PDA

Se full versjon : Lisens for neste år

Ole Gilboe Hermansen
16-11-2009, 17:36
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/tippeligaen/article2758919.ece

Vi er i den dårligste kategorien,men jeg regnet med at vi fikser kravene. Vi er godt selskap med blant annet Brann og Odd.

Johnny
16-11-2009, 18:22
Høres veldig spesielt ut for slik jeg har forstått det så var jo økonomien vår sunn?

Stig Hornnes
16-11-2009, 19:36
Nok en gang ja. Hva skal egentlig til for at Start skal klare å få til en noenlunde sunn økonomi? Det har jo stort sett vært sammenhengende økonomisk krise siden 1996. Ikke at dette var spesielt overraskende, men jeg klarer ikke å unngå å bli provosert likevel....

Startgass
16-11-2009, 20:16
Nå må Start få gjort noe,har ikke sett Ravnaas nesten gjort noe for klubben siden han kom tilbake som eier,kanskje komt med et par millioner her og der,men ikke noe skiklig kutt...
Det nærmeste han har kommet med noe som gjør øknomien sunnere er å ha planer om å legge kunstgress på Sør Arena,noe som alle er imot.

Dette med lisens for neste år burde ikke bare gjelde øknomien,men også stadioene! Hva med Kongsvinger og Haugesund kommer begge de to lagene med en rævkjørt stadion fra 1800,syns det og burde gi noe på denne lisensen,så klart må de gjør noe på de stadioene...Bare Hønefoss som kommer med en grei stadion som det er plass til 3700.Nå har jo ikke dette så mye med den øknomien,men burde spille inn litt,kanskje Start kunne fått en svak 2er?

Får bare vente til Sparebanken Sør kjøper Start igjen,så når de har ryddet opp øknomien der,så kjøper Ravnaas tilbake igjen:) Ravnaas få deg vekk!

Aukland
16-11-2009, 20:30
Voldsomt hvor mye dramatikk du skulle legge i dette, Startgass. Tror ikke lisensen blir noe problem.

Patrick Hansen
16-11-2009, 20:36
dette er såre enkelt. det er bare for trege sirumpa sørlendinger å kjøpe 8500 sesongkort innen 14.01.10. så er egenkapitalen på plass.

Vi er gode til å hive oss på hylkoret når det er problemer med penga i klubben- ikke fullt så gode til å hjelpe til - Det er jo fryktelig dyrt..NOT!

Nei, vi ville ha ny stadion, vi vil ha de beste spillerene, vi vil ha seriegull, vi vil ha Champions leauge på sør arena. også er det jo klinkende klart at Ravnås eller andre skal betale, de er jo så rike.. Jommen sa jeg jantelov!

Nå har andre betalt stadion for oss, da er det pokker med vår jobb å fylle den slik at økonomien i klubben går rundt, samt at det blir midler til den sportslige satsingen vi som supportere ønsker.

Startgass
16-11-2009, 20:46
Voldsomt hvor mye dramatikk du skulle legge i dette, Startgass. Tror ikke lisensen blir noe problem.

Er det ikke lov til å være redd for at klubben i mitt hjerte kanskje kan miste lisensen? Tenker og alltid at det kommer til å gå bra,men man kan aldriv vite!

rooland
16-11-2009, 20:55
dette er såre enkelt. Det er bare for trege sirumpa sørlendinger å kjøpe 8500 sesongkort innen 14.01.10. Så er egenkapitalen på plass.

Vi er gode til å hive oss på hylkoret når det er problemer med penga i klubben- ikke fullt så gode til å hjelpe til - det er jo fryktelig dyrt..not!

Nei, vi ville ha ny stadion, vi vil ha de beste spillerene, vi vil ha seriegull, vi vil ha champions leauge på sør arena. Også er det jo klinkende klart at ravnås eller andre skal betale, de er jo så rike.. Jommen sa jeg jantelov!

Nå har andre betalt stadion for oss, da er det pokker med vår jobb å fylle den slik at økonomien i klubben går rundt, samt at det blir midler til den sportslige satsingen vi som supportere ønsker.

amen!!!!!!

doppelt gemoppelt
16-11-2009, 22:03
Høres veldig spesielt ut for slik jeg har forstått det så var jo økonomien vår sunn?

Det drives med sunnhet og fornuft.Men når det ble det oppmøtet det ble på tilskuersiden, manglende salg på fks Ygor og kansje 1 til som var lagt inn i budsjett så er vi der vi også.
Blir nok ingen kjøp av spillere, det blir nok free-transfer ol fremover også.

Stig Hornnes
16-11-2009, 22:12
Det drives med sunnhet og fornuft.Men når det ble det oppmøtet det ble på tilskuersiden, manglende salg på fks Ygor og kansje 1 til som var lagt inn i budsjett så er vi der vi også.

Siden når ble det fornuftig å budsjettere med spillersalg? Å budsjettere med spillersalg er vel heller forbundet med hasardiøs budsjettering enn noe annet. Var Start fornuftige når de budsjetterte med tilskuere? Definitivt ikke. Det var ikke mange her på forumet som levnet Start sin budsjettering mange sjanser.

REBell
16-11-2009, 22:13

Det har hele tiden vært kommunisert at Start trenger påfyll av penger. Ernst skal inn med 5 mill, samt 6 mill i lån fra kommunen for å sikre likviditeten.
Dette er "gammel" moro, og tatt hensyn til å avtalen mellom Sør og Ernst. Ernst måtte garantere for kapitalen som manglet for 09.

jbasma
16-11-2009, 22:37
Er det noen her som faktisk VET hvordan den økonomiske situasjonen i klubben er? Er det slik at vi akkurat får rotet sammen nok penger til å få lisens, og så går hele sesongen med til å desperat forsøke å få inn mer slik at vi ikke går konk? Blir det en sesong med stadige kutt og salg av spillere for å overleve økonomisk?

Neon
16-11-2009, 22:40

Budsjetterer man med spillersalg, vil jeg ikke akkurat si at man driver med sunnhet og fornuft. Å budsjetere med spillersalg, er vel det mest ufornuftige man kan gjøre...

REBell
16-11-2009, 22:46
Er det noen her som faktisk VET hvordan den økonomiske situasjonen i klubben er? Er det slik at vi akkurat får rotet sammen nok penger til å få lisens, og så går hele sesongen med til å desperat forsøke å få inn mer slik at vi ikke går konk? Blir det en sesong med stadige kutt og salg av spillere for å overleve økonomisk?

Det har vært noen artikler i FVN papir om den økonomiske situasjonen, sikkert også på nett. Den er "prekær" og det trengs likviditet og friske penger. Kommunen er bedt om 6 millioner i lån, mot endel goder i fremtiden, f.eks skal penger fra mediaavtalen via kommunen som trekker avdragene sine og overfører resten til klubben blant annet.

Ernst må også tilføre mer penger før nyttår. Det er nok en kontrollert situasjon, hvor 2010 først får utbytte av de justeringer som gjøres. Så lenge 2009 er "høykost" år, hvor man har budsjertert med salg og har sluttpakker ut år, så er det ikke noe rosenrød økonomi.

Men fotball økonomi er merkelige greier, og kan ikke sammenlignes med noen annen bedrift.

Krs
17-11-2009, 00:27
Har en stygg følelse av at dette er mye verre enn antatt. Når ble du sist positivt overrasket av en nyhet ang Start og økonomi?

En annen sak er at kommunens lån, mest sansynlig, er å betrakte som ulovlig offentlig støtte. Har en følelse av at ESA snart kan komme til å kaste sine øyne på norsk "topp"- fotball.

Konsekvensen av å ha mottatt slik støtte er at den må tilbakebetales.

Ser frem til den dagen FFK må tilbakebetale 10 mill til kommunen som følge av garantiene som ble stilt i høst. For ikke å snakke om hva VIF må tilbakebetale om de skulle bli tildelt ei tomt på Valle i Oslo - 50 - 100 mill?

http://www.eftasurv.int/fieldsofwork/fieldstateaid/

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/tema/konkurransepolitikk/Listeside-konkurransepolitikk/regler-om-offentlig-stotte.html?id=445801

Ble litt mye følelser dette men la gå.......

Neon
17-11-2009, 04:24
Start mottar 646.163,- for bruk av unge Norske tallenter. Kun VIF og Lyn får mer.
Pengene kommer sikkert godt med, selv om ikke det er snakk om formuer.

Her er fordelingen:

Lyn 741.335

Vålerenga 646.163

Start 646.163

Aalesund 637.815

Viking 509.250

Strømsgodset 499.232

Odd Grenland 424.097

Rosenborg 389.034

Tromsø 384.025

Stabæk 372.337

Lillestrøm 368.998

Bodø/Glimt 322.247

Fredrikstad 227.075

Molde 190.343

Sandefjord 108.529

Brann 13.357

gmkarlsen
17-11-2009, 11:01
En annen sak er at kommunens lån, mest sansynlig, er å betrakte som ulovlig offentlig støtte. Har en følelse av at ESA snart kan komme til å kaste sine øyne på norsk "topp"- fotball.

Konsekvensen av å ha mottatt slik støtte er at den må tilbakebetales.

Ser frem til den dagen FFK må tilbakebetale 10 mill til kommunen som følge av garantiene som ble stilt i høst. For ikke å snakke om hva VIF må tilbakebetale om de skulle bli tildelt ei tomt på Valle i Oslo - 50 - 100 mill?

http://www.eftasurv.int/fieldsofwork/fieldstateaid/

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/tema/konkurransepolitikk/Listeside-konkurransepolitikk/regler-om-offentlig-stotte.html?id=445801

Ble litt mye følelser dette men la gå.......

Bryne hadde vel en liknende sak mot seg, og der fikk kommunen medhold i ESA.

Jegers
17-11-2009, 11:14
Underskudd på 14 millioner i år, Ravnaas blakker seg for å betale regningene, Start vil ha lån på 6 millioner fra kommunen som allerede har en skral økonomi, Start har ikke nok penger til å betale regningene i november og desember, høres ikke så veldig sunt ut dette. Fordelen er at man har gjort store kutt allerede og utgiftene til neste år vil være mye lavere.

Det beste vi kan gjøre nå er å kjøpe sesongkort og oppfordre familie og venner til å gjøre det samme, for Start trenger penger nå.

Giovanni
17-11-2009, 16:17
Nå må Start få gjort noe,har ikke sett Ravnaas nesten gjort noe for klubben siden han kom tilbake som eier,kanskje komt med et par millioner her og der,men ikke noe skiklig kutt...
Det nærmeste han har kommet med noe som gjør øknomien sunnere er å ha planer om å legge kunstgress på Sør Arena,noe som alle er imot.

Dette med lisens for neste år burde ikke bare gjelde øknomien,men også stadioene! Hva med Kongsvinger og Haugesund kommer begge de to lagene med en rævkjørt stadion fra 1800,syns det og burde gi noe på denne lisensen,så klart må de gjør noe på de stadioene...Bare Hønefoss som kommer med en grei stadion som det er plass til 3700.Nå har jo ikke dette så mye med den øknomien,men burde spille inn litt,kanskje Start kunne fått en svak 2er?

Får bare vente til Sparebanken Sør kjøper Start igjen,så når de har ryddet opp øknomien der,så kjøper Ravnaas tilbake igjen:) Ravnaas få deg vekk!

Og hva faen har du gjort for få klubben på beina igjen?

At noen er "dumsnill" nok til å ta ansvar for klubben, og i så måte ha et ønske om å få den på beina igjen er prisverdig! Selvsagt kan man også stille spørsmål om det er vedkommende er en av personene som kan stilles ansvarlig for at situasjonen er slik den er. Både ja og nei vil nok være korrekt. Men uten Ravnaas og Solèr så hadde Start vært en adeccoklubb på linje med moss, tromsdalen etc etc. Uten ambsisjoner og glede.

Nå tror ikke jeg er det er noe fare for at Start ikke får fornyet sin lisens etter 31.desember, men det ting må helt klart forandres! Og jeg tror Ravnaas har en plan!

Krs
17-11-2009, 18:33
Bryne hadde vel en liknende sak mot seg, og der fikk kommunen medhold i ESA.

Fra ESA sin pressemelding:

"PR(09)64: No aid granted in connection with the sale of properties in Time-Bryne FK

Today, the Authority has closed its investigation regarding the sale of various properties by the Municipality of Time in Norway. The Authority concluded that no aid was involved in any of the transactions.

Firstly, the Authority has investigated the sale of land at the Bryne Stadion to Bryne FK and concluded that it did not entail state aid. Although the transfer of land from the municipality to the club entailed an economic advantage, the Authority considers that the advantage was granted to the club in its capacity as a non-economic entity providing recreational football activities in the local community, primarily to children and young people. The professional part of the club which at the time of the transfer played in the Norwegian premier league did not benefit from this advantage as it was paying for the use of the stadium on the basis of the arms-length principle. The separation with regard to organisation and accounts in place at the time of the transfer therefore entails that there were no spill overs from the advantage given to the non economic activities to the commercial activities carried out in connection with the professional football club.

Furthermore, the Authority has looked into the sale of three properties to Grunnsteinen AS in exchange for the construction of parking spaces which were re-transferred to the Municipality. Since an independent value assessment established that the price of the parking spaces was higher than the value of the land, the Authority concluded that no aid was involved in the sale.

Finally, another plot of land was sold by the municipality to Bryne Industripark AS for a price which was considered to correspond to the market value of the land in accordance with the assessment carried out by independent experts.

For further information, please contact:

Mr. Per Andreas Bjørgan
Director, Competition and State Aid Directorate
Tel. (+32)(0)2 286 18 36"

Bryne-saken gjaldt ikke drifttilskudd men tomteslag.

Støtten kom kun breddeidretten til gode og elitelaget hadde ingen fordel av støtten.

I vår sak er alt anderledes - dessverre.

Neon
17-11-2009, 19:42
Nå må Start få gjort noe,har ikke sett Ravnaas nesten gjort noe for klubben siden han kom

Raavnaas har bidratt med 40 millioner. 12 millioner bare i år.
Hva har du bidratt med????

Diamond
17-11-2009, 19:46
Sier selv at Start får den og alt blir i orden! Ravnaas hadde aldri tatt over klubben og uten å være sikker på at klubben skulle få lisens.

Til de som kritiserer Ravnaas for å forsøke igjen, bør tenke seg nøye om. Hvem gidder å overta en klubb man har nærmest kjørt til konkurs forrige gang, tapt relativ stor andel av egen formue og ikke minst satt sitt gode navn og rykte på spill!

Sier seg selv at mannen tydeligvis lærte noe forrige gang og med han får vi nye visjoner igjen. Heller en mann med visjoner og bredt kontaktnett enn en traust bank...

Lynet
18-11-2009, 08:30
Det skjer jo hvert forbanna år, enorme underskudd! Slår aldri feil...
Skisland skulle komme inn å rydde opp i økonomien, vi skulle ikke bruke penger vi ikke har og gå i balanse, men vi er utrolig langt unna det målet også i år!

Men neste år, da skal klubben drives i balanse for da er det uaktuelt med nye underskudd. Ja greitr vi har kuttet mye nå, men jeg har hørt det før. Kan vi egentlig stole på noe ledelsen sier angående økonomi?

Stig Hornnes
24-11-2009, 13:22
Og sagaen fortsetter. Kan ikke si annet enn at jeg skjønner kommunen. De har bidratt tidligere og erfart at det å låne penger til en fotballklubb er som å spille russisk rulett; det er gambling på høyt nivå! Det er dessuten fryktelig vanskelig å forsvare en slik prioritering med den økonomiske situasjonen kommunen er i.

