Se full versjon : Kristiansen, Robstad og Halvorsen + IK Start = ny eierkonstellasjon
Vestergabet
29-12-2009, 15:13
Så falt ting på plass ved at Cultiva gjør vedtak om kr. 6 mill. i tilskudd til IK Start, 3 av byens gutter skyter inn ytterligere kr. 6 mill. og Ravnaas sier takk for seg.
De nye eierne (KRH) er forretningsmenn/industribyggere som i tillegg til å ha penger (blir vel ofte et resultat av å ha lykkes….) over tid har hatt suksess i egne (helt eller delvis) eide bedrifter. Ser ut som de vet å bygge sten på sten med tålmodighet. De er vel relativt ukjente for det store lag av Start tilhengere, unntaket er vel Kristiansen som jo har sittet i styret for Start Toppfotball AS siden i sommer. Ellers virker det som Robstad og Halvorsen har en del felles virksomhet også etter salget av Hydramarine.
Jeg tror vi får se at de nye eierne vil ha stort fokus på kostnadssiden og at de store visjonene og *i år skal vi virkelig satse* strategiene vil sitte langt inne. At IK Start også er inne på eiersiden vil nok også være med på å fremme realismen og stagge de store vyene, IK Start må jo i like store grad tenke bredde som elite.
Blir spennende å se hvilke linjer nye eiere og styre samt ny direktør vil trekke opp de neste månedene, ikke minst sportslig.
KRH ønskes lykke til, måtte den nye eierkonstellasjonen få til ro og stabilitet rundt driften av Start og samtidig klare å bygge opp en ny positivisme og en forsiktig optimisme blant starts tilhengere.
Alf Qaida
29-12-2009, 16:15
Tror talentutvikling, og ikkje minst talentoppfølging, vil ha et hovedfokus fremover. Klubb Sør med to-tre som arbeidet aktivt utover hele Sørlandet tror jeg vil få sin renesanse i løpet av 2010. Sparebanken Sør vil selvsagt ikkje spytte penger i dette, men akkurat talenter er "sten på sten-bygging". Og spesielt også med IK Start inne på eiersiden. Og har en følelse av at ny adm. dir. tenker i de baner.
doppelt gemoppelt
29-12-2009, 22:04
Folk med penger har som regel fornuftig tankegang(Derfor de har penger). Så regner med at start vil få en ryddig økonomi i mange år fremover. Eneste haken ved dette er at det blir på en måte 3 eiere, det kreves sammarbeid og kan på mange måter resultere i uenigheter og ting deles opp i biter igjen før spillet er satt sammen brikke for brikke. Jo flere kokke jo mere søl:)
La oss ikke håpe det.
For meg var dette en hjelpende hånd jeg ikke trodde fantes på sørlandet. Men så dukket det opp ikke bare 1 men 3 rike onkler:)
Spennede framtid.
Ole Gilboe Hermansen
31-12-2009, 00:12
Tror dette blir bra for oss. Velkommen til klubben.
Ole-Bernt
31-12-2009, 00:31
Og slik ser de ut: http://www.ikstart.no/articlelistwide.aspx?m=139&amid=491367
Vi kan jo lese i FVN at de vil kutte budsjettet med 30mill(!!) Synes det virker fryktelig mye, klarer vi overleve som tippeligaklubb med slike kutt?
Vi kan jo lese i FVN at de vil kutte budsjettet med 30mill(!!) Synes det virker fryktelig mye, klarer vi overleve som tippeligaklubb med slike kutt?
Kuttene vil vel komme på ting som forsvinner fra organisasjonen. 5 mill i butikkomsetning, endel millioner i konferanseutleie og på slike aktiviteter.
Noen sportslige kutt er det jo, men ikke for 30 mill.
Rolling stones
03-01-2010, 12:46
Disse kuttene var allerede gjort ifra Start toppfotball, så her er det ingen endringer ifra forrige eier!
Forstod det som at det var snakk om ytterligere kutt på 30 mill, i tillegg til de kutt som allerede er gjort? Da er det kanskje ikke så galt da...
Såvidt jeg kan huske snakket Ravnaas om et budsjett på 70-75 mill for 2010 etter at nedbemmingen var gjort. Det som stod i fvn i romjula var at de nye investorene så for seg et budsjett på 67 mill. Så noen millioner ekstra ser det ut som de vil kutte. Men på hvilke områder aner jeg ikke.
