Se full versjon : Start - Vålerenga (kamptråd)
frankieboy
23-10-2009, 14:07
Tid: Søndag 1.November kl.1800
Sted: Sør Arena
-----------------------------------------------------------
Siste seriekamp i 2009, og det er absolutt på tide at folk stiller opp. Jeg tar ansvar og flyr til Norge fra USA for å få med meg denne kampen!! Da kan alle dere andre ta en liten biltur - uansett om dere bor på Sørlandet eller i Oslo, Bergen eller Trondheim... :-)
Men først spiller vi kamp i Nord Norge, og jeg har tatt en titt på kort-situasjonen for Start og VIF slik at vi kan følge med på dette i kampene denne søndagen.
Start spiller som kjent på (et snødekt?) Alfheim og har følgende spillere i faresonen:
- Christian Bolanos (4 gule)
- Clarence Goodson (2 gule)
- Bernt Hulsker (2 gule)
VIF spiller hjemme mot Sandefjord og følgende spillere blir ikke med til Kr.sand med kort i den kampen:
- Freddy dos Santos (2 gule)
- Mohamed Abdellaoue (2 gule)
- Luton Shelton (2 gule)
- Amin Nouri (2 gule)
Da er det bare å følge med på dette søndag, så kan vi diskutere denne kampen fra søndag kveld...
Får det konsekvenser om man pådrar seg sitt 3. gule i siste serierunde?
Roy_Keane
23-10-2009, 15:22
dette blir en av årets hjemmekamper, bare å stille opp uansett vær!!
forresten krise om bola, goodson, og hulsker må stå over...
Da kan alle dere andre ta en liten biltur
Er det ok å fly? :) Oslo-Krs t/r for 650,- hos Norwegian for et par uker siden.
Startgass
24-10-2009, 15:55
Håper at Shelton får sitt 3 gule kort,av og til så ser det ut som Start er redde for å gå å takle spillerene til motstandern.
Om vi slår vif 8-0 kan vi kapre en sjetteplass..... ;-)
Optimist.....
Startgass
26-10-2009, 00:55
Om vi slår vif 8-0 kan vi kapre en sjetteplass..... ;-)
Optimist.....
Da kommer folk til å tro at det er kampfiksing,haha.Ikke umulig å slå VIF 8-0.
Molde slo oss 8-1.
Har ikke så mye med selve kampen og gjøre. Men noen som vet om det skjer noe etter kampen? En avslutningsfest eller noe sånn. I litt mer vellykket versjon enn forrige gang vel og merke..
doppelt gemoppelt
26-10-2009, 20:57
Da kommer folk til å tro at det er kampfiksing,haha.Ikke umulig å slå VIF 8-0.
Molde slo oss 8-1.
Alt kan skje, alt er mulig i fotball. Ha en fin fin kveld
Startgass
26-10-2009, 22:56
Alt kan skje, alt er mulig i fotball. Ha en fin fin kveld
Så sant så sant:icon_mrgreen:
aljahnsen
27-10-2009, 18:56
Vi samles på Kråga og lader opp der før Vålerengakampen. Leve Engasjementet!
Kommer tilbake med mer ;)
The Rock
27-10-2009, 23:42
Vi tar en reprise på 2005 og slår vålerengens idrettsforening 3-0
Startgass
29-10-2009, 00:53
Kunne ønsket meg en sånn lagoppstilling:
Høie i mål
Hæstad på høreback
Jesper og Knudsen i midtforsvaret
Vikstøl på venstreback
Bruer hansen i den defensive midtbanen
Kleiven sentralt
Fevang høyre midtbane
Børufsen venstre midtbane
Bolaños hengende spiss
Stokkelien på topp
Ung lagoppstilling tror dette gir et sjokk mot Vålerenga,de unge har lyst til å spille!
Kunne ønsket meg en sånn lagoppstilling:
Høie i mål
Hæstad på høreback
Jesper og Knudsen i midtforsvaret
Vikstøl på venstreback
Bruer hansen i den defensive midtbanen
Kleiven sentralt
Fevang høyre midtbane
Børufsen venstre midtbane
Bolaños hengende spiss
Stokkelien på topp
Ung lagoppstilling tror dette gir et sjokk mot Vålerenga,de unge har lyst til å spille!
Dette hadde vært gøy å ha sett...jeg støtter den lagoppstillingen...
Roy_Keane
29-10-2009, 17:31
hmmm, hvordan planlegger vi å ta i mot Kristofer hæstad? applaus eller buing?
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article154342.ece
Espen K G
29-10-2009, 17:36
hmmm, hvordan planlegger vi å ta i mot Kristofer hæstad? applaus eller buing?
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article154342.ece
Hva med å bry seg katten? Fokus på egne spillere og drite i resten.
Selvfølgelig skal vi bue..
Alf Qaida
29-10-2009, 18:37
Selvfølgelig skal vi bue..
Hvorfor er det en selvfølge?
Skal hverken bue, eller applaudere. Doffen er..... ingenting!
Er dere så jævla bitre at dere må bue på en som har gjort så mye for start. Vi rykket ned folkens, de fleste fotballspillere som har ambisjoner forlater vanligvis skuta da. Regner med at 90 % av landslagsspillerne i enga også hadde gjort det. Men det som var synd for Hæstad var at han ble dårligere i enga før han kom opp på sitt gamle nivå igjen, så han mistet jo landslagsplassen. Jeg har jo heller ikke så mye til overs at han valgte akkurat enga, men nå var det jo de som kom på banen. Hadde det ikke vært dem så hadde noen andre fått han. Ingen som sier at dere trenger å klappe heller akkurat.
Reservesamen
29-10-2009, 21:36
We used to love him, thats why we hate him!
Ingen som pep på Kristoffer Paulsen vel...
Vi elsket Doffen når han spilte for oss, og mange følte han svek oss da han gikk til en konkurerende klubb. Så lenge han spiller for enga eller andre konkurerende klubber, så vil vi mislike det. Men bare vent til han returnerer til det blide sørland, da er han vår helt igjen!
Startgass
29-10-2009, 22:30
Jeg buer alltid på motstanderens spillere,så hvorfor kan jeg ikke bue på Doffen og? Bare fordi han var god i Start så skal vi ikke bue på han,latterlig.
Han fortjener det jo,det er rival nr.2 til Start.
Håper uansett at han kommer tilbake til Start en gang,om to år til kanskje?
Men så lenge han spiller for en annen klubb så buer jeg på han.
Får det konsekvenser om man pådrar seg sitt 3. gule i siste serierunde?
Nei, de får ingen karantener da. Men dersom en spiller blir utvist, så tror jeg spilleren må stå over når sesongen begynner igjen
Må vi ta den debatten nå igjen. Det var vel 50 sider om doffen etter bortemøte mot vif. Jeg har ikke skiftet standpunkt og det har vel sikkert ikke så mange andre heller gjort. La nå de som vil bue gjøre det, og de som vil kle seg vif drakt sammen med broder morten kan gjøre det.
Start trenger ifølge Fædrelandsvennen 11.384 tilskuere i kampen mot Enga for å nå det budsjetterte publikumsgjennomsnittet. Det virker lite sannsynlig når man ser på oppmøtet i de siste hjemmekampene. Hva skal til for å få flere på kamp?
Bård Larsen
30-10-2009, 13:07
Start trenger ifølge Fædrelandsvennen 11.384 tilskuere i kampen mot Enga for å nå det budsjetterte publikumsgjennomsnittet. Det virker lite sannsynlig når man ser på oppmøtet i de siste hjemmekampene. Hva skal til for å få flere på kamp?
Bedre spill.
Og lavere priser (men det ville neppe hjelpe på målsettingen i dette tilfellet).
Ole Gilboe Hermansen
30-10-2009, 17:18
For min del kommer jeg til å konsentrere meg om våre spillere.
aljahnsen
30-10-2009, 18:08
Start - Vålerenga er en av årets høyedepunkter, det alltid noe spesielt å møte Vålerenga. Et lag vi har hatt mange fighter mot både i Eliteserien, cupen og 1 divisjon oppover årene.
Så håper folk kjenner sin besøkelsestid og møter opp på Søndag. Sesongen kunne ikke avsluttes bedre enn dette. Vi manner opp til rå stemning og avslutter sesongen med stil. Tre poeng i siste kamp mot Enga hadde smakt utrolig godt. Vi knuser Enga både på tribunen og på banen.
Så kom dere på kamp folkens ;)
Vi sees på feltet.
LopezRivas
30-10-2009, 18:45
Under opplesingen av spillernavn buer jeg alltid på motstanderen spillere - intet unntak.
Når vi spiller har jeg nok med å heie på egne spillere. Kanke åpne kjeften hele kampen heller....
Men så lenge alle heier på Start 90% av kampen må dere gjerne bruke resten på å bue på Berre, Sæternes, Andresen, Hæstad eller hvem dere mener fortjener det....
Under opplesingen av spillernavn buer jeg alltid på motstanderen spillere - intet unntak.
Det er en jævla uting det også! Det er noe som heter respekt, vet ikke om du har hørt om det? Hva har vel du mot alle de hundre spillerne som spiller i andre klubber i TL. Faktisk enda dummere enn å bue på doffen.
Det er en jævla uting det også! Det er noe som heter respekt, vet ikke om du har hørt om det? Hva har vel du mot alle de hundre spillerne som spiller i andre klubber i TL. Faktisk enda dummere enn å bue på doffen.
Helt enig.
aljahnsen
30-10-2009, 21:02
Om det regner og snør,
Er vi stolte soldater fra sør,
Over land, over strand
Stormer laget fra Christianssand.
Om vi taper og hjertet vårt blør,
Da synger vi som aldri før.
Fra vi fødes og helt til vi dør,
Er vi stolte soldater fra sør.
Vi står sammen i tap og i seier.
For vårt hjerte det banker for Start,
Så vi står her som stolte soldater i gult, og i svart.
Er bare å komme på kamp Søndag, ta med dere et par ekstra kamerater/venner. Bli med å fylle Sør Arena mot Vålerengen...
Kom hjem kom hjem kom hjem lille Doffen, kom hjem kom hjem kom hjem.....
(Fritt etter Løgnaslagets Albertine)
Noen karantener på VIF i denne kampen?
Hva kan et reelt tilskuerantall være?
doppelt gemoppelt
31-10-2009, 11:35
La doffen være, er ikke i interesse å stresse rundt han vel.
Man buer på spillere i lagoppstillingen, man reagerer litt ekstra om han sparker ned noen av våre.
Slik er fotballen, det må Hæstad innfinne seg i.
Håper ingen bruker ressurser på å forfølge han, bannere eller konstant buing nå han har ballen. Det blir lavmål.
Regner vel med at lillebror morten serverer han flere assister i denne kampen ;)
En kamp jeg tror vi vinner, kort sakt.
LopezRivas
31-10-2009, 13:47
Respekt har jeg for alle spillere i IK Start. De som møter oss skal få høre at vi er til stede. Politisk korrekt applaus på de rette stedene under kamp er ikke min greie. Det å henge ut enkeltspillere er jeg mot, men at hele lag må tåle en kollektiv ytring mot seg ligger jo i en supporters natur. Nei takke seg til forståsegpåere som mener all bruk av annet enn høflig applaus i løpet av en kamp er dødssynd....