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article156199.ece

Diamond
24-11-2009, 15:23
Ingen fare! Kommunen valgte å sette foten ned, helt allright! Det som skjer nå er at Ernst finner kapital ute i det åpne markedet, det kan bli til dårlige betingelser, men ingen garanti for det. Verste utfall er at Ernst dekker det selv, stiller med egne midler (gjennom investoren). Lisens får de!

Jeg tror ikke Ernst er så dum at han går ut i media og klager over manglende støtte fra kommunen. Da har vi ballen gående...

Verre er det med sportsjefen, frykter han går hardt ut mot kommunen og forteller hvor lite de er interessert i satsning her i byen osv...

Når det er sagt stiller jeg meg litt undrendre til cultiva, de støttet nesten ikke Quart, de stiller ikke opp for Start... Men støtter små arrangementer, ting som nesten ikke trekker folk. Ser ikke poenget med det...

frankieboy
24-11-2009, 15:46
Ja, hva er det med Cultiva? De har vel finansiert store deler av "Kilden" som vel koster 1.5 Milliard eller noe?? Med den summer kunne vi bygget Norges nye landslagsarena, samt hentet 5-10 toppspillere til Start..
Istedet skal pengene brukes på et bygg der langt mindre mennesker er interessert i...

Forstå det den som kan!

Start burde forresten gjore som Barcelona (og som det jobbes med i kulissene i Liverpool) at man selger klubbaksjer til vanlige folk, og at dermed klubben eies av supporterne.
Iallefall noe man kan vurdere..

REBell
24-11-2009, 16:19
Når det er sagt stiller jeg meg litt undrendre til cultiva, de støttet nesten ikke Quart, de stiller ikke opp for Start... Men støtter små arrangementer, ting som nesten ikke trekker folk. Ser ikke poenget med det...

Cultiva draes som regel frem når endel formål trenger penger og slik situasjonen er i fotball Norge akkurat nå, håper jeg alle offentlige instanser holder fingrene unna. Også når det gjelder andre klubber. All offentlig støtte er med på å forsterke problemene vet at noen får hjelp mens andre må klare seg selv.
Her er det som er utgangspunktet for Cultiva hvertfall, det er ikke en stifelse som skal hjelpe de som er kjørt på ræva:

Stiftelsens formål er å sikre arbeidsplasser og gode levekår i Kristiansand ved å gi støtte til prosjekter ved etablering av kunst-, kultur- og kunnskapsinstitusjoner eller organisasjoner som bidrar til nyskapning, utvikling og kompetansebygging ved kreative miljøer i Kristiansand. Her kan du få tilgang til en informasjonsbrosjyre om Cultiva.

mr.leipsland
24-11-2009, 17:13
Cultiva har gitt 20 millioner til Start. Det gjør Start til en av de aktørene som har mottatt mest fra Cultiva.

Diamond
24-11-2009, 17:21
Tid mottok de 20 mill? Det var ikke kjent for meg, men absolutt en sum å være stolt av! Jeg vet godt hva Cultiva er og hva det står for.. Årsaken til jeg ikke har sansen for de er vel i hovedak deres lille bidrag til Quart. Når de støtter trekkspillfestival etc...

Quart, Start og Dyreparken er byens fremste merkevarer! Penger har fondet nok av, da må man satse på de. Når har vi mistet Quart, Cultiva bør derfor bidratt mener jeg!
Jaja, klubber skal lære osv, det Ernst har gjort etter han overtok viser at han mener alvor.
Tror ikke Morten Hæstad, Jesper osv får like fete kontrakter ved neste signering, dersom de får lov til å fortsette...

Ole Gilboe Hermansen
24-11-2009, 17:31
Hadde ikke gjort noe om de kjendisene med penger vi har som supportere hadde bidratt med penger til klubben.

Besserwisser
24-11-2009, 18:30
Kommunen valgte å sette foten ned, helt allright! Det som skjer nå er at Ernst finner kapital ute i det åpne markedet, det kan bli til dårlige betingelser, men ingen garanti for det. Verste utfall er at Ernst dekker det selv, stiller med egne midler (gjennom investoren).

Kan jo også være at de ikke gidder noe mer, og dermed slår klubben konk. Da tenker jeg det er et par lokalpolitikere som skal få noe å kose seg med.

Startgass
24-11-2009, 23:36
Raavnaas har bidratt med 40 millioner. 12 millioner bare i år.
Hva har du bidratt med????

Hva har jeg bidratt med?,Nei for jeg har jo ikke betallt flere tusen til Start de siste årene,som koster 100,- mer en det burde,da tenker jeg spesielt på billetter!Du vil sikkert ha listen på alt det jeg har kjøpt på Sør Arena fra stadioen ble åpnet?

Alladin Sane
24-11-2009, 23:44
Sier seg selv at mannen tydeligvis lærte noe forrige gang og med han får vi nye visjoner igjen. Heller en mann med visjoner og bredt kontaktnett enn en traust bank...

En traust bank var nå i hvert fall en garanti mot konkurs og lisensproblemer.

Må si jeg er litt skeptisk. Ravnås har vel ikke mange kronene selv, og hvilke garantier har vi for at han kan hente inn penger utenfra uten å måtte akseptere skyhøy rente, salg av spillerandeler og annet som svekker klubbens fremtidige konkurranseevne?

All ære til Ravnås som åpenbart har et stort hjerte for klubben. Men vi må da kunne forvente at en klubbeier har midler eller evner til å heve klubben til posisjonen den fortjener ut fra objektive ressursmål? Om ikke Ravnås kan bidra med annet enn å betale litt gammel moro og refinansiere eksisterende lån for å hente inn nødvendig likviditet, hadde det vel vært mye bedre å la banken ta regningen? Den har da i hvert fall dekning. Og var livredd for å foreta seg noe som kunne føre til dårlig PR hos potensielle kunder i Vest-Agder.

Hva skal Start med en fattig onkel?

Stig Hornnes
24-11-2009, 23:47
Ja, hva er det med Cultiva? De har vel finansiert store deler av "Kilden" som vel koster 1.5 Milliard eller noe?? Med den summer kunne vi bygget Norges nye landslagsarena, samt hentet 5-10 toppspillere til Start..
Istedet skal pengene brukes på et bygg der langt mindre mennesker er interessert i...

Forstå det den som kan!

Jeg er glad ikke Cultiva tenker som deg. Makan til sløsing av offentlige midler! Start er en komersiell virksomhet som må lære seg spillereglene i markedet heller enn at det offentlige skal kaste penger i dass.

Startgass
24-11-2009, 23:50
Om alle som bor i Vest-Agder hadde gitt 10kr så hadde Start fått nærme 2M,da er det 4M som trengs å betales,og om du tenker at 1/10 av disse har følese for klubben,og betaler mer så kan Start få fort 2,5M.Men vi må jo ta minus,så Start ville som ca fått 1M og sikkert mer så om vi plusser på noen som bare gir for å gir så får fort Start 1,5M

om man ser på Aust-Agder og alle hadde betalt 10kr så hadde Start fått i overkanten av 1M og 1/12 av disse hadde noe fordel til Start så kunne beløpet sikkert vært 1,4M og om man tenker at noen totalt ikke vil gi 1kr til Start så kunne beløpet igjen ligget rundt 1M.

1,5M+1M=2,5M

6M-2,5M= 3,5M

Nå vet jo ikke jeg om dette er noe realistiske tall,men tror Start vertfall fått
2M til sammen fra alle folk i Agder,men det bor jo Startfans i helle Norge,bla. Oslo,Rogaland osv,osv.....

Reservesamen
25-11-2009, 00:05
genialt......

Startgass
25-11-2009, 00:16
genialt......

Åja :P
Men du er jo ikke positiv,bedre en at Start skal slite med å nedbetalte 5-6M om 17 måneder til?

Diamond
25-11-2009, 00:21
En traust bank var nå i hvert fall en garanti mot konkurs og lisensproblemer.

Må si jeg er litt skeptisk. Ravnås har vel ikke mange kronene selv, og hvilke garantier har vi for at han kan hente inn penger utenfra uten å måtte akseptere skyhøy rente, salg av spillerandeler og annet som svekker klubbens fremtidige konkurranseevne?

All ære til Ravnås som åpenbart har et stort hjerte for klubben. Men vi må da kunne forvente at en klubbeier har midler eller evner til å heve klubben til posisjonen den fortjener ut fra objektive ressursmål? Om ikke Ravnås kan bidra med annet enn å betale litt gammel moro og refinansiere eksisterende lån for å hente inn nødvendig likviditet, hadde det vel vært mye bedre å la banken ta regningen? Den har da i hvert fall dekning. Og var livredd for å foreta seg noe som kunne føre til dårlig PR hos potensielle kunder i Vest-Agder.

Hva skal Start med en fattig onkel?

Ikke enig! Ernst overtok med garanterier for at han hadde nok midler til å drifte klubben. Det har han med Edwin Austbø som er god for flere hundre millioner.. Ernst henvendte seg naturlig nok til kommunen først, for å se om de kunne Start et rimelig lån. Når ikke det er mulig, går han ut i markedet, blir renten/betingelsene for drøye, låner han de av Edwin... Garantert!

Når det gjelder å fortsette med banken som eier, er helt klart ikke det noe god løsning. Da hadde vi en styreleder som hadde nok med bankjobben sin, vi hadde en administrerende direktør som var mer opptatt av å være snill, komme i balanse (med ord) og generelt skape et hyggelig miljø nede på Sør-Arena. Under han satt Svein Mathisen som fikk fritt spillerom, skjelte ut media, sponsorer, publikum som svikter osv... Gjør i tillegg håpløse ting som å gi skyhøye spillerlønninger til Jesper, Morten, Christer i en periode der Jan Oddvar sier Start skal spare...Kan fortsette i evigheter, selger Annan fordi klubben mangler penger og kjøper uka etter Bruer for 1 mill mindre... Kan også nevne trenerjakten i fjor, salget av Ygor som var verdt null i Jan Oddvars øyne den ene dagen og 10 neste...

Nå har vi fått inn Ernst, som har klare linjer på hvordan ting skal gjøres og da blir det sånn. Ut er Jan Oddvar gått og inn har vi fått en kjempekar! Han er selger av dimensjoner og vil garantert bidra til økt sponsorinntekter,økt interesse øst fra tror jeg også kommer! Kan garantere at Matta ikke får herje som han vil nå, dersom han prøver, vil han nok være en av de første som forsvinner ut portene.
Skal også nevnes at Hovstad går ned et par millioner i lønn, det viser at han virkelig vil ha denne jobben. Ernst og Hovstad vil på sikt føre Start til topps tror jeg, men gi de 1-2 år på å ordne opp. La de vise at Start kan gå i balanse, så vil troen øke. De har også ansatt en skikkelig selger til å håndtere sesongkortene, dette er en mann som ikke tar nei for et nei, og har lang erfaring med å få et nei til å bli et ja!

Kort sagt, med Ernst bak roret er tiden for tullinger og uskolerte folk ute!
Nå er det alvor og daukjøttet (spillerutviklere, fysioterapeuter, fysiske trenere, folk i markedsavdelingen som selger dårlig) er sendt ut som slakt! Tipper flere havner under kniven dersom de ikke prestererer, nok er nok.
Den kverulante kan sikkert mene Start hadde trengt de, men når de blir sparket/bedt om å gå eller går selv og ikke blir erstattet, har vi ikke bruk for de! Så enkelt er det!

Så hva skal Start med en fattig onkel som har store visjoner, som får dyktige folk med seg på dårlige betingelser og i tillegg har en rik investor i ryggen? Tja... vet ikke helt jeg.. Kanskje prøve å skape et topplag?

REBell
25-11-2009, 00:39
Tid mottok de 20 mill? Det var ikke kjent for meg, men absolutt en sum å være stolt av! Jeg vet godt hva Cultiva er og hva det står for.. Årsaken til jeg ikke har sansen for de er vel i hovedak deres lille bidrag til Quart. Når de støtter trekkspillfestival etc...

Nytt fotballstadion - naturgress
Sammendrag:

Styret i Cultiva har forutsatt en overføring av 20 millioner kroner til Start fordelt på 2005
og 2006. Det ble forutsatt kunstgressdekke. Styret i Cultiva vedtok kontrakten med Start
den 6.juli 2005.
Start har deretter bedt om at forpliktelsen til å legge kunstgress oppheves.
Bystyret vedtok den 26.april 2006” Det godkjennes at Start legger naturgress på de
vilkår som fremgår av saken.” Det vises til vedlagte saksfremlegg fra rådmannen til
bystyret med tilhørende vedlegg.
Ut fra foreliggende situasjon anbefales at den foreliggende avtale mellom Start og Cultiva
endres til at kunstgress kan aksepteres som banedekke.

Forslag til vedtak:
Foreliggende avtale mellom Start og Cultiva endres til at kunstgress også kan aksepteres
som banedekke.

Erling Valvik
Adm.dir.

REBell
25-11-2009, 00:41
Og her er hele avtalen:

http://www.cultiva.no/filer/saker060705/3605.pdf

Neon
25-11-2009, 00:58
Hva har jeg bidratt med?,Nei for jeg har jo ikke betallt flere tusen til Start de siste årene,som koster 100,- mer en det burde,da tenker jeg spesielt på billetter!Du vil sikkert ha listen på alt det jeg har kjøpt på Sør Arena fra stadioen ble åpnet?

Herregud da...! Du sier jo at Ravnaas ikke har bidratt! Å Han har spyttet inn over 40 mill.
Men du som har brukt et par tusenlapper, har bidratt så mye mer?

For en tankegang....

Diamond
25-11-2009, 01:03
Og her er hele avtalen:

http://www.cultiva.no/filer/saker060705/3605.pdf

He he,var ikke det at jeg ikke trodde deg. Men kjempe at du viser til avtalen. Helt klart et veldig bidrag og bra. Men er ikke dermed sagt at de bør lukke døren for Start. Er et av Sørlandets største merkevarer...

Men men, vil de ikke gi penger, får Start klare seg selv. Noe de gjør!

Besserwisser
25-11-2009, 12:14
Og der er det klart at vi kanskje konker...

Får faen meg håpe at lånet kommer nå da

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article156292.ece

Krs
25-11-2009, 12:27
Tviler desv. på at lånet kommer.

Skal vi kunne drifte skuta ut året, må eksterne investorer på banen.

Ravnås hadde jo med seg en ny allerede da han overtok.

kaptein
25-11-2009, 12:30
Det er vel små sjanser for at det går mot konkurs. Ravnås svartmaler selvfølgelig situasjonen i brevet til politikerne. Han skaffer nødvendige penger på andre måter det er jeg sikker på. Skulle alle muligheter for penger være borte så selger han bare anndeler i Goodson og Bola vips så er 6 mill i boks.
Men det beste er jo selvfølgelig at kommunen går inn med lån på gunstige premisser.

Besserwisser
25-11-2009, 12:40
Det at man kan selge Bolanos, Mads og Goodson er selvfølgelig en mulighet. Men det betinger jo også at det finnes noen kjøpere til disse spillerne - og det tviler jeg faktisk litt på at dte er. annet enn kanskje RBK-goodson etterson demidov ser ut til å være på vei bort.

Når det gjelder nye investorer tror jeg bare vi kan glemme den tanken. Da hadde de vært her for lenge siden.

