Se full versjon : Hvor blir det av talentene?
Soler gikk friskt ut i 2005 og lovet tidenes satning på talenter. Start skulle utvikle moderne spillere. I det lå kvaliteter som teknikk og hurtighet som viktige faktorer.
Eks: Backene skulle være offensive, raske, tekniske og kondisjonssterke.
Vingene: SKulle ha samme egenskaper, samt ha god fot...
Spissene og sentralemidtbanen var det mer variabelt, her skulle man skape typiske ankere/tankere, supplert med tekniske spillere rundt..
Tanken var god, eneste som har vist litt prov på dette er Stokkelien. Er det flere i vente?
Får vi se de moderne backene og vingene i Start? Får vi se en tanker på topp og et anker på midten, får vi teknikere ala Strømstad og Dahlum?
Jeg vet ikke hva de på juniorsiden har drevet med siden det, men resultatene er dårlige!!!
Morten Hæstad, ingen moderne ving, har kondisjon og hurtighet, mangler fot og teknikk. Ingen moderne ving. Hvem slapp han igjennom systemet? Spillere uten teknikk burde da aldri komme igjennom systemet.
Børulfsen: Rask, kondisjon og hakket bedre enn Hæstad, men på langt nær så slepen teknisk som han burde være...
Backer, har ikke kommet opp noen, du har røde-Rolv men ingen moderne back. Har prov på talent, men det holder ikke...
Tankere, Khalili? Muligens, jeg vet ikke...
Anker: Ingen potensielle
Tekniske spillere: Kleiven? Nei, kan ikke se noen har kommet frem..
Gror det godt fra 92 og yngre? Får håpe det...
Start øket satningen med å ansette flere på heltid for å jobbe med talenter, hva fikk de til?
Skjønner godt Ernst valgte å kutte på denne biten, ikke vist særlig gode resultater. Joda Start kom på 3 plass med bruk av talenter, men hvor bra er de?
Skal nevnes at Lyn kom på 2 plass og rykket rett ned!
Vålerenga har fått frem mange gode unge spillere, med fart og teknikk. Hva gjør de riktig på Oslo-Øst som vi ikke får til ?
Avslutning: Heller 1-2 knallgode enn 4-5 middels som spiller for nivået i troppen er lavt!
Millonarios
24-11-2009, 22:47
Start øket satningen med å ansette flere på heltid for å jobbe med talenter, hva fikk de til?
Den økte satsingen vil man ikke få se resultater av før om noen år. Og ja, man kan allerede nå se tendenser. Det er noen uhyre spennende unggutter som kommer opp nå om noen år, blant annet Henrik Dahlum, Sondre Tronstad, Alexander Jones, Magnus Bekker, Sondre Kristiansen, Kevin Ruden m. fl. Alle skal være meget høyt oppe i sine årskull.
Men er litt enig i at spillerne som har kommet opp de siste årene, kanskje ikke har de ferdighetene som jeg personlig setter høyest. Det kan være tilfeldigheter (årskull), men det kan også ha med gale prioriteringer i sørlandsfotballen/Start. Jeg har sett minst tre eksempler på at teknisk suverene spillere har blitt vraket av Start til fordel for mer fysisk robuste eller løpssterke spillere, men med en uhyre begrenset ballkontroll. Det er etter min mening ikke veien å gå.
Man brude se resultater 4 år etter programmet og satsningen ble vedtatt, men allright kan gjerne vente på talentene, så lenge de kommer! Spiller ingen rolle om en årgang er god eller dårlig, man skal skape gode spillere ved å satse på dem ved tidlig alder.
Dersom det du sier er riktig med at 3 tekniske spillere er blitt vraket av Start, viser det at systemet ikke fungerer! Da er det feil folk som sitter i posisjonene nedover i systemet og burde blitt fjernet, muligens de også er blitt nå ? :)
Er de nevnte spillerne du nevner, med Dahlum og co, raske, tekniske osv? Eller er det nye løpsmaskiner som er bra på gutte og juniornivå? Skal man bli best, må man være ekstrem på noe områder, fart og teknikk er fremtiden1
Soler gikk friskt ut i 2005 og lovet tidenes satning på talenter. Start skulle utvikle moderne spillere. I det lå kvaliteter som teknikk og hurtighet som viktige faktorer.
Har den mannen noensinne uttalt noe som har medført riktighet?
Har den mannen noensinne uttalt noe som har medført riktighet?
