Se full versjon : Søknaden til Cultiva - utsatt avgjørelse
Nå har de sett på søknaden og den er mangelfull i forhold til opplysninger. Hallo? Hvem har skrevet denne en A4 siders søknaden? Skal man forvente å hente ut 10 MILL NOK så MÅ man iallefall legge frem økonomien på en ordentlig måte, og jeg skjønner godt at Cultiva ikke får nok innsikt hvis søknaden er rablet ned på en A4 side.
Det hele virker nokså talentløst spør du meg, og kan vel bare takke Cultiva for at de ikke blankt avviste den!
http://www.agderposten.no/article/20091216/LOKAL8/712169999/1008/ABONNEMENT
"Styreleder Tom Edvardsen i IK Start sier til Agderposten at han har stor forståelse for avgjørelsen til Cultiva.
- Vi vil jobbe knallhardt med å gi god nok dokumentasjon og de svar Cultiva ønsker, sier Edvardsen, og tilføyer at han tror de skal innfri."
Hvem er denne Edvardsen, annet enn eks 3. div trener? Søppelsorterer på støleheia? Useriøst ja, men ærlig talt!!
Burde da for faen vite at en søknad om 10 MILL NOK krever en større utredning om den økonomiske situasjonen, noe Cultiva også har sagt flere ganger.
Dette blir litt barnehageopplegg, og virker som de gir en lang f.... i hvordan det går med Start ved å sende en slik søknad! HÅN mot idrettsklubben!
Enig.
Det virker som om alt de har gjort er "cut-paste" fra søknaden til kommunen. Den eneste endringen er vist at de nå ber om 10 mill. i stedet for 6.
Amatører:icon_evil:
Alf Qaida
16-12-2009, 14:14
Det er vel ikkje første gang Ravnaas, eller andre i nærheten av han som bedriver slik? Nei nå begynner jeg å bli drittlei av Ravnaas & Co...
Makan til sirkus, dette begynner å bli flaut..
Espen K G
16-12-2009, 15:32
Dersom dere ser litt nøye på web-klippet på fvn.no så kan man se det meste av søknaden, aka A4-arket, der. I søknaden henvises det til saksdokumentene fra søknaden til kommunen. Noe av problemet kan jo ligge i at disse dokumentene ikke ble vedlagt søknaden til Cultiva, siden deler av Cultiva også var med på søknadsrunden til kommunen.
Uansett fremstår en A4 side som ganske så tynt når det står om 10 millioner. Jeg håper at partene har noe mer konkret å legge på bordet, slik at klubben får et ja fra Cultiva neste mandag. Det hadde gjort mye for planleggingen for neste sesong når spillerene kommer tilbake fra ferie.
TaffseLasse
16-12-2009, 15:42
Er jo tragi-komisk, Ik Start er inne i en kritisk fase for videre eksistens, men hva gjør Styreleder Edvardsen? Jo han reiser på ferie til England :) Klart det haster sier ferierende styreleder i IK Start :) Blir jo for dumt :)
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157510.ece
Vet ikke helt, synes det lukter en bevist nei søknad fra Ik Start. Hvordan kan man få Cultiva til å si nei, for å åpne opp for Club 21? Jo, bare ta å dobble den skisserte summen og på årsak, så skriver vi bare "for det". :)
TaffseLasse
16-12-2009, 16:21
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157583.ece
Styreleder i Cultiva, Ansgar Gabrielsen, sa til fvn.no i dag at det ikke var noen automatikk i at dersom IK Start og Start Toppfotball fikk nei, så ville IK Start og Club 21 også få nei.
- Faktum er at Cultiva vil ha en langsiktig løsning de har tro på. Dersom denne søknaden ikke er god nok, så får vi bare komme med en søknad som er bedre, sier Mosvold.
Tilfeldig??? Nei, det tror jeg ikke!!
mr.leipsland
16-12-2009, 16:30
Skulle tatt seg ut om det VAR automatikk i at nei til en løsning betyr nei til alle.
Mattymatte
17-12-2009, 00:59
Er jo klart at Cultiva aldri kan gi penger til Start i denne omgang, for det er det to gode grunner:
1. Dersom Start skal få penger må også Donn og alle andre pengetrengende klubber i Kristiansand få, kan jo ikke forskjellsbehandle
2. Hva er vitsen med å gi 10 mill til Start nå, når de trenger ytterligere 10 mill om en måned til?
Vestergabet
17-12-2009, 01:05
Er jo klart at Cultiva aldri kan gi penger til Start i denne omgang, for det er det to gode grunner:
1. Dersom Start skal få penger må også Donn og alle andre pengetrengende klubber i Kristiansand få, kan jo ikke forskjellsbehandle
2. Hva er vitsen med å gi 10 mill til Start nå, når de trenger ytterligere 10 mill om en måned til?
Selvfølgelig kan det forskjellsbehandles! Det der med Donn er noe vås fra gamle video-Olsen.
Har vel aldri vært slik at om Cultiva har gitt støtte til en kunstmaler så må de gi til alle?
Besserwisser
17-12-2009, 01:37
Begge konklusjonene dine er feil Mattamatta.
Cultiva vurderer alt individuelt. Og ut i fra stiftelsens oppgave betyr Start utrolig mye, antakelig mest av alle, som en kulturell merkevare på Sørlandet. Donn derimot er helt ubetydelig.
Når det gjelder det andre punktet ditt ligger det jo i Cultivas kort at de ikke vil gi noe kortsiktig. Med tanke på at Ravnaas allerede har gått inn med 12 mill., kuttet kostnader hele veien og søker langsiktig, må alt begrunnes og tallfestes langsiktig.
Det som derimot er spesielt er at Ravnaas gikk inn med så mye for å overta for banken, har kappet kostnader i stor stil, men allikevel har gått tom så fort. Spørsmålet man bør stille seg er om banken solgte noe helt annet enn de viste frem.
Mattymatte
20-12-2009, 14:32
I så fall har ikke Ravnås satt seg godt nok inn i Starts økonomi før han tok over, og det er hans ansvar.
Her er den nye søknaden til IK Start:
http://www.cultiva.no/filer/saker221209/Sak2809.pdf
11.16 fikk Cultiva en mail fra IK Start. Der står det at iK Start trekker søknaden.
Hva betyr dette?
Start Toppfotball konkurs?
Stig Hornnes
22-12-2009, 13:08
Da meldes det fra FVN at Start har trukket søknaden. Det var vel enten det eller å vente på at den skulle bli avslått. Det kommer til å bli en nervepirrende juleferie ihvertfall...
Besserwisser
22-12-2009, 13:12
Det betyr at klubben heller vil ha club21s løsning. Så da blir det nok nye koster i ledelsen.
Men i følge den søknaden som er sendt, har IK Start 5,5 mill tilgode av Start Toppfotball. Ved en konkurs vil de pengene etter all sannsynlighet være tapt. Har IK Start økonomi til å tåle det?
Besserwisser
22-12-2009, 13:28
Regner med at Club21 og ikstart sender inn ny søknad etter skifteretten.
Kommunen og Ravnås er åpenbart de store taperne - noe i hvert fall kommunen kan takke seg selv.
Jaja, overtar kommunen blir det garantert kunstgress før neste sesong.
Stig Remnes
22-12-2009, 13:29
Cultiva sier de hadde godtatt søknaden, og er mildt sagt overrasket over at Start har trukket søknaden.
Ole Gilboe Hermansen
22-12-2009, 13:34
Den så jeg ikke komme. Håper de vet hva de driver med. Aldri kjedelig å være Start-supporter.
Vestergabet
22-12-2009, 13:37
Ravnaas greide å reise 6 mill? Agderposten (http://agderposten.no/article/20091222/LOKAL8/712229993/1008/ABONNEMENT)
Jaja, overtar kommunen blir det garantert kunstgress før neste sesong.
Jeg tror faktisk ikke Kommunen gidder ta seg råd til å bytte banedekke med det første.
Stig Hornnes
22-12-2009, 13:42
Cultiva sier de hadde godtatt søknaden, og er mildt sagt overrasket over at Start har trukket søknaden.
De sier de var positive, ikke at de nødvendigvis ville godkjent den.
Hvem er det egentlig som eier stadion? Start Toppfotball?
Hvem er det egentlig som eier stadion? Start Toppfotball?
Start Igjen AS er eierselskapet til Ernst.
Det eier så: Start Toppfotball og Start Stadion som er datterselskap av hverandre.
Start Igjen AS er eierselskapet til Ernst.
Det eier så: Start Toppfotball og Start Stadion som er datterselskap av hverandre.
Men om Start Toppfotball går konk, og kanskje også Start Igjen AS, så må altså noen kjøpe ut Start Stadion da... Hmmmm.... skal bli spennende å se hvilken løsning man kommer ut med...
Besserwisser
22-12-2009, 15:28
Jeg tror faktisk ikke Kommunen gidder ta seg råd til å bytte banedekke med det første.
