Se full versjon : I anglofilismens hule
Jeg prøver meg med et innlegg her som jeg har lagt ut på Aftenpostens debattsider:
Ja, det var sånn jeg følte det i går. Jeg følte at jeg satt mitt i anglofiliens hule, der jeg satt på en pub i Grimstad sammen med en kamerat, omkranset av over hundre engasjerte Liverpoolfans. Flere av disse har sikkert aldri vært på Anfield, og kommer kanskje aldri til å være på Anfield heller. Jeg satt der med mine Milansympatier, uten at det gjorde at humøret mitt ble ødelagt nevneverdig av at Liverpool trakk det lengste strået.
Temaet mitt er et tema som har blitt diskutert mange ganger, men som aldri slutter å gjøre seg gjeldene. Fotballglade mennesker som ikke bryr seg katten om sitt lokale lag, men som brøler ut i et orgasmehyl verden knapt har sett maken til når favorittlaget, som befinner seg på en stor øy et godt stykke unna, vinner fotballkamper, og store titler. Jeg skal ikke ta gleden fra de menneskene som gleder seg over Liverpoolseier i går, men et lite spørsmåltegn må det være lov å snike inn.
Avisene våre velter seg i stoff fra det som later til å være hele fotballverdens midtpunkt, skulle en tro. Kristiansandere, bergensere, trøndere, oslofolk osv klapper kanskje høflig i det deres lokale lag scorer, men brøler så det nesten kan høres helt til deres kjære engelske lags hjemby, nå det laget scorer.
Jeg satt som sagt i "løvens hule" i går, og klappet veldig forsiktig og høflig i det Milan viste spill fra øverste hylle i førsteomgang i går. Jeg hadde nok vært litt mer engasjert om Tottenham hadde spilt en CL finale, og jeg hadde selvfølgelig feiret på riktig vis med øl, øl og mere øl om Tottenham hadde gjort som Liverpool. Men jeg hadde ikke tatt helt av. Jeg klarer bare ikke å knytte meg helt til en klubb som jeg kun har besøkt hjemmearenaen til en gang, og da så jeg ikke kamp der engang. Det vil si jeg så kamp på White Hart Lane, men det var på storskjerm. Jeg klarer ikke knytte meg helt til en klubb der jeg ikke tilfeldigvis kan støte på spillerene i butikken. Ikke det at jeg må støte på dem en gang i uka for å beholde min lidenskap, men det å en gang i blant se dem i bybildet er noe som faktisk i mine øyne betyr litt. Og ja, da kan jeg finne på å gi dem en klapp på skuldra og ønske lykke til med kommende kamp, om det skulle passe seg.
Jeg har og vært mer engasjert i engelsk fotball før enn jeg er nå. Start og Tottenham var nok ranket ca. likt da jeg var 12 år, men etter det blir det bare mer og mer Start, og mindre Tottenham. Jeg kan godt tenke meg å besøke White Hart Lane en gang. Men det er like mye for å oppleve trøkket på en engelsk kamp, selv om det kan hende at jeg drar på meg den nå ganske gamle Tottenham drakten min før jeg trasker inn. Men jeg vil ALDRI sette Tottenham foran Start.
For meg virker det som anglofilien ikke står like sterkt nå som den gjorde før. Norsk fotball blir stadig mer besøkt, og det er veldig gledelig.
For er det ikke mer naturlig å heie på et lag som du kan se hver helg, enn et lag der du må ha millioner på konto om du skal ha råd til å se de hver helg. For de fleste ser jo sine engelske lag kanskje bare en gang i livet. Så er det ikke da mer naturlig med et lokalt lag?
Jeg bare lurer.
Gimse
Supporteren
26-05-2005, 13:57
Helg enig med deg.
Går en stor diskusjon om dette på VG nett også.
Den tiden vil nok forsvinne, men det henger vel igjen fra den gang NRK sendte kamper fra England, og norsk fotball ikke var allverdens å skryte av.
flaxxlodd
26-05-2005, 14:09
Jeg er veldig enig her Gimse.
Jeg deler mange av de samme synspunktene.
Jeg er helt enig med Gimse! Jeg er selv Liverpool supporter, men det er ikke i nærheten av å komme opp på samme nivå som med Start. Jeg tar ikke så av når det gjelder Liverpool, og biter ikke i stykker så mange negler når det gjelder Liverpool, som når det gjelder Start. Det blir, som du sier, for langt borte, for fjernt...
Jeg blir strålende fornøyd når Liverpool vinner kamper, og kvelden i går var en jubelkveld av de skjeldne. Det kommer likevel ikke opp imot Start og det den klubben betyr!
Norsk fotball er i stadig utvikling når det gjelder publikum. Folk strømmer flere go flere til kampene, og entusiasmen er på vei opp over hele landet. Utviklingen vil fortsette, og ingeting er bedre enn det. Norsk fotball er noe helt spesielt for meg, og det bør være det spesielle for enhver norsk fotballsupporter...
bob hund
26-05-2005, 14:24
Også enig...
...men det er bare kultur og det er det vanskelig å gjøre noe med.
De fleste som driver med slik ekstrem-tilbedelse prøver bare desperat å kopiere engelsk kultur som visstnok skal være så ekte. Den gamle tradisjonen der arbeiderklassen dro på pub for å se kamp. Det er ikke til å stikke under en stol at britiske supportere har en svært høy rang blant andre supportere, de er liksom de ekte og derfor prøver folk å etterligne dem. Spesielt latterlig er det når nordmenn drar over og desperat forsøker å være britiske. Presser seg inn i mengden på fotballpubene nærme stadion og forsøker å rope høyt og være britiske både på pub og stadion.
Og når sant skal være sagt, så synes engelskmennene at norske såkalte supportere er en gjeng med raringer. Altså de som holder så heftig med et engelsk lag istedet for sitt norske.
flaxxlodd
26-05-2005, 14:33
Folk i Norge er oppvokst med engelske kamper på tv hver lørdag. Slik har det vært i mange år.
Hadde det vært slik at Nrk begynte å vise polske kamper på 60-tallet,er jeg redd vi hadde hatt en hau av Wisla Krakow fans her til lands.
Billy Bright
26-05-2005, 15:00
Ikke få nordmenn som har fått denne kommentaren i Ingerland: "Why don`t you support your local team?"
Men jeg mener også at britisk supportkultur er den eneste og riktige supporterkulturen. Men bob hund er kanskje mer glad i "håndballens venner-kulturen" her hjemme?
...så jeg er nok ikke den rette til å kritiser andre for å være anglofile.. Men det er klart at hadde folk vært like engasjerte på stadion som folk var på uppis i går, hadde vi blitt skandinavias mest fryktede Stadion..
flaxxlodd
26-05-2005, 15:06
Den store forskjellen på norsk og engelsk supporterkultur er nok mangfoldet.
I England er fotball religion. Slik er det ikke for alle i Norge.
Desuten er det kun et fåtall som synger på norske kamper.
Jeg skulle gjerne sett mer "engelske" tilstander her hjemme...
killerwolf
26-05-2005, 16:02
Enig med Gimse og de fleste her. Fotball er jo mye patriotisme, stolthet over laget fra sin egen by eller land. Forstår at folk liker engelsk fotball, men ikke den fanatiske interessen for eks. Liverpool el. United.
Håper ikke d finnes Start supportere som setter sitt engelske lag over Start. D er uakseptabelt!!!
mr_harald
26-05-2005, 17:12
Jeg er faktisk veldig itvil om jeg ville heiet på Tottenham eller Start dersom de spillte mot hverandre. Jeg tror det ville blitt Start, men jeg er veldig itvil! I alle år har jeg hatt et lidenskapelig forhold til begge lag og det ville blitt vanvittig vanskelig å satt de 2 klubbene opp mot hverandre.
Når det kommer til dette med supporterkultur og den slags så vil jeg si at det er noe helt spessielt med engelske lag. Under kampen igår må jeg si at det var fantastisk å høre Liverpool fansen synge Milan supporterne ut av tribunen, selv når de lå under 3-0. Når den gjengen der drar i gang You'll never walk alone på den måten de gjorde igår, ja da varmer det faktisk et Start og Tottenham hjerte som mitt å høre på! Jeg skulle bare ønske at det var ett av mine lag som spillte utpå der.
Men uansett, seieren til Liverpool igår var en seier for den Britiske fotballen og endelig kunne vi på ny høre den gode gamle:
It's coming come, It's coming home, It's coming, Football's coming home!
Rolling stones
26-05-2005, 17:16
Men det er klart at hadde folk vært like engasjerte på stadion som folk var på uppis i går, hadde vi blitt skandinavias mest fryktede Stadion..
Det er akkurat dette som for meg blir så patetisk!
De kan gå stolte rundt med ei drakt av et lag de kanskje har sett ei gang i sitt liv live, men når Start spiller, så går de samme gjerne "sivilt" kledd og ser nærmest rart på deg hvis du synger av høy hals noen startsanger!!
Det er da jeg tenker, hva slags tullinger er dette egentlig :wink:
killerwolf
26-05-2005, 17:25
Hva hvis vi møter Liverpool i Champions League på nye stadion? Vil vi da få se Start supportere som "t hverdags" går i gul/sort, i rødt?
D er jo forræderi.... :evil:
mr_harald
26-05-2005, 17:33
Hadde det vært Tottenham - Start som spillte mot hverandre i en kamp hadde jeg enten gått casual eller så hadde jeg tatt spurs drakt og start skjerf, eller omvendt.
Forræderi? Ikke faen!
killerwolf
26-05-2005, 17:41
Start drakt & Tottenham pin kanskje....så du viser at Tottenham er ditt engelske lag!
Rolling stones
26-05-2005, 17:42
Hadde det vært Tottenham - Start som spillte mot hverandre i en kamp hadde jeg enten gått casual eller så hadde jeg tatt spurs drakt og start skjerf, eller omvendt.
Forræderi? Ikke faen!
Har du familie i fra bydelen i london, eller har du bodd der mr_harald?
Bare tenker siden et lag så langt borte i fra hjemtraktene, og så fjernt ifra oss både når det gjelder kultur og tradisjoner kan gi så sterke følelser at du ikke kan hive på deg Startdrakta og synge alt du makter mot supporterene i fra et bydelslag i London! Og på toppen av det hele et helt ordinært lag....
Og på toppen av det hele et helt ordinært lag....
Hey, ikke spre dritt om Spurs:) Det står i det minste respekt av å like Spurs fremfor alle medgangssupporterne som er i Norge. Men ellers er jeg helt enig med deg.[/quote]
Har sett endel av disse trådene i dag, og har et spørsmål jeg ikke har fått svar på (eller, egentlig har jeg en hel haug av dem):
Gjelder dette bare fotball?
For jeg har nemlig tenkt meg på U2-konsert i sommer. Er dette upassende? Burde jeg selge billetten, og heller gå på konsert med Jorun Stiansen, halvt venndøl som jeg er?
killerwolf
26-05-2005, 17:55
Spiller lite rolle hvilket lag d er, Start skal komme først!!! Forstår ikke at folk kan sette et annet lag over sitt eget kjære Start. Jævla fjernt synes æ iallfall!
Rolling stones
26-05-2005, 17:56
Det var da en ufattelig dårlig sammenligning, StevieY!
Musikk er liksom ikke noe du er supporer av, musikk har med hva du ønsker å høre på?? Du sitter liksom ikke å heier på den ene eller den andre musikk sjangeren????
mr_harald
26-05-2005, 18:00
Har ikke familie, har ikke bodd der men er godt mulig jeg engang i mitt liv kommer til å bo der en periode for å følge laget!
Å påstå at jeg er noe mindre start supporter eller en forræder eller hva dere måtte si av den grunn, ja det er etter min mening helt latterlig å si. Jeg har et hjerte for begge klubber og har fulgt begge lag tett siden jeg var 5-6 år. Det har vært noen jævli magre år for begge klubbene og derfor er den tiden jeg opplever nå med Start på topp, og Tottenham på vei tilbake en fantastisk tid for meg. Om noen av dere mener at jeg er en dårlig supporter av den grunn, ja da gir jeg egentlig litt faen.
killerwolf
26-05-2005, 18:00
Gå på U2 du.....ville ikke gått på J. Stiansen konsert om æ fikk betalt!
D er greit å ha et engelsk favorittlag, men poenget mitt er iallfall at Start kommer først!
Det var da en ufattelig dårlig sammenligning, StevieY!
Musikk er liksom ikke noe du er supporer av, musikk har med hva du ønsker å høre på?? Du sitter liksom ikke å heier på den ene eller den andre musikk sjangeren????
Jeg heier ikke på noen musikksjanger, da disse ikke "spiller kamper". Men jeg støtter enkelte grupper, kjøper CD'er og DVD'er, drar på konserter osv. Og jeg gjør det med de bandene jeg liker. De som vekker følelser i meg og engasjerer meg...
Fotball er følelser... Fotball har med hva jeg liker, hva som engasjerer meg. Det er ikke noe jeg velger. Jeg kan ikke ta en titt på kartet, og velge at jeg skal like den klubben som er geografisk nærmest der jeg bor, og ikke noen andre. Hva er akseptabelt, hva er ikke akseptabelt? Skal en fra Flekkefjord holde med Flekkefjord? Eller får han lov til å holde med Start eller Viking? Kan han "velge" mellom disse, eller må han holde med Viking, da det er noen kilometer kortere til Stavanger? Eller kanskje Bryne? Er alt tillatt så lenge det er innenfor Norges grenser? At kristiansandere holder med Rosenborg eller Brann, uten tilknytning til Trondheim eller Bergen, er greit? Men ikke at man holder med Liverpool eller Barcelona? Hvor ivrig må man være før man har lov til å holde med utenlandske lag? Reise over en gang i året, ett par ganger, eller tjue ganger? Eller holder ingen av delene? Hva om man flytter over, drar på alle kamper, og gjør det til levebrødet sitt å leie ut senger til andre supportere som vil over å se på laget? Eller burde man holdt seg til Florø SK?
mr_harald
26-05-2005, 18:50
Bra skrevet Stevie Y! Kunne ikke sagt det bedre selv!
Supporteren
26-05-2005, 19:32
Fotball har mye med tilhørighet å gjøre.
Start gjør meg stolt av å være sørlending - det er MITT lag.
Jeg er født og oppvokst her - jeg velger ikke hva jeg er.
Ville det ikke vært litt rart hvis alle fra Manchester heide på Liverpool,
og alle ifra Liverpool heide på Manchester ?
utlending
26-05-2005, 19:34
Dette å heie på ett engelsk lag er ganske fremmed for meg - ganske enkelt, jeg skjønner det ikke. Sport er ikke det samme som musikk. Sport er konkurranse - meg mot deg, min by mot din by, mitt land mot ditt land...
Jeg er sørlending, så jeg holder med Start. Som nordmann holder jeg med norske lag når de spiller mot lag fra andre land (til og med hvis det skulle være jævla VIF). Det er også gøy med norske spillere som gjør det bra i store utlandske ligaer, og jeg følger litt ekstra med de lagene, men jeg var ikke ManU supporter i '99 og blir heller ikke 'pool supporter iår.
Jeg skjønner at folk kan like og følge med ett lag de identifiserer seg med, men heie på det laget - ta Tottenham, for eksempel - dersom det skulle spille mot ens eget lokallag - Start i CL 2007, for eksempel :wink: - det skjønnner jeg ikke.
Dette er ikke ment som angrep på dere som er ihugga supportere for ett engelsk lag; kansje dere kan forklare det?
Engelsk fotball og norsk fotball, samme forskjell som Pils og munkholm....
Bedreviter
27-05-2005, 02:04
Jeg har vært svært interresert/glad i fotball siden jeg var 8-9år gammel, og det å se fotballkamper er noe av det beste som finnes. Selv finner jeg fotballen som spilles i England den mest underholdende og engasjerende, og fotballkulturen i England appelerer til meg. Engasjementet og rammen rundt fotballkamper og fotball generelt er fantastisk i England, og summen av dette har gjort at det for meg var naturlig å holde en knapp på Engelsk fotball. Jeg elsker fotball, og lar derfor følelsene mine rundt fotballen diktere i hvilken grad jeg skal engasjere meg, geografien spiller mindre rolle.
Hvis en person bor på Hellemyr og er medlem i Menigheden, skal man da kreve at han heier på Vigør i en eventuell cup-kamp mot Start, for så å heie på Start i neste runde igjen, altså heie på laget som slo ut laget han heide på forrige runde? For tross alt så er jo Vigør et Hellemyr-lag, og da må jo folk fra Hellemyr heie på Vigør, så får heller folk fra Lund (de som bor nærmere Start-hallen enn Donn-huset) heie på Start.
For meg har fotball alltid vært synonymt med England, jeg er ikke Engelsk selv og har meg bekjent ikke en eneste engelsk blod-dråpe i meg, men jeg har falt fullstendig for den engelske kulturen og den engelske fotballen. Skal jeg liksom ha dårlig samvittighet for å holde med et lag som virkelig engasjerer meg kun fordi jeg tilfeldigvis er født et stykke unna hvor dette laget spiller hjemmekampene sine? Er jonettopp derfor Gud oppfant tippekampen, for at vi skal ha sjanse til å følge favorittlaget selv om det holder til langt vekke. Hvorfor skal man på død og liv holde med det som er nærmest geografisk? Engelsk fotball står mitt hjerte nærmest, og selv om jeg ikke har tilhørighet innenfor den engelske kulturen så må jeg innrømme at den appelerer til meg.
Jeg går heller med Levi´s og hettegenser enn med bunad og lusekofte, nettopp fordi levis og hettegenser står mer i stil med hvem jeg er enn det bunad og lusekofte gjør selv om jeg i likheten med bunaden er 100% norsk.
I England er det heller ingen automatikk i at man holder med det laget som er nærmest i geografi, det er jo velkjent at City for eksempel er det mest populære laget i Manchester, mens United hanter mange av supporterene sine fra London. Ifølge en professor ved universitetet i Liverpool så holder ca 2/3 av alle engelskmenn somhar et favorittlag i fotball enten med Liverpool eller Man Utd, fordi disse lagene/klubbene inneholder elementer som er mer tiltrekkende enn andre.
Hvis jeg skulle finne på å flytte til Mandal en dag, er jeg da forpliktet til å slutte å heie på Start og skaffe meg en grønn drakt, eller kan jeg få lov til å heie på Start selv om dette virker helt idiotisk sett med geografiske hensyn?
Er det valgrfritt å velge lag innenfor norske grenser? Hva med dem som bor ved svenskegrensa og like ved Svenske storlag, kan de heie på svenske lag eller blir det mer naturlig å heie på Samelandslaget siden dem stammer sånn ca fra et område innenfor de norske landegrensene?
Fotball for meg er lidenskap, og da er det mer naturlig å la seg rive med i en fotball-kultur som ligger nærmere hjertet mitt enn det den gjør geografisk. Ja jeg var en av dem som oppførte seg som en apekatt på UpTown på onsdag, og inntil alkoholservering blir tillatt på Stadion vil du få se en atskillig mer behersket person på Stadion. For meg går øl og fotball hånd i hånd, slik har det alltid vært i England og markerer bare enda klarere hvem som ligger meg nærmest i fotball-følelse.
Folk må værsegod være geografi-nazier og mene at folk skal finne frem kart og kompass før de kan vite hvor mye det er lov å heiepå et lag, for meg så kommer Liverpool og England alltid til å være nummer 1 samme søren hvor jeg skulle bo hen. Spiller Start mot Liverpool en vakker dag så håper jeg det er i finalen i Champions League og jeg går garantert med rød drakt.
flaxxlodd
27-05-2005, 02:40
Flott innlegg,absolutt..
Kan jeg spørre hva som fikk deg til å "heie på" Liverpool?
Ikke noe galt i det forsåvidt,men lurer av ren nysgjerighet.
Bedreviter
27-05-2005, 02:56
Flott innlegg,absolutt..
Kan jeg spørre hva som fikk deg til å "heie på" Liverpool?
Ikke noe galt i det forsåvidt,men lurer av ren nysgjerighet.
Den største faktoren var nok Hillsborough, men det er mye med klubben og supporterne/liverpudlians som er spesielt. Historien til Liverpool er rikere enn hos de fleste, Liverpool var mye på tv (i forhold til datidens standard), umulig for meg å ikke bli rivet med når "hele" Anfield sang You´ll never walk alone.
Men er komplisert, mange faktorer. Her i Norge så heier jeg på Start pga geografien, men er ikke noe minus at vi hadde Karsten, Matta og Myggen, Start-vippen og makrellfotball, glafotball og samba-takter i strålende solskinn, og mange artige profiler som få andre klubber kan matche.
Mye av det jeg er ute etter her, er ikke å be deg på død og liv heie på det laget som er utenfor stuedøra di, men jeg undres hvorfor det kan være mer spennende å heie på et engelsk lag enn et norsk.
Vår alles kjære Jan Næss er jo et eksempel på en Startfanatiker som ikke kommer fra byen, men som har funnet noe som er så appelerende at han til slutt valgte å flytte ned hit. Jeg vet at klovnen Jan Åge Fjørtoft, f.eks kommer fra Gursken på sunnmøre, men han heiet på LSK som liten. Det er ikke mitt poeng først og fremst at en på død og liv må heie på laget som spiller på den løkka som ligger nærmest. Skulle jeg ha heiet på det laget som ligger nærmest, så ville det blitt Jerv, da jeg er oppvokst på Fevik. Men siden jeg alltid har spilt på et mindre lag, Express, så har jeg aldri hatt noen som helst følelser for Jerv. Jeg står ikke på Jerv kamp og heier. Da jeg vokste opp var det Myggen, Dahlum, Eftevaag og gjengen som var med på å prege tippeligaen, og min mor tok tidlig meg og mine yngre brødre med på Startkamp. Sånn har jeg fått dette inn nærmest med morsmelken. Påvirknig fra foreldre må heller ikke glemmes, og jeg kommer ihvertfall til å gjøre mitt ytterst hvis og når jeg får unger til at de med stolthet bærer den gule drakten, og aldri er i tvil om hvem de skal holde med.
Du må gjerne komme fra Vardø og heie på Start for min del. Men jeg synes det er like stusselig når en person som har bodd i Kr.Sand hele sitt liv heier på RBK. Men for all del.
Når det gjelder anglofilismen så er mitt hovedpoeng at jeg synes det virker mest naturlig å holde med et lag fra ens eget hjemland. Det er akkurat som at det er mest naturlig å heie på Norge fremfor England. For jeg vet om folk som holder med England fremfor Norger... Og finner det veldig rart.
Og tidlig på 90-tall gikk det stadig flere engelske kamper på TV enn norske. Og enda har jeg og mange med meg klart å få høyere følelser for det norske laget vårt, enn for det engelske. Vi er rare vi. Jeg har lagt ned uttallige timer foran radioen. Jeg har sittet limt søndag etter søndag, for å få med meg de norske kampene direkte. Akkurat den radiogreia kjenner jeg at jeg nesten savner. Fotballekstra er ikke akkurat kvalitet.
Gimse
Bedreviter
27-05-2005, 14:26
Hvorfor er det mest naturlig å heie på et lag fra samme land? Når jeg ser fotballkamp så er det fotballen som spilles, måten supporterne oppfører seg og tradisjonen som klubben representerer som er mest interresant. Liverpool apellerte til meg på en måte som ingen annen klubb har kommet i nærheten av, og selv om min bakgrunn er ganske annerledes enn bakgrunnen til de fleste Liverpool-supporterne på Merseyside så er vel ikke det noe minus? Eller er det det "død over mangfoldet"?
Hvis jeg hadde vært født og oppvokst rett ved svenskegrensa så hadde det likevel vært mer naturlig at jeg skal holde med Alta enn et lag som ligger en times kjøretur unna kun fordi Alta ligger innenfor Norges grenser? For meg kan norskfotball aldri stille op mot engelsk, og det er mange som føler det samme, er ikke bare nordmenn som er frelst på engelskfotball, over hele verden er det massevis av folk som heller følger engelsk fotball enn hjemlig liga.
Hvorfor ikke velge det beste (det som appelerer til en mest) når en har sjansen? Så at trådstarter mente at det var viktig å kunne treffe på spillerne i byen eller klappe dem på skuldra i køen på RIMI for å kunne være supporter... jeg vil vel heller hevde det motsatte, jo mer bekvemmelig det er å holde med laget jo mindre trengs for å være supporter. Hvis bekvemmeeligheten blir viktigere enn følelsene og engasjementet, eller er drivkraften for dette... hvor sterke følelser er det egentlig da? For meg er det lite bekvemmelig å holde med Liverpool, skal jeg se dem spille kamp blir det fort 5-6000kr i kostnader, noe som gjør at turene blir relativt sjeldne, men så er det desto større når jeg først er på Liverpool-kamp.
Og Gimse, du sier sarkastisk "vi er rare vi" fordi dere holder mer med det lokale norske laget enn det engelske, men er det noen "anglofile" som har sagt noe slik? For min del må favorittlaget ditt være gutter-10 laget til nevøen din eller eller en klubb i 7 divisjon i Nepal, alle har forskjellige grunner til å holde med sitt lag og det er ofte lite rasjonalitet tilknyttet det å være supporter. For meg er det like naturlig å holde med Liverpool som med Start; fordi det Start har tilbudt meg med tanke på geografisk tilhørighet, det har Liverpool matchet på andre områder som er viktigere for meg når vi snakker fotball-følelser enn det at jeg og klubben deler nasjonalitet.
Og sorry, men jeg er en av disse raringene som stiller på pub med tre løver på brøstkassa og synger "It´s coming home" når England møter Norge i landskamp. Grunnen til dette er at de følelsene som er involvert når det gjelder fotball er for meg så sterke at de overvinner mine nasjonalistiske følelser, engelsk fotball og fotballkultur vil alltid være viktig for meg, og da kan jeg leve med at jeg håper 11 utlendinger slår 11 mann med samme type pass som meg.
Og Gimse, hvorfor denne trangen til å si at dem som har et annet forhold til fotball enn deg er "rare"? Kan jeg få lov til å heie på 11 mann utifra mine følelser for den klubben de representerer, uten å være rar? Og skulle jeg en dag flytte til England og bli engelsk statsborger, kan jeg fremdeles få lov å heie på Start? Kan jeg få lov til å tre Start-drakta på mine eventuelle barn? Må jeg elske Start mer enn Liverpool nå, men den dagen jeg blir engelsk statsborger så må følelsene mine finne seg i å forandres? (nei, jeg skal ikke flytte til england)
Hvis jeg hadde vært født og oppvokst rett ved svenskegrensa så hadde det likevel vært mer naturlig at jeg skal holde med Alta enn et lag som ligger en times kjøretur unna kun fordi Alta ligger innenfor Norges grenser?
Det er i og for seg riktig at jeg har brukt det å være norsk som eksempel, men en gjenganger i alle debattene jeg har hatt rundt dette temaet er at alle skal se så forbanna svart/hvitt på alle argumenter. Jeg har sagt Norge mer av gammel vane, og hvis du hadde hatt et svensk lag 30 minutter unna, og det norske laget 4 1/2 time unna så hadde ikke jeg synes du var spesielt rar om du heiet på det svenske laget nei.
For meg kan norskfotball aldri stille op mot engelsk, og det er mange som føler det samme, er ikke bare nordmenn som er frelst på engelskfotball, over hele verden er det massevis av folk som heller følger engelsk fotball enn hjemlig liga.
Her har jeg bare en kommentar og det er at jeg gjerne skulle sett mer italiensk og spansk fotball på TV, da den i mine øyne holder høyere kvalitet enn den engelske. Det gjenspeiler vel også europacupen de siste 10 årene, selv om Liverpool på mirakuløst vis vant Champions League i år.
Så at trådstarter mente at det var viktig å kunne treffe på spillerne i byen eller klappe dem på skuldra i køen på RIMI for å kunne være supporter... jeg vil vel heller hevde det motsatte, jo mer bekvemmelig det er å holde med laget jo mindre trengs for å være supporter. Hvis bekvemmeeligheten blir viktigere enn følelsene og engasjementet, eller er drivkraften for dette... hvor sterke følelser er det egentlig da? For meg er det lite bekvemmelig å holde med Liverpool, skal jeg se dem spille kamp blir det fort 5-6000kr i kostnader, noe som gjør at turene blir relativt sjeldne, men så er det desto større når jeg først er på Liverpool-kamp.
Jeg sa ikke at det var viktig å møte spillerne på butikken, for at du kunne være supporter. Jeg sa at jeg synes det er trivelig å kunne dumpe innom dem på butikken, og gi dem et lykke til og et rosende ord. Og bekvemmelig tror jeg ikke er et ord du skal bruke om meg. Jeg har ikke hatt det bekvemmelig som Startsupporter. Jeg kommer fra Grimstad og har hver helg, så langt det har latt seg gjøre, reist fra Grimstad til Kristiansand for å se Start. Det er først det siste året at jeg har bodd i byen. Dessuten blir det for meg noe snodig å bruke det faktum at du reiser langt og dyrt, og dermed ikke få dratt så ofte, som et argument for at du da har mer engasjement for klubben. Da kan jo det samme argumentet brukes om Liverpoolfans som bor i Liverpool. De trenger jo bare å ta bussen til Anfield, og kan risikere å treffe på sine helter på butikken. I det hele tatt synes jeg ikke ordet bekvemmelighet har noe i en sånn diskusjon å gjøre. Hvor mye penger du bruker på laget ditt, er et ikke-tema i en sånn diskusjon.
Og sorry, men jeg er en av disse raringene som stiller på pub med tre løver på brøstkassa og synger "It´s coming home" når England møter Norge i landskamp. Grunnen til dette er at de følelsene som er involvert når det gjelder fotball er for meg så sterke at de overvinner mine nasjonalistiske følelser, engelsk fotball og fotballkultur vil alltid være viktig for meg, og da kan jeg leve med at jeg håper 11 utlendinger slår 11 mann med samme type pass som meg.
Akkurat det der kommer jeg aldri til å forstå, og hvis du vil kalle meg sneversynt, så er det på dette området du kan det. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen heier på England fremfor sitt eget land. Akkurat der er jeg sikker på at mange anglofile er helt hundre prosent enige med meg. For min del har det gått så langt andre veien at jeg nesten, jeg understreker nesten, holder med Englands motstandere.
Og Gimse, hvorfor denne trangen til å si at dem som har et annet forhold til fotball enn deg er "rare"?
Jeg har ikke sagt at dere er rare, jeg har sagt at jeg synes det er rart. Det er to forskjellige ting. Det har noe med å gjøre at jeg ikke klarer å skjønne at man kan holde på et lag fra et annet land, et godt stykke unna, fremfor sitt lokale lag.
Og skulle jeg en dag flytte til England og bli engelsk statsborger, kan jeg fremdeles få lov å heie på Start? Kan jeg få lov til å tre Start-drakta på mine eventuelle barn? Må jeg elske Start mer enn Liverpool nå, men den dagen jeg blir engelsk statsborger så må følelsene mine finne seg i å forandres?
Her må jeg og trekke inn en annen faktor, som jeg ikke er sikker på om jeg har fått frem. Mange blir jo preget av sine foreldre, og det er ofte av stor betydning for hvilket lag de heier på. Jeg har kamerater fra Maura(like ved Gardermoen) som heier på Brann fordi faren hans er bergenser og det er det han har blitt flasket opp med. En annen kamerat av meg kommer fra Strømmen, og holder med RBK fordi faren hans er Rosenborg fan og kommer fra Trondheim. Det at du da holder med Start vil sannsynligvis smitte over på dine små poder. Legg merke til at hvis en trønder sier at han heier på Start, så vil det alltid bli stilt spørsmål med: "jøss, hvorfor gjør du da?" Svarer han da at faren min er sørlending, så vil det svaret bli noe sånn som: "å ja, det er sånn det er".
Alle må få lov til å heie på hvem de vil, og fra hvor de vil for min del. Men jeg må allikevel få lov til å synes at det er rart....
Gimse
Supporteren
27-05-2005, 14:52
Landsforræderi, i mine øyner - uten at jeg skal trekke sammenligninger med saker og ting som har skjedd før i historien.
(nei, jeg skal ikke flytte til england)
Kansje du burde vurdere det?
Iver Mykland
27-05-2005, 15:15
Har sansen for England. Man Utd er også laget mitt der borte. Men det er INGEN tvil! Start og Norge kommer foran alt!!!!!!
Ingen kan ta plassen til Start i hjerte mitt :D
<3 Ik Start <3
killerwolf
27-05-2005, 15:22
D er jævla drygt å heie på England foran Norge. Da kan en ikke være mye stolt over å være norsk. Og da er d vel like greit.....
utlending
27-05-2005, 16:16
Akkurat det der synes jeg også er veldig rart. Jeg har bodd i Canada i over 25 år, og kanadisk ishockey er mye bedre en norsk, men jeg er norsk og de få gangene Norge og Kanada møtes i VM så er det Norge jeg heier på - det skulle bare mangle! Samme i fotball. Jeg så Brasil spille i de dager de hadde folk som Pele, Zico og Socrates, og ble forelsket i samba-fotball, men ingen var gladere en meg da Rekdal putta det straffesparket i '98.
Reservesamen
28-05-2005, 00:00
Tror ikke det finnes noe fasit-svar. Alle har sin spesielle grunne til sitt engasjement. Noen har geografisk tilhørighet, noen har spesielle opplevelser, noen har foeldres geografiske tilhørighet o.s.v.
Jeg kommer fra Nord-norge, ble interessert i fotball i 10-års alderen. Jeg falt for engelsk fotball før jeg begynnte å følge med på norsk fotball.
I 1990 var Leeds et nyopprykket lag. Denne sesongen spilte de en smått legendarisk gotballkamp mot Liverpool. De tapte 5-4, men for en kamp. Jeg var solgt. Jeg var Leeds-supporter. Mye av grunnen var denne fotballkampen, men også at jeg hadde en lærer jeg så opp til som også var Leeds-supporter. En annen ting var at alle i klassen min på den tiden enten var Man.U eller Liverpool supportere. Jeg tok en standpunkt for å være litt annerledes.
Da Frank Strandli ble solgt fra Start til Leeds i 93 begynnte jeg å fatte interesse for sørlandsklubben. Jeg fulgte med på resultatene så godt jeg kunne, og tok også turen til Bodø for å se Bodø/Glimt mot Start.
Interessen vokste med årene, og ble etterhvert så stor at da jeg var ferdig med vidregående og skulle søke meg på skoler var det naturlig å søke meg til Kristiansand. Jeg flyttet hit, ble medlem av tigerberget, og senere også styremedlem og talsmann. Nå er jeg etablert med famileie her i Kristiansand, og en kan vel si at jeg kan takke Frank Strandli for det. (Norges mest undervurderte spiller gjennom tidene)
Engasjementet for for Leeds og engels fotball lever i beste velgående, men hvis det skulle komme til et møte i en europacup, er jeg ikke i tvil om at jeg hadde stillt opp i gul Startdrakt. (ikke det at det er så veldig sannsynnlig så lenge Leeds er der de er for tiden)
Bedreviter
28-05-2005, 02:54
Tror ikke det finnes noe fasit-svar. Alle har sin spesielle grunne til sitt engasjement. Noen har geografisk tilhørighet, noen har spesielle opplevelser, noen har foeldres geografiske tilhørighet o.s.v.
Nettopp. Og i mitt tilfelle er det slik at mine følelser for fotballen er så sterke at min forkjærlighet for engelsk fotball gjør det slik at det veier tyngre enn nasjonalismen innenfor denne sporten. Jeg har aldri vært i nærheten av å føle det samme for norsk fotball, for all del jeg storkoser meg på Start-kamp, men følelsesmessig er det divisjonsforskjell. At de fleste på dette forumet er uenige med meg og føler det annerledes (kanskje ikke så unaturlig siden dette er på forumet til Starts supporterklubb, hadde kanskje hatt flere meningsfeller hadde diskusjonen foregått på liverpool.no) er helt greit, og for all del, morsomt med folk som er like engasjerte for Start som det jeg er for Liverpool.
Landsforræderi, i mine øyner - uten at jeg skal trekke sammenligninger med saker og ting som har skjedd før i historien.
Hyggelig at du ikke trekker sammenligninger da, men da er det kanskje unødvendig at du i det hele tatt nevner det... Hvis du lurer så stiller jeg gjerne i norsk uniform om det skulle bli nødvendig,men føler ikke rikets sikkerhet blir minsket av at jeg heier på et annet land i fotball :roll:
Når det gjelder andre idrettsgrener så kan det hende jeg holder med Norge, og iblant ikke. Synes diverse vintersporter er moro å følge med på, og da heier jeg på Norge fordi min nasjonal-følelse og tilknytning til utøverne er sterkere enn min forkjærlighet til et annet lands skikultur, jeg har ikke noen stor tilknytning til det italienske ski-miljøet for eksempel. I herrehåndball heier jeg konsekvent på motstanderen til Norge fordi jeg misliker herrehåndball sterkt, og ser heller at norskemannlige ball-talenter kommer seg inn i fotballen og at sportsredaksjonene driter i å rapportere fra håndballmesterskap og heller holder seg til fotball. Det samme gjelder KB Pirates i basketball, få dem vekk fra Fevennen og lær dem å sparke fotball.
Kanskje jeg burde vurdere å flytte til England? Har vurdert det,men skjer ikke i overskuelig fremtid, kanskje en dag så blir det aktuelt hvis det passer med jobb og slikt, men ikke noe for øyeblikket.
D er jævla drygt å heie på England foran Norge. Da kan en ikke være mye stolt over å være norsk. Og da er d vel like greit.....
Er iallefall veldig glad i engelsk fotball, og da er det vel like greit. Men jeg er nok ikke den største nasjonalisten, og har en tendens til å holde med mennesker/grupperinger utifra hvem som tiltaler meg eller er mer lik meg enn det at personen eller gruppen er norsk. Men som sagt, håper Start gjør det bra og jeg er stolt av å være sørlending både når Start gjør det bra og når de gjør det mindre bra.
utlending
28-05-2005, 03:43
Men jeg er nok ikke den største nasjonalisten, og har en tendens til å holde med mennesker/grupperinger utifra hvem som tiltaler meg eller er mer lik meg enn det at personen eller gruppen er norsk.
Akkurat den instillingen har jeg respekt for. Jeg tror i mitt tilfelle som nordmann i utlandet (særlig i ett land hvor de ikke vet veldig mye om Norge!) synes jeg det er veldig gøy når norske lag eller utøvere gjør det bra - om det er håndball, fotball, ski eller curling (selv om det er stort sett bare den sistnevnte som vises på TV her borte).
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.