Ole Gilboe Hermansen
25-11-2009, 12:51
Ordner sikkert. Er kanskje dette som skal til å vekke pengesterke som er glad i Start. Har i hverfall vekket Wilhelmsen som vil bidra pm nødvendig og oppfordrer alle med hjerte i klubben til det. Ingen dum ide.

Besserwisser
25-11-2009, 13:04
Føler meg ikke så sikker som deg Gilboe, men håper jammen meg du har rett.

REBell
25-11-2009, 13:36
Dette er ikke noe personlig på noen måte, men agderposten hadde igår en lengre sak. I forbindelse med lisenssaken mener jeg det er aktuelt og limer derfor inn artikkelen:

Pantsatte huset for 20 mill.

Sparebanken Sør sa Ernst Ravnaas kom med kapital og kompetanse da han overtok Start. Den samme Ravnaas har 0 i formue, pantsatt eiendommen sin for 20 millioner – og i løpet av drøye tre måneder lånt nesten 2,4 millioner for å kjøpe tre biler.
Pål Yngve Berg pybe@agderposten.no 37 00 37 00
24. November 2009 16:22 - Sist oppdatert: 24. November 2009 19:35

54-åringen overtok betydelig gjeld og elendige regnskapstall fra banken 24. juni.

Start-selskapene skylder samlet 69 millioner til Sparebanken Sør og 40 millioner til Kristiansand kommune. Start Stadion AS har også en uoppgjort fordring på 34 millioner til Start Toppfotball AS. I tillegg trues klubben av et mulig momskrav på bortimot 10 millioner.

Politikerne i Kristiansand skal i morgen avgjøre om de skal yte et lån på 6 millioner for å redde Start Toppfotball fra likviditetskrisen.

Klubben trenger ifølge fungerende direktør fem millioner for å komme seg helskinnet gjennom 2009.

Styrtrik?

Se og Hør skrev nylig at sangstjernen Sissel Kyrkjebø og Ernst Ravnaas er blitt et par, og omtalte samtidig Start-eieren som styrtrik.

Det er imidlertid høyst uklart hvor mye penger Ravnaas egentlig har. Opplysninger fra ulike offentlige registre avdekker at Ravnaas trolig er høyt belånt. I ni måneder i 2007 og 2008 hadde han pantsatt boligen sin i Asker for 31,4 millioner kroner.

Årets ferske likningstall forteller at Ravnaas hadde 0 i nettoinntekt, 0 i formue og betalte 341.000 kroner i skatt i 2008. Mye tyder på at skatteadvokaten har kunnet føre opp fradrag som for eksempel store renteutgifter.

Tallene er veldig ned fra 2007. Da hadde Ravnaas 5.226.627 i nettoinntekt og betalte 1.568.836 i skatt. Formuen var lik null.

Det må understrekes at pantebeløpet slett ikke behøver å være identisk med lånets størrelse. Men det angir hvor mye bankene kan ha lånt ut til Start-eieren ved å ta eiendommen hans som sikkerhet. I sitt nettmøte i Fædrelandsvennen sist torsdag klaget Ravnaas over at det er tøft å få tak i penger «der ute» nå.

To Mercedeser

11. mai 2007 tinglyste SEB Privatbanken et pant på 17,1 millioner i boligen hans Skonnerten 7 i Asker. Nordea hadde samtidig pant i eiendommen på 14,3 millioner, men dette ble slettet 15. februar 2008

Ett snaut år etter går Ravnaas igjen til Nordea og ber om lån. 29. januar 2009 blir et nytt pant på boligen tinglyst. Nordea-pantet er denne gangen på 2,8 millioner.

Drøye fire måneder senere, den 24. juni: Ernst Ravnaas overtar Start. Avtalen er konfidensiell. Sparebanken Sør sier på en pressekonferanse dagen etter at Ravnaas kommer i spissen for kapital og kompetanse. Budskapet er det samme i pressemeldingen.

Samlet har to ulike kredittinstitusjoner på dette tidspunkt pant i den nye Start-eierens bolig på 19,9 millioner.

Om denne summen representerer eiendommens virkelige verdi, vet vi ikke. Ravnaas kjøpte den for 7,5 millioner i oktober 1998. Eiendommer i samme gate er de siste tre årene blitt omsatt for mellom 9,8 og 17 millioner. Den dyreste hadde strandlinje. Det har ikke Ravnaas.

Han har heller ikke gjort større byggearbeider som krever en søkeprosess de siste ni årene.

Også på veien ruller pengene fort. Ernst Ravnaas har lånt nesten 2,4 millioner til biler det siste halve året.

* 11. juni, 13 dager før han overtar Start, kjøper 54-åringen en Mercedes. Hva slags modell sier registeret ingenting om. Santander Consumer Bank AS har tatt salgspant i bilen for 756.790 kroner.

* 7. september er det Møller Bilfinans AS' tur til å finansiere Ravnaas' bilkjøp. Denne gangen dreier det seg om en bil av merket Volkswagen, og kredittselskapet tinglyser salgspant på 242.850 kroner.

* 28. september handler Ravnaas på ny. Valget faller på Mercedes enda en gang. Santander Consumer Bank AS har tinglyst et salgspant i denne bilen på 1.358.990 kroner som sikkerhet for innkjøpslånet, som det heter i Brønnøysundregistrene.

Så å si midt imellom de to siste bilkjøpene, den 16. september, møter Ernst Ravnaas kommunetoppene i Kristiansand, rådmann Tor Sommerseth og økonomidirektør Terje Fjellvang.

Igjen handler det om lån. Han ber om 6 millioner til Start Toppfotball AS, et selskap han i all hemmelighet overtok for 1 krone av Sparebanken Sør.

Mystisk bakmann

Ernst Ravnaas har siden sin gjeninntreden fortalt at han har tilført driften i Start Toppfotball rundt 12 millioner. Agderposten har tidligere i høst avslørt investoren Edvin Austbø som mystisk bakmann og en slags pengeinnskyter.

Men Austbø trer aldri frem. Vi har i flere måneder forsøkt å få kontakt med ham. Han tar aldri telefonen. Vi vet han har mottatt e-post fra oss. Han svarer ikke.

Den mediesky investoren vil overhodet ikke si noe om sin rolle i Start-kulissene. Om han i det hele tatt er der lenger.

Navnet hans dukker bare opp i Dagens Næringsliv i forbindelse med salg av Tandberg-aksjer til den amerikanske IT-giganten Cisco. Han skal ha tjent kjappe og store penger på handelen. Heller ikke dette kommenterer Austbø.

I pengemiljøet omtales investoren som lite risikovillig og en som holder godt på millionene. Overfor Agderposten hevdes det nå at Austbø har satt foten ned overfor Ravnaas. Dette er imidlertid en påstand som ikke er bekreftet.

Sommerseth og Fjellvang går etter hvert inn for at Ravnaas skal få 4 millioner i lån ganske umiddelbart om politikerne følger innstillingen deres.

Kommunetoppene stiller imidlertid et krav før resten utbetales: Start-eieren må selv tilføre driften 5 millioner i ny egenkapital innen 31. mars neste år.

Det lover Ravnaas.

De siste kommunale millionene skal komme 1. april, når Ravnaas-pengene etter avtalen skal være der. I låneavtalen med kommunen heter det at disse pengene skal komme på plass ved spillersalg, emisjon - eller egne innskutte midler.

PS! Ernst Ravnaas eier halvparten av Gaustatoppen Eiendom AS. Formålet er å investere, forvalte og utvikle eiendom. Selskapet har både gjeld og en del verdier. Selskapet hadde 16,5 millioner i driftsinntekter i fjor. Overskuddet før skatt var 4,1 millioner. En kikk i regnskapene forteller at det ikke er tatt ut utbytte siden det ble etablert i 2006.

Kilder: Brønnøysundregistrene, Statens kartverk, Skatteetaten, Asker kommune, ravninfo.no og eiendomsbasen til Asker og Bærums Budstikke.

http://www.agderposten.no/article/20091124/LOKAL8/711249976/1021/FORSIDEN

DayWalker
25-11-2009, 15:22
Ganske tankevekkende lesning det der.

Alladin Sane
25-11-2009, 15:30
Så hva skal Start med en fattig onkel som har store visjoner, som får dyktige folk med seg på dårlige betingelser og i tillegg har en rik investor i ryggen? Tja... vet ikke helt jeg.. Kanskje prøve å skape et topplag?

Nåvel.

Mitt poeng er at Sparebanken Sør ville vært en garanti for Starts eksistens. Pr idag rangerer jeg eksistens høyere enn visjoner.

Jeg finner det underlig at et samlet forum hyller Ravnås som redningsmann, når det eneste han går til valg på er plastikkdekke, halvert budsjett og konkurstrussel. Enhver idiot kan betale krona Start koster, men man må da kunne forvente og kreve at en ekstern investor som kjøper en fotballklubb har tilgang til egenkapital for å sikre driften mer enn første uka.

Og det er nå engang slik at Ernst Ravnås forrige forsøk på å skape et topplag var en fullstendig katastrofe både sportslig og økonomisk.

Besserwisser
25-11-2009, 15:35
Enhver idiot kan betale krona Start koster, men man må da kunne forvente og kreve at en ekstern investor som kjøper en fotballklubb har tilgang til egenkapital for å sikre driften mer enn første uka.

Nuvel, det stemmer ikke helt. Sparebanken Sør hadde garantert ikke solgt den til meg for 1 kr, og neppe til deg heller. Når et selskap er på dunken setter man en symbolsk sum mot at personen som overtar stiller med bankgarantier. Det er da ingen her som virkelig tror at han kjøpte Start for 1 kr? Det er bare en måte media tabloidiserer saken på. I virkeligheten har han sikkert stilt 12 mill. i likviditet samt stil garantier for hvordan resten av gjelden til kreditorene skal nedbetales over tid.

Diamond
25-11-2009, 15:35
Ganske tankevekkende lesning det der.

Fin artikkel du viser til her. Men igjen tror jeg det ikke er noe poeng i å bli dramatiske. Ernst er muligens det beste advokaten innenfor skatt i dette landet, så det sier seg selv at han klarer minimimere sin ligningsverdi til det ytterste... Videre er det smart å pansette og belåne, dersom man har likviderer til å betjene det, blir mindre skatt av det...

Så tror ikke det er så mye å tenke på. Edwin trekker seg? Må dere ikke sluke alt dere leser, er jo ikke bekreftet fra noe hold og er typisk en mediasak som skal overdramatisere. Fyren trekker seg da ikke etter bare noen måneder, er ingen lotto millionær! Vi snakker her om profesjonelle folk som skal skape et vinnerlag for Start og de vet at det vil koste.. For å minimimere kostnaden, prøver de seg med kommunen først.

Får de tommelen ned, ordner Ernst opp gjerne med hjelp fra andre, menigheden, wilhelmsen og vips har han fått et økt engasjement, noe han virkelig ønsket!

Diamond
25-11-2009, 15:47
Nåvel.

Mitt poeng er at Sparebanken Sør ville vært en garanti for Starts eksistens. Pr idag rangerer jeg eksistens høyere enn visjoner.

Jeg finner det underlig at et samlet forum hyller Ravnås som redningsmann, når det eneste han går til valg på er plastikkdekke, halvert budsjett og konkurstrussel. Enhver idiot kan betale krona Start koster, men man må da kunne forvente og kreve at en ekstern investor som kjøper en fotballklubb har tilgang til egenkapital for å sikre driften mer enn første uka.

Og det er nå engang slik at Ernst Ravnås forrige forsøk på å skape et topplag var en fullstendig katastrofe både sportslig og økonomisk.

Jeg er veldig uenig med deg. Ernst vil ha inn kunstgress av mange årsaker, sparte kostnader knyttet til vedlikehold, større muligheter for utleie til andre klubber eks Donn... Eksistensen til Start er sikker, og med på kjøpet får vi visjoner.

Sist gang Ernst ville skape topplag ble det ikke akkurat sportslig krise, han overtok i spann med Soler et nyopprykket elite lag, som var i økonomisk krise og måtte kutte i mye. Laget rykket selvsagt ned, og de startet operasjonen veien tilbake: Fikk frem fantastiske spillere og en entusiasme jeg ikke har opplevd denne byen før. Kan nevne seriesesølv og 6 plass i 2005 og 2006. Det er historisk bra resultater! Så var det slik at Soler styrte i bunn og grunn det sportslige, og Ernst jobbet med stadion. Han fikk Sør-Arena, bedre enn gamle stadion det vel?

Når det er sagt, gjorde Soler to stygge feil, ansatte Bjørnebye og Svein Mathisen! Hadde han valgt klokere, hadde start ikke rykket ned i 2007 og den økonomsiske situasjonen vært bedre...

Når du kritiserer Ernst for at han vil redusere budsjettet, synes du det er riktig at spillere som ikke presterer har opp mot millionlønn? Synes du det er riktig at spillerutviklere som ikke får frem gode nok spillere skal beholde jobben, fordi det ser bra ut å ha? Synes du Start virkelig trenger eks antall fysioterapeuter og fysisk trener? Kan ikke hovedtreneren ha ansvaret for den fysiske biten, burde ikke en trener ha kunnskap om det? Er det for mye forlangt at en trener som tjener 1-2 mill, jobber 8-10 timer om dagen? Jeg mener ikke det....

Kutt, kutt og kutt, så får de heller belønnes når resultatene kommer!

Stig Hornnes
25-11-2009, 15:48
Nåvel.

Eksistens er definitivt viktigere enn visjoner slik situasjonen er nå. Derfor var det også frusterende å se hvor misfornøyde mange her inne var med inntredenen til Sparebanken Sør. Når det gjelder Ravnaas må jeg innrømme at hele opplegget hans virker mer og mer skralt og lite gjennomtenkt. Får håpe det handler mest om skremselspropaganda enn noe annet, men det er likevel bekymringsfullt.

Ellers må jeg si at tålmodigheten er slutt. Nå MÅ klubben vise at de kan gå i balanse neste år.

Startgass
25-11-2009, 18:58
Herregud da...! Du sier jo at Ravnaas ikke har bidratt! Å Han har spyttet inn over 40 mill.
Men du som har brukt et par tusenlapper, har bidratt så mye mer?

For en tankegang....

Kanskje han har bidratt med mange penger!Men han har jo ikke gjort Start til et bedre økonomisk lag,har aldri hørt om noe mer feigere å selge til Sparebanken Sør sånn at de må betale helle dritten,så kjøpe tilbake Start for 1kr.Og det siste så må han til kommunen for å tigge etter penger,som aldri blir betalt tilbake er jo godt gjort,noe som gjør Start enda svakere økonomisk.

Om jeg skal tippe så er vell 50% av pengene han har gitt til Start vært på lån.
Skal Start noen gang skal bli gode økonomisk så trenger Start en eier som har god egenkapital og kan gi penger til klubben når det trengs,ikke lån.

Et par tusenlapper er mye i forhold til hva andre sikkert har brukt.

Takk Kristiansand kommune for at Start var i TL 09!

Besserwisser
25-11-2009, 19:14
Startgass - deg er det rett og slett ingen vits i å diskutere med for du er ikke bare på feil vidder, men i en geografi jeg ikke aner konturene av.

Alladin Sane
25-11-2009, 19:14
Kan nevne seriesesølv og 6 plass i 2005 og 2006. Det er historisk bra resultater!

Da kan du vel også nevne 2002 og 2003. Henholdsvis tidenes dårlige sesong gjennomført av noe norsk eliteserielag noensinne og 9.plass i adecco, Starts overlegent svakeste sesong på 40(?) år. Av Ravnås 7 sesonger i Start, var 3 som adeccolligalag, 2 endte med nedrykk fra eliten. Det er vel ingen suksesshistorie når man overtar et eliteserielag og pumper inn millioner.