Tro meg, jeg er alt annet enn høflig under en kamp, spesielt visst det går dårlig. Jeg skriker like mye som den neste. Men jeg bare sier at jeg syns det er en uting å bue på spillere som ikke har gjort noe. i oppropet av navn. Dermed syns jeg det er fortjent visst det f.eks. har blitt gjort noe usportslig
Kenneth Høie
Hunter Freeman - Clarence Goodson - Bård Borgersen - Branislav Milicevice
Christian Bolaños - Solomon Owello - Petter Bruer Hanssen - Espen Børufsen
Geir Ludvig Fevang
Mads Stokkelien
Innbyttere: Tommy Runar, Rolf Daniel Vikstøl, Jesper Mathisen, Olufemi Oladapo, Morten Hæstad, Christer Kleiven, Bernt Hulsker.
Ganske likt lag som det vi brukte i starten av sesongen. Personlig kunne jeg likt om Hulsker hadde fått tillit fra start.
Notch Johnson
01-11-2009, 17:15
Enkelt.
- Lavere priser
- Ingen direkteoverføring på tv
- Behold profilene i klubbene. I Start er det bare 2 profiler. Stokkelien og Bolanos.
Resten er grå mus som man ikke forventer det helt store av.
Enig med laget til tørum. Håper virkelig på seier idag!!
Bård Larsen
01-11-2009, 20:52
2 - 0.
Vi avlsutter sesongen med å banke enga!! holder nulle og greier! herlig å se at bolanos viser glimt av "gammel" storhet. Synd med den dårlige målforskjellen, det "koster" oss tre plasseringer.
Digg.
..og lykke til med opprydningen!
DayWalker
01-11-2009, 21:01
Veldig moro å se laget sprudle litt igjen med Bola og Solo i spissen.
Synd som nevnt at målforskjellen koster oss 3 plasseringer.
Jaja, tippet Start på 8 plass og vi fikk 9. Ikke galt å bomme med 1-2 mål i målforskjell før sesongen? :)
Flotte greier! Vi hadde ballen klart mest og hadde flest sjanser (andre omgang dominerte vi totalt). Men det var mye som kunne vært bedre men det driter jeg i nå! Herlig å knuse enga nok en gang :)
Owello og Bola dominerte :D
Bra kamp, vi vant fortjent. Enga ble pissa på. Alt i alt er jeg fornøyd med sesongen, men høsten har ikke vært bra, og til neste år håper jeg vi har ambisjoner om å nå topp 4, vi må ha noe å strekke oss etter.
Lille Owello, var STOR i dag. Deilig kamp!
Lille Owello, var STOR i dag. Deilig kamp!
Enig, men han trenger noen år med skuddtrening :)
DayWalker
01-11-2009, 21:23
Vi endte også foran Viking, det er jo alltids noe å ta med seg :D
Roy_Keane
01-11-2009, 21:26
Ja, det å slå Viking i Stavanger, slå enga i 2 av 2 kamper, og ende forran viking på tabellen, og bak enga på målfoskejell gjør dette til en helt OK 1 sesong etter oprykket, nå satser vi på topp 6 neste år, viktig å ikke ha for høy målsetning... alle lag kan ikke ende som topp 4, selv det sikkert er 10 lag som mener de kan det.. :)
kjøpe en spiss, og 1-2 forsvars spillere, mulig en ving, så er vi der neste år :D
Ja, det å slå Viking i Stavanger, slå enga i 2 av 2 kamper, og ende forran viking på tabellen, og bak enga på målfoskejell gjør dette til en helt OK 1 sesong etter oprykket, nå satser vi på topp 6 neste år, viktig å ikke ha for høy målsetning... alle lag kan ikke ende som topp 4, selv det sikkert er 10 lag som mener de kan det.. :)
kjøpe en spiss, og 1-2 forsvars spillere, mulig en ving, så er vi der neste år :D
Du glemte noen viktig: Slå RBK på Lerkendal! :)
Tviler på Start har råd til noen spillerkjøp. Kanskje toppen ett siden OMÅ gav seg. Nei, dyrke ungguttene!
DayWalker
01-11-2009, 21:45
Glemte faktisk også at vi ødela Odds sterke hjemmestatistikk
Enkelt.
- Lavere priser
- Ingen direkteoverføring på tv
- Behold profilene i klubbene. I Start er det bare 2 profiler. Stokkelien og Bolanos.
Resten er grå mus som man ikke forventer det helt store av.
Goodson er også en profil.
Et punkt i tillegg er at vi har noe å spille før. Selvfølgelig mer fristende å komme på kamp om det står om medalje eller nedrykk, enn om det står om 6.-11.plass...
Ellers helt enig, selv om ingen direktesendte kamper på TV/web-TV ikke er gunstig for meg som bor i Oslo og ikke kan på alle hjemmekamper...
Veldig moro å se laget sprudle litt igjen med Bola og Solo i spissen.
Synd som nevnt at målforskjellen koster oss 3 plasseringer.
Jaja, tippet Start på 8 plass og vi fikk 9. Ikke galt å bomme med 1-2 mål i målforskjell før sesongen? :)
Imponerende. Jeg tippet sisteplass. :icon_biggrin:
Deilig å avslutte sesongen med seier og tre poeng, men ekstra deilig at gutta i 2. omgang viste flott spill, tendenser til den fantastiske fotballen vi så i vår!
Gleder meg allerede til neste sesong nå! 2009 vil jeg si er godt gjennomført!
Roy Eriksen
01-11-2009, 22:26
Utrolig deilig å se at Start slo VIF to ganger i år. For seier-rus idag.
Men hva har skjedd hos dere idag? Så at noen røde kors løp mot dere. Tilmed lurer jeg om hvem skal betale bot ved begalsk lys idag :-)
Om vi ikke har råd til å kjøpe spillere har vi kanskje råd til å ansette noen? Dvs finne bosmanspillere. Tipper Sign-on-fee'er er mindre vanlige i disse tider enn tidligere.
Vittig tabell for Start. Ihvertfall jevnt fordelt:
10 seire
10 uavgjort
10 tap
40 poeng.
9. plass... jeg tippa 8. plass på VGs tabellkonkurranse. Ikke så galt.
Neste år klatrer vi høyere.
AndersH.
02-11-2009, 00:16
Ingenting er som flomlyskamp på stadion en kald, vindfull høstkveld. Og i hvert fall ikke når Start vinner!
Selv om ikke spillet varmet gjennom hele kampen, er det ingen tvil om at Start var det beste laget. Og for en klassedetalj av Bolanos rett før slutt! En slik teknisk finesse ser man sjeldent på norske fotballstadioner!
Dessuten var det deilig å se gutta spille ball med Oslo-ramp (ref. "Sørlandshjerter"), selv etter 1-0-scoringa. Gøy at gutta tør å holde på ballen. Det er det som er tingen, vi lier det!
IK Start (4-4-1-1):
Kenneth Høie - 6 - Aldeles glitrende redning på Sheltons avslutning. Er med på notene.
Hunter Freeman - 3 - Grusom med ball. Posisjonerer seg ofte feil. Elendig førsteomgang, litt bedre etter pausen.
Clarence Goodson - 7 - Klasse. Utrolig smart og rutinert. Vår bestemann sammen med Owello!
Bård Borgersen - 6 - Sjef. Trygg og god.
Branislav Milicevic - 5 - Litt unøyaktig med ball, men veldig solid defensivt. Flink til å posisjonere seg. Trygg og god.
Christian Bolanos - 6 - Åpner rufsete, men er en konstant trussel utover i kampen. Frisk og fresh. Farlig frempå ved flere anledninger.
Solomon Owello - 7 - Usedvanlig pasningssikker. God som ballvinner og knebler Hæstad, Zajic og Fellah. Årsbeste av kjekkenOwello. Klasse med ball.
Petter Bruer Hanssen - 3 - Roter det veldig til for seg selv og sine lagkamerater ved flere anledninger. Svak.
Espen Børufsen - 6 - Fresh opptreden. Litt uvenn med ballen, og til tider litt upresis - men herlig pågangsmot og herlig mål!
Geir Ludvig Fevang - 5 - Bedre enn på lenge i "Fevang-rollen", men fortsatt for veik. Bedre når han trekkes ned på midten. Regjerer sammen med Owello i andreomgangen.
Mads Stokkelien - 5 - Elendige førstetouchs trekker ned, men kommer seg til avslutningsmuligheter. Kjemper som en helt.
_____
Tommy Runar - 7 - Fantastisk trygg. Oser klasse, og er utrolig solid! Fremtidens mann!
Christer Kleiven - 6 - Godt innhopp! God i "Fevang-rollen", riktignok litt upresise pasninger. Men er bevegelig og gjør en god figur.
Bernt Hulsker - 6 - Deilig innhopp. Bevegelig. Klasse.
Herlig å se "vår-takter" på spillet igjen. Fevang var mye bedre enn på lenge, Bola meget god, Owello likeså, Goodson og Høie var særdeles gode og må dele BB.
Når det gjelder fyring av bluss er det bare idiotisk og trist! Bøter er det siste vi trenger.
Startgass
02-11-2009, 00:47
Herlig å se "vår-takter" på spillet igjen. Fevang var mye bedre enn på lenge, Bola meget god, Owello likeså, Goodson og Høie var særdeles gode og må dele BB.
Når det gjelder fyring av bluss er det bare idiotisk og trist! Bøter er det siste vi trenger.
Å fyre bluss er ikke idiotisk,det er idiotisk at ikke det er lov til å fyre bluss.
Neste år så burde det bli fyrt opp bluss på de to første kampene som demostrasjon.
Faen ta NFF!
Det kan så være at det er tåpelig, men det er ulovlig!
Å fyre bluss er ikke idiotisk,det er idiotisk at ikke det er lov til å fyre bluss.
Neste år så burde det bli fyrt opp bluss på de to første kampene som demostrasjon.
Faen ta NFF!
Jo,
det er idiotisk i denne sammenhengen.
Du kan jo selv vurdere følgende punkter;
- Blusset består av stoffer som brenner med flere tusen grader. Det slukker ikke, og man får kraftige skader ved evnt. nærkontakt.
- Man vet ikke kvaliteten på blusset (gått ut på dato el).
- Blusset blir fyrt opp midt i en folkemengde.
- Folkemengden står på en tribune, og det er vanskelig å komme seg unna.
- Det er ikke usansynlig at både blusser og flere i folkemengden er beruset.
Så jo, jeg skjønner utrolig godt hvorfor Start og NFF ikke tillater dette på sine arrangementer. Når man har ansvaret for gjennomføringen av et arrangement som dette kan man ganske enkelt ikke tillate ting man selv ikke har kontroll på.
Hva skjer den dagen noen evnt. blir skadet av dette? Hva om noen blir blinde? Hvem er ansvarlig for det?
Startgass
02-11-2009, 01:23
Bluss gir bedre stemning på tribunen og bedre atmosfære på stadioen,derfor skjønner ikke jeg at NFF og Start ikke tillater bluss.
punktene du skriver ned er for min del tåpelig.
Supporteren
02-11-2009, 01:39
eksil, du er jo så på jordet at det er helt utrolig. Veldig morro å se blussing på Menighedens felt i dag, og det var generelt god stemning gjennom hele kampen. Kudos til Menigheden, som stadig blir færre og færre på feltet. Håper snart vi får et stående syngende felt for alle som ønsker det, og ikke bare de som vil være medlem av en organisert supporterklubb.
