PDA

Se full versjon : Start fikk 25 000 i bot av NFF

frankieboy
05-01-2010, 16:48
Og der kom smellen pga blussene som har blitt fyrt opp på feltet til Meniheden.
10 000 i bot fra bortekampen mot Sandefjord og 15 000 i bot fra hjemmekampen mot VIF (siste runde)
Vi har diskutert heftig plusser og minuser med Bluss på feltet, og det er et klart flertall som mener at dette hører hjemme på tribunene, MEN er det riktig at klubben skal måtte betale dette?
Bør de som tenner blussen betale denne bota?

HVIS man skal aksjonere mot regelverket til NFF, så viser det seg at dette ikke er måten å gjøre det på. Da må alle supporterklubbene bli enige om et tidspunkt hvor alle markerer dette samtidig - og ikke at noen få tar saken i egne hender.

Her blir Start straffet pga dette og det er helt feil!!! Gi bota til de som blusset!!!

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/tippeligaen/article2793119.ece

zgull
05-01-2010, 16:49
Nå vet vi fasiten, 25.000,- i bot til Start for bruk av bluss. Forhåpentlig får det deg som vurderer dette i fremtiden å tenke deg godt om.

REBell
05-01-2010, 16:52
Her blir Start straffet pga dette og det er helt feil!!! Gi bota til de som blusset!!!

"Også her sier NFF i sin uttalelse at det reageres formildende på det faktum at man var rask til å identifisere og pågripe personen som utførte handlingen."

Grunnen til at det er Start som får bot, er at det er et privat regelverk mellom klubbene. Man kan altså ikke utstede bøter til hvem som helst, det er kun myndighetsorganer, pr dags dato er ikke NFF det.

Så etter hva som står her, er det opptil Start om de vil gi boten videre, da man har identifisert blusserne/røykbombefolka.
Dette kan skje ved at man utestenger personer til bota er betalt tilbake til klubben.

Wangel
05-01-2010, 18:09
Latterlig at vi får bot!!

Neon
05-01-2010, 19:32

Er selvfølgelig helt enig. Tar det som en selvfølge at tøffingene som blussen nå kontater Start, for å betale for seg...

kaptein
05-01-2010, 20:33
Ja nå får vi se om "blusserne" er mann/gutt for sin hatt og betaler det de har stelt i stand. Men jeg går ut fra at pappa ikke stiller opp for disseumodne idiotene, så det er nok Start som må betale bota. Oppfordrer sterkt ledelsen i Start tilog utestenge disse elementene minst i 1 sesong eller til bota er betalt. En kan mene det en vil om blussing men en regel er en regel. For en gjeng med umodne duster som driver med slikt, tøft er det langt ifra.

Ole Gilboe Hermansen
05-01-2010, 21:07
Eg regner med at Start betaler og at de ansvarlige ikke gjør det. Er en vanskelig sak dette med biuss eller ikke. Personlig er jeg for at man skal respektere reglene som gjelder. En 'aksjon' noen av våre medlemmer gjør ved å fyre opp blusset slik som mot VIF, funker svært dårlig og går bare utover klubben vår. Tror nok ikke at de som bestemmer i NFF tenker at å se noen i menigheden fyrer opp bluss,ja da må vi forandre reglen. Skal en aksjon ha noe for seg må f.eks alle supporter til lag i eliten bli enig om en kamprunde og aksjonere da. Eventuelt gå i dialog.

beng222
05-01-2010, 21:09
Det kommer til å snø i helvete før snørrungene gjør opp for seg.

Supporteren
05-01-2010, 21:18
Bla, bla, bla, så var sytekoret igang igjen. Er alltid de samme folka som er først ute med å peke finger og fordømme. Stå på blussere! Ser frem til en ny sesong med forhåpentligvis mer pyroeffekter.

Godt nyttår!

Rolling stones
05-01-2010, 21:44
Noen som kan fortelle meg hvorfor det skal gis en bot på 15000 for å holde i en pluss godt beskyttet mot andre supportere?

Jeg fatter det ikke, og syntes det er med på å bidra til å skape stemning. Syntes ikke organisert bluss hvor man står rundt banen er særlig, men spontan bluss ifra tribunen er jo kjempe stemningsskapende ,så lenge det skjer på en kontrollert måte.

Skjønner meg rett å slett ikke på NFF og hvorfor de skal gi bot til Start. Det må da være opp til hvert enkelt anlegg om de akseptere dette og om ikke det aksepteres så får det bli opp til klubbene selv og bøtelegge de som evt bryter reglene på EGET anlegg.

Ole Gilboe Hermansen
05-01-2010, 21:49
Og de samme som forsvarer det. Problemmer er at det er ulovlig og det koster penger å gjøre det som vi faktisk kunne brukt på andre ting. Men for all del gjør det gjerne, men ta ansvar og betal bøtene når vi får dem. Da skal jeg slutte å klage.

Supporteren
05-01-2010, 21:54
Og de samme som forsvarer det. Problemmer er at det er ulovlig og det koster penger å gjøre det som vi faktisk kunne brukt på andre ting. Men for all del gjør det gjerne, men ta ansvar og betal bøtene når vi får dem. Da skal jeg slutte å klage.

Folk som fyrer av bluss risikerer å bli utestengt fra stadion, bare fordi de ønsker å skape litt mer stemning. Selvfølgelig skal ikke disse straffes med bøter. Ingen burde blitt straffet, men NFF sitt regime er jo helt utrolig. Skjønner ikke hvorfor de er gitt myndighet til å slenge bøter i hytt og pine. Hvis noen absolutt skulle betalt de bøtene, så kunne de tatt penga som ellers bruker til plastikklappere og annet dritt som bare ødelegger steming på stadion.

magnussl
05-01-2010, 22:06
Uten denne bota kunne vi beholdt Ole Martin Årst i hele to uker til med full lønn! Tenk hvor positivt det kunne vært for det sosiale?:P Nå må han trene gratis. bæbu bæbu bæbu.....

Søndag1800
05-01-2010, 22:10
En for alle, alle for en. Jeg hiver iallfall lett inn en 100 lapp hvis det blir organisert et spleiselag, det er det klart verdt! (Selv om jeg tror det kan bli hardt aa faa med 250 andre paa dette)

Ett sporsmaal: Rolf/Alex har brukt mange timer paa aa prOve aa faa gjennomslag paa aa bruke bluss paa en lovlig og kontrollert maate (dedikert blusser med ei bOtte vann etc..,) men bare faatt nedslag av Start.

Hvis Start potensielt sett hadde godkjent dette, ville bota fra NFF fortsatt vaert slik den er?

Det var vel iallfall saann at TV2 ga grOnt lys for blussing.

Jeg bare spOr fordi jeg er usikker paa regelverket.

mr.leipsland
05-01-2010, 22:10
Pokker heller, nå får ikke Start råd til klappere, matta makrell og pauseunderholdning med Høvågdamene! :icon_sad:

REBell
05-01-2010, 22:24
Ett sporsmaal: Rolf/Alex har brukt mange timer paa aa prOve aa faa gjennomslag paa aa bruke bluss paa en lovlig og kontrollert maate (dedikert blusser med ei bOtte vann etc..,) men bare faatt nedslag av Start.

Hvis Start potensielt sett hadde godkjent dette, ville bota fra NFF fortsatt vaert slik den er?

Både Brann & politi godkjente pyro til bruk før kamp i organisert form, for at NFF skal godkjenne søknad må også baneeier godkjenne, det var denne som manglet.
Om søknaden var sendt (ville den blitt innvilget), måtte man ha blusset i henhold til det regelverk som foreligger.
Om man hadde blusset under kamp på tribunen hadde man fått bot uansett.

CrimsonK
05-01-2010, 23:33
Skjønner meg rett å slett ikke på NFF og hvorfor de skal gi bot til Start. Det må da være opp til hvert enkelt anlegg om de akseptere dette og om ikke det aksepteres så får det bli opp til klubbene selv og bøtelegge de som evt bryter reglene på EGET anlegg.

Det er vel ikke lov å tenne bluss på gata heller? Så hvorfor er det logisk at såfort man kommer inn på et stadion så skal de som eier anlegg få lov å bestemme om det er lov. Man følger da lovene på Sør Arena også - gjør man ikke?

Wangel
05-01-2010, 23:36
NFF ødelegger og kommer alltid til å ødelegge den ekte stemninga på norske fotballstadioner. Drømmen deres er at alle skal sitte på kampene, samt kanskje klappe i hendene når det blir mål! Få alle suporterklubbene med på å protestere med bluss på en kamp!!

frankieboy
06-01-2010, 00:38
Man kan diskutere til man blir grønn i trynet om NFF's rolle her, men når de nå HAR gitt en bot til Start, så er det ikke relevant å diskutere om det burde vaert lov eller ikke. Det VAR ikke lov, og bota er et faktum.

Hvem skal betale? Det nevnes i artikkelen at Start kan utestenge blusserne og hvis ikke de er i det minste med på å betale bota, så synes jeg det er HELT RIKTIG å utestenge disse fra stadion... Og da dropper vi diskusjon om det er stilig og alt det der. Det ER kult med bluss og det gir stemning, men det ER ulovlig og det er klubben som får svi.

Det var vel noen som fikk bøter for å fyre opp fyrverkeri tidligere enn tillatt et eller annet sted. Husker ikk hvor, men de fikk vel noen tusenlapper i bot av politiet. Er det riktig at disse betaler bota selv, eller burde kommunen som disse bodde i betale? (og igjen - la diskusjonen om det burde vaere lov eller ikke ligge)

De ansvarlige må betale og så får det bli frivillig om folk her inne vil vaere med å bidra... Start skulle uansett ikke måtte punge ut for dette!

Rolling stones
06-01-2010, 00:42
Det er vel ikke lov å tenne bluss på gata heller? Så hvorfor er det logisk at såfort man kommer inn på et stadion så skal de som eier anlegg få lov å bestemme om det er lov. Man følger da lovene på Sør Arena også - gjør man ikke?

Da er det i tilfellet en politioppgave og ikke en oppgave for NFF.

boyeman
06-01-2010, 00:44
Skjønner ikke poenget med å ta det opp i det hele tatt. De som blusser ulovlig blir enten tatt eller går fri, blir de tatt får de sjøl en bot fra onkel politi som svir nokk fra før. Det bota Start får er som regel for dårlig sikkerhet osv!!

MEN uansett, de som har blusset evnt kommer til å blusse i fremtiden driter i hva folk he rpå forumet syntes, og kommer te å gjøre det uten å betale en dritt!

Pyro er og blir en del av tribunelivet.

Takk til de som tar seg av og opprettholde dette på Norske tribuner!

Når rett blir galt er motstand en plikt!! Leve pyro

Mvh Boye Buckingham

Supporteren
06-01-2010, 00:48
frankieboy, og snart blir det nok ulovlig å stå under kampen. Da regner jeg med at du lydig setter deg ned på setet ditt, så verken du eller Start risikerer bot?

God natt.

Urs Meier
06-01-2010, 11:07
NFF forvalter et regelverk som klubbene selv har vært med på å utforme. Vi kan mislike regelverket, men faktum er likevel at klubben vår, som nettopp har blitt reddet fra konkurs, må ut med unødvendige penger til bøter fordi enkeltpersoner blant "fansen" ikke klarer å respektere reglene.

Jeg er overbevist om at de som fyrte opp bluss i løpet av sesongen var klar over regelverket, og dermed visste at dette ville føre til en bot fra NFF. Som flere over har sagt, den beste løsningen er å utestenge de som har fyrt opp bluss til de selv betaler boten. Du er ikke fan av Start dersom du bevisst påfører klubben ekstra utgifter i en hardt presset økonomisk situasjon.

frankieboy
06-01-2010, 15:51
frankieboy, og snart blir det nok ulovlig å stå under kampen. Da regner jeg med at du lydig setter deg ned på setet ditt, så verken du eller Start risikerer bot?

God natt.

Skivebom..

beng222
06-01-2010, 17:52
Taggere mener at tagging bør være lovlig, og mener det er andres problem om de ikke liker tagging.

Samme argumentasjon brukes om bluss, skal ikke se bort fra at det handler om de samme guttene.

Tar det som en selvfølge at Start utestenger blusserne inntil de gjør opp for seg.