Uansett. Jeg kritiserer ikke Ravnås for budsjettkutt. Jeg spør hva Ravnås har tilført Start som ny eier. Foreløpig ser det bare ut som om han har tilført klubben økt sannsynlighet for å miste profflisensen. Budsjettkuttene du er så begeistret for, ville nok også Sparebanken Sør banket gjennom.

Besserwisser
25-11-2009, 19:19
Men var det noen gang aktuelt for banken å fortsette da?

Slik jeg har forstått det var de sjeleglade for å komme ut med kjempetap.

Neon
25-11-2009, 19:20
Kanskje han har bidratt med mange penger!Men han har jo ikke gjort Start til et bedre økonomisk lag,har aldri hørt om noe mer feigere å selge til Sparebanken Sør sånn at de må betale helle dritten,så kjøpe tilbake Start for 1kr.Og det siste så må han til kommunen for å tigge etter penger,som aldri blir betalt tilbake er jo godt gjort,noe som gjør Start enda svakere økonomisk.

Om jeg skal tippe så er vell 50% av pengene han har gitt til Start vært på lån.
Skal Start noen gang skal bli gode økonomisk så trenger Start en eier som har god egenkapital og kan gi penger til klubben når det trengs,ikke lån.

Et par tusenlapper er mye i forhold til hva andre sikkert har brukt.

Takk Kristiansand kommune for at Start var i TL 09!

Sorry, men kan ikke annet enn å le.

Alf Qaida
25-11-2009, 19:56
Har ikkje hans tidligere kompanjonger, Torgeir Stensrud og Trond Kristoffersen, noen penger gjemt under madrassen??

kaptein
25-11-2009, 20:43
Siden det trues med konkurs så får jeg vente litt til med å betale sesongkortet. Men er rimelig sikker på at dette har de kontroll på.

beng222
25-11-2009, 20:59
Til Startgass.

Du har et stort engasjement for Start og det er bra. Etter å ha lest en del av innleggene her inne så tror jeg at du ikke kan være stort eldre enn i begynnelsen av tenårene.

Du bommer grovt i ditt tidligere innlegg i denne tråden, og det er mange faktafeil som gjør at konklusjonen din blir helt feil.

Så til slutt en liten oppfordring til oss andre. Når det er så tydelig at en debatant er veldig ung, så bør vi heller veilede enn å latterliggjøre. Min sti er heller ikke ren der.

Neon
25-11-2009, 21:12
Da har start-saken begynt: http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article721653.ece

Kleppe forslår at start inngår forhandlinger med Cultiva

Neon
25-11-2009, 21:28
Også Utsogn (FRP), vil at Cultiva skal inkluderes.

Diamond
25-11-2009, 21:31
Da kan du vel også nevne 2002 og 2003. Henholdsvis tidenes dårlige sesong gjennomført av noe norsk eliteserielag noensinne og 9.plass i adecco, Starts overlegent svakeste sesong på 40(?) år. Av Ravnås 7 sesonger i Start, var 3 som adeccolligalag, 2 endte med nedrykk fra eliten. Det er vel ingen suksesshistorie når man overtar et eliteserielag og pumper inn millioner.

Uansett. Jeg kritiserer ikke Ravnås for budsjettkutt. Jeg spør hva Ravnås har tilført Start som ny eier. Foreløpig ser det bare ut som om han har tilført klubben økt sannsynlighet for å miste profflisensen. Budsjettkuttene du er så begeistret for, ville nok også Sparebanken Sør banket gjennom.

Alladin da, du forstår vel at det tar tid å bygge opp et lag? Selv om Ravnaas skal ha liten del av æren/kritikken for det sportslige, da Soler styrte det i all hovedsak! De overtok før sesongen 2002 og det var en økonomisk i ruiner, og spillere med lavt nivå. 2003 begynte de på skratch, fikk opp mange gode talenter og 2004-2006 var bra sesonger, 07 katastorfe, og 08 opprykk igjen...
Resultat har vi Sør-Arena kjempeflott arena, bedre enn å spille i Stavanger vel?

Er du så sikker på Sparebanken sør ville banket gjennom kuttene? Aasen hadde lite makt, samme hadde Skisland. Det ble jo ansatt en mediesjef for å avlaste Matta, samtidig som spillerne fikk økte lønninger i perioden de skulle spare...

Jegers
25-11-2009, 21:43
Det blir ikke noe lån fra kommunen, så nå får man prøve seg hos Cultiva, eller finne andre løsninger.

Neon
25-11-2009, 21:45
Ser ut som forslaget blir nedstemt i bystyret. Cultiva blir stadig nevnt.

Den nye styrelederen for Cultiva-stiftelsen Ansgar Gabrielsen vil prioritere idrettsanlegg istedet for kunstnere og festivaler.

http://nrk.no/nyheter/kultur/1.6882541

Startgass
25-11-2009, 21:52
Sorry, men kan ikke annet enn å le.

Så fint :) fint å høre at noen syns jeg er morsom :icon_razz: Nå syns ikke jeg du er så mye til å le av.Ellers så kunne du hatt den kommentaren for deg selv.

-Besserwisser skjønner heller ikke deg,alle er forskjellige:) og det kan vi være glade for.

Håper virkelig ikke Kristiansand Kommune gir Start lån.Start burde klare dette selv,og forhåpentligvis så selger Ravnaas.

Clicker
25-11-2009, 21:57
Herlighet så mange ubrukelige politikere det finnes rundt omkring. Får helt vondt av alt det idiotiske enkelte får seg til å si.

Roy_Keane
25-11-2009, 22:02
nei fra bystyret 30 mot 23 stemmer.... faen, hva skjer nå...

Clicker
25-11-2009, 22:02
Da har politikerne sagt nei til lånet.. Blir med andre ord en svært spennende tid fremover.

stallis
25-11-2009, 22:03
23 stemte for å gi lån til Start, 30 stemte mot.

Kronerulling neste?

mr.leipsland
25-11-2009, 22:05
Vesentlig å få med at de stemte for å sende oppfordring til Cultiva om å gå i forhandlinger om lån.

Jegers
25-11-2009, 22:05
Søk om lån fra Cultiva, sporenstreks.

Neon
25-11-2009, 22:06
La oss supportere få lov til å kjøpe andeler i klubben. Dette er blitt gjort blant flere toppklubber i Europa. Deriblant Barcelona

Startgass
25-11-2009, 22:07
La oss supportere få lov til å kjøpe andeler i klubben. Dette er blitt gjort blant flere toppklubber i Europa. Deriblant Barcelona

Første og sikkert siste gang jeg er enig med deg!

Bedreviter
25-11-2009, 22:41

Klubben har vel vært medlemseid helt siden da startet i 1899, og eierskapet handler om medlemskontigent (150€ i året), ikke kjøp av en bestemt andel. Blir vel vanskeligere å få dette i gang med en allerede etablert klubb, pluss at det er begrenset hvor mange medlemmer man får som er villige til å betale f.eks 2000kr i året når fordelene begrenser seg til forkjøpsrett på sesongkort og liten rabatt på billetter samt stemmerett ved valg av klubbstyre/president og man ikke kan selge seg ut og få profitt eller pengene tilbake.

La oss være veldig optimistiske og si at det finnes 2000 Start-fans som er villige til å betale 2000kr årlig for noe liknende, da har man en årlig inntekt på 4 millioner fra denne eierskapsmodellen, noe som nok blir mindre enn det Start trenger. Og det er nok mer realistisk at det kanskje er noen få hundre som ville betalt 1-2000kr i året for å få lov til å stemme over klubbstyre samt visse fordeler angående sesongkort/billetter.

stallis
25-11-2009, 23:25
Å med 160 000 medlemmer så blir det 24 mill Euro i medlemskontingent, vi kan nok fortsette å drømme :)

Besserwisser
25-11-2009, 23:41
Som jeg fryktet. Da blir det kanskje brannsalg av spillere i tiden som kommer. Snakk om å selge høns i øspøsende regnvær.

Millonarios
26-11-2009, 00:36
Kristiansand by klarte å rive ned Quart-festivalen (all ære til Arild Buli!). Skal man gjøre det samme med Start?

Bedreviter
26-11-2009, 01:25
Kristiansand by klarte å rive ned Quart-festivalen (all ære til Arild Buli!). Skal man gjøre det samme med Start?

De bookerne som hadde Knutsen & Ludvigsen som headlinere i 2007, og Buli som var totalt virkelighetsfjern når det gjaldt budsjett/inntjeningspotensiale i 2009 må ta en del av æren også. Kommunen har nok viktigere saker å prioritere fremfor å bruke 10 millioner årlig på en 5-dagers festival. Hvor mye er det vanlig at lokale myndigheter sponser slike arrangement med?

Ole Gilboe Hermansen
26-11-2009, 01:33
Ja så gikk det som det måtte gå. Ingen hjelp fra kommunen. Mest tåplige kommentar på møte i dag stod vel hrr Kleppe for. Den var så dum at jeg ikke vil gjenngi den.
Vel, nå må de med penger til overs våkne og trå støttene til. Wilhelmsen har allerede flagget et synstpunkt. La oss håpe at han kan bidre med penger. Og hva med kjendissupportere som f.eks Terje Formo,Rune Andersen, Trond Moi. De kan kanskje bidra? Eller kanskje kan club 21, Riulfsen,Rassumsen-familien og eventulet Uggland, komme med penger. En ting er sikkert og det er at om det trengs kan jeg bidra med litt penger.

Diamond
26-11-2009, 03:43
Ja så gikk det som det måtte gå. Ingen hjelp fra kommunen. Mest tåplige kommentar på møte i dag stod vel hrr Kleppe for. Den var så dum at jeg ikke vil gjenngi den.
Vel, nå må de med penger til overs våkne og trå støttene til. Wilhelmsen har allerede flagget et synstpunkt. La oss håpe at han kan bidre med penger. Og hva med kjendissupportere som f.eks Terje Formo,Rune Andersen, Trond Moi. De kan kanskje bidra? Eller kanskje kan club 21, Riulfsen,Rassumsen-familien og eventulet Uggland, komme med penger. En ting er sikkert og det er at om det trengs kan jeg bidra med litt penger.

Det som også er en mulighet er lønnskutt, da blir det mindre å betale!
Synes et kutt på minimum 5-10 prosent er på sin plass. Kan også kuttes på utenlandsreiser.

Bidrag kommer, ingen grunn til panikk!

Stig Hornnes
26-11-2009, 08:38

Kommunen har hjulpet Start ut av kriser før. Rotet Start sliter med nå er ene og alene klubbens eget rot.

REBell
26-11-2009, 10:26
Bidrag kommer, ingen grunn til panikk!

Med tanke på at ikstart.no ikke har skrevet et ord om denne krisen kan vi vel slå fast at den er medieskapt :)

kaptein
26-11-2009, 10:53
kan tenke at sesongkortsalget går stykende nå i disse førjulstider. Er ji en grei gave å gi ett sesongkort til den som har alt. Ironi selvsagt.
Jeg har bestilt sesongkort fått giroen i posten. Men det er jo dumt å betale den når Ravnås truer med konkurs.
Jeg er egentlig ikke redd for konkurs, men dette må avklares så fort som mulig. Ellers så taper klubben "sabla" mye penger i både sponsor og sesongkortsalg. Ingen gidder vel bruke penger på noe som kanskje går konk.

Ole Gilboe Hermansen
26-11-2009, 11:31
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article156343.ece

Siste nytt. Ernst gidder ikke mer om Culitva ikke støtter. Noen som vet når man får svar fra dem?

Besserwisser
26-11-2009, 11:48
Om dere leser brevet til Ravnaas i papirutgaven i dag kommer det klart frem hvor alvrolig dette er. Han sier at med mindre Cultiva blar opp bærer det rett til skifteretten - og det ila dager. Han sier at da han gikk inn skviste han ikke kommunens lån som han kunne ha gjort, men at kommunen etter gårsdagens avgjørelse antakelig står med to alternativer. Enten at de kjøper stadion eller at noen overtar ved å få kommunen til å avskrive lånet sitt på 40 mill. Bra jobba Høyre, demokrater og andre sulliker!

Har ikke e-versjon her så jeg får ikke lagt inn.

Roy Eriksen
26-11-2009, 11:56
Jeg vet ikke hva jeg skal si. Har betalt sesongkort 2010. Hvis den er konkurs om 1 uke. Da taper jeg kr 1800,- jaja. Jeg tviler at Cultiva vil bidra 6 mill kr.

1) Eneste er kronerulling.

2)Eller kan Start gi bort 6 % bort til oss som kjøper aksje.
6 % tilsvarer 6 mill kroner. Feks.
Når jeg bidrar kr 1 000,-. Da har jeg 0,0001 % eierskapet av Start. Bare feks.
Jeg vet ikke om de vil gjøre det.

3)Dersom er vi 6000 personer som vil gi lån til Start kr 1000 hver. Da kan de gi oss sesongkort 2011 neste gang.

lonix
26-11-2009, 12:04
Enig med du, og selge ut klubben til suporterene har vist seg og være en relativ suksess i flere klubber (f.eks. Barca og Real Madrid) kunne tenke meg at dersom menighedens 1100 Medlemmer pr. idag gir 1000NOK hver så har vi 1,1MNOK og kjøpe tja 1-2% av aksjene for og start vil være litt nermere og overleve 2009.

monsivar
26-11-2009, 12:06
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article156351.ece

Ole Gilboe Hermansen
26-11-2009, 12:11
Enig med du, og selge ut klubben til suporterene har vist seg og være en relativ suksess i flere klubber (f.eks. Barca og Real Madrid) kunne tenke meg at dersom menighedens 1100 Medlemmer pr. idag gir 1000NOK hver så har vi 1,1MNOK og kjøpe tja 1-2% av aksjene for og start vil være litt nermere og overleve 2009.

Jeg er villig om nødvendig.

lonix
26-11-2009, 12:15
Jeg er villig om nødvendig.

Du er da villig uansett ?

Jeg Eier min 1/170000 av FC Barcelona, og Føler det er på tide med en ny fotball klubb i portfoljen

Men som sagt kansje noen skulle tatt kontakt med ravnaas og fått til en ordning der vi fikk 6% av aksjene dersom vi hostet opp de 6millionene ? Det kan da ikke være noe problem og finne 6000 Mennesker som brenner for IK start i krs omegn ?

Ole Gilboe Hermansen
26-11-2009, 12:24
Du er da villig uansett ?

Jeg Eier min 1/170000 av FC Barcelona, og Føler det er på tide med en ny fotball klubb i portfoljen

Men som sagt kansje noen skulle tatt kontakt med ravnaas og fått til en ordning der vi fikk 6% av aksjene dersom vi hostet opp de 6millionene ? Det kan da ikke være noe problem og finne 6000 Mennesker som brenner for IK start i krs omegn ?

:) Helt riktig. Nå må vi som har hjerte for klubben komme med penger på bordet.

cali
26-11-2009, 12:35

HEHE, Buli kjørte quarten i dass med den mest inkompente økonomistyringen verden har sett!

Det er på tide å få av seg de gule brillene folkens! År etter år har Start budsjetert så feil som det går ann, gått på en kjempesmell, og gått til kommunen og tigget etter penger. Hvorfor i alle dager skal komunen gidde å kaste penger ned i det svarte hullet, som Start økonomisk sett er? Og hva i alle dager er det Ravnaas driver på med, vet han virkelig hva han driver med? Misforstå meg rett, jeg er Startfan, men ønsker ikke klubben skal fortsette på denne måten, skal de fortsette som en "toppklubb" må de begynne å drive økonomisk bærekraftig, og ikke komme tiggende til kommunen hver gang de totalt urealistiske budsjettene sprekker!