Takk for sesongen, og en fin avslutning. :)
Fasitsetteren
02-11-2009, 05:05
Jeg kan omtrent ikke se et eneste gyldig argument -mot- bruk av bluss. Det skjer aldri noen skader relatert til bluss, så hvor lenge skal dere sitte der med "DEN DAGEN NOE SKJER???"-argumentet som er tidenes håpløste argument når man i årtier har vist at det ikke skjer noen skader relatert til det.
Det er for så vidt greit nok det med at det blir fyrt av i en folkemengde, men vi snakker ikke at en fremmed kar stiller seg inn blant småbarnsfamilier og hopper rundt og veiver med bluss. De som står rundt der det ble blusset i dag er alle personer som står bak blussingen og som ikke har noe behov for å komme seg unna.
gmkarlsen
02-11-2009, 07:48
Et gyldig argument mot bluss er at det er ulovlig, enkelt og greit.
Lover og regler er alltid gyldige argumenter, da brudd på disse gir konsekvenser. Og det er konsekvensene av en handling man må tenke på før man handler.
Stig Hornnes
02-11-2009, 08:27
Må vi virkelig ha en diskusjon om blussing igjen? Det er ulovlig og fører til bøter. Punktum.
Ellers var det digg å få med seg en seier i årets siste kamp, det gjør liksom vinteren litt mer overkommelig:) Synes vi var vitne til en av de bedre kampene Start har levert på en stund, selv om kampen totalt sett ikke var allverdens kvalitetsmessig.
frankieboy
02-11-2009, 08:43
Gidder ikke å bruke mye tid på å diskutere blusset, men så lenge det faktisk ER ulovlig, og dette stuntet trolig medfører bot til Start, så ER det idiotisk... uansett hva man mener om reglene til NFF.
Så over til kampen. Som banneret på toppen her sier: Dette var et verdig punktum for en bra sesong. Vi klarte oss til slutt med god margin, og det er bedre enn de aller fleste ekspertene, og ser man på stallen så er dette en bra prestasjon. Hvis vi klarer å få bort de voldsomme kolapsene bakover i 2010, så skal vi klare å ta nye steg mot toppen!
Når det gjelder spillerne i går så er jeg enig i karakterene til AndersH, men er voldsomt uenig i at Petter Bruer bare skal ha en 3'er. Han var Starts beste i 1.omg synes jeg. Han vant utrolig mange dueller og ryddet opp i stor stil, bortsett fra den ene gangen der han driblet - og mistet ballen i farlig posisjon like utenfor 16-meteren.
Ellers er det utrolig morro å se hvor mye Mads har vokst som spiller denne sesongen. Nå spiller han mye klokere. Han er sterk og klarer å holde på ballen med mann i rygg og han viser bare mer og mer at han forhåpentligvis kommer til å bli en STOR spiller. Vi vet at han er en glimrende avslutter og når han nå viser nye kvaliteter så er det et bra tegn foran 2010. Neste år blir han fast på laget, så lenge han holder seg skadefri...
En annen jeg må trekke fram er Clarence Goodson. For en utrolig god spiller. Det er den beste forsvareren vi har hatt siden Pål Lydersen sine glansdager. Han er målfarlig, han er utrolig god i lufta og han spiller veldig fornuftig! Håper ingen andre klubber melder seg, og at Start skriver ny kontrakt med han.... Klassestopper!
Til slutt: Bra lyd og bra jobb av Menigheden men det var et trist syn å se at Klanen nesten var dobbelt så mange - på bortebane i en "betydningslos kamp". Håper på et veldig løft foran 2010, og at mange nye ser sitt ansvar for å bidra!
UANSETT: Bra jobba spiller nr 12! Nå fikk vi alle en god avslutning og kan gå med hevet hode inn i 2010, der vi skal fortsette klatringen mot toppen av norsk fotball.
Så jo, jeg skjønner utrolig godt hvorfor Start og NFF ikke tillater dette på sine arrangementer. Når man har ansvaret for gjennomføringen av et arrangement som dette kan man ganske enkelt ikke tillate ting man selv ikke har kontroll på.
Det er ikke denne begrunnelsen NFF eller Start bruker for å stoppe blussing.
Kontrollert bluss er helt ufarlig.
Ole Gilboe Hermansen
02-11-2009, 11:45
En rett og slett deilig og meget fortjent seier i går. Psykologisk var dette veldig viktig.
Ufarlig, eller ikke. Kult eller ikke. Skaper stemmning, eller ikke. Alt det spiller egentlig ingen rolle. SÅ lenge det er ulovlig og Start blir bøtlagt for det, er det faktisk ikke annet enn idioti. Man skader den klubben, man faktisk er på stadion for å støtte. En klubb, som alle vet at allerede sliter økonomisk. Eller er det slik at de som blusser også går til start, for å ta på seg ansvaret, og dermed betaler bota?
Forundrer meg ikke om de som blusser, også er de som klager mest på prisese for sesongkort. Ikke rart sesongkort blir dyrt, når start må ta høyde for slike dumme utgifter.
Blussing, er skikkelig kult, men ulovlig. Synd, men sant!
Ufarlig, eller ikke. Kult eller ikke. Skaper stemmning, eller ikke. Alt det spiller egentlig ingen rolle. SÅ lenge det er ulovlig og Start blir bøtlagt for det, er det faktisk ikke annet enn idioti. Man skader den klubben, man faktisk er på stadion for å støtte. En klubb, som alle vet at allerede sliter økonomisk. Eller er det slik at de som blusser også går til start, for å ta på seg ansvaret, og dermed betaler bota?
Forundrer meg ikke om de som blusser, også er de som klager mest på prisese for sesongkort. Ikke rart sesongkort blir dyrt, når start må ta høyde for slike dumme utgifter.
Blussing, er skikkelig kult, men ulovlig. Synd, men sant!
Det å si at det ikke hjelper klubben på noe vis , syntes jeg er piss! Viss du var på feltet igår, så merka du at stemninga var rææva, men idet et bluss ble fyrt av første gangen gikk stemningen opp betraktlig og bluss er stemningskapende og stemning hjelper spillerne til seier!
aljahnsen
02-11-2009, 15:39
Jeg kan nesten vedde på at blusset i går, som økte stemningen på feltet var en energibombe til spillerene. Når det er engasjement og stemning fra feltet så hjelper det spillerene ti ganger mer enn når naboen kjøper en pølse i kiosken på Sør.
Der blusset ble avfyrt i går står det supportere som 100 % står for engasjement, og har ingen problemer med at det blir avvfyrt.
Samme personer som går mot bluss i etterkant fyrer når det skjer. Hvorfor øker stemningen hos alle hver gang et bluss blir tent?
Hvis det koster klubben noen tusen for at man skal vekke engasjementet til folk på kamp, så vil jeg si at det er klart bedre investering enn at folka oppe på vippen skal ha champagnen avkjølt til enhver tid...
Leve Pyro & Engasjementet
At man trenger ett brennende lys, for å skape stemning på feltet, sier jo sitt. Da er det masse som ikke stemmer. Kanskje noen burde se seg i speilet?
Jeg sier jo selv, at jeg syns blussing er fett. Det er alikavel ulovlig, og dyrt for klubben. Tror også dere overvurderer effekten mtp på spillerene. At de vinner fordi et lys ble tent på tribunen, tror jeg rett og slett ikke noe på...
Nå vet ikke jeg hvor store disse bøtene er, men etter som jeg har forstått, er det snakk om ganske store summer. Jeg tror altså det skader klubben, mer enn det tjener den.
Det at de som blusser, står 100% for engasjement, og ikke har problemer med at det blir avfyrt. Ok. Greit nok det. Det eneste som bør forventes, er at de da også tar ansvar for det, og betaler regningen selv? Er ikke det fair? For det er vel også slik at mange av de samme personene, også går ut å klager på sesongkort-prisene?
Eller så kan dere jo ta kontakt med spillergruppa?. Kanskje de vil bidra med noen tusenlapper, til en "pyro-konto", som kan brukes til å betale regninger. Regner med de vil det, om det er det som skal til for at de skal bli gode på banen...? Da kan det jo til og med ble Champions League på Sør Arena om et par år.
Også var det dette med champagnen på VIP`en da. Nå er det en grunn til at de faktisk sitter på VIP`en da. Det er snakk om folk, som bidrar med mangfoldige tusen hvert eneste år. Blir ikke disse godt tatt vare på, vil de forsvinne. Hva ville da skjedd med klubben? Eller er det slik at så lenge man står med bluss på tribunen, så bare renner pengene inn?
Jeg er enig i at supporterene, som står for engasjement, kanskje ikke blir behandlet godt nok av Start. Kanskje disse også burde bli tatt bedre vare på? Jeg synes også at disse burde få ta del i arrengementer som start arrangerer. Jeg synes godt de kunne bidratt lit mer til å få folk på bortekamper, osv... Dette forsvarer unsett ikke at enkelte supportere bryter reglene, for så å sende regninga til start.
Men men... Dere vet vel best :)
Supporteren
02-11-2009, 16:12
Også var det dette forferdelige argumentet med champagnen på VIP`en da. Nå er det en grunn til at de faktisk sitter på VIP`en da. Det er snakk om folk, som bidrar med mangfoldige tusen hvert eneste år. Blir ikke disse godt tatt vare på, vil de forsvinne. Hva ville da skjedd med kjubben? Eller er det slik at så lenge man står med bluss på tribunen, så bare renner pengene inn?
Jeg har vært mange stadioner rundt om i landet og verden, og jeg har aldri noensinne sett noen andre som har viet så stor del av stadion til velkledde "vip" personer. Jeg ser absolutt ingenting positivt med disse folka, ei heller pengene deres. Hvorfor skal disse tas så godt vare på? Det er vi som er klubben, vi som er dens sjel og eksistens.
aljahnsen
02-11-2009, 16:12
Ja, det er et problem at det trengs slike effekter for å få liv i folk. Det er jeg den første til å innrømme...! Men her skyter jo folk i glasshus, hvis alle er så i mot dette, hvorfor øker stemningen hver gang et bluss blir avfyrt?
Når vi også gjør alt for å få dette kontrollert/lovlig, men blir motarbeidet av alle forskjellige idiotiske begrunnelser, så er det jo ikke rart at slike ting kommer. Nei, klubbene og NFF skyter seg selv i foten, med et lite gjennomtenkt regelverk.
aljahnsen
02-11-2009, 16:15
Jeg har vært mange stadioner rundt om i landet og verden, og jeg har aldri noensinne sett noen andre som har viet så stor del av stadion til velkledde "vip" personer. Jeg ser absolutt ingenting positivt med disse folka, ei heller pengene deres. Hvorfor skal disse tas så godt vare på? Det er vi som er klubben, vi som er dens sjel og eksistens.
Tommel opp!
Klubben lever ikke en eneste dag uten trofaste supportere. Sjel, tilhørlighet og stolthet.
Jeg ser absolutt ingenting positivt med disse folka, ei heller pengene deres. Hvorfor skal disse tas så godt vare på? Det er vi som er klubben, vi som er dens sjel og eksistens.
Fotballen har forandret seg. Det er bare å innse, enten om man liker det eller ikke.
Uten disse folkene, hadde vi aldri hatt Sør Arena. Aldri hatt mulighet til å handle nye spillere. Ikke hadde vi spillt i Tippeligaen heller.
En fotballklubb trenger begge deler. Trofaste supportere, og trofaste sponsorer.
En fotballklubb trenger begge deler. Trofaste supportere, og trofaste sponsorer.
Problemet er at Klubben pisser på de trofaste Supporterne og bare tenker på sponsorene!
aljahnsen
02-11-2009, 16:21
Fotballen har forandret seg. Det er bare å innse, enten om man liker det eller ikke.
Uten disse folkene, hadde vi aldri hatt Sør Arena. Aldri hatt mulighet til å handle nye spillere. Ikke hadde vi spillt i Tippeligaen heller.
Man skal ikke glemme grunnfundamentet i en klubb heller. Er jo disse investorene og sponsorene som har vært med å skakkjørt mange av fotballklubbene også. Man glemmer supporterene for å gjøre de med pengene fornøyde.
Supportere og fans er langt viktigere enn en høvding!
"redigerte meg litt"
Supporteren
02-11-2009, 16:21
Husk at det er de trofaste supporterne som skaper sponsorene. Uten oss - ingen sponsorer.
Man skal ikke glemme grunnfundamentet i en klubb heller. Er jo disse investorene og sponsorene som har skakkjørt mange av fotballklubbene også. Man glemmer supporterene for å gjøre de med pengene fornøyde.
Supportere og fans er langt viktigere enn en høvding!
Man skal absolutt ikke glemme grunnfundamentet. Det er jeg jo helt enig i. Har jo også sagt at jeg syns start bør ta bedre vare på de trofaste supporterene. Man må dog våkne opp, å innse at et fotballlag ikke lenger kan drives på dugnad.
Å si at det er investorene og sponsorene som har skakkjørt klubbene er feil. Det er klubbene sin egen feil. Det er de som har gjort seg avhengi av disse millionene. Det er dårlig ledelse.
Vi skal egentlig være veldig takknemmelige, at enkelt er villig til å syppe millioner ut av egen lomme, inn i noe som etter all sannsynlighet blir et tapsprosjekt. Uten disse, hadde vi faktisk vært konkurs. Mange av disse, gjør det jo nettopp fordi disse også har et stort hjerte for klubben. Å skylde på disse, blir bare trist...
Man skal absolutt ikke glemme grunnfundamentet. Det er jeg jo helt enig i. Har jo også sagt at jeg syns start bør ta bedre vare på de trofaste supporterene. Man må dog våkne opp, å innse at et fotballlag ikke lenger kan drives på dugnad.
Det forelå i forkant av kampen tillatelse fra politi, brann og tv2 til organisert blussing. Baneeier stoppet, først begrunnet med tv, så med brannalarm. NFF hadde godkjent søknaden om vi hadde sendt inn.
De blusses rundt på en rekke arenaer, med godkjennelser, her har de i 3 år blitt nektet.
Det forelå i forkant av kampen tillatelse fra politi, brann og tv2 til organisert blussing. Baneeier stoppet, først begrunnet med tv, så med brannalarm. NFF hadde godkjent søknaden om vi hadde sendt inn.
De blusses rundt på en rekke arenaer, med godkjennelser, her har de i 3 år blitt nektet.
Kjempesynd....
Nå snakker jeg på generelt grunnlag. Har man ikke lov, så gjør man det ikke. Enkelt å greit. I alle fall ikke om man risikerer å "skade" klubben.
Som sagt mange ganger, syns jeg bluss er veldig kult. Hadde vært kjempebra om dere hadde fått tillatelse... Jeg er ikke i mot blussing, men jeg er i mot å bryte reglene og skade klubben. Det er en prinsipp-sak....
.... for meg!
Kjempesynd....
Nå snakker jeg på generelt grunnlag. Har man ikke lov, så gjør man det ikke. Enkelt å greit. I alle fall ikke om man risikerer å "skade" klubben.
Som sagt mange ganger, syns jeg bluss er veldig kult. Hadde vært kjempebra om dere hadde fått tillatelse... Jeg er ikke i mot blussing, menjeg er i mot å bryte reglene og skade klubben. Det er en prinsipp-sak....
.... for meg!
"Dessverre" er det noen, i alle klubber som blusser ulovlig. For det virker som du mener dette er organisert.
Ingen enkeltpersoner har uansett ikke lov å blusse på egenhånd.
Må skille litt bart og snørr her.
Startgass
02-11-2009, 17:00
Nå skjønner jeg hvorfor Menigheden gjorde årsbeste mot Brann vertfall.
"Dessverre" er det noen, i alle klubber som blusser ulovlig. For det virker som du mener dette er organisert.
Ingen enkeltpersoner har uansett ikke lov å blusse på egenhånd.
Må skille litt bart og snørr her.
Nei nei nei. Jeg tror ikke dette er organisert. Å jeg kritiserer IKKE menigheden, som sådan... Jeg kritiserer de som står å bluser, men som ikke tar ansvar for det selv.
Ideelt sett, burde man kunne organisert dette. Det er rått, når man blusser. Gjerne mange på en gang. Jeg mener bare det er umoralsk av folk å "skade" klubben, uten å tørre ta ansvaret for det...
Fasitsetteren
02-11-2009, 21:56
Et gyldig argument mot bluss er at det er ulovlig, enkelt og greit.
Lover og regler er alltid gyldige argumenter, da brudd på disse gir konsekvenser. Og det er konsekvensene av en handling man må tenke på før man handler.
Når urett er rett, blir motstand en plikt.
yeah yeah... så jo bare dumt ut. Var med på opplegg med jobben igår og satt ved midtbanen, og det kan jeg si, noen "liv og røre" lagde det i hvert fall ikke. Spesielt andre gangen det ble blusset, så det ut som de som blusset prøvde å skjule hvem av de det var som blusset.
En ting hadde vært om ti stykk på ei rekke blussa med armene i været, da kunne vi diskutert om det var verdt å begå "urett" evt., men om start får bot for den vitsen der, så blir det hele for dumt. Følte seg sikkert die hard de som blussa, men det så som sagt ikke spesielt bra ut.
Jeg er fullstendig enig med deg, Neon! Start trenger BEGGE deler! Så må vi respektere at vi har forskellig inngang(ikke fysisk) til kampene. Både engasjerte supportere, vip'er, familiefolk og alle andre som går på kamp. Alle som har følelser for klubben må få bruke den på sin måte. Diskusjonen rundt bluss er jo patetisk så det lenge det er ulovlig og Start får en bot. Dra heller til Ullevål og fyr bluss på pampene. Det er jo de som bestemmer. Inviter alle andre supportergrupper til å bli med! Alle synes vel at det er kult med bluss?
Jeg stusser litt på at du Alexander, som leder av menigheden går i bresjen og forsvarer de som blusser.Det er faktisk ulovlig og vi har bare med å følge reglene uansett hvor tøfft det er å blusse.
Er enig med både neon og eksil i denne debatten.
Hvis start får en bot som svir så håper jeg de som var så tøffe på stadion er like tøffe og tar sin del av bota.
En ting til, bluss er kult når det er skikkelig organisert men det som skjedde på søndag var jo bare en parodi.
Billy Bright
02-11-2009, 23:40
yeah yeah... så jo bare dumt ut. Var med på opplegg med jobben igår og satt ved midtbanen, og det kan jeg si, noen "liv og røre" lagde det i hvert fall ikke. Spesielt andre gangen det ble blusset, så det ut som de som blusset prøvde å skjule hvem av de det var som blusset.
En ting hadde vært om ti stykk på ei rekke blussa med armene i været, da kunne vi diskutert om det var verdt å begå "urett" evt., men om start får bot for den vitsen der, så blir det hele for dumt. Følte seg sikkert die hard de som blussa, men det så som sagt ikke spesielt bra ut.
Kjempebra med innspill om hva som ser bra ut på tribunen fra en som var på "opplegg med jobben". Håper kaffen og pølsa smakte godt!
Cred til Alex for det han sa til media denne gangen..
Det og si at det var idiotisk og så dumt ut og alt det dr, er piss preik!!
Kansje det så dumt ut fra en som satt på langsiden og drakk kaffe og spiste Start chips, men dette var noe som gira opp menigheden mye!!
Respekt til dem som blusset!!
aljahnsen
02-11-2009, 23:52
Jeg stusser litt på at du Alexander, som leder av menigheden går i bresjen og forsvarer de som blusser.Det er faktisk ulovlig og vi har bare med å følge reglene uansett hvor tøfft det er å blusse.
Er enig med både neon og eksil i denne debatten.
Hvis start får en bot som svir så håper jeg de som var så tøffe på stadion er like tøffe og tar sin del av bota.
En ting til, bluss er kult når det er skikkelig organisert men det som skjedde på søndag var jo bare en parodi.
Vi prøver å få dette organisert, men det får vi gang på gang avslag på..! Selv om vi har alle ting i orden fra brann og politi. Da kommer det slik som dette, de skyter seg selv i foten..! Kan man ikke være uenig på et regelverk? Tror enkelte bør sette seg inn i hva dette innebærer før man tar sine beslutninger om hvor de vil stå. Blussingen foregår blandt de som går god for dette. Hvorfor skal vi stoppe dette? Det skaper stemning og setter farge på kampene. Men hvis man vil sitte å ta bølgen, å spise pølser på termos så er det helt greit det. Dagens fotball har blitt for firkantet, og det er det folk reagerer på. Noe jeg ser meg veldig enig i.
Men skjer dette uten kontroll, og folk som hiver bluss i alle kanter så tar jeg selvsagt avstand fra det. Altså Kasting og uvøren bruk.
Kjempebra med innspill om hva som ser bra ut på tribunen fra en som var på "opplegg med jobben". Håper kaffen og pølsa smakte godt!
haha....herlig hersketeknikk, tøffen! Var det "feil" å si at det ikke så tøft ut, og at ja, jeg faktisk SATT under kampen?? Jobben har en god del firmabilletter, og jeg syntes radikalt nok det er ok å se kamp med kollegene mine av og til. Kaffe også!
Jeg må lære meg disse "kred-kodene" til de ordentlige supporterne... Som at alle regler som brytes, er kult uansett.
Når du ikke kan diskutere noe uten en bastant ovenfra og ned holdning til folk som ikke står hver eneste gang ved menigheden (det er jo bare de som er ordentlig supportere), så blir det håpløst.
Du vet at start hadde klart seg utmerket uten supportere som deg?? Og at det er de resterende "pølse og kaffe"-supporterne ellers på stadion som betaler regningene?
Men for all del; du må gjerne vinkle en debatt om bluss/ikke-bluss til hvem som har "rett" til å mene noe om det. Holder visst ikke å betale medlemsskap og støtte opp ellers.
Det er ikke denne begrunnelsen NFF eller Start bruker for å stoppe blussing.
Kontrollert bluss er helt ufarlig.
Ja, kontrollert bluss er helt ufarlig - men allikevel er det dette Start sier nei til.
Jeg antar dere ikke ville fått tillatelse til å gjøre det på den måten det ble gjort i går?
