PDA

Se full versjon : Fvn : Start kan fortsatt rykke ned

skvik
20-10-2009, 00:51
Fevennen holder liv i de teoretiske sjansene for at Start KAN hevne i kvalik, hvis absolutt ALT går galt:

Sitat:

"Fredrikstads 3-0 seier mot Odd mandag kveld gjør at det finnes teoretiske muligheter for at Start må ut i kvalifiseringskamper for å få lov å spille eliteseriefotball neste år.

Går det galt også der spiller Start i førstedivisjon neste år.

Her er mareritt-teorien for Start-fans på Sørlandet :

Start taper sine gjenstående kamper mot Tromsø borte og Vålerenga hjemme.
Viking taper mot Strømsgodset borte og vinner mot Tromsø hjemme
Aalesund slår Rosenborg borte og taper hjemme mot Strømsgodset.
Lillestrøm må vinne en av sine gjenstående kamper mot Brann hjemme eller Molde borte.
Strømsgodset må vinne sine to siste kamper, mot Viking hjemme og Aalesund borte.
Fredrikstad må gjøre det samme som Godset. Ta seks poeng mot Molde hjemme og Lyn borte.

Dersom den syltynne teorien slår inn passerer fem lag Start på tabellen, mens Bodø/Glimt slår følge med Lyn ned."

Sorry, fevennen - sånn går det ikke. :-D

frankieboy
20-10-2009, 01:31
Har på følelsen av at Bård Larsen kommer til å forvente at denne teorien går inn...

gorgen
20-10-2009, 08:36
Om neste runde nå går følger denne oppskriften så kan vi ihvertfall ikke klage over en kjedelig og ubetydelige sesongavslutning. Har vel litt følelsen av at vi mente vi var trygge nå som ødela barteparty og dermed kunne cruise inn resten...

Bård Larsen
20-10-2009, 08:47
Åneida Frankieboy, det tror jeg ikke. Så det så!

Men tillat meg allikevel å påpeke følgende: Sent i august begynte jeg å bli nervøs for nedrykk. Jeg skrev her inne at 30 poeng slett ikke var nok for å overleve. Mange av dere fnøys av en slik påstand. Etterhvert som det gikk verre og verre for Start påsto jeg at 34 poeng ikke var nok og at hvis vi tapte resten av kampene kunne vi raskt rykke ned eller havne på kvalik (og en kvalik tror jeg vi ville tapt, cup-style!)

Nå har vi 37 poeng og kan ende på 13 plass, med Fredrikstad (evt. Lillestrøm, Godset) rett under oss, på kvalikplass, med et sted mellom 34 (sannsynlig) og 37 poeng (lite sannsynlig). I "verste fall" kan plassen reddes ved målforskjell.

Sesongen sett under ett er det altså på hengende håret at vi overlever (Hvis vi taper de to siste, og det er jeg sikker på at vi gjør etter at Start viste seg frem som et 2. divisjonslag mot Aalesund). Vårsesongen og en utrolig heldig seier i Trondheim redder oss. Hadde vi ikke vunnet på Lerkendal så hadde vi endt på kvalik, med 34 poeng, og jeg hadde fått rett i mine dystre spådommer.

Nå skal jeg ikke forskuttere at vi taper de to siste kampene selvsagt. Vinner vi en av dem mister argumentene mine noe gyldighet. Men slett ikke helt.

banana joe
20-10-2009, 09:31
Det viser seg igjen at myggen gjkorde de andre på laget GODE! dette uten at han nødvendigvis viste tegn på gammel storhet? Til Bård: hva er i verden med 3-divisjon? :-)

mr.leipsland
20-10-2009, 11:28
. Hadde vi ikke vunnet på Lerkendal så hadde vi endt på kvalik, med 34 poeng, og jeg hadde fått rett i mine dystre spådommer.

Kvalik er da ikke det samme som nedrykk. Det er høyst realistisk at det viser seg at 30 poeng kunne vært nok.

Glimt har nå 27 poeng, de må altså ha minst 4 poeng for at 30 poeng IKKE kunne holdt. Glimt møter Stabæk og Odd i de to siste rundene.

Bård Larsen
20-10-2009, 11:35
Nei, kvalik er ikke det SAMME som nedrykk, det har jeg heller ikke påstått. Men jeg tror som sagt ikke på at Start ville taklet presset rundt en kvalik. Heldigvis er dette blitt til kontrafaktiske spekulasjoner. Vi får glede oss over at vi overlever i en tett og jevn sesong hvor det fort kan vise seg at et lag med 37 poeng rykker ned (etter kvalik).

Store Tå
20-10-2009, 17:50
Artig sak dette. Gjør det ekstra spennende å følge med på neste serierunde!

Men med tanke på kvalifisering, så er det bare ca 25 prosent sjanse for at laget fra eliteserien overlever, siden det er fire lag som kjemper om én plass.

beng222
20-10-2009, 18:02
Artig sak dette. Gjør det ekstra spennende å følge med på neste serierunde!

Men med tanke på kvalifisering, så er det bare ca 25 prosent sjanse for at laget fra eliteserien overlever, siden det er fire lag som kjemper om én plass.

Så flott at vi har matematiske genier som deg her inne Store Tå. Jammen har RBK hatt mye flaks de siste 20 årene. Når de vant 13 seriemesterskap på rad og det var 14 lag i serien så hadde rosenborg 1/14 sjans for å serien hvert år. Det vil si at 13 på rad gir følgende sannsynlighet 1 til 11112006825558016. Gode spillere, dyktig trener osv har selvfølgelig ingenting å si.

Johnny
20-10-2009, 20:23
Det er også en teoretisk mulighet for at vi ender på 4. plass og kommer til Europa neste år, men det er jo mye gøyere og skrive om mulig krise en mulig fiasko ;)

Store Tå
20-10-2009, 21:28
Så flott at vi har matematiske genier som deg her inne Store Tå. Jammen har RBK hatt mye flaks de siste 20 årene. Når de vant 13 seriemesterskap på rad og det var 14 lag i serien så hadde rosenborg 1/14 sjans for å serien hvert år. Det vil si at 13 på rad gir følgende sannsynlighet 1 til 11112006825558016. Gode spillere, dyktig trener osv har selvfølgelig ingenting å si.

Stakkars deg, da. Du må ha det trist...

Poenget mitt var først og fremst at det er nye regler for kvalifiseringen i år, som mer eller mindre halverer muligheten for å vinne den. Derfor er det uhyre viktig å unngå å havne på 14. plassen.

Selvsagt er det forskjeller på lagene, men forskjellen mellom nr. 14 i eliteserien og nr. 3, 4 og 5 i førstedivisjon trenger ikke være veldig stor. Må jo være nerd på ditt nivå for å trekke den eventuelle differansen inn i regnestykket. Resultatet blir uansett ikke noe annet enn falsk nøyaktighet.

Startgass
20-10-2009, 22:22
Om Start spiller i Adecco neste år løper jeg ut på banen i første hjemmekamp.

beng222
21-10-2009, 18:12

Poenget mitt var først og fremst at det er nye regler for kvalifiseringen i år, som mer eller mindre halverer muligheten for å vinne den. Derfor er det uhyre viktig å unngå å havne på 14. plassen.

Selvsagt er det forskjeller på lagene, men forskjellen mellom nr. 14 i eliteserien og nr. 3, 4 og 5 i førstedivisjon trenger ikke være veldig stor. Må jo være nerd på ditt nivå for å trekke den eventuelle differansen inn i regnestykket. Resultatet blir uansett ikke noe annet enn falsk nøyaktighet.

Så du mener seriøst at om f.eks FFK kommer på kvallikkplass, så har de omtrent samme muligheter som Sarpsborg for å spille tippeliga 2010. Jeg må gratulerer deg med fabelaktig fotballinnsikt. Jeg har det aldri trist så lenge jeg kan lese innleggene dine her inne Store Tå.

Bård Larsen
22-10-2009, 10:36
Unger da! Det går da ann å diskutere dette med litt godt gemytt?

Stig Hornnes
22-10-2009, 11:30

Matematisk sett har du helt rett, jo flere kamper man må gjennom sesto større blir sjansen for å tape. Samtidig må det også regnes inn at Tippeligaen er utvidet noe som har svekket toppnivået i Adeccoligaen.

Ole-Bernt
22-10-2009, 16:19
Nå kan også Viking rykke ned/havne på kvalikplass: http://fotball.fvn.no/eliteserien/article153646.ece

doppelt gemoppelt
22-10-2009, 23:32
Vent å se, 2 knalltøffe kamper skal spilles ihvertfall.

ikstart
23-10-2009, 22:03
tror ikke start rykker nedd:icon_wink: