PDA

Se full versjon : Mytteri i IK Start mot Ravnaas?

Sider : [1] 2

Rolling stones
11-12-2009, 20:03
Hvem er denne Tom Edvardsen? Joda, vet han er formann i IK Start, men hvem er det?

Start skal utbetale sine lønninger den 31.12. og har jeg forstått det rett overføres pengene ifra Start Toppfotball til IK Start i forkant av lønnskjøringer, etc. For det første er det lenge til både den 20 og den 31 desember og for den andre går mannen ut uoppfordret og sier at det ikke er penger til lønninger? Burde ikke Start toppfotball uttale seg om dette til media?

Burde ikke strengt tatt denne mannen holde kjeft, og hvis det virkelig var et reelt problem bedt Ravnaas uttale seg om saken?

Ravnaas sitter på gjerdet og venter på en avgjørelse ifra Cultiva, dette ser det nå ut til at kommunen og Club21, samt eks startledere (Skistad og Myhre) forsøker å forkludre så godt de kan ved å uttale seg som de gjør til media uoppfordret! Så vidt jeg vet har Audun Myhre opprettet et driftsselskap allerede hvor han står oppført som styreformann? Rimelig suspekt spør du meg..

Jeg er rimelig sikker på at ikke Ravnaas, etter å ha dyttet inn såpass mange penger i Start lar alt rakne pga en lønnskjøring i desember.

Nå går det på nyhetene til TV2 at Start ikke kan betale lønn til spillerene takket være formannen i IK Start!

Jeg blir rett å slett oppgitt over hele greia... Her skjer det mye bak kulissene som vi ikke er klar over!

REBell
11-12-2009, 21:15
Cultiva ønsker å låne/gi penger rett til IK Start.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6906937

Besserwisser
12-12-2009, 00:53
Rolling Stones - jeg tror du har helt rett. Det skal visstnok være en stor Mosvold-edderkopp bak her.

Snakket med en kar som hevder han har mye info om denne suppa. Myhre + broren, Skisland, Eriksen m.m. følger visstnok alle pisken til Kurt Mosvold.

De skal visstnok ønske å forkludre forhandlingene med Cultiva, slik at Cultiva ikke støtter ravnås, noe som forklarer alle de siste soloutspillene mens Cultiva er i en prosess, slik at Start toppfotball konker. Så kan de komme inn, krever at kommunens lån på 40 slettes, at kommunen skal overta forpliktelsene til stadiom, låne billig til start etc. etc. Ut i fra det jeg har hørt er hele prosessen utrolig skitten og kun fikset for at ravnås og kommunen skal skvises slik at de selv kan ta over uten å måtte gå inn med kronasjer.

Kan selvfølgelig ikke stå helt for dette selv da det er noe jeg har fått høre, men uansett er det helt klart maktkamp på gang - grunnet siste medieutspill fra diverse knyttet til klubben .

På toppen av det hele er cultivas ansgar gabrielsen fettern til mosvoldm uten at det selvfølgelig har noe å si

Rolling stones
12-12-2009, 02:24
Desverre er det litt for mange sorte får og et fryktelig skittent spill her..

Det ser ut som at IK Start selv klarer å lage nok lurveleven til at antiklimaks her faktisk oppnås!

Dette er bare trist for Sørlandet, for IK Start og for en ildskjel som Ravnaas, som har spyttet mere penger inn i denne klubben, og gitt flere tusen arbeidstimer de siste årene til fordel Start faktisk får spikeren i kista av sine egne...

Dette er bare trist, og sannsynligvis også starten på undergrunnen. Jeg ser med gru på fortsettelsen her med en mann som Edvardsen som lakeienes talsmann her.

Club 21 tør ikke fronte det selv engang lenger, nei dette er bare trist!

Håper inderlig at Ravnaas setter spikeren i kista med en investor i ryggen, men tviler.. tror han rett å slett er lei av å sloss mot Club21 og gribbene rundt Start og trekker seg stille ut.

Men takk Ernst for at du forsøkte, men det skal desverre ikke være lett å være venndøl og faktisk få det til her på Sørlandet. Vi kan uansett takke deg for at vi i dag er i TL, har vår SørArena og en skinnende sølvmedalje ifra 2005.

Og at Ravnaas noengang er å se på SørArena etter dette mytteriet er desverre ytterst tvilsomt!

TaffseLasse
12-12-2009, 15:56
Hmm, tror oxo at dere absoulutt er inne på noe.
Virker suspekt, først går Myhre ut i avisen i artikkelen (ønsker å fjerne ravnås) med å lansere ideen om å opprette et nytt toppfotbal-selskap, deretter Edvardsen i artikkelen ”(ngen desemberlønn for startspillerne). Litt suspekt blir det, når det fremkommer i artikkelen til Edvardsen, at et møte mellom club 21 og Ik start, allerede er avtalt mandag kl 12. At Myhre og Edvardsen har gått uavhengig ut med disse standpunktene med 24 timers mellomrom, har jeg liten tro på.

Synes det er litt leit ovenfor Ravnås, siden Cultiva ikke har avgjort saken, når det er sagt, så kan det jo være greit å sikre seg alternativer, men å gå slik ut i media og forskludre de pågående prossesene virker jo suspekt. Jeg er også veldig skeptisk til Club 21, er ingen tvil om at hele den gjengen (er vell over 20 medlemer) har midler tilrådighet, men er de villige til å bruke det som er tilstrekkelig? Hvilken bank eller kommune vil tørre å låne penger til et eventuelt nytt toppfotball selskap? Club 21 har jo strengt talt sittet på gjerdet i mange år nå. De var jo i forhandlinger med Sparebanken Sør i sommer, men Sparebanken Sør valgte å avbryte forhandlingene fordi avstanden var for stor. Tror nok som Besserwisser er innepå, så vil nok Club 21 forsøke å skvise gjelden til Sparebanken Sør og Kommunen. Ravnås fikk tilslag om å overta klubben, mot at han forpliktet seg til å skyte inn kapital (som han gjorde), Club 21 sitt tilbud må jo da ha vært atskillig dårligere, som feks, at Sparebanken Sør måtte ha avskrivet store deler av gjeld eller at Club 21 kunne gå inn uten forpliktelser.

Når det er sagt, så registrerer jeg at ordfører Sigurdsen, vill arangere et møte mellom Start, Sparebanken Sør, Cultiva og Club 21 før Jul (altså etter møte mellom IK Start og Club 21 på Mandag), Spørs om ikke Sigurdsen, Cultiva og kommunen får seg et sjokk da, når de møter betingelsene til Club 21 :) Da kan de angre på at de ikke ga 6 millioner i lån til Ravnås :) regner ikke med at kommunen og sparebanken Sør går med på vesentlig gjeld reduksjon og spytter inn de nødvendige millionene til Ravnås alikevell. Men synes det blir litt suspekt når Sigurdsen sier at ”det virker som Ravnås har meldt seg ut”, og at han ikke nevnes som aktuelle møte-deltakere som Sigurdsen skal arrangere.

REBell
12-12-2009, 18:21
Må si jeg er uenig med de som mener det er mytteri her.

IK Start har et arbeidsgiveransvar for spillerne, gjennom sitt styre. De er helt nødt til å se på løsninger for å følge opp sitt ansvar ovenfor spillerne og supporterne.

Start Toppfotball er ene og alene en kommersiell partner til IK Start, Ernst har selv sagt at han er avhengig av offentlig støtte for å ovleve. Cultiva, Kr.sand Kommune er lunke, og dermed vil IK Start ha kjempe problemer med å utbetale lønn.

Helt riktig av IK Start å se etter alternativer, noe samarbeidsavtalen er helt klar på.

mr.leipsland
12-12-2009, 19:41
REBell har selvsagt helt rett. Ravnaas selv har sagt at konkursfaren i Start Toppfotball er veldig stor. Skal virkelig ledelsen i IK Start da sitte og tvinne tomler inntil en konkurs kommer som julekvelden på kjerringa? Selvsagt ikke. Det eneste er å kartlegge alternativer. Alt annet ville vært uansvarlig.

Driftsselskapet som ble opprettet i fjor er selvsagt ikke suspekt. Igjen, da måtte IK Start(Myhre var formann da) ta ansvar.

Igrunn stusser jeg veldig på at en karismatisk mann som Ravnaas, på tross av oppfordringer fra f.eks Aleksander Jahnsen, forholder seg så taus. Ingen betviler at Ravnaas har gode intensjoner, men det skaper selvsagt mye usikkerhet at han er så totalt fraværende.

Forøvrig er det ny artikkel i fevennen i dag. Edvardsen signaliserer da absolutt at han ønsker Ravnaas med videre, men han ønsker samtidig ett driftsselskap som er eid av flere småaksjonærer og ikke minst; han ønsker mer makt til klubben!

Alladin Sane
12-12-2009, 19:42
Nå har vel Ravnås eksplisitt uttalt at han ikke synes det er hensiktsmessig at han driver klubben fra Oslo. Han vil ikke skyte inn mer egne penger i driften, og har gjort det helt klart at han vil ha lokale krefter på banen som kan overta ansvaret.

Mytteri er vel når manskapet vender seg mot kapteinen. Her er vel heller kapteinen rotta som forlater det synkende skipet.

Ravnås skulle holdt pølsefingrene sine langt borte fra Start. Da hadde dette vært Sparebanken Sørs problem, og det ville blitt løst uten dramatikk.

Besserwisser
12-12-2009, 20:29
Må si jeg er uenig med de som mener det er mytteri her.

IK Start har et arbeidsgiveransvar for spillerne, gjennom sitt styre. De er helt nødt til å se på løsninger for å følge opp sitt ansvar ovenfor spillerne og supporterne.

Start Toppfotball er ene og alene en kommersiell partner til IK Start, Ernst har selv sagt at han er avhengig av offentlig støtte for å ovleve. Cultiva, Kr.sand Kommune er lunke, og dermed vil IK Start ha kjempe problemer med å utbetale lønn.

Helt riktig av IK Start å se etter alternativer, noe samarbeidsavtalen er helt klar på.

Ser den, men utspillene som har kommet den siste tiden burde i beste fall blitt holdt unna media til etter Cultivas avgjørelse. Dette vet menneskene som har gått ut den siste tiden - OG det er helt åpenbart bevisst.

Forhandlinger og sonderinger skal ikke foretas i media ikledt karakterdrap, ei heller for personer knyttet til klubben vår.

Besserwisser
12-12-2009, 20:32
Mytteri er vel når manskapet vender seg mot kapteinen. Her er vel heller kapteinen rotta som forlater det synkende skipet.

Mytteri eller ei. Du bør holde deg for god til å komme med slike uttalelser om en som har svidd av så mye for klubben vår.

REBell
12-12-2009, 22:37
Ser den, men utspillene som har kommet den siste tiden burde i beste fall blitt holdt unna media til etter Cultivas avgjørelse. Dette vet menneskene som har gått ut den siste tiden - OG det er helt åpenbart bevisst.

Forhandlinger og sonderinger skal ikke foretas i media ikledt karakterdrap, ei heller for personer knyttet til klubben vår.

Deadline var med kommunens møte, så er det utsatt 3 uker, da begynner tid å bli knapp. Å sitte 20 desember med Start Toppfotball konkurs ville ødelagt jula for mange som da måtte ha samlet huene.

På samme måte som alle andre firmaer som sliter med "kunder" i den forstand at pengene skal komme til å dekke forpliktelser. Man må jobbe med forskjellige løsninger når deadline er så tett på.

Mytteri eller ei. Du bør holde deg for god til å komme med slike uttalelser om en som har svidd av så mye for klubben vår.

Man lever ikke på ting som har skjedd, som sølvet i 2005. Man må se fremover hele tiden. Mange som har gjort mye for klubben, men når ting er på vei i grøfta må man løfte synet noe. Denne tråden startet med et kjempe angrep på IK Starts frivillige.

DelPiero
12-12-2009, 22:59
Ravnaas har et hjerte av gull, men desverre ikke en lommebok som er full av d samme.
Liker mannen, liker engasjementet, liker opprinnelsen han og elsker samme klubb.

MEN jeg tror ikke han er mannen som kan få vår kjære klubb fremover. Alle hans gode sider, og med han sitt yrke skulle man tro han var mer enn kompetent. Dessverre virker det ikke slik. Start har i de siste 15 årene alltid vært i nærheten av økonomisk katastrofe. Og ting har strengt tatt gått fra ille til verre under Ravnås og Soler. Jeg tror vi er bedre tjent med noen broilere, kanskje ikke med et hjerte av gull, men med et fornuftig styresett så vil ihvertfall fremtiden ikke bringe 2/3 katastrofe reportasjer i landets nyheter hver gang Start omtales.
Så blir det sporslige det sentrale igjen... For vi trenger IKKE fler som vil, vi trenger folk som får det til.

Besserwisser
13-12-2009, 00:03
Denne tråden startet med et kjempe angrep på IK Starts frivillige.

Det har du helt rett i. Om det er rettmessig eller ei vet jeg ikke, men det er mye som skurrer.

Frivillighet er jo i likhet med medieutspill et valg den enkelte selv tar...

Uansett ser det jo ut som at Start vil klare seg uavhengig av Ravnaas, eneste som teller til slutt. Men jeg synes det er hårreisende at enkelte disser personen som har lagt grunnlaget for at dette kan bli en toppklubb.

Og det kan INGEN frivillige sammenligne seg med.

LopezRivas
13-12-2009, 13:25
Da virker det åpenbart at Cultiva sikret IK Start videre og Ravnaas dyttes ut

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article725811.ece

Jeg kunne gjerne hatt med Ravnaas videre, men ser at det kan koste mer enn det smaker for denne mannen....

hral
13-12-2009, 14:46
kjenner det er på plass med en takk til mannen som har svidd av 40 millioner (var det ikke det?) på noen få år av egen lomme fordi han mente det var bra for start.

Samtidig er tidene annerledes nå, og jeg føler vel han selv er i ferd med å flagge ut, og at mye av grunnen til at de andre aktørene uttaler seg i øst og vest nå, er at nettopp det er såpass åpenbart...

Ravnås er også i tunge skillsmisseforhandlinger nå, og vil miste mye av den tidligere så gode likviditeten hans.

Den beste løsningen for start er (og har alltid vært) å få inn kapitalsterke eiere, som i tillegg er interessert i å drive klubben edruelig. En kan si mye om club 21, men at de tidligere har stilt strenge krav i forhold til gjeldssituasjonen for å ta over, viser at de tenker litt med hue også, og ikke bare hjerte. Vi trenger en kombinasjon av de to tingene, hvis ikke blir vi Lyn om tre år

gorre
13-12-2009, 14:50
Det beste for klubben måtte være å få inn et styre som gir fullstendig blanke i fotball, gjerne noen som hater fotball, men som har greie på økonomi. Så kunne disse tatt hånd om ALT som har med økonomi å gjøre, og så kunne det sportslige vært for seg selv. Det sportslige måtte da forholde seg til de økonomiske rammene som ble gitt, hvis ikke var det ut portene.

Da hadde vi blitt nødt til å satse mer på lokale krefter, vi hadde muligens hatt noen år som middelhavsfarere, men vi hadde fått sunn økonomi og godt rustet for fremtiden.

eksil
13-12-2009, 15:16
Virker som om mange tror at alt løser seg ved at vi rykker ned og tar et par år i adeccoen - men hvordan får vi da betalt ned stadioen?

Virker på meg som om løsningen her blir at Cultiva gir IK Start X antall millioner, som IK Start putter inn i Start Toppfotball. På den måten skaffer klubben seg større innflytelse.

Så kommer jo spørsmålet om det er gunstig. Man vet ikke hvem man får. Det kan være folk med helt andre agendaer som blir sittende i Start Toppfotballs styre. Hvem vet?

Jeg håper Ravnaas sitter igjen med majoriteten av aksjene, evnt at også Club 21 kjøper en andel.

Det kortsiktige målet må være å få klubben over denne kneika, skaffe seg en stabil økonomi og på lengre sikt betale ned lån og overta Sør Arena. Nøkkelen til dette er at klubben holder seg i eliteserien, og at spillergruppen og trenerene ikke blir byttet ut hele tiden.

petrus
13-12-2009, 15:27
Den beste løsningen for start er (og har alltid vært) å få inn kapitalsterke eiere, som i tillegg er interessert i å drive klubben edruelig. En kan si mye om club 21, men at de tidligere har stilt strenge krav i forhold til gjeldssituasjonen for å ta over, viser at de tenker litt med hue også, og ikke bare hjerte. Vi trenger en kombinasjon av de to tingene, hvis ikke blir vi Lyn om tre år

Kunne ikke sagt det bedre selv!
Club 21 stilte i sommer krav til banken som gjorde at det sannsynligvis ville være mulig å drive klubben videre uten fremtidig innskudd av ny kapital. En naiv og i dette tilfellet åpenbart inkompetent Ravnås går med på bankens premisser, og går tom for penger under et halvt år etter at han tar på seg forpliktelsene!

Det er jo ÅPENBART at Ravnås har "betalt" for mye for å overta klubben i forhold til gjeldsgraden og inntektsgrunnlaget, han har rett og slett overtatt for mye gjeld som ikke inntekten i klubben har mulighet til å betjene.
Når han da ikke har penger, har han jo ikke noe annet valg enn å la andre overta!

Nå håper jeg FOR GUDS skyld at ALT blir nytt i Starts administrasjon.

Ut med markedsapparatet, de har IKKE levert varene

Ut med Rune Jacobsen

Ut med Svein Mathisen som er mer opptatt av tittel og ansiktet utad enn å gjøre en ordentlig jobb. Han har hentet Goodson og Bolanos (bra!), han har også hentet Ygor, Bruno, (vet han skylder på Bjørnebye, men Matta VAR involvert!), Freeman og Haraldsen, totalt sett har han sørget for at pengene som har blitt brukt overhodet ikke står i forhold til hva spillerne totalt sett har levert!

Ut med Tom Edvardsen- hvem faen er det for en klovn? Fått sparken som trener i alle 3. divisjonsklubbene i Agder, HVEM HAR FÅTT INN DENNE MANNEN I START SYSTEMET??

Blanke ark er det som teller om IK start endelig skal etableres i tippeligaen med SUNN drift.

REBell
13-12-2009, 15:30
Rune J er noe av det beste Start har ansatt!

DayWalker
13-12-2009, 16:40
Jeg kan heller ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor Rune Jacobsen skulle blitt sparket. Mannen er solid og bør stå langt foran i køen for å fortsette!

petrus
13-12-2009, 16:42
På hvilket grunnlag er Rune J noe av det beste start har ansatt?
Han har han egentlig gjort???
Start er på vei i rennesteinen!!

Rolling stones
13-12-2009, 17:13
At IK Start får midler ifra Cultiva som de igjen reinvesterer i Start toppfotball virker som en meget fornuftig løsning som jeg håper Ravnaas aksepterer. Her vil naturligvis krigen stå om hvor mange prosenter IK Start skal få for disse millionene. Om også club21 skyter inn noen millioner og får noen prosentandeler vil naturligvis også være positivt. Dette (flere lokale aksjonærer)har jo vært et ønske både ifra Soler og Ravnaas i flere år..

Det spørs bare hvor mange prosenter de krever for millionene, noe som vil være avgjørende for at Ravnaas fortsetter!

Håper virkelig at IK Start er edruelige og ikke utnytter situasjonen, for da er i hvertfall løpet kjørt for et videre engasjement ifra Ravnaas.

REBell
13-12-2009, 18:42
På hvilket grunnlag er Rune J noe av det beste start har ansatt?
Han har han egentlig gjort???
Start er på vei i rennesteinen!!

Han er ljoal og stiller opp når klubben er om det. Han er kun ansatt som sportslig Administrativ ansvarlig, men var det beste til å være fungerende daglig lederen.

Han har jobbet lenge i IK Start som frivillig og har et dedikert ansvar for jobben.
Hva i all dager har Rune gjort som sportslig administartiv lede som gjør at han bør sparkes da?

petrus
13-12-2009, 20:51
Han er ljoal og stiller opp når klubben er om det. Han er kun ansatt som sportslig Administrativ ansvarlig, men var det beste til å være fungerende daglig lederen.

Han har jobbet lenge i IK Start som frivillig og har et dedikert ansvar for jobben.
Hva i all dager har Rune gjort som sportslig administartiv lede som gjør at han bør sparkes da?

Hva er arbeidsinstruksen til sportslig administrativ leder?
Det er en søppel stilling som er overflødig, igjen en konsekvens av inkompetent ledelse som ansetter personer i hytt og pine, og følgelig kaster penger ut av vinduet.

Spark hele gjengen, gammel morro må og bør ikke bli med videre, start med blanke ark! Samtlige som er involvert i Start idag har feilet, derfor er klubben på vei mot konkurs.
Du mener man bare skal skyte inn penger, fortsette i samme spor og kjøre tiggerunde til sommeren igjen??!!

REBell
13-12-2009, 20:54
Hva er arbeidsinstruksen til sportslig administrativ leder?
Det er en søppel stilling som er overflødig, igjen en konsekvens av inkompetent ledelse som ansetter personer i hytt og pine, og følgelig kaster penger ut av vinduet.

Spark hele gjengen, gammel morro må og bør ikke bli med videre, start med blanke ark! Samtlige som er involvert i Start idag har feilet, derfor er klubben på vei mot konkurs.
Du mener man bare skal skyte inn penger, fortsette i samme spor og kjøre tiggerunde til sommeren igjen??!!

Med så mye uviten orker jeg faktiske ikke svare noe konstruktivt ei gang.
-Spark deltidsmedarbeideren i sjappa for at styret og direktørene har brukt penger som fulle sjøfolk holdning

petrus
13-12-2009, 23:41
Med så mye uviten orker jeg faktiske ikke svare noe konstruktivt ei gang.
-Spark deltidsmedarbeideren i sjappa for at styret og direktørene har brukt penger som fulle sjøfolk holdning

du har tydeligvis vanskelig for å oppfatte ting.
Jeg mener ALLE skal ut, og har påpekt dette i tidligere poster.
Jacobsen er en nikkedokke og en rævslikker som ikke har en dritt i start å gjøre.
Jeg hadde rett da jeg mente club 21 burde ta over i sommer, og vent og se, jeg har nok rett denne gangen også.

LopezRivas
14-12-2009, 00:42
For en debatt - hvem av oss kan da bedømme Jacobsens jobb?? Synes det er smålig å henge ut enkeltpersoner vi ikke har noen forutsetninger for å vite om har gjort en god eller dårlig jobb.

Og ut med alle? Hva tror du hadde skjedd om Statoil sparker alle sine ansatte om de har noen dårlige år?

Hversågod Petrus - fyr løs....

stibere
14-12-2009, 15:45
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157457.ece

Club 21 vil bidra,men vil ikke eie Start

ezp1
14-12-2009, 19:13
http://msn.tv2sporten.no/fotball/tippeligaen/det-blir-tippeligafotball-paa-start-neste-aar-3062110.html

club 21 garanterer for at start har positiv egebkapital ved nyttår, og får fornyet lisens. Det er i alle fall deilig, om ikke akkurat en bombe.

petrus
14-12-2009, 19:34
http://msn.tv2sporten.no/fotball/tippeligaen/det-blir-tippeligafotball-paa-start-neste-aar-3062110.html

club 21 garanterer for at start har positiv egebkapital ved nyttår, og får fornyet lisens. Det er i alle fall deilig, om ikke akkurat en bombe.

Fantastisk, håper folket begynner å kjøpe sesongkort nå.
Forhåpentligvis kan klubben driftes med fornuft fremover, ikke ny krise hver 6. måned.

Espen K G
14-12-2009, 19:37
Nå er det ikke så enkelt som det høres ut til på TV2 Sporten:

"Club 21 redder kun Start etter en konkurs"
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157469.ece

Igjen virker det som om Club 21 sitter på gjerdet og venter i det lengste slik at de kan få en mest mulig gyllen avtale. De regelrett spekulerer i Start konkurs slik at de kan få Sør Arena på billigsalg og "investere" i Start med minimale utgifter.
Dette har vært gjennomgangsmelodien til Club 21 alle de gangene de har vært involvert. Helt ærlig begynner jeg å bli lei av at de guttene der skal komme på banen hver gang det er krise, og fremstå som "redningsmenn". Det de i virkeligheten gjør er å mele sin egen kake, mens de andre aktørene taper millioner.

