PDA

Se full versjon : Demonstrasjon utenfor rådhuset kl 16:45 i dag!

Morten Torjussen
25-11-2009, 16:23
For å markere at bystyret ikke innvilger lån til Start, oppfordrer vi de som kan og ønsker til å møte opp foran rådhuset på torget i ettermiddag kl 16:45.
Det vil være en fredlig demonstrasjon før bystyret starter kl 17.

Dette er ikke noe Menigheden supporterklubb offisielt står bak, bare ei videreformidling av SMSer som sendes rundt.

Møt opp!

Jegers
25-11-2009, 16:36
Jeg blir ikke med, synes det er helt riktig signal å gi fra kommunen at de ikke gir lån til Start. Start bør skaffe seg midlene på andre måter og jeg bidrar gjerne, men ikke på denne måten.

tendenfan
25-11-2009, 16:41
Hvis kommunen skal velge mellom å bruke penger på sine primæroppgaver eller fortsette å holde kunstig liv i Start, burde valget være enkelt. På samme måten som kommunen/Cultiva har hjulpet Quartfestivalen i mange år, må det være på tide å si stopp en gang for alle.

Enten får Starts eiere føre en kostnadspolitikk som er troverdig og i balanse, ellers får vi gå konkurs og ble degradert til 2 divisjon.

Start er et viktig varemerke for byen, men nå har man de siste 20 årene stadig kommet tilbake for å tigge om mer. Nok må være nok. Tæring etter næring

Amen!

rooland
25-11-2009, 16:56
Om du mener et badeland, eller et kulturhus til 1,3 mill er og hjelpe til skole/eldreomsorg/veier osv tar man grundig feil...
Skal man i badelandet kjører man 45 min til lyngdal, eller 2 timer til bø.

Blir kvalm av KRF folkene som sitter i denne regjering, når rådmannen sier ja ser jeg INGEN grunn til at styret skal si nei til dette.
Det vil over tid gagne start,da start gir bedre betingelser på 40 mill lånet hos kommunen.
Bare siden juli mnd har ravnaas gått inn med 9 mill av sin egen lomme, ved hjelp av Austbø og DBO Noraudit Sandvika

tendenfan
25-11-2009, 17:45
Her er det ikke snakk om hva som er best. Start, kulturhus eller badeland. Poenget er at Start hvert år legger frem urealistiske budsjetter og alltid går på en smell. Dvs at de indirekte budsjetterer med at kommunen skal hjelpe de hvert år. Se gjennom historikken fra ca 1990, og tell antall ganger Start har ligget på kne utenfor bystyremøtene og bedt om penger. Start er en profesjonell bedrift (i allefall det de SKAL være det). Mange ansatte med millionlønninger. Da blir det feil å løpe til kommunen hver gang de ikke finner penger i kassa til å betale ut sine egne lønninger

Besserwisser
25-11-2009, 18:04
Med supportere som Jegers og tendenfan fortjener vi å konke. Dere har åpenbart ikke forstått alvoret i situasjonen og at vi snart kan være i minilandsbyligaen. Når dere som supportere som har rotet dere inn her for å registrere dere for å snakke om start ikke har skjønt det - ja da er det ikke rart at ikke politikerne heller har gjort det- og at ingen gidder å redde klubben.

Neon
25-11-2009, 18:07
Møte i bystyret kan sees nederst, her: http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article721653.ece

Allerede startet...

REBell
25-11-2009, 19:03
http://gfx.nrk.no/S4QRCbfPX7fzWR6zLAV6eA1q4GiznqMS0qpDm4U-UtXQ.jpg

Neon
25-11-2009, 19:16
http://gfx.nrk.no/S4QRCbfPX7fzWR6zLAV6eA1q4GiznqMS0qpDm4U-UtXQ.jpg
Mannen på radioen "latterliggjorde" "aksjonen". Han sa det kun var 4-5 stk, som hadde møtt opp. De hadde i tillegg hatt med seg en tydelig hjemmesnekretplakat, som hadde blåst i stykker.

Skrøt dog veldig av aksjonistene mot Aquarama. De hadde samlet over 100 stk, med fakler og det hele...

Som natt og dag.

Ose
25-11-2009, 19:27
hvor fant du bildet ReBell?
EDIT så det nå

Alf Qaida
25-11-2009, 19:49
Å regne med at folk møter opp kl 1645 blir litt vanskelig når sms sendes kl 1700......

aljahnsen
25-11-2009, 19:52
Jeg videresendte meldingen da jeg var på jobb, men jeg sendte den ikke 17:00. Så må ha vært forsinkelser på SMSène :)

Stig Hornnes
25-11-2009, 22:03
Med supportere som Jegers og tendenfan fortjener vi å konke. Dere har åpenbart ikke forstått alvoret i situasjonen og at vi snart kan være i minilandsbyligaen. Når dere som supportere som har rotet dere inn her for å registrere dere for å snakke om start ikke har skjønt det - ja da er det ikke rart at ikke politikerne heller har gjort det- og at ingen gidder å redde klubben.

For noe jævla pisspreik, det betyr bare at enkelte evner å se litt lenger enn sin egen nese. En kommune som knapt klarer å betale for lovpålagte oppgaver har ingenting med å spytte enda flere penger inn i det som må kunne kalles et svart hull. Start har vært et sammenhengende økonomisk mareritt siden 1996, og hvert jævla år hører vi at neste år eller iløpet av tre år skal vi gå i balanse og tjene penger. Og hver gang opplever vi det samme bedraget. De har hatt så utrolig mange sjanser til å rydde opp, men hver gang går det galt. Da er det ikke lenger det offentlige sitt ansvar, klubben er tross alt et kommersielt aksjeselskap. Om klubben går konkurs nå holder jeg forøvrig Ernst Ravnaas ansvarlig. Jeg vet han har brukt mye penger på klubben, men han har også vært en del av eierskapet som over tid har sørget for at Start sliter økonomisk. Men det verste er at han isåfall har kjøpt klubben ut av en bombesikker avtale med Sparebanken Sør uten å ha dekning på konto.

Og èn ting til, jeg er møkklei å lese all gnålingen om kulturhuset. Kilden kommer til å stå der i 150 år og har et bruksområde langt utover det Start og Sør Arena har.

Besserwisser
25-11-2009, 22:13
Hornes - nesten alt du skriver utenom kulturhuset er rent fjas. Du og flere andre glemmer konsekvent at når banken overtok hadde vel ikke Ravnaas mer enn vel 25 prosent og at den største eieren Rasmussen-gruppen var årsaken til at det raknet da de ikke ville være med videre. Men nå får antakelig banken lov til å ta over igjen så får du se.

jensm
25-11-2009, 22:17
Jeg er så sinnsykt enig med tenden her.

Kommunen har mer enn nok med å holde liv i primærtjenestene i byen, og det ville vært latterlig å kutte i skole, helse, osv for å låne start enda mer penger. Det ville vært direkte uansvarlig av kommunen å gå inn med mer penger i Start.

Det er jo ingen tvil om hvor pengene må tas fra: Cultiva. Pengesekken der er vel ikke helt tom enda.

Kan vri og vende på det alle veier, men ingen andre kulturelle greier er i nærheten av å være så betydningsfulle for byen som Start er!

Klar over at jeg er skikkelig enkel i denne tanken, men jeg klarer likevel ikke å slippe den:

Når det brukes så uanstendig mye penger på et konserthus på silokaia, så hvorfor kan de ikke da sørge for at Sør Arena finansieres helt og holdent av Cultiva?

For stadion er jo også ei kulturstue. Når det skal arrangeres konserter større enn hva det er plass til i pengesluket på kaia, så er jo stadion et fint alternativ.

Cultiva kjøper stadion, lar Start leie grisebillig, og lar konsertarrangører av store konserter leie billig for å gjøre det mulig å trekke flere store artister til byen. Det ville ført til mindre risiko for konsertarrangører og ikke minst mye lavere utgifter for Start.

En løsning ALLE er tjent med, og jeg tror ikke byens befolkning ville protestert. De protesterte ikke noe særlig mot milliardslottet, og jeg tror nok flere kommer til å besøke Sør Arena enn sosietetsstuen.

Men Cultiva har jo laget noen stive og helt syke regler for hva pengene der skal brukes til. Håper virkelig Ansgar Gabrielsen har litt fornuft å komme med der!

Spruce
25-11-2009, 23:56
Spennende å tenke på hva som hadde skjedd ved en eventuell og klubben hadde blitt flyttet til ihvertfall 2. divisjon.
Hadde det blitt noe riot?
Neppe, men de hadde nok fått kjørt seg på internett

Ole Gilboe Hermansen
26-11-2009, 01:52
Respekt til de som dukket opp.

Stig Hornnes
26-11-2009, 08:36
Hornes - nesten alt du skriver utenom kulturhuset er rent fjas. Du og flere andre glemmer konsekvent at når banken overtok hadde vel ikke Ravnaas mer enn vel 25 prosent og at den største eieren Rasmussen-gruppen var årsaken til at det raknet da de ikke ville være med videre. Men nå får antakelig banken lov til å ta over igjen så får du se.

Rasmussen har aldri hatt en aktiv eierrolle, og de har da vært klare hele veien på at de var med kun pga. Sør Arena. Det var Ernst og Erik som styrte skuta.

DMcCarty
26-11-2009, 10:33
Her på forumet mener visst flertallet at det en kommunal oppgave å holde liv et fotball lag, muligens i spania men her på berget er det uhørt.
Politikerne har vel også minst 1 gang sagt at dette var siste gang dere fikk penger av oss. Men alikvel gitt litt mer. Et sted må faktisk grensen gå, synes det er helt greit at lånet ikke innvilges. Selvfølgelig mener jeg at de burde fått penger utifra et supporterperspektiv, men synes faktisk ikke det veier tyngst her.

Og istedenfor å sutre bør ledelsen legge hodene i bløt og heller tenke litt kreativt for hvordan de skal samle sammen de pengene som trengs.

F.eks. stabæk for noen år siden, der jobbet alle lederne dugnad for klubben, (de vil si, de stekte ikke vafler, men jobbet som advokater, pr guruer osv. også førte de stabæks kontonr istedenfor sitt eget på fakturaene)

Gikk litt fortere å samle inn 100 000 når man hadde to-tre stk som tok mellom 1500-2000 kr timen istedenfor å selge vafler til 10 kr stk.

Jeg er sikker på at klubben overlever denne krisen også, de må bare finne den enkle, men geniale løsningen. Og de har ikke vondt av å tenke litt kreativt i den klubben, og faktisk måtte spare drastisk.
Pengesluket de siste årene er sykt.

5 mill Bjørnebye
5 mill Nordlie (Greit vi fikk et sølv men)
5 mill Årst
20 mill Brasser
400 mill stadion

er jo ikke rart vi er blakke som kirkerotter

Go start!!

Giovanni
26-11-2009, 11:06

Du, med andre, som forventer at Start bare skal være en lekebutikk som kommunen redder hver jævla gang det blinker rødt i regnskapet burde virkelig gå en runde med dere selv.
Fins en god del andre ting som kommunen trenger/pliktig til å bruke penger på i Krs.

Så kan man si at for Krs kommune er ikke 6.mill mye penger, men dette handler jo også om prinsipper. Det er ikke noe poeng i å holde en klubb i kunstig live så lenge de har en ledelse som til de grader gang på gang viser at de er totalt inkompetente hva gjelder å drifte en fotballklubb. Hva angår alvor burde faen meg enkelte i Start ha innsett det de siste 10 år!
Det har vært den ene redningsaksjonen etter den andre, og fortsatt så ropes det om fare for konkurs stadig vekk!? Da er det jo tydelig at noen ikke har evne til å lære av tidligere feil, samt heller ikke evne til å "tenke utenfor boksen".

Jeg tror nok at Start på nytt blir reddet i siste sekund, men det begynner snart å bli pinlig!

Stig Hornnes
26-11-2009, 12:53
Du, med andre, som forventer at Start bare skal være en lekebutikk som kommunen redder hver jævla gang det blinker rødt i regnskapet burde virkelig gå en runde med dere selv.
Fins en god del andre ting som kommunen trenger/pliktig til å bruke penger på i Krs.

Så kan man si at for Krs kommune er ikke 6.mill mye penger, men dette handler jo også om prinsipper. Det er ikke noe poeng i å holde en klubb i kunstig live så lenge de har en ledelse som til de grader gang på gang viser at de er totalt inkompetente hva gjelder å drifte en fotballklubb. Hva angår alvor burde faen meg enkelte i Start ha innsett det de siste 10 år!
Det har vært den ene redningsaksjonen etter den andre, og fortsatt så ropes det om fare for konkurs stadig vekk!? Da er det jo tydelig at noen ikke har evne til å lære av tidligere feil, samt heller ikke evne til å "tenke utenfor boksen".

Jeg tror nok at Start på nytt blir reddet i siste sekund, men det begynner snart å bli pinlig!

Jeg er veldig enig. Det er også et poeng å minne om at denne debatten har vært kjørt her inne mange ganger tidligere også. Det var vel i 2007, og mesteparten av ledelsen fikk passet sitt påskrevet så det holdt. Et par justeringer i kursen var desverre nok til at flertallet her ine ble fornøyde. Jeg, og flere med meg, var den gang av den oppfatning at en større kursendring måtte komme dersom man skulle få skuta på riktig kjøl igjen på lang sikt. Nå er det gått mer enn 2 år og klubben sliter like mye. Når skal vi begynne å tenke langsiktig?

Besserwisser
26-11-2009, 13:07

Enkelt sagt har politikerne nå satt seg i en litt umulig situasjon. Ingen av de vil at kommunen skal overta klubben ved å betale ut banken for å sikre eget lån og fortsatt tippeligalag. Samtidig er klubben for viktig for sørlandet til at de kan konke den.

Så til det du lirer av deg: Nei, jeg mener ikke at klubben skal reddes av kommunen hver eneste gang. Men jeg forventer at kommunen tar tak når de har en personlig egeninteresse i det på vegne av alle skattebetalerne. I dette ligger det at et ytterligere lån på 6 vil bedre rammen på de 40 som ligger det. Lånet på 40 er vel avdragsfritt i 30 år eller noe - så det er i praksis gratis penger slik det er i dag. Nå er anlegg på plass og mye er nedskrevet, samt at Nøff skal skjerpe grådig inn på klubbenes ødelandsmuligheter. Start har i tillegg allerede kuttet det alt vesentligste og lånet som start trenger kommer for å dekke opp moro fra da banken styrte.

Jeg tror klubben kommer til å klare seg, men at kommunen gjennom sin inkompetanse blir den som taper mest penger på avgjørelsen. Club21 kommer vel på banen igjen, men de kommer minst til å gi like lite ved dørene nå som da - og da krevde de at kommunen skrev ned lånet på 40.

Stig Hornnes
26-11-2009, 13:27
Jeg er enig med deg i den argumentasjonen Besserwisser, politikerne har absolutt en egeninteresse å ta vare på. Men samtidig har hjelpen de har ytet før gjort det for lett for Start å løpe i den retningen med en gang ting begynner å gå galt. Ravnaas har vært her et halv år og burde visst utmerket godt hva han overtok. At klubben trengte mye penger for å komme seg gjennom et vanskelig år før kostnadskuttene faktisk ville begynne å virke kan umulig ha kommet som noen overaskelse. En avtale med kommunen om lå burde derfor vært avklart før overtagelsen, hvis ikke burde Start fortsatt vært eid av banken.

Ernst Ravnaas er en smart mann, jeg tror personlig han har andre utveier enn kommunen. Men jeg skjønner at han går til kommunen først, Start har fått gode betingelser av dem før.

Ole Gilboe Hermansen
26-11-2009, 13:37
Jeg har en drøm.
En drøm om at en person med mange mange penger fra Sørlandet kommer til oss og er villig til å betale all gjeld vi har, slik at vi kan starte helt på scrach.
Men, det blir vel bare en drøm.

Gerrard
26-11-2009, 20:51
Jeg tror egentlig vi kan slappe av og være trygge på at start er en eliteserieklubb også neste år.
Ravnaas vet garantert hva han gjør, og visste det også garantert da han gikk inn igjen i klubben i sommer.
Han prøver selvfølgelig å låne i kommunen først siden det er gunstigst å låne der, og når de har hensvist til cultiva så rasler han litt med sablene og truer med å stikke av hvis det ikke går igjennom der.
Halloen , mannen er ikke dum.
Han har vist før at han har ett stort hjerte for Start og kommer til å vise det igjen i midten av desember hvios cultiva sier nei.
Han vil jo selvfølgelig ikke ha på seg at han er en foretningsmann som dropper ut når ting skjærer seg. Sånn som jeg har sett Ravnaas tidligere så er han med løpet ut.
Sist han forsvant ut så var det på ett tidspunkt der det ikke var store problemer og han kunne overlate roret til noen andre for en stund.
Han kom tilbake når det var trøbbel og kommer til å fullføre denne gangen også.

AMEN

mr.leipsland
26-11-2009, 21:12
J
Sist han forsvant ut så var det på ett tidspunkt der det ikke var store problemer

Jeg håper innlegget ditt var ironisk!

doppelt gemoppelt
26-11-2009, 23:03
Jeg har en drøm.
En drøm om at en person med mange mange penger fra Sørlandet kommer til oss og er villig til å betale all gjeld vi har, slik at vi kan starte helt på scrach.
Men, det blir vel bare en drøm.

Trenger vel ikke være sørlending? Solèr var ingen sørlending :) Ikke sabla mange penger men han reiste blakk og det kaller jeg virkelig å legge sjela si i noe man brenner for.