Besserwisser
26-11-2009, 12:42
Cali: Dette er oppgjør for gammel moro - fra da banken drev. Som Ravnaas skriver i brevet sitt i fvn i dag så ble han forespeilet helt andre budsjetter enn virkeligheten da han overtok start i sommer.

cali
26-11-2009, 13:01
Cali: Dette er oppgjør for gammel moro - fra da banken drev. Som Ravnaas skriver i brevet sitt i fvn i dag så ble han forespeilet helt andre budsjetter enn virkeligheten da han overtok start i sommer.

ok, har ikke lest dette brevet, kan hende det får meg på andre tanker i forhold til Ravnaas. Men at Start som ASA har vært på bærtur i mange år, det er det ingen som helst tvil om. Utrolig naivt og feigt å drive på denne måten som det tilsynelatende har blitt gjort, og samtidig sette lit til at komunen skal komme å rydde opp i siste liten. Skal Strart, og forsåvidt de fleste andre TL-klubber overleve, må man begynne å drive økonomisk bærekraftig. For meg virker det som at de som driver TL-klubbene ikke akkurat er de mest faglig kompetente. Det er vel ingen tvil om at norske fotballklubber ikke akkurat tjener fett, men da må også kostnadene stå i samsvar til dette

Stig Hornnes
26-11-2009, 13:12

Jeg har ikke lest brevet som er publisert i fvn. Men det er da virkelig ikke banken som står ansvarlig for gammel moro i Start! Det var Ernst Ravnaas og Erik Soler som sammen styrte Start i de årene klubben har opparbeidet seg gjelden de nå sliter med. De var skakkkjørt før det også forsåvidt, men om det er noen man ikke skal skylde på for gammel moro så er det banken!

Det jeg ikke kan fatte er hvordan Ravnaas kan ha hatt så lite oversikt over budsjettene i klubben. Da han kjøpte seg inn i klubben i vår var det under ett år etter at banken overtok fra nettop Ravnaas og Soler.

Neon
26-11-2009, 13:17
At det kun er Cultiva, som er alternatviet til Skifteretten skjønner jeg veldig lite av.
Jeg hadde trodd og håpet at Start og Ranvaas kunne åpnet for flere alternativer.
Har allerede kommet gode forlag på tiltak her inne. Det er ikke snakk om hundrevis av millioner. Om pengene kommer fra supporterene, næringslivet, eller kommunen burde være rivende likegyldig! I alle fall om alternativet er en konkurs!

Selv, likte jeg Roy Eriksen sin forslag (litt lenger opp på siden) veldig godt. Særlig forslag 2 og 3.

REBell
26-11-2009, 13:22
At det kun er Cultiva, som er alternatviet til Skifteretten skjønner jeg veldig lite av.
Jeg hadde trodd og håpet at Start og Ranvaas kunne åpnet for flere alternativer.
Har allerede kommet gode forlag på tiltak her inne. Det er ikke snakk om hundrevis av millioner. Om pengene kommer fra supporterene, næringslivet, eller kommunen burde være rivende likegyldig! I alle fall om alternativet er en konkurs!

Selv, likte jeg Roy Eriksen sin forslag (litt lenger opp på siden) veldig godt. Særlig forslag 2 og 3.

Her er vi helt på linje, jeg klarer ikke ta dette helt seriøst.
1. Spillersalg
2. Emisjon
3. Nye eiere

Det er en rekke muligheter som blant annet Lyn har gjort og prøvd seg på.
Og uansett om Ernst slår Start Toppfotball konkurs, så vil det komme mange muligheter til å redde klubben etter det.

Ole Gilboe Hermansen
26-11-2009, 13:30
Er glad vi har edrulige personner som Neon og REBell som ta saken på nivå det egentlig er.

Besserwisser
26-11-2009, 13:31
Har jeg forstått det rett er det vel snakk om 13 millioner kroner. Seks i lån og fem fra egen lomme. Så mye får vi vel neppe på spillersalg, men spørsmålet er om det er noen som er villig til å være med på en emisjon. De som vifter med 6.000 eiere her er rimelig useriøst - med mindre tanken kun er å gi bort pengene. Men kanskje om seks stykker spyttet inn en mill. hver så kunne det bli noe av.

Ole Gilboe Hermansen
26-11-2009, 13:34
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article156343.ece

Møte med Culitva er fastsatt.

En ting er sikkert, det er ikke kjedlig å være supporter av Start.

REBell
26-11-2009, 13:50
Har jeg forstått det rett er det vel snakk om 13 millioner kroner. Seks i lån og fem fra egen lomme. Så mye får vi vel neppe på spillersalg, men spørsmålet er om det er noen som er villig til å være med på en emisjon. De som vifter med 6.000 eiere her er rimelig useriøst - med mindre tanken kun er å gi bort pengene. Men kanskje om seks stykker spyttet inn en mill. hver så kunne det bli noe av.

6+5=11 mill, 6 må på plass før jul, Ernst skal spytte i 5 før 31/03-2009

Alternativ:
- Spillersalg, Bolanos, Goodsen, Stokkelien p.d.d
- Club 21 som "alltid" har vært interessert
- En "lokal" allianse med småinvestorer alla Olja Lyn

Det andre aspektet her, det er at få er interessert i å gi penger til Ernst helt uten videre. Det er ikke klubben, men Start Toppfotball AS som har problemene.

Besserwisser
26-11-2009, 13:58
Herlig regning fra min side ja - 11 skal det vel være:)

Spillersalg er jo en mulighet. Men når en kjøper vet at klubben må selge og det er i dagens marked så er det ikke mye man kan vente å få for de tre du nevner. Goodsons kontrakt har jo heller ikke så lang holdbarhet.

Godt mulig det kommer noen nye rike investorer, men jeg har vanskelig for å se hvem det skal være annet enn Club21 - da hadde de vel vist sin besøkelsestid allerede, ikke minst i sommer.

Når det gjelder Lyn så er ikke de akkurat reddet av Olja Lyn enda. Snakket nettopp med en som holder litt på med den prosessen der og han er overbevist om at de havner i skifteretten innen veldig kort tid. Han tror ikke de har sjangs til å få inn pengene når de ikke allerede har fått dem.

REBell
26-11-2009, 14:00
Herlig regning fra min side ja - 11 skal det vel være:)

Godt mulig det kommer noen nye rike investorer, men jeg har vanskelig for å se hvem det skal være annet enn Club21 - da hadde de vel vist sin besøkelsestid allerede, ikke minst i sommer.

Når det gjelder Lyn så er ikke de akkurat reddet av Olja Lyn enda. Snakket nettopp med en som holder litt på med den prosessen der og han er overbevist om at de havner i skifteretten innen veldig kort tid. Han tror ikke de har sjangs til å få inn pengene når de ikke allerede har fått dem.

Ang Lyn, sa var det prosessen, at man ikke løper til skifteretten med en gang, men at han har en lang periode å jobbe mot løsninger på.
Tror også potensialet til Start er betydelig størrre enn Lyn som er klar for adeccoen og solgt unna alle stjernene uten å komme seg ajour.

Besserwisser
26-11-2009, 14:07
Ang Lyn, sa var det prosessen, at man ikke løper til skifteretten med en gang, men at han har en lang periode å jobbe mot løsninger på.
Tror også potensialet til Start er betydelig størrre enn Lyn som er klar for adeccoen og solgt unna alle stjernene uten å komme seg ajour.

Du har nok rett i begge deler.

Potensialet for toppfotball er uten tvil større i Start enn i Lyn - det viktigste er at vi eier en egen stadion og har større publikumsapell. Lyn tror jeg er ferdig som toppklubb - burde fusjonere med skeid eller noe.

Men når det gjelder klubbene tror jeg Lyn er større enn oss tror jeg. Breddeklubben er blant de rikeste i landet og det er de som får alle inntektene fra salg på Ullevål etc. Men de skal visstnok være helt uinteressert i å redde toppklubben.

mr.leipsland
26-11-2009, 14:15
Så veldig enkelt blir det ikke å redde lisensen med nei fra Cultiva. De holder styremøte 16.desember, Start må dokumentere positiv EK 31.12. Det betyr at man kan glemme småaksjonærløsningen. En slik emisjon der man åpner for folk flest trenger litt tid. Men jeg håper at Club21 er og lusker i korridorene og har en nødløsning på plass.

Men jeg er litt skuffet over Ravnaas her. Igjen er han ute og truer med å trekke seg og konkursspøkelset. Det får meg til å undres om hvor gjennomtenkt Start Igjen egentlig var. Ikke bare er det litt ille at han bare etter noen måneder skyver ansvaret over på politikerne og Cultiva og gjør det klart at han ikke lengre ønsker å bidra mer(i ett selskap han selv eier fullt og helt). Jeg undres om hvorvidt Ravnaas egentlig er motivert.

Dernest sa Harald Haugland(tror jeg) noe på gårsdagens bystyremøte. Hvor er langtidsplanen? Når man tydeligvis klarer å bomme grovt i beregningene på ett halvår, hva tilsier egentlig at neste års budsjett er så realistisk som det hevdes? La oss se det.

Besserwisser
26-11-2009, 14:29
Ravnaas skriver jo også i brevet i fvn at fevennen og agderpostens fokus har gjort det tilnærmet umulig for han å få med aktører på laget - og med hans kontaktnett sier jo det en god del. Mesteparten av de med penger i det landet her liker jo ikke å få mediefokus på seg, og det er få steder du er dømt til å få så mye fokus som i idretten.

Man skal ikke undervurdere at i hvert fall fevennen, som er avhengig av å skrive om start for å fylt blekka, har pissa litt vel hardt i buksa.

Diamond
26-11-2009, 14:39
Hehe, igjen er det ingen grunn til panikk! Klubben blir reddet.
Når det er sagt, så er det ikke særlig sjokkerende å se at Start trenger flere penger enn de trodde, og at regninger plutselig popper opp. Det gjorde de gjennom hele 90-tallet og 2000-tallet. Fulgte ikke laget på 80-tallet, så kan ikke uttale meg der, men sikkert noe grums da også.

Å få oversikt over regninger i Start, burde i utgangspunktet ikke være vanskelig. Men det er tydeligvis det. Siteter Jan Oddvar, når jeg fant ut at vi trengte 34 millioner for å drifte videre, så jeg det ble vanskelig og bestemte meg for å gi meg.. 34 millioner, hvordan er det mulig å havne i et slikt ufør? Jeg begriper det ikke, men en tanke slår meg, Aasen den eneste kompetente forretningsmannen hadde null innflytelse, Skisland i mindre grad.. Men sportsavdelingen til Mathisen ble kraftig utbygget, ble jo ansatt folk i hytt og pine... Stakkars Aasen kunne ikke sette foten ned, grunnet Mathisen hadde sine folk i ryggen (gud vet hvem de er) Samarbeidet mellom Mathisen og Skisland var heller ikke det beste, nok å nevne fevennen historien. Skisland drar for å mekle med de og i mellomtiden går Matta til angrep på de!

Stig Hornnes
26-11-2009, 14:40
Ravnaas skriver jo også i brevet i fvn at fevennen og agderpostens fokus har gjort det tilnærmet umulig for han å få med aktører på laget - og med hans kontaktnett sier jo det en god del. Mesteparten av de med penger i det landet her liker jo ikke å få mediefokus på seg, og det er få steder du er dømt til å få så mye fokus som i idretten.

Men kommer det egentlig som en overaskelse? Det er lett å være etterpåklok, men det er min bestemte mening at Ravnaas hadde tjent på å spille med åpne kort fra begynnelsen av. Han burde gått ut med navn, og deretter burde støttespillerne ihvertfall kommet med noen korte kommentarer for å gjøre media mindre nysgjerrige. De burde visst at det ikke ville være mulig å holde skjult.

REBell
26-11-2009, 14:51
Man skal ikke undervurdere at i hvert fall fevennen, som er avhengig av å skrive om start for å fylt blekka, har pissa litt vel hardt i buksa.

ikstart.no har ikke ivaretatt sin informasjonsplikt, skriver kun "gladsaker" og "hurrasaker". De har ikke en artikkel om at vi er på vei i skifteretten ifølge styreleder, ikke ei oppfordring til å kjøpe sesongkort eller komme Start imøte for å bedre likviditeten. Merkelig?

Her kommer brev på brev i fvn, om hvor ille tingene er. Man kan skylde på mye rart, men det som stod på ikstart.no og sor.no i sin tid med overtagelsen satte tankene i sving. Det ble slått stort opp, og etter det har man hørt veldig lite fra eieren selv.

Besserwisser
26-11-2009, 15:02
Godt poeng Rebell. Men har ikstart.no en egen redaksjon ment til å skrive annet enn pro-propaganda?

Alladin Sane
26-11-2009, 16:08
Hehe, igjen er det ingen grunn til panikk! Klubben blir reddet.

Jeg håper du vet hva du snakker om.

Aasen den eneste kompetente forretningsmannen hadde null innflytelse, Skisland i mindre grad.. Men sportsavdelingen til Mathisen ble kraftig utbygget, ble jo ansatt folk i hytt og pine... Stakkars Aasen kunne ikke sette foten ned, grunnet Mathisen hadde sine folk i ryggen (gud vet hvem de er)

Men det er jo dessverre ikke så mye som tyder på det...

Hvilken virkelighet beskriver du egentlig? Aasen hadde da inflytelse til å iverksette omfattende budsjettkutt da publikumsoppmøtet på første hjemmekamp bar bud om svikt. Pepa ble dumpet i Larvik, Morten Rønning måtte gå osv. Når ble sportsavdelingen til Mathisen kraftig utbygget? Når ble folk ansatt i hytt og pine?

Jeg må si meg fullstendig enig med Leipsland. Ravnås skuffer meg stort til tross for lave forventninger. Han burde definitivt holdt pølsefingrene sine borte fra klubben. Han har åpenbart tatt seg vann over hodet, og står i fare for å rive ned alt Mathisen og co har klart å bygge opp på tiden han var borte. Om denne farsen får konsekvenser for Starts sportslige slagkraft neste sesong, bør mannen få rundjulig. Om han lykkes i sitt patetiske utpressningsforsøk mot kommunen eller Cultiva, fortjener han bare forakt.

Jegers
26-11-2009, 16:26
Hvis Ravnaas ikke lenger er villig til å bidra(jeg forstår han på en måte), så får heller noen andre komme inn som er motivert til å drifte denne økonomisk vanstyrte klubben videre.

Stig Hornnes
26-11-2009, 16:30
Jeg må si meg fullstendig enig med Leipsland. Ravnås skuffer meg stort til tross for lave forventninger. Han burde definitivt holdt pølsefingrene sine borte fra klubben. Han har åpenbart tatt seg vann over hodet, og står i fare for å rive ned alt Mathisen og co har klart å bygge opp på tiden han var borte. Om denne farsen får konsekvenser for Starts sportslige slagkraft neste sesong, bør mannen få rundjulig. Om han lykkes i sitt patetiske utpressningsforsøk mot kommunen eller Cultiva, fortjener han bare forakt.

Helt enig. Om Start går konkurs nå holder jeg Ravnaas personlig ansvarlig. Sytingen og klagingen til kommunen om å gi lån er også direkte tarvelig.

