dagens kamp var preget av høye skuldre, liten innsats og manglende vilje til å underholde. Man har lagt listen med gjennkjøp, og da blir publikum selvsagtpreget av de kampene som er igjen. Man blir ikke veldig oppmuntrert til å kjøpe sesongkort av dagens forestilling. 2 matchballer igjen.
3. Sesongkortene er lanser før Ernst Ravnaas har sagt noe som helst om hva han ønsker med klubben videre. Det siste han sa var at han ikke visste om han ville eie Start videre pga medieoppslagene. Hva er egentlig visjonen til Ernst som eier? Hva er satsningsområdene? Hvordan tenker man rundt vinterens spillersalg/kjøp? Hva er ambisjonene videre?
Her må også Start komme på banen i sentrale spørsmål, jeg kommer til å kjøpe sesongkort uansett på Sør, men jeg tror ikke sesongkort salget foran kommende sesong blir så høut som forventet uten at man kommer på banen i sentrale spørsmål.
Stig Hornnes
18-10-2009, 22:42
Sesongkortprisene og fornyelsen av kortene kom 3 runder før slutt, vi må avslutte en sesong før man begynner å mase om neste sesong? Forkjøpsretten går faktisk ut før denne sesongen er avsluttet.
Seriøst? Det er jo helt ufattelig dumt... Skal ikke publikum få anledning til å få inneværende sesong litt på avstand og faktisk begynne å glede seg til neste år før de må bestemme seg? Prisreduksjonen er et bra tiltak, men man må gi fokk litt tid også.
3. Sesongkortene er lanser før Ernst Ravnaas har sagt noe som helst om hva han ønsker med klubben videre. Det siste han sa var at han ikke visste om han ville eie Start videre pga medieoppslagene. Hva er egentlig visjonen til Ernst som eier? Hva er satsningsområdene? Hvordan tenker man rundt vinterens spillersalg/kjøp? Hva er ambisjonene videre?
Her må også Start komme på banen i sentrale spørsmål, jeg kommer til å kjøpe sesongkort uansett på Sør, men jeg tror ikke sesongkort salget foran kommende sesong blir så høut som forventet uten at man kommer på banen i sentrale spørsmål.
Helt enig.
Start avgjør sin egen fremtid, og de siste dagers hendelser styrker ikke Start foran 2010.
Sesongkortprisene og fornyelsen av kortene kom 3 runder før slutt, vi må avslutte en sesong før man begynner å mase om neste sesong? Forkjøpsretten går faktisk ut før denne sesongen er avsluttet. Dessverre Start, jeg har ikke begynt å planlegge neste sesong enda, jeg vil gjøre med ferdig med årets.
Dagens kamp viser at underholdningsverdi, kommunikasjon og ærlighet mangler.
1. Goodsen er en av våre aller beste spillere, jeg forventer faktisk en ordentlig forklaring på hvorfor han er vraket, hvorfor han er på tribunen og hva grunnen til dette er. Man straffer ikke en spiller på den måten fordi det er "kommunikasjonssvikt".
2. Dagens kamp var preget av høye skuldre, liten innsats og manglende vilje til å underholde. Man har lagt listen med gjennkjøp, og da blir publikum selvsagtpreget av de kampene som er igjen. Man blir ikke veldig oppmuntrert til å kjøpe sesongkort av dagens forestilling. 2 matchballer igjen.
Stiller meg 100% bak denne.
Seriøst? Det er jo helt ufattelig dumt... Skal ikke publikum få anledning til å få inneværende sesong litt på avstand og faktisk begynne å glede seg til neste år før de må bestemme seg? Prisreduksjonen er et bra tiltak, men man må gi fokk litt tid også.
Kjære sesongkortinnehavere
Salget av sesongkort for 2010 er like om hjørnet, og alle sesongkortinnehavere fra 2009 vil få mulighet til å kjøpe nye sesongkort før salget åpnes for andre. Forkjøpsretten vil gjelde i perioden fra 15.10 t.o.m. 29.10.
Nå er det vel ingen fare for at sesongkortene kommer til å bli utsolgt til neste år, og det gjelder vel alle felt.
Den eneste grunnen jeg kan se at Start er hyppe på å få solgt en del sesongkort nå, må være å få inn penger på konto.
flaxxlodd
18-10-2009, 22:58
Da kan jo du fortelle hvorfor det er så vanskelig da, mr arrogant!
Du mener Start skal betale TOG til Stavanger for fansen. Har du tenkt over hvor mye det vil koste? Eller ser du for deg at Start kun skal sponse 3-4 stk? Et minimum på 300 stk vil koste nærmere 100.000,-.
Det andre du oppfordrer Start til å gjøre er å flytte bortekamper. Tror du virkelig Start har en slik posisjon i TV2 og NFF at det lar seg gjøre?
Jeg setter igjen spørsmålstegn vedrørende din virkelighetsoppfatning.
Det andre du oppfordrer Start til å gjøre er å flytte bortekamper. Tror du virkelig Start har en slik posisjon i TV2 og NFF at det lar seg gjøre?