He he, var mye ord med han ja :) Men han satte i gang en omfattende satsning, ansatte mye folk nedover i systemene og lagde en klar filosofi på hvilke type spillere som skulle satses på og hvordan de skulle formes.
Soler kan da ikke følge unguttene rundt i distriktet, det ansatte han folk til å gjøre... De har ikke gjort jobben sin!
Millonarios
28-11-2009, 19:40
Man brude se resultater 4 år etter programmet og satsningen ble vedtatt, men allright kan gjerne vente på talentene, så lenge de kommer! Spiller ingen rolle om en årgang er god eller dårlig, man skal skape gode spillere ved å satse på dem ved tidlig alder.
Dersom det du sier er riktig med at 3 tekniske spillere er blitt vraket av Start, viser det at systemet ikke fungerer! Da er det feil folk som sitter i posisjonene nedover i systemet og burde blitt fjernet, muligens de også er blitt nå ? :)
Er de nevnte spillerne du nevner, med Dahlum og co, raske, tekniske osv? Eller er det nye løpsmaskiner som er bra på gutte og juniornivå? Skal man bli best, må man være ekstrem på noe områder, fart og teknikk er fremtiden1
Jeg mener 4 år faktisk er i det minste laget i forhold til å 100%-bedømme den økende satsingen, spesielt med tanke på Klubb Sør-samarbeidet. Jeg er usikker på om de som kommer opp nå faktiskt er et produkt av dette.
Jeg kan bare snakke for Dahlum og Tronstad, og begge er gode tekniske med sine spisskompetanser. Jeg tror særlig Dahlum er svært nære et uttak på aldersbestemte landslag, og han har jo også en fantastisk læremester i Totto Dahlum (få han inn i Start-systemet!) som mildt sagt ikke akkurat vektlegger løpskapasitet og utholdenhet.
Ellers er jo både Henrik Dahlum, Alexander Jones, Sondre Tronstad, og Marius Harv tatt ut på regionsamling i Skien. Det er jo ganske sterkt det. Vi får håpe vi får opp noen klare enere etter hvert.
Jeg mener 4 år faktisk er i det minste laget i forhold til å 100%-bedømme den økende satsingen, spesielt med tanke på Klubb Sør-samarbeidet. Jeg er usikker på om de som kommer opp nå faktiskt er et produkt av dette.
Jeg kan bare snakke for Dahlum og Tronstad, og begge er gode tekniske med sine spisskompetanser. Jeg tror særlig Dahlum er svært nære et uttak på aldersbestemte landslag, og han har jo også en fantastisk læremester i Totto Dahlum (få han inn i Start-systemet!) som mildt sagt ikke akkurat vektlegger løpskapasitet og utholdenhet.
Ellers er jo både Henrik Dahlum, Alexander Jones, Sondre Tronstad, og Marius Harv tatt ut på regionsamling i Skien. Det er jo ganske sterkt det. Vi får håpe vi får opp noen klare enere etter hvert.
Skal ikke si med sikkerhet tid klubb sør ble etablert, men den økte satsningen på talenter ble gjort i 2005. Poenget mitt er at de spillerne som har kommet opp ,ikke har tilfredstilt de kravene som skal til for å bli dominerende eliteseriespillere, de er ikke teknisk dyktige nok!
Er hyggelig å se at du skryter om spillere som Dahlum, Tronstad etc, men spørsmålet er om de er dyktige nok til å ta steget til å bli dominerende eliteseriespillere, for det er det Start trenger! Nytter ikke å ha 50 kamper på u-landslagene...
Er helt enig med deg angående Dahlum, husker han nevnte dette tilbake i 2001, da han mente det tekniske nivået var altfor lavt!
Skulle gjerne hatt Dahlum i systemet, men han er opptatt med Jerv i Grimstad, noe jeg tror kan være bra. Han vil garantert slippe til unge tekniske spillere der borte, som på sikt kan være aktuelle for Start!
NB: To av Start beste teknikkere gjennom 90-tallet kom østfra, Myggen fra risør og Morten Pettersen fra Grimstad..
Alladin Sane
30-11-2009, 19:02
Morten Hæstad, ingen moderne ving, har kondisjon og hurtighet, mangler fot og teknikk. Ingen moderne ving. Hvem slapp han igjennom systemet? Spillere uten teknikk burde da aldri komme igjennom systemet.