Nei, håpet mitt er at Ravnås og IK Start får til en avtale med Cultiva uten å måtte ty til C21. Da har vi noen på topp som prioriterer IK Start fremfor egen lommebok!

Rolling stones
14-12-2009, 19:50
Nå er det ikke så enkelt som det høres ut til på TV2 Sporten:

"Club 21 redder kun Start etter en konkurs"

Igjen virker det som om Club 21 sitter på gjerdet og venter i det lengste slik at de kan få en mest mulig gyllen avtale. De regelrett spekulerer i Start konkurs slik at de kan få Sør Arena på billigsalg og "investere" i Start med minimale utgifter.
Dette har vært gjennomgangsmelodien til Club 21 alle de gangene de har vært involvert. Helt ærlig begynner jeg å bli lei av at de guttene der skal komme på banen hver gang det er krise, og fremstå som "redningsmenn". Det de i virkeligheten gjør er å mele sin egen kake, mens de andre aktørene taper millioner.

Nei, håpet mitt er at Ravnås og IK Start får til en avtale med Cultiva uten å måtte ty til C21. Da har vi noen på topp som prioriterer IK Start fremfor egen lommebok!

Støtter innlegget ditt 100% Espen!

Akkurat hva min oppfatning også er av dette lauget.. Og hvorfor har ikke engang disse "rike" onklene investert så mye som i en losje på SørArena? Club 21 har vært en klam fot rundt Start siden de ble etablert og stabler på bena sin egen business to business i ren konkurranse med Start.

petrus
14-12-2009, 20:37
Støtter innlegget ditt 100% Espen!

Akkurat hva min oppfatning også er av dette lauget.. Og hvorfor har ikke engang disse "rike" onklene investert så mye som i en losje på SørArena? Club 21 har vært en klam fot rundt Start siden de ble etablert og stabler på bena sin egen business to business i ren konkurranse med Start.

Alvorlig talt, så dere mener at Club 21 skal betale Ravnås ut av sin HÅPLØSE posisjon?

Til og med Cultiva har jo gått ut å sagt at de ikke vil støtte Ravnås, det sier seg selv! Er Cultiva håpløse da?

Man betaler ikke penger for et selskap som er/går konkurs, greit at man har et fremførbart underskudd, men det er soleklart at det beste for alle parter (utenom Ravnås) er å starte på blanke ark!

Så dere ville betalt Ravnås noen millioner for å "tre til side" og overlate posisjonen i et insolvent selskap til Club 21?

Bruk hue, og vær glad for at noen i det hele tatt er der for å bidra til at det blir Tippeliga i 2010!

Teknisk sett kan vel Ravnås sitte på sin blakke høye hest, gå konk med Start igjen, og laget stiller i 2. divisjon til neste år... Om han ene og alene vil være ansvarlig for å sende Start ned til 2. divisjon bare fordi han er egen og sær, er jo forjævlig, men såvidt jeg vet så kan det skje.

mr.leipsland
14-12-2009, 20:50

Selvsagt har ikke Club21 noe ønske om å fylle lommeboka til kommunen, sparebanken eller andre aktører. Saken er så enkel at Club21 har ett langt mer edruelig forhold til verdiene i selskapene. Du kaller det billigsalg, men alt tyder jo på at Club21 er den aktøren som vurderer verdiene i Sør Arena riktigst.

Club21 er IKKE til for å hjelpe kommunen, Ravnaas eller Start Toppfotball. Club21 skjønner også at en konkurs i Start Toppfotball overhodet ikke er noen krise for IK Start, og det er IK Start Club21 bryr seg om.

Club21 forlanger en langt mer grundig oppryddning enn de fleste andre aktørene. De vil ikke ha gammel gjeld man ikke kan betjene og som gang på gang gir klubben problemer. Club21 går rett og slett ikke inn i noe de vet ikke har livets rett. Når de andre ikke kommer ned på jorda, ja da blir det selvsagt ingen avtale.

Jeg vil nå gjerne ha en eier som ikke dytter inn så mye penger, men istede driver butikken bra. En eier som ikke høst etter høst er 100% avhengig av ekstern hjelp for å unngå konkurs hadde jaggu vært deilig.

Rolling stones
14-12-2009, 20:58
Jeg vil nå gjerne ha en eier som ikke dytter inn så mye penger, men istede driver butikken bra.

Hvis Club21 ønsket seg Start sitt beste, hadde de godt inn som medeiere med Soler og Ravnaas allerede i 2002, lenge før SørArena var inne i bildet!

Club21 kommer kun inn i bildet når de ser det er butikk for dem, og ikke Start.. Slike eiere ønsker ikke jeg..

Jeg ønsker velkommen alle som ønsker å tjene Start.. Som er villige til å blø for klubben akkurat som vi forventer av spillerene, og ikke lykkejegere.

Problemet til Club21 er at kun kanskje 3-5 personer faktisk er det man i dag kaller millionærer, mens resten stort sett er noen som tjener noen hundretusen mere i året enn gjennomsnittet!

petrus
14-12-2009, 21:18
Hvis Club21 ønsket seg Start sitt beste, hadde de godt inn som medeiere med Soler og Ravnaas allerede i 2002, lenge før SørArena var inne i bildet!

Club21 kommer kun inn i bildet når de ser det er butikk for dem, og ikke Start.. Slike eiere ønsker ikke jeg..

Jeg ønsker velkommen alle som ønsker å tjene Start.. Som er villige til å blø for klubben akkurat som vi forventer av spillerene, og ikke lykkejegere.

Problemet til Club21 er at kun kanskje 3-5 personer faktisk er det man i dag kaller millionærer, mens resten stort sett er noen som tjener noen hundretusen mere i året enn gjennomsnittet!

Alvorlig talt, leser du selv hva du skriver, eller tenker du før du skriver?

Så du mener at Soler/ravnås gjorde en god investering i 2002 som club 21 burde vært med på??
Det gikk til helvete på første klasse, kanskje en grunn til at club 21 ikke ble med?

Club 21 ville være med i sommer, og kom med et forslag til kreditorene. Ravnås kom inn på sidelinjen og krevde mindre avskrivninger fra Sparebanken Sør, banken jubler, og idag ser du konsekvensene... Det gikk til helvete etter bare 5 måneder!!

Jeg så nettopp gjennom listen med Club 21 medlemmer, ikke at det spiller noen rolle, men alle er mangemillionærer... Det betyr ikke at det nødvendigvis går frem i skattelistene, men disse gutta sitter på selskaper som er verd titalls millioner. Om du bestrider dette vet du ikke hvem disse menneskene er og hva de står for. Det er en grunn til at gutta er der de er idag, de kaster ikke pengene ut av vinduet sånn som de involverte i start de siste årene har gjort..

Hører ingen som er takknemlige for at Bolanos og Goodson ble hentet med hjelp fra Club 21.... Start solgte andeler i lokale spillere for å kunne finansiere amerikanerne, men dere ville vel alle gjort det samme?

bmg
14-12-2009, 21:20
hvorfor har ikke engang disse "rike" onklene investert så mye som i en losje på SørArena?

Skal ikke blande meg for mye i denne diskusjonen,men hadde kanskje vært en ide å ikke komme med direkte løgner...

beng222
14-12-2009, 22:01

Hadde faktisk forventet et mere gjennomtenkt innlegg fra deg Stones!

Besserwisser
14-12-2009, 22:13
Det overordnete er ikke hvem som eier, men at Start klarer seg, noe det nå kan se ut som de vil uansett:).

Men jeg må si jeg stusser med kommunens forvaltning av de felles midlene her. Ved å ikke yte seks nye mill. i lån og få bedre betingelser på lånet på 40. Ender de nå sikkert i stedet opp med å miste hele lånet sitt...

rooland
14-12-2009, 22:15
Lite spørsmål:

Vi som allerede har betalt og bestillt sesongkortet for neste år, vi har vel betalt direkte til Start Toppfotball. Går da AS-et konkurs, er vel pengene tapt for oss?
Etter det jeg har forstått er innskuddet fra sesongkort innehaverer allerde gått i det store sluket.

mr.leipsland
14-12-2009, 22:45
Teoretisk sett så ja, men jeg tror nå at IK Start/det nye driftsselskapet vil sende ut sesongkort alikevel. Klubben og nytt driftsselskap vil jo ha en interesse av å ta vare på merkevaren Start samt beholde ett godt forhold til kundene.

Rolling stones
15-12-2009, 00:18
Hadde faktisk forventet et mere gjennomtenkt innlegg fra deg Stones!

Mulig det, men igjen er det Club21 som klarer å forkludre for Start Toppfotball.. Hadde det ikke vært for Club21 og dens støttespillere hadde sansynligvis lånet godt igjennom allerede i kommunestyret og garantert hos Cultiva.

Start Toppfotball, IK Start og Ravnaas trenger arbeidsro, ikke en gjeng med gribber som står på utsiden og roper blod!

Det har vært et uhorveldig skittent spill her, og det misliker jeg.. Og med tanke på historien til club21 blir jeg mildt sagt provosert!

Nå har de brukt en hel dag på å konkludere med at de fortsatt sitter på gjerdet og venter på at Start toppfotball skal gå konkurs så de kan komme inn for en billig penge, evt vente til neste korsvei om et år, noen måneder eller 3 år..

Og hvorfor ikke heller gå inn som solidariske sponsorer, sammarbeidspartnere, kjøpe viplosjer, eller kjøpe seg inn i Start toppfotball?

Her er det den ene krisemaksimeringen etter den andre.. De har ALDRI tatt ballen, bare mannen!

REBell
15-12-2009, 00:21
Her er det den ene krisemaksimeringen etter den andre.. De har ALDRI tatt ballen, bare mannen!

Dette er andre gang på 1 år Ravnaas er på vei i skifteretten med Start Toppfotball, og du mener Club21 krisemaksimerer?

Rolling stones
15-12-2009, 00:26
Dette er andre gang på 1 år Ravnaas er på vei i skifteretten med Start Toppfotball, og du mener Club21 krisemaksimerer?

Ja, naturligvis, for hadde de hatt hjertet i Start og ikke i sin egen lommebok hadde de hjulpet Ravnaas og Start Toppfotball allerede før første krise oppsto!

De oppretter sitt eget laug, som i praksis er en ren konkurrent til Starts business to business.. Hvorfor gå inn i sammarbeid med Start når du kan oppnå business to business gjennom Club21?

Dette er en ren konkurrent til konseptet som Start startet allerede på slutten av 90 tallet.. og siden Mosvold ikke ble med på laget, ja så startet de sin egen business to business!

Også skal de gjøre noen gode investeringer i dårlige år( kjøp av doffen, strømstad, etc) i dårlige tider, tjene noen kroner, for så igjen året eller noen måneder etter at de har håvet inn kroner på sine investeringer reinvestere i Start som den snille samaritan.. jeg blir provosert ja!

Club21 har IKKE gagnet Start og toppfotballen så langt, og ikke tror jeg den vil gjøre det i fremtiden heller...

REBell
15-12-2009, 00:31
Ja, naturligvis, for hadde de hatt hjertet i Start og ikke i sin egen lommebok hadde de hjulpet Ravnaas og Start Toppfotball allerede før første krise oppsto!

De oppretter sitt eget laug, som i praksis er en ren konkurrent til Starts business to business.. Hvorfor gå inn i sammarbeid med Start når du kan oppnå business to business gjennom Club21?

Dette er en ren konkurrent til konseptet som Start startet allerede på slutten av 90 tallet.. og siden Mosvold ikke ble med på laget, ja så startet de sin egen business to business!

Også skal de gjøre noen gode investeringer i dårlige år( kjøp av doffen, strømstad, etc) i dårlige tider, tjene noen kroner, for så igjen året etter reinvestere i Start som den snille samaritan.. jeg blir provosert ja!

Club21 har IKKE gagnet Start og toppfotballen så langt, og ikke tror jeg den vil gjøre det i fremtiden heller...

Club21 har alltid sagt de ikke er interessert i å eie en klubben, de er mest interessert i å hjelpe med spillere. Club21 er interessert i å redde kubben (IK Start) ikke Start Toppfotball med Ernst Ravnaas.

Hadde Start Toppfotball gått i taket, regner jeg ikke med Ernst & Soler hadde delt med club21, og derfor er det temmelig arrogant å kreve at Club21 skal dekke den regningen som nå er kommet.

Rolling stones
15-12-2009, 00:35
Club21 har alltid sagt de ikke er interessert i å eie en klubben, de er mest interessert i å hjelpe med spillere. Club21 er interessert i å redde kubben (IK Start) ikke Start Toppfotball med Ernst Ravnaas.

Hadde Start Toppfotball gått i taket, regner jeg ikke med Ernst & Soler hadde delt med club21, og derfor er det temmelig arrogant å kreve at Club21 skal dekke den regningen som nå er kommet.

joda, sann mine ord, får de SørArena til en drømmepris på rundt 60 millioner vil det naturligvis være god butikk i å holde liv i Start da det er et stort potensiale i SørArena til den prisen!

Og det er ikke mere enn 6 måndere siden Mosvold og Club21 uttalte at det er ønskelig med lokale investorere som eiere av Start, så det er jo rent røvl. Men jeg registrerer at de nå uttaler det..

Og hadde Start toppfotball gått i taket som du sier, hadde de NATURLIGVIS ikke delt med de som har motarbeidet dem siden sin første inntreden i 2001? Skulle da bare mangle..

R.A Try
15-12-2009, 00:41
Har lest, å leser stadig om misnøye, problemer dritt å dra mm.

hvor er virkeligheten hen?
spark styre, spark Ernst, få bort Svein å markedsaparatet.

yupp hørest sykt fornuftig ut.

la oss begynne med styret.
Ja de har gjort feil(har ikke du). Men de har gjort mye bra også.
Start er i eliten!!!!!!
De skaffa oss Tørum.
De har skrevet nye kontrakter med flere av våre unge talenter!

Så ja spark dem.

Ernst er en dust. Bruker alle sparepengene sine på start pluss store lån. Klart han er en dust å burde sparkes ut.
han er jo elendig for start!!! alt han gjør er dritt.

å club21 har jo aldri gjort annet en å hjelpe start. reddet dem da soler å ernst sleit! spytta inn store penger å hadde klare meninger om hvordan ting skulle holdes utenfor media(les fevennen)

Å ikke minst Svein. han er jo totalt innkompetent! aldri hatt ide on hva fotball å hva slags miljø som er i start.
at han på toppen av det helle er så frimodig å skaffe seg unger som spiller fottball burde føre til steining!!!!!!

men ikke minst hans evnt til å bruke milioner på dårlige spillere som bolanjos/goodsen mens han ikke tar vare på den beste spilleren start har fostra i moderne tid(les engedal)

ps om dere lurer alt over er ironi!!!!!!!!!!!!!!!

at det er mye problemer ja! at ting trenges å fikses JA.
men husk bak en hver fassade fins det mange forskjellige ting!
vet med 100% sikkerhet at mange ting vi suportere har trod å tenkt ikke er så enkelt.

har snakket mef folk plant annet svein, å vet at ting ikke er så enkelt som dere tror.
verden er bygd opp av plusser å minuser!
så får man evaluere å finne ut hav dte er mest av plusser å minuser å rette det som må rettes.

Å lover dere det er ikke alt men en god del.
sportslig hilsen fra søgne!!!!

REBell
15-12-2009, 00:41
Og hadde Start toppfotball gått i taket som du sier, hadde de NATURLIGVIS ikke delt med de som har motarbeidet dem siden sin første inntreden i 2001? Skulle da bare mangle..

Club21 vs Ernst&Soler, IK Start kan ha en kommersiell partner, de valgt Ernst&Erik. Historien kjenner vi godt.
Sør og Kommunen har 100 mill i Sør Arena, Start Toppfotball 34 millioner. Her ligger problem tallene. Sør firer neppe en tomme på sine 60, kommunen kan nok forhandle litt på sitt, men ikke mye.

Det bygger opp til ny makt kamp, Club21 vil tenke IK Start, kommunen og Sør tenker Start Toppfotball for å redde lånene sine. Ikke kom å si at kommunen og Sør tenker Starts beste.

La pengefolka krangle seg ferdig og fordele eierandeler, fokuset er at IK Start overlever.

Rolling stones
15-12-2009, 00:47
Har lest, å leser stadig om misnøye, problemer dritt å dra mm.

hvor er virkeligheten hen?
spark styre, spark Ernst, få bort Svein å markedsaparatet.

yupp hørest sykt fornuftig ut.

la oss begynne med styret.
Ja de har gjort feil(har ikke du). Men de har gjort mye bra også.
Start er i eliten!!!!!!
De skaffa oss Tørum.
De har skrevet nye kontrakter med flere av våre unge talenter!

Så ja spark dem.

Ernst er en dust. Bruker alle sparepengene sine på start pluss store lån. Klart han er en dust å burde sparkes ut.
han er jo elendig for start!!! alt han gjør er dritt.

å club21 har jo aldri gjort annet en å hjelpe start. reddet dem da soler å ernst sleit! spytta inn store penger å hadde klare meninger om hvordan ting skulle holdes utenfor media(les fevennen)

Å ikke minst Svein. han er jo totalt innkompetent! aldri hatt ide on hva fotball å hva slags miljø som er i start.
at han på toppen av det helle er så frimodig å skaffe seg unger som spiller fottball burde føre til steining!!!!!!

men ikke minst hans evnt til å bruke milioner på dårlige spillere som bolanjos/goodsen mens han ikke tar vare på den beste spilleren start har fostra i moderne tid(les engedal)

ps om dere lurer alt over er ironi!!!!!!!!!!!!!!!

at det er mye problemer ja! at ting trenges å fikses JA.
men husk bak en hver fassade fins det mange forskjellige ting!
vet med 100% sikkerhet at mange ting vi suportere har trod å tenkt ikke er så enkelt.

har snakket mef folk plant annet svein, å vet at ting ikke er så enkelt som dere tror.
verden er bygd opp av plusser å minuser!
så får man evaluere å finne ut hav dte er mest av plusser å minuser å rette det som må rettes.

Å lover dere det er ikke alt men en god del.
sportslig hilsen fra søgne!!!!

En fin oppsummering på en ironisk måte, støttes!

Rolling stones
15-12-2009, 00:54
Club21 vs Ernst&Soler, IK Start kan ha en kommersiell partner, de valgt Ernst&Erik. Historien kjenner vi godt.
Sør og Kommunen har 100 mill i Sør Arena, Start Toppfotball 34 millioner. Her ligger problem tallene. Sør firer neppe en tomme på sine 60, kommunen kan nok forhandle litt på sitt, men ikke mye.

Det bygger opp til ny makt kamp, Club21 vil tenke IK Start, kommunen og Sør tenker Start Toppfotball for å redde lånene sine. Ikke kom å si at kommunen og Sør tenker Starts beste.

La pengefolka krangle seg ferdig og fordele eierandeler, fokuset er at IK Start overlever.

IK Start er naturligvis en ny og fin vinkling ifra Club21, da dette på en elegant måte satte Ravnaas ut av spill sett opp mot lånet ifra Cultiva, og Club21 igjen på kartet som en aktuell kandidat..

Hvorfor tror dere dette tilfeldigvis dukket opp i media? Start Toppfotball EIER alle kommersielle avtaler inklusive SørArena, Start toppfotball er pr definisjon IK Start med bakgrunn i sine bindende avtaler med idrettsklubben...

Dette er ren stratesgi ifra Club21 og dens sammarbeidspartnere AKKURAT for å forkludre bistanden ifra Cultiva til Start Toppfotball. Nå er ikke Start toppfotball og SørArena noe annet enn en kommersiell aktør?

Start Toppfotball er KAPITALEN til IK Start, og HELE inntektskilden til klubben...

Det er naturligvis ikke tilfeldig at det vinkles på denne måten..

"lommeboken" til Ravnaas..
Kjøss meg i ræva, Ravnaas har nettopp spyttet inn 12 millioner i denne "lommeboken" som nå er TAPT for å redde Idrettsklubben og SørArena.

REBell
15-12-2009, 01:00
IK Start er naturligvis en ny og fin vinkling ifra Club21, da dette på en elegant måte satte Ravnaas ut av spill sett opp mot lånet ifra Cultiva, og Club21 igjen på kartet som en aktuell kandidat..

Hvorfor tror dere dette tilfeldigvis dukket opp i media? Start Toppfotball EIER alle kommersielle avtaler inklusive SørArena, Start toppfotball er pr definisjon IK Start med bakgrunn i sine bindende avtaler med idrettsklubben...

Dette er ren stratesgi ifra Club21 og dens sammarbeidspartnere AKKURAT for å forkludre bistanden ifra Cultiva til Start Toppfotball. Nå er ikke Start toppfotball og SørArena noe annet enn en kommersiell aktør?

Start Toppfotball er KAPITALEN til IK Start, og HELE inntektskilden til klubben...

Det er naturligvis ikke tilfeldig at det vinkles på denne måten.."lommeboken" til Ravnaas.. Kjøss meg i ræva, Ravnaas har nettopp syttet inn 12 millioner i denne "lommeboken" som nå er TAPT for å redde Idrettsklubben og SørArena.

Ravnaas puttet inn 12 millioner for å redde Sør fra eierskapet, ikke for å redde IK Start.
Start toppfotall har kjøpt rettigheten av IK Start for å tjene penger, ikke for å redde IK Start isloert.
IK Start har lånt ut de kommersielle rettigheten til Start Toppfotball, ikke overdradd klubben.

Pr definisjon har ikke et AS lov å eie spillerlisenser, klubblisenser eller være medlemmer av NFF, og således styres dette av kompliserte avtaler.

Start toppfotball er ute å kjører pga egne disposisjoner, ikke disposisjoner gjort av IK Start.
Jeg vil understreke at jeg beundrer det Ernst har oppnådd, den vilje han har vist og det engasjementet han hadde rundt Sør. Betydningen hans for klubbens utvikling har vært stor!
Men å skal sverte alle andre enn Ernst er utidig.

Rolling stones
15-12-2009, 01:10
Ravnaas puttet inn 12 millioner for å redde Sør fra eierskapet, ikke for å redde IK Start.
Start toppfotall har kjøpt rettigheten av IK Start for å tjene penger, ikke for å redde IK Start isloert.
IK Start har lånt ut de kommersielle rettigheten til Start Toppfotball, ikke overdradd klubben.

Pr definisjon har ikke et AS lov å eie spillerlisenser, klubblisenser eller være medlemmer av NFF, og således styres dette av kompliserte avtaler.

Start toppfotball er ute å kjører pga egne disposisjoner, ikke disposisjoner gjort av IK Start.
Jeg vil understreke at jeg beundrer det Ernst har oppnådd, den vilje han har vist og det engasjementet han hadde rundt Sør. Betydningen hans for klubbens utvikling har vært stor!
Men å skal sverte alle andre enn Ernst er utidig.

Dette blir pisspreik og har sant skal sies INGENTING med sakens kjerne å gjøre... Skjønner ikke helt hvor du vil henne nå rolf?

Naturligvis er hva du uttaler om den organisasoriske strukturen korrekt, men det endrer ikke de faktum jeg predikterte i mitt forrige innlegg!

R.A Try
15-12-2009, 01:17
Ingen i norge går inn som eiere i et fotball lag kun for å tjene penger!

Ernst har spytta in mange millioner i klubben. å dette uten at han får penger igjen for det, fordi han ønsker et topplag på sørlandet!!!!!

at han med tiden om alt går på skinner, kanskje tjener noen kr om ****år er en helt annen ting.

virkelighetens verden er at. club 21 lekker alt de kan til pressen for å holde verdien av start nede! Det er ikke noen annen måte å forklare at avisa vet alt på forhånd.

Start er ikke de som er først i pressen!!! dette tror jeg til og med du vet.

At folk som du å andra står å aplauderer mennesker som med fult overlegg prøver å styrte klubben i vårt hjerte for personlig vinning, kan jeg ikke skjønne at du er så glad for.

Klubben trenger TID! trenger RO. trenger et samle sørlandet å at slike elementer krypper inn under steinen sin igjen!

SA tidligere at det er feil mange steder! for det er det!

men å på noen som helst måtte støtte club21 er bare helt feil.

å så der er sakt bolanjos er ikke eid av club21!!!!!!!! ikke 1 krone en gang. bare sjekk det opp.
det er privat investor men ingen fra club21.

bare så der er sakt en gang for alle.

REBell
15-12-2009, 01:17
Dette blir pisspreik og har sant skal sies INGENTING med sakens kjerne å gjøre... Skjønner ikke helt hvor du vil henne nå rolf?

Naturligvis er hva du uttaler om den organisasoriske strukturen korrekt, men det endrer ikke de faktum jeg predikterte i mitt forrige innlegg!

Start Toppfotball ASA (nå AS) ble opprettet så tidlig som i 1997, og hadde frem til 2001 en rekke lokale bidragsytere før E&E kom inn i bildet.

Du snakker som om Ernst er gud, og han alene har bidratt til klubbens eksistens. Hvor var de mellom 97 og 01?

REBell
15-12-2009, 01:22
At folk som du å andra står å aplauderer mennesker som med fult overlegg prøver å styrte klubben i vårt hjerte for personlig vinning, kan jeg ikke skjønne at du er så glad for.

Jeg applauderer ingen, og hadde ønsket at klubben var drevet uten den turbulens som er nå. På 15 mnd har vi hatt 2 konkurssituasjoner og 1 eieroverdragelse.
Klubben trenger langsiktige rammer og en stabil eierstruktur.

Den desidert beste løsningen nå i høst kunne kommunen stått for, og det er de kritikken bør rettes mot. Som en betydelig kreditor kunne funnet en minnelig løsning.

Rolling stones
15-12-2009, 01:26
Start Toppfotball ASA (nå AS) ble opprettet så tidlig som i 1997, og hadde frem til 2001 en rekke lokale bidragsytere før E&E kom inn i bildet.

Du snakker som om Ernst er gud, og han alene har bidratt til klubbens eksistens. Hvor var de mellom 97 og 01?

Du som har fulgt klubben igjennom såpass mange år Rolf?

hvordan klarer du å se at Club21 er en faktor som har ønsket Start sitt beste?

Alle lekasjene i forkant av avgjørende beslutninger? Alle innspillene i forkant av avgjørende besluttninger? Og dette lauget i seg selv som har besørget at en del pengesterke aktører har valgt å holde seg utenfor Start sin business to business, da de har funnet det mere formålstjenelig å gå inn i Club21?

Hvordan kan du forsvare en aktør som har konkurrert med de som har blødd både for og med klubben?

Jeg skjønner det ikke med din kunnskap om klubben og forståelse av økonomiske samhandlinger?

Neon
15-12-2009, 01:27
Håper virkelig det kommer en god ordning, som ikke inkluderer Club 21.
Men jeg er fortsatt forundret over at dette problemet ikke er løst...

R.A Try
15-12-2009, 01:28
å det får man med å ikek hoppe på hyllekoret.

i følge ernst,(velger ¨tro ham)
er det kneika nå å frem til sesong start som er problemet.

med penger fra cultiva, skulle mye av det være løst.
å om det trenges blir spillere som goodsen solgt.

men vet far sikre kilder at da har start en erstater til en lavere sum i erstatning(samme nivå som spiller bare billigere)
dette frigir ca 6-7 mill.

tror ikke start ønsker å selge spillere men slik er verden.
men vi som bryr oss om start, bør ikke kaste oss på hyllekoret.
om det går galt(da får vi ta tak, men ikke før)
du å jeg å andre har brukt mange år av livet vårt på start, å slik er det slik vil det bli i fremmtiden.

men å i noen for støtte club21 slik situasjonen er nå er kun negativt. for alla inkl. start å alle rundt dem.

Patrick Hansen
15-12-2009, 01:30
Jeg lurer på et par ting som kanskje noen her inne kan svare på:

Er det gitt at når Ravnås sin del av start går konkurs og det kommer inn penger til IK start så vil NFF gi lisens for tippeliga spill til et lag med navn START, og dette laget skal spille sine kamper på Sør arena, samt ha en noenlunde trygg økonomi?

Vil dette START laget ha gule og sorte drakter og bestå av de fleste av dagens spillere?
Vil det nye selskapet eie overhodet noe av Sør arena? hvis ikke hvem leier de den av og for hvor mye?

Det er viktig at et firma eller en organisasjon som skal " Eie" Start sitter igjen med kontroll over Sør arena. Det er der inntektene skal skapes i fremtiden.

Føler dette er de spørsmålene som er viktige for meg som gammel Start fan.

At Mosvold og co er ute etter eiendom og lokaler bør ikke være noe nytt for noen, det er tross alt det disse gutta lever av. Og de er flinke til å få det som de vil.

Rolling stones
15-12-2009, 01:30
Den desidert beste løsningen nå i høst kunne kommunen stått for, og det er de kritikken bør rettes mot. Som en betydelig kreditor kunne funnet en minnelig løsning.

Er du så naiv? Hvem tror du bidro til at dette ble forkludret?

mr.leipsland
15-12-2009, 01:32
Rolling stones: Om Club21 er så grusomt for Start, hvorfor er da trofaste støttespillere som Gumpen der?

Og ikke minst, hvorfor henvender Start seg til Club21 hele tiden når Club21 aldri gjør noe Start er tjent med?

Rolling stones
15-12-2009, 01:36
Jeg lurer på et par ting som kanskje noen her inne kan svare på:

Er det gitt at når Ravnås sin del av start går konkurs og det kommer inn penger til IK start så vil NFF gi lisens for tippeliga spill til et lag med navn START, og dette laget skal spille sine kamper på Sør arena, samt ha en noenlunde trygg økonomi?

.

Ingenting er gitt om Start Toppfotball går konkurs, men idrettsklubben vil eie spillerene såfremt de får lønn og positiv kapital blir tilført klubben innen 010110.

Men spørsmålet er naturligvis om de vil ha råd til å eie spillerene, da absolutt alle sponsorinntekter, sesongkortinntekter og øvrige inntrekter vil tilfalle konkursboet! Dette kan naturligvis ikke club21 kompensere for:-)

Så det blir nok en redning av klubben, salg av spillere og rett ned i adecco etter endt sesong!

REBell
15-12-2009, 01:37
Du som har fulgt klubben igjennom såpass mange år Rolf?

hvordan klarer du å se at Club21 er en faktor som har ønsket Start sitt beste?

Alle lekasjene i forkant av avgjørende beslutninger? Alle innspillene i forkant av avgjørende besluttninger? Og dette lauget i seg selv som har besørget at en del pengesterke aktører har valgt å holde seg utenfor Start sin business to business, da de har funnet det mere formålstjenelig å gå inn i Club21?

Hvordan kan du forsvare en aktør som har konkurrert med de som har blødd både for og med klubben?

Jeg skjønner det ikke med din kunnskap om klubben og forståelse av økonomiske samhandlinger?

Hovedproblemet slik jeg ser det er Sør Arena og dens belåningsgrad:
Sør: 60 millioner
Kr.sand kommune: 40 millioner

De vil uansett holde liv i Start Toppfotball for enhver pris. Leieinntektene og driften på arenaen er for høy med den belåningen. I sommer kom det frem at den var 12 millioner, mot en optimal leie på 5.

Jeg har tro på en bred eiersammenslutning, av personer og selskap som kan ta de fornuftige valgene og tilføre den riktige kompetansen i styrer og ledene administrative roller.

Forsvaret av Club21 må tolkes økonomisk, at de midler de har skal gå til fremtidig satsning, ikke dekke gammel moro til kreditorer. Den bør i stor grad dekkes av de som hadde mulighet for gevinst.

R.A Try
15-12-2009, 01:40
start henvender seg til club 21 i forbindelse med innvesteringer i spillere, slik club21 ønsker.
samt at mange av dem er med i sponsorlaget til start. men her er det en del blanding som sponsor er de ikke club21 men seperate firmaer.

men i forhold til investeringer i spillere takket club21 nei til bolankos i fjor. å en anne investor spyttet inn den nødvendige innvisteringen!

så at start altid løper til club21 er faktisk feil.
men de tar kontakt med dem i forbindelse men nyannskafelser mm.
men da tar start også kontakt med andre innvestorer.

håper det gir deg svar på spørsmålet ditt, selv om du spurte rolling stone.

Rolling stones
15-12-2009, 01:41
Rolling stones: Om Club21 er så grusomt for Start, hvorfor er da trofaste støttespillere som Gumpen der?

Og ikke minst, hvorfor henvender Start seg til Club21 hele tiden når Club21 aldri gjør noe Start er tjent med?

Dette mener du ikke? Er spørsmålet virkelig seriøst?

Gumpen ønsker å profilere seg gjennom Start fordi det gir ansatte en merverdi,relasjoner til øvrig næringsliv, samt at de får profilert sitt firma og sine biler..

Men Club21 skaper naturligvis også samme gevinst gjennom relasjonene butikken bygger gjennom sitt engasjemen i Club21.. Relasjoner til næringslivstopper og grundere er naturligvis butikk for et konsern som Gumpens Auto! ikke bare bilsalg...

REBell
15-12-2009, 01:42

Vil dette START laget ha gule og sorte drakter og bestå av de fleste av dagens spillere?
Vil det nye selskapet eie overhodet noe av Sør arena? hvis ikke hvem leier de den av og for hvor mye?

Det er viktig at et firma eller en organisasjon som skal " Eie" Start sitter igjen med kontroll over Sør arena. Det er der inntektene skal skapes i fremtiden.

Føler dette er de spørsmålene som er viktige for meg som gammel Start fan.

At Mosvold og co er ute etter eiendom og lokaler bør ikke være noe nytt for noen, det er tross alt det disse gutta lever av. Og de er flinke til å få det som de vil.

Ernst eier Start Toppfotball, som har garantert alle økonomiske forpliktelser for IK Start. Det er IK Start som sitter på klubblisens for spill i TL, alle spillerlisenser og draktfargen.
Om Start Toppfotball går konkurs, må IK Start dekke lønnskostander og løpende utgifter selv, eller hente inn nye samarbeidspartnere (dette har Club21) garantert for ikveld.

Det er Sør/Kommunen som overtar Sør Arena om Start Toppfotball går konkurs, et eventuelt nytt firma kan eventuelt kjøpe arenaen fra de to.

Klubben IK Start er blitt garantert gjennom Club21, Sør Arena er i spill mellom de forskjellige aktørene.

REBell
15-12-2009, 01:48
start henvender seg til club 21 i forbindelse med innvesteringer i spillere, slik club21 ønsker.
samt at mange av dem er med i sponsorlaget til start. men her er det en del blanding som sponsor er de ikke club21 men seperate firmaer.

men i forhold til investeringer i spillere takket club21 nei til bolankos i fjor. å en anne investor spyttet inn den nødvendige innvisteringen!

så at start altid løper til club21 er faktisk feil.
men de tar kontakt med dem i forbindelse men nyannskafelser mm.
men da tar start også kontakt med andre innvestorer.

håper det gir deg svar på spørsmålet ditt, selv om du spurte rolling stone.

I november ifjor byttet Club21 4 millioner i andeler i lokale spillere mot at pengene ble brukt til forsterkninger....

Rolling stones
15-12-2009, 01:50
Klubben IK Start er blitt garantert gjennom Club21, Sør Arena er i spill mellom de forskjellige aktørene.

Dette er naturligvis feil, under GITTE OMSTENDIGHETER er de sikret videre drift hva nå enn det måtte bety.. Og kjenner jeg Club21 rett er det ikke småtterier som ligger bak de ordene!

Rolling stones
15-12-2009, 01:51
I november ifjor byttet Club21 4 millioner i andeler i lokale spillere mot at pengene ble brukt til forsterkninger....

Korrekt, men da hadde de jo riktignok tjent det dobbelte på salget av doffen og strømstad?

De kjøpte Doffen, Strømstad, og en rekke andre spillere for 1 million og solgte med en vanvittig gevinst, også kommer den snille samaritan (Club21) og "støtter" Start med noen kjøp ETTER at de har tjent noen millioner og får masse blest om sine "gaver" til Start:-)

Patrick Hansen
15-12-2009, 01:56
Takk Rolf.

Da er det jo slik at en ikke vet om en skal le eller gråte. Vi har mest sannsynlig et tippeligalag neste sesong, noe som får meg til å le og juble.

Dette tippeligalaget eller klubben mister all eierskap i Sør arena og dermed alle muligheter for noen gang å stå på egne ben økonomisk. Noe som får meg til å gråte.

Når dette er klart for meg så har jeg følgende spådom og komme med:

Start toppfotball slåes konkurs. Club 21 og Cultiva går inn og sikrer økonomien til IK Start slik at vi får et tippeliga lag.

Club 21 med Mosvold i spissen kjøper Sør arena av konkursboet for en billig penge.

Når så leieprisen skal settes så får vi se hvor hjertet til Mosvold er...

REBell
15-12-2009, 01:57
Korrekt, men da hadde de jo riktignok tjent det dobbelte på salget av doffen og strømstad?

Det var heller ikke poenget, poenget var at de i vinter bidro med 4 millioner til spillerkjøp. Og etter hva jeg husker var det kun Bolanos som kostet penger...

Rolling stones
15-12-2009, 02:03
Club 21 med Mosvold i spissen kjøper Sør arena av konkursboet for en billig penge.

.

Club21 kjøper garantert ikke SørArena, det gjør Mosvold alene, kanskje sammen med et par tre andre aktører! ( naturligvis knyttet til Club21)

Det er dette han har ventet på.

Det er bare trist.. hvorfor kan ikke investorer sammarbeide som i alle andre byer? Hva hadde Brann vært uden Hardball? I tromsø samlet de sammen over 30 millioner.. Byen er ikke stor nok til at investorer kan splittes på denne måten, noe Club21 har bidratt til!

gorre
15-12-2009, 10:06
Dere her inne er jammen meg ikke sanne! Dere kritiserer Club21 for å tjene penger på spillere og spekulerer i hva som er den egentlige agendaen dems.

Grunnen til at vi som klubb nå er i dette uføret er nettopp at ingen har tidligere tenkt på at det kunne være lurt å gå i balanse, eventuelt tjene penger! At noen gjør det, må jo bare sies å være bra. Jeg driter i hvem som tjener hva, eller eier hvem, så lenge Start spiller i tippeligaen og spiller underholdende fotball.
I tillegg så må klubben begynne å sette tæring etter næring. Og hvis Mosvold & co ikke gidder å kaste pengene sine i et stort mørkt hull, så kan ikke vi kritisere dem for det. I såfall så har jeg et litt mindre sort hull som alle dere som kritiserer her inne kan komme og kaste pengene deres i.

Simen
15-12-2009, 11:01
Er det seriøst mulig. Når først noen bidrar så får de kritikk? Smell opp pengesekken selv da, bedrevitere...

Mosvold er en sann Christianssander, i spann med de 20 andre. Alle har sagt de vil bidra, men selvfølgelig stiller de premisser. De har hjertet i Start, derfor går de inn for å hjelpe. Og at det er et spill for galleriet og at de "snakker" på seg goodwill, mer enn de gjør? Hva skulle de tjene på dette her? Ja selvfølgelig vi liker folk som vil hjelpe Start, og om de nå gjør det ligger litt opp til andre. Jeg sier ja takk til alt og hyller Club 21!

Alf Qaida
15-12-2009, 11:05
Hvem skal IK Start løpe etter neste år dersom Club21 allerede er inne?

REBell
15-12-2009, 11:12
For de av dere som ønsker å lese om saken, opprett en ny konto på agderposten.no :)
God artikkel.

REBell
15-12-2009, 11:13
Hvem skal IK Start løpe etter neste år dersom Club21 allerede er inne?

Hvem skulle vinne Grand Prix etter Bobbysocks?

Alf Qaida
15-12-2009, 11:35
Hvem skulle vinne Grand Prix etter Bobbysocks?
Sandra Kim

REBell
15-12-2009, 11:52
Sandra Kim

Det visste de neppe i 1985, men det ble en vinner året etter også.

kompa
15-12-2009, 12:09
Ingen tvil om at Ernst har priset verdiene i klubben "in the high end". Klart Club21 er uenig i det. Har derimot full forståelse for hva Rolling Stones prøver å fortelle.

Tror kun det er små deler av "gutteklubben" som har hjertet i klubben. Tenk hvor mye privat business som foregår dem imellom. Ikke noe galt i det, men tror nettopp dette var intensjonen med klubben..

Er hardbarkede forretningsfolk vi har med å gjøre. ( kanskje nettopp det vi trenger ? )
Hadde våre venner på Fiskåtangen tatt en ringerunde blant Club21's medlemmer, tror jeg mange vil avstå med å svare av moralske grunner.....
Her har det skjedd mye skittent spill !!

Mange av dem vil selvsagt klubben vel, men tror lommeboka er viktigere enn moralen for de fleste.

Ser ikke noe galt i Club21, men vi må bare ikke tro de kan redde verden. Takker likevel for at de stiller opp når vi trenger det som mest.

Petrus : Sparke markedsavdelingen .....
Er det noen som har klart jobben sin bra, tenker på bedriftsmarkedet, er det nettopp denne avdelingen.
Tenk å jobbe under slike forhold som de har vært gjennom !!!
De fortjener ros, ikke ris.

Alf Qaida
15-12-2009, 12:55
Tror aldri du skal betvile flesteparten at Club21s-medlemmer har hjerte i Start. Det kan jeg bekrefte at de har! Men de er selvsagt buisness-menn som ikkje går inn med penger når økonomistyringen er/har vært så ille. Katta i sekken? Og samtlige der har i flere år vært fullt og helt klar over hvor galt det står til i Start. Spørsmålet nå er jo om det finnes flere lik i skapet? For de siste årene har det ene liket etter det andre dukket opp. Og hvem kan garantere at det ikkje er flere?

rooland
15-12-2009, 13:38
Nå er vel skattesmellen på 10 mill kommet ut av skapet. Når Ravnaas som er Norges beste i skattejuss ikke klarer å forhindre den går vel det og med i det store dragsuget. Ygor er fortsatt ikke solgt/leid bort.
Ellers virker det som om startspillerne per nå tjener edruelig iforhold til andre tippeligaspillere.
Administrasjonen er slanket.
Tror om vi kommer oss igjennom denne kneika, helst ved nedskrivning av gjeld vil vi se positiv egenkapital neste høst.

TaffseLasse
15-12-2009, 14:05
Spørs om ikke Sigurdsen, Cultiva og kommunen får seg et sjokk da, når de møter betingelsene til Club 21 :) .

Hahaha :)
Det Club 21 indirkete sier, er at de kun overtar om all gjeld blir slettet!
Ikke en fjerde-del, ikke halvparten men hele dritten :)
Da er det ikke lengre snakk om å redde klubben, da synes jeg det er mer snakk om å mæle sin egen kake!!

Å overta en merkevare vederlagstfritt, med 80 millioner pluss i omsetning, uten gjeld og som allerede er godt i gang med nødvenige kostnadskuttene, er jo en fatasi-avtale.
Det kan jo alltids tolkes dit henn at det er et strategisk utspill for å få gjeld vesentlig slettet, men jeg begynner å tvile. Vi har alle hatt et håp om Club 21 i så mange år nå, at jeg tror man kan avskrive Club21. Som RS var innepå, de har hatt muligheten til å gå inn i Start, i så mange år nå. Hvor var de når Start lå med brukket rygg i førstediv i 2002, jo på sidelinjen, jo de bidro riktig nok med midler gjennom å sikre seg rettighetene til Hæstad, Strømstad osv men tørte de å ta risikoen med å gå inn i Start: Nei! Den risikkoen var det bedre at andre tok. Poenget mitt er, når er det lav nok risiko til at Club 21 tør å gå inn i Start? Jo, når klubben er gjeldfri, eller ved å sikre seg "pant" i unge tallenter.

Mosvold uttaler i artikkelen at Club 21 bidrar først etter at Start har gått konkurs og sier samtidig at han ikke håper at Start rykker ned til 2 division. Det jeg tror han sier, er at Club 21 ønsker kun å opprette et nytt topfottball selskap (uten gjeld), dersom Start fortsatt er i Tippeligaen. Dvs at avtalen må være i havn før deadlinen til NFF i Januar.
Har sterke tvil, på at Club 21 tørr å gå inn når Start spiller i 2 div, fordi de da ikke er garantert en omsetning på 80 millioner, max 10 millioner.

Når alt det er sagt, så synes jeg Club 21 gjør det ”nest beste” for både Start og Ravnås, med å uttale seg på den måten. Jo, fordi: nå er Kommunen og Sparebanken Sør nødt til å bidra økonomisk, enten gjennom å spytte inn penger og evnetuelt redusere gjeld i tillegg.

Jeg betviler ikke at Club 21 har et hjerte til Start, det jeg betviler er om de er villige til å ta Risikoen.

Diamond
15-12-2009, 14:11
Nok engang er det bråk i Start.

Jeg er i utgangspunktet fornøyd med Club 21, de har totalt sett tjent penger på sin virksomhet i Start, men synes det er fair. De bidro men noen få millioner da Start lå nede i 2002/03 og fikk klekkelig godt betalt for sine investeringer.. Deler av overskuddet har de brukt til å investere i nye spillere, som er nevnt i forumet her!

Men la små millioner være, her er det snakk om noe helt annet, nemlig driften av Start!

Men la oss skru tiden tilbake til sommeren, Sparebanken Sør hadde fått nok av sterke krefter i klubben som jobbet i mot deres vilje.. I tillegg tapte banken enormt med penger. Men for å unngå lekkasjer, valgte Aaasen å holde forhandlingene med Ernst hemmelige for alle ansatte i Start, slik at verken Matta, Skisland eller Mosvold kunne gå ut i media og fortelle om hvor mye bedre det hadde vært om noen andre hadde kommet på banen...
Ganske drøyt at slik må holdes hemmelig for Direktørene Matta og Skisland, men det sier jo endel om at Aasen ikke kunne stole på dem. Aasen hadde i lang tid sett seg lei av Matta, men sterke krefter ville beholde ham (club 21) Gud begripe hvorfor de har makt...

Når det gjelder overtagelse ble det gjennomført en due diligence fra eksterne krefter, for å gjøre verdsettelsen av Start mest mulig objektiv og korrekt.
Prisen de kom frem til var levelig for Ernst og Sparebanken Sør og det ble en avtale...
Club 21 prøvde å forhandle med Sparebanken Sør uten at det ble noe enighet, da avstanden var for Stor.. Et av kravene fra Sparebanken sør var det måtte skytes inn frisk kapital, noe Ernst gjorde! Dette punktet tror jeg ble for tungt for Club 21 å svelge, de ville ikke skyte inn penger i driften ,fordi de vet å drifte en fotballklubb er risiko og mulighetene for tap er store. Sånn er fotballen i dag og de fleste klubbene taper penger.. Skal man inn i en klubb, må man våge å satse og risikere.. Der er ikke Club 21...

Når Ernst ber om et lån på 6 mill for å sikre videre drift, får han nei av kommunen, Gud begripe at de våger å si nei til det.. De har et høyt usikkert lån til Start Toppfotball og burde da tatt frem kalkulatoren og skjønt at potensielt - 6 mill er mindre enn potensielt opp mot - 40 mill. Eksakt tap ved videre drift av Start får vi aldri vite, eksakt tap ved konkurs kan vi få vite. Men kommunen taper uansett stort på konkurs!

Så går Sørensen og Mosvold ut i media og forteller at de sammen skal finne en løsning slik at Start blir å finne i eliteserien.. Ettersom Ernst tydeligvis har meldt seg ut. Mosvold garanterer for elitespill og Sørensen er enig. Men Sørensen ser ikke ut til å forstå at løsningen med Club 21, innebærer konkurs av Start Toppfotball og da sitter kommunen fint i det. Så får Club 21 heltestatus, gud begripe hvorfor, de ordner seg en kjempedeal igjen!

Jeg håper Ernst finner midlene selv, noe jeg tror han absolutt gjør om han vil. Men tror han er lei av å bli motarbeidet og bli sett på som svarteper. Jeg skjønner deg Ernst,når ikke politikerne skjønner klubben og kommunes beste blir det vanskelig. Bedre blir det ikke når Sørensen logrer som vårkåt hund i April etter Mosvold og hans løsning. Det innebærer konkurs det Sørensen og da har kommunen tapt mye penger! Stakkars Ernst, å måtte forholde seg til en gribb som Mosvold som leker katt og mus med håpløse politikere...

Ernst du åpnet bra, ut med den tidligere udugelige Ordføreren ( Skisland) og inn med Hofstad, en kanon kar. En rekke andre overflødige stillinger ble fjernet, såkalt daukjøtt! Tror ikke Matta hadde sittet lenge under Hovstad, Hovstad krever profesjonalitet og der kommer Matta til kort.

Svelg stoltheten Ernst, glem de håpløse politikere, og et sponsorlaug som meler sin egen kake. Fortsett arbeidet ditt med å luke ut håpløse tullinger
og inn med dyktige folk. Så blir det til slutt du som ler sist og med en hel landsdel som forguder deg og ditt arbeid! Våg Ernst, våg!

Diamond
15-12-2009, 14:26
Nok engang er det bråk i Start.

Jeg er i utgangspunktet fornøyd med Club 21, de har totalt sett tjent penger på sin virksomhet i Start, men synes det er fair. De bidro men noen få millioner da Start lå nede i 2002/03 og fikk klekkelig godt betalt for sine investeringer.. Deler av overskuddet har de brukt til å investere i nye spillere, som er nevnt i forumet her!

Men la små millioner være, her er det snakk om noe helt annet, nemlig driften av Start!

Men la oss skru tiden tilbake til sommeren, Sparebanken Sør hadde fått nok av sterke krefter i klubben som jobbet i mot deres vilje.. I tillegg tapte banken enormt med penger. Men for å unngå lekkasjer, valgte Aaasen å holde forhandlingene med Ernst hemmelige for alle ansatte i Start, slik at verken Matta, Skisland eller Mosvold kunne gå ut i media og fortelle om hvor mye bedre det hadde vært om noen andre hadde kommet på banen...
Ganske drøyt at slik må holdes hemmelig for Direktørene Matta og Skisland, men det sier jo endel om at Aasen ikke kunne stole på dem. Aasen hadde i lang tid sett seg lei av Matta, men sterke krefter ville beholde ham (club 21) Gud begripe hvorfor de har makt...

Når det gjelder overtagelse ble det gjennomført en due diligence fra eksterne krefter, for å gjøre verdsettelsen av Start mest mulig objektiv og korrekt.
Prisen de kom frem til var levelig for Ernst og Sparebanken Sør og det ble en avtale...
Club 21 prøvde å forhandle med Sparebanken Sør uten at det ble noe enighet, da avstanden var for Stor.. Et av kravene fra Sparebanken sør var det måtte skytes inn frisk kapital, noe Ernst gjorde! Dette punktet tror jeg ble for tungt for Club 21 å svelge, de ville ikke skyte inn penger i driften ,fordi de vet å drifte en fotballklubb er risiko og mulighetene for tap er store. Sånn er fotballen i dag og de fleste klubbene taper penger.. Skal man inn i en klubb, må man våge å satse og risikere.. Der er ikke Club 21...

Når Ernst ber om et lån på 6 mill for å sikre videre drift, får han nei av kommunen, Gud begripe at de våger å si nei til det.. De har et høyt usikkert lån til Start Toppfotball og burde da tatt frem kalkulatoren og skjønt at potensielt - 6 mill er mindre enn potensielt opp mot - 40 mill. Eksakt tap ved videre drift av Start får vi aldri vite, eksakt tap ved konkurs kan vi få vite. Men kommunen taper uansett stort på konkurs!

Så går Sørensen og Mosvold ut i media og forteller at de sammen skal finne en løsning slik at Start blir å finne i eliteserien.. Ettersom Ernst tydeligvis har meldt seg ut. Mosvold garanterer for elitespill og Sørensen er enig. Men Sørensen ser ikke ut til å forstå at løsningen med Club 21, innebærer konkurs av Start Toppfotball og da sitter kommunen fint i det. Så får Club 21 heltestatus, gud begripe hvorfor, de ordner seg en kjempedeal igjen!

Jeg håper Ernst finner midlene selv, noe jeg tror han absolutt gjør om han vil. Men tror han er lei av å bli motarbeidet og bli sett på som svarteper. Jeg skjønner deg Ernst,når ikke politikerne skjønner klubben og kommunes beste blir det vanskelig. Bedre blir det ikke når Sørensen logrer som vårkåt hund i April etter Mosvold og hans løsning. Det innebærer konkurs det Sørensen og da har kommunen tapt mye penger! Stakkars Ernst, å måtte forholde seg til en gribb som Mosvold som leker katt og mus med håpløse politikere...

Ernst du åpnet bra, ut med den tidligere udugelige Ordføreren ( Skisland) og inn med Hofstad, en kanon kar. En rekke andre overflødige stillinger ble fjernet, såkalt daukjøtt! Tror ikke Matta hadde sittet lenge under Hovstad, Hovstad krever profesjonalitet og der kommer Matta til kort.

Svelg stoltheten Ernst, glem de håpløse politikere, og et sponsorlaug som meler sin egen kake. Fortsett arbeidet ditt med å luke ut håpløse tullinger
og inn med dyktige folk. Så blir det til slutt du som ler sist og med en hel landsdel som forguder deg og ditt arbeid! Våg Ernst, våg!

Stig Hornnes
15-12-2009, 14:47

Hahaha :)
Å overta en merkevare vederlagstfritt, med 80 millioner pluss i omsetning, uten gjeld og som allerede er godt i gang med nødvenige kostnadskuttene, er jo en fatasi-avtale.

Nå er gjelden i all vesentlighet knyttet til Sør Arena, og det er jo ikke sånn at klubben blir gjort gjeldfri samtidig som man beholder arenaen. Og det er jo tross alt i Sør Arena verdiene ligger.

Ellers skjønner jeg godt at Club 21 ikke er villige til å betale for gammel morro. Dersom IK Start skal få best mulig utbytte av pengene deres er det i klubbens interesse at investorene som har påført klubben gjelden tar tapet slik at millionene til Club 21 går med til å starte på nytt.

TaffseLasse
15-12-2009, 15:28
Nå er gjelden i all vesentlighet knyttet til Sør Arena, og det er jo ikke sånn at klubben blir gjort gjeldfri samtidig som man beholder arenaen. Og det er jo tross alt i Sør Arena verdiene ligger.

Ellers skjønner jeg godt at Club 21 ikke er villige til å betale for gammel morro. Dersom IK Start skal få best mulig utbytte av pengene deres er det i klubbens interesse at investorene som har påført klubben gjelden tar tapet slik at millionene til Club 21 går med til å starte på nytt.

En ting er sikkert, all gjeld til Start toppfotball (ink 40 millioner av kommunen) vil opphøre med konkurs og ingen kreditor kan påtvinge det nye selskapet denne gjelden.
Som det fremgår i artikkelen, så har kommunen et dårlig sikret lån. Dvs ingen eller dårlig tinglyst pant. Regner med at Sparebanken sør har sikret seg de beste vilkårne.
I en evnetuell konkurs-sak, så har Staten førsteretten til å forsyne seg av konkursboet.
Kommunen må på lik linje med andre investorer, kjempe for de resterende eiendelene/verdiene i Start Toppfotball, etter at Staten har forsynet seg. Resterende verdier, som mest sannsynlig dreier seg om knapper og glansbilder.

Ellers, så kan jeg forstå Club 21. Hadde jeg hatt millioner nok til overs, så hadde jeg oxo forsøkt å få slettet så mye gjeld som overhodet mulig. Men, man må ha et realitsik syn på gjelds-sletting oxo, fordi all gjeld er ikke ”gammel morro”, men helt nødvendige investeringer foretatt for å satse som toppklubb. Å be alle kreditorer slette all gjelden, er jo ikke realistisk. Da sier man i praksis, at man ikke er interessert. Men da kunne de (Club 21) jammen, meg ha uttalt dette i forkant, og ikke ødelegge prossesene mellom Start toppfotball og kreditorene.

TaffseLasse
15-12-2009, 15:32
Men Sørensen ser ikke ut til å forstå at løsningen med Club 21, innebærer konkurs av Start Toppfotball og da sitter kommunen fint i det.[/B]

Er helt enig!
Tro Sørensen har gått fullstendig på limepinnen :)
Tror han har tenkt: ”Til hellsike med Ravnås, her får kommunen hjelp av store investorer” :)

Jo mer som kommer frem i denne prossesen, jo mer skremmende og skitten synes jeg prossen har vært.
1) Kommunen (kreditor) avslår låne søknaden til Start toppfotball (Ravnås)
2) Kommunen (kreditor) oppfordrer Start Toppfotball til å søke støtte hos Cultiva ( Hvor Mosvolds fetter er Styreleder).
3) Start toppfotball (Ravnås) søker Cultiva om midler.
3) Start forman og tidligere Start formann, går ut offentlig og sier at Start kanskje er best tjent med at det blir opprettet et nytt toppfotball selskap (Gjelden på 40 millioner til kommunen vil da forsvinne). Styreformannen sier samtidig at et møte med Club 21 er avtalt.
3) Styreformann Gabrielsen (Mosvolds fetter) får kommune representatnene innhabile (kreditor).
4) Cultiva (Gabrielsen) sier nei til Start toppfotball, men oppfordrer Ik Start til å søke.
5) Club 21 sier nei til å overta Start-toppfotball, men overtar heller et nytt toppfotball selskap, hvor all gjeld er slettet...

Innside handel???

Men jeg er veldig redd for at denne prossesen kan ha ødelagt for Start allerede. Er vell lønnsutbetaling denne uken (som styreformannen i Start var ute å forfektet). Dersom det ikke blir skutt inn midler og lønningene uteblir, så er jo det et kontraktsbrudd fra Start sin side. Vet ikke om det betyr, at Spillerne kan gå på dagen.. men regner med det innebærer en risiko. Noen som vet, hva et slikt kontkraktsbrudd vill innebære???
Regner med de fleste av Start spillerne ville ha valgt å avente (om det var mulig å gå), både med hensyn til klubben og fordi spillermarkedet er dårlig om dagen (er vell omtrent 50 bossmanspillere). Men, jeg regner med at spillere som Goodson, Bola, Stokkelien og Høie ikke ville ha noen problemer med å finne en annen klubb på dagen.

Stig Hornnes
15-12-2009, 16:11
En ting er sikkert, all gjeld til Start toppfotball (ink 40 millioner av kommunen) vil opphøre med konkurs og ingen kreditor kan påtvinge det nye selskapet denne gjelden.

Det er helt korrekt. Poenget mitt er uansett at alt det vesentligste av verdier ligger i Sør Arena. Ved en konkurrs vil Sør Arena være tapt dersom ikke det nye selskapet den tilbake fra kommunen og Sparebanken Sør. Noe som i praksis betyr at man må ta på seg gjelden igjen.

TaffseLasse
15-12-2009, 16:39
Det nye toppfotball selskapet, ville stått fritt til å velge om de ønsket å tegne et eierskap i Sør Arena. Noe som jeg regner med, de ikke ville ha ønsket.
Sør Arena er vell oxo heleid av Sparebanken Sør
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6513270

REBell
15-12-2009, 16:51
Det nye toppfotball selskapet, ville stått fritt til å velge om de ønsket å tegne et eierskap i Sør Arena. Noe som jeg regner med, de ikke ville ha ønsket.
Sør Arena er vell oxo heleid av Sparebanken Sør
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6513270

Ernst Ravnaas eier 100 % av Start Igjen AS som har en eierandel på ca 99,8 % i Start
Toppfotball AS (resterende aksjer eies av IK Start). Start Stadion AS har i dag en langsiktig
gjeld på 100 mill kr. I tillegg er det et gjeldsforhold til søsterselskapet Start Toppfotball AS på
ca 35 mill kr. Søsterselskapet er eid 100% av Start Igjen AS, slik det dreier seg om et
konserninternt gjeldsforhold. Start Toppfotball AS har en kassekredittgjeld på 9 mill kr.

http://pa.kristiansand.kommune.no/politiske_filer/2009%5CBYSTYR%5C2009103546-694555.PDF

TaffseLasse
15-12-2009, 17:51
”Ernst Ravnaas eier 100 % av Start Igjen AS som har en eierandel på ca 99,8 % i Start Toppfotball AS (resterende aksjer eies av IK Start). Start Stadion AS har i dag en langsiktig gjeld på 100 mill kr. I tillegg er det et gjeldsforhold til søsterselskapet Start Toppfotball AS på ca 35 mill kr. Søsterselskapet er eid 100% av Start Igjen AS, slik det dreier seg om et konserninternt gjeldsforhold.”

Hmm, det opplyses at Start Staion As og Start Toppfotball er ”søster selskaper” dvs at de har en felles ”mor” som opplyses til å å være selskapet ”Start igjen”.
Det betyr jo da, at Start toppfotball ikke eier aksjer i Stadion As, men at det er selskapet ”Start igjen” som eier.
Det må jo da bety, at om Start Topfotball går konkurs, så sitter ”Start igjen” på eier-rettighetene til Sør Arena gjennom sitt eierskap i ”Start stadion”... :)
Hmm.. Så da kan Ravnås start som utleier i stedet for... :)
Nei, regner det som sikkert at Sparebanken Sør har klausul eller sikkerhet i anlegget ved en konkurs.
Uansett, så spiller det ikke noen rolle. Ved en konkurs, så vill jo Stadion tilfalle kreditor og et nytt toppfotball selskap, kan velge om de vill investere i dette Stadion eller ikke.

REBell
15-12-2009, 18:00
Ravnaas i krisemøte

Ernst Ravnaas er i Kristiansand for å forsøke å løse pengekrisen. Alt tyder på at det blir en avklaring på situasjonen i Start i løpet av dagen.

http://www.agderposten.no/article/20091215/LOKAL8/712159983/1008/ABONNEMENT

Rolling stones
15-12-2009, 19:38
Men, man må ha et realitsik syn på gjelds-sletting oxo, fordi all gjeld er ikke ”gammel morro”, men helt nødvendige investeringer foretatt for å satse som toppklubb. Å be alle kreditorer slette all gjelden, er jo ikke realistisk. Da sier man i praksis, at man ikke er interessert. Men da kunne de (Club 21) jammen, meg ha uttalt dette i forkant, og ikke ødelegge prossesene mellom Start toppfotball og kreditorene.

Dette er kort beskrevet hva club21 har klart siden første dag Ernst og soler satte sine ben på Sørlandet..

Hvis de ønsket Start det beste og ikke sin egen lommebok, hadde de holdt kjeft og Cultiva hadde garantert utbetalt lånet på 6 millioner til Start Toppfotball

mr.leipsland
15-12-2009, 20:34
Men, man må ha et realitsik syn på gjelds-sletting oxo, fordi all gjeld er ikke ”gammel morro”, men helt nødvendige investeringer foretatt for å satse som toppklubb. Å be alle kreditorer slette all gjelden, er jo ikke realistisk. Da sier man i praksis, at man ikke er interessert. Men da kunne de (Club 21) jammen, meg ha uttalt dette i forkant, og ikke ødelegge prossesene mellom Start toppfotball og kreditorene.

Club21 har selvsagt aldri krevd at kreditorene må slette all gjeld knytta til Sør Arena.

Alf Qaida
15-12-2009, 20:59
51% vs 49%. Interessant. 10 mill i søknad likeså.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6911115

Rolling stones
15-12-2009, 21:24
På tross av et fryktelig skittent spill vil jeg gi honnør til Ansgar Gabrielsen for sin iver etter å sikre en god plattform for Start også for fremtiden, hvis dette blir en realitet.

Om resultatet blir at IK Start får en eierandel på 49% er ikke dette annet enn meget positvt. Da vil IK Start få et økonomisk fundament for fremtiden i sin eierpost i ikke minst SørArena. Om 10 år tilsvarer de 100 millionene ca 65 - 70 millioner i dagens kroneverdi, og absolutt en
overkommelig gjeldsgrad.

Og finns det overhode noen baller hos Club21, og hvis de skal ha ordene sine i behold om ønsket om en levedyktig plattform for Start og toppfotballen, ja så kjøper de seg også inn med 10 millioner. Vi vil da få en fordelingsnøkkel på 34% til Ernst og 33% på IK Start og 33% på Club21!

Hvis ikke mister de sannsynligvis siste rest av troverdighet hos flere enn meg, og hvor egen lommebok er hva som er styrende for deres engasjement i Start!

Alf Qaida
15-12-2009, 21:33
Hvis ikke mister de sannsynligvis siste rest av troverdighet hos flere enn meg, og hvor egen lommebok er hva som er styrende for deres engasjement i Start!
Din troverdighet til Club21 har vel strengt aldri eksistert. Så lite å miste der... :)

Rolling stones
15-12-2009, 21:34
Din troverdighet til Club21 har vel strengt aldri eksistert. Så lite å miste der... :)

Nå skriver jeg også "hos flere enn meg" :-)

Alladin Sane
15-12-2009, 23:43
Det kan virke som om enkelte har glemt at også Soler og Ravnås skviset Starts kreditorer til det ytterste i forbindelse med overtakelsen høsten 2001, og at kravene de fremsatte pulveriserte den sportslige satsingen fullstendig og endte med tidenes svakeste eliteseriesesong i 2002 og nyere tids svakeste Startsesong i 2003.

Jeg liker Ernst Ravnås. Han virker å ha et stort hjerte for Start, får de beste skussmål fra alle hold, er lokal, har sågar spilt for klubben og virker tvers gjennom sympatisk. Men det er nå engang slik at han frivillig har overtatt eierskapet i klubben, og på 5 måneder styrt klubben med stø kurs mot skifteretten fordi han åpenbart ikke har hatt de finansielle musklene eierskapet krever. Dette har satt klubbens eksistens i fare.

Om løsningen nå blir at Start unngår konkurs gjennom et tilskudd på 10 millioner kroner fra Cultiva og Ravnås beholder kontrollen slik Fevennen skisserer, så må man vel spørre seg hvor lenge dette vil vare. Start vil da fortsette driften i et fryktelig tungt marked med en blakk eier og svak likviditet.

TaffseLasse
16-12-2009, 00:21
Club21 har selvsagt aldri krevd at kreditorene må slette all gjeld knytta til Sør Arena.

Har jo ikke sagt det heller, eierskapet i Stadion har jo ikke vært temaet under de pågående forhandlingene. Er jo driftselskapet Start toppfotball det er snakk om.

Neon
16-12-2009, 00:31
Hvis ikke mister de sannsynligvis siste rest av troverdighet hos flere enn meg...

Jeg er forundrer over at det i det hele tatt er noe som helst troverdighet igjen.

Min frykt, er at Start vil få store problemer med å skaffe lokale sponsorer, dersom Club 21 sitter på eiersiden. (Utenom fra de som er direkte involvert i dette lauget).

Håper og tror på en snarlig løsning. En løsning uten "hjelp" fra Club 21.

Rolling stones
16-12-2009, 01:18
Det kan virke som om enkelte har glemt at også Soler og Ravnås skviset Starts kreditorer til det ytterste i forbindelse med overtakelsen høsten 2001, og at kravene de fremsatte pulveriserte den sportslige satsingen fullstendig og endte med tidenes svakeste eliteseriesesong i 2002 og nyere tids svakeste Startsesong i 2003.

Nå er du vel på noe tynn is.. Start var konk i 2001.. Og det var fritt frem for lokale investorer å være med, men alle som en takket nei!

TaffseLasse
16-12-2009, 01:47
Angående denne Cultiva søknaden, håper inderlig at støtten blir vedtatt, men er veldig skeptisk. 1) Gabrielsen har fått alle kommune representante innhabile (som tross alt oppfordret Start toppfotball til å søke støtte hos Cultiva) 2) Gabrilsen har uttalt at han ikke ønsker å spytte inn penger i Start toppfotball, ihvertfall ikke redde investorer kortsiktig 3) plutselig låne 10 millioner i stedet for den skisserte summen på 6 millioner, 4) synes utspillene fra Gabrielsen, Mosvold, Myhre og Henriksen kom ganske påfallende, 5) Gabrielsen er Mosvolds fetter...

Hva skjedde med de 6 millionene? plusse på over 60 % er jo ganske drøyt, hvorfor skal de utfordre de signalene som Cultiva har gitt? Dersom Cultiva sier nei, så ligger vell banen åpen for Club 21.. Uff, ja, jeg vet jeg høres konspiratorisk ut nå, men synes hele denne prossesen har vært så suspekt. Får vondt i magen av alt dette styret!

Angående Club 21, joda, må jo være helt konge å kunne begynne med blanke ark, null gjeld og en forvented omsetning på 80 millioner pluss. Kan godt være det kan være en god løsning for Start, men jeg har mine tvil. Hva om disse ”super-menneskene” under-budsjeterer eller noe uventeted skjer og det trengs kapital i fremtiden? Er Club 21 villige til å spytte inn? Tviler sterkt på at det finnes noen låne-institusjoner som er villige til å gi lån. Kommunen ville nok definitivt’aldri mer ha bidratt, etter å ha måtte avskrevet 40 millioner kroner. Greit nok, Club 21 har jo familie røtter inn mot Cultiva.. men alikevell. Hvem andre skal Club 21 presse? Jeg skal være ærlig og kynisk, så lenge løsningen er til det beste for Start som toppfotball klubb, så er jeg fornøyd. Enten løsningen heter Ravnås eller Club 21. Men min tvil mot Club 21 er ikke akkurat liten..

R.A Try
16-12-2009, 02:00
club21 spytta inn 4 mill det er rett. dette ble gjort i eiendeler i lokale spillere.
unge spillere!
på den tiden var dette. kleiven/matisen/kahlili/vikstøl. og muligens noen flere.

disse pengene ble ikke brukt til å styrke laget, men ble frigitt fra club21 mot at de fikk eiendeler i unge talenter!
sjekk det opp rolf!!!!!!!

det er en annen investor en club21 som har spytta inn penger for bolanjos!

ville bare ha det på det renne.

Når vi snakker om fremtiden, er det faktisk både plusser å minuser.
innfrastrukturen i start blir slanket!
målsetningene er satt. både i forhold til økonomi å resultater.

de fleste av oss ble posetivt overrasket av start laget i forige sesong. å det kan vi bygge videre på.

Når det er krig på toppen mellom mange parter burde vi som suportere være opptatt av fremtiden for start, å ikke hvem som har gjort eller vil gjøre.....

problemet med denne prossesen er at enkelte parter forhandler å presser via media!
Noe som klart førrer til negativ publisitet for start. å igjen gjør inntektene for klubben vi elsker hardere å få inn.

derfor missliker jeg denne hekse jakta veldig!
å mener helt årlig at ingen andre en mosvold tjener på dette nå å senere.

men men

Besserwisser
16-12-2009, 02:06
Et element som en konkurs av start toppfotball kan medføre er vel at kommunen og banken vil overta stadion. Dette tror jeg vil kunne medføre betydelig usikkerhet og komplikasjoner for nye eiere. Er vel nok å nevne at kommune og bank sikkert vil bygge om stadion slik at mesteparten av losje, vip etc. blir næringsområdet. Og vips er halve sponsorbudsjettet samt mulighetene for å bli en økonomisk toppklubb i dass. For de vil nok heller eie stadion og kun leie ut setene + matta til start enn å få mye færre inntekter på stadion enn de vil med en ombygging.

Ser til og med for meg at halvparten av de i kommunestyret som stemte nei selv velger å få seg kontorer i anlegget. Samt at det helt garantert vil bli kunstgress både på og utenfor - ikke det at jeg er så imot kunstgress som visse andre her inne da:)

DMcCarty
16-12-2009, 02:14
I utgangspunktet er jeg så lei alt maset rundt klubben nå at det hadde vært litt godt om de hadde gått konkurs og på en måte fått en reboot. Og jeg tror ikke det har vært noen reell fare for å bli degradert, fordi altfor mange er avhengige av at start er i eliten pga. økonomiske forhold.

Det er positivt om det blir den løsningen som er skissert nå, 49% til ik start og 51% til ravnås. Men og det er et STORT men her.. Hva skjer når, og jeg sier når, klubben en gang i nær eller fjern fremtid igjen er på det nærmeste konk. Da kan de ikke akkurat gå til eierne å hente mer penger.
Men det ordner seg nok..

Håper dette går i orden slik at resten av året og begynnelsen av neste år kan dreie seg om å bli best mulig utpå matta, ikke alt det negative økonomiske fokuset som har vært de siste 10 årene...

Lynet
16-12-2009, 08:35
Jeg har ikke noe imot Club21, de har gjort veldig mye positivt for IK Start! Synd endel omtaler dem som griske, og kun ute etter egen profitt. Da hadde de nok valgt noe annet enn fotball isåfall, og iallefall noe annet enn IK Start...

Men jeg tror det vil være en fordel å fortsette å ha de i bakhånd, det være seg fremtidige krisesituasjoner eller rett og slett finansiering av spillerkjøp, et område de har bidratt mye på tidligere! Derfor ønsker jeg at dette løser seg uten Club21 i denne omgang.

Alladin Sane
16-12-2009, 11:34
Nå er du vel på noe tynn is.. Start var konk i 2001.. Og det var fritt frem for lokale investorer å være med, men alle som en takket nei!

Nei, her tar du nok feil igjen, Rolling Stones.

Start ble reddet fra konkurs høsten 2001 ved at Soler og Ravnås garanterte for 4 millioner i frisk kapital.

Soler og Ravnås krevde samtidig lønnskutt på 5.5 millioner kroner. Dette innebar at en rekke av de beste spillerne forlot klubben vederlagsfritt.

Arendalsklubben Grane hadde såvidt jeg kan huske en del penger utestående i Start som følge av Morten Knutsens overgang til RBK. Denne gjelden var såvidt jeg kan huske omgjort til eierandeler i Start. Soler og Ravnås presset Grane til å ettergi eierandeler i forbindelse med overtakelsen høsten 2001.

Nå er det vel ingenting kritikkverdig i dette, bortsett fra det åpenbart kritikkverdige i å rasere klubbens sportslige satsing på grunnlag av en naiv tro på at Solers kontaktnett skulle skaffe billige østblokkspillere som ville sikre sunn økonomi og gode sportslige resultater. Jeg prøver bare å påpeke at Ravnås til en viss grad får smake sin egen medisin.

Giovanni
16-12-2009, 12:50
Begynner snart å miste troen og gleden ved Start. Hver gang det er et oppslag så kan man ta seg f... på at det er av det negative sorten!

På tide å rive alt, bygg stein for stein i fra bunnen av. Eneste måte å få dette på rette skinner igjen! Når de gang på gang viser at de ikke evner å lære av tidligere feil, så fortjener de intet annet. Får være måte på hvor ofte man skal reddes av andre.

Klarer man ikke å drifte en klubb på en sunn og fornuftig måte, så kan man heller drive med annet! Feil i ett eller to år kan skje, men faen ikke i over 10 år på rad!

Besserwisser
16-12-2009, 20:21
Diamond: Jeg håper Ernst finner midlene selv, noe jeg tror han absolutt gjør om han vil.

Hvordan han skal få til det, med minder han bruker egne ressurser er utenfor min fatteevne. Etter Club21 og Mosvolds stadige utspill om at start er verdiløst har jo fjernet alle muligheter for å kunne få inn eksterne penger.

Store Tå
16-12-2009, 21:14
Synes ikke det er grunn til å tvile på Club 21.

Det er et "laug" bestående av mange ulike personer. Mosvold kan ikke gjøre hva han vil med disse pengene. Vet ikke noe om fullmaktene hans, men han må i det minste kunne forsvare bruken i etterkant.
Vanskelig for ham å forsvare at Club 21 bruker penger på å hjelpe Ravnaas. Det er vel neppe i tråd med formålet til "lauget".

Jeg tror de er ærlige som sier de vil forsøke å hjelpe Start hvis det er siste utvei, men at de ikke håper de blir nødt til det, og at de ikke kan garantere at de vil være i stand til det.

Hva er galt med det?

Diamond
16-12-2009, 23:42
Diamond:

Hvordan han skal få til det, med minder han bruker egne ressurser er utenfor min fatteevne. Etter Club21 og Mosvolds stadige utspill om at start er verdiløst har jo fjernet alle muligheter for å kunne få inn eksterne penger.

Helt enig at det er vanskelig, men tror nok Ernst har mye sympati blant forretningskameratene sine i Oslo, da de ser hvor store problemer Club 21 lager for han. Dersom Ernst vil og fortsatt har troen på at det kan bli noe av Start, tror jeg han skaffer midlene. Spørsmålet er vel bare om han finner bryet verdt å fighte mot gribene i Club 21, håpløse politikere og et kulturstyre man kan stille spørsmålstegn ved. Det kan ta motet fra den beste å skulle forholde seg til slike klovner!

Veldig synd om ikke Ernst fortsetter, han tok ansvar denne gangen, bort med folkene som ikke presterte og hentet inn en svært dyktig direktør, og ansatte også en mann fra Orkla Finans til å håndtere sesongkortsalget. Har sagt det før og sier det igjen, med Ernst bak roret er det ikke lenge Mathisen er i klubben. Med Mosvold i spissen, blir vi aldri kvitt han..

Mattymatte
17-12-2009, 00:55
Veldig synd om Ravnås fortsetter mener nå jeg. En udugelig leder som ikke en gang sørger for å ha nok kapital for å overta en klubb. Blir spennede å se om årsakene til at han tok over klubben kommer frem. Tviler på at han er så "godhjertet" som folk skal ha det til.

Besserwisser
17-12-2009, 01:44
Veldig synd om Ravnås fortsetter mener nå jeg. En udugelig leder som ikke en gang sørger for å ha nok kapital for å overta en klubb. Blir spennede å se om årsakene til at han tok over klubben kommer frem. Tviler på at han er så "godhjertet" som folk skal ha det til.

Hårreisende uttalelse. Får håpe for din del at folk ikke omtaler deg slik dersom du noen gang skulle satse egen formue på noe hjetet ditt banker for.

Kongen
17-12-2009, 02:25
Det er ett viktig spørsmål alle bør stille seg. Og det er hvorfor Ernst Ravnaas i det hele tatt går inn i Start denne gang. Banken kunne ikke slå Start konkurs fordi de ville miste all troværdighet på sørlandet. De trengte en mann som de kunne gi klubben (2kr) til. Vips så var Ravnaas inne i klubben. Noen mnd seinere så er klubben i totalt kaos. Skjønner ikke at dette skal ha noen ære. Det at man ønsker en klubb alt godt. Eller at man satser sine egne penger og taper kan jo ikke være god nok grunn til å si at dette er topp. Stusser litt på hele opplegget. Er rett og slett merkelig at en mann går inn i noe, er skatteekspert, og skal ha peiling på tall men alikevel går klubben adundas i løpet av noen mnd.

Diamond
17-12-2009, 02:36
Det er ett viktig spørsmål alle bør stille seg. Og det er hvorfor Ernst Ravnaas i det hele tatt går inn i Start denne gang. Banken kunne ikke slå Start konkurs fordi de ville miste all troværdighet på sørlandet. De trengte en mann som de kunne gi klubben (2kr) til. Vips så var Ravnaas inne i klubben. Noen mnd seinere så er klubben i totalt kaos. Skjønner ikke at dette skal ha noen ære. Det at man ønsker en klubb alt godt. Eller at man satser sine egne penger og taper kan jo ikke være god nok grunn til å si at dette er topp. Stusser litt på hele opplegget. Er rett og slett merkelig at en mann går inn i noe, er skatteekspert, og skal ha peiling på tall men alikevel går klubben adundas i løpet av noen mnd.

Kongen: Du har virkelig ikke skjønt det! Ravnaas skjøt endel kapital inn i Start ved overtagelsen... Ikke bare 2 kr... Han stilte også med garantist i Edwin Austbø. At Club 21, kommunen og cultiva ikke vil hjelpe Ernst, er allright!
Men de trenger ikke da ikke motarbeidet han.
Kloveneriet topper seg når Sørensen står stolt som en hane og sier at kommunen og club 21 skal sikre elitespill for Start, ettersom Ernst nå har meldt seg ut...
Det påfører kommunen enorme tap vs å hjelpe Ernst med et lån på 6 mill
Jeg kan ikke begripe at en slik klovn er Ordfører også fra Høyre da...
Riktignok var det kommunen som takket nei til å hjelpe Ernst, så er jo flere som burde tatt frem kalkulatoren!
Men det blir for ekstremt når Sørensen står i spann med Club 21 etterpå. Mosvold og co leker katt og mus med en klovn av en Ordfører...
Burde jo tipset fvn om å skrive om dette?
Så kommer vel Matta ut å skjeller fvn ut med at kun er ute etter å sverte Start...
Er vel muligens årsaken til Club 21 ønsker å ha Matta, enda en klovn å leke katt og mus med!

Kongen
17-12-2009, 02:41
Sa ikke at Ravnaas ikke forpliktet seg til å gå inn med penger. Men banken solgte klubben for 2 kr. Det jeg stiller spørsmål er hvorfor Ravnaas gikk inn når banken var låst, og ville måtte sikre videre drift av Start. Hvorfor skal da en som ikke har kapital til å drive mer enn noen mnd gå inn å redde banken. Det er jo banken han redder ikke start.

Diamond
17-12-2009, 02:47

Sorry gutt, men hvor mye følger du med?
Ernst har da kapital til å dekke dette, han har sikkerhet i Edwin Austbø. Årsaken til Ernst vurderer å slå de konk er jo fordi han er drittlei av å bli motarbeidet av folk rundt Start og kommunen. Han ser ikke bryet verdt...
Jeg forstår han godt, sier sitt når tidligere sportslig leder, som ble degradet under Ravnass, sier at han var det beste som kunne skje Start og ser mørkt på Club 21. Savner dog Gjone, var ikke like mye klovneri med han som Matta. Gjone hadde evnen til å telle til tre og tenke seg om før han skjøt ut i øst og vest!

Udugelig leder? Vet du hvilken kapasitet han har sikret Start ved signeringen av den nye Direktøren? Han har også fjernet alt daukjøttet i administrasjonen og tatt inn litt friskt blod! Og det er mer i ventet, som han sa: Klubben skal driftes mer profesjonelt og da er det naturlig å få inn profesjonelle folk! Uten å si noe om de som har vært der før... Men ligger jo i kortene at flere klovner må se seg etter nytt arbeid etterhvert!

Jeg får rett og slett vondt når du kan prestere og skrive sånn, men håper du er unnskyldt vet du ikke følger særlig mye med?

Diamond
17-12-2009, 02:54
Sa ikke at Ravnaas ikke forpliktet seg til å gå inn med penger. Men banken solgte klubben for 2 kr. Det jeg stiller spørsmål er hvorfor Ravnaas gikk inn når banken var låst, og ville måtte sikre videre drift av Start. Hvorfor skal da en som ikke har kapital til å drive mer enn noen mnd gå inn å redde banken. Det er jo banken han redder ikke start.

Hehe for å si det slik, Start var ikke verdt 2 kroner! Derimot burde han fått betalt for å overta!
Men årsaken til han overtok var at han trodde på sikt kunne Start drives lønnsomt, han hadde lært fra forrige gang. Skulle få profesjonalisere klubben, få inn dyktige folk fra næringslivet som vet å prestere på annet nivå enn i Startdrakta eller på dugnadsnivå ute på Karuss.

Man kan ikke gjøre underverker på noen måneder, men vent å se, gidder Ernst å fortsette tror jeg han kan klare det. Verre blir det om Club 21 skal si sitt, IK Start med sine uprofesjonelle folk si sitt og Ernst sine folk si sitt. Da tror jeg Ernst pakker sakene sine igjen.

Besserwisser
17-12-2009, 03:00

Han kjøpte ikke Start for 2 kr - det er selvsagt en symbolsum. Han fikk Start gratis mot at han skjøt 12 millioner inn i klubben! Det er bare en tabloid mediemåte å fremstille det på, men langt unna sannheten. De 12 millionene som ble skutt inn er nå borte. Det tror jeg skyldes i større grad at Ravnaas ble solgt et produkt som så bedre ut enn hva det faktisk var - med tanke på at de har kuttet inntekter hele veien. Ved en slik overtakelse blir det selvfølgelig kjørt en due dilligance (totalt innsyn) i forkant. Publikum har sikkert sviktet i forhold til budsjetter, samme med inntekter på sponsor etc.

Alf Qaida
17-12-2009, 10:36
Hadde ikkje Ravnaas gjeld til Start som Sør krevde å få enten betalt eller at Ravnaas overtok klubben??

Vestergabet
17-12-2009, 14:02
Det tror jeg skyldes i større grad at Ravnaas ble solgt et produkt som så bedre ut enn hva det faktisk var - med tanke på at de har kuttet inntekter hele veien.

Eller at kapitalkilden til Ravnaas av ukjente grunner har tørket bort? Og at Ravnaas er "stor nok mann" til å holde inne med det og ta trøkket alene?

Rolling stones
17-12-2009, 15:50
Nei, her tar du nok feil igjen, Rolling Stones.

Start ble reddet fra konkurs høsten 2001 ved at Soler og Ravnås garanterte for 4 millioner i frisk kapital.

Tar feil? Det var jo fritt frem for lokale investorer som Mosvold og Co og gjøre det samme.. Men gjorde de? NEI!

Og Grane ble naturligvis skviset som alle andre investorer, hvis de ikke ble med på emisjonen.. Sånn fungerer nå engang et aksjeselskap!

REBell
17-12-2009, 15:56
Tar feil? Det var jo fritt frem for lokale investorer som Mosvold og Co og gjøre det samme.. Men gjorde de? NEI!

Og Grane ble naturligvis skviset som alle andre investorer, hvis de ikke ble med på emisjonen.. Sånn fungerer nå engang et aksjeselskap!

Hehe, herlig lesing.
Du forsvarer det som skjedde i 2001, men fordømmer det som skjer i 2009?
Akkurat samme prosessen nå.

Diamond
17-12-2009, 17:38
Hehe, herlig lesing.

Prosessen er muligens litt lik, men forskjellene er enorme. Ernst og Soler overtok en pølsebod og gjorde den til millionbutikk. Denne millionbutikken skranter på samme måte som pølseboden gjorde i 2001. Forskjellen her er jo hensikten til investorene. Hvilke verdier hadde Ernst og Soler å hente i Start i 2001? Ekslusiv leieavtale på fasjonable Kristiansand Stadion? Av spillere var det ingen med særlig stor verdi, Berhus og Preben Gundersen? Og en omsetning som jeg ikke husker i farten, men hvertfall under 30 mill!

De satset mann av huset av egne private midler for å få Start opp blant de store, de skulle bli best i Skandinavia! Og jeg tror ikke de var så langt unna, et feilaktig annulert mål i siste runde i 2005 kunne ha forandret mye.. Nok om det...

Så kommer poenget, tror dere Mosvold og co vil satse private midler for å få Start til topps?
Ernst beviste i sommer at han vil gjøre det igjen, men fyren må da få hjelp!

Diamond
17-12-2009, 17:48
Eller at kapitalkilden til Ravnaas av ukjente grunner har tørket bort? Og at Ravnaas er "stor nok mann" til å holde inne med det og ta trøkket alene?

He he, hvis så skulle være tilfelle at kapitalkilden Austbø ikke ville bidra mer, så har ikke Ernst noe annet valg enn å ta trøkken selv. Det var jo hele intensjonen med å ha hemmelige bakmenn, dersom noe gikk galt skulle Ernst fronte det!
Men tror ikke det er der det ligger, tror det ligger i motivasjonen til Ernst, han er lei av å bli motarbeidet av håpløse politikere, maktkamp innad i Start og Club 21 som skaper problemer!
Jeg forstår han godt!

eksil
17-12-2009, 18:18
Jeg har vansker for å tro at man kommer i en posisjon hvor man kan låne og bruke 12 millioner på en fotballklubb om du er av typen som "går lei".

Diamond
17-12-2009, 18:51
[Jeg har vansker for å tro at man kommer i en posisjon hvor man kan låne og bruke 12 millioner på en fotballklubb om du er av typen som "går lei".

Så det du mener er at Ernst ikke kan bli lei av å bli motarbeidet?
La meg si det sånn, dersom du har tapt en stor del av din personlige formue, på Start! Så velger du å satse igjen ved å ta i bruk enda mer av midlene dine. Så får du beskjeden fra kommunen at de ikke ønsker å låne deg 6 mill, da vil de heller ta et potensielt tap på 40 mill for å la Mosvold og co overta.

Hvor ønsket føler du deg da?
Føler du at det bryet verdt å satse enda mer av private midler og pendle fra og til Oslo hyppig?

Ernst gikk inn i Start igjen fordi han hadde tro på prosjektet og tok opp lån. Men tror ikke han i den villeste fantasi hadde trodd at Kommunen heller ville tape potensielt 40 mill mot 6, for at du ikke skulle styre klubben mer..
Er det galt av Ernst å gi seg da?
Jeg mener helt innlysende at det ikke er det,å omgås klovner er sikkert underholdene av og til, men er ikke dermed sagt at man vil gå på Sirkus hverdag?

Rolling stones
17-12-2009, 19:32
Hehe, herlig lesing.

Er det noe nytt i prosessen? Har Club21 sagt seg villige til å sprøyte inn kapital i Start toppfotball AS?

Tror jeg neppe...

Ikke ville de i 2001, ikke ville de ifjor og ikke ville de nå!

REBell
17-12-2009, 19:49
Er det noe nytt i prosessen? Har Club21 sagt seg villige til å sprøyte inn kapital i Start toppfotball AS?

Tror jeg neppe...

Ikke ville de i 2001, ikke ville de ifjor og ikke ville de nå!

Når kreditorene ikke vil senke gjelden som i 2001 er det nå mest hensiktmessig å starte fra bunnen av, vurdert av Club21. Og det virker ikke som andre har tro på de konsept som ligger der.
Problemet her er jo gjelden ang Sør Arena.

I 2001 endte det med en annen løsningen, men med samme utgangspunkt.
Jeg kan ikke skjønne hvorfor du på død og liv skal holde liv i Start Toppfotball

Rolling stones
17-12-2009, 21:23
Når kreditorene ikke vil senke gjelden som i 2001 er det nå mest hensiktmessig å starte fra bunnen av, vurdert av Club21.

Dette er heller ikke korrekt REBell.

Ravnaas fikk slettet gjeld hos SparebankenSør, noe garantert også Club21 ville fått. De fikk bare ikke slettet 50-60 millioner i gjeld som de krevde!

REBell skrev:
"Når kreditorene ikke vil senke gjelden som i 2001 er det nå mest hensiktmessig å starte fra bunnen av, vurdert av Club21."

I 2001 gikk de jo heller ikke inn, selv om kreditorene senket gjelden, det var igjen Ravnaas og Soler som måtte redde skuta, IKKE Mosvold..

Start toppfotball eier 100% av SørArena, noe som vil være av avgjørende betydning for Start i fremtiden... om 10 år er 100 millioner bare 60-70 millioner i dagens kroneverdi. Start vil da ha en sustansverdi som vil være særs viktig på sikt!

Rolling stones
17-12-2009, 21:34
Problemet her er jo gjelden ang Sør Arena.

Der er jeg også fullsendig uenig. Start har et avdragsfritt lån i 5 år på 60 millioner og 20 år tror jeg på 40 millioner til kommunen.

Det gir en kostnad på ca 4 millioner i året med dagens rente.. Det er IKKE disse 4 millionene som tar knekken på Start toppfotball!

Det tok knekken på Start når Sparebanken var eiere av SørArena og krevde 12 millioner bare i leie, men IKKE i dag!

Wangel
17-12-2009, 22:07
Er det ikke start stadion som eier Sør Arena da?

Rolling stones
17-12-2009, 22:37
Er det ikke start stadion som eier Sør Arena da?

Jo, men Nye Start eier både Start toppfotball og SørArena. Og ryker Start toppfotball så ryker også sørArena.

Rolling stones
17-12-2009, 23:07
I 2001 endte det med en annen løsningen, men med samme utgangspunkt.
Jeg kan ikke skjønne hvorfor du på død og liv skal holde liv i Start Toppfotball

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6233727

Utdrag:
"Etter fem timer i møter, sier Kurt Mosvold til NRK at Sparebanken Sør har kommet med konstruktive løsninger som skal diskuteres videre torsdag. Dette skal innebære at banken taper mange penger, men administrerende direktør i banken, Morten Kraft, vil ikke ut med hvor mye."

Vet ikke helt hva du mener om sletting av gjeld?
"Dette innebærer at banken taper MANGE PENGER.. "

Men sannelig sa ikke Club21 NEI også i 2008 selv etter FLERE MILLIONER i ettergivelse av gjeld! Vi snakker om 10 talls millioner, og selv ikke da var det ikke bra nok for Club21!

Kongen
17-12-2009, 23:09
Skjønner ikke hvorfor noen synes det er så rart at club 21 ønsker å gå inn på egne prinsipper. Skulle de spytte inn penger i Start toppfotball på Ravnaas, kommunens eller sparebanken Sørs betingelser. Bruke penger på å betale for gammel gjeld. Er vel helt vanlig praksis at man i næringslivet går inn for å få en så god deal som mulig. Hvis de, og det er et stor hvis vil satse mye penger på Start så er da bedre om pengene går til kjøpe spillere enn å betale gjeld til kreditorer de ikke har vært med å stifte gjeld til. Dette er folk som satser i eiendom i stor skala. Slå opp Mosvold og man vil finne ut at han har en haug med eiendomsselskaper. Av lokaler på stadion er det meste solgt ut. Det som er igjen er 300 kvm pluss selve banen med tribuner. Det de vil tjene på dette kan jeg love blir lite i forhold til andre eiendomsprosjekter han har vært inne i. Hvorfor tro kun det verste om hele club 21. Og at Ernst bare har gode motiver. Altså over 20 drittsekker og en gud.

Rolling stones
17-12-2009, 23:16
Skjønner ikke hvorfor noen synes det er så rart at club 21 ønsker å gå inn på egne prinsipper. Skulle de spytte inn penger i Start toppfotball på Ravnaas, kommunens eller sparebanken Sørs betingelser. Bruke penger på å betale for gammel gjeld. Er vel helt vanlig praksis at man i næringslivet går inn for å få en så god deal som mulig.

Jo, i næringslivet er det det... Men hvis du ser deg litt rundt i landet vårt, så vil du fort skjønne at de som bidrar til norske fotballklubber, gjør det ikke for å få en god deal, men for å opprettholde toppfotballsatsningen i landsdelen sin!

Kongen
17-12-2009, 23:26
Er enig i at man kan gå inn kun med patriotisme, og et ønske om å yte støtte til start uten å måtte tjene på det. Men dette er ikke snakk om småpenger lenger. Det er ikke et lite idrettslag som kan selge vaffler for å få inntjening. Og hvis man ser at man vil trenge "kunstig åndedrett" i mange år fremover, kan en ikke forvente at investorer skal gå inn å gjøre dette bare for å være grei mot sittende eier. Man må jo finne en plattform for videre drift som man selv kan klare å drifte evnt i felleskap. Alle vet jo at det kan komme momskrav på millioner itillegg. Enhver må jo se hvilke ressurser en tror kan brukes i fremtiden, og om dette samsvarer med de utgiftene som kommer fremover.

Rolling stones
17-12-2009, 23:29
Av lokaler på stadion er det meste solgt ut. Det som er igjen er 300 kvm pluss selve banen med tribuner. Det de vil tjene på dette kan jeg love blir lite i forhold til andre eiendomsprosjekter han har vært inne i. Hvorfor tro kun det verste om hele club 21. Og at Ernst bare har gode motiver. Altså over 20 drittsekker og en gud.

Kanskje du bør vite hva du prater om før du kommer med slike utspill?

Det er flere tusen kvm med ubenyttede rålokaler på SørArena i nærmest HELE fjerde etasje..

Kjøpes anlegget for 60 millioner som Club21 ønsker vil Start finansiere hele gildet, i tillegg til at eiendomsselskapet kan utvikle fjerde etasje og enten velge å selge eller leie ut.. Det ville vært gullbutikk, men hverken kommunen eller banken er noen eiendomsutviklere.

Derfor er det ønskelig at Start får beholde SørArena, da de GARANTERT vil tjene penger på SørArena på sikt, og samtidig ha en substansverdi av svært stor betydning. Da ønsker jeg ikke gribber som Club21 inn i bildet!

REBell
17-12-2009, 23:29
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6233727

Utdrag:
"Etter fem timer i møter, sier Kurt Mosvold til NRK at Sparebanken Sør har kommet med konstruktive løsninger som skal diskuteres videre torsdag. Dette skal innebære at banken taper mange penger, men administrerende direktør i banken, Morten Kraft, vil ikke ut med hvor mye."

Vet ikke helt hva du mener om sletting av gjeld?
"Dette innebærer at banken taper MANGE PENGER.. "

Men sannelig sa ikke Club21 NEI også i 2008 selv etter FLERE MILLIONER i ettergivelse av gjeld! Vi snakker om 10 talls millioner, og selv ikke da var det ikke bra nok for Club21!

Du må se på verdivurderingene av anlegget, ikke den totale gjelden for å sette det opp.
Start har jo ikke allverden av leieinntekter, utenom egne leieinntekter.

Kongen
17-12-2009, 23:44
Hvis det ligger så mye verdier i resterende Sør arena så bør jo dette bli en enkelt. Da blir ihvertfall ikke de beskjedent rike i club 21 som tar over Start stadion og start toppfotball. Da blir det nok Røkke, Rasmussen, eller kanskje Thon. En slik gullgruve vil ikke club 21 få tak i når visse her inne har bekreftet de enorme verdiene som ligger klare å venter i skifteretten snart.

Rolling stones
17-12-2009, 23:57
Du må se på verdivurderingene av anlegget, ikke den totale gjelden for å sette det opp.
Start har jo ikke allverden av leieinntekter, utenom egne leieinntekter.

Og du må se på potensiale for øvrige leieinntekter ved å utvikle et par tusen kvm i fjerde etasje!

Man behøver ikke å være eiendomsutvikler for å se et stort potensiale her til en pris av 60 millioner for SørArena!

Og Start skal bare betale 4 millioner i året i renteutgifter for å betjene kapitalutgiftene før man starter utviklingen av fjerde etasje!

Kongen
18-12-2009, 00:05
De kan vel selge disse lokalene til hvem de vil hvis det er slik at flere 1000 kvm ligger ledig. Hvis det var en gullgruve så ville det vel vært budkamp om disse. Både skeie eiendom og rasmussen (avantor) ville vel ha kastet seg over disse. De som nå er i klubben må ihvertfall være totalt idioter hvis de sitter med slike verdier uten å ha gjort noe som helst. Hvem skal utvikle disse hvis de ikke selge de. Ravnaas?

Rolling stones
18-12-2009, 00:05
Hvis det ligger så mye verdier i resterende Sør arena så bør jo dette bli en enkelt. Da blir ihvertfall ikke de beskjedent rike i club 21 som tar over Start stadion og start toppfotball. Da blir det nok Røkke, Rasmussen, eller kanskje Thon. En slik gullgruve vil ikke club 21 få tak i når visse her inne har bekreftet de enorme verdiene som ligger klare å venter i skifteretten snart.

Det er naturligvis en gullgruve til 60 millioner, men desverre så er det ingen som vil selge til Club21 for denne prisen... Men samtidig så forutsetter naturligvis denne investeringen at Start er å se i Tippeligaen, slik at fotballen kan betjene sine forplitelser overfor SørArena!

Så risiko er det naturligvis, men utrolig viktig for Start å beholde SørArena, da dette vil være MEGET viktig for den fremtidige utviklingen av klubben!

Kongen
18-12-2009, 00:09
Spørsmålet blir da. Hvem ser du for deg skal utbygge disse arealene da? De sittende eiere?

Rolling stones
18-12-2009, 00:16
Spørsmålet blir da. Hvem ser du for deg skal utbygge disse arealene da? De sittende eiere?

Ja, jeg ser for meg at Start toppfotball utvikler anlegget på sikt. Dette vil være umåtelig viktig for Starts fremtid.

Kongen
18-12-2009, 00:21
En annen ting: har aldri sett en oversikt over hva Start stadion eier av lokaler på sør arena. Trodde bare det var 300 kvm pluss bane og tribuneanlegg. Har du en link eller ei side jeg kan se dette på. Får man 6 mill i leie fra start for stadioen så vil dette være god business om det så bare var for stadioen altså leie av bane om man kjøper for 60 mill. Derfor får jeg ikke dette til å stemme at det også er tilhørende flere tusen kvm som står ledig.

Rolling stones
18-12-2009, 00:30
En annen ting: har aldri sett en oversikt over hva Start stadion eier av lokaler på sør arena. Trodde bare det var 300 kvm pluss bane og tribuneanlegg. Har du en link eller ei side jeg kan se dette på. Får man 6 mill i leie fra start for stadioen så vil dette være god business om det så bare var for stadioen altså leie av bane om man kjøper for 60 mill. Derfor får jeg ikke dette til å stemme at det også er tilhørende flere tusen kvm som står ledig.

Jo, men risikoen ligger naturligvis i Start sin evne til å betale leien, derfor kjøper ingen SørArena isolert sett sånn som ståa er i dag. Men for investorer som er glade i Start og ønsker å opprettholde sportslig satsning og som tør å satse, vil dette være en gulrot i andre enden!

Det er naturligvis dette Ravnaas satser på, få Start i pluss, drive sunt, for så å selge seg ut.. Men det krever mot og støtte i fra næringslivet og lokalbefolkningen for å lykkes med Start.. Noe jeg desverre nå tror han begynner å se blir vanskelig når man har en motpart (Club21) som motarbeider han, og da gir han muligens desverre opp.

Rolling stones
18-12-2009, 00:39
Har du en link eller ei side jeg kan se dette på.

Har desverre ikke noen link og tror heller det ikke finnes, men dette er opplysninger jeg har ifra tidligere styreformann i Start Toppfotball, så dette er reelt, tror det var snakk om 1600 kvm.

Men det er jo bare å gå på SørArena, så ser du selv at det er mye areal som er ubenyttet i øverste etasje. Og dette er i Start Stadion As sin portefølje, ikke Rasmussen og ikke solgt ut.

Kongen
18-12-2009, 00:45
Intensjonene til Ravnaas er sikkert bra. Er ikke det som er problemet. Problemet er at han gikk inn i Start for noen få mnd siden. Det å få så store problemer rett etterpå er klanderverdig uansett hvor gode intensjoner man har. Eller hvor mye hjertet brenner for Start. Kan ikke bare skylde på andre. Fotball er business fordi penger er viktig om det så er i England eller i Norge. Som ellers i økonomisk handel lykkes man eller man lykkes ikke. Ravnaas kunne da ikke ta for gitt at han skulle få et lån fra kommunen eller cultiva automatisk. Synes det er tid for litt balansert fremstilling. Intensjoner, ønsker og hjerte i klubben kan ikke gå foran det å klare å holde orden på økonomien ihvertfall ikke etter noen få mnd. Godt mulig han trodde ting ville være annerledes men det tror vel de aller fleste som misslykkes med noe. Man går jo inn i noe for å lykkes.

Rolling stones
18-12-2009, 01:01
Intensjonene til Ravnaas er sikkert bra. Er ikke det som er problemet. Problemet er at han gikk inn i Start for noen få mnd siden. Det å få så store problemer rett etterpå er klanderverdig uansett hvor gode intensjoner man har. Eller hvor mye hjertet brenner for Start. Kan ikke bare skylde på andre. Fotball er business fordi penger er viktig om det så er i England eller i Norge. Som ellers i økonomisk handel lykkes man eller man lykkes ikke. Ravnaas kunne da ikke ta for gitt at han skulle få et lån fra kommunen eller cultiva automatisk. Synes det er tid for litt balansert fremstilling. Intensjoner, ønsker og hjerte i klubben kan ikke gå foran det å klare å holde orden på økonomien ihvertfall ikke etter noen få mnd. Godt mulig han trodde ting ville være annerledes men det tror vel de aller fleste som misslykkes med noe. Man går jo inn i noe for å lykkes.

Jo, og nå tror jeg også at han i løpet av disse 6 månedene har funnet ut at det ikke er et klima for å støtte Ravnaas som eier av Start hos det lokale næringsliv, da de har råttet seg sammen under Mosvold sin fane.. Det er liksom ganske mange av disse han er avhengig av sponsorinntekter ifra, losjer å selge, goodwill, etc.. Men de vil jo ikke ha han, de vil ha kontrollen og regien selv på dette desverre.

Tror han rett å slett har mistet interessen og engasjementet som han trenger i en slik prosess, og føler meg ganske sikker på at han kunne ha klart å hoste opp disse pengene om interessen også i lokalmiljøet var tilstede.

Kongen
18-12-2009, 01:25
Det skal jeg være enig. Tror ikke det finnes rike onkler som kommer til å hjelpe uten å se at klubben ihvertfall kan "break even". Synd er det jo for ingenting er som er bedre enn at personer sier vi støtter uansett om vi taper. Men hvis tapet går så langt at det ikker er mer penger, og det blir totalt uansvarlig er det gått for langt.

Vi er tross alt i en alvorlig situasjon. Fant forresten ut at start har lokaler i 4 etasje. Men som du også sa dette er ikke klare lokaler. Og hvis det var store verdier i dette hadde banken når de satt på dette kunnet solgt disse uten å måtte selge selve gressmatta og tribune med losjer inkl. De fikk ikke noen aktuelle kjøpere som ønsket disse i et åpent marked til en god nok pris. Er dyrt å sette opp kontorer. Og man vet ikke hvordan utleiemarkedet blir fremover så dette blir også en risiko for en evnt kjøper. Kreves også kapital for å få disse klare så det vil jo være naturlig å slippe til en eller annent eiendomsfirma.

Diamond
18-12-2009, 02:12
Det skal jeg være enig. Tror ikke det finnes rike onkler som kommer til å hjelpe uten å se at klubben ihvertfall kan "break even". Synd er det jo for ingenting er som er bedre enn at personer sier vi støtter uansett om vi taper. Men hvis tapet går så langt at det ikker er mer penger, og det blir totalt uansvarlig er det gått for langt.

Vi er tross alt i en alvorlig situasjon. Fant forresten ut at start har lokaler i 4 etasje. Men som du også sa dette er ikke klare lokaler. Og hvis det var store verdier i dette hadde banken når de satt på dette kunnet solgt disse uten å måtte selge selve gressmatta og tribune med losjer inkl. De fikk ikke noen aktuelle kjøpere som ønsket disse i et åpent marked til en god nok pris. Er dyrt å sette opp kontorer. Og man vet ikke hvordan utleiemarkedet blir fremover så dette blir også en risiko for en evnt kjøper. Kreves også kapital for å få disse klare så det vil jo være naturlig å slippe til en eller annent eiendomsfirma.

Trond Willly Wilhemsen sa jo i klare ord at det var absolutt mange måter å tjene penger på i Start, eiendom var en ting. Dette sa han i fjor da han og Riulf Rustad var aktuelle som nye eiere! Da Aasen ble konfrontert med dette ble han mildt sagt overrasket!
Banken hadde allerede tapt enormt med penger på Start i den perioden og innenfor bankens stratergi er ikke eiendomsutvikling, derfor ble nok aldri de planene gjennomført da. Samtidig ønsket de nok ikke å selge unna den biten, ettersom de kun satt som midlertidige eiere...

Rolling stones
18-12-2009, 09:48
. Og man vet ikke hvordan utleiemarkedet blir fremover så dette blir også en risiko for en evnt kjøper. Kreves også kapital for å få disse klare så det vil jo være naturlig å slippe til en eller annent eiendomsfirma.

Jo, man vet at eiendom blir verdifullt, det er like sikkert som at natt blir til dag. Men kapital trengs for å utvikle eiendom, det er korrekt. Men at dette kan bli en god inntektskilde på sikt er hevet over enhver tvil!

Det er ikke mange lokaler med en slik plassering i byen, klart at det vil bli attraktivt.

Men Start må på break even, hvis ikke hjelper det ikke mye med disse lokalene når man taper 20 millioner i året for å drifte Start. Da går naturligvis vinningen opp i spinningen og vel så det..

Alladin Sane
18-12-2009, 11:40
Jo, og nå tror jeg også at han i løpet av disse 6 månedene har funnet ut at det ikke er et klima for å støtte Ravnaas som eier av Start hos det lokale næringsliv, da de har råttet seg sammen under Mosvold sin fane.. Det er liksom ganske mange av disse han er avhengig av sponsorinntekter ifra, losjer å selge, goodwill, etc.. Men de vil jo ikke ha han, de vil ha kontrollen og regien selv på dette desverre.

Om Gilette og Hicks hadde gått til lokale folkevalgte i Liverpool, og truet med å slå klubben konkurs med mindre de fikk innvilget lån for å drive videre, tror du de ville blitt populære blant fansen?

Ernst Ravnås var sentral i Start fra 2001 til 2008, og burde da definitivt vite hva som skal til for å drive klubben. Overskridelsene fra stadionbyggingen, den sportslige katastrofen i 2007 og gigantomanien som endte med Brasil-raidet og Årst-overgangen er jo på mange måter Ravnås eget ansvar.

Hvis mannen trenger 6 måneder i 2009 for å forstå klimaet i Sør, så er det vel mye som tyder på at han er for dum til å drive fotballklubb. Da hjelper det lite med stort hjerte. Personlig hadde jeg litt troa på Ravnås denne gangen, siden vi slapp den åndssvake kompanjongen hans, men jeg må jo erkjenne at han foreløpig ser ut til å skuffe stort.

Spillet om Start er åpenbart ganske skittent, men neppe så svart-hvitt som du vil ha det til. Sannheten er uansett at Ravnås frivillig overtok eierskapet, og gjennom dette forplikter seg i å sikre klubbens eksistens. Spesielt med tanke på at forrige eier var en garantist for denne eksistensen.

Besserwisser
18-12-2009, 14:59
Det jeg lurer på er om det ble inngått noen avtaler eller signaler fra bank og/eller kommune kommune da Ravnås gikk inn. I likhet med club21 forhandlet jo han også sikkert med begge parter i forkant. Skulle ikke forundre meg om politikerne evnt. rådmann eller annen som tar seg av slikt signaliserte at de kunne støtte litt dersom det ble tøffere enn ventet, men at det så viste seg å ikke gå. Det ville i så fall gitt mye logikk knyttet til søknadskjøret mot kommunen og cultiva.

Er også spent på hvordan banken vil reagere med en konkurs. Ifølge papirene Rebell linket inn et sted så har jo klubben flere millioner i kassakreditt. De vil vel bortfalle om det blir konk.

Rolling stones
18-12-2009, 15:43
Om Gilette og Hicks hadde gått til lokale folkevalgte i Liverpool, og truet med å slå klubben konkurs med mindre de fikk innvilget lån for å drive videre, tror du de ville blitt populære blant fansen?

Hva Liverpool? fansen hadde følt aner jeg ikke, og bryr meg mitt på leggen hva noen supportere i en industriby i england måtte føle!

LopezRivas
18-12-2009, 19:12
Dumt Ravnaas ikke har lykkes med Start, men vi skal jo takke han for innsatsen. IK Start i dagens forfatning er nok ikke laget for å tjene penger, men for den med mye penger og en langsiktig tankegang er nok mulighetene til stede. Ravnaas har brukt mye tid og penger på klubben vår, men Sør Arena er vel det mest håndfaste han har fått til i sine år hos oss. Han er en brilliant advokat, men å drive fotballklubb krever andre egenskaper og (desverre) større pengesekk enn han besitter.

Han blir nok skviset ut straks Cultiva gir IK Start kapital og gjør Ernst til minoritetsaksjonær i Start Toppfotball. Takk for innsatsen, men det er dessverre ikke alltid nok...

CrimsonK
19-12-2009, 01:08
Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men ser det er endel som forventer at Club 21 skal kjøpe seg inn i Start Toppfotball for x antall millioner.

Da vil jeg spørre - hvorfor skulle de gjøre det når Ravnaas selv kjøpte 99,8% av Start Toppfotball og 100% Start Stadion for den nette sum av kr 2,- i sommer. I ettertid har det vel ikke akkurat skjedd ting som gjør at verdien av disse selskapene har øket betraktelig?

Jeg er enig i at Club 21 er sleipe - de driver et veldig skittent spill, og jeg tror ikke et sekund på dem når de uttaler "ære være Ravnaas - håper han får til å ordne opp i dette". Jeg tror derimot de er veldig interessert i å ta over butikken, hvis de kommer til dekket bord hvor økonomien er ryddet opp i, store deler av gjelden er slettet og kommunen drifter Sør Arena og leier ut billig.

Men uansett er jo dilemmaet: Start Toppfotball er ikke verd en bugg en gang. Butikken går i minus og Sør Arena er belånt til langt over skorsteinen. Det er Club 21 som har en realistisk vurdering av hva Start Toppfotball er verd - ikke Ravnaas. Såklart er det et stort potensiale i ubrukte lokaler når pengemarkedet snur. Men per dags dato så er det ikke spesielt dyrt å anskaffe seg gode kontorer.

Men selv om vi sier at det faktisk er god butikk i Start Toppfotball om endel år - hvorfor skulle Club 21 betale millioner for noe som kostet 2 kr tidligere i år?

Rolling stones
19-12-2009, 02:24
hvorfor skulle de gjøre det når Ravnaas selv kjøpte 99,8% av Start Toppfotball og 100% Start Stadion for den nette sum av kr 2,- i sommer. I ettertid har det vel ikke akkurat skjedd ting som gjør at verdien av disse selskapene har øket betraktelig?

Noen som forventer det?

Men til opplysning så har Ravnaas sprøytet inn 12 millioner siden i sommer! Start trenger likviditet, og følgelig vil det beste for Start være at også Club21 sprøyter inn midler til Start hvis de ønsker å bidra til fortsatt toppfotball på Sørlandet. Og de har nå uttalt at de ønsker Start det beste.

Men jeg tror ikke de kommer til å bidra med så mye som en bugg til Start toppfotball!

Rolling stones
19-12-2009, 04:17
. Butikken går i minus og Sør Arena er belånt til langt over skorsteinen.

Gjelden i SørArena er ikke noe problem, den er meget gunstig belånt og gamle Kristiansand Stadion var dyrere å leie enn utgiftene man har i "leie" på SørArena i dag.

Problemet er driften av Start. Publikum og sponsorer som det kan bli vanskelig å få tilbake etter denne turbulensen. Lønnsutgiftene er i stor grad på plass, og ligger på et nivå som er minimum for å kunne drifte en TL klubb.

Og naturligvis likviditeten på bakgrunn av siste års drift. Alt ligger egentlig til rette for å kunne drive en sunn drift såfremt man får ro rundt klubben og kan bygge opp et publikum, sponsorer som ikke motarbeider klubben (les;Club21) og sportslige prestasjoner.

Alle som er glade i Start bør ønske club21 dit pepperen gror, og be alle sammarbeide om ETT FELLES "laug" med business to business gjennom Start! Det er hva Start trenger, og ikke noen egen konkurrerende business to business på siden av Start.

Kongen
19-12-2009, 05:56
Nå kan jo ikke noen fortelle club 21 at de skal slutte å være en "gutteklubben grei". De sier de har det som en sosial greie, og for å støtte klubben med midler til spillerkjøp. Når vi nå ser at Ravnaas ikke har penger til videre drift er det ikke annet å gjøre enn å slippe andre til. Hva er alternativet hvis ikke club 21 vil inn på de betingelsene som finnes i forhold til kommune og bank. Man kan ikke forvente at de går inn i noe hvis de ikke mener de vil klare fremtidige utgifter.

Sist gang Ravnaas ikke klarte å spytte inn penger i start var han sammen med Rasmussen og Erik Soler. Da skjedde jo mye av det samme.Nå er han aleine hvis det viser seg at hans kompanjong/støttespiller har meldt seg ut. Rasmussen ville spytte inn 12 mill mens Erik Soler og Ravnaas ikke klarte sin del. De økonomiske utfordringene stopper ikke ved låneforpliktelser og betaling av spillerlønn. Kommer jo også et momskrav. Blir nok nye problemer ved betaling av dette. Tør noen å love at dette er siste gang det vil trenges penger på kort sikt? Tenker da på f eks et år.

Rolling stones
19-12-2009, 12:32
Tør noen å love at dette er siste gang det vil trenges penger på kort sikt? Tenker da på f eks et år.

Hva får deg til å tro at det blir bedre med Club21?

eksil
19-12-2009, 12:42
Rolling: Det er vel ikke usansynlig at det går bedre med en bredere eierkonstellasjon og ikke minst langt mindre gjeld - noe som vel er forutsetningen til club 21.

Rolling stones
19-12-2009, 13:31
Rolling: Det er vel ikke usansynlig at det går bedre med en bredere eierkonstellasjon og ikke minst langt mindre gjeld - noe som vel er forutsetningen til club 21.

Det er ikke gjeld i Start toppfotball... De trenger noen millioner for å dekke inn årets underskudd, men nå er det gjort store kostnadskutt og klubben balanserer med ca 65 millioner i omsettning.

Gjelden knytter seg til SørArena, men dette belaster bare regnskapet med ca 4 millioner pga gunstig finansieringsbetingelser. Det går ikke ann å få særlig billigere leie enn dette! I år har Start måtte betale helt oppe i 13 millioner for leie til SparebankenSør, men de neste årene skal klubben kun finansiere sine finansforpliktelser som er på ca 4 millioner.

REBell
19-12-2009, 13:42
Start toppforball har 9 millioner i kassekreditt og ei fordrimg i start stadion på over 30 millioner sim nok bør avskrives. Et mva krav på 10 millioner....

Men melder meg uten her nå. Du leser jo ikke innlegg til andre uansett

Rolling stones
19-12-2009, 13:44
Start toppforball har 9 millioner i kassekreditt og ei fordrimg i start stadion på over 30 millioner sim nok bør avskrives. Et mva krav på 10 millioner....

Men melder meg uten her nå. Du leser jo ikke innlegg til andre uansett

Når ble en fordring gjeld?

REBell
19-12-2009, 14:06
Kassekreditt?
MVA fordring?
19 millioner

ei konstruert kundefordring på 34 millioner til et selskap som har sagt de ikke er istand til å betale? Og da må fordingen reverseres.

19 millioner i gjeld
34 i tapte fordringer

ok?

Rolling stones
19-12-2009, 18:42
ei konstruert kundefordring på 34 millioner til et selskap som har sagt de ikke er istand til å betale? Og da må fordingen reverseres.

Det er en kundefordring på 34 millioner, og naturligvis ikke gjeld! Hvis jeg skylder deg penger, er du eller jeg som har gjeld da?

Kassakreditten på 9 millioner som du nevner kan jeg hverken bekrefte eller avkrefte. Men en butikk som omsetter for 90 millioner vil naturligvis ikke en gjeld på 9 mill være mye, fint å være gjeldsfri, men aldeles ikke noe som kan defineres som nedsyltet i gjeld!

Rolling stones
19-12-2009, 18:46
MVA fordring?

MVA fordring er naturligvis heller ikke gjeld:-)

Det er penger DU har til gode!

Kongen
19-12-2009, 19:07
Start har ikke moms tilgode. De må betale moms så enkelt er det.

Rolling stones
19-12-2009, 19:10
Start har ikke moms tilgode. De må betale moms så enkelt er det.

Det vet ikke jeg noe om da jeg ikke vet om Start toppfotball er momspliktig, men REBell uttalte at en MVA fordring var gjeld, og det er garantert feil.-)

REBell
19-12-2009, 19:24
Det vet ikke jeg noe om da jeg ikke vet om Start toppfotball er momspliktig, men REBell uttalte at en MVA fordring var gjeld, og det er garantert feil.-)

Du får sjekke de offisielle papirene.
Skatt sør har ei fordring rettet mot start toppfotball, ei fordring som er skyldig og dermed gjeld.