Forøvrig så mener jeg at bluss burde være tillatt, men det er en annen diskusjon.

doppelt gemoppelt
06-01-2010, 22:26
blussing i organisert form er jeg for.
Blussing i kamp er for det meste til sjenanse. Og legalisering ville vel ført til at gud og hvermann kunne dra dette leketøyet med seg på kamp og du som sidemann går glipp av 30% av kampen pga spredt blussing i hytt og gevær.

Noen snakker seriøst om kronerulling for en piss fattig klubb. Andre gi blanke faen og vi fortsette neste år.
Godt vi har fått frisk kapital til 2010.
Få av den dumme capsen og på med startfarger.

Sømme66
07-01-2010, 10:39
Vil heller vri denne diskusjonen litt. Vi burde være glad for "KUN" 25.000 kr i bot. Bota kunne vært enda større og dermed kostet klubben enda mer ettersom jeg er ganske sikker på at Start kommer til å ende opp med å betale boten selv.

Som flere nevner i tråden kommer alltid pyro til å være en del av tribunelivet!
Utesteng heller tilskueren(ene) i Bischofshofen som nesten kostet Schlierenzauer sitt 2 hopp.
Dem som blusser/røyker ødelegger ikke spillet eller spillerene sine prestasjoner men forsterker kun stemningen og atmosfæren på stadionen.

JA til bluss.

Alf Qaida
07-01-2010, 10:47
Vil vel anta at dersom Start får bot/bøter i år for bluss/røyk, så snakker vi nok bøter på størrelse med Vålerengen...

Piren
07-01-2010, 11:43
Hvor er tøffingene som fyrer av bluss osv.? Skal klubben bli pålagt ekstra utgifter pga noen feige nek som ikke tørr ta ansvar.

Bluss er ulovlig. Vi kan vel tenke tilbake på tragedien med Liverpool og Juventus, og huske på hva dette i værstefall kan føre til. Det er en grunn til at reglene er der.
Når klubben blir straffet for dette så er det en illojalhandling fra noen utskudd som medfører straff og dårlig omdømme av klubben.
Ser noen at andre holder på med slik ta dem, anngi dem, først da får vi bukt med det. Dette er ikke feighet. Derimot er det feigt av de som gjør ulovligheter å ikke stå frem å ta ansvar.

boyeman
07-01-2010, 13:08
Ser noen at andre holder på med slik ta dem, anngi dem, først da får vi bukt med det. Dette er ikke feighet. Derimot er det feigt av de som gjør ulovligheter å ikke stå frem å ta ansvar.

Den dagen det blir slik er Tribunekulturen i Christianssand DØD! Tysting på egne folk skal ikke forekomme uansett om det går i mot klubben de elsker!

Sømme66
07-01-2010, 15:19
Vil vel anta at dersom Start får bot/bøter i år for bluss/røyk, så snakker vi nok bøter på størrelse med Vålerengen...
Det er godt mulig. Om det blir fyrt pyro i år blir nok neste bot kraftigere.

Hvor er tøffingene som fyrer av bluss osv.? Skal klubben bli pålagt ekstra utgifter pga noen feige nek som ikke tørr ta ansvar.

HaHa, godt det fortsatt finnes forum man kan trekke litt i smilebåndet av.

monsivar
07-01-2010, 15:27
å fyre av et bluss kan sammenlignes med å bruke penisforlenger.

"jeg har liten tiss, men jeg kan fyre av et bluss -> vil du bli med meg hjem?"

frankieboy
07-01-2010, 16:01
Vil heller vri denne diskusjonen litt. Vi burde være glad for "KUN" 25.000 kr i bot. Bota kunne vært enda større og dermed kostet klubben enda mer ettersom jeg er ganske sikker på at Start kommer til å ende opp med å betale boten selv.

Som flere nevner i tråden kommer alltid pyro til å være en del av tribunelivet!
Utesteng heller tilskueren(ene) i Bischofshofen som nesten kostet Schlierenzauer sitt 2 hopp.
Dem som blusser/røyker ødelegger ikke spillet eller spillerene sine prestasjoner men forsterker kun stemningen og atmosfæren på stadionen.

JA til bluss.

Vil faktisk også tro at Start tar denne bota (HELT UFORTJENT).. Og da kan vi stille spørsmålet: Hva med neste gang? Hvem tar da bota? Vi VET at klubben får svi hvis det skjer igjen og da har jeg vanskelig for å tro at klubben vil ta en ny bot. Som Alf sier her så blir nok bota da betydelig større..

Så hvis folk da følger oppfordringen til Sømme66 om å fortsette å blusse - hva da?
Selv om det er kult med bluss, så er det ulovlig og klubben vår får svi. Hvis noen har så veldig trang til å blusse kan man vel ta det hjemme i egen stue... DA blir det iallefall stemning. Bedre å ta det der enn å påføre klubben vår enda større utgifter!

Og Sømme66: Jeg forstår ikke helt utsagnet ditt. Først sier du at du er glad at Start bare fikk 25 000 i bot, men så like etterpå bagatelliserer du blussingen og oppfordrer til videre blussing! Hvem synes du skal betale den neste bota hvis folk følger oppfordringen din? Hva om den blir på 100 000?

REBell
07-01-2010, 16:19
Vil faktisk også tro at Start tar denne bota (HELT UFORTJENT).. Og da kan vi stille spørsmålet: Hva med neste gang? Hvem tar da bota? Vi VET at klubben får svi hvis det skjer igjen og da har jeg vanskelig for å tro at klubben vil ta en ny bot. Som Alf sier her så blir nok bota da betydelig større..

Start er satt til å forfalte et privat regelverk
Start har all inngangskontroll
Start kar et par hundre vakter på Sør Arena
Start har kameraovervåking på hele arenaen
Start har kjennskap til de episoder som har skjedd
Start har gjennom NFF sitt regelverk også ansvar på bortefelt på bortekamper

Det er liksom ikke så mange andre enn Start som kan ta bota, så må de eventuelt ta den videre til de som gjorde det om de ønsker det.
Bota vil vokse for hver gang man blir bøtelangt, alla Enga som nå er oppe i 50.000,

Det skal sies at det er satt ned et supporterutvalg, NFF medlemmer og Norsk Toppfotball folk i et utvalg for å gjennomgå regelverket for bluss.

