PDA

Se full versjon : Tromsø - Start (kamptråd)

frankieboy
07-05-2010, 13:50
Sted: Alfheim Stadion, Tromsø
Tid: Søndag 9.mai kl.1800
---------------------------------
Tabell:
1. Tromsø 10 - 7-2-1 13-6 23 poeng
8. Start 10 - 4-3-3 21-19 15 poeng

Etter en ny nedtur, så blir det spennende å se om Start kan slå tilbake. Her stiller vi til kamp som klare underdogs og TIL er store favoritter. Litt på samme måte som Rosenborg var det i 2.serierunde.... Det kan absolutt gi laget en fordel, at de kan gå ut og ta med seg noe fra en kamp der ingen forventer at laget skal ta med seg poeng.

Tromsø er definitivt en av de store overraskelsene denne sesongen og Per Høgmo har virkelig fått inn en vinnermentalitet i nordlendigene. De vinne jevne kamper og er vanskelige å slå. Deres eneste tap kom borte mot LSK i 2.serierunde (0-2), og bortsett fra 2 uavgjorte kamper (0-0 hjemme mot RBK og 1-1 borte mot Viking) så har de vunnet de resterende kampene. Det skal dog sies at det er sjelden de feier over laget de spiller mot, og har vunnet mange kamper med 1 mål - uten at det skal ta bort noe fra prestasjonen deres så langt i sesongen. Når det er sagt så er det veldig tvilsomt at dette skal holde sesongen ut, og de ryker nok på et tap eller to snart.. Kanskje det første kommer til søndag?

Start på sin side sliter endel for tiden, og laget har vist at de er veldig gode på sitt beste (mot RBK, Brann og VIF) og utrolig svake på sitt svakeste (Aalesund, SIF og 2.omg mot LSK). Det er ikke urimelig å legge mye skyld i de store skadeproblemene laget har slitt med. Jeg vil påstå at dersom vi hadde stilt med (Goodson, Fevang, Owello, Stokkelien) i alle 10 kampene vi har spilt til nå, så hadde vi hatt langt flere poeng enn det vi har nå. Men slik er fotballen, og vi er ikke det eneste laget som sliter med skader.. (eks Molde og Stabaek)

Kikker vi litt på tallenes tale så er det flere interessante ting:

- Tromsø har skapt utrolig få sjanser til å ligge på toppen av tabellen. De har kun skapt 34 sjanser og bare Hønefoss, Sandefjord og Viking har skapt mindre. (Start har skapt 45 sjanser)
- Kikker vi på utnyttelse av sjansene ligger Start på topp med 46.7 % utnyttelse, mens TIL ligger på 5 plass med en utnyttelse på 38.2 %.
- Mens Start har sluppet inn hele 11 mål i de siste 45 minuttene av kampene, har TIL bare sluppet inn 2 mål i samme periode.
- Mens Start er best de første 15 minuttene av hver omgang (har scoret 10 av 21 mål) så er TIL best i de siste 15 minuttene i hver omgang (har scoret 7 av 13 mål i denne perioden)

Ang startoppstilling, så kunne jeg tenke meg disse 11 fra start:

Rune Nilssen

Hunter Freeman
Clarence Goodson
Jesper Mathisen
Branco

Christian Bolanos
Pette Bruer Hanssen
Christer Kleiven
Espen Børufsen

Mads Stokkelien
Ole Martin Årst

Ellers så er det nå interessant å se hvem av Start-spillerne som ligger i faresonen for å måtte sone neste kamp (hjemme mot Kongsvinger). Disse spillerne må unngå kort hvis de skal få spille dagen før den store dagen:
- Rolf Daniel Vikstøl (4 gule)
- Bård Borgersen (4 gule)
- Hunter Freeman (2 gule)
- Jesper Mathisen (2 gule)

Tror ikke det er noen fare for at Start vinner fairplay prisen denne sesongen.. :-)

Vel, da er det bare å begynne å glede/grue seg til søndag. Så lenge den nye askeskya holder seg borte fra Norge, så blir det kamp, men men med alle skadene vi sliter med, er det kanskje bare bra med litt askestøv fra Island.

Uansett. Kamptråden er offisielt åpnet. Kjør debatt...

steffn
08-05-2010, 13:38
Poeng er bonus på Alfheim.

Når vant start sist i nordens Paris?

Når vi snakker om askestøv så håper jeg Tørum har fått innhalert nok av det, så han ikke igjen omskolerer spillere.

Magne Hadland
08-05-2010, 19:37
Når vant start sist i nordens Paris?

14.mai 1995 Tromsø - Start 1-4

DelPiero
08-05-2010, 19:59
14.mai 1995 Tromsø - Start 1-4

Huff, det skulle vi gjort noe med. Men har ikke helt troen. Men på den andre siden er kanskje akkurat det en grunn til at det endelig skjer igjen..
Men Rush har en lei tendens til å leke med Start forsvaret, noe mindre begavede spillere allerede har gjort de senere årene også. Dessuten er Koppinene tilbake, og det er heller ikke positivt.
Håper også at Rune får sjansen, tror det er på tide å vise at å være keepere er mere enn ett par feberredninger, når man sprer usikkerhet, og gir bort ballen oftere enn man sentrer (satt på spissen)

Jegers
08-05-2010, 23:13
Har ikke lyst til å se Freeman på banen, synes "ballvidunderet" Hæstad bør få sjansen i denne kampen. Ellers har jeg liten tro på seier, med den svake vinnermentaliteten man viser for tiden.
Kanskje vi kan få med oss et poeng hvis vi viser litt guts for en gangs skyld.

Tankcenter
09-05-2010, 10:40
Håper guttane snur tendensen, trenger sårt en seier idag. Har vi hatt det vondt etter tapene, så har det vært mye vondere for laget og Tørum. Tenk om de reiste kjerringa og at Årtsten ble matchvinner i Tromsø!!! Det hadde smakt godt, det er lov til å håpe. Tvi Tvi.

Magne Hadland
09-05-2010, 14:03
Da er laget klart.. ganske spennende i forhold til stopperpar og tydelig at Tørum ønsker å kjøre Bruer Hanssen for fullt nå når han er tilgjengelig igjen.

referanse: (http://www.ikstart.no/default.aspx?m=3&amid=494002)

Kenneth Høie

Hunter Freeman - Clarence Goodson - Jesper Mathisen - Rolf Daniel Vikstøl

Christian Bolaños - Christer Kleiven - Petter Bruer Hanssen - Espen Børufsen

Mads Stokkelien - Ole Martin Årst

bosve
09-05-2010, 15:09
Enig angående Hunter. Var fryktelig svak sist. Spiller ofte ok offensivt, men defensivt er han alt for svak.(og det passer ikke helt når du spiller back)
Godt å få tilbake Goodson. Han er jo egentlig den eneste i backfireren som holder et høyt nivå.(dessverre)

doppelt gemoppelt
09-05-2010, 15:11
Hvis den lagoppstillingen stemmer så tar man ikke "Klok av skade" særlig alvorlig.
Lukker øynene og håper på det beste:) Tror på mirakler.

bosve
09-05-2010, 15:18
Noen som vet når Owello er tilbake?. Han har vært veldig god i år, og noe av grunnen til at det gikk såpass bra i starten.

zgull
09-05-2010, 15:28
Jeg synes det er bra at Jesper får sjansen. Det blir en tøff kamp, men er optimist til det motsatte er bevist.

Millonarios
09-05-2010, 15:32
Er Rune Nilssen ferdig i klubben, eller bare skadet/vraket? Ser at Kristiansen er på benken.

Magne Hadland
09-05-2010, 16:06
Jeg mener Scarto eller noen andre skrev i forumet at han skulle ha fått stå mot LSK, men at han fikk en småskade i hånda på trening. Han var heller ikke med i troppen til Start 2 tidligere i uka heller.

kompa
09-05-2010, 16:20
Har ikke lyst til å se Freeman på banen, synes "ballvidunderet" Hæstad bør få sjansen i denne kampen. Ellers har jeg liten tro på seier, med den svake vinnermentaliteten man viser for tiden.
Kanskje vi kan få med oss et poeng hvis vi viser litt guts for en gangs skyld.

Deler dine synspunkter vedr Hunter vs Hæstad. Trodde jeg ikke skulle ønske Hæstad i første 11'en. Dersom han brukes vet vi ihvertfall hva vi får : en med lagets beste løpskapasitet og innstilling. Kommer garantert til å pådra seg kort, men kanskje det nettopp er det vi trenger ??

Scarto
09-05-2010, 17:44
Jeg mener Scarto eller noen andre skrev i forumet at han skulle ha fått stå mot LSK, men at han fikk en småskade i hånda på trening. Han var heller ikke med i troppen til Start 2 tidligere i uka heller.

Det stemmer. Han var ikke en gang i troppen for Start 2 mot Randaberg, da han skulle stå mot LSK (la i tillegg merke til teiping på fingre/handa da laget hadde oppvarming den dagen).

Espen K G
09-05-2010, 17:58
Her er trendene vi må snu for å kunne vinne i dag i hvert fall (http://fotball.fvn.no/eliteserien/article168954.ece):
"Det er over et år siden Start holdt nullen borte. Laget har sluppet inn mål i sine 17 siste kamper på bortebane i eliteserien. Sist gang de holdt buret rent var mot Viking 4. april 2009 (0-1)"

"Laget har ledet til pause i hele syv av sine 10 kamper så langt, noe som er klart best i eliteserien...Like godt går det ikke etter hvilen. Da har Start mistet syv poeng så langt i sesongen - dårligst i eliteserien."

Den siste der står nok veldig mye på det mentale, og det må de virkelige få gjort noe med. Krysser fingrene for at de har lært etter torsdag, men frykter fælt en smell dersom vi leder etter pause.

0-0 hadde jeg vært stolt av i dag dersom vi viser at vi spiller bra fotball i tillegg!! :)

Supporteren
09-05-2010, 18:21
Må et under til om vi skal holde nullen i dag. Tromsø har jo allerede hatt masse feite sjangser.

Helge
09-05-2010, 18:25
Kanskje de kjører en 1 omgang som 2dre mot LSK for så å våkne i 2 (omvent av LSK kampen)! Bizzarro-Start..

Espen K G
09-05-2010, 18:41
Mye måking av ball, og ikke så veldig farlig foreløpig :(
Tromsø vært mye hvassere til nå. Vi må bli mer presise i pasningene (pbh har virkelig behov for mer kamptrening) og flinkere til å vinne andreballene. Men, foreløpig bedre i forsvar enn mot LSK uten at det var noen målestokk.

Stig Hornnes
09-05-2010, 18:49
Vi er heldige som har 0-0 til pause. Tromsø er stort sett best i alt, selv om Start har hevet seg litt mot slutten. Fryktelig mye rart som skjer i det bakerste leddet i dag også. Høie virker veldig usikker, sleiver fryktelig mye med utspillene. Ellers er det dårlig kommunikasjon, dårlig press og elendig presisjon bak der. Nullen holder ikke lenge utover i andreomgang dersom ikke vi hever oss.

bhnilsen
09-05-2010, 18:50
Midtbanen henger ikke med ;(
Høie samarbeider dårlig med forsvaret
Bola fortsetter med dårlige cornere
...
Alt kan bli bedre i 2 omgang.

Positivt at det står 0-0

La oss håpe på at Tørum gir kjeft og lage løfte seg i neste omg.

geirwi
09-05-2010, 19:01
Vi er heldige som har 0-0 til pause. Tromsø er stort sett best i alt, selv om Start har hevet seg litt mot slutten. Fryktelig mye rart som skjer i det bakerste leddet i dag også. Høie virker veldig usikker, sleiver fryktelig mye med utspillene. Ellers er det dårlig kommunikasjon, dårlig press og elendig presisjon bak der. Nullen holder ikke lenge utover i andreomgang dersom ikke vi hever oss.

Nå tror jeg det er Goodson som først og fremst må ta det tilbakespillet på sin kappe. Goodson mente sikkert at Høie skulle flytte seg til siden for å skape avstand, men når Høie valgte å stå bom stille, hjelper det ikke å sentre langt til siden for Høie. Kenneth er ekstremt treg og snubler i sine egne bein. Han er ingen lettbeint Hirschfeld eller Ramovic, så da må Clay ta høyde for det.

Freeman som vanlig dårlig.

geirwi
09-05-2010, 19:15
"... så feilberegner Høie den"

Ja, selvfølgelig gjør han det.

beng222
09-05-2010, 19:46
"... så feilberegner Høie den"

Ja, selvfølgelig gjør han det.

Hva skyldes all den bitterheten mot Høie. Overså han deg da du ville ha autografen hans?

At man underveis i kampen mot Tromsø, der start kjemper heroisk for å klare 0-0, og i en kamp hvor Høie har gjort siner saker godt, så mener geirwi at det viktigste han kan bidra med i denne tråden er å drive kampanje mot Høie.

beng222
09-05-2010, 19:48
Faen i helvete.

Roy_Keane
09-05-2010, 19:49
veldig fortjent tap, FEIGHET straffer seg alltid, dra til HELVETE knut tørum. inkompetente fjols... møkka lag, møkka kamp, MØKK MØKK MØKK!!!!!!!

bhnilsen
Det er så fortjent .... Start må VÅKNE .. Start4life men sånne kamper har de godt av å tape.

Helge
ER det MULIG?! Tydeligvis...

Hanzen
09-05-2010, 19:50
GJESP

vil ha tilbake de 90 minuttene av livet mitt jeg nettop kasta bort

Supporteren
09-05-2010, 19:50
For en feig fitte Hunter Freeman er. Velfortjent Tromsø seier. Redd denne nedturen kommer til å vare leeeenge..

Mr.Nor
09-05-2010, 19:51
ikke ofte jeg sier dette om eget lag men i de siste kampene har vi fremstått som ett møkkalag.. skaper så og si ingenting.. bortsett fra de to målene mot LSK.

Roy_Keane
09-05-2010, 19:52
så står tørum å skryter av laget? HEERREGUD. vi hadde kanskje 1 mål sjangse i løpet av hele kampen, det går faen ikke ann... "skal reise oss og komme tilbake" funker ikke å si det etter hver kamp... jævla tull.

Store Tå
09-05-2010, 19:52
Huffda. Trist med han stuttkjukken.

Ellers synes jeg kampen var et skritt fremover etter de siste kampene.
Stopperparet var svært godt. Håper vi får beholde dette stopperparet.
Kleiven var også god.
Når Fevang kommer tilbake, kan dette bli bra...

kaptein
09-05-2010, 19:53
Kjedelig , når det ser ut som vi skal ha litt flaks for en gang skjyld så glipper det i siste sekund og Tromsø vinner fortjent. Nå må det samling i bånn og vi er NØDT til å slå Kongsvinger 16 mai.

reiGN
09-05-2010, 19:55
Jeavla elendig taktikk, elendig duellering på midtbanen, elendige overbetalte møkkaspillere. Får aldri tilbake igjen de 90 minuttene. Begynner faktisk å lukte nedrykk av dette laget.

sureup
09-05-2010, 19:59
Gidder ikke si noe annet enn at jeg håper tørum våkner og får fart på dette laget, for sånn det er nå så er det ingen ledere...

REBell
09-05-2010, 20:01
geirwi og beng222

Vi kjenner synspunktene deres ;) Ta litt på PM istedenfor kamptråden

Hanzen
09-05-2010, 20:01
eneste ganga høie trengte å bevege på seg for å redde, så stod han der som en jævla zombie. da ble det mål.

Espen K G
09-05-2010, 20:02
Skjønner virkelig ikke at folk er så forbanna etter denne kampen. Er det muligens noe som henger igjen fra de to foregående kampene eller?
Dette var en kamp mot serielederen på kunstgress i Tromsø, hvor vi må tilbake til 1995 for å finne en kamp vi vant hvis jeg husker rett. Dette var en kamp hvor vi skulle løfte forsvarsspillet, og ikke ta unødvendige sjanser.
Etter en rufsete begynnelsen mener jeg at laget tok seg opp mange hakk, og fra kampen på torsdag er dette sjumilssteg i riktig retning både mentalt, og defensivt. At Tromsø klarer å måke en ball inn når det står 20sek igjen av overtiden er utgjort denne uken, men etter 2. omgangen kan jeg ikke si at noen annet enn 1p til begge lag hadde vært fortjent.

Joda, jeg er misfornøyd med at vi taper, men er likevel ikke helt sønderknust da laget viser fremgang bakover. Fremover vet vi at vi kan om vi skal spille på det, men vi har virket åndsfraværende bakover og det ser ut til å være på bedringens vei.
Kyniske på bortebane og lekende på hjemmebane. Det håper jeg vi ser mer av fremover. Førstnevnte ser det ut som om de begynner å tenke på. Sistnevnte er det en stund siden vi har sett dessverre, men det kommer det også :)

Forsiktig optimist etter dette forsmedelige tapet.

reiGN
09-05-2010, 20:04
VI SKAL REISE OSS OG KOMME TILBAKE!!

Haha :P

DelPiero
09-05-2010, 20:07
Ser ingen kampanje mot Høie, men flere som responderer på elendig spill. Noen drar det sikkert langt, men sliter med å se noen gode, eller middels kamper fra han. Derimot ett par klasseredninger, etterfulgt av nervøst spill og svake involveringer. Noen har ledet til baklengs mål, andre har bare spredd usikkerhet som har hemmet laget.
Bare se på 5 meterne, nesten 50 % havner til innkast for motstanderne, så er det på an igjen å jage ball. Man kan mene hva man vil om Rune, men ballen gir han sjeldent fra seg. Og jeg mener at han gir mye større sikkerhet til resten av laget enn Høie.

Bauer
09-05-2010, 20:14
Nemlig!

Barn! Start har ingen nye forsterkninger fra i fjor, snarere en mindre stall enn det vi hadde i fjor.. Og, så sitter enkelte og messer om Tørums avgang og håpløse spillere etter at start har tapt et forsmedelig tap mot serielederen i tromsø.

Det er ynkelig og altfor typisk kristiansandsk.

Kampen mot LSk var en tragedie i andre omgang, den kan man diskutere hvordan det gikk galt - at vi taper mot TIL i dag er jo fordi TIL er et bedre lag enn start. At vi da nesten greide å ta ett poeng er faktisk bra.

Skjerp dere, innse at start ikke er verdensmestre - og at vi faktisk har enda dårligere stall enn i fjor.. Og, støtt heller laget når de har motgang. Det er nå de trenger oss!

Husk, det er motgangssupportere som gjør at supportere er en meget viktig støttespiller.

Supporteren
09-05-2010, 20:20
Det er ynkelig og altfor typisk kristiansandsk!

For noe pisspreik. 0 poeng på 3 kamper i løpet av en uke. Ingen innsats, ingen guts, ingen som er villige til å blø for drakta. Ingen fotballsupportere aksepterer det, enten de er fra Kristiansand, Bergen eller Trondheim. Det er viktig å kreve noe av laget.

frankieboy
09-05-2010, 20:22
så står tørum å skryter av laget? HEERREGUD. vi hadde kanskje 1 mål sjangse i løpet av hele kampen, det går faen ikke ann... "skal reise oss og komme tilbake" funker ikke å si det etter hver kamp... jævla tull.

Vet ikke hvor mye du kan om ledelse Roy Keane, men jeg har iallefall lært at man som leder må hjelpe spillerne opp når de ligger nede. Jeg synes som ESPEN KG også nevner at guttene jobbet veldig bra, og på bakgrunn av 2.omg burde fått med seg 1 poeng. Vi spiller borte på kunstgress mot serielederen og TIL var store favoritter!
At vi da er 20 sekunder unna 1 poeng er faktisk et steg i riktig retning...

Det er mange faktorer som spiller inn for hvorfor vi er så svake:

- Vi har manglet våre to av våre beste offensive midtbanespilellere (Owello og Fevang) i lang tid.
- Vi mangler selvtillit...
- Nøkkelspillere ute av form (Bolanos, Kleiven, årst)
- Ei tøff uke hvor vi blir utspilt i Aalesund, får en psykisk knekk etter å ha gitt fra oss seieren mot LSK og nå en lang flytur
- Kunstgress. Ja, vi trener på det om vinteren, og før disse kampene, men det er umulig gunstig med først kunstgress i Aalesund, Gress mot LSK og nå kunstgress mot TIL. Selvfølgelig har det noe å si...

Når man i tillegg vet at Start ble tippet på nederste halvdel av tippeligaen denne sesongen, så blir det helt feil å hugge huet av laget i dag. Mange som kritiserer Tørum her, men jeg synes laget hevet seg bra i 2.omg og hva er det egentlig folk forventer. Med tanke på listen over så skal det noe til å kjempe i toppen. Se på lag som Stabæk, Brann og Molde. Alle disse har mer ressurser enn oss og var tippet langt over oss, men hvor ligger de?
De ligger under oss.

La oss ikke svartmale situasjonen. Virker som mange har fått helt urealistiske forventninger til laget etter de første kampene.

Det beste alle vi som elsker Start kan gjøre nå er å dra på kamp neste søndag og hjelpe gutta opp igjen. Det er det som er vår jobb!

.... vi lever for Start - ja vi lever for Start, og ALDRI vi svikter vårt lag det er klart. Selv om vi taper så stiller vi opp. Vi vet jo at gutta igjen skal te topps!!!

Jegers
09-05-2010, 20:23
NIIIICE, slippe inn mål 20 sekunder før slutt. Her er det mye å ta tak i ja. Nesten så jeg ikke gidder å engasjere meg i dette laget for tiden, men det kan vel bare bli bedre, det kan ikke bli VERRE vel?

REBell
09-05-2010, 20:26
Når man i tillegg vet at Start ble tippet på nederste halvdel av tippeligaen denne sesongen, så blir det helt feil å hugge huet av laget i dag. Mange som kritiserer Tørum her, men jeg synes laget hevet seg bra i 2.omg og hva er det egentlig folk forventer. Med tanke på listen over så skal det noe til å kjempe i toppen. Se på lag som Stabæk, Brann og Molde. Alle disse har mer ressurser enn oss og var tippet langt over oss, men hvor ligger de?
De ligger under oss.

Ikke at jeg er så veldig uenig i vurderingen av laget, men Start selv har en ambisjon om å spille seg til topp 5-6 plasseringen. Så at de blir vurdert opp mot det er ikke helt unaturlig

Samtidig er det ikke en enkelt kamp som utløser frustrasjon, men en rekke av kamper og noen beslutninger om utleie av spillere.

Men kampen 16 mai blir meget viktig nå!

Simenrf
09-05-2010, 20:27
Dette her begynner å ligne så alt for mye på 2007-sesongen. Jeg begynner å bli redd. Fortsetter det slik som det har gjort i de siste kampene så ender det til slutt med nedrykk.

Bolaños må jo være tippeligaens mest oppskrytte spiller noensinne, hva har han bevist denne sesongen? Når spilte han sist en god kamp? Han er like elendig nå som han var i høst, etter min mening så har ikke Bolaños vært god siden våren 2009. Etter det har det bare dalt nedover. Det gjør meg ingenting om Bolaños blir solgt til sommeren.
Jeg skjønner godt hvorfor OB benket han.

mr.leipsland
09-05-2010, 20:32
Å påpeke at vi var 15 sekund fra poeng blir for meg helt feil fokus. Tromsøs mål kunne likegjerne kommet etter 2 som 92 minutt.

Tromsø skapte lite utover i andre og når klokka nærmer seg full tid så håper man jo selvsagt at man skal klare å flakse seg til ett poeng, men vi fikk så definitivt som fortjent.

Jeg synes det blir for dumt å si "dette skulle være en forsvarskamp". Ethvert møkkalag kan legge seg bakpå å gamble på at motstanderen er impotent.

Krever på ingen måte at Start skal presse høyt i enhver bortekamp. Det er ok å ligge lavt for å frustrere motstanderen, men da er jo også halve poenget at man skal utnytte de feil og rom som oppstår. En god forsvarskamp skaper GODE BRUDD, Start vinner særdeles sjeldent ballen i gunstige posisjoner. Og de få gangene vi har mulighet er ikke laget kjappe til å omstille seg for å kontre.

Vi er ikke giftige en plass. Vi truer ikke bakrom, vi kontrer ikke. Vi er totalt evneveike og har absolutt null å by på. Det er rett og slett pinlig. Får være grenser for hvor mye respekt man skal ha for tippeligalag.

Med taktikken ville nok Bolaños-Årst på topp og Hæstad på kant vært ett bedre valg. Årst-Stokkelien er ikke riktig spisspar for denne typen kamper. Veldig lite kontringsstyrke i de to gutta.

Start spilte overhodet ingen "god forsvarskamp". Start spilte som ett totalt ræva og ufarlig bunnlag.

rooland
09-05-2010, 20:36
egentlig litt impornert over Start idag, de viste for EN gangs skyld at de behersker lavt press...
Bolanos må leve med forventningspresset hver bidige kamp han spiller, men virker som om også han er avhenig av Owello å Fevang rundt seg.

Tror at ting vil snu når de to spillerne kommer tilbake, vi har hatt en uke som er helt forjævlig, men gutta har også vist at de kan spille god fotball, å når de klarer det i løpet av en hel kamp kommer vi til å sanke mange poeng utover.

Sist jeg hørte var starts målsetning å havne høyere på tabellen enn i fjord...å per nå er vi der...

Stig Hornnes
09-05-2010, 20:56
Vi taper fullt fortjent. Når ikke vi har ett skudd på mål fortjener vi ikke mer. Vi burde likevel fått med oss et poeng når det står 0-0 med 40 sekunder igjen å spille. Men Start-spillerne evner tydligevis ikke å tenke taktisk. De serverer Tromsø en siste mulighet ved å sende ballen ut i intet på slutten. Det skl ikke skje! Ballen skal holdes i laget de få sekundene som er igjen!

Ellers er det utrolig at Tromsø ikke scoret i første. Vi har griseflaks med det. Forsvaret, med Høie i spissen, er helt ute å kjøre. Stygge feilpasninger, dårlig kommunikasjon og elendige klareringer. At de heller ikke klarer å ta ut mellomrommet er også vannvittig frustrerende.

http://norskefans.com/norge/artikel.asp?id=45540

Espen K G
09-05-2010, 21:01
Sist jeg hørte var starts målsetning å havne høyere på tabellen enn i fjord...å per nå er vi der...Vi er vel pari med fjorårets sluttplassering etter denne runden. Det er derimot kun ett poeng opp til 6. plassen (før Viking har spilt vel og merke), så vi ligger "greitt" an dersom vi bare klarer å snu trenden fra denne uka.

De fleste andre kampene måtte vi score 3-4 mål for å vinne, mens denne kunne vært vunnet med ett. Det er et steg i riktig retning, dersom vi kan balansere kynisk og godt forsvarsspill, sammen med målfarlig angrepsspill. Per nå er det enten eller, og det er synd å se på.

doppelt gemoppelt
09-05-2010, 22:11
Noen ting jeg ser på er Høies utspark fra 5 meter og utspill generellt.
Vanvittig elendig hele tiden som ødlegger for flere muligheter.
Freeman etter 2 minutter der han istede for å sikre går i duell sammen med Goodson selv om goodson har kontroll på sin mann. Rush alene med høie..
Freeman som slenger seg ned(Nok en gang) hvis han hadde stått på beina mulig målet til tromsø hadde blitt blokkert.
generellt Freemans valg på taklinger, posisjonering og markeringer er gutter 11nivå....grei offensiv.

Skal vi akseptere at vi i nok en kamp ikke hadde et reelt farlig skudd på mål!!
Synest det er utrovekkende, bola gjør mere defensiv jobb nå en før og bare det gir utslag offensivt.
Bola redder Freeman flere ganger og spiller en fin kamp synest jeg men alt for bakpå beklageligvis. Takk tørum for det:/

Nei med så ufarlig offensivt spil lde 3-4 siste kampene så er jeg redd for at dette bærer en vei, med noe lyspunkt nå og da som kan redde vår eksistens.

Tydlig de samme kreftkulene som dukker opp igjen.
Høies utspill og fommel.
Freeman som slipper motstander lett forbi, slipper sin mann og markering.
Bola for defensiv for å hjelpe til. Skulle vært unødvenig men desverre nødvendig.
Vikstøl ung og bærer preg av tempo og komme opp til TL nivå. Men skal ikke ta ung gutten for hardt, gjør sitt beste.
Spissene blir alene, mere en før da tørum har senket laget litt.dvs kantene for å hjelpe til på backplass etc.
0 sjanser nok en match.
Hvor ble det av ambisjonene!!!!

reiGN
09-05-2010, 22:30
Fått kampen litt på avstand. Jeg la faktisk ikke merke til det i kampen, men det er fakta Freeman sin skyld at Yndestad får stå så alene å prikke til. Han hiver seg jo ned i bakken (http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=10005774), prøver jo å unngå ballen ser det ut som. Ser ut som ei lita pingle, og han er forsvarsspiller.

Jeg er så enig i at Bola ser ut som den mest oppskrytte spilleren noensinne. Gang på gang dribler han seg i trøbbel på egen banehalvdel. Sender livsfarlige pasninger rett over midtbanen. Gjør ingenting enkelt. Offensivt er han jo helt borte. Og når han på toppen av det hele ikke løper i forsvar når han mister ballen fortjener han faktisk ikke å spille.
Han var god defensivt idag, men det var vel instruks fra Tørum. Han var faktisk god defensivt i våren ifjor også syns jeg. Men etter høsten har jo formen hans bare dalt. Ser ut som han spiller HELT uten selvtillit.

Håper for all del det skjer noe store forandringer til neste kamp, Bola og Freeman MÅ BENKES! Jeg driter i at de som kommer inn er dårligere spillere i teorien, de gjør sikkert mer ut av seg enn Freeman og Bolanos uansett. Bare det er godt nok.

Jesper var god idag, virker som roligheten selv. Som er mye mer enn det man kan si om Borgersen. Eneste var når han ikke løpte ballen ut av banen så snapte Mourad den opp og sendte den inn 5 metern. Men vi fikk klarert før en TIL spiller satt den. Sånn ting kommer seg når han får spilt jevnlig. Selv om den var livsfarlig.

Forresten, kan ikke backene våres noe annet enn å beine ballen opp i banen? Er jo helt tragisk at man som toppspiller ikke har roen eller fotballforståelse til å sende en enkel pasning i stedet for. Visst Pepa, Hæstad eller Knudsen kan spille mer i ben så er jeg alt for at de heller skal få prøve seg enn det pakket vi har der nå.

Hva mer er det å klage på, jo skal vi se. Høie var bedre idag, men fremdeles går jo nesten ingen av utspillene til medspillere eller innenfor banen. Og det virker som det ikke fins kommunikasjon mellom forsvaret og Høie. Den livsfarlige pasningen fra Goodson som Høie ikke rekker, skjønner jeg ikke hvordan er mulig. Han får jo klar beskjed fra Høie om å ikke sentre.

Eneste positive idag er vel at vi klarte å holde nullen til 92 minutt på bortebane. Og at de jobbet bra kollektivt i forsvar.

Hanzen
09-05-2010, 22:40
Fått kampen litt på avstand. Jeg la faktisk ikke merke til det i kampen, men det er fakta Freeman sin skyld at Yndestad får stå så alene å prikke til. Han hiver seg jo ned i bakken (http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=10005774), prøver jo å unngå ballen ser det ut som. Ser ut som ei lita pingle, og han er forsvarsspiller.

ser det nå, hva faen er det han driver med?

mr.leipsland
09-05-2010, 22:46
At han hiver seg er nå så, problemet er jo at Start ligger med 3 mot 3 og alikevel velger både Freeman og Goodson å følge Rushfeldt. Det er totalt unødvendig å slippe Tromsø til skudd der i utgangspunktet. Selv vil jeg si at midtbanen bør kunne bidra mer i den situasjonen. Hadde Bolaños faktisk vært god defensivt ville han lest det hele enkelt.

Jegers
09-05-2010, 23:35
Freeman er søppel, vil heller se Hæstad med sine begrensninger eller Pepa på høyrebacken nå.

zgull
09-05-2010, 23:45
Litt atypisk Start dette her. I andre omg. ligger vi lavt og har relativt god kontroll defensivt men offensivt er vi tannløse. Hunter fortsetter der han slapp og blir reddet av Bolanos, som for øvrig spilte bedre def. enn off.

Scarto
10-05-2010, 00:31
Bola og Freeman bør benkes, gjerne Vikstøl også. Håper Nilssen er restituert/klar. Da blir laget neste gang ca sånn:

Nilssen

Pepa - Mathisen - Goodson - Knudsen

Stokkelien / Hæstad - Bruer Hanssen - Kleiven - Børufsen

C. Follerås / Stokkelien

Årst

Benyttede innbyttere: Hæstad / C. Follerås, O.C. Langeland, Bolaños

Vi har 4 tap på de 5 siste kampene - det kan umulig bli så mye dårligere resultat med disse gutta. Den kabalen vi har fått servert (taktikk/spilleruttak/m.v.) har iallefall fått sin fortjente kritikk.

Tør du, Tørum?

Stig Hornnes
10-05-2010, 09:12
Er ikke Knudsen midtstopper eller høyreback?

Scarto
10-05-2010, 09:44
Jo, og hadde vi bare hatt en annen venstreback i stallen enn Vikstøl (som ruser inn i enhver tackling og etterlater store rom for motstanderen) og Milicevic (som er blottet for annet enn å løpe og kanskje klarer å legge inn)... Vet Knudsen er høyrebeint osv, men jeg så etter alternativer. Og da er ikke Alain Delgado (venstreback på Start 2) den første jeg plukker fram, til det er han mye, mye grønnere enn Pepa og Knudsen. Da er det neste å bruke venstreslegga Mathisen der - da havner Knudsen i midten sammen med Goodson. Pepa kan vi kun ha på høyre back, da han blir nervøs når han skjønner at han faktisk spiller seriekamp i TL (og det ville blitt mer katastrofalt på midtstopperplass).

Når det gjelder Christian Follerås, så skal jeg muligens til Flekkerøya i dag kl 19 for å se Start 2. Legger inn mere inntrykk om han etter det.

Alladin Sane
10-05-2010, 10:48
Må si meg 100% enig i Leipslands innlegg.

Jeg ser svært lite sammenheng mellom strategi og laguttak. Hva skal Start med en spissduo av boksspillere når laget skal ligge dypt på Alfheim? Hverken Årst eller Stokkelien har egenskaper som gjør at de kan skape noe alene eller sammen under slike rammebetingelser. Med Bolanos i mellomrommet kunne man i det minste håpt på et øyeblikks magi. Man kunne dessuten fått et bevegelig oppspillspunkt, med fart, lavt tyngdepunkt og gode dribleferdigheter. Samtidig som høyrekanten kunne blitt overlatt til en spiller som faktisk gidder å løpe uten ball når overgangsmulighetene byr seg, og som til og med hadde vært disiplinert nok til å ta det defensive ansvaret rollen påkrever.

Start står med tre strake tap, men jeg synes det er liten grunn til å bebreide spillerne. Trenerteamet må ta hovedansvaret for lagets begredelige form. Laget lekker som en sil og har et åpent sår på høyresiden i forsvaret. Da er det selvsagt enkelt å kreve keeperbytte og Freemans hode på et fat. Men sannheten er at Start hadde stått med sine 15 poeng selv med Gianluigi Føkkings Buffon i kassa, og det finnes ikke en høyreback i verden som leverer i undertall uten sikring.

Det er ikke Starts forsvarsspillere det er noe galt med. Det er Starts forsvarsspill. Det er tidvis redselsfullt, og det blir ikke bedre. Derfor er det i mine øyne naivt å tro at eksilsørlendinger som Pedersen, Johnsen, Strandberg, Gromstad, Håkonsen og Andersen ville styrket Start. De er ikke bedre enn dem som allerede er i klubben. De spiller bare på lag som har bedre defensiv struktur.

Som Leipsland helt korrekt påpeker, scorer Tromsø blant annet som resultat av at Freeman og Goodson går på samme mann. Det samme skjedde jo etter to minutters spill, da begge støter i Ahamed mens Rushfeldt sniker seg gjennom og setter ballen i tverrligger. Mot LSK er det Jesper og Borgersen som løper i veien for hverandre og lar Sigurdarson utligne. Kamp etter kamp gjøres det juniorfeil i forhold til plassering, sikringsspill og klareringer.

Stig Hornnes
10-05-2010, 11:49
Jeg enig i det meste som blir skrevet av både alladin og leips. Men jeg er ikke enig i at spillerne ikke kan bebreides. Tørum har selvfølgelig ansvaret, og må erkjenne at han ikke har vært god nok på blant defensiv struktur, kynisme og taktisk klokskap. Men juniorfeilene som til stadighet blir gjort er helt og holdent spillernes egen feil. Du kan ikke klage på treneren når du ikke klarer å treffe medspiller upresset med 5 meter avstand.

Helge
10-05-2010, 14:20
SERIELEDER Tromsø klarer såvidt å mønstre 4900 mennesker på stadion. Hm, må være et fyrverkeri å se på...

Tankcenter
10-05-2010, 17:31
Dette er det tredje tapet på rad..... så kjiiipt med det målet i Tromsø. Det går over slike tap, godt å få snakke om det, samt skrive om det. Heldigvis er det nye muligheter den 16. mai, flere friskmeldte lover jo også godt.

Ole Gilboe Hermansen
10-05-2010, 17:34
SERIELEDER Tromsø klarer såvidt å mønstre 4900 mennesker på stadion. Hm, må være et fyrverkeri å se på...

Jeg var der og det var ikke et fyrverkeri,men de er i en flytsone nå. Er lett at lag som er i medgang får marginene på sin side.
Var bittert,men nå må vi se fremover.

doppelt gemoppelt
10-05-2010, 20:27
Spillerene som før da vi glitret med offensiv fest fotball tidlig i sesongen samt kansje også delvis treningskampene.
De har fått tilsynelatende andre oppgaver pga det høye antallet baklengs.
I et system så ser jeg at både børufsen, bolanos har fått i større grad pilene vendt hjemover på sin egen banehalvdel.
Før så vi ikke Bolanos slik vi har sett han mot LSK og TIL.
Dette går utover det offensive.
Da vi har Bruer i tillegg så er jo han hardt arbeidende defensivt og da står vi igjen kun med kleiven i går som er en "vanlig" midtbanespiller.
Da blir det en himmla tung og defensiv midtbane, alt fra børu, bola og bruer.
Slik jeg opplevde det mot LSK og TIL ihvertfall.
Samt at oppspillene blir slått fortidlig FØR da nevnte bola, bruer og børufsen har kommet seg tilstrekkelig oppover for å hjelpe target.
Her er det strekk i laget fra månen og nedover.
Noe må gjøres.....

Espen K G
10-05-2010, 22:26
I et system så ser jeg at både børufsen, bolanos har fått i større grad pilene vendt hjemover på sin egen banehalvdel.
Før så vi ikke Bolanos slik vi har sett han mot LSK og TIL.
Dette går utover det offensive.
...
Noe må gjøres.....
Dette ble vel gjort nettopp fordi vi måtte score 4-5 mål hvis vi skulle vinne en kamp. Joda, masse mål og skikkelig angrepsfotball, men det nytter ikke når du lekker som en sil bakover. Mot TIL viste laget at de kunne forsvare seg bra, men angrepsspillet ble sterkt lidende. Nå er det om å gjøre å finne balansen mellom bra angrepsfotball og god defensiv struktur. Håpet er at Owello på midten (sammen med Kleiven) og Fevang i hengende spiss, skal løse dette.
På bortebane kan vi godt stille med Owello og Bruer bak, for å virkelig ha "pondus" på midten og dermed løse noen av de defensive oppgavene til f.eks. Bolaños. Det kommer nok dessverre til å gå utover spilletiden til Kleiven, som viser at skadefrie har vi luksusproblemer på midtbanen.

Krysser fingrene for at det defensive holder fremover, og at vi får se angrep som vi så i begynnelsen av sesongen. Stabilitet her vil kapre mange poeng resten av sesongen ("Hva var det jeg sa?"-tråd materiale!! ;) )

Neon
12-05-2010, 01:55
Syns folk har en tendens til å overdrive litt vel mye her inne. Å benke 7-8 spillere? Sparke Tørum? Latterlig! Enig i at spillet har variert mye, men er jo ikke akkurat det eneste laget som har det problemet. Vi er 5 poeng fra medaljeplass!

Ser man på spillerstallen mener jeg vi ligger ca der vi kan forvente i forhold til de andre lagene. Jeg tippet Start på tiendeplass før sesongen, med et håp om å ende opp 2-3-4 plasser høyere. Jeg tror jeg får rett. At folk lar seg lure av salgstriksene til Matta & co, får stå på deres regning. Selvfølgelig er det sleipt å gi folk falske forhåpninger, men om man samenligner spillerstallene bør det være ganske enkelt å gjennomskue. Start har ikke mannskap til å ta medalje i tippeligaen. Punktum!

Når det gjelder kampen mot Tromsø, mener jeg Start gjorde mye riktig. Kom fra to tap på rad, og skulle spille borte på kunstgress mot serielederen i storform. Det er ikke starts jobb å underholde i slike kamper. Unibet ga vel ca 6 i odds på startseier. Tromsø hadde ballen klart mest, men klarte bare å skape 2-3 skikkelige sjangser i løpet av kampen. Nesten ingen i 2. omgang. Det er faktisk ganske sterkt. Problemet er at folk glemmer dette når TIL scorer 14 sek før slutt.

Er det noe som er kritikkverdig, så må det være at man kanskje brukte feil spillere i forhold til taktikken om å skulle utnytte overgangene. Spissene ble for stillestående og trege til å klare det. Ser man dog på alternativene, er Tørums uttak allikavell noenlunde forstålig.

Start er ikke Barcelona, og man kan ikke forvente strålende angrepsfotball mot alle lag, i samtlige 30 serierunder. Gjør man det, bør man virkelig stikke fingeren i jorden.

Neste TL-kamp er KIF på hjemmebane. DA er det Starts jobb å underholde. DA forventer jeg seier. DA er det OFFENSIVE viktigst.

Gleder meg!

frankieboy
12-05-2010, 04:50
!

Veldig enig med deg Neon. Bra skrevet...