Se full versjon : Hvem blir Sportsdirektør i Start?
Nå har det blitt lansert en rekke navn til jobben som sportsdirektør. Bjarmann, Sognæs, Aalbu - for å nevne noen. Endel sees allerede som uaktuelle.
I dag lanseres Nils Johan Semb som aktuell til jobben. Nordlie skal ha kontaktet han under et trenerseminar i forrige uke, og han skal ha vært positiv og lysten på jobben, men det kan ikke bli aktuelt før 2006. Jeg er usikker på hvilken effekt Semb vil ha, etter flere dårlige resultater med landslaget, men det som er helt klart er at denne mannen innehar mye kompetanse, og fremfor alt kanskje mer på det administrative plan som på det sportslige! Semb er en stor profil, og har god nok kompetanse til jobben, men jeg er usikker på ringvirkningene det vil få å ansette ham i Start. Hva mener dere?
En annen kandidat som lanseres er Marius Johnsens rådgiver Trond Are Gjone. Han er ikke kjent over det ganske land men han har derimot alt som skal til av kompetanse for å gjøre en god jobb. Han kjenner arbeidsoppgavene i fotballklubber ut og inn, vet godt hvordan forhandlinger med spillere osv foregår! Han sier han er klar til å ta jobben så fort han får et eventuelt tilbud fra Start. Helt klart god nok, men er han profilert nok?
Oppi alle disse kandidatene må Start derimot vurdere om de skal ansette en sportsdirektør nå, for det er meget mulig de må velge mellom sportsdirektør eller forsterke midtbanen med en spiller, hva bør de velge?
Ja takk, begge deler? Jeg tror det ordner seg!
http://www.fedrelandsvennen.no/fotball/start/article265774.ece
(Da har vi en tråd vi kan diskutere alle mulig kandidater og alt som handler om jobben som sportsdirektør)
mr.leipsland
24-02-2005, 09:57
Synes det er et steg i helt feil rettning å ansette en sportsdirektør fra NFF-skolen. Fotballen Semb viste som landslagssjef forteller også det meste om hva han står for sportslig. Signaleffekten av at "hei nå driter vi i alt Start hadde av sjel" er negativ til tusen. Skal vi ha en profil må vi da ha en folk forbinder noe positivt med.
Nei til Semb og nei til en sportsdirektør som ikke bor på sørlandet!
Iver Mykland
24-02-2005, 13:28
Helt enig med mr.leipsland.
Det er hvertfall viktig at sportsdirektøren bor på sørlandet.
Se på Rune Bratseth, sportsdirektør i RBK. Skulle tro at han bor i RBK brakka/Lerkendal. Jeg vil ha en som er nede på starthallen hver dag. Ikke en som kanskje kommer 2 ganger i uka. Det blir feil. Han MÅ bo på sørlandet!
Man må ansette en sørlending. Helt klart. Svein Mathisen syns jeg burde være en bra kandidat. Pål Lydersen?
Øyvind S.
24-02-2005, 15:16
Min prioriteringsliste:
1. Matta
2. Claus Eftevaag
3. Pål Lydersen
Dette er profiler med integritet, gode navn blant både sørlendinger og øvrige nordmenn, peiling på media og/eller økonomi, og ikke minst har alle førstehåndskunnskap om og et bankende hjerte for klubben!
Min liste:
1.Julius
2.Rune Andersen
3.Sven O Høiby
Solide navn både på sørlandet og nasjonalt.Alle har massevis av integritet og alle stortrives i rampelyset.
Alladin Sane
24-02-2005, 16:47
Det er klart det er en fordel med en sørlending, eller en som er villig til å flytte til Kristiansand. Det burde være et krav.
Spørsmålet er hva slags profil man trenger. Med Tom Nordlie som ubestridt sjef for det sportslige og med et voldsomt mediatekke, kan vel sportsdirektøren med fordel være en tilbaketrukket fyr. Sporslig sparring burde vel Nordlie få av Wiggen og Tronstad.
Det er åpenbart at Nils Johan Semb innehar fotballfaglig tyngde og verdifull erfaring og kontaktnett, og ville vært en stor ressurs for Start sålenge han ligger unna trenerjobben. Men er det vel anvendte penger å lønne en slik kapasitet i en slik stilling?
Bjarmann er uten erfaring, og da burde jo gamle travere som Eftevåg, Lydersen og Klausen være mer naturlige kandidater. Jeg tror faktisk også at Strandli kan være en bra mann. Han er undervurdert. Sognæss har jo erfaring fra tilsvarende jobb i LSK, og er sikkert et trygt valg.
Uansett. Det handler jo også om arbeidsmiljø og mellommenneskelig kjemi. Dessuten er det viktig å ha et snev av strategiske og analytiske evner i forhold til hvordan Start skal drives som toppklubb, da spesielt med hensyn på det økonomiske. Bratseth er en hard negl i RBK. Start trenger en person som er tøff nok til å holde Nordlie i ørene. For Nordlie virker ikke å være spesielt opptatt av regnskapstall sålenge lønnskontoen oppdateres hver måned. Kanskje Øyvind Klausen er hard mot de harde? [/list]
Enig i mye av det som kommer frem her. Sportsdirektøren må kunne jobbe med Start bortimot døgnet rundt, altså han må bo på sørlandet. I tillegg må han ha adm. kompetanse for å utføre jobben og bør også være en profil!
Vanskelig å tilfredsstille alle disse kravene. For Semb sin del er det stort sett bare om å gjøre å flytte til sørlandet, så kan han brukes. MEN jeg tror ikke han er godt nok likt blant folket etter de svake resultatene som trener.
Er forøvrig viktig at Nordlie får inn en person han ønsker å samarbeide med og kan bygge et godt forhold til. Meget viktig!
Jeg håpeer enda på Svein Mathisen, for han oppfyller alle kravene og enda litt til, ville vært fantastisk om han ble aktuell!! Gamle storheter som Eftevaag og Lydersen kunne også gjort en veldig god jobb tror jeg, de har som gamle profiler begge opparbeidet seg erfaring med adm arbeid etter karrierene sine!
Gå for en sørlandsk profil med bein i nesa, og nese for adm. arbeid - Svein Matta Mathisen!
Alladin Sane
25-02-2005, 11:36
Jeg kjenner ikke Frank, men nekter å tro han er så dum som alle vil ha det til.
Han satte den avgjørende straffen som reddet Start fra nedrykk i 89, som 17-åring. Han har spilt i tre norske toppklubber, samt i engelsk, dansk og gresk toppserie, og har bøttevis med landskamper. Han har unik erfaring, i motsetning til Torgeir Bjarmann som fikk hjemmelengsel så fort han passerte Strømmen.
Frank Strandli har til og med fortid i LSK, det absolutte kravet til alle som skal ha verv i Start. Hvis ikke det er mulig å bruke ham til noe, skjønner jeg ingenting.
Men jeg kjenner ham altså ikke. Men basert på inntrykket han gir i intervjuer sammenlignet med Bjarmann, ville jeg heller hatt med meg Frank på Mensatesten.
Jeg kjenner bare Frank Strandli som en meget god fotballspiller. Men hvis han også har de kvalifikasjoner som må til for å være øverste sportslige organ i en fotballklubb, er jeg ikke fremmed for å se han som sportsidrektør i Start!
Du nevner at han satte inn en viktig og avgjørende straffe som 17 åring. Satt helt på spissen; er det slike prestasjoner Start må se etter når de skal ansette en sportsdirektør? Isåfall burde Terje Leonardsen seile opp som en het kandidat etter sitt meget viktige mål mot Godset i 1999....
Er det noen som kan liste opp hvilke arbeidsoppgaver en sportsdirektør vil få? Utover kontraktsforhandlinger ved spillere i stallen og eventuelt nye spillere, samt kontaktperson for media, vet jeg lite hva stillingen innebærer. Så hvis noen kunne sagt litt om det hadde det vært veldig fint!
Svein Matta Mathisen er fortsatt mitt klare førstevalg!
Alladin Sane
25-02-2005, 13:41
Det er ikke sikkert Frank er en god kandidat.
Men straffehistorien forteller mer enn sportslige meritter. Slik jeg husker det fylte Frank 17 i 89, og reddet klubben fra nedrykk med sine 9 toppseriemål den høsten. Start fikk straffe mot Brann i Bergen i sluttminuttene i en kamp som sto uavgjort og som Start måtte vinne for å holde plassen.
Banens yngste og mest uerfarne spiller satte straffen og reddet klubben fra nedrykk. Konklusjon: Frank er en vinner. Frank takler press. Frank tar ansvar.
Om han vil duge som sportsdirektør, er kanskje tvilsomt. Trenerjobben i Vigør imponerte vel heller ingen. Men at Strandli har mye å bidra med i en eller annen rolle etter sin unike karriere, er åpenbart.
Og for alle som fulgte Start i perioden 1989-1993 burde enhver fornærmelse av Frank Strandli regnes som blasfemi. Kun Myggen rager over i Starts nyere historie.
Affe: Det jeg nevnte om Terje leonardsen tror jeg nesten skal være umulig å oppfatte som noe annet enn ironi, spesielt siden jeg i setningen før kritiserte Alladin for at han ønsket Strandli som sportsdirektør pga en straffescoring som 17 åring(Satt veldig på spissen da;))
Så hvis du enda er i tvil: Jeg ønsker ikke Terje Leonardsen som sportsdirektør.
Alladin: Jeg så absolutt poenget ditt, men synes bare det ble litt morsomt ved å sette det på spissen. Strandli er helt klart en vinnertype, og vi trenger en vinner til å lede det sportslige i Start! Men personen må ha den adm. teften, være god til å håndtere media, samt være kjent med hvordan en fotballklubb drives. Det nytter ikke bare være gammel fotballprofil. Som sagt, jeg vet ikke hvilke kvalifikasjoner Strandli har utover at han var en veldig god fotballspiller, defor kan jeg ikke uttale meg om han er kvalifisert som en aktuell og god kandidat til jobben som sportsdirektør.
Men du virker generalt å ha god peiling Alladin, vet du konkret hvilke oppgaver en sportsdirektør har?
Svein Matta Mathisen er fortsatt mitt klare førstevalg som sportsdirektør!
Alladin Sane
25-02-2005, 16:16
Har du først bestemt deg for å misforstå, er det lite jeg kan gjøre for å hindre deg i det, Affe.
Strandli er på ingen måte min favoritt. Men jeg tror altså ikke at en fotballspiller som har drevet det så langt, og hentet ut så mye kroner i løpet av sin karriere, er så dum som han fremstilles. Og grunnen til at jeg lanserte ham, var at noen andre omtalte ham i en annen tråd om det samme emnet.
RBK og Lyn er eksempler på klubber som har "eiere" uten fotballfaglige kvalifikasjoner, og som dermed har direktører i Morgan og Bratseth med makt over hvordan klubben skal drives i forhold til økonomi og ambisjoner. Bratseth og Morgan dikterer nok lønn, bestemmer om trenere skal sparkes og hvilke spillere som skal kjøpes, og er klubbenes mektigste menn uten å legge seg opp i laguttak og formasjon. Fjørtoft får sikkert samme rolle i LSK.
Men all den tid Nordlie er såpass sjef av natur, og Start har eiere som kan en del fotball, regner jeg med at jobben stort sett vil bestå i å avlaste Nordlie med administrative ting, og at personen bare vil overta Solers oppgaver og ikke Solers makt. Med mindre klubben henter inn en skikkelig profil.
Øyvind S.
25-02-2005, 17:18
Vi har vært enige i så mangt, Alladin, men her burde du legge deg flat først som sist, og innrømme at du har bommet. (Med mindre det hele er en ironi som ikke helt skinner igjennom)
Å lansere Strandli som kandidat for sportslig leder, er omtrent som å lansere Tom Milde som statsminister. (Han har jo vist at han kan være tøff og ta avgjørelser..)
Joda, det er sikkert riktig at Frank ikke er så dum som mange skal ha det til, men nå er det nå et ganske så langt stykke derfra og opp til det som kreves for å ha denne stillingen.
Når dette er sagt, er jeg faktisk enig med deg i at Strandli har en unik erfaring, er en vinnertype, og helt sikkert kan brukes til noe i klubben.
Men som Sportslig leder er han intet mindre enn totalt uaktuell, og jeg vil anslå at han har nøyaktig samme odds som meg for å få denne stillingen.
Øyvind S.
25-02-2005, 17:41
TOR Milde heter han.
Og en liten ting jeg glemte til deg Alladin.
Du som sikkert har tatt Ex.phil., vet jo fra logikk-delen av faget hvor stor forskjell det er på utsagnene
"Det er ikke sikkert Frank er en god kandidat" og
"Det er sikkert at Frank ikke er en god kandidat".
Her er det altså sistnevnte setning man har lov til å bruke, og den sier som kjent mer enn den første..
Alladin Sane
25-02-2005, 19:03
Så er jeg da også sikker på at du hadde gjort en strålende jobb som sportsdirektør...
Fotballspillere og andre mediayndlinger settes raskt i bås. Myggen delte ut Brageprisen fordi han kunne svare på spørsmålet om yndlingsbok. Han svarte den eneste boken han hadde lest, og ble frontet som intellektuell. Frank er idioterklært fordi han sto fram i Fevennen og sa at han sleit med å kombinere fotball og skolegang.
Det begynner å bli en del år siden niende, men jeg kan ikke erindre å ha hatt et valgfag som heter exphil. Litt logikk kan jeg dog fyre opp her:
Jeg tror sportsdirektørstillingen i Start blir en ganske hjernedød oppgave vingeklipt mellom eier og strateg Soler og sjefen over alle sjefer, Nordlie. Tror dermed ikke examen artium er påkrevd her.
Jeg tror ikke Frank Strandli sto lenger bak i køen enn for eksempel Torgeir Bjarmann, Jan Erik Aalbu eller Nils Johan Semb. Det er vel ingen av disse som er blant de skarpeste knivene i skuffen.
Jeg har heller ingen overdreven respekt for Svein Mathisen eller John G Bernander for den saks skyld. Kåre Valebrokk derimot...
Min kandidat blant lokale helter er Øyvind Klausen, som var tillitsmann blant spillerne i 93 og som har lykkes ganske så bra utenfor fotballbanen siden dengang. Men hvorvidt han slår Strandli i backgammon er vel tvilsomt, spesielt med tanke på Strandlies Hellasopphold.
Konklusjonen min er at intelligens ikke er avgjørende for denne jobben, og hadde det vært det, ville Bjarmann vært den første diskvalifiserte kandidaten.
Til slutt vil jeg presisere at jeg ikke aner hva jeg prater om.
Rolling stones
26-02-2005, 01:04
Det viktigste i en slik stilling er å ha en profilert person og som har vist at han har kunnskap og er kompetent innen sitt felt!
Om han er født på sørlandet er av ingen betydning, og om han pendler kan han gjøre en akkurat like god jobb som om han bor her permanent!
Gode eksempler på det er Kåre Valebrok som pendler til Bergen, eller Kjetil Siem i Vålerenga som er fra Molde!
Hvilke toppledere i dag er det som ikke må flytte på seg eller velger å pendle til jobben??
Mener personlig at Bjarmann må være den beste kandidaten da han både er profilert, har kunnskap og i tillegg har noen kroner i bakhånd som Soler sikkert får lurt ut av han :D Klarer han det får Sportsdirektøren også et eierforhold til klubben i en helt annen grad enn en som kun er ansatt!
Det å foreslå Strandli som ny sportsdirektør må vel i beste fall kalles skivebom. Frank har scoret noenfine mål det stemmer. Men at det skal kvalifisere til den jobben er jo bare latterlig. Strandli er sikkerten grei gutt, det er det mange andre somogså er. men at han skal være god nok for jobben i start nei den må en langt ut på landet med. tiden i Vigør var vel ikke den beste jobbsøknad heller.
La nå Frank være i fred, det er jo bare latterlig dette.
Må si det er mange underfundige navn som blir lansert i denne debatten. Hvorfor Strandli? Hva har denne mannen av erfaring, når det gjelder evene til å drive en klubb, en bedrift eller noe som helst. Claus Eftevaag? Seriøst, hva fanken får folk til å lansere denne mannen? Både Strandli og Eftevaag har vært fantastiske spillere for Start, men ikke fanken om jeg vil ha dem til å drive Start. Da henger jeg meg på gjengen som ønsker Mattisen og Lydersen. Det er mennesker som har bevist at de kan andre ting enn å spille fotball, og det er i siste ende det som betyr noe. Synes også lyder interessant med Semb. Ikke fordi han står for en fotballfilosofi som jeg elsker, men fordi han han kjenner gamet, har et stort kontaktnett og har erfaring så det monner! Det er tross alt Nordli som blir hovedtrener, og dermed også grunntanken i fotballen som skal spilles.
Start lenge leve!
Litt enig med deg amgående Semb. Tror likevel ikke vi skal være redde for å ansette ham som sportsdirektør fordi han har vært mye kritisert for spillestikl osv. Greit nok, han står for detruktiv fotball og har ikke all verden av resultater å vise til, men er overbevist at han som sportsdirektør vil gjøre en meget god jobb. Tenkt det apparatet Start vil få da, men selveste Nils Johan Semb som sportsdirektør over de allerede strålende trenerne! Semb vil ikke ha noen som helst innvirkning på spillestil og disposisjon av spillerne, så sånn sett trenger vi ikke være redde for å ansette ham. Hans store kontaktnett gjennom endel år med landslagsfotball kan bli en gullgruve når det gjelder å sikre seg spillere osv.
Så hvis Semb flytter til sørlandet og ønsker å være sportsdirektør i Start 100%, så er han hjertelig velkommen for min del!
Men Svein Matta Mathisen er fortsatt mitt førstevalg som sportsdirektør!
Semb er ikke mannen for jobben.
Han har jobbet i NFF i store deler av fotbal livet, og har ingen
erfaring fra å drive en fotballklubb.
Matta og Pål har ledererfarinf fra det private næringsliv, de har lokale
kontakter samtidig som de har nasjonale og internasjonale kontakter.
Nei, Semb ønsker jeg personlig ikke til jobben.
Matta er rettighetsansvarlig i TV 2
Han er medeier i PST her i byen.
Han er medeier i Pro Sport Invest As
Han kjenner de aller fleste i og rundt klubben.
Nils Johan Semb har dog et enkeltmannsforetak, men det er eneste
tilknytning han har til næringslivet.
Tror nok Semb er mannen som kan løfte oss videre, særlig på spillerfronten så er dette en mann med mange kontakter. Antageligvis flere enn de fleste i norge etter sin tid som landslagssjef.
Å til alle dere som er så nervøse for spillerstil etc. Hvem er det som setter kurs, jo det er Keiko, ingen bestemmer hvor Keiko svømmer bortsett fra Keiko.
Andre alternativer er Matta og Pål Lydersen. Begge hadde vært topp og fått inn. Dette er ett valg klubben må ta; vanskelig valg for å finne en som skal fungere i administrasjonen til IKStart.
:D
mr.leipsland
01-03-2005, 00:22
Lurer på hvor mye Sembs kontaktnett er verd, mer enn Solérs? Sistnevntes kontaktnett har vi vel ikke merket så mye til når det gjelder spillere. Noe sier meg at viktigheten av dette er veldig overvurdert.
Men spillestil? Jovisst bør vi være nervøse. Som sportsdirektør vil Semb ha mye å si når han henter inn spillere og han vil ha mye å si når Nordlie engang skal erstattes.
Så bilde av Svein Matta Mathisen og Soler sammen i den lille bildeserien fra dagens begivenheter(Alex Nyarko) i sørlandshallen.
Kan Soler være i ferd med å lokke Mathisen til Start?
Det hadde vært fantastisk!
Stig Hornnes
02-03-2005, 13:56
Nå kommer det interessante spørsmålet; Har Start råd til å ansette ny sportsdirektør dersom Nyarko går i boks, og det kan jo se sånn ut!?
Nå kommer det interessante spørsmålet; Har Start råd til å ansette ny sportsdirektør dersom Nyarko går i boks, og det kan jo se sånn ut!?
Hva er det som for deg til å si at det kan se sånn ut?
Akkurat det har jeg ikke peiling på, jeg kjenner ikke til økonomien og ressursene til Start såpass grundig, men jeg har en følelse av at det vil komme sportsdirektør uansett om Nyarko blir klar eller ikke. Men det er ikke så viktig med sportsdirektør nå som det er å gjøre laget slagkraftig for eliten. Kanskje Soler velger å jobbe steinhardt ut sesongen likevel?
Jeg er enig i at "det kan se ut som Nyarko blir klar", både ut ifra hvordan han ordlegger seg og hvordan Soler ordlegger seg, samt at Nyarko er desperat etter en tilhørighet! Soler sier at forhandlingene er sluttført og at han håper på en rask avklaring, det virker som Start har forhandlet og gjort det meste ferdig før media fikk vite navnet. Nyarko kom altså nesten til dekket bord, og det er meget bra!
Nyarko selv er positiv og sier han vil spille for oss, kan vi da få en bedre indikasjon? "Treningen var bra, jeg følte meg aldri alene. Nå er jeg klar for å smile igjen, sier Aløex Nyarko". Han er klar for å smile igjen fordi han vet han kommer til å smile i Kristiansand som Startspiller!
Ole Gilboe Hermansen
02-03-2005, 23:01
Matta bør bli sportsdirektør for oss. Han har hjerte i klubben og han kjenner den godt.
Alf Qaida
02-03-2005, 23:57
Det er en spiller i A-stallen som faktisk er Mattas egen sønn. Jesper Mathisen heter han. Hvem har vel ikkje hørt denne før: "Pappa, jeg vil spille fast på laget..." Et anna, kanskje bedre, eksempel er når det skal forhandles om nyetegning av kontrakter. Matta vs Jesper... Hmmm.... Kan sikkert funke bra, men kan også gi veldig dårlige signaleffekter ovenfor andre spillere i A-stallen, medias oppmerksomhet ovenfor den tilknytningen Matta som sportsdirektør mot nettopp en av spillerne. Fremtidens Startspiller. Som om noen år skal dominere på laget. Og kanskje etterhvert selges utenlands.
Personlig tror jeg helt sikkert det KAN funke, men er meget skeptisk...
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.