Fasitsetteren
07-01-2010, 17:32
Skivebom..

Sant nok. Du går ikke på kampene engang.

Fasitsetteren
07-01-2010, 17:48
Bluss er ulovlig. Vi kan vel tenke tilbake på tragedien med Liverpool og Juventus, og huske på hva dette i værstefall kan føre til. Det er en grunn til at reglene er der.

Du kan ikke ærlig og oppriktig sammenligne Heysel-tragedien med blussing på en stadion hvor kun halvparten av stadion blir benyttet?

Så du mener at folk skal begynne å angripe folk som blusser? Fordi det skaper ingen fare, mener du? Så hver gang du bryter fartsgrensen, skal du da angi deg selv? Hver gang du på fylla urinerer i en bakgate, skal du angi deg selv? Hvis du sykler hjem i fylla, drar med deg et ølglass hjem fra byen, spiller poker om penger eller gud vet hva. Ville du angitt deg selv? Jeg mener ikke at alt dette burde vært lovlig, men det er likevel alle (i hovedsak) uviktige bagateller - akkurat som blussing.

Og skader blusserne Starts omdømme? Hvor kan jeg lese om folk som mener det skader Starts omdømme? Jeg er veldig interessert i å lese slikt, så vennligst vis meg noen kilder!

beng222
07-01-2010, 17:51
Sant nok. Du går ikke på kampene engang.

Hva har det med saken å gjøre?

En ting er sikkert er at om jeg ser noen som antenner bluss i nærheten av meg, så har jeg ingen problemer med å peke ut vedkommende for vakter eller politi.

Jeg kaller det ukultur boyemann.

beng222
07-01-2010, 17:56
Du kan ikke ærlig og oppriktig sammenligne Heysel-tragedien med blussing på en stadion hvor kun halvparten av stadion blir benyttet?

Så du mener at folk skal begynne å angripe folk som blusser? Fordi det skaper ingen fare, mener du? Så hver gang du bryter fartsgrensen, skal du da angi deg selv? Hver gang du på fylla urinerer i en bakgate, skal du angi deg selv? Hvis du sykler hjem i fylla, drar med deg et ølglass hjem fra byen, spiller poker om penger eller gud vet hva. Ville du angitt deg selv? Jeg mener ikke at alt dette burde vært lovlig, men det er likevel alle (i hovedsak) uviktige bagateller - akkurat som blussing.

Og skader blusserne Starts omdømme? Hvor kan jeg lese om folk som mener det skader Starts omdømme? Jeg er veldig interessert i å lese slikt, så vennligst vis meg noen kilder!

Sykler du hjem i fylla eller edru for den saks skyld og bulker borti en parkert bil, så bør du si i fra. Men du driter vel i om eieren av bilen må ut med flere tusen.

At du og dine kompiser spiller poker går ikke ut over noen andre.

Når du og dine likesinnede fyrer bluss på sør arena så går det ut over start som får bot. Ser du virkelig ikke forskjellen på det?

Fasitsetteren
07-01-2010, 18:08
Og til dere som ikke vil diskutere blussets legalitet, men kun snakke om straffen - eh, hvorfor det?

Her ser man TV2 legitimerer bluss (http://www.minfotball.no/minfotball/fotballtube/videos/article1341360.ece?sort=&type=&pl=&page=) og bruker det for å promotere et show de selv sier "gir deg gåsehud". Siden TV2 er blant NFFs største og viktigste samarbeidspartnere kan man da stusse litt over hvorfor NFF gir bøter for ting TV2 bruker for å selge seg til TV-seerne?

Fasitsetteren
07-01-2010, 18:14
At du og dine kompiser spiller poker går ikke ut over noen andre.

Det er likevel ulovlig og straffbart med organisert pokerspill om penger.

Hva med å være i besittelse av heroin, kokain, extacy, amfetamin, hyppere eller hva det nå enn måtte være? Det skader da heller ingen andre enn deg selv. Jeg og sikkert også de fleste blusserne VET at det går ut over Start, men det burde på ingen måte være sånn. Og ved å blusse så får man også opp en debatt rundt det hele, som etter hvert kanskje kan lette restriksjonene på bluss. Kanskje det har motsatt effekt blant idiotene og marodørene i toppledelsen i Start og NFF, men det skaper likevel en stemning det per nå er verdt.

Piren
07-01-2010, 18:39

Så du mener at folk skal begynne å angripe folk som blusser?

JEG HAR IKKE BEDT NOEN OM Å ANGRIPE. HJELPE TIL SLIK AT DE BLIR PÅGREPET ER VEL DET JEG FORSØKER Å FÅ FREM SLIK AT DE KAN GJØRE OPP FOR SINE HANDLINGER SELV ETTERSOM DE ER FOR FEIGE TIL Å TA KONSEKVENSENE SELV

Fordi det skaper ingen fare, mener du? Så hver gang du bryter fartsgrensen, skal du da angi deg selv?
JEG KJØRER MYE FOR FORT, OG DE GANGENE JEG BLIR TATT, SÅ TAR JEG KONSEKVENSEN AV DET SELV. DET ER INGEN ANDRE SOM BETALER MULKT FOR MEG, ELLER SOM TAR PRIKKENE. DÅRLIG SAMMENLIKNING
Hver gang du på fylla urinerer i en bakgate, skal du angi deg selv? DET ER IKKE SNAKK OM Å ANNGI SEG SELV, MEN NÅR KLUBBEN BLIR STRAFFET SÅ HADDE DET VÆRT EN VOKSEN HANDLING Å STÅ FREM Å SI AT DET VAR VEDKOMMENDE SOM GJORDE DET.
EN TING ER DET ØKONOMISKE, EN ANNEN TING ER AT DEN SKYLDIGE ER MED Å MSITENKELIGGJØR EN BRÅTE USKYLDIGE
Hvis du sykler hjem i fylla, drar med deg et ølglass hjem fra byen, spiller poker om penger eller gud vet hva. JEG SYKLER IKKE ELLER KJØRER IKKE I FYLLA, JEG TAR DROSJE ELLER GÅR
Ville du angitt deg selv? Jeg mener ikke at alt dette burde vært lovlig, men det er likevel alle (i hovedsak) uviktige bagateller - akkurat som blussing.
BLUSSING ER IKKE USKYLDING,

NFF HAR SIKKERT NOEN TANKER OM DETTE.
VOKSNE ANSVARLIGE FOLK, DVS FOLK FLEST VIL JEG TRO SER NED PÅ DETTE ETTERSOM DET ER ULOVLIG, OG AT KLUBBEN FÅR STRAFF ØKONOMISK OG IKKE MINST DÅRLIG OMDØMME

ANER IKKE HVOR GAMMEL DU ER, MEN DET KAN VÆRE AT DU ER ENDEL YNGRE ENN MEG OG KANSKJE HAR EN DEL MER Å LÆRE AV LIVETS SKOLE???

Piren
07-01-2010, 18:48
boyeman
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Piren Vis innlegg
Den dagen det blir slik er Tribunekulturen i Christianssand DØD! Tysting på egne folk skal ikke forekomme uansett om det går i mot klubben de elsker!

KALLER DU DET KULTUR AT DRITTUNGER SOM IKKE TØRR STÅ FOR SINE HANDLINGER FYRER AV BLUSS? UKULTUR MENER DU VEL?
DERE FÅR TA DERE UT PÅ NYTTÅRSAFTEN
NÅR DET GJELDER KULTUR SÅ ER DET MANGE KLUBBER SOM KLARER DETTE GODT UTEN PYRO EFFEKTER.

SOM EN SA HER INNE PENIS FORLENGERE, SÅ NÅ ER DET BARE Å SETTE SEG TILBAKE Å SE HVEM SOM HAR FOR LITE .-)

jbasma
07-01-2010, 21:17

Så kommer spørsmålet: Hvor har man lojaliteten sin. Hos klubben man er på kamp for å støtte, eller hos idioten ved siden av som er der for å leke nyttårsaften og synes det er viktigere at han får det som han vil enn å tenke på at han ødelegger for klubben han påstår å støtte.
Min lojalitet er hos klubben, uten tvil.

doppelt gemoppelt
07-01-2010, 22:12

Når klubben blir straffet for dette så er det en illojalhandling fra noen utskudd som medfører straff og dårlig omdømme av klubben.

tøffingene er nærmere en du aner......
Det finnes somregel et video opptak i form av tv eller overvåkning som lett kan fange opp hvem.

Ole Gilboe Hermansen
07-01-2010, 23:05
Stemmer det som står på ikstart.no at de som fyrer opp blussene ikke er medlem av menigheden?

REBell
07-01-2010, 23:11
Stemmer det som står på ikstart.no at de som fyrer opp blussene ikke er medlem av menigheden?

Det stemmer om Start skriver det, vi har ikke fått noen navn eller indikasjoner fra dem på at det er våre.

frankieboy
07-01-2010, 23:16
Jeg og sikkert også de fleste blusserne VET at det går ut over Start, men det burde på ingen måte være sånn. Og ved å blusse så får man også opp en debatt rundt det hele, som etter hvert kanskje kan lette restriksjonene på bluss. Kanskje det har motsatt effekt blant idiotene og marodørene i toppledelsen i Start og NFF, men det skaper likevel en stemning det per nå er verdt.

..så du mener at jo mer folk blusser jo enklere er det å få dette lovlig?

Selv om Start må ut med større og større bøter hver gang??

Debatten rundt blussing er der allerede (som Rolf sier i et innlegg er det en komite som diskuterer dette) og man trenger ikke påkoste Start flere hundre tusen kr for å få gjennomslag for det!!

Tenk hvis det var måten å få endret lover og regler - nemlig at man måtte bryte dem en hel masse ganger først!
Nei, SKAL man ha en eller annen aksjon, så må det være noe alle supporterklubbene gjør samtidig - og ikke ved at noen enkeltpersoner skal gjøre det sporadisk...

strawdog79
07-01-2010, 23:17
Jeg er heller ikke så glad i alle i Menigheden. Jeg liker f.eks ikke ungdommer som nærmest blir lei seg når du spør hva de synes er så morsomt med å se mennesker drite hverandre i kjeften på internett. Men jeg mener at litt av moralen i en supporterklubb bør være at man legger ulikheter til side og står opp for hverandre i fotballsammeneng. Å være motstander av at folk blusser er selvsagt forståelig, men synes at slike saker bør tas internt. Å navngi folk (slik Start gjør med uskyldige til politiet) til Start eller andre organer synes jeg er helt forkastelig, og mener bestemt at dette vil svekke samholdet, og sette en stopper for det som er i ferd med å bygges. Skal dette samholdet som så mange snakker om fungere, så blir det litt pinlig når noen går rundt og håper på at unge medlemmer blir utestengt fra stadion. Jeg er klar over at det er et dillemma at klubben får bøter, men en intern (og da snakker jeg ikke internett) diskusjon rundt dette med pyrobruk må være veien å gå, og angivelse av folk fra egen supporterklubb bør ikke skje. Ellers ender vel Menigheden (som virket å være i en god stim nå med folk fra forskjellige miljøer) opp som Vikinghordane, der det er totalforbud med folk som sympatiserer med alternativ supporterkultur på feltet.

doppelt gemoppelt
08-01-2010, 00:11
Jeg er heller ikke så glad i alle i Menigheden. Jeg liker f.eks ikke ungdommer som nærmest blir lei seg når du spør hva de synes er så morsomt med å se mennesker drite hverandre i kjeften på internett. Men jeg mener at litt av moralen i en supporterklubb bør være at man legger ulikheter til side og står opp for hverandre i fotballsammeneng. Å være motstander av at folk blusser er selvsagt forståelig, men synes at slike saker bør tas internt. Å navngi folk (slik Start gjør med uskyldige til politiet) til Start eller andre organer synes jeg er helt forkastelig, og mener bestemt at dette vil svekke samholdet, og sette en stopper for det som er i ferd med å bygges. Skal dette samholdet som så mange snakker om fungere, så blir det litt pinlig når noen går rundt og håper på at unge medlemmer blir utestengt fra stadion. Jeg er klar over at det er et dillemma at klubben får bøter, men en intern (og da snakker jeg ikke internett) diskusjon rundt dette med pyrobruk må være veien å gå, og angivelse av folk fra egen supporterklubb bør ikke skje. Ellers ender vel Menigheden (som virket å være i en god stim nå med folk fra forskjellige miljøer) opp som Vikinghordane, der det er totalforbud med folk som sympatiserer med alternativ supporterkultur på feltet.

Leser man dette baklengs så får man utkastet til fritzels brev til hans kone, Rosemarie.

Hvis det er viktig med pyro så hvorfor teller jeg 2 bøter og ikke 28?
Kjør på da mann, gi oss bluss under kamp. 2 overtredelser som fører til bøter på nesten 30 matcher!! Og noen mislykkete forsøk som på Åråsen som ikke fører til noe som helst.
Hørest ikke ut som om man brenner av lidenskap for bluss akkurat.
Liker man å knulle så knuller vi. Like man å blusse så blusser vi. 2 ganger pr år/sesong gi meg et inntrykk av hobbyronkere hele gjengen.

boyeman
08-01-2010, 00:26
Leser man dette baklengs så får man utkastet til fritzels brev til hans kone, Rosemarie.

Hvis det er viktig med pyro så hvorfor teller jeg 2 bøter og ikke 28?
Kjør på da mann, gi oss bluss under kamp. 2 overtredelser som fører til bøter på nesten 30 matcher!! Og noen mislykkete forsøk som på Åråsen som ikke fører til noe som helst.
Hørest ikke ut som om man brenner av lidenskap for bluss akkurat.
Liker man å knulle så knuller vi. Like man å blusse så blusser vi. 2 ganger pr år/sesong gi meg et inntrykk av hobbyronkere hele gjengen.

har vell vært pyro 2 ganger på hjemme bane(brann, enga) + sandefjord + forsøk i Lillestrøm!

beng222
09-01-2010, 21:39

Nå har jeg ikke mye sansen for hverken Vålerenga eller klanen, men for noen år siden kastet en Vifsupporter en ølboks etter keeperen til Sandefjord. Klanen fikke tak i mannen og fikk han vekk.

Mener du det var feil gjort av klanen?

Og hva med branndusten som kastet en billiardkule etter Phil Neville og en annen fra samme klubb som kastet egg på Steffen Iversen. Burde de ikke angis?

Når det gjelder det du skriver i signaturen din, så er det sinnsvakt om det stemmer. Skal man stenge ute noen så må mann ha bevis. Det burde absolutt ikke holde at du går sammen med noen som har gjort noe galt.

strawdog79
10-01-2010, 00:17
Nå har jeg ikke mye sansen for hverken Vålerenga eller klanen, men for noen år siden kastet en Vifsupporter en ølboks etter keeperen til Sandefjord. Klanen fikke tak i mannen og fikk han vekk.

Mener du det var feil gjort av klanen?

Og hva med branndusten som kastet en billiardkule etter Phil Neville og en annen fra samme klubb som kastet egg på Steffen Iversen. Burde de ikke angis?

Når det gjelder det du skriver i signaturen din, så er det sinnsvakt om det stemmer. Skal man stenge ute noen så må mann ha bevis. Det burde absolutt ikke holde at du går sammen med noen som har gjort noe galt.

Jeg tror generelt man tjener på å ha en ”them and us” holdning overfor resten av verden. Tross alt er Menigheden en stor gjeng med ulikheter både her og der, der det er umulig å plassere alle mellom fire små rammer og det skulle jeg likt å sett at man hadde i bakhodet når man uttaler seg i media etter noe krøll fra ståplass. ”Vi er en stor frynsete gjeng, og det må vi forholde oss til. Det er ingenting å beklage. Dette er våre medlemmer, og dette tar vi tak i internt”.

Men jeg skjønner jo at grensa må gå et sted for en supporterklubb. Det er bare det at blir grensa for å angi medlemmer for nær, så sitter det mange arge unge mennesker igjen med null tilhørighetsfølelse eller stolthet over å være en del av Starts eneste supporterklubb. Å være en del av noe som taler media og klubbeiere midt imot, og heller griper tak i eventuelle problemer internt når det blåser litt, må være en orgasmisk følelse for unge rebeller, og da er det også mulig å inngå kompromisser. Tror jeg.

Men hvor skal grensa gå? Jeg har ingen aning.

Supporteren
12-01-2010, 02:42
Skivebom..

Jasså? Var på landskamp for et par år tilbake, da hadde NFF fått kjeft fordi folk stod i svingen under kampen. Da fikk vi beskjed før kampstart om at de som stod oppe ville bli kastet ut av stadion. Heldigvis trosset mange det påbudet, slik at vaktene ikke turte å gjøre noe.

frankieboy
12-01-2010, 06:24
Jasså? Var på landskamp for et par år tilbake, da hadde NFF fått kjeft fordi folk stod i svingen under kampen. Da fikk vi beskjed før kampstart om at de som stod oppe ville bli kastet ut av stadion. Heldigvis trosset mange det påbudet, slik at vaktene ikke turte å gjøre noe.

Klubbene vil ALDRI pålegge supporergrupper å sitte så lenge disse har et eget felt. Hvis man reiser seg et helt annet sted på stadion og ødelegger for folk der, så kan det vaere at man blir bedt om å sette seg eller bli kastet ut.

Når jeg skrev SKIVEBOM, så mente jeg det var en helt feil sammenligning. Blussing KAN vaere farlig for folk (brannskader o.l) og det er derfor NFF har strenge regler, men det vil aldri bli farlig at folk står oppe. Det man risikerer da (som du selv sier) er å bli kastet ut av stadion. Da ødelegger man kun for seg selv! Dessuten så gjelder det her en BOT som Start må betale. Der er den store forskjellen!!

Du vet selv Supporeren, at det var en dårlig sammenligning. Jeg er ikke en nikkedukke og alltid er enig med det Start/NFF foretar seg, MEN jeg bryter ikke regler hvis jeg vet at klubben får svi...

Smurfen
12-01-2010, 08:40
Kaste egg på Steffen Iversen er jo bare en fryd:)Jeg støtter selvfølgelig alt av pyroeffekter o annet som setter farge og gir litt mere liv på stadion!
Hvis man søker så får man lov til og holde disse nødblussene........da mener jeg at det ikke burde være mulig og gi bøter bare fordi noen glemte og søke til visse idioter som tror de er noe!Skulle ønske at vi blusset 800 bluss på første hjemmekamp........så får Start utestenge alle sine supportere(Det hadde aldri skjedd)
Så oppfordrer alle til og blusse noe helt jævlig 2010!
Og til du som sa at du ikke har noe imot og anmelde sidemannen din hvis han blusser.........Da blir jo du en veeeeldig populær mann de neste årene(hahahaha)

frankieboy
12-01-2010, 15:26
Og til du som sa at du ikke har noe imot og anmelde sidemannen din hvis han blusser.........Da blir jo du en veeeeldig populær mann de neste årene(hahahaha)

Ikke noe behov for at noen trenger å anmelde hvem som tenner/holder en bluss. Kameraene på stadion viser nok dette rimelig greit uansett!
Hvis man søker og får lov til å bruke bluss så er jo det helt topp.. Hvis ikke er det idiotisk å risikere flere og større bøter til Start!

Kenneth Storberget
12-01-2010, 18:54
En ting jeg lurer på. Når det har vært snakk om blussing før en kamp så har vi hatt et hylekor som gjerne er med på krone rulling til bota.
Nå har vi fått bot så hvor er alle krone rullerne da? Er det helt plutselig ingen som husker dem har sagt det?

Greit at det ikke er medlemmer som har blusset (som vi vet om) men vi kan vel hjelpe klubben vi elsker og få betalt litt av denne boten.

Jeg er vakt og har ikke noe med blussingen å gjøre, men jeg støtter Start og bidrar med 300 kr, noen fler?

beng222
12-01-2010, 19:36
En ting jeg lurer på. Når det har vært snakk om blussing før en kamp så har vi hatt et hylekor som gjerne er med på krone rulling til bota.
Nå har vi fått bot så hvor er alle krone rullerne da? Er det helt plutselig ingen som husker dem har sagt det?

Greit at det ikke er medlemmer som har blusset (som vi vet om) men vi kan vel hjelpe klubben vi elsker og få betalt litt av denne boten.

Jeg er vakt og har ikke noe med blussingen å gjøre, men jeg støtter Start og bidrar med 300 kr, noen fler?

Nei, hvorfor skal jeg betale for det noen forvokste fjortiser gjør. Trenger Start penger så kan de saksøke de som blusset.

Espen K G
12-01-2010, 21:41
Hvis man søker så får man lov til og holde disse nødblussene........da mener jeg at det ikke burde være mulig og gi bøter bare fordi noen glemte og søke til visse idioter som tror de er noe!Hvis du tror dette har du ikke fulgt så godt med her inne de siste månedene. Det har kommet rapporter (fra REB?) på at Menigheden har søkt, men klubben har avslått søknadene hver gang.

Kenneth Storberget
12-01-2010, 22:16
Nei, hvorfor skal jeg betale for det noen forvokste fjortiser gjør. Trenger Start penger så kan de saksøke de som blusset.

Spurte hylekoret, så hvis du ikke er en av dem så trenger du jo ikke svare.

doppelt gemoppelt
12-01-2010, 23:29
Kaste egg på Steffen Iversen er jo bare en fryd:)Jeg støtter selvfølgelig alt av pyroeffekter o annet som setter farge og gir litt mere liv på stadion!
Hvis man søker så får man lov til og holde disse nødblussene........da mener jeg at det ikke burde være mulig og gi bøter bare fordi noen glemte og søke til visse idioter som tror de er noe!Skulle ønske at vi blusset 800 bluss på første hjemmekamp........så får Start utestenge alle sine supportere(Det hadde aldri skjedd)
Så oppfordrer alle til og blusse noe helt jævlig 2010!

Hvis du får igjennom en søknad at det skal blusses blant folk på tribunen under kamp så er du god.
Vi snakker vel her om enkelttilfeller i denne sammenhengen og bøtene som er gitt. OG IKKE organiserte bluss.
Organisert blussing er toppen.
Vi opplever vel i år som i fjor at det kommer et par pyro, 2-3 dårlig forsøk som blir stoppet av egne(meget bra).
Det skal ikke mye for å slå 2 vellykkete forsøk hehe. Patetisk.

Neon
13-01-2010, 00:39
Lurer på en ting: Ser at det skrives at det ikke er medlemmer i Menigheden som har blusset. Er det ikke slik at man må være medlem i Menigheden for i det hele tatt komme inn på feltet? (Mulig jeg har misforstått)

Kenneth Storberget
13-01-2010, 10:10
Lurer på en ting: Ser at det skrives at det ikke er medlemmer i Menigheden som har blusset. Er det ikke slik at man må være medlem i Menigheden for i det hele tatt komme inn på feltet? (Mulig jeg har misforstått)

Stemmer det, men det er dessverre folk som går opp i andre etg. og kommer ned trappen. Ikke alltid vi har vakter til og passe på der oppe da alle vakter er frivillige og vi kan ikke tvinge dem på jobb.

frankieboy
13-01-2010, 15:36
Vet ikke om hvordan reglene er i forhold til politiet og bot, men er det lov å fyre opp bluss blant folk uten at man har søkt om det? (Tenker da på norsk lov og ikke i forhold til NFF)

I såfall burde det være NULL problem for politiet å se på video-opptak fra Sør Arena (og andre stadioner) og finne ut hvem som blusser og ta tak i personen evt etter kampen og dele ut en bot. Det samme burde vel Start kunne gjøre? Hva med å trykke et sted på billetten at blussing medfører en bot på eks kr 5000? Start kan vel gjøre slikt for å hindre slike ting framover og samtidig så må da de som gjør dette bidra!

boyeman
13-01-2010, 16:55
Vet ikke om hvordan reglene er i forhold til politiet og bot, men er det lov å fyre opp bluss blant folk uten at man har søkt om det? (Tenker da på norsk lov og ikke i forhold til NFF)

I såfall burde det være NULL problem for politiet å se på video-opptak fra Sør Arena (og andre stadioner) og finne ut hvem som blusser og ta tak i personen evt etter kampen og dele ut en bot. Det samme burde vel Start kunne gjøre? Hva med å trykke et sted på billetten at blussing medfører en bot på eks kr 5000? Start kan vel gjøre slikt for å hindre slike ting framover og samtidig så må da de som gjør dette bidra!

Blir kvalm av å lese at noen er så sterkt imot noe stemningskapende

REBell
13-01-2010, 17:38

Start har ingen myndighet til å juridisk bøtelegge.
Politiet bøtelegger for ordensforstyrrelse og kan også anmelde for feilaktig bruk av nødbluss uten at man er i fare.

Det finnes pr dags dato ikke noe ensidig regelverk på dette, og derfor blir det også fritt frem for folk som blusser. Det er ikke noe vits med bøter om systemet i bunn ikke fungerer.

beng222
13-01-2010, 21:02
Start har ingen myndighet til å juridisk bøtelegge.
Politiet bøtelegger for ordensforstyrrelse og kan også anmelde for feilaktig bruk av nødbluss uten at man er i fare.

Det finnes pr dags dato ikke noe ensidig regelverk på dette, og derfor blir det også fritt frem for folk som blusser. Det er ikke noe vits med bøter om systemet i bunn ikke fungerer.

Om ikke Start kan bøtlegge, så er det vel ingenting i veien for at Start kan dra de for retten og kreve erstattning, eller?

Supporteren
13-01-2010, 21:35
En ting er sikkert er at om jeg ser noen som antenner bluss i nærheten av meg, så har jeg ingen problemer med å peke ut vedkommende for vakter eller politi.

Da får du holde deg i Vågsbygd på kampdager og se på fiskene i akvariet ditt.

REBell
13-01-2010, 21:45
Om ikke Start kan bøtlegge, så er det vel ingenting i veien for at Start kan dra de for retten og kreve erstattning, eller?

Ikke uten at Start et påført noen skade, som f.eks kostnad om stadion må tømmes for folk om brannalarmen går eller ting blir ødelagt.
Et internt bøtesystem i NFF har jeg ingen tro på at man kan komme drassende med i de juridiske kretser.

frankieboy
14-01-2010, 07:20
Blir kvalm av å lese at noen er så sterkt imot noe stemningskapende

hvis du hadde giddet å lese innleggene mine boyemann, så hadde du sett at jeg ikke er i mot blussing, men jeg er veldig i mot at Start skal få bøter pga ulovlig blussing!! Det er en stor forskjell der!! Jeg var selv med å holdt bluss foran FFK-kampen i 2005 og det var utrolig kult. Organisert blussing er helt topp, men denne blussingen som Start nå får svi for, er jeg i mot!

Hvis det hadde blitt godkjent så kunne folk gjerne ha blusset både foran, under og etter kampen for min del. Er enig i at det er stemningskapende, men allikevel ikke verdt store bøter til Start!!

Supporteren
14-01-2010, 21:06
frankieboy; enten er du med oss, eller er du med NFF.

Neon
14-01-2010, 21:27
frankieboy; enten er du med oss, eller er du med NFF.
Om denne holdningen er representativ for resten av "gjengen" deres, er det kanskje ikke så rart dere ikke forstår logikken i at det å påføre Start bøter, kanskje ikke er verdens lureste ting å gjøre.

Blir stadig mer overrasket over hvor korttenke enkelte er...

Oppgitt.

stwa
14-01-2010, 23:08
Om denne holdningen er representativ for resten av "gjengen" deres, er det kanskje ikke så rart dere ikke forstår logikken i at det å påføre Start bøter, kanskje ikke er verdens lureste ting å gjøre.

Blir stadig mer overrasket over hvor korttenke enkelte er...

Oppgitt.

Er så fantastisk taknemelig for at du, neon, er her for å rettlede oss nå vi tar så feil! Er ikke alle som er så gode som du til å skille mellom rett og galt, og da går det av og til litt galt.. Så tusen takk for at du er så snill å hjelper oss korttenkte som ikke skjønner noen ting!!

REBell
14-01-2010, 23:30
Er så fantastisk taknemelig for at du, neon, er her for å rettlede oss nå vi tar så feil! Er ikke alle som er så gode som du til å skille mellom rett og galt, og da går det av og til litt galt.. Så tusen takk for at du er så snill å hjelper oss korttenkte som ikke skjønner noen ting!!

Skjønner ikke hvordan en ting kan bli så svart hvit

- Alle så langt har sagt at bluss er bra (enten i den ene formen eller den andre formen)
- Alle er enig om at bluss er alle best "lovlig" (enten i den ene formen eller den andre formen

Det man derimot er uenig om, er om det er bra å påføre en annen part enn seg selv økonomiske utlegg. Enhver person ville blitt irritert om de var blitt bøtelagt for noe de ikke hadde gjort selv, det er jo helt opplagt.
Skjønner derfor ikke debatten her, det er faktisk ikke bra å påføre andre et utlegg og jeg tror samtlige her hadde vært mest fornøyd om ikke Start ble bøtelagt i det hele tatt.

Det spørsmålet som da står igjen er:
Hvorfor gjør enkelte det, og la oss heller fokusere på det.

Neon
15-01-2010, 00:53

Bare hyggelig! Som REBell sier: Hvorfor er ting så svart hvitt?

Sømme66
15-01-2010, 13:37

Kjør opp en konto, sett en frist og overfør pengene til Start.
Ei krone her og ei krone der

Sømme66
15-01-2010, 13:58
Mulig vi blir kvitt Ultras og Casuals om man kjører samme tribunereglement som LSK i 2010:
:icon_lol::icon_lol:
LSK presiserer i tribunereglementet
Oppkjøringen til sesongen 2010 har startet og LSK ønsker nå å presisere et par ting i tribunereglementet i forhold til supportergrupperinger.

§ 4 Uønskede grupper
Casualsgrupper er uønsket på Åråsen. Grupper med tilknytning til LSK som opptrer som casuals vil bli bortvist fra Åråsen.

Ultrasgrupper er uønsket på Åråsen. Grupper med tilknytning til LSK som kommer uniformert som eller for øvrig opptrer som ultras vil bli bortvist fra Åråsen.

LSK forholder seg kun til Kanarifansen som offisiell supportergruppe.

Den eller de som forsøker å lage andre fraksjoner som åpenbart er i strid med LSKs tribunereglement, vil måtte ta umiddelbare konsekvenser av det.

Med hilsen
Styre og administrasjon i LSK.