Mener du i fullt alvor at Morten Hæstad ikke burde sluppet gjennom systemet i Start? Gutten har vært fast inventar på alle aldersbestemte landslag, spilte fast på FK Haugsund som juniorspiller i 2006 og var førstevalg for Start i eliten allerede som 20-åring.
Teknikk er bare en bitte liten del av fotballen.
Millonarios
30-11-2009, 19:34
Men sannsynligvis den viktigste. Du trenger ikke ha teknikk som din spisskompetanse, men en basisteknikk av et vist nivå i henhold til blant annet hvilken posisjon du spiller i, er helt nødvendig for å slå gjennom utenfor TL.
Hadde Espen Børufsen hatt en bedre ballbehandling sammen med sin ekstreme gjennomsbruddshissighet og generelt gode ving-kvaliteter, hadde han vært ettertraktet fra klubber over hele Europa. Morten Hæstad og Aram Khalili likeså, i hvert fall hadde de spilt fast på Starts A-lag.
Christer Kleiven motbeviser kanskje litt denne teorien, der han har en av få Start-spillere som har kommet frem etter Strømstad/Doffen Hæstad-tiden (Hæstad har undervurdert gode ballferdigheter) som har en ganske god basisteknikk. Han er ikke fast, men det er ikke uten grunn at han fremdeles av mange blir betegnet som det største talentet, kanskje alene på grunn at han har et bra utgangspunkt i form av sin relativt gode ballbehandling.
Start har tidligere fått frem mange gode tekniske spillere, derfor setter jeg et lite spørsmålstegn til at spillerne som har kommet opp i de senere årene har klare mangler på dette feltet. Det kan godt være tilfeldigheter, men jeg tror det likefullt kan være prioriteringsvalg nede i systemet.
Mener du i fullt alvor at Morten Hæstad ikke burde sluppet gjennom systemet i Start? Gutten har vært fast inventar på alle aldersbestemte landslag, spilte fast på FK Haugsund som juniorspiller i 2006 og var førstevalg for Start i eliten allerede som 20-åring.
Ja, det mener jeg med fullt alvor! Man måler ikke gode eliteseriespillere utfra om dem har eks antall kamper for aldersbestemte landslag. At han spilte fast på Haugesund, er ingen dårlig prestasjon, men ønsker Start å være et bedre lag en Haugesund og Tønsberg som han også spilte fast på, så må kvaliteten på spillerne være høyere. Ergo: Å spille fast i Haugesund eller Tønsberg er ingen god nok grunn til å være god nok for Start, er du ikke litt enig i det?
Var førstevalg i deler av 2007 ja, danket ut Valencia (et av SIB mange dårlige valg) Må minne deg på at Start hentet inn Borre og han var fast inventar på kanten fremfor Hæstad etter det. Og det skyldes ikke skaden Hæstad etterhvert fikk... Det var vel også en årsak til at Borre ble hentet inn? Hæstad fungerte ikke og Valencia ville bort!
Når det er sagt, Synes Morten Hæstad er en moderne ving? Er han flink til å utfordre, slå inn gode innlegg?
Han er bra på en ting å det er å gi alt! Fint det, men det holder ikke!
Frank W. Brevik
30-11-2009, 21:49
Norsk fotball generelt utvikler hutrende faa klassespillere med god teknikk, noe en sammnligning med f.eks. Kroatia (samme folkemengde, men litt bedre klima) viser saa det river i blikket.
Hvor mange generasjoner med gode G16-18 lag har vel ikke Norge hatt, der doervakter som Jarle Flo og Baard Bjerkeland knallet til i duellene med en ikke ubetydelig suksess mot Brian Laudrup og Henke Larsson, foer de to sistnevnte ble hakket raskere, smartere og sterkere og spilte for Barcelona, og de to foerstnevnte ble tyngre, tregere og dummere og "underholdt" det kresne publkum paa Aarasen og paa Hoeddvoll. At vi har en sirupssseig kultur for gampefotball i Norge er verdens minst kontroversielle paastand, og det er en kultur vi bejubler naar Drillo tar det daarligste norske mannskap til EM i Polen og Ukraina. Greit nok.
Men Start er en klubb som har en helt annen identitet, en tradisjonelt annen maate aa spille fotball paa, og det vil vaere nitrist om klubben ikke faar frem tilstrekkelig mange og gode nok eksponenter for denne type fotball. Vi mister noe av sjelen om dette skjer.