Svar med sitat
Håper du har rett, men jeg tror det skjer kjapt.
Ved en konkurs vil det nok være aktuelt og attraktivt for Club 21 å kjøpe Stadion av konkursboet/Sparebanken Sør. Da en kan få redusert mye av gjelden på stadion. Kommunen sitter på et krav på 40 mill uten pant og vil sitte med svarteper.
Espen K G
22-12-2009, 16:25
De sier de var positive, ikke at de nødvendigvis ville godkjent den.
"Cultiva sa på dagens møte at de var villige til å bidra med krone for krone. Dermed hadde de gitt IK Start seks millioner i dag, dersom søknaden hadde blitt behandlet, mens Ravnaas måtte ha skaffet til veie de siste seks millionene."
Stig Hornnes
22-12-2009, 19:56
"Cultiva sa på dagens møte at de var villige til å bidra med krone for krone. Dermed hadde de gitt IK Start seks millioner i dag, dersom søknaden hadde blitt behandlet, mens Ravnaas måtte ha skaffet til veie de siste seks millionene."
Det dukket opp i en oppdatert tekst. Hadde heller ikke sett videoen hvor Gabrielsen sa det han sa:)
Ole-Bernt
23-12-2009, 10:19
Ber Cultiva reåpne søknad: IK Start og Start Toppfotball er enige om å be Cultiva behandle søknaden om tilskudd på nytt.
http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=491297
Ber Cultiva reåpne søknad: IK Start og Start Toppfotball er enige om å be Cultiva behandle søknaden om tilskudd på nytt.
http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=491297
For en parodi......
Men gratulerer med første sak på ikstart.no om dette :)
Dette er bra så lenge det varer. Er stygt redd for at det kommer en runde igjen til sommeren.
ja en parodi er det.
Men håper det ordner seg snart så jeg kan betale for sesongkortet mitt. Lurer på hvem de 3 bakmennene er? Håper det er noen med mer penger enn flesteparten av "gnierne" i club 21. Når det gjelder club 21 så er det mye prat men lite handling.
Ellers god jul til alle Start fans La oss håpe vi kan gå sesongen i møte med ny opptimisme og kanskje en god signering eller 2.
Dette er bra så lenge det varer. Er stygt redd for at det kommer en runde igjen til sommeren.
Ravnås har ryddet mye opp i utgiftene (adm div) Dette har kostet mye nå i høst men vil være bonus Start drar med seg på nyåret. Har troa på dette nå.
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157984.ece
Ravnaas er tydeligvis overbevist om at problemet er løst.
Stig Hornnes
23-12-2009, 11:38
Jeg hadde troa på Ernst da han kom kom inn i vår, men jeg må si de siste månedene har skuffet meg. Han sendte klubben ut på en ferd med svært høy risiko. Får bare håpe det går bedre denne gangen, og at klubben endelig klarer å få kontroll på økonomien.
Stig Remnes
23-12-2009, 11:40
Svaret på om man har fått orden kommer i oktober/november neste år.
Det blir spennende.
Lurer på hvem disse 3 bakmennene er denne gang...
3 sørlendinger, som ikke er med i Club 21 som er glad i Start og har mye kapital...
Alf Qaida
23-12-2009, 11:56
Er det rart sladderpressen selger som de gjør? :) Det viktigste er at dette mest sannsynlig løser seg nå. Det eneste nå er Cultivas behandling i romjula, og det er vel signaler derifra som gjør at de er velvillige.
Ole-Bernt
23-12-2009, 12:11
Er det rart sladderpressen selger som de gjør? :) Det viktigste er at dette mest sannsynlig løser seg nå. Det eneste nå er Cultivas behandling i romjula, og det er vel signaler derifra som gjør at de er velvillige.
Enig. Akkurat nå er det vel på sin plass å diskutere løsning og ikke prosess?
Enig. Akkurat nå er det vel på sin plass å diskutere løsning og ikke prosess?
Da hadde det kanskje hvert en fordel å navngi de aktuelle investorene?
Espen K G
23-12-2009, 12:28
Da hadde det kanskje hvert en fordel å navngi de aktuelle investorene?Det skal visstnok gjøres så snart de får tilskudd av Cultiva, og det er 100% sikkert at tingene har ordnet seg. Så da er det bare å vente i spenning 1. januar :)
Ole Gilboe Hermansen
23-12-2009, 13:24
Tid for å juble(med et lite forbehold om at Culitva sier ja) og legge konflikter bak seg nå. Nå må vi alle se fremover.
Ole-Bernt
23-12-2009, 13:26
Gabrielsen støtter fremdeles søknaden til Cultiva: http://fotball.fvn.no/eliteserien/article157994.ece
Dette var de beste nyheter jeg kunne fått. Nå blire en bra jul med senkede skuldre, makan til spennende dager vi har hatt.. Go jul alle sammen, på tide å samle troppene og dra i samme retning!
Ole-Bernt
26-12-2009, 18:06
Møtepapirene til Cultivas møter er offentlige, inntil visse grenser: http://www.cultiva.no/Styremote281209
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6924230
Ja idag kl. 10 faller avgjørelsen. Regner med det ender med tilskudd, men helt sikker kan man ikke være.
Investorene er trolig Magne Kristiansen, Vidar Robstad og Svein Erik Halvorsen.
Noen som kjenner til de to sistnevnte? Driver de med? Solide økonomiske muskler?
Alf Qaida
28-12-2009, 11:06
Iflg proff.no så eier mr Robstad 55% av et firma som i iflg regnskapstallene tok ut 85 mill i utbytte i 2008. For mr Halvorsen så eier han 85% av et firma som iflg regnskapstallene på proff.no som tok ut 45 mill i utbytte i 2008.
evt:
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article158111.ece
Dere må ikke tro alt dere leser i fvn... Kan jo hende noen har foret dem med uriktige opplysninger :icon_mrgreen:
Så var saken i boks (og denne nyheten velger jeg å tro på):
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article158114.ece
Da er det bare å glede seg til TL 2010!
Ole-Bernt
28-12-2009, 12:42
Bekreftes : http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=491321
Espen K G
28-12-2009, 12:53
Og her bekreftes det vel at Ravnaas er ute av Start for denne gang:
"Etter gjennomføring som antas å finne sted i løpet av kort tid vil de tre lokale investorene eie til sammen 66% og IK Start 34% av selskapene Start Toppfotball AS og Start Stadion AS."
http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=491320
Ole Gilboe Hermansen
15-01-2010, 11:04
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article159369.ece
Og fevennen er igjen ute og skaper god stemning rundt Start.(Ironi om noen lurer)
OMG, svart forviklingskomedie i tre akter dette her.. Og hva er det med alle negative innlegg (i bla.a fvn.no) fra kristiansandere som bare vil Start vondt?
Rolling stones
15-01-2010, 15:50
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article159369.ece
Og fevennen er igjen ute og skaper god stemning rundt Start.(Ironi om noen lurer)
Dette var en kurrant sak å skrive om da?
Men uansett er pengene utbetalt, og hvis det ikke står i dokumentene ifra Cultiva som er tilsendt klubben om at det gjøres forbehold om at beløpet er i strid med stiftelsen vil det garantert bli vanskelig å kreve disse pengene tilbakebetalt, om ikke umulig.
så dette tar jeg med knusende ro:-)
mr.leipsland
15-01-2010, 15:57
Dette var en kurrant sak å skrive om da?
Men uansett er pengene utbetalt, og hvis det ikke står i dokumentene ifra Cultiva som er tilsendt klubben om at det gjøres forbehold om at beløpet er i strid med stiftelsen vil det garantert bli vanskelig å kreve disse pengene tilbakebetalt, om ikke umulig.
så dette tar jeg med knusende ro:-)
Så veldig vanskelig er det da ikke å sende krav til IK Start om tilbakebetaling. Loven går foran her så klubben kan potensielt bli rammet.
Så veldig vanskelig er det da ikke å sende krav til IK Start om tilbakebetaling. Loven går foran her så klubben kan potensielt bli rammet.
Med tanke på at kravet fra Cultiva at pengene skulle brukes til Start toppfotball aksjer, og Start neppe er likvide til å betale tilbake pengene cash, kan vi risikere Cultiva som eier?
Juridisk antar jeg at Cultiva ikke kan kreve cash tilbake, da de har utbetalt til en helt spesifikk søknad som stilt krav til bruken av pengene. For pengene er jo brukt i god ånd, eventuelt må jo styret som godkjente og utbetalte pengene stilles til ansvar.
mr.leipsland
15-01-2010, 17:05
stiftelsesloven §19
"(..)Er det skjedd utdelinger fra stiftelsen i strid med reglene i første eller annet ledd eller andre bestemmelser i loven, skal mottakeren tilbakeføre det som er mottatt. Aksjeloven § 3-7 første ledd annet punktum og annet ledd gjelder tilsvarende."