Om jeg kjøper mobiltelefoner for 90 millioner og selger dem for 70, så jo, 9 millioner er et problem.
Og har jeg lånt ut 34 millioner som jeg ikke vil få igjen et det enda verre.

Rolling stones
19-12-2009, 19:29
Skatt sør har ei fordring rettet mot start toppfotball, ei fordring som er skyldig og dermed gjeld.

Det er noe helt annet, du sa at Start Toppfotball hadde en mva fordring:-)

Og er du sikker på at ikke dette er SørArena?

Rolling stones
19-12-2009, 19:33

Om jeg kjøper mobiltelefoner for 90 millioner og selger dem for 70, så jo, 9 millioner er et problem.
Og har jeg lånt ut 34 millioner som jeg ikke vil få igjen et det enda verre.

Naturligvis er det ikke mye å ha 9 millioner i gjeld hvis du omsetter for 90 millioner og selger de for 70? Hvorfor skulle det være et problem? Da har du ca 450 000 i finansutgifter og SÆRS lite med en omsettning på 90 millioner.

Og låner du ut penger er det kjipt om pengene ikke kommer tilbake, men gjeld blir det aldri uansett, som du tidligere påsto:-)

REBell
19-12-2009, 23:05
Og låner du ut penger er det kjipt om pengene ikke kommer tilbake, men gjeld blir det aldri uansett, som du tidligere påsto:-)

Hvor påstår jeg det er gjeld, jeg sier det er ei fordring på over 30 mill og et mva krav på 10 millioner.
Du har ikke troverdighet igjen her RS, du klarer ikke forholde deg til det som skrives og sies.

CrimsonK
20-12-2009, 00:40
Noen som forventer det?

Men til opplysning så har Ravnaas sprøytet inn 12 millioner siden i sommer! Start trenger likviditet, og følgelig vil det beste for Start være at også Club21 sprøyter inn midler til Start hvis de ønsker å bidra til fortsatt toppfotball på Sørlandet. Og de har nå uttalt at de ønsker Start det beste.

Men jeg tror ikke de kommer til å bidra med så mye som en bugg til Start toppfotball!

Problemet er jo at Start Toppfotball + Start Stadion har ingenting å friste med annet enn verdiløse aksjer og lastebillass med gjeld. Jeg forstår i grunnen Mosvold & co veldig godt at de ikke er interessert i å spytte penger inn i dagens Start Toppfotball. Hvis Sør Arena er så attraktiv som du skal ha det til, så hadde ikke dette vært noe problem i det hele tatt - for da hadde det vært mange interesserte. Sannheten er at det er spekket med masse attraktive næringslokaler til en billig penge i Kristiansand. Ta for eksempel Sørlandet Kunnskapspark hvor jeg jobber - de har massevis av ledige lokaler og sliter fryktelig økonomisk. Investorer som skal inn i Start Stadion må ta en enorm risiko, de må bruke mange millioner på ombygging og de må regne med at det vil gå flere år før det blir god butikk. Det kommer til å ta en god stund enda før arbeidsmarkedet er like godt som i 2007.

Rolling stones
20-12-2009, 03:05
Hvor påstår jeg det er gjeld, jeg sier det er ei fordring på over 30 mill og et mva krav på 10 millioner.
Du har ikke troverdighet igjen her RS, du klarer ikke forholde deg til det som skrives og sies.

Jeg spør deg: "Når ble fordringer gjeld"

Og her kommer svaret:

Kassekreditt?
MVA fordring?
19 millioner

19 millioner i gjeld
34 i tapte fordringer

ok?

Du får ro så mye du vil.. Men dette er altså ditt svar på mitt spørsmål. Og jeg kan i hvertfall ikke tolke det på annen måte enn at du uttaleer at fordringer er gjeld!

Men det du egentlig forsøker å si, er at Start har et momskrav mot seg, og det er gjeld. Men du sier mva fordring, og det er altså noe du har til gode.

Du blander bare begrepene her, noe jeg raljerer litt med. Trodde du tålte såpass Rolf?

PS! du klarer jo ikke å forholde deg til hva du selv skriver engang?

Rolling stones
20-12-2009, 03:14
Problemet er jo at Start Toppfotball + Start Stadion har ingenting å friste med annet enn verdiløse aksjer og lastebillass med gjeld.

For noe tøys!

Går driften til Start toppfotball i balanse vil det ikke være noe problem å betjene gjelden til SørArena på 100 millioner!

Det koster de ikke 4 millioner i året engan med dagens gunstige finansieringsløsning å betjene disse 100 millionene.

I tillegg har de en stor eiendomsmasse på 1600 kvm med rålokaler i 4 etasje som kan utvikles og enten selges ut eller leies ut.

Men Start har et likviditetsproblem. Og det blir ikke lettere å få tilbake publikum og sponsorer med all støyen som har kommet de siste ukene. Men det er driften av Start som er utfordringen, ikke gjelden i SørArena, den er håndterbar i aller høyeste grad.

Rolling stones
20-12-2009, 03:36
. Hvis Sør Arena er så attraktiv som du skal ha det til, så hadde ikke dette vært noe problem i det hele tatt - for da hadde det vært mange interesserte.

Det er naturligvis feil da risikoen her er leietakeren av SørArena, nemlig Start. Så skal du kjøpe sørarena må du også påta deg ansvaret å drifte Start. Og den risikoen er noe høyere kan man si:-)

Men for Start er dette umåtelig viktige verdier å sikre for fremtiden. Det vil også være det som i fremtiden blir substansverdien i fotballklubben.

Når bare driften i Start toppfotball er sunn, vil det garantert bli tatt tak i denne eiendomsmassen.

Kongen
20-12-2009, 07:55
Nå er jeg drittlei av at du sier at 1600 kvm er så mye. Hvor mye trengs ikke for å sette disse i stand til å flytte inn. Når Ravnaas ikke har råd til drift hvordan skal start ha råd til å sette disse i stand til innflytting. . Vet du hvor mye rasmussen har brukt på å "pusse" opp/gjøre klar lokaler? Hvor mye ville du ha gitt for disse lokalene i markedet? Ikke tid for synsing hvis du er seriøs så bør du gi en såkalt markedspris som du ville ha betalt.

Kommer tilbake med et overslag hvis du kommer med et seriøst et. Vet du hvor mye Rasmussen betalte for 11 000 kvm, og hvor mye de tjente i 2008. Dette kan du enkelt finne ut. Har meget god kjennskap til leiemarkedet, og kommer tilbake til det hvis du legger ut et godt regnestykke på hvor lukrativt dette er. Itillegg vil jeg gjerne vite hvordan club 21 skal tjene godt på klubben på utleie av banen, og i tillegg kjøre klubben adundas. Vil ikke de være like avhengig av god fortjeneste på det sportslige som Ravnaas. La nå Ravnaas tape sine penger. Han har tapt, banken har tapt, kommunen har tapt.

Er det noe nytt i at noen tar et tap i en bedrift på vei til skifteretten. Herregud utrolig at noen kan støtte en mann som for andre gang kjører en klubb i grøfta. Fikk heller ikke et godt svar på hva som skjedde forrige gang Soler og Ravnaas forsvant. Var det ikke sånn at Rasmussen ville spytte inn 12 mill, og at ravnaas og soler ikke ønsket/klarte dette. Hvorfor skjedde ikke denne innsprøytingen av kapital. Var vel club 21 som trakk i trådene da også? Regner med du vil si det Rolling stone. Men det som er sannheteten er at club 21 kom inn i forhandlingene forrige gang etter at Ravnaas og solers var pengelens. Og at de ikke klarte å holde det de lovte, altså å spytte inn penger i start i forhold til sin aksjebeholdning.

Gerrard
20-12-2009, 09:44
[QUOTE=Rolling stones;211794]Jeg spør deg: "Når ble fordringer gjeld"

--------------------------------------------------------------------------------

Nå må du gi deg din kverulant....

En fordring er et krav som en fysisk eller juridisk person (kreditor) har mot en annen (debitor). Begrepet brukes mest i betydningen pengekrav, for eksempel slik at A har en fordring på B som lyder på 10 000 kroner. Det brukes imidlertid tilsvarende for krav av annen art, for eksempel plikt til å levere et parti varer. Det kan også være snakk om en unnlatelsesforpliktelse, for eksempel en plikt til å ikke starte opp konkurrerende ervervsvirksomhet. Dersom en fordring ikke blir innfridd innen forfall kan kreditor normalt få den inndrevet med hjelp av rettsapparatet. Dette skjer ved tvangsfullbyrdelse, noe som normalt krever forutgående søksmål, med mindre det foreligger et særlig tvangsgrunnlag. En fordring kan komme til uttrykk i et gjeldsbrev (omsetningsgjeldsbrev eller enkelt gjeldsbrev).

Altså er en fordring imot deg GJELD!!!! GI DEG NÅ ROLLING!!!

Rolling stones
20-12-2009, 13:30
[QUOTE=Gerrard;211794]Jeg spør deg: "Når ble fordringer gjeld"

Altså er en fordring imot deg GJELD!!!! GI DEG NÅ ROLLING!!!

Naturligvis er en fordring MOT deg gjeld, men da er det ikke en fordring for deg, da er det et krav mot deg, og vil være gjeld i balansen.

En fordring er og blir noe du har til gode i et regnskap.

Start toppfotball har en kundefordring på 34 millioner. Altså et utestående/ til gode beløp.

Deretter har de også gjeld i balansen:
MVA krav iht Rolf på 10 millioner.
kassakreditt på 9 millioner.

Da går det ikke ann å skrive at de har en MVA fordring på 10 millioner, for da ville det vært moms til gode. Det er 2 vidt forskjellige ting. Det ene er gjeld og det andre er utestående!

Jeg er definitivt ikke noen kverulant, her har Rolf bommet fullstendig i begrepene.

Ole-Bernt
20-12-2009, 13:55
Hva om man heller diskuterte fakta enn begreper?

Rolling stones
20-12-2009, 13:57
Hva om man heller diskuterte fakta enn begreper?

Enig, men da er det viktig å få avklart om Start toppfotball har fordringer på 10 eller om de har gjeld på 10 millioner:-)

REBell
20-12-2009, 14:21

Skylder du 10 millioner i mva er dette gjeld?
Det var heller ikke det som va spørsmålet, du påstod jeg hadde skrevet at krave i start stadion var gjeld. Svar heller på spørsmål

dog har du ikke dokumentert påstanden om at start toppfotball er gjeldfri....

CrimsonK
20-12-2009, 14:38
Det er naturligvis feil da risikoen her er leietakeren av SørArena, nemlig Start. Så skal du kjøpe sørarena må du også påta deg ansvaret å drifte Start. Og den risikoen er noe høyere kan man si:-)

Hele hensikten med å skille Sør Arena ut fra Start Toppfotball var jo nettopp for at banken kunne selge klubben uten at kjøper trengte å bli belemret med Sør Arena. Eller sagt på en annen måte - det er fullt mulig at ikke Start Toppfotball og Start Stadion har en og samme eier. Så det du sier her er jo bare tullball.

Og det er vel også denne strukturen Club 21 er interessert i dersom de overtar butikken - da er vel planen at kommunen overtar Sør Arena, og at Start leier for 5 mill i året.

Rolling stones
20-12-2009, 21:09
Hele hensikten med å skille Sør Arena ut fra Start Toppfotball var jo nettopp for at banken kunne selge klubben uten at kjøper trengte å bli belemret med Sør Arena. Eller sagt på en annen måte - det er fullt mulig at ikke Start Toppfotball og Start Stadion har en og samme eier. Så det du sier her er jo bare tullball.

Naturligvis er det fullt mulig, men som jeg sier så ligger risikoen i Start. Og da vil det være en fordel for de som eier SørArena og også ha kontrollen på Start for å sikre sunn drift i selskapet som tross alt er den største leietakeren.

CrimsonK
21-12-2009, 01:17
Naturligvis er det fullt mulig, men som jeg sier så ligger risikoen i Start. Og da vil det være en fordel for de som eier SørArena og også ha kontrollen på Start for å sikre sunn drift i selskapet som tross alt er den største leietakeren.

Hvis man eier både Sør Arena og klubben Start, så er ikke klubben leietaker av Sør Arena. Eller dvs da er jo leien i realiteten bare flytting av penger mellom to selskap med samme eier. Eieren blir ikke noe rikere av dette.

Spørsmålet man må stille seg er vel heller - hvilket alternativ har lavest risiko:
1. Sør Arena har en robust eier f.eks kommunen, og Start betaler en årlig fast leie på f.eks 5 mill. Dette inkl gressmatte, tribune, garderober, losjer, kontorer til administrasjon, toalettene og alle andre rom som benyttes i forbindelse med kampdag. Andre uinnredete lokaler disponerer kommunen. Driften av anlegget ligger hos kommunen.

2. Klubben eier selv, gjerne gjennom eget AS, hele Sør Arena minus Rasmussen sin andel. Ved dagens gunstige rente er årlig renteutgifter muligens så lavt som 4 mill årlig. I tillegg brukes x antall millioner på drift av anlegget. I tillegg må man bruke x antall millioner for å klargjøre 1600 kvm disponible lokaler for salg/leie.

Klart om navnet er John Fredriksen eller Olav Thon så er det sikkert smart å eie selv - selvom det kan ta flere år før det er snakk om at det kan bli litt lønnsomt. Sannsynligvis vil det alltid forbli et pengegap. Men det er jo lov å håpe...

Eller om man heter Ravnaas, er pengelens, drittlei og umotivert - da hadde man kanskje helst sett at Sør Arena heller var en stabil, håndterlig, fast utgiftspost på budsjettet.

Oppsummering:
Eie Sør Arena = høy risiko
Leie Sør Arena av kommunen = lav risiko.

Rolling stones
21-12-2009, 01:34
Oppsummering:
Eie Sør Arena = høy risiko
Leie Sør Arena av kommunen = lav risiko.

Skal vi som supportere ha noen som helst forhåpninger om å bli en topp 4 klubb, må det definitivt noen med ambisjoner inn i klubben, og da er definitivt alternativet noen som ser litt lenger frem en neste sesong.

Da trenger vi noen visjonære eiere, som tar hele pakka, og som ser fem og 10 år frem i tid. Da vil SørArena være et must spør du meg.

Og ser man f. eks på danskeferga, så betaler de 10 millioner bare i leie, i tillegg kommer driften av anlegget og utskiftningen av plastikkmatta.

SørArena vil koste i "leie" ca 4 millioner i 2010, da bør valget være enkelt for fremtidige eiere. Noe Ernst ser, med desverre har han ikke kapital, men Club21 aner jeg strengt tatt ikke hva ønsker, og er ganske sikker på at de ikke aner det selv heller! Slike eiere ønsker jeg IKKE!

Rolling stones
21-12-2009, 02:07
dog har du ikke dokumentert påstanden om at start toppfotball er gjeldfri....

Når SparebankenSør kjøpte SørArena uttalte både SparebankenSør og Skisland at nå var Start toppfotball i det minste gjeldfri. Jeg forholder meg til det, da regnskapstallene for 2009 naturligvis ikke enda er klare.

Om Start toppfotball etter at ravnaas kom inn har opparbeidet seg gjeld har i hvertfall ikke jeg fått med meg, men har vanskelig for å tro at de har lånt ut penger til Start toppfotball etter at Ravnaas tok over.

PS! I tillegg uttalte Mosvold at Start nå solgte arvesølvet sitt ved å selge ut SørArena. Mulig han har endret mening, men der er jeg i hvertfall enig med Mosvold om ikke annet.

Nayim
21-12-2009, 19:57
Da var konkurs et steg nærmere. Blir vel endelig avklaring i morgen.

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157890.ece

Neon
21-12-2009, 20:28
Ingen overraskelse at Club 21 nok en gang sa nei. At noen lenger har tiltro den denne gutteklubben, er langt utenfor min fatteevne.

Wangel
21-12-2009, 20:37
Er vel bare start toppfotball som går konkurs?

Ole Gilboe Hermansen
21-12-2009, 20:38
Det ordner seg nok,men jeg hadde satt pris på en jul med forsikringer om at allt ordner seg for oss. Wilhelmsen: Du flagget jo at du var villig til å være med på et spleiselag for en stund siden.

Ole Gilboe Hermansen
21-12-2009, 20:45
It ain`t over to the fat lady sings.

"IK Start vil nå fortsette møtevirksomheten utover kvelden.

- Det ligger i kortene at vi må sette oss ned med alle som er involvert i dette, og fortsette å lete etter løsninger, sier Edvardsen.

Han sier også at Start må ta lærdom av det som nå skjer.

- Budskapet uansett løsning, er at vi må få på plass et fundament som er bredt og godt økonomisk. Det sier seg selv at vi ikke kan stå i denne situasjonen år etter år, forklarer Edvardsen."

Biphoc
21-12-2009, 21:21
Jeg kan ikke fatte hvorfor alle her inne har så mye imot club 21. Først var de med å redde start da Soler og Ravnås tok over. Da spytta de noen kroner inn i start toppfotball og fikk eierandeler i noen spillere i bytte. Siden har de tjent noen kroner på det, noe som selvfølgelig ikke er noe og skyte dem for. Da banken tok over ble de kontaktet de sa hva prisen var men banken bestemte at det var et for dårlig tilbud. Da Ravnås tok over i sommer stilte igjen Clubb 21 for store krav. Nå er de aktuelle igjen og stiller strenge krav igjen.

Etter min mening er club 21 de eneste rundt start som noen gang har prist start riktig. Ravnås har etter min mening kastet pengene i dass og hatt elendig styring. Club 21 er ikke villig til og kaste pengene ut av vinduet og alle misliker dem for det..... underlig

Piren
21-12-2009, 22:23
Tja....... tror mange oppfatter han som en vrakrøver som bare venter til liket er kaldt.
Klart jo lengre han venter desto mer desperat situasjon, og desto bedre kjøp.

Han er forretsningsmann, kanskje det må en slik kynisk fyr til for å snu skuta?
Hvis han får klubben billig nok så er det håp om at en unngår samme situasjon om et halvår, eller et år?
Vi har dessverre ingen Røkke, eller Fredriksen som kan berge oss.
Vi har Rasmussen, men han har vel fått det han trengte eller ville ha??

Nei det går nok mot Mosvold.
Synd med Ravnås, han har blødd endel og kanskje han fortjente bedre?
Men litt morsomt hvor mange "økonomiske geni som finnes her inne, pussig at de ikke har noe å bidra med for med alle de gode løsningene så vil jeg tro de er loaded?
Etterpåklokskap er en eksakt viten.............. men ubrukelig
Noen har trodd, brent og satset, la oss takke for det.
Virker nok som Mosvold er langt mer kynisk, men kanskje det som skal til ?

Stig Hornnes
21-12-2009, 23:11
Fra å trenge 6+6 millioner for et par-tre uker siden må klubben nå hente inn 10+6 millioner. Eller totalt mellom 18 og 20 millioner om man skal høre på Club 21. Hver gang, hver jævla gang jeg hører om økonomirotet i Start viser det seg at det man trodde man trengte viser seg å være et altfor lavt estimat. Slike ting står som et symbol på hvor ufattelig dårlig kontroll man har på økonomien.

Utfallet av dagens møter er ikke overraskende. Club 21 har vært tydelige hele veien på at de ikke kommer til å redde Start Toppfotball, men at det er klubben som er viktig. Jeg kan ikke annet enn å si at jeg skjønner dem godt. Å kaste 6 millioner inn i Start slik situasjonen er nå er det samme som å skylle pengene ned i dass. Da er Start bedre tjent med å gå gjennom en kontrollert konkurrs hvor de som er ansvarlige for dagens situasjon taper pengene sine mens nye midler kan gå til noe konstruktivt.

Samtidig er det vel ikke noe tvil om at Club 21 legger hodet på blokken. Om de ønsker Starts beste må de stå klare med en plan den dagen konkurrsen er et faktum. For det kommer til å skje nå. Vi kommer til å gå noen nervepirrende dager i møte.

Lynet
21-12-2009, 23:45
Så lenge alle får beholde sesongkortene sine, så er nok det beste å slå hele driten konkurs og starte på nytt, i Tippeligaen vel og merke!

Er så lei dette rotet nå. Vi trenger 12 millioner totalt, nei 16, nei 18-20 sier plutselig Club21... Hvem styrer denne økonomien, har de i det hele tatt peiling, eller tenker de kun neste dag og ikke lenger frem?
Nå har ikke Start sagt 18-20mill, men 16, jeg tror uansett mer på Club21 enn det rotet som er i Start, så det stemmer nok helt sikkert.

Jeg ser ingen annen løsning enn konkurs nå. Cultiva trekker seg nok, og da trenger Start plutselig MINST 16mill EKSTERNT. Greit nok at det er Jul, men får da være måte på hva man skal tro nissen kommer svevende med!

Wangel
21-12-2009, 23:51
Er det ikke slik at grunnen til at de går ut med at de trenger 16-20 mill. er for å sikre satsingen i flere år? Dette er bare rot! Håper styret i start kan få fingeren ut av ræua å fortelle oss supportere hva som virkelig skjer!!

LopezRivas
21-12-2009, 23:57
Lenge leve IK Start!

Det er Ravnaas som klubbens eier som er skyld i det økonomiske rotet. De som krever annet enn et klapp på skuldera av Club 21 bør tenke seg om to ganger...

Å nærmest kreve handling fra Club 21 ved en konkurs er som å be julenissen om et par ekstra gaver fordi du ikke er fornøyd med de du fikk tidligere....

Hvor utakknemlige skal vi være ovenfor Club 21 folkens??

mr.leipsland
22-12-2009, 00:11
Jeg er definitivt ikke en av Club21-haterne her inne, men ved konkurs forventer jeg så definitivt handling. Ikke fordi dem har noe ansvar for situasjonen, men de har på mange måter lovet å redde klubben fra konkurs/degradering.

Uansett fremstår konkurs i Start Toppfotball som eneste realistiske alternativ nå. Cultiva krever 6 millioner for å gi søknaden ett lite håp og det er umulig å se hvor disse pengene skal komme fra. Dermed tvinges Ravnaas til å kaste kortene.

eksil
22-12-2009, 00:13
Det er jo fremdeles en mulighet at Ravnaas henter frem disse pengene selv. Og hadde han ikke hatt muligheten til det hadde nok klubben vært konkurs allerede.

Lynet
22-12-2009, 00:41
Jeg synes det er flott at vi har Club21 som garanterer for klubbens videre eksistens i Tippeligaen! Og ikke minst betryggende! All honnør til de gutta der...

Og til dere som snakker drit om Club 21 hele tiden, og kaller dem griske osv, så trenger man ikke være rakettforsker for å fatte at de ikke gidder å spytte inn en haug millioner bare for at pengene skal forsvinne i dragsuget. Det sier seg selv! Den gamle morroa er altfor kostbar, så kostbar at ingen vil betale for den! Og det skjønner jeg meget godt...

Kongen
22-12-2009, 01:08
Lynet, mr leipsland, lopezRivas. Endelig er det flere som skriver på forumet og har et litt mer modent forhold til at club 21 må balansere det å støtte start med det å gjøre det forsvarlig. Ikke kaste penger inn i sluket helt ukritisk. For da støtter man jo indirekte det som har vært. Nå må det bli det som skal bli til som bør støttes. Man kan mene mangt om mange medlemmer av club 21. Men å tro at de bare er der for økonomi, og ikke for å støtte/hjelpe Start blir for dumt. Det finnes og vil alltid finnes bedre steder å tjene penger på enn norsk fotball, og det går vel an å tjene penger samtidig som Ik start blir tatt vare på som klubb. Kjøres klubben i grøfta av club 21 så blir det vel dårlig med penger til dem også. Sportslig suksess, og det å tjene penger henger sammen.