Men i forhold til sport må vi vel allerede være på smertegrensen? Spesielt på talentutviklingssiden. Alle snakker om at dette skal være satsningsområde men nå står vi igjen med Olsen som ansvarlig for start 2 og eneste talentutvikler (Frode flyttet opp til a-laget og Tellefsen borte).
Ellers har jeg vanskelig for å se for meg at budsjettet med snitt på 10 000 tilskuere skal holde. Selv om prisene er redusert tror jeg det er urealistisk å øke med over 1500 per kamp fra 2009. Vi ligger vel allerede godt etter salget fra i fjor pga krisen som har vært.
Det eneste som kan trekke så mange tilskuere er sportslig suksess. Men med det nøkterne budsjettet det legges opp til tror jeg det blir vanskelig. Selvfølgelig er det viktig å få kontroll på økonomien, men de signalene om nøktern satsing som er sendt ut foreløpig selger ikke akkurat flere sesongkort.
Fint at de rydder opp. Men kuttene må gjøres på en måte som frigjør midler også. Ikke til spillerkjøp, men til en knallhard satsing på eget oppdrettsanlegg av talenter. Det er nok eneste måten Start kan ha noen fremtid på i norsk toppfotball.
De siste 15 årene har jo vært preget av elendig økonomi, latterlig pengeforbruk på dårlige kjøp og høye lønninger, hyppige trenerskifter, osv.
På tide å erkjenne at vi ikke har de samme mulighetene som RBK og VIF, og satse lokalt. Før eller senere vil det gi oss nok bra spillere til en gullsesong! Men for en "småklubb" som Start tror jeg det må satses langsiktig mot en gullsesong, fremfor å tro at vi skal klare å etablere oss som noe topp-3 lag.
Jada, Sørlandet har masse folk og godt grunnlag for gode besøkstall osv. Men Sørlandet er langstrakt, og avstanden til Sør Arena er stor for mange. På lang sikt vil aldri Start/fotball klare å få opp stor nok interesse til å fylle stadion annet enn i en og annen toppkamp, dersom Start ligger an til seriegull... Og det skjer jo ikke så ofte at en kan basere økonomien på det.
Tror vi skal være godt fornøyde om Start klarer å etablere seg som eliteserielag, og slippe heiskjøringa.
Men uten knallhard satsing lokalt er jeg i tvil om hvor lenge Start kan holdes i live via investorer slik det har vært en stund nå. Før eller senere er rikingene på Sørlandet "brukt opp".
Rolling stones
04-01-2010, 00:46
Såvidt jeg kan huske snakket Ravnaas om et budsjett på 70-75 mill for 2010 etter at nedbemmingen var gjort. .
Ravnaas snakket et busjett på 68 millioner mener jeg. Var i hvertfall på 60 tallet.
CrimsonK
04-01-2010, 02:41
Jada, Sørlandet har masse folk og godt grunnlag for gode besøkstall osv. Men Sørlandet er langstrakt, og avstanden til Sør Arena er stor for mange. På lang sikt vil aldri Start/fotball klare å få opp stor nok interesse til å fylle stadion annet enn i en og annen toppkamp, dersom Start ligger an til seriegull... Og det skjer jo ikke så ofte at en kan basere økonomien på det.
Tror vi skal være godt fornøyde om Start klarer å etablere seg som eliteserielag, og slippe heiskjøringa.
Dette er typisk sørlandsk tankegang. La oss bare innse hvor udugelige vi er først som sist.
Det handler om kultur. Vi eier ikke vinnerkultur her. Vi er skråsikre på at vi har tapt før kampen er spilt og gidder ikke gå å se på noen som likevel kommer til å tape.
Hvorfor skulle vi ikke kunne bygge et topplag her på Sørlandet? De klarte det i Bærum, og der har dem færre publikum enn oss. De har klarte det i Molde - bittelille Molde som er på størrelse med en bydel i Kristiansand. Kristiansand er Norges femte største by. Vi burde absolutt ha et etablert topplag her i landsdelen.
Og kom ikke her og si at det ikke er mulig å få til. Men da må vi begynne å dra i samme retning. Økonomisk stabilitet og sportslig kontinuitet tror jeg er mest viktig - begge deler har vært fraværende i lang tid. Med disse to tingene på plass tror jeg også publikumstallene blir mer stabile. Folk vil ha det som er trygt og forutsigbart - ikke det kaoset som har hersket i flere sesonger. Folk er drittlei alt rotet som har vært - og det vil ta lang tid og flere sesonger med stabil drift før vi kan snakke om at klubben klarer å få maksimalt ut av landsdelen.
Utover det er jo forøvrig ikke uenig i at Start må satse mye på lokale talenter.
Jeg er også enig i at Start bør tenke langsiktig, men det er også lurt å tenke på tippeligaen NÅ!! Det tar tid å bygge topplag, men Start bør spille i tippeligaen. Synes Matta burde fått penger til å hente 3 spillere før årets sesong. En venstrekant, en forsvarsspiller og en spiss. Det tror jeg ville økt publikumsinteressen og laget hadde blitt bedre. Da hadde flere ville kommet på kamp og det hadde kommet mer penger i kassa.
Dette er typisk sørlandsk tankegang. La oss bare innse hvor udugelige vi er først som sist.
Det handler om kultur. Vi eier ikke vinnerkultur her. Vi er skråsikre på at vi har tapt før kampen er spilt og gidder ikke gå å se på noen som likevel kommer til å tape.
Tja, det var dine ord. Jeg har ikke sagt Start skal innse at de er udugelige. Jeg poengterer bare at Start ikke stiller i samme økonomiske klasse som en del andre klubber, blant annet Stabæk, som tross sitt beskjedne folketall kan rutte med den ene rikingen etter den andre.
Start kan gjerne bli et topplag, men det får de ikke til ved å late som de er rikinger. Start må jobbe hardere enn storklubbene for å få det til, og dermed blir talentsatsingen desto viktigere.
Men for hvilken som helst klubb i Norge er det vanskelig å etablere seg som noe topplag. Det er vel bare RBK som pga sin økonomiske situasjon nærmest er garantert å ligge i toppen ihvertfall også i de nærmeste fem årene. Så ligger spenningen i hvem som fra år til år klarer å utfordre de om gullet. Starts tur kommer garantert igjen, så sant klubben kan stabilisere seg på et mer moderat økonomisk nivå som passer klubben, og som sørger for god talentutvikling.
Starts realistiske målsetting bør vel være å etablere et lag som alltid havner på øverste halvdel, uten fare for nedrykk. Så vil en sesong i blant gi gull, kanskje også i cupen. (For det er på høy tid nå!)
Vinnerkulturen synes jeg også du svartmaler. Det er bare fem år siden Start nesten klarte det! Men igjen, da var laget dominert av lokale spillere. Det gav utrolige resultater, og skyhøy publikumsinteresse.
Forsåvidt enig med Farsund også om at det viktigste nå er å bli værende i øverste divisjon. Men det er blitt enklere nå med 16 lag, og jeg tror Start er gode nok til å beholde plassen også neste år. Jeg håper inderlig ikke Start gjør flere dyre kjøp for å skaffe spillere som bare er akkurat såvidt gode nok til å holde talentene på benken.
Men jeg savner en ekstremsatsing på unggutta. Starts juniorer har jo tidligere markert seg svært godt. Her må det jobbes så juniorene får god matching og trenere med høy kompetanse, slik at de kan ta steget videre. Kuttes det her, så kuttes livsnerven til Start. Vi har dessverre ikke gale superrikinger som vi har sett i blant annet Stabæk, Lyn, VIF og Molde.
Eneste mulighet for å få litt ordentlig gode penger inn i klubben er om Start tar gull, og klarer å gjøre det brukbart i CL. Da strømmer pengene på uten at klubben er avhengig av investorer. Men for å være litt realist i fotballferien, så er det jo et lite stykke frem mot det.
Tenk så mye gøyere også om Start tar gull, hvor de store profilene på laget er sørlendinger!
CrimsonK
04-01-2010, 22:08
Starts realistiske målsetting bør vel være å etablere et lag som alltid havner på øverste halvdel, uten fare for nedrykk. Så vil en sesong i blant gi gull, kanskje også i cupen. (For det er på høy tid nå!)
Vinnerkulturen synes jeg også du svartmaler. Det er bare fem år siden Start nesten klarte det! Men igjen, da var laget dominert av lokale spillere. Det gav utrolige resultater, og skyhøy publikumsinteresse.
Men dette er jo noe helt annet enn det du skrev i innlegget jeg reagerte på. Du sa vi skulle være fornøyd om vi ikke var et heislag, men nå har du oppgradert til at målsettingen burde være å alltid havne på øvre halvdel, med gull i serie og cup en gang i blant (eller sagt på en annen måte - et stabilt topplag).
Jeg reagerte på at du synes Start burde være fornøyd med å være blant dem 13-14 beste.
Jeg er ikke uenig i at vi må satse mye på lokale spillere.
2005 er forøvrig prakeksemplet på at det ikke er vinnerkultur i klubben. Når det gjaldt som mest så kollapset de (som vanlig). Start har alltid vært en klubb som presterer best uten press. Derfor trynet vi i innspurten 05. Derfor klarer vi aldri ta oss til Ullevaal.
Men dette er jo noe helt annet enn det du skrev i innlegget jeg reagerte på. Du sa vi skulle være fornøyd om vi ikke var et heislag, men nå har du oppgradert til at målsettingen burde være å alltid havne på øvre halvdel, med gull i serie og cup en gang i blant (eller sagt på en annen måte - et stabilt topplag).
Jeg reagerte på at du synes Start burde være fornøyd med å være blant dem 13-14 beste.
Jeg er ikke uenig i at vi må satse mye på lokale spillere.
2005 er forøvrig prakeksemplet på at det ikke er vinnerkultur i klubben. Når det gjaldt som mest så kollapset de (som vanlig). Start har alltid vært en klubb som presterer best uten press. Derfor trynet vi i innspurten 05. Derfor klarer vi aldri ta oss til Ullevaal.
Jeg har aldri sagt noe om 13-14 beste? :) Jeg sa unngå heistilværelsen, og da må en minst være blant de 8-10 beste. Hvis ikke vil faren for nok ein heistur være overhengende.
Målet må være å havne på øvre halvdel i alle sesonger, men det er jo et steg å ta. Og hele mitt poeng er nok at Start ikke kan kjøpe seg til denne tryggheten, men må bygge den opp selv med egne talenter som får tillit og rom til å slå igjennom.
Men jeg tror nok ikke mangel på vinnerkultur var det som gjorde at gullet glapp. Det var nok heller en svært hardt presset spillerstall, med en stadig mer krevende Tom N, som gjorde at de gikk tom for krefter de siste rundene. Flere av spillerne ble raskt etter sine gjennombrudd kastet fra å være lokalhelter til å bli landshelter og fikk et enormt søkelys på seg, kanskje altfor raskt. Jeg tror ikke noen av dem var forberedt på det massive kjøret som kom. Det tappet dem nok også for krefter.
Men når det gjelder cupfinale, så er det jo bare et mysterium. Hvorfor i all videste verden kommer Start aldri helt frem? Det ligger nok en psykisk sperre der, et voldsomt press om å endelig få Start helt inn til Ullevaal. Men det blir vel litt lettvint å skylde på manglende vinnerkultur. Det er nok en sammensatt greie det der, hvor ballens "rundhet" må ta sin del av skylden.
Vi får vel satse på at neste gang det rotes med motstanderens dommerkort i en cupkamp, så er det i en semifinale!
Men hvis manglende vinnerkultur er ensbetydende med at Start ikke har vunnet noe siden 1980, så er det jo umulig å ikke være enig.
Derfor klarer vi aldri ta oss til Ullevaal.[/QUOTE]
Sørlandsk mentalitet sa du?;)
CrimsonK
05-01-2010, 23:48
Flere av spillerne ble raskt etter sine gjennombrudd kastet fra å være lokalhelter til å bli landshelter og fikk et enormt søkelys på seg, kanskje altfor raskt. Jeg tror ikke noen av dem var forberedt på det massive kjøret som kom. Det tappet dem nok også for krefter.
....
Men hvis manglende vinnerkultur er ensbetydende med at Start ikke har vunnet noe siden 1980, så er det jo umulig å ikke være enig.
Det du skriver i første avsnitt her går jo nettopp endel på dette med vinnerkultur vil jeg si. Hvis man feiler når presset blir for stort, så har det sammenheng med mangel på vinnerkultur vil jeg si.
Men selvfølgelig - mangel på vinnerkultur er ikke eneste årsak. Selvsagt var spillerne fysisk utmattet. Vi hadde vel endel skader etc. Det var en sammensatt greie - ikke mangel på vinnerkultur alene.
CrimsonK
05-01-2010, 23:51
Derfor klarer vi aldri ta oss til Ullevaal.
Sørlandsk mentalitet sa du?;)[/QUOTE]
Jeg er da ekte sørlending må du vite.
Men det er vel typisk sørlandsk å klage på andre selvom man sikkert burde feie for egen dør også :) Skal ærlig innrømme at jeg ikke pleier være så veldig optimistisk på Starts vegne når de f.eks skal spille semi-finale i cupen eller er i en straffekonk. Så står vel dårlig til med vinnerkulturen hos meg også :) Men jeg spiller ikke på Start :P
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.