Start sammen med de andre TL klubbene har faktisk den muligheten, det er klubbene selv som avgjør hva de skal godta av TV avtalen. Klubbene må sammen finne ut hva de vil, og da må supporterne fortelle hver enkelt klubb hva de bør endre på.
Du mener Start skal betale TOG til Stavanger for fansen. Har du tenkt over hvor mye det vil koste? Eller ser du for deg at Start kun skal sponse 3-4 stk? Et minimum på 300 stk vil koste nærmere 100.000,-.
Jeg setter igjen spørsmålstegn vedrørende din virkelighetsoppfatning.
Det er bra at ikke du organiserer reiser hverken for menigheden eller Start.
Hvor mye tror du det kan koste å chartre et tog? For de som er gamle nok til å huske en cupkamp borte mot LSK på nittitallet, så ble et tog chartret og sponset. Om jeg ikke husker helt feil så var prisen symbolsk og kostet under 50 lappen t/r kristiansand - lillestrøm.
Nå er det ikke så nøye om det er tog eller buss. Og tror du at f.eks fem busser vil koste 100000
Jeg ser at å flytte kamper kan være vanskelig, men dersom du leser innlegget mitt ser du at jeg vil at de skal forsøke. Den som ikke prøver vinner ikke.
Du er i din fulle rett til å stille spørsmål om min virklighetsoppfanting, men jeg tror du er typen til å unngå alt som kan virke litt vanskelig.
flaxxlodd
18-10-2009, 23:37
Utifra innlegget ang sponsing av tog og flytting av bortekamper fikk jeg inntrykk av at beng222 nærmest forventet at det skulle la seg gjøre.
Jeg er klar over at Start i samarbeid med de andre klubbene kan be om\ønske seg endringer i kamptidspunkt. Men igjen lot jeg meg overbevise om at beng333 ønsket dette gjort på dagen av KUN Start.
Jeg husker godt den sponset turen til LSK på 90-tallet. På den tiden var det et helt annet økonomisk nivå både på klubben Start og ikke minst togpriser. Er vell ikke mer enn 2 år siden Start (med sponsorer) sponset 2 busser til Sandefjord. Og beng444 syntes nok at START burde stå for denne sponsingen (tog til Stavanger), men det er nok det siste klubben ønsker å bruke pengene på.
Dettte konkluderer jeg med etter en blanding av misforståelser og det faktum at jeg ønsker å unngå ting som er vanskelig. For beng555 har helt rett i at når ting er opp til klubben Start, så er det vanskelig å få gjennomslag på ting og tang hva angår oss supportere.
Matta har gjennom sin tid som sportsdirektør hatt en lang rekke klønete og bombastiske utsagn. Særlig gjennomtenkte er de heller ikke. Så okai, Matta må man ta med en klype salt, hvertfall gjør jeg det.
FVN gjør det meste for å fremstille Matta mer talentløs enn det han faktisk er. I denne saken støtter jeg Matta litt, det han mener er at publikum er kanskje den viktigste faktoren Start har for å gjøre suksess som klubb. Så det beste folk kan gjør for å sikre Start suksess i fremtiden er å komme på kamp! Fair nok!
Så kan folk klage over tv-dekningen, dyre billetter osv. Matta vet da like godt som oss hva prisene på kampene er og tv-dekning.. Men han mener på tross av dette at folk må komme på kamp og sikre Starts fremtid. Ser ikke at dette skal være en ansvarfraskrivelse?
Klart det kommer mer folk om billettene blir billigere og laget presterer bedre. Men publikum kan støtte Start i tykt og tynt dersom man ønsker et topplag!
Konklusjon: Matta er ofte klønete, men her har han et poeng. Vi kan støtte opp om laget i tykt og tynt og med det sikre klubben større inntekter!
Jeg regner med at alle som er aktive på dette forumet besøker Sør Arena ofte og er på de fleste hjemmekampene.
Problemet er å få "mannen i gata" på kamp. Vi sørlendinger er medgangssupportere og flokkdyr, og når den gode vårsesongen ikke en gang klarte å få flere på Sør Arena før sommerferien så er jeg ikke akkurat veldig positiv på at det kommer så voldsomt flere på sør arena i 2010.
Cred til Ernst som stiller til nettintervju på FVN.no idag :)
Supporteren
19-11-2009, 02:42
Hvorfor prøver ikke klubbene å få gjennom at det kan selges øl på stadion? Det selges jo allerede til fiffen i avlukkede områder. Hvorfor kan ikke vi andre også få oss en kald pils før kamp? Kansje det kunne trukket til seg flere tilskuere?
Alf Qaida
19-11-2009, 19:17
Cred til Ernst som stiller til nettintervju på FVN.no idag :)
Idioten, les Ernst, skjønte jo ikkje spørsmålet mitt. Jeg er da for pokker ikkje så dum at jeg ikkje vet at man trenger kapasitet på 30 000 for å være arena under fotball EM. Men hallo, hva er det du ikkje skjønner med "basecamp" Ernst???
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.