Besserwisser
26-11-2009, 16:47
Alladin Sane og Stig Hornes: Kan ikke dere ta over da dere åpebart vet hvordan ting skal gjøres? Er jo bare å pantsette husene eller noe, som det ifølge agderposten virker Ravnaas har gjort, å stille dere parat.

Stig Hornnes
26-11-2009, 16:53
Alladin Sane og Stig Hornes: Kan ikke dere ta over da dere åpebart vet hvordan ting skal gjøres? Er jo bare å pantsette husene eller noe, som det ifølge agderposten virker Ravnaas har gjort, å stille dere parat.

Jeg kan kun svare for min egen del, og da er svaret at så dum er jeg ikke. Jeg ser helst at jeg har dekning for de tingene jeg begir meg ut på, og det ser det vitterlig ikke ut til at Ravnaas har hatt denne gangen. Når det er sagt skal jeg ikke påberope meg å sitte med fasiten for hvordan Start skal komme seg ut av problemene, noe det virker ganske opplagt at ledelsen i Start heller ikke gjør.

Besserwisser
26-11-2009, 16:58
Jeg vil heller ikke gjøre det, men jeg er tilhenger av å putte pengene på det man har tro på. Veldig få mennesker tør å satse hardt på høyrisiko - noe som vel også er grunnen til at det er ekstremt få, om noen, som tør bruke penger på fotball.

Når det først kommer noen som gjør det synes jeg man skal være takknemlig for at klubben i det hele tatt står og at arenaen er bygd. Hvorvidt det kommer til å komme inn noen nye eiere er usagt. Men Ravnaas har tross alt brukt mye av pengene sine og antakelig mer av sin tid enn noen av oss på å forsøke å bygge et storlag - ikke rive det ned.

Jeg applauderer at han, soler og rasmussen har forsøkt der andre ikke har turt. Husk også på at kommune og bank ville ikke gitt disse lånene om de ikke selv ikke hadde hatt tro på prosjektet.

Alladin Sane
26-11-2009, 17:24

Kjære deg. Starts eksistens var sikker som banken med Sparebanken Sør. Adm dir Morten Kraft gråt blod hver kveld for alle avskrivningene eierskapet medførte, og ba tynt til gud om at det måtte dukke opp en ny eier. Banken var bundet til hender og føtter som en ren garantist for Starts eksistens, anhengige av å holde driften i gang for å sikre stadionlånet, og avhengige av å ha goodwill hos alle sine potensielle kunder på Sørlandet. Slik den økonomiske situasjonen er i norsk fotball, var Sparebanken Sør den beste eieren Start kunne drømme om.

Å berømme Ravnås for å vise ansvar gjennom sitt nye engasjement i Start blir som å berømme Bjarte Baasland for å ta ansvar for forvaltningen av pengene i farens bispedømme.

Krs
26-11-2009, 17:33
Å berømme Ravnås for å vise ansvar gjennom sitt nye engasjement i Start blir som å berømme Bjarte Baasland for å ta ansvar for forvaltningen av pengene i farens bispedømme.

Dagens.....

Besserwisser
26-11-2009, 17:55
Alladin Sane: Vi ser ting åpenbart litt forskjellig. Nå kan det jo kanskje gå mot at den stakkars banken må ta over en gang til - bare at denne gangen er det 12 millioner mindre å bry seg om da disse har gått med siden sommeren.

Men sammenligningen din med Baasland tyder jo på at misunnelsen hos enkelte er sterkere enn kjønnsdriften.

REBell
26-11-2009, 18:48
Vurdering av Start Toppfotball økonomiske stilling
Start Toppfotballs økonomi er meget anstrengt. Det forventes et underskudd i 2009 på om
lag 14 mill kr. Egenkapitalen ved inngangen av året var på 8,6 mill kr. Den nye eieren av
Start Toppfotball har til nå tilført selskapet 11,8 mill kr som ansvarlig lån. Det legges til grunn
at dette lånet konverteres til egenkapital. Egenkapitalen ved slutten av året forventes å være
om lag 6 mill kr. Likviditetssituasjonen er meget anstrengt og dersom kommunen ikke yter et
lån inneværende år, må selskapet tilføres ytterligere midler fra eier. Likviditetsunderskuddet
ved utgangen av året forventes å være om lag 5 mill kr uten lån fra kommunen. Det er også
en uavklart momssak som kan gi ytterligere likviditetsutfordringer til neste år.
Ravnaas har tilført Start Toppfotball 11,8 mill kr, forpliktet seg til ytterligere 5 mill kr i
egenkapital innen 31.03.10 samt vist vilje og evne til å sette i verk betydelige
innsparingstiltak. Basert på de opplysninger vi har fått, oppfatter vi også at inntektssiden er
nøkternt anslått. Budsjettet er basert på et lavere inntektsnivå enn inneværende år.
Budsjettet for 2010 er ikke fastlagt, men utgangspunktet er en likviditetsmessig balanse, med
et regnskapsmessig underskudd på om lag 4 mill kr. Det er vanskelig å vurdere mulighetene
for at regnskapsresultatet blir som lagt til grunn i foreløpig budsjett for 2010. Til tross for at
inntektssiden antas å være forsiktig anslått, vil det alltid være betydelig usikkerhet knyttet til
inntektssiden i en fotballklubb. Start Toppfotball AS har imidlertid opplyst at man i de
foreløpige budsjettall som foreligger bare i begrenset grad har hensyntatt inntektspotensiale
som ligger i økt utleie av lokaler, nye markedsprodukter inn mot små og mellomstore
næringsdrivende, web, endret konsept for butikk, planer for økt publikumstilstrømning til
kamper mv.

http://pa.kristiansand.kommune.no/politiske_filer/2009%5CBYSTYR%5C2009103546-694555.PDF

Dokumentet rådmannens innstilling var basert på, jeg har bare tatt ut en liten del

cali
26-11-2009, 22:42
"Det forventes et underskudd i 2009 på om lag 14 mill kr. Egenkapitalen ved inngangen av året var på 8,6 mill kr. Den nye eieren av Start Toppfotball har til nå tilført selskapet 11,8 mill kr som ansvarlig lån. Det legges til grunn at dette lånet konverteres til egenkapital. Egenkapitalen ved slutten av året forventes å være om lag 6 mill kr."

Hvor forsvinner disse pengene? Er det avskrivinger og nedskrivinger fra tidligere balanseføringer (gammel morro) eller kostnader fra inneværende år?

Nayim
26-11-2009, 22:47

Noen som har mulighet til å legge ut dette brevet fra Ernst fra papirutgaven av fvn som det vises til?

Besserwisser
26-11-2009, 23:52
Ellers er det jo en annen ting som ikke er mulig per nå - og det er jo å selge spillere for å få det til å gå rundt. I hvert fall til andre klubber grunnet stengt overgangsvindu. Mulig å få fra investorer som kjøper andeler kanskje.

Uansett er det vel utopisk å tro at salg kan funke da pengene trengs asap mens salg tar tid og man må vente på at vinduene åpnes - er vel ikke akkurat mange hos oss som er potensielle spania-proffer (da dette vinduet åpner før).

Lynet
27-11-2009, 19:18
Det vi supportere i første rekke kan gjøre for å hjelpe økonomisk er å få betalt sesongkortet så fort som mulig, helst igår!

Gå å bestill og betal sesongkort NÅ! Viktigere enn noen gang!

TaffseLasse
28-11-2009, 19:16
Forslag til Ravnås og co, dersom alt ser ut til å gå til h....
1) Søke NFF om at Start 2 løsrives fra Start og blir en egen selvstending fotball klubb og et selvstendig selskap med navnet FK Sørlandet AS.
2) Selge alle spillerne for kr 1 til et ny-startet selskap kalt FK Sørlandet invest AS.
3) Slå start konkurs.
4) Bruke pengene fra spillersalg i FK Sørlandet invest til å investere i FK Sørlandet :)

Tenk dere geipen til Sparebanken Sør og Kommunen da, hehe
Da kunne kommunen sagt hadet til de 40 millionene.
Sparebanken Sør kunne sagt hadet til 69 millioner

FK Sørlandet ville startet med null lån, samt hatt muligheten til å leie et flunka nytt fotball-stadion til en billig penge :) Mener å huske at det t.o.m. er stadfestet i kontrakten mellom komunen og start, at eventuelle 1.div lag på sørlandet har lov til å leie Sør-arena :)

FK Sørlandet ville hatt et godt nok lag til å rykke rett opp i 1 div: regner med at noen spillere fra a-stallen ville ha sagt seg villig til å melde overgang, samt at det ville være relativt lukrativt å tiltrekke seg regionale spillere.

FK Sørlandet kunne åpnet opp for en åpen investerings runde, hvor komunale foretak, private foretak og hvermannsen kunne ha skutt inn penger. FK Sørlandet ville dermed blitt ”alle-manns eie” på Sørlandet .

Regner oxo med at "FK Sørlandet" vil klinge godt i ørene til Sørlandsbedrifter som ønsker å bli identifisert med Sørlands regionen, både med tanke på eierskap og sponsing.

Spørs vell om ikke ”FK Sørlandet Invest AS” kunne riskiert å få retslige etterspill, men bortset fra det så skulle vell dette være mulig :)

beng222
28-11-2009, 23:58
1) Søke NFF om at Start 2 løsrives fra Start og blir en egen selvstending fotball klubb og et selvstendig selskap med navnet FK Sørlandet AS.
2) Selge alle spillerne for kr 1 til et ny-startet selskap kalt FK Sørlandet invest AS.
3) Slå start konkurs.
4) Bruke pengene fra spillersalg i FK Sørlandet invest til å investere i FK Sørlandet :)

FK Sørlandet ville startet med null lån, samt hatt muligheten til å leie et flunka nytt fotball-stadion til en billig penge :) Mener å huske at det t.o.m. er stadfestet i kontrakten mellom komunen og start, at eventuelle 1.div lag på sørlandet har lov til å leie Sør-arena :)

FK Sørlandet ville hatt et godt nok lag til å rykke rett opp i 1 div: regner med at noen spillere fra a-stallen ville ha sagt seg villig til å melde overgang, samt at det ville være relativt lukrativt å tiltrekke seg regionale spillere.

FK Sørlandet kunne åpnet opp for en åpen investerings runde, hvor komunale foretak, private foretak og hvermannsen kunne ha skutt inn penger. FK Sørlandet ville dermed blitt ”alle-manns eie” på Sørlandet .

Regner oxo med at "FK Sørlandet" vil klinge godt i ørene til Sørlandsbedrifter som ønsker å bli identifisert med Sørlands regionen, både med tanke på eierskap og sponsing.

Spørs vell om ikke ”FK Sørlandet Invest AS” kunne riskiert å få retslige etterspill, men bortset fra det så skulle vell dette være mulig :)

Fint at du har fantasi og dagdrømmer.

1.NFF vil aldri godta at Start 2 blir egen klubb.

2.Veldig få av spillerene vil gå til en 2.divisjonsklubb. Tror du virkelig at Bolanos, Stokkelien, Goodson, Owello, Fevang med fler vil det?

3. Hvordan skal en 2.divisjonsklubb klare å lønne disse.

4. Ditt punkt 4 gir ingen mening.

En kontrakt mellom Start og kommunen vil jo ikke lenger bety noe som helst siden Start er konkurs.

Til slutt så suger navnet fk sørlandet.

REBell
29-11-2009, 00:30
3) Slå start konkurs.

Dette er fult mulig med "a-laget" også, altså opprette nye firma med nye eiere. Og det er et av de områdene det spekuleres i. Det er alt opprettet et nytt slikt selskap, et som ble opprettet i 2008 før forrige "konkurs" spøkelse.

TaffseLasse
29-11-2009, 01:42
Fint at du har fantasi og dagdrømmer.

1.NFF vil aldri godta at Start 2 blir egen klubb.

2.Veldig få av spillerene vil gå til en 2.divisjonsklubb. Tror du virkelig at Bolanos, Stokkelien, Goodson, Owello, Fevang med fler vil det?

3. Hvordan skal en 2.divisjonsklubb klare å lønne disse.

4. Ditt punkt 4 gir ingen mening.

En kontrakt mellom Start og kommunen vil jo ikke lenger bety noe som helst siden Start er konkurs.

Til slutt så suger navnet fk sørlandet.

Fantasi og drømmer må man ha!
1) Klubber har blitt sammenslått , endret navn på og skiftet eierskapsform (AS/Asa) før. Ser det ikke som utenkelig at det hadde vært umulig å skille ut start 2.
2) De spillerne som du nevner ville nok ikke ha meldt overgang til Fk Sørlandet, men spillere som Mathisen, Borgersen, Haraldsen, Hæstad, Runar, Vikstøl, Pepa (NB alle er sørlendinger) kunne kanskje ha gått med på et hospits år i 2 div. Kanskje til og med Børufsen, Kleiven og khalili. Må huske på at det ikke er spillernes market nå om dagen. Sven fredrik Stray kunne kanskje ha joinet. Kanskje noen vindbjart spillere eller fløy spillere ville ha joinet? Ansatt Frode Fredriksen som trener. Bland disse spillerne med Start 2 og man har et sikkert opprykslag!! Litt kult ville det jo ha vært at alle hadde vært sørlandinger, som spilte for FK Sørlandet! :)
3) Som du sikkert skjønner nå Beng, så ville ikke det bli altfor dyrt.
4) Spillerne måtte ha vært solgt via et annet selskap enn Start, før konkursen. Dersom de ble solgt av Start, så ville midlenne gått med i konkursboet. Dersom de ble solgt etter konkursen ville kontraktene vært verdiløse. Å selge til et utenforstående selskap har jo blitt gjort i årevis, siste eksempel er vell selskapet ”Olja lyn”. Som Lyn etablerte.

Når det gjelder navnet, så vil jeg minne Beng på, at Sparebanken Sør lanserte en navne konkuranse for stadion, det ble også lovet at vinnervalget skulle brukes. Vinner navnet ble ”Sørlandets Stadion”. FK Sørlandet på Sør-Arena, hadde jo oxo passet bra!

Når alt det er sagt, så håper jeg jo selvsagt ikke på dette scenarioet. Jeg håper jo selvsagt på at Start klarer seg. Litt av poenget mitt er, at dersom det virkelig begynner å brenne, og Ravnås setter hardt mot hardt (som han ikke har gjort til nå), så ville det vært rart om ikke klubben ble reddet. Neste steg Ravnås kunne ha gjort var f.eks. å be om et avdragsfritt år, både fra Sparebanken Sør og Kommunen og/eller at gjeld blir slettet: Som er blandt de vanligste virkemidlene, når konkurs nærmer seg en realitet for et foretak.
Gjeld ovenfor Stat eller ansatte er omtrent umulig å redusere. Ansatte er bedre tjent med en konkurs, fordi man da får penger gjennom gjeldsfondet (ex quart), Staten har et prisipielt vedtak om å slå selskaper med gjeld til staten konkurs, Staten har med hjemmel i loven førsteretten til å ”forsyne” seg av eiendeler i et konkursbo (eks Skatte-øst krav mot lyn).

Giovanni
30-11-2009, 11:30
Han burde definitivt holdt pølsefingrene sine borte fra klubben. Han har åpenbart tatt seg vann over hodet, og står i fare for å rive ned alt Mathisen og co har klart å bygge opp på tiden han var borte.

Av ren nysgjerrighet Alladin, hva er det Mathisen og co angivelig har klart å bygge opp?
Fordi jeg mener ganske bestemt at det økonomiske rotet har vært et gjennomgående tema også i tiden etter at Ravnaas trakk seg ut første gang.

Alladin Sane
30-11-2009, 17:15
Av ren nysgjerrighet Alladin, hva er det Mathisen og co angivelig har klart å bygge opp?

Mathisen og Co har på rekordtid bygd opp et eliteserielag til tross for svært stramme økonomiske rammer. Start har solgt spillere for titalls millioner kroner siden nedrykket i 2007, og samtidig klart å ta steget tilbake i eliten og bli der.

Wangel
30-11-2009, 22:59
Hva skjer visst Ravnaas trekker seg egentlig?

REBell
01-12-2009, 00:54
Hva skjer visst Ravnaas trekker seg egentlig?

Mange alternativ til det, Club21 overtar nok elitesatsningen, kommune Sør Arena.

Besserwisser
02-12-2009, 22:06
Nå er det vel ikke så mange dagene til at Cultiva kommer med avgjørelsen. Regner med at de i hvert fall støtter et inntog av Club21 da Kurt Mosvold og Ansgar Gabrielsen er i familie:)

Lynet
03-12-2009, 08:37
Nå er det vel ikke så mange dagene til at Cultiva kommer med avgjørelsen. Regner med at de i hvert fall støtter et inntog av Club21 da Kurt Mosvold og Ansgar Gabrielsen er i familie:)

Ravnaas og Cultiva møtes i Oslo idag kl. 14.00.

jbasma
03-12-2009, 13:12
Jeg synes et klubbnavn med Sørlandet høres bra ut jeg som et alternativ. Da får vi utvidet fra Kristiansands lag til Sørlandets lag. For oss som ikke bor innen bygrensa høres det bra ut. IK Start Sørlandet!!!
Men IK Start er jo selvfølgelig å foretrekke.

Øyvind S.
03-12-2009, 13:28
Jeg synes et klubbnavn med Sørlandet høres bra ut jeg som et alternativ. Da får vi utvidet fra Kristiansands lag til Sørlandets lag. For oss som ikke bor innen bygrensa høres det bra ut. IK Start Sørlandet!!!

Dette har jeg foreslått første gang for 8 år siden. IK Start Sørlandet som hele navn, kun Start på folkemunne. Først da ville man vist skikkelig alvor av at klubben skal være hele landsdelens klubb.

Men foreløpig er jeg blitt svertet for dette forslaget. Sannsynligvis av den samme type folk som hylte da Bokløv-stilen kom i hoppbakken, og da skøytinga kom i langrenn. Ja for ikke å snakke om da glassfiberskiene kom, fysj og fysjom.
;)

Spruce
03-12-2009, 15:04
Hva er det snakk om?
Ønsker du å forandre klubbens navn?

Supporteren
03-12-2009, 15:06
Forandre klubbnavn er det dummeste jeg har hørt. Ødelegge over 100 år med historie? Kansje vi skulle selge klubbnavnet til høystbydende? Start RedBull SØRlandet FK.

bollaP
03-12-2009, 15:42
Dette har jeg foreslått første gang for 8 år siden. IK Start Sørlandet som hele navn, kun Start på folkemunne. Først da ville man vist skikkelig alvor av at klubben skal være hele landsdelens klubb.

Men foreløpig er jeg blitt svertet for dette forslaget. Sannsynligvis av den samme type folk som hylte da Bokløv-stilen kom i hoppbakken, og da skøytinga kom i langrenn. Ja for ikke å snakke om da glassfiberskiene kom, fysj og fysjom.
;)

Er dette et forsøk på å være morsom? Hva i all verden har dette med glassfiberski å gjøre? Blir matt..

Spruce
03-12-2009, 15:46
Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om at arendalitter od deres likemenn østover følte en tilhørighet til start. Start er en klubb først og fremst av kristiansandere og først og fremst for kristiansandere. Så får heller folk utenbys fra innrette seg etter det.

Øyvind S.
03-12-2009, 16:10
Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om at arendalitter od deres likemenn østover følte en tilhørighet til start. Start er en klubb først og fremst av kristiansandere og først og fremst for kristiansandere. Så får heller folk utenbys fra innrette seg etter det.

Når man får slike kommentarer servert, hva skal man da med begrunnelser. :)

TaffseLasse
03-12-2009, 21:04

Det er noe av det kvalmeste jeg har hørt! At det finnes idoter i en hver region er jo ingen bombe, men de ytringene du kommer med er alikevell så kvalmende, at det gjør meg direkte kvalm.
Hvilket tilskuer antall hadde Start hatt, om det ikke var for byene/bygdene utenfor kristiansand?
Hvilke enkeltpersoner er det som har bidratt mest, til at Start har kunne satse som stor klubb de siste 8 årene?
Vil minne deg på at Erik Soler er østlending og Ravnås er Venndøl.
Vil minne deg på, at Sparebanken Sør hadde en navne konkuranse for stadion, vinneren ble ”Sørlandets Stadion”.

Om man hadde til målsetning å ødelegge Start fullstending, så hadde det vært smart å gått ut med det standpunktet du gir. Det ville sørget for xxxx mindre i publikums-snitt, xx millioner mindre i sponsor midler.
Hvem ville ha ønsket å støtte et lag, de ikke lenger følte identitet med? Hvor lukrativt ville det vært å sponse et lag, som kun var forbeholdt Kristiansandere? Tror du virkelig Sparebanken Sør, som posisjonerer seg som en bank for Agder (ja tom telemark) ville ha brukt like mye midler på Start? Tror du virkelig at Arendalitten Morten Kraft i Sparebanken Sør, ville vært like villig? Tror du at Søgne bedriften Netthandelen ville ha vært hovedsponser for noen år tilbake, dersom Start, først og fremst var forbeholdt Kristiansandere? Tror du det ville ha ført til vellvillighet hos venndøl bedriften Umbro?? Tror du 100% av Kristiansands befolkningen er født og oppvokst i Kristiansand?
Takk og lov, så finnes det heldigvis få av deg Spurs.

Ole Gilboe Hermansen
03-12-2009, 21:22
Start er og blir et lag for hele Sørlandet. Det er veldig viktig.
Ellers virket det som Ernst hadde et possitivt møte med Cultiva. Noen som vet når vi kan vente en avgjørelse fra dem? Mener å ha lest datoen 16.Desember et sted, kan det stemme. Regner med at det ordner seg for klubben i mitt hjerte jeg.

Spruce
03-12-2009, 21:58
Det er noe av det kvalmeste jeg har hørt! At det finnes idoter i en hver region er jo ingen bombe, men de ytringene du kommer med er alikevell så kvalmende, at det gjør meg direkte kvalm.
Hvilket tilskuer antall hadde Start hatt, om det ikke var for byene/bygdene utenfor kristiansand?
Hvilke enkeltpersoner er det som har bidratt mest, til at Start har kunne satse som stor klubb de siste 8 årene?
Vil minne deg på at Erik Soler er østlending og Ravnås er Venndøl.
Vil minne deg på, at Sparebanken Sør hadde en navne konkuranse for stadion, vinneren ble ”Sørlandets Stadion”.

Om man hadde til målsetning å ødelegge Start fullstending, så hadde det vært smart å gått ut med det standpunktet du gir. Det ville sørget for xxxx mindre i publikums-snitt, xx millioner mindre i sponsor midler.
Hvem ville ha ønsket å støtte et lag, de ikke lenger følte identitet med? Hvor lukrativt ville det vært å sponse et lag, som kun var forbeholdt Kristiansandere? Tror du virkelig Sparebanken Sør, som posisjonerer seg som en bank for Agder (ja tom telemark) ville ha brukt like mye midler på Start? Tror du virkelig at Arendalitten Morten Kraft i Sparebanken Sør, ville vært like villig? Tror du at Søgne bedriften Netthandelen ville ha vært hovedsponser for noen år tilbake, dersom Start, først og fremst var forbeholdt Kristiansandere? Tror du det ville ha ført til vellvillighet hos venndøl bedriften Umbro?? Tror du 100% av Kristiansands befolkningen er født og oppvokst i Kristiansand?
Takk og lov, så finnes det heldigvis få av deg Spurs.

Det var da fælt da Lassemann!
Neida jeg ønsker ikke å å flagge ut fra Norge for at vi skal starte vår egen republikk og blablabla
Det eneste jeg ønsket å få frem er at jeg blir kvalm av folk spesielt de fra øst som ønsker at vi skal bytte navn til IK Start sørlandet(hadde vi gjort det hadde ihvertfall jeg mistet interessen) og disse som vil at folk skal slutte og synge sanger om Christianssand fordi alle medlemmer av menigheden ikke er fra Christianssand og vi må da heller synge om klubben og spillerne som er så flinke atte.

Av de menneskene du ramset opp, er det egentlig så mange av de som har gjort så fryktelig mye for Start sånn i ettertid?

Sparebanken Sør: Joda for oss var det vel greit, men var vel ikke bare pga velvilje fra de.
Umbro: Her kjenner jeg ikke noe særlig til avtalen annet enn de gir oss noe penger for at vi spiller med draktene deres, hadde ikke de gjort det hadde noen andre.
Netthandelen: De har nok gjort bra med penger på oss. Han Brandsdal har ikke vært lite i media
Soler og Ravnaas: Reddet oss, kjørte oss i grøfta, kanskje reddet igjen?

TaffseLasse
03-12-2009, 22:41
Det var da fælt da Lassemann!
Neida jeg ønsker ikke å å flagge ut fra Norge for at vi skal starte vår egen republikk og blablabla
Det eneste jeg ønsket å få frem er at jeg blir kvalm av folk spesielt de fra øst som ønsker at vi skal bytte navn til IK Start sørlandet(hadde vi gjort det hadde ihvertfall jeg mistet interessen) og disse som vil at folk skal slutte og synge sanger om Christianssand fordi alle medlemmer av menigheden ikke er fra Christianssand og vi må da heller synge om klubben og spillerne som er så flinke atte.

Jammen, det er fint å høre Spurce-mann. Da skal jeg legge vekk øksa igjen :)
Det var nemlig det å eksludere andre, som jeg reagerte på.

Når det gjelder navn, så håper jeg selvsagt at Start forblir, men det er begrenset for hvor mye et ”merkenavn” tåler av negative hendelser. Når det gjelder psykologien omkring merkenavn, så er det bevist at negativitet omkring et merkenavn, smitter over på salg, dette kalles for en ”Horn effekt” innenfor merkevarebygning. Start er jo nærmest blitt synonymt med økonomisk-trøbbel her på Sørlandet. Det med økomisk trøbbel var jo vell-kjent før Ravnås og Soler overtok, bare å lese historien på ikstartno. Det er gennerelt flust av selskaper som har blitt nødt til å skifte navn, grunnet for mange skandaler over lengre tid. Jeg sier ikke at Start bør skifte, men jeg mener at det heller ikke ville ha ført til negative virkninger heller. Dersom dette hadde blitt nødvending, jmf en konkurs eller lignende, så tror jeg det hadde vært lurt å komme opp med et navn, som hadde tettere bånd til Sørlandsregionen.
Når det gjelder dette med øst vs vest, så må vi får gudsksyld kunne legge slike gamle rivaleri bak oss, ivhertfall når det kommer til å holde en toppklubb i live på Sørlandet. Ps, jeg kommer ikke øst-fra, men kjenner mange trofaste Start-supportere østfra.

Start-Sanger:
Jeg er glad du nevner disse sangene, jeg har aldri nevnt dette før på forumet, men har hatt pokker meg lyst til det mange ganger. Hva er logikken med å synge sanger som ”vi er kristiansandere” eller lignende når Start har gjort det så krystall-klart at Start er og blir et lag for hele Sørlandet? Det bidrar ikke akkurat til økt rekrutering til menigheden fra hverken øst, vest eller nord. Er du ikke litt enig i det? Målet med menigheden, må vell være å forkynne Starts navn og ikke kristiansands? Jeg føler en sterk tilknytning til Start, men ingen tilknytning til å være Kristiansander. Synes vi skal legge fokuset på hva Start er, nemlig en klubb for Sørlandet og legge vekk barnslige ”dette er mitt og ikke ditt” synspunkter. Start er alle Sørlendingers fotball lag.

Av de menneskene du ramset opp, er det egentlig så mange av de som har gjort så fryktelig mye for Start sånn i ettertid?

Det er vell ikke akkurat så mange andre som har stått på barikadene for å hjelpe Start heller? Når Sparebanken Sør gikk inn som eier, presiserte de at de håpet på hjelp fra Rasmussen gruppen og Kristiansand kommune. Har disse hjulpet sånn i ettertid? Folk sier at ravnås med Arandalitten (husker ikke navnet) kom altfor lett til gang nr 2, med å overta Start for 1 krone. Vell.. hadde det vært så forbanna mange andre inititativ takere så hadde det jo ikke vært noe problem. Kom Rasmus familien på bordet? Nei! Kom Henning Olsen familen på banen? Nei. Kom Bjarne Skeie til unsettning? Nei. Kom Kristiansand kommune til unsetning? Nei.
Club 21 var vell de enesete som kom på bannen, men når deres tilbudt ble avist, så kam man jo tenke seg, for noen skam-bud de kom med.

Spruce
03-12-2009, 23:11
Synes det blir feil å argumentere for navneendring med eksempler på hva læreboka skriver om merkevarebygging hos bedrifter med synkende salg. Start er da ingen vanlig bedrift. I mitt hode er Start en fotballklubb. Hva de kaller de forskjellige askjeselskapene og alt det derre der gir jeg blanke i, men vi kan da for svarte ikke bare endre navnet på klubben vi elsker bare fordi den er forbundet med økonomisk rot. Jeg har til nå i mitt hode aldri hørt eller lest om noen som har forsvart f.eks flytting av klubber som i USA eller Milton Keynes eller sponsor navn og lignende(Red Bull)

Jeg er også uenig i at man skal kutte ut Christianssands og Christian IV sanger, da klubben da vitterlig er fra ifra nettopp Christianssand. Det at alle spillerne skal ha en sang synes jeg også er noe vas. Sanger skal fortjenes og innarbeides over tid.

TaffseLasse
03-12-2009, 23:43
Navn.
Pressieserer igjen, at jeg ikke er for en umidelbar navne-endring, men om konkursen blir et faktum, så tror jeg det til slutt blir et must. Bare å se på innlegget til ”kapteinen” i tråden ”kjøp sesongkort”, så får du bevis på at negativitet smitter over på billett-salg, ihvertfall betaling :) Eller se til Fredrikstad, der fryktes det at sponsorer vil bakke ut, grunnet alt rotet og negativiteten.

Sang:
Et hypotetisk spørsmål, hva om start gikk konkurs og Vidbjart ble omgjort til ”Sørlandet Fk”, eller ”Start” for den saks skyld, med tilhold på Sør Arena selvsagt. Hadde du syntes det var like festlig å synge ”For vi er alle vendøler hurra, hurra” ?? Nei, hverken du eller jeg hadde syntes det var veldig festlig.
Synes vi skal legge vekk fokuset på hvor Start ble stiftet og sette fokuset på hvem klubben tilhører.

Ps: når det gjelder sang om spillere, er vi akkurat på samme-bølge-lengde Spruce.

Spruce
03-12-2009, 23:52
Men jeg hadde jo aldri blitt tilhenger av Vindbjart med Start-navn og logo.
Jeg tror ihvertfall selv jeg ville holdt med den nystartede klubben i 6.Divisjon FK Start(eller noe slikt)

TaffseLasse
04-12-2009, 00:12
Hvorfor ikke synger sagner om hvem som eier klubben til en hver-tid?
Akkurat nå er det vell investoren fra Arendal.

Tolker jo deg dit henn Spruce, at Kristiansands holdningen er sterkere enn å forene Start om Sørlandet. Det synes jeg er synd.

Når klubben selv ser viktigheten av dette, så har jeg vanskelig for å skjønne at ikke alle oss suportere også kan se dette.
Alle (omtrent) vil jo, Start det beste, enten man kommer fra Lillesand, Arendal, Søgne, Vennesla eller Kristiansand.
Uten "bøndene" blir det vanskelig.

jensm
04-12-2009, 00:12
Tror nok at om Start bytta navn - eller ble oppløst som klubb - så ville min tid som norsk fotballsupporter være over.

Og så lenge du mener Christianssand når du sier "æ ska te byen" så er du jo en Christianssander, i vidt perspektiv. Noe mer samlende enn det er vel ikke nødvendig? Byen er Sørlandets hovedstad, det er samlende nok for meg. Og er vel det for de aller fleste fra øst-agder også vil jeg tro.

TaffseLasse
04-12-2009, 00:32
Ikke et vondt ord om Kristiansand, er selvsagt glad i byen og synes det er fin hovedstad for landsdelen. Nåde den som slenger med leppa om byen, om jeg er i Oslo eller andre steder.
Men, hadde Start sagt, at Start, først og fremst var for Kristiansandere og ikke for hele Sørlandet, hadde min tid som Start-suporter vært over. Da hadde jeg følt meg ekskludert.

Stig Hornnes
04-12-2009, 11:22
Må innrømme at jeg ikke ser de helt store grunnene til å skulle endre navn. Tilhørighet må klubben skape gjennom handlinger og sportslige resultater, ikke gjennom å tilføye noen bokstaver på et papir. Rosenborg har skapt tilhørighet til hele Midt-Norge på denne måten, selv om navnet stammer fra en liten bydel i byen. Lyn derimot fikk ikke akkurat noen stor effekt av å tilføye Oslo i navnet sitt.

Jeg ser poenget ditt Øyvind, at Start trenger å favne bredere. Jeg tror likevel ikke at klubben vil bli oppfatttet som Sørlandets klubb med å tilføye noe i navnet. IK Start er jo strengt tatt ikke knyttet til byen på noe vis, det er det klubben er som gjør det.

zgull
04-12-2009, 14:55
Tror nok at om Start bytta navn - eller ble oppløst som klubb - så ville min tid som norsk fotballsupporter være over.

Og så lenge du mener Christianssand når du sier "æ ska te byen" så er du jo en Christianssander, i vidt perspektiv. Noe mer samlende enn det er vel ikke nødvendig? Byen er Sørlandets hovedstad, det er samlende nok for meg. Og er vel det for de aller fleste fra øst-agder også vil jeg tro.

Helt enig jensm! Selv vi som er fra Mandal bruker "byen" om Kr.Sand. Vi må fortsette å knytte til oss både kristiansandere og hele sørlandet. Navneendring må vi for alt i verden unngå. Æ æ Start fan og ingenting annet!

Supporteren
04-12-2009, 15:03
TafseLasse, hvorfor heier du ikke på Jerv, eller Arendal? Support your local team. :)

TaffseLasse
04-12-2009, 15:41
TafseLasse, hvorfor heier du ikke på Jerv, eller Arendal? Support your local team. :)

Skjønner jo at det er veldig mange som absoulutt har lyst til at jeg kommer Øst-fra, så folk kan gjøre det til et Kristiansand vs Arendal tema. Men det gjør jeg altså ikke.Slike øst vs vest kommentarer må vi da kunne holde oss for gode til.

Hvorfor heier ikke du på Donn, Vigør, Våg, Gimletroll, Fløy, Torridal eller Tveit? Omtrent alle bydeler har jo et fotball lag, ikke alle kommer fra Lund. Blir jo like dumt om en gjeng med Lundskråker stod på lundsbroa og selekterte bort folk fra vågsbygd :)

Synes menigheden bør sette et ekstra fokurs på å bli en inkluderende suporter klubb, hvor det er plass til folk utenfor kristiansand oxo. Slike ytringer som enkelte kommer med, sørger bare til å holde ikke-kristiansandere utenfor menigheden.

At det finnes trangsynte mennesker som inbiller seg at de eier klubben fordi de er født innefor bygrensa, driter jeg i. Jeg kommer til å gå på kamp og støtte Start uansett, fordi jeg vet at Start er Sørlandets fotball klubb. Men synes det er viktig å ta opp dette temaet, da jeg tror det vill gange menigheden og at det vil gange Start.

Jeg er foresten født og oppvokst langt pokker i vold oppe i Indre Agder, ”hvor ingen kunne tru at nokon kunne bu”. Er vell alltids noen lokale fotball klubber i 7 div som selvsagt er artig å følge med på, men er jo i Start fotball hjertet banker, når det kommer til Sørlandsfotballen.

TaffseLasse
04-12-2009, 16:07
Over til noe annet :)

Nå er han derre Olsen på ferde igjen.
Søker Cultiva om midler. Skjønner jo at han må gjøre det han kan for å sikre Donns damelag det beste utgangspunktet, men er bare redd for at det ødelegger for Start.
Mener å huske at et av motargumentene som ble brukt til å invilge et kommunalt Start lån på 6 millioner, var nettop responsen de ville ha fått fra andre sports-organisasjoner.

http://fotball.fvn.no/kvinner/article156964.ece

frankieboy
04-12-2009, 18:23
Et navnebytte er helt uaktuelt! Start er og blir hele Sørlandets (+ oss i Minnesota og andre steder) lag og det er bare tullete aa bytte navn for at folk skal føle seg inkludert.

Skal alle lagene bytte navn da? Rosenborg Trøndelag, Brann Hordaland, Tromsø Nord-Norge?

Hva hvis Fløy eller et annet Sørlandslag klarer aa komme seg opp i Tippeligaen etterhvert? Skal de da hete Fløy Sørlandet? For det kan jo vaere at det finnes Fløy-supportere i Arendal ogsaa?

Eller hva de Start-supporterne som bor andre steder i Norge?

Dette er typisk Norge! Se til England eller andre store fotballnasjoner. Tenk om Liverpool plutselig skulle bytte navn til Liverpool Merseyside?? For et ramaskrik det hadde blitt...

Nei, la oss legge nytt-navn-debatten død for evig!!!

Espen K G
04-12-2009, 18:24
"- Og hver søknad behandles hver for seg. Det er ingen presidens-virkning i så måte, sier Gabrielsen." (Reporteren mener "presedens", men det er vel for mye forlangt at de kan alle ordene som finnes ;) )

beng222
08-12-2009, 20:02
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157176.ece?act=readDebate#584277

Besserwisser
08-12-2009, 20:48
.........:(

aljahnsen
08-12-2009, 21:02
Denne saken går ut over all hinsidige fornuft...

Ting blir jo ført mer i media av meninger og saker her, enn det som kommer direkte fra klubben. Er jo sololøp hele veien, svakt av fvn og ikke minst de involverte parter. Her må det komme noe mer fornuftig enn det har gjort til nå. Tankekors til både media, Ravnaas og Start(?), skjerp dere!!!

Ser at klubben muligens ikke vet selv hva som skjer, men folk blir bekymret. Så det får komme noe mer konstruktivt og mer forklarende ut av det som kommer.

Jeg stiller et stort spørsmålstegn på hva Ernst tenker her. Hva er hans planer, visjoner og tanker rundt dette. Folket krever et svar her, for sånn som det er nå skader bare klubbens posisjon og tillit hos folket.

Ser at en har kommentert dette også i IK Start sitt navn, god moderering FVN, thumbs up..!

beng222
08-12-2009, 21:24
At Ernst kjøpte Start igjen viser seg frem til nå iallefall å være en ulykke. Jeg håper noen andre overtar så fort som mulig. Begrunnelsen står i linken et par innlegg over.

Rolling stones
08-12-2009, 21:37

Trodde du ønsket bedre stemning og flere publikummere på SørArena?

Hvor mange mennesker tror du hadde kommet på lerkendal, hvis RBK kun var for publikummere ifra Trondheim? Eller Viking kun for de ifra Stavanger?

Skjerp deg mann... Start er selvfølgelig for HELE Sørlandet,akkurat som RBK er for alle Trøndere og Viking for alle Rogalendinger!

Supporteren
09-12-2009, 14:23
Skjerp deg mann... Start er selvfølgelig for HELE Sørlandet,akkurat som RBK er for alle Trøndere og Viking for alle Rogalendinger!

Selvfølgelig kommer det folk fra hele Rogaland for å se på Viking, men Viking er ikke et rogalandslag i den forstand, det er jo et Stavangerlag. Vi har jo ikke fylkeslag, vi har bylag.

mr.leipsland
09-12-2009, 14:35
Med litt over 8000 i snitt(inkl masse sponsorer) så er vel Start primært ett lag for spesielt interesserte.

Spruce
09-12-2009, 15:11
Trodde du ønsket bedre stemning og flere publikummere på SørArena?

Hvor mange mennesker tror du hadde kommet på lerkendal, hvis RBK kun var for publikummere ifra Trondheim? Eller Viking kun for de ifra Stavanger?

Joda ønsker selvsagt flere publikummere på stadion, men tror ikke Arendalittene er de som skaper mest stemning akkurat. Odd Grenland kan få de få som er igjen

beng222
09-12-2009, 18:24
Joda ønsker selvsagt flere publikummere på stadion, men tror ikke Arendalittene er de som skaper mest stemning akkurat. Odd Grenland kan få de få som er igjen

Helt enig. Vi trenger absolutt hverken mere penger eller tilskuere på Sør Arena. Om folk og bedrifter som f.eks sparebanken Sør har lyst til å bruke penger på en fotballklubb igjen så kan heller Odd få dem. Det samme gjelder om noen i søgne og andre kommuner i vest agder vil bruke penger på en fotballklubb så kan de bruke pengene sine på Viking.

Det samme gjelder selvsagt fotballspillere utenfor Kristiansand. Myggen skulle spilt for Odd og ikke Start. Atle Roar Håland skulle spilt i Viking eller holdt seg i MK. Han burde aldri spilt for Start.

Spruce
09-12-2009, 23:10
Hehehe

Er kun arendalittene jeg vil ha vekk

Frank W. Brevik
10-12-2009, 23:09
Lille Grimme Arne Trenger Ris....pluss Christianssand, saa er vi tilsammen kjapt to hundre tusen, hvis vi tar med Mandal og Soegne vestfra i tillegg.

Pokker, skulle klare aa fylle stadion hver helg, jo!

I hvor stor grad er faktisk Start landsdelens klubb?

zgull
10-12-2009, 23:37
Lille Grimme Arne Trenger Ris....pluss Christianssand, saa er vi tilsammen kjapt to hundre tusen, hvis vi tar med Mandal og Soegne vestfra i tillegg.

Pokker, skulle klare aa fylle stadion hver helg, jo!

I hvor stor grad er faktisk Start landsdelens klubb?

I Mandal var det knapt nok noen som gikk på Start-kamp på 80-tallet og slutten av 70-tallet. Det var min svoger som dro med meg på kamp, så var det gjort...Der går man på MK-kamp og jeg tviler på at det har endret seg radikalt...

TaffseLasse
11-12-2009, 02:35
Jeg synes det er bra at Start hatt satt fokuset på å posisjonere seg som Sørlandets fotball klubb.
Men en ting er å snakke, en annen ting er å handle.
Jeg kjenner meg igjen i det Zgull nevner, grunnen til at jeg ble Start supporter var fordi at gamlingen tok meg med på kamp en gang i tiden. Man må få en rellasjon til klubben på et vis. Det gjelder jo for hvermansen, enten man kommer fra Kristiansand eller utenfra. Om man ikke har et familie medlem eller en kammerat som drar en med på kamp, eller blir trigget gjennom en genuin fotball interesse så kommer man ikke på kamp. Jeg har selv opplevd å ta med noen som i utgangspunktet er totalt uinteresert i fotball, for så å bli Start-frelst.
Jeg registrerte at det ble rettet kritikk i FVN`S nett-møte med Ravnås, at Start spillerne kun besøkte skoler i Kristiansands området. Dette lovet Ravnås at det skulle bli en endring på.

Jeg husker fremdeles å stort det var å få besøk av en tidligere start-spiller når jeg gikk på barneskolen, nemlig Audun Myhre :) Hensikten hans på den tiden var nok ikke å forkynne Starts ord, men heller kristendommen, noe som ble feilsått for min del, konverterte til fotballdommen i stedet :) Bare det at han hadde spilt på Start og gadd å spille med oss i skolegården var jo helt fantastisk.
Håper Ravnås (eller en eventuell arvtager) følger opp dette, da jeg tror det kan gi store fremtidige gevinster. Bare tenke seg noen hundre unger komme hjem fra skolen i fyr og flamme, som igjen starter å mase på far, til han omsider sier ja til å gå på en Startkamp.

Men hvorfor stoppe der.
Hadde jeg hatt ansvar for styr og stell i Start ville jeg gjort følgende:
Valgt ut noen kamper, hvor det er forventet labre tilskuertall, en mandags kamp f.eks.
Invitert fotballklubber i fra Agder (fra junior og nedover) til gratis Start kamp, for både spillerne, laglederne og familien til spillerne. Gjerne inviterte samtlige klubber i fra Arendal i sør-øst, til Flekkefjord i sør-vest og til Valle i ”Sør-nord”, ja samtlige fotballklubber i hele Agder fylket.
Tenk dere for noen langsiktige innvirkninger det hadde gjort..

Supermann
15-12-2009, 20:15

Er man Start supporter så er man Start supporter uansett hvor man kommer fra - men noen supportere er litt mer korttenkte enn andre - og i den kategorien kommer tydeligvis du...

Wangel
28-12-2009, 19:20
Er det virkelig slik at start har budsjettert med 10.000 tilskuere i snitt, pluss spillersalg i budsjettet for 2010? Virker jo helt tragisk med tanke på årets sesong. Jada i 07 hadde vi ca. 11.000 i snitt. Men samtlige tippeliga klubber har vel hatt nedgang etter den tid? Kan vel fort skje at vi går i minus neste år og?

Vil bare si til slutt at jeg virkelig ikke er en pessimist å håper og tror at budsjettet er godt gjennomtenkt å at vi får et fantastisk fotball år her på sørlandet.

CrimsonK
29-12-2009, 01:02
Er det virkelig slik at start har budsjettert med 10.000 tilskuere i snitt.

Det er vel ganske logisk å anta at tilskuerantallet vil øke når prisen er senket med omtrent 20%? Ellers må jeg innrømme at jeg har veldig vanskelig for å se hvorfor i huleste de senket prisene om det ikke var for å trekke flere folk....

beng222
29-12-2009, 16:47
Tja, så spørs det da hvor lysne folk er til å bruke tid å penger på Start etter den siste tids skriverier om økonomisk rot nok en gang.

I tillegg har de nye eierene gjort det klart at det er helt uaktuelt med spillerkjøp, og om noen blir solgt, så er det slett ikke sikkert at pengene blir lagt i nye spillererne.

Bra at vi ikke ble flyttet ned i 2.div, og hadde det ikke vært for at det nå er 16 lag i tippeligaen og at tippeliagaen nå innholder lag som Hønefoss, kongsvinger og Haugesund så hadde vi muligens rykket ned i 2010. Har vanskelig for å se at noen av de nevnte lag skal være over oss nesten uansett hva som skjer med Start.