Jeg er ikke ute etter å være hard mot Menigheden, men jeg syntes det er synd at supporterklubben nå kanskje påfører idrettsklubben en unødvendig utgift i disse finanskrisetider.
Vi prøver å få dette organisert, men det får vi gang på gang avslag på..! Selv om vi har alle ting i orden fra brann og politi. Da kommer det slik som dette, de skyter seg selv i foten..! Kan man ikke være uenig på et regelverk? Tror enkelte bør sette seg inn i hva dette innebærer før man tar sine beslutninger om hvor de vil stå. Blussingen foregår blandt de som går god for dette. Hvorfor skal vi stoppe dette? Det skaper stemning og setter farge på kampene. Men hvis man vil sitte å ta bølgen, å spise pølser på termos så er det helt greit det. Dagens fotball har blitt for firkantet, og det er det folk reagerer på. Noe jeg ser meg veldig enig i.
Men skjer dette uten kontroll, og folk som hiver bluss i alle kanter så tar jeg selvsagt avstand fra det. Altså Kasting og uvøren bruk.
Men det er fortsatt ulovlig, og det hjelper ingen at reglene blir brutt , hvis ikke du da har lyst til å ta regninga sjøl.
Klart vi må ha en debatt med nff om blussing, og edt er klart det er tøfft når det blir gjordt ordentlig , men når det blir som på søndag så der det jo bare ut som om noen har greid å smugle med seg inn bluss på stadion og fyrer de opp vilkårlig. Det kommer til å bli reaksjoner og jeg spør igjen , hvem syntes du skulle ta regninga?
Stig Remnes
03-11-2009, 11:35
Jeg sitter ikke på vippen og får på kamp som vanlig supporter/tilskuer. Synes stort sett Menigheden gjør en bra jobb med å skape liv. Er enig at flere bluss og organisert f.eks med flere personer rundt banen er kult. Men dette at det skaper bedre stemning er ikke riktig slik jeg oppfatter det. Der jeg satt reagerte folk med at dette var idioti (iogmed at det er ulovlig) første gang man tente opp et bluss, og oppgitthet andre gang. Altså man oppfatter ikke dette som stemning bare at det negative folk forbinder med dette, altså bøter osv. Man sier at hvis man er unig i regelverket så er det bare å bryte det. Hadde man gjort dette i England f.eks så hadde man blitt utestengt for lang tid, kanskje på tide at Start/NFF går den veien for å få folk til å skjønne. Fortsett og lage liv på stadion, men gjør det innenfor regelverket arrangoren har satt, er min oppfordring.
Men hvis man vil sitte å ta bølgen, å spise pølser på termos så er det helt greit det. Dagens fotball har blitt for firkantet, og det er det folk reagerer på. Noe jeg ser meg veldig enig i.
Det blir bare tåpelig og si at det finnes kun to type supportere - de som blusser og dermed skaper liv og de som sitter på ræva og tydeligvis spiser pølse på termos.
Nei, jeg kan garantere dere en ting og det er at Menigheden kun vil bli mindre og mindre så lenge dere kjører denne linjen. Det er alt for få som ønsker denne linjen dere kjører nå og dere frastøter dere fryktelig mange flere en hva dere trekker til dere.
Ja, kontrollert bluss er helt ufarlig - men allikevel er det dette Start sier nei til.
Jeg antar dere ikke ville fått tillatelse til å gjøre det på den måten det ble gjort i går?
Jeg er ikke ute etter å være hard mot Menigheden, men jeg syntes det er synd at supporterklubben nå kanskje påfører idrettsklubben en unødvendig utgift i disse finanskrisetider.
Det er ikke supporterklubben som står bak dette men enkelt personer.
Supporterklubben har jobbet steinhardt for organisert blussing i 3 uker, det det ender opp med er at Start skyver problemet videre fra å være et problem for TV (var ikke noe problem når vi snakket med produsenten i TV2) til å si at brannalarmene ikke taklet all røyken og at den ikke kommer ut av stadion (vi har aldri fått prøvd engang) til at de må ta hensyn til leietakerne på stadion. Her flytter de bare et problem videre uten at noen gidder å ordner problemet og skyver bare dette videre. Det neste blir vel at det blir forbudt å synge på stadion også fordi det sitter noen i Aker Solution og jobber og ikke klarer å konsentere seg. Når en gang på gang blir motarbeidet på slike ting så tar folk dette i egne hender som det ble gjort på søndag, men det var ikke Menigheden som stod bak det men enkelt personer.
Men det er fortsatt ulovlig, og det hjelper ingen at reglene blir brutt , hvis ikke du da har lyst til å ta regninga sjøl.
Klart vi må ha en debatt med nff om blussing, og edt er klart det er tøfft når det blir gjordt ordentlig , men når det blir som på søndag så der det jo bare ut som om noen har greid å smugle med seg inn bluss på stadion og fyrer de opp vilkårlig. Det kommer til å bli reaksjoner og jeg spør igjen , hvem syntes du skulle ta regninga?
Regningen må vel taes av de enkeltpersoner som bryter reglene?
Billy Bright
03-11-2009, 13:19
haha....herlig hersketeknikk, tøffen! Var det "feil" å si at det ikke så tøft ut, og at ja, jeg faktisk SATT under kampen?? Jobben har en god del firmabilletter, og jeg syntes radikalt nok det er ok å se kamp med kollegene mine av og til. Kaffe også!
Jeg må lære meg disse "kred-kodene" til de ordentlige supporterne... Som at alle regler som brytes, er kult uansett.
Når du ikke kan diskutere noe uten en bastant ovenfra og ned holdning til folk som ikke står hver eneste gang ved menigheden (det er jo bare de som er ordentlig supportere), så blir det håpløst.
Du vet at start hadde klart seg utmerket uten supportere som deg?? Og at det er de resterende "pølse og kaffe"-supporterne ellers på stadion som betaler regningene?
Men for all del; du må gjerne vinkle en debatt om bluss/ikke-bluss til hvem som har "rett" til å mene noe om det. Holder visst ikke å betale medlemsskap og støtte opp ellers.
At du synes jeg er tøff takker jeg ydmykt for. Herseteknikk? Er du sønnen til Ingunn Yssen?
Kjedelig at du bommer så kraftig i ditt "motangrep". Jeg har årskort, men ikke i nærheten av menigheden, har ikke vært medlem siden 2005. Sitter gjør jeg også til og med (hender dog ganske ofte at jeg reiser meg og bidrar med røsten). Ikke røyker jeg på stadion (hender jeg tar meg en snus), og ikke er jeg full. Bryter ikke en eneste regel.
Jeg driter i om du går på kamp med di mor, kolleger eller Jorun Stiansen.
Men forbeholder meg retten til å mene at et bluss som lyser opp tribunen under en kveldskamp i striregn mot søpla fra Oslo er uendelig mye mer vakkert enn Hral som sitter å diskuterer julebordet med kolleger.
Ergo; jeg synes min kommentar (med hjelp av en god dose hersketeknikk) om at din mening er uinteressant i denne sammenheng, er helt på sin plass.
Og en ting til: At Start hadde klart seg utmerket godt uten supportere som meg? Øh javel? Du som snakka om dårlig diskusjonsteknikk? "Du trenger ikke komme i bursdagen min, blir sikkert mye gøyere uten deg".
Start trenger alle type supportere er min påstand, men om du er av den oppfatning at et Sør Arena bestående av tilskuere som har fått gratisbillett av jobben er fremtiden, be my guest.
God lunsj.
Stig Hornnes
03-11-2009, 14:23
Det er ikke supporterklubben som står bak dette men enkelt personer.
Supporterklubben har jobbet steinhardt for organisert blussing i 3 uker, det det ender opp med er at Start skyver problemet videre fra å være et problem for TV (var ikke noe problem når vi snakket med produsenten i TV2) til å si at brannalarmene ikke taklet all røyken og at den ikke kommer ut av stadion (vi har aldri fått prøvd engang) til at de må ta hensyn til leietakerne på stadion. Her flytter de bare et problem videre uten at noen gidder å ordner problemet og skyver bare dette videre. Det neste blir vel at det blir forbudt å synge på stadion også fordi det sitter noen i Aker Solution og jobber og ikke klarer å konsentere seg. Når en gang på gang blir motarbeidet på slike ting så tar folk dette i egne hender som det ble gjort på søndag, men det var ikke Menigheden som stod bak det men enkelt personer.
Akk og ve.... Det er direkte pinlig dersom Start motarbeider supporterkultur og tiltak som er med å hever stemningen. Det bekrefter desverre et inntrykk som har festet seg ganske godt de senere år når det gjelder måten Start behandler supportere på. Jeg fikk straks mer forståelse for frustrasjonen som råder blant flere, men som desverre for ofte har kommet til uttrykk gjennom useriøs argumentasjon.
aljahnsen
03-11-2009, 15:53
Pølse på termos er en metafor på at fotballarrangement her i landet er på vei til å bli som et hopprenn i Kollen.
Selvsagt så ønsker ikke vi å tilføre Start bøter, og derfor søker vi om tillatelse for dette. Vi har hatt mer eller mindre ingen problemer med pyro eller andre ting på feltene våre på Sør Arena. Vi har ingen form for visitering, det er det start sine sikkerhetsvakter som har. Vi jobber på ingen måte under Start, vi er her for å skape steming og støtte frem spillerene våre. Hvis du leser gjennom det jeg kommer med her, samt det jeg sa til media så er jeg på ingen måte en forkjemper for en statisk supporterkultur her i landet. Hvis folk ønsker at Menigheden skal ha vakter som står for visitering, og stopper alt av det som kommer av visuelle efekter på feltet så kan vi legge ned hele greia. Vi skal ikke stå for sensurpolitikk som stopper alt av det som kommer. Selvsagt finnes det grenser her, men hva forventes det? Skal vi hoppe inn å gripe inn når det skjer? Dette kan fort utløse større problemer sikkerhetsmessig enn om man lar blusset kontrollert brennes ut. Kasting av bluss, biljardkuler etc er noe vi tar sterkt avstand fra, men sånn som det foregikk på Søndag så var dette midt i et forsangerfelt med folk rundt som går god for dette. Vi er ingen offsiell supporterklubb, og det er noe vi heller ikke ønsker. Vi ønsker, og står helt uavhengig av Start. Derfor kuttet vi også salg i år, da dette bruker tid og ressurser. Selv om dette var en inntektskilde, så blir det brukt utrolig mye tid på dette. Som går utover det vi skal stå for, nemlig en stolt og engasjert supportersklubb.
Ja, det er ulovlig... Men man skyter seg selv i foten når man gang på gang avviser søknader om organisert blussing.
Hva forventer egentlig at vi skal gjøre? Skal vi i Menigheden gå ut å ta avstand fra noe vi ikke står inne for? Hvis dere ønsker å organiser supporterklubben annerledes så får dere møte opp på et årsmøte og komme med innspill til kjernesaker, handlingsplan og dem som blir valgt inn. Dere har alle muligheten, men slik ting er i dagens fotball Norge, drepes det som er av supporterliv og engasjement.