M. Haestad eller hans bror er spillere som spruter av innsats og tacklingsvilje, men er dette nok? Hvem kunne klage paa Kristoffer Paulsens innsats og lojalitet? Paa Lars Martin Engedals kondisjon? Men holder det til aa tjene 600,000 i aaret for et topplag i Eliteserien? Tydeligvis, dessverre.
Vi har mange gode ballkunstnere i Start idag, som Fevang, Owello, Bruer Hanssen og Bolanos. De er alle utenifra. Hvem er vaar neste Bolanos med christianssandsdialekt?
Skjønner ikke helt hvorfor du blander(disser) Morten for de siste års talentsatsing.
Klubbsør er jo fortsatt relativt nytt,og det er snakk om å følge opp de 40-60 beste 13-15 åringene i regionen.Så vi må vel vente litt før vi (forhåpentlig) ser hvordan denne satsingen har fungert.
Jeg var å så noen kamper med Start/Klubb Sør(G-15) i en eliteturniring i Sørlandshallen tidligere (Januar) i år,bla mot Enga som du skryter så fælt av. Gutta fra Sør banka Enga 5-1 med feiende flott og teknisk fotball.De vant forresten hele turneringen.
Når det gjelder de fire Start-spillerene som var med på talentsamlingen som NFF arrangerte i Skien i helga så sier Morten Halvorsen dette:
"- Dette viser at vårt spillerutviklingsarbeid er med på å få fram gode enkeltspillere. Disse fire spillerne har fått en systematisk oppfølging i Start i flere år og følger nå et spesialutviklet treningsprogram."
Talantarbeidet i klubben kan garantert gjøres bedre,men helt håpløst synes jeg ikke det er..
Alladin Sane
30-11-2009, 22:29
Ja, det mener jeg med fullt alvor! Man måler ikke gode eliteseriespillere utfra om dem har eks antall kamper for aldersbestemte landslag. At han spilte fast på Haugesund, er ingen dårlig prestasjon, men ønsker Start å være et bedre lag en Haugesund og Tønsberg som han også spilte fast på, så må kvaliteten på spillerne være høyere. Ergo: Å spille fast i Haugesund eller Tønsberg er ingen god nok grunn til å være god nok for Start, er du ikke litt enig i det?
Morten Hæstad har sin unge alder til tross spilt 51 A-kamper for Start.
Starts A-stall består i stor grad av unge lokale spillere som har sluppet gjennom systemet. Etter nedrykket i 2007, har Start bygd opp et helt nytt lag der unge, lokale spillere som Vikstøl, Mathisen, Paulsen, Børufsen, Hæstad, Kleiven, Khalili og Stokkelien alle har bidratt vesentlig til at klubben er i eliteserien.
Man kan selvsagt innvende at svært få av disse er tekniske begavelser. Noen av dem vil kanskje aldri bli mer enn stallfyll. Men hvor hadde Start vært hvis ikke disse spillerne hadde sluppet gjennom systemet?
Starts A-stall består i stor grad av unge lokale spillere som har sluppet gjennom systemet. Etter nedrykket i 2007, har Start bygd opp et helt nytt lag der unge, lokale spillere som Vikstøl, Mathisen, Paulsen, Børufsen, Hæstad, Kleiven, Khalili og Stokkelien alle har bidratt vesentlig til at klubben er i eliteserien.
Man kan selvsagt innvende at svært få av disse er tekniske begavelser. Noen av dem vil kanskje aldri bli mer enn stallfyll. Men hvor hadde Start vært hvis ikke disse spillerne hadde sluppet gjennom systemet?
Det er riktig det du skriver her Alladin, men poenget er jo at vi vil ha talenter, som man med gangske stor sikkerhet kan si vil komme til å prege både Start, tippeligaen og spille for/prege landslaget. Med unntak av muligens Stokkelien så kan jeg ikke se at noe av spillerene du nevner er i nærheten av det.
Morte Hæstad er en lokal fotballspiller i en ung alder, men han blir aldri noe talent i mine øyne om han så får 100 kamper for u 21 landslaget.
Vellykket talentarbeid for meg er at det med jevne mellomrom kommer opp spillere som vil prege Start. Det betyr veldig lite for meg om Jr laget vinner Norway Cup eller en turnering i sørlandshallen.
La meg si det slik, meg og deg ser fotball på to forskjellige måter. Noe som ikke er så unaturlig...
Ja, Hæstad har x antall kamper for Start, men kan du huske kamper der han har spilt godt, dratt av motstander, løpt til dødlinjen og servet herlige innlegg som spissene kan stupe/klinke i mål? Hæstad har en styrke, han er best uten ball og da plasseres du ikke på kanten! Men han er ikke god nok til å spille sentralt og blir derfor plassert der det er manko, noe som har vært på kanten og i tilfeller høyreback! At han har så mange kamper illustrerer jo bare poenget mitt, de spillerne som har slått igjennom er ikke gode nok!
Kan nevne de kamper Jesper har spilt i år, laget har jo sluppet inn x antall flere mål og tatt langt færre poeng enn når Borgersen og Goodson har spilt. Er allright med ballen, men rett og slett for dårlig som stopper, plassere seg ikke godt nok, ikke rask nok, ikke duellsterk nok..
Kleiven: Heller ikke vært god nok, er dog bra forspent på midten med Owello, Bruer og Fevang!
Khalili heller ikke bra nok, får ikke spille og er derfor ikke god nok!
Røde-rolf, venstreback er vi dårlig forspent på og derfor fått noen muligheter, dog ikke imponert! Hatt en bra kamp,men kan ikke se han har kvaliteter som kreves for en moderne back!
Stokkelien har jeg nevnt tidligere, at han er bra! Men det er en spiller...
Vet at de har x antall kamper for u-landslaget, men de holder ikke nivået som gode eliteseriespillere og da har ikke rekrutteringen vært god nok..
Hæstad blir helt sikkert fast på et lag i 1 div, det samme gjør nok Kleiven, Khalili, Paulsen og muligens Vikstøl... Men der er ikke Start, Start er i eliten og for å spille i eliten, må de ha spillere som holder det nivået!
Alladin Sane
01-12-2009, 11:28
men de holder ikke nivået som gode eliteseriespillere og da har ikke rekrutteringen vært god nok.!
Så du mener altså at fordi Start ikke har en håndfull lokale spillere mellom 19 og 22 år allerede utviklet til å være gode eliteseriespillere, så er ikke rekrutteringen god nok?
Da kan vi jo i hvert fall trøste oss med at det ikke finnes et lag i verden som oppfyller dine krav til rekruttering.
Start er i eliteserien fordi spillerne har prestert godt nok til opprykk i fjor og fornyet kontrakt i år. Da blir det vel litt absurd å si at spillerne ikke er gode nok for Start. Start har jo tross alt stort sett vært i Adecco eller på strak vei mot Adecco de siste 15 årene.
Jeg deler din bekymring for utviklingen til spillere som Khalili, Hæstad og Kleiven. Men, i motsetning til deg, er jeg sjeleglad for at disse spillere slapp igjennom systemet i Start. De var alle sentrale i fjorårets opprykk. Man kan vel rett og slett slå fast at Start er i eliteserien pga av disse spillerne.
Millonarios
01-12-2009, 12:34
At han spilte fast på Haugesund, er ingen dårlig prestasjon,...
Det folk faktiskt glemmer er at Morten Hæstad ikke var ving i FK Haugesund, han var indreløper i Rune Skarsfjords 4-3-3-system. Det er en posisjon jeg mener Hæstad hadde passet mye bedre i, men samtidig er han avhengig av formasjon. Hæstad som sentral midtbane i vår 4-4-2/4-4-1-1-formasjon hadde neppe fungert.
Millonarios
01-12-2009, 12:35
Men Start er en klubb som har en helt annen identitet, en tradisjonelt annen maate aa spille fotball paa, og det vil vaere nitrist om klubben ikke faar frem tilstrekkelig mange og gode nok eksponenter for denne type fotball. Vi mister noe av sjelen om dette skjer.
Jeg kunne ikke sagt det bedre.
Millonarios
01-12-2009, 12:45
Kan nevne de kamper Jesper har spilt i år, laget har jo sluppet inn x antall flere mål og tatt langt færre poeng enn når Borgersen og Goodson har spilt. Er allright med ballen, men rett og slett for dårlig som stopper, plassere seg ikke godt nok, ikke rask nok, ikke duellsterk nok..
Jeg vil ikke trekke frem Mathisen i denne sammenheng. Her snakker vi faktisk om en spiller som er litt annerledes enn de som har kommet opp de siste årene. Jesper Mathisen hadde som "Start/kristiansand-produkt" en slepen teknikk i god Start-ånd, og hadde et hinsides potensial som 17-18-åring før skadene kom. Han har noen klare mangler som midtstopper, men allikevel kvaliteter jeg personlig setter litt ekstra pris på.
Stig Hornnes
01-12-2009, 13:00
Så du mener altså at fordi Start ikke har en håndfull lokale spillere mellom 19 og 22 år allerede utviklet til å være gode eliteseriespillere, så er ikke rekrutteringen god nok?
Da kan vi jo i hvert fall trøste oss med at det ikke finnes et lag i verden som oppfyller dine krav til rekruttering.
Start er i eliteserien fordi spillerne har prestert godt nok til opprykk i fjor og fornyet kontrakt i år. Da blir det vel litt absurd å si at spillerne ikke er gode nok for Start. Start har jo tross alt stort sett vært i Adecco eller på strak vei mot Adecco de siste 15 årene.
Jeg deler din bekymring for utviklingen til spillere som Khalili, Hæstad og Kleiven. Men, i motsetning til deg, er jeg sjeleglad for at disse spillere slapp igjennom systemet i Start. De var alle sentrale i fjorårets opprykk. Man kan vel rett og slett slå fast at Start er i eliteserien pga av disse spillerne.
Jeg er helt enig. Hvor hadde Start vært i dag uten spillere som Hæstad, Mathisen, Børufsen, Kleiven og Vikstøl? Klubben kunne aldri klart å erstatte disse spillerne med å kjøpe, det ville vært altfor kostbart. Og med den nette sum av kroner 0,- til spillerkjøp neste sesong er disse lokale unggutta som må utgjøre ryggraden i klubben også fremover. Mathisen og Stokkelien viste bra utvikling i år, neste år er det helt sikkert noen av de andre som står frem. Og så kommer helt sikkert noen til å falle gjennom. That`s life.
Stig Hornnes
01-12-2009, 13:02
Jeg vil ikke trekke frem Mathisen i denne sammenheng. Her snakker vi faktisk om en spiller som er litt annerledes enn de som har kommet opp de siste årene. Jesper Mathisen hadde som "Start/kristiansand-produkt" en slepen teknikk i god Start-ånd, og hadde et hinsides potensial som 17-18-åring før skadene kom. Han har noen klare mangler som midtstopper, men allikevel kvaliteter jeg personlig setter litt ekstra pris på.
Enig. Samtidig vil jeg trekke frem utviklingen Mathisen har vist gjennom sesongen. Han har fremdeles mangler i spillet sitt, men fra i vår til i høst var det en utrolig fremgang. Mathisen har potensialet til å bli en fantastisk spillende stopper, man må bare gi han litt tid tilå faktisk finne rollen sin.
Jeg er helt enig. Hvor hadde Start vært i dag uten spillere som Hæstad, Mathisen, Børufsen, Kleiven og Vikstøl? Klubben kunne aldri klart å erstatte disse spillerne med å kjøpe, det ville vært altfor kostbart. Og med den nette sum av kroner 0,- til spillerkjøp neste sesong er disse lokale unggutta som må utgjøre ryggraden i klubben også fremover. Mathisen og Stokkelien viste bra utvikling i år, neste år er det helt sikkert noen av de andre som står frem. Og så kommer helt sikkert noen til å falle gjennom. That`s life.
Og hvor har Start vært stort sett vært de siste årene? At spillere som Hæstad & Co har fått så pass mye spilletid bekrefter snarer tvert i mot alt kaoset som har vært i klubben, enn en bekreftelse på utmerket talentarbeid.
Hvis du får rett i Hæstad, Kleiven, Kahili, og Børufsen er ryggraden i Start i årene fremover, vel da ser jeg mørkt på det.
Ser litt potensial i Mathisen og masse potensial i Stokkelien.
Jeg mener faktisk at disse spillerene allerede har falt gjennom. Trenger du virkelig ett år til for å innse det Stig?
Stig Hornnes
02-12-2009, 08:38
Og hvor har Start vært stort sett vært de siste årene? At spillere som Hæstad & Co har fått så pass mye spilletid bekrefter snarer tvert i mot alt kaoset som har vært i klubben, enn en bekreftelse på utmerket talentarbeid.
Hvis du får rett i Hæstad, Kleiven, Kahili, og Børufsen er ryggraden i Start i årene fremover, vel da ser jeg mørkt på det.
Ser litt potensial i Mathisen og masse potensial i Stokkelien.
Jeg mener faktisk at disse spillerene allerede har falt gjennom. Trenger du virkelig ett år til for å innse det Stig?
Du må virkelig åpne øynene dine. Det er ikke de lokale unggutta sin skyld at Start har vært et kaos de siste årene. Men nå er ikke poenget mitt å skryte unggutta opp i skyene, tvert i mot har jeg også holdt på å rive av meg huet flere ganger pga. spesielt Børufsen og Hæstad. Poenget er snarere å få frem at uten lokale unggutter som faktisk holder et visst nivå, ville Start knapt kunne stilt lag i årets serie. Og det er også et poeng å minne om at Start ikke engang var innvolvert i nedrykksstriden, selv om til og med de færreste supportere levnet laget mange sjansene til å overleve.
For å være helt konkret med Morten Hæstad:
Start hadde som mål å utvikle tekniske og raske spillere, på back og ving posisjon.
Når de da slipper igjennom Morten Hæstad, som er helt blottet for teknikk, viser det at systemet de utformet ikke har vært godt nok. Dersom man hadde valgt å ikke satse på Hæstad i tidlig alder, altså ved gutte/juniornivå: Der skulle han blitt stoppet, ettersom han ikke hadde teknikk! Så skulle de heller satset mer på en mer teknisk spiller, som de kunne trene opp kondisjonen til. Kondisjon kan trenes opp i alle aldre, det kan ikke teknikk! Selv om Hæstad sikkert var mye bedre enn den tekniske spilleren, burde han ikke bli satset på. For i eliten må man ha spisskompetanse, så får det heller være at G15 laget til Start ikke vinner cuper i Sørlandshallen...
For å stille spørsmålet litt annerledes: Hvorfor tror de mest tekniske spillerne kommer fra Sør-Amerika, Afrika? Tidligere har man skyldt på underlag, det kan ikke dagens spillere unnskyldes fra... Ressurser pr spiller er betraktelig høyere i Norge enn i Afrika. Så problematikken ligger jo i at trenerene ikke verdsetter teknikk nok!
Det er riktig det du skriver her Alladin, men poenget er jo at vi vil ha talenter, som man med gangske stor sikkerhet kan si vil komme til å prege både Start, tippeligaen og spille for/prege landslaget. Med unntak av muligens Stokkelien så kan jeg ikke se at noe av spillerene du nevner er i nærheten av det.
Morte Hæstad er en lokal fotballspiller i en ung alder, men han blir aldri noe talent i mine øyne om han så får 100 kamper for u 21 landslaget.
Vellykket talentarbeid for meg er at det med jevne mellomrom kommer opp spillere som vil prege Start. Det betyr veldig lite for meg om Jr laget vinner Norway Cup eller en turnering i sørlandshallen.
Kunne ikke sagt det bedre selv. Helt enig!
Alladin Sane
02-12-2009, 18:53
For å være helt konkret med Morten Hæstad:
Start hadde som mål å utvikle tekniske og raske spillere, på back og ving posisjon.
Når de da slipper igjennom Morten Hæstad, som er helt blottet for teknikk, viser det at systemet de utformet ikke har vært godt nok.
Hva med Mads Stokkelien? Han er hverken rask eller spesielt teknisk. Mener du at også han burde vært sparket ut av juniorlaget?
Du må virkelig åpne øynene dine. Det er ikke de lokale unggutta sin skyld at Start har vært et kaos de siste årene. Men nå er ikke poenget mitt å skryte unggutta opp i skyene, tvert i mot har jeg også holdt på å rive av meg huet flere ganger pga. spesielt Børufsen og Hæstad. Poenget er snarere å få frem at uten lokale unggutter som faktisk holder et visst nivå, ville Start knapt kunne stilt lag i årets serie. Og det er også et poeng å minne om at Start ikke engang var innvolvert i nedrykksstriden, selv om til og med de færreste supportere levnet laget mange sjansene til å overleve.
Har jeg sagt at Morten Hæstad & Co er skyld i kaoset rundt Start? De er vel heller resultat av dårlig økonomistyring, for om Start hadde hatt en god økonomi, så hadde verken Børufsen eller Hæstad fått spilletid i årets sesong.
Jeg er heller ikke for å kvitte meg med ungguttene slik situasjonen er i dag, fordi vi rett og slett ikke har midler til å få erstattere som er bedre. Men det betyr ikke at jeg synes de er gode fotballspillere som holder elitenivå.
At Start ikke var innvolvert i nedrykkstrid er vel heller på tross av enn på grunn av spillere som Børufsen og Hæstad.
Jeg må nok en gang understreke at jeg ser potensial i Stokkelien og Mathisen.
Hva med Mads Stokkelien? Han er hverken rask eller spesielt teknisk. Mener du at også han burde vært sparket ut av juniorlaget?
Er det ikke teknikk å være så sikker foran mål som Stokkelien? Avsluttningsteknikk er iallefall en høyt verdsatt ferdighet hos meg. Det er bare å se på Børufsen som har total mangel på slik teknikk.
Stig Hornnes
02-12-2009, 22:28
At Start ikke var innvolvert i nedrykkstrid er vel heller på tross av enn på grunn av spillere som Børufsen og Hæstad.
Jeg må nok en gang understreke at jeg ser potensial i Stokkelien og Mathisen.
At jeg mener de har vært viktige for Start de siste par sesongen er heller ikke et uttrykk for at jeg mener de er dominerende spillere i TL. Det tror jeg forøvrig aldri hverken Børufsen eller Hæstad kommer til å bli, men kanskje noen av de andre klarer å ta steget. Men, med Starts elendige økonomistyring skal vi være sjeleglade for at klubben faktisk produserer spillere som holder et OK nivå.
TaffseLasse
11-12-2009, 15:34
Er det noen som har peiling på hvorfor så mange tallenter rundt 16 års alderen forsvinner til store Europeiske klubber?
Har registrert de siste årene, at det jevnt over forsvinner mange tallenter til Europeiske klubbers fotball akademier.
Var vell en 16 årig vigør keeper som for en stund siden som forsvant til en klubb i Storbritania. Var vell en 16-17 åring som forsvant fra MK til monaco for en stund siden.
Nå har et 16 årig keeper tallent fra MK signert for Derby
http://fotball.fvn.no/england/article157310.ece
Hvordan klarer klubber fra andre nasjoner å speide Sørlandstallenter?
Hvorfor havner de ikke i Start?
Er Start for dårlig til å speide/holde kontakt med klubbene ute i distriktet?
Millonarios
11-12-2009, 17:20
Er det noen som har peiling på hvorfor så mange tallenter rundt 16 års alderen forsvinner til store Europeiske klubber?
Har registrert de siste årene, at det jevnt over forsvinner mange tallenter til Europeiske klubbers fotball akademier.
Var vell en 16 årig vigør keeper som for en stund siden som forsvant til en klubb i Storbritania. Var vell en 16-17 åring som forsvant fra MK til monaco for en stund siden.
Nå har et 16 årig keeper tallent fra MK signert for Derby
http://fotball.fvn.no/england/article157310.ece
Hvordan klarer klubber fra andre nasjoner å speide Sørlandstallenter?
Hvorfor havner de ikke i Start?
Er Start for dårlig til å speide/holde kontakt med klubbene ute i distriktet?
Keeperen jeg tror du snakker om er Sean Mcdermott, som gikk fra Våg til Arsenal. Backen Vegard Landaas forsvant til Monaco fra MK.
I tilfelle med Mads Mørch så er jeg ganske sikker på at Start har hatt kontroll på han. Han har vært på trening i forbindelse med Klubb Sør. Mitt inntrykk er at Start har fått en mye bedre oversikt over markedet på Sørlandet etter Klubb Sør ble opprettet, selv om det sikkert alltid kan forbedres.
Det er klart Start aldri kan konkurrere med storklubber som Arsenal og Monaco. I det anglofile Norge er det klart at også Derby vekker følelser. Det blir derfor her et spørsmål rundt viljen til Start og virkelig hente de, naboklubbenes samarbeidsvilje, samt spillerens selv ønske til og eventuelt vrake et tilbud fra utlandet for å dra til Start.
Et aktuelt spørsmål i den senere tiden, og også i dag, er forholdet mellom MK og Start. MK har tatt talentutviklingen på alvor og fått opp svært mange spennende unggutter de siste årene. Kjetil Ruthford Pedersen gikk jo på lån til MK i sin tid for å bedre samarbeidet.
To (?) har vel gått til utlandet, mens Terje Reinertsen, Sven Fredrik Stray, Steffen Hagen og Stefan Strandberg (+) har gått til andre norske klubber. Det er jo et spørsmål rundt hvem som virkelig hadde vært gode nok for Start. Det er vel kun Hagen og Strandberg som kan sies å være et tap for oss i så tilfelle. Spesielt Strandberg, som jeg tror kan bli en fremtidig landslagsspiller. Han var vel på prøvespill her før han gikk til Vålerenga. Forhåpentligvis lå det andre grunner til og ikke hente han enn at Start ikke så potensialet.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.