Aksjeloven §3-7
"§ 3-7. Ulovlige utdelinger
(1) Er det skjedd utdeling fra selskapet i strid med bestemmelsene i loven, skal mottakeren tilbakeføre det som er mottatt. Ved utdeling av utbytte eller tilbakebetaling etter kapitalnedsetting, fusjon, fisjon eller oppløsning gjelder dette likevel ikke dersom mottakeren, da utdelingen ble mottatt, verken forsto eller burde ha forstått at den var ulovlig.
(2) Den som på selskapets vegne medvirker til en beslutning om eller gjennomføring av ulovlig utdeling, og som forsto eller burde ha forstått at utdelingen er ulovlig, er ansvarlig for at utdelingen blir tilbakeført til selskapet. Ansvaret kan lempes etter lov om skadeserstatning § 5-2. "
Men vi får nå først vente og se hva tilsynet konkluderer med.
At Start vil måtte tilbakebetale disse pengene om de er utbetalt i strid med stiftelsesloven synes klart.
Det samme gjelder om den støtten som er gitt fra Cultiva, eller lånet fra kommunen, anses som ulovlig offentlig støtte.
Pengekrav inndrives på "vanlig måte" hvor konkurs vil kunne være resultatet.
Rolling stones
15-01-2010, 19:11
Loven ja, men ikke en stiftelses regler satt av styret.
Vi snakker her om stiftelsens formålsparagraf!
Og hvorfor trekker du inn aksjeloven? Nå er du helt på viddene Leipsland. Og skulle vi fulgt aksjeloven, ville det naturligvis vært helt legitimt å utbetale til hvem man måtte ønske med unntak av lån til egne aksjonærer.
Her vil Cultiva ha et problem hvis de ikke har overholdt formålsparagrafen, ikke IK Start. Om annet skulle bli resultatet skal jeg spise hatten til min olderfar:-)
Med forbehold om at IKKE IK Start ble gjort kjent med at det kunne være i strid med formålsparagrafen!
At Start vil måtte tilbakebetale disse pengene om de er utbetalt i strid med stiftelsesloven synes klart.
Det samme gjelder om den støtten som er gitt fra Cultiva, eller lånet fra kommunen, anses som ulovlig offentlig støtte.
Pengekrav inndrives på "vanlig måte" hvor konkurs vil kunne være resultatet.
Det er en vesentlig forskjell på penger mottatt i god tro penger som er mottatt uberettiget.
Så her er jo spørsmålet om IK Start viste at vedtaket kunne bli omgjort eller ikke.
Er pengene utbetalt uten heftelse er det styret eller adm i cultiva som må stå til ansvar for utbetalingen.
mr.leipsland
15-01-2010, 19:34
Rolling stones: Stiftelseslovens §19 henviser også til aksjeloven. Derfor sakset jeg ut den aktuelle paragrafen der. REBell nevnte også styremedlemmenes ansvar her og det er jo på det punktet stiftelsesloven henviser til aksjeloven.
Mulig jeg er på viddene, men jeg er nå hvertfall på rett vidde! ;-)
Rolling stones
15-01-2010, 19:39
Rolling stones: Stiftelseslovens §19 henviser også til aksjeloven. Derfor sakset jeg ut den aktuelle paragrafen der. REBell nevnte også styremedlemmenes ansvar her og det er jo på det punktet stiftelsesloven henviser til aksjeloven.
Mulig jeg er på viddene, men jeg er nå hvertfall på rett vidde! ;-)
Det sier seg selv at ikke IK Start kan bli gjort ansvarlig for at Cultiva ikke har overholdt stiftelsens formål. Og hvis da pengene er utbetalt uten å være gjort oppmerksom ifra stiftelsen om at dette kan være i strid med formålet til stiftelsen, har garantert stiftelsen et problem og ikke IK Start så lenge pengene allerede er utbetalt.
Og hvis de skulle kreve pengene tilbake blir det garantert en rettsak, som jeg tror Cultiva vil tape med klar margin. Men igjen med forbehold om at Start ikke er gjort oppmerksom på at det KAN være i strid med formålsparagrafen.
Det vil helt klart også gå i Start sin favør at eieren av stiftelsen (kommunen) ba Start søke om midler ifra Cultiva.
Og formålsparagrafen til Cultiva er bl.annet å fremme og sikre arbeidsplasser. Noe dette i aller høyeste grad var, så jeg kan vanskelig forestille meg at stiftelsen ikke har overholdt formålsparagrafen!
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.