Klubbene får gå enda sterkere inn å møte denne kulturen, slik at man kan få litt gangsyn i regelverk og mentalitet rundt dette i NFF og rundt i klubbene. Jeg ville heller sitte midt i Gnaget Inferno å opplevd trøkket der enn å sitte midt i oljeberget på en landskamp, eller ute i nordmarka under fem mila. Det er følelser i fotball for et lag, noe man ikke har i skiidrett. Engasjement skal vises med stemning og visuelle effekter. Noe som spillerene setter pris på og som gir dem vitamininsprøytning både i medgang og motgang.
Vi får jobbe med å fylle Sør Arena sammen, samtidig som det går ann å jobbe hardere inn mot et grunnløst regelverk.
I en så prekær situasjon som Start er økonomisk burde det være en selvfølge at vi som normalt gjør det vi kan for å støtte klubben i hvertfall ikke gjør noe som skader klubben. Selv om det i dette tilfelle kan se ut som Start gjør den største feilen ved å sitte å nekte et par bluss på tross av godkjenning fra andre instanser, gjør ikke det at det blir riktig å overse Start sin avgjørelse og allikevel gjøre noe som kan koste klubben sårt tiltrengte kroner.
MacGyver
03-11-2009, 17:08
Alle argumenter for blussing er egentlig helt dødfødt. Så lenge det er ulovlig, skader det klubben mer enn det de tjener på det.
Blussing øker stemningen, det kan se kult ut, og det kan gjerne så steinsikkert som bare det. Så lenge det er ulovlig får regler være regler.
Jeg skjønner frustasjonen til mange, med at man føler seg motarbeidet.
Men vit dette: En regel blir aldri forandret hvis man konstant bryter den. Det må finnes alternative måter å legalisere blussing på.
aljahnsen
03-11-2009, 17:13
Nå har vi heller ikke brutt noen regler, da det ikke er organisert av Menigheden dette.
Vi har ikke myndighet til å visitere de som kommer inn heller, noe vi heller ikke har noen interesser i å gjøre.
MacGyver
03-11-2009, 17:27
Blussingen medfører trolig bot, så sånn sett er en regel blitt brutt her. Mulig jeg ikke formulerte meg riktig.
Da blir det også meningsløst å forsvare blussingen med at det ser kult ut, og øker stemingen.
Blussingen medfører trolig bot, så sånn sett er en regel blitt brutt her. Mulig jeg ikke formulerte meg riktig.
Da blir det også meningsløst å forsvare blussingen med at det ser kult ut, og øker stemingen.
Det er mange måter å forsvare ting på, men at alt skal være svart hvitt er jeg uenig i.
Det må være lov å ha meninger som ikke er enten eller.
Vi har ikke myndighet til å visitere de som kommer inn heller, noe vi heller ikke har noen interesser i å gjøre.
La oss snu dette rundt da og spørre om de to som blusset på siste kampen vil få noen reaksjoner fra Menigheden?
Dere bedyrer at dette er noe dere tar avstand fra, men dere må jo vite hvem det var som fyrte av disse og da er det heller ingen problem og foreta sansksjoner mot medlemmer som ikke forholder seg til reglene på Sør Arena og som bidrar til regelbrudd på Menighedens felt.
Det er flere som liker og gjenta at man ikke kan stenge noen ute for ting de gjør på bortebane, og at vi ikke kan straffe noen som ikke har gjort noe galt på Menighedens felt. Nå er det 2 stk som har gjort noe ulovelig - hva blir reaksjonen?
La oss snu dette rundt da og spørre om de to som blusset på siste kampen vil få noen reaksjoner fra Menigheden?
Dere bedyrer at dette er noe dere tar avstand fra, men dere må jo vite hvem det var som fyrte av disse og da er det heller ingen problem og foreta sansksjoner mot medlemmer som ikke forholder seg til reglene på Sør Arena og som bidrar til regelbrudd på Menighedens felt.
Det er flere som liker og gjenta at man ikke kan stenge noen ute for ting de gjør på bortebane, og at vi ikke kan straffe noen som ikke har gjort noe galt på Menighedens felt. Nå er det 2 stk som har gjort noe ulovelig - hva blir reaksjonen?
Hvordan kan du vite at det var 2 personer som blusset? Kan likegodt vært en og samme person som gjorde dette.
Vi vet nødvedigvis ikke hvem som fyrte av disse, de personene som stod rundt der løper jo ikke rundt og forteller gud og hvermann om hvem som gjorde det, ingen som tyster på sine egne.
Selv var jeg vakt på feltet og så ikke hvem som gjorde dette. Når noen gjør noe ulovelig ala dette så er det Start og ikke Menighedens oppgave å komme med reaksjoner på dette men det kan da kun gjøres hvis det finnes tilstrekkelig bevis på hvem som har gjort det.
Reaksjonen om de blir identifisert og tatt er jo utestengelse fra feltet. Det har skjedd med blusseren fra Brann kampen som ikke kommer inn på stadion lenger.
De som utestenges av Start er på samme måte utestengt hos oss, selv om det skjer på bortebane. Men det er Start som arrangør og kampavvikler som bestemmer hvem som kommer inn og hvem som ikke kommer inn på stadion. Er de ikke utestengt fra Sør Arena, skal det særdels mye til for å stenge dem ute fra vårt felt.
aljahnsen
04-11-2009, 18:09
Vi har ingen interesse av å navngi noen, eller komme med noen reaksjoner på dette.
Hadde det vært snakk om uansvarlig bruk, som man for eks så ved biljardkastingen i Bergen for et par år siden så hadde saken vært langt annerledes.
Det er Start som utestenger folk på stadion, skal vi legge inn lignenede sanksjoner eller reaksjoner så skal det være snakk om noe langt mer alvorlige ting enn å fyre av noen bluss.
Litt spesielt og se at REBell (som ikke lenger er en del av styret i Menigheden) svarer for styret før Alexander som er valgt leder.
Men det beviser også at tidligere uttalelser om at en ikke kan utestenge noen så lenge de ikke har gjort noe galt på feltet hjemme ikke betyr så mye. En kommer ikke til å stenge ute noen selv om de bryter reglene på feltet vårt hjemme.
Espen K G
07-11-2009, 03:42
Litt spesielt og se at REBell (som ikke lenger er en del av styret i Menigheden) svarer for styret før Alexander som er valgt leder.
Tosk! Det har nok med at REB så innlegget først, og siden han har inngående kjennskap til dette fra tidligere så sitter han også med fasiten.
Ikke prøv å skap en situasjon der det ikke finnes noen!
Men det beviser også at tidligere uttalelser om at en ikke kan utestenge noen så lenge de ikke har gjort noe galt på feltet hjemme ikke betyr så mye. En kommer ikke til å stenge ute noen selv om de bryter reglene på feltet vårt hjemme.
Flott vinkling, jeg svarer generelt på hvordan ting fungerer.
Menigheden har ingen juridiske soner på Sør Arena, og slik regelverket til NFF er, er det heller ikke anledning til å innføre det.
Skjønner ikke helt hva du vil frem til med åpningen i innlegget. Jeg kommer bare med genrelle betraktninger på hvordan det er. Ellers svarte Jan Erik deg, som sitter i styret i posten før meg. Men siden det kun er Alex som kan uttale seg, før jeg får lov?
Jeg skjønner heller ikke hvorfor du skal tolke det som jeg svarer for noen, når du vet jeg ikke tilhører noe styre. Jeg svarer ut fra hva jeg kjenner til i det fotballmessige regelverket.
flaxxlodd
08-11-2009, 19:18
Heia Start! Gul og svart
Fløffe79
09-11-2009, 16:37
Synes det er helt utrolig å lese innlegg om at NFF og Start skyter seg selv i foten ved å nekte blussing.... Er noe ulovlig så kan vi da ikke stille oss i en ulovlig posisjon fordi vi mener det er riktig. De fleste oppegående mennesker respekterer jo norges lover! Men hvis vi skal følge oppfordringen her på forumet er det jo bare å stå på og gjøre noe som er ulovlig gang på gang fordi vi mener at det ikke burde være ulovlig. Håper ALLE her skjønner at dette ikke fungerer i dagliglivet.... Hvor mange ganger kjører vi ikke for fort??? Skal vi si til politiet at jammen..... Det burde jo være lov å kjøre så fort her.... BOTEN ER ALLIKEVELL ET FAKTUM !!! Og jeg er helt enig i at bluss er kult under organiserte forhold. Glemmer ikke "gull-kampen" i 2005 på Kristiansand stadion (da dessverre alt gikk galt). Jeg hadde ståpels av hele TIFO-opplegget. Det er det mest fantastiske jeg har opplevd :D MEN under kampen er det noen som mener at det ikke ble fyrt godt nok før kamp så vi blusser under kamp oxo... Dette resulterte i at jeg fikk brennmerket drakten min og nevøen min fikk brennmerker i nakken. SÅ NEI !!!! JEG HATER BLUSS I FOLKEMENGDER SOM OVERHODET IKKE ER KONTROLLERT !!!! At enkelte her virkelig mener at det ikke er farlig med PYRO sier mer om de som enkeltpersoner.... Synes også det er synd å se at Menigheden som klubb ikke tar fullstendig avstand fra ulovligheter, men velger å se mellom fingrene på enkelt-saker. Sorry men synes det er helt bak mål at Menigheden som klubb står VELDIG samlet når det er positive ting som er i søkelyset og VELDIG enkeltstående under negative ting !!! Så vidt meg bekjent, så må du faktisk være medlem for å stå på menigheds-feltet, så da er det jo en av deres egne som faktisk står for lovbruddet... En for alle, alle for en !!!
Håper virkelig ikke Start straffes for noe som de ikke er ansvarlig for !!!
Det er bra at du står fram med historien din, så vi andre kan prøve å forstå at det er ikke for ingenting at det er ulovlig å blusse. Organisert blussing er bra, ulovlig blussing er ikke bra og kan være direkte farlig!!!
ulovlig blussing er ikke bra og kan være direkte farlig!!!
Hvor farlig kan det være at noen fyrer et bluss, legger det ne dpå marka, hvor det bare er folk som står for bluss på tribunen og ingen som var i nærheten av blussinga likte det ikke! Så sser ikke farligheten!! Hadde skjønte det om en full jæveel hadde stått og veiva med et bluss i trynet på folk, men sånn var det ikke her! mer pyro, mer nødbluss, tribunelivet i norge må opp. og det kjapt, med slike pessimister som er påd ette forumet og gnåler om at bluss er farlig bluss er dumt, må faen se seg sselv og skjønne at bluss er stemningskapende!!
Les nå innlegget til Fløffe79 da for Guds skyld! Det taler jo for seg selv! Det er som med politikk, meningen er som regel god, men noen ganger tar ting overhånd. Det er som å kjøre i fylla...det går som regel bra, men langt i fra alltid!
Alf Qaida
10-11-2009, 10:53
Et moment som også må tas med i diskusjonen er jo selvsagt menneskemengden. I kampen mot FFK i 05 var det sild i tønne på feltet til Menigheden. På feltet til Menigheden nå er det vel ikkje akkurat slik... Og som det skrives; "så lenge det er organisert". Om det fyres av et bluss midt i tifo-gjengen, så er det forsåvidt organisert. Og viss det i tillegg er kontrollert, ved at røyken eller blusset holdes i ro, så er det også en faktor som bør tas med i vurderingen. Men problemet er jo at det finnes utallige eksempler på at bluss og røyk er blitt avfyrt, og det er en full drittunge som veiver rundt og etterhvert kaster det fra seg fordi det plutselig blir for varmt å holde. Hvor denne lander er selvsagt veldig tilfeldig. Jeg vil ihvertfall ikkje ha den i nakken.
Organisert og kontrollert; OK, men hva blir det neste? DER er utfordringen.
Vil nå si at det var ganske kontrolert mot Vålerenga! Så ser ikke poenget. Som regel de som fyrer bluss eller røyk står med folk som ikke gjør noe av det. og har kontroll!!
Men men, bare for å si det! Blir nok ikke midre blussing i 2010 !!!
Pyro er kommet til Menigheden for å bli!
Tar det som en selvfølge, at dere da står til ansvar ovenfor Start, og tar evt bøter, som måtte komme????
Fløffe79
10-11-2009, 14:32
Vil nå si at det var ganske kontrolert mot Vålerenga! Så ser ikke poenget. Som regel de som fyrer bluss eller røyk står med folk som ikke gjør noe av det. og har kontroll!!
Men men, bare for å si det! Blir nok ikke midre blussing i 2010 !!!
Ser ikke poenget ??? Er folk helt blottet for iq ???
Poenget er at det er ULOVLIG og medfører bot !!
Eller er det slik at jeg kan sende melding til Start om at Menigheden eller du personlig stiller opp og betaler boten ???
Er lov å bruke hue selv om det av og til frister å la det bæres under armen...
Ser ikke poenget ??? Er folk helt blottet for iq ???
Poenget er at det er ULOVLIG og medfører bot !!
Eller er det slik at jeg kan sende melding til Start om at Menigheden eller du personlig stiller opp og betaler boten ???
Er lov å bruke hue selv om det av og til frister å la det bæres under armen...
en evt bot får Start gledelig ta, så lenge de ikke lar Menigheden blusse lovlig.
og til sist fra meg i denne saken: Lover er til for å brytes!
aljahnsen
10-11-2009, 16:53
Regelverket er som sagt grunnløst, men regelverket er der slik det er i dag. Vi ønsker kontrollert og organisert blussing, men det har vi ikke fått gjennom de siste årene. Her må vi bare jobbe hardere inn mot dette.
Blussing "ukontrollert" i kamp er ulovlig, og kan medføre bøter til klubb, så er det opp til klubb hva de gjør med de som blir tatt. Men det er ikke dermed at vi står for at regelverket skal stå som det er i dag, bluss som kommer ut ifra situasjoner i kamp er noe av engasjementet. Oppstilling av bluss har en god effekt, men det ser som sagt veldig oppstillt ut. Derfor ønsker vi å få dette organisert og kontrollert slik at det ser mindre oppstilt ut, men samtidig så er bluss som kommer ut av en episode, eller engasjement fra feltet noe av meningen. Men siden lovverket er slik som det er så medfører dette ofte bøter. Men sålenge dette skjer innenfor kontrollerte former rundt personer som går god for dette så ser ikke jeg problemet i det. Uvøren bruk, kasting og dypt berusete personer som bruker dette er noe vi helt klart tar avstand fra. Skjer det på et supporterfelt rundt personer som ønsker dette, så får det gå på deres kappe. Hvorfor i huleste skal man ta avstand fra noe man ønsker?
Personlig så har ikke jeg noen store behov for bluss, og jeg respekterer loven som den er, men jeg er fortsatt uenig i lovverket. Bluss fra supportere skaper liv og engasjement. Noe vi så mot Brann, i Sandefjord og mot VIF sist. Da stemningen økte betraktelig når blusset kom, bli med å dra lasset og skap engasjement gjennom hele kampen i steden for å diskutere dette her videre. Er veldig spesielt at mange der og da fyres til tusen og er med og synger når blusset kommer, men er stille i mesteparten av kampene utenom. Og så kommer man i etterkant og fyrer debatten den andre veien. Menigheden fikk avslag på blussøknad, derfor ble det ikke noe bluss fra oss. Visitering og en grov sensurpolitikk ønsker vi ikke å kjøre. En supporter skal ikke ha slike kjøreregler, her er det snakk om føleleser, kjærlighet, engasjement og for mange religion. Men engasjement kan komme i helt andre former enn ved bruk av bluss, men bli med da for faen. Ikke stå der og hold kjeft..
en evt bot får Start gledelig ta, så lenge de ikke lar Menigheden blusse lovlig.
Herregud for noen holdninger!
Er det rart folk melder seg ut av Menigheden???
Voks opp!
Fløffe79
10-11-2009, 19:40
Personlig så har ikke jeg noen store behov for bluss, og jeg respekterer loven som den er, men jeg er fortsatt uenig i lovverket. Bluss fra supportere skaper liv og engasjement. Noe vi så mot Brann, i Sandefjord og mot VIF sist. Da stemningen økte betraktelig når blusset kom, bli med å dra lasset og skap engasjement gjennom hele kampen i steden for å diskutere dette her videre. Er veldig spesielt at mange der og da fyres til tusen og er med og synger når blusset kommer, men er stille i mesteparten av kampene utenom. Og så kommer man i etterkant og fyrer debatten den andre veien.
Men engasjement kan komme i helt andre former enn ved bruk av bluss, men bli med da for faen. Ikke stå der og hold kjeft..
Seriøst ???
Jeg var på menighed-feltet da det ble blusset og jeg tar STERK avstand fra det. Hadde jeg sett vedkommende som gjorde det hadde jeg tystet på flekken. Og jeg syntes IKKE stemningen eskalerte i den grad dere betegner....
Jeg sang for full hals og ville med det vise mitt engasjement til guttene på banen, jeg sluttet derimot å synge da blusset kom. Og jeg var ikke alene om å riste på huet. Kom ikke her og innbill fornuftige mennesker at bluss er det eneste virkemiddel for gutta !!!! SYNG OG STØTT OPP PÅ KAMP !!!
Begynner å bli grundig lei av supportere som både er advokat og dommer samtidig !!! Forhold dere til regelverket å ta ansvar når dere gjør noe ulovlig !!!
strawdog79
10-11-2009, 20:11
Seriøst ???
Jeg var på menighed-feltet da det ble blusset og jeg tar STERK avstand fra det. Hadde jeg sett vedkommende som gjorde det hadde jeg tystet på flekken. Og jeg syntes IKKE stemningen eskalerte i den grad dere betegner....
Jeg sang for full hals og ville med det vise mitt engasjement til guttene på banen, jeg sluttet derimot å synge da blusset kom. Og jeg var ikke alene om å riste på huet. Kom ikke her og innbill fornuftige mennesker at bluss er det eneste virkemiddel for gutta !!!! SYNG OG STØTT OPP PÅ KAMP !!!
Begynner å bli grundig lei av supportere som både er advokat og dommer samtidig !!! Forhold dere til regelverket å ta ansvar når dere gjør noe ulovlig !!!
Det er vel kun Sondre Kåfjord på julebord som klarer å gjøret livet surt for NFF ved å synge en sang. Se på det som en protest. Regelverket er laget i den hensikt at gamle husmødre skal kunne kose seg på kamp. Da er det klart at unge gutter ser rødt, og fyrer opp det som har blitt selve symbolet i korstoget mot NFF, nemlig bluss. Om klubben får bøter, så ligger skylden foran dørstokken til NFF. De må ikke forvente at de kan diktere hele den unge skaren på ståplass uten å møte litt god, gammeldags motstand.
aljahnsen
10-11-2009, 20:12
[QUOTE=Fløffe79;210436] Kom ikke her og innbill fornuftige mennesker at bluss er det eneste virkemiddel for gutta !!!! SYNG OG STØTT OPP PÅ KAMP !!!
QUOTE]
Er jo akkurat det jeg påpekte over!
Startgass
10-11-2009, 22:23
Det er det beste jeg har lest på dette forumet på lenge:icon_mrgreen:
Bluss hører hjemme på fotballstadioner.Menigheden kaster jo ikke blussen ned på banen som vi ser i mange andre land så da skjønner ikke jeg hva som er problemet?
Det er det beste jeg har lest på dette forumet på lenge:icon_mrgreen:
Bluss hører hjemme på fotballstadioner.Menigheden kaster jo ikke blussen ned på banen som vi ser i mange andre land så da skjønner ikke jeg hva som er problemet?
Problemet er at det er ulovlig, og at allerede økonomisk skakkkjørte start, får bøter for det. Kan ikke skjønne at det er så forbanna vanskelig å få inn i huet! Man ødelegger for den klubben man er på stadion for å støtte. Latterlig!
Bluss er kult, men det er ikke det som diskuteres!
Startgass
10-11-2009, 22:36
Problemet er at det er ulovlig, og at allerede økonomisk skakkkjørte start, får bøter for det. Kan ikke skjønne at det er så forbanna vanskelig å få inn i huet! Man ødelegger for den klubben man er på stadion for å støtte. Latterlig!
Bluss er kult, men det er ikke det som diskuteres!
Ja,men hvorfor er det ulovlig? Det skjønner jeg ikke,og særlig når det er organisert blussing.
Ja,men hvorfor er det ulovlig?
Det er en helt annen diskusjon... På tide å skille ting fra hverandre!
Man skader ikke klubben i ens hjertet. Det burde være en prinsipp-sak for alle supportere. Tydeligvis er det ikke slik for alle.
Gjør man no galt, burde man i alle fall være mann nok, til å stå for det man har gjort.
Det som er faktum, er at flere av de som forsvarer blussingen, samtidig kritiserer Start for å ha dyre priser. Ikke rart prisene er dyre, når man må regne med utgifter for dumme supportere som blusser, uten lov.
Om de burde ha lov, er som sagt en helt annen diskusjon...
Startgass
10-11-2009, 22:48
Dumme supportere? Det er jo de som lager liv på tribunen.
Dumme supportere?
Jeg vil påstå man ikke er helt på nett, når man gjør ulovlige ting, som skader klubben. Så ja. Dumme, uintlegente... Kall det hva du vil.
Å det at man ikke kan lage liv uten bluss, sier litt om menigheden... Det er faktisk trist.
Startgass
10-11-2009, 22:57
Jeg vil påstå man ikke er helt på nett, når man gjør ulovlige ting, som skader klubben. Så ja. Dumme, uintlegente... Kall det hva du vil.
Å det at man ikke kan lage liv uten bluss, sier litt om menigheden... Det er faktisk trist.
Helt enig med det at det ikke kan lages liv på tribunen uten bluss,syns at flag og sånt er like fint,bare om alle hadde brukt de flaggene som ligger på setene.
Men bluss gir en helt annen atmosfære uansett.
Helt enig med det at det ikke kan lages liv på tribunen uten bluss,syns at flag og sånt er like fint,bare om alle hadde brukt de flaggene som ligger på setene.
Men bluss gir en helt annen atmosfære uansett.
Jeg ser fortsatt ingen argument, for at det er greit å bryte reglene, og dermed ødelegge for Start...
Startgass
10-11-2009, 23:02
Jeg ser fortsatt ingen argument, for at det er greit å bryte reglene, og dermed ødelegge for Start...
Bluss gir bedre atmosfære.
Bluss gjør sånn at stemninga blir bedre.
Disse to argumentene er med å hjelpe Start til seier!!!
Bluss gir bedre atmosfære.
Bluss gjør sånn at stemninga blir bedre.
Disse to argumentene er med å hjelpe Start til seier!!!
Naiviteten lenge leve....
Om start hadde tjent så forbanna mye på dette, tror du da de hadde nekta at det ble tatt i bruk (organisert)?
Å jeg vil gjerne komme med mitt forslag på nytt: Om bluss er det som skal til for at spillerene gir max. Hvorfor ikke få spillerene med på å spleise på regningen? De vil vel tjene på det? Da vil de jo vinne kampene. (etter din/deres teori)
Gull på Sør Arena, i 2010 ved blussing?
Når til og med folk på feltet sier at de slutter å synge med når det blir blusset, og heller ikke merker økt effekt, er det vel også tvilsomt at dette påvirker i veldig stor grad. Eller?
Tror nok ikke det er mange på langsidene heller, som vil si seg enig i at stemningen generelt har steget så veldig når det har blitt avfyrt bluss. Folk rister oppgitt på hodet. Folk forlater menigheden. Å jeg begynner å skjønne hvorfor...
Nå er det vel bare 2 stykk som ikke syns det blir bedre stemning med bluss..
Nå er det vel bare 2 stykk som ikke syns det blir bedre stemning med bluss..
Jeg sier ikke, at det IKKE blir bedre stemmnig med bluss. Jeg refererer til han som skrev litt tiligerre i denne tråden som faktisk står på feltet. I tillegg, stiller jeg spørsmål om effekten....
For min del, har jeg ikke lagt merke til noe særlig stemmnings-økning (fra P2), når noen har fyrt opp dette nede hos dere. Skal jeg være helt ærlig, tror jeg faktisk noen overvurderer effekten, av en enkel bluss på tribunen.
Det er uansett ikke det som er mitt poeng. Som sagt 100 ganger, så synes jeg bluss er fett, og jeg håper man kan få dette lovlig. Det kunne gjort mye med supportermuljøene rundt om kring. Jeg tillater meg uansett å stille spørsmålstegn, men at man i Menigheden må ha bluss for å lage skikkelig stemmning. Det er litt merkelig.
Liker bare ikke at klubben tar skade av at folk ikke tar ansvar for egne handlinger. For meg er det en prinsippsak. Handler om normal folkeskikk.
Startgass
11-11-2009, 00:16
Jeg sier ikke, at det IKKE blir bedre stemmnig med bluss. Jeg refererer til han som skrev litt tiligerre i denne tråden som faktisk står på feltet. I tillegg, stiller jeg spørsmål om effekten....
For min del, har jeg ikke lagt merke til noe særlig stemmnings-økning (fra P2), når noen har fyrt opp dette nede hos dere. Skal jeg være helt ærlig, tror jeg faktisk noen overvurderer effekten, av en enkel bluss på tribunen.
Du sitter jo på felt P2 det har jo noe å si om stemmninga,der sitter det jo bare folk som tenker penger,sponsor osv... Det er sånne folk jeg syns ikke er ekte supportere (ikke at du er det) men de du sitter rundt med.
Ja,men hvorfor er det ulovlig? Det skjønner jeg ikke,og særlig når det er organisert blussing.
Problemet er jo at det i dette tilfellet på ingen måte kan kalles organisert.
Tidligere i tråden har det vel blitt blåst av påstander om at bluss er farlig. Nå har vi fått høre fra noen som kan beskrive skader etter blussing. Ikke noe alvorlig, men likevel.
Bluss slik det forekom under VIF-kampen er ikke lov, kommer aldri til å bli lov, og lover bør respekteres. Derimot betyr ikke det at man skal legge ned kampen for å få lov til å kjøre bluss under fotballkamper.
Men å fyre opp bluss på den måten det er gjort her er ikke riktig måte å gjøre det på. Skal man ta denne kampen bør NSA på banen, samt at supporterklubbene bør hente inn tillatelser fra så mange aktører som mulig og deretter gå på klubben som i dette tilfellet. Jeg tror Menigheden hadde hatt en større mulighet til å få lov til å bluss i neste kamp (sesongstart) om de ikke hadde blusset ulovlig under VIF-kampen.
At supporterene ikke klarer å kjøre prosessen for å få gjennomslag for blussing skikkelig tyder vel på at de heller ikke er skikket til å organisere blussing?
som tenker penger,sponsor osv... Det er sånne folk jeg syns ikke er ekte supportere (ikke at du er det) men de du sitter rundt med.
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men her kommer det tydelig frem at du neppe er gått ut av ungdomsskolen enda...
Det å si at de som bidrar med penger til Start, ikke er supportere, er så langt ut på jordet du faktisk kan komme. Uten disse, hadde ikke DU hatt et lag å støtte en gang.... (Jeg er ikke en av disse)
Disse bidrar med penger, mens de som blusser har det moro på Starts regning, samtidig som de klager på stive priser. Vet ikke hvem som er mest supporter, jeg....
Vi trenger syngende supportere. Absolutt. Vi trenger engasjement. Vi trenger sponsorer. Vi trenger snille rikinger, som spytter inn penger når klubben sliter. Vi trenger de fleste som bryr seg om start.
Det vi ikke trenger, er "supportere" som gir faen i lover og regler, og dermed ødelgger for klubben vi alle er så glad i.
Har sagt flere ganger at jeg mener de syngende, og engasjerte supporterene ikke har blitt prioritert nok, fra start sin side. Det forsvarer uansett ikke brudd på reglene.
Men nok en gang, drar du debatten ut, i en helt annen rettning enn det det handlet om.
Du sitter jo på felt P2 det har jo noe å si om stemmninga,der sitter det jo bare folk som tenker penger,sponsor osv... Det er sånne folk jeg syns ikke er ekte supportere (ikke at du er det) men de du sitter rundt med.
"Jeg drar alle på P2 under _1_ kam. Men du er ett unntak, for jeg kjenner ikke deg. Men jeg drar fortsatt alle andre jeg ikke kjenner under en kam."
Om noen lurer på hvorfor Menigheden frastøter seg nye medlemmer (les supportere), så kalles det holdninger. Idiot-holdninger...
Du liker ikke "pengefolk" på stadion "din". Er det nå jeg skal dra deg under en kam, og forvente du også holder med en av de 4 store pengesekkene i PL?
Startgass
11-11-2009, 16:42
"Jeg drar alle på P2 under _1_ kam. Men du er ett unntak, for jeg kjenner ikke deg. Men jeg drar fortsatt alle andre jeg ikke kjenner under en kam."
Om noen lurer på hvorfor Menigheden frastøter seg nye medlemmer (les supportere), så kalles det holdninger. Idiot-holdninger...
Du liker ikke "pengefolk" på stadion "din". Er det nå jeg skal dra deg under en kam, og forvente du også holder med en av de 4 store pengesekkene i PL?
Har jeg sakt at jeg ikke liker pengefolk?
Har ikke noe særlig imot de,men kan man kalle de for ekte supportere når de fleste er på Sør Arena 2-3 ganger i året,for å snakke business eller har fått gratisbillett av der de jobber,fordi jobben sponser?
Jeg tror aldri at jeg hadde hat noe lyst til å bli eier av Start når ikke supporterklubben ikke klarer å lage liv på tribunen eller en fin atmosfære på stadioen.Det er det bluss hjelper med.
FOTBALL OG PENGER HØRER IKKE SAMMEN,VERTFALL IKKE SÅNN SOM FOTBALLKLUBBER HOLDER PÅ MED.BRUK HELLER PENGENE PÅ FATTIGDOM.
Til Neon:
Er du politiker?
Kanskje du burde gå omigjen på skolen,når du ikke kan skrive ungdomsskolen.:)
Og du tåler heller ikke om debatten går en litt annen vei...
Til Neon:
Er du politiker?
Kanskje du burde gå omigjen på skolen,når du ikke kan skrive ungdomsskolen.:)
Og du tåler heller ikke om debatten går en litt annen vei...
Tror vel ikke du er den rette til å peke på skrivefeil....
Å det at du sier folk som sitter på P2, bare er på kamper 2-3 ganger i året, viser igjen hvor lite peiling du egentlig har. Noen variasjon på sponsor-feltene, er det dog. Jeg har vært på alle kampene, å jeg kan fortelle deg at variasjonen i antall personer er større i Menigheden mellom hver kamp, enn på P2.
Å debatten går en annen vei, fordi du ikke har argumenter å komme med, i saken vi opprinnelig diskuterte.
Men men. Kos deg i Miniheden neste år. Regner med du tar med deg bluss! Du slipper jo konsekvensene. Eller, vel. Kanskje du får husarrest? Greit at du ser opp til de store "tøffe" gutta. Det gjorde jeg å når jeg gikk på ungdomsskolen. Er så lite konsekvenser da, vet du.
Tar heller en diskusjon med deg, når du faktisk har skikkelige argumenter å komme med.
Skal vi si om 5-6 år?
Har ikke noe særlig imot de,men kan man kalle de for ekte supportere når de fleste er på Sør Arena 2-3 ganger i året,for å snakke business eller har fått gratisbillett av der de jobber,fordi jobben sponser?
P2 var så vidt meg bekjent ikke sponsorfelt i år. Å rangere andre som mindre supporter enn en selv fordi de holder til på sitte, er rimelig navlebeskuende.
Startgass
11-11-2009, 17:52
Men men. Kos deg i Miniheden neste år. Regner med du tar med deg bluss! Du slipper jo konsekvensene. Eller, vel. Kanskje du får husarrest? Greit at du ser opp til de store "tøffe" gutta. Det gjorde jeg å når jeg gikk på ungdomsskolen. Er så lite konsekvenser da, vet du.
Tar heller en diskusjon med deg, når du faktisk har skikkelige argumenter å komme med.
Skal vi si om 5-6 år?
Er for gammel for Miniheden,uansett så tror jeg det nokså kjedelig der.
Og hvorfor skal jeg ta med meg bluss? Ta heller du med bluss på P2!
strawdog79
11-11-2009, 17:56
Det holder nå. Ta dere en pause, eller gå over på PM istedet.
Og hvorfor skal jeg ta med meg bluss? Ta heller du med bluss på P2!
Nei, jeg vil ikke skade klubben. Det trodde jeg forresten du ville? Du forsvarer jo i alle fall de som gjør det.
Uansett enig med Strawdog. Kutter diskusjonen her. Nytter ikke å diskutere med noen som ikke vet hva konsekvener faktisk er, uansett....
Startgass
12-11-2009, 17:53
Owello gjør en bra avslutning på sesongen,etter en katastrofal sesong.
Fløffe79
12-11-2009, 22:15
Owello gjør en bra avslutning på sesongen,etter en katastrofal sesong.
Her er vi faktisk enig om noe :D
Tviler på at du hadde sagt det om en norsk/kristiandsander som spillte på midtbanen til start. Utrolig bra teknikk og gjennviningsegenskaper til Owello, han blir STOR!!!!
Gutten er bare 20 år!!!!
Startgass
14-11-2009, 16:27
Tviler på at du hadde sagt det om en norsk/kristiandsander som spillte på midtbanen til start. Utrolig bra teknikk og gjennviningsegenskaper til Owello, han blir STOR!!!!
Gutten er bare 20 år!!!!
Føles ut som om du tar meg for å være en rasist.Owello har slitt veldig etter bortekampen mot Viking.Tror vi får se han enda mer neste år!
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.