Nayim
22-12-2009, 01:29
Skjønner godt at Club 21 ikke er villig til å spytte inn penger i tapssluket Start Toppfotball. Og det er jo kjempe at de så godt som har garantert for at det blir TL 2010 ved en konkurs. Men håper de har planen og pengene klare. Er ikke mange virkedager igjen til lønnsutbetaling må være på plass for å unngå kontraksbrudd.

Men nå sier Mosvold at de selv ved konkurs er avhengige av de 10 millionene fra Cultiva for å gå inn. Det kan jo være et taktisk utspill for å legge press på Cultiva, men jeg føler meg ikke hellig overbevist om at det kommer noe penger fra Cultiva. Og da vil en virkelig få se dypt engasjementet faktisk stikker hos Club 21.

Det blir spennende dager, men regner med ting ordner seg på et eller annet vis.

patrioten
22-12-2009, 09:17
Hvis Club21 hadde hatt hjerte i Start og ikke bare lommebok, ville klubben vært reddet nå. Det er snakk om 6 (seks) mill fordelt på et tyvetalls mangemillionærer. En fis i havet! Bak et slikt beløp er det ikke rom for å stille store krav. Dette er et spill.

Affe
22-12-2009, 10:02
Ja det er ett spill, som BARE kollektkameratene i club21 spiller, fysj.

rooland
22-12-2009, 10:14
Går Start toppfotball konkurs nå, hva av gjeld blir da slettet? Har start toppfotball eiendomer i sør arena som blir da overført til konkursboet?

IK Start blir etter det jeg har fått med meg eier av spillerrettighetene, og deres eget AS blir stablet på beina. Start fotball AS?
Dette vil jo være et selskap uten gjeld til noen parter.

Hva med de 80 mill man skylder Sp Sør, og de 40 mill man skylder kommunen?

Anybody?

Kan ikke helt se den store krisen i dette, om dette stemmer. Vi mister vel hele Sør Arena til kommunen og sparebanken Sør. Club 21 går inn med kapital i Start Fotball AS.

Cultiva kommer på banen for og redde Start fotball AS og Club 21.

Besserwisser
22-12-2009, 10:36
Er en god del nedsider ved å konke start toppfotball. Mister man stadion til kommune og bank mister man også råderetten over arenaen. Dersom det tvinges igjennom en avtale med billig leie fra disse kan du banne på at bank og kommune kommer til å bygge om hele anlegget til næringsbygg for å få mest mulig igjen av investeringen. Det være seg blant annet fjerning av losjer og nesten all vip-aktivitet. Det vil ramme sponsorbudsjettet til start dramatisk. Start sitter vel kun igjen med "råanlegget" - seter + bane. Dermed har de vel ikke lenger råderett ved å arrangere konserter m.m. Kunstgress kommer til å bli lagt i løpet av en uke. Og kommune kan komme til å tvinge igjennom fesjå der annenhver dag om de ønsker det.

I tillegg vil jo alle sponsoravtaler bortfalle - som i dag er bra, men som garantert vil bli mye dårligere ved en inngåelse nå.

Rolling stones
22-12-2009, 10:40
Hvor utakknemlige skal vi være ovenfor Club 21 folkens??

Hva skal vi være takknemlige for? De har investert 1 million, og fått tilbake mangegangen. Deretter investert noe av gevinsten igjen.

Nå hadde Club21 muligheten til å få bli med på "emisjonen" hvor Start toppfotball ble tilført 10 millioner av Cultiva gjennom IK Start, også ble de ikke med? De kunne vel ha godt inn med 8 mill, så hadde Start hatt kapitalen de selv mener er nødvendig for å få et fundament for fremtiden. Også sier de nei. Da har de enkelt og greit en skjult agenda.. Hvorfor ikke kalle en spade for en spade!

Mosvold mener at Start trenger 16- 18 millioner. Går de da inn med 8 så har klubben 18 mill og et godt fundament.. Men neida, mere spill for galeriet!

Start trenger fortsatt 6 millioner for å komme seg gjennom vinteren og ikke 18, ingenting er endret der!

mr.leipsland
22-12-2009, 10:44
Mosvold mener at Start trenger 16- 18 millioner.

Start trenger fortsatt 6 millioner for å komme seg gjennom vinteren, ingenting er endret der!

Start innrømmer selv at kapitalbehovet har gått opp de siste ukene. De skylder på dårlig sesongkortsalg.

Rolling stones
22-12-2009, 10:49
Går Start toppfotball konkurs nå, hva av gjeld blir da slettet? Har start toppfotball eiendomer i sør arena som blir da overført til konkursboet?

IK Start blir etter det jeg har fått med meg eier av spillerrettighetene, og deres eget AS blir stablet på beina. Start fotball AS?

Anybody?

Det eneste IKStart sitter igjen med er 2-300 kvm som de selv eier. Resten tilfaller konkursboet! Absolutt alt av kommersiell virksomhet vil da gå inn i konkursboet, sponsorinntekter, billettinntekter, inngåtte sponsoravtaler bortfaller, etc.

Rolling stones
22-12-2009, 10:51
Start innrømmer selv at kapitalbehovet har gått opp de siste ukene. De skylder på dårlig sesongkortsalg.

Er jo ikke så rart når de har mistet hele julesalget pga denne krisen!

beng222
22-12-2009, 11:02
Hvis Club21 hadde hatt hjerte i Start og ikke bare lommebok, ville klubben vært reddet nå. Det er snakk om 6 (seks) mill fordelt på et tyvetalls mangemillionærer. En fis i havet! Bak et slikt beløp er det ikke rom for å stille store krav. Dette er et spill.

Smart du.

Hvorfor selger ikke du mopeden din, og invisterer i start.

Riktig at det er et spill, men nå må faen meg folk her inne våkne. Start har sagt at de trenger 6 mill. Nå sier både club 21 og Cultiva at Start trenger nærmere 20 mill.f

Er dere så historieløse at der velger å tro på Tom Edvardsen, Rune Jakobsen og resten av startfolkene?

Tenk etter nå. Hvis du vil innvistere la oss si en million kroner. Vil du la Tom Edvardsen eller Kurt Mosvold forvalte pengene for deg?

Klart at det beste for Start er at Kurt & Co klarer å få avskrevet så mye gjeld som mulig før de overtar.

Affe
22-12-2009, 11:04
Det er jo kanskje ikke så rart folk sitter på gjerdet med billetkjøpet sitt heller, ved en konkurs vil de jo muligens ha tapt sesongkortet sitt og det innbetalte beløp.
Pengene har jo Ravnaas allerede brukt, og ser man på andre ting som er gått konkurs som har med billetter å gjøre er det jo ikke gitt at man kan forvente at sesongkortet selvsagt gjelder for en ny eier.
Da må man stille seg i køen med resten av kreditorene, men boet er jo tømt fullstendig, så der er ingenting å hente.

REBell
22-12-2009, 11:04

Anybody?

Kan ikke helt se den store krisen i dette, om dette stemmer. Vi mister vel hele Sør Arena til kommunen og sparebanken Sør. Club 21 går inn med kapital i Start Fotball AS.

Cultiva kommer på banen for og redde Start fotball AS og Club 21.

- Alle spillerrettighetene tilfaller IK Start, det er ikke noen investorer som har lov å eie spillerlisens eller kunne pålegge salg av spillere. Disse spillerrettighetene blir nok overført til nytt AS når det opprettes. En god del verdi her.

- Sør Arena og all gjeld til Sør og kommunen forsvinner. IK Start har ikke gjeld, dette blir det bobestyrer som skal finne ut av. Sør eller kommunen tar over Sør Arena, eventuelt blir den solgt til en tredje part.

- Bakdelen ligger i at sponsoravtaler, sesongkortsalg, etc termineres. Men som i alle andre konkurser blir det ofte en løsningen som gjør at driften vil gå normalt fra det ene selskapet over i et nyoppstartet.

- Enga har gjort det samme før, og de klarer seg greit nå.

REBell
22-12-2009, 11:06
Smart du.

Hvorfor selger ikke du mopeden din, og invisterer i start.

Riktig at det er et spill, men nå må faen meg folk her inne våkne. Start har sagt at de trenger 6 mill. Nå sier både club 21 og Cultiva at Start trenger nærmere 20 mill.f

Er dere så historieløse at der velger å tro på Tom Edvardsen, Rune Jakobsen og resten av startfolkene?

Tenk etter nå. Hvis du vil innvistere la oss si en million kroner. Vil du la Tom Edvardsen eller Kurt Mosvold forvalte pengene for deg?

Klart at det beste for Start er at Kurt & Co klarer å få avskrevet så mye gjeld som mulig før de overtar.

Ang det med 6 millioner.
Start trengte 6 millioner av kommunen + Ernst spyttet i 6 millioner selv = 12 millioner.
Men da hadde også Ernst sittet på 100% av Start Toppfotball.

Giovanni
22-12-2009, 11:16

Gud bedre... du har virkelig skjønt det store bildet, eller hva????

Som en annen (husker ikke hvem) påpeker, så er det tid for kynisme, man kan ikke bare være snill for å være snill. Da kommer klubben til å være ute i like hardt vær neste vinter, hvilket har vært gjennomgangsmelodien de siste 10 år! Er ikke noe vits å fortsette slik, skaper ingen glede ved å drive slikt!

Få inn folk som stiller krav og som ikke gir ved dørene!

Fram til nå har jeg vært ganske sikker på overlevelse, men nå begynner jeg faktisk å bli usikker:s

Rolling stones
22-12-2009, 13:27
HAHA..

IK Start har klart å trekke søknadet som Cultiva var innstilt på å utbetale:-)

For en udugelig saueflokk som sitter i dette IK Start styret.. De lar seg fullstendig blende av Mosvold..

Nå ville Start hatt 16 millioner i frisk kapital, også takker de nei:-)

Lynet
22-12-2009, 13:31
HAHA..

For en udugelig saueflokk som sitter i dette IK Start styret.. De lar seg fullstendig blende av Mosvold..

Hvorfor ville de hatt 16 millioner? Du tror ikke de kan ha fått problemer med å skaffe til veie de siste 6?

Stig Hornnes
22-12-2009, 13:31
HAHA..

Å være uttalt positivt innstillt til en søknad er da vitterlig ikke det samme som å faktisk komme til å utbetale. Det har derimot vært en forutsetning hele veien at Start måtte få inn 6 millioner gjennom en emisjon for at Cultiva skulle bidra.

Stig Remnes
22-12-2009, 13:32
De skulle jo Ravnaas sille med hvis Cultiva støttet dem.

eksil
22-12-2009, 13:44
Rolling: sansynligvis er problemet her at Ravnaas ikke hadde muligheten til å stille med sin del av kaka, jeg kan ikke se noen annen grunn nå til at Start skulle ha trukket søknaden.

Stig Remnes
22-12-2009, 13:48
Ravnaas hadde pengene på plass i følge Agderposten

REBell
22-12-2009, 13:53
Rolling: sansynligvis er problemet her at Ravnaas ikke hadde muligheten til å stille med sin del av kaka, jeg kan ikke se noen annen grunn nå til at Start skulle ha trukket søknaden.

Man kan lese i Agderposten:
Ifølge Gabrielsen fant ikke IK Start den kapitalløsningen som lå på bordet for trygg og fremtidsrettet nok. Styret i klubben fant heller ikke budsjettet for 2010 troverdig.

Og litt i FVN:
- For IK Start har det stor betydning at det nå kan legges et varig og trygt grunnlag for en forsvarlig og langsiktig drift av virksomheten. IK Start forventer nå at Start Toppfotball AS umiddelbart avklarer sin egen rolle og funksjon, avslutter Edvardsen brevet med.

Med andre ord kunne ikke Styret gå god for den løsningen de ble presentert for.

Stig Remnes
22-12-2009, 13:59
da må jo Ravnaas komme opp med en ny løsning. Men dette er vel selvsagt ikke noe problem, man har jo god tid til 31.12 :)

Neon
22-12-2009, 14:17
Hahaha. Nå trekker de for faen steike søknaden å. For en gjeng med idioter. Ravnaas hadde ordnet sin del, gjennom svært solide pengefolk. Cultiva kom til å innvilge søknaden om penger. Så trekker de søknaden? Her bør det komme ett JÆVLA godt alternativ!

Siste ord er nok ikke sagt. Hoder kommer til å rulle.... Å det skulle bare mangle!

Ole Gilboe Hermansen
22-12-2009, 14:29
La oss håpe at 'maktkampen' mellom Club 21 og Ravnaas ikke øddelegger for oss. Alle som har et hjerte for klubben og har mye penger bør nå snarest sette seg ned rundt et bord og ikke gå fra det før en løsning er funnet. Regner med at det er blitt gjort allerede, men prøv igjen.

Seven
22-12-2009, 15:06
Fy faen for et rot...

Merkelig at det ikke finnes en dritt om noe av dette på klubbens hjemmesider...

Overskrifter i disse dager;

"Kan bli slakterlærling"

"Fikk tom deodorant"

"Er barnslig glad i jula"

Pluss en svært monoton julekalender som ble daukjedelig allerede etter første luke...

Ikke et eneste ord om krisa vi har hengende over oss...

Er det ikke penger å hente på antall besøk?

Besserwisser
22-12-2009, 15:39
Her er det åpenbart et møkkete spill. Helt klart at deler av klubben har falt for Mosvolds løsning.

I agderposten: Ernst Ravnaas hadde ifølge Cultivas styreleder Ansgar Gabrielsen fått tre lokale pengemenn på banen som var villige til å garantere for seks millioner for å innfri kravet om frisk kapital.

Disse ble omtalt som svært solide.

http://agderposten.no/article/20091222/LOKAL8/712229993/1008/ABONNEMENT

I fvn, mosvold:

- Ble du overrasket over at IK Start trakk søknaden?

- Overhodet ikke. Det var opplagt fra min side, forklarer Mosvold, som legger til at ting haster, og at Club 21 vil handle meget raskt dersom de blir bedt om å komme på banen.

Selvfølgelig var det opplagt når du har jobbet for en konkurs i flere uker...

Krs
22-12-2009, 15:58
Aner at Rasmussen dukker opp nå....

Neon
22-12-2009, 15:59
Den alternative løsningen, bør være jævla god, om styret skal klare å forsvare at de trakk denne søknaden.

Som Ansgar Gabrielsen sier om investorene: Det var ikke akkurat folk som skulle bruke sine siste penger på start.

Det var snakk om skikkelig pengesterke folk. Fordelingen virket også ok.

Se video-intervju med Gabrielsen her: http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157914.ece

Styret bør sitte på en MEGA-løsning, om dette skal forsvares!

Besserwisser
22-12-2009, 16:11
Komplett skandale

Dette tror jeg fort kan ende med søksmål og erstatningskrav mot både klubb og styremedlemmer.

REBell
22-12-2009, 16:19
Komplett skandale

Dette tror jeg fort kan ende med søksmål og erstatningskrav mot både klubb og styremedlemmer.

Da skal det ligge en meget klar avtale mellom Start Toppfotball og IK Start.
Ingen kan tvinge IK Start til å ta en eierandel på 49& i Start Toppfotball. For det var dette tilskuddet var ment for, altså at IK Start skulle bli medeier i Start Toppfotball.
Har man ikke tro på de skisser som legges til grunn helt på slutten, kan man da trekke seg fra prossesen.

Dog er det nok veldig mye jeg ikke vet, men sånn generelt. Se på Saab som har hatt 3-4 beilere som har trukket seg helt i sluttprosessen.

Besserwisser
22-12-2009, 16:26
Vil tro at det har ligget en avtale i bunn her.

Ellers hadde det jo ikke blitt konstruert en slik søknad fra klubben til Cultiva.

Klubben er jo også representert med flere i styret til start toppfotball og disse må jo ha gått god for en slik konstruksjon der også.

Kan fort bli nokså hett for disse skulle jeg tro, for brudd på styreansvar blir fort kostbare saker.

For å understreke det er jo gabrielsen og cultiva veldig overrasket og de har jo hatt flere møter med klubb og ravnås den siste tiden. Så her er det nok mye grums.

Diamond
22-12-2009, 16:27
Den alternative løsningen, bør være jævla god, om styret skal klare å forsvare at de trakk denne søknaden.

Som Ansgar Gabrielsen sier om investorene: Det var ikke akkurat folk som skulle bruke sine siste penger på start.

Det var snakk om skikkelig pengesterke folk. Fordelingen virket også ok.

Se video-intervju med Gabrielsen her: http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157914.ece

Styret bør sitte på en MEGA-løsning, om dette skal forsvares!

Etter å ha sett dette, mister jeg all tro på klovnene!
Som Gabrielsen sier, er ingenting som overrasker meg mer i denne saken. Du sitter i møte fra 10-11 og har fått garantier, løsningen er der, så går det et kvarter, så trekke IK Start søknaden. De mener det kreves mer kapital, helt i tråd med Club 21!
Det som virkelig lukter her er følgende: Gabrielsen sier, det som er betryggende er at jeg vet de ikke har brukt sin siste krone på Start! Ergo de var med stor sannsynlighet villige til å satse mer på Start i fremtiden!
Hva tenker IK Start med?????

Jeg mister all tro!
Ernst fikser du dette nå, har jeg enormt respekt for deg. Du slåss for produktet og får med deg folk, selv om du har folk som fighter i mot deg hele tiden.
Men jeg frykter dette er beskjeden som sender Start ut i konkurs!
Det må være grenser på hva Ernst kan tåle, at klubben går i mot han!!! Jeg har ikke ord!

Jeg foreslår nesten en opprør mot Start utenfor Sør-Arena, dette går ikke ann!

Diamond
22-12-2009, 16:32
[QUOTE=REBell;211933]Da skal det ligge en meget klar avtale mellom Start Toppfotball og IK Start.
Ingen kan tvinge IK Start til å ta en eierandel på 49& i Start Toppfotball. Var snakk om 1/3 del!

Stig Hornnes
22-12-2009, 16:32
Komplett skandale

Hvorfor i alle verdens dager skulle det gjøre det? IK Start er i sin fulle rett til å velge hvorvidt de vil søke Cultiva om penger eller ikke. Start Toppfotball har prøvd uten å lykkes, og må selv stå ansvarlige dersom det nå ender med konkurs. IK Start har et ansvar for klubbens videre eksistens i et langsiktig perspektiv, og om de da vurderer det dit hen at Ravnaas og Start Toppfotball ikke representerer den nødvendige sikkerheten så har de et ansvar for å gå alternative veier.

Spørsmålet er så hvordan de har kommet frem til de konklusjonene de har. Min første reaksjon når jeg hørte at søknaden var trukket var at det var forventet, rett og slett fordi jeg nå så det som usannsynlig at Ravnaas klarte å skaffe egenkapitalen. Etter å ha sett oppsummeringen fra Gabrielsen og hørt at egenkapitalen faktisk var på plass ble jeg litt overrasket. Nå kan det ihvertfall ikke herske noen tvil om at dette er et spill, og at Ravnaas er ønsket ut. Nå er jeg blant dem som ikke er negativt innstillt til Club 21, så jeg tror det kan være sunt. Mange år med Ravnaas og Soler har gitt oss mange gleder, men økonomisk er vi omtrent der vi har vært hele tiden.

Besserwisser
22-12-2009, 16:37
Hvorfor i alle verdens dager skulle det gjøre det?

Fordi at det etter alle solemerker, slik jeg tolker det, er kontraktsbrudd deluxe fra klubbens side.

Her har partene blitt enige om at klubben sender inn en søknad, som de så trekker. På toppen av det hele er det de samme personene som trekker søknaden som også sitter i styret i start toppfotball og er med på å forslå en slik søknad der.

Hvorvidt du forventet at de trakk søknaden spiller ingen rolle. Det at derimot Cultiva ble overrasket etter å ha hatt flere møter med klubb og ravnaas indikerer at det her er et brudd.

eksil
22-12-2009, 17:02
Her er eposten IK Start sendte til Cultiva;

IK Start har valgt å trekke sin søknad til Cultiva. Begrunnelsen er følgende:

Start Toppfotball AS har siden tidlig i høst meldt at virksomheten trenger kapitaltilførsel. IK Start og Start Toppfotball AS har en samarbeidsavtale som medfører at det er Start Toppfotball AS som skal framskaffe den nødvendige finansiering og likviditet. Start Toppfotball AS søkte først Kristiansand kommune om lån, men fikk avslag. Deretter søkte Start Toppfotball AS og IK Start i samarbeid om tilskudd fra stiftelsen Cultiva.

Søknaden til Cultiva gjaldt et tilskudd på tilsammen kr 10 mill til IK Start som igjen brukes som aksjekapitalinnskudd i Start Toppfotball AS. Det har Cultivas side blitt gitt en klar premiss om at et eventuelt tilskudd måtte bidra til en permanent løsning av den økonomiske situasjonen og videre må dagens eier bidra med frisk egenkapital etter prinsipp like beløp fra Cultiva og eier.

Hovedstyret i IK Start har valgt å trekke søknaden til Cultiva med begrunnelse at det foreligger for stor usikkerhet rundt budsjettet for 2010 og at den eierkapital som dagens eier nå i dag har garantert på kr 6 mill fremstår som for liten. Kapitalbehovet har under prosessen økt og selv om søknaden fra Cultiva blir godkjent med fulle beløp, vil det ikke være tilstrekkelig likviditet til å betale kjente poster til forfall. IK Start ønsker ikke å fremme en søknad og en plan som innebærer at kreditorer til virksomheten fortsatt må være usikre på oppgjør. For IK Start har det stor betydning at det nå kan legges varig og trygt grunnlag for en forsvarlig og langsiktig drift av virksomheten.

IK Start forventer nå at Start Toppfotball AS umiddelbart avklarer sin egen rolle og funksjon.

Mvh
Tom Edvardsen
Styreleder IK Start

Sakset fra http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6920026 .

Besserwisser
22-12-2009, 18:18
Plitiker sier nei, og en vil sågar kjøpe stadion for 100 millioner. Blir spennende å se hva de skal med den.

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157962.ece

Besserwisser
22-12-2009, 21:32
Angrer Ik start allerede?

IK Start jobber fortsatt med en løsning med klubbens eier.

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157971.ece

CrimsonK
22-12-2009, 23:04
I 2008 (?) kom Pål Hetland ut med boka Quart og fortalte hele historien om alt som skjedde bak lukkede dører på Quart-brakka.

Jeg ønsker meg herved "Sirkus Start" som vil bli skrevet i løpet av 2010 og ligge under mange juletrær neste jul. Det blir en tjukk bok - det er det nå ingen tvil om. Avslutningskapitelet kan hete: "45 min unna 16 mill og ny lisens". Gleder meg spesielt til å se hva som dukker opp i det kapitlet.

Patrick Hansen
22-12-2009, 23:59
I 2008 (?) kom Pål Hetland ut med boka Quart og fortalte hele historien om alt som skjedde bak lukkede dører på Quart-brakka.

Jeg ønsker meg herved "Sirkus Start" som vil bli skrevet i løpet av 2010 og ligge under mange juletrær neste jul. Det blir en tjukk bok - det er det nå ingen tvil om. Avslutningskapitelet kan hete: "45 min unna 16 mill og ny lisens". Gleder meg spesielt til å se hva som dukker opp i det kapitlet.

LOL! Da vet vi hva som kan dra inn 10-12 mill neste gang klubben er i dass økonomisk. Bare synd det må 8-10 personer til for å skrive den, 8-10 personer som aldri klarer å bli enige om noe som helst.

CrimsonK
23-12-2009, 00:40
Bare synd det må 8-10 personer til for å skrive den, 8-10 personer som aldri klarer å bli enige om noe som helst.

De kunne fått skrive ett kapittel hver. Etterpå kunne de jo gledet seg til å lese de andre kapitlene og endelig funnet ut hva de andre _egentlig_ ville frem til i dette salige kaoset :icon_wink:

patrioten
23-12-2009, 12:06
Da kan vi ta jul med hvilepuls. Er spent på hvem de 3 andre investorene er.

Scarto
24-12-2009, 17:12
Da kan vi ta jul med hvilepuls. Er spent på hvem de 3 andre investorene er.

Ja det er nok mange spente sjeler. Finnes jo en del sørlendinger med finansmuskler. Så det er bare å elle-melle folkens... :icon_rolleyes: